Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 41

 

AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 41: Tafsiran mimpi, ulama Muslim dan Masih Mau’ud, ‘La Nabiyya Ba‘di’, ‘Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah’, Minaratul Masih, Hari Kiamat

7hb Oktober 2022

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 21 Oktober 2022

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Melihat burung putih, rumah putih dan Kaabah dalam mimpi

Seorang wanita bukan Ahmadi menulis beberapa mimpinya dan saudara lelakinya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), mencari tafsirannya. Dia juga meminta Huzur-e-Anwar (atba) untuk menjawab beberapa soalannya tentang Jemaah. Tambahan pula, dia meminta izin Huzur atba untuk berkahwin dengan seorang pemuda Ahmadi.

Huzur-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 22 Ogos 2021, memberikan jawapan berikut kepadanya:

“Dalam hal perkahwinan, jika pemuda itu juga ingin mengahwini kamu, hendaklah dia sendiri yang meminta izin daripada saya.

“Engkau telah mengirimkan kepadaku mimpimu dan saudaramu, di mana burung putih, rumah putih dan kehadiran Kaabah di dalam rumah-rumah itu telah disebutkan secara khusus. Melihat putih dalam mimpi bermakna kebaikan, keberkatan, dan kesucian iman. Burung melambangkan pertumbuhan dan perkembangan rohani. Selain itu, kehadiran Kaabah di dalam rumah menunjukkan bahawa keredaan Allah Ta'ala terkandung di dalam rumah itu dan ia juga menunjukkan ke arah pembaharuan agama keluarga dan ke arah keselamatan mereka daripada segala jenis ketakutan.

“Semoga Allah membimbing kamu ke jalan kebenaran dan Islam yang sebenar. Semoga Dia membolehkan anda mengenali Al-Masihi Mau’ud Muhammad (saw) yang diutuskan sesuai dengan nubuatan Nabi (saw), untuk menerima tuntutannya dengan hati yang ikhlas dan untuk memperindah dunia dan akhirat anda dengan mengikuti ajarannya. Amin.

“Apabila kebenaran telah disampaikan secara muktamad, mereka yang masih meninggalkan dunia ini tanpa percaya kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as), yang merupakan Pencinta Nabi Muhammad (saw) yang paling bersemangat, mungkin akan menghadapi pelbagai jenis kesedihan di akhirat kerana mereka akan mengalami meninggalkan dunia ini tanpa mentaati perintah Muhammad, Penghulu para Rasul, Nabi Zaman Akhir, Meterai Nabi-Nabi, Nabi-Nabi yang Tersuci, Yang Terpilih, selawat dan salam ke atasnya. Perihalan bapa anda melihat adegan ngeri selepas kematiannya dalam mimpi anda membayangkan amaran ini. Semoga Allah merahmatinya dengan membolehkan anak-anaknya mengenali kebenaran dan menerimanya dan kemudian berdoa untuknya yang diterima oleh Allah Yang Maha Kuasa. Amin.

“Selain itu, setakat soalan anda, jawapan terperinci mereka boleh didapati dalam pelbagai buku Jamaat kami, dari mana anda boleh membacanya. Saya akan memberikan anda jawapan ringkas mereka di sini.”

Ulama Islam dan Hazrat Masih Mau’ud (as)

“Tidak hairanlah para alim ulama dan umat Islam lain yang mengaku sebagai cendekiawan tidak melihat penggenapan nubuatan dan tanda-tanda yang menegaskan kebenaran Hazrat Masih Mau’ud (as), kerana iman dicapai dengan rahmat Allah, bukan semata-mata dengan ilmu dan akal . Contoh terbesar dari hal ini ialah seorang hamba yang kelihatan tidak berpendidikan dan buta huruf seperti Sayyiduna Bilal (ra) mengenali cahaya kenabian Tuhan dan Guru kita, Nabi Muhammad (saw), sedangkan ketua lembah Mekah, yang disebut sebagai 'bapa kebijaksanaan' ('Abu l-Hikam), tidak mengenali cahaya itu dan, oleh itu, dipanggil 'bapa kejahilan' ('Abu Jahal)."

La Nabiyya Ba‘di

“Kebenaran tentang Nabi (saw) yang mengucapkan kata-kata لَا نَبِيَّ بَعْدِي tentang dirinya telah dijelaskan oleh Hazrat Aishara (tentangnya Nabi saw bersabda, 'Pelajari separuh daripada ilmu agama daripada Aishara!') dalam perkara berikut perkataan:

قُولُوا خَاتَمُ النَّبِيِّينَ، وَلا تَقُولُوا لا نَبِيَّ بَعْدَهُ

“‘Katakanlah dia Khatam an-Nabiyyin, tetapi jangan katakan bahawa tiada nabi selepasnya.’ (Musannaf Ibn Abi Shaybah, Juz’ 6, Hadith 2019)

“Sebab bagi kenyataan Hazrat Aisha (ra) ini adalah bahawa selepas wafatnya Nabi (saw) dan zaman Khilafah yang mendapat petunjuk, salah faham mula tersebar di kalangan manusia bahawa pintu semua jenis kenabian telah ditutup selepas Nabi (saw).

“Oleh kerana Hazrat Aisha (ra) juga mengetahui berita gembira lain yang disebut oleh Al-Qur’an dan Nabi (saw) tentang Al-Masihi Mauud Muhammad (saw) yang akan diutuskan di kalangan Akharin, untuk menghapuskan salah faham yang telah timbul di kalangan manusia pada zaman itu. , dia berkata bahawa anda harus menggunakan istilah Khatam an-Nabiyyin (Meterai Nabi), iaitu, sekarang, mana-mana nabi yang akan muncul di dunia, dia hanya akan mengikuti Nabi saw dan akan datang sebagai hasil berkatnya. dan akan tunduk kepada syariatnya. Dia memberitahu orang ramai, bagaimanapun, untuk tidak mengatakan bahawa tidak ada Nabi dalam bentuk apa pun boleh datang selepasnya kerana ini bertentangan dengan status Khatam an-Nabiyyin Nabi. Status Khatam an-Nabiyyin Nabi Muhammad (saw) disahkan hanya apabila salah seorang pengikutnya [ummati] mencapai kedudukan kenabian zilli, buruzi atau ummati melalui berkat Nabi (saw) dan kerana mengikuti dan mentaatinya.

“Pengasas Suci Jemaah Muslim Ahmadiyah, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian, Masihi Mau’ud dan Mahdi (as), sambil menjelaskan fakta ini, menyatakan:

“‘Aku bersumpah demi Tuhan yang telah mengutusku — dan terkutuklah orang yang mengada-adakan dusta tentang Dia — bahawa Dia telah mengutusku sebagai Masih Mau’ud. Sebagaimana saya percaya kepada ayat-ayat Al-Qur’an, begitu juga saya percaya - tanpa sedikit pun perbezaan - kepada Wahyu yang nyata yang telah diwahyukan kepada saya, dan kebenaran yang telah ditunjukkan oleh Allah kepada saya melalui tanda-tanda yang berulang-ulang. Saya bersedia untuk bersumpah di kawasan Rumah Suci Tuhan [Baitullah] bahawa Wahyu murni yang turun ke atas saya adalah firman Tuhan yang sama Yang berfirman kepada Musa, kepada Isa, dan kepada Nabi (saw).

“‘Bumi telah memberikan kesaksian tentang kebenaran-Ku, seperti juga langit. Kedua-duanya telah mengisytiharkan bahawa saya adalah Wakil Tuhan. Tetapi adalah perlu, sesuai dengan nubuatan, bahawa saya harus dinafikan. Ini kerana mereka yang hatinya terselubung tidak menerima kebenaran. Saya tahu bahawa Tuhan pasti akan menyokong saya sebagaimana Dia sentiasa menyokong Rasul-Nya. Tiada siapa yang boleh menentang saya, kerana sokongan Ilahi tidak bersama mereka.

“‘Di mana sahaja saya menafikan sebagai Nabi atau Rasul, ia hanya dalam erti kata bahawa saya tidak membawa undang-undang yang bebas dan saya juga bukan Nabi yang bebas. Saya adalah seorang Rasul dan Nabi hanya dalam erti kata bahawa saya telah menerima rahmat rohani daripada Rasul yang saya ikuti, dan, setelah menerima namanya untuk diri saya sendiri, dan melaluinya, saya telah menerima pengetahuan tentang yang ghaib dari Tuhan. Tetapi saya tidak datang dengan undang-undang baru. Saya tidak pernah menafikan dipanggil Nabi (Rasul) dalam pengertian ini. Sesungguhnya, dalam erti kata inilah Tuhan telah memanggil saya sebagai Nabi dan Rasul; dan dalam pengertian inilah saya tidak menafikan sebagai Nabi atau Rasul. Adapun kenyataan saya:

من نيستم رسول و نيا ورده اَم كتاب

“‘[Saya bukan Rasul dan tidak membawa kitab.]’

“‘Ini hanya bermakna saya bukan Nabi yang membawa hukum.

“‘Namun, perlu diingat dan tidak boleh dilupakan, bahawa, walaupun dipanggil sebagai Nabi dan Rasul, saya telah dimaklumkan oleh Tuhan bahawa kurniaan ini tidak turun kepada saya secara langsung. Ada makhluk suci di syurga yang rahmat rohaninya bersama saya dan dia adalah Muhammad, Yang Terpilih. Atas dasar hubungan ini, dan dengan menggabungkan diri saya dengannya, dan dengan menerima namanya - Muhammad dan Ahmad (saw) - bahawa saya adalah seorang Rasul dan juga Nabi, yang, dengan kata lain, bermakna bahawa saya telah ditugaskan oleh Tuhan. dan aku menerima ilmu yang ghaib daripadaNya. Maka Mohor Khatamun Nabiyyin tetap utuh, kerana saya telah menerima namanya melalui refleksi dan Zill, melalui cermin cinta.' (Eik Ghalati Ka Izala: A Misconception Removed [Bahasa Inggeris], Tilford: 2007, ms. 9- 11)

“Dalam karyanya yang lain, dia menulis:

“‘Ingatlah, kepercayaan kami bahawa Al-Qur’an adalah Kitab Terakhir dan Hukum Terakhir, dan sehingga hari kiamat, tidak ada Nabi yang dapat muncul yang membawa hukum baru atau yang menerima wahyu tanpa mengikuti Nabi (saw). Sebenarnya, pintu ini tertutup rapat sehingga kiamat; namun, pintu kepada wahyu yang diterima melalui ketaatan kepada Nabi (saw) terbuka hingga hari kiamat. Wahyu itu yang merupakan hasil daripada mengikuti Nabi (saw) tidak akan pernah dihentikan. Tetapi penafsiran undang-undang atau kenabian yang bebas kini telah berakhir.’ (A Review of the Debate between Batalavi and Chakrhalavi [Bahasa Inggeris], Tilford: 2014, hlm. 12)”

Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah: Khalifah atas anjuran kenabian “‘Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah’ merujuk kepada dispensasi kekhalifahan yang didirikan atas dasar kenabian untuk meneruskan kerja-kerjanya. Di dalam Al-Qur’an, Allah Taala telah menjanjikan khilafah ini kepada orang-orang yang beriman dengan firman berikut:

وَعَدَ اللّٰهُ الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا مِنۡكُمۡ وَ عَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِي الۡاَرۡضِ كَمَا اسۡتَخۡلَفَ الَّذِيۡنَ مِنۡ قَبۡلِهِمۡ ۪ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمۡ دِيۡنَهُمُ الَّذِي ارۡتَضٰي لَهُمۡ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمۡ مِّنۡۢ بَعۡدِ خَوۡفِهِمۡ اَمۡنًا ؕ يَعۡبُدُوۡنَنِيۡ لَا يُشۡرِكُوۡنَ بِيۡ شَيۡئًا ؕ وَ مَنۡ كَفَرَ بَعۡدَ ذٰلِكَ فَاُولٰٓئِكَ هُمُ الۡفٰسِقُوۡنَ

“‘Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh di antara kamu bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka berkuasa; dan sesungguhnya Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredai-Nya untuk mereka; dan sesungguhnya Dia akan menukarkan kepada mereka keamanan (dan keamanan) sesudah mereka dalam ketakutan: Mereka akan menyembah-Ku, (dan) mereka tidak mempersekutukan sesuatu pun dengan Aku. Maka barangsiapa yang kufur sesudah itu, mereka itulah orang-orang yang derhaka.’ (Surah An-Nur, Bab 24: Ayat: 56).

“Selain itu, juga dinyatakan dalam hadis Nabi (saw) bahawa:

مَاكَانَتْ نُبُوَّةٌ قَطُّ اِلَّا تَبِعَتْهَا خِلَافَةٌ

“‘Tidak pernah ada kenabian yang tidak digantikan oleh Khilafah.’ (Al-Jami‘ as-Saghir oleh Jalal al-Din al-Suyuti, al-Juz’ II, Mesir: 1306 AH, hlm. 126)

“Sesuai dengan janji-janji ilahi ini, dispensasi Khilafah atas ajaran kenabian [Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah] pertama kali didirikan di kalangan orang-orang yang beriman sejurus selepas kewafatan Nabi (saw) dal am bentuk Khilafah yang mendapat petunjuk. Kemudian, selepas kedatangan Masihi Nabi Muhammad (saw) dan penyembahnya yang paling bersemangat, semasa kebangkitan Islam, dispensasi ini telah ditetapkan semula seperti yang dinubuatkan oleh Nabi (saw). Tuhan dan Guru kita, Nabi Suci Muhammad, Yang Terpilih, (saw), menerangkan berita gembira ini dalam salah satu sabdanya sebagai berikut:

“Hazrat Hudzaifah ibn al-Yaman (ra) meriwayatkan bahawa Nabi (saw) bersabda, ‘Kenabian akan kekal di antara kamu selama Allah memutuskan untuk itu kekal dan kemudian Allah akan mengangkatnya apabila Dia memutuskan untuk mengangkatnya. Selepas kenabian, akan ada Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah dan ia akan wujud selama Allah memutuskan untuk wujud. Kemudian Dia akan mengambil (nikmat ini) apabila Dia memutuskan untuk mengambilnya. Kemudian, (mengikut ketetapan-Nya), akan ada kerajaan beraja yang kejam (di mana orang akan merasa sedih dan tertindas) […] (Apabila tempoh itu telah berakhir, seperti ketetapan-Nya yang lain), akan berlaku suatu yang adil. bentuk kezaliman yang lebih teruk, sehingga (rahmat Allah akan digerakkan dan) Dia akan menamatkan tempoh itu (penindasan dan penganiayaan) […] Kemudian Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah akan ditegakkan sekali lagi.' Selepas itu, dia berdiam diri. (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Vol. 6, Musnad Nu‘man ibn Bashir, Hadith 18596, Beirut: ‘Alam Al Kotob, 1998, hlm. 285)

“Dalam janji Al-Qur’an yang disebutkan di atas dan sabda Nabi (saw), terdapat nubuatan bahawa apabila Allah Ta'ala akan menegakkan Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah dalam umat Nabi Muhammad (saw), akan ada juga banyak kerajaan duniawi dan ' khalifah di kalangan umat Islam. Walau bagaimanapun, tanda Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah adalah bahawa ia tidak akan ditubuhkan dengan bertindak balas terhadap pelampau dengan sikap yang melampau. Ia juga tidak akan dicapai dengan menembak dan membunuh dsb. di kalangan mana-mana dua kumpulan umat Islam. Sebaliknya, Khilafah itu harus menjadi khalifah yang didirikan dengan memohon rahmat Allah Ta'ala. Dan Khilafah yang akan ditegakkan sebagai hasil rahmat Allah Ta'ala dan anugerah-Nya, bukan saja menjadi sarana cinta kasih, menukar ketakutan dengan keamanan dan keamanan, menjamin pemantapan Iman, menegakkan Keesaan Allah Ta'ala di dunia untuk para pengikutnya, sebaliknya khalifah juga menjadi penjamin keamanan bagi seluruh dunia dan untuk menarik perhatian pemerintah ke arah keadilan dan kejujuran, dan untuk menarik perhatian manusia ke arah melaksanakan tugas mereka dengan jujur dan teliti.

“Oleh itu, sama seperti Khilafah yang Dibimbing dengan Benar yang ditubuhkan selepas Nabi (saw) melakukan kerja ini, Khilafah Ahmadiyah yang ditubuhkan sebagai hasil daripada kedatangan putera kerohanian Nabi Suci, Al-Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan, terus melakukan pekerjaan yang sama di zaman ini dengan rahmat Allah Taala.”

Minaratul Masih

“Setakat Minaratul Masih berkenaan, sebagaimana nabi-nabi dan rasul-rasul Allah Taala yang terdahulu, pada zaman mereka masing-masing, cuba juga untuk memenuhi nubuatan dalam bentuk literal mereka, mengikut Sunnah para nabi dan dengan izin Allah Taala. Dimuliakan, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah memulakan pembinaan ini menara untuk juga memenuhi nubuatan Nabi (saw) berikut dalam bentuk literalnya:

“Hazrat Nawwas bin Saman (ra) meriwayatkan sebuah hadis yang panjang di mana Nabi (saw) bersabda, antara lain, bahawa:

إِذْ بَعَثَ اللّٰهُ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ فَيَنْزِلُ عِنْدَ الْمَنَارَةِ الْبَيْضَاءِ شَرِقِيَّ شَرْقِيَّ

“‘Apabila Allah mengutus Al Masih putera Maryam, dia akan turun ke menara putih di sebelah timur Damsyik.’ (Sahih Muslim, Kitab al-fitan wa ’ashrat as-sa‘ah)

“Untuk menggenapi nubuatan Nabi (saw) dalam bentuk literalnya, banyak raja Muslim cuba membina menara seperti itu. Oleh itu, pada tahun 461 Hijrah, sebuah menara telah dibina di Masjid Umayyah di Damsyik, yang telah musnah akibat kebakaran yang disebabkan oleh orang Kristian beberapa tahun kemudian. Dalam tempoh kemudian, menara ini telah dibina semula, tetapi kemudian kedua-dua menara dan masjid telah dimusnahkan oleh api. Untuk kali ketiga pada 805 Hijrah, gabenor Syria memulakan pembinaan semula menara ini dan ia dinamakan Menara Yesus […] [Tarikh dan perincian sejarah lain sangat berbeza bergantung pada sumber yang dirujuk, dengan unsur biasa dalam mereka kerana menara itu telah musnah akibat kebakaran atau gempa bumi dan lain-lain dan kemudiannya dibina semula beberapa kali sepanjang sejarah. — Pengarang, Al Hakam]

“Al-Masih (as) Yang Dijanjikan muncul di kota Qadian yang terletak di sebelah timur Damsyik. Dia juga memulakan pembinaan menara untuk memenuhi aspek literal nubuatan Nabi (saw). Walau bagaimanapun, pembinaan itu tidak dapat disiapkan semasa era keberkatannya kerana keadaan kewangan yang tidak menguntungkan, tetapi ia telah disiapkan dalam dua tahun pertama pemerintahan khalifah pengganti keduanya, Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra). Menara itu mencapai penyiapannya pada tahun 1915. Ia masih berdiri tegak di tempat kedatangan Hazrat Masihi Mau'ud  (as) dan dikenali sebagai Minaratul Masih iaitu menara Masihi. Sambil menonjolkan tujuan dan matlamat pembinaan menara ini, Pendiri Suci Jamaat Ahmadiyah Muslim, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian, Masih Mau’ud dan Imam Mahdi, as, menyatakan:

“‘Dalam hadis Nabi, telah dinyatakan tentang Hazrat Masih Mau’ud (as) bahawa dia akan turun di dekat Menara Putih [minarat al-baida’]. Tujuan pernyataan ini adalah untuk menunjukkan bahawa itu adalah tanda zaman Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan bahawa pada zamannya, kerana keterkaitan dunia, pembangunan jalan raya, dan kemudahan perhimpunan, ia akan menjadi begitu mudah untuk dia untuk menyebarkan perintah Tuhan, menyampaikan cahaya iman dan menyeru manusia kepadanya, seolah-olah dia [dapat melakukannya semata-mata] berdiri di atas menara […] Ringkasnya, penggunaan istilah 'minaret' yang digunakan untuk masa Hazrat Masihi Mau’ud (as) menunjukkan bahawa cahaya dan suaranya akan menyebar ke seluruh dunia dengan sangat cepat. Dan kemudahan ini sememangnya tidak tersedia untuk mana-mana nabi lain.’ (Majmu‘ah-e-Ishtiharat, Jilid III, 2019, hlm. 51)

“Beliau menyatakan lagi:

“‘Terdapat fakta tersembunyi dalam perkataan ‘minaret’ itu sendiri, dan itu adalah disebutkan berulang kali dalam Hadis Nabi (saw) bahawa Al-Masihi Mau’ud yang akan datang akan muncul sebagai Lelaki Menara. Ini menandakan bahawa pada zamannya, kebenaran Islam akan mencapai ketinggian yang paling tinggi seperti menara yang menjulang tinggi, dan bahawa agama Islam akan mengatasi semua agama seperti suara orang yang mengumandangkan azan, berdiri di atas menara tinggi, menguasai semua suara lain. Jadi, telah ditakdirkan bahawa perkara yang sama akan berlaku pada zaman Mesias, sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah Ta'ala:

هُوَ الَّذِيۡۤ اَرۡسَلَ رَسُوۡلَهٗ بِالۡهُدٰي وَ دِيۡنِ الۡحَقِّ لِيُظۡهِرَهٗ عَلَيِّدِّيۡ

“[‘‘Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, untuk dimenangkan-Nya atas segala agama.” (Surah As-Saff, Bab 61: Ayat: 10)]

“‘Ayat ini memihak kepada Masih Mau’ud (as). Suara lantang bukti muktamad kebenaran Islam [hujjat al-islam], di mana semua suara tenggelam, telah dikhaskan untuk Al-Masihi Mau’ud (as) sejak selama-lamanya. Dan sejak zaman dahulu, langkah Al-Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan telah dinyatakan berdiri di atas menara yang tinggi itu, lebih tinggi daripadanya yang tidak ada bangunan lain.' (Majmu'ah-e-Ishtiharat, Jilid III, 2019, hlm. 52) )

“Beliau menyatakan lagi:

“‘Perlu diingat bahawa tujuan utama membina menara ini adalah untuk memenuhi nubuatan Nabi (saw). Pada masa lalu, sebuah menara dibina dua kali di sebelah timur Damsyik untuk tujuan ini, yang kemudiannya dimusnahkan oleh api. Ini adalah jenis tujuan yang sama seperti ketika Hazrat Umar (ra) mempunyai seorang sahabat memakai gelang emas dari harta rampasan Chosroes untuk memenuhi nubuatan.' (Majmu'ah-e-Ishtiharat, Jilid III, 2019, hlm. 80, nota kaki)”

Kemunculan Al-Masihi  dan Hari Penghakiman

“Dalam hadis, yang menyebutkan kedatangan hari kiamat empat puluh tahun setelah kedatangan Hazrat Isa ibn Maryam (as), terdapat banyak perkara yang diperlukan untuk ditafsirkan, seperti ciri nubuatan bahawa banyak perkara di dalamnya memerlukan tafsiran. Oleh itu, pertama sekali, perkataan qiyamah itu sendiri memerlukan tafsiran, kerana ia muncul dalam Al-Qur’an dan hadits Nabi (saw) membawa konotasi yang berbeza: Perkataan qiyamah telah digunakan untuk malapetaka sejagat apabila susunan dunia ini akan dibungkus. naik. Kematian setiap orang juga merupakan qiyamah bagi orang tersebut. Tempoh seorang nabi juga berfungsi seperti qiyamah bagi musuhnya apabila kepercayaan batil mereka dikalahkan dan kebenaran berlaku.

“Era Nabi (saw) yang diberkati juga merupakan qiyamah bagi penduduk Arab, yang mana Allah Ta’ala berfirman:

اِقۡتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ انۡشَقَّ الۡقَمَرُ

“‘Telah datang hari kiamat, dan terbelahlah bulan.’ (Surah Al-Qamar, Bab:54: Ayat: 2)]

“Demikian pula, Nabi (saw) bersabda:

“‘Kedatanganku dan hari kiamat adalah seperti (berdekatan antara satu sama lain) seperti ini (dua jari iaitu jari tengah dan telunjuk.)’ (Sahih Bukhari, Kitab at-talaq)

“Begitu juga dengan kemerosotan mendadak negara maju atau kemajuan mendadak negara yang kalah juga disebut sebagai qiyamah.

“Hadis-hadis yang mengandungi sebutan tentang Hari Kebangkitan empat puluh tahun selepas kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as), iaitu para Masihi Muhammad (saw), bermaksud bahawa selama seribu tahun terakhir dan khususnya sebelum kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud, keadaan kelemahan dan ketidakberdayaan Islam. sedemikian rupa sehingga nubuatan Nabi saw berikut telah digenapi kata demi kata:

يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ، وَلَا يَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ، مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَهِيَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى، عُلَمَاؤُهُمْ شَرُّ مَنْ تَحْتَ أَدِيمِ السَّمَاءِ منْ عِنْدَهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ وَفِيهِمْ تَعُودُ

“‘Akan datang suatu masa dalam masa terdekat di mana tidak ada lagi Islam kecuali namanya. Dan tidak ada yang tersisa dari Al-Qur'an kecuali perkataannya. Masjid-masjid mereka nampaknya akan penuh dengan manusia, tetapi akan kosong daripada kebenaran. Ulama mereka akan menjadi sejahat-jahat makhluk di bawah langit kerana fitnah akan keluar daripada mereka dan akan kembali kepada mereka.' (Shu'ab al-Iman oleh Al-Bayhaqi, Fazl qala: yanbaghili-talibi l-'ilmi 'an yakuna ta' allumuhu wa li l-'alimi 'an yakuna ta'limuhu li wajhillah, Hadis 1858)

“Ulama Islam terkemuka meninggalkan Islam dan menganut agama Kristian, Islam diserang tanpa henti oleh setiap agama dan tiada siapa yang tampil untuk bertindak balas terhadap serangan itu. Akhlak yang paling suci dan murni dari Nabi Muhammad, Penghulu Yang Maksum, Rahmat bagi Umat Manusia, Yang Terpilih, selawat dan salam Allah ke atas baginda, dan isteri-isteri baginda yang mulia sedang dihujat secara terang-terangan. Pada masa itu, Al-Masihi Muhammad (saw), pencinta Nabi (saw) yang paling bersemangat, muncul sesuai dengan nubuatnya dan dia dengan tegas bertindak balas terhadap setiap serangan terhadap Islam, akibatnya setiap musuh Islam harus melarikan diri. Sekali lagi, Allah menjadikan Islam menang atas semua agama lain dengan memberikannya sepenuhnya kemuliaan dan kemegahan yang sepatutnya. Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda dalam memuji Islam dan Pendiri Sucinya:

ہر طرف فكر كو دوڑا كے تهكايا ہم نے

كوئی ديں دينِ محمدؐ سا نہ پايا ہم نے

كوئی مذهب نہيں ايسا كہ نشاں دكهلاوے

يہ ثمر باغ محمدؐ سے ہی كهايا ہم نے

ہم نے اسلام كو خود تجربہ كر كے ديكها

نور ہے نور اٹهو ديكهو سنايا ہم نے

اور دينوں كو جو ديكها تو كہيں نور نہ تها

كوئی دكهلائے اگر حق كو چهپايا ہم نے

تهک گئے ہم تو انہی باتوں كو كہتے كہتے

ہر طرف دعوتوں كا تير چلايا ہم نے

آزمائش كے لئے كوئی نہ آيا ہر چند

ہر مخالف كو مقابل پہ بلايا ہم نے

“‘Kami meletihkan fikiran kami dengan mencari di sekeliling;

Tiada Iman yang kami temui seperti Iman Muhammad (saw).

Tidak ada agama yang boleh menunjukkan tanda-tanda seperti itu,

Buah ini kami makan hanya dari dusun Muhammad.

Kami telah bereksperimen dengan Islam sendiri;

Ia adalah cahaya - cahaya tulen. Bangun dan lihat seperti yang kami umumkan.

Kami melihat Iman lain, tidak ada cahaya di dalamnya;

Jika kita menyembunyikan kebenaran, adakah seseorang akan menunjukkannya!

Kami bosan mengatakan perkara ini berulang kali;

Kami menghantar jemputan kami ke semua arah.

Tiada siapa yang datang untuk mengujinya - bukan jiwa,

Kami mencabar setiap musuh untuk menyerang kami.’

['A'ina-e-Kamalat-e-Islam, Ruhani Khazain, Tilford: 2021, hlm. 224]

“Maka, inilah qiyamah yang berlaku untuk Islam dan menentang penentangnya melalui kedatangan Al-Masih Muhammad (saw) dan melalui Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah yang ditubuhkan selepasnya, sebagai hasilnya, Islam, namanya. Pendiri Suci Islam dan ajaran yang benar, seperti yang disampaikan oleh beliau, sampai ke hujung dunia. Dengan rahmat Allah, sehingga hari ini, jihad rohani [kedamaian] ini adalah maju dengan pesat, kerana bumi penentang Islam semakin hari semakin mengecut.

“Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu, memberimu kemampuan untuk mengenali dan menerima jalan kebenaran dan petunjuk, dan semoga Dia sentiasa memberkati kamu dengan limpah kurnia-Nya. Amin.”

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London. Diterjemah oleh Al Hakam)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad