AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 14

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 14

23hb September 2021

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan kita masing-masing, sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada ‘Sinar Kebijaksanaan’ ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Apakah Tanggungjawab Nabi dan Khalifah?

Adakah Mungkin untuk Mengetahui Sama ada Anda Telah Diampuni oleh Tuhan?

Bagaimanakah Kita Boleh Menjalinkan Hubungan Yang Bermakna dengan Tuhan?

Siapakah yang Harus Kita Reda untuk Menyenangkan Tuhan?

Kunci kepada Doa yang ikhlas dan Falsafah Durood [Selawat ke atas Nabi (saw)]

Apakah Tanggungjawab Nabi dan Khalifah?

Atas kasih dan belas kasihan-Nya, sepanjang sejarah, Tuhan Yang Maha Kuasa telah melantik para pembimbing rohani agar Dia dapat melimpahkan ajaran-Nya kepada umat manusia. Nabi Muhammad (saw) adalah manifestasi terbesar dari rahmat Tuhan, dan kedatangannya membawa kesempurnaan agama. Selepas kewafatan seorang nabi, Tuhan Yang Maha Kuasa melantik penggantinya untuk meneruskan dan memenuhi tujuan yang sama. Suatu ketika, Huzur (atba) ditanya tentang tanggungjawab para nabi dan pengganti mereka.

Huzur (atba) menjawab:

Tanggungjawab nabi adalah apa saja yang ditugaskan oleh Allah SWT kepadanya. Nabi saw membawa agama, maka tanggungjawabnya adalah untuk menyebarkan agama itu, untuk mengajar orang ramai, untuk membuat para pengikut mengetahui ajaran Islam yang sebenar. Terdapat dua perkara yang didatangkan oleh nabi; satu, mendekatkan manusia kepada Penciptanya, kepada Allah Yang Maha Esa. Kedua, untuk membiarkan mereka menyedari kewajipan mereka antara satu sama lain, untuk melakukan perkara yang baik dan perbuatan yang baik. Ini adalah kewajipan para nabi, dan Khalifah adalah meneruskan tugas para nabi selepas kewafatannya [nabi].’ [1]

Adakah Mungkin untuk Mengetahui Sama ada Anda Telah Diampuni oleh Tuhan?

Mencari pertaubatan adalah penting kepada kemajuan rohani kerana ia membolehkan seseorang individu mengenali kesilapan dan kelemahan masa lalu dan membolehkan mereka menjauhi kelemahan itu untuk selama-lamanya. Namun, taubat yang sebenar bukanlah tugas yang mudah. Ia memerlukan kerendahan hati, keazaman dan ketabahan yang tinggi. Salah satu cara yang paling berkesan untuk mencapai taubat sejati adalah melalui doa yang khusyuk dan doa yang rendah hati. Suatu ketika, Huzur (atba) ditanya sama ada seseorang itu boleh mencapai tahap di mana mereka menyedari bahawa mereka telah diampuni oleh Tuhan.

Huzur (atba) menjawab:

‘Jika seseorang tidak kembali melakukan dosa dan kesalahan yang sama, dan mengembangkan kebencian terhadap perbuatan tersebut, maka taubatnya telah diterima. Tidak semestinya Allah Taala menyatakan kepada kamu bahawa Dia telah menerima taubat kamu. Terdapat pelbagai cara di mana seseorang boleh mengetahui perkara ini, dan Allah Yang Maha Kuasa mempunyai cara-Nya sendiri untuk melakukannya. Jika Allah memberitahu semua orang tentang diterimanya taubat mereka, maka manusia akan melakukan perbuatan [buruk] baru setiap hari, dan kemudian hanya meminta ampun untuk mereka. Justeru, Allah Taala telah membuatkan kita dalam keadaan was-was agar seseorang itu terus beristighfar dan bertaubat. Bahkan para nabi pun memohon ampun untuk menambah darjat mereka. Jadi, jika kamu terus beristighfar dan bertaubat walaupun setelah taubatmu diterima, maka Allah Taala akan terus meninggikan darjatmu, dan kamu akan mengembangkan keengganan untuk berbuat dosa; inilah hakikat taubat yang sebenar. Apakah faedahnya apabila mengetahui [bahawa taubatmu diterima]? Objektif sebenar adalah untuk mendapat keredaan Allah; ‘Satu-satunya kebimbangan mereka, sama ada siang atau malam, ialah bagaimana mereka dapat menggembirakan kekasih mereka.’ Orang-orang yang solehlah yang mempunyai kebimbangan ini, dan oleh itu ini dikatakan tentang mereka, bukan mereka yang melakukan kejahatan. ‘Orang yang benar-benar mengasihi Tuhan ialah mereka yang akan mempersembahkan sebarang korban di jalan-Nya; Satu-satunya kebimbangan mereka, sama ada siang atau malam, ialah bagaimana mereka dapat menggembirakan kekasih mereka.’ Orang-orang yang diterangkan di sini adalah kekasih Allah, dan merekalah yang sentiasa prihatin [dengan keredaan Allah]. Oleh itu, apakah faedah yang akan anda perolehi dengan mengetahui sama ada taubat anda telah diterima? Satu-satunya kebimbangan anda adalah bahawa Allah Yang Maha Kuasa menyelamatkan anda dan orang lain daripada melakukan kesilapan yang sama lagi. Semakin seseorang berusaha untuk diselamatkan daripada kejahatan dan menjauhi Syaitan, mereka boleh yakin bahawa taubat mereka diterima. Lagipun, apa itu taubat? Ia adalah untuk mengembangkan kebencian terhadap dosa, dan untuk membuat ikrar untuk tidak pernah melakukannya sama dosa lagi. Inilah hakikat taubat. Jika ini diterapkan, maka taubat seseorang telah diterima.’ [2]

Bagaimanakah Kita Boleh Menjalinkan Hubungan Yang Bermakna dengan Tuhan?

Tujuan penggerak kehidupan adalah untuk menemui Tuhan dan menjalin hubungan dengan-Nya. Sekiranya tujuan ini tercapai, ia membolehkan seseorang merasakan rasa kepuasan yang tidak dapat dicapai melalui keinginan lain. Melalui ajaran Islam, Allah SWT telah mengajar banyak kaedah untuk membina hubungan yang bermakna dengan-Nya dan mencapai cinta-Nya. Huzur (atba) pernah ditanya bagaimana seseorang boleh menjalinkan hubungan yang bermakna dengan Allah dan memenuhi tujuan utama kehidupan ini.

Huzur (atba) menjawab:

'Cara terbaik ialah anda harus sentiasa berfikir bahawa apa sahaja yang anda lakukan, Allah Yang Maha Kuasa sentiasa memerhati anda. Apa sahaja yang anda lakukan, Allah Maha Melihat. Apabila anda mempunyai pemikiran seperti ini bahawa apa sahaja yang anda lakukan Allah Taala mengawasi anda, maka anda tidak akan melakukan perkara yang buruk dan anda akan cuba mengikut segala yang Allah suruh lakukan dan anda cuba meninggalkan semua perkara yang Allah Yang Maha Kuasa mengatakan bahawa anda tidak boleh melakukannya. Sentiasa berfikir bahawa Allah SWT melihat setiap perbuatan dan tindakan anda, di mana sahaja anda berada. Anda boleh menyembunyikan diri anda daripada orang ramai tetapi anda tidak boleh menyembunyikan diri anda daripada Allah Yang Maha Kuasa - satu perkara. Kedua, sebagaimana firman Allah Ta’ala bahwa solat lima waktu adalah wajib. Anda perlu melakukan solat lima waktu ini. Apabila anda sedang bersolat, maka anda berdoa kepada Allah Taala dalam sajdah anda supaya Allah Taala menjadikan anda kuat dan teguh, agar anda mempunyai hubungan yang baik dengan Allah Taala, dan Allah Taala mendengar doa anda. Dan apabila doa anda didengari, maka anda akan mengembangkan hubungan anda dengan Allah Yang Maha Esa dengan cara yang lebih baik. Jadi, jangan sekali-kali meninggalkan solat lima waktu, dan semasa kamu solat, hendaklah kamu berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa agar Dia menjadikan ikatan ini lebih kuat dan lebih teguh daripada sebelumnya.’ [3]

Siapakah yang Harus Kita Reda untuk Menyenangkan Tuhan?

Tiada pencapaian yang lebih hebat di dunia selain melakukan sesuatu yang diredai Allah. Dia sangat mengasihi ciptaan-Nya dan telah menyediakan cara kewujudan dan sara hidup untuk semua. Jika seseorang itu sentiasa mengingati perkara ini pada setiap masa, adalah sukar untuk tidak memikirkan cara-cara di mana seseorang boleh menggembirakan-Nya. Salah satu cara kita diajar untuk menyenangkan Tuhan adalah dengan melayani orang yang dikasihi Tuhan. Huzur (atba) pernah ditanya, siapakah yang harus dilayan untuk mendapat keredaan Allah.

Huzur (atba) menjawab:

‘Allah Taala berfirman bahawa anda hendaklah mengucapkan salam (salam) kepada Nabi saw. Jika anda berkata durood,

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ

[‘Ya Allah, berkatilah Muhammad dan kaumnya sebagaimana Engkau telah memberkati Ibrahim dan kaumnya, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Tinggi.

Ya Allah, sejahterakanlah Muhammad dan kaumnya, sebagaimana Engkau telah memakmurkan Ibrahim dan kaumnya, sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Tinggi’]

maka Allah Taala akan bergembira dan Dia akan mendengar doa kamu. Ia akan diredai oleh Allah Yang Maha Esa. Maka, Allah Taala berfirman, apa saja yang tertulis di dalam Al-Qur’an, ini adalah perintah-Ku, dan apa saja yang dilakukan oleh Nabi (saw), itulah Sunnahnya. Jadi, jika kamu ingin menyenangkan Aku, kamu ikuti Sunnah Nabi saw. Dan kemudian, di kemudian hari, seperti yang dinubuatkan oleh Nabi (saw), pada hari-hari terakhir pembaharu zaman akan datang. Jadi, Allah Yang Maha Kuasa berfirman jika kamu ingin menyenangkan Aku maka kamu menerima pembaharu itu juga yang merupakan hamba sejati Nabi (saw) dan yang kedatangannya telah diramalkan dalam Al-Quran juga. Jadi, jika kamu menerima Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan mengikuti ajarannya, maka kamu juga akan menyenangkan Allah Yang Maha Kuasa. Kemudian, selepas itu sistem yang telah diberikan kepada kita oleh Allah Taala selepas kewafatan Hazrat Masihi Mau’ud as, iaitu Khilafah; jika anda terikat dengan Khilafah maka anda akan menjadi satu masyarakat dan masyarakat yang kuat dan kemudian akan wujud perpaduan. Apabila ada kesatuan, maka Allah Taala akan berkenan melihat kamu bersatu. Jadi, perkara pertama ialah apabila anda meredai Allah Yang Maha Kuasa, maka anda perlu mengikuti perintah yang diberikan dalam Al-Quran, kemudian anda mengikuti Sunnah Nabi (saw), kemudian Hadisnya [sabda Nabi saw] dan tradisi, kemudian cuba juga untuk menerima dan mengikuti ajaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang merupakan ajaran Islam yang sebenar dan penjelasan dan penghuraian sabda Nabi (saw) dan Al-Qur’an. Kemudian dengan cara ini, anda boleh mendapat keredaan Allah Taala. Apabila anda mengikuti semua perkara ini anda akan permudahkan Allah Yang Maha Kuasa dan matlamat akhir seseorang adalah untuk mendapat keredaan Allah Yang Maha Esa. Dan Allah Taala akan bergembira melihat kamu jika kamu mengikuti semua perkara ini dan kemudian Dia akan menerima doa kamu dan Dia akan gembira dengan kamu.’ [4]

Kunci kepada Doa yang ikhlas dan Falsafah Durood [Selawat ke atas Nabi (saw)]

Solat dan ibadah bukan sekadar gerak dan bibir. Adalah penting untuk memahami dan mempercayai kata-kata yang kita ucapkan dalam permohonan kepada Tuhan, jika tidak, kata-kata itu tetap kosong, tidak berkesan, dan tidak menyentuh hati. Maka, solat itu dikira ikhlas dan benar apabila ia difahami dengan baik. Durood [doa untuk menyampaikan selawat ke atas Nabi (saw)] adalah doa yang dipanjatkan oleh umat Islam berkali-kali sehari, bukan hanya sebagai bukti cinta mereka kepada Nabi (saw), tetapi juga cinta mereka kepada Tuhan. Tetapi Durood, sama seperti setiap doa lain, hanya boleh berkuat kuasa jika ia benar-benar difahami. Dalam hal ini, Yang Mulia Huzur (atba) menyatakan:

'Saya akan menyebut secara ringkas bahawa doa yang ikhlas dipanjatkan apabila seseorang mempunyai pemahaman penuh tentang apa sebenarnya yang mereka doakan. Sekadar khidmat bibir tidak boleh membolehkan seseorang memahami makna kata-kata itu, dan ia juga tidak akan memberi kesan kepada hati. Jika solat itu tidak memberi kesan pada hati seseorang, maka ia tidak boleh mendatangkan khusyuk dan emosi dalam solat. Oleh itu, agar ia memberi kesan kepada hati, adalah penting bagi seseorang untuk mengetahui apa sebenarnya yang mereka doakan dan mengapa.

Terdapat berjuta-juta orang yang membaca durod tetapi tidak mengetahui maksudnya dan apa faedah membaca durod untuk mereka dan bagi Nabi saw.

Pada suatu ketika, Khalifah Kedua (ra) menjelaskan hal ini dan saya akan membentangkan ringkasannya.

Dalam durood, 'Allahumma salli' didahulukan dan 'Allahumma barik' didahulukan. Hikmah di sebalik ini ialah 'Solat' bermaksud berdoa; oleh itu, 'Allahumma salli' bermaksud, 'Ya Allah! Berdoalah untuk Nabi saw.’

Sekarang, orang yang solat ada dua jenis; pertama, mereka yang tidak mempunyai apa-apa dan mereka mencari daripada orang lain; yang lain adalah mereka yang mempunyai kuasa penuh dan pemberian kepada orang lain. Oleh itu, apabila kita mengatakan tentang Tuhan Yang Maha Esa bahawa Dia berdoa, bermakna Dia memerintahkan makhluk-Nya, termasuk angin, air, gunung dan sebagainya untuk menyokong hamba-Nya. Oleh itu, 'Allahumma salli' bermaksud, 'Ya Allah! Kurniakanlah kepada Nabi-Mu (saw) segala kebaikan yang terdapat di dunia ini dan di Syurga. Tinggikan dia dalam derajat dan penghormatan.’

Oleh itu, apabila Allah Taala menetapkan sesuatu, maka tidak ada yang lebih besar daripada itu kerana kita tidak dapat memahami skop apa yang ditetapkan dan dikehendaki-Nya. Oleh itu, kami menyampaikan doa ini kepada Allah Yang Maha Kuasa bahawa apa sahaja kedudukan yang paling tinggi di sisi-Nya atau pangkat apa pun yang Dia kehendaki, semoga Dia mengabulkan itu kepada Nabi (saw).

‘Allahumma barik’ bermaksud, ‘Ya Allah! Rahmat, rahmat dan ganjaran yang telah kamu kurniakan kepada Nabi (saw), tingkatkan mereka sedemikian rupa sehingga seluruh rahmat dan keberkatan dunia ini dikumpulkan dan dilimpahkan kepadanya.’

Oleh itu, pertama-tama Allah Taala akan mengabulkan apa yang Dia kehendaki, dan ruang lingkupnya di luar apa yang kita bayangkan, dan kemudian kita berdoa semoga Allah Taala memberkati yang begitu banyak sehingga ia terus meningkat yang menjadi lebih sukar untuk memahami atau memahami magnitudnya.

Oleh itu, apabila kita melafazkan selawat ini untuk Nabi (saw) dan kita terus meneruskan selawat ini, maka kita juga akan mengambil bahagian dalam doa-doa Nabi (saw) yang beliau lakukan untuk umatnya [pengikut]. Apabila kita berdoa dengan sepenuh hati untuk kejayaan dan kemajuan agamanya dan agar dia berkuasa di dunia, maka Allah Taala juga akan membolehkan kita mengambil doa ini dan mendapat keberkatan durood kerana ini juga termasuk. doa untuk ummatnya. Kita juga akan mendapat manfaat daripada buah-buahan yang tumbuh daripada benih yang kita semai. Ini kerana solat 'salli' adalah seperti menabur benih dan 'barik' boleh diumpamakan dengan buahnya. [5,6]

________________________________________

NOTA HUJUNG

1. Pertemuan dengan Wakaf-e-Nau Ireland 22 Mac 2019

2. Pertemuan dengan Khuddam dari Jerman 9 Februari 2019

3. Pertemuan dengan Atfal dari Gambia 30 Mei 2021

4. Ibid

5. Khutbat-e-Mahmud, Vol. 7, ms 77-78

6. Khutbah Jumaat, 30 April 2021

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad