Ahmadi Muslim mengikuti sunnah Nabi: Nasirat dari Jerman bertemu Hazrat Khalifatul Masih

  

AlHakam

Ahmadi Muslim mengikuti sunnah Nabi: Nasirat dari Jerman bertemu Hazrat Khalifatul Masih

26 Januari 2023

Kemas Kini Terakhir pada 26 Januari 2023

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Sekumpulan 461 nasirat, berusia 10-12 tahun, dari Jerman, telah dikurniakan peluang untuk bertemu Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V, semoga Allah menjadi Penolongnya, dalam mulaqat maya pada hari Ahad, 22 Januari 2023.

Selepas menyampaikan salam, Hazrat Amirul Mumineen (atba) memanggil Manahal Mahmood untuk membaca sebahagian daripada Al-Quran, diikuti dengan terjemahan bahasa Jermannya; Razia Mustafa membacakan terjemahan Urdu. Adeena Bushra mempersembahkan nazm (puisi) yang dikarang oleh Masihi Mau’ud (as) Yang Dijanjikan.

Selepas itu, kumpulan bernasib baik ini berpeluang bertanya soalan Huzur (atba) yang mereka ada. Soalan-soalan ini merangkumi pelbagai perkara harian.

Basima Tariq bertanya kepada Huzur (atba) sama ada dibenarkan untuk menunaikan Subuh pada pukul 6 pagi sebelum meninggalkan rumah jika seseorang itu dikehendaki keluar ke sekolah dan lain-lain pada pukul 6 pagi manakala waktu Subuh yang ditetapkan ialah 7 pagi.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) menjawab bahawa jika waktu Subuh bermula pada pukul 7 pagi, maka dia tidak boleh menawarkannya sebelum itu dan menambah bahawa dia boleh menawarkannya dalam bas, kereta atau kereta api sebaik sahaja waktu Subuh bermula.

Fareeha Naeem bertanya apakah cara terbaik untuk menyatakan cinta seseorang kepada Khilafat. Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata:

“Berdoalah kepada Tuhan agar Allah memberimu peluang untuk menjalinkan hubungan dengan Khilafah. Kedua, cuba ikuti apa yang Khalifa katakan,” Huzur (atba) menambah bahawa tidak sepatutnya seseorang itu hanya mengikut apa yang memihak kepada mereka dan meninggalkan apa yang mereka anggap tidak menguntungkan mereka, atau mula merumuskan maksud mereka sendiri mengenainya.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) menambah dan menjelaskan bahawa dengan berpegang kepada maksud sebenar kata-kata Khalifa, seseorang dapat memperdalam hubungan dan kasih sayang mereka kepada Khilafah.

Saaria Ahmad, 12, menyebut bahawa apabila rakan-rakannya yang bukan warga Jerman Ahmadi, yang tidak tahu tentang Islam, Ahmadiyah mengunjungi rumahnya, mereka sering bertanya tentang gambar berbingkai Khulafa Hadhrat Masih Mau’ud yang mereka lihat di dinding rumahnya. . Dia meminta nasihat Huzur (atba) tentang cara menjelaskan kepentingan Khulafa kepada kawan-kawannya.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) menggalakkan Saaria Ahmad menggunakan peluang itu untuk mendidik rakan-rakan Jermannya tentang Hadhrat Masih Mau’ud – yang mengaku sebagai Masihi Mau’ud (as) zaman itu – dan Khulafanya. Dia boleh menjelaskan kepada rakan-rakan Kristiannya, yang percaya kepada kedatangan kedua Jesus (as), bahawa Jamaah kami percaya Jesus (as) sebagai nabi Allah yang dihormati yang telah wafat, dan bahawa kedatangan kedua Nabi Isa (as) telah digenapi melalui Hazrat Ahmad (as), Yang Dijanjikan. Masihi Mau’ud (as) dan Imam Mahdi, yang datang untuk bertabligh tentang Islam yang sebenar dan mengumumkannya sebagai Hadhrat Masih Mau’ud dan bahawa selepas kewafatannya, sistem Khilafah telah ditubuhkan semula. Hazrat Khalifatul Masih (as) menasihatinya untuk memberitahu rakan-rakannya bahawa gambar-gambar berbingkai di dinding biliknya adalah foto-foto penerus Hadhrat Masih Mau’ud dan mesej Ahmadiyah adalah cinta, keamanan dan menyebarkan ajaran Islam yang sebenar ke seluruh dunia. Huzur (atba) berkata, "Agama adalah masalah hati," jadi, sesiapa yang ingin menerima Islam boleh melakukannya dan sesiapa yang tidak juga bebas.

Nigarish Ahmad bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tentang malaikat. Huzur (atba) berkata bahawa malaikat tidak mempunyai tubuh jasmani yang dengannya mereka boleh datang, duduk, dan bertemu, "seperti yang dilakukan seseorang dalam mulaqat."

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menjelaskan bahawa malaikat kekal di tempat atau kedudukannya. Apa yang tertanam dalam hati seseorang - sama ada penglihatan, mimpi ilahi, atau wahyu yang diterima oleh para Nabi - dilakukan melalui malaikat. Pada beberapa keadaan, di mana Tuhan menganggapnya perlu, kehadiran malaikat boleh didedahkan. Tetapi ia tidak boleh dianggap bahawa malaikat telah berpindah dari tempatnya. Huzur (atba) berkata, "Adalah salah untuk berfikir bahawa malaikat memiliki tubuh fizikal."

Fikiran soleh dari Tuhan ditanamkan ke dalam hati manusia melalui malaikat - sama ada melalui mimpi atau cara lain. Ia tidak bermakna bahawa malaikat telah meninggalkan tempat tetapnya dan kini secara fizikal dalam mimpi anda, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata.

Maleeha Bushra Bhatti berkata beberapa gadis bukan Islam di sekolahnya menyatakan rasa tidak suka mereka memakai dupatta (selendang). Dia meminta nasihat Hazrat Khalifatul Masihi (atba) tentang cara menangani situasi itu.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) berkata bahawa dia harus berkata kepada mereka: "'Setiap orang mempunyai keutamaan mereka sendiri.'" Huzur (atba) meneruskan dengan menjelaskan bahawa dia harus memberitahu mereka untuk meletakkan agama di sebelah pihak buat masa ini dan mengatakan kepada gadis-gadis bahawa mereka memakai pakaian yang mereka gunakan selesa dengan, atau mereka suka – sama ada seluar pendek atau rok dsb., “'Anda suka memakai pakaian ini, jadi anda memakainya. Dan apa yang saya suka dan senangi, saya pakai.’ Ini bukan soal perbalahan. Katakan kepada mereka, ‘Apa yang kamu suka pakai, kamu pakai. Begitu juga, apa yang saya suka pakai, saya pakai.’ Selain itu, selain daripada memberitahu mereka bahawa itulah yang anda suka, katakan kepada mereka, 'Saya adalah penganut agama, Islam, dan Islam telah menetapkan etika berpakaian untuk kanak-kanak perempuan.’” Huzur (atba) berkata kerana dia masih muda, tidak wajib baginya untuk memakai tudung. Walau bagaimanapun, Huzur (atba) berkata, apabila seseorang itu matang, ia menjadi wajib.

Huzur (atba) berkata dia harus memberitahu pelajar di sekolahnya bahawa dia tidak memakai dupatta untuk mereka. Beritahu mereka, “‘Kamu lakukan apa yang kamu suka, dan saya melakukan apa yang saya suka. Apakah keperluan untuk bergaduh dan bergaduh dan berasa jengkel?’ Katakan kepada mereka, ‘Kita adalah manusia, kita harus hidup bersama dalam harmoni,’ […].”

Sabah Khan bertanya kepada Hazrat Amirul Muminen (as) sama ada dia akan menghadiri Jalsa Salana Jerman. Mendengar ini, Huzur (atba) tersenyum dan menjawab, “Apabila Jalsa akan terjadi, maka kamu akan mengetahui apakah aku akan datang. Jalsa [Jerman] akan berlangsung pada bulan Ogos, dan anda bertanya kepada saya lapan bulan lebih awal.

Hibatul Malik Khan bertanya kepada Huzur (atba) mengapa, selepas solat, kita tidak mengangkat tangan dan berdoa seperti orang Islam yang lain.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) menjawab bahawa tidak semua orang Islam mengangkat tangan mereka untuk berdoa selepas solat. Huzur (atba) mencadangkan agar dia bertanya kepada mereka yang mengamalkan ini jika Nabi (saw) pernah melakukannya. Huzur (atba) menunjukkan, "Tidak terbukti bahawa Nabi (saw) sering mengangkat tangan untuk berdoa selepas solat."

Huzur (atba) selanjutnya menjelaskan bahawa solat itu sendiri adalah satu bentuk doa itu sendiri dan Masih Mau’ud telah berbicara tentang masalah ini. Huzur (atba) berkata bahawa mengangkat tangan selepas solat untuk berdoa adalah seperti melawat istana raja, di mana raja menawarkan anda peluang untuk meminta apa sahaja yang anda inginkan, dan anda memilih untuk berdiam diri dan hanya kemudian, apabila anda meninggalkan mahkamah, anda bertanya dan merayu untuk sesuatu. Ia tidak masuk akal. Hazrat Amirul Mumineen (atba) berkata bahawa adalah logik bahawa apabila berdoa kepada Tuhan, kita berdoa dan meminta-Nya semasa solat. "Kami mengikuti apa yang dilakukan oleh Nabi saw," kata Huzur (atba).

Quratul Ain bertanya bagaimana agama yang berbeza dibentuk. Mendengar ini, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tersenyum dan berkata, "Engkau telah menanyakan soalan yang sangat sukar."

Huzur (atba) menjelaskan bahawa untuk membimbing manusia, Allah mengutus para Nabi. Contohnya, Allah mengutus Adam (as). Kemudian, apabila manusia berpindah ke kawasan yang berlainan, Allah membangkitkan para nabi di kalangan manusia di negara masing-masing. Pada masa itu, tiada alat pengangkutan seperti yang kita ada hari ini - tiada kereta, tiada kapal terbang. Tiada telefon, sistem pemesejan, kumpulan WhatsApp atau e-mel. “Orang-orang pada masa itu terhad kepada kawasan mereka,” dan untuk sebab ini, para nabi dibangkitkan di kalangan orang-orang itu dan kemudian beberapa nabi telah dibangkitkan untuk reformasi negara-negara tertentu untuk membimbing mereka dan menunjukkan kepada mereka jalan yang benar, sebagai contoh, “Dia [Tuhan] mengutus Hazrat Musa (as) untuk reformasi Bani Israel,” kata Huzur (atba). Kemudian Allah membangkitkan Nabi Isa (as) untuk meneruskan ajaran yang diberikan kepada Nabi Musa (as). Tuhan menganggap bahawa apabila manusia bersedia untuk memahami mesej Nabi Terakhir, Dia mengutus Nabi Suci untuk seluruh dunia, yang diberi pengajaran lengkap: Al-Qur’an.

Huzur (atba) berkata bahawa pada zaman ini, di mana alat perhubungan dan pengangkutan mudah didapati, dan dengan pelbagai kemajuan teknologi lain seperti mesin cetak, Allah menghantar Al Masih (as) yang Dijanjikan untuk menghidupkan dan menyebarkan ajaran Nabi Muhammad (saw).

"Sebab mengapa terdapat agama yang berbeza, pada mulanya, adalah kerana orang tidak dapat melakukan perjalanan jauh, dan kedua, kerana manusia belum dapat memahami sepenuhnya Mesej [akhir] yang Allah kehendaki," namun, Huzur (atba) menambah, apabila Allah menganggap bahawa manusia dapat memahami mesej terakhir nabi pembawa hukum terakhir, Dia mengutus Nabi Muhammad (saw) dan kemudian hambanya, Hazrat Ahmad (as) untuk menyatukan semua orang di bawah panji Islam.

Huzur (atba) menambah bahawa kitab-kitab agama lain telah diinterpolasi, manakala Al-Qur’an dalam bentuk asli dan murni dan ia akan kekal selama-lamanya, yang menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang benar, yang ditakdirkan untuk tersebar ke seluruh dunia. Huzur (atba) berkata, adalah menjadi kewajipan kita – termasuk waqifeen-e-nau dan waqifaat-e-nau, dan setiap ahli Jemaat – untuk melaksanakan ajaran yang lengkap ini dan menyebarkannya ke seluruh dunia dengan cara bertabligh.

Uzma Mir bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) mengapa kita menggunakan kata ganti maskulin dan bukan feminin apabila bercakap tentang Tuhan. Apabila ditanya soalannya, dia berkata mengapa kita menyebut “الله تعالىٰ فرماتا ہے” yang bermaksud Allah Taala berfirman (menggunakan kata ganti lelaki), dan bukannya “الله تعالىٰ فرماتى ہے” (menggunakan kata ganti perempuan).

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menjawab, “Allah bukan lelaki dan bukan perempuan. Allah tidak mempunyai jantina,” Huzur (atba) menambah bahawa apabila seseorang bercakap tentang Allah, seseorang menggunakan kata ganti nama maskulin untuk menggambarkan Baginda dalam bahasa Urdu.

Huzur (atba) kemudian memberikan contoh pelbagai bahasa seperti Jerman, di mana Tuhan dirujuk menggunakan kata ganti maskulin dan mengatakan bahawa ia adalah isu labahasa. Jika tidak, Tuhan bukan lelaki mahupun perempuan. "Allah adalah Makhluk yang berada di atas dan di luar segala-galanya," kata Huzur (atba).

Husna Ahmad bertanyakan tentang sebab meletakkan jenazah di hadapan jemaah ketika solat jenazah (janazah).

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tersenyum dan bertanya kepada Husna, sama ada mayat itu harus diletakkan di belakang para jemaat menurut pendapatnya. Huzur (atba) kemudian menjelaskan bahawa ini dilakukan supaya jemaat, di samping memuji Tuhan dan membaca durood, diingatkan untuk mendoakan si mati dan mengingati mereka dalam doa mereka apabila jenazah diletakkan di hadapan mereka. Huzur (atba) menambah bahawa dalam beberapa kes, "kami juga menyembahyangkan jenazah tanpa kehadiran." Menyinggung para syuhada Burkina Faso, Huzur (atba) berkata, “Walaupun mereka [mayat-mayat syuhada] tidak ada di hadapanku, aku mengimami solat jenazah mereka.”

Oleh itu, jika jenazah hadir, ia diletakkan di hadapan para jemaat supaya mereka dapat mendoakan si mati, untuk mereka yang kehilangan dan untuk diri mereka sendiri.

Aroosa Qamar bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) apakah aktiviti kegemarannya yang dia lakukan bersama ibu bapanya.

Huzur (atba) berkata terdapat banyak aktiviti yang dilakukannya bersama ibu bapanya, seperti mendengar nasihat mereka, mengembara bersama mereka dan pergi ke pergunungan. Huzur (atba) berkata bahawa ia bukan soal aktiviti kegemarannya, "Kenangan seseorang dengan ibu bapa mereka sentiasa menyenangkan."

Maheel Arshad tertanya-tanya mengapa kita melakukan solat lima waktu, yang dikenali sebagai solat, walaupun lafaznya tetap sama dalam setiap solat. Dia bertanya kepada Huzur (atba) mengapa amalan itu melibatkan solat lima waktu dan bukannya satu sahaja.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) menjawab dengan mengatakan bahawa pada mulanya, Allah Yang Maha Kuasa memerintahkan Nabi (saw) untuk menyuruh umat Islam solat 50 kali sehari. Huzur (atba) berkata bahawa kita berdoa kepada Allah dan bersyukur kepada-Nya kerana Dia menciptakan kita, memberi kita rezeki dan sangat Pengasih dan Penyayang. Huzur (atba) menggalakkannya mempelajari terjemahan Surah al-Fatihah untuk pemahaman yang lebih mendalam. "Kami berulang kali mencari limpah kurnia Tuhan supaya Dia boleh terus menjadikan kami penerima berkat dan ganjarannya," kata Huzur (atba).

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menyebutkan pelbagai nikmat Allah yang dikurniakan kepada penanya dan mengatakan bahawa untuk menyatakan kesyukuran, kami menunaikan solat lima waktu. Huzur (atba) berkata bahawa hari itu terdiri daripada lima fasa, seseorang boleh bertanya mengapa matahari tidak kekal pada siang hari dan kekal dalam satu keadaan. Huzur (atba) berkata, matahari terbit, mencapai kemuncaknya, mula terbenam, akhirnya terbenam dan kemudiannya menjadi gelap gulita. "Sama seperti terdapat lima fasa dalam sehari, inilah sebabnya lima solat disyariatkan untuk hari itu," jelas Huzur (atba).

Shafia Mansoor, 12, menyatakan bahawa berpurdah adalah wajib bagi wanita Islam. Bagaimanapun, dia juga mengakui kepentingan menjaga kesihatan dan bertanya sama ada dibenarkan bagi seorang wanita untuk berjalan pagi atau berjoging sambil bertudung dan berkot.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba), semasa berucap kepada Shafia, berkata “Anda tentu boleh berjoging. Anda dibenarkan,” tanpa bercampur dengan orang lain. Huzur (atba) menegaskan bahawa ramai orang, tanpa mengira agama mereka, menutup diri mereka untuk kehangatan ketika bersenam di luar rumah, dan walaupun pada musim panas, ada yang memakai topi. Walau bagaimanapun, Huzur (atba) berkata adalah dinasihatkan untuk pergi dengan abang atau bapa kerana taman, kadang-kadang, boleh dipenuhi dengan watak yang tidak menyenangkan.

Sofia Nadeem bertanya kepada Huzur (atba) sama ada dibenarkan memberi wang kepada pengemis yang memintanya, walaupun terdapat ketidakpastian sama ada mereka benar-benar memerlukan.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) menyatakan bahawa adalah dibenarkan untuk memberi wang kepada pengemis yang memintanya tetapi menambah bahawa adalah lebih baik untuk menderma melalui organisasi kebajikan. Huzur (atba) menyebut bahawa Jemaat juga memberi kepada pertubuhan amal kerana mereka mempunyai sistem yang dilaksanakan dan tahu cara menggunakannya dengan sebaiknya sama ada untuk pendidikan sekolah, memberi makan orang, atau merawat orang secara perubatan.

Huzur (atba) menambah bahawa jika seseorang itu diminta wang oleh seorang pengemis individu, tidak wajar menolak atau menolaknya tetapi memberinya sesuatu, walaupun jumlahnya sedikit. Jika seseorang tidak mahu memberi, dia hanya boleh mengucapkan salam dan pergi, tanpa memarahi pengemis itu.

Marusa Mishael bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) apa yang dimaksudkan dengan "maqaam-e-mahmud".

Huzur (atba) berkata bahawa ia adalah stesen yang tinggi. Huzur (atba) berkata bahawa seseorang itu hendaklah melakukan perbuatan baik dan berdoa kepada Allah agar Dia membolehkan seseorang itu melakukan perbuatan baik dan membolehkan mereka mencapai “maqaam-e-mahmud”.

Rameena Afsha bertanya kepada Huzur (atba) apa yang harus dilakukan jika mereka terlupa melakukan solat.

Sebagai tindak balas, Hazrat Amirul Mumineen (atba) mengemukakan soalan, "Pernahkah anda terlupa makan makanan atau bersarapan sebelum pergi ke sekolah?" Huzur (atba) menambah bahawa jika seseorang mencintai Allah, maka jangan lupa untuk menunaikan solat. Walau bagaimanapun, Huzur (atba) berkata, jika seseorang terlupa menunaikan solat kerana dalam perjalanan seperti pulang lewat dari sekolah atau kerja lain, dan jika teringat sebelum solat berikutnya, mereka hendaklah menebus solat yang tertinggal. Huzur (atba) menekankan bahawa seseorang tidak boleh melakukan solat pada waktu yang diharamkan.

Alisha Raza bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) bagaimana sejadah Nabi.

Huzur (atba) menggambarkan zaman awal Masjid Nabawi di Madinah, dengan menyatakan bahawa ia tidak mempunyai bumbung pada masa itu. Huzur (atba) menjelaskan bahawa apabila umat Islam melakukan sujud dalam solat, hujan akan meninggalkan kesan air dan lumpur di dahi mereka, kerana Bumi itu sendiri berfungsi sebagai sejadah mereka. Huzur (atba) menambah bahawa orang Islam kemudiannya akan membuat tikar daripada daun kurma, yang akan mereka gunakan untuk solat dan sebagai tempat tidur.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata bahawa apabila Nabi (saw) sedang berehat, ketika dia bangun, Hazrat Umar (ra) melihat dia mempunyai tanda pada tikar yang diperbuat daripada daun kurma, meninggalkan bekas di belakangnya. Oleh itu, Huzur (atba) berkata, pada zaman itu, mereka menggunakan tikar yang diperbuat daripada daun kurma sebagai sejadah juga.

Terakhir, Laiba Saliha Siddiq, 10, bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) mengapa Allah mencipta planet yang berbeza.

Huzur (atba) menjawab: "Ini adalah kehendak Allah," dan menambah bahawa segala-galanya, termasuk planet-planet, diciptakan oleh kehendak Allah dan semuanya mempunyai tujuan. Huzur (atba) mengakui bahawa ia adalah topik yang rumit untuk seorang gadis seusianya dan mencadangkan bahawa penyoal mungkin memahami lebih lanjut mengenainya apabila mereka semakin dewasa. Selanjutnya, Huzur (atba) menambah bahawa apabila sains berkembang, seseorang akan mengetahui lebih lanjut tentang tujuan dan kesan planet-planet ini. Huzur (atba) juga menekankan bahawa kewujudan planet adalah "pertunjukan Kuasa Tuhan dan bahawa mereka dicipta untuk faedah manusia."

Akhirnya, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berpaling kepada Sadr Sahiba dan Setiausaha Nasirat dan bertanya sama ada usaha telah dibuat untuk mengajar kanak-kanak bahasa Urdu juga, yang dia katakan bahawa mereka akan melakukannya pada masa hadapan. Huzur (atba) berkata, kata-kata Hadhrat Masih Mau'ud harus diajar dan disampaikan dalam bahasa Urdu dan kemudian diterjemahkan.

Hazrat Amirul Mumineen (atba) menyampaikan salamnya dan selepas itu pertemuan itu berakhir.

(Laporan disediakan oleh Al Hakam)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad