Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 23

 AlHakam Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian 23: Pakaian Khulafa, waqar-e-amal, membayar secara ansuran dan berjarak sosial semasa Solat

12hb November 2021

Kemas Kini Terakhir pada 3 Disember 2021

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Peribadi, London

Hazrat Masihi Mau’ud (as), Khulafa, baik & jahat, Jamaat-e-Ahmadiyya dan waqar-e-amal

Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah ditanya pelbagai soalan tentang Ahmadiyah, pakaian Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Hazrat Khalifatul Masih dan tentang beberapa barang yang digunakan oleh mereka.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 23 March 2020, telah memberikan jawapan berikut kepada soalan-soalan tersebut:

“Dalam hadis, telah diriwayatkan oleh pelbagai sahabat bahawa Nabi (saw) pernah memakai serban [imamah]. Oleh itu, Hazrat Jabir (ra) bin Abdullah meriwayatkan bahawa ketika Nabi (saw) memasuki Mekah pada hari penaklukan Mekah, baginda memakai serban hitam di atas kepalanya yang diberkati.

“Demikian pula, Hazrat Amr (ra) ibn Huraith meriwayatkan bahawa Rasulullah (saw) berucap kepada orang awam dan baginda mempunyai serban hitam di atas kepalanya yang diberkati. (Sahih Muslim, Kitab al-Hajj, bab jawazi dukhooli makkata bi-ghairi ihraa)

“Hazrat Masihi Mau’ud (as) menyebutkan sunnah Nabi (saw) dan bersabda:

“'Nabi (saw) pernah memakai izar [pakaian bawah longgar] dan juga terbukti bahawa beliau (saw) memperoleh saraweel [seluar], yang kita panggil piyama atau tambi [dalam bahasa vernakular].' (Al Hakam, No. 14, Vol. 7, 17 April 1903, hlm. 8)

“Al Masih yang Dijanjikan adalah seorang kekasih sejati, pengikut yang sempurna dan seorang hamba sejati tuan dan pembimbingnya, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih. Oleh itu, dia juga memakai serban mengikut sunnah Nabi (saw).

“Berkenaan dengan saranan anda kepada Hazrat Masih Mau’ud (as) untuk membuat simpulan rambut dan bukannya memakai serban, perlu diingat bahawa Allah Ta’ala telah mengurniakan kedudukan sebagai nabi zilli dan ummati kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) kerana kedudukan beliau (as) yang paling cemerlang. keitaatan dan kecintaan yang tinggi kepada Nabi (saw). Nabi adalah antara tanda-tanda Allah [sha‘airullah] dan penghormatan dan kemuliaan mereka adalah wajib ke atas kita. Oleh itu, saranan sebegini tentang keperibadian seorang nabi dianggap bertentangan dengan kedudukannya.

“Apa yang diperkatakan tentang pen menulis sendiri adalah salah. Baik Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan dan saya juga tidak mempunyai pena seperti itu. Walau bagaimanapun, Allah Ta'ala mempunyai hubungan yang sedemikian dengan kekasih-Nya sehingga Dia sendiri membimbing mereka dalam setiap perkara. Itulah hubungan Allah Ta'ala dengan Hazrat Masih Mau'ud (as) dan juga Khulafanya.

“Bagi Jamaat Ahmadiyah, ia bukanlah agama baharu; sebaliknya, ia adalah Jamaat Islam yang sebenar yang telah ditetapkan oleh Allah Taala sesuai dengan nubuatan Pendiri Islam, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih.

“Sama seperti Allah Yang Maha Tinggi mengutus para nabi di wilayah yang berbeza dan pada masa yang berbeza untuk pembaharuan dan kebaikan dunia dan mendedahkan ajaran kepada mereka untuk membimbing manusia pada masa lalu, Dia juga mengutus Guru dan Pembimbing kita, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih, untuk membimbing seluruh umat manusia dan diwahyukan kepadanya ajaran abadi Al-Quran yang akan berlangsung hingga hari kiamat.

“Rasulullah (saw), setelah diberitahu oleh Allah Ta’ala, bernubuat bahawa akan datang suatu masa apabila umat Islam akan rosak dan umat Islam akan berpaling dari ajaran Islam yang sebenar. Pada masa seperti itu, Allah Ta'ala, dengan mengasihani umat ini dan untuk membimbing mereka, akan membangkitkan seorang pencinta Nabi (saw) dari kalangan pengikutnya yang akan menegakkan manusia pada ajaran yang telah diturunkan Allah Ta'ala kepada Nabi (saw) dan yang beliau (saw) jelaskan dengan perkataan dan perbuatannya.

“Oleh itu, Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan menghabiskan seluruh hidupnya untuk memenuhi tanggungjawab ini. Selepas kewafatannya, sistem Khilafah yang diberkati telah ditubuhkan di Jamaat-e-Ahmadiyya sesuai dengan nubuatan Nabi (saw) dan, dengan rahmat Allah Taala, Jamaat Ahmadiyah Muslim dengan tegas menyebarkan mesej keamanan Islam dan ajarannya. Ajaran yang indah di seluruh dunia di bawah naungan Khilafah yang diberkati.

“Oleh itu, Jamaat Ahmadiyah bukanlah institusi buatan manusia, jadi kita harus bercakap tentang ia mudah atau tidak; malah ia adalah tumbuhan yang ditanam oleh Allah Taala dan ia cuba menyebarkan ajaran yang diberikan oleh Allah di dunia untuk kebaikan manusia.

“Jawapan kepada soalan anda tentang kebaikan dan kejahatan adalah seperti berikut: Apakah standard kebaikan dan kejahatan? Satu perkara mungkin buruk untuk anda tetapi baik untuk yang lain. Terdapat banyak contoh perkara ini di dunia ini, tetapi dalam dunia agama, perkara yang diperintahkan Allah untuk dilaksanakan adalah baik dan perkara yang Allah bagi. dilarang adalah jahat. Dalam istilah Islam, mereka dipanggil al-awamir wa al-nawahi [perintah dan larangan]. Seorang Muslim diharapkan untuk mematuhi al-awamir wa al-nawahi ini, iaitu melakukan apa yang diperintahkan Allah dan Rasul-Nya, dan menjauhi apa yang dilarang oleh Allah dan Rasul-Nya. Dia akan diuruskan mengikut perbuatan tersebut.

“Bagi penganut agama lain, Allah berfirman bahawa sesiapa yang beramal dari kalangan mereka, Allah tidak akan mensia-siakannya. Oleh itu, disebabkan dia memberi minum kepada anjing yang kehausan, Allah mengampuni seorang pelacur dan memasukkannya ke dalam syurga. Ini kerana Allah Ta’ala juga memiliki sifat-sifat berdasarkan rahmat dan berkuasa untuk menggunakannya bila-bila masa yang dikehendaki-Nya.

“Mereka yang membantah anda (dari) membuang sampah adalah salah. Dalam Jamaat Ahmadiyah Muslim, istilah 'waqar-e-amal' digunakan untuk pekerjaan tersebut. Iaitu perbuatan yang meningkatkan martabat dan kehormatan seseorang. Menjaga kebersihan persekitaran dan sekeliling adalah amalan yang sangat baik yang telah diperintahkan oleh Allah Ta’ala dan Rasul-Nya. Saya sendiri telah banyak kali mengutip sampah di bawah skim waqar-e-amal dan telah membersihkan longkang yang kotor.

“Membersih dan mengutip sampah sama sekali tidak memalukan. Kemuliaan adalah di tangan Allah Ta'ala dan seseorang kehilangan kehormatan dengan mengingkari perintah-Nya. Oleh itu, kita hendaklah sentiasa berusaha untuk mengikuti perintah Allah Ta’ala.”

Ansuran dan faedah

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada ia dianggap sebagai faedah, semasa menjual barangan kegunaan harian, untuk mengenakan bayaran kepada mereka yang membayar barangan tersebut secara ansuran sedikit lebih daripada harga biasa.

Dalam surat bertarikh 30 March 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Dalam urusan perniagaan anda, jika anda memberitahu pembeli terlebih dahulu bahawa barang tertentu akan berharga sebanyak itu jika dibayar secara tunai dan jika mereka membayar barang yang sama secara ansuran maka mereka perlu membayar lebih banyak maka tidak ada masalah dengan itu. Ia tidak termasuk dalam kategori minat. Ini kerana dalam kes kedua, anda perlu menyimpan akaun tetap mereka yang membeli barang secara ansuran dan mungkin perlu menghantar peringatan kepada mereka untuk membayar ansuran mereka, yang pasti akan memakan masa anda. Dalam urusan duniawi, masa mempunyai harga tertentu. Itulah sebabnya untuk masa mereka pekerja menerima gaji yang besar.”

Suami yang mabuk

Seseorang menulis kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) tentang kejadian yang dilaporkan dalam akhbar seorang wanita yang enggan berbaring dengan suaminya kerana dia mabuk berat. Dia kemudian bertanya sama ada perasaan cinta boleh dikekalkan jika salah seorang daripada pasangannya mabuk.

Dalam surat bertarikh 30 March 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Dalam keadaan sebegitu, persoalannya bukan sama ada perasaan cinta akan kekal atau tidak; sebaliknya, ia adalah masalah sifat yang sihat [saleem fitrat]. Oleh itu, dalam Al-Quran, Allah Taala telah membimbing kita dengan memelihara doa isteri Firaun ini untuk kita, yang menyatakan:

رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ "

"'Tuanku! binalah untukku sebuah rumah di sisi-Mu di dalam Syurga; dan selamatkanlah aku daripada Firaun dan perbuatannya.’ [Surah al-Tahrim, Bab.66: ayat.12]

“Adalah jelas dari ayat ini bahawa isteri Firaun pastinya terpaksa berpisah dengan Firaun, lalu dia memohon kepada Tuhan.

“Oleh itu, ajaran Al-Quran ini membuktikan bahawa jika suami yang fasik dari seorang wanita mukmin tidak melakukan islah walaupun telah dinasihatkan dan tidak ada yang menghalangnya daripada berpisah dengannya, maka hendaklah dia berpisah dengan suami yang jahat itu selepas berdoa.”

Penjarakan sosial semasa solat berjemaah

Seseorang meminta Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) untuk mendapatkan bimbingan mengenai jarak sosial 1.5 meter antara jemaah semasa solat berjemaah kerana keadaan luar biasa yang timbul akibat pandemik coronavirus.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 28 April 2020, memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Menurut arahan kenabian إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ, setiap perintah Islam adalah bergantung kepada niat. Untuk solat berjemaah, para jemaah telah diarahkan untuk berdiri bahu ke bahu, lutut ke lutut dan buku lali ke buku lali dan tidak meninggalkan sebarang jurang di antara mereka. Satu hikmah di sebalik ini telah dinyatakan bahawa jika kamu membuat jarak fizikal antara kamu, maka syaitan akan mencari ruang di antara kamu dan menimbulkan perselisihan dalam hati kamu.

“Sekarang kita terpaksa dan kerajaan mengambil langkah sedemikian untuk kesejahteraan rakyat mereka, apabila kita memerhatikan penjarakan sosial semasa solat mengikut peraturan kerajaan, bukanlah niat kita supaya perselisihan boleh diwujudkan di antara kita atau syaitan boleh menyebabkan perpecahan antara kita. kami; sebaliknya, adalah menjadi hasrat kita untuk terus bersatu, memerangi penyakit ini bersama-sama dan bekerjasama pihak berkuasa mengenai langkah-langkah kerajaan ini untuk kesejahteraan rakyat. Oleh itu, tidak ada salahnya menjaga jarak antara jemaah ketika solat berjemaah dengan niat ini dan dalam keadaan darurat ini.

“Seseorang boleh mengambil kuasa untuk ini daripada [keizinan] solat di atas tunggangan semasa dalam perjalanan apabila terpaksa kerana dalam hal itu juga, syarat berdiri bahu ke bahu, lutut ke lutut dan buku lali ke buku lali tidak dipenuhi dan kadang-kadang ada. jurang antara ahli ibadah. Oleh itu, sebagaimana dibuktikan dari sunnah Nabi (saw) untuk berbuat demikian kerana terpaksa dalam perjalanan, tidak ada salahnya menjaga jarak antara ahli ibadah kerana penyakit ini dalam keadaan yang memaksa semasa.

“Semoga Allah merahmati dan menghapuskan keadaan sukar ini dari seluruh dunia dengan segera agar hamba-hamba-Nya yang beribadah kemudiannya dapat mempersembahkan persembahan ibadah mereka kepada Tuhan mereka sambil memenuhi semua syarat dengan cara yang terbaik. Amin.” 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad