AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 20

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 20 | Kajian Agama

1993

Februari 1, 2022

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah pelita yang menyerlah bagi pemanduan dan pertolongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili peringkat tertinggi rujukan kepada Tuhan di dunia pada masa ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah ketua bukan sekular untuk berpuluh-puluh ribu dan ribuan di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej memenuhi hak kepada Tuhan, dan memenuhi tanggungjawab kita kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai acara, persidangan dengan organisasi yang sama sekali berbeza dan pelajaran kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan data dan persepsi yang tidak ternilai tentang pelbagai perkara yang sangat besar.

The Review of Religions berbesar hati untuk menyiarkan sebahagian daripada 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk keuntungan pembacanya.

Kandungan

Ketaatan kepada Khilafah adalah Perintah Allah

‘Khilafat Akan Berterusan’ – Pengajaran dalam Melindungi Terhadap Gangguan

Ketaatan kepada Khilafah adalah Perintah Allah

Sistem penerus yang sebenar (Khilafat) ditubuhkan selepas kewafatan seorang nabi. Selepas itu, Khalifah melambangkan misi nabi itu, dan merupakan ilustrasi rujukan kediaman kepada Tuhan. Khilafah Jamaat Ahmadiyah Muslim bermula selepas kewafatan Hazrat Masihi Mau’ud (as), dalam penyempurnaan janji Tuhan dalam Al-Qur’an, dan nubuatan yang dibuat oleh Nabi (saw). Oleh itu, hanya kerana pentingnya untuk mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya (saw), salah satu elemen yang paling penting untuk institusi dan kesinambungan Khilafah yang sebenar adalah ketaatan, sebagaimana yang dijelaskan oleh Huzur (atba):

'Tidak kira jika seseorang membuat seribu dakwaan sebagai orang yang beriman, sehingga dan melainkan mereka mematuhi perintah Allah Taala dan Rasul-Nya (saw) dengan penuh keyakinan dan penuh kesedaran dan berubah menjadi tabah dalam menghadapi setiap ujian dan cubaan, mereka tidak boleh diberi kejayaan. Oleh itu, untuk mencapai kejayaan dan kemenangan yang hakiki, adalah wajib untuk menunjukkan ketaatan penuh kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw). Untuk merealisasikan keredaan Allah Yang Maha Kuasa, adalah wajib untuk mematuhi perintah-perintah-Nya dengan keprihatinan bahawa seseorang tidak akan mendapat kemurkaan Tuhan yang dikasihi sebagai akibat dari beberapa tindakan yang mungkin telah mereka persembahkan. Begitu juga, adalah wajib untuk menegakkan kebenaran. Setiap perbuatan baik dan etika yang indah mesti diterima pakai kerana ini adalah perintah Tuhan Yang Maha Esa. Hanya apabila seseorang memenuhi situasi ini barulah mereka akan mencapai kejayaan dan diberikan keselamatan dari Allah Yang Maha Kuasa.

Apabila seseorang mempamerkan perkara ini, mereka akan melihat bahawa dalam banyak peristiwa mereka gagal untuk mengekalkan ketaatan biasa yang diramalkan daripada mereka - dan walaupun dalam situasi di mana mereka bertindak atas satu perkara yang memenuhi keperluan mereka, mereka mencapai ini dengan enggan. Arahan untuk mematuhi perintah Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya telah muncul berulang kali dalam ayat-ayat ini (24:52-58), bersama-sama dengan janji untuk mengekalkan Khilafah. Dalam frasa yang berbeza, Allah Yang Maha Kuasa menyatakan bahawa penubuhan Khilafah datang di bawah perintah untuk menunjukkan ketaatan kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw). Oleh itu, adalah penting bagi seseorang untuk berperilaku mengikut arahan Khilafat kerana itu juga merupakan antara perintah Allah Yang Maha Esa. Sebenarnya, untuk dapat menyelamatkan kesinambungan kehidupan duniawi dan bukan sekular seseorang, adalah penting bagi orang yang beriman untuk meningkatkan ketaatan mereka.

Nabi (saw) telah mengakui, “Sesiapa yang mentaati Amir [pemimpin] yang dilantik olehku, mentaatiku; dan sesiapa yang mentaatiku, mentaati Tuhan Yang Maha Esa. Sesiapa yang menderhaka kepada Amir yang dilantik olehku, menderhaka kepadaku dan kemaksiatanku sama dengan menderhaka kepada Tuhan Yang Maha Esa.”[1]

Ketaatan kepada Khalifah pada masa itu bagaimanapun, adalah jauh lebih penting daripada ketaatan yang didedahkan kepada Amir yang tidak normal.’[2]

‘Khilafat Akan Berterusan’ – Pengajaran dalam Melindungi Terhadap Gangguan

Sepanjang masa, umat pilihan Tuhan berhadapan dengan tentangan. Begitu juga, sepanjang masa telah berlaku bahawa umat pilihan Tuhan menang, seperti yang Dia sendiri telah janjikan. Perkara yang sama berlaku untuk penubuhan Khilafah; semua Khalifah dilindungi dan dibantu oleh Tuhan, dan tidak kira betapa kerasnya juga usaha mereka terhadapnya, Tuhan menegakkan Khilafat. Oleh itu, bukanlah sesuatu yang luar biasa untuk ada percubaan dan masalah yang ditimbulkan (sia-sia sahaja) ke arah Khilafat, seperti yang telah dilihat pada sebelumnya. Tetapi berdasarkan janji Tuhan, Khilafat akan terus bertahan sepanjang masa, sebagaimana Yang Mulia Huzur (atba) menyatakan:

‘Untuk menentukan agama di bumi, Allah Yang Maha Kuasa menugaskan manifestasi kedua selepas Hazrat Masihi Mau’ud (as). Allah Yang Maha Kuasa tidak mahu penentang agama bergembira, memikirkan bahawa agama telah dipadamkan sekali lagi dari bumi, dan tidak pula Allah Yang Maha Kuasa memerlukan Syaitan mengembara secara sembrono; sebagai gantinya, Allah SWT memusnahkan kebahagiaan palsu pihak lawan. Oleh itu, Allah Yang Maha Kuasa menetapkan agama di dunia dengan menyokong penubuhan Khilafah yang dimulakan selepas Hazrat Masihi Mau’ud (as).

Pada masa yang sama, Allah Taala telah menjadikan tanggungjawab mereka yang berkaitan dengan mengistiharkan penubuhan ini bahawa mereka perlu berkembang menjadi pembantu Khilafah untuk dapat memelihara institusi agama di dunia. Sambil membenarkan sumpah setia mereka (bai’at), mereka harus bertekad teguh untuk menjaga agama mereka sendiri, dan memperkenalkan orang lain kepada agama yang lembut dengan berkesan. Sebagaimana yang telah diakui oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as), telah menjadi ikutan Allah Taala sejak zaman berzaman untuk menentukan dua manifestasi, dan kita semua sedar bahawa manifestasi kedua adalah Khilafat. Oleh itu, Khilafah mempunyai rujukan penting kepada kemajuan iman dan merupakan separuh penting daripada Syariah Islam (peraturan). Iman tidak dapat maju tanpa Khilafah dan Jama’at tidak akan dapat tetap bersatu dengan keluarnya Khilafah.

Dengan rahmat Allah Yang Maha Kuasa, setiap daripada kita yang berhubung dengan Khilafat sedar bahawa penerusan Khilafat di dalam Jamaat ini adalah penting untuk agama; keyakinan yang sama ini dipegang oleh mereka yang tetap setia kepada Khilafat dan menyangkal para penyokong yang mencari untuk mewujudkan disfungsi pada masa kewafatan Khalifah Pertama (ra). Mereka memahami bahawa mereka tidak boleh memelihara agama tanpa tegaknya Khilafah. Segala syukur adalah kerana Allah, akibat pengorbanan dan agama perantaraan orang-orang ini yang mana ramai di antara kita yang menyanjung keturunan mereka mendapat manfaat daripada nikmat Khilafah. Usaha dan pengorbanan terbaik yang dibuat untuk penubuhan ini adalah oleh Khalifah Kedua (ra). Penentangnya melemparkan banyak tuduhan terhadapnya, namun, keperluan jantung koronarinya adalah untuk menjaga penubuhan Khilafah. Saya akan memaparkan sekilas tentang perkara ini lebih awal daripada anda dalam frasa Khalifah Kedua (ra) sendiri, kerana ini juga merupakan komponen masa lampau sejarah, dan kita harus menyelidik masa lalu sejarah untuk dapat melindungi diri kita daripada disfungsi. Ini juga boleh menjadi wajib untuk dapat mengukuhkan agama kita, kerana perkara-perkara ini pasti menunjukkan cara untuk melakukannya.

Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra), Khalifah Kedua Jamaat Ahmadiyah Muslim

Khalifah Kedua (ra) menyatakan, “Saya memanggil Maulvi Muhammad Ali (ra) ke salah satu bilik di rumah yang sama di mana Khalifah Pertama (ra) meninggal dunia, dan memintanya untuk tidak bertengkar sama ada perlu, atau tidak. menjadi Khilafah, dan pandangannya tidak boleh melampaui pemikiran bahawa orang seperti itu harus dipilih sebagai Khalifah, yang akan melindungi kepentingan Jamaat dan akan berusaha untuk kemajuan Islam. Hanya perkara itu boleh didamaikan di mana terdapat potensi untuk berkompromi.” Khalifah Kedua (ra) meneruskan, “Saya berkata kepada Maulvi [Muhammad Ali] bahawa dari segi pandangan peribadi, saya boleh mengorbankan sentimen saya sendiri demi dia, tetapi tidak boleh ada kompromi dalam perkara prinsip, kerana prinsip tidak boleh diabaikan. dalam apa jua keadaan. Satu-satunya perbezaan antara kami berdua adalah dalam kepercayaan bahawa Khilafah adalah bahagian yang diperlukan dalam iman. Walau bagaimanapun, dia tidak boleh menganggap Khilafah tidak sah, kerana dia baru sahaja berada di bawah kesetiaan seorang Khalifah (iaitu dia telah berikrar taat setia kepada Khalifah Pertama (ra) yang baru meninggal dunia), namun kini dia berkata bahawa kita tidak memerlukan Khilafah dan bebas daripada Khilafah.”

Khalifah Kedua (ra) menyebut kepadanya, “Selama enam tahun, kamu mengekalkan sumpah setiamu; Sesuatu yang dibenarkan selama enam tahun tidak boleh diharamkan sekarang, terutama yang diperintahkan oleh Allah Taala. Perbezaan dalam pendirian kami ialah jika anda mengaku, anda perlu menerima apa yang telah anda pakai (sumpah taat setianya kepada Khalifah Pertama). Namun, jika kita mengakui pandangan kita, kita harus meninggalkan apa yang dilarang oleh kepercayaan dan iman kita, dan kita akan menentang apa yang tidak pernah kita lawan. Oleh itu, adalah adil bagi anda untuk meneruskan jalan yang telah anda ambil dan jangan memaksa kami untuk bertindak bertentangan dengan iman dan prinsip kami.”

Mengenai pertanyaan siapa yang boleh membantu dalam kemajuan Jamaat dan Islam, Khalifah Kedua (ra) menyebut kepada Maulvi Muhammad Ali, "Kami akan menerima sesiapa sahaja yang anda setujui sebagai Khalifah seterusnya." Dengan izin Allah Yang Maha Kuasa, majoriti Jamaat menginginkan agar penubuhan Khilafah diteruskan, kerana mereka menyimpan dalam fikiran pimpinan jelas Hazrat Masihi Mau’ud (as). Apabila perhimpunan ini menjadi berkembang lanjut, Maulvi Muhammad Ali berdegil pergi. Orang ramai kemudian mula mengetuk pintu dan menimbulkan keributan, meminta keazaman dibuat dengan cepat dan ikrar taat setia mereka diambil. Khalifah Kedua (ra) menyatakan, “Saya memberitahu Maulvi Muhammad Ali bahawa saya telah menghapuskan keraguannya, dan oleh itu satu-satunya perkara di hadapannya ialah siapa Khalifah seterusnya, bukannya pemikiran bahawa tidak sepatutnya ada Khalifah. Selepas ini, Maulvi [Muhammad Ali] berkata, 'Saya tahu anda hanya menekan isu ini kerana anda tahu siapa Khalifah seterusnya.'" Khalifah Kedua (ra) berkata, "Saya menjawab kepadanya dengan mengatakan bahawa saya tidak melakukannya, tahu siapa Khalifah itu.” Khalifah Kedua (ra) meneruskan, “Aku akan membaiat sesiapa yang kamu (Maulvi Muhammad Ali) pilih sebagai Khalifah, dan apabila aku berikrar taat setia kepada Khalifah yang kamu pilih, tidak akan ada rasa takut terhadap pembangkang, kerana para penyokong Khilafat mendengar aku.” Bagaimanapun, Maulvi Muhammad Ali tidak bersetuju. Khalifah Kedua (ra) menyatakan, “Saya memberitahu Maulvi Muhammad Ali bahawa dia terus memburukkan saya, namun bagaimana saya dapat menunjukkan kepadanya apa yang ada di dalam hati saya? Saya bersedia untuk mempersembahkan sebarang pengorbanan yang mungkin.” Kemudian, apabila pintu terbuka dan dia muncul, Maulvi Muhammad Ahsan Amrohi memperkenalkan identiti Khalifah Kedua, Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad ra, dan Masyarakat menggesa beliau untuk menerima sahaja ikrar taat setia mereka. Dia menyebut bahawa dia tidak mengingati frasa ikrar taat setia, yang mana Maulvi Sarwar Shah menyebut bahawa dia akan mempelajari frasa itu kepadanya. Oleh itu, disfungsi yang cuba dilakukan oleh penceroboh yang berusaha untuk menyekat manifestasi kedua ini telah digagalkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, dalam mencapai apa yang telah diramalkan oleh Nabi (saw), dengan itu menegakkan Khilafah di atas ajaran kenabian untuk kali kedua selepas kewafatan Hazrat Masihi Mau’ud (as).

Mereka yang telah menjauhkan diri dari Khilafat adalah setiap pelajar rohani dan sekular, mereka telah berpendidikan, mahir, makmur, berpangkat tinggi dan mempunyai pengurusan ke atas semua dana dalam perbendaharaan Anjuman, tetapi mereka tetap gagal dengan teruk. Selepas pemilihan Khalifah Kedua (ra), bukan sahaja Maulvi [Muhammad Ali] meninggalkan Qadian, namun kemudiannya, mereka bersamanya yang enggan berikrar taat setia [kepada Khilafah] terus menimbulkan pelbagai masalah yang mereka cuba untuk menghapuskan penubuhan Khilafah, tetapi mereka selalu menemui kegagalan. kenapa? Kerana Allah Taala telah berjanji bahawa tegaknya Khilafah akan diteruskan.’[3]

 

NOTA HUJUNG

________________________________________

[1]Hadis Sahih al-Bukhari 7137

[2]Khutbah Jumaat 24 Mei 2019

[3]Khutbah Jumaat 29 Mei 2015

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad