AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 1

 AlHakam

Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 1

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

7hb Disember 2020

Pandemik Coronavirus telah menjadi satu tempoh masa yang dahsyat bagi seluruh dunia. Orang ramai telah dibuat untuk memikirkan cara untuk menyesuaikan semula kehidupan mereka untuk mengekalkan rasa normal. Khalifah Jamaat Ahmadiyah Muslim, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) sentiasa terbiasa setiap hari bertemu ratusan orang dari Jamaatnya di pejabatnya. Umat Islam Ahmadi dari seluruh dunia berduyun-duyun ke UK di mana Yang Mulia Huzur (atba) tinggal, untuk menghabiskan walaupun hanya beberapa saat bersamanya. Disebabkan pandemik, semua itu terhenti.

Namun, dengan rahmat Tuhan, melalui berkat teknologi masa kini, Huzur (atba) telah dapat menjangkau lebih ramai ahli komunitinya semasa pandemik ini berbanding sebelum ini, melalui pertemuan maya. Malah mereka yang tidak dapat datang untuk melihat Khalifah yang dikasihi, kini telah diberi peluang untuk ‘bersemuka’ dengan pemimpin mereka yang dilantik Ilahi.

The Review of Religions berbesar hati untuk membentangkan beberapa petikan daripada pertemuan mingguan ini untuk manfaat pembacanya.

Kandungan

Menggunakan Sumber untuk Menamatkan Kemiskinan

Doa Semasa Pilihan Raya Tegang

Bagaimana Pemuda Boleh Menghilangkan Islamofobia?

Patutkah Kita Mengambil Vaksin Covid-19?

Apakah Keperluan untuk Solat?

Apakah Tujuan Hidup Kita?

Amaran untuk Masa Depan

Pembayaran Mas kahwin Tepat Pada Masanya

Doa untuk Pakistan

Minggu ini, Huzur (atba) mengadakan dua khalayak maya; yang pertama adalah di Ghana, dengan ahli-ahli Badan Pengurusan Nasional Jamaat Ahmadiyah Muslim Ghana, bersama-sama dengan Mubaligh tempatan.

Menggunakan Sumber untuk Menamatkan Kemiskinan

Huzur (atba) pernah berkhidmat di Ghana selama lapan tahun sebagai Waqafi Zandegi hidup. Pada masa inilah beliau secara peribadi membuat kemajuan bersejarah dalam bidang pertanian, yang mana faedahnya sedang dituai sehingga ke hari ini. Oleh itu, ia adalah perkara yang sangat disayangi oleh hati Huzur (atba). Dalam pertemuan ini, Yang Mulia Huzur (atba) menasihatkan Badan Pengurusan Nasional Jamaat Ahmadiyah Muslim di Ghana untuk bekerjasama dengan kerajaan dalam memastikan sumber-sumber ini digunakan untuk membantu menghapuskan kemiskinan dan meningkatkan taraf hidup. Huzur (atba) bersabda,

“Anda harus mempunyai hubungan peribadi dengan semua ahli politik anda, dan terutamanya dengan ahli parlimen; dan fahamkan mereka bahawa mereka harus bekerja untuk kemajuan negara, supaya negara dapat maju. Jika tidak - anda lihat - anda mempunyai begitu banyak sumber semula jadi dan dengan sumber ini anda boleh meminta ahli politik anda bahawa - sekurang-kurangnya - mereka harus membantu negara. Mereka sepatutnya membantu rakyat negara ini dan memperbaiki keadaan ekonomi dan keadaan politik negara.”

Doa Semasa Pilihan Raya Tegang

Presiden Kebangsaan dan Mubaligh yang bertanggungjawab bagi Jamaat Ahmadiyah Muslim di Ghana berkata kepada Yang Mulia, Huzur (atba),

‘Kita perlukan doa untuk negara kami; kira-kira seminggu lagi kami akan memasuki pilihan raya umum, dan terdapat banyak ketegangan, kerana dua calon parlimen yang bertanding – calon presiden – masing-masing pernah menjadi presiden sekali dan mereka berdua kini bergelut untuk mendapatkan penggal kedua semula; itu menjadikannya agak tegang. Jadi kami perlukan doa untuk keamanan memerintah di negara kami.’

Huzur (atba) berdoa,

‘Jika kerajaan sekarang telah berbuat baik untuk negara, untuk rakyat negara, maka mereka akan menang. Jika tidak, saya berdoa agar ada orang lain yang datang mengambil kerajaan, yang berguna dan berfaedah untuk negara dan bekerja untuk negara dengan jujur dan ikhlas. Insya-Allah!’

Khalayak maya kedua bersama Huzur (atba) diadakan bersama belia di Jerman.

Bagaimana Pemuda Boleh Menghilangkan Islamofobia?

Selama bertahun-tahun, Islamofobia semakin meningkat. Terutamanya berdasarkan peristiwa baru-baru ini di dunia, ia telah menjadi topik hangat berbanding sebelum ini. Ini sudah pasti meninggalkan persoalan dalam fikiran anak muda Islam, tentang apa yang boleh mereka lakukan, untuk menunjukkan kepada dunia bahawa Islam yang mereka kenali adalah agama yang indah. Sebagai contoh, seorang anak muda bertanya kepada Huzur (atba), 'Disebabkan keadaan semasa yang berleluasa hari ini, orang bukan Islam mempunyai ketakutan terhadap orang Islam. Bagaimanakah kita dapat menghilangkan ketakutan ini dan memberi jaminan kepada mereka?’

Huzur (atba) menjawab:

'Walaupun orang bukan Islam mungkin takut kepada orang Islam, kami sentiasa berusaha dan berusaha [untuk menghapuskan ketakutan ini] sejak beberapa tahun yang lalu. Itulah sebabnya saya mengadakan simposium keamanan, dan juga mengapa saya telah memberitahu anda untuk mengadakan simposium keamanan juga. Itulah sebabnya saya katakan bahawa anda harus mengedarkan risalah mempromosikan keamanan, sekali gus menerangkan ajaran Islam yang sebenar kepada masyarakat awam. Ajaran Islam yang sebenar adalah cinta dan kasih sayang, dan apabila anda menerangkannya kepada manusia, ketakutan mereka akan hilang. Semakin besar usaha kita, semakin banyak kesedaran yang dapat kita sebarkan di kalangan manusia, dan seterusnya mereka akan mengetahui tentang ajaran Islam yang sebenar. Oleh itu, kita harus berusaha untuk menyebarkan ajaran ini sebanyak orang yang mungkin, termasuk rakan-rakan kita. Anda mempunyai kawan di sekolah yang merupakan pelajar seperti anda, bukan? Jelaskan ajaran Islam yang sebenar kepada mereka; ajaran Islam yang sebenar ialah cinta dan kasih sayang. Islam tidak membenarkan sebarang jenis peperangan atau Jihad [dengan pedang]. Sebenarnya, syarat-syarat di mana Islam membenarkan peperangan dan Jihad – apabila perintah pertama tentang Jihad diturunkan – Allah Taala dengan jelas menyatakan dalam Al-Quran bahawa orang Islam hanya dibenarkan berjihad kerana manusia telah melakukan kezaliman ke atas mereka. Orang Islam, dan jika orang Islam tidak menghalang mereka daripada melakukan kekejaman ini, maka Gereja, Sinagog Yahudi, Kuil dan Masjid semuanya akan dimusnahkan. Justeru, kebenaran Jihad yang diberikan oleh Islam adalah semata-mata untuk menjamin dan melindungi agama. Dalam keadaan apa pun Islam tidak membenarkan Jihad [dengan pedang] atau pembunuhan orang untuk menyebarkan agama seseorang; sebenarnya, Islam mengatakan bahawa jika anda melihat seseorang menyerang Gereja Kristian, adalah menjadi kewajipan seorang Muslim untuk pergi dan membantu menyelamatkan Gereja Kristian itu. Islam mengatakan bahawa jika sesiapa menyerang Sinagog Yahudi, maka anda harus pergi untuk membantu menyelamatkan Sinagog Yahudi itu. Begitu juga, Islam mengarahkan bahawa jika seseorang menyerang Kuil Hindu, maka hendaklah kamu pergi membantu dan melindunginya; dan Islam juga mengatakan bahawa seseorang harus melindungi Masjid anda sendiri juga. Justeru, Islam memberikan perlindungan kepada semua orang; Oleh itu, anda harus menerangkan secara terbuka kepada rakan-rakan anda bahawa ini adalah apa yang tertulis di dalam Al-Quran. Golongan jihad atau pelampau yang mengaku Islam, sebenarnya menyebarkan fahaman palsu yang tidak ada kena mengena dengan Islam; mereka tidak menyebarkan ajaran Islam. Jadi, jelaskan perkara ini kepada orang ramai, boleh? Apabila anda menerangkan perkara-perkara ini kepada mereka, mereka akan menyedari bahawa Islam adalah agama yang sebenarnya mewujudkan keamanan dan kasih sayang.’

Patutkah Kita Mengambil Vaksin Covid-19?

Secara meluas dianggap bahawa satu-satunya jalan untuk menamatkan pandemik Covid-19 di seluruh dunia adalah melalui pembangunan vaksin. Walaupun syarikat farmaseutikal tertentu telah menunjukkan hasil yang memberangsangkan dalam pembangunan vaksin mereka, terdapat ramai yang mempunyai kebimbangan dan tertanya-tanya sama ada mereka perlu mengambil vaksin itu atau tidak. Dengan pemikiran ini, seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba), 'Adakah kita perlu mengambil vaksin baru untuk Coronavirus yang baru-baru ini telah dibuat? Apakah yang akan anda nasihatkan dalam hal ini?’

Huzur (atba) menjawab,

'Jika ia terbukti sebagai penawar yang berkesan dan jika kerajaan menasihatkan untuk mendapatkan vaksin maka anda boleh mengambil vaksin itu, tidak ada salahnya. Tetapi pertama-tama, ia harus dilihat sama ada ia benar-benar memberi manfaat kepada mereka yang telah diberi vaksin. Jangan ambil vaksin semata-mata untuk mengambil vaksin; jika ia terbukti memberi manfaat, maka seseorang itu harus mengambil vaksin, tidak ada mudaratnya.’

Apakah Keperluan untuk Solat?

Persoalan biasa yang sering timbul, terutamanya dalam pemikiran remaja yang berkembang dan ingin tahu, adalah keperluan untuk berdoa, walaupun diajar bahawa Tuhan berkuasa atas segala sesuatu dan menentukan nasib setiap orang. Tertanya-tanya perkara yang sama, seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba), 'Jika Allah Taala telah menetapkan takdir kita -sebagaimana dikatakan bahawa Dia telah menentukan nasib kita - maka mengapa kita berdoa? Apakah keperluan solat?’

Huzur (atba) menjawab,

'Beberapa jenis takdir tidak dapat dielakkan, manakala yang lain boleh dielakkan; dan inilah sebabnya kita berdoa. Ambillah kematian sebagai contoh; semua orang mesti mati. Ia adalah fakta yang terbukti bahawa semua mesti mati dan tiada siapa yang boleh hidup selama-lamanya kerana ini adalah ketetapan Allah Taala. Namun, jika seseorang itu jatuh sakit dan keadaannya sampai ke tahap di mana doktor mengatakan bahawa dia hampir mati, tetapi kita tetap berdoa, dan Allah SWT mengabulkan doa kita dengan membawa orang itu kembali dari ambang kematian dan menghidupkannya. Maka, ini [adalah contoh] ketetapan Tuhan Yang Maha Esa yang dihalang melalui doa. Akibatnya, orang ini akhirnya boleh terus hidup hingga umur 70, 80 atau 90, tetapi seperti yang ditulis oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as), ‘Seseorang boleh hidup hingga seratus tahun tetapi pada akhirnya kita mesti pergi.’ Malah jika seseorang hidup sehingga seratus tahun, mereka mesti mati akhirnya. Tetapi, jika seseorang itu hampir mati ketika masih muda dan kita berdoa untuk mereka, maka Allah Taala dapat mengelakkannya dan dengan itu memberi mereka umur yang panjang. Terdapat banyak contoh seperti ini; orang menulis kepadaku untuk doa yang aku kabulkan dan dengan rahmat Allah doa-doa itu diterima. Orang-orang juga menulis tentang kejadian mereka sendiri di mana mereka berdoa [kepada Tuhan] dan melalui doa mereka, Tuhan Yang Maha Kuasa mengelakkan musibah yang akan menimpa mereka. Maka, segalanya berlaku mengikut ketetapan Allah Taala, tetapi jika kita tidak berdoa atau berusaha berhubung dengan takdir kita, maka terserlahlah akibat tidak melakukannya. Oleh itu, sebab kita berdoa adalah supaya kita dapat menangguhkan aspek ketetapan Tuhan Yang Maha Esa yang boleh ditangguhkan dan dengan itu berdering tentang hasil yang lebih baik. Allah SWT telah meletakkan dua jalan di hadapan kita - satu jalan yang bermanfaat dan satu jalan yang berbahaya. Jika kita mentaati Allah Taala, kita akan mendapat manfaat daripada ketetapan yang bermanfaat bagi kita, dan kerana itulah kita berusaha dan berdoa. Tetapi jika kita tidak mentaati Tuhan Yang Maha Kuasa, dan jika kita tidak melakukan usaha yang betul atau berdoa, maka aspek negatif dari perintah itu akan nyata. Oleh itu, terdapat dua jenis takdir - satu yang boleh dielakkan, dan satu lagi yang tidak boleh dielakkan. Ketetapan yang tidak dapat dielakkan adalah keputusan Tuhan Yang Maha Esa yang pasti akan berlaku; Tuhan Yang Maha Kuasa tidak menerima doa berkenaan dengan ketetapan ini dan ia tidak dapat dielakkan. Adapun ketetapan yang boleh dijauhi, Allah SWT dapat mencegahnya melalui doa dan usaha seseorang. Inilah sebabnya mengapa Tuhan Yang Maha Kuasa telah mengarahkan agar kita berdoa, [dan dengan berbuat demikian Dia berfirman] bukan sahaja anda akan menjalin ikatan dengan-Ku, tetapi iman anda kepada-Ku juga akan menguatkan, dan sebagai hasilnya anda akan lebih maju dalam iman anda. dan kerohanian dan kamu akan mendapat faedah daripadanya.'

Soalan seterusnya: Apakah Tujuan Hidup Kita?

Begitu juga, pada peringkat yang lebih luas, seseorang mungkin tertanya-tanya apakah tujuan hidup kita, jika Tuhan - yang Maha Mengetahui - sudah mempunyai pengetahuan tentang nasib akhirnya. Mengenai hal ini, seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba), ‘Adakah Tuhan Yang Maha Kuasa sudah mengetahui sama ada kita akan masuk syurga atau neraka? Jika Dia mengetahui maka apakah tujuan hidup kita?’

Huzur (atba) menjawab,

‘Anda lihat, di satu pihak, ada ilmu yang Allah Taala miliki, dan kemudian ada perbuatan dan tindakan kita. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sama ada seseorang itu akan masuk neraka atau tidak, namun Allah SWT menunjukkan kepada manusia jalan yang mana jika mereka beramal maka dia akan masuk syurga, dan jika mereka melakukan perbuatan jahat mereka akan masuk ke dalam neraka. Itulah sebabnya seseorang harus berdoa untuk pengakhiran yang baik, supaya apabila ajal kita tiba dan tiba masanya untuk kita berlalu, [kita berdoa] agar kita termasuk dalam golongan orang-orang yang mentaati perintah Tuhan Yang Maha Esa, sehingga membolehkan kita masuk syurga. Al-Qur’an juga telah mengajarkan kepada kita doa yang di dalamnya kita berdoa agar Allah SWT mematikan kita pada waktu yang diredai-Nya dan agar kita masuk ke dalam syurga dan mendapat keredaan Allah SWT. Tambahan pula, terdapat Rahmaniyyat [kurnia] Tuhan Yang Maha Esa yang memberi keampunan kepada seseorang.

Terdapat satu riwayat tentang seorang lelaki yang sangat berdosa dan telah melakukan sebanyak 99 pembunuhan. Dia sedar bahawa dia adalah orang yang sangat jahat dan dia harus memperbaiki dirinya supaya Allah Taala meredainya dan membolehkannya masuk ke dalam syurga. Maka dia pergi kepada seorang pendeta agama dan memberitahunya tentang dosa-dosanya dan berapa banyak pembunuhan yang telah dia lakukan dalam hidupnya, dan bertanya sama ada dia masih boleh dibenarkan masuk syurga? Ulama itu sangat melampau dalam pandangannya dan menjawab dengan berkata: ‘Tidak! Sama sekali tidak ada peluang untuk kamu memasuki Syurga. Kamu pasti akan dimasukkan ke dalam api neraka.’ Jadi lelaki itu membunuh ulama itu juga, memikirkan bahawa kerana dia telah melakukan 99 pembunuhan, dia mungkin juga mencapai jumlah 100. Selepas melakukan 100 pembunuhan, dia kemudian bertanya kepada seseorang lain jika ada cara dia boleh menggembirakan Tuhan. Orang yang dia tanya menjawab dengan mengatakan bahawa dia harus pergi dan melihat orang ini dan ini yang tinggal di bandar tertentu, kerana orang itu akan dapat memberitahunya kaedah yang betul yang dia boleh meredai Allah. Semasa dalam perjalanan untuk melihat individu itu, dia meninggal dunia. Apabila dia meninggal dunia, Allah Taala menjadikan tempat kematiannya lebih jauh dari kota tempat dia melakukan semua pembunuhan itu, dan dia lebih dekat dengan destinasi perjalanannya. Cerita ini dalam istilah metafora. Kemudian, Allah Taala memerintahkan Malaikat-Nya untuk pergi dan menentukan keputusan mengenai lelaki ini. Oleh itu, kedua-dua Malaikat pergi; seorang daripada mereka mahu membawanya ke neraka manakala seorang lagi mahu membawanya ke syurga. Selepas itu, berlaku perselisihan antara kedua-dua Malaikat; orang yang ingin membawanya ke api neraka berkeras untuk membawanya ke sana, mengatakan bahawa dia telah melakukan 100 pembunuhan dan oleh itu akan meminta Tuhan untuk menghantarnya ke api neraka. Walau bagaimanapun, Malaikat yang lain berkeras untuk membawanya ke syurga dan berkata bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa telah mengutusnya untuk mengukur jarak yang telah ditempuhnya dalam perjalanannya [untuk memohon keampunan]. Akhirnya kedua Malaikat itu sepakat untuk mengukur jaraknya, dan jika dia lebih dekat dengan kota yang ditujunya untuk diampuni dosanya maka dia akan masuk surga. Tetapi jika dia lebih dekat dengan kota yang dia tinggalkan setelah melakukan pembunuhan, maka dia akan masuk neraka. Seperti yang telah saya jelaskan, Allah telah memendekkan jarak antara dia dan destinasinya, dan apabila mereka mengukur jarak, mereka mendapati bahawa dia lebih dekat dengan kota yang dia pergi untuk diampuni dosanya. Dia lebih dekat dengan destinasi dan bulunya dari asal perjalanannya hanya dengan jarak satu tangan [Huzur (atba) mengangkat tangannya untuk menunjukkan jarak] dan dengan demikian, Allah Taala mengampuninya dan dia masuk ke dalam Syurga. Ini adalah rahmat Allah Taala.

Begitu juga, terdapat riwayat lain di mana seorang lelaki pernah bertanya kepada seseorang sama ada dia akan diampuni? Orang yang dia ajukan soalan ini menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak akan diampuni kerana dia adalah orang yang sangat berdosa. Sehubungan itu, Allah Taala bertanya kepada individu yang menganggap dirinya sangat alim dan banyak berdoa, 'apa yang memberi kuasa kepada kamu untuk menentukan siapa yang masuk syurga dan siapa yang masuk neraka?' Kebetulan kedua-dua individu itu meninggal dunia pada pada masa yang sama dan dihadapkan ke hadapan Allah Yang Maha Esa. Selepas itu, orang yang menganggap dirinya seorang yang soleh, seolah-olah dia telah diberi 'jaminan' untuk masuk syurga, dan telah memberitahu individu lain bahawa dia akan masuk neraka, telah diberitahu oleh Allah Taala bahawa dia tidak mempunyai jaminan seperti itu. dan sebaliknya akan dihantar ke api neraka, dan individu lain yang dia katakan bahawa dia akan masuk neraka dibenarkan masuk syurga. Ini adalah rahmat Allah Taala, maka menjadi kewajipan kita untuk terus berusaha dalam mencari keredaan Allah Taala. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu dan pada masa yang sama, Dia juga Maha Berkuasa dan Maha Perkasa, serta Maha Pengasih lagi Maha Pengampun. Oleh itu, jika Tuhan menghendaki, Dia boleh mengubah keputusan dan takdir seseorang. Jika Allah Taala berkuasa melakukan segala-galanya maka Dia juga berkuasa mengubah keputusan-Nya. Oleh itu, seseorang tidak boleh berfikir bahawa kerana Allah Taala mungkin telah menetapkan bahawa mereka akan masuk neraka, mereka juga boleh terus melakukan dosa dan memakan yang haram seperti daging babi, meminum arak dan dosa-dosa lain, dan menganggap bahawa kerana mereka telah melakukannya. sudah banyak dosa, tidak mungkin Allah akan ampunkan. Allah Taala berfirman bahawa ini tidak berlaku; malah, Dia mengatakan bahawa seseorang itu harus terus berusaha dalam melakukan kebaikan kerana Dia boleh memberi pengampunan walaupun di peringkat akhir kehidupannya.

Oleh itu, anda harus berusaha untuk mendapatkan keampunan Allah Taala sejak awal lagi, dan kemudian berdoa kepada Allah sepanjang hidup anda untuk mendapat pengakhiran yang baik dan untuk terus melakukan amal yang soleh. Itulah sebabnya kita harus terus berusaha dalam hal ini, bukan? Allah Yang Maha Kuasa adalah Guru, oleh itu Dia berkuasa melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki. Dia juga boleh memaafkan seseorang pada peringkat terakhir kehidupan mereka. Anda mungkin berfikir bahawa anda berdosa dan Allah Taala mungkin tidak mengampuni anda, tetapi Allah Taala berfirman bahawa jika Dia boleh mengampuni seseorang yang melakukan 100 pembunuhan, maka dia juga boleh memaafkan anda.

Soalan seterusnya: Amaran untuk Masa Depan

Satu persoalan yang pasti dalam fikiran ramai, adalah sama ada dunia akan kembali seperti biasa atau tidak yang pernah kita ketahui sebelum wabak Covid-19. Seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) tentang pendapatnya tentang perkara itu, ‘Adakah dunia akan kembali ke keadaan ‘normal’ sebelum COVID-19?’

Huzur (atba) menjawab,

‘Allah Maha Mengetahui apa yang akan terjadi pada masa hadapan. Walaupun keadaan mungkin kembali normal, adalah jelas bahawa selepas wabak Coronavirus, dunia akan terpaksa menanggung akibat ekonomi yang dahsyat. Walaupun tiada peperangan fizikal atau konflik besar, ia masih akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan ekonomi global stabil. Walau bagaimanapun, kita belajar daripada sejarah bahawa apabila terdapat masalah ekonomi yang berakar umbi, lebih kerap ia membawa kepada peperangan. Melihat kepada keadaan semasa dunia, ia kelihatan seperti keadaan awal untuk peperangan semakin nyata.

Jika, perang meletus selepas wabak Coronavirus, maka keadaan di dunia akan menjadi lebih berbahaya dan akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan dunia kembali normal. Maka hendaklah kita berdoa semoga Allah Taala mengurniakan akal dan kebijaksanaan kepada manusia dan bangsa di dunia ini agar daripada dihinggapi oleh nafsu materialistik dan daripada merampas hak sesama sendiri, pemimpin dan bangsa dunia dapat berakal dan berusaha untuk keamanan dan keharmonian. Matlamat setiap orang adalah agar dunia menjadi lebih bersatu dan keadaan segera kembali normal. Sekiranya usaha sebegini tidak dilakukan, maka ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan kembali normal dan situasi yang sangat mengerikan akan berlaku.

Saya khuatir kemungkinan besar perang atau konflik boleh tercetus selepas wabak Coronavirus ini berakhir dan kesan buruknya boleh bertahan selama bertahun-tahun sebelum keadaan kembali normal. Oleh itu, kita mesti berdoa agar peperangan tidak tercetus dan pemimpin dunia bertindak dengan waras supaya keadaan global dapat stabil secepat mungkin dan kembali normal. Untuk mencapainya, manusia perlu berpaling kepada Tuhan Yang Maha Esa. Jika dunia tidak berpaling kepada Tuhan, maka mereka akan melihat lebih banyak wabak atau malapetaka lain pada masa hadapan sebagai satu bentuk hukuman. Oleh itu, keadaan tidak akan kembali normal sehingga manusia tunduk di hadapan Tuhan dan memenuhi hak-hak-Nya dan hak-hak yang terhutang kepada Ciptaan-Nya. Oleh itu, kita sebagai Ahmadi mesti berusaha lebih dari sebelumnya untuk tujuan ini dan melaksanakan Tabligh [menyebarkan risalah Islam], dan memberitahu dunia bahawa hanya ada satu penyelesaian untuk membantu keadaan global kembali normal dan itu adalah untuk umat manusia berbalik kepada Tuhan Yang Maha Esa dan bersujud kepada-Nya serta menunaikan hak-hak-Nya dan hak-hak yang terhutang kepada ciptaan-Nya.'

Minggu ini, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan Khutbah Jumaatnya dari Islamabad, Tilford, UK, Pada 4 Disember 2020 di mana beliau terus mengetengahkan insiden dari kehidupan Khalifah Islam Keempat, Hazrat Ali (ra).

Pembayaran Mas kahwin Tepat Pada Masanya

Semasa khutbah itu, Huzur (atba) menceritakan satu kejadian mengenai perkahwinan Hazrat Ali (ra) dengan Hazrat Fatimah (ra), yang menjadi pengajaran untuk semua orang hingga ke hari ini. Huzur (atba) berkata,

‘Perkahwinan antara Hazrat Ali (ra) dan Hazrat Fatimah (ra) berlaku pada tahun 2 A.H. Hazrat Ali (ra) meminta Nabi (saw) untuk dikahwinkan, dan beliau dengan senang hati bersetuju. Hazrat Anas (ra) meriwayatkan bahawa kedua-dua Hazrat Abu Bakr (ra) dan Hazrat Umar (ra) telah meminta tangan Hazrat Fatimah (ra) dalam perkahwinan, tetapi Nabi (saw) tetap berdiam diri mengenai perkara itu dan tidak memberi mereka jawapan. Hazrat Ali (ra) meriwayatkan, 'Saya pergi kepada Nabi (sallallahu 'alaihi wasallam) dan meminta jika dia akan memberikan tangan Hazrat Fatimah (ra) untuk menikahi saya. Nabi (saw) bertanya: ‘Adakah kamu mempunyai sesuatu untuk diberikan untuk Haq Mehr [mas kahwin yang diberikan oleh suami kepada isteri]?’ Saya berkata, ‘Saya mempunyai kuda dan surat berantai’. Nabi (saw) bersabda: ‘Kamu akan meminta kudamu, tetapi kamu boleh menjual surat berantaimu.’ Maka aku menjual surat berantaiku dengan harga 480 dirham untuk mengatur Haq Mehrku.’

Orang sering berfikir bahawa mereka boleh menetapkan Haq Mehr sesuka hati mereka dan akan bimbang untuk membayarnya kemudian, sedangkan Nabi (saw) telah memerintahkan untuk menyediakan peruntukan untuk Haq Mehr. Ini bermakna ini adalah hak isteri dan perlu diberikan segera. Sesetengah orang menulis kepada saya mengatakan bahawa isteri mereka telah membuat tuntutan meminta Haq Mehr, walaupun mereka hidup bahagia bersama. Jika mereka membuat permintaan ini, maka ini adalah hak mereka dan harus diberikan segera. Kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan pertengkaran. Juga sesetengah orang mendakwa bahawa ini [iaitu, Haq Mehr] adalah sesuatu yang harus diselesaikan semasa penyelesaian perceraian, sedangkan ini tidak mempunyai kaitan dengan penyelesaian perceraian.’

Doa untuk Pakistan

Menjelang akhir khutbahnya, Yang Mulia Huzur (atba) menggesa ahli-ahli Jamaat untuk mendoakan Ahmadiyah di Pakistan, dan keadaan di sana terus bertambah buruk. Huzur (atba) berkata,

‘Keadaan di Pakistan pada masa kini semakin teruk. Sambil mengikuti maulvi [ulama agama] dan bersekongkol dengan mereka, beberapa pegawai kerajaan berusaha untuk menyebabkan kita dapat mudarat sebanyak mungkin. Oleh itu, berdoalah terutamanya dalam hal ini. Semoga Allah Yang Maha Kuasa melindungi Ahmadi di sana, yang tinggal di Rabwah dan di kota-kota lain dan melindungi mereka dari kejahatan orang-orang ini. Semoga Dia melindungi mereka dari tipu daya mereka yang sangat berbahaya dan menangkap mereka dengan cepat.’ 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad