100 Tahun Lalu… – Kedatangan Kedua Kristus: Perspektif Muslim tentang penggenapan nubuatan alkitabiah – Bahagian 1

 100 Tahun Lalu… – Kedatangan Kedua Kristus: Perspektif Muslim tentang penggenapan nubuatan alkitabiah – Bahagian 1

27 Januari 2023

Kemas Kini Terakhir pada 27 Januari 2023

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

The Review of Religions [Bahasa Inggeris], Januari, Februari & March 1923

Surat Hazrat Maulvi Sher Ali kepada Madras Mail mengenai kedatangan Masih Mau’ud

Hazrat Maulvi Sher Ali Sahib (ra) (1875-1947)

Dalam surat khabarMadras Mail pada 5 dan 6 Disember 1922, terdapat dua surat panjang mengenai Kedatangan Kedua Kristus daripada "A Student of Prophecy (Pelajar Nubuat)". Penulis surat-surat itu memulakan dengan berkata: “Fakta-fakta tentang Kedatangan Pertama adalah pengetahuan umum, tetapi nampaknya jangkaan Kedatangan Kedua tidak melibatkan minda dan hati orang Kristian sebagaimana mestinya. Mereka nampaknya berpandangan bahawa ia telah lama tertangguh sehingga hampir melepasi bilangan praktikal yang menuntut perhatian. Namun, dalam Perjanjian Baru, mereka diberitahu tanpa ragu-ragu untuk memerhatikannya, dan mencari tanda-tanda tertentu yang akan menandakan pendekatannya. Selanjutnya, pelajar nubuat menyatakan bahawa Alkitab mengandungi nubuatan tentang masa Kedatangan Kedua.” Kemudian penulis surat itu meneruskan untuk menunjukkan, berdasarkan nubuatan Alkitab, bahawa "Masanya sudah dekat - bahawa penebusan orang yang beriman sudah dekat" [Lukas 21:28]. Dia mengakhiri dengan mengatakan, “Terdapat banyak orang Kristian yang bersungguh-sungguh yang memelihara ‘Harapan Besar’ bahawa tahun depan akan menyaksikan Kedatangan Kristus, dengan kuasa untuk mendirikan Kerajaannya. Semua orang Kristian dengan jelas diminta untuk berjaga-jaga dan bersedia untuk Kedatangan itu, dan mereka harus bertanya kepada diri mereka sendiri sama ada, memandangkan nubuatan yang menunjukkan semakin dekatnya Kedatangan Kedua, mereka boleh bergema dari hati doa mereka, 'Begitupun datanglah, Tuhan Yesus' .”

Surat-surat itu nampaknya telah membangkitkan minat editor Madras Mail, dan dia, semasa menjemput surat-menyurat mengenai perkara ini, berkata: "Perarakan peristiwa, khususnya di Timur Dekat, hampir akan meyakinkan seseorang bahawa terdapat lebih banyak lagi dalam perkara ini. pengiraan yang ingin tahu daripada yang ingin dipercayai." Sebagai tindak balas kepada jemputan editor Madras Mail, surat berikut telah dihantar kepadanya untuk diterbitkan. "Harapan Besar" telah pun dipenuhi; Al-Masihi telah pun datang dan jika orang Kristian tidak menerima Al-Masihi yang sebenar, mereka akan terus berkata, seperti yang mereka lakukan sekarang, bahawa "tahun depan akan menyaksikan Kedatangan Kristus," tetapi "tahun depan" itu tidak akan datang. Biarkan mereka merenung dengan teliti apa yang telah diperkatakan dalam surat yang diterbitkan semula di bawah. (Editor, The Review of Religions, 1923)

 

[Surat kepada editor Madras Mail]

Kepada

Editor, Madras Mail, Madras.

Yang Berhormat,

Dalam keluaran anda pada 5 Disember 1922, terdapat artikel panjang mengenai Kedatangan Kedua Masihi Mau’ud oleh “Seorang Pelajar Nubuat” dan anda berbesar hati untuk menjemput surat-menyurat mengenai perkara itu.

Ini adalah subjek yang saya sangat berminat, dan oleh itu saya mengambil kebebasan untuk menyatakan pandangan saya tentang subjek yang sangat menarik ini sebagai respons kepada jemputan anda.

Saya bukan seorang Kristian, tetapi ini, saya fikir, tidak akan menjadi penghalang untuk saya mengambil bahagian dalam perbincangan ini. Tuhan sebagai Bapa bersama semua manusia, firman-Nya adalah milik bersama kita semua dan seorang Muslim mempunyai hak yang sama untuk mempelajarinya seperti mana-mana orang Yahudi atau Kristian. Tidak, saya percaya adalah menjadi kewajipan saya untuk bercakap mengenai topik Kedatangan Yesus Kedua, kerana saya berpendapat bahawa nubuatan itu telah pun digenapi. Memandangkan menjadi kewajipan seorang Kristian untuk memberitahu orang Yahudi bahawa nubuatan Alkitab yang berkaitan dengan Kedatangan Pertama Al-Masihi telah digenapi, begitu juga saya, yang percaya bahawa nubuatan Alkitab mengenai Kedatangan Kedua Al-Masihi telah pun digenapi, berasa terikat untuk memberitahu orang Kristian bahawa dia tidak perlu menantikan masa depan untuk Kedatangan Al-Masihi, kerana Kedatangan itu telah pun berlaku. Dan saya fikir ia adalah kewajipan seorang Kristian juga untuk mendengar saya dengan fikiran terbuka. Diri anda yang terpelajar atau ramai pembaca Kristian anda tidak sepatutnya mengandaikan bahawa saya salah. Seperti setiap hakim yang tidak berat sebelah dan tidak berat sebelah, mereka harus menyimpan pertimbangan mereka sehingga mereka mendengar hujah saya.

Bible

Sebelum saya meneruskan untuk menunjukkan bagaimana nubuatan mengenai Kedatangan Kedua Al-Masihi telah digenapi, saya mesti memberitahu rakan-rakan Kristian saya bahawa tokoh kudus, yang penampilannya pada zaman sekarang menggenapi nubuat yang dipersoalkan, tidak memerlukan nubuatan itu, dalam Kitab Kristian dan Yahudi untuk membuktikan kebenaran dakwaannya. Ayat-ayat ini memang memberikan bukti kebenarannya, tetapi ia tidak menjadi satu-satunya atau bukti utama. Tidak, walaupun Kitab Suci Yahudi dan Kristian tidak wujud, kebenaran dakwaan beliau akan tetap jelas seperti dakwaan mana-mana nabi lain yang pernah dilahirkan di bumi ini. Dia bukan sahaja menggenapi dalam diri-Nya semua tanda yang diberikan kepada kita oleh nabi-nabi Israel dan juga pelihat-pelihat besar dari bangsa-bangsa lain, (kerana nubuatan tentang kemunculan seorang Rasul Besar pada Zaman Akhir boleh didapati dalam semua agama besar di dunia), tetapi Tuhan bekerja dengan tangan-Nya tanda-tanda perkasa yang menjadikan kebenaran dakwaan-Nya sejelas matahari tengah hari dan Dia datang dengan segala tanda-tanda dan semua ciri-ciri seorang nabi yang benar. Tetapi pada masa ini, saya akan menghadkan diri saya kepada bukti dari Kitab Suci Yahudi dan Kristian.

Untuk memahami dengan betul bagaimana nubuatan Kedatangan Kedua Al-Masihi telah digenapi, adalah perlu bagi kita untuk melihat nubuatan Kedatangan Pertama Al-Masihi dan melihat bagaimana ia digenapi. Kajian tentang nubuatan itu akan sangat membantu kita dalam memahami nubuatan kedua dan akan menjadi panduan bagi kita dalam menafsirkan nubuatan yang terakhir.

Yesus [as] muncul 1900 tahun yang lalu, dan mengaku sebagai Al-Masihi yang Dijanjikan. Tetapi adakah orang Yahudi yang terpelajar menerimanya? Jawapannya adalah tidak". Tetapi saya bertanya mengapa mereka tidak menerima dia jika dia datang sebagai penggenapan nubuatan yang dibuat oleh nabi-nabi Israel. Jika nubuatan telah digenapi, mengapa ahli teologi Yahudi menolaknya? Adalah penting bagi kita untuk mengetahui sebab yang menyebabkan pelajar Yahudi menolak Yesus, supaya kita boleh mengambil amaran daripada teladan mereka dan tidak melakukan kesilapan maut yang sama seperti yang mereka lakukan. Sabda Nabi (saw) dari Arab: “Seorang mukmin tidak digigit dua kali dari lubang yang sama.” Maka beritahulah kami akan kesalahan orang Yahudi supaya kami dapat berjaga-jaga daripadanya.

Kesilapan pertama yang dilakukan oleh orang Yahudi ialah mereka mengambil nubuatan itu dengan ketat dalam erti kata literal mereka dan enggan menerima tafsiran yang ditawarkan oleh Yesus.

Sebagai contoh, mereka percaya bahawa Masihi Mau’ud akan menjadi raja yang akan melepaskan mereka daripada orang asing, tetapi Yesus berkata, dia memang seorang raja, tetapi kerajaannya bukan dari dunia ini.

Matius memberitahu kita, “Ketika Yesus dilahirkan di Betlehem di Yudea pada zaman raja Herodes, datanglah orang-orang Majus dari Timur ke Yerusalem dan berkata, ‘Di manakah Dia yang telah dilahirkan sebagai raja orang Yahudi?’” [Matius 2] :1-2]

Malaikat Tuhan, ketika menyampaikan kabar gembira tentang seorang anak kepada Maria, berkata, “Tuhan Allah akan mengaruniakan kepada-Nya takhta Daud, bapa leluhur-Nya” [Lukas 1:32]. Malah para murid berpegang pada kepercayaan bahawa Yesus akan memberikan pembebasan sementara bagi orang Yahudi, kerana dua daripada mereka dilaporkan berkata selepas “Penyaliban” Yesus, “Kami percaya bahawa Dialah yang seharusnya menebus Israel” (Lukas 24:21). Tetapi apabila Pilatus bertanya kepada Yesus sama ada Dia raja orang Yahudi, dia menjawab, “Kerajaan-Ku bukan dari dunia ini” [Yohanes 18:36]. Oleh itu, adalah jelas bahawa kedua-dua orang Yahudi dan murid-murid Yesus telah tersilap dalam tafsiran mereka tentang nubuatan dan bahawa Yesus bukan untuk menjadi seorang raja duniawi, tetapi seorang raja rohani.

Begitu juga, orang Yahudi menafsirkan Maleakhi 4:5 secara literal dan percaya bahawa sebelum Al-Masihi muncul, Elia mesti datang. Tetapi Yesus menafsirkan nubuat ini sebaliknya. Menurutnya, kedatangan kembali Elia bermaksud, bukan kedatangan Elia yang sama secara peribadi, yang menegur Israel penyembah berhala, yang memusnahkan Baal, dan yang mengenainya ada tertulis bahawa dia "Naik melalui angin puyuh ke syurga", (2 Raja-raja 2:11) tetapi penampilan seorang lelaki lain dalam roh dan tabiat Elia. Dalam Matius 17:10-13, kita membaca: “Dan murid-murid-Nya bertanya kepada-Nya, “Jika demikian, mengapakah ahli-ahli Taurat berkata bahawa Elia mesti datang dahulu?” Yesus menjawab dan berkata kepada mereka, ‘Elias benar-benar akan datang dahulu dan memulihkan. semua benda. Tetapi Aku berkata kepadamu, bahawa Elias sudah datang, dan mereka tidak mengenalinya tetapi telah melakukan kepadanya apa sahaja yang mereka kehendaki. Demikian juga, Anak Manusia akan menderita karena mereka.’ Maka mengertilah murid-murid itu, bahwa Ia berbicara kepada mereka tentang Yohanes Pembaptis.”

Tafsiran Yesus ini ditolak oleh orang Yahudi dan mereka enggan menerima Dia kerana Elia, yang telah naik ke syurga secara jasmani, tidak kembali secara peribadi. Adalah aneh bahawa ramai orang Kristian mengambil pandangan yang sama seperti orang Yahudi, tentang kedatangan kembali Elia walaupun Yesus berkata dengan jelas: “Dan jika kamu mau menerimanya, inilah Elia, yang akan datang. Siapa bertelinga untuk mendengar, hendaklah ia mendengar.” [Matius 11:14-15]

Satu lagi kesilapan yang dilakukan oleh orang Yahudi ialah, dibutakan oleh tafsiran nubuat mereka sendiri, mereka menjadi sangat prejudis terhadap Yesus sehingga mereka tidak memikirkan tanda-tanda yang ditunjukkannya sebagai bukti dakwaannya. Orang Yahudi telah membuat gambaran tentang Al-Masihi dalam imaginasi mereka sendiri. Gambaran khayalan itu, yang berdasarkan tafsiran mereka sendiri tentang nubuatan dan tradisi yang salah, tidak terbukti menjadi kenyataan. Al-Masihi yang sebenar tidak sesuai dengan Al-Masihi khayalan yang mereka gambarkan sendiri, disesatkan oleh tafsiran dan tradisi mereka yang salah. Mengharapkan kedatangan seorang raja duniawi yang memiliki kemegahan dan kewibawaan yang besar, mereka gagal mengenalinya dalam orang Nazarene yang hina, yang merupakan sekutu pemungut cukai dan orang berdosa dan yang dengan pedas mengecam tradisi dan kepercayaan yang disayangi oleh fikiran orang Yahudi. Itu adalah kesilapan maut yang mereka lakukan. Memang, adalah kesalahan yang selalu dilakukan oleh para pengingkar nabi dan kesalahan inilah yang menjadi batu penghalang bagi mereka dan menghalangi mereka untuk menerima para nabi apabila mereka datang.

Oleh itu, dengan contoh-contoh seperti itu di hadapan kita, adalah wajar bagi kita untuk mengelakkan kesilapan sedemikian supaya kita tidak dengan cara yang sama kehilangan anugerah yang tidak ternilai untuk menerima Masihi Mau’ud yang sebenar.

Kita tidak seharusnya bergantung pada tafsiran nubuatan kita sendiri. Sejarah memberikan banyak bukti tentang fakta bahawa manusia selalu melakukan kesalahan apabila mereka cuba menjelaskan nubuatan sebelum selesai. Mereka yang telah berbuat demikian telah terjun melampaui kedalaman mereka dan akibatnya mereka telah tersesat dalam jurang kesesatan. Nubuat-nubuat seperti itu hanya dapat dijelaskan oleh peristiwa-peristiwa itu, dan adalah suatu kesilapan besar untuk menetapkan sebarang tafsiran yang pasti apabila peristiwa-peristiwa yang dinubuatkan itu masih dalam rahim zaman.

Sungguh menggembirakan apabila mengetahui bahawa ramai penulis Kristian telah cukup cerdik untuk mempelajari pelajaran hebat ini yang telah diajarkan oleh sejarah nubuatan kepada kita. Pendeta Kanan Thomas Newton, DD, Lord Bishop of Bristol, yang telah menulis sebuah buku besar mengenai nubuatan Alkitab, berkata:

“Kita tidak dapat merangka sebarang konsep tentang bagaimana Kristus akan dinyatakan dalam kemuliaan, bagaimana tanduk kecil itu akan diberikan kepada nyala api yang menyala, atau bagaimana orang-orang kudus akan mengambil kerajaan, dan memilikinya untuk selama-lamanya. Ia adalah sifat nubuatan seperti itu tidak dapat difahami dengan sempurna, sehingga ia digenapi. Komen terbaik ke atas mereka adalah penyempurnaan mereka.”

Irenaeus, seperti yang dipetik oleh Pendeta Kanan Thomas Newton, berkata dalam kes yang sama, "Lebih pasti dan lebih selamat untuk menunggu pelengkap nubuatan daripada meramalkan dan mengilahi tentangnya." Encik J Liddel Kelly, yang nampaknya telah membuat kajian khas tentang subjek itu dan yang menerbitkan risalah bertajuk "The Last Days" pada tahun 1913, berkata:

“Pengumuman bahawa kesudahan segala sesuatu sudah dekat menimbulkan dalam banyak fikiran suatu penglihatan tentang penghakiman dan malapetaka, yang memuncak pada matahari dan bintang-bintang yang berjatuhan dari tempatnya dan di bumi yang mencair dengan panas yang membara. Pada mulanya, ia harus jelas bahawa tidak ada asas untuk ketakutan karut ini. Akhir, yang kini semakin hampir dan yang akan menjadi pendahuluan dari langit yang baru dan bumi yang baru, adalah penutupan zaman dispensasi sekarang. Peristiwa ketuhanan di mana seluruh ciptaan bergerak bukanlah malapetaka tetapi pembaharuan atau kelahiran baru. […] Revolusi besar yang akan datang akan dicapai tanpa kehadiran campur tangan ilahi langsung.

“Dunia dan rakyatnya akan terus berjalan seperti sekarang. Tanda-tanda di langit dan di bumi hanya dapat dilihat oleh segelintir orang sahaja. Majoriti besar akan menjadi pencemuh dan skeptik hampir ke akhir.”

Di tempat lain dalam risalah yang sama, dia berkata:

“Tiada bunyi sangkakala atau gendang

Hendaklah menandakan kedatangannya apabila dia datang

Untuk menuntut mahkotanya dan memberkati miliknya;

Tidak ada malaikat yang akan mengumumkan kelahirannya."

(Ditranskripsi oleh Al Hakam daripada yang asal, diterbitkan dalam The Review of Religions [Bahasa Inggeris], Januari, Februari dan March 1923)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad