AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Modern Bahagian 6
AlHakam
Sinar
Kebijaksanaan untuk Dunia Modern Bahagian 6
15
March 2021
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang
Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan
Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia
hari ini. Oleh itu, Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh
juta di seluruh dunia dan memperjuangkan mesej memenuhi hak kepada Tuhan dan
menunaikan kewajipan kita kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya,
berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan
kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan
pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.
The
Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar
Kebijaksanaan' dari Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang
berbeza, untuk manfaat pembacanya.
Kandungan
Bersedia
untuk Bertemu Pemimpin Dunia
‘Raja-raja
Akan Mencari Berkat daripada Pakaianmu’
Mengimbangi
Spektrum Ateisme, Materialisme dan Ekstremisme
Nasihat
untuk Belia – Bagaimana Mengemudi Merentasi Zaman Moden
Kepentingan
Kejujuran dan Kejujuran dalam Semua Segi Kehidupan
Mematuhi
Garis Panduan dan Sekatan Di Tengah Pandemi Coronavirus
Bersedia
untuk Bertemu Pemimpin Dunia
Huzur
(atba) adalah juara keamanan, kasih sayang dan keharmonian. Dalam usahanya
untuk mewujudkan keamanan di peringkat global dan mencerahkan dunia melalui
ajaran Islam yang sebenar, Huzur (atba) mengembara ke seluruh dunia, dan sering
dialu-alukan dengan majlis resepsi dan mesyuarat di mana Huzur (atba)
menyampaikan ucaptama dan berucap kepada orang kenamaan. Huzur (atba) juga
telah bertemu dengan para pemimpin dunia pada banyak kesempatan. Ingin tahu
bagaimana Yang Mulia Huzur (atba) bersiap sedia untuk majlis-majlis seperti
itu, seseorang bertanya, 'apabila Huzur bertemu dengan perdana menteri atau
pemimpin negara yang berbeza atau apabila Huzur menyampaikan ucapan di pelbagai
parlimen, doa apakah yang Huzur baca?'
Huzur
(atba) menjawab,
'Pertama,
kita tidak boleh takut kepada sesiapa pun. Kami adalah Ahmadi dan kami harus
mempunyai keyakinan yang teguh bahawa seorang Ahmadi Muslim tidak perlu merasa
kagum dengan mana-mana orang. Lebih-lebih lagi, Hazrat Masihi Mau’ud (as) telah
diberikan wahyu oleh Allah Yang Maha Kuasa:
نُصِرْتَ بِالرُّعْبِ
Iaitu,
"Anda telah dibantu dengan prestij." [1]
Oleh
itu, pengaruh kita diwujudkan ke atas orang lain dan kita tidak perlu terlalu
kagum dengan mereka. Tambahan pula, saya berdoa agar Allah Taala menolong saya
dan melembutkan hati [mereka yang akan saya sampaikan]. Selain itu, terdapat
pelbagai lagi doa yang saya panjatkan dan seterusnya menyampaikan ucapan
bermula dengan nama Allah. Tidak ada sebab untuk takut kepada mana-mana orang.
Mubaligh
kami yang berpengalaman juga bertemu dengan orang terkemuka dan melakukannya
tanpa rasa takut. Mereka tahu bahawa mereka telah ditugaskan untuk membimbing
dunia. Oleh itu, sentiasa ingat bahawa kita adalah orang yang membimbing dunia.
Apabila seseorang memahami bahawa mereka adalah untuk membimbing dunia, maka
tidak ada sebab untuk takut. Seseorang juga harus mengetahui bahawa pertolongan
Allah Taala ada bersama mereka dan bahawa Allah Taala telah berjanji kepada Hazrat
Masihi Mau’ud (as) bahawa Dia akan memberikan pertolongan dan sokongan-Nya.
Oleh itu, apabila seseorang memahami semua ini, mereka hanya perlu berdoa,
menyeru nama Allah, membaca Bismillah [dengan nama Allah] dan juga membaca doa
berikut:
رَبِّ ھَبۡ لِیۡ حُکۡمًا وَّ
اَلۡحِقۡنِیۡ بِالصّٰلِحِیۡنَ
وَ اجۡعَلۡ لِّیۡ لِسَانَ صِدۡقٍ
فِی الۡاٰخِرِیۡنَ
“Ya
Tuhanku, kurniakanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan
orang-orang yang soleh; Dan berikanlah kepadaku nama yang benar dan kekal di
kalangan anak cucu.” [2]
Baca
juga doa:
رَبِّ اشۡرَحۡ لِیۡ صَدۡرِیۡ
وَ یَسِّرۡ لِیۡۤ اَمۡرِیۡ
وَ احۡلُلۡ عُقۡدَۃً مِّنۡ
لِّسَانِیۡ
“Ya
Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan
lepaskanlah kekakuan dari lidahku…” [3]
Jadi,
anda harus membaca semua doa ini dan ingat bahawa anda adalah untuk memimpin
dan membimbing dunia. Apabila anda akan menyimpan semua perkara ini dalam
fikiran, maka anda tidak perlu risau tentang apa-apa.
Dengan
Rahmat Allah, saya tidak pernah merasa takut atau cemas tidak kira betapa
menonjol atau berkuasanya pemimpin yang saya temui. Apabila saya pergi ke
Amerika Syarikat, sehari sebelum ucapan saya di Capitol Hill, tiga paderi AS
yang sangat terkenal datang menemui saya, yang juga menyampaikan ucapan dalam
tentera dan perkhidmatan lain dan dengan itu sangat berpengalaman. Mereka
berkata kepada saya bahawa kerana saya menyampaikan ucapan di Capitol Hill pada
keesokan harinya, oleh itu saya mungkin bimbang atau cemas dan mungkin sibuk
menyediakan ucapan saya. Saya memberitahunya, “Saya tidak bimbang atau cemas
sama sekali; Saya akan berbicara berdasarkan ajaran Al-Qur'an dan perintah
Allah dan Rasul-Nya yang tidak dapat disangkal." Beliau menjawab,
“Walaupun kami berpengalaman dan telah bercakap dalam pelbagai perkhidmatan dan
telah berpeluang berucap di pelbagai parlimen, termasuk Capitol Hill selama
bertahun-tahun, kami masih mempunyai ketakutan tentang bagaimana kami akan
menyampaikan ceramah kami. Namun, kamu mengatakan bahawa kamu tidak takut sama
sekali.” Selepas ini, saya berkata, “Tiada sebab agar saya takut, Allah bersama
kita.” Oleh itu, anda tidak perlu risau tentang apa-apa. Dan sesungguhnya Allah
menyatakan pertolongan-Nya’. [4]
‘Raja-raja
Akan Mencari Berkat daripada Pakaianmu’
Salah
satu wahyu yang diterima oleh Hazrat Masihi Mau’ud, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad
(as), ialah ‘raja-raja akan meminta berkat dari pakaianmu’. [5] Seorang meminta
Yang Mulia Huzur (atba) untuk menerangkan dan menjelaskan maksud nubuatan ini. Huzur
(atba) menjelaskan:
'Hazrat
Masihi Mau'ud (as) menerima wahyu bahawa 'raja-raja akan meminta berkat dari
pakaianmu', Ini bermakna terdapat keberkatan dalam setiap tindakan, dalam
setiap perkataan dan dalam pakaian Hazrat Masihi Mau'ud (as) – segala sesuatu
yang berkaitan dengan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan diberkati. Oleh
itu, walaupun raja-raja besar, suatu hari nanti akan menganggapnya sebagai satu
penghormatan yang besar untuk dikurniakan beberapa kain dari Hazrat Masihi
Mau’ud (as) dan untuk mengambil bahagian dari berkat-berkatnya. Pada zaman ini,
tidak mungkin setiap Ahmadi memperoleh rahmat ini melalui pakaian jasmani yang
sebenarnya dan juga tidak dapat sampai kepada setiap raja dalam bentuk pakaian.
Walau bagaimanapun, kita semua boleh menjadi penerima berkatnya dengan
melaksanakan ajaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan berusaha untuk memenuhi
misinya. Kita seharusnya mencari semua berkat yang berkaitan dengan kedatangan Hazrat
Masihi Mau’ud (as); berkat kebangkitan Islam yang telah berlaku melalui Hazrat Masihi
Mau’ud (as); berkat bendera Islam yang dikibarkan di dunia melalui Hazrat Masihi
Mau’ud (as); berkat mendirikan kerajaan Ketauhidan Tuhan di dunia; berkat
menyatukan umat manusia di bawah panji-panji Rasulullah (saw). Ini adalah
rahmat yang telah diwariskan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) kepada kita dan
kini menjadi tanggungjawab kita untuk mencapainya dan mengambil manfaat
daripadanya dan kemudian menyebarkannya ke pelosok dunia.
Al-Masihi
Mauud Yang Dijanjikan & Imam Mahdi, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian
(1835-1908)
Berkat
dari pakaian yang sebenarnya mempunyai kepentingannya sendiri. Begitu juga pelbagai
perkara lain membawa rahmat; sebagai contoh, saya memakai cincin dengan tulisan
"Apakah Allah tidak mencukupi untuk hamba-Nya?" Ini adalah cincin Hazrat
Masihi Mau’ud (as); cincin pertama yang beliau (as) buat selepas wahyu dan beliau
(as) juga memakainya. Saya telah memakai untuk memperoleh berkat daripadanya.
Jadi, sesiapa yang berpeluang mendapat keberkatan dari pakaian atau apa-apa
benda fizikal yang lain, hendaklah mereka mendapat manfaat daripada nikmat
tersebut. Walau bagaimanapun, selain daripada ini, seperti yang saya katakan,
untuk terus menyebarkan rahmat ini; menyebarkan ajaran Hazrat Masihi Mau’ud
(as) dan menunaikan misinya juga merupakan sebahagian daripada berkat rohani
tersebut.’ [6]
Mengimbangi
Spektrum Ateisme, Materialisme dan Ekstremisme
Kita
dapati pelbagai perangai di dunia ini dalam soal iman dan agama. Ada yang
menolak sama sekali apa-apa konsep atau tanggapan tentang Tuhan dan agama dan
menganggap berpegang kepada seperti yang sia-sia. Kemudian ada orang yang
mungkin mendakwa mematuhi beberapa jenis amalan rohani, tetapi mendapati diri
mereka tenggelam dalam usaha duniawi. Sebaliknya, ada pihak yang bukan sahaja
mengaku menganut agama tetapi bertopengkan agama itu, mereka mengekalkan
pemikiran, pandangan dan juga tindakan ekstremis mereka. Jika Islam adalah
agama untuk semua orang di seluruh dunia, maka bagaimanakah orang-orang yang
berlawanan dengan spektrum ini harus didekati? Inilah persoalan yang ada dalam
fikiran seseorang yang bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana hendak mendekati
orang-orang seperti itu.
Huzur
(atba) menjawab:
‘Mereka
yang tidak berminat dengan agama telah terjebak dengan materialisme. Pada masa
kini, sebahagian besar orang di seluruh dunia tidak berminat dengan agama. Di
antara mereka, orang-orang Eropah khususnya dan penganut agama lain - walaupun
orang Islam kurang ekspresif bahawa mereka telah beranjak dari iman, tetapi
pada hakikatnya, keadaan mereka juga serupa dengan yang lain. Namun, penganut
agama lain secara terbuka mengatakan bahawa mereka tidak percaya kepada Tuhan.
Atas sebab ini, ateisme semakin meningkat dan bilangan mereka semakin
meningkat. Bagi orang Islam atau Kristian pula, antaranya ada orang yang
menganggap dirinya sebagai pengamal dan beragama, tetapi pada dasarnya mereka
tidak berminat dengan agama kerana tidak mempunyai sebarang kaitan dengan
ajaran agama. Sebaliknya, mereka tenggelam dalam kebendaan dan mereka tenggelam
dalam mengejar duniawi. Keadaan-keadaan yang tepat ini telah dinubuatkan oleh
Nabi (saw), dan menyebut tentang Hari Akhir, keadaan inilah yang akan membawa
kepada kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as). Pada masa inilah ayat-ayat Surah
al-Jumu`ah [7] diturunkan dan dengan memberi contoh Yahudi, umat Islam
diperingatkan supaya tidak menjadi seperti mereka. Dan tiga ayat terakhir dalam
Ruqoo terakhir dari Surah al-Jumu`ah, telah disebutkan bahawa manusia akan
menjadi asyik dengan kebendaan dan meninggalkan solat dan ibadah. Ini adalah
dua jenis orang dalam kategori pertama. Golongan ketiga ialah mereka yang
menjadi pelampau. Sebelum kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud as, umat Islam telah
meninggalkan [ajaran] Islam. Atas sebab ini, apabila Paderi Kristian datang ke
benua kecil - Pakistan, India, Bangladesh - mereka menyebarkan mesej mereka dan
berjaya menukar 3 juta orang Islam menjadi Kristian. Malah maulvi [ulama]
Muslim yang terkemuka menjadi Kristian kerana mereka telah menjauh dari ajaran
Islam yang sebenar. Selepas kedatangannya, Hazrat Masihi Mau’ud (as) mencabar
mereka, dan apabila mereka [umat Islam] bangkit menentang Hazrat Masihi Mau’ud
(as), mereka berjaya mencipta gelombang sentimen yang memihak kepada Islam di
kalangan satu golongan masyarakat, tetapi pada masa yang sama, ini menimbulkan
ekstremisme. Hazrat Masihi Mau’ud (as) juga telah menyatakan bahawa
penentangnya hanya mula mengikuti ajaran Islam kerana menentangnya, jika tidak,
mereka telah meninggalkan ajaran Islam dan melupakannya. Bagi mereka yang
mempunyai kecenderungan ekstremis, kita hendaklah menerangkan dan mendidik
mereka tentang ajaran Islam yang benar dan aman. Hazrat Masihi Mau’ud (as)
telah menyatakan bahawa kita mesti memberitahu semua orang tentang ajaran ini
dan bahawa dua tujuan kedatangannya adalah: untuk membawa manusia lebih dekat
kepada Tuhan dan untuk memastikan kita menyembah-Nya dan memenuhi hak-hak-Nya.
Ini penting bagi mereka yang menuju ke arah ateisme dan juga bagi mereka yang
mengaku beragama tetapi telah tenggelam dalam kebendaan. Tujuan lain [untuk
kedatangan Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan ] adalah supaya manusia
memenuhi hak satu sama lain. Dan ini adalah untuk ketiga-tiga kategori orang;
untuk memaklumkan kepada atheis tentang hak yang kita terhutang antara satu
sama lain, dan ini juga penting bagi mereka yang beragama tetapi tidak
mengikutinya secara praktikal; dan menjelaskan kepada mereka bahawa selepas
beribadat kepada Allah, perintah kedua yang diperintahkan Allah ialah supaya
kita menunaikan hak antara satu sama lain; ajaran ini terdapat di seluruh
Al-Quran, dan ini juga terpakai kepada kategori orang ketiga juga, yang
mempunyai kecenderungan pelampau dan menjelaskan kepada mereka bahawa ekstremisme
tidak mempunyai tempat dalam Islam.
Seluruh
hidup Nabi (saw) dihabiskan untuk berbuat baik kepada orang lain. Nabi (saw)
telah diberi gelaran "rahmat untuk semua orang" [8] dalam Al-Quran.
Nabi (saw) adalah sumber rahmat bagi semua orang, namun, [pelampau] ini
menyebabkan orang sakit dan menderita. Bolehkah sesiapa menjumpai walaupun satu
kejadian di mana Nabi (saw) mengambil inisiatif sendiri dan mengenakan
peperangan ke atas manusia? Tiada satu kejadian pun!
Di
dalam Al-Quran perintah berperang pertama kali diberikan adalah dalam Surah
Al-Hajj [9] ayat 40 dan 41. Dalam ayat-ayat ini, Allah Taala berfirman bahawa
izin berperang adalah kerana musuh telah melampaui batas [dalam kekejaman
mereka]. Oleh itu, adalah perlu untuk menghentikan mereka; dan ia menyatakan
bahawa Allah Yang Maha Kuasa menolak beberapa orang dengan cara yang lain dan
sekiranya orang-orang ini berterusan [dalam ketidakadilan mereka], maka tidak
ada gereja yang akan kekal, mahupun rumah ibadat orang Yahudi, atau mana-mana
kuil atau masjid akan kekal utuh. Oleh itu, apabila Allah Yang Maha Kuasa
memberikan perintah mengizinkan peperangan dalam Al-Quran, Dia melakukannya
demi melindungi semua agama.
Pelampau
ini harus ditanya dari mana mereka mendapat ajaran mereka! Kerana Allah Taala
menyatakan bahawa seseorang itu hendaklah menjaga agamanya sendiri dan juga
agama orang lain juga. Allah SWT telah menyatakan dengan jelas bahawa apabila
mereka yang menentang agama dan menyerang umatnya untuk menghapuskannya
sepenuhnya, barulah diizinkan untuk memerangi mereka. Ia tidak sepatutnya
berlaku hanya untuk kepentingan sendiri mereka mula menyerang orang Yahudi,
Kristian, Buddha atau Hindu secara tidak perlu.
Islam
menentang ekstremisme dan ajarannya menentang sama sekali. Kehidupan Rasulullah
(saw) menjadi saksi fakta bahawa baginda tidak pernah menyokong ekstremisme.
Dia sentiasa memaafkan orang ramai dan walaupun selepas Penaklukan Mekah, kami
menyaksikan contoh pengampunan yang indah ini apabila dia berkata [kepada orang
Mekah], "Tidak ada kesalahan yang akan menimpa kamu pada hari ini."
Dia mengucapkan kata-kata ini kepada orang-orang seperti itu yang telah
melakukan ketidakadilan dan kekejaman yang tidak terkira banyaknya. Jadi, kita
mesti memberitahu perkara ini kepada pelampau dan bertanya kepada mereka apakah
perbuatan salah yang mereka terlibat? Ini bukanlah ajaran Nabi saw. Sebahagian
daripada pelampau ini tidak mahu mendengar tetapi untuk ini, anda perlu
berusaha untuk jangka masa yang panjang dan membina hubungan peribadi dengan mereka.
Anda harus duduk bersama mereka dan kemudian cuba meyakinkan mereka. Hanya
selepas itu mereka akan mendengar anda.
Al-Quran
penuh dengan ajaran yang baik dan amalan, kehidupan dan tabiat Nabi (saw) dan
setiap detik baginda adalah saksi fakta bahawa baginda sentiasa mengamalkan dan
mengajar ajaran cinta, keharmonian, kebaikan dan kedamaian. Inilah
ajaran-ajaran yang harus kamu sampaikan kepada manusia.’ [10 ]
Nasihat
untuk Belia – Bagaimana Mengemudi Merentasi Zaman Moden
'Satu
perkara yang ingin saya katakan kepada golongan muda: pada zaman ini apabila
terdapat banyak ciptaan baru yang bukannya membawa anda lebih dekat kepada
Tuhan, malah membawa anda jauh daripada-Nya, seorang Ahmadi mesti melangkah
dengan sangat berhati-hati selama dia mendakwa bahawa dia adalah seorang
Ahmadi. Allah Ta’ala berfirman tentang orang-orang yang beriman:
‘Orang
yang beriman ialah mereka yang menjauhi perkara yang sia-sia.’ [11]
Pada
zaman sekarang ini, begitu banyak amalan sia-sia telah menjadi sebahagian
daripada kehidupan seharian, dan salah satunya ialah Internet yang digunakan
oleh sesetengah orang muda untuk tujuan yang salah dan bukannya untuk tujuan
yang menguntungkan. Ia biasanya digunakan untuk menipu orang lain dan untuk
membina persahabatan dengan lelaki dan perempuan. Kadangkala, filem tidak
bermoral atau lucah muncul di Internet, yang tidak sesuai untuk orang yang
berfikiran baik. Filem-filem kotor dan tidak bermoral seperti itu menjejaskan
moral kanak-kanak lelaki dan perempuan, dan banyak daripada mereka merosakkan
kehidupan mereka kerana ini.
Sesetengah
ibu bapa juga bimbang tentang anak-anak mereka, terutamanya tentang gadis-gadis
muda. Ahmadi mesti menjauhkan diri daripada ini. Kita mesti menggunakan secara
positif ciptaan yang telah Allah berikan kepada kita pada zaman ini. Gunakan
untuk bertabligh! Tidak terkira bantahan dibangkitkan terhadap Islam. Jika
Ahmadi dari setiap negara mula memberi jawapan kepada bantahan ini, maka pihak
lawan tidak akan ada jalan lain selain berdiam diri.
Saya
telah mengatakan ini berkali-kali bahawa lelaki Ahmadi dan perempuan Ahmadi
harus berhati-hati dalam penggunaan Internet. Sentiasa ingat bahawa kesopanan
dan kesucian adalah sebahagian daripada iman dan setiap lelaki dan perempuan
Ahmadi harus mempunyai standard kesopanan dan adab yang tinggi. Hanya dengan
itu dia akan dapat maju dalam kebajikan dan kebenaran; dan hanya dengan itu dia
akan dapat mengelakkan pelanggaran dan keterlaluan.
Oleh
itu, setiap Ahmadi, lelaki atau perempuan, muda atau tua, hendaklah sentiasa
ingat bahawa jika mereka telah menerima Ahmadiyah, maka mereka perlu membawa
perubahan yang radikal. Jika tidak, apa gunanya menjadi anggota Jamaat Hazrat Masihi
Mau’ud as, satu-satunya tujuan kedatangannya adalah untuk menghilangkan jurang
yang telah tumbuh antara manusia dan Penciptanya dan mengisinya dengan
ajaran-ajaran yang benar? Sentiasa ingat bahawa kita perlu membuat pengorbanan
untuk tujuan yang besar.
Dan
apakah pengorbanan itu? Pengorbanan itu adalah dari diri kita sendiri dan
keinginan kita yang sia-sia. Pengorbanan ini akan menjadikan kita sebahagian
daripada Jamaat kita yang aktif dan berfaedah dan kita akan menjadi rakyat
terbaik negara kita.’ [12]
Kepentingan
Keikhlasan dan Kejujuran dalam Semua Segi Kehidupan
Islam
adalah agama yang sederhana. Ajarannya adalah sedemikian, bahawa dengan
bertindak berdasarkan konsep yang paling asas, seseorang dapat mula mencapai
ketinggian dalam kebajikan dan kerohanian. Sebagai contoh, dengan hanya
menjauhi pembohongan dan kepalsuan, seseorang boleh mula melangkah di atas
jalan kerohanian yang bermoral tinggi dan. Menjelaskan kepentingan kebenaran
dan kejujuran, pada suatu ketika, Huzur (atba) bersabda:
‘…Nilai
moral yang paling utama ialah kejujuran dan keikhlasan. Allah berfirman dalam
Al-Qur'an:
‘…Oleh
itu jauhilah perbuatan keji terhadap berhala, dan jauhilah perkataan dusta.’
[13]
Dengan
meletakkan kebatilan dan penyembahan berhala pada kedudukan yang sama, Allah
telah menarik perhatian kita kepada fakta bahawa kebatilan adalah sama seperti
menyembah berhala.
Sekarang,
di satu pihak, kita seharusnya mengaku percaya kepada satu Tuhan dan seharusnya
memperbaharui penegasan ini dalam ikrar bahawa kita berjanji di tangan Hazrat Masihi
Mau’ud (as) bahawa hanya ada Tuhan yang satu, dan sebaliknya walaupun pengisytiharan
ini masih mencari sokongan kepalsuan, atau, tidak bercakap benar, sama dengan
menyembah berhala. Ia seperti menafikan bahawa Tuhan adalah Penguasa segala
Kuasa dan berfikir bahawa kebatilan anda lebih berkuasa daripada Allah.
Sebagai
contoh, jika seseorang melakukan kesalahan, maka dengan berdiri teguh di atas
kebenaran, jika dia mengakui kesalahannya dan menyangka, sesuai dengan perintah
Allah, walaupun dia mengalami kerugian, tidak ada masalah tetapi Allah yang
Maha Esa akan memperbaikilah kerugian, kerana Dia lebih mengetahui isi hatiku
dan Dia membalas kebaikan, maka semua ini akan menjadi sumber mendekatkannya
kepada Allah Yang Maha Esa. Jika tidak, tabiat jahat akan terus berlipat ganda
dan, manusia akan menggunakan kebatilan di setiap langkah. Jika dia seorang
ahli perniagaan, dia akan bergantung pada pembohongan apabila cuba menjual
sesuatu dalam perniagaannya. Jika dia seorang pekerja, dia bergantung pada
kepalsuan untuk memastikan bosnya yang ragu-ragu tentang kerjanya. Jika dia
seorang suami, dia cuba meninggalkan isterinya yang dalam keraguan. Jika dia
seorang isteri, dia cuba memastikan suami yang dalam keadaan tidak menentu.
Kemudian,
seorang wanita sebagai ibu mempunyai kedudukan yang sangat tinggi. Seorang
wanita adalah arkitek generasi masa depan. Jika seorang wanita membiasakan diri
bercakap bohong, seluruh generasi akan terlibat dalam tabiat jahat ini. Kerana
pembohongan sedemikian, anak-anak mula terlibat dalam satu demi satu kejahatan.
Dalam
Hadis [sabda Nabi saw], terdapat kisah tentang seseorang yang datang kepada
Nabi saw dan berkata kepadanya: ‘Saya mempunyai banyak kejahatan dalam diri
saya. Saya tidak boleh meninggalkan semua kejahatan ini dengan sekelip mata.
Beritahu saya cara yang boleh saya tinggalkan untuk memulakan tabiat buruk.’.
Sekarang
lihat, setelah percaya, dia mahu membawa perubahan murni dalam dirinya. Dia
mahu menjadi seorang mukmin sejati dan itulah sebabnya dia mengatakan perkataan
yang jelas bahawa dia mahu meninggalkan tabiat jahat tetapi dia tidak boleh
meninggalkan semuanya sekaligus. Oleh itu, dia ingin tahu cara dia boleh
melepaskan satu kejahatan untuk bermula dan kemudian, perlahan-lahan,
melepaskan semua yang lain.
Bagaimanapun,
Nabi (saw) memintanya untuk berhenti berbohong. Dia berkata kepada Nabi saw:
"Apa yang kamu katakan kepadaku adalah sangat mudah."
Apabila
dia pulang ke rumah, dia berfikir untuk merompak seseorang tetapi menyedari
bahawa dia akan ditangkap, dia perlu bercakap benar kerana janjinya dan,
akibatnya, dia akan dihukum. Keesokan harinya, dia berfikir untuk berzina,
tetapi sekali lagi berfikir bahawa dia akan dihukum jika ditangkap. Setiap kali
dia memikirkan sesuatu perbuatan jahat, dia dihalang oleh janjinya untuk tidak
bercakap bohong dan bercakap benar dan sekiranya dia melakukan kejahatan, ia
akan mengakibatkan sama ada hukuman atau keaiban dan kehinaan.
Ini
adalah bagaimana semua tabiat buruknya hilang, dengan meninggalkan satu tabiat
buruk. Selepas beberapa ketika dia berkata kepada Nabi saw: "Dengan
membuat saya meninggalkan satu tabiat buruk, tuan telah membuat saya
meninggalkan semua kejahatan."
Oleh
itu, setiap mukmin yang benar mesti ingat bahawa bercakap bohong, bersaksi
palsu atau duduk bersama orang-orang pendusta, adalah amalan yang membuat jarak
antara seorang mukmin dan imannya. Di satu tempat, Allah Taala, menyebut tanda
orang beriman, berfirman,
‘…yang
tidak bersaksi palsu…’ [14]
Pendek
kata, seorang mukmin tidak pernah bercakap dusta dan tidak pula bersaksi palsu.
Kadang-kadang apabila mereka memberikan kesaksian palsu, orang tidak
menyedarinya. Di mahkamah kita, terutamanya di mahkamah negara kurang maju,
saksi palsu dikemukakan.
Sekiranya
terdapat pertikaian perniagaan atau pertikaian mengenai harta, peguam
kadangkala memaksa anak guam mereka untuk memberikan saksi palsu supaya kes itu
ditentukan terhadap mereka.
Hazrat
Masihi Mau’ud (as) pernah terlibat dalam kes mahkamah di mana dia dituduh
melanggar peraturan pos dengan meletakkan surat di pos bungkusan untuk
menjimatkan wang. Peguamnya menasihatinya untuk mengatakan bahawa dia tidak
melakukan ini tetapi pihak lain mungkin melakukan ini.
Hazrat
Masihi Mau’ud (as) berkata: “Mengapa saya harus berdusta sedangkan saya telah
memasukkan surat itu ke dalam bungkusan itu?” Peguam itu berkata bahawa jika
itu berlaku, Hazrat Masihi Mau’ud (as) tidak semestinya mengupahnya sebagai
peguam. Dalam erti kata lain, jika saya akan bekerja sebagai peguam, tuan perlu
menggunakan pembohongan sebagai taktik.
Kes
itu dibawa ke mahkamah dan Hazrat Masihi Mau’ud as menyatakan bahawa dia meletakkan
surat itu di dalam bungkusan itu, pertama kerana dia menganggapnya sebagai
sebahagian daripada bungkusan yang mengandungi manuskrip karyanya, dan, kedua
kerana dia tidak sedar. undang-undang dan tidak sengaja menyebabkan apa-apa
kerugian kepada Kerajaan. Hakim, yang berbangsa Inggeris, membebaskannya. Hazrat
Masihi Mau’ud (as) mengatakan bahawa dia telah melalui kes-kes seperti itu
tetapi tidak pernah bergantung pada kepalsuan dan Allah Yang Maha Kuasa
sentiasa menolongnya.
Dia
berkata: "Bagaimana saya boleh menerima bahawa tidak ada alternatif untuk
berbohong?"
Peristiwa
ini berlaku bahkan sebelum kenaikannya kepada kedudukan yang ditinggikan
sebagai Hazrat Masihi Mau’ud (as). Oleh itu, ingatlah bahawa bercakap bohong
dan bersaksi palsu adalah salah laku yang boleh melibatkan seseorang dalam
semua jenis kejahatan. Ini adalah dosa yang sangat berbahaya yang telah
diarahkan oleh nabi-nabi terdahulu terhadap perkara ini. Al-Quran juga telah
memberikan penekanan yang besar terhadap isu ini.
Malangnya,
pada masa kini pembohongan dikatakan untuk keuntungan perniagaan, atau politik,
atau kepentingan negara. Orang-orang duniawi ini bercakap bohong untuk mencapai
objektif duniawi mereka dan berfikir bahawa keselamatan mereka terletak
padanya. Tetapi mereka lupa bahawa, jika tidak di dunia, dan kemudian di
akhirat, mereka akan dipertanggungjawabkan oleh Allah Yang Maha Kuasa.
Ingat!
Berdusta adalah satu penyakit yang mendatangkan kemurkaan Allah Taala, dan
Allah Taala menganggap ini sebagai dosa besar sebagai syirik, iaitu
menyekutukan-Nya.
Ia
juga penting bahawa kebenaran digunakan untuk menjadikan negara anda maju dan
berganding bahu dengan negara lain yang lebih maju. Kebenaran telah memberikan
sumbangan yang besar kepada kemajuan Eropah.
Walaupun
benar bahawa orang Eropah menggunakan kepalsuan dalam banyak urusan dan
menggunakan piawaian yang berbeza untuk rakyat mereka dan untuk orang lain,
tetapi rahsia kemajuan mereka dalam perniagaan dan industri terletak pada
kejujuran mereka dalam mengekalkan standard yang mereka tunaikan dalam janji
mereka. Produk akan betul-betul sama seperti yang diterangkan pada label luar.
Tetapi amaran! Allah Yang Maha Kuasa bukanlah kerabat sesiapa pun. Oleh itu,
selagi mereka menjalankan perniagaan mereka dengan jujur, mereka akan terus
mendapat keuntungan; tetapi apabila mereka berhenti bersikap jujur, perniagaan
dan industri mereka akan ditutup.’ [15]
Mematuhi
Garis Panduan dan Sekatan Di Tengah Pandemi Coronavirus
Pandemik
Coronavirus terus merebak di seluruh dunia, meragut lebih banyak nyawa dari
hari ke hari. Sejak awal pandemik, Yang Mulia Huzur (atba) telah berhati-hati
menyelaraskan dan menasihati agar sekatan dan garis panduan yang ditetapkan
oleh kerajaan perlu dipatuhi dan semua langkah berjaga-jaga yang mungkin perlu
diambil. Ketika wabak itu terus berlarutan, Yang Mulia Huzur (atba) sekali lagi
mengulangi pesanan ini apabila baginda bersabda:
'Satu
lagi perkara penting yang ingin saya sebutkan ialah mengenai pandemik
Coronavirus yang telah merebak ke seluruh dunia. Ahmadi tidak melakukan yang
terbaik dalam mengambil langkah berjaga-jaga; tidak di UK, mahupun di Amerika
Syarikat, Pakistan atau di mana-mana negara lain. Langkah berjaga-jaga
sepenuhnya mesti diambil; topeng mesti dipakai.
Ada
yang memakai topeng dan membiarkan hidung mereka terdedah walaupun hakikatnya
hidung juga harus ditutup. Atau ada sesetengah yang membiarkan topeng mereka
tergantung di leher mereka, tetapi dalam kes itu, apa gunanya memakai topeng?
Kemudian
orang ramai tidak menahan diri daripada bertemu rapat dengan orang lain dan
tidak mematuhi penjarakan sosial atau garis panduan lain yang disebut oleh
kerajaan.
Kita
mesti bertindak atas semua perkara ini, jika tidak, wabak ini akan terus
merebak. Hari ini, orang ramai harus cuba mengehadkan perjalanan mereka ke
tahap minimum dan mengelakkan sebarang perjalanan yang tidak perlu. Mereka yang
melakukan perjalanan dari Eropah ke Pakistan harus berhati-hati dan hari ini,
adalah lebih baik jika mereka tidak pergi sama sekali.
Walau
apa pun, semoga Allah Yang Maha Kuasa menghapuskan wabak ini dengan cepat dan
menyembuhkan semua Ahmadiyah dan bukan Ahmadi yang telah terjejas oleh wabak
ini.’ [16]
________________________________________
NOTA
HUJUNG
[1]
Tadhkirah [Terjemahan Bahasa Inggeris] hlm. 83
[2]
Al-Quran 26:84-85
[3]
Al-Quran 20:26-28
[4]
Kelas dengan Jamia Ahmadiyah Bangladesh – 13 Februari 2021
[5]
Ayyamus-Sulh Ruhani Khaza’in Jld. 14 p. 398
[6]
Kelas dengan Jamia Ahmadiyah Bangladesh – 13 Februari 2021
[7]
Bab 62 Al-Quran
[8]
Al-Quran 21:108
[9]
Bab 22 Al-Quran
[10]
Kelas dengan Jamia Ahmadiyah Bangladesh – 13 Februari 2021
[11]
Al-Quran 23:4
[12]
Alamat dihantar pada 4 Mei 2008
[13]
Al-Quran 22:31
[14]
Al-Quran 25:73
[15]
Alamat dihantar pada 4 Mei 2008
[16]
Khutbah Jumaat 12 Februari 2021
Comments
Post a Comment