AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 8
AlHakam
Sinar
Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 8
27hb
April 2021
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang
Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan
Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia
hari ini. Oleh itu, Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh
juta di seluruh dunia dan memperjuangkan mesej memenuhi hak kepada Tuhan dan
menunaikan kewajipan kita kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya,
berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan
kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan
pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.
The
Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar
Kebijaksanaan' dari Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang
berbeza, untuk manfaat pembacanya.
Kandungan
Bolehkah
Wanita Menyembelih Binatang?
Adakah
Mungkin Menikmati Keselesaan Duniawi dan Masih Teguh pada Iman?
Pembakaran
mayat vs. Pengebumian
Bagaimana
Huzur (atba) Memulakan dan Berbuka Puasa?
Hakikat
Hakiki Ramadan
Puasa
Semasa Pandemik
Bolehkah
Wanita Menyembelih Binatang?
Lama
kelamaan, timbul tanggapan palsu bahawa agama Islam menyekat wanita dengan
tidak memberikan mereka hak yang sama. Ini sudah tentu jauh dari kebenaran,
kerana sebenarnya agama Islam yang memberikan wanita hak mereka dan membebaskan
mereka daripada cengkaman ketidaksamaan. Islam memperkasakan wanita dan memberi
mereka peluang yang sama. Walau bagaimanapun, disebabkan perkara yang salah
menjadi kepercayaan umum, persoalan mungkin timbul tentang perkara yang boleh
dan tidak boleh dilakukan oleh wanita. Rasa ingin tahu yang sama timbul dalam
diri seorang anak muda yang bertanya kepada Huzur (atba), 'Bolehkah seorang
wanita menyembelih binatang?'
Huzur
(atba) menjawab,
'Ya
awak boleh; jika anda mempunyai keberanian untuk menyembelih haiwan itu anda
boleh melakukannya, tidak ada masalah. Tetapi satu perkara ialah anda harus menggunakan
pisau yang sangat tajam dan kemudian menggunakan kekuatan penuh anda supaya
haiwan itu tidak mengalami kesakitan; segera, sembelih dengan sekali jalan.
Jadi, jika anda mempunyai keberanian maka anda boleh melakukannya. Siapa yang
mengatakan bahawa itu hanya pekerjaan tertentu seorang lelaki?’ [1]
Adakah
Mungkin Menikmati Keselesaan Duniawi dan Masih Teguh pada Iman?
Tujuan
utama agama adalah untuk membantu manusia mengenali dan mewujudkan hubungan
dengan Tuhan. Islam mengajar bahawa tujuan penciptaan kita adalah supaya kita
dapat menyembah Tuhan. [2] Untuk mencapai tujuan mewujudkan hubungan dengan
Tuhan ini, Islam mengajar bahawa adalah perlu bagi seseorang untuk menjaga diri
daripada tergoda dan tenggelam dalam daya tarikan dunia ini. Semakin seseorang
itu cenderung kepada duniawi, semakin menjauhi Allah. Adakah ini bermakna
bagaimanapun, bahawa seseorang mesti menjauhi dunia sepenuhnya? Adakah
benar-benar tidak dibenarkan untuk menikmati apa-apa jenis keselesaan di dunia
ini? Atau adakah cara untuk mencapai keseimbangan antara dunia dan iman? Inilah
persoalan dalam fikiran seorang anak muda yang bertanya kepada Yang Mulia Huzur
(atba), 'Bolehkah seseorang menikmati keselesaan dunia ini sambil tetap
berpegang teguh pada iman mereka sebagai seorang Muslim?'
Huzur
(atba) menjawab,
'Jika
anda menunaikan kewajipan anda terhadap agama, anda mengerjakan solat lima
waktu dengan penuh konsentrasi dan anda berlaku adil dengan solat anda, dan anda
solat istighfar [doa memohon keampunan] dan mengingati Allah Taala di siang
hari, dan anda sedang tidak melakukan perkara yang tidak baik; dan jika, pada
masa yang sama, anda melakukan kerja anda sendiri dan bekerja untuk seseorang
dan mendapat wang yang mencukupi, dan anda bekerja dan melakukan pekerjaan yang
lumayan, di mana anda mendapat wang yang mencukupi. Kemudian, walaupun anda
mencari wang dan anda juga menikmati perkara-perkara duniawi, anda menggunakan
kereta anda, anda memakai pakaian yang baik, dan anda tinggal di rumah yang
baik, ini semua perkara yang diperlukan untuk kehidupan hari ini dan mereka
memberi anda keselesaan, dan kemudahan dan anda boleh menikmatinya. Tetapi
janganlah anda mengejar perkara-perkara duniawi ini dan melupakan Allah Taala.
Jika anda mengingati Allah Taala, dan mencapai semua perkara ini dan
menggunakan semua perkara ini untuk kebaikan hidup anda, untuk anak-anak anda,
untuk keluarga anda, maka anda boleh melakukannya. Ia hanya bermakna bahawa
orang-orang yang menganggap dunia ini adalah satu-satunya perkara yang kita ada
untuk hidup, dan kita harus melupakan kewajipan kita yang kita berhutang kepada
Allah Taala maka ia menjadi neraka bagi anda. Walaupun pada pandangan anda ia
menjadi syurga bagi anda, tetapi di sisi Allah Taala, ia tidak baik untuk anda.
Tetapi bagi seseorang yang sentiasa menunaikan kewajipan terhadap Allah Taala,
dan menunaikan kewajipannya terhadap sesama manusia, dan mengikuti semua
perintah Allah Taala, maka mungkin agak sukar baginya untuk melaksanakan semua
kewajipan ini, tetapi walaupun begitu, manusia mungkin berfikir bahawa itu
adalah neraka baginya. Tetapi Allah Taala berfirman, walaupun anda menyangka
itu neraka baginya, tetapi dia menjadikan syurga di Syurga, di Akhirat. Jadi, anda
boleh menikmati semua perkara dunia ini, tetapi pada masa yang sama, tunaikan
kewajipan anda terhadap Allah Taala, dan ikuti semua perintah yang telah Allah
Taala berikan.’ [3]
Pembakaran
mayat vs. Pengebumian
Terdapat
pelbagai kepercayaan dan amalan merentas agama dalam hal penghormatan si mati.
Selama bertahun-tahun, pembakaran mayat telah menjadi lebih popular, manakala
cara yang lebih tradisional adalah pengebumian. Ini telah menimbulkan perbualan
mengenai kaedah yang lebih berkesan, lebih mulia, dan harus diterima secara
meluas. Dalam Islam, amalan, seperti yang diajarkan oleh Tuhan dan Nabi-Nya (saw)
adalah untuk mengebumikan si mati. Seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia
Huzur (atba) apakah kaedah terbaik untuk meyakinkan orang lain bahawa
mengebumikan si mati adalah lebih hormat daripada pembakaran mayat?
Huzur
(atba) menjawab,
'Terdapat
tradisi dalam setiap agama. Malah orang Hindu, mereka membakar mayat mereka,
dan orang Kristian juga kini melakukan perkara yang sama. Tetapi cara terbaik
untuk menghormati mayat adalah dengan menutupnya dengan kain dan memasukkannya
ke dalam peti mayat dan kemudian menanamnya di bawah tanah dan kemudian
meletakkan batu nisan di atasnya, dan kemudian anda akan mengingatnya. Jadi,
ini adalah cara terbaik, daripada memusnahkan badan dengan membakar. Jadi, jalan
terbaik adalah dengan mengekalkannya, kemudian menyerahkannya kepada Allah.
Selepas beberapa lama, badan itu sendiri akan menjadi busuk, dan hanya tulang
akan ditinggalkan di sana. Jadi, inilah yang diajar oleh Islam kepada kita;
bahawa cara terbaik untuk menghormati mayat adalah dengan menutup dengan kain
dan menanamnya. Itulah sebabnya kami mengamalkan tradisi ini. Dan ini adalah
cara terbaik, yang, dari usia yang sangat awal, orang biasa lakukan. Setiap
agama mempunyai cara mereka sendiri untuk menghormati mayat mereka, dan ini
adalah cara Islam mengatakan bahawa kita harus menerima pakai, dan kita telah
melakukannya. Jika kita tidak berhujah dan mengatakan sesuatu yang buruk
tentang ajaran mereka, mengapa mereka perlu berhujah dan mengatakan sesuatu tentang
agama kita, atau membuat bantahan terhadap ajaran agama kita? Jadi, anda lihat,
saya fikir daripada membincangkan perkara-perkara kecil ini, kita harus hidup
secara damai dan mengetepikan apa tradisi kita; tetapi kita harus menghormati
antara satu sama lain. Inilah cara terbaik untuk hidup bersama.’ [4]
Bagaimana
Huzur (atba) Memulakan dan Berbuka Puasa?
Bulan
Ramadan adalah bulan yang paling mulia bagi semua umat Islam. Ia berfungsi
sebagai masa renungan, peningkatan ibadah dan rasa kerohanian yang tinggi.
Komponen utama Ramadan, yang merupakan cara untuk memberi tumpuan lebih kepada
rohani daripada duniawi, adalah berpuasa dari subuh hingga senja. Oleh itu,
umat Islam menahan diri dari segala jenis makanan dan minuman sepanjang hari.
Sehubungan dengan itu, secara tradisinya terdapat dua kali makan dalam sehari,
satu sebelum subuh untuk memulakan puasa, dikenali sebagai sahur (atau sehri)
dan satu lagi makan selepas matahari terbenam untuk membuka puasa, dikenali
sebagai iftar (atau iftari). . Seorang anak muda bertanya kepada Huzur (atba)
bagaimana dia membuka dan menutup puasanya.
Huzur
(atba) menjawab,
‘Apakah
yang saya suka makan dalam sehri [makanan sebelum subuh sebelum berpuasa] dan
iftari [makanan selepas matahari terbenam untuk berbuka puasa]? Apa sahaja yang
saya biasa bersarapan, saya mempunyai yang sama untuk sehri dan apa-apa juadah
yang biasa saya makan [pada waktu malam], saya mempunyai yang sama untuk
iftari. Pada waktu berbuka puasa, kerana ia adalah sunnah [amalan] Nabi saw, saya
makan kurma [untuk membuka puasa]. Selain itu, saya tidak makan pakoras [goreng
berempah], samosa [pastri sedap] atau chaats [snek sedap], atau hidangan lain
yang tidak perlu seperti yang anda semua lakukan. Saya tidak makan terlalu
banyak sehingga menjadi tidak selesa selepas berbuka puasa dan juga sukar
bangun pada waktu pagi untuk berpuasa. Oleh itu, kekalkan rutin yang sama dan
kemudian anda akan menikmati sehri anda juga.
Sebagai
masyarakat kita telah menjadikan tradisi bahawa kita mesti makan sesuatu yang
istimewa semasa hidangan sehri dan iftari pada bulan Ramadan. Kita akhirnya
meningkatkan perbelanjaan secara tidak wajar. Di satu pihak, perbelanjaan untuk
makanan meningkat tanpa perlu dan di sisi lain, perut seseorang juga menjadi
tidak selesa. Kemudian selepas berpuasa, seseorang dibiarkan berasa malas
sepanjang hari. Kenikmatan berpuasa yang sebenar adalah dalam mengekalkan diet
rutin dan pada permulaan dan berbuka dengan jenis makanan yang sama yang biasa
dimakan. Kemudian, wang yang disimpan dengan tidak makan makanan mewah pada
iftari hendaklah disedekahkan kepada kebajikan.’ [5]
Hakikat
Hakiki Ramadan
Walaupun
berpuasa dan menahan diri daripada makanan adalah perkara utama, dan mungkin
aspek Ramadan yang paling ketara, intipati sebenar Ramadan adalah jauh lebih
besar. Sebenarnya, puasa hanyalah satu cara untuk mencapai roh dan intipati
Ramadan yang sebenar. Menjelaskan hal ini, dan menggariskan apa sebenarnya
intipati Ramadan, Huzur (atba) menyatakan pada satu ketika:
‘Allah
Ta’ala berfirman bahawa sebab datangnya bulan Ramadan, dan perhatian anda telah
ditarik ke arah puasa adalah supaya anda dapat memperbaiki dan memenuhi segala
kekurangan dan kelemahan anda selama 11 bulan yang lalu. Dan ini harus
dilakukan sambil menumpukan perhatian anda kepada Allah Yang Maha Esa,
menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang halal semata-mata kerana-Nya,
bertolak ansur dengan lapar dan dahaga kerana-Nya, memberi perhatian yang lebih
terhadap ibadat kepada Allah Taala daripada sebelumnya dan sambil memberi sebahagian,
perhatian ke arah memenuhi hak ciptaan-Nya.
Apabila
seseorang memenuhi perintah ini, ini pada dasarnya adalah taqwa yang benar dan
ini adalah tujuan Ramadan dan puasa. Apabila seseorang berpuasa dan melalui
bulan Ramadan dengan tujuan ini dan untuk tujuan ini dan melakukannya dengan
niat yang murni maka ini tidak akan membawa perubahan sementara, sebaliknya ia
akan menjadi perubahan yang kekal. Tambahan pula, perhatian seseorang akan
sentiasa dialihkan ke arah menunaikan hak Allah dan ke arah menunaikan hak
ibadat-Nya.
Individu
sedemikian tidak akan dikalahkan oleh usaha duniawi dan usaha yang sia-sia dan
dia juga akan memberi perhatian ke arah memenuhi hak-hak manusia. Individu
sedemikian tidak akan merampas hak orang untuk kepentingan peribadinya.
Justeru, jika kita tidak memasuki bulan puasa dengan niat dan objektif ini maka
bulan Ramadan ini tidak akan memberi manfaat.
Nabi
(saw) menyatakan pada suatu ketika bahawa orang yang berpuasa kerana Allah
Taala dan untuk mencari rahmat-Nya, Allah Taala meletakkan jurang 70 musim
antara mukanya dan api neraka. [6]
Perbezaan
antara satu musim dan musim berikutnya adalah sepanjang tahun, dengan itu Allah
Taala menciptakan jarak 70 tahun. Oleh itu, ini adalah keberkatan puasa dan ini
adalah taqwa yang berkembang dalam diri seseorang sebagai hasilnya.
Pemerhatian
puasa tidak mewujudkan taqwa hanya selama 30 hari, sebaliknya puasa yang benar
meninggalkan kesannya selama 70 tahun. Tambahan pula, jika kita melihat dari
sudut ini bahawa jika seorang Muslim yang telah mencapai umur matang dan
diwajibkan berpuasa, benar-benar mendapat manfaat daripada puasa dan memahami
ruhnya yang sebenar dan mengamalkannya, maka mereka akan terus mendapat manfaat,
sepanjang hayat mereka dari nikmat yang Allah Taala berikan dalam puasa.
Lebih-lebih lagi, individu sedemikian akan terus mencari jalan yang berbeza
untuk mencapai taqwa.’ [7]
Puasa
Semasa Pandemik
Sekali
lagi, umat Islam di seluruh dunia terpaksa merasai bulan suci Ramadan semasa
pandemik global. Sememangnya, terdapat kesedaran yang tinggi mengenai kesihatan
dan kesejahteraan. Begitu juga, Islam mengajar bahawa berpuasa pada bulan
Ramadan adalah wajib bagi mereka yang sihat, dan memberi pengecualian kepada
mereka yang sakit. Memandangkan keadaan semasa dunia dan keadaan pandemik
semasa, mungkin ada yang tertanya-tanya sama ada mereka harus berpuasa pada
bulan Ramadan. Ramai yang mengemukakan soalan yang sama kepada Huzur (atba)
juga. Menjelaskan perkara itu, Huzur (atba) pernah bersabda:
'Disebabkan
oleh pandemik semasa, ramai orang bertanya bahawa tekak mereka akan menjadi
kering dan ini boleh meningkatkan peluang dijangkiti virus, oleh itu adakah
mereka harus berpuasa? Dalam hal ini, saya tidak akan memberikan fatwa atau
keputusan umum, malah saya sentiasa menjawab bahawa seseorang itu hendaklah
menilai keadaan diri sendiri dan membuat keputusan sendiri dengan niat yang
suci dan berpegang kepada taqwa [kebenaran].
Arahan
Al-Quran sangat jelas; bahawa orang yang sakit tidak boleh berpuasa. Tetapi
untuk tidak berpuasa kerana berpotensi menjadi sakit adalah tidak betul.
Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Hazrat Masihi Mau’ud as telah menyatakan
bahawa dalam keadaan sedemikian, satu alasan akan membawa kepada alasan yang
lain dan dengan itu, akan ada rantaian alasan yang tidak berkesudahan.
Jika
seseorang mendakwa bahawa doktor telah mengatakan bahawa ini boleh membawa
kepada masalah, maka saya telah meminta pendapat daripada pelbagai pakar
perubatan dan mereka juga mempunyai pendapat yang berbeza-beza mengenai perkara
ini.
Sesetengah
doktor dengan jelas menyatakan bahawa tiada bukti yang menunjukkan bahawa puasa
pasti akan menyebabkan seseorang dijangkiti virus. Namun, jika seseorang
mengalami simptom seperti batuk atau demam atau gejala-gejala lain, maka tidak
boleh berpuasa dan jika sudah mula berpuasa hendaklah berbuka. Doktor-doktor
yang cenderung kepada pendapat bahawa seseorang tidak boleh berpuasa atau
mereka menetapkan syarat-syarat tertentu yang membawa kepada kesimpulan bahawa
adalah lebih baik bagi seseorang untuk tidak berpuasa, walaupun pendapat mereka
tidak jelas.
Di
satu pihak, mereka berhati-hati daripada berpuasa dan di sisi lain, mereka
mengatakan bahawa seseorang boleh menjaganya dengan menjaga pemakanan mereka.
Walau bagaimanapun, mereka yang kurang berkemampuan tidak mempunyai peruntukan
yang begitu selektif berhubung diet mereka.
Walau
apa pun, dengan mengambil kira pelbagai pendapat, nampaknya tidak ada salahnya
berpuasa. Tetapi, jika seseorang mempunyai sedikit keraguan [berkaitan dengan
gejala-gejala itu], mereka harus segera berhenti berpuasa.
Ada
yang berpendapat jika seseorang itu sendiri sihat, tetapi ahli rumah sakit,
maka mereka tidak boleh berpuasa. Walau bagaimanapun, pendapat doktor lain
adalah bahawa tidak ada justifikasi untuk ini. Namun begitu, semasa berbuka dan
pada waktu berpuasa, seseorang itu hendaklah minum banyak air. Mereka yang
lebih prihatin dan juga ada rezeki harus cuba makan makanan sedemikian yang
membantu mengekalkan air dalam badan.
Oleh
itu, memandangkan terdapat pelbagai pendapat doktor - termasuk doktor dari
Amerika Syarikat, Jerman dan di sini [di UK] - oleh itu kita harus berhati-hati
untuk tidak menahan diri daripada berpuasa tanpa sebarang sebab, supaya kita
tidak termasuk dalam golongan yang berkenaan dengannya. Hazrat Masihi Mau’ud as
menyatakan bahawa mereka bergantung pada menawarkan pembenaran dan tafsiran.
Sesungguhnya, adalah mustahak bahawa seseorang itu mengambil semua langkah
berjaga-jaga.’ [8]
NOTA
HUJUNG
1.
Pertemuan dengan Nasiratul Ahmadiyah Australia, 21 Mac 2021
2.
Al-Quran 51:57
3.
Pertemuan dengan Nasiratul Ahmadiyah Australia, 21 March 2021
4.
Ibid
5.
Ibid
6.
Sahih al-Bukhari, Kitab-ul-Jihad Wa Al-Siyar, Hadith no. 2840
7.
Khutbah Jumaat 24 April 2020
8.
Ibid
Comments
Post a Comment