AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 5

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 5

22hb Februari 2021

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini. Oleh itu, Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia dan memperjuangkan mesej memenuhi hak kepada Tuhan dan menunaikan kewajipan kita kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang berbeza, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Mengapa Kita Harus Membaca Al-Qur'an?

Nasihat Untuk Doktor

Apakah Kedudukan Rohani Terhebat yang Boleh Dicapai Seorang Wanita?

Pengajaran dalam Bersyukur

Berbelanja di Jalan Tuhan – Adakah Tuhan Memerlukan Pinjaman daripada Kita?

Pandangan Hazrat Ali (ra) tentang Kesudahan kenabian Dalam Al-Quran

Pengajaran dalam Keadilan Mutlak

Mengapa Kita Harus Membaca Al-Qur'an?

Al-Quran adalah Kitab Suci, dan intipati agama Islam. Ia dipercayai sebagai firman Tuhan yang diwahyukan; setiap perkataan yang diturunkan kepada Nabi (saw) selama 23 tahun. Apabila menerima wahyu Al-Qur'an, Nabi (saw) akan menyuruh para ahli kitab menulis wahyu itu, supaya ia dapat dipelihara dalam bentuk asalnya yang diturunkan. Ia berfungsi sebagai buku panduan muktamad, membentangkan pelan tindakan untuk mencapai tahap kerohanian yang tertinggi dan hubungan dengan Tuhan.

Pada zaman sekarang ini, seseorang mungkin tertanya-tanya mengapa sebuah kitab yang diturunkan lebih 1400 tahun dahulu masih perlu dibaca dan dipelajari hari ini. Rasa ingin tahu yang sama ini timbul dalam diri seorang anak muda, yang bertanya kepada Huzur (atba) mengapa penting untuk membaca dan mempelajari Al-Quran.

Huzur (atba) menjawab:

‘…Kenapa awak perlu belajar di sekolah? Ianya supaya anda terus maju dalam pelajaran, mendapat pendidikan yang baik dan menjadi sesuatu dalam hidup. Dengan cara yang sama, Allah SWT telah menganugerahkan kepada kita Al-Qur'an sebagai hukum agama yang lengkap [Shari`ah] yang diturunkan kepada Nabi saw, agar orang-orang membacanya, bertindak atas semua hal baik yang Allah Taala telah memerintahkan kita dan akhirnya menjadi orang yang baik. Ia juga membantu seseorang untuk menjauhkan diri daripada melakukan kejahatan dan menjaga diri daripada kemurkaan Allah Yang Maha Kuasa; oleh itu, inilah sebabnya kita harus membaca Al-Quran. Kita harus membacanya setiap hari, bertindak mengikut ajarannya, [dan dengan itu] mengamalkan tabiat yang baik dan menjauhi kejahatan. Selain daripada ini, kerana ini adalah kitab Allah Taala, Dia memberi ganjaran kepada orang yang membacanya dan ini adalah sesuatu yang dicatat sebagai sebahagian daripada kebaikan atau perkara positif seseorang. Perlu diperhatikan bahawa kanak-kanak ini membaca Al-Qur'an berkali-kali dan dia membacanya dengan teliti dan penuh perhatian dan kemudian cuba memahami maknanya juga. Oleh itu, apabila seseorang kembali kepada Allah Taala, semua perbuatan ini akan dianggap sebagai kredit dalam rekod mereka.’ [1]

Nasihat Untuk Doktor

Islam mengajar bahawa sehingga seseorang itu berkhidmat kepada ciptaan Tuhan dan memenuhi hak-hak mereka, mereka tidak dapat mewujudkan hubungan yang benar dengan Tuhan. Oleh itu, khidmat kepada manusia adalah sebahagian daripada akidah Islam. Sehubungan dengan itu, Jamaat Ahmadiyah Muslim berada di barisan hadapan dalam perkhidmatan kepada manusia di seluruh dunia. Salah satu daripada banyak cara di mana Jamaat berkhidmat kepada manusia adalah dengan menghantar doktor, yang telah mengabdikan hidup mereka untuk perkhidmatan agama dan kemanusiaan, ke pelbagai bahagian dunia. Hamba yang tidak mementingkan diri ini tidak menghiraukan usaha duniawi yang berkaitan dengan profesion mereka, dan sebaliknya mendedikasikan hidup mereka untuk menggunakan kepakaran mereka untuk memenuhi tujuan yang lebih tinggi. Seorang doktor seperti itu, yang ditugaskan untuk berkhidmat di Afrika, meminta bimbingan Huzur (atba) sebelum ditempatkan.

Huzur (atba) berkata,

'Panduan saya ialah anda mesti sentiasa bekerja keras dan berdoa...Seorang doktor harus sentiasa ingat bahawa Allah sahaja yang memberikan kesembuhan kepada pesakit. Oleh itu, apabila anda melihat pesakit, lakukan selepas berdoa dan apabila anda menulis preskripsi, tulis "[Dia (Tuhan) adalah Penyembuh]" di bahagian atas preskripsi itu. Perkara ini pernah saya sebutkan dalam khutbah. Kemudian setelah melihat pesakit-pesakit itu, apabila kamu mengerjakan solat di malam hari, berdoalah untuk pesakit-pesakit yang kamu rawat itu, agar Allah menyembuhkan mereka dan supaya Dia memberikan kesembuhan [syifa] dan keberkatan-Nya melalui tanganmu.

Rawat setiap pesakit dengan kebaikan yang besar; jika mereka dirawat dengan baik dan perhatian khusus, maka separuh daripada penyakit pesakit boleh disembuhkan hanya melalui kelakuan doktor, dan separuh lagi boleh disembuhkan dengan ubat. Oleh itu, jika anda merawat pesakit dengan kebaikan, separuh daripada penyakit mereka akan diringankan dan kemudian memberi ubat dan berdoa untuk m dan kesihatan mereka akan bertambah baik. Dengan cara ini Allah Yang Maha Kuasa akan mengurniakan kesembuhan-Nya melalui tangan anda dan akibatnya semakin ramai pesakit yang akan datang kepada anda dan Allah Taala akan terus menyembuhkan mereka melalui usaha anda’ [2]

Apakah Kedudukan Rohani Terhebat yang Boleh Dicapai Seorang Wanita?

Bertentangan dengan apa yang kadangkala digambarkan oleh media arus perdana, Islam mengajar bahawa lelaki dan wanita adalah sama. Masing-masing mempunyai tanggungjawab yang ditetapkan, yang sama sekali tidak mengurangkan pangkat, kedudukan, atau nilai kedua-duanya. Begitu juga halnya dalam mencapai ketinggian dalam kerohanian juga, kerana lelaki dan wanita mempunyai peluang yang sama untuk menyenangkan Tuhan dengan bertindak menurut perintah dan ajaran-Nya. Berkenaan dengan ini, seseorang bertanya kepada Huzur (atba) tentang ketinggian tertinggi yang boleh dicapai oleh seorang wanita dalam kerohanian.

Huzur (atba) menjawab,

'Selain kenabian, wanita boleh mencapai status rohani 'Siddiq' [orang yang benar], 'Shaheed' [para syuhada] dan 'Salihaat' [orang-orang soleh] seperti yang disebutkan dalam Al-Quran. [3] Oleh itu, [selain daripada kenabian] wanita boleh mencapai semua peringkat rohani ini. Terdapat sebuah hadis [sabda Nabi saw] di mana seorang sahabat wanita berkata bahawa lelaki dapat mati syahid dengan menyertai peperangan dan mampu melakukan pelbagai korban lain juga, tetapi jika wanita tetap di rumah, maka apakah status mereka? Nabi saw menjawab bahawa mereka menjaga rumah, mereka mendidik anak-anak mereka, mereka menjaga generasi akan datang dan menjaga rumah mereka, oleh itu mereka mendapat ganjaran yang sama seperti lelaki. Oleh itu, selain kenabian, semua darjat [rohani] yang lain seperti ‘Qanitaat’ [yang taat] dan ‘Salihaat’ [yang soleh] boleh dicapai oleh wanita juga. Tambahan pula, jika mereka menegakkan ketakwaan mereka, maka dengan menjaga rumah mereka mereka boleh mencapai pangkat yang besar. Lagipun, hanya segelintir yang terpilih menjadi nabi dan mereka dibesarkan oleh ibu; Nabi saw telah bersabda bahawa syurga terletak di bawah tapak kaki ibu. Oleh itu, kedudukan wanita adalah sedemikian rupa sehingga jika mereka memberikan didikan akhlak yang betul, mereka menjadi wadah bagi orang lain untuk masuk ke syurga; apa yang lebih hebat dari ini? Nabi saw tidak mengatakan syurga itu terletak di bawah tapak kaki ibu bapa, malah baginda bersabda syurga itu di bawah tapak kaki ibu. Oleh itu, seorang ibu mempunyai darjat yang tinggi. Inilah sebabnya mengapa status seorang wanita sangat tinggi dan ia adalah sedemikian rupa sehingga tidak ada sesiapa pun yang dapat menandinginya, dengan syarat dia berpegang teguh dengan imannya, menjaga generasi akan datang dan menjaga rumahnya.’ [4]

Pengajaran dalam Bersyukur

Dengan dunia yang serba pantas yang kita diami, mudah untuk melupakan nikmat besar yang dianugerahkan kepada kita. Daripada keperluan yang paling asas sehinggalah kepada pemenuhan kehendak dan keinginan kita. Nampaknya lebih mudah untuk memikirkan apa yang kita tidak ada atau tidak dapat capai, tetapi apabila direnung, seseorang benar-benar menyedari bahawa kita telah diberkati; seperti ungkapan, ‘hitunglah berkatmu.’ Selaras dengan kesedaran ini, seorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) bagaimana kita benar-benar dapat menyatakan rasa syukur kita kepada Tuhan.

Huzur (atba) menjawab,

'Cara terbaik untuk menunjukkan kesyukuran kepada Allah Taala ialah apabila anda membaca 'Alhamdulillah' [Segala puji bagi Allah], anda hendaklah mengingati segala nikmat yang telah Allah kurniakan kepada anda. Dan jika kamu menghadapi kesulitan tertentu, hendaklah kamu berusaha untuk mengharunginya dengan sabar, kerana Allah Taala juga telah mengurniakan banyak nikmat kepada kamu, dan hendaklah kamu sentiasa mengingati nikmat itu. Seandainya seseorang itu melalui masa yang sukar, mereka harus ingat bahawa Allah Taala juga telah mengurniakan banyak nikmat kepada mereka juga. Diceritakan pada suatu ketika dahulu ada seorang raja dihadiahkan dengan buah-buahan seperti tembikai. Dia memotong buah itu dan memberikannya kepada salah seorang pembesarnya. Orang istana memakannya dengan gembira dan memujinya, tetapi sebenarnya, buahnya sangat masam. Apabila melihat pembesar istana memujinya, raja pun memakannya untuk melihat bagaimana rasanya. Apabila raja makan satu ulas, dia menyedari bahawa ia masam dan bertanya kepada pembesar istana mengapa dia memuji buah itu apabila ia sangat pahit dan tidak menyenangkan. Penghulu itu menjawab, “Engkau selalu menganugerahkan kepada saya kelimpahan dari hal-hal yang paling baik dan telah memberikan banyak nikmat kepada saya. Oleh itu, hanya kerana saya diberi sesuatu yang pahit untuk dimakan hari ini, saya tidak mahu tidak bersyukur untuk semua masa yang lain dan meludahkannya kerana kepahitannya. Anda telah memberikan banyak nikmat kepada saya pada masa lalu, dan oleh itu, jika anda telah memberi saya sesuatu yang masam untuk dimakan tanpa disedari, saya tidak berhak untuk menolaknya atau membangkitkan sebarang bantahan terhadapnya, atau meludahkannya. Oleh itu, saya memakannya dengan gembira kerana kebaikan anda kepada saya sangat besar sehingga walaupun saya telah diberikan buah yang pahit seperti ini, saya harus memakannya sebagai ungkapan terima kasih.

Ini adalah mentaliti yang harus diamalkan untuk bersyukur…Seseorang harus menunjukkan rasa syukur dengan cara ini dan mengingati nikmat semua yang Maha Berkuasa berikan ke atas mereka. Seseorang itu hendaklah menanggung kesulitan-kesulitan kecil dengan sabar dan berdoa kepada Allah Taala dengan berkata “Ya Allah! Engkau telah memberikan nikmat yang tidak terhitung banyaknya kepadaku! Limpahkanlah kebaikanmu sekali lagi dan kasihanilah aku dan hilangkan kesulitan ini dariku.” Tetapi seseorang itu tidak boleh menyimpan sebarang rungutan dan mengeluh dengan berkata: “Ya Allah! Betapa sukarnya Engkau meletakkan aku! Aku tidak layak untuk ini, adakah Engkau selalu meletakkan orang dalam kesukaran seperti itu? – penyataan seperti ini tidak betul…Apa sahaja yang diterima, mereka harus menerimanya dengan cara yang terbaik. Disebutkan dalam sebuah hadis bahawa dalam hal keduniaan hendaklah sentiasa melihat kepada mereka yang kurang bernasib baik daripada mereka. Sebagai contoh, jika anda tidak dapat memenuhi keinginan duniawi anda, dan apabila memerhatikan orang lain, yang mempunyai banyak harta dan wanita lain yang boleh dengan mudah membeli barang kemas dan barangan lain pilihan mereka, anda mula memendam rasa cemburu dan menjadi pahit dan dendam kerana anda tidak mempunyai harta yang sama, maka ini adalah sesuatu yang Nabi saw bersabda tidak baik.

Sebenarnya, kesyukuran yang sebenar adalah menyedari bahawa Allah Taala telah mengurniakan kepada anda keadaan dan situasi yang lebih baik daripada ramai orang lain yang kurang bernasib baik daripada anda dan yang miskin. Terdapat ramai orang di dunia yang tidak mempunyai makanan; sesetengah orang hanya cukup makan sekali dalam sehari dan ada juga yang tidak cukup makan. Malah, terdapat ramai orang seperti ini di Eropah juga, walaupun pada hakikatnya negara-negara [Barat] ini sangat kaya, mewah dan terdapat banyak makanan; namun masih ada orang yang mati kelaparan. Terdapat juga ramai orang di Bangladesh, yang tidur dalam keadaan lapar pada waktu malam. Oleh itu, apabila anda makan, anda hendaklah memanjatkan kesyukuran kepada Allah Taala kerana dikurniakan makanan kepada anda. Begitu juga dalam urusan duniawi yang lain, lihatlah mereka yang kurang bernasib baik daripada kamu, dan ucapkan puji dan syukur kepada Allah Taala kerana telah mengurniakan kamu keadaan yang lebih baik. Walau bagaimanapun, Nabi (saw) menyatakan bahawa dalam hal kerohanian, anda harus melihat kepada mereka yang lebih baik daripada anda. Hendaklah kamu melihat mereka yang lebih baik daripada kamu dari segi imannya, hubungannya dengan Allah Taala dan amal solehnya, kemudian cubalah menjadi seperti mereka atau cuba menjadi lebih baik daripada mereka. Justeru, dalam perkara kerohanian, lihatlah mereka yang lebih baik daripada kamu dan dalam perkara duniawi, lihatlah mereka yang kurang bernasib baik daripada kamu, barulah kamu benar-benar mengamalkan tabiat bersyukur.’ [5]

Berbelanja di Jalan Tuhan – Adakah Tuhan Memerlukan Pinjaman daripada Kita?

Salah satu cara dan cara untuk mencapai keredaan dan kedekatan kepada Allah ialah dengan berbelanja di jalan-Nya dan mempersembahkan pengorbanan dan sumbangan kewangan. Ini sering disebut sebagai ‘berbelanja di jalan Tuhan.’ Ada yang membangkitkan bantahan terhadap perkara ini dan bertanya apakah keperluan Tuhan terhadap kekayaan kita? Adakah Tuhan memerlukan harta kita? Pada satu contoh dalam Al-Quran, Tuhan bahkan merujuk kepada harta yang dibelanjakan di jalan-Nya sebagai 'pinjaman.' Menjelaskan perkara itu dan menjelaskan intipati sebenar pengorbanan kewangan, Huzur (atba) berkata,

من ذا الذی قرض اللہ قرضا حسنا فیضعفہ لہ اضعافا ثثیرۃ و اللہ وتقبض و یبصط و الیہ ترجعون

‘“Siapakah yang akan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik supaya Allah melipatgandakan balasannya? Dan Allah menerima dan melapangkan, dan kepada-Nya-lah kamu dikembalikan.” [6]

Ayat ini menyebut memberi pinjaman kepada Allah Taala. Ini tidak bermakna bahawa Allah SWT memerlukan kekayaan material dan oleh itu, untuk memenuhi keperluan-Nya, Dia meminta pinjaman. Satu makna "pinjaman" adalah dalam perkataan penggunaan biasa, yang kita gunakan untuk meminjam atau meminjamkan wang, atau mengambil pinjaman. Namun, dari segi makna leksikalnya, ia juga membawa maksud balasan yang baik atau buruk.

Oleh itu, dalam konteks ini, ia akan bermaksud, "Siapakah yang akan membelanjakan hartanya di jalan Allah, supaya Dia memberi pahala yang baik?" Oleh itu, apabila perkataan ini digunakan merujuk kepada perbelanjaan atau pemberian di jalan Allah Yang Maha Esa, bererti Dia akan memberikan ganjaran yang paling baik kepada orang yang membelanjakan di jalan-Nya. Ini bermakna jika seseorang itu berinfaq di jalan Allah Taala, maka Allah Taala akan memberikan pahala yang sangat baik sebagai balasannya.

Allah Taala telah menyebut pengorbanan dan pengorbanan kewangan pada banyak contoh dalam Al-Quran. Dan membelanjakan di jalan agama Allah Taala atau untuk berbakti kepada manusia telah disifatkan oleh Allah Taala seolah-olah seseorang itu berbelanja kerana-Nya. Dan apa sahaja yang dibelanjakan kerana Allah Taala tidak akan sia-sia; sebaliknya, ia adalah pinjaman yang Allah Taala kembalikan berlipat kali ganda.

Oleh itu, jangan ada yang menyangka bahawa Allah Taala memerlukan pinjaman. Sebenarnya, Allah Yang Maha Kuasa adalah Tuhan sekalian alam dan memberikan segala rezekinya; Dia tidak memerlukan sesiapa.

Apabila Allah Yang Maha Kuasa menggunakan perkataan "pinjaman" berhubung dengan diri-Nya, ia bermakna seseorang itu harus berbelanja di jalan-Nya dan sebagai balasannya, Allah akan memberikan karunia-Nya yang tidak terhitung banyaknya. Oleh itu, [Dia bertanya], “Siapakah yang akan memberi-Nya pinjaman yang baik?” Dengan mengajukan soalan ini, Allah Taala telah menggalakkan [orang-orang yang beriman] tentang siapa yang akan membelanjakan di jalan-Nya dan menjadi penerima ganjaran-Nya yang tidak terhitung dan terus menerimanya.

Lebih-lebih lagi, kemudian dalam ayat tersebut, Allah Taala sendiri telah menjelaskan hal ini dengan menyatakan bahawa Dia tidak meminta pinjaman ini untuk disimpan untuk diri-Nya atau untuk kegunaan sendiri; melainkan supaya Dia memberi balasan yang berlipat ganda. Dengan kata lain, Dia mengisytiharkan bahawa Dia mengambil harta ini sebagai pinjaman, jadi dengan membelanjakan di jalan agama-Nya dan untuk perkhidmatan manusia, Dia akan memberi balasan yang berlipat ganda.

Tambahan pula, dengan menyebut ini sebagai qarza-e-hasana, iaitu pinjaman yang baik, bermakna bahawa ini hanya akan dianggap sebagai membelanjakan di jalan Allah apabila seseorang melakukannya dengan rela dan dengan sepenuh hati. Barulah ia akan dianggap sebagai pinjaman yang baik yang mana Allah Taala akan membalasnya dengan berlipat kali ganda.

Dalam salah satu perjumpaannya, Hazrat Masihi Mau’ud (as) telah berbicara mengenai perkara ini. Beliau as bersabda:

“Apabila Allah Taala meminta pinjaman, ini tidak bermakna, insya Allah, Dia memerlukannya. Untuk melayan keraguan seperti itu adalah kufur [iaitu. untuk tidak percaya]. Sebenarnya, maksudnya sebenarnya ialah Dia akan mengembalikannya berlipat kali ganda. Ini adalah kaedah yang Allah gunakan untuk memberi rahmat-Nya.” [7]

Kemudian, pada kesempatan lain, Hazrat Masihi Mau’ud (as) menjelaskan:

“Dengan cara yang sama, orang yang bodoh telah menuduh itu

مَنۡ ذَا الَّذِیۡ یُقۡرِضُ اللّٰہَ قَرۡضًا حَسَنًا

iaitu 'Siapakah yang akan memberi pinjaman kepada Allah', menunjukkan bahawa, insyaAllah, Allah didesak oleh keperluan. Orang yang jahil gagal memahami, bagaimana ini membuktikan keperluan di sisi Tuhan?”

Hazrat Masihi Mau’ud (as) menyatakan bahawa orang yang mengucapkan kata-kata seperti itu adalah sangat bodoh.

Hazrat Masihi Mau’ud (as) melanjutkan:

“Namun, orang yang jahil ini telah secara palsu menegaskan bahawa ini membayangkan keperluan atau kemiskinan di sisi Tuhan.” Apabila Allah Taala berfirman tentang pinjaman yang baik, bagaimana seseorang boleh menyimpulkan bahawa Dia memerlukan? "Di sini, perkataan 'pinjaman' bermaksud: siapakah yang akan memberikan kepada Allah Taala amal-amal mereka, supaya Dia memberi mereka pahala yang berlipat ganda?" Keseluruhan tujuan pinjaman ialah seseorang berjanji untuk pinjaman itu dibayar balik. "Konotasi bahawa Tuhan memerlukan ditambah daripada dirinya sendiri."

Dalam erti kata lain, mereka yang menyatakan dakwaan ini menambah perkataan ini dari diri mereka bahawa Tuhan memerlukan atau miskin. Tidak ada tempat di mana Tuhan Yang Maha Kuasa menyebutkan bahawa mereka harus memberikan kepada-Nya [harta mereka] supaya Dia dapat membelanjakannya untuk diri-Nya sendiri kerana Dia lapar dan memerlukan. Sesungguhnya apa yang dinyatakan oleh Allah Taala ialah apabila hamba-hamba-Nya kelaparan dan kekurangan dan seseorang itu menafkahkan untuknya, maka seolah-olah ia telah membelanjakannya di jalan Allah.

"Di sini perkataan 'pinjaman' bermaksud: siapakah yang akan memberikan kepada Allah Taala amal-amal mereka, supaya Dia memberi mereka pahala yang berlipat ganda?"

Sesiapa yang melakukan walaupun satu amalan kerana Allah Taala, Dia akan membalasnya berlipat ganda. Ini bukan hanya mengenai kekayaan dan wang. Hazrat Masihi Mau’ud as menerangkan:

“Penghambaan manusia kepada Tuhan mempunyai hubungan dengan ketentuan ilahi dengan cara yang memerlukan kebesaran Tuhan. Apabila seseorang merenungkan hubungan ini, konsepnya menjadi jelas. Kerana Allah SWT memelihara setiap orang tanpa mereka melakukan sesuatu yang baik, atau sembahyang dan doa, dan tanpa membezakan antara orang kafir dan orang beriman.”

Allah Yang Maha Kuasa memberi rezeki kepada semua orang, tidak kira mereka kafir atau beriman. Hazrat Masih Mau’ud as bersabda:

“Dengan kurniaan rezeki (rububiyyat) dan kemurahan (rahmaniyyat) Dia melimpahkan nikmat-Nya kepada semua. Maka, bagaimanakah Dia boleh membiarkan perbuatan baik seseorang itu sia-sia?”

Apabila Allah Yang Maha Kuasa menyediakan dan memelihara setiap orang tanpa usaha dari pihak mereka, maka bagaimana mungkin jika seseorang melakukan amal yang soleh, Allah Taala akan membiarkannya sia-sia dan tidak membalasnya?

“Kebesaran Tuhan Yang Maha Esa adalah sedemikian rupa sehingga Dia menyatakan:

مَنۡ یَّعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّۃٍ خَیۡرًا یَّرَہٗ

Maksudnya, 'Sesiapa yang melakukan kebaikan seberat zarah akan mendapat pahala dan sesiapa yang melakukan kejahatan seberat zarah juga akan dihukum.' [8] Ini adalah maksud sebenar perkataan 'pinjaman', yang berasal dari ayat yang dipetik tadi. Ayat ini menerangkan maksud sebenar perkataan 'pinjaman'. Oleh kerana maksud sebenar perkataan 'pinjaman' berasal dari konteks, Tuhan Yang Maha Kuasa pertama kali menyatakan:

مَنۡ ذَا الَّذِیۡ یُقۡرِضُ اللّٰہَ قَرۡضًا حَسَنًا

 [Siapakah yang akan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik]. Kemudian, dalam tafsiran ayat ini, Allah SWT menyatakan yang berikut:

مَنۡ یَّعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّۃٍ خَیۡرًا یَّرَہٗ

 [Maka sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, niscaya dia akan melihatnya].” [9]

Oleh itu, untuk mempersembahkan pengorbanan kewangan untuk penyebaran agama Allah Yang Maha Kuasa dan untuk perkhidmatan manusia sememangnya satu perbuatan yang besar, yang tidak pernah diizinkan oleh Allah Yang Maha Kuasa untuk diganggu gugat. Allah Taala telah menyebutkan hal ini dalam contoh lain di dalam Al-Qur’an juga.’ [10]

Pandangan Hazrat Ali (ra) tentang Kesudahan kenabian Dalam Al-Quran

Salah satu perkara utama yang menjadi perbalahan yang dibangkitkan oleh umat Islam arus perdana dengan Ahmadi Muslim dalam kepercayaan kepada kemuncak kenabian. Adalah menjadi kepercayaan Jamaat Ahmadiyah Muslim, berdasarkan Al-Quran, bahawa Nabi Muhammad (saw) adalah ‘Meterai Nabi-Nabi’ yang menjadikannya nabi pembawa hukum yang terakhir. Satu aspek untuk menjadi Meterai Nabi adalah bahawa boleh ada kenabian selepasnya, tetapi ia hanya boleh tunduk sepenuhnya kepadanya dan di bawah panji dan bayang-bayangnya. Umat Islam arus perdana mengatakan bahawa Nabi Suci Muhammad (saw) adalah nabi terakhir yang mutlak, dan tidak ada nabi yang boleh datang selepasnya, dengan itu menutup pintu kepada sebarang bentuk persekutuan ilahi. Semasa siri khutbahnya tentang kehidupan Hazrat Ali (ra), (Khalifah Islam Keempat), Huzur (atba) menyampaikan sebuah riwayat di mana kita mempelajari pandangan Hazrat Ali (ra) mengenai perkara itu. Huzur (atba) memetik,

‘Hazrat Musleh Mau`ud (ra) [Khalifah Kedua] menyatakan bahawa terdapat seorang individu yang pernah mengajar anak-anak Hazrat Ali (ra), Hassan (ra) dan Hussain (ra). Suatu ketika, Hazrat Ali (ra) melewati anak-anaknya dan mendengar tutor mereka mengajar mereka menyebut [Khatiman Nabiyyeen]. Hazrat Ali (ra) berkata, “Jangan ajar anak-anakku untuk berkata [Khatiman Nabiyyeen]; sebaliknya, ajarlah mereka menyebut [Khataman Nabiyyeen]” dengan kata lain, dengan fathah [tanda diakritik] di atas huruf ta berbanding kasrah [tanda diakritik] di bawahnya. “Walaupun fakta bahawa kedua-dua sebutan adalah mungkin; Walau bagaimanapun, saya lebih suka menyebutnya sebagai [Khataman Nabiyyeen] kerana ia bermaksud 'Mohor Para Nabi' sedangkan [Khatiman Nabiyyeen] bermaksud 'orang yang menamatkan kenabian.' Oleh itu, ajarlah anak-anak saya [untuk menyebutnya] dengan satu fathah di atas huruf [ta].”' [11][12]

Pengajaran dalam Keadilan Mutlak

Dengan pergolakan yang semakin meningkat di seluruh dunia, sama ada dari segi kemasyarakatan, ekonomi, perubatan dan malah pada skala global, Huzur (atba) sentiasa mengingatkan dunia tentang prinsip asas; kita mesti mewujudkan keadilan mutlak. Dengan berbuat demikian, banyak pergolakan di dunia dapat diselesaikan. Satu lagi kejadian dari kehidupan Hazrat Ali (ra) yang disampaikan oleh Huzur (atba) dengan indah menggambarkan konsep ini.

Huzur (atba) memetik Khalifah Kedua (ra) yang berkata,

‘Hazrat Musleh Mau`ud (ra) [Khalifah Kedua] menyatakan:

“Suatu hari, satu perkara undang-undang yang melibatkan Hazrat Ali (ra) dikemukakan di hadapan seorang pembesar Muslim, yang menunjukkan sedikit kelonggaran terhadap Hazrat Ali (ra). Atas hal ini, Hazrat Ali (ra) menyatakan, ‘Ini adalah tindakan kezaliman pertama di pihakmu dengan menunjukkan kelembutan kepadaku. Pada masa ini, saya dan pihak yang satu lagi adalah sama.’”’ [13][14]

________________________________________

NOTA HUJUNG

[1] Pertemuan dengan Wakaf-e-Nau Boys Bangladesh – 30 Disember 2020

[2] Ibid

[3] Al-Quran 4:70

[4] Pertemuan dengan Gadis dan Wanita Waqf-e-Nau Bangladesh – 31 Disember 2020

[5] Ibid

[6] Al-Quran 2:246

[7] Malfuzat, Jld. 3, hlm. 268

[8] Al-Quran 99:8-9

[9] Malfuzat, Jld. 1, ms 222-223 [Edisi Bahasa Inggeris]

[10] Khutbah Jumaat 8 Januari 2021

[11] Farizah-e-Tabligh aur Ahmadi Khawatin, Anwar al-Uloom, Vol. 18, hlm. 404

[12] Khutbah Jumaat 15 Januari 2021

[13] Khutbat-e-Mahmud, Vol. 16 p. 516

[14] Khutbah Jumaat 15 Januari 2021

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad