AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Modern Bahagian 6

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Modern Bahagian 6

15 March 2021

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini. Oleh itu, Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia dan memperjuangkan mesej memenuhi hak kepada Tuhan dan menunaikan kewajipan kita kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang berbeza, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Bersedia untuk Bertemu Pemimpin Dunia

‘Raja-raja Akan Mencari Berkat daripada Pakaianmu’

Mengimbangi Spektrum Ateisme, Materialisme dan Ekstremisme

Nasihat untuk Belia – Bagaimana Mengemudi Merentasi Zaman Moden

Kepentingan Kejujuran dan Kejujuran dalam Semua Segi Kehidupan

Mematuhi Garis Panduan dan Sekatan Di Tengah Pandemi Coronavirus

Bersedia untuk Bertemu Pemimpin Dunia

Huzur (atba) adalah juara keamanan, kasih sayang dan keharmonian. Dalam usahanya untuk mewujudkan keamanan di peringkat global dan mencerahkan dunia melalui ajaran Islam yang sebenar, Huzur (atba) mengembara ke seluruh dunia, dan sering dialu-alukan dengan majlis resepsi dan mesyuarat di mana Huzur (atba) menyampaikan ucaptama dan berucap kepada orang kenamaan. Huzur (atba) juga telah bertemu dengan para pemimpin dunia pada banyak kesempatan. Ingin tahu bagaimana Yang Mulia Huzur (atba) bersiap sedia untuk majlis-majlis seperti itu, seseorang bertanya, 'apabila Huzur bertemu dengan perdana menteri atau pemimpin negara yang berbeza atau apabila Huzur menyampaikan ucapan di pelbagai parlimen, doa apakah yang Huzur baca?'

Huzur (atba) menjawab,

'Pertama, kita tidak boleh takut kepada sesiapa pun. Kami adalah Ahmadi dan kami harus mempunyai keyakinan yang teguh bahawa seorang Ahmadi Muslim tidak perlu merasa kagum dengan mana-mana orang. Lebih-lebih lagi, Hazrat Masihi Mau’ud (as) telah diberikan wahyu oleh Allah Yang Maha Kuasa:

نُصِرْتَ بِالرُّعْبِ

Iaitu, "Anda telah dibantu dengan prestij." [1]

Oleh itu, pengaruh kita diwujudkan ke atas orang lain dan kita tidak perlu terlalu kagum dengan mereka. Tambahan pula, saya berdoa agar Allah Taala menolong saya dan melembutkan hati [mereka yang akan saya sampaikan]. Selain itu, terdapat pelbagai lagi doa yang saya panjatkan dan seterusnya menyampaikan ucapan bermula dengan nama Allah. Tidak ada sebab untuk takut kepada mana-mana orang.

Mubaligh kami yang berpengalaman juga bertemu dengan orang terkemuka dan melakukannya tanpa rasa takut. Mereka tahu bahawa mereka telah ditugaskan untuk membimbing dunia. Oleh itu, sentiasa ingat bahawa kita adalah orang yang membimbing dunia. Apabila seseorang memahami bahawa mereka adalah untuk membimbing dunia, maka tidak ada sebab untuk takut. Seseorang juga harus mengetahui bahawa pertolongan Allah Taala ada bersama mereka dan bahawa Allah Taala telah berjanji kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) bahawa Dia akan memberikan pertolongan dan sokongan-Nya. Oleh itu, apabila seseorang memahami semua ini, mereka hanya perlu berdoa, menyeru nama Allah, membaca Bismillah [dengan nama Allah] dan juga membaca doa berikut:

رَبِّ ھَبۡ لِیۡ حُکۡمًا وَّ اَلۡحِقۡنِیۡ بِالصّٰلِحِیۡنَ

وَ اجۡعَلۡ لِّیۡ لِسَانَ صِدۡقٍ فِی الۡاٰخِرِیۡنَ

“Ya Tuhanku, kurniakanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang soleh; Dan berikanlah kepadaku nama yang benar dan kekal di kalangan anak cucu.” [2]

Baca juga doa:

رَبِّ اشۡرَحۡ لِیۡ صَدۡرِیۡ

وَ یَسِّرۡ لِیۡۤ اَمۡرِیۡ

وَ احۡلُلۡ عُقۡدَۃً مِّنۡ لِّسَانِیۡ

“Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku…” [3]

Jadi, anda harus membaca semua doa ini dan ingat bahawa anda adalah untuk memimpin dan membimbing dunia. Apabila anda akan menyimpan semua perkara ini dalam fikiran, maka anda tidak perlu risau tentang apa-apa.

Dengan Rahmat Allah, saya tidak pernah merasa takut atau cemas tidak kira betapa menonjol atau berkuasanya pemimpin yang saya temui. Apabila saya pergi ke Amerika Syarikat, sehari sebelum ucapan saya di Capitol Hill, tiga paderi AS yang sangat terkenal datang menemui saya, yang juga menyampaikan ucapan dalam tentera dan perkhidmatan lain dan dengan itu sangat berpengalaman. Mereka berkata kepada saya bahawa kerana saya menyampaikan ucapan di Capitol Hill pada keesokan harinya, oleh itu saya mungkin bimbang atau cemas dan mungkin sibuk menyediakan ucapan saya. Saya memberitahunya, “Saya tidak bimbang atau cemas sama sekali; Saya akan berbicara berdasarkan ajaran Al-Qur'an dan perintah Allah dan Rasul-Nya yang tidak dapat disangkal." Beliau menjawab, “Walaupun kami berpengalaman dan telah bercakap dalam pelbagai perkhidmatan dan telah berpeluang berucap di pelbagai parlimen, termasuk Capitol Hill selama bertahun-tahun, kami masih mempunyai ketakutan tentang bagaimana kami akan menyampaikan ceramah kami. Namun, kamu mengatakan bahawa kamu tidak takut sama sekali.” Selepas ini, saya berkata, “Tiada sebab agar saya takut, Allah bersama kita.” Oleh itu, anda tidak perlu risau tentang apa-apa. Dan sesungguhnya Allah menyatakan pertolongan-Nya’. [4]

‘Raja-raja Akan Mencari Berkat daripada Pakaianmu’

Salah satu wahyu yang diterima oleh Hazrat Masihi Mau’ud, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), ialah ‘raja-raja akan meminta berkat dari pakaianmu’. [5] Seorang meminta Yang Mulia Huzur (atba) untuk menerangkan dan menjelaskan maksud nubuatan ini. Huzur (atba) menjelaskan:

'Hazrat Masihi Mau'ud (as) menerima wahyu bahawa 'raja-raja akan meminta berkat dari pakaianmu', Ini bermakna terdapat keberkatan dalam setiap tindakan, dalam setiap perkataan dan dalam pakaian Hazrat Masihi Mau'ud (as) – segala sesuatu yang berkaitan dengan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan diberkati. Oleh itu, walaupun raja-raja besar, suatu hari nanti akan menganggapnya sebagai satu penghormatan yang besar untuk dikurniakan beberapa kain dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan untuk mengambil bahagian dari berkat-berkatnya. Pada zaman ini, tidak mungkin setiap Ahmadi memperoleh rahmat ini melalui pakaian jasmani yang sebenarnya dan juga tidak dapat sampai kepada setiap raja dalam bentuk pakaian. Walau bagaimanapun, kita semua boleh menjadi penerima berkatnya dengan melaksanakan ajaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan berusaha untuk memenuhi misinya. Kita seharusnya mencari semua berkat yang berkaitan dengan kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as); berkat kebangkitan Islam yang telah berlaku melalui Hazrat Masihi Mau’ud (as); berkat bendera Islam yang dikibarkan di dunia melalui Hazrat Masihi Mau’ud (as); berkat mendirikan kerajaan Ketauhidan Tuhan di dunia; berkat menyatukan umat manusia di bawah panji-panji Rasulullah (saw). Ini adalah rahmat yang telah diwariskan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) kepada kita dan kini menjadi tanggungjawab kita untuk mencapainya dan mengambil manfaat daripadanya dan kemudian menyebarkannya ke pelosok dunia.

Al-Masihi Mauud Yang Dijanjikan & Imam Mahdi, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian (1835-1908)

Berkat dari pakaian yang sebenarnya mempunyai kepentingannya sendiri. Begitu juga pelbagai perkara lain membawa rahmat; sebagai contoh, saya memakai cincin dengan tulisan "Apakah Allah tidak mencukupi untuk hamba-Nya?" Ini adalah cincin Hazrat Masihi Mau’ud (as); cincin pertama yang beliau (as) buat selepas wahyu dan beliau (as) juga memakainya. Saya telah memakai untuk memperoleh berkat daripadanya. Jadi, sesiapa yang berpeluang mendapat keberkatan dari pakaian atau apa-apa benda fizikal yang lain, hendaklah mereka mendapat manfaat daripada nikmat tersebut. Walau bagaimanapun, selain daripada ini, seperti yang saya katakan, untuk terus menyebarkan rahmat ini; menyebarkan ajaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan menunaikan misinya juga merupakan sebahagian daripada berkat rohani tersebut.’ [6]

Mengimbangi Spektrum Ateisme, Materialisme dan Ekstremisme

Kita dapati pelbagai perangai di dunia ini dalam soal iman dan agama. Ada yang menolak sama sekali apa-apa konsep atau tanggapan tentang Tuhan dan agama dan menganggap berpegang kepada seperti yang sia-sia. Kemudian ada orang yang mungkin mendakwa mematuhi beberapa jenis amalan rohani, tetapi mendapati diri mereka tenggelam dalam usaha duniawi. Sebaliknya, ada pihak yang bukan sahaja mengaku menganut agama tetapi bertopengkan agama itu, mereka mengekalkan pemikiran, pandangan dan juga tindakan ekstremis mereka. Jika Islam adalah agama untuk semua orang di seluruh dunia, maka bagaimanakah orang-orang yang berlawanan dengan spektrum ini harus didekati? Inilah persoalan yang ada dalam fikiran seseorang yang bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana hendak mendekati orang-orang seperti itu.

Huzur (atba) menjawab:

‘Mereka yang tidak berminat dengan agama telah terjebak dengan materialisme. Pada masa kini, sebahagian besar orang di seluruh dunia tidak berminat dengan agama. Di antara mereka, orang-orang Eropah khususnya dan penganut agama lain - walaupun orang Islam kurang ekspresif bahawa mereka telah beranjak dari iman, tetapi pada hakikatnya, keadaan mereka juga serupa dengan yang lain. Namun, penganut agama lain secara terbuka mengatakan bahawa mereka tidak percaya kepada Tuhan. Atas sebab ini, ateisme semakin meningkat dan bilangan mereka semakin meningkat. Bagi orang Islam atau Kristian pula, antaranya ada orang yang menganggap dirinya sebagai pengamal dan beragama, tetapi pada dasarnya mereka tidak berminat dengan agama kerana tidak mempunyai sebarang kaitan dengan ajaran agama. Sebaliknya, mereka tenggelam dalam kebendaan dan mereka tenggelam dalam mengejar duniawi. Keadaan-keadaan yang tepat ini telah dinubuatkan oleh Nabi (saw), dan menyebut tentang Hari Akhir, keadaan inilah yang akan membawa kepada kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as). Pada masa inilah ayat-ayat Surah al-Jumu`ah [7] diturunkan dan dengan memberi contoh Yahudi, umat Islam diperingatkan supaya tidak menjadi seperti mereka. Dan tiga ayat terakhir dalam Ruqoo terakhir dari Surah al-Jumu`ah, telah disebutkan bahawa manusia akan menjadi asyik dengan kebendaan dan meninggalkan solat dan ibadah. Ini adalah dua jenis orang dalam kategori pertama. Golongan ketiga ialah mereka yang menjadi pelampau. Sebelum kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud as, umat Islam telah meninggalkan [ajaran] Islam. Atas sebab ini, apabila Paderi Kristian datang ke benua kecil - Pakistan, India, Bangladesh - mereka menyebarkan mesej mereka dan berjaya menukar 3 juta orang Islam menjadi Kristian. Malah maulvi [ulama] Muslim yang terkemuka menjadi Kristian kerana mereka telah menjauh dari ajaran Islam yang sebenar. Selepas kedatangannya, Hazrat Masihi Mau’ud (as) mencabar mereka, dan apabila mereka [umat Islam] bangkit menentang Hazrat Masihi Mau’ud (as), mereka berjaya mencipta gelombang sentimen yang memihak kepada Islam di kalangan satu golongan masyarakat, tetapi pada masa yang sama, ini menimbulkan ekstremisme. Hazrat Masihi Mau’ud (as) juga telah menyatakan bahawa penentangnya hanya mula mengikuti ajaran Islam kerana menentangnya, jika tidak, mereka telah meninggalkan ajaran Islam dan melupakannya. Bagi mereka yang mempunyai kecenderungan ekstremis, kita hendaklah menerangkan dan mendidik mereka tentang ajaran Islam yang benar dan aman. Hazrat Masihi Mau’ud (as) telah menyatakan bahawa kita mesti memberitahu semua orang tentang ajaran ini dan bahawa dua tujuan kedatangannya adalah: untuk membawa manusia lebih dekat kepada Tuhan dan untuk memastikan kita menyembah-Nya dan memenuhi hak-hak-Nya. Ini penting bagi mereka yang menuju ke arah ateisme dan juga bagi mereka yang mengaku beragama tetapi telah tenggelam dalam kebendaan. Tujuan lain [untuk kedatangan Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan ] adalah supaya manusia memenuhi hak satu sama lain. Dan ini adalah untuk ketiga-tiga kategori orang; untuk memaklumkan kepada atheis tentang hak yang kita terhutang antara satu sama lain, dan ini juga penting bagi mereka yang beragama tetapi tidak mengikutinya secara praktikal; dan menjelaskan kepada mereka bahawa selepas beribadat kepada Allah, perintah kedua yang diperintahkan Allah ialah supaya kita menunaikan hak antara satu sama lain; ajaran ini terdapat di seluruh Al-Quran, dan ini juga terpakai kepada kategori orang ketiga juga, yang mempunyai kecenderungan pelampau dan menjelaskan kepada mereka bahawa ekstremisme tidak mempunyai tempat dalam Islam.

Seluruh hidup Nabi (saw) dihabiskan untuk berbuat baik kepada orang lain. Nabi (saw) telah diberi gelaran "rahmat untuk semua orang" [8] dalam Al-Quran. Nabi (saw) adalah sumber rahmat bagi semua orang, namun, [pelampau] ini menyebabkan orang sakit dan menderita. Bolehkah sesiapa menjumpai walaupun satu kejadian di mana Nabi (saw) mengambil inisiatif sendiri dan mengenakan peperangan ke atas manusia? Tiada satu kejadian pun!

Di dalam Al-Quran perintah berperang pertama kali diberikan adalah dalam Surah Al-Hajj [9] ayat 40 dan 41. Dalam ayat-ayat ini, Allah Taala berfirman bahawa izin berperang adalah kerana musuh telah melampaui batas [dalam kekejaman mereka]. Oleh itu, adalah perlu untuk menghentikan mereka; dan ia menyatakan bahawa Allah Yang Maha Kuasa menolak beberapa orang dengan cara yang lain dan sekiranya orang-orang ini berterusan [dalam ketidakadilan mereka], maka tidak ada gereja yang akan kekal, mahupun rumah ibadat orang Yahudi, atau mana-mana kuil atau masjid akan kekal utuh. Oleh itu, apabila Allah Yang Maha Kuasa memberikan perintah mengizinkan peperangan dalam Al-Quran, Dia melakukannya demi melindungi semua agama.

Pelampau ini harus ditanya dari mana mereka mendapat ajaran mereka! Kerana Allah Taala menyatakan bahawa seseorang itu hendaklah menjaga agamanya sendiri dan juga agama orang lain juga. Allah SWT telah menyatakan dengan jelas bahawa apabila mereka yang menentang agama dan menyerang umatnya untuk menghapuskannya sepenuhnya, barulah diizinkan untuk memerangi mereka. Ia tidak sepatutnya berlaku hanya untuk kepentingan sendiri mereka mula menyerang orang Yahudi, Kristian, Buddha atau Hindu secara tidak perlu.

Islam menentang ekstremisme dan ajarannya menentang sama sekali. Kehidupan Rasulullah (saw) menjadi saksi fakta bahawa baginda tidak pernah menyokong ekstremisme. Dia sentiasa memaafkan orang ramai dan walaupun selepas Penaklukan Mekah, kami menyaksikan contoh pengampunan yang indah ini apabila dia berkata [kepada orang Mekah], "Tidak ada kesalahan yang akan menimpa kamu pada hari ini." Dia mengucapkan kata-kata ini kepada orang-orang seperti itu yang telah melakukan ketidakadilan dan kekejaman yang tidak terkira banyaknya. Jadi, kita mesti memberitahu perkara ini kepada pelampau dan bertanya kepada mereka apakah perbuatan salah yang mereka terlibat? Ini bukanlah ajaran Nabi saw. Sebahagian daripada pelampau ini tidak mahu mendengar tetapi untuk ini, anda perlu berusaha untuk jangka masa yang panjang dan membina hubungan peribadi dengan mereka. Anda harus duduk bersama mereka dan kemudian cuba meyakinkan mereka. Hanya selepas itu mereka akan mendengar anda.

Al-Quran penuh dengan ajaran yang baik dan amalan, kehidupan dan tabiat Nabi (saw) dan setiap detik baginda adalah saksi fakta bahawa baginda sentiasa mengamalkan dan mengajar ajaran cinta, keharmonian, kebaikan dan kedamaian. Inilah ajaran-ajaran yang harus kamu sampaikan kepada manusia.’ [10 ]

Nasihat untuk Belia – Bagaimana Mengemudi Merentasi Zaman Moden

'Satu perkara yang ingin saya katakan kepada golongan muda: pada zaman ini apabila terdapat banyak ciptaan baru yang bukannya membawa anda lebih dekat kepada Tuhan, malah membawa anda jauh daripada-Nya, seorang Ahmadi mesti melangkah dengan sangat berhati-hati selama dia mendakwa bahawa dia adalah seorang Ahmadi. Allah Ta’ala berfirman tentang orang-orang yang beriman:

‘Orang yang beriman ialah mereka yang menjauhi perkara yang sia-sia.’ [11]

Pada zaman sekarang ini, begitu banyak amalan sia-sia telah menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian, dan salah satunya ialah Internet yang digunakan oleh sesetengah orang muda untuk tujuan yang salah dan bukannya untuk tujuan yang menguntungkan. Ia biasanya digunakan untuk menipu orang lain dan untuk membina persahabatan dengan lelaki dan perempuan. Kadangkala, filem tidak bermoral atau lucah muncul di Internet, yang tidak sesuai untuk orang yang berfikiran baik. Filem-filem kotor dan tidak bermoral seperti itu menjejaskan moral kanak-kanak lelaki dan perempuan, dan banyak daripada mereka merosakkan kehidupan mereka kerana ini.

Sesetengah ibu bapa juga bimbang tentang anak-anak mereka, terutamanya tentang gadis-gadis muda. Ahmadi mesti menjauhkan diri daripada ini. Kita mesti menggunakan secara positif ciptaan yang telah Allah berikan kepada kita pada zaman ini. Gunakan untuk bertabligh! Tidak terkira bantahan dibangkitkan terhadap Islam. Jika Ahmadi dari setiap negara mula memberi jawapan kepada bantahan ini, maka pihak lawan tidak akan ada jalan lain selain berdiam diri.

Saya telah mengatakan ini berkali-kali bahawa lelaki Ahmadi dan perempuan Ahmadi harus berhati-hati dalam penggunaan Internet. Sentiasa ingat bahawa kesopanan dan kesucian adalah sebahagian daripada iman dan setiap lelaki dan perempuan Ahmadi harus mempunyai standard kesopanan dan adab yang tinggi. Hanya dengan itu dia akan dapat maju dalam kebajikan dan kebenaran; dan hanya dengan itu dia akan dapat mengelakkan pelanggaran dan keterlaluan.

Oleh itu, setiap Ahmadi, lelaki atau perempuan, muda atau tua, hendaklah sentiasa ingat bahawa jika mereka telah menerima Ahmadiyah, maka mereka perlu membawa perubahan yang radikal. Jika tidak, apa gunanya menjadi anggota Jamaat Hazrat Masihi Mau’ud as, satu-satunya tujuan kedatangannya adalah untuk menghilangkan jurang yang telah tumbuh antara manusia dan Penciptanya dan mengisinya dengan ajaran-ajaran yang benar? Sentiasa ingat bahawa kita perlu membuat pengorbanan untuk tujuan yang besar.

Dan apakah pengorbanan itu? Pengorbanan itu adalah dari diri kita sendiri dan keinginan kita yang sia-sia. Pengorbanan ini akan menjadikan kita sebahagian daripada Jamaat kita yang aktif dan berfaedah dan kita akan menjadi rakyat terbaik negara kita.’ [12]

Kepentingan Keikhlasan dan Kejujuran dalam Semua Segi Kehidupan

Islam adalah agama yang sederhana. Ajarannya adalah sedemikian, bahawa dengan bertindak berdasarkan konsep yang paling asas, seseorang dapat mula mencapai ketinggian dalam kebajikan dan kerohanian. Sebagai contoh, dengan hanya menjauhi pembohongan dan kepalsuan, seseorang boleh mula melangkah di atas jalan kerohanian yang bermoral tinggi dan. Menjelaskan kepentingan kebenaran dan kejujuran, pada suatu ketika, Huzur (atba) bersabda:

‘…Nilai moral yang paling utama ialah kejujuran dan keikhlasan. Allah berfirman dalam Al-Qur'an:

‘…Oleh itu jauhilah perbuatan keji terhadap berhala, dan jauhilah perkataan dusta.’ [13]

Dengan meletakkan kebatilan dan penyembahan berhala pada kedudukan yang sama, Allah telah menarik perhatian kita kepada fakta bahawa kebatilan adalah sama seperti menyembah berhala.

Sekarang, di satu pihak, kita seharusnya mengaku percaya kepada satu Tuhan dan seharusnya memperbaharui penegasan ini dalam ikrar bahawa kita berjanji di tangan Hazrat Masihi Mau’ud (as) bahawa hanya ada Tuhan yang satu, dan sebaliknya walaupun pengisytiharan ini masih mencari sokongan kepalsuan, atau, tidak bercakap benar, sama dengan menyembah berhala. Ia seperti menafikan bahawa Tuhan adalah Penguasa segala Kuasa dan berfikir bahawa kebatilan anda lebih berkuasa daripada Allah.

Sebagai contoh, jika seseorang melakukan kesalahan, maka dengan berdiri teguh di atas kebenaran, jika dia mengakui kesalahannya dan menyangka, sesuai dengan perintah Allah, walaupun dia mengalami kerugian, tidak ada masalah tetapi Allah yang Maha Esa akan memperbaikilah kerugian, kerana Dia lebih mengetahui isi hatiku dan Dia membalas kebaikan, maka semua ini akan menjadi sumber mendekatkannya kepada Allah Yang Maha Esa. Jika tidak, tabiat jahat akan terus berlipat ganda dan, manusia akan menggunakan kebatilan di setiap langkah. Jika dia seorang ahli perniagaan, dia akan bergantung pada pembohongan apabila cuba menjual sesuatu dalam perniagaannya. Jika dia seorang pekerja, dia bergantung pada kepalsuan untuk memastikan bosnya yang ragu-ragu tentang kerjanya. Jika dia seorang suami, dia cuba meninggalkan isterinya yang dalam keraguan. Jika dia seorang isteri, dia cuba memastikan suami yang dalam keadaan tidak menentu.

Kemudian, seorang wanita sebagai ibu mempunyai kedudukan yang sangat tinggi. Seorang wanita adalah arkitek generasi masa depan. Jika seorang wanita membiasakan diri bercakap bohong, seluruh generasi akan terlibat dalam tabiat jahat ini. Kerana pembohongan sedemikian, anak-anak mula terlibat dalam satu demi satu kejahatan.

Dalam Hadis [sabda Nabi saw], terdapat kisah tentang seseorang yang datang kepada Nabi saw dan berkata kepadanya: ‘Saya mempunyai banyak kejahatan dalam diri saya. Saya tidak boleh meninggalkan semua kejahatan ini dengan sekelip mata. Beritahu saya cara yang boleh saya tinggalkan untuk memulakan tabiat buruk.’.

Sekarang lihat, setelah percaya, dia mahu membawa perubahan murni dalam dirinya. Dia mahu menjadi seorang mukmin sejati dan itulah sebabnya dia mengatakan perkataan yang jelas bahawa dia mahu meninggalkan tabiat jahat tetapi dia tidak boleh meninggalkan semuanya sekaligus. Oleh itu, dia ingin tahu cara dia boleh melepaskan satu kejahatan untuk bermula dan kemudian, perlahan-lahan, melepaskan semua yang lain.

Bagaimanapun, Nabi (saw) memintanya untuk berhenti berbohong. Dia berkata kepada Nabi saw: "Apa yang kamu katakan kepadaku adalah sangat mudah."

Apabila dia pulang ke rumah, dia berfikir untuk merompak seseorang tetapi menyedari bahawa dia akan ditangkap, dia perlu bercakap benar kerana janjinya dan, akibatnya, dia akan dihukum. Keesokan harinya, dia berfikir untuk berzina, tetapi sekali lagi berfikir bahawa dia akan dihukum jika ditangkap. Setiap kali dia memikirkan sesuatu perbuatan jahat, dia dihalang oleh janjinya untuk tidak bercakap bohong dan bercakap benar dan sekiranya dia melakukan kejahatan, ia akan mengakibatkan sama ada hukuman atau keaiban dan kehinaan.

Ini adalah bagaimana semua tabiat buruknya hilang, dengan meninggalkan satu tabiat buruk. Selepas beberapa ketika dia berkata kepada Nabi saw: "Dengan membuat saya meninggalkan satu tabiat buruk, tuan telah membuat saya meninggalkan semua kejahatan."

Oleh itu, setiap mukmin yang benar mesti ingat bahawa bercakap bohong, bersaksi palsu atau duduk bersama orang-orang pendusta, adalah amalan yang membuat jarak antara seorang mukmin dan imannya. Di satu tempat, Allah Taala, menyebut tanda orang beriman, berfirman,

‘…yang tidak bersaksi palsu…’ [14]

Pendek kata, seorang mukmin tidak pernah bercakap dusta dan tidak pula bersaksi palsu. Kadang-kadang apabila mereka memberikan kesaksian palsu, orang tidak menyedarinya. Di mahkamah kita, terutamanya di mahkamah negara kurang maju, saksi palsu dikemukakan.

Sekiranya terdapat pertikaian perniagaan atau pertikaian mengenai harta, peguam kadangkala memaksa anak guam mereka untuk memberikan saksi palsu supaya kes itu ditentukan terhadap mereka.

Hazrat Masihi Mau’ud (as) pernah terlibat dalam kes mahkamah di mana dia dituduh melanggar peraturan pos dengan meletakkan surat di pos bungkusan untuk menjimatkan wang. Peguamnya menasihatinya untuk mengatakan bahawa dia tidak melakukan ini tetapi pihak lain mungkin melakukan ini.

Hazrat Masihi Mau’ud (as) berkata: “Mengapa saya harus berdusta sedangkan saya telah memasukkan surat itu ke dalam bungkusan itu?” Peguam itu berkata bahawa jika itu berlaku, Hazrat Masihi Mau’ud (as) tidak semestinya mengupahnya sebagai peguam. Dalam erti kata lain, jika saya akan bekerja sebagai peguam, tuan perlu menggunakan pembohongan sebagai taktik.

Kes itu dibawa ke mahkamah dan Hazrat Masihi Mau’ud as menyatakan bahawa dia meletakkan surat itu di dalam bungkusan itu, pertama kerana dia menganggapnya sebagai sebahagian daripada bungkusan yang mengandungi manuskrip karyanya, dan, kedua kerana dia tidak sedar. undang-undang dan tidak sengaja menyebabkan apa-apa kerugian kepada Kerajaan. Hakim, yang berbangsa Inggeris, membebaskannya. Hazrat Masihi Mau’ud (as) mengatakan bahawa dia telah melalui kes-kes seperti itu tetapi tidak pernah bergantung pada kepalsuan dan Allah Yang Maha Kuasa sentiasa menolongnya.

Dia berkata: "Bagaimana saya boleh menerima bahawa tidak ada alternatif untuk berbohong?"

Peristiwa ini berlaku bahkan sebelum kenaikannya kepada kedudukan yang ditinggikan sebagai Hazrat Masihi Mau’ud (as). Oleh itu, ingatlah bahawa bercakap bohong dan bersaksi palsu adalah salah laku yang boleh melibatkan seseorang dalam semua jenis kejahatan. Ini adalah dosa yang sangat berbahaya yang telah diarahkan oleh nabi-nabi terdahulu terhadap perkara ini. Al-Quran juga telah memberikan penekanan yang besar terhadap isu ini.

Malangnya, pada masa kini pembohongan dikatakan untuk keuntungan perniagaan, atau politik, atau kepentingan negara. Orang-orang duniawi ini bercakap bohong untuk mencapai objektif duniawi mereka dan berfikir bahawa keselamatan mereka terletak padanya. Tetapi mereka lupa bahawa, jika tidak di dunia, dan kemudian di akhirat, mereka akan dipertanggungjawabkan oleh Allah Yang Maha Kuasa.

Ingat! Berdusta adalah satu penyakit yang mendatangkan kemurkaan Allah Taala, dan Allah Taala menganggap ini sebagai dosa besar sebagai syirik, iaitu menyekutukan-Nya.

Ia juga penting bahawa kebenaran digunakan untuk menjadikan negara anda maju dan berganding bahu dengan negara lain yang lebih maju. Kebenaran telah memberikan sumbangan yang besar kepada kemajuan Eropah.

Walaupun benar bahawa orang Eropah menggunakan kepalsuan dalam banyak urusan dan menggunakan piawaian yang berbeza untuk rakyat mereka dan untuk orang lain, tetapi rahsia kemajuan mereka dalam perniagaan dan industri terletak pada kejujuran mereka dalam mengekalkan standard yang mereka tunaikan dalam janji mereka. Produk akan betul-betul sama seperti yang diterangkan pada label luar. Tetapi amaran! Allah Yang Maha Kuasa bukanlah kerabat sesiapa pun. Oleh itu, selagi mereka menjalankan perniagaan mereka dengan jujur, mereka akan terus mendapat keuntungan; tetapi apabila mereka berhenti bersikap jujur, perniagaan dan industri mereka akan ditutup.’ [15]

Mematuhi Garis Panduan dan Sekatan Di Tengah Pandemi Coronavirus

Pandemik Coronavirus terus merebak di seluruh dunia, meragut lebih banyak nyawa dari hari ke hari. Sejak awal pandemik, Yang Mulia Huzur (atba) telah berhati-hati menyelaraskan dan menasihati agar sekatan dan garis panduan yang ditetapkan oleh kerajaan perlu dipatuhi dan semua langkah berjaga-jaga yang mungkin perlu diambil. Ketika wabak itu terus berlarutan, Yang Mulia Huzur (atba) sekali lagi mengulangi pesanan ini apabila baginda bersabda:

'Satu lagi perkara penting yang ingin saya sebutkan ialah mengenai pandemik Coronavirus yang telah merebak ke seluruh dunia. Ahmadi tidak melakukan yang terbaik dalam mengambil langkah berjaga-jaga; tidak di UK, mahupun di Amerika Syarikat, Pakistan atau di mana-mana negara lain. Langkah berjaga-jaga sepenuhnya mesti diambil; topeng mesti dipakai.

Ada yang memakai topeng dan membiarkan hidung mereka terdedah walaupun hakikatnya hidung juga harus ditutup. Atau ada sesetengah yang membiarkan topeng mereka tergantung di leher mereka, tetapi dalam kes itu, apa gunanya memakai topeng?

Kemudian orang ramai tidak menahan diri daripada bertemu rapat dengan orang lain dan tidak mematuhi penjarakan sosial atau garis panduan lain yang disebut oleh kerajaan.

Kita mesti bertindak atas semua perkara ini, jika tidak, wabak ini akan terus merebak. Hari ini, orang ramai harus cuba mengehadkan perjalanan mereka ke tahap minimum dan mengelakkan sebarang perjalanan yang tidak perlu. Mereka yang melakukan perjalanan dari Eropah ke Pakistan harus berhati-hati dan hari ini, adalah lebih baik jika mereka tidak pergi sama sekali.

Walau apa pun, semoga Allah Yang Maha Kuasa menghapuskan wabak ini dengan cepat dan menyembuhkan semua Ahmadiyah dan bukan Ahmadi yang telah terjejas oleh wabak ini.’ [16]

________________________________________

NOTA HUJUNG

[1] Tadhkirah [Terjemahan Bahasa Inggeris] hlm. 83

[2] Al-Quran 26:84-85

[3] Al-Quran 20:26-28

[4] Kelas dengan Jamia Ahmadiyah Bangladesh – 13 Februari 2021

[5] Ayyamus-Sulh Ruhani Khaza’in Jld. 14 p. 398

[6] Kelas dengan Jamia Ahmadiyah Bangladesh – 13 Februari 2021

[7] Bab 62 Al-Quran

[8] Al-Quran 21:108

[9] Bab 22 Al-Quran

[10] Kelas dengan Jamia Ahmadiyah Bangladesh – 13 Februari 2021

[11] Al-Quran 23:4

[12] Alamat dihantar pada 4 Mei 2008

[13] Al-Quran 22:31

[14] Al-Quran 25:73

[15] Alamat dihantar pada 4 Mei 2008

[16] Khutbah Jumaat 12 Februari 2021

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad