AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 14
AlHakam
Sinar
Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 14
23hb
September 2021
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang
Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan
Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia
hari ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh
juta di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada
Tuhan, dan menunaikan kewajipan kita masing-masing, sesama manusia. Sepanjang
Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan
organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba)
menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai
topik yang sangat luas.
The
Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada
‘Sinar Kebijaksanaan’ ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai
sumber, untuk manfaat pembacanya.
Kandungan
Apakah
Tanggungjawab Nabi dan Khalifah?
Adakah
Mungkin untuk Mengetahui Sama ada Anda Telah Diampuni oleh Tuhan?
Bagaimanakah
Kita Boleh Menjalinkan Hubungan Yang Bermakna dengan Tuhan?
Siapakah
yang Harus Kita Reda untuk Menyenangkan Tuhan?
Kunci
kepada Doa yang ikhlas dan Falsafah Durood [Selawat ke atas Nabi (saw)]
Apakah
Tanggungjawab Nabi dan Khalifah?
Atas
kasih dan belas kasihan-Nya, sepanjang sejarah, Tuhan Yang Maha Kuasa telah
melantik para pembimbing rohani agar Dia dapat melimpahkan ajaran-Nya kepada
umat manusia. Nabi Muhammad (saw) adalah manifestasi terbesar dari rahmat
Tuhan, dan kedatangannya membawa kesempurnaan agama. Selepas kewafatan seorang
nabi, Tuhan Yang Maha Kuasa melantik penggantinya untuk meneruskan dan memenuhi
tujuan yang sama. Suatu ketika, Huzur (atba) ditanya tentang tanggungjawab para
nabi dan pengganti mereka.
Huzur
(atba) menjawab:
Tanggungjawab
nabi adalah apa saja yang ditugaskan oleh Allah SWT kepadanya. Nabi saw membawa
agama, maka tanggungjawabnya adalah untuk menyebarkan agama itu, untuk mengajar
orang ramai, untuk membuat para pengikut mengetahui ajaran Islam yang sebenar.
Terdapat dua perkara yang didatangkan oleh nabi; satu, mendekatkan manusia
kepada Penciptanya, kepada Allah Yang Maha Esa. Kedua, untuk membiarkan mereka
menyedari kewajipan mereka antara satu sama lain, untuk melakukan perkara yang
baik dan perbuatan yang baik. Ini adalah kewajipan para nabi, dan Khalifah adalah
meneruskan tugas para nabi selepas kewafatannya [nabi].’ [1]
Adakah
Mungkin untuk Mengetahui Sama ada Anda Telah Diampuni oleh Tuhan?
Mencari
pertaubatan adalah penting kepada kemajuan rohani kerana ia membolehkan
seseorang individu mengenali kesilapan dan kelemahan masa lalu dan membolehkan
mereka menjauhi kelemahan itu untuk selama-lamanya. Namun, taubat yang sebenar
bukanlah tugas yang mudah. Ia memerlukan kerendahan hati, keazaman dan
ketabahan yang tinggi. Salah satu cara yang paling berkesan untuk mencapai
taubat sejati adalah melalui doa yang khusyuk dan doa yang rendah hati. Suatu
ketika, Huzur (atba) ditanya sama ada seseorang itu boleh mencapai tahap di
mana mereka menyedari bahawa mereka telah diampuni oleh Tuhan.
Huzur
(atba) menjawab:
‘Jika
seseorang tidak kembali melakukan dosa dan kesalahan yang sama, dan
mengembangkan kebencian terhadap perbuatan tersebut, maka taubatnya telah
diterima. Tidak semestinya Allah Taala menyatakan kepada kamu bahawa Dia telah
menerima taubat kamu. Terdapat pelbagai cara di mana seseorang boleh mengetahui
perkara ini, dan Allah Yang Maha Kuasa mempunyai cara-Nya sendiri untuk
melakukannya. Jika Allah memberitahu semua orang tentang diterimanya taubat
mereka, maka manusia akan melakukan perbuatan [buruk] baru setiap hari, dan
kemudian hanya meminta ampun untuk mereka. Justeru, Allah Taala telah
membuatkan kita dalam keadaan was-was agar seseorang itu terus beristighfar dan
bertaubat. Bahkan para nabi pun memohon ampun untuk menambah darjat mereka.
Jadi, jika kamu terus beristighfar dan bertaubat walaupun setelah taubatmu
diterima, maka Allah Taala akan terus meninggikan darjatmu, dan kamu akan
mengembangkan keengganan untuk berbuat dosa; inilah hakikat taubat yang
sebenar. Apakah faedahnya apabila mengetahui [bahawa taubatmu diterima]?
Objektif sebenar adalah untuk mendapat keredaan Allah; ‘Satu-satunya
kebimbangan mereka, sama ada siang atau malam, ialah bagaimana mereka dapat
menggembirakan kekasih mereka.’ Orang-orang yang solehlah yang mempunyai
kebimbangan ini, dan oleh itu ini dikatakan tentang mereka, bukan mereka yang
melakukan kejahatan. ‘Orang yang benar-benar mengasihi Tuhan ialah mereka yang
akan mempersembahkan sebarang korban di jalan-Nya; Satu-satunya kebimbangan
mereka, sama ada siang atau malam, ialah bagaimana mereka dapat menggembirakan
kekasih mereka.’ Orang-orang yang diterangkan di sini adalah kekasih Allah, dan
merekalah yang sentiasa prihatin [dengan keredaan Allah]. Oleh itu, apakah
faedah yang akan anda perolehi dengan mengetahui sama ada taubat anda telah
diterima? Satu-satunya kebimbangan anda adalah bahawa Allah Yang Maha Kuasa
menyelamatkan anda dan orang lain daripada melakukan kesilapan yang sama lagi.
Semakin seseorang berusaha untuk diselamatkan daripada kejahatan dan menjauhi
Syaitan, mereka boleh yakin bahawa taubat mereka diterima. Lagipun, apa itu
taubat? Ia adalah untuk mengembangkan kebencian terhadap dosa, dan untuk
membuat ikrar untuk tidak pernah melakukannya sama dosa lagi. Inilah hakikat
taubat. Jika ini diterapkan, maka taubat seseorang telah diterima.’ [2]
Bagaimanakah
Kita Boleh Menjalinkan Hubungan Yang Bermakna dengan Tuhan?
Tujuan
penggerak kehidupan adalah untuk menemui Tuhan dan menjalin hubungan
dengan-Nya. Sekiranya tujuan ini tercapai, ia membolehkan seseorang merasakan
rasa kepuasan yang tidak dapat dicapai melalui keinginan lain. Melalui ajaran
Islam, Allah SWT telah mengajar banyak kaedah untuk membina hubungan yang bermakna
dengan-Nya dan mencapai cinta-Nya. Huzur (atba) pernah ditanya bagaimana
seseorang boleh menjalinkan hubungan yang bermakna dengan Allah dan memenuhi
tujuan utama kehidupan ini.
Huzur
(atba) menjawab:
'Cara
terbaik ialah anda harus sentiasa berfikir bahawa apa sahaja yang anda lakukan,
Allah Yang Maha Kuasa sentiasa memerhati anda. Apa sahaja yang anda lakukan,
Allah Maha Melihat. Apabila anda mempunyai pemikiran seperti ini bahawa apa
sahaja yang anda lakukan Allah Taala mengawasi anda, maka anda tidak akan
melakukan perkara yang buruk dan anda akan cuba mengikut segala yang Allah
suruh lakukan dan anda cuba meninggalkan semua perkara yang Allah Yang Maha
Kuasa mengatakan bahawa anda tidak boleh melakukannya. Sentiasa berfikir bahawa
Allah SWT melihat setiap perbuatan dan tindakan anda, di mana sahaja anda
berada. Anda boleh menyembunyikan diri anda daripada orang ramai tetapi anda
tidak boleh menyembunyikan diri anda daripada Allah Yang Maha Kuasa - satu
perkara. Kedua, sebagaimana firman Allah Ta’ala bahwa solat lima waktu adalah
wajib. Anda perlu melakukan solat lima waktu ini. Apabila anda sedang bersolat,
maka anda berdoa kepada Allah Taala dalam sajdah anda supaya Allah Taala
menjadikan anda kuat dan teguh, agar anda mempunyai hubungan yang baik dengan
Allah Taala, dan Allah Taala mendengar doa anda. Dan apabila doa anda
didengari, maka anda akan mengembangkan hubungan anda dengan Allah Yang Maha
Esa dengan cara yang lebih baik. Jadi, jangan sekali-kali meninggalkan solat
lima waktu, dan semasa kamu solat, hendaklah kamu berdoa kepada Allah Yang Maha
Kuasa agar Dia menjadikan ikatan ini lebih kuat dan lebih teguh daripada
sebelumnya.’ [3]
Siapakah
yang Harus Kita Reda untuk Menyenangkan Tuhan?
Tiada
pencapaian yang lebih hebat di dunia selain melakukan sesuatu yang diredai
Allah. Dia sangat mengasihi ciptaan-Nya dan telah menyediakan cara kewujudan
dan sara hidup untuk semua. Jika seseorang itu sentiasa mengingati perkara ini
pada setiap masa, adalah sukar untuk tidak memikirkan cara-cara di mana
seseorang boleh menggembirakan-Nya. Salah satu cara kita diajar untuk
menyenangkan Tuhan adalah dengan melayani orang yang dikasihi Tuhan. Huzur (atba)
pernah ditanya, siapakah yang harus dilayan untuk mendapat keredaan Allah.
Huzur
(atba) menjawab:
‘Allah
Taala berfirman bahawa anda hendaklah mengucapkan salam (salam) kepada Nabi
saw. Jika anda berkata durood,
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ،
وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
[‘Ya
Allah, berkatilah Muhammad dan kaumnya sebagaimana Engkau telah memberkati
Ibrahim dan kaumnya, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Tinggi.
Ya
Allah, sejahterakanlah Muhammad dan kaumnya, sebagaimana Engkau telah
memakmurkan Ibrahim dan kaumnya, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha
Tinggi’]
maka
Allah Taala akan bergembira dan Dia akan mendengar doa kamu. Ia akan diredai
oleh Allah Yang Maha Esa. Maka, Allah Taala berfirman, apa saja yang tertulis
di dalam Al-Qur’an, ini adalah perintah-Ku, dan apa saja yang dilakukan oleh
Nabi (saw), itulah Sunnahnya. Jadi, jika kamu ingin menyenangkan Aku, kamu
ikuti Sunnah Nabi saw. Dan kemudian, di kemudian hari, seperti yang dinubuatkan
oleh Nabi (saw), pada hari-hari terakhir pembaharu zaman akan datang. Jadi,
Allah Yang Maha Kuasa berfirman jika kamu ingin menyenangkan Aku maka kamu
menerima pembaharu itu juga yang merupakan hamba sejati Nabi (saw) dan yang
kedatangannya telah diramalkan dalam Al-Quran juga. Jadi, jika kamu menerima Hazrat
Masihi Mau’ud (as) dan mengikuti ajarannya, maka kamu juga akan menyenangkan
Allah Yang Maha Kuasa. Kemudian, selepas itu sistem yang telah diberikan kepada
kita oleh Allah Taala selepas kewafatan Hazrat Masihi Mau’ud as, iaitu
Khilafah; jika anda terikat dengan Khilafah maka anda akan menjadi satu
masyarakat dan masyarakat yang kuat dan kemudian akan wujud perpaduan. Apabila
ada kesatuan, maka Allah Taala akan berkenan melihat kamu bersatu. Jadi,
perkara pertama ialah apabila anda meredai Allah Yang Maha Kuasa, maka anda
perlu mengikuti perintah yang diberikan dalam Al-Quran, kemudian anda mengikuti
Sunnah Nabi (saw), kemudian Hadisnya [sabda Nabi saw] dan tradisi, kemudian
cuba juga untuk menerima dan mengikuti ajaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
merupakan ajaran Islam yang sebenar dan penjelasan dan penghuraian sabda Nabi
(saw) dan Al-Qur’an. Kemudian dengan cara ini, anda boleh mendapat keredaan
Allah Taala. Apabila anda mengikuti semua perkara ini anda akan permudahkan
Allah Yang Maha Kuasa dan matlamat akhir seseorang adalah untuk mendapat
keredaan Allah Yang Maha Esa. Dan Allah Taala akan bergembira melihat kamu jika
kamu mengikuti semua perkara ini dan kemudian Dia akan menerima doa kamu dan
Dia akan gembira dengan kamu.’ [4]
Kunci
kepada Doa yang ikhlas dan Falsafah Durood [Selawat ke atas Nabi (saw)]
Solat
dan ibadah bukan sekadar gerak dan bibir. Adalah penting untuk memahami dan
mempercayai kata-kata yang kita ucapkan dalam permohonan kepada Tuhan, jika
tidak, kata-kata itu tetap kosong, tidak berkesan, dan tidak menyentuh hati.
Maka, solat itu dikira ikhlas dan benar apabila ia difahami dengan baik. Durood
[doa untuk menyampaikan selawat ke atas Nabi (saw)] adalah doa yang dipanjatkan
oleh umat Islam berkali-kali sehari, bukan hanya sebagai bukti cinta mereka
kepada Nabi (saw), tetapi juga cinta mereka kepada Tuhan. Tetapi Durood, sama
seperti setiap doa lain, hanya boleh berkuat kuasa jika ia benar-benar
difahami. Dalam hal ini, Yang Mulia Huzur (atba) menyatakan:
'Saya
akan menyebut secara ringkas bahawa doa yang ikhlas dipanjatkan apabila
seseorang mempunyai pemahaman penuh tentang apa sebenarnya yang mereka doakan.
Sekadar khidmat bibir tidak boleh membolehkan seseorang memahami makna
kata-kata itu, dan ia juga tidak akan memberi kesan kepada hati. Jika solat itu
tidak memberi kesan pada hati seseorang, maka ia tidak boleh mendatangkan
khusyuk dan emosi dalam solat. Oleh itu, agar ia memberi kesan kepada hati,
adalah penting bagi seseorang untuk mengetahui apa sebenarnya yang mereka
doakan dan mengapa.
Terdapat
berjuta-juta orang yang membaca durod tetapi tidak mengetahui maksudnya dan apa
faedah membaca durod untuk mereka dan bagi Nabi saw.
Pada
suatu ketika, Khalifah Kedua (ra) menjelaskan hal ini dan saya akan
membentangkan ringkasannya.
Dalam
durood, 'Allahumma salli' didahulukan dan 'Allahumma barik' didahulukan. Hikmah
di sebalik ini ialah 'Solat' bermaksud berdoa; oleh itu, 'Allahumma salli'
bermaksud, 'Ya Allah! Berdoalah untuk Nabi saw.’
Sekarang,
orang yang solat ada dua jenis; pertama, mereka yang tidak mempunyai apa-apa
dan mereka mencari daripada orang lain; yang lain adalah mereka yang mempunyai
kuasa penuh dan pemberian kepada orang lain. Oleh itu, apabila kita mengatakan
tentang Tuhan Yang Maha Esa bahawa Dia berdoa, bermakna Dia memerintahkan
makhluk-Nya, termasuk angin, air, gunung dan sebagainya untuk menyokong
hamba-Nya. Oleh itu, 'Allahumma salli' bermaksud, 'Ya Allah! Kurniakanlah
kepada Nabi-Mu (saw) segala kebaikan yang terdapat di dunia ini dan di Syurga.
Tinggikan dia dalam derajat dan penghormatan.’
Oleh
itu, apabila Allah Taala menetapkan sesuatu, maka tidak ada yang lebih besar
daripada itu kerana kita tidak dapat memahami skop apa yang ditetapkan dan
dikehendaki-Nya. Oleh itu, kami menyampaikan doa ini kepada Allah Yang Maha
Kuasa bahawa apa sahaja kedudukan yang paling tinggi di sisi-Nya atau pangkat
apa pun yang Dia kehendaki, semoga Dia mengabulkan itu kepada Nabi (saw).
‘Allahumma
barik’ bermaksud, ‘Ya Allah! Rahmat, rahmat dan ganjaran yang telah kamu
kurniakan kepada Nabi (saw), tingkatkan mereka sedemikian rupa sehingga seluruh
rahmat dan keberkatan dunia ini dikumpulkan dan dilimpahkan kepadanya.’
Oleh
itu, pertama-tama Allah Taala akan mengabulkan apa yang Dia kehendaki, dan
ruang lingkupnya di luar apa yang kita bayangkan, dan kemudian kita berdoa
semoga Allah Taala memberkati yang begitu banyak sehingga ia terus meningkat
yang menjadi lebih sukar untuk memahami atau memahami magnitudnya.
Oleh
itu, apabila kita melafazkan selawat ini untuk Nabi (saw) dan kita terus
meneruskan selawat ini, maka kita juga akan mengambil bahagian dalam doa-doa
Nabi (saw) yang beliau lakukan untuk umatnya [pengikut]. Apabila kita berdoa
dengan sepenuh hati untuk kejayaan dan kemajuan agamanya dan agar dia berkuasa
di dunia, maka Allah Taala juga akan membolehkan kita mengambil doa ini dan
mendapat keberkatan durood kerana ini juga termasuk. doa untuk ummatnya. Kita
juga akan mendapat manfaat daripada buah-buahan yang tumbuh daripada benih yang
kita semai. Ini kerana solat 'salli' adalah seperti menabur benih dan 'barik'
boleh diumpamakan dengan buahnya. [5,6]
________________________________________
NOTA
HUJUNG
1.
Pertemuan dengan Wakaf-e-Nau Ireland 22 Mac 2019
2.
Pertemuan dengan Khuddam dari Jerman 9 Februari 2019
3.
Pertemuan dengan Atfal dari Gambia 30 Mei 2021
4.
Ibid
5.
Khutbat-e-Mahmud, Vol. 7, ms 77-78
6.
Khutbah Jumaat, 30 April 2021
Comments
Post a Comment