Hazrat Sir Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan (ra) oleh Attaul Mujeed Rashid
Hazrat Sir Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan (ra)
AlHakam
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Kemas Kini Terakhir pada 14 November
2021
Hazrat Chaudhry Sahib ra adalah
sahabat Al Masih Mau'ud as , ahli Majlis Eksekutif Viceroy, hakim
Mahkamah Persekutuan India, presiden Mahkamah Keadilan Antarabangsa, menteri
luar negeri pertama Pakistan, wakil Pakistan ke Perhimpunan Agung UNO dan
seorang hamba yang taat kepada Jemaah Ahmadiyah dalam Islam.
Ataul Mujeeb
Rashed, Ketua Mubaligh, UK
Hazrat Sir Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan, semoga Allah meredainya, dikurniakan dengan banyak sifat-sifat yang baik dan sifat-sifat yang tersendiri. Banyak yang telah ditulis tentang beliau dan banyak lagi yang akan ditulis pada masa hadapan.
Hazrat Chaudhry Sir
Muhammad Zafrullah Khan ra , gambar diambil pada 4 November 1939 Bassano Ltd | Wiki Commons
Dalam artikel ini, daripada
memberikan akaun biografi tentang pencapaian dan perkhidmatan cemerlang beliau,
saya ingin menulis beberapa anekdot dan tanggapan berdasarkan pemerhatian dan
pengalaman peribadi saya. Saya ingin melakukan ini untuk manfaat generasi muda,
yang tidak berpeluang untuk melihatnya semasa hayatnya.
Ini adalah satu usaha untuk
menjadikan generasi muda mengembangkan sekurang - kurangnya beberapa pemahaman
tentang kekuatan watak dan keagungan Hazrat Chaudhry Sahib ra .
Nasib baik terbesar dalam hidup
Pertama, saya ingin menceritakan
kejadian yang menggembirakan dan sangat mengagumkan. Seorang wartawan, yang
mewakili salah satu majalah Literari Pakistan, menemu bual Hazrat Chaudhry
Zafrullah Khan ra untuk keluaran khas majalah itu. Dia bertanya
kepadanya, “Chaudhry Sahib! Anda telah mencapai banyak kejayaan dalam hidup
anda. Apa yang anda fikir adalah berkat terbesar dalam hidup anda?”
Hazrat Chaudhry Sahib ra menjawab
soalan yang nampaknya sukar ini dengan segera dan menyeluruh dengan berkata,
“Keberuntungan terbesar dalam hidupku ialah aku mengenali Imam zaman itu,
Hazrat Mirza Ghulam Ahmad Qadiani, Masih Mau’ud dan Imam Mahdi, (as), dan
melakukan Bai' at di tangannya. Segala puji bagi Allah.”
Pengenalan pertama saya
Pada masa saya mencapai umur budi
bicara, Hazrat Chaudhry Sahib ra sangat terkenal sebagai seorang
yang hebat dan pemimpin yang bijak di seluruh dunia.
Saya berasa seronok mendengar ucapan
beliau semasa Jalsah Salanah. Beliau sangat fasih, dan gaya penyampaiannya
adalah unik. Beliau mempunyai keupayaan luar biasa untuk menerangkan walaupun
konsep yang paling kompleks dengan cara yang mudah difahami. Kesederhanaan
dalam ekspresinya menjadikan ucapannya boleh diakses oleh semua orang. Itulah
cara saya mengenalinya pada mulanya.
Hubungan langsung pertama saya dengan
beliau, yang saya ingat dengan jelas, adalah apabila arwah ayah saya (Hazrat
Maulana Abul Ata) menjemput beberapa ahli Jemaat yang dihormati untuk makan
malam ke rumahnya bernama "Bait-ul-Ata" di Darur-Rahmat Wasti, Rabwah
. Chaudhry Sahib ra adalah salah seorang tetamu.
Ketika Chaudhry Sahib ra hendak
pergi, ayah saya menyuruh saya menemaninya ke banglonya di Darus-Sadr Gharbi.
Oleh itu, saya dan Chaudhry Sahib ra berjalan kaki. Kerana
keperibadiannya yang tinggi dan rasa hormat saya yang melampau kepadanya, saya
teragak-agak untuk bercakap. Bagaimanapun, Hazrat Chaudhry Sahib ra bercakap
secara santai tentang beberapa perkara.
Saya menyedari bahawa beliau
mempunyai perangai yang sangat penyayang, santai, tenang dan sederhana. Pada
satu ketika, beliau memegang lengan atas saya dan apabila memerhatikan betapa
kurusnya, beliau berkata, "Itu sahaja?".
Apabila kami akhirnya sampai ke
banglonya, Chaudhry Sahib ra mengucapkan terima kasih kepada saya,
dan saya memintanya untuk berdoa sebelum pergi. Pertemuan singkat ini hanya
berlangsung 15-20 minit, tetapi ia meninggalkan kesan yang menyenangkan dan
berkekalan kepada saya yang saya gemari sehingga hari ini.
Ungkapan kasih sayang bermula
Apabila saya tiba di London sebagai
mubaligh dan timbalan imam pada September 1970, saya berpeluang bertemu
dengannya secara kerap. Saya dengan ini membentangkan beberapa anekdot yang
berkaitan dengan tempoh itu yang menggambarkan pelbagai aspek keperibadian
Chaudhry Sahib yang menyenangkan.
Ini adalah usaha pertama saya di luar
Pakistan, ia adalah kali pertama saya melakukan perjalanan melalui udara
melalui keberkatan Ahmadiyah. Saya pernah belajar bahasa Inggeris di sekolah
dan kolej tetapi tidak perlu menulis atau bercakap dalam bahasa Inggeris semasa
di Pakistan. Saya telah menyampaikan beberapa ucapan yang disediakan (dan
dihafal) di kolej dan Jamia, tetapi bahasa Inggeris saya tidak mahir untuk
perbualan sehari-hari.
Saya menyebut perkara ini kerana dua bulan selepas ketibaan saya di London, saya telah menjalani ujian dalam bahasa Inggeris dan pemeriksanya tidak lain dan tidak bukan ialah Hazrat Chaudhry Sahib ra .
Kebetulan Almarhum Bashir Ahmad Khan Rafiq Sahib, Imam dan mubaligh yang bertanggungjawab ketika itu memberitahu saya bahawa suatu hari nanti saya akan diminta menyampaikan khutbah Jumaat dalam bahasa Inggeris. Saya menyatakan pendapat saya bahawa tidak ada tergesa-gesa untuk itu dan pada masa akan datang peluang seperti itu, insya-Allah, akan muncul. Itu, saya fikir, adalah penghujung perkara itu.
Beberapa hari kemudian, pada hari
Jumaat, saya telah menunaikan solat sunat dan azan kedua dikumandangkan tidak
lama selepas itu. Khan Sahib, yang duduk di sebelah saya, mendorong saya untuk
bangun untuk khutbah. Saya tidak bersedia secara mental untuk itu, tetapi tidak
ada ruang untuk berdalih kerana saya tidak dapat berbincang dengan masjid yang
penuh dengan jemaat. Saya terpaksa bangun.
Dengan doa, saya memulakan khutbah dengan
Tashahud , Ta' awuz , dan Surah Al-Fatihah. Perkara itu cukup mudah.
Semasa saya melihat sekeliling, saya melihat Hazrat Chaudhry Sahib ra duduk
di kerusi seperti biasa di sebelah kanan saf pertama. Semasa dia mendengar
suara pembesar suara baru, dia mengerling ke arah saya. Saya pasti dia akan
mendoakan saya, tetapi saya kagum dengan keperibadiannya.
Ketika itu, saya teringat nasihat
perpisahan oleh Hazrat Khalifatul Masih III rh sebagai kilasan
inspirasi. Huzur telah menasihati saya untuk bertutur dalam bahasa Inggeris
dengan yakin dan tanpa ragu-ragu semasa berada di London dan jangan risau jika
saya melakukan kesilapan pada awalnya. Itu mendorong saya dan saya menguatkan
semangat saya memikirkan bahawa Chaudhry Sahib ra juga telah
meningkat kepada standard dalam bahasa Inggeris beliau yang cemerlang secara
beransur-ansur.
Idea-idea ini terlintas di fikiran
saya dalam masa yang singkat. Dengan meletakkan kepercayaan kepada Allah, saya
memulakan khutbah. Saya tidak ingat topik itu, tetapi ia berlangsung selama
15-20 minit. Selepas Khutba-e-Saniya [bahagian kedua khutbah dalam
bahasa Arab] , saya mengimamkan solat. Selepas itu, saya menunaikan
solat sunat dan menghabiskan lebih lama daripada biasa. Saya berharap Chaudhry
Sahib ra akan pergi pada masa itu dan saya tidak mahu dia memegang
lengan saya dan menunjukkan kesilapan saya di hadapan semua orang.
Selepas solat sunat ketika saya
bangun untuk pergi, saya melihat bahawa Chaudhry Sahib ra masih
mengerjakan solat. Ia adalah saat yang sesuai untuk saya meninggalkan masjid
dengan segera. Sekarang saya menunggu keputusan ujian saya dan mengharapkan
mendapat bimbingan daripada Chaudhry Sahib ra tidak lama lagi.
Pada sebelah petang ketika saya
bertemu Bashir Rafiq Sahib, dia mengucapkan tahniah kepada saya. "Untuk
apa?" Saya bertanya. Dia menjawab, "Chaudhry Sahib telah memberi anda
pas dalam bahasa Inggeris." Saya berkata, " Alhamdulillah "
dan berfikir bahawa beliau pasti telah menambah beberapa tanda rahmat daripada
kemurahan hatinya untuk penceramah baru pada percubaan pertamanya. Kebaikan dan
budinya kepada saya diteruskan kemudian dengan pelbagai cara.
Pendakwah Darwis
Allah Yang Maha Kuasa telah
memberkati Chaudhry Sahib ra dengan rahmat dan penghormatan yang
tidak terkira banyaknya. Beliau pernah ke istana dan bilik besar dunia dan
telah bertemu dengan personaliti yang hebat. Namun, secara fitrahnya beliau
seorang yang sangat merendah diri. Kesederhanaan dan sifat seperti darwis
adalah sifat yang menonjol dalam hidupnya.
Pertama, beliau sangat berjimat cermat dalam membelanjakan diri tetapi sangat bermurah hati dalam berbelanja di jalan Allah dan membantu orang miskin dan pelajar. Sebagai contoh, setiap kali beliau pergi ke Central London melalui laluan District, beliau biasa berjalan kaki ke stesen Bawah Tanah East Putney dan bukannya stesen Southfields. Beliau akan berjalan lebih lama ini, supaya beliau dapat menjimatkan tambang tiub, yang mungkin menjimatkan satu sen.
Secara amnya, kebanyakan orang yang
tinggal di kawasan itu memulakan perjalanan mereka dari Southfields dan tidak
mempedulikan perbezaan kecil dalam tambang, memberi keutamaan kepada keselesaan
mereka. Hazrat Chaudhry Sahib ra pernah menyimpan satu sen bagi
setiap perjalanan; dia menyebutnya kepada orang lain dan menggesa mereka untuk
melakukan perkara yang sama.
Saya masih ingat beliau memberitahu
dalam ucapannya bahawa orang pernah berdebat dengannya tentang apa yang beliau
simpan dengan berbuat demikian, dan beliau menjawab, "Satu sen."
Mereka kemudian akan bertanya apa faedah yang beliau dapat. Beliau akan
menjawab lagi, "Satu sen." Hazrat Chaudhry Sahib ra pernah
menceritakan perkara ini secara terperinci. Beliau pernah bercerita dengan
gayanya walaupun rupa-rupanya ia adalah penjimatan satu sen sahaja, tetapi
simpanan berterusan seperti itu akan menambah sehingga ratusan dan ribuan
pound.
Pada saat-saat seperti itu, beliau
pernah memetik pepatah Parsi:
قطرہ قطرہ مى شود دریا
"Setitis demi setitis sungai
terbentuk."
Membantu golongan yang memerlukan
Gaya kaunseling beliau sangat
berkesan. Pada masa yang sama, contoh peribadi beliau yang sangat baik dalam
berbelanja dengan murah hati di jalan Allah dapat dilihat oleh semua orang.
Beliau telah menubuhkan sebuah institusi dengan nama Southfields Trust untuk
membantu pelajar yang memerlukan dan layak serta mereka yang kurang bernasib
baik. Elaun telah diberikan sebagai pinjaman tanpa faedah atau sebagai bantuan.
Itu adalah perkhidmatan yang hebat dan amal yang berterusan.
Selain itu, terdapat rangkaian
keseluruhan untuk membantu golongan yang memerlukan. Secara amnya, beliau
membantu orang dengan cara yang diskret sehingga orang lain tidak akan
mengetahuinya. Saya berpeluang bekerja sebagai ahli amanah ini untuk beberapa
waktu dan diilhamkan oleh aspek watak Chaudhry Sahib ini.
Cara sederhana pengorbanan kewangan yang besar
Cadangan pernah dipertimbangkan
bahawa dua bangunan yang sedia ada pada masa itu yang sangat lama di pusat Jemaat
UK dirobohkan dan digantikan dengan kompleks besar yang terdiri daripada dewan
besar, pejabat, dua kediaman besar dan flat kecil. Bagaimanapun, Jemaat tidak
mempunyai dana yang diperlukan untuk projek itu pada masa itu.
Bukan polisi Jemaat untuk mengambil
pinjaman bank dengan faedah. Hazrat Chaudhry Sahib ra telah diminta
untuk meminjamkan jumlah tersebut, yang akan dibayar balik kepadanya secara
ansuran dalam tempoh masa tertentu. Dia bersetuju.
Selaras dengan ajaran Al-Qur’an, satu
kontrak telah digubal yang memberi kesan bahawa Chaudhry Sahib ra akan
membayar Jemaat £100,000 dan Jemaat akan bertanggungjawab untuk membayarnya
kembali. Draf itu ditunjukkan kepada Chaudhry Sahib ra pada suatu
petang. Dia berkata bahawa dia akan mengkajinya dengan teliti,
menandatanganinya dan mengembalikannya keesokan harinya.
Keesokan paginya, Chaudhry Sahib ra
berkata:
"Saya memikirkannya. Diri saya
sendiri memberitahu saya, 'Zafrulla Khan! Anda telah sampai sejauh ini kerana
Ahmadiyah. Semua yang anda capai adalah kerana berkat Jemaat ini. Adakah anda
sekarang mahu memberikan wang itu kepada Jemaat yang dermawan ini sebagai
pinjaman untuk dibayar balik?' Jiwa saya banyak mencela saya. Saya benar-benar
berasa malu tentang perkara ini dan memohon keampunan Ilahi. Saya memutuskan di
sana dan kemudian saya akan menyampaikan jumlah itu kepada Jemaat bukan sebagai
pinjaman, tetapi sebagai derma yang rendah hati.”
Sambil berkata demikian, dia
mengoyakkan draf itu, menulis cek bernilai £100,000 dan menyerahkannya kepada
Jemaat. Beliau merayu agar derma ini tidak disebut kepada sesiapa pun semasa
hayatnya selain daripada Hazrat Khalifatul Masih III rh . Sungguh
contoh pengorbanan, kerendahan hati dan keikhlasan yang sangat baik!
Bilik tidur kecil
Dalam konteks bangunan ini, saya
ingin menyebut satu lagi kejadian yang mengagumkan. Batu asas bangunan itu
diletakkan pada tahun 1967 dan ia telah siap pada tahun 1970. Hazrat Chaudhry
Sahib ra meminta Jemaat untuk membenarkan beliau tinggal di flat
kecil di tingkat dua apabila beliau memerlukan penginapan semasa di London.
Hazrat Khalifatul Masih III rh dengan senang hati memberi izin.
Flat itu kecil. Saya berpeluang pergi
ke flat beberapa kali dan melihatnya secara dekat. Walaupun kecil, ia sudah
memadai untuk keperluan Chaudhry Sahib yang terhad dan mudah. Ia
terdiri daripada bilik tidur kecil, dapur kompak, bilik mandi dan ruang duduk
bersaiz sederhana yang berfungsi sebagai bilik kerjanya di mana dia
menghabiskan sebahagian besar masanya.
Dia mempunyai set sofa sederhana di
ruang duduk dan di situlah dia melayan pengunjungnya. Bilik tidur di flat itu
sangat kecil sehingga hampir tidak dilengkapi dengan katil bujang, almari
kecil, meja kecil dan kerusi. Hampir tidak ada ruang untuk berjalan-jalan. Di
dalam bilik tidur kecil itu, dia menghabiskan masa bertahun-tahun dengan
kesederhanaan dan kepuasan.
Salah seorang kawan rapatnya
memberitahu saya bahawa pernah Chaudhry Sahib ra membawanya untuk
menunjukkan flatnya. Semasa dia memasuki bilik tidur dia bertanya,
"Bagaimanakah anda menghadapi bilik tidur kecil ini?" Jawapan
Chaudhry Sahib adalah pantas dan bernas: "Tempat yang kita tuju selepas
kehidupan ini akan menjadi lebih sempit." Betapa uniknya pemikiran orang
yang ditinggikan secara rohani! Mereka sentiasa mengingati Hari Akhirat dan
terus mempersiapkan diri mereka untuk perjalanan terakhir yang terakhir itu.
Kesederhanaan, tidak formal dan kepuasan adalah ciri-ciri kehidupan Hazrat Chaudhari Sahib ra . Pakaiannya dahulunya sopan, bersih dan bermaruah. Beliau menjaga pakaiannya dan menjadikannya tahan lama sementara masih kelihatan cantik. Dia tidak pernah berasa malu untuk memberitahu kami berapa umur sutnya.
Hazrat Sir Chaudhry
Muhammad Zafrullah Khan ra dan pengarangnya
Sebaliknya, beliau akan dengan penuh
semangat dan yakin menyebut bahawa beliau membeli sut atau sepasang stoking
pada tahun itu dari kedai itu dan ini dengan harga sekian.
Saya masih ingat bahawa beliau pernah
memberitahu saya bahawa baju yang dipakainya dibeli olehnya pada harga satu
dolar beberapa tahun yang lalu dari sebuah kedai yang terletak di sebatang
jalan di New York.
Pendek kata, diketahui umum bahawa
Chaudhry Sahib ra pernah membuat pakaiannya bertahan untuk tempoh masa
yang lama.
Suatu ketika, pada hari raya, Hazrat
Chaudhry Sahib ra menghadiahkan seorang selendang bulu yang
sederhana ini. Beliau secara khusus menyebut bahawa selendang itu tidak lama
dan dia hanya memakainya sekali pada hari beliau mempengerusikan sesi
Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Saya menerima hadiah yang
tidak dapat dilupakan itu dengan sangat bersyukur.
Topik perbincangan kegemaran
Gaya ceramahnya sangat mengagumkan,
yang terbukti sangat berkesan dan bermaklumat semasa mesyuarat Jemaat. Pendapat
beliau akan mantap, kepada poin, relevan dan sesuai dengan situasi.
Satu topik yang sering saya dengar beliau
bercakap adalah rasa syukur kepada Allah Taala. Beliau pernah menekankan aspek
ini semasa kuliah tarbiyyatnya, sering memetik ayat Al-Quran:
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيْدَنَّكُمْ
“Jika kamu bersyukur, niscaya Aku
akan tambahkan nikmat kepadamu.” (Surah Ibrahim, 14:.8)
Semasa perbualannya, beliau akan
bercakap berulang kali mengenai subjek kesyukuran ini dengan cara yang
mengharukan dan memberi inspirasi. Saya secara peribadi memerhatikan bahawa beliau
selalu menyebut kesyukuran atas kurniaan Tuhan dengan cara yang lembut dan
menyentuh hati dan air matanya akan bergenang kerana bersyukur.
Saya boleh katakan bahawa kesyukuran
adalah topik kegemarannya. Sehubungan itu, beliau menamakan autobiografinya, Tehdis-e-Nemat
(Recollection of Divine Favours), nama yang paling sesuai mengikut
keperibadiannya.
Ciri khusus buku itu ialah apabila
menceritakan kisah hidupnya, beliau tidak pernah lupa untuk menyebut dan
berterima kasih kepada sesiapa yang telah berbuat baik kepadanya dan mendoakan
mereka. Seiring dengan rasa syukur kepada Allah, menyatakan hal yang sama untuk
hamba-hamba Allah adalah sebahagian daripada orang yang bersyukur ini.
Doa dan Solat
Chaudhry Sahib ra sangat
berdedikasi dan komited untuk berdoa. Doa dan ibadat adalah bahagian penting
dari keberadaannya. Beliau pernah melakukan usaha yang sangat gigih untuk
melakukan solat. Beliau sangat berhati-hati untuk memastikan bahawa beliau
melakukan solat pada waktu yang tepat dan ditetapkan. Setiap kali beliau
melawat London dari Belanda, beliau akan bertanya tentang waktu solat tanpa
gagal. Beliau berdoa dengan tekun, khusyuk, penuh perhatian dan sentiasa pada
waktu yang paling awal.
Semasa solat, beliau lebih suka
bacaan orang yang menunjukkan kefahaman yang jelas tentang subjek dan mengambil
jeda dengan sewajarnya. Setelah sampai di masjid, beliau menghabiskan masanya
dengan memuji dan mengingati Allah.
Beliau akan mendengar dengan teliti
dan mencatat, dalam ingatannya, nama dan keperluan mereka yang meminta doa daripadanya,
dan pasti ada ratusan daripada mereka.
Beliau pernah memberitahu saya bahawa
beliau telah menyediakan dalam fikirannya senarai orang sedemikian dalam
susunan tertentu dan mengumpulkan mereka mengikut keperluan mereka. Dengan cara
ini beliau mengingat semua nama dan berdoa untuk setiap satu daripada mereka
secara teratur. Kadang-kadang itu membawa kepada kejadian lucu.
Hazrat Chaudhry Sahib ra menyatakan
satu contoh sendiri. Seorang pemuda pernah memintanya untuk mendoakan
perkahwinannya. Namanya telah didaftarkan dalam ingatan Chaudhry Sahib seperti
Komputer dan beliau terus berdoa untuknya. Selepas kira-kira tiga tahun, pemuda
itu bertemu dengan Chaudhry Sahib ra yang bertanya kepadanya sama
ada beliau telah berkahwin. Lelaki itu menjawab sambil tersenyum, “Ya Chaudhry
Sahib! Saya telah berkahwin dan mempunyai dua orang anak.” Chaudhry Sahib
berkata, “Anda sepatutnya memberitahu saya. Saya masih berdoa untuk perkahwinan
awak.”
Jalan-jalan pagi
Beliau sangat teratur dalam berjalan
pagi. Beliau menumpukan sepanjang masa itu untuk mengingati Allah dan doa, yang
mana beliau telah merumuskan peta dan urutan dalam fikirannya. Beliau
memberitahu saya beberapa kali bahawa apabila beliau tiba di suatu tempat atau
berpusing semasa berjalan, beliau telah membaca Durood berkali-kali atau berdoa
dalam perkataan tertentu berkali-kali.
Jika hujan turun selepas Subuh, beliau
akan berjalan-jalan di Dewan Mahmood untuk tempoh masa yang sama seperti
berjalan seharian. Oleh itu, dengan menyempurnakan bilangan doa dan tasbih [mengingat
Allah] yang ditentukan, beliau juga dapat meneka jarak yang telah ditempuhinya.
Saya teringat satu perkara menarik
yang beliau beritahu saya berkaitan dengan perjalanannya. Beliau berkata bahawa
seorang lelaki Inggeris yang berpenampilan seperti itu melintasinya setiap pagi
di tempat yang sama dan mereka bertukar-tukar ucapan selamat pagi. Beliau
menambah, "Dia nampaknya sangat menepati masa." Kemudian, beliau
tersenyum dan berkata, "Saya tidak kurang daripada dia."
Memori yang luar biasa
Seiring dengan kemampuan keilmuannya
yang tidak terbatas, Allah Ta'ala telah mengurniakannya dengan ingatan yang
luar biasa. Saya tidak pernah melihat beliau dengan diari. Beliau pernah
menyimpan perjumpaan dan janji temunya dalam fikirannya dan tidak pernah
mempunyai sebarang masalah dengan itu. Beliau tahu nombor telefon rakan-rakan
dan kenalannya dengan hati.
Semasa berada di London, beliau
selalu datang ke pejabat saya kira-kira jam 10 atau 11 dan meminta saya mendail
nombor telefon untuk orang itu. Semasa saya pergi ke direktori, beliau akan
mengatakan bahawa beliau akan memberitahu saya nombor itu secara tidak
langsung. Itu berlaku setiap kali beliau datang.
Terkejut saya, beliau memberitahu
saya bahawa ketika di Britain, nombor telefon rakan-rakan British ditonjolkan
dalam fikirannya dan ketika di Amerika, nombor Amerika diserlahkan dan nombor
British semakin pudar.
Satu lagi perkara yang menakjubkan
ialah beliau boleh memberitahu tarikh hari-hari yang berbeza dalam setahun
secara tidak langsung. Kami melihat kalendar untuk merancang sebarang acara,
tetapi Chaudhry Sahib ra akan mengira dan memberitahu hari itu
dengan segera.
Pernah saya tanya rahsia beliau. Beliau
berkata, "Apabila tahun baharu bermula, saya memuat turun hari bagi
beberapa tarikh penting dan asas dalam fikiran saya dan menggunakan data itu
untuk mengira hari pada tarikh yang diperlukan."
Satu kejadian yang menakjubkan
Hazrat Chaudhry Sahib ra menulis sejarah hidupnya secara terperinci bertajuk Tehdis-e-Nemat (Recollection of Divine Favours) sendiri. Buku itu adalah rumah khazanah maklumat. Ia adalah buku komprehensif yang terdiri daripada sejarah Jemaat, serta hal ehwal politik, nasional dan antarabangsa.
Muka depan
Tehdis-e-Nemat
Dikatakan bahawa Chaudhry Sahib ra
menulis atau mendikte keseluruhan buku ini, atau sebahagian besar
daripadanya, dari ingatan. Setelah buku itu disiapkan, beliau meminta pembacaan
pruf dilakukan oleh seorang rakan untuk menyemak semula rujukan, tarikh dan
butiran lain. Pembetulan mungkin tidak diperlukan.
Apabila ia diterbitkan, beliau telah
meletakkan beberapa salinannya di pejabat saya untuk mereka yang ingin
mendapatkannya. Pada suatu hari, Hazrat Chaudhry Sahib ra sedang
duduk di pejabat saya. Seorang yang telah mengambil buku itu beberapa hari
sebelumnya datang dan berkata beberapa halamannya hilang dan mungkin
ditinggalkan semasa fasa penjilidan buku. Saya mengambil salinan itu dan
memberinya satu lagi. Apabila dia hendak pergi, Chaudhry Sahib ra bertanya
kepadanya apakah subjek dalam buku itu sebelum dan selepas halaman yang hilang.
Lelaki itu melihat buku itu dan menjawab. Hazrat Chaudhry Sahib ra mengisinya,
di sana dan kemudian, tentang perkara dalam halaman yang hilang itu dan
menambah, "Saya telah memberikan anda intipati, anda boleh membaca butiran
di rumah."
Ketepatan masa
Hazrat Chaudhry Sahib ra adalah
seorang yang sangat menepati masa. Dia sentiasa mengambil berat tentang perkara
ini dalam rutin hariannya dan menggesa orang lain untuk melakukan perkara yang
sama. Malah, dia melatih mereka secara praktikal.
Suatu ketika, beliau memulakan kelas
Talim-ul-Quran (pengajian al-Quran) di London yang dihadiri oleh pelajar muda.
Masa untuk kelas telah ditetapkan dan beliau menjelaskan kepada mereka bahawa
masa itu akan dipatuhi. Beliau selalu datang beberapa minit sebelum kelas dan
menutup pintu pada waktu yang ditetapkan. Pendatang lewat tidak dibenarkan
masuk. Akibatnya, semua pelajar menepati masa dalam beberapa hari.
Apabila Hazrat Chaudhry Sahib ra
dilantik sebagai presiden Perhimpunan Agung, beliau mengekalkan
tradisinya untuk memulakan prosiding tepat pada masanya. Justeru, beliau
memberi pengajaran praktikal tentang ketepatan masa kepada ahli perhimpunan
yang biasanya bersahaja dalam menjaga masa.
Dalam konteks ketepatan masa, satu
kejadian menarik terlintas di fikiran saya. Seorang kawan menceritakan kepada
saya bahawa suatu ketika, pelajar atau Khuddam di Karachi meminta Hazrat
Chaudhry Sahib ra untuk bercakap tentang sifat-sifat penceramah yang
baik. Beliau menyebut banyak sifat secara terperinci. Perkara terakhir yang
beliau sebutkan ialah seorang penceramah yang baik mestilah mengetahui tentang
akhir masa yang diperuntukkan untuk ucapannya. Setelah berkata demikian, dia
duduk di atas kerusi. Para hadirin menyedari masa yang diperuntukkan untuk
ucapannya baru sahaja tamat.
Sepanjang berada di London, menjadi
rutinnya menunaikan solat di masjid. Kami telah mengatur antara kami berdua
bahawa saya akan menekan loceng rumah flatnya ketika hendak ke masjid untuk
solat bagi mengingatkannya semasa masuk waktu bahawa waktu solat.
Selepas berwuduk dan menunaikan solat
Sunat atau nafal [sukarela], beliau akan sampai ke Masjid Fazl selalunya
tepat pada waktunya; sebenarnya, beberapa minit lebih awal. Beliau pernah duduk
di atas kerusi di hujung kanan saf pertama dan menyibukkan diri dengan berzikir
kepada Allah sehingga permulaan solat berjemaat. Jika bilangan jemaatnya
sedikit, beliau akan memindahkan kerusinya ke hujung saf dan menyertai solat.
Kadangkala Chaudhry Sahib ra terlambat,
dan kami akan menunggunya sebelum memulakan solat. Pada suatu hari, seorang
kawan rapat Hazrat Chaudhry Sahib ra bertanya kepadanya, “Chaudhry
Sahib, kamu sangat menepati masa dan dirujuk sebagai model ketepatan masa.
Kenapa kadang-kadang awak lambat solat?” Chaudhry Sahib ra tidak
tersinggung, sebaliknya dengan senyuman khasnya, beliau menjawab, "Allah
mengampuni, tetapi manusia tidak."
Berjimat cermat
Saya kini akan menyebut satu lagi ciri unik dalam hidupnya yang saya perhatikan sendiri dengan kerap dan kebanyakan rakannya akan saksikan. Ia berkaitan dengan kualiti beliau yang berjimat cermat dan menjimatkan.
Ia adalah pemerhatian biasa bahawa
apabila sebatang sabun yang digunakan untuk mencuci dikecilkan kepada saiz yang
sangat kecil - dikenali sebagai " chipper" dalam bahasa
Punjabi - ia akan dibuang kerana ia tidak lagi digunakan. Walau bagaimanapun,
Hazrat Chaudhry Sahib ra pernah menekan " chipper" ,
atau sekerat sabun ini, pada sekeping sabun baharu menggunakan kedua-dua
tangannya untuk menggabungkannya dan memanfaatkan sekeping sabun yang tinggal.
Jika sesiapa menyatakan rasa
terkejutnya mengenainya, beliau akan menjawab dengan hujah mudah: "Jika
sekerat sabun ini cukup baik untuk digunakan semalam, maka tidak ada sebab
mengapa ia tidak boleh digunakan hari ini!" Saya memerhatikannya, pada
beberapa ketika, menggabungkan dua biji sabun berwarna berbeza.
Terdapat satu kejadian menarik dalam
konteks itu. Pada suatu hari, Hazrat Chaudhry Sahib ra datang ke
Masjid Fazal untuk solat Zuhur dengan memakai kasut baru, yang kelihatan sangat
cantik. Semasa meninggalkan masjid selepas solat, ketika beliau memakai
kasutnya semula, seorang kawan yang sangat rapat memandang kasut itu dengan
terkejut dan berkata dengan rasa ingin tahu, “Chaudhry Sahib! Kasut ini baru.”
Chaudhry Sahib ra memahami sepenuhnya komennya. Beliau tersenyum dan
berkata, "Nah, sabun baru boleh digabungkan dengan yang lama, tetapi kasut
lama tidak boleh dicampur dengan yang baru".
Gaya hidup sederhana
Suatu ketika, Hazrat Chaudhry Sahib ra
menyatakan hasratnya untuk makan tengah hari di sebuah restoran biasa
berhampiran. Saya dapati tempat sedemikian di Garratt Lane, berhampiran masjid.
Pada suatu hari, kami berjalan kaki
selepas solat dan tiba di sana dalam beberapa minit. Restoran kecil ini agak
bersih, dan Chaudhry Sahib ra menyukainya. Apabila beliau mengambil
tempat duduknya, saya pergi ke kaunter, memberi taklimat kepada pemilik
restoran tentang Chaudhry Sahib ra dan membuat pesanan. Ikan goreng
adalah hidangan kegemaran Chaudhari Sahib. Pemiliknya menggoreng ikan dengan
sangat berhati-hati dan menghidangkannya dengan serba-serbi penting dengan
penuh hormat. Chaudhry Sahib ra sangat menyukai makanan itu dan
memakannya dengan gembira.
Semasa kami pergi, pemiliknya mengucapkan terima kasih kepada Chaudhry Sahib ra dan mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Chaudhry Sahib ra menyukai keseluruhan susunan itu dan itu mencerminkan kesederhanaan dan tidak resmi. Kami berjalan kembali dan, dalam perjalanan, Chaudhry Sahib ra berkata, “Dengan Rahmat Allah, makanan itu sangat lazat. Kita harus datang ke sini lagi, jika Allah memberi peluang”. Namun, peluang seperti itu tidak pernah muncul.
Hazrat Sir Chaudhry
Zafrulla Khan ra dalam projek bantuan diri Tanganyika (kini Tanzania) | The Sphere, 12
Januari 1963
Hazrat Chaudhry Sahib ra tidak
mempunyai tabiat tergelincir dalam perkataan Inggeris di sana sini apabila
bercakap dalam bahasa Urdu. Beliau memastikannya sendiri dan menasihati orang
lain untuk melakukan perkara yang sama. Saya masih ingat, seorang pemuda mengamalkan
amalan mencampurkan bahasa Inggeris dan Urdu semasa berbual dengannya. Chaudhry
Sahib ra menasihatinya dengan paling baik. Dia berkata, “Lihat! Saya
tahu bahasa Urdu dan Inggeris. Bercakap dalam bahasa mana pun yang kamu suka,
tetapi jangan campurkan keduanya.” Saya perasan bahawa nasihatnya memang
mempunyai kesan yang diingini buat sementara waktu, namun, tabiat yang berakar
dalam tidak lama kemudian mengambil alih semula. Tidak berputus asa, Chaudhry
Sahib ra bertahan dengan Jihad reformasi ini.
Makan malam yang tidak dapat dilupakan
Suatu ketika, seorang sahabat Ahmadi
yang tinggal di pinggir kota London, menjemput Hazrat Chaudhry Sahib ra ke
tempatnya untuk makan malam. Chaudhry Sahib ra biasanya tidak suka
makan malam lewat malam kerana ia menjejaskan rutinnya tidur dan bangun. Namun,
atas desakan ikhlasnya, Chaudhry Sahib ra bersetuju. Pada masa itu,
Jemaat berkempen untuk menjemput satu atau dua kenalan tabligh ke majlis makan
malam seperti itu untuk menunaikan kewajipan tabligh. Sehubungan itu, tuan
rumah telah menjemput seorang rakan Inggeris muda. Dia duduk di sebelah
Chaudhry Sahib ra dan sepanjang masa itu, kedua-duanya terlibat
dalam perbualan yang berpaksikan Islam Ahmadiyah. Selepas doa itu,
apabila tiba masa untuk pergi selepas makan malam, tuan rumah meminta untuk
bergambar berkumpulan dengan Chaudhry Sahib ra .
Chaudhry Sahib ra tidak
gemar bergambar. Setiap kali seseorang ingin bergambar dengannya, beliau
biasanya mencadangkan, “Anda boleh mengambil gambar saya semasa saya sedang
duduk atau berdiri; Saya bukan untuk formaliti.”
Malam itu sudah agak lewat dan kami
terpaksa pulang ke London. Oleh itu, beliau mahu pergi secepat mungkin. Beliau
bersetuju dengan gambar atas desakan tuan rumah tetapi tergesa-gesa. Semua
orang berkumpul di sekeliling Chaudhry Sahib ra. Semua orang kecuali
tetamu Inggeris memakai topi.
Selepas gambar itu, lelaki Inggeris
muda itu menyedari bahawa dia seorang sahaja yang tidak berkopiah dan mahu
mengambil gambar lain, kali ini memakai topi. Chaudhry Sahib ra tidak
dapat menolak kerana menghormati tetamu itu. Kemudian pencarian kopiah yang
sesuai dimulakan. Dia mencuba satu, melihat cermin, bertanya kepada tuan rumah
sama ada ia bagus. Anda boleh bayangkan bagaimana masa akan berlarutan untuk
Chaudhry Sahib ra . Akhirnya, apabila pemuda itu menyelesaikan
topinya dan bersedia untuk mengambil gambar, Hazrat Chaudhry Sahib ra menasihatinya
dalam satu ayat yang komprehensif. Dengan penuh kasih sayang beliau berkata,
“Lihatlah anak muda! Jangan risau tentang kopiah anda. Apa yang ada di kopiah
itu yang penting!” Semua orang terhibur dengan nasihat spontan itu dan tetamu
juga menerimanya dengan baik.
Kefasihan berbicara
Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrullah
Khan Sahib ra telah dianugerahkan dengan kemahiran bahasa yang
sangat baik oleh Allah. Beliau menyampaikan ucapan yang kuat di ruang besar
dunia, di mana beliau menunjukkan kecerdasan, wawasan dan penaakulan yang
diberikan Tuhan. Beliau mempunyai penguasaan yang sangat baik terhadap bahasa
Inggeris. Gaya ucapannya sangat berkesan dan memberi impak yang luar biasa
kepada penonton.
Hazrat Khalifatul Masih III rh telah
mengarahkan beliau semasa berada di Belanda bahawa beliau harus melawat London
setiap bulan dan menumpukan sedikit masa untuk tarbiyyat Jemaat di sana.
Sehubungan dengan itu, beliau sering melawat London, mengikuti kelas ta'lim dan
tarbiyyat dan menyampaikan satu khutbah Jumaat, biasanya dalam bahasa Inggeris.
Ahli-ahli, terutamanya Khuddam muda, mendapat manfaat yang besar.
Saya masih ingat bahawa pada suatu
ketika ketika beliau berdiri untuk khutbah, beliau berkata, "Biasanya,
saya menyampaikan khutbah Jumaat dalam bahasa Inggeris, tetapi hari ini ia akan
dalam bahasa Urdu kerana saya tidak akan dapat menyatakan mesej khas yang saya
ingin menarik perhatian dalam fikiran yang ahli dalam bahasa Inggeris.” Itu
hanyalah contoh kerendahan hati dan kesederhanaan beliau sebaliknya dikurniakan
Allah dengan penguasaan bahasa Inggeris yang baik.
Sebab lain mungkin perbendaharaan
kata dalam bahasa Inggeris tidak begitu luas seperti dalam bahasa Arab atau
Urdu. Chaudhry Sahib ra pernah menyatakan dengan nada yang lebih
ringan bahawa bahasa Inggeris bukanlah bahasa kerohanian dan seseorang tidak
boleh selalu mencari perkataan yang sesuai untuk banyak pandangan dan kehalusan
rohani.
Duduk dengan Hazrat Chaudhry Sahib ra
dahulunya sangat bermanfaat dan menyeronokkan. Beliau akan bercakap
mengenai perkara-perkara ilmiah dan perkara-perkara yang bernas dan, apabila
sesuai, menceritakan jenaka ringan dan anekdot lucu.
Pernah, beliau menceritakan bahawa
semasa lawatannya ke Afrika Timur, beliau kebetulan berada di Nairobi. Di sana
beliau telah dijemput untuk menghadiri dan berucap pada mesyuarat Persatuan
Sasterawan Punjabi tempatan. Beliau menambah bahawa apabila pergi ke sana, beliau
berfikir bahawa walaupun mereka adalah Punjabi, mereka tidak akan terlepas
daripada jejak bahasa Inggeris. Sudah tentu, setiap penceramah di sana bercakap
dalam bahasa Inggeris.
Apabila, pada penghujungnya,
gilirannya tiba, beliau berkata, “Saya memulakan ucapan saya dalam bahasa
Punjabi dan kemudiannya mata penonton bersinar. Apabila Chaudhry Sahib ra menyelesaikan
ucapannya dalam bahasa Punjabi biasa, seorang Sikh berkata, “ Aj te swad aa gya
” [Saya sangat menikmatinya hari ini].
Anekdot lucu
Sebuah anekdot menarik yang
diceritakan oleh Hazrat Chaudhry Sahib ra terlintas di fikiran saya.
Apabila Chaudhry Sahib ra pergi ke Tashkent, orang Islam di sana
menjemputnya untuk makan malam. Antara tetamu adalah Mufti Tashkent yang agak
besar.
Apabila jamuan makan malam bermula,
beberapa peserta menyedari Mufti sedang menjamu selera dengan laju. Terkesan
dengan kepantasannya, salah seorang pengunjung bertanya kepadanya dengan nada
bermuka-muka, seolah-olah meminta keputusannya mengenai isu itu, “Mufti Sahib!
Pada tahap manakah anda mengatakan bahawa (si fulan) sudah kenyang
sepenuhnya," atau "Bagaimana anda boleh tahu bahawa dia benar-benar
kenyang?"
Mufti Sahib adalah seorang yang
sangat berpengalaman dan mengerti; dia faham sepenuhnya dari mana dia datang.
Dia menjawab dengan sangat yakin, “Orang ramai mungkin mempunyai pengalaman
mereka sendiri dalam hal ini. Namun, berdasarkan pengalaman saya yang
berpanjangan, anda hanya boleh menyebut seseorang 'kenyang' apabila sama ada
makanan sebelum dia habis atau dia sendiri sudah habis.” Chaudhry Sahib pernah
menceritakan anekdot ini dengan cara yang menarik sehingga setiap kali ia lucu
dengan cara yang baru.
Keteraturan
Satu ciri yang menonjol dalam
kehidupan Hazrat Chaudhry Sahib ialah keteraturan tabiatnya. Beliau melakukan
segala-galanya dengan cara yang teratur dan tepat. Gaya beliau meletakkan
tandatangannya juga unik; beliau melakukannya dengan perlahan dan baik;
memerhatikan bahawa seseorang boleh meneka bahawa hidupnya mengikut corak yang
sama.
Datang ke London dari Belanda pada
hujung minggu, beliau pernah menghubungi saya melalui telefon ringkas dari
pejabatnya di Mahkamah Keadilan Antarabangsa dengan berkata, "Rashed
Sahib, saya akan berangkat, anda harus pergi juga." Sejurus, atau beberapa
minit selepas panggilan telefon, saya berangkat ke lapangan terbang.
Apabila saya sampai di lapangan
terbang, Chaudhry Sahib ra akan keluar dari lapangan terbang dengan
beg ringkasnya. Kadang-kadang, beliau akan menunggu saya sebelum kedatangan
saya. Laluan kegemarannya untuk pergi atau balik dari lapangan terbang adalah
melalui Taman Richmond, sebuah taman yang indah dalam persekitaran semula jadi
tidak terlalu jauh dari Masjid Fazl. Hazrat Chaudhry Sahib ra suka
melalui taman kerana udara segar dan pemandangan ribuan rusa dan rusa jantan
yang berkeliaran bebas di taman. "Berjalan santai untuk melengkapkan
perjalanan", katanya.
Cara perbualan tidak formal, bebas dan mudah
Pertemuan tidak rasmi dengan Hazrat
Chaudhry Sahib ra adalah pengalaman yang indah. Beliau pernah
bercakap dengan penuh kasih sayang. Beliau bercakap tentang perkara agama dan
kerohanian, topik intelektual dan ilmiah dan menceritakan anekdot peribadinya
yang sangat mencerahkan dan ringan.
Ketika menceritakan kejadian, beliau
memberikan butiran penuh dengan kejelasan yang luar biasa - tarikh, hari,
lokasi, suasana dan cuaca. Bagaimana beliau berjaya mengingati semua butiran
itu membingungkan fikiran saya sehingga ke hari ini. Beberapa naratif beliau
ulangi dalam mesyuarat yang berbeza tetapi dengan konsistensi butiran yang luar
biasa tanpa percanggahan.
Satu lagi kualiti baiknya ialah beliau
tidak pernah tersinggung dengan sebarang soalan dan dengan senang hati
memberikan jawapan ringkas atau terperinci mengikut keperluan situasi.
Pada suatu hari, semasa kami berdua
duduk di meja makan, tiba-tiba timbul persoalan aneh di fikiran saya. Saya
bertanya kepadanya, “Chaudhry Sahib! Allah telah melimpahkan rezeki kepadamu.
Dia telah menganugerahkan kepada kamu pengetahuan tentang banyak ilmu. Saya
ingin mengetahui perkara yang anda tidak tahu.” Dia tersenyum dan berkata,
“Anda telah bertanya soalan yang sangat bagus. Tiada siapa pernah bertanya kepada
saya soalan sebegitu sebelum ini.”
Selepas berhenti seketika, beliau
berkata:
"Anda betul. Dengan Rahmat-Nya,
Allah telah memberkati orang yang hina ini dengan berlimpah-limpah. Setiap
cebisan jiwa saya sentiasa bersujud kepada-Nya dengan rasa syukur. Namun, ada
beberapa perkara yang saya tidak tahu. Seorang sedang memandu, dan seorang lagi
sedang menaip.” Dia segera menambah, "Adalah kebaikan Tuhan saya terhadap
saya bahawa kekurangan kemahiran ini tidak pernah menyebabkan sebarang
kesulitan atau halangan dalam kerja saya sepanjang hidup saya."
Beliau menghuraikan lebih lanjut:
“Saya telah menghabiskan hidup saya
dalam perjalanan yang berterusan. Setiap kali saya terpaksa pergi ke mana-mana,
Tuhan saya menyediakan saya bukan sahaja kereta, tetapi juga pemandu. Saya
tidak pernah menghadapi masalah kerana tidak tahu memandu.” Beliau menambah,
“Begitu juga, saya telah sibuk dengan penulisan sepanjang hidup saya dan itulah
penglibatan saya yang paling penting. Atas Rahmat Tuhan saya, setiap kali saya
perlu menaip surat atau gubahan, saya mendapat khidmat jurutaip dan selalunya,
kemudahan pejabat penuh disediakan dan, dengan izin Allah, semua keperluan saya
dipenuhi tanpa sebarang masalah. Dan layanan yang baik kepada Allah Ta'ala
untukku terus berlanjut."
Saya menyedari bahawa semasa
mengucapkan kata-kata ini, beliau dikuasai dengan emosi berkali-kali, dan air
mata bergenang di matanya kerana beliau dikuasai oleh perasaan syukur.
Aspek tersembunyi wataknya
Sekarang, saya akan menyatakan satu aspek watak Hazrat Chaudhari Sahib ra yang diketahui sangat sedikit. Saya adalah saksi mata ini. Insiden ini berkaitan dengan 1971 dan 1972.
Hazrat Sir Zafrulla
Khan ra tiba di Persidangan Meja Bulat dengan Khan Sahib Farzand Ali
Khan Sahib di London, 1932.
Seperti yang telah disebutkan, Hazrat
Chaudhry Sahib ra pernah tinggal di sebuah flat yang sangat kecil.
Saya tinggal di flat bersebelahan semasa keluarga saya berada di Pakistan. Kami
telah bersetuju dengan jadual di mana Chaudhry Sahib akan masuk melalui pintu
tengah pada masa yang ditetapkan dan kami akan bersarapan bersama di meja yang
sama. Saya pernah membuka pintu tengah sejurus sebelum masa itu dan Chaudhry
Sahib ra pernah datang dengan memakai gaun persalinan pada masa yang
tepat; Saya juga memakai gaun. Kami berdua ke dapur untuk menyediakan sarapan
pagi.
Izinkan saya menyebut di sini bahawa
pada hari pertama saya dengan penuh hormat dan tegas meminta agar saya
diberikan perkhidmatan untuk menyediakan sarapan pagi dengan mengatakan bahawa
ia akan menjadi sumber berkat yang besar untuk saya: “Engkau duduklah; Saya
akan menyediakan sarapan pagi dan menghidangkan awak.” Bagaimanapun, Chaudhry
Sahib ra dengan tegas menjawab, "Tidak, saya akan mengambil
bahagian sepenuhnya dalam menyediakan sarapan pagi." Saya tiada pilihan
selain mematuhi arahannya.
Sehubungan itu, Chaudhry Sahib ra
mengambil bahagian sepenuhnya dalam menyediakan sarapan pagi. Kemudian beliau
akan membawa cawan dan pinggan ke bilik sebelah tempat kami berdua bersarapan.
Selepas itu, walaupun saya mendesak, beliau menyertai saya mencuci. Itu sangat
sukar bagi saya, tetapi seperti kata pepatah:
اَلْاَمْرُ فَوْقَ الْاَدَب
"Kepatuhan kepada perintah
mendapat keutamaan daripada penghormatan." Saya tiada pilihan.
Kisah oren
Satu kejadian yang sangat menarik
berlaku pada suatu hari. Saya pergi ke kedai dan melihat buah oren yang masak
dan besar. Saya membeli beberapa dan meletakkannya di atas meja sarapan.
Keesokan harinya, apabila Chaudhry
Sahib ra tiba dan sebelum memulakan sarapan, dia mengambil sebiji
oren dan bertanya kepada saya, "Rashed Sahib, bolehkah kamu makan separuh
daripada oren itu?" Dalam naif dan tidak formal saya, saya menjawab,
"Tidak."
"Kalau begitu saya juga tidak
akan memilikinya, kerana separuh lagi akan menjadi sia-sia" jawab Chaudhry
Sahib ra sebelum meletakkan oren itu kembali. Chaudhry Sahib ra
menghidap diabetes dan mendapat nasihat perubatan. Beliau boleh makan
sebiji oren kecil atau separuh daripada oren besar pada waktu pagi. Saya tidak
menyedarinya dan oleh itu membuat kesilapan pada hari itu.
Keesokan paginya semasa sarapan pagi,
Chaudhry Sahib ra sekali lagi mengambil sebiji oren dan bertanya
soalan yang sama kepada saya. Saya segera menjawab, "Ya, memang."
Kemudian beliau memotong oren itu dan mengambil separuh daripadanya sendiri dan
memberi saya separuh lagi. Oleh itu, saya mendapat separuh daripada oren
daripadanya dan pelajaran yang sangat baik juga.
Pematuhan dengan nasihat perubatan
Sepanjang tempoh masa saya melihat
Hazrat Chaudhry Sahib ra , dietnya agak kecil dan selektif. Beliau
telah menghidap diabetes selama kira-kira 40 tahun. Beliau mengikuti nasihat
perubatan dengan sangat ketat dan teliti dan tidak pernah mengambil apa-apa
yang bertentangan dengan nasihat doktor, walaupun seseorang berkeras. Itulah
rahsia kesihatannya yang baik. Allah kurniakan umur yang panjang dan aktif.
Melihat kepada disiplinnya dan
pematuhan ketat terhadap nasihat perubatan, beberapa rakan rapatnya mengulas
bahawa "Chaudhry Sahib tidak menghidap diabetes, sebaliknya diabetes
menghidap Chaudhry Sahib." Kadangkala Chaudhry Sahib ra secara
kebetulan mendengar komen ini dan ia membawa kepada senyuman bermaruah di
wajahnya, tetapi ia tidak menjejaskan rutinnya.
Nasihat Hazrat Khalifatul Masih I ra
Serbuk koko dalam susu panas adalah
minuman kegemarannya. Alasan untuk itu, seperti yang beliau katakan, ketika beliau
hendak berangkat ke Eropah buat kali pertama, dia mengunjungi Hazrat Khalifatul
Masih I ra untuk doa dan petunjuk. Satu nasihat yang beliau terima
daripada Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin ra ialah tentang penggunaan
koko. Dia berkata:
“Anda akan ke England yang merupakan
negara yang sejuk. Orang berfikir bahawa mereka perlu minum alkohol untuk
melindungi diri mereka daripada sejuk. Saya seorang doktor dan tahu betul
bahawa ini adalah tidak betul. Jika anda rasa ingin melindungi diri anda
daripada kesejukan, gunakan koko. Ia berkhasiat dan melindungi daripada kesan
buruk sejuk.” Beliau sentiasa mengingati nasihat itu dan mendapat banyak
manfaat daripadanya.
Sediakan sarapan sendiri
Pada suatu hari, apabila beliau
datang untuk bersarapan, beliau berkata bahawa beliau ingin menyediakan
keseluruhan sarapan itu sendiri. Saya berkata, "Baiklah, teruskan, jika
itu kehendak anda."
Chaudhry Sahib ra menuangkan
susu ke dalam periuk, kemudian beliau memecahkan roti menjadi kepingan kecil
dan menambah susu, seterusnya beliau memecahkan dua biji telur dan dimasukkan
ke dalam periuk dan akhirnya sedikit madu mengikut citarasanya. Beliau memasak
semua itu dengan teliti.
Malah hari ini semasa saya menulis
ini, saya dapat membayangkan Chaudhry Sahib ra memegang sudu di
tangannya mengacau adunan perlahan-lahan untuk mengelakkan ia melekat pada
bahagian bawah periuk dan terbakar. Dalam beberapa minit, makanan seperti halwa
telah siap. Kami berdua makan sarapan pagi yang lazat dari satu hidangan.
Sarapan dari satu kuali
Satu kejadian yang sangat menarik
berlaku pada suatu hari. Hazrat Chaudhry Sahib ra dan saya sedang
menyediakan sarapan pagi di dapur. Selepas menggoreng telur, saya akan
memasukkannya ke dalam pinggan. Chaudhry Sahib ra , yang berdiri di
sebelah saya di sebelah kiri, memegang lengan atas saya dan bertanya,
"Rashed Sahib, apa yang akan kamu lakukan?" Saya menjawab, “Telur ini
sudah siap. Saya akan meletakkannya di dalam pinggan dan membawanya ke bilik
sebelah untuk sarapan pagi kita.”
"Siapa yang akan membasuh
pinggan?" beliau tanya. "Saya sendiri ", jawab saya. Beliau
berkata, "Daripada membasuh pinggan, mengapa tidak makan dari kuali."
"Sesuka hati", jawab saya.
Saya membawa kuali ke ruang makan dan
sekali lagi bernasib baik kerana bersarapan dari kuali yang sama dengan seorang
sahabat yang dihormati daripada Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.
Kehidupan yang penuh
Dengan rahmat Allah, Hazrat Chaudhry
Sahib ra mempunyai kehidupan yang berjaya, penuh dan sibuk di bawah
rahmat ilahi. Walaupun semasa penglibatan duniawi dan politik, beliau sentiasa
mengutamakan agamanya.
Beliau berjaya menunaikan solat tepat
pada waktunya dengan komitmen yang luar biasa. Beliau menggunakan sepenuhnya
masa. Beliau menghiasi masanya dengan berzikir kepada Allah. Beliau melakukan
Jihad dengan pena dan lidah sepanjang hayatnya. Beliau menterjemah Al-Quran ke
dalam bahasa Inggeris, yang sangat popular. Beliau mengarang banyak buku. Beliau
menulis buku yang memberi inspirasi tentang Hazrat Khalifatul Masih I ra dan
ibunya sendiri. Beliau menulis autobiografinya dengan terperinci dan dalam gaya
yang sangat rendah hati. Beliau juga menterjemah tulisan Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan dalam bahasa Inggeris.
Selama beberapa tahun terakhir dalam
hidupnya, beliau melepaskan dirinya dari komitmen duniawi dan mengabdikan
dirinya sepenuhnya pada pelayanan iman hingga nafas terakhirnya. Perkhidmatan
oleh beliau ini termasuk dalam kategori amal yang berterusan. Hari-hari ketika beliau
sibuk dengan kerja gubahan, penulisan dan terjemahan, menghabiskan sebahagian
besar masanya untuk itu, beliau akan berkata:
“Saya sibuk sepanjang hari dan ini
berterusan sehingga lewat malam. Akhirnya apabila saya letih dan bercadang
untuk tidur, saya meletakkan pen saya dan memberitahu diri saya, 'Zafrulla
Khan! Anda sangat letih, berehat sebentar. Anda telah bekerja hari ini mengikut
kapasiti yang diberikan Tuhan. Pergi tidur sekarang. Jika Allah memberi anda
lebih masa, lakukan yang lain esok.' Sambil berkata demikian, saya berbaring di
atas katil saya.”
Gaya tidur yang mistik dan memberi
inspirasi!
Dia sering menggunakan ayat Parsi
dalam perbualannya:
کارِ دنیا کسے تمام نکرد
Maksudnya, "Tiada seorang pun
yang pernah menyelesaikan semua tugas dunia ini." Itu memang benar. Walau
bagaimanapun, ini juga adalah realiti bahawa dalam menggunakan masa untuk
memberi kesan sepenuhnya dan menggunakannya untuk kerja-kerja yang bermanfaat,
Chaudhry Sahib ra menunjukkan contoh yang patut diikuti. Beliau
menganggap setiap hari dan setiap saat sebagai rahmat Allah dan cuba untuk
menghabiskannya dengan cara yang terbaik.
Bercakap tentang perkara ini, beliau
sering menggunakan perkataan "berhenti" yang paling sesuai dalam pernyataan
bijak ini. Dalam perbualannya, subjek bersyukur atas nikmat ilahi sering
muncul. Merujuk kepada tidur, beliau sering menyebut tentang nikmat yang tidak
terhitung yang Allah kurniakan kepadanya, salah satunya ialah beliau tertidur
sebaik sahaja beliau meletakkan kepalanya di atas bantal.
Oleh itu, tidak ada masanya yang
terbuang. Beliau menyatakan berkali-kali bahawa apabila melalui jalan darat,
kerana keretanya berhenti seketika di lampu isyarat, beliau akan tertidur dan
bangun apabila ia dihidupkan semula.
Perjalanan terakhir
Sebagai penutup, saya ingin menyebut
tentang dua pertemuan terakhir saya dengan Hazrat Chaudhry Sahib ra –
satu semasa hayatnya dan satu lagi selepas kematiannya.
Apabila saya datang ke London untuk
kali kedua pada tahun 1983, beliau tinggal di London tetapi telah memutuskan
untuk menghabiskan hari-hari terakhir hidupnya di Pakistan. Beliau pernah
mengatakan bahawa beliau ingin pergi ke Pakistan sambil bergerak sepenuhnya di
atas kakinya, tidak dimasukkan ke dalam keranda.
Beberapa hari selepas ketibaan saya
di London, beliau dijadualkan berlepas ke Pakistan pada 19 November 1983 dan
mesyuarat perpisahan sedang berlangsung. Chaudhry Sahib ra umumnya
melayan semua orang dengan kasih dan sayang yang lebih ketara semasa majlis
perpisahan.
Selain ahli Jemaat yang tua dan muda,
beliau juga melayan anak-anak dengan penuh kasih sayang. Namun, saya tidak
pernah melihat beliau memegang mana-mana anak-anak di pangkuannya. Anak kami,
Ataul Munem Rashed berumur 11 bulan ketika itu. Saya menggendongnya untuk bertemu
dengan Chaudhry Sahib ra dengan berfikir bahawa beliau mungkin atau
mungkin tidak akan mendapat peluang ini lagi. Chaudhry Sahib ra membawanya
ke pangkuannya dan bernasib baik, dia mendapat manfaat daripada kasih sayang
dan doanya. Seseorang merakamkan momen unik ini tetapi malangnya saya tidak
tahu siapa dia dan di mana foto itu sekarang.
Pada 19 November 1983, beliau pergi
ke Lahore melalui penerbangan PIA dari London Heathrow. Orang yang rendah hati
ini adalah antara mereka yang pergi mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Saya
mendapat keberkatan untuk memeluknya pada kesempatan itu yang ternyata sebagai
pelukan perpisahan. Mujurlah gambar yang diambil pada majlis itu masih ada.
Beliau meninggal dunia pada 1
September 1985 di Lahore. Jemaat Ahmadiyah UK, yang sangat terhutang budi
kepada Almarhum Chaudhry Sahib ra atas bantuannya, menghantar
delegasi 3 orang ke Pakistan untuk menyertai solat jenazah dengan persetujuan
Hazrat Khalifatul Masih IV rh . Yang rendah hati ini juga termasuk
dalam delegasi ini.
Mayatnya terbaring di rumah Chaudhry
Hameed Nasrullah Khan Sahib, tempat dia meninggal dunia. Terdapat aliran tetap
Ahmadiyah dan bukan Ahmadi yang berkunjung untuk mengucapkan takziah. Kami
memasuki bilik di mana jenazahnya dibaringkan. Berpakaian cadar putih, wali
yang soleh berehat dengan kemegahan yang menakjubkan. Malah pada masa itu,
lencana yang mengandungi kalima
لَا اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ مُحَمَّدٌ
رَّسُوْلُ اللّٰهِ
yang telah beliau dedikasikan untuk
semua fakultinya sepanjang hidupnya, bersinar di dadanya.
Selepas melihat wajah bercahaya jiwa
yang sedang berehat, kami mengambil bahagian dua kali dalam solat jenazah untuknya
di Lahore dan Rabwah.
Kemudian, ketika dia dikebumikan di tempat
khas Bahishti Maqbara, Rabwah dengan izin Hazrat Khalifatul Masih IV rh ,
yang rendah hati ini juga bernasib baik untuk mengambil bahagian dalam
pengebumiannya dan menyertai solat terakhir.
Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrullah
Khan Sahib ra meninggalkan dunia ini setelah menjalani kehidupan
yang sangat berkat dan berjaya.
Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala mengurniakan
beliau kedudukan yang layak di sisi-Nya. Dia telah pergi, tetapi kenangannya
tetap hidup dan akan sentiasa diingati dengan penuh kasih sayang.
Comments
Post a Comment