Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 41
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 41: Tafsiran mimpi, ulama Muslim
dan Masih Mau’ud, ‘La Nabiyya Ba‘di’, ‘Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah’,
Minaratul Masih, Hari Kiamat
7hb
Oktober 2022
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 21 Oktober 2022
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua
Melihat
burung putih, rumah putih dan Kaabah dalam mimpi
Seorang
wanita bukan Ahmadi menulis beberapa mimpinya dan saudara lelakinya kepada
Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), mencari tafsirannya. Dia
juga meminta Huzur-e-Anwar (atba) untuk menjawab beberapa soalannya tentang
Jemaah. Tambahan pula, dia meminta izin Huzur atba untuk berkahwin dengan
seorang pemuda Ahmadi.
Huzur-e-Anwar
(atba), dalam suratnya bertarikh 22 Ogos 2021, memberikan jawapan berikut
kepadanya:
“Dalam
hal perkahwinan, jika pemuda itu juga ingin mengahwini kamu, hendaklah dia
sendiri yang meminta izin daripada saya.
“Engkau
telah mengirimkan kepadaku mimpimu dan saudaramu, di mana burung putih, rumah
putih dan kehadiran Kaabah di dalam rumah-rumah itu telah disebutkan secara
khusus. Melihat putih dalam mimpi bermakna kebaikan, keberkatan, dan kesucian
iman. Burung melambangkan pertumbuhan dan perkembangan rohani. Selain itu,
kehadiran Kaabah di dalam rumah menunjukkan bahawa keredaan Allah Ta'ala
terkandung di dalam rumah itu dan ia juga menunjukkan ke arah pembaharuan agama
keluarga dan ke arah keselamatan mereka daripada segala jenis ketakutan.
“Semoga
Allah membimbing kamu ke jalan kebenaran dan Islam yang sebenar. Semoga Dia
membolehkan anda mengenali Al-Masihi Mau’ud Muhammad (saw) yang diutuskan
sesuai dengan nubuatan Nabi (saw), untuk menerima tuntutannya dengan hati yang
ikhlas dan untuk memperindah dunia dan akhirat anda dengan mengikuti ajarannya.
Amin.
“Apabila
kebenaran telah disampaikan secara muktamad, mereka yang masih meninggalkan
dunia ini tanpa percaya kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as), yang merupakan Pencinta
Nabi Muhammad (saw) yang paling bersemangat, mungkin akan menghadapi pelbagai
jenis kesedihan di akhirat kerana mereka akan mengalami meninggalkan dunia ini
tanpa mentaati perintah Muhammad, Penghulu para Rasul, Nabi Zaman Akhir,
Meterai Nabi-Nabi, Nabi-Nabi yang Tersuci, Yang Terpilih, selawat dan salam ke
atasnya. Perihalan bapa anda melihat adegan ngeri selepas kematiannya dalam
mimpi anda membayangkan amaran ini. Semoga Allah merahmatinya dengan
membolehkan anak-anaknya mengenali kebenaran dan menerimanya dan kemudian
berdoa untuknya yang diterima oleh Allah Yang Maha Kuasa. Amin.
“Selain
itu, setakat soalan anda, jawapan terperinci mereka boleh didapati dalam
pelbagai buku Jamaat kami, dari mana anda boleh membacanya. Saya akan
memberikan anda jawapan ringkas mereka di sini.”
Ulama
Islam dan Hazrat Masih Mau’ud (as)
“Tidak
hairanlah para alim ulama dan umat Islam lain yang mengaku sebagai cendekiawan
tidak melihat penggenapan nubuatan dan tanda-tanda yang menegaskan kebenaran Hazrat
Masih Mau’ud (as), kerana iman dicapai dengan rahmat Allah, bukan semata-mata
dengan ilmu dan akal . Contoh terbesar dari hal ini ialah seorang hamba yang
kelihatan tidak berpendidikan dan buta huruf seperti Sayyiduna Bilal (ra)
mengenali cahaya kenabian Tuhan dan Guru kita, Nabi Muhammad (saw), sedangkan
ketua lembah Mekah, yang disebut sebagai 'bapa kebijaksanaan' ('Abu l-Hikam),
tidak mengenali cahaya itu dan, oleh itu, dipanggil 'bapa kejahilan' ('Abu
Jahal)."
La
Nabiyya Ba‘di
“Kebenaran
tentang Nabi (saw) yang mengucapkan kata-kata لَا نَبِيَّ بَعْدِي
tentang dirinya telah
dijelaskan oleh Hazrat Aishara (tentangnya Nabi saw bersabda, 'Pelajari separuh
daripada ilmu agama daripada Aishara!') dalam perkara berikut perkataan:
قُولُوا خَاتَمُ النَّبِيِّينَ،
وَلا تَقُولُوا لا نَبِيَّ بَعْدَهُ
“‘Katakanlah
dia Khatam an-Nabiyyin, tetapi jangan katakan bahawa tiada nabi selepasnya.’
(Musannaf Ibn Abi Shaybah, Juz’ 6, Hadith 2019)
“Sebab
bagi kenyataan Hazrat Aisha (ra) ini adalah bahawa selepas wafatnya Nabi (saw)
dan zaman Khilafah yang mendapat petunjuk, salah faham mula tersebar di
kalangan manusia bahawa pintu semua jenis kenabian telah ditutup selepas Nabi (saw).
“Oleh
kerana Hazrat Aisha (ra) juga mengetahui berita gembira lain yang disebut oleh
Al-Qur’an dan Nabi (saw) tentang Al-Masihi Mauud Muhammad (saw) yang akan
diutuskan di kalangan Akharin, untuk menghapuskan salah faham yang telah timbul
di kalangan manusia pada zaman itu. , dia berkata bahawa anda harus menggunakan
istilah Khatam an-Nabiyyin (Meterai Nabi), iaitu, sekarang, mana-mana nabi yang
akan muncul di dunia, dia hanya akan mengikuti Nabi saw dan akan datang sebagai
hasil berkatnya. dan akan tunduk kepada syariatnya. Dia memberitahu orang
ramai, bagaimanapun, untuk tidak mengatakan bahawa tidak ada Nabi dalam bentuk
apa pun boleh datang selepasnya kerana ini bertentangan dengan status Khatam
an-Nabiyyin Nabi. Status Khatam an-Nabiyyin Nabi Muhammad (saw) disahkan hanya
apabila salah seorang pengikutnya [ummati] mencapai kedudukan kenabian zilli,
buruzi atau ummati melalui berkat Nabi (saw) dan kerana mengikuti dan
mentaatinya.
“Pengasas
Suci Jemaah Muslim Ahmadiyah, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian, Masihi
Mau’ud dan Mahdi (as), sambil menjelaskan fakta ini, menyatakan:
“‘Aku
bersumpah demi Tuhan yang telah mengutusku — dan terkutuklah orang yang
mengada-adakan dusta tentang Dia — bahawa Dia telah mengutusku sebagai Masih
Mau’ud. Sebagaimana saya percaya kepada ayat-ayat Al-Qur’an, begitu juga saya
percaya - tanpa sedikit pun perbezaan - kepada Wahyu yang nyata yang telah
diwahyukan kepada saya, dan kebenaran yang telah ditunjukkan oleh Allah kepada
saya melalui tanda-tanda yang berulang-ulang. Saya bersedia untuk bersumpah di
kawasan Rumah Suci Tuhan [Baitullah] bahawa Wahyu murni yang turun ke atas saya
adalah firman Tuhan yang sama Yang berfirman kepada Musa, kepada Isa, dan
kepada Nabi (saw).
“‘Bumi
telah memberikan kesaksian tentang kebenaran-Ku, seperti juga langit.
Kedua-duanya telah mengisytiharkan bahawa saya adalah Wakil Tuhan. Tetapi
adalah perlu, sesuai dengan nubuatan, bahawa saya harus dinafikan. Ini kerana
mereka yang hatinya terselubung tidak menerima kebenaran. Saya tahu bahawa
Tuhan pasti akan menyokong saya sebagaimana Dia sentiasa menyokong Rasul-Nya.
Tiada siapa yang boleh menentang saya, kerana sokongan Ilahi tidak bersama
mereka.
“‘Di
mana sahaja saya menafikan sebagai Nabi atau Rasul, ia hanya dalam erti kata
bahawa saya tidak membawa undang-undang yang bebas dan saya juga bukan Nabi
yang bebas. Saya adalah seorang Rasul dan Nabi hanya dalam erti kata bahawa
saya telah menerima rahmat rohani daripada Rasul yang saya ikuti, dan, setelah
menerima namanya untuk diri saya sendiri, dan melaluinya, saya telah menerima
pengetahuan tentang yang ghaib dari Tuhan. Tetapi saya tidak datang dengan
undang-undang baru. Saya tidak pernah menafikan dipanggil Nabi (Rasul) dalam pengertian
ini. Sesungguhnya, dalam erti kata inilah Tuhan telah memanggil saya sebagai
Nabi dan Rasul; dan dalam pengertian inilah saya tidak menafikan sebagai Nabi
atau Rasul. Adapun kenyataan saya:
من نيستم رسول و نيا ورده اَم
كتاب
“‘[Saya
bukan Rasul dan tidak membawa kitab.]’
“‘Ini
hanya bermakna saya bukan Nabi yang membawa hukum.
“‘Namun,
perlu diingat dan tidak boleh dilupakan, bahawa, walaupun dipanggil sebagai
Nabi dan Rasul, saya telah dimaklumkan oleh Tuhan bahawa kurniaan ini tidak
turun kepada saya secara langsung. Ada makhluk suci di syurga yang rahmat
rohaninya bersama saya dan dia adalah Muhammad, Yang Terpilih. Atas dasar
hubungan ini, dan dengan menggabungkan diri saya dengannya, dan dengan menerima
namanya - Muhammad dan Ahmad (saw) - bahawa saya adalah seorang Rasul dan juga
Nabi, yang, dengan kata lain, bermakna bahawa saya telah ditugaskan oleh Tuhan.
dan aku menerima ilmu yang ghaib daripadaNya. Maka Mohor Khatamun Nabiyyin
tetap utuh, kerana saya telah menerima namanya melalui refleksi dan Zill,
melalui cermin cinta.' (Eik Ghalati Ka Izala: A Misconception Removed [Bahasa
Inggeris], Tilford: 2007, ms. 9- 11)
“Dalam
karyanya yang lain, dia menulis:
“‘Ingatlah,
kepercayaan kami bahawa Al-Qur’an adalah Kitab Terakhir dan Hukum Terakhir, dan
sehingga hari kiamat, tidak ada Nabi yang dapat muncul yang membawa hukum baru
atau yang menerima wahyu tanpa mengikuti Nabi (saw). Sebenarnya, pintu ini
tertutup rapat sehingga kiamat; namun, pintu kepada wahyu yang diterima melalui
ketaatan kepada Nabi (saw) terbuka hingga hari kiamat. Wahyu itu yang merupakan
hasil daripada mengikuti Nabi (saw) tidak akan pernah dihentikan. Tetapi
penafsiran undang-undang atau kenabian yang bebas kini telah berakhir.’ (A
Review of the Debate between Batalavi and Chakrhalavi [Bahasa Inggeris],
Tilford: 2014, hlm. 12)”
Khilafah
‘ala Minhaj an-Nubuwwah: Khalifah atas anjuran kenabian “‘Khilafah ‘ala Minhaj
an-Nubuwwah’ merujuk kepada dispensasi kekhalifahan yang didirikan atas dasar
kenabian untuk meneruskan kerja-kerjanya. Di dalam Al-Qur’an, Allah Taala telah
menjanjikan khilafah ini kepada orang-orang yang beriman dengan firman berikut:
وَعَدَ اللّٰهُ الَّذِيۡنَ
اٰمَنُوۡا مِنۡكُمۡ وَ عَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِي الۡاَرۡضِ كَمَا
اسۡتَخۡلَفَ الَّذِيۡنَ مِنۡ قَبۡلِهِمۡ ۪ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمۡ دِيۡنَهُمُ الَّذِي
ارۡتَضٰي لَهُمۡ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمۡ مِّنۡۢ بَعۡدِ خَوۡفِهِمۡ اَمۡنًا ؕ يَعۡبُدُوۡنَنِيۡ
لَا يُشۡرِكُوۡنَ بِيۡ شَيۡئًا ؕ وَ مَنۡ كَفَرَ بَعۡدَ ذٰلِكَ فَاُولٰٓئِكَ هُمُ الۡفٰسِقُوۡنَ
“‘Allah
telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh di antara kamu
bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di muka bumi,
sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka berkuasa; dan
sesungguhnya Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diredai-Nya untuk
mereka; dan sesungguhnya Dia akan menukarkan kepada mereka keamanan (dan
keamanan) sesudah mereka dalam ketakutan: Mereka akan menyembah-Ku, (dan)
mereka tidak mempersekutukan sesuatu pun dengan Aku. Maka barangsiapa yang
kufur sesudah itu, mereka itulah orang-orang yang derhaka.’ (Surah An-Nur, Bab 24:
Ayat: 56).
“Selain
itu, juga dinyatakan dalam hadis Nabi (saw) bahawa:
مَاكَانَتْ نُبُوَّةٌ قَطُّ
اِلَّا تَبِعَتْهَا خِلَافَةٌ
“‘Tidak
pernah ada kenabian yang tidak digantikan oleh Khilafah.’ (Al-Jami‘ as-Saghir
oleh Jalal al-Din al-Suyuti, al-Juz’ II, Mesir: 1306 AH, hlm. 126)
“Sesuai
dengan janji-janji ilahi ini, dispensasi Khilafah atas ajaran kenabian
[Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah] pertama kali didirikan di kalangan
orang-orang yang beriman sejurus selepas kewafatan Nabi (saw) dal am bentuk
Khilafah yang mendapat petunjuk. Kemudian, selepas kedatangan Masihi Nabi
Muhammad (saw) dan penyembahnya yang paling bersemangat, semasa kebangkitan
Islam, dispensasi ini telah ditetapkan semula seperti yang dinubuatkan oleh
Nabi (saw). Tuhan dan Guru kita, Nabi Suci Muhammad, Yang Terpilih, (saw),
menerangkan berita gembira ini dalam salah satu sabdanya sebagai berikut:
“Hazrat
Hudzaifah ibn al-Yaman (ra) meriwayatkan bahawa Nabi (saw) bersabda, ‘Kenabian
akan kekal di antara kamu selama Allah memutuskan untuk itu kekal dan kemudian
Allah akan mengangkatnya apabila Dia memutuskan untuk mengangkatnya. Selepas
kenabian, akan ada Khilafah ‘ala Minhaj an-Nubuwwah dan ia akan wujud selama
Allah memutuskan untuk wujud. Kemudian Dia akan mengambil (nikmat ini) apabila
Dia memutuskan untuk mengambilnya. Kemudian, (mengikut ketetapan-Nya), akan ada
kerajaan beraja yang kejam (di mana orang akan merasa sedih dan tertindas) […]
(Apabila tempoh itu telah berakhir, seperti ketetapan-Nya yang lain), akan
berlaku suatu yang adil. bentuk kezaliman yang lebih teruk, sehingga (rahmat
Allah akan digerakkan dan) Dia akan menamatkan tempoh itu (penindasan dan
penganiayaan) […] Kemudian Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah akan ditegakkan
sekali lagi.' Selepas itu, dia berdiam diri. (Musnad Ahmad ibn Hanbal, Vol. 6,
Musnad Nu‘man ibn Bashir, Hadith 18596, Beirut: ‘Alam Al Kotob, 1998, hlm. 285)
“Dalam
janji Al-Qur’an yang disebutkan di atas dan sabda Nabi (saw), terdapat nubuatan
bahawa apabila Allah Ta'ala akan menegakkan Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah
dalam umat Nabi Muhammad (saw), akan ada juga banyak kerajaan duniawi dan '
khalifah di kalangan umat Islam. Walau bagaimanapun, tanda Khilafah ‘ala Minhaj
an-Nubuwwah adalah bahawa ia tidak akan ditubuhkan dengan bertindak balas
terhadap pelampau dengan sikap yang melampau. Ia juga tidak akan dicapai dengan
menembak dan membunuh dsb. di kalangan mana-mana dua kumpulan umat Islam. Sebaliknya,
Khilafah itu harus menjadi khalifah yang didirikan dengan memohon rahmat Allah
Ta'ala. Dan Khilafah yang akan ditegakkan sebagai hasil rahmat Allah Ta'ala dan
anugerah-Nya, bukan saja menjadi sarana cinta kasih, menukar ketakutan dengan
keamanan dan keamanan, menjamin pemantapan Iman, menegakkan Keesaan Allah
Ta'ala di dunia untuk para pengikutnya, sebaliknya khalifah juga menjadi
penjamin keamanan bagi seluruh dunia dan untuk menarik perhatian pemerintah ke
arah keadilan dan kejujuran, dan untuk menarik perhatian manusia ke arah
melaksanakan tugas mereka dengan jujur dan teliti.
“Oleh
itu, sama seperti Khilafah yang Dibimbing dengan Benar yang ditubuhkan selepas
Nabi (saw) melakukan kerja ini, Khilafah Ahmadiyah yang ditubuhkan sebagai
hasil daripada kedatangan putera kerohanian Nabi Suci, Al-Masihi Mauud (as) Yang
Dijanjikan, terus melakukan pekerjaan yang sama di zaman ini dengan rahmat
Allah Taala.”
Minaratul
Masih
“Setakat
Minaratul Masih berkenaan, sebagaimana nabi-nabi dan rasul-rasul Allah Taala yang
terdahulu, pada zaman mereka masing-masing, cuba juga untuk memenuhi nubuatan
dalam bentuk literal mereka, mengikut Sunnah para nabi dan dengan izin Allah
Taala. Dimuliakan, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah memulakan
pembinaan ini menara untuk juga memenuhi nubuatan Nabi (saw) berikut dalam
bentuk literalnya:
“Hazrat
Nawwas bin Saman (ra) meriwayatkan sebuah hadis yang panjang di mana Nabi (saw)
bersabda, antara lain, bahawa:
إِذْ بَعَثَ اللّٰهُ الْمَسِيحَ
ابْنَ مَرْيَمَ فَيَنْزِلُ عِنْدَ الْمَنَارَةِ الْبَيْضَاءِ شَرِقِيَّ شَرْقِيَّ
“‘Apabila
Allah mengutus Al Masih putera Maryam, dia akan turun ke menara putih di
sebelah timur Damsyik.’ (Sahih Muslim, Kitab al-fitan wa ’ashrat as-sa‘ah)
“Untuk
menggenapi nubuatan Nabi (saw) dalam bentuk literalnya, banyak raja Muslim cuba
membina menara seperti itu. Oleh itu, pada tahun 461 Hijrah, sebuah menara
telah dibina di Masjid Umayyah di Damsyik, yang telah musnah akibat kebakaran
yang disebabkan oleh orang Kristian beberapa tahun kemudian. Dalam tempoh
kemudian, menara ini telah dibina semula, tetapi kemudian kedua-dua menara dan
masjid telah dimusnahkan oleh api. Untuk kali ketiga pada 805 Hijrah, gabenor
Syria memulakan pembinaan semula menara ini dan ia dinamakan Menara Yesus […]
[Tarikh dan perincian sejarah lain sangat berbeza bergantung pada sumber yang
dirujuk, dengan unsur biasa dalam mereka kerana menara itu telah musnah akibat
kebakaran atau gempa bumi dan lain-lain dan kemudiannya dibina semula beberapa
kali sepanjang sejarah. — Pengarang, Al Hakam]
“Al-Masih
(as) Yang Dijanjikan muncul di kota Qadian yang terletak di sebelah timur
Damsyik. Dia juga memulakan pembinaan menara untuk memenuhi aspek literal
nubuatan Nabi (saw). Walau bagaimanapun, pembinaan itu tidak dapat disiapkan semasa
era keberkatannya kerana keadaan kewangan yang tidak menguntungkan, tetapi ia
telah disiapkan dalam dua tahun pertama pemerintahan khalifah pengganti
keduanya, Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra). Menara itu mencapai
penyiapannya pada tahun 1915. Ia masih berdiri tegak di tempat kedatangan Hazrat
Masihi Mau'ud (as) dan dikenali sebagai
Minaratul Masih iaitu menara Masihi. Sambil menonjolkan tujuan dan matlamat
pembinaan menara ini, Pendiri Suci Jamaat Ahmadiyah Muslim, Hazrat Mirza Ghulam
Ahmad dari Qadian, Masih Mau’ud dan Imam Mahdi, as, menyatakan:
“‘Dalam
hadis Nabi, telah dinyatakan tentang Hazrat Masih Mau’ud (as) bahawa dia akan
turun di dekat Menara Putih [minarat al-baida’]. Tujuan pernyataan ini adalah
untuk menunjukkan bahawa itu adalah tanda zaman Hazrat Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan bahawa pada zamannya, kerana keterkaitan dunia, pembangunan jalan
raya, dan kemudahan perhimpunan, ia akan menjadi begitu mudah untuk dia untuk
menyebarkan perintah Tuhan, menyampaikan cahaya iman dan menyeru manusia
kepadanya, seolah-olah dia [dapat melakukannya semata-mata] berdiri di atas
menara […] Ringkasnya, penggunaan istilah 'minaret' yang digunakan untuk masa Hazrat
Masihi Mau’ud (as) menunjukkan bahawa cahaya dan suaranya akan menyebar ke
seluruh dunia dengan sangat cepat. Dan kemudahan ini sememangnya tidak tersedia
untuk mana-mana nabi lain.’ (Majmu‘ah-e-Ishtiharat, Jilid III, 2019, hlm. 51)
“Beliau
menyatakan lagi:
“‘Terdapat
fakta tersembunyi dalam perkataan ‘minaret’ itu sendiri, dan itu adalah
disebutkan berulang kali dalam Hadis Nabi (saw) bahawa Al-Masihi Mau’ud yang
akan datang akan muncul sebagai Lelaki Menara. Ini menandakan bahawa pada
zamannya, kebenaran Islam akan mencapai ketinggian yang paling tinggi seperti
menara yang menjulang tinggi, dan bahawa agama Islam akan mengatasi semua agama
seperti suara orang yang mengumandangkan azan, berdiri di atas menara tinggi,
menguasai semua suara lain. Jadi, telah ditakdirkan bahawa perkara yang sama
akan berlaku pada zaman Mesias, sebagaimana yang dinyatakan oleh Allah Ta'ala:
هُوَ الَّذِيۡۤ اَرۡسَلَ رَسُوۡلَهٗ
بِالۡهُدٰي وَ دِيۡنِ الۡحَقِّ لِيُظۡهِرَهٗ عَلَيِّدِّيۡ
“[‘‘Dialah
yang telah mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar,
untuk dimenangkan-Nya atas segala agama.” (Surah As-Saff, Bab 61: Ayat: 10)]
“‘Ayat
ini memihak kepada Masih Mau’ud (as). Suara lantang bukti muktamad kebenaran
Islam [hujjat al-islam], di mana semua suara tenggelam, telah dikhaskan untuk Al-Masihi
Mau’ud (as) sejak selama-lamanya. Dan sejak zaman dahulu, langkah Al-Masihi Mau’ud
(as) Yang Dijanjikan telah dinyatakan berdiri di atas menara yang tinggi itu,
lebih tinggi daripadanya yang tidak ada bangunan lain.' (Majmu'ah-e-Ishtiharat,
Jilid III, 2019, hlm. 52) )
“Beliau
menyatakan lagi:
“‘Perlu
diingat bahawa tujuan utama membina menara ini adalah untuk memenuhi nubuatan
Nabi (saw). Pada masa lalu, sebuah menara dibina dua kali di sebelah timur
Damsyik untuk tujuan ini, yang kemudiannya dimusnahkan oleh api. Ini adalah
jenis tujuan yang sama seperti ketika Hazrat Umar (ra) mempunyai seorang
sahabat memakai gelang emas dari harta rampasan Chosroes untuk memenuhi
nubuatan.' (Majmu'ah-e-Ishtiharat, Jilid III, 2019, hlm. 80, nota kaki)”
Kemunculan
Al-Masihi dan Hari Penghakiman
“Dalam
hadis, yang menyebutkan kedatangan hari kiamat empat puluh tahun setelah
kedatangan Hazrat Isa ibn Maryam (as), terdapat banyak perkara yang diperlukan
untuk ditafsirkan, seperti ciri nubuatan bahawa banyak perkara di dalamnya
memerlukan tafsiran. Oleh itu, pertama sekali, perkataan qiyamah itu sendiri
memerlukan tafsiran, kerana ia muncul dalam Al-Qur’an dan hadits Nabi (saw)
membawa konotasi yang berbeza: Perkataan qiyamah telah digunakan untuk
malapetaka sejagat apabila susunan dunia ini akan dibungkus. naik. Kematian
setiap orang juga merupakan qiyamah bagi orang tersebut. Tempoh seorang nabi
juga berfungsi seperti qiyamah bagi musuhnya apabila kepercayaan batil mereka
dikalahkan dan kebenaran berlaku.
“Era
Nabi (saw) yang diberkati juga merupakan qiyamah bagi penduduk Arab, yang mana
Allah Ta’ala berfirman:
اِقۡتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَ
انۡشَقَّ الۡقَمَرُ
“‘Telah
datang hari kiamat, dan terbelahlah bulan.’ (Surah Al-Qamar, Bab:54: Ayat: 2)]
“Demikian
pula, Nabi (saw) bersabda:
“‘Kedatanganku
dan hari kiamat adalah seperti (berdekatan antara satu sama lain) seperti ini
(dua jari iaitu jari tengah dan telunjuk.)’ (Sahih Bukhari, Kitab at-talaq)
“Begitu
juga dengan kemerosotan mendadak negara maju atau kemajuan mendadak negara yang
kalah juga disebut sebagai qiyamah.
“Hadis-hadis
yang mengandungi sebutan tentang Hari Kebangkitan empat puluh tahun selepas
kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as), iaitu para Masihi Muhammad (saw),
bermaksud bahawa selama seribu tahun terakhir dan khususnya sebelum kedatangan Hazrat
Masihi Mau’ud, keadaan kelemahan dan ketidakberdayaan Islam. sedemikian rupa
sehingga nubuatan Nabi saw berikut telah digenapi kata demi kata:
يُوشِكُ أَنْ يَأْتِيَ عَلَى
النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى مِنَ الْإِسْلَامِ إِلَّا اسْمُهُ، وَلَا يَبْقَى مِنَ
الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ، مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ وَهِيَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى،
عُلَمَاؤُهُمْ شَرُّ مَنْ تَحْتَ أَدِيمِ السَّمَاءِ منْ عِنْدَهُمْ تَخْرُجُ الْفِتْنَةُ
وَفِيهِمْ تَعُودُ
“‘Akan
datang suatu masa dalam masa terdekat di mana tidak ada lagi Islam kecuali
namanya. Dan tidak ada yang tersisa dari Al-Qur'an kecuali perkataannya.
Masjid-masjid mereka nampaknya akan penuh dengan manusia, tetapi akan kosong
daripada kebenaran. Ulama mereka akan menjadi sejahat-jahat makhluk di bawah
langit kerana fitnah akan keluar daripada mereka dan akan kembali kepada
mereka.' (Shu'ab al-Iman oleh Al-Bayhaqi, Fazl qala: yanbaghili-talibi l-'ilmi
'an yakuna ta' allumuhu wa li l-'alimi 'an yakuna ta'limuhu li wajhillah, Hadis
1858)
“Ulama
Islam terkemuka meninggalkan Islam dan menganut agama Kristian, Islam diserang
tanpa henti oleh setiap agama dan tiada siapa yang tampil untuk bertindak balas
terhadap serangan itu. Akhlak yang paling suci dan murni dari Nabi Muhammad,
Penghulu Yang Maksum, Rahmat bagi Umat Manusia, Yang Terpilih, selawat dan
salam Allah ke atas baginda, dan isteri-isteri baginda yang mulia sedang
dihujat secara terang-terangan. Pada masa itu, Al-Masihi Muhammad (saw), pencinta
Nabi (saw) yang paling bersemangat, muncul sesuai dengan nubuatnya dan dia
dengan tegas bertindak balas terhadap setiap serangan terhadap Islam, akibatnya
setiap musuh Islam harus melarikan diri. Sekali lagi, Allah menjadikan Islam
menang atas semua agama lain dengan memberikannya sepenuhnya kemuliaan dan
kemegahan yang sepatutnya. Hazrat Masih Mau’ud (as) bersabda dalam memuji Islam
dan Pendiri Sucinya:
ہر طرف فكر كو دوڑا كے تهكايا
ہم نے
كوئی ديں دينِ محمدؐ سا نہ
پايا ہم نے
كوئی مذهب نہيں ايسا كہ نشاں
دكهلاوے
يہ ثمر باغ محمدؐ سے ہی كهايا
ہم نے
ہم نے اسلام كو خود تجربہ كر
كے ديكها
نور ہے نور اٹهو ديكهو سنايا
ہم نے
اور دينوں كو جو ديكها تو كہيں
نور نہ تها
كوئی دكهلائے اگر حق كو چهپايا
ہم نے
تهک گئے ہم تو انہی باتوں كو
كہتے كہتے
ہر طرف دعوتوں كا تير چلايا
ہم نے
آزمائش كے لئے كوئی نہ آيا
ہر چند
ہر مخالف كو مقابل پہ بلايا
ہم نے
“‘Kami
meletihkan fikiran kami dengan mencari di sekeliling;
Tiada
Iman yang kami temui seperti Iman Muhammad (saw).
Tidak
ada agama yang boleh menunjukkan tanda-tanda seperti itu,
Buah
ini kami makan hanya dari dusun Muhammad.
Kami
telah bereksperimen dengan Islam sendiri;
Ia
adalah cahaya - cahaya tulen. Bangun dan lihat seperti yang kami umumkan.
Kami
melihat Iman lain, tidak ada cahaya di dalamnya;
Jika
kita menyembunyikan kebenaran, adakah seseorang akan menunjukkannya!
Kami
bosan mengatakan perkara ini berulang kali;
Kami
menghantar jemputan kami ke semua arah.
Tiada
siapa yang datang untuk mengujinya - bukan jiwa,
Kami
mencabar setiap musuh untuk menyerang kami.’
['A'ina-e-Kamalat-e-Islam,
Ruhani Khazain, Tilford: 2021, hlm. 224]
“Maka,
inilah qiyamah yang berlaku untuk Islam dan menentang penentangnya melalui
kedatangan Al-Masih Muhammad (saw) dan melalui Khilafah 'ala Minhaj an-Nubuwwah
yang ditubuhkan selepasnya, sebagai hasilnya, Islam, namanya. Pendiri Suci
Islam dan ajaran yang benar, seperti yang disampaikan oleh beliau, sampai ke
hujung dunia. Dengan rahmat Allah, sehingga hari ini, jihad rohani [kedamaian]
ini adalah maju dengan pesat, kerana bumi penentang Islam semakin hari semakin
mengecut.
“Semoga
Allah memberi petunjuk kepadamu, memberimu kemampuan untuk mengenali dan
menerima jalan kebenaran dan petunjuk, dan semoga Dia sentiasa memberkati kamu
dengan limpah kurnia-Nya. Amin.”
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Private Sekretariat, London.
Diterjemah oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment