Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 23
AlHakam Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 23: Pakaian Khulafa, waqar-e-amal, membayar secara ansuran dan berjarak sosial semasa Solat
12hb
November 2021
Kemas
Kini Terakhir pada 3 Disember 2021
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua.
Zaheer
Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Peribadi, London
Hazrat
Masihi Mau’ud (as), Khulafa, baik & jahat, Jamaat-e-Ahmadiyya dan
waqar-e-amal
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah ditanya pelbagai soalan
tentang Ahmadiyah, pakaian Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Hazrat Khalifatul
Masih dan tentang beberapa barang yang digunakan oleh mereka.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 23 March 2020, telah memberikan jawapan
berikut kepada soalan-soalan tersebut:
“Dalam
hadis, telah diriwayatkan oleh pelbagai sahabat bahawa Nabi (saw) pernah
memakai serban [imamah]. Oleh itu, Hazrat Jabir (ra) bin Abdullah
meriwayatkan bahawa ketika Nabi (saw) memasuki Mekah pada hari
penaklukan Mekah, baginda memakai serban hitam di atas kepalanya yang
diberkati.
“Demikian
pula, Hazrat Amr (ra) ibn Huraith meriwayatkan bahawa Rasulullah (saw)
berucap kepada orang awam dan baginda mempunyai serban hitam di atas kepalanya
yang diberkati. (Sahih Muslim, Kitab al-Hajj, bab jawazi dukhooli makkata
bi-ghairi ihraa)
“Hazrat
Masihi Mau’ud (as) menyebutkan sunnah Nabi (saw) dan bersabda:
“'Nabi
(saw) pernah memakai izar [pakaian bawah longgar] dan juga terbukti bahawa beliau
(saw) memperoleh saraweel [seluar], yang kita panggil piyama atau tambi [dalam
bahasa vernakular].' (Al Hakam, No. 14, Vol. 7, 17 April 1903, hlm. 8)
“Al
Masih yang Dijanjikan adalah seorang kekasih sejati, pengikut yang sempurna dan
seorang hamba sejati tuan dan pembimbingnya, Nabi Muhammad (saw), Yang
Terpilih. Oleh itu, dia juga memakai serban mengikut sunnah Nabi (saw).
“Berkenaan
dengan saranan anda kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) untuk membuat
simpulan rambut dan bukannya memakai serban, perlu diingat bahawa Allah Ta’ala
telah mengurniakan kedudukan sebagai nabi zilli dan ummati kepada Hazrat Masihi
Mau’ud (as) kerana kedudukan beliau (as) yang paling cemerlang. keitaatan dan
kecintaan yang tinggi kepada Nabi (saw). Nabi adalah antara tanda-tanda
Allah [sha‘airullah] dan penghormatan dan kemuliaan mereka adalah wajib ke atas
kita. Oleh itu, saranan sebegini tentang keperibadian seorang nabi dianggap
bertentangan dengan kedudukannya.
“Apa
yang diperkatakan tentang pen menulis sendiri adalah salah. Baik Hazrat Masihi
Mauud (as) Yang Dijanjikan dan saya juga tidak mempunyai pena seperti itu.
Walau bagaimanapun, Allah Ta'ala mempunyai hubungan yang sedemikian dengan
kekasih-Nya sehingga Dia sendiri membimbing mereka dalam setiap perkara. Itulah
hubungan Allah Ta'ala dengan Hazrat Masih Mau'ud (as) dan juga Khulafanya.
“Bagi
Jamaat Ahmadiyah, ia bukanlah agama baharu; sebaliknya, ia adalah Jamaat Islam
yang sebenar yang telah ditetapkan oleh Allah Taala sesuai dengan nubuatan Pendiri
Islam, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih.
“Sama
seperti Allah Yang Maha Tinggi mengutus para nabi di wilayah yang berbeza dan
pada masa yang berbeza untuk pembaharuan dan kebaikan dunia dan mendedahkan
ajaran kepada mereka untuk membimbing manusia pada masa lalu, Dia juga mengutus
Guru dan Pembimbing kita, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih, untuk membimbing
seluruh umat manusia dan diwahyukan kepadanya ajaran abadi Al-Quran yang akan
berlangsung hingga hari kiamat.
“Rasulullah
(saw), setelah diberitahu oleh Allah Ta’ala, bernubuat bahawa akan datang suatu
masa apabila umat Islam akan rosak dan umat Islam akan berpaling dari ajaran
Islam yang sebenar. Pada masa seperti itu, Allah Ta'ala, dengan mengasihani
umat ini dan untuk membimbing mereka, akan membangkitkan seorang pencinta Nabi (saw)
dari kalangan pengikutnya yang akan menegakkan manusia pada ajaran yang telah
diturunkan Allah Ta'ala kepada Nabi (saw) dan yang beliau (saw) jelaskan dengan
perkataan dan perbuatannya.
“Oleh
itu, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan menghabiskan seluruh
hidupnya untuk memenuhi tanggungjawab ini. Selepas kewafatannya, sistem
Khilafah yang diberkati telah ditubuhkan di Jamaat-e-Ahmadiyya sesuai dengan
nubuatan Nabi (saw) dan, dengan rahmat Allah Taala, Jamaat Ahmadiyah Muslim dengan
tegas menyebarkan mesej keamanan Islam dan ajarannya. Ajaran yang indah di seluruh
dunia di bawah naungan Khilafah yang diberkati.
“Oleh
itu, Jamaat Ahmadiyah bukanlah institusi buatan manusia, jadi kita harus
bercakap tentang ia mudah atau tidak; malah ia adalah tumbuhan yang ditanam
oleh Allah Taala dan ia cuba menyebarkan ajaran yang diberikan oleh Allah di
dunia untuk kebaikan manusia.
“Jawapan
kepada soalan anda tentang kebaikan dan kejahatan adalah seperti berikut:
Apakah standard kebaikan dan kejahatan? Satu perkara mungkin buruk untuk anda
tetapi baik untuk yang lain. Terdapat banyak contoh perkara ini di dunia ini,
tetapi dalam dunia agama, perkara yang diperintahkan Allah untuk dilaksanakan
adalah baik dan perkara yang Allah bagi. dilarang adalah jahat. Dalam istilah
Islam, mereka dipanggil al-awamir wa al-nawahi [perintah dan larangan]. Seorang
Muslim diharapkan untuk mematuhi al-awamir wa al-nawahi ini, iaitu melakukan
apa yang diperintahkan Allah dan Rasul-Nya, dan menjauhi apa yang dilarang oleh
Allah dan Rasul-Nya. Dia akan diuruskan mengikut perbuatan tersebut.
“Bagi
penganut agama lain, Allah berfirman bahawa sesiapa yang beramal dari kalangan
mereka, Allah tidak akan mensia-siakannya. Oleh itu, disebabkan dia memberi
minum kepada anjing yang kehausan, Allah mengampuni seorang pelacur dan
memasukkannya ke dalam syurga. Ini kerana Allah Ta’ala juga memiliki
sifat-sifat berdasarkan rahmat dan berkuasa untuk menggunakannya bila-bila masa
yang dikehendaki-Nya.
“Mereka
yang membantah anda (dari) membuang sampah adalah salah. Dalam Jamaat Ahmadiyah
Muslim, istilah 'waqar-e-amal' digunakan untuk pekerjaan tersebut. Iaitu
perbuatan yang meningkatkan martabat dan kehormatan seseorang. Menjaga
kebersihan persekitaran dan sekeliling adalah amalan yang sangat baik yang
telah diperintahkan oleh Allah Ta’ala dan Rasul-Nya. Saya sendiri telah banyak
kali mengutip sampah di bawah skim waqar-e-amal dan telah membersihkan longkang
yang kotor.
“Membersih
dan mengutip sampah sama sekali tidak memalukan. Kemuliaan adalah di tangan
Allah Ta'ala dan seseorang kehilangan kehormatan dengan mengingkari
perintah-Nya. Oleh itu, kita hendaklah sentiasa berusaha untuk mengikuti
perintah Allah Ta’ala.”
Ansuran
dan faedah
Seseorang
menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sama ada ia dianggap sebagai faedah, semasa menjual barangan
kegunaan harian, untuk mengenakan bayaran kepada mereka yang membayar barangan
tersebut secara ansuran sedikit lebih daripada harga biasa.
Dalam
surat bertarikh 30 March 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut
untuk soalan ini:
“Dalam
urusan perniagaan anda, jika anda memberitahu pembeli terlebih dahulu bahawa barang
tertentu akan berharga sebanyak itu jika dibayar secara tunai dan jika mereka
membayar barang yang sama secara ansuran maka mereka perlu membayar lebih
banyak maka tidak ada masalah dengan itu. Ia tidak termasuk dalam kategori
minat. Ini kerana dalam kes kedua, anda perlu menyimpan akaun tetap mereka yang
membeli barang secara ansuran dan mungkin perlu menghantar peringatan kepada
mereka untuk membayar ansuran mereka, yang pasti akan memakan masa anda. Dalam
urusan duniawi, masa mempunyai harga tertentu. Itulah sebabnya untuk masa
mereka pekerja menerima gaji yang besar.”
Suami
yang mabuk
Seseorang
menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang
kejadian yang dilaporkan dalam akhbar seorang wanita yang enggan berbaring
dengan suaminya kerana dia mabuk berat. Dia kemudian bertanya sama ada perasaan
cinta boleh dikekalkan jika salah seorang daripada pasangannya mabuk.
Dalam
surat bertarikh 30 March 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut
untuk soalan ini:
“Dalam
keadaan sebegitu, persoalannya bukan sama ada perasaan cinta akan kekal atau
tidak; sebaliknya, ia adalah masalah sifat yang sihat [saleem fitrat]. Oleh
itu, dalam Al-Quran, Allah Taala telah membimbing kita dengan memelihara doa
isteri Firaun ini untuk kita, yang menyatakan:
رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا
فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ "
"'Tuanku!
binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu di dalam Syurga; dan selamatkanlah aku
daripada Firaun dan perbuatannya.’ [Surah al-Tahrim, Bab.66: ayat.12]
“Adalah
jelas dari ayat ini bahawa isteri Firaun pastinya terpaksa berpisah dengan
Firaun, lalu dia memohon kepada Tuhan.
“Oleh
itu, ajaran Al-Quran ini membuktikan bahawa jika suami yang fasik dari seorang
wanita mukmin tidak melakukan islah walaupun telah dinasihatkan dan tidak ada
yang menghalangnya daripada berpisah dengannya, maka hendaklah dia berpisah
dengan suami yang jahat itu selepas berdoa.”
Penjarakan
sosial semasa solat berjemaah
Seseorang
meminta Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk
mendapatkan bimbingan mengenai jarak sosial 1.5 meter antara jemaah semasa
solat berjemaah kerana keadaan luar biasa yang timbul akibat pandemik
coronavirus.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 28 April 2020, memberikan panduan berikut
mengenai isu ini:
“Menurut
arahan kenabian إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ, setiap perintah Islam adalah
bergantung kepada niat. Untuk solat berjemaah, para jemaah telah diarahkan
untuk berdiri bahu ke bahu, lutut ke lutut dan buku lali ke buku lali dan tidak
meninggalkan sebarang jurang di antara mereka. Satu hikmah di sebalik ini telah
dinyatakan bahawa jika kamu membuat jarak fizikal antara kamu, maka syaitan akan
mencari ruang di antara kamu dan menimbulkan perselisihan dalam hati kamu.
“Sekarang
kita terpaksa dan kerajaan mengambil langkah sedemikian untuk kesejahteraan
rakyat mereka, apabila kita memerhatikan penjarakan sosial semasa solat
mengikut peraturan kerajaan, bukanlah niat kita supaya perselisihan boleh
diwujudkan di antara kita atau syaitan boleh menyebabkan perpecahan antara
kita. kami; sebaliknya, adalah menjadi hasrat kita untuk terus bersatu,
memerangi penyakit ini bersama-sama dan bekerjasama pihak berkuasa mengenai
langkah-langkah kerajaan ini untuk kesejahteraan rakyat. Oleh itu, tidak ada
salahnya menjaga jarak antara jemaah ketika solat berjemaah dengan niat ini dan
dalam keadaan darurat ini.
“Seseorang
boleh mengambil kuasa untuk ini daripada [keizinan] solat di atas tunggangan
semasa dalam perjalanan apabila terpaksa kerana dalam hal itu juga, syarat
berdiri bahu ke bahu, lutut ke lutut dan buku lali ke buku lali tidak dipenuhi
dan kadang-kadang ada. jurang antara ahli ibadah. Oleh itu, sebagaimana
dibuktikan dari sunnah Nabi (saw) untuk berbuat demikian kerana terpaksa
dalam perjalanan, tidak ada salahnya menjaga jarak antara ahli ibadah kerana
penyakit ini dalam keadaan yang memaksa semasa.
“Semoga
Allah merahmati dan menghapuskan keadaan sukar ini dari seluruh dunia dengan
segera agar hamba-hamba-Nya yang beribadah kemudiannya dapat mempersembahkan
persembahan ibadah mereka kepada Tuhan mereka sambil memenuhi semua syarat
dengan cara yang terbaik. Amin.”
Comments
Post a Comment