Jawapan Huzur V (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian XXII

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian XXII: Kelahiran mati, takdir, mempelajari kitab-kitab Masihi Mau’ud (as) dan jadual Huzur (atba)

29 Oktober 2021

Kemas Kini Terakhir pada 12 November 2021

Terjemahan Musa Bin Masran

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih Vaa telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Pribadi, London

Lahir meninggal

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih Vaa dan bertanya beberapa soalan mengenai meninggalnya kelahiran anak perempuan mereka. Dalam surat bertarikh 20 Februari 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut kepada soalan-soalan tersebut:

“Meletakkan gambar bayi perempuan yang lahir meninggal di rumah berkemungkinan akan menyebabkan anda lebih kesakitan. Lebih-lebih lagi, memandangkan gadis itu dilahirkan meninggal, mungkin gambarnya tidak begitu jelas malah boleh menakutkan anak-anak lain. Oleh itu, tidak perlu meletakkan gambar gadis itu di rumah atau menyimpannya pada anda.

“Bayi yang masih dalam kandungan biasanya tidak dimandikan, dan tidak juga dikerjakan jenazah untuk mereka. Namun, tidak salah jika ibu bapa berbuat demikian demi kepuasan hati mereka sendiri.

“Setakat menziarahi kubur setiap hari, sekiranya kamu dapat mengekalkan kesabaran seperti kamu menziarahi kubur bayi perempuan dan menziarahi kubur itu tidak menyusahkan kamu atau ahli keluarga kamu yang lain, maka tidak ada salahnya. Menziarahi kubur untuk berdoa selama beberapa hari. Namun, jika pergi ke sana memberi kesan buruk kepada kesihatan dan menyebabkan hilang sabar, maka daripada menziarahi kubur setiap hari, lebih baik duduk di rumah dan berdoa.

“Ingatlah bahawa gadis itu sebenarnya adalah amanah dari Allah Ta’ala yang telah diberikan-Nya kepadamu untuk beberapa waktu dan apabila masa itu telah berakhir, Dia mengambilnya kembali. Maka hendaklah kamu menganggap ini sebagai kehendak Allah Ta’ala dan bersabarlah.”

Membaca buku-buku Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan: Suatu dakwaan

Seseorang menulis kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) bahawa orang Islam bukan Ahmadi, termasuk beberapa ahli keluarga mereka, membangkitkan dakwaan bahawa Hazrat Masih Mau’ud (as) telah menulis bahawa orang yang tidak membaca semua kitabnya tiga kali, tidak memahami dakwaannya. Orang seperti itu bertanya sama ada semua Ahmadi telah membaca buku ini tiga kali. Penanya bertanya apakah jawapan kepada dakwaan ini.

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 20 Februari 2020, memberikan jawapan berikut kepada soalan ini:

“Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan tidak pernah menulis di mana-mana bahawa sesiapa yang tidak membaca semua kitabnya tiga kali tidak memahami dakwaannya; sebaliknya, Hazrat Masih Mau’ud (as) telah menyatakan, ‘Dan barangsiapa tidak mendengarkan firman Yang Dilantik dan Rasul Allah dengan penuh perhatian dan tidak membaca tulisannya dengan teliti, maka ia juga telah mengambil bagian dalam kesombongan. Oleh itu, berusahalah dan jangan ada kesombongan dalam dirimu, supaya kamu tidak binasa dan kamu diselamatkan bersama seluruh keluargamu.' (Nuzul-ul-Masih [Urdu], Ruhani Khazain, Jilid 18, hlm. 403 )

“Pernyataan Hazrat Masih Mau’ud ini bermaksud bahawa orang-orang yang hanya sibuk dengan kitab-kitab dan ilmu-ilmu dunia dan tidak mempedulikan kitab-kitab dan ilmu agama ada semacam kesombongan dalam diri mereka kerana menganggap ilmu duniawi sudah memadai. Namun, menimba ilmu agama adalah sangat penting untuk keselamatan manusia. Dan ilmu agama datang dari pengajian kitab-kitab agama.

“Di satu tempat, Hazirat Masih Mau’ud (as) bersabda, sambil menekankan tentang kitabnya Haqiqatul Wahi [The Philosophy of Divine Revelation]:

“‘Kawan-kawan kita hendaklah membaca Haqiqatul Wahi dari awal hingga akhir dengan penuh perhatian — malah mereka harus menghafalnya. Tiada maulvi akan dapat berdiri di hadapan mereka kerana semua perkara yang diperlukan telah dijelaskan di dalamnya dan balasan (jawapan) telah diberikan kepada bantahan.’ (Malfuzat [Urdu], Jilid 5. ms 235, 1988)

“Maka, sekiranya benar bahawa seseorang yang tidak membaca semua kitab Hazrat Masihi Mau’ud (as) tiga kali tidak dapat memahami dakwaannya, maka Hazrat Masihi Mau’ud (as) tidak akan menekankan untuk membaca Haqiqatul Wahi dengan teliti sekali, tetapi akan berpesan bahawa kita membacanya tiga kali seperti buku-buku yang lain.

“Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan sendiri tidak menyatakan ini di mana-mana dalam tulisannya. Namun begitu, terdapat satu riwayat daripada Siratul Mahdi yang berbunyi bahawa 'Masih Mau'ud pernah berkata bahawa sesiapa yang tidak membaca kitab-kitabnya sekurang-kurangnya tiga kali mempunyai semacam kesombongan dalam dirinya.' (Siratul Mahdi [Urdu], Vol. 1 , hlm 365, Riwayat No. 410)

“Riwayat ini juga membawa maksud yang sama seperti yang telah saya nyatakan di atas iaitu membaca kitab-kitab duniawi sahaja sambil mengenepikan kitab-kitab agama dan menuntut ilmu dunia sahaja sambil mengabaikan ilmu agama mencerminkan wujudnya sifat takbur dalam diri seseorang. Oleh itu, setiap Ahmadi harus mengambil manfaat maksimum daripada khazanah rohani ini.”

Berhenti di antara dua khutbah Jumaat

Hazrat Amirul Mumineen (atba) ditanya mengapa, pada akhir khutbah Jumaat pertama, imam duduk dan kemudian bangun untuk menyampaikan khutbah kedua [khutbah thania].

Dalam surat bertarikh 23 Februari 2020, Huzur (atba) memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Ini adalah sunnah Nabi (saw). Oleh itu, dalam kitab-kitab hadis, kaedah menyampaikan khutbah Jumaat Nabi (saw) diterangkan sebagai berikut - bahawa baginda Rasulullah akan berdiri dan menyampaikan khutbahnya dan apabila selesai berkhutbah, baginda akan duduk dengan tenang untuk beberapa saat. Dia kemudian bangun semula dan menyampaikan khutbah thania. Tujuan ini, seperti yang ditulis oleh beberapa ulama, mungkin untuk membezakan dengan jelas antara dua khutbah.

“Walau bagaimanapun, perlu diingat juga bahawa jika seorang imam tidak dapat duduk kerana kesukaran, dia boleh menyampaikan khutbah pertama dan berdiri dalam diam untuk beberapa saat dan kemudian menyampaikan khutbah kedua seperti amalan Hazrat. Khalifatul Masih III (rh), apabila dia tidak dapat duduk kerana terjatuh dari kuda. Ketika itu, selepas menyampaikan khutbah pertama, dia akan berdiri dengan tenang beberapa saat dan kemudian menyampaikan khutbah kedua. Begitu juga, semasa khutbah Jumaat pertama selepas saya menjalani pembedahan pundi hempedu, saya juga mengikuti amalan yang sama iaitu berdiri dalam diam beberapa saat dan kemudian menyampaikan khutbah thania.”

Ahmadi dibenarkan berkahwin di luar Jamaat

Seorang ahli (pemegang) Jamaat menyatakan kebimbangannya kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) mengenai gadis-gadis Ahmadi yang dibenarkan berkahwin dengan lelaki bukan Ahmadi atau bukan Islam dan mendapatkan bimbingan mengenai isu itu.

Dalam surat bertarikh 29 Februari 2020, Huzur (atba) memberikan panduan berikut mengenai isu ini:

“Beberapa perintah Islam adalah bersifat pentadbiran yang mana Allah SWT tidak memberikan sebarang kuasa kepada umat Islam umum untuk mengubahnya tetapi telah memberikan kuasa kepada Nabi dan para penggantinya untuk mengubahnya dan membuat keputusan mengikut keadaan.

“Pada pandangan saya, isu perkahwinan lelaki dan wanita Islam dengan bukan Islam adalah salah satu daripada urusan pentadbiran sebegitu. Oleh itu, sama ada lelaki atau perempuan Ahmadi dibenarkan berkahwin dengan bukan Ahmadi atau bukan Islam adalah perkara yang menjadi pertimbangan khalifah pada masa itu [Khalifa-e-Waqt]. Tiada orang lain yang mempunyai kuasa ini. Khalifa-e-Waqt memutuskan dalam setiap kes mengikut keadaan. Oleh itu, setiap kali saya dihubungi untuk mendapatkan kebenaran, tugas kamu hanyalah menghantar laporan kepada saya dengan pendapat kamu. Tugas kamu tidak melebihi daripada itu.”

Jadual sibuk Huzur

Semasa mulaqat maya Majlis Atfal-ul-Ahmadiyah Jerman dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 29 November 2020, seorang tifl bertanya bagaimana Huzur (atba) dapat menyelesaikan begitu banyak tugas.

Huzur (atba) memberikan jawapan berikut:

“Pertama, seseorang itu harus membiasakan diri untuk menyiapkan kerja mereka setiap hari sebaik sahaja masa tersedia.

“Kedua, pada masa tertentu, dua tugas boleh dilaksanakan serentak. Jika saya mendengar seseorang, pada masa yang sama, saya juga mungkin sedang membaca surat; Saya boleh melakukan kedua-dua tugasan secara serentak. Dengan cara ini, banyak kerja boleh disiapkan dalam masa yang singkat.

“Selain itu, jika seseorang mempunyai keazaman untuk menyelesaikan tugas tertentu, mereka akan menumpukan perhatian mereka kepada tugas itu dan dengan cara ini, ia akan diselesaikan. Jika anda juga berusaha dan berusaha keras, kerja anda juga akan selesai. Kembangkan tabiat bekerja keras dan anda juga boleh bekerja dengan cara ini. Ia tidak sukar.”

Persiapan Huzur untuk khutbah Jumaat

Semasa mulaqat maya yang sama [Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Amirul Mumineen (atba) yang diadakan pada 29 November 2020], seorang tifl bertanya tentang bagaimana Huzur (atba) menyediakan khutbah Jumaatnya.

Huzur (atba) menjawab:

“Ada topik tertentu yang berasaskan penyelidikan. Sebagai contoh, pada masa kini saya menceritakan kisah sejarah [kehidupan] beberapa Sahabat (ra). Pasukan penyelidik yang bekerja dengan saya mencari rujukan dan lain-lain dan menghantarnya kepada saya.

“Namun, untuk khutbah umum yang saya sampaikan mengenai pelbagai topik seperti Tahrik-e-Jadid, Wakaf-e-Jadid atau berkaitan tarbiyah, saya mengambil satu ayat Al-Quran dan menyediakan semua petikan sendiri dengan tangan untuk menerangkan dan menghuraikannya dengan lebih lanjut. Pasukan penyelidik membantu saya dalam hal ini juga jika saya memerlukan sebarang rujukan. Kadang-kadang saya mengeluarkan sendiri semua rujukan, pada masa lain saya memberitahu pasukan penyelidik saya untuk mencari saya rujukan itu dan kemudian saya menyediakan Khutbah Jumaat.

Takdir

Semasa mulaqat maya yang sama [Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) yang diadakan pada 29 November 2020], seorang tifl bertanya kepada Huzur atba, “Adakah Allah Yang Maha Tinggi sudah mengetahui sama ada kita akan ke Syurga atau neraka? Jika Dia mengetahui, maka apakah tujuan hidup kita?”

Huzur (atba) menjawab:

“Anda lihat, di satu pihak, ada ilmu Allah Taala, dan kemudian ada amalan dan tindakan kita. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sama ada seseorang itu akan masuk Neraka atau tidak. Namun, Dia menunjukkan kepada setiap orang jalan yang jika mereka beramal, mereka akan masuk ke Syurga, dan jika mereka melakukan perbuatan jahat, mereka akan masuk Neraka.

“Sebab itu hendaklah seseorang itu mendoakan kesudahan yang baik, iaitu apabila ajal kita tiba, apabila tiba masanya untuk kita berlalu, [kita berdoa] agar ketika itu kita termasuk orang-orang yang mentaati perintah Allah, supaya kita boleh masuk Syurga. Al-Quran juga telah mengajarkan kepada kita doa di mana kita berdoa agar Allah Taala mematikan kita dalam keadaan yang diredai-Nya kepada kita dan supaya kita masuk ke dalam syurga dan mendapat keredaan Allah Taala.

“Selain itu, terdapat rahmat Allah Ta’ala yang memberi keampunan kepada seseorang.

“Ada satu riwayat tentang seorang lelaki yang sangat berdosa dan telah melakukan banyak pembunuhan; sejumlah 99 pembunuhan. Dia menyedari bahawa dia adalah orang yang sangat jahat dan dia sekarang harus memperbaiki dirinya supaya Allah Ta'ala meredainya dan membolehkannya masuk ke dalam syurga. Maka dia pergi menemui seorang ulama dan memberitahunya tentang dosa-dosanya dan berapa banyak pembunuhan yang telah dia lakukan dalam hidupnya, dan bertanya kepadanya apakah dia masih dibenarkan masuk syurga. Dia menjawab dengan berkata, ‘Tidak! Sama sekali tidak ada peluang untuk kamu memasuki Syurga. Kamu pasti akan dihantar ke Neraka.’ Jadi lelaki itu membunuh ulama itu juga, memikirkan bahawa kerana dia telah melakukan 99 pembunuhan, dia juga boleh mencapai jumlah 100 pembunuhan.

“Selepas melakukan 100 pembunuhan, dia kemudian bertanya kepada orang lain jika ada cara dia boleh mendapat reda Tuhan. Orang itu menjawab dengan mengatakan bahawa dia harus pergi dan melihat fulan yang tinggal di bandar tertentu kerana dia akan dapat memberitahunya kaedah yang betul yang boleh dia lakukan untuk mendapat keredaan Allah. Semasa dalam perjalanan ke sana, dia meninggal dunia.

“Setelah kematiannya, Allah Ta’ala memindahkan kota, dari tempat dia keluar setelah membunuh seseorang, menjauhinya dan mendekatkan tempat yang dia tuju kepadanya. Kisah ini dalam istilah metafora. Allah SWT kemudian memerintahkan para malaikat untuk pergi dan memberikan keputusan mereka berhubung dengannya. Oleh itu, kedua-dua malaikat pergi ke hadapan Tuhan; yang ditugaskan untuk membawa manusia ke Syurga, dan juga yang ditugaskan untuk membawa manusia ke Neraka. Selepas itu, berlaku perselisihan antara kedua-dua malaikat. Orang yang ingin membawanya ke Neraka bertegas untuk membawanya ke sana dengan menyatakan bahawa orang itu telah melakukan 100 pembunuhan dan oleh itu dia akan memohon kepada Tuhan untuk menghantarnya ke Neraka. Namun, yang seorang lagi berkeras untuk membawanya ke Syurga dan berkata bahawa Allah Taala telah mengutusnya untuk mengukur jarak yang telah ditempuhnya dalam perjalanannya.

“Akhirnya, telah disepakati antara keduanya untuk mengukur jarak, dan jika dia lebih dekat dengan kota yang ditujunya, untuk mengampuni dosanya, maka dia akan masuk surga. Namun, jika dia lebih dekat dengan kota yang dia tinggalkan setelah melakukan pembunuhan, maka dia akan masuk Neraka.

“Seperti yang telah saya jelaskan, jarak ke destinasinya sudah pun diperpendekkan oleh Allah. Oleh itu, apabila mereka mengukur jaraknya, dia lebih dekat dengan bandar tempat dia pergi untuk mengharap diampuni dosanya."

(Huzur (atba) kemudiannya menunjukkan panjang sejengkal dengan tangannya kepada anak-anak.)

“Hanya dengan sejengkal tangan seperti ini dia lebih dekat dengan kota yang dia tuju dan Allah Ta’ala mengampuninya dan memberikannya surga. Maka, ini adalah rahmat Allah yang Maha Agung.

“Begitu juga, terdapat riwayat lain di mana seorang lelaki pernah bertanya kepada seseorang apakah dia akan diampuni. Orang yang dia ajukan soalan ini menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak akan diampuni kerana dia adalah orang yang sangat berdosa. Setelah itu, Allah Ta’ala bertanya kepada individu yang menganggap dirinya sangat alim dan banyak berdoa, ‘Siapa kamu untuk menentukan siapa yang masuk Syurga dan siapa yang masuk Neraka?’

“Kebetulan kedua-dua individu itu mati serentak dan dihadapkan ke hadapan Allah Ta’ala. Selepas itu, orang yang menganggap dirinya soleh seolah-olah dia telah diberi jaminan untuk masuk syurga, dan telah memberitahu orang lain bahawa dia akan masuk Neraka, diberitahu oleh Allah Taala bahawa dia tidak mempunyai jaminan seperti itu dan sebaliknya akan dimasukkan ke dalam neraka, dan orang lain yang dia katakan akan masuk neraka akan masuk syurga. Maka ini adalah rahmat Allah Ta'ala.

“Justeru, menjadi kewajipan kita untuk terus berusaha mencari keredhaan Allah Ta’ala. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu, dan pada masa yang sama, Dia juga Maha Berkuasa dan Maha Berkuasa. Allah Maha Pemurah, iaitu Dia menzahirkan Ramaniyyat-Nya. Dia juga adalah Al-Ghafoor, Yang Maha Pengampun. Oleh itu, akhirnya jika Dia menghendaki Dia boleh mengubah keputusan dan takdir seseorang. Jika Dia berkuasa melakukan segala-galanya maka Dia juga berkuasa mengubah keputusanNya.

“Oleh itu, seseorang tidak boleh menyangka bahawa kerana Allah Ta'ala telah menetapkan bahawa mereka akan masuk Neraka, maka mereka boleh terus melakukan dosa dan memakan yang haram seperti daging s. arak, minum arak dan melakukan dosa-dosa lain dan menganggap bahawa kerana mereka telah melakukan begitu banyak dosa, tidak mungkin Allah akan mengampuni mereka. Malah, Allah Taala menyatakan bahawa ini tidak berlaku.

“Sebenarnya, seseorang itu harus terus berusaha untuk melakukan kebaikan dan Dia boleh memberikan keampunan-Nya walaupun di peringkat akhir kehidupannya. Oleh itu, anda harus berusaha untuk memohon ampun kepada Allah Ta'ala sejak awal, dan kemudian berdoa kepada-Nya sepanjang hidup seseorang untuk mendapatkan kesudahan yang baik dan untuk terus melakukan amalan-amalan yang baik. Itulah sebabnya kita harus terus berusaha dalam hal ini.

“Apakah Allah Ta’ala tidak berkuasa melakukan apa saja yang Dia kehendaki? Dia adalah Al-Maalik, yang Maha Guru. Dia sememangnya mempunyai kuasa untuk melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki. Dia juga boleh memaafkan seseorang pada peringkat terakhir kehidupan mereka. Jika kamu berfikir bahawa kamu berdosa dan kerana itu Allah Taala mungkin tidak mengampuni kamu, tetapi ingatlah jika Dia boleh mengampuni orang yang telah melakukan 100 pembunuhan, maka Dia juga boleh mengampuni kamu.”

Kehidupan selepas Covid

Semasa mulaqat maya yang sama [Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V atba yang diadakan pada 29 November 2020], seorang tifl bertanya kepada Huzuraa, "Adakah kehidupan akan menjadi normal semula selepas Covid?"

Huzur (atba) menjawab:

“Allah Yang Maha Mengetahui. Walaupun ia mungkin kembali normal, keadaan ekonomi yang telah berkembang selepas wabak coronavirus akan membawa akibat kepada dunia. Walaupun tiada peperangan fizikal atau konflik besar, ia masih akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan ekonomi global stabil. Walau bagaimanapun, biasanya, kita memerhatikan bahawa keadaan ekonomi bertambah buruk dalam keadaan sedemikian yang lebih kerap daripada tidak membawa kepada peperangan.

“Dengan melihat keadaan semasa dunia, nampaknya ia akhirnya boleh membawa kepada peperangan. Jika perang dicetuskan selepas coronavirus maka keadaan dunia akan menjadi lebih berbahaya dan akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan dunia kembali normal.

“Jadi, kita mesti berdoa semoga Allah Taala memberikan manusia akal dan kebijaksanaan supaya daripada tunduk kepada materialisme dan merampas hak satu sama lain, para pemimpin dan negara-negara dunia dapat melihat akal dan berusaha untuk keamanan dan keharmonian. Jika mereka cuba bekerjasama supaya dunia menjadi lebih bersatu, mereka akan dapat memulihkan keadaan menjadi normal dengan lebih cepat. Sekiranya usaha sebegini tidak dilakukan, maka keadaan tidak akan kembali normal dan mungkin mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan kembali normal dan situasi yang sangat mengerikan akan berlaku.

“Namun, saya merasakan kemungkinan perang atau konflik boleh tercetus selepas wabak koronavirus ini berakhir dan kesan buruknya boleh bertahan selama bertahun-tahun sebelum ia kembali normal. Oleh itu, kita mesti berdoa agar keadaan sebegitu tidak timbul, yang boleh membawa kepada peperangan dan para pemimpin dunia bertindak dengan waras supaya keadaan global dapat stabil secepat mungkin dan kembali normal.

“Untuk mencapai matlamat ini, manusia perlu berpaling kepada Tuhan. Jika tidak, kita akan melihat lebih banyak wabak atau ujian lain dan lain-lain pada masa hadapan dan kemudian mereka akan dihukum.

“Justeru, keadaan tidak akan kembali normal sehingga manusia tunduk kepada Penciptanya dan menunaikan hak-hak-Nya dan hak-hak Ciptaan-Nya. Oleh itu, Ahmadiyah harus berusaha lebih dari sebelumnya dan melaksanakan tabligh [menyebarkan risalah Islam]. Kita harus memaklumkan kepada orang ramai bahawa hanya ada satu penyelesaian untuk membantu keadaan dunia kembali normal iaitu agar manusia kembali kepada Allah Taala dan menunaikan hak-hak-Nya serta hak ciptaan-Nya.”

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad