AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 16
AlHakam
Sinar
Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 16
26hb
Oktober 2021
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Yang
Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan
Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia
hari ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh
juta di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada
Tuhan, dan menunaikan kewajipan kita masing-masing. kepada sesama manusia.
Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan
organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba)
menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai
topik yang sangat luas.
The
Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada
‘Sinar Kebijaksanaan’ ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai
sumber, untuk manfaat pembacanya.
Kandungan
Adakah
Nabi (saw) Diutus untuk Dunia Lain Di Luar Bumi Ini?
Bagaimana
Saya Tahu jika Saya Mempunyai Kawan Baik?
Bagaimanakah
Kita Boleh Menyatakan Iman Kita pada Zaman Moden?
Menemui
Jalan Yang Benar'
Adakah
Nabi (saw) Diutus untuk Dunia Lain Di Luar Bumi Ini?
Dengan
perkembangan teknologi yang semakin meningkat dan ufuk yang semakin meluas
dalam penerokaan angkasa lepas dalam usaha mencari kehidupan di luar bumi ini,
ada yang berpendapat ia hanya menunggu masa sebelum kita mewujudkan komunikasi
dengan kehidupan luar bumi. Ia mungkin salah satu yang paling tidak diketahui,
dan hanya masa yang akan menentukan sama ada konsep ini menjadi kenyataan.
Walau bagaimanapun, kemungkinan besar membawa pemikiran yang menarik. Dalam
Al-Qur'an, Nabi Muhammad (saw) telah dipanggil 'rahmat untuk semua orang'. [1]
Oleh itu, umat Islam percaya bahawa Nabi saw membawa ajaran Islam yang
universal untuk semua orang. Jika komunikasi dengan kehidupan di luar bumi
akhirnya terjalin, adakah ini bermakna mesej dan ajaran yang dibawa oleh Nabi
(saw) juga terpakai kepada mereka? Soalan ini diajukan kepada Yang Mulia Huzur (atba)
pada suatu ketika.
Huzur
(atba) menjawab:
‘Sudah
tentu, Nabi (saw) adalah rahmat bagi semua umat (‘Alameen), dan tiada batasan
untuk ‘Alameen baginya, di mana sahaja ia berada. Terdapat nabi-nabi lain yang
berkaitan dengan mereka perkataan 'Alameen telah digunakan, tetapi ruang
lingkup 'Alameen untuk mereka terhad kepada tempat mereka diutuskan. Walau
bagaimanapun, Nabi saw diutus untuk seluruh dunia; dan apabila dunia ini
menjalin hubungan dengan dunia lain di mana terdapat kehidupan yang mempunyai
pengetahuan dan kefahaman, dan [konsep] agama sampai kepada mereka, maka sudah
tentu, Nabi saw akan menjadi nabi bagi mereka juga. Allah Yang Maha Kuasa
menugaskan Nabi saw untuk semua tempat di mana risalahnya dapat disampaikan,
kerana dengan menyebut diri-Nya 'Tuhan Seluruh Alam', dan kemudian dengan
memanggil Nabi (saw) 'sebagai rahmat untuk semua orang. ' dalam Al-Qur'an,
Tuhan telah meluaskan skop 'Alameen untuk Nabi saw. Ruang lingkup ‘Alameen
untuk Nabi (saw) meluas ke mana sahaja mesejnya sampai. Pada masa itu, mereka
perlu menerima [mesej ini]. Pada masa ini, anda harus menyampaikan mesej Nabi
(saw) kepada dunia ini dan dengan sendirinya akan menjadi satu kejayaan yang
hebat... Mulakan dengan kediaman anda sendiri, kemudian Allah Yang Maha Kuasa
akan mengurus yang lain, dan insya-Allah, apabila komunikasi dengan dunia lain
diwujudkan, Dia juga akan menyampaikan mesej di sana juga.' [2]
Bagaimana
Saya Tahu jika Saya Mempunyai Kawan Baik?
Salah
satu ikatan terpenting yang kami alami adalah persahabatan. Ikatan ini
berkembang dari masa ke masa, dengan orang yang kita temui di sekolah, tempat
kerja atau di mana-mana sahaja, dan menjadi cara sokongan, kebahagiaan dan
persahabatan. Adalah penting untuk mempunyai pengaruh positif di sekeliling
kita, tetapi sama pentingnya untuk menentukan sama ada seseorang itu
benar-benar kawan baik kepada kita, kerana Islam menekankan kepentingan
mengekalkan pergaulan yang baik. Pada suatu ketika, seorang gadis muda bertanya
kepada Baginda (aba) bagaimana kita boleh mengetahui sama ada seseorang itu
kawan baik kepada kita atau tidak.
Huzur
(atba) menjawab,
‘Allah
Yang Maha Kuasa telah memberi kamu hikmah; Allah Yang Maha Kuasa berkata anda
menggunakan itu. Anda boleh menilai antara baik dan buruk. Bolehkah anda
menilai apa yang buruk dan apa yang baik? Bolehkah anda menilai apa itu makanan
busuk dan apakah makanan yang baik?…Jika anda boleh menilai, maka anda harus
tahu bahawa siapa kawan baik anda. Dengan berinteraksi dengan rakan anda, anda
akan tahu bagaimana rakan anda bercakap; jika mereka bercakap dengan cara yang
sesuai, yang mengikut norma akhlak, maka dia adalah kawan baik anda. Jika
mereka bercakap dengan cara yang tidak sepatutnya, akhlak mereka tidak baik,
pergaulan mereka tidak baik, mereka terlalu banyak bergaul dengan budak lelaki,
mereka terlalu banyak bercakap tentang perkara duniawi, maka itu bermakna
mereka bukan kawan baik anda. Dan, jika anda memerlukan sesuatu, mereka
membantu anda, mereka ikhlas dengan anda, maka mereka adalah kawan baik anda.
Terdapat begitu banyak faktor lain yang membolehkan anda menilai siapa yang
baik dan siapa yang buruk.’ [3]
Bagaimana
Kita Boleh Menyatakan Iman Kita dalam Masa Moden?
Pada
zaman ini, sebilangan orang memandang rendah agama dan menganggapnya sebagai
perkara sampingan daripada mengejar duniawi. Tambahan pula, di tengah-tengah
pengaruh dunia moden, mereka yang beragama mungkin kadang-kadang sukar untuk
menyatakan kepercayaan mereka. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Yang
Mulia Huzur (atba), 'bagaimana kita boleh berpegang teguh pada iman kita
sedangkan orang lain mungkin mempunyai kepercayaan duniawi, dan seseorang itu
takut untuk menyatakan ideanya sendiri kerana takut diklasifikasikan sebagai
biadap atau mundur?'
Huzur
(atba) menjawab,
'Perkara
pertama ialah anda membuang kompleks rendah diri anda. Jika anda beriman, dan
jika anda menyangka bahawa agama anda adalah agama yang benar, dan ia adalah
agama yang terakhir, dan ia adalah agama yang sempurna, dan ia mengandungi
semua ajaran yang baik yang diturunkan kepada nabi-nabi terdahulu, maka tidak
boleh ada. mana-mana kompleks. Kedua, orang-orang yang duniawi, yang tidak mahu
mendengar anda dalam hal agama, mengapa memaksa mereka untuk mendengar anda.
Cari kawan yang baik, bercakap dengan mereka dalam suasana yang ringan, dan
apabila anda berfikir bahawa mereka bersedia untuk mendengar tentang Tuhan,
tentang agama, tentang iman, maka anda boleh bercakap dengan mereka, itulah
ajaran Islam yang sebenar. Dan jangan sekali-kali mengatakan secara
terang-terangan bahawa Islam adalah agama tertinggi dan ia lebih baik daripada
agama lain. Walaupun kita boleh buktikan ketuanan Islam ke atas semua agama
lain, tapi tak payah nak marah orang lain cakap benda ini terus. Apabila mereka
datang untuk mendengar anda, mereka bercakap dengan anda tentang agama,
kemudian anda boleh tunjukkan kepada mereka beberapa bukti; apa itu agama, apa
itu Tuhan, apa yang anda percaya, apa kepercayaan anda terhadap Allah Yang Maha
Esa, dan apa kepercayaan anda yang lain berkenaan dengan nabi-nabi. Dan
terdapat banyak lagi perintah-perintah lain, jika anda membaca Al-Quran maka
anda akan tahu. Kemudian, perlahan-lahan, dengan kebijaksanaan, dan dengan
perbincangan yang baik, anda boleh memberitahu mereka. Kemudian mereka akan
mendengar anda, jika anda hanya berterus-terang, mereka pasti akan mengatakan
anda kurang ajar dan mundur. Jangan cuba berterus terang, jadilah bijak.’ [4]
Menemui
'Jalan Yang Benar'
Apabila
cuba mencapai apa-apa tujuan, melakukan perkara yang betul, menggunakan kaedah
yang betul dan melangkah di jalan yang betul ke arah kejayaan adalah sangat
penting. Bagi umat Islam, aspek utama iman adalah menunaikan solat lima waktu,
dan salah satu bahagian yang paling penting dalam solat ini ialah membaca surah
pembukaan Al-Quran, Surah Al-Fatihah. Surah ini mengandungi doa, memohon kepada
Allah agar dipimpin ke jalan yang benar. Oleh itu, umat Islam sering membaca
doa ini sepanjang hari, dengan harapan untuk mencapai kedekatan dan keredaan
Allah. Suatu ketika, semasa menjelaskan falsafah mencari jalan yang benar, Huzur
(atba) berkata:
‘Dalam
Surah Al-Fatihah [pembukaan Surah Al-Qur’an], Allah Taala telah mengajarkan
kepada kita doa berikut:
اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ
‘Tunjukilah
kami ke jalan yang benar.’
Maksud
doa ini adalah luas. Semasa menghuraikan perkara ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as)
menyatakan bahawa apabila seorang petani mempelajari sifat-sifat dan kemahiran
yang diperlukan untuk bertani, pada ketika itulah dia menjadi mahir dalam
amalan bertani, bermakna apabila seorang petani mempelajari ilmu tentang
pertanian. Kerana dia tahu membajak, menyemai benih, bila menyuburkan tanah,
bila menyiram, bila menyembur sawah, barulah boleh dikatakan mereka berada di
landasan yang betul dalam profesion mereka. Dengan cara yang sama, seseorang
harus mencari jalan yang benar untuk bertemu dengan Tuhan dan berdoa: “Wahai
Tuhanku! Aku adalah hambamu yang berdosa dan hina. Tolong bimbing saya!”
Berdoalah kepada Tuhan untuk semua keperluan anda, tidak kira betapa kecilnya
mereka, kerana Dialah yang Maha Memberi. Orang yang paling soleh ialah orang
yang paling banyak berdoa, kerana jika pengemis mengetuk pintu orang yang
bakhil, suatu hari nanti dia akan merasa malu dan memberikan sesuatu kepada
pengemis itu. Oleh itu, orang yang memohon di hadapan Tuhan Yang Maha Esa, yang
kemurahan-Nya tidak tertandingi, bagaimana mungkin dia tidak menerima
daripada-Nya? Oleh itu, orang yang meminta, akhirnya menerima.’ [5]
________________________________________
NOTA
HUJUNG
[1]
Al-Quran 21:108
[2]
Pertemuan dengan Ansarullah Switzerland – 19 Jun 2021
[3]
Pertemuan dengan Nasirat UK – 26 Jun 2021
[4]
Ibid
[5]
Khutbah Jumaat – 25 Oktober 2019
Comments
Post a Comment