AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 19
AlHakam
Sinar Kebijaksanaan untuk
Dunia Moden Bahagian 19
13hb Januari 2022
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang Mulia, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba)
mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu Huzur
(atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan
memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan
kita masing-masing. kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap
pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas
kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan
yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.
The Review of Religions
berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada ‘Sinar Kebijaksanaan’
ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk manfaat
pembacanya.
Kandungan
Bagaimana Kita Boleh
Meningkatkan Kecintaan Kita kepada Khilafah?
Mentaati Khalifah dalam
'Setiap Kebaikan'
Perbezaan Antara Khalifah
dan Pemimpin Duniawi
Bagaimana Kita Boleh
Meningkatkan Kecintaan Kita kepada Khilafah?
Khilafah adalah sistem
pengganti yang mengikuti selepas kewafatan seorang nabi. Tujuannya adalah untuk
meneruskan misi nabi itu dan menyebarkan Keesaan Tuhan. Menurut nubuatan Nabi (saw),
sistem kekhalifahan berdasarkan ajaran kenabian akan ditetapkan pada zaman
akhir. Selepas kedatangan Al-Masihi Mau’ud as dan Imam Mahdi, Khalifah ini
telah tertegak dalam Jamaat Ahmadiyah Muslim. Ia berfungsi untuk menyebarkan
mesej Ketauhidan Tuhan, dan ajaran Islam yang sebenar. Bagi Ahmadiyah, hubungan
dengan seorang Khalifah adalah sangat berharga, dan membangkitkan iman, kerana
Khalifah adalah orang pilihan Tuhan. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Huzur
(atba) bagaimana seseorang itu dapat meningkatkan kecintaan mereka kepada
Khilafat.
Huzur (atba) menjawab:
‘Berdoalah untuk
Khilafah, berdoa agar “semoga Allah Taala menjadikan kita taat kepada Khalifah
pada masa itu, menjadikan kita hamba Khilafah yang sejati dan menjadikan
Khilafah kekal abadi.” Begitulah cara Allah Yang Maha Kuasa akan menetapkan
cinta ini [kepada Khilafah] di dalam hati kita. Cinta ini hanya dapat
dikembangkan dalam hati kita oleh Allah Yang Maha Esa.’[1]
Mentaati Khalifah dalam
'Setiap Kebaikan'
Khilafah yang ditubuhkan
selepas Hazrat Masihi Mau’ud (as) berlanjutan hari ini, dalam diri Khalifah
Kelima, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba). Ahmadi Muslim di seluruh
dunia berikrar taat setia kepada Huzur (atba), yang berusaha untuk memajukan
misi Hazrat Masihi Mau’ud (as), iaitu menghidupkan kembali ajaran Islam yang
sebenar dan Nabi (saw). Sebahagian daripada ikrar yang dibuat oleh setiap
Ahmadi ialah: ‘Aku akan sentiasa setia kepada institusi Khilafah dalam
Ahmadiyah dan akan mematuhi kamu sebagai Khalifatul-Masih dalam setiap kebaikan
(ma'roof) yang kamu kehendaki. dari saya'. Istilah Arab ma’roof bermaksud baik
atau betul. Berkenaan dengan mereka yang cuba menyampaikan tafsiran mereka
sendiri tentang ma’roof, Huzur (atba) pernah menjelaskan:
‘Mengenai mereka yang
membantah dan membahaskan apa yang ma’roof, Khalifah Pertama (ra) pernah
berkata:
“Satu lagi kesilapan yang
dilakukan oleh sesetengah orang ialah dalam memahami erti ketaatan dalam
perkara yang ma’roof [baik atau betul]. Ada yang memutuskan untuk tidak
mematuhi perintah yang secara peribadi mereka rasa tidak ma’roof.” Sesetengah
orang membuat keputusan atas kehendak mereka sendiri, di mana mereka enggan
mematuhi apa yang mereka tidak anggap sebagai ma'roof. Khalifah Pertama (ra)
meneruskan, “Perkataan yang sama [ma’roof] ini telah digunakan dalam konteks
Nabi (saw) juga. Ia dinyatakan
وَ لَا یَعۡصِیۡنَکَ فِیۡ مَعۡرُوۡفٍ
‘mereka tidak akan
mendurhakaimu dalam apa yang benar [ma’roof]’ (60:13)
Khalifah Pertama
selanjutnya menyatakan, “Adakah orang-orang seperti itu membuat senarai
kesilapan yang dibuat oleh Nabi (saw)?” Sudahkah mereka, Allah melarang,
membuat senarai kesilapan dan kelemahan Nabi (saw), yang membezakan perintah
baginda yang mana yang ma’roof atau yang tidak ma’roof? - Tuhan melarang. Beliau melanjutkan, “Begitu
juga, Hazrat Masihi Mau’ud (as) telah memasukkan ketaatan dalam perkara-perkara
yang ma’roof sebagai sebahagian daripada syarat bai’at [kesetiaan]. Ada hikmah
tersembunyi di sebalik ini.”[2]
Hikmah yang tersembunyi
ialah para nabi dan khalifah memberi petunjuk berdasarkan perintah Allah Taala.
Suatu ketika, Hazrat Masihi Mau’ud as menjelaskan istilah ini [ma’roof] dan
menyatakan bahwa nabi ini [Nabi Muhammad (saw)] memerintahkan yang tidak
bercanggah dengan akal, dan melarang apa yang juga dilarang oleh akal. Dia
menganggap perkara yang suci sebagai halal dan menganggap perkara yang najis
sebagai haram. Semua perkara ini telah dijelaskan kepada kita oleh Allah Taala
di dalam Al-Qur’an dan oleh Nabi (saw). Segala perintah dan larangan, perbuatan
dan larangan telah digariskan dengan jelas. Mereka yang mentaati Allah Yang
Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw) akan mencapai keselamatan; mereka yang mematuhi perintah-perintah
ini akan mencapai keselamatan. Oleh itu, perlu sentiasa diingat bahawa Khilafat
– dalam ketundukan sepenuhnya kepada Allah dan Rasul-Nya (saw) – memberikan
arahan yang selaras. mengikut Syariah [undang-undang Islam] dan Sunnah [amalan
Nabi (saw)] dan akan terus melakukannya. Allah Taala berfirman bahawa hanya
melalui ketaatan seseorang itu boleh mendapat petunjuk. Jika tidak, tiada jalan
kepada keselamatan selain ini.’[3]
Perbezaan Antara Khalifah
dan Pemimpin Duniawi
Khalifah adalah pemimpin
berjuta-juta orang di seluruh dunia. Orang ramai berpaling kepadanya untuk
segala macam hal, sama ada hal ehwal peribadi, pentadbiran, kemasyarakatan dan
juga antarabangsa. Khalifah bukan sahaja menasihati pelbagai perkara menurut
ajaran Islam dan amalan Nabi (saw), tetapi dia memimpin melalui teladan, dengan
menjelmakan intipati Islam dan apa yang dimaksudkan sebagai seorang Muslim
sejati. Kadang-kadang, orang bertanya apa yang membezakan Khalifah dengan
pemimpin dunia yang lain. Huzur (atba) dengan indah membicarakan topik ini pada
suatu ketika Huzur (atba) bersabda:
‘Terdapat perbezaan besar
antara kepimpinan Khilafah dan diktator. Khilafat telah ditubuhkan selepas
menerima Imam Zaman [Al-Masih as Yang Dijanjikan ] dan sebagai memenuhi janji
Allah Yang Maha Kuasa. Setiap penganut berikrar untuk memelihara institusi
Khilafah…
…Adakah diktator yang
mempunyai hubungan peribadi dengan rakyat negaranya? Khalifah pada masa itu
mempunyai hubungan peribadi dengan Ahmadi dari setiap bangsa dan etnik yang
tersebar di seluruh dunia. Mereka menulis surat kepada Khalifah yang
mengandungi perkara peribadi mereka. Jika anda hanya mempertimbangkan
surat-surat harian ini, [melaluinya] kelihatan seperti pencapaian yang mustahil
bagi orang duniawi. Hanya Khilafat yang prihatin terhadap kesakitan setiap
Ahmadi di seluruh dunia dan Khalifah pada masa itu mendoakan mereka.
Pemimpin dunia mana yang
mendoakan orang sakit? Pemimpin dunia manakah yang prihatin terhadap
perkahwinan gadis-gadis di negara mereka dan mendoakan mereka? Pemimpin dunia
manakah yang benar-benar mementingkan pendidikan anak-anak? Walaupun kerajaan
mungkin menubuhkan institusi pendidikan, menyediakan pendidikan dan memudahkan
aktiviti untuk kesihatan dan kesejahteraan diri, tetapi hari ini, hanya Khalifah
pada masa itu yang benar-benar mengambil berat tentang pendidikan kanak-kanak
di seluruh dunia. Ahli-ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim bertuah, kerana Khalifah
pada masa itu tetap mengambil berat tentang mereka mencapai pendidikan, dan
mengambil berat tentang kesihatan dan kesejahteraan mereka. Kemudian ada juga
isu perkahwinan [dalam masyarakat]; Pada dasarnya, tidak ada masalah peribadi
atau Jama'at [masyarakat] mana-mana Ahmadi di seluruh dunia yang tidak
dipandang oleh Khalifah pada masa itu, dan bukan sahaja dia secara praktikal
berusaha untuk menyelesaikan perkara-perkara ini, tetapi Huzur juga tunduk
menghadap Allah SWT dan berdoa kepada-Nya. Saya, bersama-sama dengan Khalifah
sebelum saya, semuanya telah melakukan ini.
Saya telah menggariskan
pelbagai tanggungjawab yang dipertanggungjawabkan kepada Khalifah Zaman oleh
Tuhan Yang Maha Esa yang mesti ditunaikan. Tidak ada satu bangsa pun di dunia
ini yang tidak saya kunjungi dalam khayalan saya sebelum tidur dan saya tidak
berdoa untuknya, sama ada semasa saya tidur atau semasa saya berjaga. Saya
tidak mengatakan perkara ini untuk menyatakan bahawa saya melakukan sesuatu
yang baik, sebaliknya, ini adalah kewajipan saya. Saya berdoa agar Allah Taala
memberikan kekuatan kepada saya untuk melaksanakan tanggungjawab saya. Intipati
apa yang saya katakan ialah Khilafah tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana
kepimpinan duniawi.’[4]
NOTA HUJUNG
________________________________________
[1]Pertemuan dengan Atfal
dari Jerman – 27 April 2019
[2]Haqaiul Furqan Jld 4
ms 75-76
[3]Khutbah Jumaat – 24
Mei 2019
[4]Khutbah Jumaat – 6 Jun
2014
Comments
Post a Comment