Jawapan Huzur V (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian XXII
AlHakam
Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian XXII: Kelahiran mati, takdir, mempelajari
kitab-kitab Masihi Mau’ud (as) dan jadual Huzur (atba)
29
Oktober 2021
Kemas
Kini Terakhir pada 12 November 2021
Terjemahan
Musa Bin Masran
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih
Vaa telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya
dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua
Zaheer
Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Pribadi, London
Lahir
meninggal
Seseorang
menulis surat kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih Vaa dan bertanya
beberapa soalan mengenai meninggalnya kelahiran anak perempuan mereka. Dalam
surat bertarikh 20 Februari 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut kepada
soalan-soalan tersebut:
“Meletakkan
gambar bayi perempuan yang lahir meninggal di rumah berkemungkinan akan
menyebabkan anda lebih kesakitan. Lebih-lebih lagi, memandangkan gadis itu
dilahirkan meninggal, mungkin gambarnya tidak begitu jelas malah boleh
menakutkan anak-anak lain. Oleh itu, tidak perlu meletakkan gambar gadis itu di
rumah atau menyimpannya pada anda.
“Bayi
yang masih dalam kandungan biasanya tidak dimandikan, dan tidak juga dikerjakan
jenazah untuk mereka. Namun, tidak salah jika ibu bapa berbuat demikian demi
kepuasan hati mereka sendiri.
“Setakat
menziarahi kubur setiap hari, sekiranya kamu dapat mengekalkan kesabaran
seperti kamu menziarahi kubur bayi perempuan dan menziarahi kubur itu tidak
menyusahkan kamu atau ahli keluarga kamu yang lain, maka tidak ada salahnya. Menziarahi
kubur untuk berdoa selama beberapa hari. Namun, jika pergi ke sana memberi
kesan buruk kepada kesihatan dan menyebabkan hilang sabar, maka daripada
menziarahi kubur setiap hari, lebih baik duduk di rumah dan berdoa.
“Ingatlah
bahawa gadis itu sebenarnya adalah amanah dari Allah Ta’ala yang telah
diberikan-Nya kepadamu untuk beberapa waktu dan apabila masa itu telah
berakhir, Dia mengambilnya kembali. Maka hendaklah kamu menganggap ini sebagai
kehendak Allah Ta’ala dan bersabarlah.”
Membaca
buku-buku Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan: Suatu dakwaan
Seseorang
menulis kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) bahawa orang Islam bukan
Ahmadi, termasuk beberapa ahli keluarga mereka, membangkitkan dakwaan bahawa Hazrat
Masih Mau’ud (as) telah menulis bahawa orang yang tidak membaca semua kitabnya
tiga kali, tidak memahami dakwaannya. Orang seperti itu bertanya sama ada semua
Ahmadi telah membaca buku ini tiga kali. Penanya bertanya apakah jawapan kepada
dakwaan ini.
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 20 Februari 2020, memberikan jawapan berikut
kepada soalan ini:
“Hazrat
Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan tidak pernah menulis di mana-mana bahawa
sesiapa yang tidak membaca semua kitabnya tiga kali tidak memahami dakwaannya;
sebaliknya, Hazrat Masih Mau’ud (as) telah menyatakan, ‘Dan barangsiapa tidak
mendengarkan firman Yang Dilantik dan Rasul Allah dengan penuh perhatian dan
tidak membaca tulisannya dengan teliti, maka ia juga telah mengambil bagian
dalam kesombongan. Oleh itu, berusahalah dan jangan ada kesombongan dalam
dirimu, supaya kamu tidak binasa dan kamu diselamatkan bersama seluruh
keluargamu.' (Nuzul-ul-Masih [Urdu], Ruhani Khazain, Jilid 18, hlm. 403 )
“Pernyataan
Hazrat Masih Mau’ud ini bermaksud bahawa orang-orang yang hanya sibuk dengan
kitab-kitab dan ilmu-ilmu dunia dan tidak mempedulikan kitab-kitab dan ilmu
agama ada semacam kesombongan dalam diri mereka kerana menganggap ilmu duniawi
sudah memadai. Namun, menimba ilmu agama adalah sangat penting untuk
keselamatan manusia. Dan ilmu agama datang dari pengajian kitab-kitab agama.
“Di
satu tempat, Hazirat Masih Mau’ud (as) bersabda, sambil menekankan tentang
kitabnya Haqiqatul Wahi [The Philosophy of Divine Revelation]:
“‘Kawan-kawan
kita hendaklah membaca Haqiqatul Wahi dari awal hingga akhir dengan penuh
perhatian — malah mereka harus menghafalnya. Tiada maulvi akan dapat berdiri di
hadapan mereka kerana semua perkara yang diperlukan telah dijelaskan di
dalamnya dan balasan (jawapan) telah diberikan kepada bantahan.’ (Malfuzat
[Urdu], Jilid 5. ms 235, 1988)
“Maka,
sekiranya benar bahawa seseorang yang tidak membaca semua kitab Hazrat Masihi
Mau’ud (as) tiga kali tidak dapat memahami dakwaannya, maka Hazrat Masihi
Mau’ud (as) tidak akan menekankan untuk membaca Haqiqatul Wahi dengan teliti
sekali, tetapi akan berpesan bahawa kita membacanya tiga kali seperti buku-buku
yang lain.
“Hazrat
Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan sendiri tidak menyatakan ini di mana-mana
dalam tulisannya. Namun begitu, terdapat satu riwayat daripada Siratul Mahdi
yang berbunyi bahawa 'Masih Mau'ud pernah berkata bahawa sesiapa yang tidak
membaca kitab-kitabnya sekurang-kurangnya tiga kali mempunyai semacam
kesombongan dalam dirinya.' (Siratul Mahdi [Urdu], Vol. 1 , hlm 365, Riwayat
No. 410)
“Riwayat
ini juga membawa maksud yang sama seperti yang telah saya nyatakan di atas
iaitu membaca kitab-kitab duniawi sahaja sambil mengenepikan kitab-kitab agama
dan menuntut ilmu dunia sahaja sambil mengabaikan ilmu agama mencerminkan
wujudnya sifat takbur dalam diri seseorang. Oleh itu, setiap Ahmadi harus
mengambil manfaat maksimum daripada khazanah rohani ini.”
Berhenti
di antara dua khutbah Jumaat
Hazrat
Amirul Mumineen (atba) ditanya mengapa, pada akhir khutbah Jumaat
pertama, imam duduk dan kemudian bangun untuk menyampaikan khutbah kedua
[khutbah thania].
Dalam
surat bertarikh 23 Februari 2020, Huzur (atba) memberikan panduan
berikut mengenai isu ini:
“Ini
adalah sunnah Nabi (saw). Oleh itu, dalam kitab-kitab hadis, kaedah
menyampaikan khutbah Jumaat Nabi (saw) diterangkan sebagai berikut -
bahawa baginda Rasulullah akan berdiri dan menyampaikan khutbahnya dan apabila
selesai berkhutbah, baginda akan duduk dengan tenang untuk beberapa saat. Dia
kemudian bangun semula dan menyampaikan khutbah thania. Tujuan ini, seperti
yang ditulis oleh beberapa ulama, mungkin untuk membezakan dengan jelas antara
dua khutbah.
“Walau
bagaimanapun, perlu diingat juga bahawa jika seorang imam tidak dapat duduk
kerana kesukaran, dia boleh menyampaikan khutbah pertama dan berdiri dalam diam
untuk beberapa saat dan kemudian menyampaikan khutbah kedua seperti amalan Hazrat.
Khalifatul Masih III (rh), apabila dia tidak dapat duduk kerana terjatuh
dari kuda. Ketika itu, selepas menyampaikan khutbah pertama, dia akan berdiri
dengan tenang beberapa saat dan kemudian menyampaikan khutbah kedua. Begitu
juga, semasa khutbah Jumaat pertama selepas saya menjalani pembedahan pundi
hempedu, saya juga mengikuti amalan yang sama iaitu berdiri dalam diam beberapa
saat dan kemudian menyampaikan khutbah thania.”
Ahmadi
dibenarkan berkahwin di luar Jamaat
Seorang
ahli (pemegang) Jamaat menyatakan kebimbangannya kepada Hazrat Khalifatul Masih
V (atba) mengenai gadis-gadis Ahmadi yang dibenarkan berkahwin dengan
lelaki bukan Ahmadi atau bukan Islam dan mendapatkan bimbingan mengenai isu
itu.
Dalam
surat bertarikh 29 Februari 2020, Huzur (atba) memberikan panduan
berikut mengenai isu ini:
“Beberapa
perintah Islam adalah bersifat pentadbiran yang mana Allah SWT tidak memberikan
sebarang kuasa kepada umat Islam umum untuk mengubahnya tetapi telah memberikan
kuasa kepada Nabi dan para penggantinya untuk mengubahnya dan membuat keputusan
mengikut keadaan.
“Pada
pandangan saya, isu perkahwinan lelaki dan wanita Islam dengan bukan Islam
adalah salah satu daripada urusan pentadbiran sebegitu. Oleh itu, sama ada
lelaki atau perempuan Ahmadi dibenarkan berkahwin dengan bukan Ahmadi atau
bukan Islam adalah perkara yang menjadi pertimbangan khalifah pada masa itu
[Khalifa-e-Waqt]. Tiada orang lain yang mempunyai kuasa ini. Khalifa-e-Waqt
memutuskan dalam setiap kes mengikut keadaan. Oleh itu, setiap kali saya
dihubungi untuk mendapatkan kebenaran, tugas kamu hanyalah menghantar laporan
kepada saya dengan pendapat kamu. Tugas kamu tidak melebihi daripada itu.”
Jadual
sibuk Huzur
Semasa
mulaqat maya Majlis Atfal-ul-Ahmadiyah Jerman dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba),
yang diadakan pada 29 November 2020, seorang tifl bertanya bagaimana Huzur (atba)
dapat menyelesaikan begitu banyak tugas.
Huzur
(atba) memberikan jawapan berikut:
“Pertama,
seseorang itu harus membiasakan diri untuk menyiapkan kerja mereka setiap hari
sebaik sahaja masa tersedia.
“Kedua,
pada masa tertentu, dua tugas boleh dilaksanakan serentak. Jika saya mendengar
seseorang, pada masa yang sama, saya juga mungkin sedang membaca surat; Saya
boleh melakukan kedua-dua tugasan secara serentak. Dengan cara ini, banyak
kerja boleh disiapkan dalam masa yang singkat.
“Selain
itu, jika seseorang mempunyai keazaman untuk menyelesaikan tugas tertentu,
mereka akan menumpukan perhatian mereka kepada tugas itu dan dengan cara ini,
ia akan diselesaikan. Jika anda juga berusaha dan berusaha keras, kerja anda
juga akan selesai. Kembangkan tabiat bekerja keras dan anda juga boleh bekerja
dengan cara ini. Ia tidak sukar.”
Persiapan
Huzur untuk khutbah Jumaat
Semasa
mulaqat maya yang sama [Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Amirul Mumineen
(atba) yang diadakan pada 29 November 2020], seorang tifl bertanya
tentang bagaimana Huzur (atba) menyediakan khutbah Jumaatnya.
Huzur
(atba) menjawab:
“Ada
topik tertentu yang berasaskan penyelidikan. Sebagai contoh, pada masa kini
saya menceritakan kisah sejarah [kehidupan] beberapa Sahabat (ra). Pasukan
penyelidik yang bekerja dengan saya mencari rujukan dan lain-lain dan
menghantarnya kepada saya.
“Namun,
untuk khutbah umum yang saya sampaikan mengenai pelbagai topik seperti
Tahrik-e-Jadid, Wakaf-e-Jadid atau berkaitan tarbiyah, saya mengambil satu ayat
Al-Quran dan menyediakan semua petikan sendiri dengan tangan untuk menerangkan
dan menghuraikannya dengan lebih lanjut. Pasukan penyelidik membantu saya dalam
hal ini juga jika saya memerlukan sebarang rujukan. Kadang-kadang saya
mengeluarkan sendiri semua rujukan, pada masa lain saya memberitahu pasukan
penyelidik saya untuk mencari saya rujukan itu dan kemudian saya menyediakan
Khutbah Jumaat.
Takdir
Semasa
mulaqat maya yang sama [Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Amirul
Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) yang diadakan pada 29 November
2020], seorang tifl bertanya kepada Huzur atba, “Adakah Allah Yang Maha
Tinggi sudah mengetahui sama ada kita akan ke Syurga atau neraka? Jika Dia
mengetahui, maka apakah tujuan hidup kita?”
Huzur
(atba) menjawab:
“Anda
lihat, di satu pihak, ada ilmu Allah Taala, dan kemudian ada amalan dan
tindakan kita. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sama ada seseorang itu akan
masuk Neraka atau tidak. Namun, Dia menunjukkan kepada setiap orang jalan yang
jika mereka beramal, mereka akan masuk ke Syurga, dan jika mereka melakukan
perbuatan jahat, mereka akan masuk Neraka.
“Sebab
itu hendaklah seseorang itu mendoakan kesudahan yang baik, iaitu apabila ajal
kita tiba, apabila tiba masanya untuk kita berlalu, [kita berdoa] agar ketika
itu kita termasuk orang-orang yang mentaati perintah Allah, supaya kita boleh
masuk Syurga. Al-Quran juga telah mengajarkan kepada kita doa di mana kita
berdoa agar Allah Taala mematikan kita dalam keadaan yang diredai-Nya kepada
kita dan supaya kita masuk ke dalam syurga dan mendapat keredaan Allah Taala.
“Selain
itu, terdapat rahmat Allah Ta’ala yang memberi keampunan kepada seseorang.
“Ada
satu riwayat tentang seorang lelaki yang sangat berdosa dan telah melakukan
banyak pembunuhan; sejumlah 99 pembunuhan. Dia menyedari bahawa dia adalah
orang yang sangat jahat dan dia sekarang harus memperbaiki dirinya supaya Allah
Ta'ala meredainya dan membolehkannya masuk ke dalam syurga. Maka dia pergi
menemui seorang ulama dan memberitahunya tentang dosa-dosanya dan berapa banyak
pembunuhan yang telah dia lakukan dalam hidupnya, dan bertanya kepadanya apakah
dia masih dibenarkan masuk syurga. Dia menjawab dengan berkata, ‘Tidak! Sama
sekali tidak ada peluang untuk kamu memasuki Syurga. Kamu pasti akan dihantar
ke Neraka.’ Jadi lelaki itu membunuh ulama itu juga, memikirkan bahawa kerana
dia telah melakukan 99 pembunuhan, dia juga boleh mencapai jumlah 100
pembunuhan.
“Selepas
melakukan 100 pembunuhan, dia kemudian bertanya kepada orang lain jika ada cara
dia boleh mendapat reda Tuhan. Orang itu menjawab dengan mengatakan bahawa dia
harus pergi dan melihat fulan yang tinggal di bandar tertentu kerana dia akan
dapat memberitahunya kaedah yang betul yang boleh dia lakukan untuk mendapat
keredaan Allah. Semasa dalam perjalanan ke sana, dia meninggal dunia.
“Setelah
kematiannya, Allah Ta’ala memindahkan kota, dari tempat dia keluar setelah
membunuh seseorang, menjauhinya dan mendekatkan tempat yang dia tuju kepadanya.
Kisah ini dalam istilah metafora. Allah SWT kemudian memerintahkan para
malaikat untuk pergi dan memberikan keputusan mereka berhubung dengannya. Oleh
itu, kedua-dua malaikat pergi ke hadapan Tuhan; yang ditugaskan untuk membawa
manusia ke Syurga, dan juga yang ditugaskan untuk membawa manusia ke Neraka.
Selepas itu, berlaku perselisihan antara kedua-dua malaikat. Orang yang ingin
membawanya ke Neraka bertegas untuk membawanya ke sana dengan menyatakan bahawa
orang itu telah melakukan 100 pembunuhan dan oleh itu dia akan memohon kepada
Tuhan untuk menghantarnya ke Neraka. Namun, yang seorang lagi berkeras untuk
membawanya ke Syurga dan berkata bahawa Allah Taala telah mengutusnya untuk
mengukur jarak yang telah ditempuhnya dalam perjalanannya.
“Akhirnya,
telah disepakati antara keduanya untuk mengukur jarak, dan jika dia lebih dekat
dengan kota yang ditujunya, untuk mengampuni dosanya, maka dia akan masuk
surga. Namun, jika dia lebih dekat dengan kota yang dia tinggalkan setelah melakukan
pembunuhan, maka dia akan masuk Neraka.
“Seperti
yang telah saya jelaskan, jarak ke destinasinya sudah pun diperpendekkan oleh
Allah. Oleh itu, apabila mereka mengukur jaraknya, dia lebih dekat dengan
bandar tempat dia pergi untuk mengharap diampuni dosanya."
(Huzur
(atba) kemudiannya menunjukkan panjang sejengkal dengan tangannya kepada anak-anak.)
“Hanya
dengan sejengkal tangan seperti ini dia lebih dekat dengan kota yang dia tuju
dan Allah Ta’ala mengampuninya dan memberikannya surga. Maka, ini adalah rahmat
Allah yang Maha Agung.
“Begitu
juga, terdapat riwayat lain di mana seorang lelaki pernah bertanya kepada
seseorang apakah dia akan diampuni. Orang yang dia ajukan soalan ini menjawab
dengan mengatakan bahawa dia tidak akan diampuni kerana dia adalah orang yang
sangat berdosa. Setelah itu, Allah Ta’ala bertanya kepada individu yang
menganggap dirinya sangat alim dan banyak berdoa, ‘Siapa kamu untuk menentukan
siapa yang masuk Syurga dan siapa yang masuk Neraka?’
“Kebetulan
kedua-dua individu itu mati serentak dan dihadapkan ke hadapan Allah Ta’ala.
Selepas itu, orang yang menganggap dirinya soleh seolah-olah dia telah diberi
jaminan untuk masuk syurga, dan telah memberitahu orang lain bahawa dia akan
masuk Neraka, diberitahu oleh Allah Taala bahawa dia tidak mempunyai jaminan
seperti itu dan sebaliknya akan dimasukkan ke dalam neraka, dan orang lain yang
dia katakan akan masuk neraka akan masuk syurga. Maka ini adalah rahmat Allah
Ta'ala.
“Justeru,
menjadi kewajipan kita untuk terus berusaha mencari keredhaan Allah Ta’ala.
Allah Maha Mengetahui segala sesuatu, dan pada masa yang sama, Dia juga Maha
Berkuasa dan Maha Berkuasa. Allah Maha Pemurah, iaitu Dia menzahirkan
Ramaniyyat-Nya. Dia juga adalah Al-Ghafoor, Yang Maha Pengampun. Oleh itu,
akhirnya jika Dia menghendaki Dia boleh mengubah keputusan dan takdir
seseorang. Jika Dia berkuasa melakukan segala-galanya maka Dia juga berkuasa
mengubah keputusanNya.
“Oleh
itu, seseorang tidak boleh menyangka bahawa kerana Allah Ta'ala telah
menetapkan bahawa mereka akan masuk Neraka, maka mereka boleh terus melakukan
dosa dan memakan yang haram seperti daging s. arak, minum arak dan melakukan dosa-dosa lain
dan menganggap bahawa kerana mereka telah melakukan begitu banyak dosa, tidak
mungkin Allah akan mengampuni mereka. Malah, Allah Taala menyatakan bahawa ini
tidak berlaku.
“Sebenarnya,
seseorang itu harus terus berusaha untuk melakukan kebaikan dan Dia boleh
memberikan keampunan-Nya walaupun di peringkat akhir kehidupannya. Oleh itu, anda
harus berusaha untuk memohon ampun kepada Allah Ta'ala sejak awal, dan kemudian
berdoa kepada-Nya sepanjang hidup seseorang untuk mendapatkan kesudahan yang
baik dan untuk terus melakukan amalan-amalan yang baik. Itulah sebabnya kita
harus terus berusaha dalam hal ini.
“Apakah
Allah Ta’ala tidak berkuasa melakukan apa saja yang Dia kehendaki? Dia adalah
Al-Maalik, yang Maha Guru. Dia sememangnya mempunyai kuasa untuk melakukan apa
sahaja yang Dia kehendaki. Dia juga boleh memaafkan seseorang pada peringkat
terakhir kehidupan mereka. Jika kamu berfikir bahawa kamu berdosa dan kerana
itu Allah Taala mungkin tidak mengampuni kamu, tetapi ingatlah jika Dia boleh
mengampuni orang yang telah melakukan 100 pembunuhan, maka Dia juga boleh
mengampuni kamu.”
Kehidupan
selepas Covid
Semasa
mulaqat maya yang sama [Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Amirul
Momineen, Khalifatul Masih V atba yang diadakan pada 29 November 2020],
seorang tifl bertanya kepada Huzuraa, "Adakah kehidupan akan menjadi
normal semula selepas Covid?"
Huzur
(atba) menjawab:
“Allah
Yang Maha Mengetahui. Walaupun ia mungkin kembali normal, keadaan ekonomi yang
telah berkembang selepas wabak coronavirus akan membawa akibat kepada dunia.
Walaupun tiada peperangan fizikal atau konflik besar, ia masih akan mengambil
masa bertahun-tahun untuk keadaan ekonomi global stabil. Walau bagaimanapun,
biasanya, kita memerhatikan bahawa keadaan ekonomi bertambah buruk dalam
keadaan sedemikian yang lebih kerap daripada tidak membawa kepada peperangan.
“Dengan
melihat keadaan semasa dunia, nampaknya ia akhirnya boleh membawa kepada
peperangan. Jika perang dicetuskan selepas coronavirus maka keadaan dunia akan
menjadi lebih berbahaya dan akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan
dunia kembali normal.
“Jadi,
kita mesti berdoa semoga Allah Taala memberikan manusia akal dan kebijaksanaan
supaya daripada tunduk kepada materialisme dan merampas hak satu sama lain,
para pemimpin dan negara-negara dunia dapat melihat akal dan berusaha untuk
keamanan dan keharmonian. Jika mereka cuba bekerjasama supaya dunia menjadi
lebih bersatu, mereka akan dapat memulihkan keadaan menjadi normal dengan lebih
cepat. Sekiranya usaha sebegini tidak dilakukan, maka keadaan tidak akan
kembali normal dan mungkin mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan kembali
normal dan situasi yang sangat mengerikan akan berlaku.
“Namun,
saya merasakan kemungkinan perang atau konflik boleh tercetus selepas wabak
koronavirus ini berakhir dan kesan buruknya boleh bertahan selama
bertahun-tahun sebelum ia kembali normal. Oleh itu, kita mesti berdoa agar
keadaan sebegitu tidak timbul, yang boleh membawa kepada peperangan dan para
pemimpin dunia bertindak dengan waras supaya keadaan global dapat stabil
secepat mungkin dan kembali normal.
“Untuk
mencapai matlamat ini, manusia perlu berpaling kepada Tuhan. Jika tidak, kita
akan melihat lebih banyak wabak atau ujian lain dan lain-lain pada masa hadapan
dan kemudian mereka akan dihukum.
“Justeru,
keadaan tidak akan kembali normal sehingga manusia tunduk kepada Penciptanya
dan menunaikan hak-hak-Nya dan hak-hak Ciptaan-Nya. Oleh itu, Ahmadiyah harus
berusaha lebih dari sebelumnya dan melaksanakan tabligh [menyebarkan risalah
Islam]. Kita harus memaklumkan kepada orang ramai bahawa hanya ada satu
penyelesaian untuk membantu keadaan dunia kembali normal iaitu agar manusia
kembali kepada Allah Taala dan menunaikan hak-hak-Nya serta hak ciptaan-Nya.”
Comments
Post a Comment