AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 19

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 19

13hb Januari 2022

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan kita masing-masing. kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada ‘Sinar Kebijaksanaan’ ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Bagaimana Kita Boleh Meningkatkan Kecintaan Kita kepada Khilafah?

Mentaati Khalifah dalam 'Setiap Kebaikan'

Perbezaan Antara Khalifah dan Pemimpin Duniawi

Bagaimana Kita Boleh Meningkatkan Kecintaan Kita kepada Khilafah?

Khilafah adalah sistem pengganti yang mengikuti selepas kewafatan seorang nabi. Tujuannya adalah untuk meneruskan misi nabi itu dan menyebarkan Keesaan Tuhan. Menurut nubuatan Nabi (saw), sistem kekhalifahan berdasarkan ajaran kenabian akan ditetapkan pada zaman akhir. Selepas kedatangan Al-Masihi Mau’ud as dan Imam Mahdi, Khalifah ini telah tertegak dalam Jamaat Ahmadiyah Muslim. Ia berfungsi untuk menyebarkan mesej Ketauhidan Tuhan, dan ajaran Islam yang sebenar. Bagi Ahmadiyah, hubungan dengan seorang Khalifah adalah sangat berharga, dan membangkitkan iman, kerana Khalifah adalah orang pilihan Tuhan. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana seseorang itu dapat meningkatkan kecintaan mereka kepada Khilafat.

Huzur (atba) menjawab:

‘Berdoalah untuk Khilafah, berdoa agar “semoga Allah Taala menjadikan kita taat kepada Khalifah pada masa itu, menjadikan kita hamba Khilafah yang sejati dan menjadikan Khilafah kekal abadi.” Begitulah cara Allah Yang Maha Kuasa akan menetapkan cinta ini [kepada Khilafah] di dalam hati kita. Cinta ini hanya dapat dikembangkan dalam hati kita oleh Allah Yang Maha Esa.’[1]

Mentaati Khalifah dalam 'Setiap Kebaikan'

Khilafah yang ditubuhkan selepas Hazrat Masihi Mau’ud (as) berlanjutan hari ini, dalam diri Khalifah Kelima, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba). Ahmadi Muslim di seluruh dunia berikrar taat setia kepada Huzur (atba), yang berusaha untuk memajukan misi Hazrat Masihi Mau’ud (as), iaitu menghidupkan kembali ajaran Islam yang sebenar dan Nabi (saw). Sebahagian daripada ikrar yang dibuat oleh setiap Ahmadi ialah: ‘Aku akan sentiasa setia kepada institusi Khilafah dalam Ahmadiyah dan akan mematuhi kamu sebagai Khalifatul-Masih dalam setiap kebaikan (ma'roof) yang kamu kehendaki. dari saya'. Istilah Arab ma’roof bermaksud baik atau betul. Berkenaan dengan mereka yang cuba menyampaikan tafsiran mereka sendiri tentang ma’roof, Huzur (atba) pernah menjelaskan:

‘Mengenai mereka yang membantah dan membahaskan apa yang ma’roof, Khalifah Pertama (ra) pernah berkata:

“Satu lagi kesilapan yang dilakukan oleh sesetengah orang ialah dalam memahami erti ketaatan dalam perkara yang ma’roof [baik atau betul]. Ada yang memutuskan untuk tidak mematuhi perintah yang secara peribadi mereka rasa tidak ma’roof.” Sesetengah orang membuat keputusan atas kehendak mereka sendiri, di mana mereka enggan mematuhi apa yang mereka tidak anggap sebagai ma'roof. Khalifah Pertama (ra) meneruskan, “Perkataan yang sama [ma’roof] ini telah digunakan dalam konteks Nabi (saw) juga. Ia dinyatakan

وَ لَا یَعۡصِیۡنَکَ فِیۡ مَعۡرُوۡفٍ

‘mereka tidak akan mendurhakaimu dalam apa yang benar [ma’roof]’ (60:13)

Khalifah Pertama selanjutnya menyatakan, “Adakah orang-orang seperti itu membuat senarai kesilapan yang dibuat oleh Nabi (saw)?” Sudahkah mereka, Allah melarang, membuat senarai kesilapan dan kelemahan Nabi (saw), yang membezakan perintah baginda yang mana yang ma’roof atau yang tidak ma’roof? -  Tuhan melarang. Beliau melanjutkan, “Begitu juga, Hazrat Masihi Mau’ud (as) telah memasukkan ketaatan dalam perkara-perkara yang ma’roof sebagai sebahagian daripada syarat bai’at [kesetiaan]. Ada hikmah tersembunyi di sebalik ini.”[2]

Hikmah yang tersembunyi ialah para nabi dan khalifah memberi petunjuk berdasarkan perintah Allah Taala. Suatu ketika, Hazrat Masihi Mau’ud as menjelaskan istilah ini [ma’roof] dan menyatakan bahwa nabi ini [Nabi Muhammad (saw)] memerintahkan yang tidak bercanggah dengan akal, dan melarang apa yang juga dilarang oleh akal. Dia menganggap perkara yang suci sebagai halal dan menganggap perkara yang najis sebagai haram. Semua perkara ini telah dijelaskan kepada kita oleh Allah Taala di dalam Al-Qur’an dan oleh Nabi (saw). Segala perintah dan larangan, perbuatan dan larangan telah digariskan dengan jelas. Mereka yang mentaati Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw) akan mencapai keselamatan; mereka yang mematuhi perintah-perintah ini akan mencapai keselamatan. Oleh itu, perlu sentiasa diingat bahawa Khilafat – dalam ketundukan sepenuhnya kepada Allah dan Rasul-Nya (saw) – memberikan arahan yang selaras. mengikut Syariah [undang-undang Islam] dan Sunnah [amalan Nabi (saw)] dan akan terus melakukannya. Allah Taala berfirman bahawa hanya melalui ketaatan seseorang itu boleh mendapat petunjuk. Jika tidak, tiada jalan kepada keselamatan selain ini.’[3]

Perbezaan Antara Khalifah dan Pemimpin Duniawi

Khalifah adalah pemimpin berjuta-juta orang di seluruh dunia. Orang ramai berpaling kepadanya untuk segala macam hal, sama ada hal ehwal peribadi, pentadbiran, kemasyarakatan dan juga antarabangsa. Khalifah bukan sahaja menasihati pelbagai perkara menurut ajaran Islam dan amalan Nabi (saw), tetapi dia memimpin melalui teladan, dengan menjelmakan intipati Islam dan apa yang dimaksudkan sebagai seorang Muslim sejati. Kadang-kadang, orang bertanya apa yang membezakan Khalifah dengan pemimpin dunia yang lain. Huzur (atba) dengan indah membicarakan topik ini pada suatu ketika Huzur (atba) bersabda:

‘Terdapat perbezaan besar antara kepimpinan Khilafah dan diktator. Khilafat telah ditubuhkan selepas menerima Imam Zaman [Al-Masih as Yang Dijanjikan ] dan sebagai memenuhi janji Allah Yang Maha Kuasa. Setiap penganut berikrar untuk memelihara institusi Khilafah…

…Adakah diktator yang mempunyai hubungan peribadi dengan rakyat negaranya? Khalifah pada masa itu mempunyai hubungan peribadi dengan Ahmadi dari setiap bangsa dan etnik yang tersebar di seluruh dunia. Mereka menulis surat kepada Khalifah yang mengandungi perkara peribadi mereka. Jika anda hanya mempertimbangkan surat-surat harian ini, [melaluinya] kelihatan seperti pencapaian yang mustahil bagi orang duniawi. Hanya Khilafat yang prihatin terhadap kesakitan setiap Ahmadi di seluruh dunia dan Khalifah pada masa itu mendoakan mereka.

Pemimpin dunia mana yang mendoakan orang sakit? Pemimpin dunia manakah yang prihatin terhadap perkahwinan gadis-gadis di negara mereka dan mendoakan mereka? Pemimpin dunia manakah yang benar-benar mementingkan pendidikan anak-anak? Walaupun kerajaan mungkin menubuhkan institusi pendidikan, menyediakan pendidikan dan memudahkan aktiviti untuk kesihatan dan kesejahteraan diri, tetapi hari ini, hanya Khalifah pada masa itu yang benar-benar mengambil berat tentang pendidikan kanak-kanak di seluruh dunia. Ahli-ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim bertuah, kerana Khalifah pada masa itu tetap mengambil berat tentang mereka mencapai pendidikan, dan mengambil berat tentang kesihatan dan kesejahteraan mereka. Kemudian ada juga isu perkahwinan [dalam masyarakat]; Pada dasarnya, tidak ada masalah peribadi atau Jama'at [masyarakat] mana-mana Ahmadi di seluruh dunia yang tidak dipandang oleh Khalifah pada masa itu, dan bukan sahaja dia secara praktikal berusaha untuk menyelesaikan perkara-perkara ini, tetapi Huzur juga tunduk menghadap Allah SWT dan berdoa kepada-Nya. Saya, bersama-sama dengan Khalifah sebelum saya, semuanya telah melakukan ini.

Saya telah menggariskan pelbagai tanggungjawab yang dipertanggungjawabkan kepada Khalifah Zaman oleh Tuhan Yang Maha Esa yang mesti ditunaikan. Tidak ada satu bangsa pun di dunia ini yang tidak saya kunjungi dalam khayalan saya sebelum tidur dan saya tidak berdoa untuknya, sama ada semasa saya tidur atau semasa saya berjaga. Saya tidak mengatakan perkara ini untuk menyatakan bahawa saya melakukan sesuatu yang baik, sebaliknya, ini adalah kewajipan saya. Saya berdoa agar Allah Taala memberikan kekuatan kepada saya untuk melaksanakan tanggungjawab saya. Intipati apa yang saya katakan ialah Khilafah tidak boleh dibandingkan dengan mana-mana kepimpinan duniawi.’[4]

NOTA HUJUNG

________________________________________

[1]Pertemuan dengan Atfal dari Jerman – 27 April 2019

[2]Haqaiul Furqan Jld 4 ms 75-76

[3]Khutbah Jumaat – 24 Mei 2019

[4]Khutbah Jumaat – 6 Jun 2014

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad