Ilmu dan tindakan: Dua bahagian penting dalam Islam

 AlHakam

Ilmu dan tindakan: Dua bahagian penting dalam Islam

18hb November 2022

Kemas Kini Terakhir pada 21 November 2022

Ataul Mujeeb Rashed, Missionary-in-Charge, UK

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Ilmu Islam

مِنَ الۡمُؤۡمِنِيۡنَ رِجَالٌ صَدَقُوۡا مَا عَاهَدُوا اللّٰهَ عَلَيۡهِ ۚ فَمِنۡهُمۡ مَّنۡ قَضٰي نَحۡبَهٗ وَمِنۡهُمۡ مَّنۡ يَّنۡتَظِرُ ۫ۖ وَمَا بَدَّلُوۡا تَبۡدِيۡلًا

“Di antara orang-orang yang beriman itu ada orang-orang yang menepati janji yang telah mereka janjikan kepada Allah. Di antara mereka ada yang telah menepati nazarnya, dan di antara mereka ada yang menunggu-nunggu, dan mereka tidak mengubah (keadaan mereka) sedikitpun.” (Surah Al-Ahzab, Bab.33: Ayat.24)

Topik ringkas, mudah, dua perkataan ini – “ilmu pengetahuan dan tindakan” - mengandungi makna dan falsafah yang sangat luas dan komprehensif.

Segala usaha kita, agama atau duniawi, sepanjang hidup kita kelihatan berkisar pada paksi dua orbit ini; ilmu dan amalan. Jika ilmu itu seperti benih, maka amal adalah buahnya. Tanpa ilmu, tuntutan agama mahupun tuntutan dunia tidak dapat ditunaikan. Sebaliknya, tanpa amalan dan tindakan, seseorang tidak dapat mencapai apa-apa dalam bidang agama atau dunia. Tindakan yang betul tidak dapat dibayangkan tanpa ilmu dan ilmu tanpa tindakan yang sesuai adalah sia-sia. Satu-satunya tujuan ilmu adalah untuk seseorang itu mengikuti sesuatu tindakan berdasarkan pengetahuan itu dan akhirnya mencapai matlamatnya dengan berkat ilmu yang mantap dan amal soleh yang sewajarnya.

Oleh itu, pengetahuan dan amalan adalah berkait rapat; ini adalah dua roda kereta yang sama yang tanpanya kehidupan tidak dapat diteruskan. Mereka mesti saling seimbang dan disegerakkan. Pengetahuan dan tindakan sememangnya dua intipati kehidupan kita, titik pusat dan standard kejayaan dan kemakmuran kita yang menjamin kelangsungan hidup dan kemajuan kita. Dua perkataan ini adalah rahsia pembebasan dan kebahagiaan kita. Dapat dinyatakan dengan yakin bahawa dua perkataan ini menggambarkan moto dan cita-cita seorang Ahmadi.

Menurut ahli leksikologi, ‘ilm bermaksud mengetahui butir-butir kecil sesuatu. Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bersabda:

“Ilm menurut terminologi Al-Qur’an, merujuk kepada ilmu yang pasti.” (Barahin-e-Ahmadiyya [Bahasa Inggeris], Bahagian III, hlm. 231)

Beliau (as) menambah bahawa ilmu yang sebenar adalah yang Allah (berikan) daripada kurnia-Nya. Pengetahuan itu membawa kepada kesedaran Allah dan mewujudkan rasa takut kepada Allah, seperti yang dinyatakan dalam Al-Qur’an:

اِنَّمَا يَخۡشَي اللّٰهَ مِنۡ عِبَادِهِ الۡعُلَمٰٓؤُا

“Hanya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya yang berilmu. (Surah Al-Fatir, Bab.35: Ayat.29)

Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda, “Jika ilmu tidak menambah rasa takut kepada Allah, maka itu bukanlah sarana untuk meningkatkan keinsafan kepada Allah”. (Malfuzat, Jilid 5, hlm. 11)

Kajian terhadap Al-Qur’an menunjukkan bahawa nikmat terbesar yang Allah kurniakan kepada manusia, selepas penciptaannya, adalah ilmu, yang dengannya dia mencapai kemahiran bersuara.

خَلَقَ الْاِنْسَانَ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ

 “Allah telah menciptakan manusia; Dia telah mengajarnya kefasihan berbicara.” (Surah Ar-Rahman, Bab.55: Ayat.5)

عَلَّمَ الْاِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ

“Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya. (Surah al-’Alaq, Bab.96: Ayat.6)

Nikmat ilmu terutama diberikan kepada para nabi Allah agar mereka menjadi guru bagi umatnya. Menuntut ilmu sangat dianjurkan dalam hadis:

مَنْ خَرَجَ فِي طَلَبِ الْعِلْمِ فَهُوَ فِي سَبِيلِ اللّٰهِ حَتَّى يَرْجِعَ

“Barangsiapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka dia telah berjihad di jalan Allah hingga dia kembali.” (Tirmizi)

طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلٰى كُلِّ مُسْلِمٍ

“Menuntut ilmu itu wajib bagi semua orang Islam.” (Sunan Ibnu Majah)

Menurut hadis, ilmu ada dua jenis; ilmu dunia dan ilmu agama. Ilmu agama mempunyai kelebihan berbanding ilmu-ilmu lain kerana keberkatan ilmu agama menjadikan kehidupan yang baik di dunia mahupun di akhirat, sedangkan kesan ilmu sekular hanya terhad kepada urusan dunia material ini sahaja.

Al-Qur’an telah menjelaskan bahawa mereka yang tidak mengetahui tidak setaraf dengan mereka yang mengetahui. Kelebihan orang yang berilmu adalah realiti yang diterima. Ilmu adalah kuasa yang melahirkan keberanian. Ilmu yang benar menciptakan kerendahan hati dalam diri manusia yang meninggikan derajatnya, dan membebaskannya, di akhirat. Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah bersabda:

“Ilmu dan kebijaksanaan adalah harta yang lebih tinggi daripada semua kekayaan. Semua harta benda boleh binasa, tetapi ilmu dan kebijaksanaan tidak akan binasa”. (Malfuzat [Urdu], Jilid 7, ms 209)

Haruslah jelas bahawa semua ilmu adalah dinisbahkan kepada Tuhan Yang Maha Esa kerana Dia, yang Maha Mengetahui yang Ghaib, adalah Sumber dan Sumber Ilmu yang sebenar. Semua orang yang berilmu dan berpengetahuan minum dari mata air yang suci itu dan percaya mereka tidak mencapai pengetahuan mereka; itu dianugerahkan kepada mereka oleh Tuhan Yang Maha Esa. Dengan keyakinan itu, dia terus tunduk di ambang pintu Tuhan dengan permohonannya seperti pengemis.

Untuk mengajar manusia, Allah SWT telah memberikan contoh malaikat yang mengaku paling rendah hati:

لَا عِلْمَ لَنَآ اِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا

“Tiada pengetahuan kami selain apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami.” (Surah Al-Baqarah, Bab.2: Ayat.33)

Kesedaran bahawa semua ilmu dikurniakan oleh Tuhan Yang Maha Esa – iaitu ilmu yang sebenar – mesti membawa seseorang untuk sentiasa berdoa kepada-Nya. Allah, yang Maha Mengabulkan Doa, telah mengajar orang-orang yang beriman untuk berdoa dengan firman berikut:

قُلْ رَّبِّ زِدْنِيْ عِلْمَاً

“Katakanlah, ‘Wahai Tuhanku, tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan.’” (Surah TaHa, Bab.20: Ayat.115)

Al-Qur’an 1

Demikian pula, doa yang diajarkan oleh Nabi (saw) juga harus diingat:

اَللّٰهُمَّ انْفَعْنِيْ بِمَاعَلَّمْتَنِيْ وعَلِّمْنِيْ مَا يَنْفَعُنِيْ وَزِدْنِيْ عِلْمَاً

“Ya Allah! Jadikanlah ilmu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku bermanfaat bagiku dan kurniakanlah kepadaku ilmu yang bermanfaat bagiku dan teruskanlah menambah ilmu kepadaku selama-lamanya.”

Ilmu yang sebenar-benarnya adalah yang bermanfaat dan amalan yang diterima oleh Allah ialah yang soleh. Selaras dengan titik hikmah itu, Nabi (saw) telah mengajar kita doa yang lain:

اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِيْ عِلْماً نَافِعَاً وَّعَمَلاً صَالِحاً تَرْضَاه

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku ilmu, yang bermanfaat bagiku, dan kemampuan untuk beramal yang Engkau redai!”

Riwayat lain menambahkan يَرْفَعْنِي – maksudnya kurniakan kepadaku kemampuan untuk beramal yang membawa kepada peningkatan derajatku.

Allah mengajarkan doa berikut melalui wahyu kepada Hazrat Masih Mau’ud (as):

رَبِّ اَرِنِيْ حَقَا ئِقَ الْاَشْيَاء

“Wahai Tuhanku! tunjukkan kepada aku hakikat sesuatu” (Tadhkirah [Bahasa Inggeris], hlm. 990)

Ilmu mesti membawa kepada membentuk amalan seseorang dengan sewajarnya, kerana ia adalah amalan yang memberi kepercayaan kepada keikhlasan iman seseorang. Dunia adalah Dar-ul-'Amal (tempat beramal) dan akhirat adalah hari pembalasan di mana seseorang akan dipertanggungjawabkan atas amalan mereka.

Al-Qur’an telah memberi penekanan yang besar kepada amalan yang patut dan soleh yang mengikut ilmu dan iman. Perbuatan yang soleh ialah yang melibatkan penggunaan kebolehan fizikal (lahiriah) dan fitrah, mementingkan kewajipan terhadap sesama manusia, bebas daripada sebarang perselisihan dan ketidaksamaan serta bersesuaian dengan keadaan dan keperluan. Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah mendefinisikan perbuatan soleh, dalam istilah yang mudah dan menyeluruh sebagai “yang hanya untuk kepentingan Tuhan.” (Malfuzat [Urdu], Jilid 9, ms 96)

Adalah penting untuk bertindak berdasarkan pengetahuan yang diperoleh. Perkataan Arab 'ilm (pengetahuan) dan 'amal (perbuatan/amalan) berasal daripada set huruf yang sama dan dengan itu secara asasnya saling berkaitan antara satu sama lain.

Allah Taala telah menciptakan manusia sedemikian rupa sehingga dia berjanji untuk bersusah payah dan berjuang. Manusia tidak mencapai matlamatnya hanya melalui pengetahuan, niat, atau keinginan untuknya; dia dapat apa yang dia perjuangkan. Ilmu adalah harta, tetapi tindakan adalah kuncinya. Seorang penyair Urdu telah meletakkannya dalam kata-kata berikut:

نقوشِ غيب كو قسمت په چهوڑنے والو

يه نقش بنتے نهيں هيں بنائے جاتے هيں

Mereka yang meninggalkan kesan yang tidak kelihatan kepada takdir harus tahu,

Imej-imej ini tidak datang secara spontan tetapi perlu dicipta.

Namun, keselamatan di akhirat tidak bergantung kepada amal semata-mata tetapi bergantung kepada rahmat dan keampunan Allah Ta’ala. Sudah tentu, perbuatan baik dan soleh adalah cara untuk menarik Kerahiman Ilahi.

Hazrat Masihi Mauud (a)s Yang Dijanjikan bersabda:

“Berbahagialah orang yang mengakui kelemahannya dan mencari Rahmat Ilahi dan sangat kurang ajar, jahat dan malang adalah orang yang menganggap perbuatannya sebagai hasil dari kemampuannya dan menuntut keadilan dari Tuhan.” (Chashma-e-Ma’rifat, Ruhani Khazain, Jilid 23, hlm. 35)

Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah menulis tentang pengetahuan dan amalan dalam banyak bukunya. Beliau telah banyak menghuraikan pelbagai aspeknya dalam risalah pembuatan zamannya, The Philosophy of the Teachings of Islam. Menjawab soalan kelima tentang sumber ilmu Ilahi, beliau menyebut tiga jenis ilmu:

Pengetahuan dengan cara kepastian

Ilmu dengan cara kepastian penglihatan

Pengetahuan melalui kepastian pengalaman

Beliau (as) menyatakan pelbagai sumber ilmu, termasuk akal, tradisi, sifat manusia, wahyu Ilahi dan pengalaman praktikal. Melalui ini, peringkat demi peringkat, seseorang mencapai tahap kepastian tertinggi melalui pengalaman. Beliau (as) telah menjelaskan hubungan dan perkaitan antara ilmu dan amalan, seperti berikut:

“Tiada kebaikan dalam ilmu yang hanya terbatas pada akal dan hati. Ilmu yang benar ialah yang keluar dari fikiran dan mengatur serta melatih semua anggota badan dan menampakkan dirinya semua simpanan ingatan. Oleh itu, pengetahuan diperkukuh dan dipupuk melalui kesannya yang dikenakan ke atas semua anggota tubuh melalui pengalaman praktikal. Tiada jenis pengetahuan, betapapun asasnya tiba pada kemuncaknya tanpa latihan.” (Falsafah Ajaran Islam, hlm. 202-203)

Beliau (as) menghuraikan lebih lanjut:

“Hanya ilmu yang bermanfaat yang telah diuji dengan pengalaman dan ilmu yang bersifat akademik semata-mata dan belum menjadi subjek pengalaman adalah tanpa manfaat.” (Ibid, hlm. 204)

Beliau (as) menambah:

“Kepastian muktamad Pengetahuan dicapai melalui pengalaman setiap bahagiannya. Itulah yang berlaku dalam Islam. Tuhan Yang Maha Kuasa memberi peluang kepada umat Islam untuk menggambarkan apa sahaja yang diajarkan dalam Al-Qur’an kepada mereka dalam amalan mereka dan dengan itu menjadi penuh dengan cahaya.” (Ibid)

Dalam beberapa perkataan ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as)Yang Dijanjikan telah memberikan banyak pemahaman. secara ringkas tetapi menyeluruh, berkenaan perhubungan dan perkaitan antara ilmu dan amalan. Ilmu itu bagaikan biji, melainkan ia tumbuh menjadi tanaman yang menghasilkan buah dan bunga amal, ia adalah lengai, tidak material dan tidak berguna. Itulah sebabnya, Islam - agama yang paling sempurna, sambil menarik perhatian kepada keagungan dan keberkatan ilmu, dan pemerolehannya, telah menekankan keperluan untuk mengamalkannya. Al-Qur’an telah berulang kali menyebut iman dan amal soleh bersama-sama. Ikrar iman dengan lidah sahaja tidak ada apa-apanya melainkan diamalkan.

Perlu diingat bahawa perjalanan iman bermula dengan ilmu. Apabila pengetahuan ini berkembang kepada kepastian dan wawasan, ia dipanggil iman. Iman berkaitan dengan hati. Menurut ajaran Islam, tidaklah cukup bagi seseorang hanya untuk menegaskan beberapa kepercayaan dengan bersungguh-sungguh melainkan tuntutan praktikal kepercayaan itu dipenuhi, dan ia dikuatkuasakan sepenuhnya ke dalam kehidupan praktikal seseorang dengan amal soleh yang baik dan sewajarnya. Sehingga saat itu, iman tidak disebut sempurna. Oleh itu, ilmu dan amalan saling berkait rapat.

Tanpa amalan, ilmu itu tidak berfaedah dan tidak berguna dan tanpa ilmu, amalan tiada keindahan dan kebaikan. Pengetahuan ideologi dan akademik hanya bermanfaat apabila ia diambil tindakan. Prinsip yang sama berlaku dalam dunia rohani dan juga material. Setiap ciptaan di dunia adalah hasil daripada transformasi pengetahuan yang praktikal.

Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menegaskan dalam bukunya Mirqatul Yaqeen tentang hubungan antara ilmu dan amalan. Dia menyatakan bahawa suatu ketika dia melihat Nabi (saw) dalam mimpi dan bertanya kepadanya, “Apakah yang kamu ajarkan kepada Hazrat Abu Hurairah (ra) sehingga dia dapat mengingati perkataanmu?” Ketika Nabi (saw) mendekatkan mulutnya ke telinganya untuk memberitahunya, Khalifa Nuruddin Sahib (ra) terbangun, mengatakan sudah masuk waktu solat. Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menafsirkan mimpi itu untuk menunjukkan bahawa mengamalkan hadis adalah cara untuk mengingatinya. (Mirqatul Yaqeen, hlm. 173)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad