AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 13
AlHakam
Sinar Kebijaksanaan untuk
Dunia Moden Bahagian 13
14hb September 2021
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang Mulia, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba)
mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu
dia adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan
memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan
kita masing-masing kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap
pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas
kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan
yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.
The Review of Religions
berbesar hati untuk mempersembahkan beberapa 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur
(atba) yang diambil dari pelbagai sumber yang berbeza, untuk manfaat
pembacanya.
Kandungan
Mengapa Ahmadiyah
Dihalang Memasuki Makkah?
Mengapa Dunia Gagal
Mencapai Keamanan, Walaupun Begitu Maju?
Adakah Khalifah Akan
Kembali ke Pakistan?
Apakah Kaedah Terbaik
untuk Memilih Pasangan Hidup?
Iman Yang Benar Hendaklah
Diiringi Amalan Soleh
Mengapa Ahmadiyah
Dihalang Memasuki Makkah?
Makkah adalah pusat dunia
Islam. Ia adalah tempat kelahiran Islam, dan pendirinya, Nabi Muhammad (saw).
Ia juga merupakan rumah kepada masjid utama dalam Islam, Ka`bah Suci, yang
menghadap ke arah umat Islam di seluruh dunia semasa menunaikan solat. Makkah
juga merupakan tempat berjuta-juta umat Islam berkumpul untuk menunaikan haji,
haji Islam, serta umrah haji yang lebih kecil. Bagi Ahmadi Muslim bagaimanapun,
melakukan perjalanan ke kota suci Makkah boleh menjadi sukar pada masa-masa
tertentu, kerana Ahmadi dianggap oleh majoriti penduduk Islam sebagai 'bukan
Islam'. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Huzur (atba) mengapa begitu
sukar bagi beberapa orang Ahmadi untuk pergi ke Makkah.
Huzur (atba) menjawab:
‘Jika seseorang itu
diketahui sebagai seorang Ahmadi, mereka diberitahu bahawa mereka kafir dan
mereka tidak dibenarkan [masuk Makkah]. Ini walaupun hakikatnya kita adalah
orang Islam; sebagaimana yang telah dinyatakan oleh Nabi saw, sesiapa yang
menyatakan ‘tiada tuhan selain Allah, Muhammad (saw) adalah Rasul-Nya’ adalah
seorang Muslim. Malah, Nabi saw juga mengatakan bahawa seseorang yang hanya
menyatakan 'tiada tuhan selain Allah' juga seorang Muslim. Kami mengisytiharkan
‘tiada tuhan selain Allah, Muhammad (saw) adalah Rasul-Nya’ namun orang masih
melabel kami sebagai kafir. Kerajaan di sana memperlakukan kami secara tidak
adil dan tidak membenarkan kami pergi jika mereka mengetahui seseorang itu
seorang Ahmadi. Walaupun begitu, bagaimanapun, terdapat ramai Ahmadi yang pergi
[ke Makkah] dan menunaikan haji serta umrah. Ramai orang telah mula pergi
sekarang, termasuk ramai orang dari UK. Saya juga menyuruh seorang Ahmadi
menunaikan haji bagi pihak saya memandangkan saya tidak boleh pergi. Jika
seseorang dibenarkan pergi maka mereka harus pergi. Walaupun tidak ada
kebebasan sepenuhnya, Ahmadi tetap pergi menunaikan haji, selagi tidak ada yang
mengetahui bahawa mereka adalah Ahmadi jika tidak mereka akan dipukul di sana
dan dibuang. Oleh itu mereka melakukan kezaliman yang besar dengan tidak
membenarkan Ahmadi pergi naik Haji dan Ahmadi tidak diberikan hak mereka.’ [1]
Mengapa Dunia Gagal
Mencapai Keamanan, Walaupun Begitu Maju?
Generasi hari ini sedang
mengalami masa revolusioner di dunia, yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Kemajuan
dalam bidang seperti teknologi telah berkembang ke tahap yang menakjubkan. Oleh
itu, dunia berbangga menjadi lebih maju dan memiliki lebih banyak cara dan
pengetahuan berbanding sebelum ini. Namun pada masa yang sama, tidak kira
kemajuan teknologi hebat yang dicapai oleh dunia, nampaknya ada satu kemajuan
yang terus sukar difahami; kemajuan keamanan dunia. Seseorang pernah bertanya
kepada Yang Mulia Huzur (atba), mengapa walaupun begitu maju dari segi
teknologi, generasi hari ini masih gagal mencapai keamanan.
Huzur (atba) menjawab:
‘Ia bukan soal generasi
ini sahaja, sejak 50-60 dekad lalu, kita telah melihat gangguan ini di dunia.
Malah, hampir 107 tahun sejak Perang Dunia Pertama meletus, dan kemudian pada
Perang Dunia Kedua, itu juga lebih daripada 70 tahun. Sayang sekali, walaupun
kita maju, kita mengaku diri kita beradab, kita mendakwa diri kita lebih maju
daripada generasi sebelumnya, dan masih, kita cuba merampas hak masing-masing. Kita
merampas hak satu sama lain dan tanpa rasa malu. Semua orang berfikir bahawa
dia betul. Jadi sekarang, dalam dunia materialistik ini, walaupun kita telah
maju dari segi teknologi, tetapi kerakusan kita semakin meningkat. Seluruh
dunia adalah perkampungan global sekarang, dan kita dapat melihat bahawa,
negara itu telah mendapat lebih banyak kemudahan, mereka lebih maju dan kita
kurang maju, mereka mempunyai kemudahan yang lebih baik, mereka kaya dan kita
miskin dan itu juga membuat kekecewaan di kalangan rakyat. Kemajuan teknologi
ini telah menimbulkan kekecewaan, dan kerana kekecewaan ini, kita cuba merampas
aset dan harta orang lain, dengan cara oleh penjahat. Kita tidak peduli sama
ada ia adil atau tidak. Kuasa besar, walaupun pada hakikatnya mereka mempunyai
kuasa, mereka mempunyai sumber, mereka cuba merampas dan menguasai sumber kuasa
kecil. Berjuta-juta dolar sedang dikumpulkan dari negara-negara Afrika oleh
kuasa besar atas nama mewujudkan keamanan di negara mereka, atau untuk
pembangunan negara mereka. Tetapi pada hakikatnya, ia tidak dibelanjakan untuk
mereka. Sekiranya ia dibelanjakan dengan betul untuk negara-negara Afrika atau
negara-negara miskin di dunia, sama ada di Asia atau Afrika atau di tempat
lain, tidak akan ada tahap kemiskinan seperti yang boleh dilihat hari ini. Jadi
walaupun kita mengatakan bahawa terdapat kemajuan teknologi, tetapi kemajuan
itu telah membawa kita bersama, dan pada masa yang sama ia telah mewujudkan
permusuhan antara satu sama lain, dan pendendam, kebimbangan; terdapat begitu
banyak punca yang menimbulkan kekacauan dalam masyarakat, di seluruh dunia.
Jadi, kita kena pertimbangkan semua perkara ini, bagaimana kita boleh hidup
bersama. Inilah sebabnya, pada akhirnya, saya akan mengatakan sekali lagi
perkara yang sama; inilah sebabnya pembaharu zaman datang, untuk menyatukan
seluruh umat manusia pada satu pihak. Sehingga dan melainkan jika rakyat, sama
ada rakyat, sama ada rakyat negara kaya atau rakyat negara miskin, menyedari
hak masing-masing, dan menyedari hak yang mereka terhutang kepada Penciptanya, jika
tidak, tidak akan ada kedamaian. dalam masyarakat atau di dunia.' [2]
Adakah Khalifah Akan
Kembali ke Pakistan?
Selepas pemisahan India
dan Pakistan, ibu pejabat Jamaat Ahmadiyah Muslim berpindah dari tempat
kelahirannya di Qadian, India, ke Pakistan. Di bawah bimbingan Khalifah Kedua
(ra), sebidang tanah telah diperoleh dan pada tahun 1948, batu asas telah
diletakkan untuk menjadi Rabwah, ibu pejabat baru Jamaat Ahmadiyah Muslim.
Rabwah kekal sebagai ibu pejabat pusat Jamaat Ahmadiyah Muslim, dan rumah utama
Khalifah sehingga 1984, apabila Khalifah Keempat (rh) terpaksa berhijrah dari
Pakistan ke United Kingdom, kerana undang-undang yang tidak adil yang dimulakan
di Pakistan terhadap Ahmadiyah, mengisytiharkan mereka. orang bukan Islam.
Akibatnya, ibu pejabat Jamaat beralih ke UK. Memandangkan penganiayaan berat
yang dihadapi oleh Ahmadiyah, Khalifah Keempat (rh), mahupun Khalifah Kelima
dan Ketua Pimpinan Jamaat Ahmadiyah Muslim di seluruh dunia tidak dapat kembali
ke Pakistan. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba)
jika Huzur (atba) meramalkan akan kembali ke Pakistan.
Huzur (atba) menjawab:
‘Jika ini dimaksudkan
untuk diramalkan, maka Allah Taala tidak akan menggunakan perkataan “tiba-tiba”
(بغتتاً);
Allah SWT telah menetapkan bahawa apa-apa yang akan berlaku akan berlaku secara
tiba-tiba. Nabi saw juga menyangka baginda akan kembali ke Makkah tetapi pada
kali pertama, baginda tidak dapat menunaikan haji dan terpaksa kembali mengikut
perjanjian Hudaibiyah. Kemudian tiba-tiba keadaan berubah dan dia dapat kembali
dengan cara yang tidak diduga. Ini adalah bagaimana masyarakat agama membuat
pulangan mereka. Beritahu saya, berapa banyak yang anda telah bersedia untuk
ini? Berapa ramai orang yang solat sunat dan bersedekah serta mengajar
anak-anak mereka mendoakan agar ibu pejabat kita dikembalikan kepada kita? Anda
perlu berusaha sendiri untuk ini.’ [3]
Apakah Kaedah Terbaik
untuk Memilih Pasangan Hidup?
Keputusan perkahwinan
bukanlah sesuatu yang boleh dipandang ringan; ia adalah soal memilih pasangan
hidup untuk memulakan hidup dan keluarga baru. Justeru, perkara ini memerlukan
perhatian dan pemikiran yang teliti. Umumnya, Ahmadiyah mengamalkan sistem
perkahwinan yang diatur, di mana cadangan dibuat oleh ibu bapa yang juga
memberikan bimbingan mereka, selepas itu keputusan muktamad kemudian diserahkan
kepada bakal pengantin. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Huzur (atba)
tentang tindakan terbaik dalam memilih pasangan.
Huzur (atba) menjawab:
‘Berdoalah selama empat
puluh hari dan hanya hantar usul jika anda berasa puas – jika tidak, jangan
hantar usul. Tambahan pula, gadis itu tidak boleh menjawab dengan tergesa-gesa,
sebaliknya, dia harus meluangkan masa untuk berdoa sebelum memberikan
jawapannya. Nabi saw menyebut empat syarat; manusia duniawi melihat kecantikan,
keluarga dan harta. Walau bagaimanapun, Nabi saw bersabda bahawa seorang mukmin
yang sejati harus memberi tumpuan kepada sama ada bakal pasangan itu soleh.
Apabila kita memberi tumpuan kepada nilai-nilai agama dan tradisi Jamaat kita,
maka gadis-gadis juga akan menumpukan untuk menjadi soleh dan begitu juga
dengan lelaki. Maka penekanan sekali lagi menjadi didikan agamanya.’ [4]
Iman Yang Benar Hendaklah
Diiringi Amalan Soleh
Jamaat Ahmadiyah
diberkati bukan sahaja untuk menerima Hazrat Masihi Mauud as dan Mahdi yang
ditunggu-tunggu pada zaman ini, tetapi mempunyai sistem pengganti yang dikenali
sebagai Khalifah. Di bawah bimbingan Khalifah, masyarakat Islam yang sebenar
dicari untuk ditubuhkan, mengikut ajaran Al-Qur’an dan Nabi saw, dengan itu
membawa keamanan dan keharmonian dalam diri kita dan seluruh dunia. Walau
bagaimanapun, ini memerlukan lebih banyak dari hanya beriman dan percaya kepada
kebenaran. Sebaliknya, iman yang sebenar mesti disertai dengan amal soleh. Pada
suatu ketika, Huzur (atba) berkata:
‘Kita hanya boleh
benar-benar taat kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw) dan boleh
mencapai ketenangan jiwa dan kepuasan apabila tindakan kita semata-mata untuk
tujuan mencapai keredaan Tuhan Yang Maha Kuasa; dan masyarakat sebegini di bawah
naungan Khilafat hanya boleh ditubuhkan apabila setiap tindakan kita
benar-benar memenuhi hak yang terhutang kepada Allah dan hak yang terhutang
kepada manusia. Oleh itu, tidak cukup dengan hanya mengeluarkan kata-kata;
sebaliknya, kita mesti sentiasa mengingati arahan Allah yang Maha Berkuasa ini,
bahawa hanya orang-orang yang beriman sahaja yang akan mendapat manfaat
daripada institusi Khilafat, yang beramal soleh.
Hazrat Masihi Mau’ud as bersabda:
“Dalam Al-Quran, Allah
SWT telah mewajibkan untuk melakukan amal soleh dengan iman. Sesuatu perbuatan
itu dikira soleh atau baik apabila ia bebas daripada segala macam noda. Ingat,
perbuatan manusia sentiasa menjadi mangsa pencuri. Siapakah pencuri itu? Ia
adalah berlagak”, iaitu apabila manusia melakukan sesuatu perbuatan untuk
menunjukkan kepada orang lain. “Kemudian ada ujab” yang bermaksud melaksanakan
sesuatu amalan dan berbesar hati dengan perbuatan sendiri. "Begitu juga,
segala macam maksiat dan kejahatan", yang kadang-kadang, seseorang mungkin
tidak menyedari yang mereka lakukan, "akhirnya merosakkan perbuatan baik
seseorang. Amalan yang soleh ialah perbuatan yang bebas dari memikirkan segala
kezaliman, kesombongan, tipu muslihat, kejahatan dan perampasan hak orang
lain.”
Ini, pada dasarnya,
adalah amal soleh yang sebenar. Ia bukan semata-mata menahan diri daripada
melakukan perbuatan jahat, malah, Hazrat Masihi Mau’ud (as) menyatakan bahawa
walaupun pemikiran untuk berbuat demikian tidak boleh masuk ke dalam fikiran
seseorang. Barulah seseorang itu boleh dipanggil beriman dan beramal soleh.
Kemudian, Hazrat Masihi
Mau’ud as bersabda, “Sebagaimana seseorang dapat dilindungi oleh amal soleh
mereka di akhirat, mereka juga dapat dilindungi melaluinya di dunia ini.”
Hazrat Masihi Mau’ud (as)
kemudiannya menyatakan, “Walaupun ada seorang individu dalam rumah tangga yang
melakukan amal soleh, seluruh rumah dapat diselamatkan sebagai hasilnya.
Berhati-hatilah dengan fakta ini bahawa sehingga seseorang itu melakukan
perbuatan yang baik, hanya mengaku beriman tidak ada faedahnya.” [5]
Oleh itu, amal soleh
adalah syarat yang mutlak diperlukan bersama iman.’ [6]
________________________________________
NOTA HUJUNG
[1]
https://www.youtube.com/watch?v=_MNnHi9tQ68
[2] Pertemuan dengan
Wartawan dari Gambia 22 Mei 2021
[3] Pertemuan dengan
Amila National Lajnah UK, 6 Januari 2019
[4] Ibid
[5] Malfuzat, Jld. 4, ms
274-275
[6] Khutbah Jumaat 28 Mei
2021
Comments
Post a Comment