Kesaksamaan Gender dalam Islam oleh Farhan Iqbal,
Kesaksamaan Gender dalam Islam
oleh
Farhan Iqbal, Mubaligh, Jamaat Muslim Ahmadiyah Kanada
Terjemahan:
Musa Bin Masran
Dalam
perbualan kesaksamaan gender sering disindir bahawa dalam Islam tidak ada
persamaan gender.
Inti
dari ajaran Islam ialah sebagai lelaki, kita dilatih oleh alam semula jadi dan
disahkan oleh reka bentuk ilahi dan secara sejarah sepanjang zaman untuk melakukan
tiga perkara utama: untuk menyediakan, untuk melindungi, dan untuk memimpin.
Kami melakukan ini bukan untuk kepentingan kami sendiri, bukan untuk memberi rangsangan
kepada ego kami, tetapi dalam perkhidmatan kepada orang lain; keluarga dan
masyarakat dan negara kita. Manusia bukanlah unit yang sama. Hakikat bahawa
kita serupa juga bermakna kita tidak sama. Kami bukan bahagian jentera sosial
yang boleh ditukar ganti. Kesaksamaan tidak berasaskan ideologi politik tetapi
pada realiti perbezaan dan pergantungan bersama antara lelaki dan wanita
sebenar. Sebagai lelaki dan wanita, kita direka bentuk untuk saling memerlukan,
bukan meniru satu sama lain. Kerana kita telah menyimpang dari reka bentuk dan
niat ilahi, itu adalah sebab utama mengapa budaya moden sangat bercanggah
tentang kesaksamaan lelaki dan wanita.
Dalam
artikel ini, saya akan mengupas beberapa isu yang sering dibangkitkan dan
menangani persoalan umum: Adakah Islam mendiskriminasi wanita atau lelaki dalam
ajarannya? [*]
Apakah
kesamarataan?
Untuk
memahami isu ini, pertama sekali kita perlu menentukan apa yang dimaksudkan
dengan persamaan? Adakah kita bercakap tentang kesaksamaan mutlak apabila ia
berkaitan dengan hubungan jantina? Jika kita bercakap tentang kesaksamaan
mutlak, mesti jelas bahawa ramai (mungkin, semua) ateis, sekular, dan feminis
tidak mencadangkan persamaan mutlak jantina. Hampir semua orang mengakui bahawa
kedua-dua jantina perlu dilayan secara berbeza dalam sekurang-kurangnya
beberapa aktiviti kehidupan. Ambil sukan sebagai contoh. Jika kesaksamaan
mutlak adalah matlamat dalam sukan, kita akan mengadakan kejohanan dengan
lelaki dan wanita bermain bersama atau menentang satu sama lain. Tetapi ini
tidak berlaku sama sekali, kerana ujian pengesahan jantina berlaku untuk
memastikan tiada ketidaksamaan dengan mempunyai seorang lelaki yang
berpura-pura menjadi wanita bermain dalam sukan tertentu. Di sini,
"kesamaan" akan ditakrifkan sebagai wanita yang bermain menentang
wanita untuk bidang yang sama rata. Sekiranya kesaksamaan adalah mutlak, ujian
sedemikian tidak akan wujud. Kewujudan mereka menunjukkan bahawa kita semua
bersetuju bahawa alam telah memberikan kecenderungan, kebolehan, kekuatan dan
keperibadian yang berbeza, kepada lelaki dan wanita.
Sekarang,
mari kita ambil contoh yang lebih khusus yang juga berkaitan dengan sukan:
Kekuatan fizikal. Dalam hal ini, adalah salah untuk mengatakan bahawa semua
lelaki lebih kuat daripada wanita, tetapi adalah betul untuk mengatakan bahawa
lelaki secara umum lebih kuat daripada wanita, memandangkan istilah
"kekuatan" di sini digunakan untuk merujuk kepada fisiologi, kekuatan
otot dan bukan kepada jenis kekuatan lain seperti menangani trauma, terselamat
daripada penyakit, dan lain-lain di mana wanita sebenarnya lebih kuat. Oleh itu,
jika lelaki menyertai pertandingan sukan menentang wanita, mereka akan mendapat
kelebihan yang tidak adil. Isunya bukanlah satu kesaksamaan jantina dalam erti
kata yang mutlak. Sebaliknya, ia adalah isu kesaksamaan jantina dalam erti kata
terbaik.
Maksudnya
ialah mesti diakui bahawa setiap jantina mempunyai kekuatan dan kelemahan yang
mungkin bertindih atau tidak. Dalam aspek tertentu, satu jantina mempunyai
kelebihan berbanding yang lain, manakala dalam aspek lain, jantina yang lain
mempunyai kelebihan. Seperti yang dikatakan oleh seorang pakar psikiatri, Dr.
Neel Burton, "kebaikan dan keburukan biologi adalah lebih kurang sama rata
antara jantina".[i] Walaupun terdapat perbezaan ini, Tuhan menyatakan
dalam Al-Quran:
وَ مَنۡ یَّعۡمَلۡ مِنَ الصّٰلِحٰتِ مِنۡ ذَکَرٍ اَوۡ
اُنۡثٰی وَ ہُوَ مُؤۡمِنٌ فَاُولٰٓئِکَ یَدۡخُلُوۡنَ الۡجَنَّۃَ وَ لَا یُظۡلَمُوۡنَ
نَقِیۡرًا
Dan
barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan,
sedang ia beriman, maka mereka itu akan masuk surga dan tidak dianiaya sedikit
pun walaupun sebesar alur biji kurma [4:125]
Dalam
erti kata lain, sejauh mana kerohanian dan hubungan seseorang dengan Tuhan,
sememangnya terdapat persamaan mutlak antara jantina.
Memahami
Peranan Jantina
Apa
yang dilihat ramai sebagai ketidaksamaan antara jantina dalam Islam sebenarnya
adalah persamaan dalam bentuk terbaik. Kerana hakikat bahawa wanita dilahirkan
dengan keupayaan untuk melahirkan anak, dan secara semula jadi lebih bersedia
untuk menjaga keperluan bayi yang baru lahir, Islam telah memberikan mereka
peranan yang lebih penting dari segi pendidikan anak-anak. Ini tidak bermakna
lelaki tidak mempunyai sebarang peranan dalam hal ini. Ia hanya bermakna bahawa
bapa mempunyai peranan sokongan manakala ibu mempunyai peranan dan
tanggungjawab utama dalam menjaga anak-anak kecil
Sebaliknya,
Islam meletakkan peranan menyara keluarga dari segi kewangan kepada suami/bapa,
dan suami memikul tanggungjawab berat untuk memastikan keluarga terjaga dengan
baik. Hal ini diterangkan dalam ayat Al-Quran berikut:
dan
Menjelaskan
ayat ini, Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh) menulis,
“Dan
mereka (wanita) mempunyai hak yang sama dan sama dengan hak (lelaki) atas
mereka dalam keadilan y; (iaitu, bagi wanita, terdapat hak yang sama seperti
lelaki, kerana lelaki mempunyai hak ke atas wanita. Oleh itu, terdapat kesamaan
total dan tidak ada perbezaan apa pun antara hak asasi manusia wanita dan
lelaki.) Tetapi lelaki mempunyai tahap kelebihan terhadap mereka. Dan Allah
Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana” [2:229].[ii] Apakah kelebihan itu? Itu adalah
dari segi tanggungjawab mereka sebagai pencari nafkah, sebagaimana Al-Quran
berkata, “Kaum lelaki adalah pemimpin bagi wanita kerana Allah telah melebihkan
sebahagian mereka atas sebahagian yang lain, dan kerana mereka (lelaki)
menafkahkan sebahagian daripada harta mereka” [4:35]. Ajaran ini tidak
memberikan sebarang keistimewaan atau hak istimewa kepada lelaki kerana
tanggungjawab mereka lebih besar. Jika ada, ajaran ini nampaknya lebih keras
untuk lelaki, dan menjadikan kehidupan lebih mudah dan lebih selesa untuk
wanita.
Siapa
layan siapa?
Berkaitan
dengan isu yang dibincangkan dalam artikel ini adalah petikan Hazrat Masihi
Mau’ud, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), yang tersebar di Internet di mana
beliau (as) memetik bantahan seorang individu yang mendakwa bahawa menurut
ajaran Islam, lelaki dan wanita tidak dilayan sama rata. Hazrat Masihi Mau’ud (as)
menjawab dengan menulis:
“Jawapannya
ialah lelaki dan perempuan tidak sama. Pengalaman sejagat telah menunjukkan
bahawa lelaki lebih unggul daripada wanita dalam kuasa fizikal dan
mental”.[iii]
Petikan
di luar konteks ini, antara lain, biasanya dipamerkan di laman web media sosial
untuk menegaskan bahawa Jamaat Ahmadiyah Muslim tidak melihat lelaki dan wanita
sebagai sama taraf dan mendiskriminasi wanita dengan keras.
Apabila
petikan asal dilihat dalam konteks yang betul, dan dalam bahasa asal, ia jelas
menunjukkan bahawa Hazrat Masihi Mau’ud (as) bercakap tentang perbezaan antara
jantina yang telah dibincangkan di atas, dan yang telah diakui oleh doktor, pakar
psikiatri, dan ahli biologi sama, dan tidak ada sedikit pun diskriminasi atau
ketidaksamaan jantina yang dinyatakan dalam mana-mana tulisan Hazrat Masihi
Mau’ud (as).
Dalam
baris-baris yang mengikuti petikan di atas, Masihi Mau’ud (as) berhujah bahawa
“suami bertanggungjawab menyediakan segala keperluan dan kemudahan untuk
isterinya”, dan membentangkan bahagian berikut dari ayat Al-Qur’an:
(2:234) وَ عَلَی الۡمَوۡلُوۡدِ
لَہٗ رزۡقُہُنَّ وَ کسۡوتُہُنَّ بِالۡمَعۡرُوۡفِ
Maksudnya,
adalah menjadi tanggungjawab suami untuk menyediakan semua keperluan isterinya
dari segi pakaian, makanan, kebajikan, dan lain-lain. Kemudian, Masihi Mau’ud (as)
berpendapat bahawa sementara lelaki itu telah dianugerahkan kebolehan tertentu
yang meletakkan ini. tanggungjawab ke atasnya, dia juga diajar untuk melayan
isterinya dengan sebaik-baiknya. Dia menulis:
Al-Quran
memerintahkan bahawa jika seorang lelaki memberi isterinya segunung emas
sebagai tanda kasih sayang dan kebaikannya, dia tidak sepatutnya mengambilnya
kembali sekiranya berlaku perceraian. Ini menunjukkan penghormatan dan kedudukan
yang diberikan Islam kepada seorang wanita; sebenarnya, lelaki dalam aspek
tertentu seperti hambanya. Mereka telah diperintahkan dalam Al-Quran:
(4:20)وَ عاشروۡہن بالۡمعۡروۡف
iaitu,
bergaul dengan isteri-isteri anda dengan cara yang setiap orang yang munasabah
dapat melihat betapa baik dan lembutnya anda terhadap isteri anda.[iv]
Memandangkan
petikan ini yang hanya beberapa baris di bawah petikan di atas, dengan mudah
dapat disimpulkan bahawa Masihi Mau’ud (as) pada dasarnya berhujah bahawa
perbezaan biologi antara lelaki dan wanita memberi mereka kelebihan dan
kekurangan tertentu berbanding jantina yang lain, tidak seperti yang telah
diakui oleh ahli biologi dan psikologi. Walau bagaimanapun, pada penghujung
hari, kelebihan dan kekurangan itu sama rata dan masing-masing dilayan sama
rata, dalam erti kata yang terbaik.
Adalah
menarik untuk diperhatikan bahawa Masihi Mau’ud (as) telah menunjukkan bahawa
tanggungjawab yang dibebankan oleh Islam ke atas suami adalah sangat berat
sehingga menjadikan dia seperti hamba kepada isterinya. Apakah penghormatan
yang lebih besar yang boleh diberikan oleh Islam kepada wanita? Agama atau
falsafah manakah yang meletakkan wanita itu di atas landasan yang tinggi?
Perkataan asli dari Masihi Mau’ud (as) adalah:
اس
سے ظاہر ہے کہ اسلام میں عورتوں کی کس قدر عزت کی گئی ہے ایک طور سے تو مردوں کو کو
Dengan
kata lain, ajaran Islam ini menunjukkan betapa besarnya penghormatan dan
martabat yang diberikan kepada wanita dalam Islam. Dalam satu cara, lelaki
diajar untuk menjadi seperti hamba wanita. Jika ada, ajaran ini boleh dikatakan
telah meletakkan lelaki pada kedudukan yang merugikan, jauh sekali daripada
menunjukkan bahawa wanita dianiaya di sini. Pada dasarnya, Islam menghormati
kapasiti dan kebolehan lelaki dan wanita yang berbeza, dan memberikan mereka
peranan yang paling sesuai untuk mereka.
Peranan
lelaki kemudiannya adalah sebagai pencari nafkah dan pembekal keluarga,
manakala peranan wanita adalah untuk memastikan unit keluarga diperkukuh dan
anak-anak dibesarkan dalam persekitaran yang terbaik. Ini adalah peranan utama
lelaki dan wanita, yang sudah tentu tidak bermakna bahawa peranan mereka yang
lain harus diketepikan sepenuhnya. Memandangkan peranan utama mereka sedang
dipenuhi, wanita boleh bekerja dalam profesion pilihan mereka jika mereka ingin
memperoleh pendapatan peribadi. Begitu juga, lelaki harus bermain mereka mengambil
bahagian dalam mendidik anak-anak dengan sewajarnya dan memberikan rawatan
terbaik kepada keluarga mereka, sebagaimana sabda Rasulullah SAW:
"Sebaik-baik
kamu adalah orang yang paling baik perlakuan terhadap keluarganya"
Nota
hujung:
[*]
Bekas Muslim bercakap tentang isu ini dalam banyak siaran dalam talian, video
YouTube dan podcast. Malah, ini adalah antara perkara utama yang menjadi
perbalahan di mana mereka mendakwa ketidaksamaan jantina dalam Islam.
[i]
https://www.psychologytoday.com/us/blog/hide-and-seek/201207/the-battle-the-sexes
[ii]
Tanggapan Islam terhadap Isu Kontemporari, muka surat 93-94.
[iii]
Essence of Islam, jilid 3, halaman 314.
[iv]
Ibid, muka surat 315-316
Comments
Post a Comment