Ahmadi Muslim mengikuti sunnah Nabi: Nasirat dari Jerman bertemu Hazrat Khalifatul Masih
AlHakam
Ahmadi Muslim mengikuti
sunnah Nabi: Nasirat dari Jerman bertemu Hazrat Khalifatul Masih
26 Januari 2023
Kemas Kini Terakhir
pada 26 Januari 2023
Diterjemahkan oleh Musa
Bin Masran
Sekumpulan
461 nasirat, berusia 10-12 tahun, dari Jerman, telah dikurniakan peluang untuk
bertemu Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V, semoga Allah menjadi
Penolongnya, dalam mulaqat maya pada hari Ahad, 22 Januari 2023.
Selepas
menyampaikan salam, Hazrat Amirul Mumineen (atba) memanggil Manahal Mahmood
untuk membaca sebahagian daripada Al-Quran, diikuti dengan terjemahan bahasa
Jermannya; Razia Mustafa membacakan terjemahan Urdu. Adeena Bushra
mempersembahkan nazm (puisi) yang dikarang oleh Masihi Mau’ud (as) Yang
Dijanjikan.
Selepas
itu, kumpulan bernasib baik ini berpeluang bertanya soalan Huzur (atba) yang
mereka ada. Soalan-soalan ini merangkumi pelbagai perkara harian.
Basima
Tariq bertanya kepada Huzur (atba) sama ada dibenarkan untuk menunaikan Subuh
pada pukul 6 pagi sebelum meninggalkan rumah jika seseorang itu dikehendaki
keluar ke sekolah dan lain-lain pada pukul 6 pagi manakala waktu Subuh yang
ditetapkan ialah 7 pagi.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) menjawab bahawa jika waktu Subuh bermula pada pukul 7
pagi, maka dia tidak boleh menawarkannya sebelum itu dan menambah bahawa dia
boleh menawarkannya dalam bas, kereta atau kereta api sebaik sahaja waktu Subuh
bermula.
Fareeha
Naeem bertanya apakah cara terbaik untuk menyatakan cinta seseorang kepada
Khilafat. Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berkata:
“Berdoalah
kepada Tuhan agar Allah memberimu peluang untuk menjalinkan hubungan dengan
Khilafah. Kedua, cuba ikuti apa yang Khalifa katakan,” Huzur (atba) menambah
bahawa tidak sepatutnya seseorang itu hanya mengikut apa yang memihak kepada
mereka dan meninggalkan apa yang mereka anggap tidak menguntungkan mereka, atau
mula merumuskan maksud mereka sendiri mengenainya.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) menambah dan menjelaskan bahawa dengan berpegang kepada
maksud sebenar kata-kata Khalifa, seseorang dapat memperdalam hubungan dan
kasih sayang mereka kepada Khilafah.
Saaria Ahmad, 12,
menyebut bahawa apabila rakan-rakannya yang bukan warga Jerman Ahmadi, yang
tidak tahu tentang Islam, Ahmadiyah mengunjungi rumahnya, mereka sering bertanya
tentang gambar berbingkai Khulafa Hadhrat Masih Mau’ud yang mereka lihat di
dinding rumahnya. . Dia meminta nasihat Huzur (atba) tentang cara menjelaskan
kepentingan Khulafa kepada kawan-kawannya.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) menggalakkan Saaria Ahmad menggunakan peluang itu untuk
mendidik rakan-rakan Jermannya tentang Hadhrat Masih Mau’ud – yang mengaku
sebagai Masihi Mau’ud (as) zaman itu – dan Khulafanya. Dia boleh menjelaskan
kepada rakan-rakan Kristiannya, yang percaya kepada kedatangan kedua Jesus (as),
bahawa Jamaah kami percaya Jesus (as) sebagai nabi Allah yang dihormati yang
telah wafat, dan bahawa kedatangan kedua Nabi Isa (as) telah digenapi melalui
Hazrat Ahmad (as), Yang Dijanjikan. Masihi Mau’ud (as) dan Imam Mahdi, yang
datang untuk bertabligh tentang Islam yang sebenar dan mengumumkannya sebagai
Hadhrat Masih Mau’ud dan bahawa selepas kewafatannya, sistem Khilafah telah
ditubuhkan semula. Hazrat Khalifatul Masih (as) menasihatinya untuk memberitahu
rakan-rakannya bahawa gambar-gambar berbingkai di dinding biliknya adalah foto-foto
penerus Hadhrat Masih Mau’ud dan mesej Ahmadiyah adalah cinta, keamanan dan
menyebarkan ajaran Islam yang sebenar ke seluruh dunia. Huzur (atba) berkata,
"Agama adalah masalah hati," jadi, sesiapa yang ingin menerima Islam
boleh melakukannya dan sesiapa yang tidak juga bebas.
Nigarish
Ahmad bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) tentang malaikat. Huzur
(atba) berkata bahawa malaikat tidak mempunyai tubuh jasmani yang dengannya
mereka boleh datang, duduk, dan bertemu, "seperti yang dilakukan seseorang
dalam mulaqat."
Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) menjelaskan bahawa malaikat kekal di tempat atau
kedudukannya. Apa yang tertanam dalam hati seseorang - sama ada penglihatan,
mimpi ilahi, atau wahyu yang diterima oleh para Nabi - dilakukan melalui
malaikat. Pada beberapa keadaan, di mana Tuhan menganggapnya perlu, kehadiran
malaikat boleh didedahkan. Tetapi ia tidak boleh dianggap bahawa malaikat telah
berpindah dari tempatnya. Huzur (atba) berkata, "Adalah salah untuk
berfikir bahawa malaikat memiliki tubuh fizikal."
Fikiran
soleh dari Tuhan ditanamkan ke dalam hati manusia melalui malaikat - sama ada
melalui mimpi atau cara lain. Ia tidak bermakna bahawa malaikat telah
meninggalkan tempat tetapnya dan kini secara fizikal dalam mimpi anda, Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) berkata.
Maleeha
Bushra Bhatti berkata beberapa gadis bukan Islam di sekolahnya menyatakan rasa
tidak suka mereka memakai dupatta (selendang). Dia meminta nasihat Hazrat
Khalifatul Masihi (atba) tentang cara menangani situasi itu.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) berkata bahawa dia harus berkata kepada mereka:
"'Setiap orang mempunyai keutamaan mereka sendiri.'" Huzur (atba)
meneruskan dengan menjelaskan bahawa dia harus memberitahu mereka untuk
meletakkan agama di sebelah pihak buat masa ini dan mengatakan kepada
gadis-gadis bahawa mereka memakai pakaian yang mereka gunakan selesa dengan,
atau mereka suka – sama ada seluar pendek atau rok dsb., “'Anda suka memakai
pakaian ini, jadi anda memakainya. Dan apa yang saya suka dan senangi, saya
pakai.’ Ini bukan soal perbalahan. Katakan kepada mereka, ‘Apa yang kamu suka
pakai, kamu pakai. Begitu juga, apa yang saya suka pakai, saya pakai.’ Selain
itu, selain daripada memberitahu mereka bahawa itulah yang anda suka, katakan
kepada mereka, 'Saya adalah penganut agama, Islam, dan Islam telah menetapkan
etika berpakaian untuk kanak-kanak perempuan.’” Huzur (atba) berkata kerana dia
masih muda, tidak wajib baginya untuk memakai tudung. Walau bagaimanapun, Huzur
(atba) berkata, apabila seseorang itu matang, ia menjadi wajib.
Huzur
(atba) berkata dia harus memberitahu pelajar di sekolahnya bahawa dia tidak
memakai dupatta untuk mereka. Beritahu mereka, “‘Kamu lakukan apa yang kamu
suka, dan saya melakukan apa yang saya suka. Apakah keperluan untuk bergaduh
dan bergaduh dan berasa jengkel?’ Katakan kepada mereka, ‘Kita adalah manusia,
kita harus hidup bersama dalam harmoni,’ […].”
Sabah
Khan bertanya kepada Hazrat Amirul Muminen (as) sama ada dia akan menghadiri
Jalsa Salana Jerman. Mendengar ini, Huzur (atba) tersenyum dan menjawab,
“Apabila Jalsa akan terjadi, maka kamu akan mengetahui apakah aku akan datang.
Jalsa [Jerman] akan berlangsung pada bulan Ogos, dan anda bertanya kepada saya
lapan bulan lebih awal.
Hibatul
Malik Khan bertanya kepada Huzur (atba) mengapa, selepas solat, kita tidak
mengangkat tangan dan berdoa seperti orang Islam yang lain.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) menjawab bahawa tidak semua orang Islam mengangkat
tangan mereka untuk berdoa selepas solat. Huzur (atba) mencadangkan agar dia
bertanya kepada mereka yang mengamalkan ini jika Nabi (saw) pernah melakukannya.
Huzur (atba) menunjukkan, "Tidak terbukti bahawa Nabi (saw) sering
mengangkat tangan untuk berdoa selepas solat."
Huzur
(atba) selanjutnya menjelaskan bahawa solat itu sendiri adalah satu bentuk doa
itu sendiri dan Masih Mau’ud telah berbicara tentang masalah ini. Huzur (atba)
berkata bahawa mengangkat tangan selepas solat untuk berdoa adalah seperti
melawat istana raja, di mana raja menawarkan anda peluang untuk meminta apa
sahaja yang anda inginkan, dan anda memilih untuk berdiam diri dan hanya
kemudian, apabila anda meninggalkan mahkamah, anda bertanya dan merayu untuk
sesuatu. Ia tidak masuk akal. Hazrat Amirul Mumineen (atba) berkata bahawa
adalah logik bahawa apabila berdoa kepada Tuhan, kita berdoa dan meminta-Nya
semasa solat. "Kami mengikuti apa yang dilakukan oleh Nabi saw," kata
Huzur (atba).
Quratul
Ain bertanya bagaimana agama yang berbeza dibentuk. Mendengar ini, Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) tersenyum dan berkata, "Engkau telah menanyakan
soalan yang sangat sukar."
Huzur
(atba) menjelaskan bahawa untuk membimbing manusia, Allah mengutus para Nabi.
Contohnya, Allah mengutus Adam (as). Kemudian, apabila manusia berpindah ke
kawasan yang berlainan, Allah membangkitkan para nabi di kalangan manusia di
negara masing-masing. Pada masa itu, tiada alat pengangkutan seperti yang kita
ada hari ini - tiada kereta, tiada kapal terbang. Tiada telefon, sistem
pemesejan, kumpulan WhatsApp atau e-mel. “Orang-orang pada masa itu terhad
kepada kawasan mereka,” dan untuk sebab ini, para nabi dibangkitkan di kalangan
orang-orang itu dan kemudian beberapa nabi telah dibangkitkan untuk reformasi
negara-negara tertentu untuk membimbing mereka dan menunjukkan kepada mereka
jalan yang benar, sebagai contoh, “Dia [Tuhan] mengutus Hazrat Musa (as) untuk
reformasi Bani Israel,” kata Huzur (atba). Kemudian Allah membangkitkan Nabi
Isa (as) untuk meneruskan ajaran yang diberikan kepada Nabi Musa (as). Tuhan
menganggap bahawa apabila manusia bersedia untuk memahami mesej Nabi Terakhir,
Dia mengutus Nabi Suci untuk seluruh dunia, yang diberi pengajaran lengkap:
Al-Qur’an.
Huzur (atba) berkata
bahawa pada zaman ini, di mana alat perhubungan dan pengangkutan mudah
didapati, dan dengan pelbagai kemajuan teknologi lain seperti mesin cetak,
Allah menghantar Al Masih (as) yang Dijanjikan untuk menghidupkan dan
menyebarkan ajaran Nabi Muhammad (saw).
"Sebab
mengapa terdapat agama yang berbeza, pada mulanya, adalah kerana orang tidak
dapat melakukan perjalanan jauh, dan kedua, kerana manusia belum dapat memahami
sepenuhnya Mesej [akhir] yang Allah kehendaki," namun, Huzur (atba)
menambah, apabila Allah menganggap bahawa manusia dapat memahami mesej terakhir
nabi pembawa hukum terakhir, Dia mengutus Nabi Muhammad (saw) dan kemudian
hambanya, Hazrat Ahmad (as) untuk menyatukan semua orang di bawah panji Islam.
Huzur
(atba) menambah bahawa kitab-kitab agama lain telah diinterpolasi, manakala
Al-Qur’an dalam bentuk asli dan murni dan ia akan kekal selama-lamanya, yang
menunjukkan bahawa Islam adalah agama yang benar, yang ditakdirkan untuk
tersebar ke seluruh dunia. Huzur (atba) berkata, adalah menjadi kewajipan kita
– termasuk waqifeen-e-nau dan waqifaat-e-nau, dan setiap ahli Jemaat – untuk
melaksanakan ajaran yang lengkap ini dan menyebarkannya ke seluruh dunia dengan
cara bertabligh.
Uzma
Mir bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) mengapa kita menggunakan kata
ganti maskulin dan bukan feminin apabila bercakap tentang Tuhan. Apabila
ditanya soalannya, dia berkata mengapa kita menyebut “الله تعالىٰ فرماتا ہے”
yang bermaksud Allah Taala berfirman (menggunakan kata ganti lelaki), dan
bukannya “الله تعالىٰ فرماتى ہے” (menggunakan kata ganti perempuan).
Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) menjawab, “Allah bukan lelaki dan bukan perempuan.
Allah tidak mempunyai jantina,” Huzur (atba) menambah bahawa apabila seseorang
bercakap tentang Allah, seseorang menggunakan kata ganti nama maskulin untuk
menggambarkan Baginda dalam bahasa Urdu.
Huzur
(atba) kemudian memberikan contoh pelbagai bahasa seperti Jerman, di mana Tuhan
dirujuk menggunakan kata ganti maskulin dan mengatakan bahawa ia adalah isu
labahasa. Jika tidak, Tuhan bukan lelaki mahupun perempuan. "Allah adalah
Makhluk yang berada di atas dan di luar segala-galanya," kata Huzur (atba).
Husna
Ahmad bertanyakan tentang sebab meletakkan jenazah di hadapan jemaah ketika
solat jenazah (janazah).
Hazrat Khalifatul Masih
V (atba) tersenyum dan bertanya kepada Husna, sama ada mayat itu harus
diletakkan di belakang para jemaat menurut pendapatnya. Huzur (atba) kemudian
menjelaskan bahawa ini dilakukan supaya jemaat, di samping memuji Tuhan dan
membaca durood, diingatkan untuk mendoakan si mati dan mengingati mereka dalam
doa mereka apabila jenazah diletakkan di hadapan mereka. Huzur (atba) menambah
bahawa dalam beberapa kes, "kami juga menyembahyangkan jenazah tanpa
kehadiran." Menyinggung para syuhada Burkina Faso, Huzur (atba) berkata,
“Walaupun mereka [mayat-mayat syuhada] tidak ada di hadapanku, aku mengimami solat
jenazah mereka.”
Oleh
itu, jika jenazah hadir, ia diletakkan di hadapan para jemaat supaya mereka
dapat mendoakan si mati, untuk mereka yang kehilangan dan untuk diri mereka
sendiri.
Aroosa
Qamar bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) apakah aktiviti
kegemarannya yang dia lakukan bersama ibu bapanya.
Huzur
(atba) berkata terdapat banyak aktiviti yang dilakukannya bersama ibu bapanya,
seperti mendengar nasihat mereka, mengembara bersama mereka dan pergi ke
pergunungan. Huzur (atba) berkata bahawa ia bukan soal aktiviti kegemarannya,
"Kenangan seseorang dengan ibu bapa mereka sentiasa menyenangkan."
Maheel
Arshad tertanya-tanya mengapa kita melakukan solat lima waktu, yang dikenali
sebagai solat, walaupun lafaznya tetap sama dalam setiap solat. Dia bertanya
kepada Huzur (atba) mengapa amalan itu melibatkan solat lima waktu dan bukannya
satu sahaja.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) menjawab dengan mengatakan bahawa pada mulanya, Allah
Yang Maha Kuasa memerintahkan Nabi (saw) untuk menyuruh umat Islam solat 50
kali sehari. Huzur (atba) berkata bahawa kita berdoa kepada Allah dan bersyukur
kepada-Nya kerana Dia menciptakan kita, memberi kita rezeki dan sangat Pengasih
dan Penyayang. Huzur (atba) menggalakkannya mempelajari terjemahan Surah
al-Fatihah untuk pemahaman yang lebih mendalam. "Kami berulang kali
mencari limpah kurnia Tuhan supaya Dia boleh terus menjadikan kami penerima
berkat dan ganjarannya," kata Huzur (atba).
Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) menyebutkan pelbagai nikmat Allah yang dikurniakan
kepada penanya dan mengatakan bahawa untuk menyatakan kesyukuran, kami
menunaikan solat lima waktu. Huzur (atba) berkata bahawa hari itu terdiri
daripada lima fasa, seseorang boleh bertanya mengapa matahari tidak kekal pada
siang hari dan kekal dalam satu keadaan. Huzur (atba) berkata, matahari terbit,
mencapai kemuncaknya, mula terbenam, akhirnya terbenam dan kemudiannya menjadi
gelap gulita. "Sama seperti terdapat lima fasa dalam sehari, inilah
sebabnya lima solat disyariatkan untuk hari itu," jelas Huzur (atba).
Shafia
Mansoor, 12, menyatakan bahawa berpurdah adalah wajib bagi wanita Islam.
Bagaimanapun, dia juga mengakui kepentingan menjaga kesihatan dan bertanya sama
ada dibenarkan bagi seorang wanita untuk berjalan pagi atau berjoging sambil
bertudung dan berkot.
Hazrat
Khalifatul Masih V (atba), semasa berucap kepada Shafia, berkata “Anda tentu
boleh berjoging. Anda dibenarkan,” tanpa bercampur dengan orang lain. Huzur
(atba) menegaskan bahawa ramai orang, tanpa mengira agama mereka, menutup diri
mereka untuk kehangatan ketika bersenam di luar rumah, dan walaupun pada musim
panas, ada yang memakai topi. Walau bagaimanapun, Huzur (atba) berkata adalah
dinasihatkan untuk pergi dengan abang atau bapa kerana taman, kadang-kadang,
boleh dipenuhi dengan watak yang tidak menyenangkan.
Sofia
Nadeem bertanya kepada Huzur (atba) sama ada dibenarkan memberi wang kepada
pengemis yang memintanya, walaupun terdapat ketidakpastian sama ada mereka
benar-benar memerlukan.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) menyatakan bahawa adalah dibenarkan untuk memberi wang
kepada pengemis yang memintanya tetapi menambah bahawa adalah lebih baik untuk
menderma melalui organisasi kebajikan. Huzur (atba) menyebut bahawa Jemaat juga
memberi kepada pertubuhan amal kerana mereka mempunyai sistem yang dilaksanakan
dan tahu cara menggunakannya dengan sebaiknya sama ada untuk pendidikan
sekolah, memberi makan orang, atau merawat orang secara perubatan.
Huzur
(atba) menambah bahawa jika seseorang itu diminta wang oleh seorang pengemis
individu, tidak wajar menolak atau menolaknya tetapi memberinya sesuatu,
walaupun jumlahnya sedikit. Jika seseorang tidak mahu memberi, dia hanya boleh
mengucapkan salam dan pergi, tanpa memarahi pengemis itu.
Marusa
Mishael bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) apa yang dimaksudkan
dengan "maqaam-e-mahmud".
Huzur
(atba) berkata bahawa ia adalah stesen yang tinggi. Huzur (atba) berkata bahawa
seseorang itu hendaklah melakukan perbuatan baik dan berdoa kepada Allah agar
Dia membolehkan seseorang itu melakukan perbuatan baik dan membolehkan mereka
mencapai “maqaam-e-mahmud”.
Rameena
Afsha bertanya kepada Huzur (atba) apa yang harus dilakukan jika mereka terlupa
melakukan solat.
Sebagai tindak balas,
Hazrat Amirul Mumineen (atba) mengemukakan soalan, "Pernahkah anda terlupa
makan makanan atau bersarapan sebelum pergi ke sekolah?" Huzur (atba)
menambah bahawa jika seseorang mencintai Allah, maka jangan lupa untuk
menunaikan solat. Walau bagaimanapun, Huzur (atba) berkata, jika seseorang
terlupa menunaikan solat kerana dalam perjalanan seperti pulang lewat dari
sekolah atau kerja lain, dan jika teringat sebelum solat berikutnya, mereka
hendaklah menebus solat yang tertinggal. Huzur (atba) menekankan bahawa
seseorang tidak boleh melakukan solat pada waktu yang diharamkan.
Alisha
Raza bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba) bagaimana sejadah Nabi.
Huzur (atba)
menggambarkan zaman awal Masjid Nabawi di Madinah, dengan menyatakan bahawa ia
tidak mempunyai bumbung pada masa itu. Huzur (atba) menjelaskan bahawa apabila
umat Islam melakukan sujud dalam solat, hujan akan meninggalkan kesan air dan
lumpur di dahi mereka, kerana Bumi itu sendiri berfungsi sebagai sejadah
mereka. Huzur (atba) menambah bahawa orang Islam kemudiannya akan membuat tikar
daripada daun kurma, yang akan mereka gunakan untuk solat dan sebagai tempat
tidur.
Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) berkata bahawa apabila Nabi (saw) sedang berehat,
ketika dia bangun, Hazrat Umar (ra) melihat dia mempunyai tanda pada tikar yang
diperbuat daripada daun kurma, meninggalkan bekas di belakangnya. Oleh itu, Huzur
(atba) berkata, pada zaman itu, mereka menggunakan tikar yang diperbuat
daripada daun kurma sebagai sejadah juga.
Terakhir,
Laiba Saliha Siddiq, 10, bertanya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba)
mengapa Allah mencipta planet yang berbeza.
Huzur
(atba) menjawab: "Ini adalah kehendak Allah," dan menambah bahawa
segala-galanya, termasuk planet-planet, diciptakan oleh kehendak Allah dan
semuanya mempunyai tujuan. Huzur (atba) mengakui bahawa ia adalah topik yang
rumit untuk seorang gadis seusianya dan mencadangkan bahawa penyoal mungkin
memahami lebih lanjut mengenainya apabila mereka semakin dewasa. Selanjutnya, Huzur
(atba) menambah bahawa apabila sains berkembang, seseorang akan mengetahui
lebih lanjut tentang tujuan dan kesan planet-planet ini. Huzur (atba) juga
menekankan bahawa kewujudan planet adalah "pertunjukan Kuasa Tuhan dan
bahawa mereka dicipta untuk faedah manusia."
Akhirnya,
Hazrat Khalifatul Masih V (atba) berpaling kepada Sadr Sahiba dan Setiausaha Nasirat
dan bertanya sama ada usaha telah dibuat untuk mengajar kanak-kanak bahasa Urdu
juga, yang dia katakan bahawa mereka akan melakukannya pada masa hadapan. Huzur
(atba) berkata, kata-kata Hadhrat Masih Mau'ud harus diajar dan disampaikan
dalam bahasa Urdu dan kemudian diterjemahkan.
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) menyampaikan salamnya dan selepas itu pertemuan itu
berakhir.
(Laporan disediakan
oleh Al Hakam)
Comments
Post a Comment