AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 18
AlHakam
Sinar Kebijaksanaan untuk
Dunia Moden Bahagian 18
6hb Disember 2021
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang Mulia, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba)
mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu Huzur
(atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan
memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan
kita masing-masing kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap
pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas
kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan
yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.
The Review of Religions
berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada ‘Sinar Kebijaksanaan’
ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk manfaat
pembacanya.
Kandungan
Bagaimana Rasulullah
(saw) Begitu Kuat Walaupun Baginda Makan Sangat Sedikit?
Apakah Maksud 'Cinta
untuk negara anda adalah sebahagian daripada kepercayaan anda'?
Apakah Cara Terbaik untuk
Memastikan Latihan Moral Anak-anak Kita?
Kaedah untuk Mencari
Kebenaran daripada Tuhan
Bagaimana Rasulullah (saw)
Begitu Kuat Walaupun Baginda Makan Sangat Sedikit?
Nabi (saw) terkenal
sangat kuat dalam semua aspek, dan beberapa riwayat merujuk secara khusus
kepada kekuatan fizikalnya yang luar biasa. Walaupun dia sangat kuat menurut
pelbagai riwayat, kita mengetahui bahawa Nabi (saw) tidak makan terlalu banyak.
Malah, ada masanya dia tidak boleh makan apa-apa kerana kekurangan makanan.
Namun, walaupun makan sedikit, dia masih sangat kuat. Huzur (atba) pernah
ditanya bagaimana ini boleh berlaku.
Huzur (atba) menjawab,
‘Pertanyaan anda ialah
Nabi (saw) pernah mengambil sedikit makanan, dan walaupun begitu, beliau adalah
orang yang sangat kuat dan beliau melaksanakan tugasnya dengan sangat baik dan
beliau bekerja lebih daripada orang lain. Pada zaman dahulu, tidak ada makanan
ringan, [ada] semua makanan semula jadi; tiada burger, tiada Ringwurst
[hidangan Jerman], tiada yang lain – semua jenis perkara yang salah. Dia pernah
mengambil daging, walaupun dimasak, tetapi tidak dengan cara yang semua
kekuatan makanan itu atau kualiti makanan itu [dimusnahkan]. Mereka pernah
mengambil kurma - itu adalah makanan yang sangat berkhasiat, memberi anda gula.
Mereka pernah mengambil susu, itulah makanan ketika itu. Daging, susu, kurma
dan kambing atau apa sahaja, dan sudah tentu, mereka biasa mengambil bijirin
barli dan oat. Itu adalah makanan yang sangat berkhasiat – itulah makanan
berkhasiat yang ada pada masa itu. Dan selepas mengambil makanan itu, mereka
biasa melakukan senaman. Mereka akan berjalan berbatu-batu, mereka akan
menunggang kuda, menunggang unta; jadi mereka adalah orang yang sangat kuat.
Satu perkara ialah walaupun mereka biasa mengambil jumlah makanan yang sangat
sedikit, tetapi mereka agak kuat dan semua makanan itu sangat berkhasiat dan
penuh tenaga. Kemudian, Nabi (saw) tidak mengatakan bahawa kamu tidak boleh
makan. Setiap orang mempunyai tahap penghadaman sendiri, tahap penyerapan,
keperluan makanan, keperluan air. Sekarang pun sudah agak ramai yang pernah
saya jumpa, mereka yang mengambil segelas air sahaja sepanjang hari, walaupun
dalam cuaca panas. Jika saya mengambil hanya satu gelas air saya akan mengalami
dehidrasi. Itulah keperluan [baginya]; inilah sebabnya dia mengatakan bahawa
apa sahaja keperluan makanan anda, anda harus mengambil makanan dengan
sewajarnya, tetapi ingat bahawa tinggalkan sesuatu tempat, bukan [yang] anda
mengisi perut anda sehingga kerongkong anda atau kapasiti penuh. Tinggalkan
sedikit ruang, dan apabila anda berasa sedikit lapar maka biarkannya. Dan
bahkan Ia terbukti sekarang - doktor dan saintis berkata - bahawa apa sahaja
makanan yang anda ambil, ia mula dihadam selepas 20 minit. Jadi apabila anda
berhenti mengambil makanan, selepas 20 minit anda akan merasakan bahawa anda
telah mengambil cukup. Tetapi jika anda tidak menyedarinya dan terus mengambilnya,
maka selepas beberapa lama, anda akan berasa senak, dan kadang-kadang ada orang
yang muntah. Jadi inilah sebabnya, anda mesti mengambil mengikut keperluan anda
sendiri, tetapi tinggalkan sedikit ruang, dan itu terbukti sekarang secara
saintifik. Jika anda mengambil makanan seimbang, maka ia akan memberi anda
tenaga, dan bukan sahaja memastikan anda hidup, tetapi juga membantu anda
bekerja dengan cara yang, jika tidak, anda tidak boleh. Jika anda mengambil
terlalu banyak makanan, anda akan tidur sepanjang malam, anda tidak boleh
bangun untuk solat Tahajjud [solat tengah malam sukarela]; anda tidak boleh
bangun untuk solat Subuh. {Penyoal: “Saya pernah mengalami perkara ini sebelum
ini” Memandangkan anda pernah mengalaminya, anda lebih mengetahuinya. Inilah
sebabnya, ini adalah logik di sebaliknya, bahawa kita harus mengambil makanan
sehingga tahap yang diperlukan untuk badan kita. Seorang gergasi dengan
ketinggian 6 kaki 7 inci dan seberat 190 kilo akan mengambil makanan lebih
banyak daripada anda. Tetapi pada masa yang sama, dia tidak akan kuat seperti
anda, kerana apabila dia jatuh ke tanah, dia akan memerlukan bantuan daripada
seseorang untuk mengangkatnya. Anda boleh segera melompat dari tanah dan
berdiri. Jadi, inilah sebabnya.’ [1]
Apakah Maksud ‘Cinta akan negara sebahagian
daripada iman anda’ Betulkah Maksudnya?
Patriotisme dan cintakan
negara adalah sentimen yang sangat kuat. Ramai menganggapnya dan kewajipan
untuk mencintai dan berkhidmat kepada negara di mana mereka tinggal. Bagi umat
Islam, ini bukan sahaja sentimen, tetapi ia juga merupakan kewajipan agama,
sebagaimana Nabi (saw) pernah bersabda, ‘Cinta kepada negara anda adalah
sebahagian daripada kepercayaan anda.’ Merujuk kepada ini, pernah seseorang
bertanya kepada Huzur. (atba) tentang pengertian negara (watan) dan ruang
lingkup cintakan negara dan bangsa.
Huzur (atba) menjawab:
“Cinta untuk negara anda”
merujuk kepada tempat atau negara di mana anda tinggal. Ia merujuk kepada
kawasan tertentu; pada masa lalu ini digunakan untuk kawasan kecil, dan juga
beberapa kawasan yang besar. Negara anda ialah tempat komuniti anda tinggal dan
orang di sekeliling anda. Kini, negara telah dibahagikan, contohnya,
Switzerland adalah negara anda, dan penduduknya membentuk negara. Anda mesti
berusaha untuk kemajuan dan kemajuan kedua-dua negara dan penduduknya ini
menunjukkan cinta anda. Mencintai bangsa tidak bermakna jika undang-undang
negara melarang anda berdoa atau beriman kepada Tuhan, maka anda harus
meninggalkan kepercayaan ini; tidak ada komuniti cinta dalam keadaan
sedemikian. Suatu ketika, anak Hazrat Ali (ra) bertanya kepadanya, "Adakah
kamu mencintai Allah Yang Maha Kuasa?" ' Dia menjawab, "Ya, saya
lakukan." Anaknya bertanya, “Adakah kamu juga mencintaiku?” Hazrat Ali (ra)
menjawab, "Ya, saya lakukan." Anak lelakinya kemudian bertanya,
“Bagaimana dua cinta ini boleh wujud bersama?” Hazrat Ali (ra) menjawab,
“Apabila menyangkut cintaku kepada Allah SWT, maka cintaku kepadamu akan
menjadi yang kedua.” Oleh itu, Allah Taala telah menetapkan agar anda mencintai
negara anda dengan berusaha untuk memperbaiki dan memajukannya, dan menggunakan
semua keupayaan dan kemampuan anda untuk kejayaan negara anda. Inilah ertinya
mencintai bangsamu. Pada masa yang sama, cinta anda kepada Allah menuntut anda menunaikan
hak-hak-Nya, seperti yang diajarkan oleh agama-Nya yang telah anda terima.
Salah satu perintah dalam ajaran Allah Taala ialah anda menunaikan hak-hak-Nya,
bersama-sama dengan hak-hak umat-Nya. Hak orang ramai termasuk menyayangi
mereka, menyayangi bangsamu, dan menyayangi negaramu. Ini adalah parameter
cinta ini [untuk negaramu]; anda tidak boleh meninggalkan iman anda, sebaliknya
anda mesti melakukan segala-galanya dalam batas-batasnya. Jika kita sayangkan
Pakistan, maka kami menyediakan apa sahaja perkhidmatan yang kita mampu untuk
negara. Walau bagaimanapun, apabila mereka mengatakan bahawa kita tidak boleh
membaca Kalimah [Akidah Islam] bahawa "Tiada Tuhan selain Allah, Muhammad
(saw) adalah Pesuruh Allah", atau kita tidak boleh berdoa, maka kita
menolak dan mengatakan bahawa ini adalah perkara-perkara iman dan Tuhan Yang
Maha Esa, oleh itu kita tidak dapat berpegang kepada perkara-perkara ini. Jika
negara memerlukan kita untuk memberikan nyawa kita untuk kebaikannya, maka kita
bersedia untuk melakukannya. Jika pembangkang [dalam negara] keterlaluan, maka
anda harus berhijrah dari negara anda. Para nabi pernah berhijrah, dan Nabi (saw)
juga berhijrah. Ramai di antara kamu juga telah berhijrah dari Pakistan kerana
menghadapi kesusahan di sana.’ [2]
Apakah Cara Terbaik untuk
Memastikan Latihan Moral Anak-anak Kita?
Ibu bapa diamanahkan
dengan masa depan, kerana anak-anak merekalah yang akan terus memainkan peranan
mereka dalam masyarakat, dan di dunia. Oleh itu, ibu bapa mesti sentiasa mengambil
kira bagaimana mereka boleh membesarkan anak-anak mereka dengan cara yang
terbaik, supaya mereka terbukti menjadi aset yang berharga bukan sahaja untuk
masyarakat sekeliling mereka, tetapi dunia amnya. Dengan tugas yang sangat
monumental, ia tidak terlalu awal untuk bermula. Oleh itu, bapa kepada seorang
anak lelaki berusia satu tahun pernah bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba)
apakah yang boleh dilakukan pada peringkat ini untuk memastikan latihan akhlak
anaknya yang betul.
Huzur (atba) menjawab:
‘Kamu hendaklah memberi
tumpuan kepada latihan akhlak kamu sendiri (Tarbiyyat), maka ini akan
mengakibatkan latihan akhlaknya juga. Lakukan solat harian anda, supaya dia
sedar bahawa ibu bapanya menunaikan solat mereka. Bacalah Al-Quran supaya dia
tahu bahawa ibu bapanya membaca Al-Quran. Adakan perbincangan agama di rumah
anda supaya dia tahu bahawa perbincangan agama berlaku di rumahnya. Jangan
menonton filem dan drama yang sia-sia di televisyen, supaya dia tahu bahawa
filem dan drama yang sia-sia tidak ditonton di rumahnya kerana perkara sebegitu
adalah salah. Gunakan masa anda dengan bijak; fokus pada membaca buku dan
menonton perkara [bermaklumat] lain supaya mereka boleh belajar. Terdapat
banyak kebaikan lain, dan jika anda mengamalkannya, maka anak-anak anda akan
belajar bahawa mereka juga mesti melakukan perkara yang sama. Biasakan mereka
dengan Jama'at dan beritahu mereka tentang ajaran Hazrat Masihi Mau'ud (as);
beritahu mereka tentang ajaran Nabi (saw); bercakap dengan mereka tentang Allah
Yang Maha Esa. Jika anda mengadakan perbincangan seperti ini, maka dia akan
dibesarkan dalam suasana keagamaan; ini adalah latihan moral yang benar. Jika
anda menonton filem yang tidak berfaedah sehingga larut malam dan memberitahu
anak-anak anda bahawa sudah lewat dan mereka harus tidur, dan anak-anak tidak
dibenarkan menonton filem yang kita tonton di TV selepas jam 11 malam, maka ini
tidak akan membenarkannya. Latihan moral mereka yang sepatutnya.' [3]
Kaedah untuk Mencari Kebenaran
dari Tuhan
Perjalanan iman adalah
sepanjang hayat dan unik untuk setiap individu. Perjuangan biasa yang dihadapi
ramai ialah keraguan dan ketidakpastian; kadang-kadang pada tahap yang
dirasakan tidak dapat diatasi. Begitulah sejarahnya apabila orang menentukan
kebenaran seseorang yang diutus oleh Tuhan, kerana keraguan boleh menjadi
penghalang kepada mereka untuk menyedari tanda-tanda Tuhan yang jelas. Sambil
menonjolkan kaedah yang terbukti untuk membersihkan keraguan dan memastikan
kebenaran, Huzur (atba) pernah berkata:
‘Mengenai bagaimana
seseorang dapat menentukan dan memastikan kebenaran, Hazrat Masihi Mau’ud as
menyatakan: “Orang-orang harus berdoa kepada Tuhan Yang Maha Kuasa dalam doa
mereka agar Dia menyatakan kebenaran kepada mereka. Dan saya sangat percaya
bahawa jika seseorang menjauhkan dirinya dari segala kecondongan dan kedegilan,
dan dengan ikhlas – untuk memperoleh kebenaran – mengalihkan perhatiannya
kepada Tuhan Yang Maha Esa, maka tempoh 40 hari tidak akan berlalu sehingga
kebenaran akan dinyatakan kepada pemohon. Walau bagaimanapun, terdapat sangat
sedikit yang - memenuhi syarat ini - mencari keputusan tentang kebenaran
daripada Tuhan. Oleh itu, kerana kekurangan pemahaman mereka, atau kedegilan
dan berat sebelah mereka, mereka akhirnya menolak orang yang dilantik Tuhan,
dan dengan itu merosakkan iman mereka. Ini kerana watak suci nabi berfungsi
sebagai satu cara untuk membuktikan kebenaran kenabiannya dan dengan itu
penolakan seorang nabi adalah sama dengan menolak Tuhan, akibatnya menyebabkan
seseorang itu kehilangan keimanannya sama sekali”.' [4],[5] ]
________________________________________
NOTA HUJUNG
[1] Pertemuan dengan
Khuddam dari Jerman – 30 Mac 2019
[2] Pertemuan dengan anak
Wakaf-e-Nau dari Switzerland – 21 April 2019
[3] Ibid
[4] Malfuzat, Jld. 4, hlm.16
[5] Khutbah Jumaat – 22
March 2019
Comments
Post a Comment