AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 7

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 7

12hb April 2021

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini. Oleh itu, Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia dan memperjuangkan mesej memenuhi hak kepada Tuhan dan menunaikan kewajipan kita kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang berbeza, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Kerja Keras dan Doa: Kunci Kejayaan

Bagaimanakah Kita Boleh Memastikan bahawa Pengorbanan Kita Telah Diterima oleh Tuhan?

Menyelesaikan Isu Perkahwinan

Mengapa Dunia Tidak Mengambil Iktibar Walaupun Manifestasi Tanda-tanda Ilahi?

‘Dia akan dipenuhi dengan pengetahuan duniawi dan rohani’-Penggenapan Nubuwah Agung

Kerja Keras dan Doa: Kunci Kejayaan

Kerja Keras dan Doa: Kunci Kejayaan

Peribahasa 'kunci kejayaan' adalah sesuatu yang dicari oleh hampir setiap pelajar. Dalam mengejarnya, bersama-sama dengan keinginan untuk mencapai pendidikan tinggi, seseorang mungkin menghabiskan masa berjam-jam berusaha untuk mencapai matlamat dan aspirasi mereka. Tetapi adakah usaha tanpa jemu dan kerja keras cukup? Ajaran Islam yang indah menyajikan pendekatan yang seimbang di mana kedua-dua kerja keras dan doa berjalan seiring; barulah seseorang itu benar-benar menemui 'kunci kejayaan'. Pada suatu ketika, seorang pelajar perubatan bertanya kepada Huzur (atba) tentang bagaimana seseorang itu harus fokus dalam bidang pengajian mereka dan mencapai kejayaan.

Huzur (atba) menjawab,

‘…sama ada seorang pelajar perubatan atau belajar dalam bidang lain, mereka harus menumpukan perhatian kepada pelajaran mereka dan kemudian, mereka juga harus menumpukan pada solat mereka dan dalam mengeratkan hubungan mereka dengan Allah. Mereka hendaklah menunaikan solat lima waktu pada waktu yang ditentukan. Jika seorang ateis belajar dengan tekun dan bekerja keras, walaupun tidak percaya kepada Tuhan, tidak mengapa; dia tetap akan dikurniakan pahala oleh Allah SWT atas kerja kerasnya yang dicurahkan dalam pelajaran. Tetapi seorang Ahmadi Muslim ialah seseorang yang mendakwa bahawa dia percaya kepada Islam, kewujudan Allah Yang Maha Kuasa dan mempunyai keyakinan bahawa Allah Yang Maha Kuasa memberikan pertolongan-Nya kepadanya. Jadi, seiring dengan pelajarannya, dia juga perlu membuktikan bahawa dia mempunyai hubungan yang kuat dengan Allah.

Oleh itu, apabila doa akan disertai dengan kerja keras seorang Ahmadi, barulah mereka akan mencapai kejayaan yang hakiki. Jangan berfikir bahawa hanya kerana seorang ateis mencapai kejayaan, oleh itu anda sepatutnya boleh mencapai kejayaan juga [tanpa doa]. Terdapat perbezaan antara keduanya dan anda perlu mempertimbangkan perbezaan ini. Terdapat perbezaan yang sangat halus antara keduanya yang harus diingat. Jika anda mengingati perkara ini, maka anda akan membina hubungan dengan Allah Yang Maha Esa dan anda akan memberi perhatian kepada pelajaran anda juga. Dengan cara ini, anda akan dapat mencapai sasaran anda.’ [1]

Bagaimanakah Kita Boleh Memastikan bahawa Pengorbanan Kita Telah Diterima oleh Tuhan?

Salah satu bahagian penting dalam akidah Islam ialah pengorbanan. Islam mengajarkan bahawa pengorbanan boleh membawa seseorang itu menjadi orang yang soleh dan mencapai keredaan Allah. Pengorbanan sedemikian boleh mengambil pelbagai bentuk, seperti pengorbanan harta, keinginan, makanan dan minuman, masa dan lain-lain. Malah ada yang mengorbankan seluruh hidup mereka, dengan menampilkan diri mereka sebagai waqaf hidup untuk melayani iman; meninggalkan daya tarikan dan keinginan duniawi untuk memenuhi tujuan yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama, pemikiran mungkin terlintas di fikiran seseorang tentang bagaimana ia boleh memastikan bahawa pengorbanan yang dibuat benar-benar diterima oleh Tuhan dan memenuhi tujuan untuk mencapai keredaan-Nya. Ini adalah soalan yang sama dalam fikiran seorang waqaf hidup muda, dan oleh itu dia bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) bagaimana seseorang boleh memastikan bahawa pengorbanan mereka diterima oleh Tuhan Yang Maha Kuasa.

Huzur (atba) menjawab,

‘…Hakikatnya apa sahaja amal soleh yang dilakukan kerana Allah Taala akan diterima oleh-Nya.

Maka apa-apa sahaja yang kamu lakukan untuk mendapat keredaan Allah Taala, kerana Allah Taala, maka Dia akan menerimanya.

Allah Taala berfirman bahawa walaupun kamu memasukkan sesuap makanan ke dalam mulut isteri kamu, demi mendapatkan cinta Allah, itu juga akan dianggap sebagai korban di pihak kamu dan akan diredai Allah Taala. Maka, ini adalah luasnya rahmat Allah Taala. Maka, apabila kamu memberi isterimu sesuap makanan dengan niat untuk berkorban dan untuk meraih cinta-Nya, maka Allah Taala akan berfirman, "Aku menerima korbanmu." Oleh itu, Nabi saw telah menghuraikan definisi korban setakat ini; jadi apa lagi yang anda perlukan?

Apa pun yang awak lakukan untuk mencapai cinta Allah, dan kerana Allah, Allah akan menerimanya dan menganggapnya sebagai pengorbanan kamu untuk-Nya.’ [2]

Menyelesaikan Isu Perkahwinan

Kadar perceraian dan perkahwinan yang rosak nampaknya semakin meningkat di seluruh dunia. Ia adalah isu sejagat, yang boleh menjadi punca kesusahan besar, tekanan dan sudah tentu ketidakbahagiaan. Tetapi dengan kadar hanya meningkat, seseorang mungkin tertanya-tanya sama ada terdapat penyelesaian asas di mana kadar tersebut boleh diturunkan. Ini sudah tentu bermakna mengenal pasti isu-isu biasa, yang kemudiannya boleh diperbetulkan. Seorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) tentang peningkatan kadar perkahwinan yang rosak, sambil meminta panduan tentang langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan jumlah ini.

Huzur (atba) menjawab,

'Penyebab banyak perceraian adalah fakta bahawa kebendaan dan keduniaan telah meningkat, sementara tahap kesabaran dan kesabaran manusia telah menurun. Kesilapan dan kesalahan dilakukan oleh kedua-dua lelaki dan wanita. Walaupun mereka berikrar untuk mendahulukan iman mereka daripada dunia, namun mereka tidak mengindahkan sabda Rasulullah (saw) bahawa apabila mencari jodoh yang sesuai, mereka hendaklah sentiasa mengutamakan iman daripada kebendaan, kecantikan fizikal dan kekayaan. Jika mereka mengingati perkara ini maka masalah akan berkurangan. Pengaruh materialisme juga memberi kesan kepada masyarakat Ahmadi kita. Itulah sebabnya Jawatankuasa Islahi [Jawatankuasa Kaunseling], Setiausaha Tarbiyyat [latihan akhlak] Jama'at, Setiausaha Tarbiyyat Lajna [pertubuhan wanita], Mohtamim Tarbiyyat Khuddamul Ahmadiyya [pertubuhan belia] dan Qaid Tarbiyyat Anasrullah organisasi bantuan] harus bekerjasama dan memberi tumpuan kepada latihan moral ahli masing-masing. Mereka harus menarik perhatian kepada fakta bahawa walaupun berikrar untuk mengutamakan iman daripada semua perkara duniawi, orang tidak bertindak atas ikrar ini dan melanggarnya. Saya telah melihat bahawa keinginan duniawi semakin meningkat dan kesabaran dan kesabaran semakin berkurangan dalam diri wanita dan lelaki. Oleh itu, bantahan yang dibangkitkan sesetengah pihak terhadap Islam, bahawa perkahwinan mereka rosak kerana ia adalah perkahwinan yang diatur dan merupakan jodoh yang tidak serasi adalah palsu. [Kes-kes perceraian] secara amnya semakin meningkat di dunia dan kerana ini juga memberi kesan kepada masyarakat Ahmadi kita juga, kita juga menghadapi masalah ini.

Oleh itu, pertamanya terdapat isu perkahwinan yang berlaku dan kemudiannya rosak. Masalah lain ialah terdapat masalah rumah tangga yang menyebabkan anak-anak perempuan tidak dapat mencari suami yang sesuai. Jika anak-anak lelaki diberi latihan akhlak yang betul, orang Ansar [senior] juga memastikan latihan akhlak anak lelaki mereka, dan Khuddam [pemuda] membimbing saudara-saudara mereka, memberitahu mereka bahawa Nabi (saw) telah menyatakan untuk mendahulukan iman. [semasa memilih pasangan]; begitu juga, jika Lajna [wanita] memastikan latihan moral yang betul bagi gadis-gadis dan gadis-gadis itu juga tetap teguh pada prinsip-prinsip iman; maka perkahwinan-perkahwinan yang diselesaikan dengan cara ini yang mendahulukan iman mereka, mereka akan berjaya dan inilah yang telah disaksikan. Mereka yang berkahwin dengan mendahulukan aspek duniawi sering menghadapi masalah…Sememangnya, terdapat kes ganjil di mana walaupun latihan moral ini, gadis itu dilayan secara tidak adil, atau dalam beberapa kes, saya telah melihat bahawa kadang-kadang anak-anak lelaki dilayan secara tidak adil. Ia juga dilihat bahawa kadang-kadang gadis berkahwin di luar negara dan apabila mereka datang ke sini [di luar benua kecil] mereka mengatakan mereka tidak mahu meneruskan perkahwinan itu dan satu-satunya niat mereka adalah untuk melancong ke luar negara dan kemudian mereka memutuskan perkahwinan mereka; kes sebegini juga terbongkar. Oleh itu, kita harus memastikan semua fakta dalam pandangan dan dengan mengekalkan semua fakta dalam pandangan kita harus mencari penyelesaian…

Pada masa yang sama, perkara yang paling penting ialah memperbaiki suasana di dalam rumah dan menerapkan prinsip-prinsip ini di rumah. Kemudian, [adapun] perkahwinan di mana lelaki atau perempuan itu datang dari Pakistan, seseorang harus memikirkan lamaran itu dengan teliti dan tidak membuat keputusan tergesa-gesa, kerana Allah Taala juga telah berfirman bahawa seseorang itu hendaklah berdoa sebelum melangsungkan perkahwinan, oleh itu seseorang itu hendaklah berdoa terlebih dahulu. Memang, ada kes di mana terdapat isu [walaupun ini] tetapi ia adalah sedikit dan jauh antara. Tetapi jika kita melakukan usaha bersepadu, isu-isu ini boleh dihapuskan.’ [3]

Mengapa Dunia Tidak Mengambil Iktibar Walaupun Manifestasi Tanda-tanda Ilahi?

Al-Masihi Mauud Yang Dijanjikan & Imam Mahdi, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) Qadian (1835-1908)

Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian mengaku sebagai Al-Masihi Akhir Zaman yang kedatangannya telah diramalkan oleh semua agama besar. Dia mengaku sebagai Al-Masihi yang akan menghidupkan kembali agama Islam, seperti yang diramalkan oleh Nabi Suci (saw) Islam. Salah satu tanda kebenarannya adalah ramalannya tentang peningkatan bencana alam dan malapetaka, sebagai bentuk hukuman ilahi. bagi mereka yang gagal memberi perhatian. Seseorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) walaupun kenyataan bahawa nubuatan ini telah membuahkan hasil dan bahawa bencana alam dan malapetaka terus berlaku, mengapa masih ada yang tidak mempedulikan dan mengiktiraf kedatangan Al-Masihi?

Huzur (atba) menjawab,

'Apa yang berlaku ketika Nabi datang pada masa lampau? Adakah orang-orang dahulu mengambil iktibar? Mereka dibinasakan kerana azab [ilahi], kecuali Nabi saw yang merupakan Nabi terakhir. Hukuman yang menimpa pada zamannya ialah dalam bentuk peperangan; azab api, air atau hukuman lain seperti itu tidak nyata pada zaman Nabi saw. Hazrat Masih Mau’ud (as) telah menulis bahawa peperangan adalah bentuk hukuman bagi mereka [iaitu, orang-orang kafir pada zaman Nabi saw]. Disebabkan ini, umat Islam juga mati syahid, tetapi tiba masanya orang ramai akhirnya sedar. Pada masa kini, kita dapati situasi yang sama; manusia tenggelam dalam kebendaan. Hazrat Masih Mau’ud (as) telah menulis bahawa jika manusia tidak mempedulikan, maka hukuman ilahi akan meningkat dan manusia akan dibinasakan. Hazrat Masih Mau’ud (as) juga telah menulis bahawa tidak wajib bagi setiap orang untuk menerima Islam Ahmadiyah untuk mengelakkan hukuman Ilahi. Jika manusia mula menunaikan hak Allah Taala dan umat-Nya; jika manusia menjauhkan diri dari perbuatan keji dan maksiat dan dosa, maka rahmat Allah akan terguncang dan manusia dapat diselamatkan daripada azab.

Pada masa ini, dunia sedang tenggelam dalam kebendaan dan mereka tidak menyedari mengapa perkara ini berlaku, walaupun pada hakikatnya kita terus memberi amaran kepada mereka. Baru-baru ini, saya telah menulis surat kepada pemimpin dunia di mana saya memberitahu mereka dengan merujuk kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) bahawa jika orang ramai tidak menghiraukan, maka hukuman Allah Yang Maha Kuasa akan turun. Malah sekarang anda boleh melihat bahawa apabila Covid-19 datang, atau apabila sebarang bencana alam berlaku seperti tsunami, ribut atau gempa bumi, sesetengah orang berpaling sebentar ke arah agama dan memanggil nama Allah; ada yang berseru, “Allah, Allah”, ada yang menyebut “Ram Ram” atau mana-mana cara yang mereka tahu mengikut kepercayaan mereka. Mereka berusaha untuk memperbaharui diri mereka supaya mereka dapat memenuhi hak satu sama lain dan hak Allah. Namun, apabila hukuman itu reda, mereka kembali kepada cara lama mereka.

Keadaan seperti itu telah disebutkan dalam Al-Quran, bahawa apabila suatu azab dijatuhkan kepada suatu kaum, mereka berdoa dan menyeru kepada Allah, dengan mengatakan bahawa jika Dia menghilangkan kesusahan, mereka akan memperbaiki diri mereka sendiri. Walau bagaimanapun, Allah Taala juga telah menyatakan dalam Al-Quran bahawa apabila hukuman dihindarkan, mereka menjadi termakan materialisme sekali lagi. Maka, inilah keadaan semasa manusia duniawi. Akhirnya, jika mereka tidak mengendahkan dan tidak faham, akhirnya mereka akan musnah. Bangsa-bangsa dahulu juga telah hancur dan kini sekali lagi, mereka sedang dihancurkan dan secara beransur-ansur mereka akan lenyap, manakala orang yang soleh akan terus memperbaiki diri mereka sendiri.

Tugas kita adalah untuk memberi amaran kepada orang ramai dan menyampaikan mesej [Islam]. Tanggungjawab kita adalah untuk menyebarkan mesej Islam dan untuk mencapai setiap orang. Selepas itu, terserah kepada Allah Taala untuk membimbing manusia. Kita harus meneruskan kerja kita dengan tekun dan dengan berbuat demikian kita akan memenuhi kewajipan kita. Kita juga harus berdoa agar Allah Yang Maha Kuasa dapat membimbing manusia dan agar bangsa-bangsa dapat diselamatkan dari kehancuran. Ini adalah tugas kita yang akan terus kita laksanakan sehingga dunia kekal. Kita tidak perlu risau mengapa seluruh dunia tidak melakukan pembaharuan kerana kita tidak dilantik sebagai penjaga ke atas mereka, sebaliknya kita hanya bertanggungjawab untuk menyampaikan risalah Allah dan mengajar mereka serta menarik perhatian mereka ke arah menunaikan hak-hak mereka. Allah dan ciptaanNya. Seiring dengan ini, kita juga harus berdoa. Jika kita menunaikan kewajipan kita ini dalam erti kata yang sebenar dan dengan penuh ketekunan maka kita tidak akan bertanggungjawab terhadap orang lain. Selebihnya adalah antara Tuhan dan ciptaan-Nya tentang bagaimana Dia berurusan dengan mereka.’ [4]

‘Dia akan dipenuhi dengan pengetahuan sekular dan rohani’ – Pemenuhan Nubuwah Agung

Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), Anak Yang Dijanjikan

Tuhan Yang Maha Kuasa memberitahu Al-Masihi Mau’ud, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), bahawa dia akan dikurniakan seorang anak lelaki; ini bukanlah anak biasa, tetapi menurut nubuatan yang dijanjikan kepadanya, anak ini akan memiliki sifat-sifat yang luar biasa. Dia harus menjadi hamba agama yang sejati, yang akan memberikan jasa yang tiada tandingannya kepada agama Islam dan penyebarannya. Salah satu bahagian nubuatan terperinci tentang anak yang dijanjikan ini ialah, 'Dia akan dipenuhi dengan pengetahuan duniawi dan rohani.' Penggenapan nubuatan ini kemudiannya terbukti adalah Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), yang juga akan terus dilantik sebagai Khalifah Kedua Jamaat Ahmadiyah Muslim. Dia menggenapi seluruh nubuatan dalam surat dan roh, termasuk fakta bahawa dia benar-benar dipenuhi dengan ilmu sekular dan rohani. Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan khutbah di mana beliau menekankan bagaimana bahagian nubuatan ini khususnya digenapi.

Huzur (atba) berkata, ‘Ini adalah nubuatan yang panjang, yang diwahyukan kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengenai Anak yang Dijanjikan dan menyebutkan berbagai sifat. Hari ini, saya akan bercakap tentang satu aspek nubuatan yang menyatakan bahawa "Dia akan dipenuhi dengan pengetahuan sekular dan rohani"'

Petikan salah satu contoh yang dikemukakan oleh Huzur (atba) adalah seperti berikut:

‘Saya akan kemukakan sekilas khazanah ilmu dan kefahamannya dari umur 16, 17 atau 18 tahun sehinggalah umurnya 34-35 tahun iaitu tempoh awal dewasa. Saya tidak akan dapat membentangkan walaupun satu perlima puluh daripada semua yang dia katakan dalam tempoh ini, atau mungkin tidak sebanyak itu. Dia mencapai umur yang panjang selepas ini dan dikurniakan ilmu dari Allah Yang Maha Esa, dia terus mengurniakan kepada kami mutiara ilmu dan hikmah.

Pada March 1907, ketika dia baru berusia 18 tahun, Hazrat Musleh Mau`ud (ra) [Khalifah Kedua] menulis sebuah risalah luar biasa tentang Cinta Tuhan [Mahabbat-e-Ilahi], yang kemudiannya diterbitkan sebagai sebuah buku . Dari risalah ini sahaja terbukti betapa Allah Taala mula mengurniakan ilmu keduniawian dan kerohanian kepada beliau sejak awal dan sejak kecil lagi.

Hazrat Musleh Mau`ud (ra) menyatakan:

“Tuhan Yang Maha Kuasa telah menciptakan manusia supaya mereka menunjukkan cinta mereka kepada-Nya. Tujuan dan tujuan penciptaan manusia adalah agar mereka tetap mabuk dalam cinta Tuhan dan terus menikmati lautan yang memberikan kehidupan yang kekal ini.” Kehidupan yang mana yang kekal? Ia adalah kehidupan akhirat. “Melalui kasih [Tuhan] seseorang boleh menahan diri daripada dosa dan meningkatkan kerohanian. Cinta [terhadap Tuhan] inilah yang membolehkan seseorang mengembangkan pengenalan sejati terhadap Tuhan dan tanpa cinta ini, seseorang tidak dapat mencapai pengenalan sejati tentang Tuhan.”

Hazrat Musleh Mau`ud (ra) selanjutnya menyatakan:

“Oleh itu, untuk menjauhkan diri daripada dosa dan meningkatkan kerohanian, adalah penting bagi kita untuk mengukuhkan hubungan kita dengan Tuhan Yang Maha Kuasa dan untuk mengembangkan pengabdian dan kasih sayang dalam hati kita yang akan membawa kita lebih dekat kepada-Nya; supaya kita boleh berubah menjadi matahari yang daripadanya dunia akan memperoleh cahaya.”

Berikutan itu, beliau menyebut tentang pelbagai agama dan menyatakan, “Tuhan pastinya Satu. Namun, setiap agama mempunyai perspektif masing-masing tentang Kewujudan-Nya.”

Selepas itu, beliau membentangkan konsep agama Yahudi, Kristian, Hindu dan Arya tentang Tuhan dan membuktikan bahawa ajaran tuhan dan sifat sedemikian tidak layak disembah manusia.

Hazrat Musleh Mau`ud (ra) kemudiannya mengemukakan ajaran Islam dan menetapkan bahawa Islam sahaja yang mempersembahkan Tuhan sebagai Esa, Yang memiliki sifat dan keindahan yang sempurna dan tidak terhingga dan yang benar-benar layak mendapat kasih sayang dan penyembahan eksklusif manusia.

Seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini, adalah jelas bahawa hanya ada satu Tuhan untuk semua orang. Namun, konsep Tuhan yang digambarkan dalam Islam adalah realiti sebenar berbanding gambaran Tuhan yang digariskan oleh agama lain. Melalui kefahaman yang dikemukakan oleh Islam itulah hati seseorang dapat mengembangkan cinta kepada Allah. Dia menggambarkan sifat-sifat Tuhan dan menunjukkan bahawa tidak ada agama lain yang memperincikan sifat-sifat Tuhan pada tahap yang sama seperti Islam, dan tidak ada persamaan dalam agama lain dengan Islam dengan cara Islam menjelaskan keindahan dan keunggulan sifat-sifat Tuhan. .

Kesimpulannya, Hazrat Musleh Mau`ud (ra) mengatakan bahawa Islam memberikan bukti tentang Tuhan yang Hidup dengan mengatakan bahawa Tuhan masih membimbing hamba-Nya sehingga hari ini melalui wahyu seperti yang Dia lakukan pada masa lalu. Ini adalah ciri yang paling penting bagi Tuhan yang Hidup.’ [5]

________________________________________

NOTA HUJUNG

[1] Pertemuan dengan Waqfe-e-Nau UK 28 Februari 2021

[2] Ibid

[3] Pertemuan dengan Majlis Ansarullah Australia 6 Mac 2021

[4] Ibid

[5] Khutbah Jumaat 19 Februari 2021

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad