AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 7
AlHakam
Sinar Kebijaksanaan untuk
Dunia Moden Bahagian 7
12hb April 2021
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang Mulia, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba)
mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini. Oleh itu, Huzur
(atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia dan
memperjuangkan mesej memenuhi hak kepada Tuhan dan menunaikan kewajipan kita
kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai
kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak,
Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak
ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.
The Review of Religions
berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur
(atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang berbeza, untuk manfaat
pembacanya.
Kandungan
Kerja Keras dan Doa:
Kunci Kejayaan
Bagaimanakah Kita Boleh
Memastikan bahawa Pengorbanan Kita Telah Diterima oleh Tuhan?
Menyelesaikan Isu
Perkahwinan
Mengapa Dunia Tidak
Mengambil Iktibar Walaupun Manifestasi Tanda-tanda Ilahi?
‘Dia akan dipenuhi dengan
pengetahuan duniawi dan rohani’-Penggenapan Nubuwah Agung
Kerja Keras dan Doa:
Kunci Kejayaan
Kerja Keras dan Doa:
Kunci Kejayaan
Peribahasa 'kunci
kejayaan' adalah sesuatu yang dicari oleh hampir setiap pelajar. Dalam
mengejarnya, bersama-sama dengan keinginan untuk mencapai pendidikan tinggi,
seseorang mungkin menghabiskan masa berjam-jam berusaha untuk mencapai matlamat
dan aspirasi mereka. Tetapi adakah usaha tanpa jemu dan kerja keras cukup?
Ajaran Islam yang indah menyajikan pendekatan yang seimbang di mana kedua-dua
kerja keras dan doa berjalan seiring; barulah seseorang itu benar-benar menemui
'kunci kejayaan'. Pada suatu ketika, seorang pelajar perubatan bertanya kepada Huzur
(atba) tentang bagaimana seseorang itu harus fokus dalam bidang pengajian
mereka dan mencapai kejayaan.
Huzur (atba) menjawab,
‘…sama ada seorang
pelajar perubatan atau belajar dalam bidang lain, mereka harus menumpukan
perhatian kepada pelajaran mereka dan kemudian, mereka juga harus menumpukan
pada solat mereka dan dalam mengeratkan hubungan mereka dengan Allah. Mereka
hendaklah menunaikan solat lima waktu pada waktu yang ditentukan. Jika seorang
ateis belajar dengan tekun dan bekerja keras, walaupun tidak percaya kepada
Tuhan, tidak mengapa; dia tetap akan dikurniakan pahala oleh Allah SWT atas
kerja kerasnya yang dicurahkan dalam pelajaran. Tetapi seorang Ahmadi Muslim ialah
seseorang yang mendakwa bahawa dia percaya kepada Islam, kewujudan Allah Yang
Maha Kuasa dan mempunyai keyakinan bahawa Allah Yang Maha Kuasa memberikan
pertolongan-Nya kepadanya. Jadi, seiring dengan pelajarannya, dia juga perlu
membuktikan bahawa dia mempunyai hubungan yang kuat dengan Allah.
Oleh itu, apabila doa
akan disertai dengan kerja keras seorang Ahmadi, barulah mereka akan mencapai
kejayaan yang hakiki. Jangan berfikir bahawa hanya kerana seorang ateis
mencapai kejayaan, oleh itu anda sepatutnya boleh mencapai kejayaan juga [tanpa
doa]. Terdapat perbezaan antara keduanya dan anda perlu mempertimbangkan
perbezaan ini. Terdapat perbezaan yang sangat halus antara keduanya yang harus
diingat. Jika anda mengingati perkara ini, maka anda akan membina hubungan
dengan Allah Yang Maha Esa dan anda akan memberi perhatian kepada pelajaran
anda juga. Dengan cara ini, anda akan dapat mencapai sasaran anda.’ [1]
Bagaimanakah Kita Boleh
Memastikan bahawa Pengorbanan Kita Telah Diterima oleh Tuhan?
Salah satu bahagian
penting dalam akidah Islam ialah pengorbanan. Islam mengajarkan bahawa
pengorbanan boleh membawa seseorang itu menjadi orang yang soleh dan mencapai
keredaan Allah. Pengorbanan sedemikian boleh mengambil pelbagai bentuk, seperti
pengorbanan harta, keinginan, makanan dan minuman, masa dan lain-lain. Malah
ada yang mengorbankan seluruh hidup mereka, dengan menampilkan diri mereka
sebagai waqaf hidup untuk melayani iman; meninggalkan daya tarikan dan
keinginan duniawi untuk memenuhi tujuan yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun,
pada masa yang sama, pemikiran mungkin terlintas di fikiran seseorang tentang
bagaimana ia boleh memastikan bahawa pengorbanan yang dibuat benar-benar
diterima oleh Tuhan dan memenuhi tujuan untuk mencapai keredaan-Nya. Ini adalah
soalan yang sama dalam fikiran seorang waqaf hidup muda, dan oleh itu dia
bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) bagaimana seseorang boleh memastikan
bahawa pengorbanan mereka diterima oleh Tuhan Yang Maha Kuasa.
Huzur (atba) menjawab,
‘…Hakikatnya apa sahaja
amal soleh yang dilakukan kerana Allah Taala akan diterima oleh-Nya.
Maka apa-apa sahaja yang
kamu lakukan untuk mendapat keredaan Allah Taala, kerana Allah Taala, maka Dia
akan menerimanya.
Allah Taala berfirman
bahawa walaupun kamu memasukkan sesuap makanan ke dalam mulut isteri kamu, demi
mendapatkan cinta Allah, itu juga akan dianggap sebagai korban di pihak kamu
dan akan diredai Allah Taala. Maka, ini adalah luasnya rahmat Allah Taala.
Maka, apabila kamu memberi isterimu sesuap makanan dengan niat untuk berkorban
dan untuk meraih cinta-Nya, maka Allah Taala akan berfirman, "Aku menerima
korbanmu." Oleh itu, Nabi saw telah menghuraikan definisi korban setakat
ini; jadi apa lagi yang anda perlukan?
Apa pun yang awak lakukan
untuk mencapai cinta Allah, dan kerana Allah, Allah akan menerimanya dan
menganggapnya sebagai pengorbanan kamu untuk-Nya.’ [2]
Menyelesaikan Isu
Perkahwinan
Kadar perceraian dan
perkahwinan yang rosak nampaknya semakin meningkat di seluruh dunia. Ia adalah
isu sejagat, yang boleh menjadi punca kesusahan besar, tekanan dan sudah tentu
ketidakbahagiaan. Tetapi dengan kadar hanya meningkat, seseorang mungkin
tertanya-tanya sama ada terdapat penyelesaian asas di mana kadar tersebut boleh
diturunkan. Ini sudah tentu bermakna mengenal pasti isu-isu biasa, yang
kemudiannya boleh diperbetulkan. Seorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba)
tentang peningkatan kadar perkahwinan yang rosak, sambil meminta panduan
tentang langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan jumlah ini.
Huzur (atba) menjawab,
'Penyebab banyak
perceraian adalah fakta bahawa kebendaan dan keduniaan telah meningkat,
sementara tahap kesabaran dan kesabaran manusia telah menurun. Kesilapan dan
kesalahan dilakukan oleh kedua-dua lelaki dan wanita. Walaupun mereka berikrar
untuk mendahulukan iman mereka daripada dunia, namun mereka tidak mengindahkan
sabda Rasulullah (saw) bahawa apabila mencari jodoh yang sesuai, mereka
hendaklah sentiasa mengutamakan iman daripada kebendaan, kecantikan fizikal dan
kekayaan. Jika mereka mengingati perkara ini maka masalah akan berkurangan.
Pengaruh materialisme juga memberi kesan kepada masyarakat Ahmadi kita. Itulah
sebabnya Jawatankuasa Islahi [Jawatankuasa Kaunseling], Setiausaha Tarbiyyat
[latihan akhlak] Jama'at, Setiausaha Tarbiyyat Lajna [pertubuhan wanita],
Mohtamim Tarbiyyat Khuddamul Ahmadiyya [pertubuhan belia] dan Qaid Tarbiyyat
Anasrullah organisasi bantuan] harus bekerjasama dan memberi tumpuan kepada
latihan moral ahli masing-masing. Mereka harus menarik perhatian kepada fakta
bahawa walaupun berikrar untuk mengutamakan iman daripada semua perkara
duniawi, orang tidak bertindak atas ikrar ini dan melanggarnya. Saya telah
melihat bahawa keinginan duniawi semakin meningkat dan kesabaran dan kesabaran
semakin berkurangan dalam diri wanita dan lelaki. Oleh itu, bantahan yang
dibangkitkan sesetengah pihak terhadap Islam, bahawa perkahwinan mereka rosak
kerana ia adalah perkahwinan yang diatur dan merupakan jodoh yang tidak serasi
adalah palsu. [Kes-kes perceraian] secara amnya semakin meningkat di dunia dan
kerana ini juga memberi kesan kepada masyarakat Ahmadi kita juga, kita juga
menghadapi masalah ini.
Oleh itu, pertamanya
terdapat isu perkahwinan yang berlaku dan kemudiannya rosak. Masalah lain ialah
terdapat masalah rumah tangga yang menyebabkan anak-anak perempuan tidak dapat
mencari suami yang sesuai. Jika anak-anak lelaki diberi latihan akhlak yang
betul, orang Ansar [senior] juga memastikan latihan akhlak anak lelaki mereka,
dan Khuddam [pemuda] membimbing saudara-saudara mereka, memberitahu mereka
bahawa Nabi (saw) telah menyatakan untuk mendahulukan iman. [semasa memilih
pasangan]; begitu juga, jika Lajna [wanita] memastikan latihan moral yang betul
bagi gadis-gadis dan gadis-gadis itu juga tetap teguh pada prinsip-prinsip
iman; maka perkahwinan-perkahwinan yang diselesaikan dengan cara ini yang
mendahulukan iman mereka, mereka akan berjaya dan inilah yang telah disaksikan.
Mereka yang berkahwin dengan mendahulukan aspek duniawi sering menghadapi
masalah…Sememangnya, terdapat kes ganjil di mana walaupun latihan moral ini,
gadis itu dilayan secara tidak adil, atau dalam beberapa kes, saya telah
melihat bahawa kadang-kadang anak-anak lelaki dilayan secara tidak adil. Ia
juga dilihat bahawa kadang-kadang gadis berkahwin di luar negara dan apabila
mereka datang ke sini [di luar benua kecil] mereka mengatakan mereka tidak mahu
meneruskan perkahwinan itu dan satu-satunya niat mereka adalah untuk melancong
ke luar negara dan kemudian mereka memutuskan perkahwinan mereka; kes sebegini
juga terbongkar. Oleh itu, kita harus memastikan semua fakta dalam pandangan
dan dengan mengekalkan semua fakta dalam pandangan kita harus mencari
penyelesaian…
Pada masa yang sama,
perkara yang paling penting ialah memperbaiki suasana di dalam rumah dan
menerapkan prinsip-prinsip ini di rumah. Kemudian, [adapun] perkahwinan di mana
lelaki atau perempuan itu datang dari Pakistan, seseorang harus memikirkan
lamaran itu dengan teliti dan tidak membuat keputusan tergesa-gesa, kerana
Allah Taala juga telah berfirman bahawa seseorang itu hendaklah berdoa sebelum
melangsungkan perkahwinan, oleh itu seseorang itu hendaklah berdoa terlebih
dahulu. Memang, ada kes di mana terdapat isu [walaupun ini] tetapi ia adalah
sedikit dan jauh antara. Tetapi jika kita melakukan usaha bersepadu, isu-isu
ini boleh dihapuskan.’ [3]
Mengapa Dunia Tidak
Mengambil Iktibar Walaupun Manifestasi Tanda-tanda Ilahi?
Al-Masihi Mauud Yang
Dijanjikan & Imam Mahdi, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) Qadian (1835-1908)
Hazrat Mirza Ghulam Ahmad
(as) dari Qadian mengaku sebagai Al-Masihi Akhir Zaman yang kedatangannya telah
diramalkan oleh semua agama besar. Dia mengaku sebagai Al-Masihi yang akan
menghidupkan kembali agama Islam, seperti yang diramalkan oleh Nabi Suci (saw)
Islam. Salah satu tanda kebenarannya adalah ramalannya tentang peningkatan
bencana alam dan malapetaka, sebagai bentuk hukuman ilahi. bagi mereka yang
gagal memberi perhatian. Seseorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba)
walaupun kenyataan bahawa nubuatan ini telah membuahkan hasil dan bahawa
bencana alam dan malapetaka terus berlaku, mengapa masih ada yang tidak
mempedulikan dan mengiktiraf kedatangan Al-Masihi?
Huzur (atba) menjawab,
'Apa yang berlaku ketika
Nabi datang pada masa lampau? Adakah orang-orang dahulu mengambil iktibar?
Mereka dibinasakan kerana azab [ilahi], kecuali Nabi saw yang merupakan Nabi
terakhir. Hukuman yang menimpa pada zamannya ialah dalam bentuk peperangan;
azab api, air atau hukuman lain seperti itu tidak nyata pada zaman Nabi saw. Hazrat
Masih Mau’ud (as) telah menulis bahawa peperangan adalah bentuk hukuman bagi
mereka [iaitu, orang-orang kafir pada zaman Nabi saw]. Disebabkan ini, umat
Islam juga mati syahid, tetapi tiba masanya orang ramai akhirnya sedar. Pada
masa kini, kita dapati situasi yang sama; manusia tenggelam dalam kebendaan. Hazrat
Masih Mau’ud (as) telah menulis bahawa jika manusia tidak mempedulikan, maka
hukuman ilahi akan meningkat dan manusia akan dibinasakan. Hazrat Masih Mau’ud
(as) juga telah menulis bahawa tidak wajib bagi setiap orang untuk menerima
Islam Ahmadiyah untuk mengelakkan hukuman Ilahi. Jika manusia mula menunaikan
hak Allah Taala dan umat-Nya; jika manusia menjauhkan diri dari perbuatan keji
dan maksiat dan dosa, maka rahmat Allah akan terguncang dan manusia dapat
diselamatkan daripada azab.
Pada masa ini, dunia
sedang tenggelam dalam kebendaan dan mereka tidak menyedari mengapa perkara ini
berlaku, walaupun pada hakikatnya kita terus memberi amaran kepada mereka.
Baru-baru ini, saya telah menulis surat kepada pemimpin dunia di mana saya
memberitahu mereka dengan merujuk kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) bahawa jika
orang ramai tidak menghiraukan, maka hukuman Allah Yang Maha Kuasa akan turun.
Malah sekarang anda boleh melihat bahawa apabila Covid-19 datang, atau apabila
sebarang bencana alam berlaku seperti tsunami, ribut atau gempa bumi,
sesetengah orang berpaling sebentar ke arah agama dan memanggil nama Allah; ada
yang berseru, “Allah, Allah”, ada yang menyebut “Ram Ram” atau mana-mana cara
yang mereka tahu mengikut kepercayaan mereka. Mereka berusaha untuk
memperbaharui diri mereka supaya mereka dapat memenuhi hak satu sama lain dan
hak Allah. Namun, apabila hukuman itu reda, mereka kembali kepada cara lama
mereka.
Keadaan seperti itu telah
disebutkan dalam Al-Quran, bahawa apabila suatu azab dijatuhkan kepada suatu
kaum, mereka berdoa dan menyeru kepada Allah, dengan mengatakan bahawa jika Dia
menghilangkan kesusahan, mereka akan memperbaiki diri mereka sendiri. Walau bagaimanapun,
Allah Taala juga telah menyatakan dalam Al-Quran bahawa apabila hukuman
dihindarkan, mereka menjadi termakan materialisme sekali lagi. Maka, inilah
keadaan semasa manusia duniawi. Akhirnya, jika mereka tidak mengendahkan dan
tidak faham, akhirnya mereka akan musnah. Bangsa-bangsa dahulu juga telah
hancur dan kini sekali lagi, mereka sedang dihancurkan dan secara
beransur-ansur mereka akan lenyap, manakala orang yang soleh akan terus
memperbaiki diri mereka sendiri.
Tugas kita adalah untuk
memberi amaran kepada orang ramai dan menyampaikan mesej [Islam]. Tanggungjawab
kita adalah untuk menyebarkan mesej Islam dan untuk mencapai setiap orang.
Selepas itu, terserah kepada Allah Taala untuk membimbing manusia. Kita harus
meneruskan kerja kita dengan tekun dan dengan berbuat demikian kita akan
memenuhi kewajipan kita. Kita juga harus berdoa agar Allah Yang Maha Kuasa
dapat membimbing manusia dan agar bangsa-bangsa dapat diselamatkan dari
kehancuran. Ini adalah tugas kita yang akan terus kita laksanakan sehingga
dunia kekal. Kita tidak perlu risau mengapa seluruh dunia tidak melakukan
pembaharuan kerana kita tidak dilantik sebagai penjaga ke atas mereka,
sebaliknya kita hanya bertanggungjawab untuk menyampaikan risalah Allah dan
mengajar mereka serta menarik perhatian mereka ke arah menunaikan hak-hak
mereka. Allah dan ciptaanNya. Seiring dengan ini, kita juga harus berdoa. Jika
kita menunaikan kewajipan kita ini dalam erti kata yang sebenar dan dengan
penuh ketekunan maka kita tidak akan bertanggungjawab terhadap orang lain.
Selebihnya adalah antara Tuhan dan ciptaan-Nya tentang bagaimana Dia berurusan
dengan mereka.’ [4]
‘Dia akan dipenuhi dengan
pengetahuan sekular dan rohani’ – Pemenuhan Nubuwah Agung
Hazrat Mirza Bashiruddin
Mahmud Ahmad (ra), Anak Yang Dijanjikan
Tuhan Yang Maha Kuasa
memberitahu Al-Masihi Mau’ud, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), bahawa dia akan
dikurniakan seorang anak lelaki; ini bukanlah anak biasa, tetapi menurut
nubuatan yang dijanjikan kepadanya, anak ini akan memiliki sifat-sifat yang
luar biasa. Dia harus menjadi hamba agama yang sejati, yang akan memberikan
jasa yang tiada tandingannya kepada agama Islam dan penyebarannya. Salah satu
bahagian nubuatan terperinci tentang anak yang dijanjikan ini ialah, 'Dia akan
dipenuhi dengan pengetahuan duniawi dan rohani.' Penggenapan nubuatan ini
kemudiannya terbukti adalah Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), yang
juga akan terus dilantik sebagai Khalifah Kedua Jamaat Ahmadiyah Muslim. Dia
menggenapi seluruh nubuatan dalam surat dan roh, termasuk fakta bahawa dia
benar-benar dipenuhi dengan ilmu sekular dan rohani. Yang Mulia Huzur (atba)
menyampaikan khutbah di mana beliau menekankan bagaimana bahagian nubuatan ini
khususnya digenapi.
Huzur (atba) berkata,
‘Ini adalah nubuatan yang panjang, yang diwahyukan kepada Hazrat Masihi Mau’ud
(as) mengenai Anak yang Dijanjikan dan menyebutkan berbagai sifat. Hari ini,
saya akan bercakap tentang satu aspek nubuatan yang menyatakan bahawa "Dia
akan dipenuhi dengan pengetahuan sekular dan rohani"'
Petikan salah satu contoh
yang dikemukakan oleh Huzur (atba) adalah seperti berikut:
‘Saya akan kemukakan
sekilas khazanah ilmu dan kefahamannya dari umur 16, 17 atau 18 tahun
sehinggalah umurnya 34-35 tahun iaitu tempoh awal dewasa. Saya tidak akan dapat
membentangkan walaupun satu perlima puluh daripada semua yang dia katakan dalam
tempoh ini, atau mungkin tidak sebanyak itu. Dia mencapai umur yang panjang
selepas ini dan dikurniakan ilmu dari Allah Yang Maha Esa, dia terus
mengurniakan kepada kami mutiara ilmu dan hikmah.
Pada March 1907, ketika
dia baru berusia 18 tahun, Hazrat Musleh Mau`ud (ra) [Khalifah Kedua] menulis
sebuah risalah luar biasa tentang Cinta Tuhan [Mahabbat-e-Ilahi], yang
kemudiannya diterbitkan sebagai sebuah buku . Dari risalah ini sahaja terbukti
betapa Allah Taala mula mengurniakan ilmu keduniawian dan kerohanian kepada
beliau sejak awal dan sejak kecil lagi.
Hazrat Musleh Mau`ud (ra)
menyatakan:
“Tuhan Yang Maha Kuasa
telah menciptakan manusia supaya mereka menunjukkan cinta mereka kepada-Nya.
Tujuan dan tujuan penciptaan manusia adalah agar mereka tetap mabuk dalam cinta
Tuhan dan terus menikmati lautan yang memberikan kehidupan yang kekal ini.”
Kehidupan yang mana yang kekal? Ia adalah kehidupan akhirat. “Melalui kasih
[Tuhan] seseorang boleh menahan diri daripada dosa dan meningkatkan kerohanian.
Cinta [terhadap Tuhan] inilah yang membolehkan seseorang mengembangkan
pengenalan sejati terhadap Tuhan dan tanpa cinta ini, seseorang tidak dapat
mencapai pengenalan sejati tentang Tuhan.”
Hazrat Musleh Mau`ud (ra)
selanjutnya menyatakan:
“Oleh itu, untuk
menjauhkan diri daripada dosa dan meningkatkan kerohanian, adalah penting bagi
kita untuk mengukuhkan hubungan kita dengan Tuhan Yang Maha Kuasa dan untuk
mengembangkan pengabdian dan kasih sayang dalam hati kita yang akan membawa
kita lebih dekat kepada-Nya; supaya kita boleh berubah menjadi matahari yang
daripadanya dunia akan memperoleh cahaya.”
Berikutan itu, beliau
menyebut tentang pelbagai agama dan menyatakan, “Tuhan pastinya Satu. Namun,
setiap agama mempunyai perspektif masing-masing tentang Kewujudan-Nya.”
Selepas itu, beliau
membentangkan konsep agama Yahudi, Kristian, Hindu dan Arya tentang Tuhan dan
membuktikan bahawa ajaran tuhan dan sifat sedemikian tidak layak disembah manusia.
Hazrat Musleh Mau`ud (ra)
kemudiannya mengemukakan ajaran Islam dan menetapkan bahawa Islam sahaja yang
mempersembahkan Tuhan sebagai Esa, Yang memiliki sifat dan keindahan yang
sempurna dan tidak terhingga dan yang benar-benar layak mendapat kasih sayang
dan penyembahan eksklusif manusia.
Seperti yang telah saya
jelaskan sebelum ini, adalah jelas bahawa hanya ada satu Tuhan untuk semua
orang. Namun, konsep Tuhan yang digambarkan dalam Islam adalah realiti sebenar
berbanding gambaran Tuhan yang digariskan oleh agama lain. Melalui kefahaman
yang dikemukakan oleh Islam itulah hati seseorang dapat mengembangkan cinta
kepada Allah. Dia menggambarkan sifat-sifat Tuhan dan menunjukkan bahawa tidak
ada agama lain yang memperincikan sifat-sifat Tuhan pada tahap yang sama
seperti Islam, dan tidak ada persamaan dalam agama lain dengan Islam dengan
cara Islam menjelaskan keindahan dan keunggulan sifat-sifat Tuhan. .
Kesimpulannya, Hazrat
Musleh Mau`ud (ra) mengatakan bahawa Islam memberikan bukti tentang Tuhan yang
Hidup dengan mengatakan bahawa Tuhan masih membimbing hamba-Nya sehingga hari
ini melalui wahyu seperti yang Dia lakukan pada masa lalu. Ini adalah ciri yang
paling penting bagi Tuhan yang Hidup.’ [5]
________________________________________
NOTA HUJUNG
[1] Pertemuan dengan
Waqfe-e-Nau UK 28 Februari 2021
[2] Ibid
[3] Pertemuan dengan
Majlis Ansarullah Australia 6 Mac 2021
[4] Ibid
[5] Khutbah Jumaat 19
Februari 2021
Comments
Post a Comment