AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 13

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 13

14hb September 2021

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu dia adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan kita masing-masing kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang berbeza, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Mengapa Ahmadiyah Dihalang Memasuki Makkah?

Mengapa Dunia Gagal Mencapai Keamanan, Walaupun Begitu Maju?

Adakah Khalifah Akan Kembali ke Pakistan?

Apakah Kaedah Terbaik untuk Memilih Pasangan Hidup?

Iman Yang Benar Hendaklah Diiringi Amalan Soleh

Mengapa Ahmadiyah Dihalang Memasuki Makkah?

Makkah adalah pusat dunia Islam. Ia adalah tempat kelahiran Islam, dan pendirinya, Nabi Muhammad (saw). Ia juga merupakan rumah kepada masjid utama dalam Islam, Ka`bah Suci, yang menghadap ke arah umat Islam di seluruh dunia semasa menunaikan solat. Makkah juga merupakan tempat berjuta-juta umat Islam berkumpul untuk menunaikan haji, haji Islam, serta umrah haji yang lebih kecil. Bagi Ahmadi Muslim bagaimanapun, melakukan perjalanan ke kota suci Makkah boleh menjadi sukar pada masa-masa tertentu, kerana Ahmadi dianggap oleh majoriti penduduk Islam sebagai 'bukan Islam'. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Huzur (atba) mengapa begitu sukar bagi beberapa orang Ahmadi untuk pergi ke Makkah.

Huzur (atba) menjawab:

‘Jika seseorang itu diketahui sebagai seorang Ahmadi, mereka diberitahu bahawa mereka kafir dan mereka tidak dibenarkan [masuk Makkah]. Ini walaupun hakikatnya kita adalah orang Islam; sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Nabi saw, sesiapa yang menyatakan ‘tiada tuhan selain Allah, Muhammad (saw) adalah Rasul-Nya’ adalah seorang Muslim. Malah, Nabi saw juga mengatakan bahawa seseorang yang hanya menyatakan 'tiada tuhan selain Allah' juga seorang Muslim. Kami mengisytiharkan ‘tiada tuhan selain Allah, Muhammad (saw) adalah Rasul-Nya’ namun orang masih melabel kami sebagai kafir. Kerajaan di sana memperlakukan kami secara tidak adil dan tidak membenarkan kami pergi jika mereka mengetahui seseorang itu seorang Ahmadi. Walaupun begitu, bagaimanapun, terdapat ramai Ahmadi yang pergi [ke Makkah] dan menunaikan haji serta umrah. Ramai orang telah mula pergi sekarang, termasuk ramai orang dari UK. Saya juga menyuruh seorang Ahmadi menunaikan haji bagi pihak saya memandangkan saya tidak boleh pergi. Jika seseorang dibenarkan pergi maka mereka harus pergi. Walaupun tidak ada kebebasan sepenuhnya, Ahmadi tetap pergi menunaikan haji, selagi tidak ada yang mengetahui bahawa mereka adalah Ahmadi jika tidak mereka akan dipukul di sana dan dibuang. Oleh itu mereka melakukan kezaliman yang besar dengan tidak membenarkan Ahmadi pergi naik Haji dan Ahmadi tidak diberikan hak mereka.’ [1]

Mengapa Dunia Gagal Mencapai Keamanan, Walaupun Begitu Maju?

Generasi hari ini sedang mengalami masa revolusioner di dunia, yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Kemajuan dalam bidang seperti teknologi telah berkembang ke tahap yang menakjubkan. Oleh itu, dunia berbangga menjadi lebih maju dan memiliki lebih banyak cara dan pengetahuan berbanding sebelum ini. Namun pada masa yang sama, tidak kira kemajuan teknologi hebat yang dicapai oleh dunia, nampaknya ada satu kemajuan yang terus sukar difahami; kemajuan keamanan dunia. Seseorang pernah bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba), mengapa walaupun begitu maju dari segi teknologi, generasi hari ini masih gagal mencapai keamanan.

Huzur (atba) menjawab:

‘Ia bukan soal generasi ini sahaja, sejak 50-60 dekad lalu, kita telah melihat gangguan ini di dunia. Malah, hampir 107 tahun sejak Perang Dunia Pertama meletus, dan kemudian pada Perang Dunia Kedua, itu juga lebih daripada 70 tahun. Sayang sekali, walaupun kita maju, kita mengaku diri kita beradab, kita mendakwa diri kita lebih maju daripada generasi sebelumnya, dan masih, kita cuba merampas hak masing-masing. Kita merampas hak satu sama lain dan tanpa rasa malu. Semua orang berfikir bahawa dia betul. Jadi sekarang, dalam dunia materialistik ini, walaupun kita telah maju dari segi teknologi, tetapi kerakusan kita semakin meningkat. Seluruh dunia adalah perkampungan global sekarang, dan kita dapat melihat bahawa, negara itu telah mendapat lebih banyak kemudahan, mereka lebih maju dan kita kurang maju, mereka mempunyai kemudahan yang lebih baik, mereka kaya dan kita miskin dan itu juga membuat kekecewaan di kalangan rakyat. Kemajuan teknologi ini telah menimbulkan kekecewaan, dan kerana kekecewaan ini, kita cuba merampas aset dan harta orang lain, dengan cara oleh penjahat. Kita tidak peduli sama ada ia adil atau tidak. Kuasa besar, walaupun pada hakikatnya mereka mempunyai kuasa, mereka mempunyai sumber, mereka cuba merampas dan menguasai sumber kuasa kecil. Berjuta-juta dolar sedang dikumpulkan dari negara-negara Afrika oleh kuasa besar atas nama mewujudkan keamanan di negara mereka, atau untuk pembangunan negara mereka. Tetapi pada hakikatnya, ia tidak dibelanjakan untuk mereka. Sekiranya ia dibelanjakan dengan betul untuk negara-negara Afrika atau negara-negara miskin di dunia, sama ada di Asia atau Afrika atau di tempat lain, tidak akan ada tahap kemiskinan seperti yang boleh dilihat hari ini. Jadi walaupun kita mengatakan bahawa terdapat kemajuan teknologi, tetapi kemajuan itu telah membawa kita bersama, dan pada masa yang sama ia telah mewujudkan permusuhan antara satu sama lain, dan pendendam, kebimbangan; terdapat begitu banyak punca yang menimbulkan kekacauan dalam masyarakat, di seluruh dunia. Jadi, kita kena pertimbangkan semua perkara ini, bagaimana kita boleh hidup bersama. Inilah sebabnya, pada akhirnya, saya akan mengatakan sekali lagi perkara yang sama; inilah sebabnya pembaharu zaman datang, untuk menyatukan seluruh umat manusia pada satu pihak. Sehingga dan melainkan jika rakyat, sama ada rakyat, sama ada rakyat negara kaya atau rakyat negara miskin, menyedari hak masing-masing, dan menyedari hak yang mereka terhutang kepada Penciptanya, jika tidak, tidak akan ada kedamaian. dalam masyarakat atau di dunia.' [2]

Adakah Khalifah Akan Kembali ke Pakistan?

Selepas pemisahan India dan Pakistan, ibu pejabat Jamaat Ahmadiyah Muslim berpindah dari tempat kelahirannya di Qadian, India, ke Pakistan. Di bawah bimbingan Khalifah Kedua (ra), sebidang tanah telah diperoleh dan pada tahun 1948, batu asas telah diletakkan untuk menjadi Rabwah, ibu pejabat baru Jamaat Ahmadiyah Muslim. Rabwah kekal sebagai ibu pejabat pusat Jamaat Ahmadiyah Muslim, dan rumah utama Khalifah sehingga 1984, apabila Khalifah Keempat (rh) terpaksa berhijrah dari Pakistan ke United Kingdom, kerana undang-undang yang tidak adil yang dimulakan di Pakistan terhadap Ahmadiyah, mengisytiharkan mereka. orang bukan Islam. Akibatnya, ibu pejabat Jamaat beralih ke UK. Memandangkan penganiayaan berat yang dihadapi oleh Ahmadiyah, Khalifah Keempat (rh), mahupun Khalifah Kelima dan Ketua Pimpinan Jamaat Ahmadiyah Muslim di seluruh dunia tidak dapat kembali ke Pakistan. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) jika Huzur (atba) meramalkan akan kembali ke Pakistan.

Huzur (atba) menjawab:

‘Jika ini dimaksudkan untuk diramalkan, maka Allah Taala tidak akan menggunakan perkataan “tiba-tiba” (بغتتاً); Allah SWT telah menetapkan bahawa apa-apa yang akan berlaku akan berlaku secara tiba-tiba. Nabi saw juga menyangka baginda akan kembali ke Makkah tetapi pada kali pertama, baginda tidak dapat menunaikan haji dan terpaksa kembali mengikut perjanjian Hudaibiyah. Kemudian tiba-tiba keadaan berubah dan dia dapat kembali dengan cara yang tidak diduga. Ini adalah bagaimana masyarakat agama membuat pulangan mereka. Beritahu saya, berapa banyak yang anda telah bersedia untuk ini? Berapa ramai orang yang solat sunat dan bersedekah serta mengajar anak-anak mereka mendoakan agar ibu pejabat kita dikembalikan kepada kita? Anda perlu berusaha sendiri untuk ini.’ [3]

Apakah Kaedah Terbaik untuk Memilih Pasangan Hidup?

Keputusan perkahwinan bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan; ia adalah soal memilih pasangan hidup untuk memulakan hidup dan keluarga baru. Justeru, perkara ini memerlukan perhatian dan pemikiran yang teliti. Umumnya, Ahmadiyah mengamalkan sistem perkahwinan yang diatur, di mana cadangan dibuat oleh ibu bapa yang juga memberikan bimbingan mereka, selepas itu keputusan muktamad kemudian diserahkan kepada bakal pengantin. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Huzur (atba) tentang tindakan terbaik dalam memilih pasangan.

Huzur (atba) menjawab:

‘Berdoalah selama empat puluh hari dan hanya hantar usul jika anda berasa puas – jika tidak, jangan hantar usul. Tambahan pula, gadis itu tidak boleh menjawab dengan tergesa-gesa, sebaliknya, dia harus meluangkan masa untuk berdoa sebelum memberikan jawapannya. Nabi saw menyebut empat syarat; manusia duniawi melihat kecantikan, keluarga dan harta. Walau bagaimanapun, Nabi saw bersabda bahawa seorang mukmin yang sejati harus memberi tumpuan kepada sama ada bakal pasangan itu soleh. Apabila kita memberi tumpuan kepada nilai-nilai agama dan tradisi Jamaat kita, maka gadis-gadis juga akan menumpukan untuk menjadi soleh dan begitu juga dengan lelaki. Maka penekanan sekali lagi menjadi didikan agamanya.’ [4]

Iman Yang Benar Hendaklah Diiringi Amalan Soleh

Jamaat Ahmadiyah diberkati bukan sahaja untuk menerima Hazrat Masihi Mauud as dan Mahdi yang ditunggu-tunggu pada zaman ini, tetapi mempunyai sistem pengganti yang dikenali sebagai Khalifah. Di bawah bimbingan Khalifah, masyarakat Islam yang sebenar dicari untuk ditubuhkan, mengikut ajaran Al-Qur’an dan Nabi saw, dengan itu membawa keamanan dan keharmonian dalam diri kita dan seluruh dunia. Walau bagaimanapun, ini memerlukan lebih banyak dari hanya beriman dan percaya kepada kebenaran. Sebaliknya, iman yang sebenar mesti disertai dengan amal soleh. Pada suatu ketika, Huzur (atba) berkata:

‘Kita hanya boleh benar-benar taat kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw) dan boleh mencapai ketenangan jiwa dan kepuasan apabila tindakan kita semata-mata untuk tujuan mencapai keredaan Tuhan Yang Maha Kuasa; dan masyarakat sebegini di bawah naungan Khilafat hanya boleh ditubuhkan apabila setiap tindakan kita benar-benar memenuhi hak yang terhutang kepada Allah dan hak yang terhutang kepada manusia. Oleh itu, tidak cukup dengan hanya mengeluarkan kata-kata; sebaliknya, kita mesti sentiasa mengingati arahan Allah yang Maha Berkuasa ini, bahawa hanya orang-orang yang beriman sahaja yang akan mendapat manfaat daripada institusi Khilafat, yang beramal soleh.

Hazrat Masihi Mau’ud as bersabda:

“Dalam Al-Quran, Allah SWT telah mewajibkan untuk melakukan amal soleh dengan iman. Sesuatu perbuatan itu dikira soleh atau baik apabila ia bebas daripada segala macam noda. Ingat, perbuatan manusia sentiasa menjadi mangsa pencuri. Siapakah pencuri itu? Ia adalah berlagak”, iaitu apabila manusia melakukan sesuatu perbuatan untuk menunjukkan kepada orang lain. “Kemudian ada ujab” yang bermaksud melaksanakan sesuatu amalan dan berbesar hati dengan perbuatan sendiri. "Begitu juga, segala macam maksiat dan kejahatan", yang kadang-kadang, seseorang mungkin tidak menyedari yang mereka lakukan, "akhirnya merosakkan perbuatan baik seseorang. Amalan yang soleh ialah perbuatan yang bebas dari memikirkan segala kezaliman, kesombongan, tipu muslihat, kejahatan dan perampasan hak orang lain.”

Ini, pada dasarnya, adalah amal soleh yang sebenar. Ia bukan semata-mata menahan diri daripada melakukan perbuatan jahat, malah, Hazrat Masihi Mau’ud (as) menyatakan bahawa walaupun pemikiran untuk berbuat demikian tidak boleh masuk ke dalam fikiran seseorang. Barulah seseorang itu boleh dipanggil beriman dan beramal soleh.

Kemudian, Hazrat Masihi Mau’ud as bersabda, “Sebagaimana seseorang dapat dilindungi oleh amal soleh mereka di akhirat, mereka juga dapat dilindungi melaluinya di dunia ini.”

Hazrat Masihi Mau’ud (as) kemudiannya menyatakan, “Walaupun ada seorang individu dalam rumah tangga yang melakukan amal soleh, seluruh rumah dapat diselamatkan sebagai hasilnya. Berhati-hatilah dengan fakta ini bahawa sehingga seseorang itu melakukan perbuatan yang baik, hanya mengaku beriman tidak ada faedahnya.” [5]

Oleh itu, amal soleh adalah syarat yang mutlak diperlukan bersama iman.’ [6]

________________________________________

NOTA HUJUNG

[1] https://www.youtube.com/watch?v=_MNnHi9tQ68

[2] Pertemuan dengan Wartawan dari Gambia 22 Mei 2021

[3] Pertemuan dengan Amila National Lajnah UK, 6 Januari 2019

[4] Ibid

[5] Malfuzat, Jld. 4, ms 274-275

[6] Khutbah Jumaat 28 Mei 2021

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad