Ilmu dan tindakan: Dua bahagian penting dalam Islam
AlHakam
Ilmu
dan tindakan: Dua bahagian penting dalam Islam
18hb
November 2022
Kemas
Kini Terakhir pada 21 November 2022
Ataul
Mujeeb Rashed, Missionary-in-Charge, UK
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Ilmu
Islam
مِنَ الۡمُؤۡمِنِيۡنَ رِجَالٌ
صَدَقُوۡا مَا عَاهَدُوا اللّٰهَ عَلَيۡهِ ۚ فَمِنۡهُمۡ مَّنۡ قَضٰي نَحۡبَهٗ وَمِنۡهُمۡ
مَّنۡ يَّنۡتَظِرُ ۫ۖ وَمَا بَدَّلُوۡا تَبۡدِيۡلًا
“Di
antara orang-orang yang beriman itu ada orang-orang yang menepati janji yang
telah mereka janjikan kepada Allah. Di antara mereka ada yang telah menepati
nazarnya, dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu, dan mereka tidak
mengubah (keadaan mereka) sedikitpun.” (Surah Al-Ahzab, Bab.33: Ayat.24)
Topik
ringkas, mudah, dua perkataan ini – “ilmu pengetahuan dan tindakan” -
mengandungi makna dan falsafah yang sangat luas dan komprehensif.
Segala
usaha kita, agama atau duniawi, sepanjang hidup kita kelihatan berkisar pada
paksi dua orbit ini; ilmu dan amalan. Jika ilmu itu seperti benih, maka amal
adalah buahnya. Tanpa ilmu, tuntutan agama mahupun tuntutan dunia tidak dapat
ditunaikan. Sebaliknya, tanpa amalan dan tindakan, seseorang tidak dapat
mencapai apa-apa dalam bidang agama atau dunia. Tindakan yang betul tidak dapat
dibayangkan tanpa ilmu dan ilmu tanpa tindakan yang sesuai adalah sia-sia.
Satu-satunya tujuan ilmu adalah untuk seseorang itu mengikuti sesuatu tindakan
berdasarkan pengetahuan itu dan akhirnya mencapai matlamatnya dengan berkat
ilmu yang mantap dan amal soleh yang sewajarnya.
Oleh
itu, pengetahuan dan amalan adalah berkait rapat; ini adalah dua roda kereta
yang sama yang tanpanya kehidupan tidak dapat diteruskan. Mereka mesti saling
seimbang dan disegerakkan. Pengetahuan dan tindakan sememangnya dua intipati
kehidupan kita, titik pusat dan standard kejayaan dan kemakmuran kita yang
menjamin kelangsungan hidup dan kemajuan kita. Dua perkataan ini adalah rahsia
pembebasan dan kebahagiaan kita. Dapat dinyatakan dengan yakin bahawa dua
perkataan ini menggambarkan moto dan cita-cita seorang Ahmadi.
Menurut
ahli leksikologi, ‘ilm bermaksud mengetahui butir-butir kecil sesuatu. Hazrat Masihi
Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bersabda:
“Ilm
menurut terminologi Al-Qur’an, merujuk kepada ilmu yang pasti.”
(Barahin-e-Ahmadiyya [Bahasa Inggeris], Bahagian III, hlm. 231)
Beliau
(as) menambah bahawa ilmu yang sebenar adalah yang Allah (berikan) daripada
kurnia-Nya. Pengetahuan itu membawa kepada kesedaran Allah dan mewujudkan rasa
takut kepada Allah, seperti yang dinyatakan dalam Al-Qur’an:
اِنَّمَا يَخۡشَي اللّٰهَ مِنۡ
عِبَادِهِ الۡعُلَمٰٓؤُا
“Hanya
yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya yang berilmu. (Surah Al-Fatir,
Bab.35: Ayat.29)
Hazrat
Masih Mau’ud (as) bersabda, “Jika ilmu tidak menambah rasa takut kepada Allah,
maka itu bukanlah sarana untuk meningkatkan keinsafan kepada Allah”. (Malfuzat,
Jilid 5, hlm. 11)
Kajian
terhadap Al-Qur’an menunjukkan bahawa nikmat terbesar yang Allah kurniakan
kepada manusia, selepas penciptaannya, adalah ilmu, yang dengannya dia mencapai
kemahiran bersuara.
خَلَقَ الْاِنْسَانَ عَلَّمَهُ
الْبَيَانَ
“Allah telah menciptakan manusia; Dia telah
mengajarnya kefasihan berbicara.” (Surah Ar-Rahman, Bab.55: Ayat.5)
عَلَّمَ الْاِنْسَانَ مَا لَمْ
يَعْلَمْ
“Dia
mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya. (Surah al-’Alaq, Bab.96: Ayat.6)
Nikmat
ilmu terutama diberikan kepada para nabi Allah agar mereka menjadi guru bagi
umatnya. Menuntut ilmu sangat dianjurkan dalam hadis:
مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ
فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ حَتَّى يَرْجِعَ
“Barangsiapa
yang keluar untuk menuntut ilmu maka dia telah berjihad di jalan Allah hingga
dia kembali.” (Tirmizi)
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ
عَلٰى كُلِّ مُسْلِمٍ
“Menuntut
ilmu itu wajib bagi semua orang Islam.” (Sunan Ibnu Majah)
Menurut
hadis, ilmu ada dua jenis; ilmu dunia dan ilmu agama. Ilmu agama mempunyai
kelebihan berbanding ilmu-ilmu lain kerana keberkatan ilmu agama menjadikan
kehidupan yang baik di dunia mahupun di akhirat, sedangkan kesan ilmu sekular
hanya terhad kepada urusan dunia material ini sahaja.
Al-Qur’an
telah menjelaskan bahawa mereka yang tidak mengetahui tidak setaraf dengan
mereka yang mengetahui. Kelebihan orang yang berilmu adalah realiti yang
diterima. Ilmu adalah kuasa yang melahirkan keberanian. Ilmu yang benar
menciptakan kerendahan hati dalam diri manusia yang meninggikan derajatnya, dan
membebaskannya, di akhirat. Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah bersabda:
“Ilmu
dan kebijaksanaan adalah harta yang lebih tinggi daripada semua kekayaan. Semua
harta benda boleh binasa, tetapi ilmu dan kebijaksanaan tidak akan binasa”.
(Malfuzat [Urdu], Jilid 7, ms 209)
Haruslah
jelas bahawa semua ilmu adalah dinisbahkan kepada Tuhan Yang Maha Esa kerana
Dia, yang Maha Mengetahui yang Ghaib, adalah Sumber dan Sumber Ilmu yang
sebenar. Semua orang yang berilmu dan berpengetahuan minum dari mata air yang
suci itu dan percaya mereka tidak mencapai pengetahuan mereka; itu
dianugerahkan kepada mereka oleh Tuhan Yang Maha Esa. Dengan keyakinan itu, dia
terus tunduk di ambang pintu Tuhan dengan permohonannya seperti pengemis.
Untuk
mengajar manusia, Allah SWT telah memberikan contoh malaikat yang mengaku
paling rendah hati:
لَا عِلْمَ لَنَآ اِلَّا مَا
عَلَّمْتَنَا
“Tiada
pengetahuan kami selain apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami.” (Surah Al-Baqarah,
Bab.2: Ayat.33)
Kesedaran
bahawa semua ilmu dikurniakan oleh Tuhan Yang Maha Esa – iaitu ilmu yang
sebenar – mesti membawa seseorang untuk sentiasa berdoa kepada-Nya. Allah, yang
Maha Mengabulkan Doa, telah mengajar orang-orang yang beriman untuk berdoa
dengan firman berikut:
قُلْ رَّبِّ زِدْنِيْ عِلْمَاً
“Katakanlah,
‘Wahai Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan.’” (Surah TaHa, Bab.20: Ayat.115)
Al-Qur’an
1
Demikian
pula, doa yang diajarkan oleh Nabi (saw) juga harus diingat:
اَللّٰهُمَّ انْفَعْنِيْ بِمَاعَلَّمْتَنِيْ
وعَلِّمْنِيْ مَا يَنْفَعُنِيْ وَزِدْنِيْ عِلْمَاً
“Ya
Allah! Jadikanlah ilmu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku bermanfaat bagiku
dan kurniakanlah kepadaku ilmu yang bermanfaat bagiku dan teruskanlah menambah
ilmu kepadaku selama-lamanya.”
Ilmu
yang sebenar-benarnya adalah yang bermanfaat dan amalan yang diterima oleh
Allah ialah yang soleh. Selaras dengan titik hikmah itu, Nabi (saw) telah
mengajar kita doa yang lain:
اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِيْ عِلْماً
نَافِعَاً وَّعَمَلاً صَالِحاً تَرْضَاه
“Wahai
Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku ilmu, yang bermanfaat bagiku, dan kemampuan
untuk beramal yang Engkau redai!”
Riwayat
lain menambahkan يَرْفَعْنِي – maksudnya kurniakan kepadaku
kemampuan untuk beramal yang membawa kepada peningkatan derajatku.
Allah
mengajarkan doa berikut melalui wahyu kepada Hazrat Masih Mau’ud (as):
رَبِّ اَرِنِيْ حَقَا ئِقَ
الْاَشْيَاء
“Wahai
Tuhanku! tunjukkan kepada aku hakikat sesuatu” (Tadhkirah [Bahasa Inggeris],
hlm. 990)
Ilmu
mesti membawa kepada membentuk amalan seseorang dengan sewajarnya, kerana ia
adalah amalan yang memberi kepercayaan kepada keikhlasan iman seseorang. Dunia
adalah Dar-ul-'Amal (tempat beramal) dan akhirat adalah hari pembalasan di mana
seseorang akan dipertanggungjawabkan atas amalan mereka.
Al-Qur’an
telah memberi penekanan yang besar kepada amalan yang patut dan soleh yang
mengikut ilmu dan iman. Perbuatan yang soleh ialah yang melibatkan penggunaan
kebolehan fizikal (lahiriah) dan fitrah, mementingkan kewajipan terhadap sesama
manusia, bebas daripada sebarang perselisihan dan ketidaksamaan serta
bersesuaian dengan keadaan dan keperluan. Hazrat Masihi Mauud (as) Yang
Dijanjikan telah mendefinisikan perbuatan soleh, dalam istilah yang mudah dan
menyeluruh sebagai “yang hanya untuk kepentingan Tuhan.” (Malfuzat [Urdu],
Jilid 9, ms 96)
Adalah
penting untuk bertindak berdasarkan pengetahuan yang diperoleh. Perkataan Arab
'ilm (pengetahuan) dan 'amal (perbuatan/amalan) berasal daripada set huruf yang
sama dan dengan itu secara asasnya saling berkaitan antara satu sama lain.
Allah
Taala telah menciptakan manusia sedemikian rupa sehingga dia berjanji untuk
bersusah payah dan berjuang. Manusia tidak mencapai matlamatnya hanya melalui
pengetahuan, niat, atau keinginan untuknya; dia dapat apa yang dia perjuangkan.
Ilmu adalah harta, tetapi tindakan adalah kuncinya. Seorang penyair Urdu telah
meletakkannya dalam kata-kata berikut:
نقوشِ غيب كو قسمت په چهوڑنے
والو
يه نقش بنتے نهيں هيں بنائے
جاتے هيں
Mereka
yang meninggalkan kesan yang tidak kelihatan kepada takdir harus tahu,
Imej-imej
ini tidak datang secara spontan tetapi perlu dicipta.
Namun,
keselamatan di akhirat tidak bergantung kepada amal semata-mata tetapi
bergantung kepada rahmat dan keampunan Allah Ta’ala. Sudah tentu, perbuatan
baik dan soleh adalah cara untuk menarik Kerahiman Ilahi.
Hazrat
Masihi Mauud (a)s Yang Dijanjikan bersabda:
“Berbahagialah
orang yang mengakui kelemahannya dan mencari Rahmat Ilahi dan sangat kurang
ajar, jahat dan malang adalah orang yang menganggap perbuatannya sebagai hasil
dari kemampuannya dan menuntut keadilan dari Tuhan.” (Chashma-e-Ma’rifat,
Ruhani Khazain, Jilid 23, hlm. 35)
Hazrat
Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah menulis tentang pengetahuan dan amalan
dalam banyak bukunya. Beliau telah banyak menghuraikan pelbagai aspeknya dalam
risalah pembuatan zamannya, The Philosophy of the Teachings of Islam. Menjawab
soalan kelima tentang sumber ilmu Ilahi, beliau menyebut tiga jenis ilmu:
Pengetahuan
dengan cara kepastian
Ilmu
dengan cara kepastian penglihatan
Pengetahuan
melalui kepastian pengalaman
Beliau
(as) menyatakan pelbagai sumber ilmu, termasuk akal, tradisi, sifat manusia,
wahyu Ilahi dan pengalaman praktikal. Melalui ini, peringkat demi peringkat,
seseorang mencapai tahap kepastian tertinggi melalui pengalaman. Beliau (as)
telah menjelaskan hubungan dan perkaitan antara ilmu dan amalan, seperti
berikut:
“Tiada
kebaikan dalam ilmu yang hanya terbatas pada akal dan hati. Ilmu yang benar
ialah yang keluar dari fikiran dan mengatur serta melatih semua anggota badan
dan menampakkan dirinya semua simpanan ingatan. Oleh itu, pengetahuan
diperkukuh dan dipupuk melalui kesannya yang dikenakan ke atas semua anggota tubuh
melalui pengalaman praktikal. Tiada jenis pengetahuan, betapapun asasnya tiba
pada kemuncaknya tanpa latihan.” (Falsafah Ajaran Islam, hlm. 202-203)
Beliau
(as) menghuraikan lebih lanjut:
“Hanya
ilmu yang bermanfaat yang telah diuji dengan pengalaman dan ilmu yang bersifat
akademik semata-mata dan belum menjadi subjek pengalaman adalah tanpa manfaat.”
(Ibid, hlm. 204)
Beliau
(as) menambah:
“Kepastian
muktamad Pengetahuan dicapai melalui pengalaman setiap bahagiannya. Itulah yang
berlaku dalam Islam. Tuhan Yang Maha Kuasa memberi peluang kepada umat Islam
untuk menggambarkan apa sahaja yang diajarkan dalam Al-Qur’an kepada mereka
dalam amalan mereka dan dengan itu menjadi penuh dengan cahaya.” (Ibid)
Dalam
beberapa perkataan ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as)Yang Dijanjikan telah
memberikan banyak pemahaman. secara ringkas tetapi menyeluruh, berkenaan
perhubungan dan perkaitan antara ilmu dan amalan. Ilmu itu bagaikan biji,
melainkan ia tumbuh menjadi tanaman yang menghasilkan buah dan bunga amal, ia
adalah lengai, tidak material dan tidak berguna. Itulah sebabnya, Islam - agama
yang paling sempurna, sambil menarik perhatian kepada keagungan dan keberkatan
ilmu, dan pemerolehannya, telah menekankan keperluan untuk mengamalkannya.
Al-Qur’an telah berulang kali menyebut iman dan amal soleh bersama-sama. Ikrar
iman dengan lidah sahaja tidak ada apa-apanya melainkan diamalkan.
Perlu
diingat bahawa perjalanan iman bermula dengan ilmu. Apabila pengetahuan ini
berkembang kepada kepastian dan wawasan, ia dipanggil iman. Iman berkaitan
dengan hati. Menurut ajaran Islam, tidaklah cukup bagi seseorang hanya untuk
menegaskan beberapa kepercayaan dengan bersungguh-sungguh melainkan tuntutan
praktikal kepercayaan itu dipenuhi, dan ia dikuatkuasakan sepenuhnya ke dalam
kehidupan praktikal seseorang dengan amal soleh yang baik dan sewajarnya. Sehingga
saat itu, iman tidak disebut sempurna. Oleh itu, ilmu dan amalan saling berkait
rapat.
Tanpa
amalan, ilmu itu tidak berfaedah dan tidak berguna dan tanpa ilmu, amalan tiada
keindahan dan kebaikan. Pengetahuan ideologi dan akademik hanya bermanfaat apabila
ia diambil tindakan. Prinsip yang sama berlaku dalam dunia rohani dan juga
material. Setiap ciptaan di dunia adalah hasil daripada transformasi
pengetahuan yang praktikal.
Hazrat
Khalifatul Masih I (ra) menegaskan dalam bukunya Mirqatul Yaqeen tentang
hubungan antara ilmu dan amalan. Dia menyatakan bahawa suatu ketika dia melihat
Nabi (saw) dalam mimpi dan bertanya kepadanya, “Apakah yang kamu ajarkan
kepada Hazrat Abu Hurairah (ra) sehingga dia dapat mengingati
perkataanmu?” Ketika Nabi (saw) mendekatkan mulutnya ke telinganya untuk
memberitahunya, Khalifa Nuruddin Sahib (ra) terbangun, mengatakan sudah masuk
waktu solat. Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menafsirkan mimpi itu untuk
menunjukkan bahawa mengamalkan hadis adalah cara untuk mengingatinya. (Mirqatul
Yaqeen, hlm. 173)
Comments
Post a Comment