AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 20
AlHakam
Sinar Kebijaksanaan untuk
Dunia Moden Bahagian 20 | Kajian Agama
1993
Februari 1, 2022
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang Mulia, Hazrat Mirza
Masroor Ahmad (atba) adalah pelita yang menyerlah bagi pemanduan dan pertolongan
Ilahi. Huzur (atba) mewakili peringkat tertinggi rujukan kepada Tuhan di dunia
pada masa ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah ketua bukan sekular untuk
berpuluh-puluh ribu dan ribuan di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej
memenuhi hak kepada Tuhan, dan memenuhi tanggungjawab kita kepada sesama
manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai acara, persidangan
dengan organisasi yang sama sekali berbeza dan pelajaran kanak-kanak, Yang
Mulia Huzur (atba) menyampaikan data dan persepsi yang tidak ternilai tentang
pelbagai perkara yang sangat besar.
The Review of Religions
berbesar hati untuk menyiarkan sebahagian daripada 'Sinar Kebijaksanaan' dari Huzur
(atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk keuntungan pembacanya.
Kandungan
Ketaatan kepada Khilafah
adalah Perintah Allah
‘Khilafat Akan
Berterusan’ – Pengajaran dalam Melindungi Terhadap Gangguan
Ketaatan kepada Khilafah
adalah Perintah Allah
Sistem penerus yang
sebenar (Khilafat) ditubuhkan selepas kewafatan seorang nabi. Selepas itu,
Khalifah melambangkan misi nabi itu, dan merupakan ilustrasi rujukan kediaman
kepada Tuhan. Khilafah Jamaat Ahmadiyah Muslim bermula selepas kewafatan Hazrat
Masihi Mau’ud (as), dalam penyempurnaan janji Tuhan dalam Al-Qur’an, dan
nubuatan yang dibuat oleh Nabi (saw). Oleh itu, hanya kerana pentingnya untuk
mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya (saw), salah satu elemen yang paling
penting untuk institusi dan kesinambungan Khilafah yang sebenar adalah
ketaatan, sebagaimana yang dijelaskan oleh Huzur (atba):
'Tidak kira jika
seseorang membuat seribu dakwaan sebagai orang yang beriman, sehingga dan
melainkan mereka mematuhi perintah Allah Taala dan Rasul-Nya (saw) dengan penuh
keyakinan dan penuh kesedaran dan berubah menjadi tabah dalam menghadapi setiap
ujian dan cubaan, mereka tidak boleh diberi kejayaan. Oleh itu, untuk mencapai
kejayaan dan kemenangan yang hakiki, adalah wajib untuk menunjukkan ketaatan
penuh kepada Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw). Untuk merealisasikan
keredaan Allah Yang Maha Kuasa, adalah wajib untuk mematuhi
perintah-perintah-Nya dengan keprihatinan bahawa seseorang tidak akan mendapat
kemurkaan Tuhan yang dikasihi sebagai akibat dari beberapa tindakan yang
mungkin telah mereka persembahkan. Begitu juga, adalah wajib untuk menegakkan
kebenaran. Setiap perbuatan baik dan etika yang indah mesti diterima pakai
kerana ini adalah perintah Tuhan Yang Maha Esa. Hanya apabila seseorang
memenuhi situasi ini barulah mereka akan mencapai kejayaan dan diberikan
keselamatan dari Allah Yang Maha Kuasa.
Apabila seseorang
mempamerkan perkara ini, mereka akan melihat bahawa dalam banyak peristiwa
mereka gagal untuk mengekalkan ketaatan biasa yang diramalkan daripada mereka -
dan walaupun dalam situasi di mana mereka bertindak atas satu perkara yang memenuhi
keperluan mereka, mereka mencapai ini dengan enggan. Arahan untuk mematuhi
perintah Allah Yang Maha Kuasa dan Rasul-Nya telah muncul berulang kali dalam
ayat-ayat ini (24:52-58), bersama-sama dengan janji untuk mengekalkan Khilafah.
Dalam frasa yang berbeza, Allah Yang Maha Kuasa menyatakan bahawa penubuhan
Khilafah datang di bawah perintah untuk menunjukkan ketaatan kepada Allah Yang
Maha Kuasa dan Rasul-Nya (saw). Oleh itu, adalah penting bagi seseorang untuk
berperilaku mengikut arahan Khilafat kerana itu juga merupakan antara perintah
Allah Yang Maha Esa. Sebenarnya, untuk dapat menyelamatkan kesinambungan
kehidupan duniawi dan bukan sekular seseorang, adalah penting bagi orang yang
beriman untuk meningkatkan ketaatan mereka.
Nabi (saw) telah mengakui,
“Sesiapa yang mentaati Amir [pemimpin] yang dilantik olehku, mentaatiku; dan
sesiapa yang mentaatiku, mentaati Tuhan Yang Maha Esa. Sesiapa yang menderhaka
kepada Amir yang dilantik olehku, menderhaka kepadaku dan kemaksiatanku sama
dengan menderhaka kepada Tuhan Yang Maha Esa.”[1]
Ketaatan kepada Khalifah
pada masa itu bagaimanapun, adalah jauh lebih penting daripada ketaatan yang
didedahkan kepada Amir yang tidak normal.’[2]
‘Khilafat Akan
Berterusan’ – Pengajaran dalam Melindungi Terhadap Gangguan
Sepanjang masa, umat
pilihan Tuhan berhadapan dengan tentangan. Begitu juga, sepanjang masa telah
berlaku bahawa umat pilihan Tuhan menang, seperti yang Dia sendiri telah
janjikan. Perkara yang sama berlaku untuk penubuhan Khilafah; semua Khalifah
dilindungi dan dibantu oleh Tuhan, dan tidak kira betapa kerasnya juga usaha
mereka terhadapnya, Tuhan menegakkan Khilafat. Oleh itu, bukanlah sesuatu yang
luar biasa untuk ada percubaan dan masalah yang ditimbulkan (sia-sia sahaja) ke
arah Khilafat, seperti yang telah dilihat pada sebelumnya. Tetapi berdasarkan
janji Tuhan, Khilafat akan terus bertahan sepanjang masa, sebagaimana Yang
Mulia Huzur (atba) menyatakan:
‘Untuk menentukan agama
di bumi, Allah Yang Maha Kuasa menugaskan manifestasi kedua selepas Hazrat Masihi
Mau’ud (as). Allah Yang Maha Kuasa tidak mahu penentang agama bergembira,
memikirkan bahawa agama telah dipadamkan sekali lagi dari bumi, dan tidak pula
Allah Yang Maha Kuasa memerlukan Syaitan mengembara secara sembrono; sebagai
gantinya, Allah SWT memusnahkan kebahagiaan palsu pihak lawan. Oleh itu, Allah
Yang Maha Kuasa menetapkan agama di dunia dengan menyokong penubuhan Khilafah
yang dimulakan selepas Hazrat Masihi Mau’ud (as).
Pada masa yang sama,
Allah Taala telah menjadikan tanggungjawab mereka yang berkaitan dengan mengistiharkan
penubuhan ini bahawa mereka perlu berkembang menjadi pembantu Khilafah untuk
dapat memelihara institusi agama di dunia. Sambil membenarkan sumpah setia
mereka (bai’at), mereka harus bertekad teguh untuk menjaga agama mereka
sendiri, dan memperkenalkan orang lain kepada agama yang lembut dengan
berkesan. Sebagaimana yang telah diakui oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as), telah
menjadi ikutan Allah Taala sejak zaman berzaman untuk menentukan dua
manifestasi, dan kita semua sedar bahawa manifestasi kedua adalah Khilafat.
Oleh itu, Khilafah mempunyai rujukan penting kepada kemajuan iman dan merupakan
separuh penting daripada Syariah Islam (peraturan). Iman tidak dapat maju tanpa
Khilafah dan Jama’at tidak akan dapat tetap bersatu dengan keluarnya Khilafah.
Dengan rahmat Allah Yang
Maha Kuasa, setiap daripada kita yang berhubung dengan Khilafat sedar bahawa
penerusan Khilafat di dalam Jamaat ini adalah penting untuk agama; keyakinan
yang sama ini dipegang oleh mereka yang tetap setia kepada Khilafat dan
menyangkal para penyokong yang mencari untuk mewujudkan disfungsi pada masa
kewafatan Khalifah Pertama (ra). Mereka memahami bahawa mereka tidak boleh
memelihara agama tanpa tegaknya Khilafah. Segala syukur adalah kerana Allah,
akibat pengorbanan dan agama perantaraan orang-orang ini yang mana ramai di
antara kita yang menyanjung keturunan mereka mendapat manfaat daripada nikmat
Khilafah. Usaha dan pengorbanan terbaik yang dibuat untuk penubuhan ini adalah
oleh Khalifah Kedua (ra). Penentangnya melemparkan banyak tuduhan terhadapnya,
namun, keperluan jantung koronarinya adalah untuk menjaga penubuhan Khilafah.
Saya akan memaparkan sekilas tentang perkara ini lebih awal daripada anda dalam
frasa Khalifah Kedua (ra) sendiri, kerana ini juga merupakan komponen masa
lampau sejarah, dan kita harus menyelidik masa lalu sejarah untuk dapat
melindungi diri kita daripada disfungsi. Ini juga boleh menjadi wajib untuk
dapat mengukuhkan agama kita, kerana perkara-perkara ini pasti menunjukkan cara
untuk melakukannya.
Hazrat Mirza Bashiruddin
Mahmud Ahmad (ra), Khalifah Kedua Jamaat Ahmadiyah Muslim
Khalifah Kedua (ra)
menyatakan, “Saya memanggil Maulvi Muhammad Ali (ra) ke salah satu bilik di
rumah yang sama di mana Khalifah Pertama (ra) meninggal dunia, dan memintanya
untuk tidak bertengkar sama ada perlu, atau tidak. menjadi Khilafah, dan
pandangannya tidak boleh melampaui pemikiran bahawa orang seperti itu harus
dipilih sebagai Khalifah, yang akan melindungi kepentingan Jamaat dan akan berusaha
untuk kemajuan Islam. Hanya perkara itu boleh didamaikan di mana terdapat
potensi untuk berkompromi.” Khalifah Kedua (ra) meneruskan, “Saya berkata
kepada Maulvi [Muhammad Ali] bahawa dari segi pandangan peribadi, saya boleh
mengorbankan sentimen saya sendiri demi dia, tetapi tidak boleh ada kompromi
dalam perkara prinsip, kerana prinsip tidak boleh diabaikan. dalam apa jua
keadaan. Satu-satunya perbezaan antara kami berdua adalah dalam kepercayaan
bahawa Khilafah adalah bahagian yang diperlukan dalam iman. Walau bagaimanapun,
dia tidak boleh menganggap Khilafah tidak sah, kerana dia baru sahaja berada di
bawah kesetiaan seorang Khalifah (iaitu dia telah berikrar taat setia kepada
Khalifah Pertama (ra) yang baru meninggal dunia), namun kini dia berkata bahawa
kita tidak memerlukan Khilafah dan bebas daripada Khilafah.”
Khalifah Kedua (ra)
menyebut kepadanya, “Selama enam tahun, kamu mengekalkan sumpah setiamu;
Sesuatu yang dibenarkan selama enam tahun tidak boleh diharamkan sekarang,
terutama yang diperintahkan oleh Allah Taala. Perbezaan dalam pendirian kami
ialah jika anda mengaku, anda perlu menerima apa yang telah anda pakai (sumpah
taat setianya kepada Khalifah Pertama). Namun, jika kita mengakui pandangan
kita, kita harus meninggalkan apa yang dilarang oleh kepercayaan dan iman kita,
dan kita akan menentang apa yang tidak pernah kita lawan. Oleh itu, adalah adil
bagi anda untuk meneruskan jalan yang telah anda ambil dan jangan memaksa kami
untuk bertindak bertentangan dengan iman dan prinsip kami.”
Mengenai pertanyaan siapa
yang boleh membantu dalam kemajuan Jamaat dan Islam, Khalifah Kedua (ra)
menyebut kepada Maulvi Muhammad Ali, "Kami akan menerima sesiapa sahaja
yang anda setujui sebagai Khalifah seterusnya." Dengan izin Allah Yang
Maha Kuasa, majoriti Jamaat menginginkan agar penubuhan Khilafah diteruskan,
kerana mereka menyimpan dalam fikiran pimpinan jelas Hazrat Masihi Mau’ud (as).
Apabila perhimpunan ini menjadi berkembang lanjut, Maulvi Muhammad Ali berdegil
pergi. Orang ramai kemudian mula mengetuk pintu dan menimbulkan keributan,
meminta keazaman dibuat dengan cepat dan ikrar taat setia mereka diambil.
Khalifah Kedua (ra) menyatakan, “Saya memberitahu Maulvi Muhammad Ali bahawa
saya telah menghapuskan keraguannya, dan oleh itu satu-satunya perkara di
hadapannya ialah siapa Khalifah seterusnya, bukannya pemikiran bahawa tidak
sepatutnya ada Khalifah. Selepas ini, Maulvi [Muhammad Ali] berkata, 'Saya tahu
anda hanya menekan isu ini kerana anda tahu siapa Khalifah seterusnya.'"
Khalifah Kedua (ra) berkata, "Saya menjawab kepadanya dengan mengatakan
bahawa saya tidak melakukannya, tahu siapa Khalifah itu.” Khalifah Kedua (ra)
meneruskan, “Aku akan membaiat sesiapa yang kamu (Maulvi Muhammad Ali) pilih
sebagai Khalifah, dan apabila aku berikrar taat setia kepada Khalifah yang kamu
pilih, tidak akan ada rasa takut terhadap pembangkang, kerana para penyokong
Khilafat mendengar aku.” Bagaimanapun, Maulvi Muhammad Ali tidak bersetuju.
Khalifah Kedua (ra) menyatakan, “Saya memberitahu Maulvi Muhammad Ali bahawa
dia terus memburukkan saya, namun bagaimana saya dapat menunjukkan kepadanya
apa yang ada di dalam hati saya? Saya bersedia untuk mempersembahkan sebarang
pengorbanan yang mungkin.” Kemudian, apabila pintu terbuka dan dia muncul,
Maulvi Muhammad Ahsan Amrohi memperkenalkan identiti Khalifah Kedua, Hazrat
Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad ra, dan Masyarakat menggesa beliau untuk
menerima sahaja ikrar taat setia mereka. Dia menyebut bahawa dia tidak
mengingati frasa ikrar taat setia, yang mana Maulvi Sarwar Shah menyebut bahawa
dia akan mempelajari frasa itu kepadanya. Oleh itu, disfungsi yang cuba
dilakukan oleh penceroboh yang berusaha untuk menyekat manifestasi kedua ini
telah digagalkan oleh Allah Yang Maha Kuasa, dalam mencapai apa yang telah diramalkan
oleh Nabi (saw), dengan itu menegakkan Khilafah di atas ajaran kenabian untuk
kali kedua selepas kewafatan Hazrat Masihi Mau’ud (as).
Mereka yang telah
menjauhkan diri dari Khilafat adalah setiap pelajar rohani dan sekular, mereka
telah berpendidikan, mahir, makmur, berpangkat tinggi dan mempunyai pengurusan
ke atas semua dana dalam perbendaharaan Anjuman, tetapi mereka tetap gagal
dengan teruk. Selepas pemilihan Khalifah Kedua (ra), bukan sahaja Maulvi
[Muhammad Ali] meninggalkan Qadian, namun kemudiannya, mereka bersamanya yang
enggan berikrar taat setia [kepada Khilafah] terus menimbulkan pelbagai masalah
yang mereka cuba untuk menghapuskan penubuhan Khilafah, tetapi mereka selalu
menemui kegagalan. kenapa? Kerana Allah Taala telah berjanji bahawa tegaknya
Khilafah akan diteruskan.’[3]
NOTA HUJUNG
________________________________________
[1]Hadis Sahih al-Bukhari
7137
[2]Khutbah Jumaat 24 Mei
2019
[3]Khutbah Jumaat 29 Mei
2015
Comments
Post a Comment