Hazrat Sir Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan (ra) oleh Attaul Mujeed Rashid

  

Hazrat Sir Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan (ra)

19hb April 2019

AlHakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 14 November 2021

Hazrat Chaudhry Sahib ra adalah sahabat Al Masih Mau'ud as , ahli Majlis Eksekutif Viceroy, hakim Mahkamah Persekutuan India, presiden Mahkamah Keadilan Antarabangsa, menteri luar negeri pertama Pakistan, wakil Pakistan ke Perhimpunan Agung UNO dan seorang hamba yang taat kepada Jemaah Ahmadiyah dalam Islam.

Ataul Mujeeb Rashed, Ketua Mubaligh, UK

Hazrat Sir Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan, semoga Allah meredainya, dikurniakan dengan banyak sifat-sifat yang baik dan sifat-sifat yang tersendiri. Banyak yang telah ditulis tentang beliau dan banyak lagi yang akan ditulis pada masa hadapan.

Hazrat Chaudhry Sir Muhammad Zafrullah Khan ra , gambar diambil pada 4 November 1939 Bassano Ltd | Wiki Commons

Dalam artikel ini, daripada memberikan akaun biografi tentang pencapaian dan perkhidmatan cemerlang beliau, saya ingin menulis beberapa anekdot dan tanggapan berdasarkan pemerhatian dan pengalaman peribadi saya. Saya ingin melakukan ini untuk manfaat generasi muda, yang tidak berpeluang untuk melihatnya semasa hayatnya.

Ini adalah satu usaha untuk menjadikan generasi muda mengembangkan sekurang - kurangnya beberapa pemahaman tentang kekuatan watak dan keagungan Hazrat Chaudhry Sahib ra .

Nasib baik terbesar dalam hidup

Pertama, saya ingin menceritakan kejadian yang menggembirakan dan sangat mengagumkan. Seorang wartawan, yang mewakili salah satu majalah Literari Pakistan, menemu bual Hazrat Chaudhry Zafrullah Khan ra untuk keluaran khas majalah itu. Dia bertanya kepadanya, “Chaudhry Sahib! Anda telah mencapai banyak kejayaan dalam hidup anda. Apa yang anda fikir adalah berkat terbesar dalam hidup anda?”

Hazrat Chaudhry Sahib ra menjawab soalan yang nampaknya sukar ini dengan segera dan menyeluruh dengan berkata, “Keberuntungan terbesar dalam hidupku ialah aku mengenali Imam zaman itu, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad Qadiani, Masih Mau’ud dan Imam Mahdi, (as), dan melakukan Bai' at di tangannya. Segala puji bagi Allah.”

Pengenalan pertama saya

Pada masa saya mencapai umur budi bicara, Hazrat Chaudhry Sahib ra sangat terkenal sebagai seorang yang hebat dan pemimpin yang bijak di seluruh dunia.

Saya berasa seronok mendengar ucapan beliau semasa Jalsah Salanah. Beliau sangat fasih, dan gaya penyampaiannya adalah unik. Beliau mempunyai keupayaan luar biasa untuk menerangkan walaupun konsep yang paling kompleks dengan cara yang mudah difahami. Kesederhanaan dalam ekspresinya menjadikan ucapannya boleh diakses oleh semua orang. Itulah cara saya mengenalinya pada mulanya.

Hubungan langsung pertama saya dengan beliau, yang saya ingat dengan jelas, adalah apabila arwah ayah saya (Hazrat Maulana Abul Ata) menjemput beberapa ahli Jemaat yang dihormati untuk makan malam ke rumahnya bernama "Bait-ul-Ata" di Darur-Rahmat Wasti, Rabwah . Chaudhry Sahib ra adalah salah seorang tetamu.

Ketika Chaudhry Sahib ra hendak pergi, ayah saya menyuruh saya menemaninya ke banglonya di Darus-Sadr Gharbi. Oleh itu, saya dan Chaudhry Sahib ra berjalan kaki. Kerana keperibadiannya yang tinggi dan rasa hormat saya yang melampau kepadanya, saya teragak-agak untuk bercakap. Bagaimanapun, Hazrat Chaudhry Sahib ra bercakap secara santai tentang beberapa perkara.

Saya menyedari bahawa beliau mempunyai perangai yang sangat penyayang, santai, tenang dan sederhana. Pada satu ketika, beliau memegang lengan atas saya dan apabila memerhatikan betapa kurusnya, beliau berkata, "Itu sahaja?".

Apabila kami akhirnya sampai ke banglonya, Chaudhry Sahib ra mengucapkan terima kasih kepada saya, dan saya memintanya untuk berdoa sebelum pergi. Pertemuan singkat ini hanya berlangsung 15-20 minit, tetapi ia meninggalkan kesan yang menyenangkan dan berkekalan kepada saya yang saya gemari sehingga hari ini.

Ungkapan kasih sayang bermula

Apabila saya tiba di London sebagai mubaligh dan timbalan imam pada September 1970, saya berpeluang bertemu dengannya secara kerap. Saya dengan ini membentangkan beberapa anekdot yang berkaitan dengan tempoh itu yang menggambarkan pelbagai aspek keperibadian Chaudhry Sahib yang menyenangkan.

Ini adalah usaha pertama saya di luar Pakistan, ia adalah kali pertama saya melakukan perjalanan melalui udara melalui keberkatan Ahmadiyah. Saya pernah belajar bahasa Inggeris di sekolah dan kolej tetapi tidak perlu menulis atau bercakap dalam bahasa Inggeris semasa di Pakistan. Saya telah menyampaikan beberapa ucapan yang disediakan (dan dihafal) di kolej dan Jamia, tetapi bahasa Inggeris saya tidak mahir untuk perbualan sehari-hari.

Saya menyebut perkara ini kerana dua bulan selepas ketibaan saya di London, saya telah menjalani ujian dalam bahasa Inggeris dan pemeriksanya tidak lain dan tidak bukan ialah Hazrat Chaudhry Sahib ra .

Kebetulan Almarhum Bashir Ahmad Khan Rafiq Sahib, Imam dan mubaligh yang bertanggungjawab ketika itu memberitahu saya bahawa suatu hari nanti saya akan diminta menyampaikan khutbah Jumaat dalam bahasa Inggeris. Saya menyatakan pendapat saya bahawa tidak ada tergesa-gesa untuk itu dan pada masa akan datang peluang seperti itu, insya-Allah, akan muncul. Itu, saya fikir, adalah penghujung perkara itu.

Beberapa hari kemudian, pada hari Jumaat, saya telah menunaikan solat sunat dan azan kedua dikumandangkan tidak lama selepas itu. Khan Sahib, yang duduk di sebelah saya, mendorong saya untuk bangun untuk khutbah. Saya tidak bersedia secara mental untuk itu, tetapi tidak ada ruang untuk berdalih kerana saya tidak dapat berbincang dengan masjid yang penuh dengan jemaat. Saya terpaksa bangun.

Dengan doa, saya memulakan khutbah dengan Tashahud , Ta' awuz , dan Surah Al-Fatihah. Perkara itu cukup mudah. Semasa saya melihat sekeliling, saya melihat Hazrat Chaudhry Sahib ra duduk di kerusi seperti biasa di sebelah kanan saf pertama. Semasa dia mendengar suara pembesar suara baru, dia mengerling ke arah saya. Saya pasti dia akan mendoakan saya, tetapi saya kagum dengan keperibadiannya.

Ketika itu, saya teringat nasihat perpisahan oleh Hazrat Khalifatul Masih III rh sebagai kilasan inspirasi. Huzur telah menasihati saya untuk bertutur dalam bahasa Inggeris dengan yakin dan tanpa ragu-ragu semasa berada di London dan jangan risau jika saya melakukan kesilapan pada awalnya. Itu mendorong saya dan saya menguatkan semangat saya memikirkan bahawa Chaudhry Sahib ra juga telah meningkat kepada standard dalam bahasa Inggeris beliau yang cemerlang secara beransur-ansur.

Idea-idea ini terlintas di fikiran saya dalam masa yang singkat. Dengan meletakkan kepercayaan kepada Allah, saya memulakan khutbah. Saya tidak ingat topik itu, tetapi ia berlangsung selama 15-20 minit. Selepas Khutba-e-Saniya [bahagian kedua khutbah dalam bahasa Arab] , saya mengimamkan solat. Selepas itu, saya menunaikan solat sunat dan menghabiskan lebih lama daripada biasa. Saya berharap Chaudhry Sahib ra akan pergi pada masa itu dan saya tidak mahu dia memegang lengan saya dan menunjukkan kesilapan saya di hadapan semua orang.

Selepas solat sunat ketika saya bangun untuk pergi, saya melihat bahawa Chaudhry Sahib ra masih mengerjakan solat. Ia adalah saat yang sesuai untuk saya meninggalkan masjid dengan segera. Sekarang saya menunggu keputusan ujian saya dan mengharapkan mendapat bimbingan daripada Chaudhry Sahib ra tidak lama lagi.

Pada sebelah petang ketika saya bertemu Bashir Rafiq Sahib, dia mengucapkan tahniah kepada saya. "Untuk apa?" Saya bertanya. Dia menjawab, "Chaudhry Sahib telah memberi anda pas dalam bahasa Inggeris." Saya berkata, " Alhamdulillah " dan berfikir bahawa beliau pasti telah menambah beberapa tanda rahmat daripada kemurahan hatinya untuk penceramah baru pada percubaan pertamanya. Kebaikan dan budinya kepada saya diteruskan kemudian dengan pelbagai cara.

Pendakwah Darwis

Allah Yang Maha Kuasa telah memberkati Chaudhry Sahib ra dengan rahmat dan penghormatan yang tidak terkira banyaknya. Beliau pernah ke istana dan bilik besar dunia dan telah bertemu dengan personaliti yang hebat. Namun, secara fitrahnya beliau seorang yang sangat merendah diri. Kesederhanaan dan sifat seperti darwis adalah sifat yang menonjol dalam hidupnya.

Pertama, beliau sangat berjimat cermat dalam membelanjakan diri tetapi sangat bermurah hati dalam berbelanja di jalan Allah dan membantu orang miskin dan pelajar. Sebagai contoh, setiap kali beliau pergi ke Central London melalui laluan District, beliau biasa berjalan kaki ke stesen Bawah Tanah East Putney dan bukannya stesen Southfields. Beliau akan berjalan lebih lama ini, supaya beliau dapat menjimatkan tambang tiub, yang mungkin menjimatkan satu sen.

Secara amnya, kebanyakan orang yang tinggal di kawasan itu memulakan perjalanan mereka dari Southfields dan tidak mempedulikan perbezaan kecil dalam tambang, memberi keutamaan kepada keselesaan mereka. Hazrat Chaudhry Sahib ra pernah menyimpan satu sen bagi setiap perjalanan; dia menyebutnya kepada orang lain dan menggesa mereka untuk melakukan perkara yang sama.

Saya masih ingat beliau memberitahu dalam ucapannya bahawa orang pernah berdebat dengannya tentang apa yang beliau simpan dengan berbuat demikian, dan beliau menjawab, "Satu sen." Mereka kemudian akan bertanya apa faedah yang beliau dapat. Beliau akan menjawab lagi, "Satu sen." Hazrat Chaudhry Sahib ra pernah menceritakan perkara ini secara terperinci. Beliau pernah bercerita dengan gayanya walaupun rupa-rupanya ia adalah penjimatan satu sen sahaja, tetapi simpanan berterusan seperti itu akan menambah sehingga ratusan dan ribuan pound.

Pada saat-saat seperti itu, beliau pernah memetik pepatah Parsi:

قطرہ قطرہ مى شود دریا

"Setitis demi setitis sungai terbentuk."

Membantu golongan yang memerlukan

Gaya kaunseling beliau sangat berkesan. Pada masa yang sama, contoh peribadi beliau yang sangat baik dalam berbelanja dengan murah hati di jalan Allah dapat dilihat oleh semua orang. Beliau telah menubuhkan sebuah institusi dengan nama Southfields Trust untuk membantu pelajar yang memerlukan dan layak serta mereka yang kurang bernasib baik. Elaun telah diberikan sebagai pinjaman tanpa faedah atau sebagai bantuan. Itu adalah perkhidmatan yang hebat dan amal yang berterusan.

Selain itu, terdapat rangkaian keseluruhan untuk membantu golongan yang memerlukan. Secara amnya, beliau membantu orang dengan cara yang diskret sehingga orang lain tidak akan mengetahuinya. Saya berpeluang bekerja sebagai ahli amanah ini untuk beberapa waktu dan diilhamkan oleh aspek watak Chaudhry Sahib ini.

Cara sederhana pengorbanan kewangan yang besar

Cadangan pernah dipertimbangkan bahawa dua bangunan yang sedia ada pada masa itu yang sangat lama di pusat Jemaat UK dirobohkan dan digantikan dengan kompleks besar yang terdiri daripada dewan besar, pejabat, dua kediaman besar dan flat kecil. Bagaimanapun, Jemaat tidak mempunyai dana yang diperlukan untuk projek itu pada masa itu.

Bukan polisi Jemaat untuk mengambil pinjaman bank dengan faedah. Hazrat Chaudhry Sahib ra telah diminta untuk meminjamkan jumlah tersebut, yang akan dibayar balik kepadanya secara ansuran dalam tempoh masa tertentu. Dia bersetuju.

Selaras dengan ajaran Al-Qur’an, satu kontrak telah digubal yang memberi kesan bahawa Chaudhry Sahib ra akan membayar Jemaat £100,000 dan Jemaat akan bertanggungjawab untuk membayarnya kembali. Draf itu ditunjukkan kepada Chaudhry Sahib ra pada suatu petang. Dia berkata bahawa dia akan mengkajinya dengan teliti, menandatanganinya dan mengembalikannya keesokan harinya.

Keesokan paginya, Chaudhry Sahib ra berkata:

"Saya memikirkannya. Diri saya sendiri memberitahu saya, 'Zafrulla Khan! Anda telah sampai sejauh ini kerana Ahmadiyah. Semua yang anda capai adalah kerana berkat Jemaat ini. Adakah anda sekarang mahu memberikan wang itu kepada Jemaat yang dermawan ini sebagai pinjaman untuk dibayar balik?' Jiwa saya banyak mencela saya. Saya benar-benar berasa malu tentang perkara ini dan memohon keampunan Ilahi. Saya memutuskan di sana dan kemudian saya akan menyampaikan jumlah itu kepada Jemaat bukan sebagai pinjaman, tetapi sebagai derma yang rendah hati.”

Sambil berkata demikian, dia mengoyakkan draf itu, menulis cek bernilai £100,000 dan menyerahkannya kepada Jemaat. Beliau merayu agar derma ini tidak disebut kepada sesiapa pun semasa hayatnya selain daripada Hazrat Khalifatul Masih III rh . Sungguh contoh pengorbanan, kerendahan hati dan keikhlasan yang sangat baik!

Bilik tidur kecil

Dalam konteks bangunan ini, saya ingin menyebut satu lagi kejadian yang mengagumkan. Batu asas bangunan itu diletakkan pada tahun 1967 dan ia telah siap pada tahun 1970. Hazrat Chaudhry Sahib ra meminta Jemaat untuk membenarkan beliau tinggal di flat kecil di tingkat dua apabila beliau memerlukan penginapan semasa di London. Hazrat Khalifatul Masih III rh dengan senang hati memberi izin.

Flat itu kecil. Saya berpeluang pergi ke flat beberapa kali dan melihatnya secara dekat. Walaupun kecil, ia sudah memadai untuk keperluan Chaudhry Sahib yang terhad dan mudah. Ia terdiri daripada bilik tidur kecil, dapur kompak, bilik mandi dan ruang duduk bersaiz sederhana yang berfungsi sebagai bilik kerjanya di mana dia menghabiskan sebahagian besar masanya.

Dia mempunyai set sofa sederhana di ruang duduk dan di situlah dia melayan pengunjungnya. Bilik tidur di flat itu sangat kecil sehingga hampir tidak dilengkapi dengan katil bujang, almari kecil, meja kecil dan kerusi. Hampir tidak ada ruang untuk berjalan-jalan. Di dalam bilik tidur kecil itu, dia menghabiskan masa bertahun-tahun dengan kesederhanaan dan kepuasan.

Salah seorang kawan rapatnya memberitahu saya bahawa pernah Chaudhry Sahib ra membawanya untuk menunjukkan flatnya. Semasa dia memasuki bilik tidur dia bertanya, "Bagaimanakah anda menghadapi bilik tidur kecil ini?" Jawapan Chaudhry Sahib adalah pantas dan bernas: "Tempat yang kita tuju selepas kehidupan ini akan menjadi lebih sempit." Betapa uniknya pemikiran orang yang ditinggikan secara rohani! Mereka sentiasa mengingati Hari Akhirat dan terus mempersiapkan diri mereka untuk perjalanan terakhir yang terakhir itu.

Kesederhanaan, tidak formal dan kepuasan adalah ciri-ciri kehidupan Hazrat Chaudhari Sahib ra . Pakaiannya dahulunya sopan, bersih dan bermaruah. Beliau menjaga pakaiannya dan menjadikannya tahan lama sementara masih kelihatan cantik. Dia tidak pernah berasa malu untuk memberitahu kami berapa umur sutnya.

Hazrat Sir Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan ra dan pengarangnya

Sebaliknya, beliau akan dengan penuh semangat dan yakin menyebut bahawa beliau membeli sut atau sepasang stoking pada tahun itu dari kedai itu dan ini dengan harga sekian.

Saya masih ingat bahawa beliau pernah memberitahu saya bahawa baju yang dipakainya dibeli olehnya pada harga satu dolar beberapa tahun yang lalu dari sebuah kedai yang terletak di sebatang jalan di New York.

Pendek kata, diketahui umum bahawa Chaudhry Sahib ra pernah membuat pakaiannya bertahan untuk tempoh masa yang lama.

Suatu ketika, pada hari raya, Hazrat Chaudhry Sahib ra menghadiahkan seorang selendang bulu yang sederhana ini. Beliau secara khusus menyebut bahawa selendang itu tidak lama dan dia hanya memakainya sekali pada hari beliau mempengerusikan sesi Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Saya menerima hadiah yang tidak dapat dilupakan itu dengan sangat bersyukur.

Topik perbincangan kegemaran

Gaya ceramahnya sangat mengagumkan, yang terbukti sangat berkesan dan bermaklumat semasa mesyuarat Jemaat. Pendapat beliau akan mantap, kepada poin, relevan dan sesuai dengan situasi.

Satu topik yang sering saya dengar beliau bercakap adalah rasa syukur kepada Allah Taala. Beliau pernah menekankan aspek ini semasa kuliah tarbiyyatnya, sering memetik ayat Al-Quran:

لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيْدَنَّكُمْ

“Jika kamu bersyukur, niscaya Aku akan tambahkan nikmat kepadamu.” (Surah Ibrahim, 14:.8)

Semasa perbualannya, beliau akan bercakap berulang kali mengenai subjek kesyukuran ini dengan cara yang mengharukan dan memberi inspirasi. Saya secara peribadi memerhatikan bahawa beliau selalu menyebut kesyukuran atas kurniaan Tuhan dengan cara yang lembut dan menyentuh hati dan air matanya akan bergenang kerana bersyukur.

Saya boleh katakan bahawa kesyukuran adalah topik kegemarannya. Sehubungan itu, beliau menamakan autobiografinya, Tehdis-e-Nemat (Recollection of Divine Favours), nama yang paling sesuai mengikut keperibadiannya.

Ciri khusus buku itu ialah apabila menceritakan kisah hidupnya, beliau tidak pernah lupa untuk menyebut dan berterima kasih kepada sesiapa yang telah berbuat baik kepadanya dan mendoakan mereka. Seiring dengan rasa syukur kepada Allah, menyatakan hal yang sama untuk hamba-hamba Allah adalah sebahagian daripada orang yang bersyukur ini.

Doa dan Solat

Chaudhry Sahib ra sangat berdedikasi dan komited untuk berdoa. Doa dan ibadat adalah bahagian penting dari keberadaannya. Beliau pernah melakukan usaha yang sangat gigih untuk melakukan solat. Beliau sangat berhati-hati untuk memastikan bahawa beliau melakukan solat pada waktu yang tepat dan ditetapkan. Setiap kali beliau melawat London dari Belanda, beliau akan bertanya tentang waktu solat tanpa gagal. Beliau berdoa dengan tekun, khusyuk, penuh perhatian dan sentiasa pada waktu yang paling awal.

Semasa solat, beliau lebih suka bacaan orang yang menunjukkan kefahaman yang jelas tentang subjek dan mengambil jeda dengan sewajarnya. Setelah sampai di masjid, beliau menghabiskan masanya dengan memuji dan mengingati Allah.

Beliau akan mendengar dengan teliti dan mencatat, dalam ingatannya, nama dan keperluan mereka yang meminta doa daripadanya, dan pasti ada ratusan daripada mereka.

Beliau pernah memberitahu saya bahawa beliau telah menyediakan dalam fikirannya senarai orang sedemikian dalam susunan tertentu dan mengumpulkan mereka mengikut keperluan mereka. Dengan cara ini beliau mengingat semua nama dan berdoa untuk setiap satu daripada mereka secara teratur. Kadang-kadang itu membawa kepada kejadian lucu.

Hazrat Chaudhry Sahib ra menyatakan satu contoh sendiri. Seorang pemuda pernah memintanya untuk mendoakan perkahwinannya. Namanya telah didaftarkan dalam ingatan Chaudhry Sahib seperti Komputer dan beliau terus berdoa untuknya. Selepas kira-kira tiga tahun, pemuda itu bertemu dengan Chaudhry Sahib ra yang bertanya kepadanya sama ada beliau telah berkahwin. Lelaki itu menjawab sambil tersenyum, “Ya Chaudhry Sahib! Saya telah berkahwin dan mempunyai dua orang anak.” Chaudhry Sahib berkata, “Anda sepatutnya memberitahu saya. Saya masih berdoa untuk perkahwinan awak.”

Jalan-jalan pagi

Beliau sangat teratur dalam berjalan pagi. Beliau menumpukan sepanjang masa itu untuk mengingati Allah dan doa, yang mana beliau telah merumuskan peta dan urutan dalam fikirannya. Beliau memberitahu saya beberapa kali bahawa apabila beliau tiba di suatu tempat atau berpusing semasa berjalan, beliau telah membaca Durood berkali-kali atau berdoa dalam perkataan tertentu berkali-kali.

Jika hujan turun selepas Subuh, beliau akan berjalan-jalan di Dewan Mahmood untuk tempoh masa yang sama seperti berjalan seharian. Oleh itu, dengan menyempurnakan bilangan doa dan tasbih [mengingat Allah] yang ditentukan, beliau juga dapat meneka jarak yang telah ditempuhinya.

Saya teringat satu perkara menarik yang beliau beritahu saya berkaitan dengan perjalanannya. Beliau berkata bahawa seorang lelaki Inggeris yang berpenampilan seperti itu melintasinya setiap pagi di tempat yang sama dan mereka bertukar-tukar ucapan selamat pagi. Beliau menambah, "Dia nampaknya sangat menepati masa." Kemudian, beliau tersenyum dan berkata, "Saya tidak kurang daripada dia."

Memori yang luar biasa

Seiring dengan kemampuan keilmuannya yang tidak terbatas, Allah Ta'ala telah mengurniakannya dengan ingatan yang luar biasa. Saya tidak pernah melihat beliau dengan diari. Beliau pernah menyimpan perjumpaan dan janji temunya dalam fikirannya dan tidak pernah mempunyai sebarang masalah dengan itu. Beliau tahu nombor telefon rakan-rakan dan kenalannya dengan hati.

Semasa berada di London, beliau selalu datang ke pejabat saya kira-kira jam 10 atau 11 dan meminta saya mendail nombor telefon untuk orang itu. Semasa saya pergi ke direktori, beliau akan mengatakan bahawa beliau akan memberitahu saya nombor itu secara tidak langsung. Itu berlaku setiap kali beliau datang.

Terkejut saya, beliau memberitahu saya bahawa ketika di Britain, nombor telefon rakan-rakan British ditonjolkan dalam fikirannya dan ketika di Amerika, nombor Amerika diserlahkan dan nombor British semakin pudar.

Satu lagi perkara yang menakjubkan ialah beliau boleh memberitahu tarikh hari-hari yang berbeza dalam setahun secara tidak langsung. Kami melihat kalendar untuk merancang sebarang acara, tetapi Chaudhry Sahib ra akan mengira dan memberitahu hari itu dengan segera.

Pernah saya tanya rahsia beliau. Beliau berkata, "Apabila tahun baharu bermula, saya memuat turun hari bagi beberapa tarikh penting dan asas dalam fikiran saya dan menggunakan data itu untuk mengira hari pada tarikh yang diperlukan."

Satu kejadian yang menakjubkan

Hazrat Chaudhry Sahib ra menulis sejarah hidupnya secara terperinci bertajuk Tehdis-e-Nemat (Recollection of Divine Favours) sendiri. Buku itu adalah rumah khazanah maklumat. Ia adalah buku komprehensif yang terdiri daripada sejarah Jemaat, serta hal ehwal politik, nasional dan antarabangsa.

Muka depan Tehdis-e-Nemat

Dikatakan bahawa Chaudhry Sahib ra menulis atau mendikte keseluruhan buku ini, atau sebahagian besar daripadanya, dari ingatan. Setelah buku itu disiapkan, beliau meminta pembacaan pruf dilakukan oleh seorang rakan untuk menyemak semula rujukan, tarikh dan butiran lain. Pembetulan mungkin tidak diperlukan.

Apabila ia diterbitkan, beliau telah meletakkan beberapa salinannya di pejabat saya untuk mereka yang ingin mendapatkannya. Pada suatu hari, Hazrat Chaudhry Sahib ra sedang duduk di pejabat saya. Seorang yang telah mengambil buku itu beberapa hari sebelumnya datang dan berkata beberapa halamannya hilang dan mungkin ditinggalkan semasa fasa penjilidan buku. Saya mengambil salinan itu dan memberinya satu lagi. Apabila dia hendak pergi, Chaudhry Sahib ra bertanya kepadanya apakah subjek dalam buku itu sebelum dan selepas halaman yang hilang. Lelaki itu melihat buku itu dan menjawab. Hazrat Chaudhry Sahib ra mengisinya, di sana dan kemudian, tentang perkara dalam halaman yang hilang itu dan menambah, "Saya telah memberikan anda intipati, anda boleh membaca butiran di rumah."

Ketepatan masa

Hazrat Chaudhry Sahib ra adalah seorang yang sangat menepati masa. Dia sentiasa mengambil berat tentang perkara ini dalam rutin hariannya dan menggesa orang lain untuk melakukan perkara yang sama. Malah, dia melatih mereka secara praktikal.

Suatu ketika, beliau memulakan kelas Talim-ul-Quran (pengajian al-Quran) di London yang dihadiri oleh pelajar muda. Masa untuk kelas telah ditetapkan dan beliau menjelaskan kepada mereka bahawa masa itu akan dipatuhi. Beliau selalu datang beberapa minit sebelum kelas dan menutup pintu pada waktu yang ditetapkan. Pendatang lewat tidak dibenarkan masuk. Akibatnya, semua pelajar menepati masa dalam beberapa hari.

Apabila Hazrat Chaudhry Sahib ra dilantik sebagai presiden Perhimpunan Agung, beliau mengekalkan tradisinya untuk memulakan prosiding tepat pada masanya. Justeru, beliau memberi pengajaran praktikal tentang ketepatan masa kepada ahli perhimpunan yang biasanya bersahaja dalam menjaga masa.

Dalam konteks ketepatan masa, satu kejadian menarik terlintas di fikiran saya. Seorang kawan menceritakan kepada saya bahawa suatu ketika, pelajar atau Khuddam di Karachi meminta Hazrat Chaudhry Sahib ra untuk bercakap tentang sifat-sifat penceramah yang baik. Beliau menyebut banyak sifat secara terperinci. Perkara terakhir yang beliau sebutkan ialah seorang penceramah yang baik mestilah mengetahui tentang akhir masa yang diperuntukkan untuk ucapannya. Setelah berkata demikian, dia duduk di atas kerusi. Para hadirin menyedari masa yang diperuntukkan untuk ucapannya baru sahaja tamat.

Sepanjang berada di London, menjadi rutinnya menunaikan solat di masjid. Kami telah mengatur antara kami berdua bahawa saya akan menekan loceng rumah flatnya ketika hendak ke masjid untuk solat bagi mengingatkannya semasa masuk waktu bahawa waktu solat.

Selepas berwuduk dan menunaikan solat Sunat atau nafal [sukarela], beliau akan sampai ke Masjid Fazl selalunya tepat pada waktunya; sebenarnya, beberapa minit lebih awal. Beliau pernah duduk di atas kerusi di hujung kanan saf pertama dan menyibukkan diri dengan berzikir kepada Allah sehingga permulaan solat berjemaat. Jika bilangan jemaatnya sedikit, beliau akan memindahkan kerusinya ke hujung saf dan menyertai solat.

Kadangkala Chaudhry Sahib ra terlambat, dan kami akan menunggunya sebelum memulakan solat. Pada suatu hari, seorang kawan rapat Hazrat Chaudhry Sahib ra bertanya kepadanya, “Chaudhry Sahib, kamu sangat menepati masa dan dirujuk sebagai model ketepatan masa. Kenapa kadang-kadang awak lambat solat?” Chaudhry Sahib ra tidak tersinggung, sebaliknya dengan senyuman khasnya, beliau menjawab, "Allah mengampuni, tetapi manusia tidak."

Berjimat cermat

Saya kini akan menyebut satu lagi ciri unik dalam hidupnya yang saya perhatikan sendiri dengan kerap dan kebanyakan rakannya akan saksikan. Ia berkaitan dengan kualiti beliau yang berjimat cermat dan menjimatkan.

Ia adalah pemerhatian biasa bahawa apabila sebatang sabun yang digunakan untuk mencuci dikecilkan kepada saiz yang sangat kecil - dikenali sebagai " chipper" dalam bahasa Punjabi - ia akan dibuang kerana ia tidak lagi digunakan. Walau bagaimanapun, Hazrat Chaudhry Sahib ra pernah menekan " chipper" , atau sekerat sabun ini, pada sekeping sabun baharu menggunakan kedua-dua tangannya untuk menggabungkannya dan memanfaatkan sekeping sabun yang tinggal.

Jika sesiapa menyatakan rasa terkejutnya mengenainya, beliau akan menjawab dengan hujah mudah: "Jika sekerat sabun ini cukup baik untuk digunakan semalam, maka tidak ada sebab mengapa ia tidak boleh digunakan hari ini!" Saya memerhatikannya, pada beberapa ketika, menggabungkan dua biji sabun berwarna berbeza.

Terdapat satu kejadian menarik dalam konteks itu. Pada suatu hari, Hazrat Chaudhry Sahib ra datang ke Masjid Fazal untuk solat Zuhur dengan memakai kasut baru, yang kelihatan sangat cantik. Semasa meninggalkan masjid selepas solat, ketika beliau memakai kasutnya semula, seorang kawan yang sangat rapat memandang kasut itu dengan terkejut dan berkata dengan rasa ingin tahu, “Chaudhry Sahib! Kasut ini baru.” Chaudhry Sahib ra memahami sepenuhnya komennya. Beliau tersenyum dan berkata, "Nah, sabun baru boleh digabungkan dengan yang lama, tetapi kasut lama tidak boleh dicampur dengan yang baru".

Gaya hidup sederhana

Suatu ketika, Hazrat Chaudhry Sahib ra menyatakan hasratnya untuk makan tengah hari di sebuah restoran biasa berhampiran. Saya dapati tempat sedemikian di Garratt Lane, berhampiran masjid.

Pada suatu hari, kami berjalan kaki selepas solat dan tiba di sana dalam beberapa minit. Restoran kecil ini agak bersih, dan Chaudhry Sahib ra menyukainya. Apabila beliau mengambil tempat duduknya, saya pergi ke kaunter, memberi taklimat kepada pemilik restoran tentang Chaudhry Sahib ra dan membuat pesanan. Ikan goreng adalah hidangan kegemaran Chaudhari Sahib. Pemiliknya menggoreng ikan dengan sangat berhati-hati dan menghidangkannya dengan serba-serbi penting dengan penuh hormat. Chaudhry Sahib ra sangat menyukai makanan itu dan memakannya dengan gembira.

Semasa kami pergi, pemiliknya mengucapkan terima kasih kepada Chaudhry Sahib ra dan mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Chaudhry Sahib ra menyukai keseluruhan susunan itu dan itu mencerminkan kesederhanaan dan tidak resmi. Kami berjalan kembali dan, dalam perjalanan, Chaudhry Sahib ra berkata, “Dengan Rahmat Allah, makanan itu sangat lazat. Kita harus datang ke sini lagi, jika Allah memberi peluang”. Namun, peluang seperti itu tidak pernah muncul.

Hazrat Sir Chaudhry Zafrulla Khan ra dalam projek bantuan diri Tanganyika (kini Tanzania) | The Sphere, 12 Januari 1963

Hazrat Chaudhry Sahib ra tidak mempunyai tabiat tergelincir dalam perkataan Inggeris di sana sini apabila bercakap dalam bahasa Urdu. Beliau memastikannya sendiri dan menasihati orang lain untuk melakukan perkara yang sama. Saya masih ingat, seorang pemuda mengamalkan amalan mencampurkan bahasa Inggeris dan Urdu semasa berbual dengannya. Chaudhry Sahib ra menasihatinya dengan paling baik. Dia berkata, “Lihat! Saya tahu bahasa Urdu dan Inggeris. Bercakap dalam bahasa mana pun yang kamu suka, tetapi jangan campurkan keduanya.” Saya perasan bahawa nasihatnya memang mempunyai kesan yang diingini buat sementara waktu, namun, tabiat yang berakar dalam tidak lama kemudian mengambil alih semula. Tidak berputus asa, Chaudhry Sahib ra bertahan dengan Jihad reformasi ini.

Makan malam yang tidak dapat dilupakan

Suatu ketika, seorang sahabat Ahmadi yang tinggal di pinggir kota London, menjemput Hazrat Chaudhry Sahib ra ke tempatnya untuk makan malam. Chaudhry Sahib ra biasanya tidak suka makan malam lewat malam kerana ia menjejaskan rutinnya tidur dan bangun. Namun, atas desakan ikhlasnya, Chaudhry Sahib ra bersetuju. Pada masa itu, Jemaat berkempen untuk menjemput satu atau dua kenalan tabligh ke majlis makan malam seperti itu untuk menunaikan kewajipan tabligh. Sehubungan itu, tuan rumah telah menjemput seorang rakan Inggeris muda. Dia duduk di sebelah Chaudhry Sahib ra dan sepanjang masa itu, kedua-duanya terlibat dalam perbualan yang berpaksikan Islam Ahmadiyah. Selepas doa itu, apabila tiba masa untuk pergi selepas makan malam, tuan rumah meminta untuk bergambar berkumpulan dengan Chaudhry Sahib ra .

Chaudhry Sahib ra tidak gemar bergambar. Setiap kali seseorang ingin bergambar dengannya, beliau biasanya mencadangkan, “Anda boleh mengambil gambar saya semasa saya sedang duduk atau berdiri; Saya bukan untuk formaliti.”

Malam itu sudah agak lewat dan kami terpaksa pulang ke London. Oleh itu, beliau mahu pergi secepat mungkin. Beliau bersetuju dengan gambar atas desakan tuan rumah tetapi tergesa-gesa. Semua orang berkumpul di sekeliling Chaudhry Sahib ra. Semua orang kecuali tetamu Inggeris memakai topi.

Selepas gambar itu, lelaki Inggeris muda itu menyedari bahawa dia seorang sahaja yang tidak berkopiah dan mahu mengambil gambar lain, kali ini memakai topi. Chaudhry Sahib ra tidak dapat menolak kerana menghormati tetamu itu. Kemudian pencarian kopiah yang sesuai dimulakan. Dia mencuba satu, melihat cermin, bertanya kepada tuan rumah sama ada ia bagus. Anda boleh bayangkan bagaimana masa akan berlarutan untuk Chaudhry Sahib ra . Akhirnya, apabila pemuda itu menyelesaikan topinya dan bersedia untuk mengambil gambar, Hazrat Chaudhry Sahib ra menasihatinya dalam satu ayat yang komprehensif. Dengan penuh kasih sayang beliau berkata, “Lihatlah anak muda! Jangan risau tentang kopiah anda. Apa yang ada di kopiah itu yang penting!” Semua orang terhibur dengan nasihat spontan itu dan tetamu juga menerimanya dengan baik.

Kefasihan berbicara

Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan Sahib ra telah dianugerahkan dengan kemahiran bahasa yang sangat baik oleh Allah. Beliau menyampaikan ucapan yang kuat di ruang besar dunia, di mana beliau menunjukkan kecerdasan, wawasan dan penaakulan yang diberikan Tuhan. Beliau mempunyai penguasaan yang sangat baik terhadap bahasa Inggeris. Gaya ucapannya sangat berkesan dan memberi impak yang luar biasa kepada penonton.

Hazrat Khalifatul Masih III rh telah mengarahkan beliau semasa berada di Belanda bahawa beliau harus melawat London setiap bulan dan menumpukan sedikit masa untuk tarbiyyat Jemaat di sana. Sehubungan dengan itu, beliau sering melawat London, mengikuti kelas ta'lim dan tarbiyyat dan menyampaikan satu khutbah Jumaat, biasanya dalam bahasa Inggeris. Ahli-ahli, terutamanya Khuddam muda, mendapat manfaat yang besar.

Saya masih ingat bahawa pada suatu ketika ketika beliau berdiri untuk khutbah, beliau berkata, "Biasanya, saya menyampaikan khutbah Jumaat dalam bahasa Inggeris, tetapi hari ini ia akan dalam bahasa Urdu kerana saya tidak akan dapat menyatakan mesej khas yang saya ingin menarik perhatian dalam fikiran yang ahli dalam bahasa Inggeris.” Itu hanyalah contoh kerendahan hati dan kesederhanaan beliau sebaliknya dikurniakan Allah dengan penguasaan bahasa Inggeris yang baik.

Sebab lain mungkin perbendaharaan kata dalam bahasa Inggeris tidak begitu luas seperti dalam bahasa Arab atau Urdu. Chaudhry Sahib ra pernah menyatakan dengan nada yang lebih ringan bahawa bahasa Inggeris bukanlah bahasa kerohanian dan seseorang tidak boleh selalu mencari perkataan yang sesuai untuk banyak pandangan dan kehalusan rohani.

Duduk dengan Hazrat Chaudhry Sahib ra dahulunya sangat bermanfaat dan menyeronokkan. Beliau akan bercakap mengenai perkara-perkara ilmiah dan perkara-perkara yang bernas dan, apabila sesuai, menceritakan jenaka ringan dan anekdot lucu.

Pernah, beliau menceritakan bahawa semasa lawatannya ke Afrika Timur, beliau kebetulan berada di Nairobi. Di sana beliau telah dijemput untuk menghadiri dan berucap pada mesyuarat Persatuan Sasterawan Punjabi tempatan. Beliau menambah bahawa apabila pergi ke sana, beliau berfikir bahawa walaupun mereka adalah Punjabi, mereka tidak akan terlepas daripada jejak bahasa Inggeris. Sudah tentu, setiap penceramah di sana bercakap dalam bahasa Inggeris.

Apabila, pada penghujungnya, gilirannya tiba, beliau berkata, “Saya memulakan ucapan saya dalam bahasa Punjabi dan kemudiannya mata penonton bersinar. Apabila Chaudhry Sahib ra menyelesaikan ucapannya dalam bahasa Punjabi biasa, seorang Sikh berkata, “ Aj te swad aa gya ” [Saya sangat menikmatinya hari ini].

Anekdot lucu

Sebuah anekdot menarik yang diceritakan oleh Hazrat Chaudhry Sahib ra terlintas di fikiran saya. Apabila Chaudhry Sahib ra pergi ke Tashkent, orang Islam di sana menjemputnya untuk makan malam. Antara tetamu adalah Mufti Tashkent yang agak besar.

Apabila jamuan makan malam bermula, beberapa peserta menyedari Mufti sedang menjamu selera dengan laju. Terkesan dengan kepantasannya, salah seorang pengunjung bertanya kepadanya dengan nada bermuka-muka, seolah-olah meminta keputusannya mengenai isu itu, “Mufti Sahib! Pada tahap manakah anda mengatakan bahawa (si fulan) sudah kenyang sepenuhnya," atau "Bagaimana anda boleh tahu bahawa dia benar-benar kenyang?"

Mufti Sahib adalah seorang yang sangat berpengalaman dan mengerti; dia faham sepenuhnya dari mana dia datang. Dia menjawab dengan sangat yakin, “Orang ramai mungkin mempunyai pengalaman mereka sendiri dalam hal ini. Namun, berdasarkan pengalaman saya yang berpanjangan, anda hanya boleh menyebut seseorang 'kenyang' apabila sama ada makanan sebelum dia habis atau dia sendiri sudah habis.” Chaudhry Sahib pernah menceritakan anekdot ini dengan cara yang menarik sehingga setiap kali ia lucu dengan cara yang baru.

Keteraturan

Satu ciri yang menonjol dalam kehidupan Hazrat Chaudhry Sahib ialah keteraturan tabiatnya. Beliau melakukan segala-galanya dengan cara yang teratur dan tepat. Gaya beliau meletakkan tandatangannya juga unik; beliau melakukannya dengan perlahan dan baik; memerhatikan bahawa seseorang boleh meneka bahawa hidupnya mengikut corak yang sama.

Datang ke London dari Belanda pada hujung minggu, beliau pernah menghubungi saya melalui telefon ringkas dari pejabatnya di Mahkamah Keadilan Antarabangsa dengan berkata, "Rashed Sahib, saya akan berangkat, anda harus pergi juga." Sejurus, atau beberapa minit selepas panggilan telefon, saya berangkat ke lapangan terbang.

Apabila saya sampai di lapangan terbang, Chaudhry Sahib ra akan keluar dari lapangan terbang dengan beg ringkasnya. Kadang-kadang, beliau akan menunggu saya sebelum kedatangan saya. Laluan kegemarannya untuk pergi atau balik dari lapangan terbang adalah melalui Taman Richmond, sebuah taman yang indah dalam persekitaran semula jadi tidak terlalu jauh dari Masjid Fazl. Hazrat Chaudhry Sahib ra suka melalui taman kerana udara segar dan pemandangan ribuan rusa dan rusa jantan yang berkeliaran bebas di taman. "Berjalan santai untuk melengkapkan perjalanan", katanya.

Cara perbualan tidak formal, bebas dan mudah

Pertemuan tidak rasmi dengan Hazrat Chaudhry Sahib ra adalah pengalaman yang indah. Beliau pernah bercakap dengan penuh kasih sayang. Beliau bercakap tentang perkara agama dan kerohanian, topik intelektual dan ilmiah dan menceritakan anekdot peribadinya yang sangat mencerahkan dan ringan.

Ketika menceritakan kejadian, beliau memberikan butiran penuh dengan kejelasan yang luar biasa - tarikh, hari, lokasi, suasana dan cuaca. Bagaimana beliau berjaya mengingati semua butiran itu membingungkan fikiran saya sehingga ke hari ini. Beberapa naratif beliau ulangi dalam mesyuarat yang berbeza tetapi dengan konsistensi butiran yang luar biasa tanpa percanggahan.

Satu lagi kualiti baiknya ialah beliau tidak pernah tersinggung dengan sebarang soalan dan dengan senang hati memberikan jawapan ringkas atau terperinci mengikut keperluan situasi.

Pada suatu hari, semasa kami berdua duduk di meja makan, tiba-tiba timbul persoalan aneh di fikiran saya. Saya bertanya kepadanya, “Chaudhry Sahib! Allah telah melimpahkan rezeki kepadamu. Dia telah menganugerahkan kepada kamu pengetahuan tentang banyak ilmu. Saya ingin mengetahui perkara yang anda tidak tahu.” Dia tersenyum dan berkata, “Anda telah bertanya soalan yang sangat bagus. Tiada siapa pernah bertanya kepada saya soalan sebegitu sebelum ini.”

Selepas berhenti seketika, beliau berkata:

"Anda betul. Dengan Rahmat-Nya, Allah telah memberkati orang yang hina ini dengan berlimpah-limpah. Setiap cebisan jiwa saya sentiasa bersujud kepada-Nya dengan rasa syukur. Namun, ada beberapa perkara yang saya tidak tahu. Seorang sedang memandu, dan seorang lagi sedang menaip.” Dia segera menambah, "Adalah kebaikan Tuhan saya terhadap saya bahawa kekurangan kemahiran ini tidak pernah menyebabkan sebarang kesulitan atau halangan dalam kerja saya sepanjang hidup saya."

Beliau menghuraikan lebih lanjut:

“Saya telah menghabiskan hidup saya dalam perjalanan yang berterusan. Setiap kali saya terpaksa pergi ke mana-mana, Tuhan saya menyediakan saya bukan sahaja kereta, tetapi juga pemandu. Saya tidak pernah menghadapi masalah kerana tidak tahu memandu.” Beliau menambah, “Begitu juga, saya telah sibuk dengan penulisan sepanjang hidup saya dan itulah penglibatan saya yang paling penting. Atas Rahmat Tuhan saya, setiap kali saya perlu menaip surat atau gubahan, saya mendapat khidmat jurutaip dan selalunya, kemudahan pejabat penuh disediakan dan, dengan izin Allah, semua keperluan saya dipenuhi tanpa sebarang masalah. Dan layanan yang baik kepada Allah Ta'ala untukku terus berlanjut."

Saya menyedari bahawa semasa mengucapkan kata-kata ini, beliau dikuasai dengan emosi berkali-kali, dan air mata bergenang di matanya kerana beliau dikuasai oleh perasaan syukur.

Aspek tersembunyi wataknya

Sekarang, saya akan menyatakan satu aspek watak Hazrat Chaudhari Sahib ra yang diketahui sangat sedikit. Saya adalah saksi mata ini. Insiden ini berkaitan dengan 1971 dan 1972.

Hazrat Sir Zafrulla Khan ra tiba di Persidangan Meja Bulat dengan Khan Sahib Farzand Ali Khan Sahib di London, 1932.

Seperti yang telah disebutkan, Hazrat Chaudhry Sahib ra pernah tinggal di sebuah flat yang sangat kecil. Saya tinggal di flat bersebelahan semasa keluarga saya berada di Pakistan. Kami telah bersetuju dengan jadual di mana Chaudhry Sahib akan masuk melalui pintu tengah pada masa yang ditetapkan dan kami akan bersarapan bersama di meja yang sama. Saya pernah membuka pintu tengah sejurus sebelum masa itu dan Chaudhry Sahib ra pernah datang dengan memakai gaun persalinan pada masa yang tepat; Saya juga memakai gaun. Kami berdua ke dapur untuk menyediakan sarapan pagi.

Izinkan saya menyebut di sini bahawa pada hari pertama saya dengan penuh hormat dan tegas meminta agar saya diberikan perkhidmatan untuk menyediakan sarapan pagi dengan mengatakan bahawa ia akan menjadi sumber berkat yang besar untuk saya: “Engkau duduklah; Saya akan menyediakan sarapan pagi dan menghidangkan awak.” Bagaimanapun, Chaudhry Sahib ra dengan tegas menjawab, "Tidak, saya akan mengambil bahagian sepenuhnya dalam menyediakan sarapan pagi." Saya tiada pilihan selain mematuhi arahannya.

Sehubungan itu, Chaudhry Sahib ra mengambil bahagian sepenuhnya dalam menyediakan sarapan pagi. Kemudian beliau akan membawa cawan dan pinggan ke bilik sebelah tempat kami berdua bersarapan. Selepas itu, walaupun saya mendesak, beliau menyertai saya mencuci. Itu sangat sukar bagi saya, tetapi seperti kata pepatah:

اَلْاَمْرُ فَوْقَ الْاَدَب

"Kepatuhan kepada perintah mendapat keutamaan daripada penghormatan." Saya tiada pilihan.

Kisah oren

Satu kejadian yang sangat menarik berlaku pada suatu hari. Saya pergi ke kedai dan melihat buah oren yang masak dan besar. Saya membeli beberapa dan meletakkannya di atas meja sarapan.

Keesokan harinya, apabila Chaudhry Sahib ra tiba dan sebelum memulakan sarapan, dia mengambil sebiji oren dan bertanya kepada saya, "Rashed Sahib, bolehkah kamu makan separuh daripada oren itu?" Dalam naif dan tidak formal saya, saya menjawab, "Tidak."

"Kalau begitu saya juga tidak akan memilikinya, kerana separuh lagi akan menjadi sia-sia" jawab Chaudhry Sahib ra sebelum meletakkan oren itu kembali. Chaudhry Sahib ra menghidap diabetes dan mendapat nasihat perubatan. Beliau boleh makan sebiji oren kecil atau separuh daripada oren besar pada waktu pagi. Saya tidak menyedarinya dan oleh itu membuat kesilapan pada hari itu.

Keesokan paginya semasa sarapan pagi, Chaudhry Sahib ra sekali lagi mengambil sebiji oren dan bertanya soalan yang sama kepada saya. Saya segera menjawab, "Ya, memang." Kemudian beliau memotong oren itu dan mengambil separuh daripadanya sendiri dan memberi saya separuh lagi. Oleh itu, saya mendapat separuh daripada oren daripadanya dan pelajaran yang sangat baik juga.

Pematuhan dengan nasihat perubatan

Sepanjang tempoh masa saya melihat Hazrat Chaudhry Sahib ra , dietnya agak kecil dan selektif. Beliau telah menghidap diabetes selama kira-kira 40 tahun. Beliau mengikuti nasihat perubatan dengan sangat ketat dan teliti dan tidak pernah mengambil apa-apa yang bertentangan dengan nasihat doktor, walaupun seseorang berkeras. Itulah rahsia kesihatannya yang baik. Allah kurniakan umur yang panjang dan aktif.

Melihat kepada disiplinnya dan pematuhan ketat terhadap nasihat perubatan, beberapa rakan rapatnya mengulas bahawa "Chaudhry Sahib tidak menghidap diabetes, sebaliknya diabetes menghidap Chaudhry Sahib." Kadangkala Chaudhry Sahib ra secara kebetulan mendengar komen ini dan ia membawa kepada senyuman bermaruah di wajahnya, tetapi ia tidak menjejaskan rutinnya.

Nasihat Hazrat Khalifatul Masih I ra

Serbuk koko dalam susu panas adalah minuman kegemarannya. Alasan untuk itu, seperti yang beliau katakan, ketika beliau hendak berangkat ke Eropah buat kali pertama, dia mengunjungi Hazrat Khalifatul Masih I ra untuk doa dan petunjuk. Satu nasihat yang beliau terima daripada Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin ra ialah tentang penggunaan koko. Dia berkata:

“Anda akan ke England yang merupakan negara yang sejuk. Orang berfikir bahawa mereka perlu minum alkohol untuk melindungi diri mereka daripada sejuk. Saya seorang doktor dan tahu betul bahawa ini adalah tidak betul. Jika anda rasa ingin melindungi diri anda daripada kesejukan, gunakan koko. Ia berkhasiat dan melindungi daripada kesan buruk sejuk.” Beliau sentiasa mengingati nasihat itu dan mendapat banyak manfaat daripadanya.

Sediakan sarapan sendiri

Pada suatu hari, apabila beliau datang untuk bersarapan, beliau berkata bahawa beliau ingin menyediakan keseluruhan sarapan itu sendiri. Saya berkata, "Baiklah, teruskan, jika itu kehendak anda."

Chaudhry Sahib ra menuangkan susu ke dalam periuk, kemudian beliau memecahkan roti menjadi kepingan kecil dan menambah susu, seterusnya beliau memecahkan dua biji telur dan dimasukkan ke dalam periuk dan akhirnya sedikit madu mengikut citarasanya. Beliau memasak semua itu dengan teliti.

Malah hari ini semasa saya menulis ini, saya dapat membayangkan Chaudhry Sahib ra memegang sudu di tangannya mengacau adunan perlahan-lahan untuk mengelakkan ia melekat pada bahagian bawah periuk dan terbakar. Dalam beberapa minit, makanan seperti halwa telah siap. Kami berdua makan sarapan pagi yang lazat dari satu hidangan.

Sarapan dari satu kuali

Satu kejadian yang sangat menarik berlaku pada suatu hari. Hazrat Chaudhry Sahib ra dan saya sedang menyediakan sarapan pagi di dapur. Selepas menggoreng telur, saya akan memasukkannya ke dalam pinggan. Chaudhry Sahib ra , yang berdiri di sebelah saya di sebelah kiri, memegang lengan atas saya dan bertanya, "Rashed Sahib, apa yang akan kamu lakukan?" Saya menjawab, “Telur ini sudah siap. Saya akan meletakkannya di dalam pinggan dan membawanya ke bilik sebelah untuk sarapan pagi kita.”

"Siapa yang akan membasuh pinggan?" beliau tanya. "Saya sendiri ", jawab saya. Beliau berkata, "Daripada membasuh pinggan, mengapa tidak makan dari kuali." "Sesuka hati", jawab saya.

Saya membawa kuali ke ruang makan dan sekali lagi bernasib baik kerana bersarapan dari kuali yang sama dengan seorang sahabat yang dihormati daripada Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.

Kehidupan yang penuh

Dengan rahmat Allah, Hazrat Chaudhry Sahib ra mempunyai kehidupan yang berjaya, penuh dan sibuk di bawah rahmat ilahi. Walaupun semasa penglibatan duniawi dan politik, beliau sentiasa mengutamakan agamanya.

Beliau berjaya menunaikan solat tepat pada waktunya dengan komitmen yang luar biasa. Beliau menggunakan sepenuhnya masa. Beliau menghiasi masanya dengan berzikir kepada Allah. Beliau melakukan Jihad dengan pena dan lidah sepanjang hayatnya. Beliau menterjemah Al-Quran ke dalam bahasa Inggeris, yang sangat popular. Beliau mengarang banyak buku. Beliau menulis buku yang memberi inspirasi tentang Hazrat Khalifatul Masih I ra dan ibunya sendiri. Beliau menulis autobiografinya dengan terperinci dan dalam gaya yang sangat rendah hati. Beliau juga menterjemah tulisan Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dalam bahasa Inggeris.

Selama beberapa tahun terakhir dalam hidupnya, beliau melepaskan dirinya dari komitmen duniawi dan mengabdikan dirinya sepenuhnya pada pelayanan iman hingga nafas terakhirnya. Perkhidmatan oleh beliau ini termasuk dalam kategori amal yang berterusan. Hari-hari ketika beliau sibuk dengan kerja gubahan, penulisan dan terjemahan, menghabiskan sebahagian besar masanya untuk itu, beliau akan berkata:

“Saya sibuk sepanjang hari dan ini berterusan sehingga lewat malam. Akhirnya apabila saya letih dan bercadang untuk tidur, saya meletakkan pen saya dan memberitahu diri saya, 'Zafrulla Khan! Anda sangat letih, berehat sebentar. Anda telah bekerja hari ini mengikut kapasiti yang diberikan Tuhan. Pergi tidur sekarang. Jika Allah memberi anda lebih masa, lakukan yang lain esok.' Sambil berkata demikian, saya berbaring di atas katil saya.”

Gaya tidur yang mistik dan memberi inspirasi!

Dia sering menggunakan ayat Parsi dalam perbualannya:

کارِ دنیا کسے تمام نکرد

Maksudnya, "Tiada seorang pun yang pernah menyelesaikan semua tugas dunia ini." Itu memang benar. Walau bagaimanapun, ini juga adalah realiti bahawa dalam menggunakan masa untuk memberi kesan sepenuhnya dan menggunakannya untuk kerja-kerja yang bermanfaat, Chaudhry Sahib ra menunjukkan contoh yang patut diikuti. Beliau menganggap setiap hari dan setiap saat sebagai rahmat Allah dan cuba untuk menghabiskannya dengan cara yang terbaik.

Bercakap tentang perkara ini, beliau sering menggunakan perkataan "berhenti" yang paling sesuai dalam pernyataan bijak ini. Dalam perbualannya, subjek bersyukur atas nikmat ilahi sering muncul. Merujuk kepada tidur, beliau sering menyebut tentang nikmat yang tidak terhitung yang Allah kurniakan kepadanya, salah satunya ialah beliau tertidur sebaik sahaja beliau meletakkan kepalanya di atas bantal.

Oleh itu, tidak ada masanya yang terbuang. Beliau menyatakan berkali-kali bahawa apabila melalui jalan darat, kerana keretanya berhenti seketika di lampu isyarat, beliau akan tertidur dan bangun apabila ia dihidupkan semula.

Perjalanan terakhir

Sebagai penutup, saya ingin menyebut tentang dua pertemuan terakhir saya dengan Hazrat Chaudhry Sahib ra – satu semasa hayatnya dan satu lagi selepas kematiannya.

Apabila saya datang ke London untuk kali kedua pada tahun 1983, beliau tinggal di London tetapi telah memutuskan untuk menghabiskan hari-hari terakhir hidupnya di Pakistan. Beliau pernah mengatakan bahawa beliau ingin pergi ke Pakistan sambil bergerak sepenuhnya di atas kakinya, tidak dimasukkan ke dalam keranda.

Beberapa hari selepas ketibaan saya di London, beliau dijadualkan berlepas ke Pakistan pada 19 November 1983 dan mesyuarat perpisahan sedang berlangsung. Chaudhry Sahib ra umumnya melayan semua orang dengan kasih dan sayang yang lebih ketara semasa majlis perpisahan.

Selain ahli Jemaat yang tua dan muda, beliau juga melayan anak-anak dengan penuh kasih sayang. Namun, saya tidak pernah melihat beliau memegang mana-mana anak-anak di pangkuannya. Anak kami, Ataul Munem Rashed berumur 11 bulan ketika itu. Saya menggendongnya untuk bertemu dengan Chaudhry Sahib ra dengan berfikir bahawa beliau mungkin atau mungkin tidak akan mendapat peluang ini lagi. Chaudhry Sahib ra membawanya ke pangkuannya dan bernasib baik, dia mendapat manfaat daripada kasih sayang dan doanya. Seseorang merakamkan momen unik ini tetapi malangnya saya tidak tahu siapa dia dan di mana foto itu sekarang.

Pada 19 November 1983, beliau pergi ke Lahore melalui penerbangan PIA dari London Heathrow. Orang yang rendah hati ini adalah antara mereka yang pergi mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Saya mendapat keberkatan untuk memeluknya pada kesempatan itu yang ternyata sebagai pelukan perpisahan. Mujurlah gambar yang diambil pada majlis itu masih ada.

Beliau meninggal dunia pada 1 September 1985 di Lahore. Jemaat Ahmadiyah UK, yang sangat terhutang budi kepada Almarhum Chaudhry Sahib ra atas bantuannya, menghantar delegasi 3 orang ke Pakistan untuk menyertai solat jenazah dengan persetujuan Hazrat Khalifatul Masih IV rh . Yang rendah hati ini juga termasuk dalam delegasi ini.

Mayatnya terbaring di rumah Chaudhry Hameed Nasrullah Khan Sahib, tempat dia meninggal dunia. Terdapat aliran tetap Ahmadiyah dan bukan Ahmadi yang berkunjung untuk mengucapkan takziah. Kami memasuki bilik di mana jenazahnya dibaringkan. Berpakaian cadar putih, wali yang soleh berehat dengan kemegahan yang menakjubkan. Malah pada masa itu, lencana yang mengandungi kalima

لَا اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ مُحَمَّدٌ رَّسُوْلُ اللّٰهِ

yang telah beliau dedikasikan untuk semua fakultinya sepanjang hidupnya, bersinar di dadanya.

Selepas melihat wajah bercahaya jiwa yang sedang berehat, kami mengambil bahagian dua kali dalam solat jenazah untuknya di Lahore dan Rabwah.

Kemudian, ketika dia dikebumikan di tempat khas Bahishti Maqbara, Rabwah dengan izin Hazrat Khalifatul Masih IV rh , yang rendah hati ini juga bernasib baik untuk mengambil bahagian dalam pengebumiannya dan menyertai solat terakhir.

Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrullah Khan Sahib ra meninggalkan dunia ini setelah menjalani kehidupan yang sangat berkat dan berjaya.

Semoga Allah Subhanahu wa Ta'ala mengurniakan beliau kedudukan yang layak di sisi-Nya. Dia telah pergi, tetapi kenangannya tetap hidup dan akan sentiasa diingati dengan penuh kasih sayang.

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad