Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 25

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 25: Perceraian, pelaburan perkongsian untung rugi, menggunakan sedekah untuk tabung masjid dan urusan solat.

17hb Disember 2021

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Kemas Kini Terakhir pada 31 Disember 2021

(Disusun oleh Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Sulit, London.)

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah ini untuk manfaat semua

Penyalahgunaan masa perdamaian [ruju]

Timbul isu tentang seorang lelaki yang ingin berdamai [ruju] setelah menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Nazim Dar-ul-Ifta bertanya kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) mengenainya.

Huzur (atba), semasa menjelaskan isu itu, memberikan jawapan berikut dalam surat bertarikh 1 Julai 2020:

“Berkenaan dengan perintah perceraian Islam, Nabi (saw) telah bersabda:

أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَى اللّٰهِ تَعَالىٰ الطَّلَاقُ

“[‘Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah perceraian.’ (Ibn Majah, Kitab al-talaq, Bab al-talaq)]

“Individu ini mempersendakan injunksi di atas dan telah mengeluarkan talak kepada isterinya atas perkara remeh.

“Ini tiada kaitan dengan kemarahan; malah ia adalah kejahilan yang nyata dan sama dengan mempersendakan rezeki yang dianugerahkan oleh Allah Taala. Orang boleh melihat dengan jelas, dia telah yakin sepenuhnya bahawa talak adalah senjata terbaik untuk mengganggu isterinya dan dia boleh menggunakannya pada bila-bila masa dia teringin begitu sahaja.

“Untuk mendisiplinkan dan memperbaharui orang seperti itu, Hazrat Umar (ra) mengira tiga talak yang dikeluarkan dalam satu sidang sebagai [talak yang tidak boleh ditarik balik]. Oleh itu, pada pendapat saya, penceraian ini telah menjadi pengikat sehingga kini tidak boleh berlaku perdamaian [ruju]. Namun begitu, lihat lebih dekat [kes itu].”

Pelaburan PLS

Semasa memberikan panduan mengenai laporan oleh nazim Dar-ul-Ifta mengenai pelaburan dalam syarikat perdagangan dengan syarat perkongsian untung dan rugi, Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), dalam surat bertarikh 1 Julai 2020, berkata:

“Malah syarikat terbesar di dunia menjalankan perniagaan dalam pelbagai jenis industri. Mereka secara terbuka mengisytiharkan beberapa perniagaan yang tidak melanggar Syariah atau undang-undang negara dalam apa cara sekalipun. Walau bagaimanapun, mereka juga memiliki beberapa anak syarikat, yang tidak mereka tonjolkan dalam profil mereka. Kadangkala, peraturan dan peraturan agama atau undang-undang tidak dipatuhi sepenuhnya dalam perniagaan [yang terakhir].

“Oleh itu, jika butiran perniagaan sesebuah syarikat jelas atau butiran perniagaan mereka boleh diperolehi dengan mudah dan terdapat apa-apa aspek yang tidak Islamik atau haram di dalamnya, maka seseorang itu tidak seharusnya berniaga dengan syarikat tersebut walaupun dengan syarat berkongsi untung dan rugi.

“Namun, memang benar, pada masa kini, kebanyakan perkara sebegitu menjadi kacau bilau. Justeru, sekiranya urusan syarikat yang boleh diakses tidak mempunyai aspek yang tidak Islamik atau menyalahi undang-undang, maka tiada masalah untuk menyertai perniagaan dengan [syarat] perkongsian untung rugi. Jika syarikat itu mempunyai sebahagian daripada perniagaannya sebagai anak syarikat di sisi, yang mengenainya ia tidak mendedahkan apa-apa kepada rakan kongsinya, maka tidak perlu terlalu menyiasat atau bimbang. Namun, jika ia didapati menyalahi undang-undang, seseorang itu harus menarik diri daripadanya.”

Tabung sedekah dan masjid

Semasa membetulkan jawapan mengenai penggunaan sedekah untuk pembinaan masjid, yang diberikan oleh seseorang semasa Deeni-o-Fiqhi-Masail [program di MTA International], Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), dalam suratnya, bertarikh 1 Julai 2020, kepada nazim Dar-ul-Ifta, berkata:

“Seseorang telah menghantar kepada saya jawapan yang kamu berikan semasa Deeni-o-Fiqhi-Masail mengenai perbelanjaan dana sedekah untuk pembinaan masjid, di mana kamu telah memberi fatwa memihak kepadanya dengan berhujah dari ayat 60 Surah Al-Taubah.

“Istilah sedekah digunakan dalam Al-Quran dan hadis untuk merujuk kepada Zakat, rukun Islam yang diwajibkan. Selain Zakat, perkataan ini juga menunjukkan sedekah lain yang diberikan untuk pertolongan dan bantuan orang-orang fakir dan miskin kerana Allah. Konteks setiap tempat akan menjelaskan sama ada perkataan yang digunakan di tempat itu menunjukkan rukun Islam Zakat atau sedekah lain.

“Dalam ayat Surah Al-Taubah di atas, sedekah merujuk kepada dana zakat. Oleh itu, fatwa yang disimpulkan daripada ayat ini yang memihak kepada perbelanjaan dana sedekah, selain zakat, untuk pembinaan masjid adalah tidak sah kerana Hazrat Masihi Mau’ud dan Khulafa’ Ahmadiyah telah membezakan antara zakat dan sedekah yang lain.

“Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengisytiharkan bahawa orang miskin mempunyai hak eksklusif untuk daging sedekah dan mengarahkannya untuk dibahagikan kepada mereka sahaja. Walau bagaimanapun, beliau (as) tidak membenarkan ia digunakan di langar khana, walaupun penginapan dan penginapan pengembara biasanya diatur di sana. Menurut hujah anda, ini bermakna mereka dibenarkan mengambil daging sedekah ini kerana mereka termasuk dalam kategori 'fi sabeelillah' [di jalan Allah] dan 'ibn al-sabeel' [musafir].

“Sebegitu hujah berkenaan ‘fi sabeelillah’ dan 'ibn al-sabeel' mungkin boleh diterima dalam keadaan istimewa tetapi bagaimanapun, ia adalah hak Khalifah pada masa itu untuk membuat tafsiran sedemikian. Jika semua orang mula membuat peruntukan berdasarkan hujah sedemikian, maka isu akan diputarbelitkan.

“Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan juga telah membenarkan faedah yang diperoleh daripada bank untuk dibelanjakan untuk penyebaran Islam, tetapi hanya mengisytiharkannya sebagai kebenaran sementara di bawah keadaan kemiskinan Islam yang memaksa. Namun, beliau hanya membenarkan ia dibelanjakan untuk penerbitan buku-buku dan lain-lain untuk penyebaran agama Islam. Beliau (as) tidak membenarkan ia digunakan untuk pembinaan masjid.

“Oleh itu, berdasarkan isu-isu ini, pendirian saya, seperti Khulafa Ahmadiyah terdahulu, ialah wang sedekah tidak boleh disedekahkan kepada tabung masjid. Oleh itu, fatwa anda hendaklah mengikut ini.

“Jika anda mempunyai hujah lain yang menyokong pendirian anda, anda pasti boleh menghantar laporan anda kepada saya melalui perbincangan ilmiah.”

Menggunakan sedekah untuk pembinaan masjid dan ucapan takziah atas kematian penentang Jamaat

Seorang mubaligh Jamaat menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk mendapatkan bimbingan tentang membelanjakan sedekah untuk pembinaan masjid dan tentang ucapan takziah ketika kematian seseorang yang menggunakan bahasa kesat terhadap Jamaat.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 1 Julai 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Pendirian anda tentang [mendermakan] wang sedekah kepada tabung masjid adalah betul. Masjid tidak dibina menggunakan wang sedekah. Sumbangan berasingan perlu dibuat untuk pembinaan masjid. Itulah sebabnya tabung masjid berasingan diwujudkan dalam Jamaat untuk pembinaan masjid di mana sahaja ia diperlukan.

“Jawapan kepada soalan kedua anda ialah, apakah keperluan untuk membuat kunjungan takziah apabila kematian seseorang yang menganiaya Jamaat? Ya, jika ada seseorang yang tidak percaya kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) tetapi tidak pernah menentang Jamaat semasa hidupnya, maka tidak ada salahnya mengucapkan takziah kepada orang yang dicintainya atas kematian orang tersebut.”

Berdoa atau Solat?

Seorang wanita menghantar petikan berikut dari Al-Mawaqif oleh Muhammad ibn Abd al-Jabbar al-Niffari kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba):

اُدْعُنِيْ فِيْ رُؤْيَتِيْ وَلَا تَسْئَالْنِيْ، وَ سَلْنِيْ فِيْ غَيْبَتِيْ وَلَا تَدْعُنِيْ

“Berdoalah kepada-Ku selagi Aku melihat kamu daripada memohon kepada-Ku. Mohonlah kepada-Ku ketika Aku tidak hadir, daripada berdoa kepada-Ku."

Dia kemudian bertanya apa perbezaan antara berdoa kepada Allah Taala dan memohon kepada-Nya.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 1 Julai 2020, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Kenyataan dalam kitab tasawuf yang disebutkan di atas bukanlah perintah Al-Quran, mahupun prinsip berdasarkan mana-mana hadis. Ini hanyalah nukilan dari penulis buku ini.

“Tidak ada bezanya antara berdoa dan meminta kepada Allah Ta’ala menurut Al-Quran dan hadis. Allah berfirman dalam Al-Quran:

ادۡعُوۡنِيۡۤ اَسۡتَجِبۡ لَكُمۡ

“[‘Berdoalah kepada-Ku; Aku akan mengabulkan (doa) kamu.’ (Surah Al-Mu‘min, Ch.40: V.61)]

“Di sini, Allah Ta’ala tidak mengatakan bahawa solat kamu tidak boleh mengandungi sebarang doa.

“Kemudian, Nabi (saw) bersabda dalam hadis qudsi bahawa Allah Ta’ala turun ke langit yang lebih rendah pada sepertiga akhir setiap malam dan menyatakan:

مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ

“[‘Adakah seseorang yang berdoa kepada-Ku, supaya Aku perkenankan doanya? Adakah sesiapa yang meminta kepada-Ku, supaya Aku perkenankan permintaannya?’ (Sahih Bukhari, Kitab al-Tahajjud, Bab ad-du‘ai wa s-salati min akhiri l-laili)]

“Dalam hadis ini, Allah Ta’ala memerintahkan untuk berdoa dan meminta pada waktu yang sama.

“Kemudian, Nabi (saw) bersabda dalam hadis lain bahawa seseorang adalah yang paling dekat dengan Allah Ta’ala dalam keadaan sujud. ‘Maka, perbanyakkan doa (dalam keadaan begini).’ [Sahih Muslim, Kitab al-Salat, Maa yuqaalu fi r-ruku‘i was-sujood]

“Di sini juga, Nabi (saw) tidak menyebut apa-apa larangan sedemikian sehingga solat seseorang tidak boleh mengandungi sebarang pertanyaan.

“Al Masih yang Dijanjikan juga telah menasihati kita dalam tulisannya bahawa kita harus menyerahkan semua keperluan agama dan dunia kita kepada Allah Yang Maha Tinggi. Oleh itu, dalam salah satu puisi beliau menyatakan:

حاجتيں پوری كريں گے كيا تِری عاجز بشر

كر بياں سب حاجتيں حاجت روا كے سامنے

“‘Apakah keperluan kamu yang akan dipenuhi oleh manusia yang tidak berdaya? Anda menyatakan semua keperluan anda kepada Pemenuhan Keperluan.

“Maka dengan merujuk kepada teks dalam kitab yang sedang dibincangkan, patut juga ditanya bilakah Allah Taala tidak hadir di hadapan kita? Dia sentiasa ada di mana-mana.

“Maka pada pendapat saya, tidak ada bezanya antara berdoa kepada Allah dan memohon kepada-Nya. Dari sudut rasional, frasa itu paling banyak boleh ditafsirkan sebagai bermaksud apabila seseorang itu takut dilihat orang lain, dia mengelak daripada melakukan kejahatan, seperti yang terbukti daripada contoh kamera CCTV pada zaman moden. kali.

“Maka, apabila seseorang menyangka bahawa tidak ada yang memandang mereka dan syaitan cuba menarik mereka kepada sesuatu yang jahat, maka mereka hendaklah segera bimbang tentang iman mereka dan hendaklah sujud kepada Tuhan Yang Maha Esa dan berdoa di ambang pintu-Nya untuk keselamatan iman mereka. .”

Solat al-tasbih

Semasa memberikan bimbingan berkenaan soalan yang ditanya oleh ketua Meja Arab berkenaan solat al-tasbih, Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), dalam suratnya bertarikh 19 Julai 2020, bersabda:

“Ulama klasik berbeza pandangan tentang hadith-hadith berkenaan solat al-tasbih; ada yang mengisytiharkan hadith ini boleh diterima dan ada yang mempersoalkan asnaad hadith ini dan mengisytiharkannya sebagai rekaan.

“Begitu juga, empat imam juga berbeza pendapat dalam perkara ini. Hazrat Imam Ahmad (rh) ibn Hanbal tidak pun memberikan taraf mustahab kepada solat ini, manakala fuqaha lain menyebutnya mustahab dan juga yakin dengan kelebihannya.

“Dari hadits yang diriwayatkan tentang solat al-tasbih, jelas sekali bahawa Nabi (saw) sendiri tidak pernah melakukan solat ini dan tidak ada dalil mengenai khalifah yang mendapat petunjuk telah melakukan solat ini. Begitu juga, kita tidak menjumpai sebarang riwayat tentang doa ini daripada Hazrat Masihi Mau'ud (as), pencinta Nabi (saw) yang telah diutuskan untuk Kebangkitan Islam Kedua.

“Namun, jika seseorang ingin melakukan solat ini, maka kita hendaklah mengingati arahan Hazrat Ali (ra) berikut yang juga diriwayatkan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as): Seseorang sedang solat pada waktu yang tidak dibolehkan untuk solat. Apabila Hazrat Ali (ra) menerima aduan tentang ini, dia menjawab bahawa dia tidak mahu menjadi subjek ayat-ayat ini:

اَرَءَيۡتَ الَّذِيۡ يَنۡهٰی عَبۡدًا اِذَا صَلّٰی

“‘Engkau lihat orang yang melarang hamba mengerjakan solat.’ [Surah Al-Alaq, Bab.96: ayat.10-11]

“Setakat teks [kitab] Fiqh-e-Ahmadiyya, beberapa perkara seperti itu telah dimasukkan dalam Fiqh-e-Ahmadiyya yang perlu diperbetulkan. Itulah sebabnya Fiqh-e-Ahmadiyya sedang disemak. Sebaik sahaja edisi semakan Fiqh-e-Ahmadiyya diterbitkan, teks ini juga akan diperbetulkan, insya-Allah.”

Tafsiran Surah Al-Nisa, Bab.4: ayat.16-17

Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) telah menafsirkan Surah Al-Nisa, bab 4, ayat 16-17 secara berbeza. Huzur (atba), dalam surat bertarikh 19 Julai 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Al-Qur’an itu tidak diturunkan untuk suatu zaman tertentu atau untuk suatu umat tertentu melainkan Allah Ta’ala telah menurunkannya untuk petunjuk seluruh alam hingga hari kiamat. [Tuhan] juga memberikan ilmu untuk menyimpulkan [jawapan] kepada isu-isu daripada [Al-Quran] kepada umat pilihan-Nya pada setiap zaman mengikut keadaan masa itu. Demikianlah firman Allah dalam Al-Quran:

وَ اِنۡ مِّنۡ شَيۡءٍ اِلَّا عِنۡدَنَا خَزَآئِنُهٗ وَ مَا نُنَزِّلُهٗۤ اِلَّا بِ قَمَدَر

“‘Dan tidak ada sesuatu pun melainkan pada Kamilah perbendaharaannya dan Kami tidak menurunkannya melainkan dengan ukuran yang diketahui.’ (Surah Al-Hijr, Bab.15: Ayat .22)

“Allah Ta’ala, sesuai dengan janji-Nya yang dibuat kepada Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih, mengutus penyembah-Nya yang bersemangat, Hazrat Masih Mau’ud (as) untuk menghidupkan kembali Iman Muhammad dan untuk membimbing dunia pada zaman ini. Menurut berita gembira Al-Quran ini, Dia juga memberinya bahagian yang cukup dari pengetahuan Al-Quran dan pandangan rohaninya.

“Kemudian, melalui agensi dan rahmat-Nya, Dia menganugerahkan ilmu Al-Quran kepada setiap individu yang berjaya ke jawatan Khilafah selepasnya. Individu-individu ini, setelah menerima ilmu dari Tuhan Yang Maha Esa dan mengikut pemahaman mereka, menerangkan kebenaran Al-Quran kepada dunia pada zaman mereka masing-masing mengikut keadaan pada masa itu.

“Salah satu makna berita gembira yang diberikan oleh Nabi (saw) mengenai Al-Quran yang mempunyai pelbagai lapisan dan makna yang tersembunyi, adalah bahawa mereka yang telah mendapat keberkatan ilmu ketuhanan daripada Tuhan Yang Maha Esa akan terus menyimpulkan [jawapan] terhadap isu-isu tersebut dan memperolehnya hasil daripadanya, Buku ini akan kekal malar hijau sepanjang zaman.

“Hazrat Khalifatul Masih I (ra), Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) semuanya telah menafsirkan ayat-ayat yang telah kamu sebutkan dalam surat kamu berdasarkan pengetahuan yang diberikan Tuhan kepada mereka. Oleh itu, mereka menyimpulkan pelbagai jenis kejahatan yang terdapat dalam masyarakat dari ayat-ayat ini, menjelaskan kejahatan [keburukan] ini dan menasihati pengikut mereka untuk menjauhinya.

“Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah memahami ayat-ayat ini bermaksud merujuk kepada perbuatan yang tidak diingini dan akhlak yang buruk, yang berkaitan dengan perbuatan jahat seperti pertengkaran dan kerosakan. 70 hingga 80 tahun yang lalu, lelaki dan wanita yang tidak semestinya menimbulkan suasana persengketaan dan kekacauan di sekeliling mereka, dianggap sangat jahat. Pada zaman itu, salah laku seksual lelaki dengan lelaki dan wanita dengan wanita tidak diketahui umum dalam masyarakat. Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menafsirkan perbuatan-perbuatan yang tidak diingini yang diterangkan dalam ayat-ayat ini mengikut apa yang secara umum termasuk dalam ruang lingkup kemungkaran pada zaman itu.

“Kini dalam zaman baharu ini, salah laku seksual lelaki dan wanita sebegini […] menjadi perkara biasa dalam masyarakat. Oleh itu, Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) telah menafsirkan ayat-ayat Al-Quran ini dengan cara ini mengikut keadaan zaman kita, dan dia telah memahami kemungkaran yang disebutkan dalam ayat-ayat ini sebagai salah laku seksual yang tersebar di zaman sekarang.

“Tidak ada yang salah dengan perbezaan dalam memahami Al-Quran; sebaliknya, Nabi (saw) merujuk kepada perbezaan ulama yang terdapat dalam umatnya sebagai rahmat kerana jalan baru untuk pelbagai jenis penaakulan berdasarkan Al-Quran terbuka sebagai akibat daripadanya.”

Perpisahan sebelum penyempurnaan, iddah dan perkahwinan semula

Seorang wanita Arab menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada terdapat tempoh iddah bagi seorang wanita yang perkahwinannya dibubarkan sebelum penyempurnaan. Dia juga bertanya sama ada dalam kes sedemikian wanita itu boleh berkahwin semula dengan suaminya yang terdahulu yang telah menceraikannya secara tidak boleh ditarik balik [talaq al-battah].

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 20 Julai 2020, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Tidak ada iddah bagi seorang wanita dalam kes perceraian yang berlaku sebelum akad nikah sebagaimana yang dinyatakan dalam Al-Quran dengan jelas dalam hal ini:

يايها الذين امنوا اذا نكحتم المؤمن ثلقتموهن من قبل تمسوهن فما لكم عليهن من عدة تعتدونها فمتعوهن و سرحوهن سراحا جميلا

“‘Wahai orang-orang yang beriman! apabila kamu mengahwini wanita-wanita yang beriman, kemudian kamu ceraikan mereka sebelum kamu menyentuhnya, maka kamu tidak berhak terhadap mereka dalam tempoh menunggu yang kamu hitung. Maka berilah mereka rezeki dan suruhlah mereka pergi dengan cara yang baik. (Surah Al-Ahzab, Bab.33: ayat.50)

“Jawapan kepada soalan kedua anda ialah dalam kes sedemikian, wanita itu tidak boleh kembali kepada suaminya yang terdahulu yang telah menceraikannya secara tidak boleh ditarik balik [talaq al-battah] kerana, selepas perceraian sedemikian [dan perkahwinan baru], adalah perlu. untuk mempunyai hubungan perkahwinan dengan suami [baru] [sebelum kemungkinan kembali kepada suami sebelumnya].

“Oleh itu, diriwayatkan dalam hadis bahawa seorang wanita, yang diceraikan oleh suaminya secara tidak dapat ditarik balik [talaq al-battah], berkahwin dengan lelaki lain, dan selepas perkahwinan itu, dia datang kepada Nabi (saw) dan mengadu tentang suaminya [didakwa] mati pucuk. Setelah itu, Nabi (saw) bersabda kepadanya, 'Mungkin, anda ingin kembali kepada suami pertama anda, tetapi ini tidak boleh berlaku sehingga suami kedua ini telah menjalinkan hubungan perkahwinan dengan anda.' (Sahih al-Bukhari, Kitab al-talaq, Bab man ajaaza talaqa th-thalaath)

“Dalam keadaan sebegini, adalah sangat penting untuk diingat bahawa berkahwin dengan lelaki lain selepas talak al-battah dengan niat kemudiannya bercerai daripadanya untuk kembali kepada suami pertama, atau untuk lelaki itu mengahwini wanita itu selama-lamanya. tujuan yang sama bahawa dia boleh menceraikannya selepas berkahwin supaya dia boleh kembali kepada suami pertamanya, komplot seperti ini amat dibenci oleh Syariah. Nabi saw melaknat lelaki atau perempuan yang memasuki atau mengatur perkahwinan seperti itu.” (Sunan Tirmidzi, Kitab al-nikah, Bab al-muhilli wa l-muhallali lahu)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad