AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 18

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 18

6hb Disember 2021

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan kita masing-masing kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada ‘Sinar Kebijaksanaan’ ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Bagaimana Rasulullah (saw) Begitu Kuat Walaupun Baginda Makan Sangat Sedikit?

Apakah Maksud 'Cinta untuk negara anda adalah sebahagian daripada kepercayaan anda'?

Apakah Cara Terbaik untuk Memastikan Latihan Moral Anak-anak Kita?

Kaedah untuk Mencari Kebenaran daripada Tuhan

Bagaimana Rasulullah (saw) Begitu Kuat Walaupun Baginda Makan Sangat Sedikit?

Nabi (saw) terkenal sangat kuat dalam semua aspek, dan beberapa riwayat merujuk secara khusus kepada kekuatan fizikalnya yang luar biasa. Walaupun dia sangat kuat menurut pelbagai riwayat, kita mengetahui bahawa Nabi (saw) tidak makan terlalu banyak. Malah, ada masanya dia tidak boleh makan apa-apa kerana kekurangan makanan. Namun, walaupun makan sedikit, dia masih sangat kuat. Huzur (atba) pernah ditanya bagaimana ini boleh berlaku.

Huzur (atba) menjawab,

‘Pertanyaan anda ialah Nabi (saw) pernah mengambil sedikit makanan, dan walaupun begitu, beliau adalah orang yang sangat kuat dan beliau melaksanakan tugasnya dengan sangat baik dan beliau bekerja lebih daripada orang lain. Pada zaman dahulu, tidak ada makanan ringan, [ada] semua makanan semula jadi; tiada burger, tiada Ringwurst [hidangan Jerman], tiada yang lain – semua jenis perkara yang salah. Dia pernah mengambil daging, walaupun dimasak, tetapi tidak dengan cara yang semua kekuatan makanan itu atau kualiti makanan itu [dimusnahkan]. Mereka pernah mengambil kurma - itu adalah makanan yang sangat berkhasiat, memberi anda gula. Mereka pernah mengambil susu, itulah makanan ketika itu. Daging, susu, kurma dan kambing atau apa sahaja, dan sudah tentu, mereka biasa mengambil bijirin barli dan oat. Itu adalah makanan yang sangat berkhasiat – itulah makanan berkhasiat yang ada pada masa itu. Dan selepas mengambil makanan itu, mereka biasa melakukan senaman. Mereka akan berjalan berbatu-batu, mereka akan menunggang kuda, menunggang unta; jadi mereka adalah orang yang sangat kuat. Satu perkara ialah walaupun mereka biasa mengambil jumlah makanan yang sangat sedikit, tetapi mereka agak kuat dan semua makanan itu sangat berkhasiat dan penuh tenaga. Kemudian, Nabi (saw) tidak mengatakan bahawa kamu tidak boleh makan. Setiap orang mempunyai tahap penghadaman sendiri, tahap penyerapan, keperluan makanan, keperluan air. Sekarang pun sudah agak ramai yang pernah saya jumpa, mereka yang mengambil segelas air sahaja sepanjang hari, walaupun dalam cuaca panas. Jika saya mengambil hanya satu gelas air saya akan mengalami dehidrasi. Itulah keperluan [baginya]; inilah sebabnya dia mengatakan bahawa apa sahaja keperluan makanan anda, anda harus mengambil makanan dengan sewajarnya, tetapi ingat bahawa tinggalkan sesuatu tempat, bukan [yang] anda mengisi perut anda sehingga kerongkong anda atau kapasiti penuh. Tinggalkan sedikit ruang, dan apabila anda berasa sedikit lapar maka biarkannya. Dan bahkan Ia terbukti sekarang - doktor dan saintis berkata - bahawa apa sahaja makanan yang anda ambil, ia mula dihadam selepas 20 minit. Jadi apabila anda berhenti mengambil makanan, selepas 20 minit anda akan merasakan bahawa anda telah mengambil cukup. Tetapi jika anda tidak menyedarinya dan terus mengambilnya, maka selepas beberapa lama, anda akan berasa senak, dan kadang-kadang ada orang yang muntah. Jadi inilah sebabnya, anda mesti mengambil mengikut keperluan anda sendiri, tetapi tinggalkan sedikit ruang, dan itu terbukti sekarang secara saintifik. Jika anda mengambil makanan seimbang, maka ia akan memberi anda tenaga, dan bukan sahaja memastikan anda hidup, tetapi juga membantu anda bekerja dengan cara yang, jika tidak, anda tidak boleh. Jika anda mengambil terlalu banyak makanan, anda akan tidur sepanjang malam, anda tidak boleh bangun untuk solat Tahajjud [solat tengah malam sukarela]; anda tidak boleh bangun untuk solat Subuh. {Penyoal: “Saya pernah mengalami perkara ini sebelum ini” Memandangkan anda pernah mengalaminya, anda lebih mengetahuinya. Inilah sebabnya, ini adalah logik di sebaliknya, bahawa kita harus mengambil makanan sehingga tahap yang diperlukan untuk badan kita. Seorang gergasi dengan ketinggian 6 kaki 7 inci dan seberat 190 kilo akan mengambil makanan lebih banyak daripada anda. Tetapi pada masa yang sama, dia tidak akan kuat seperti anda, kerana apabila dia jatuh ke tanah, dia akan memerlukan bantuan daripada seseorang untuk mengangkatnya. Anda boleh segera melompat dari tanah dan berdiri. Jadi, inilah sebabnya.’ [1]

 Apakah Maksud ‘Cinta akan negara sebahagian daripada iman anda’ Betulkah Maksudnya?

Patriotisme dan cintakan negara adalah sentimen yang sangat kuat. Ramai menganggapnya dan kewajipan untuk mencintai dan berkhidmat kepada negara di mana mereka tinggal. Bagi umat Islam, ini bukan sahaja sentimen, tetapi ia juga merupakan kewajipan agama, sebagaimana Nabi (saw) pernah bersabda, ‘Cinta kepada negara anda adalah sebahagian daripada kepercayaan anda.’ Merujuk kepada ini, pernah seseorang bertanya kepada Huzur. (atba) tentang pengertian negara (watan) dan ruang lingkup cintakan negara dan bangsa.

Huzur (atba) menjawab:

“Cinta untuk negara anda” merujuk kepada tempat atau negara di mana anda tinggal. Ia merujuk kepada kawasan tertentu; pada masa lalu ini digunakan untuk kawasan kecil, dan juga beberapa kawasan yang besar. Negara anda ialah tempat komuniti anda tinggal dan orang di sekeliling anda. Kini, negara telah dibahagikan, contohnya, Switzerland adalah negara anda, dan penduduknya membentuk negara. Anda mesti berusaha untuk kemajuan dan kemajuan kedua-dua negara dan penduduknya ini menunjukkan cinta anda. Mencintai bangsa tidak bermakna jika undang-undang negara melarang anda berdoa atau beriman kepada Tuhan, maka anda harus meninggalkan kepercayaan ini; tidak ada komuniti cinta dalam keadaan sedemikian. Suatu ketika, anak Hazrat Ali (ra) bertanya kepadanya, "Adakah kamu mencintai Allah Yang Maha Kuasa?" ' Dia menjawab, "Ya, saya lakukan." Anaknya bertanya, “Adakah kamu juga mencintaiku?” Hazrat Ali (ra) menjawab, "Ya, saya lakukan." Anak lelakinya kemudian bertanya, “Bagaimana dua cinta ini boleh wujud bersama?” Hazrat Ali (ra) menjawab, “Apabila menyangkut cintaku kepada Allah SWT, maka cintaku kepadamu akan menjadi yang kedua.” Oleh itu, Allah Taala telah menetapkan agar anda mencintai negara anda dengan berusaha untuk memperbaiki dan memajukannya, dan menggunakan semua keupayaan dan kemampuan anda untuk kejayaan negara anda. Inilah ertinya mencintai bangsamu. Pada masa yang sama, cinta anda kepada Allah menuntut anda menunaikan hak-hak-Nya, seperti yang diajarkan oleh agama-Nya yang telah anda terima. Salah satu perintah dalam ajaran Allah Taala ialah anda menunaikan hak-hak-Nya, bersama-sama dengan hak-hak umat-Nya. Hak orang ramai termasuk menyayangi mereka, menyayangi bangsamu, dan menyayangi negaramu. Ini adalah parameter cinta ini [untuk negaramu]; anda tidak boleh meninggalkan iman anda, sebaliknya anda mesti melakukan segala-galanya dalam batas-batasnya. Jika kita sayangkan Pakistan, maka kami menyediakan apa sahaja perkhidmatan yang kita mampu untuk negara. Walau bagaimanapun, apabila mereka mengatakan bahawa kita tidak boleh membaca Kalimah [Akidah Islam] bahawa "Tiada Tuhan selain Allah, Muhammad (saw) adalah Pesuruh Allah", atau kita tidak boleh berdoa, maka kita menolak dan mengatakan bahawa ini adalah perkara-perkara iman dan Tuhan Yang Maha Esa, oleh itu kita tidak dapat berpegang kepada perkara-perkara ini. Jika negara memerlukan kita untuk memberikan nyawa kita untuk kebaikannya, maka kita bersedia untuk melakukannya. Jika pembangkang [dalam negara] keterlaluan, maka anda harus berhijrah dari negara anda. Para nabi pernah berhijrah, dan Nabi (saw) juga berhijrah. Ramai di antara kamu juga telah berhijrah dari Pakistan kerana menghadapi kesusahan di sana.’ [2]

Apakah Cara Terbaik untuk Memastikan Latihan Moral Anak-anak Kita?

Ibu bapa diamanahkan dengan masa depan, kerana anak-anak merekalah yang akan terus memainkan peranan mereka dalam masyarakat, dan di dunia. Oleh itu, ibu bapa mesti sentiasa mengambil kira bagaimana mereka boleh membesarkan anak-anak mereka dengan cara yang terbaik, supaya mereka terbukti menjadi aset yang berharga bukan sahaja untuk masyarakat sekeliling mereka, tetapi dunia amnya. Dengan tugas yang sangat monumental, ia tidak terlalu awal untuk bermula. Oleh itu, bapa kepada seorang anak lelaki berusia satu tahun pernah bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) apakah yang boleh dilakukan pada peringkat ini untuk memastikan latihan akhlak anaknya yang betul.

Huzur (atba) menjawab:

‘Kamu hendaklah memberi tumpuan kepada latihan akhlak kamu sendiri (Tarbiyyat), maka ini akan mengakibatkan latihan akhlaknya juga. Lakukan solat harian anda, supaya dia sedar bahawa ibu bapanya menunaikan solat mereka. Bacalah Al-Quran supaya dia tahu bahawa ibu bapanya membaca Al-Quran. Adakan perbincangan agama di rumah anda supaya dia tahu bahawa perbincangan agama berlaku di rumahnya. Jangan menonton filem dan drama yang sia-sia di televisyen, supaya dia tahu bahawa filem dan drama yang sia-sia tidak ditonton di rumahnya kerana perkara sebegitu adalah salah. Gunakan masa anda dengan bijak; fokus pada membaca buku dan menonton perkara [bermaklumat] lain supaya mereka boleh belajar. Terdapat banyak kebaikan lain, dan jika anda mengamalkannya, maka anak-anak anda akan belajar bahawa mereka juga mesti melakukan perkara yang sama. Biasakan mereka dengan Jama'at dan beritahu mereka tentang ajaran Hazrat Masihi Mau'ud (as); beritahu mereka tentang ajaran Nabi (saw); bercakap dengan mereka tentang Allah Yang Maha Esa. Jika anda mengadakan perbincangan seperti ini, maka dia akan dibesarkan dalam suasana keagamaan; ini adalah latihan moral yang benar. Jika anda menonton filem yang tidak berfaedah sehingga larut malam dan memberitahu anak-anak anda bahawa sudah lewat dan mereka harus tidur, dan anak-anak tidak dibenarkan menonton filem yang kita tonton di TV selepas jam 11 malam, maka ini tidak akan membenarkannya. Latihan moral mereka yang sepatutnya.' [3]

Kaedah untuk Mencari Kebenaran dari Tuhan

Perjalanan iman adalah sepanjang hayat dan unik untuk setiap individu. Perjuangan biasa yang dihadapi ramai ialah keraguan dan ketidakpastian; kadang-kadang pada tahap yang dirasakan tidak dapat diatasi. Begitulah sejarahnya apabila orang menentukan kebenaran seseorang yang diutus oleh Tuhan, kerana keraguan boleh menjadi penghalang kepada mereka untuk menyedari tanda-tanda Tuhan yang jelas. Sambil menonjolkan kaedah yang terbukti untuk membersihkan keraguan dan memastikan kebenaran, Huzur (atba) pernah berkata:

‘Mengenai bagaimana seseorang dapat menentukan dan memastikan kebenaran, Hazrat Masihi Mau’ud as menyatakan: “Orang-orang harus berdoa kepada Tuhan Yang Maha Kuasa dalam doa mereka agar Dia menyatakan kebenaran kepada mereka. Dan saya sangat percaya bahawa jika seseorang menjauhkan dirinya dari segala kecondongan dan kedegilan, dan dengan ikhlas – untuk memperoleh kebenaran – mengalihkan perhatiannya kepada Tuhan Yang Maha Esa, maka tempoh 40 hari tidak akan berlalu sehingga kebenaran akan dinyatakan kepada pemohon. Walau bagaimanapun, terdapat sangat sedikit yang - memenuhi syarat ini - mencari keputusan tentang kebenaran daripada Tuhan. Oleh itu, kerana kekurangan pemahaman mereka, atau kedegilan dan berat sebelah mereka, mereka akhirnya menolak orang yang dilantik Tuhan, dan dengan itu merosakkan iman mereka. Ini kerana watak suci nabi berfungsi sebagai satu cara untuk membuktikan kebenaran kenabiannya dan dengan itu penolakan seorang nabi adalah sama dengan menolak Tuhan, akibatnya menyebabkan seseorang itu kehilangan keimanannya sama sekali”.' [4],[5] ]

________________________________________

NOTA HUJUNG

[1] Pertemuan dengan Khuddam dari Jerman – 30 Mac 2019

[2] Pertemuan dengan anak Wakaf-e-Nau dari Switzerland – 21 April 2019

[3] Ibid

[4] Malfuzat, Jld. 4, hlm.16

[5] Khutbah Jumaat – 22 March 2019

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad