100 Tahun Lalu… – Kedatangan Kedua Kristus: Perspektif Muslim tentang penggenapan nubuatan alkitabiah – Bahagian 1
100 Tahun Lalu… – Kedatangan Kedua Kristus: Perspektif Muslim tentang penggenapan nubuatan alkitabiah – Bahagian 1
27 Januari 2023
Kemas Kini Terakhir
pada 27 Januari 2023
Diterjemahkan oleh Musa
Bin Masran
The Review of Religions
[Bahasa Inggeris], Januari, Februari & March 1923
Surat Hazrat Maulvi
Sher Ali kepada Madras Mail mengenai kedatangan Masih Mau’ud
Hazrat Maulvi Sher Ali Sahib
(ra) (1875-1947)
Dalam
surat khabarMadras Mail pada 5 dan 6 Disember 1922, terdapat dua surat panjang
mengenai Kedatangan Kedua Kristus daripada "A Student of Prophecy (Pelajar
Nubuat)". Penulis surat-surat itu memulakan dengan berkata: “Fakta-fakta
tentang Kedatangan Pertama adalah pengetahuan umum, tetapi nampaknya jangkaan
Kedatangan Kedua tidak melibatkan minda dan hati orang Kristian sebagaimana
mestinya. Mereka nampaknya berpandangan bahawa ia telah lama tertangguh
sehingga hampir melepasi bilangan praktikal yang menuntut perhatian. Namun,
dalam Perjanjian Baru, mereka diberitahu tanpa ragu-ragu untuk memerhatikannya,
dan mencari tanda-tanda tertentu yang akan menandakan pendekatannya.
Selanjutnya, pelajar nubuat menyatakan bahawa Alkitab mengandungi nubuatan
tentang masa Kedatangan Kedua.” Kemudian penulis surat itu meneruskan untuk
menunjukkan, berdasarkan nubuatan Alkitab, bahawa "Masanya sudah dekat -
bahawa penebusan orang yang beriman sudah dekat" [Lukas 21:28]. Dia
mengakhiri dengan mengatakan, “Terdapat banyak orang Kristian yang
bersungguh-sungguh yang memelihara ‘Harapan Besar’ bahawa tahun depan akan
menyaksikan Kedatangan Kristus, dengan kuasa untuk mendirikan Kerajaannya.
Semua orang Kristian dengan jelas diminta untuk berjaga-jaga dan bersedia untuk
Kedatangan itu, dan mereka harus bertanya kepada diri mereka sendiri sama ada,
memandangkan nubuatan yang menunjukkan semakin dekatnya Kedatangan Kedua,
mereka boleh bergema dari hati doa mereka, 'Begitupun datanglah, Tuhan Yesus'
.”
Surat-surat
itu nampaknya telah membangkitkan minat editor Madras Mail, dan dia, semasa
menjemput surat-menyurat mengenai perkara ini, berkata: "Perarakan
peristiwa, khususnya di Timur Dekat, hampir akan meyakinkan seseorang bahawa
terdapat lebih banyak lagi dalam perkara ini. pengiraan yang ingin tahu
daripada yang ingin dipercayai." Sebagai tindak balas kepada jemputan
editor Madras Mail, surat berikut telah dihantar kepadanya untuk diterbitkan.
"Harapan Besar" telah pun dipenuhi; Al-Masihi telah pun datang dan
jika orang Kristian tidak menerima Al-Masihi yang sebenar, mereka akan terus
berkata, seperti yang mereka lakukan sekarang, bahawa "tahun depan akan
menyaksikan Kedatangan Kristus," tetapi "tahun depan" itu tidak
akan datang. Biarkan mereka merenung dengan teliti apa yang telah diperkatakan
dalam surat yang diterbitkan semula di bawah. (Editor, The Review of Religions,
1923)
[Surat kepada editor
Madras Mail]
Kepada
Editor, Madras Mail,
Madras.
Yang Berhormat,
Dalam
keluaran anda pada 5 Disember 1922, terdapat artikel panjang mengenai
Kedatangan Kedua Masihi Mau’ud oleh “Seorang Pelajar Nubuat” dan anda berbesar
hati untuk menjemput surat-menyurat mengenai perkara itu.
Ini
adalah subjek yang saya sangat berminat, dan oleh itu saya mengambil kebebasan
untuk menyatakan pandangan saya tentang subjek yang sangat menarik ini sebagai
respons kepada jemputan anda.
Saya bukan seorang Kristian, tetapi ini, saya fikir, tidak akan menjadi penghalang untuk saya mengambil bahagian dalam perbincangan ini. Tuhan sebagai Bapa bersama semua manusia, firman-Nya adalah milik bersama kita semua dan seorang Muslim mempunyai hak yang sama untuk mempelajarinya seperti mana-mana orang Yahudi atau Kristian. Tidak, saya percaya adalah menjadi kewajipan saya untuk bercakap mengenai topik Kedatangan Yesus Kedua, kerana saya berpendapat bahawa nubuatan itu telah pun digenapi. Memandangkan menjadi kewajipan seorang Kristian untuk memberitahu orang Yahudi bahawa nubuatan Alkitab yang berkaitan dengan Kedatangan Pertama Al-Masihi telah digenapi, begitu juga saya, yang percaya bahawa nubuatan Alkitab mengenai Kedatangan Kedua Al-Masihi telah pun digenapi, berasa terikat untuk memberitahu orang Kristian bahawa dia tidak perlu menantikan masa depan untuk Kedatangan Al-Masihi, kerana Kedatangan itu telah pun berlaku. Dan saya fikir ia adalah kewajipan seorang Kristian juga untuk mendengar saya dengan fikiran terbuka. Diri anda yang terpelajar atau ramai pembaca Kristian anda tidak sepatutnya mengandaikan bahawa saya salah. Seperti setiap hakim yang tidak berat sebelah dan tidak berat sebelah, mereka harus menyimpan pertimbangan mereka sehingga mereka mendengar hujah saya.
Bible
Sebelum
saya meneruskan untuk menunjukkan bagaimana nubuatan mengenai Kedatangan Kedua Al-Masihi
telah digenapi, saya mesti memberitahu rakan-rakan Kristian saya bahawa tokoh
kudus, yang penampilannya pada zaman sekarang menggenapi nubuat yang
dipersoalkan, tidak memerlukan nubuatan itu, dalam Kitab Kristian dan Yahudi
untuk membuktikan kebenaran dakwaannya. Ayat-ayat ini memang memberikan bukti
kebenarannya, tetapi ia tidak menjadi satu-satunya atau bukti utama. Tidak,
walaupun Kitab Suci Yahudi dan Kristian tidak wujud, kebenaran dakwaan beliau
akan tetap jelas seperti dakwaan mana-mana nabi lain yang pernah dilahirkan di
bumi ini. Dia bukan sahaja menggenapi dalam diri-Nya semua tanda yang diberikan
kepada kita oleh nabi-nabi Israel dan juga pelihat-pelihat besar dari
bangsa-bangsa lain, (kerana nubuatan tentang kemunculan seorang Rasul Besar
pada Zaman Akhir boleh didapati dalam semua agama besar di dunia), tetapi Tuhan
bekerja dengan tangan-Nya tanda-tanda perkasa yang menjadikan kebenaran dakwaan-Nya
sejelas matahari tengah hari dan Dia datang dengan segala tanda-tanda dan semua
ciri-ciri seorang nabi yang benar. Tetapi pada masa ini, saya akan menghadkan
diri saya kepada bukti dari Kitab Suci Yahudi dan Kristian.
Untuk
memahami dengan betul bagaimana nubuatan Kedatangan Kedua Al-Masihi telah
digenapi, adalah perlu bagi kita untuk melihat nubuatan Kedatangan Pertama Al-Masihi
dan melihat bagaimana ia digenapi. Kajian tentang nubuatan itu akan sangat
membantu kita dalam memahami nubuatan kedua dan akan menjadi panduan bagi kita
dalam menafsirkan nubuatan yang terakhir.
Yesus
[as] muncul 1900 tahun yang lalu, dan mengaku sebagai Al-Masihi yang
Dijanjikan. Tetapi adakah orang Yahudi yang terpelajar menerimanya? Jawapannya
adalah tidak". Tetapi saya bertanya mengapa mereka tidak menerima dia jika
dia datang sebagai penggenapan nubuatan yang dibuat oleh nabi-nabi Israel. Jika
nubuatan telah digenapi, mengapa ahli teologi Yahudi menolaknya? Adalah penting
bagi kita untuk mengetahui sebab yang menyebabkan pelajar Yahudi menolak Yesus,
supaya kita boleh mengambil amaran daripada teladan mereka dan tidak melakukan
kesilapan maut yang sama seperti yang mereka lakukan. Sabda Nabi (saw) dari
Arab: “Seorang mukmin tidak digigit dua kali dari lubang yang sama.” Maka
beritahulah kami akan kesalahan orang Yahudi supaya kami dapat berjaga-jaga
daripadanya.
Kesilapan
pertama yang dilakukan oleh orang Yahudi ialah mereka mengambil nubuatan itu
dengan ketat dalam erti kata literal mereka dan enggan menerima tafsiran yang
ditawarkan oleh Yesus.
Sebagai
contoh, mereka percaya bahawa Masihi Mau’ud akan menjadi raja yang akan
melepaskan mereka daripada orang asing, tetapi Yesus berkata, dia memang
seorang raja, tetapi kerajaannya bukan dari dunia ini.
Matius
memberitahu kita, “Ketika Yesus dilahirkan di Betlehem di Yudea pada zaman raja
Herodes, datanglah orang-orang Majus dari Timur ke Yerusalem dan berkata, ‘Di
manakah Dia yang telah dilahirkan sebagai raja orang Yahudi?’” [Matius 2] :1-2]
Malaikat
Tuhan, ketika menyampaikan kabar gembira tentang seorang anak kepada Maria,
berkata, “Tuhan Allah akan mengaruniakan kepada-Nya takhta Daud, bapa
leluhur-Nya” [Lukas 1:32]. Malah para murid berpegang pada kepercayaan bahawa
Yesus akan memberikan pembebasan sementara bagi orang Yahudi, kerana dua
daripada mereka dilaporkan berkata selepas “Penyaliban” Yesus, “Kami percaya
bahawa Dialah yang seharusnya menebus Israel” (Lukas 24:21). Tetapi apabila
Pilatus bertanya kepada Yesus sama ada Dia raja orang Yahudi, dia menjawab,
“Kerajaan-Ku bukan dari dunia ini” [Yohanes 18:36]. Oleh itu, adalah jelas
bahawa kedua-dua orang Yahudi dan murid-murid Yesus telah tersilap dalam
tafsiran mereka tentang nubuatan dan bahawa Yesus bukan untuk menjadi seorang
raja duniawi, tetapi seorang raja rohani.
Begitu
juga, orang Yahudi menafsirkan Maleakhi 4:5 secara literal dan percaya bahawa
sebelum Al-Masihi muncul, Elia mesti datang. Tetapi Yesus menafsirkan nubuat
ini sebaliknya. Menurutnya, kedatangan kembali Elia bermaksud, bukan kedatangan
Elia yang sama secara peribadi, yang menegur Israel penyembah berhala, yang
memusnahkan Baal, dan yang mengenainya ada tertulis bahawa dia "Naik
melalui angin puyuh ke syurga", (2 Raja-raja 2:11) tetapi penampilan
seorang lelaki lain dalam roh dan tabiat Elia. Dalam Matius 17:10-13, kita
membaca: “Dan murid-murid-Nya bertanya kepada-Nya, “Jika demikian, mengapakah
ahli-ahli Taurat berkata bahawa Elia mesti datang dahulu?” Yesus menjawab dan
berkata kepada mereka, ‘Elias benar-benar akan datang dahulu dan memulihkan.
semua benda. Tetapi Aku berkata kepadamu, bahawa Elias sudah datang, dan mereka
tidak mengenalinya tetapi telah melakukan kepadanya apa sahaja yang mereka
kehendaki. Demikian juga, Anak Manusia akan menderita karena mereka.’ Maka
mengertilah murid-murid itu, bahwa Ia berbicara kepada mereka tentang Yohanes
Pembaptis.”
Tafsiran
Yesus ini ditolak oleh orang Yahudi dan mereka enggan menerima Dia kerana Elia,
yang telah naik ke syurga secara jasmani, tidak kembali secara peribadi. Adalah
aneh bahawa ramai orang Kristian mengambil pandangan yang sama seperti orang
Yahudi, tentang kedatangan kembali Elia walaupun Yesus berkata dengan jelas:
“Dan jika kamu mau menerimanya, inilah Elia, yang akan datang. Siapa bertelinga
untuk mendengar, hendaklah ia mendengar.” [Matius 11:14-15]
Satu
lagi kesilapan yang dilakukan oleh orang Yahudi ialah, dibutakan oleh tafsiran
nubuat mereka sendiri, mereka menjadi sangat prejudis terhadap Yesus sehingga
mereka tidak memikirkan tanda-tanda yang ditunjukkannya sebagai bukti
dakwaannya. Orang Yahudi telah membuat gambaran tentang Al-Masihi dalam
imaginasi mereka sendiri. Gambaran khayalan itu, yang berdasarkan tafsiran
mereka sendiri tentang nubuatan dan tradisi yang salah, tidak terbukti menjadi
kenyataan. Al-Masihi yang sebenar tidak sesuai dengan Al-Masihi khayalan yang
mereka gambarkan sendiri, disesatkan oleh tafsiran dan tradisi mereka yang
salah. Mengharapkan kedatangan seorang raja duniawi yang memiliki kemegahan dan
kewibawaan yang besar, mereka gagal mengenalinya dalam orang Nazarene yang
hina, yang merupakan sekutu pemungut cukai dan orang berdosa dan yang dengan
pedas mengecam tradisi dan kepercayaan yang disayangi oleh fikiran orang
Yahudi. Itu adalah kesilapan maut yang mereka lakukan. Memang, adalah kesalahan
yang selalu dilakukan oleh para pengingkar nabi dan kesalahan inilah yang
menjadi batu penghalang bagi mereka dan menghalangi mereka untuk menerima para
nabi apabila mereka datang.
Oleh
itu, dengan contoh-contoh seperti itu di hadapan kita, adalah wajar bagi kita
untuk mengelakkan kesilapan sedemikian supaya kita tidak dengan cara yang sama
kehilangan anugerah yang tidak ternilai untuk menerima Masihi Mau’ud yang
sebenar.
Kita
tidak seharusnya bergantung pada tafsiran nubuatan kita sendiri. Sejarah
memberikan banyak bukti tentang fakta bahawa manusia selalu melakukan kesalahan
apabila mereka cuba menjelaskan nubuatan sebelum selesai. Mereka yang telah
berbuat demikian telah terjun melampaui kedalaman mereka dan akibatnya mereka
telah tersesat dalam jurang kesesatan. Nubuat-nubuat seperti itu hanya dapat
dijelaskan oleh peristiwa-peristiwa itu, dan adalah suatu kesilapan besar untuk
menetapkan sebarang tafsiran yang pasti apabila peristiwa-peristiwa yang
dinubuatkan itu masih dalam rahim zaman.
Sungguh
menggembirakan apabila mengetahui bahawa ramai penulis Kristian telah cukup
cerdik untuk mempelajari pelajaran hebat ini yang telah diajarkan oleh sejarah
nubuatan kepada kita. Pendeta Kanan Thomas Newton, DD, Lord Bishop of Bristol,
yang telah menulis sebuah buku besar mengenai nubuatan Alkitab, berkata:
“Kita
tidak dapat merangka sebarang konsep tentang bagaimana Kristus akan dinyatakan
dalam kemuliaan, bagaimana tanduk kecil itu akan diberikan kepada nyala api
yang menyala, atau bagaimana orang-orang kudus akan mengambil kerajaan, dan
memilikinya untuk selama-lamanya. Ia adalah sifat nubuatan seperti itu tidak
dapat difahami dengan sempurna, sehingga ia digenapi. Komen terbaik ke atas
mereka adalah penyempurnaan mereka.”
Irenaeus,
seperti yang dipetik oleh Pendeta Kanan Thomas Newton, berkata dalam kes yang
sama, "Lebih pasti dan lebih selamat untuk menunggu pelengkap nubuatan
daripada meramalkan dan mengilahi tentangnya." Encik J Liddel Kelly, yang
nampaknya telah membuat kajian khas tentang subjek itu dan yang menerbitkan
risalah bertajuk "The Last Days" pada tahun 1913, berkata:
“Pengumuman
bahawa kesudahan segala sesuatu sudah dekat menimbulkan dalam banyak fikiran
suatu penglihatan tentang penghakiman dan malapetaka, yang memuncak pada
matahari dan bintang-bintang yang berjatuhan dari tempatnya dan di bumi yang
mencair dengan panas yang membara. Pada mulanya, ia harus jelas bahawa tidak
ada asas untuk ketakutan karut ini. Akhir, yang kini semakin hampir dan yang
akan menjadi pendahuluan dari langit yang baru dan bumi yang baru, adalah
penutupan zaman dispensasi sekarang. Peristiwa ketuhanan di mana seluruh
ciptaan bergerak bukanlah malapetaka tetapi pembaharuan atau kelahiran baru.
[…] Revolusi besar yang akan datang akan dicapai tanpa kehadiran campur tangan
ilahi langsung.
“Dunia
dan rakyatnya akan terus berjalan seperti sekarang. Tanda-tanda di langit dan
di bumi hanya dapat dilihat oleh segelintir orang sahaja. Majoriti besar akan
menjadi pencemuh dan skeptik hampir ke akhir.”
Di
tempat lain dalam risalah yang sama, dia berkata:
“Tiada
bunyi sangkakala atau gendang
Hendaklah menandakan
kedatangannya apabila dia datang
Untuk menuntut
mahkotanya dan memberkati miliknya;
Tidak ada malaikat yang akan mengumumkan kelahirannya."
(Ditranskripsi oleh Al
Hakam daripada yang asal, diterbitkan dalam The Review of Religions [Bahasa
Inggeris], Januari, Februari dan March 1923)
Comments
Post a Comment