Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 25
AlHakam
Jawapan
Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 25: Perceraian, pelaburan
perkongsian untung rugi, menggunakan sedekah untuk tabung masjid dan urusan
solat.
17hb
Disember 2021
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Kemas
Kini Terakhir pada 31 Disember 2021
(Disusun
oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Sulit, London.)
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah ini untuk manfaat
semua
Penyalahgunaan
masa perdamaian [ruju]
Timbul
isu tentang seorang lelaki yang ingin berdamai [ruju] setelah menceraikan
isterinya sebanyak tiga kali. Nazim Dar-ul-Ifta bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba) mengenainya.
Huzur
(atba), semasa menjelaskan isu itu, memberikan jawapan berikut dalam
surat bertarikh 1 Julai 2020:
“Berkenaan
dengan perintah perceraian Islam, Nabi (saw) telah bersabda:
أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَى
اللّٰهِ تَعَالىٰ الطَّلَاقُ
“[‘Perkara
halal yang paling dibenci Allah ialah perceraian.’ (Ibn Majah, Kitab al-talaq,
Bab al-talaq)]
“Individu
ini mempersendakan injunksi di atas dan telah mengeluarkan talak kepada
isterinya atas perkara remeh.
“Ini
tiada kaitan dengan kemarahan; malah ia adalah kejahilan yang nyata dan sama
dengan mempersendakan rezeki yang dianugerahkan oleh Allah Taala. Orang boleh
melihat dengan jelas, dia telah yakin sepenuhnya bahawa talak adalah senjata
terbaik untuk mengganggu isterinya dan dia boleh menggunakannya pada bila-bila
masa dia teringin begitu sahaja.
“Untuk
mendisiplinkan dan memperbaharui orang seperti itu, Hazrat Umar (ra) mengira
tiga talak yang dikeluarkan dalam satu sidang sebagai [talak yang tidak boleh
ditarik balik]. Oleh itu, pada pendapat saya, penceraian ini telah menjadi
pengikat sehingga kini tidak boleh berlaku perdamaian [ruju]. Namun begitu,
lihat lebih dekat [kes itu].”
Pelaburan
PLS
Semasa
memberikan panduan mengenai laporan oleh nazim Dar-ul-Ifta mengenai pelaburan
dalam syarikat perdagangan dengan syarat perkongsian untung dan rugi, Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), dalam surat bertarikh 1
Julai 2020, berkata:
“Malah
syarikat terbesar di dunia menjalankan perniagaan dalam pelbagai jenis
industri. Mereka secara terbuka mengisytiharkan beberapa perniagaan yang tidak
melanggar Syariah atau undang-undang negara dalam apa cara sekalipun. Walau
bagaimanapun, mereka juga memiliki beberapa anak syarikat, yang tidak mereka
tonjolkan dalam profil mereka. Kadangkala, peraturan dan peraturan agama atau
undang-undang tidak dipatuhi sepenuhnya dalam perniagaan [yang terakhir].
“Oleh
itu, jika butiran perniagaan sesebuah syarikat jelas atau butiran perniagaan
mereka boleh diperolehi dengan mudah dan terdapat apa-apa aspek yang tidak
Islamik atau haram di dalamnya, maka seseorang itu tidak seharusnya berniaga
dengan syarikat tersebut walaupun dengan syarat berkongsi untung dan rugi.
“Namun,
memang benar, pada masa kini, kebanyakan perkara sebegitu menjadi kacau bilau.
Justeru, sekiranya urusan syarikat yang boleh diakses tidak mempunyai aspek
yang tidak Islamik atau menyalahi undang-undang, maka tiada masalah untuk
menyertai perniagaan dengan [syarat] perkongsian untung rugi. Jika syarikat itu
mempunyai sebahagian daripada perniagaannya sebagai anak syarikat di sisi, yang
mengenainya ia tidak mendedahkan apa-apa kepada rakan kongsinya, maka tidak
perlu terlalu menyiasat atau bimbang. Namun, jika ia didapati menyalahi
undang-undang, seseorang itu harus menarik diri daripadanya.”
Tabung
sedekah dan masjid
Semasa
membetulkan jawapan mengenai penggunaan sedekah untuk pembinaan masjid, yang
diberikan oleh seseorang semasa Deeni-o-Fiqhi-Masail [program di MTA
International], Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), dalam
suratnya, bertarikh 1 Julai 2020, kepada nazim Dar-ul-Ifta, berkata:
“Seseorang
telah menghantar kepada saya jawapan yang kamu berikan semasa
Deeni-o-Fiqhi-Masail mengenai perbelanjaan dana sedekah untuk pembinaan masjid,
di mana kamu telah memberi fatwa memihak kepadanya dengan berhujah dari ayat 60
Surah Al-Taubah.
“Istilah
sedekah digunakan dalam Al-Quran dan hadis untuk merujuk kepada Zakat, rukun
Islam yang diwajibkan. Selain Zakat, perkataan ini juga menunjukkan sedekah
lain yang diberikan untuk pertolongan dan bantuan orang-orang fakir dan miskin
kerana Allah. Konteks setiap tempat akan menjelaskan sama ada perkataan yang
digunakan di tempat itu menunjukkan rukun Islam Zakat atau sedekah lain.
“Dalam
ayat Surah Al-Taubah di atas, sedekah merujuk kepada dana zakat. Oleh itu,
fatwa yang disimpulkan daripada ayat ini yang memihak kepada perbelanjaan dana
sedekah, selain zakat, untuk pembinaan masjid adalah tidak sah kerana Hazrat
Masihi Mau’ud dan Khulafa’ Ahmadiyah telah membezakan antara zakat dan sedekah
yang lain.
“Oleh
itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengisytiharkan bahawa orang miskin
mempunyai hak eksklusif untuk daging sedekah dan mengarahkannya untuk dibahagikan
kepada mereka sahaja. Walau bagaimanapun, beliau (as) tidak membenarkan ia
digunakan di langar khana, walaupun penginapan dan penginapan pengembara
biasanya diatur di sana. Menurut hujah anda, ini bermakna mereka dibenarkan
mengambil daging sedekah ini kerana mereka termasuk dalam kategori 'fi
sabeelillah' [di jalan Allah] dan 'ibn al-sabeel' [musafir].
“Sebegitu
hujah berkenaan ‘fi sabeelillah’ dan 'ibn al-sabeel' mungkin boleh diterima
dalam keadaan istimewa tetapi bagaimanapun, ia adalah hak Khalifah pada masa
itu untuk membuat tafsiran sedemikian. Jika semua orang mula membuat peruntukan
berdasarkan hujah sedemikian, maka isu akan diputarbelitkan.
“Masihi
Mauud (as) Yang Dijanjikan juga telah membenarkan faedah yang diperoleh
daripada bank untuk dibelanjakan untuk penyebaran Islam, tetapi hanya
mengisytiharkannya sebagai kebenaran sementara di bawah keadaan kemiskinan
Islam yang memaksa. Namun, beliau hanya membenarkan ia dibelanjakan untuk
penerbitan buku-buku dan lain-lain untuk penyebaran agama Islam. Beliau (as)
tidak membenarkan ia digunakan untuk pembinaan masjid.
“Oleh
itu, berdasarkan isu-isu ini, pendirian saya, seperti Khulafa Ahmadiyah
terdahulu, ialah wang sedekah tidak boleh disedekahkan kepada tabung masjid.
Oleh itu, fatwa anda hendaklah mengikut ini.
“Jika
anda mempunyai hujah lain yang menyokong pendirian anda, anda pasti boleh
menghantar laporan anda kepada saya melalui perbincangan ilmiah.”
Menggunakan
sedekah untuk pembinaan masjid dan ucapan takziah atas kematian penentang Jamaat
Seorang
mubaligh Jamaat menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V
(atba) untuk mendapatkan bimbingan tentang membelanjakan sedekah untuk
pembinaan masjid dan tentang ucapan takziah ketika kematian seseorang yang menggunakan
bahasa kesat terhadap Jamaat.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 1 Julai 2020, memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Pendirian
anda tentang [mendermakan] wang sedekah kepada tabung masjid adalah betul.
Masjid tidak dibina menggunakan wang sedekah. Sumbangan berasingan perlu dibuat
untuk pembinaan masjid. Itulah sebabnya tabung masjid berasingan diwujudkan
dalam Jamaat untuk pembinaan masjid di mana sahaja ia diperlukan.
“Jawapan
kepada soalan kedua anda ialah, apakah keperluan untuk membuat kunjungan
takziah apabila kematian seseorang yang menganiaya Jamaat? Ya, jika ada
seseorang yang tidak percaya kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) tetapi tidak
pernah menentang Jamaat semasa hidupnya, maka tidak ada salahnya mengucapkan
takziah kepada orang yang dicintainya atas kematian orang tersebut.”
Berdoa
atau Solat?
Seorang
wanita menghantar petikan berikut dari Al-Mawaqif oleh Muhammad ibn Abd
al-Jabbar al-Niffari kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba):
اُدْعُنِيْ فِيْ رُؤْيَتِيْ
وَلَا تَسْئَالْنِيْ، وَ سَلْنِيْ فِيْ غَيْبَتِيْ وَلَا تَدْعُنِيْ
“Berdoalah
kepada-Ku selagi Aku melihat kamu daripada memohon kepada-Ku. Mohonlah
kepada-Ku ketika Aku tidak hadir, daripada berdoa kepada-Ku."
Dia
kemudian bertanya apa perbezaan antara berdoa kepada Allah Taala dan memohon
kepada-Nya.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 1 Julai 2020, memberikan jawapan berikut
kepada soalan ini:
“Kenyataan
dalam kitab tasawuf yang disebutkan di atas bukanlah perintah Al-Quran, mahupun
prinsip berdasarkan mana-mana hadis. Ini hanyalah nukilan dari penulis buku
ini.
“Tidak
ada bezanya antara berdoa dan meminta kepada Allah Ta’ala menurut Al-Quran dan
hadis. Allah berfirman dalam Al-Quran:
ادۡعُوۡنِيۡۤ اَسۡتَجِبۡ لَكُمۡ
“[‘Berdoalah
kepada-Ku; Aku akan mengabulkan (doa) kamu.’ (Surah Al-Mu‘min, Ch.40: V.61)]
“Di
sini, Allah Ta’ala tidak mengatakan bahawa solat kamu tidak boleh mengandungi
sebarang doa.
“Kemudian,
Nabi (saw) bersabda dalam hadis qudsi bahawa Allah Ta’ala turun ke
langit yang lebih rendah pada sepertiga akhir setiap malam dan menyatakan:
مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ
لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ
“[‘Adakah
seseorang yang berdoa kepada-Ku, supaya Aku perkenankan doanya? Adakah sesiapa
yang meminta kepada-Ku, supaya Aku perkenankan permintaannya?’ (Sahih Bukhari,
Kitab al-Tahajjud, Bab ad-du‘ai wa s-salati min akhiri l-laili)]
“Dalam
hadis ini, Allah Ta’ala memerintahkan untuk berdoa dan meminta pada waktu yang
sama.
“Kemudian,
Nabi (saw) bersabda dalam hadis lain bahawa seseorang adalah yang paling
dekat dengan Allah Ta’ala dalam keadaan sujud. ‘Maka, perbanyakkan doa (dalam
keadaan begini).’ [Sahih Muslim, Kitab al-Salat, Maa yuqaalu fi r-ruku‘i
was-sujood]
“Di
sini juga, Nabi (saw) tidak menyebut apa-apa larangan sedemikian
sehingga solat seseorang tidak boleh mengandungi sebarang pertanyaan.
“Al
Masih yang Dijanjikan juga telah menasihati kita dalam tulisannya bahawa kita
harus menyerahkan semua keperluan agama dan dunia kita kepada Allah Yang Maha
Tinggi. Oleh itu, dalam salah satu puisi beliau menyatakan:
حاجتيں پوری كريں گے كيا تِری
عاجز بشر
كر بياں سب حاجتيں حاجت روا
كے سامنے
“‘Apakah
keperluan kamu yang akan dipenuhi oleh manusia yang tidak berdaya? Anda
menyatakan semua keperluan anda kepada Pemenuhan Keperluan.
“Maka
dengan merujuk kepada teks dalam kitab yang sedang dibincangkan, patut juga
ditanya bilakah Allah Taala tidak hadir di hadapan kita? Dia sentiasa ada di
mana-mana.
“Maka
pada pendapat saya, tidak ada bezanya antara berdoa kepada Allah dan memohon
kepada-Nya. Dari sudut rasional, frasa itu paling banyak boleh ditafsirkan
sebagai bermaksud apabila seseorang itu takut dilihat orang lain, dia mengelak
daripada melakukan kejahatan, seperti yang terbukti daripada contoh kamera CCTV
pada zaman moden. kali.
“Maka,
apabila seseorang menyangka bahawa tidak ada yang memandang mereka dan syaitan
cuba menarik mereka kepada sesuatu yang jahat, maka mereka hendaklah segera
bimbang tentang iman mereka dan hendaklah sujud kepada Tuhan Yang Maha Esa dan
berdoa di ambang pintu-Nya untuk keselamatan iman mereka. .”
Solat
al-tasbih
Semasa
memberikan bimbingan berkenaan soalan yang ditanya oleh ketua Meja Arab
berkenaan solat al-tasbih, Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba),
dalam suratnya bertarikh 19 Julai 2020, bersabda:
“Ulama
klasik berbeza pandangan tentang hadith-hadith berkenaan solat al-tasbih; ada
yang mengisytiharkan hadith ini boleh diterima dan ada yang mempersoalkan
asnaad hadith ini dan mengisytiharkannya sebagai rekaan.
“Begitu
juga, empat imam juga berbeza pendapat dalam perkara ini. Hazrat Imam Ahmad (rh)
ibn Hanbal tidak pun memberikan taraf mustahab kepada solat ini, manakala
fuqaha lain menyebutnya mustahab dan juga yakin dengan kelebihannya.
“Dari
hadits yang diriwayatkan tentang solat al-tasbih, jelas sekali bahawa Nabi (saw)
sendiri tidak pernah melakukan solat ini dan tidak ada dalil mengenai khalifah
yang mendapat petunjuk telah melakukan solat ini. Begitu juga, kita tidak
menjumpai sebarang riwayat tentang doa ini daripada Hazrat Masihi Mau'ud (as), pencinta
Nabi (saw) yang telah diutuskan untuk Kebangkitan Islam Kedua.
“Namun,
jika seseorang ingin melakukan solat ini, maka kita hendaklah mengingati arahan
Hazrat Ali (ra) berikut yang juga diriwayatkan oleh Hazrat Masihi Mau’ud
(as): Seseorang sedang solat pada waktu yang tidak dibolehkan untuk solat.
Apabila Hazrat Ali (ra) menerima aduan tentang ini, dia menjawab bahawa
dia tidak mahu menjadi subjek ayat-ayat ini:
اَرَءَيۡتَ الَّذِيۡ يَنۡهٰی
عَبۡدًا اِذَا صَلّٰی
“‘Engkau
lihat orang yang melarang hamba mengerjakan solat.’ [Surah Al-Alaq, Bab.96: ayat.10-11]
“Setakat
teks [kitab] Fiqh-e-Ahmadiyya, beberapa perkara seperti itu telah dimasukkan
dalam Fiqh-e-Ahmadiyya yang perlu diperbetulkan. Itulah sebabnya
Fiqh-e-Ahmadiyya sedang disemak. Sebaik sahaja edisi semakan Fiqh-e-Ahmadiyya
diterbitkan, teks ini juga akan diperbetulkan, insya-Allah.”
Tafsiran
Surah Al-Nisa, Bab.4: ayat.16-17
Seseorang
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)
telah menafsirkan Surah Al-Nisa, bab 4, ayat 16-17 secara berbeza. Huzur (atba),
dalam surat bertarikh 19 Julai 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu
ini:
“Al-Qur’an
itu tidak diturunkan untuk suatu zaman tertentu atau untuk suatu umat tertentu
melainkan Allah Ta’ala telah menurunkannya untuk petunjuk seluruh alam hingga
hari kiamat. [Tuhan] juga memberikan ilmu untuk menyimpulkan [jawapan] kepada
isu-isu daripada [Al-Quran] kepada umat pilihan-Nya pada setiap zaman mengikut
keadaan masa itu. Demikianlah firman Allah dalam Al-Quran:
وَ اِنۡ مِّنۡ شَيۡءٍ اِلَّا
عِنۡدَنَا خَزَآئِنُهٗ وَ مَا نُنَزِّلُهٗۤ اِلَّا بِ قَمَدَر
“‘Dan
tidak ada sesuatu pun melainkan pada Kamilah perbendaharaannya dan Kami tidak
menurunkannya melainkan dengan ukuran yang diketahui.’ (Surah Al-Hijr, Bab.15: Ayat
.22)
“Allah
Ta’ala, sesuai dengan janji-Nya yang dibuat kepada Nabi Muhammad (saw), Yang
Terpilih, mengutus penyembah-Nya yang bersemangat, Hazrat Masih Mau’ud (as) untuk
menghidupkan kembali Iman Muhammad dan untuk membimbing dunia pada zaman ini.
Menurut berita gembira Al-Quran ini, Dia juga memberinya bahagian yang cukup
dari pengetahuan Al-Quran dan pandangan rohaninya.
“Kemudian,
melalui agensi dan rahmat-Nya, Dia menganugerahkan ilmu Al-Quran kepada setiap
individu yang berjaya ke jawatan Khilafah selepasnya. Individu-individu ini,
setelah menerima ilmu dari Tuhan Yang Maha Esa dan mengikut pemahaman mereka,
menerangkan kebenaran Al-Quran kepada dunia pada zaman mereka masing-masing
mengikut keadaan pada masa itu.
“Salah
satu makna berita gembira yang diberikan oleh Nabi (saw) mengenai Al-Quran yang
mempunyai pelbagai lapisan dan makna yang tersembunyi, adalah bahawa mereka
yang telah mendapat keberkatan ilmu ketuhanan daripada Tuhan Yang Maha Esa akan
terus menyimpulkan [jawapan] terhadap isu-isu tersebut dan memperolehnya hasil
daripadanya, Buku ini akan kekal malar hijau sepanjang zaman.
“Hazrat
Khalifatul Masih I (ra), Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Khalifatul
Masih IV (rh) semuanya telah menafsirkan ayat-ayat yang telah kamu
sebutkan dalam surat kamu berdasarkan pengetahuan yang diberikan Tuhan kepada
mereka. Oleh itu, mereka menyimpulkan pelbagai jenis kejahatan yang terdapat
dalam masyarakat dari ayat-ayat ini, menjelaskan kejahatan [keburukan] ini dan
menasihati pengikut mereka untuk menjauhinya.
“Oleh
itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah memahami ayat-ayat ini bermaksud
merujuk kepada perbuatan yang tidak diingini dan akhlak yang buruk, yang berkaitan
dengan perbuatan jahat seperti pertengkaran dan kerosakan. 70 hingga 80 tahun
yang lalu, lelaki dan wanita yang tidak semestinya menimbulkan suasana
persengketaan dan kekacauan di sekeliling mereka, dianggap sangat jahat. Pada
zaman itu, salah laku seksual lelaki dengan lelaki dan wanita dengan wanita
tidak diketahui umum dalam masyarakat. Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
menafsirkan perbuatan-perbuatan yang tidak diingini yang diterangkan dalam
ayat-ayat ini mengikut apa yang secara umum termasuk dalam ruang lingkup
kemungkaran pada zaman itu.
“Kini
dalam zaman baharu ini, salah laku seksual lelaki dan wanita sebegini […]
menjadi perkara biasa dalam masyarakat. Oleh itu, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)
telah menafsirkan ayat-ayat Al-Quran ini dengan cara ini mengikut keadaan zaman
kita, dan dia telah memahami kemungkaran yang disebutkan dalam ayat-ayat ini
sebagai salah laku seksual yang tersebar di zaman sekarang.
“Tidak
ada yang salah dengan perbezaan dalam memahami Al-Quran; sebaliknya, Nabi (saw)
merujuk kepada perbezaan ulama yang terdapat dalam umatnya sebagai rahmat
kerana jalan baru untuk pelbagai jenis penaakulan berdasarkan Al-Quran terbuka
sebagai akibat daripadanya.”
Perpisahan
sebelum penyempurnaan, iddah dan perkahwinan semula
Seorang
wanita Arab menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sama ada terdapat tempoh iddah bagi seorang wanita yang
perkahwinannya dibubarkan sebelum penyempurnaan. Dia juga bertanya sama ada
dalam kes sedemikian wanita itu boleh berkahwin semula dengan suaminya yang
terdahulu yang telah menceraikannya secara tidak boleh ditarik balik [talaq
al-battah].
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 20 Julai 2020, memberikan jawapan berikut
untuk soalan ini:
“Tidak
ada iddah bagi seorang wanita dalam kes perceraian yang berlaku sebelum akad
nikah sebagaimana yang dinyatakan dalam Al-Quran dengan jelas dalam hal ini:
يايها الذين امنوا اذا نكحتم
المؤمن ثلقتموهن من قبل تمسوهن فما لكم عليهن من عدة تعتدونها فمتعوهن و سرحوهن سراحا
جميلا
“‘Wahai
orang-orang yang beriman! apabila kamu mengahwini wanita-wanita yang beriman,
kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka kamu tidak berhak
terhadap mereka dalam tempoh menunggu yang kamu hitung. Maka berilah mereka rezeki
dan suruhlah mereka pergi dengan cara yang baik. (Surah Al-Ahzab, Bab.33: ayat.50)
“Jawapan
kepada soalan kedua anda ialah dalam kes sedemikian, wanita itu tidak boleh
kembali kepada suaminya yang terdahulu yang telah menceraikannya secara tidak
boleh ditarik balik [talaq al-battah] kerana, selepas perceraian sedemikian
[dan perkahwinan baru], adalah perlu. untuk mempunyai hubungan perkahwinan
dengan suami [baru] [sebelum kemungkinan kembali kepada suami sebelumnya].
“Oleh
itu, diriwayatkan dalam hadis bahawa seorang wanita, yang diceraikan oleh
suaminya secara tidak dapat ditarik balik [talaq al-battah], berkahwin dengan
lelaki lain, dan selepas perkahwinan itu, dia datang kepada Nabi (saw) dan
mengadu tentang suaminya [didakwa] mati pucuk. Setelah itu, Nabi (saw)
bersabda kepadanya, 'Mungkin, anda ingin kembali kepada suami pertama anda,
tetapi ini tidak boleh berlaku sehingga suami kedua ini telah menjalinkan
hubungan perkahwinan dengan anda.' (Sahih al-Bukhari, Kitab al-talaq, Bab man
ajaaza talaqa th-thalaath)
“Dalam
keadaan sebegini, adalah sangat penting untuk diingat bahawa berkahwin dengan
lelaki lain selepas talak al-battah dengan niat kemudiannya bercerai
daripadanya untuk kembali kepada suami pertama, atau untuk lelaki itu
mengahwini wanita itu selama-lamanya. tujuan yang sama bahawa dia boleh
menceraikannya selepas berkahwin supaya dia boleh kembali kepada suami
pertamanya, komplot seperti ini amat dibenci oleh Syariah. Nabi saw melaknat
lelaki atau perempuan yang memasuki atau mengatur perkahwinan seperti itu.”
(Sunan Tirmidzi, Kitab al-nikah, Bab al-muhilli wa l-muhallali lahu)
Comments
Post a Comment