AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 16

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 16

26hb Oktober 2021

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) adalah cahaya petunjuk dan sokongan Ilahi. Huzur (atba) mewakili tahap tertinggi hubungan dengan Tuhan di dunia hari ini dan oleh itu Huzur (atba) adalah pemimpin rohani untuk berpuluh-puluh juta di seluruh dunia, dan memperjuangkan mesej untuk memenuhi hak kepada Tuhan, dan menunaikan kewajipan kita masing-masing. kepada sesama manusia. Sepanjang Khutbah Jumaatnya, berucap pada pelbagai kesempatan, pertemuan dengan organisasi yang berbeza dan kelas kanak-kanak, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan pengetahuan dan pandangan yang tidak ternilai tentang pelbagai topik yang sangat luas.

The Review of Religions berbesar hati untuk mempersembahkan sebahagian daripada ‘Sinar Kebijaksanaan’ ini daripada Huzur (atba) yang diambil dari pelbagai sumber, untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Adakah Nabi (saw) Diutus untuk Dunia Lain Di Luar Bumi Ini?

Bagaimana Saya Tahu jika Saya Mempunyai Kawan Baik?

Bagaimanakah Kita Boleh Menyatakan Iman Kita pada Zaman Moden?

Menemui Jalan Yang Benar'

Adakah Nabi (saw) Diutus untuk Dunia Lain Di Luar Bumi Ini?

Dengan perkembangan teknologi yang semakin meningkat dan ufuk yang semakin meluas dalam penerokaan angkasa lepas dalam usaha mencari kehidupan di luar bumi ini, ada yang berpendapat ia hanya menunggu masa sebelum kita mewujudkan komunikasi dengan kehidupan luar bumi. Ia mungkin salah satu yang paling tidak diketahui, dan hanya masa yang akan menentukan sama ada konsep ini menjadi kenyataan. Walau bagaimanapun, kemungkinan besar membawa pemikiran yang menarik. Dalam Al-Qur'an, Nabi Muhammad (saw) telah dipanggil 'rahmat untuk semua orang'. [1] Oleh itu, umat Islam percaya bahawa Nabi saw membawa ajaran Islam yang universal untuk semua orang. Jika komunikasi dengan kehidupan di luar bumi akhirnya terjalin, adakah ini bermakna mesej dan ajaran yang dibawa oleh Nabi (saw) juga terpakai kepada mereka? Soalan ini diajukan kepada Yang Mulia Huzur (atba) pada suatu ketika.

Huzur (atba) menjawab:

‘Sudah tentu, Nabi (saw) adalah rahmat bagi semua umat (‘Alameen), dan tiada batasan untuk ‘Alameen baginya, di mana sahaja ia berada. Terdapat nabi-nabi lain yang berkaitan dengan mereka perkataan 'Alameen telah digunakan, tetapi ruang lingkup 'Alameen untuk mereka terhad kepada tempat mereka diutuskan. Walau bagaimanapun, Nabi saw diutus untuk seluruh dunia; dan apabila dunia ini menjalin hubungan dengan dunia lain di mana terdapat kehidupan yang mempunyai pengetahuan dan kefahaman, dan [konsep] agama sampai kepada mereka, maka sudah tentu, Nabi saw akan menjadi nabi bagi mereka juga. Allah Yang Maha Kuasa menugaskan Nabi saw untuk semua tempat di mana risalahnya dapat disampaikan, kerana dengan menyebut diri-Nya 'Tuhan Seluruh Alam', dan kemudian dengan memanggil Nabi (saw) 'sebagai rahmat untuk semua orang. ' dalam Al-Qur'an, Tuhan telah meluaskan skop 'Alameen untuk Nabi saw. Ruang lingkup ‘Alameen untuk Nabi (saw) meluas ke mana sahaja mesejnya sampai. Pada masa itu, mereka perlu menerima [mesej ini]. Pada masa ini, anda harus menyampaikan mesej Nabi (saw) kepada dunia ini dan dengan sendirinya akan menjadi satu kejayaan yang hebat... Mulakan dengan kediaman anda sendiri, kemudian Allah Yang Maha Kuasa akan mengurus yang lain, dan insya-Allah, apabila komunikasi dengan dunia lain diwujudkan, Dia juga akan menyampaikan mesej di sana juga.' [2]

Bagaimana Saya Tahu jika Saya Mempunyai Kawan Baik?

Salah satu ikatan terpenting yang kami alami adalah persahabatan. Ikatan ini berkembang dari masa ke masa, dengan orang yang kita temui di sekolah, tempat kerja atau di mana-mana sahaja, dan menjadi cara sokongan, kebahagiaan dan persahabatan. Adalah penting untuk mempunyai pengaruh positif di sekeliling kita, tetapi sama pentingnya untuk menentukan sama ada seseorang itu benar-benar kawan baik kepada kita, kerana Islam menekankan kepentingan mengekalkan pergaulan yang baik. Pada suatu ketika, seorang gadis muda bertanya kepada Baginda (aba) bagaimana kita boleh mengetahui sama ada seseorang itu kawan baik kepada kita atau tidak.

Huzur (atba) menjawab,

‘Allah Yang Maha Kuasa telah memberi kamu hikmah; Allah Yang Maha Kuasa berkata anda menggunakan itu. Anda boleh menilai antara baik dan buruk. Bolehkah anda menilai apa yang buruk dan apa yang baik? Bolehkah anda menilai apa itu makanan busuk dan apakah makanan yang baik?…Jika anda boleh menilai, maka anda harus tahu bahawa siapa kawan baik anda. Dengan berinteraksi dengan rakan anda, anda akan tahu bagaimana rakan anda bercakap; jika mereka bercakap dengan cara yang sesuai, yang mengikut norma akhlak, maka dia adalah kawan baik anda. Jika mereka bercakap dengan cara yang tidak sepatutnya, akhlak mereka tidak baik, pergaulan mereka tidak baik, mereka terlalu banyak bergaul dengan budak lelaki, mereka terlalu banyak bercakap tentang perkara duniawi, maka itu bermakna mereka bukan kawan baik anda. Dan, jika anda memerlukan sesuatu, mereka membantu anda, mereka ikhlas dengan anda, maka mereka adalah kawan baik anda. Terdapat begitu banyak faktor lain yang membolehkan anda menilai siapa yang baik dan siapa yang buruk.’ [3]

Bagaimana Kita Boleh Menyatakan Iman Kita dalam Masa Moden?

Pada zaman ini, sebilangan orang memandang rendah agama dan menganggapnya sebagai perkara sampingan daripada mengejar duniawi. Tambahan pula, di tengah-tengah pengaruh dunia moden, mereka yang beragama mungkin kadang-kadang sukar untuk menyatakan kepercayaan mereka. Suatu ketika, seseorang bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba), 'bagaimana kita boleh berpegang teguh pada iman kita sedangkan orang lain mungkin mempunyai kepercayaan duniawi, dan seseorang itu takut untuk menyatakan ideanya sendiri kerana takut diklasifikasikan sebagai biadap atau mundur?'

Huzur (atba) menjawab,

'Perkara pertama ialah anda membuang kompleks rendah diri anda. Jika anda beriman, dan jika anda menyangka bahawa agama anda adalah agama yang benar, dan ia adalah agama yang terakhir, dan ia adalah agama yang sempurna, dan ia mengandungi semua ajaran yang baik yang diturunkan kepada nabi-nabi terdahulu, maka tidak boleh ada. mana-mana kompleks. Kedua, orang-orang yang duniawi, yang tidak mahu mendengar anda dalam hal agama, mengapa memaksa mereka untuk mendengar anda. Cari kawan yang baik, bercakap dengan mereka dalam suasana yang ringan, dan apabila anda berfikir bahawa mereka bersedia untuk mendengar tentang Tuhan, tentang agama, tentang iman, maka anda boleh bercakap dengan mereka, itulah ajaran Islam yang sebenar. Dan jangan sekali-kali mengatakan secara terang-terangan bahawa Islam adalah agama tertinggi dan ia lebih baik daripada agama lain. Walaupun kita boleh buktikan ketuanan Islam ke atas semua agama lain, tapi tak payah nak marah orang lain cakap benda ini terus. Apabila mereka datang untuk mendengar anda, mereka bercakap dengan anda tentang agama, kemudian anda boleh tunjukkan kepada mereka beberapa bukti; apa itu agama, apa itu Tuhan, apa yang anda percaya, apa kepercayaan anda terhadap Allah Yang Maha Esa, dan apa kepercayaan anda yang lain berkenaan dengan nabi-nabi. Dan terdapat banyak lagi perintah-perintah lain, jika anda membaca Al-Quran maka anda akan tahu. Kemudian, perlahan-lahan, dengan kebijaksanaan, dan dengan perbincangan yang baik, anda boleh memberitahu mereka. Kemudian mereka akan mendengar anda, jika anda hanya berterus-terang, mereka pasti akan mengatakan anda kurang ajar dan mundur. Jangan cuba berterus terang, jadilah bijak.’ [4]

Menemui 'Jalan Yang Benar'

Apabila cuba mencapai apa-apa tujuan, melakukan perkara yang betul, menggunakan kaedah yang betul dan melangkah di jalan yang betul ke arah kejayaan adalah sangat penting. Bagi umat Islam, aspek utama iman adalah menunaikan solat lima waktu, dan salah satu bahagian yang paling penting dalam solat ini ialah membaca surah pembukaan Al-Quran, Surah Al-Fatihah. Surah ini mengandungi doa, memohon kepada Allah agar dipimpin ke jalan yang benar. Oleh itu, umat Islam sering membaca doa ini sepanjang hari, dengan harapan untuk mencapai kedekatan dan keredaan Allah. Suatu ketika, semasa menjelaskan falsafah mencari jalan yang benar, Huzur (atba) berkata:

‘Dalam Surah Al-Fatihah [pembukaan Surah Al-Qur’an], Allah Taala telah mengajarkan kepada kita doa berikut:

اِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيْمَ

‘Tunjukilah kami ke jalan yang benar.’

Maksud doa ini adalah luas. Semasa menghuraikan perkara ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) menyatakan bahawa apabila seorang petani mempelajari sifat-sifat dan kemahiran yang diperlukan untuk bertani, pada ketika itulah dia menjadi mahir dalam amalan bertani, bermakna apabila seorang petani mempelajari ilmu tentang pertanian. Kerana dia tahu membajak, menyemai benih, bila menyuburkan tanah, bila menyiram, bila menyembur sawah, barulah boleh dikatakan mereka berada di landasan yang betul dalam profesion mereka. Dengan cara yang sama, seseorang harus mencari jalan yang benar untuk bertemu dengan Tuhan dan berdoa: “Wahai Tuhanku! Aku adalah hambamu yang berdosa dan hina. Tolong bimbing saya!” Berdoalah kepada Tuhan untuk semua keperluan anda, tidak kira betapa kecilnya mereka, kerana Dialah yang Maha Memberi. Orang yang paling soleh ialah orang yang paling banyak berdoa, kerana jika pengemis mengetuk pintu orang yang bakhil, suatu hari nanti dia akan merasa malu dan memberikan sesuatu kepada pengemis itu. Oleh itu, orang yang memohon di hadapan Tuhan Yang Maha Esa, yang kemurahan-Nya tidak tertandingi, bagaimana mungkin dia tidak menerima daripada-Nya? Oleh itu, orang yang meminta, akhirnya menerima.’ [5]

________________________________________

NOTA HUJUNG

[1] Al-Quran 21:108

[2] Pertemuan dengan Ansarullah Switzerland – 19 Jun 2021

[3] Pertemuan dengan Nasirat UK – 26 Jun 2021

[4] Ibid

[5] Khutbah Jumaat – 25 Oktober 2019

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad