'Cinta Sejati' dan Pasangan Hidup 'Sempurna'? oleh Amer Safir
'Cinta
Sejati' dan Pasangan Hidup 'Sempurna'...?
Temubual
Khas Bersama Ketua Jemaah Muslim Ahmadiyah Sedunia
oleh
Amer Safir, London, UK (The Review of Religions, April 2020)
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Bagi sesetengah orang, ia berlaku di kolej atau universiti. Bagi kebanyakan orang, ia berlaku selepas menghabiskan bertahun-tahun menggunakan aplikasi temu janji dalam talian. Bagi yang lain, ia datang melalui cadangan yang dibuat oleh ibu bapa atau rakan.
Satu
perkara yang pasti, mencari cinta sejati adalah penting dalam kehidupan kita
hari ini seperti pada masa lalu. Pencarian untuk pasangan hidup yang sempurna
adalah tinggi dalam matlamat hidup kebanyakan orang. Dan sebaik sahaja kita
menemui pasangan yang sempurna, suka dan duka dalam perhubungan memakan banyak
tenaga dan emosi kita. Tidak hairanlah bahawa majoriti fiksyen, filem, lagu dan
rancangan televisyen mempunyai tema cinta dan perhubungan yang kuat.
Tetapi
bagaimana kita mencari pasangan jiwa kita - orang yang kita boleh berhubung dengan
mendalam dan menghabiskan sisa hidup kita dengan gembira?
Sudah
tentu, cara kita mencari cinta sejati sangat berbeza-beza, bergantung pada
latar belakang, budaya, agama atau didikan kita.
Di
dunia Barat - dan semakin dalam masyarakat yang lebih tradisional - adegan temu
janji telah berkembang dalam era digital berteknologi tinggi kita, dengan temu
janji dalam talian menjadi perkara biasa. Di UK, lebih 7 juta orang berdaftar
di tapak temu janji dan dianggarkan satu daripada tiga perhubungan bermula dalam
talian. Di Amerika Syarikat, 40 juta orang dikatakan menggunakan laman web temu
janji.
Sebaliknya,
dalam masyarakat Islam, ibu bapa atau rakan sering mencadangkan jodoh yang
sesuai untuk perkahwinan yang diatur. Ini tidak boleh disalah anggap sebagai 'perkahwinan
paksa,' di mana pasangan muda tidak mempunyai pilihan. Di sini saya merujuk
kepada berjuta-juta perkahwinan sedemikian di mana ibu bapa, orang tua atau
rakan-rakan, mengenali orang itu dengan baik dan mempunyai pengalaman dalam
hidup, memainkan peranan dalam membantu mencadangkan pasangan yang sesuai dan
di mana akhirnya pasangan itu sendiri adalah pembuat keputusan dan membuat
keputusan mereka. pilihan tanpa paksaan. Jika mereka berdua bersetuju, pasangan
itu memulakan hubungan, yang benar-benar bermula selepas mereka terikat secara
rasmi dalam majlis perkahwinan. Ini bukan hanya berlaku dalam masyarakat Islam;
malah kini dalam kebanyakan masyarakat Hindu dan Sikh, rakan dan keluarga
memainkan peranan penting dalam mencadangkan perlawanan.
Ada
satu masa di Barat apabila menjadi kebiasaan bagi lelaki yang meminang untuk
meminta bapa untuk mengahwini anak perempuannya. Menariknya, menurut satu
tinjauan dari 2016, 77% lelaki di AS meminta kebenaran untuk berkahwin daripada
bapa atau ibu bapa gadis itu. Walaupun ini menunjukkan tradisi itu nampaknya
hidup dan baik di Barat, adakah ia mempunyai kepentingan yang hampir sama
seperti pada masa lalu, di luar ia sebagai formaliti? Bagi pasangan Barat yang
menghargai adat ini, ia akan menunjukkan bahawa pengaruh ibu bapa dalam
perhubungan anak-anak mereka tidak unik untuk komuniti Islam sahaja.
dating
Dalam
temu janji, pasangan itu mengembangkan daya tarikan dan ikatan sangat awal
dalam hubungan, mungkin juga kes 'cinta pandang pertama'. Hubungan itu kemudian
berkembang dari masa ke masa. Kadangkala pasangan memilih untuk tinggal bersama
dan tinggal bersama sebelum membuat sebarang komitmen rasmi antara satu sama
lain. Pasangan sering mempunyai anak bersama. Mereka kemudiannya mungkin
membuat keputusan untuk berkahwin, walaupun sudah tentu, tidak semua orang
memilih untuk berbuat demikian. Di Eropah Barat kadar perkahwinan semakin
menurun dan mempunyai anak luar nikah semakin meningkat. Kadar ini berbeza
daripada kadar di tempat lain; contohnya, dalam banyak komuniti Kristian
tradisional di Amerika Syarikat dan juga di Amerika Selatan. Walau
bagaimanapun, apa yang penting untuk diperhatikan ialah kebiasaannya di mana
perkahwinan berlaku selepas dating, pasangan itu biasanya sudah sangat melabur
dalam hubungan mereka.
Jodoh
Muslimin
Sebaliknya,
dalam model perkahwinan yang diatur, pasangan itu biasanya tidak mengenali
antara satu sama lain pada mulanya. Lagi, dicadangkan dengan melihat
kepentingan bersama, dan pasangan itu akhirnya harus memutuskan sama ada mereka
mahu memilih yang dicadangkan sebagai pasangan mereka. Walaupun mereka mungkin
bertemu dan bercakap antara satu sama lain dalam persekitaran yang sesuai
sebelum berkahwin, pasangan dalam kes ini benar-benar mengenali antara satu
sama lain selepas berkahwin. Jadi di sini, walaupun pasangan itu mungkin
mempunyai pemahaman yang terhad antara satu sama lain sebelum perkahwinan,
hubungan itu benar-benar berkembang selepas perkahwinan dan hubungan itu
nampaknya berkembang secara beransur-ansur.
Dalam
bukunya Matrimonial Issues and Their Solutions, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba),
Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia, telah menggariskan cara mencari jodoh
dengan sangat fasih dan menyeluruh. Dalam Islam, perkahwinan yang diatur bukan
hanya berdasarkan tuah dan meneka siapa yang mungkin menjadi pasangan yang
terbaik. Sebaliknya kerohanian mempunyai peranan yang besar juga. Di samping
itu, usaha wajar dilakukan dari segi pasangan mencari tahu tentang satu sama
lain dan rakan serta keluarga memberikan input mereka demi kepentingan
pasangan. Kemudian pasangan itu terlibat dalam doa yang serius untuk memohon
kepada Tuhan untuk membantu mereka memutuskan sama ada potensi pasangan saya
sesuai untuk menghabiskan sisa hidup mereka bersama.
Ramai
yang telah melihat mimpi yang mereka tafsirkan sama ada baik untuk mereka
meneruskan atau tidak. Walau bagaimanapun, tidak semestinya semua orang akan
ditunjukkan mimpi tentang laluan ke hadapan; malah kadang-kadang ia adalah
perasaan yang timbul dalam hati mereka sebagai jawapan kepada doa mereka kepada
Tuhan yang membantu mereka membuat keputusan. Walau apa pun, hubungan dengan
Tuhan adalah asas kepada hubungan Muslim. Seperti yang dijelaskan oleh Huzur
dalam bukunya, pada masa Nikah Islam atau pengumuman perkahwinan, ayat-ayat
Al-Qur’an dibaca lima kali yang menyebut tentang kebenaran dan takut kepada
Tuhan. Jika pasangan itu sentiasa ingat bahawa Tuhan sedang mengawasi mereka,
mereka tidak akan melakukan apa-apa untuk menyakiti satu sama lain dan akan
sentiasa jujur antara satu sama lain. Di samping itu, ajaran Islam dengan tegas
menekankan bagaimana suami dan isteri harus memperlakukan satu sama lain dengan
penuh kasih sayang, pengampunan dan kebaikan. Nabi (saw), pengasas Islam,
dilaporkan telah berkata 'yang terbaik di antara kamu ialah yang terbaik
terhadap isterinya.'
Objektifnya
Perkara
yang saya minati di sini ialah bagaimana konsep 'cinta sejati' sesuai dalam
rangka kerja pacaran yang berbeza ini - di satu pihak dating dan perkahwinan
cinta - dan di sisi lain, perkahwinan yang diatur. Saya ingin meneroka
bagaimana 'cinta sejati' diukur dengan pelbagai tradisi ini. Sungguh menarik
bagi saya bahawa terdapat pemahaman yang berbeza tentang sifat cinta itu
sendiri.
Untuk
memahami falsafah mencari cinta sejati dalam Islam, saya amat berbesar hati dan
berbesar hati untuk berpeluang mengajukan soalan-soalan ini kepada Yang Mulia,
Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba), Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia,
Khalifah Kelima tentang Hazrat Masih Mau’ud (as). Jamaat Ahmadiyah Muslim
percaya bahawa pendirinya, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), adalah Masihi Mau’ud
dan Mahdi (as) yang ditunggu-tunggu oleh penganut semua agama.
Sejak
kebelakangan ini kami telah menerbitkan dalam The Review of Religions wawancara
yang sangat bernas dengan Huzur, Hazrat Mirza Masroor Ahmad(atba) mengenai
topik ganja, kesihatan mental dan larangan hijab di sekolah, yang menawarkan
perspektif yang benar-benar unik mengenai isu topik ini. Apa yang luar biasa
ialah cara Huzur menggabungkan pelbagai pengetahuan rohani dan sekular yang
sangat luas dengan logik dan rasional.
The
Review of Religions sangat berterima kasih kepada Yang Mulia kerana menyerahkan
begitu banyak masa berharga baginda dari jadualnya yang sangat sibuk untuk
menyedarkan kita tentang isu yang sangat relevan ini. Kami berharap pembaca
akan mendapat manfaat yang besar daripada jawapan Baginda.
Wawancara
dengan Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad(atba), Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim
Sedunia
Amer
Safir: Yang Mulia Huzur, saya telah membaca buku anda Isu Perkahwinan dan
Penyelesaiannya dan mengambil nota terperinci. Yang Mulia Huzur, telah
merangkumi perkahwinan dan perhubungan dalam Islam dengan terperinci. Yang
Mulia Huzur, meliputi tiga kategori - kerohanian, yang dicerminkan oleh apa
yang dititahkan oleh Baginda bahawa pada masa pengumuman perkahwinan Islam,
ayat Al-Qur’an tentang kebenaran dibacakan dan pasangan itu hendaklah sentiasa
memastikan mereka mengekalkan hubungan mereka dengan Pencipta mereka. Kedua,
Yang Mulia Huzur, bercakap tentang akhlak, seperti sentiasa jujur, baik dan
memaafkan pasangan anda. Akhir sekali, Yang Mulia Huzur, meliputi aspek
praktikal seperti panduan tentang cara menyesuaikan diri dengan mertua dan
nasihat yang serupa.
Yang
Mulia Huzur, dari pemahaman saya yang rendah tentang buku Yang Mulia uzur,
dalam konsep Islam terdapat rangka kerja yang perlu diguna pakai untuk hubungan
yang berjaya, meliputi akhlak, kerohanian dan praktikal.
Yang
Mulia Huzur, soalan saya adalah berkenaan dengan mencari ‘cinta sejati’ menurut
Islam. Dalam hubungan Barat selalunya bermula dari puncak serta-merta. Orang
berkata mereka telah menemui 'cinta pandang pertama' dan kemudian hubungan
mereka diteruskan dengan cara ini. Sebaliknya, dalam hubungan Muslim, pasangan
sering tidak mengenali satu sama lain dan hubungan itu kelihatan berkembang
secara beransur-ansur.
Yang
Mulia Huzur, bagaimana Islam mendefinisikan 'cinta sejati'? Adakah 'cinta
pandang pertama' hanya fantasi? Atau, jika saya boleh bertanya dengan penuh
hormat, bagaimanakah konsep cinta di Barat sesuai dengan kerangka Islam yang
telah digariskan oleh Baginda dalam bukunya mengenai perhubungan? Adakah konsep
cinta Barat mungkin dalam kerangka Islam, atau adakah ia hanya fantasi?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad, Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim (atba) Sedunia: 'Terdapat
anekdot tentang seorang gadis yang sangat cantik, dengan rambut yang panjang
dan bergelombang, molek dan sihat. Seorang budak lelaki menjadi sangat
tergila-gila dengannya dan meminangnya. Bapa kepada gadis itu sangat menentang perkahwinan
ini dan memberitahu budak lelaki itu, “Kamu tidak benar-benar mengasihi anak
perempuan saya; sebaliknya anda hanya menyukai kecantikan dan ciri luarannya.”
Budak
itu berkeras, “Tidak, tidak, ini tidak berlaku; Saya benar-benar mencintainya.”
Oleh itu, bapa memutuskan untuk memberi rawatan kepada anak perempuannya yang
mengakibatkan dia jatuh sakit. Perutnya mula meragam dan dia menjadi sangat
lemah, kurus dan sakit. Bapa kemudiannya memotong ikat dari rambut gadis itu
dengan gunting. Pendek kata, penampilan fizikal dan luaran gadis itu jatuh ke
dalam keadaan yang teruk. Kemudian ayahnya berkata kepada budak itu: “Sekarang
lihat di sini, ini anak perempuan saya. Adakah anda masih mencintainya? Jika
kamu benar-benar mencintainya, maka teruskan, dan kahwini dia.” Selepas ini,
budak lelaki itu mula menawarkan alasan untuk tidak meneruskan. Oleh itu, bapa
meletakkan semua rambut gadis yang telah dipotongnya ke dalam mangkuk. Dia
kemudian berkata kepada budak itu, “Sekarang semua rambutnya telah dipotong dan
kecantikannya yang jelas telah dibuang, kamu mengatakan bahawa kamu tidak
mencintainya. Jadi di sini, ambil mangkuk ini dengan rambutnya dan miliki semua
perkara ini, kerana ini adalah ciri-ciri yang kamu benar-benar 'suka'. Jadi,
pergi sekarang, dan bawa semua ini bersamamu.”
Ini
hanyalah cinta yang dangkal. Apa yang berlaku di sini dalam masyarakat ialah
akhlak dan perwatakan seseorang adalah aspek yang tolak tepi dan diabaikan dan
bukannya menjadi tumpuan kasih sayang. Sedangkan, seperti yang pernah ditulis
oleh seorang penyair, sifat material dan luaran dunia hanya sementara dan
sekejap dan akan pudar dan cinta kepada mereka tidak lama. Ini bukan cinta
sejati. Oleh itu, seseorang itu perlu mengembangkan cinta tersebut iaitu cinta
sejati.
Diperhatikan
bahawa suatu ketika anak Hazrat Ali (ra) bertanya kepadanya, ‘Adakah kamu
mencintaiku?’ Hazrat Ali (ra) menjawab, ‘Ya’. Anaknya kemudian bertanya,
'Adakah kamu mencintai Allah?' Hazrat Ali (ra) menjawab, 'Ya.' Anaknya
bertanya, 'Bagaimana kedua cinta ini dapat wujud bersama?' Hazrat Ali (ra)
menjelaskan, 'Itu adalah cintaku. kerana Allah yang menciptakan dalam diriku,
cintaku kepada manusia lain.'
Dalam
hal ini, cinta kepada orang lain menjadi sekunder dan cinta kepada Tuhan
diutamakan dan menjadi dominan. Sesungguhnya ini adalah cinta rohani.
Selanjutnya,
kita dapati, sebagai contoh, dalam Al-Qur’an, Allah Taala telah mengizinkan
lelaki untuk berkahwin dengan empat orang isteri, dalam keadaan dan syarat
tertentu. Namun, Allah juga telah mengajar kita untuk berlaku adil terhadap
semua isteri. Allah Yang Maha Kuasa sedar bahawa tidak mungkin seseorang
mengasihi semua orang secara sama rata, selalunya, adalah lumrah untuk
mencintai seseorang lebih daripada yang lain. Walau bagaimanapun, ungkapan
kasih sayang yang zahirlah yang sepatutnya sama terhadap mereka semua. Kamu
harus sama-sama memberi satu hari untuk setiap isteri. Kamu harus memperlakukan
semua anak dari setiap isteri dengan cara yang sama.
Pendek
kata, seseorang itu harus mengambil kira cara mereka meluahkan perasaan dan
sentimen mereka. Cinta terpancar dari hati; Walau bagaimanapun, seseorang itu
tidak seharusnya menyatakan lebih cinta kepada seorang isteri berbanding yang
lain, kerana jelas sekali, ini hanya akan mematahkan hati mereka. Allah Taala
Maha Mengetahui aspek ini.
Suatu
ketika Hazrat Aishah (ra) [isteri Nabi (saw)], berkata kepada Nabi(saw),
berkenaan Hazrat Khadijah (ra) [isteri pertama Nabi (saw) yang telah meninggal
dunia] bahawa dia adalah seorang wanita tua, jadi mengapa dia mengenangnya,
sedangkan Allah Taala telah mengurniakannya isteri-isteri yang lebih muda lagi
cantik? Nabi (saw) memberitahu Hazrat Aishah (ra) untuk menahan diri daripada
membuat komen seperti itu kerana beliau bersabda “Hazrat Khadijah (ra)
menyokong saya ketika seluruh dunia menjauhi aku. Dan Allah Taala
menganugerahkan kepadaku zuriat hanya melalui dia”.
Jadi
di sini, kita perhatikan bahawa untuk Nabi (saw), cinta kepada Allah Yang Maha
Kuasa memerintah tertinggi. Nabi (saw) secara khusus memandang hakikat bahawa
Rahmat Allah Yang Maha Kuasa pertama kali dimanifestasikan melalui Hazrat
Khadijah (ra). Dia adalah orang pertama yang menerimanya dan juga melaluinya,
keturunan Nabi (saw) dilahirkan.
Walaupun
Nabi (saw) sangat menyayangi Hazrat Aishah (ra), sedikit sebanyak dakwaan
bahawa baginda mengahwininya untuk usia mudanya. Namun kita perhatikan bahawa
apabila Hazrat Aishah (ra) mengeluarkan kata-kata negatif tentang isteri lain,
Nabi (saw) sangat tidak senang. Beliau bersabda, ‘Aishah, jika apa yang kamu
katakan tadi dimasukkan ke dalam laut, air di laut akan menjadi pahit.’ Nabi
(saw) bermaksud bahawa Hazrat Aishah (ra) sepatutnya menahan diri daripada
memberikan komen seperti itu. Oleh itu, Nabi (saw) tidak hanya bersetuju dengan
semua yang Hazrat Aishah (ra) katakan.
Kami
mendapati satu lagi contoh yang tidak berkaitan secara langsung dengan ini
tetapi berkaitan dengan subjek.
Isteri
Rasulullah (saw) yang sudah tua, [Hazrat Maimunah (ra)], meninggal dunia 50
tahun selepas kewafatan Nabi (saw). Dia telah meminta, sebelum meninggal dunia,
bahawa selepas kematiannya, dia harus dikebumikan di tempat yang sama persis di
luar Makkah di mana dia pertama kali bertemu dengan Nabi (saw) [dalam
perjalanan] dan telah dilamar [oleh] beliau (saw). Jika benar bahawa terdapat
perbezaan yang besar dalam cara beliau (saw) mperlakukan isteri-isterinya yang
sudah tua, maka isteri yang sudah tua ini (Maimunah (ra)), tidak akan mengenang
tentang Nabi (saw) dan menyimpan perasaan kasih sayang yang mendalam
terhadapnya, walaupun selepas tempoh 50 tahun. Namun dia benar-benar mencintai
Nabi (saw).
Apakah
asas cinta dan kasih sayang yang mendalam terhadap lelaki itu? Ia adalah kerana
layanan penuh kasih sayang Nabi (saw) terhadapnya. Walaupun seorang janda dan
dari bangsa lain, dia menganugerahkan status, kasih sayang dan rasa hormat,
hingga ke tahap sedemikian, sehingga mengenang cinta Nabi (saw), sebelum dia
meninggal dunia, dia memutuskan bahawa dia akhirnya ingin kembali dan
dikebumikan di tempat pertemuan yang sama di mana dia pertama kali bertemu
dengan Nabi (saw). Ini adalah cinta sejati.
Amer
Safir: Bagaimana Yang Mulia Huzur menggambarkan konsep 'cinta pandang pertama'
hari ini berbanding perkahwinan yang diatur?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad (atba), Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia: Selebihnya
[daripada] apa yang kita lihat digambarkan sebagai cinta di dunia hari ini
hanyalah fantasi. Ia adalah fantasi - cara perkahwinan cinta atau perhubungan
berdasarkan jenis 'cinta' ini berlaku. Selalunya dikatakan bahawa perkahwinan
'disusun' tidak sepatutnya berlaku. Namun 65% perpecahan perkahwinan adalah
dari kalangan perkahwinan cinta, manakala perkahwinan yang diatur mempunyai
kadar perpisahan yang lebih rendah.
Di
UK, kita melihat Putera Charles berkahwin dengan Lady Diana. Namun dia
meninggalkannya dan meneruskan hubungan lain. Putera Andrew berkahwin dengan
Sarah Ferguson, tetapi itu juga selesai selepas beberapa tahun.
Jadi
apakah jenis 'cinta' ini dan apakah kesudahannya?
Kami
mendapati bukti lanjut untuk tanggapan ini disokong oleh data dan statistik.
Keganasan rumah tangga didakwa berleluasa di kalangan umat Islam. Namun di UK,
Jerman dan tempat lain di Barat, kami mendapati sejumlah besar kes penderaan
domestik di kalangan penduduk asli negara-negara ini. (Di UK dianggarkan 1.3
juta wanita dalam satu tahun berakhir March 2018 mengalami penderaan domestik
menurut Tinjauan Jenayah untuk England dan Wales dan dipetik dalam Pejabat
Statistik Kebangsaan Kerajaan UK. Di Jerman, seorang wanita dibunuh setiap tiga
hari oleh seorang rakan kongsi atau bekas rakan kongsi, menurut statistik yang
didedahkan oleh Menteri Hal Ehwal Wanita Jerman, Franziska Giffey, yang
menyebutnya "urutan magnitud yang tidak dapat dibayangkan",
dilaporkan dalam Deutsche Welle, penyiar milik negara Jerman. Di Amerika
Syarikat, secara purata, hampir 20 orang seminit didera secara fizikal oleh
pasangan intim. Dalam tempoh satu tahun, ini bersamaan dengan 10 juta wanita
dan lelaki, menurut laporan oleh National Coalition Against Domestic Violence.)
Ini
hanya mencerminkan kes-kes yang dilaporkan atau telah didaftarkan, tetapi ramai
yang lain mungkin tidak melaporkan kes mereka. Walaupun kita katakan, demi
hujah, bahawa peratusan dalam penderaan rumah tangga adalah sama antara
hubungan Islam dan bukan Islam, bagaimana kita boleh menyalahkan agama apabila
perkara yang sama berlaku di negara-negara ini?
Nabi
(saw) membimbing kita untuk mengamalkan taqwah (kebenaran). Nasihat ini bukan
sahaja untuk lelaki muda, tetapi juga untuk gadis muda. Kedua, Nabi (saw)
ketika menasihati umat Islam, mengatakan bahawa orang biasanya berkahwin dengan
melihat kecantikan luaran, untuk status keluarga yang lain atau untuk kekayaan
gadis itu. Namun, seorang mukmin sejati melihat sama ada gadis itu soleh dan
solehah.
Amer
Safir: Yang Mulia Huzur, adakah pasangan dibenarkan berjumpa sebelum berkahwin
menurut Islam?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad (atba), Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia: Seseorang
mungkin mengetahui lebih banyak butiran tentang keluarga dan kelakuan mereka di
rumah. Kebenaran juga telah diberikan untuk melihat penampilan masing-masing.
Suatu ketika pada zaman Nabi (saw) seorang lelaki datang untuk meminang dan
bertanya sama ada dia boleh melihat gadis itu. Bapanya marah dan berkata 'siapa
dia untuk meminta berjumpa anak perempuan saya' dan berkata dia akan
memukulnya. Namun, apabila anak perempuannya mengetahui bahawa Nabi (saw) telah
memberi kebenaran untuk pertemuan, dia segera melangkah ke hadapan. Budak
lelaki itu sebagai jawapan menundukkan kepalanya ke bawah. Sebagai tindak balas
kepada ini, gadis itu berkata dia menerima lamaran perkahwinannya tanpa syarat.
Amer
Safir: Yang Mulia Huzur, apakah penyelesaian Islam terhadap usia sebelum
berkahwin, apabila, sebagai contoh, remaja boleh mempunyai keinginan duniawi
yang kuat?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad, Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim (atba) Sedunia: Ia adalah
undang-undang semula jadi – yang kita dapati walaupun di kalangan haiwan –
apabila manusia mencapai usia matang mereka berfikir untuk membentuk hubungan
fizikal. Allah Taala telah menetapkan usia matang atau baligh. Islam mengajar
bahawa daripada melakukan perbuatan tidak senonoh dan maksiat, berkahwin pada
usia sedemikian. Kami memerhatikan bahawa dalam masyarakat ini, mungkin 70%
wanita atau anak-anak perempuan yang lebih muda telah menjalin hubungan dengan
lelaki - banyak isu timbul akibat daripada ini yang membawa kepada masalah
kemudian. Itulah sebabnya Islam mengatakan untuk melaksanakan nikah
(perkahwinan rasmi dalam Islam) pada usia yang lebih awal - namun atas ini adalah
membantah bahawa kita mempromosikan pedofilia.
Amer
Safir: Yang Mulia Huzur, kami telah ditanya soalan ini pada masa lalu tentang
pandangan terhadap orang yang melakukan perbuatan ke atas diri mereka sendiri
seperti melancap untuk keseronokan – yang telah dikaitkan dengan pornografi dan
berleluasa dalam masyarakat. Apakah pandangan Islam tentang ini?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad(aba), Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia: Secara umumnya,
maklumat di laman web perubatan hari ini sering menyatakan bahawa untuk
melakukan perbuatan ini boleh meningkatkan keupayaan atau kekuatan seseorang
lelaki atau tidak ada perbezaan. Bagaimana pernah, doktor zaman dahulu akan
berkata sebaliknya dan ia menyebabkan kelemahan, dan ini sebenarnya adalah
realiti. Orang yang melakukan perbuatan ini menderita kerana apabila mereka
kemudian cuba melakukan secara semula jadi, mereka tidak dapat melakukannya
kerana mereka tidak mempunyai sebarang keinginan atau mereka mengalami
ejakulasi pramatang.
Kedua,
tanya sesiapa sahaja yang melakukan perbuatan ini dan mereka akan memberitahu
anda bahawa mereka akan membayangkan orang lain semasa melakukan onani. Mereka
terpaksa berkhayal tentang orang lain semasa perbuatan ini untuk menghasut
keinginan mereka. Inilah sebabnya mengapa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan telah bercakap tentang 'zina akal'. Ini adalah apabila seseorang
berkhayal tentang orang lain yang mereka tidak pernah dapat akses kepadanya dan
oleh itu, satu-satunya cara untuk meneruskan keinginan itu adalah untuk berfantasi
lebih banyak lagi. Ini adalah ‘zina akal’ dan inilah sebabnya Islam melarang
kita daripada melakukan maksiat dan perbuatan tidak senonoh tersebut.
Comments
Post a Comment