AlHakam Sinar Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 1
AlHakam
Sinar
Kebijaksanaan untuk Dunia Moden Bahagian 1
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
7hb
Disember 2020
Pandemik
Coronavirus telah menjadi satu tempoh masa yang dahsyat bagi seluruh dunia.
Orang ramai telah dibuat untuk memikirkan cara untuk menyesuaikan semula
kehidupan mereka untuk mengekalkan rasa normal. Khalifah Jamaat Ahmadiyah
Muslim, Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) sentiasa terbiasa setiap
hari bertemu ratusan orang dari Jamaatnya di pejabatnya. Umat Islam Ahmadi dari
seluruh dunia berduyun-duyun ke UK di mana Yang Mulia Huzur (atba) tinggal,
untuk menghabiskan walaupun hanya beberapa saat bersamanya. Disebabkan
pandemik, semua itu terhenti.
Namun,
dengan rahmat Tuhan, melalui berkat teknologi masa kini, Huzur (atba) telah
dapat menjangkau lebih ramai ahli komunitinya semasa pandemik ini berbanding
sebelum ini, melalui pertemuan maya. Malah mereka yang tidak dapat datang untuk
melihat Khalifah yang dikasihi, kini telah diberi peluang untuk ‘bersemuka’
dengan pemimpin mereka yang dilantik Ilahi.
The
Review of Religions berbesar hati untuk membentangkan beberapa petikan daripada
pertemuan mingguan ini untuk manfaat pembacanya.
Kandungan
Menggunakan
Sumber untuk Menamatkan Kemiskinan
Doa
Semasa Pilihan Raya Tegang
Bagaimana
Pemuda Boleh Menghilangkan Islamofobia?
Patutkah
Kita Mengambil Vaksin Covid-19?
Apakah
Keperluan untuk Solat?
Apakah
Tujuan Hidup Kita?
Amaran
untuk Masa Depan
Pembayaran
Mas kahwin Tepat Pada Masanya
Doa
untuk Pakistan
Minggu
ini, Huzur (atba) mengadakan dua khalayak maya; yang pertama adalah di Ghana,
dengan ahli-ahli Badan Pengurusan Nasional Jamaat Ahmadiyah Muslim Ghana,
bersama-sama dengan Mubaligh tempatan.
Menggunakan
Sumber untuk Menamatkan Kemiskinan
Huzur
(atba) pernah berkhidmat di Ghana selama lapan tahun sebagai Waqafi Zandegi
hidup. Pada masa inilah beliau secara peribadi membuat kemajuan bersejarah
dalam bidang pertanian, yang mana faedahnya sedang dituai sehingga ke hari ini.
Oleh itu, ia adalah perkara yang sangat disayangi oleh hati Huzur (atba). Dalam
pertemuan ini, Yang Mulia Huzur (atba) menasihatkan Badan Pengurusan Nasional Jamaat
Ahmadiyah Muslim di Ghana untuk bekerjasama dengan kerajaan dalam memastikan
sumber-sumber ini digunakan untuk membantu menghapuskan kemiskinan dan
meningkatkan taraf hidup. Huzur (atba) bersabda,
“Anda
harus mempunyai hubungan peribadi dengan semua ahli politik anda, dan
terutamanya dengan ahli parlimen; dan fahamkan mereka bahawa mereka harus
bekerja untuk kemajuan negara, supaya negara dapat maju. Jika tidak - anda
lihat - anda mempunyai begitu banyak sumber semula jadi dan dengan sumber ini
anda boleh meminta ahli politik anda bahawa - sekurang-kurangnya - mereka harus
membantu negara. Mereka sepatutnya membantu rakyat negara ini dan memperbaiki
keadaan ekonomi dan keadaan politik negara.”
Doa
Semasa Pilihan Raya Tegang
Presiden
Kebangsaan dan Mubaligh yang bertanggungjawab bagi Jamaat Ahmadiyah Muslim di
Ghana berkata kepada Yang Mulia, Huzur (atba),
‘Kita
perlukan doa untuk negara kami; kira-kira seminggu lagi kami akan memasuki
pilihan raya umum, dan terdapat banyak ketegangan, kerana dua calon parlimen
yang bertanding – calon presiden – masing-masing pernah menjadi presiden sekali
dan mereka berdua kini bergelut untuk mendapatkan penggal kedua semula; itu
menjadikannya agak tegang. Jadi kami perlukan doa untuk keamanan memerintah di
negara kami.’
Huzur
(atba) berdoa,
‘Jika
kerajaan sekarang telah berbuat baik untuk negara, untuk rakyat negara, maka
mereka akan menang. Jika tidak, saya berdoa agar ada orang lain yang datang
mengambil kerajaan, yang berguna dan berfaedah untuk negara dan bekerja untuk
negara dengan jujur dan ikhlas. Insya-Allah!’
Khalayak
maya kedua bersama Huzur (atba) diadakan bersama belia di Jerman.
Bagaimana
Pemuda Boleh Menghilangkan Islamofobia?
Selama
bertahun-tahun, Islamofobia semakin meningkat. Terutamanya berdasarkan
peristiwa baru-baru ini di dunia, ia telah menjadi topik hangat berbanding
sebelum ini. Ini sudah pasti meninggalkan persoalan dalam fikiran anak muda
Islam, tentang apa yang boleh mereka lakukan, untuk menunjukkan kepada dunia
bahawa Islam yang mereka kenali adalah agama yang indah. Sebagai contoh,
seorang anak muda bertanya kepada Huzur (atba), 'Disebabkan keadaan semasa yang
berleluasa hari ini, orang bukan Islam mempunyai ketakutan terhadap orang
Islam. Bagaimanakah kita dapat menghilangkan ketakutan ini dan memberi jaminan
kepada mereka?’
Huzur
(atba) menjawab:
'Walaupun
orang bukan Islam mungkin takut kepada orang Islam, kami sentiasa berusaha dan
berusaha [untuk menghapuskan ketakutan ini] sejak beberapa tahun yang lalu.
Itulah sebabnya saya mengadakan simposium keamanan, dan juga mengapa saya telah
memberitahu anda untuk mengadakan simposium keamanan juga. Itulah sebabnya saya
katakan bahawa anda harus mengedarkan risalah mempromosikan keamanan, sekali
gus menerangkan ajaran Islam yang sebenar kepada masyarakat awam. Ajaran Islam
yang sebenar adalah cinta dan kasih sayang, dan apabila anda menerangkannya kepada
manusia, ketakutan mereka akan hilang. Semakin besar usaha kita, semakin banyak
kesedaran yang dapat kita sebarkan di kalangan manusia, dan seterusnya mereka
akan mengetahui tentang ajaran Islam yang sebenar. Oleh itu, kita harus
berusaha untuk menyebarkan ajaran ini sebanyak orang yang mungkin, termasuk
rakan-rakan kita. Anda mempunyai kawan di sekolah yang merupakan pelajar
seperti anda, bukan? Jelaskan ajaran Islam yang sebenar kepada mereka; ajaran
Islam yang sebenar ialah cinta dan kasih sayang. Islam tidak membenarkan
sebarang jenis peperangan atau Jihad [dengan pedang]. Sebenarnya, syarat-syarat
di mana Islam membenarkan peperangan dan Jihad – apabila perintah pertama
tentang Jihad diturunkan – Allah Taala dengan jelas menyatakan dalam Al-Quran bahawa
orang Islam hanya dibenarkan berjihad kerana manusia telah melakukan kezaliman
ke atas mereka. Orang Islam, dan jika orang Islam tidak menghalang mereka
daripada melakukan kekejaman ini, maka Gereja, Sinagog Yahudi, Kuil dan Masjid
semuanya akan dimusnahkan. Justeru, kebenaran Jihad yang diberikan oleh Islam
adalah semata-mata untuk menjamin dan melindungi agama. Dalam keadaan apa pun
Islam tidak membenarkan Jihad [dengan pedang] atau pembunuhan orang untuk
menyebarkan agama seseorang; sebenarnya, Islam mengatakan bahawa jika anda
melihat seseorang menyerang Gereja Kristian, adalah menjadi kewajipan seorang
Muslim untuk pergi dan membantu menyelamatkan Gereja Kristian itu. Islam
mengatakan bahawa jika sesiapa menyerang Sinagog Yahudi, maka anda harus pergi
untuk membantu menyelamatkan Sinagog Yahudi itu. Begitu juga, Islam mengarahkan
bahawa jika seseorang menyerang Kuil Hindu, maka hendaklah kamu pergi membantu
dan melindunginya; dan Islam juga mengatakan bahawa seseorang harus melindungi
Masjid anda sendiri juga. Justeru, Islam memberikan perlindungan kepada semua
orang; Oleh itu, anda harus menerangkan secara terbuka kepada rakan-rakan anda
bahawa ini adalah apa yang tertulis di dalam Al-Quran. Golongan jihad atau
pelampau yang mengaku Islam, sebenarnya menyebarkan fahaman palsu yang tidak
ada kena mengena dengan Islam; mereka tidak menyebarkan ajaran Islam. Jadi,
jelaskan perkara ini kepada orang ramai, boleh? Apabila anda menerangkan
perkara-perkara ini kepada mereka, mereka akan menyedari bahawa Islam adalah
agama yang sebenarnya mewujudkan keamanan dan kasih sayang.’
Patutkah
Kita Mengambil Vaksin Covid-19?
Secara
meluas dianggap bahawa satu-satunya jalan untuk menamatkan pandemik Covid-19 di
seluruh dunia adalah melalui pembangunan vaksin. Walaupun syarikat
farmaseutikal tertentu telah menunjukkan hasil yang memberangsangkan dalam
pembangunan vaksin mereka, terdapat ramai yang mempunyai kebimbangan dan
tertanya-tanya sama ada mereka perlu mengambil vaksin itu atau tidak. Dengan
pemikiran ini, seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba),
'Adakah kita perlu mengambil vaksin baru untuk Coronavirus yang baru-baru ini telah
dibuat? Apakah yang akan anda nasihatkan dalam hal ini?’
Huzur
(atba) menjawab,
'Jika
ia terbukti sebagai penawar yang berkesan dan jika kerajaan menasihatkan untuk
mendapatkan vaksin maka anda boleh mengambil vaksin itu, tidak ada salahnya.
Tetapi pertama-tama, ia harus dilihat sama ada ia benar-benar memberi manfaat
kepada mereka yang telah diberi vaksin. Jangan ambil vaksin semata-mata untuk
mengambil vaksin; jika ia terbukti memberi manfaat, maka seseorang itu harus
mengambil vaksin, tidak ada mudaratnya.’
Apakah
Keperluan untuk Solat?
Persoalan
biasa yang sering timbul, terutamanya dalam pemikiran remaja yang berkembang
dan ingin tahu, adalah keperluan untuk berdoa, walaupun diajar bahawa Tuhan
berkuasa atas segala sesuatu dan menentukan nasib setiap orang. Tertanya-tanya
perkara yang sama, seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba),
'Jika Allah Taala telah menetapkan takdir kita -sebagaimana dikatakan bahawa
Dia telah menentukan nasib kita - maka mengapa kita berdoa? Apakah keperluan
solat?’
Huzur
(atba) menjawab,
'Beberapa
jenis takdir tidak dapat dielakkan, manakala yang lain boleh dielakkan; dan
inilah sebabnya kita berdoa. Ambillah kematian sebagai contoh; semua orang
mesti mati. Ia adalah fakta yang terbukti bahawa semua mesti mati dan tiada
siapa yang boleh hidup selama-lamanya kerana ini adalah ketetapan Allah Taala.
Namun, jika seseorang itu jatuh sakit dan keadaannya sampai ke tahap di mana
doktor mengatakan bahawa dia hampir mati, tetapi kita tetap berdoa, dan Allah
SWT mengabulkan doa kita dengan membawa orang itu kembali dari ambang kematian
dan menghidupkannya. Maka, ini [adalah contoh] ketetapan Tuhan Yang Maha Esa
yang dihalang melalui doa. Akibatnya, orang ini akhirnya boleh terus hidup
hingga umur 70, 80 atau 90, tetapi seperti yang ditulis oleh Hazrat Masihi
Mau’ud (as), ‘Seseorang boleh hidup hingga seratus tahun tetapi pada akhirnya
kita mesti pergi.’ Malah jika seseorang hidup sehingga seratus tahun, mereka
mesti mati akhirnya. Tetapi, jika seseorang itu hampir mati ketika masih muda
dan kita berdoa untuk mereka, maka Allah Taala dapat mengelakkannya dan dengan
itu memberi mereka umur yang panjang. Terdapat banyak contoh seperti ini; orang
menulis kepadaku untuk doa yang aku kabulkan dan dengan rahmat Allah doa-doa
itu diterima. Orang-orang juga menulis tentang kejadian mereka sendiri di mana
mereka berdoa [kepada Tuhan] dan melalui doa mereka, Tuhan Yang Maha Kuasa
mengelakkan musibah yang akan menimpa mereka. Maka, segalanya berlaku mengikut
ketetapan Allah Taala, tetapi jika kita tidak berdoa atau berusaha berhubung
dengan takdir kita, maka terserlahlah akibat tidak melakukannya. Oleh itu,
sebab kita berdoa adalah supaya kita dapat menangguhkan aspek ketetapan Tuhan
Yang Maha Esa yang boleh ditangguhkan dan dengan itu berdering tentang hasil
yang lebih baik. Allah SWT telah meletakkan dua jalan di hadapan kita - satu
jalan yang bermanfaat dan satu jalan yang berbahaya. Jika kita mentaati Allah
Taala, kita akan mendapat manfaat daripada ketetapan yang bermanfaat bagi kita,
dan kerana itulah kita berusaha dan berdoa. Tetapi jika kita tidak mentaati
Tuhan Yang Maha Kuasa, dan jika kita tidak melakukan usaha yang betul atau
berdoa, maka aspek negatif dari perintah itu akan nyata. Oleh itu, terdapat dua
jenis takdir - satu yang boleh dielakkan, dan satu lagi yang tidak boleh
dielakkan. Ketetapan yang tidak dapat dielakkan adalah keputusan Tuhan Yang
Maha Esa yang pasti akan berlaku; Tuhan Yang Maha Kuasa tidak menerima doa
berkenaan dengan ketetapan ini dan ia tidak dapat dielakkan. Adapun ketetapan
yang boleh dijauhi, Allah SWT dapat mencegahnya melalui doa dan usaha
seseorang. Inilah sebabnya mengapa Tuhan Yang Maha Kuasa telah mengarahkan agar
kita berdoa, [dan dengan berbuat demikian Dia berfirman] bukan sahaja anda akan
menjalin ikatan dengan-Ku, tetapi iman anda kepada-Ku juga akan menguatkan, dan
sebagai hasilnya anda akan lebih maju dalam iman anda. dan kerohanian dan kamu
akan mendapat faedah daripadanya.'
Soalan
seterusnya: Apakah Tujuan Hidup Kita?
Begitu
juga, pada peringkat yang lebih luas, seseorang mungkin tertanya-tanya apakah
tujuan hidup kita, jika Tuhan - yang Maha Mengetahui - sudah mempunyai
pengetahuan tentang nasib akhirnya. Mengenai hal ini, seorang anak muda
bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba), ‘Adakah Tuhan Yang Maha Kuasa sudah
mengetahui sama ada kita akan masuk syurga atau neraka? Jika Dia mengetahui
maka apakah tujuan hidup kita?’
Huzur
(atba) menjawab,
‘Anda
lihat, di satu pihak, ada ilmu yang Allah Taala miliki, dan kemudian ada
perbuatan dan tindakan kita. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui sama ada
seseorang itu akan masuk neraka atau tidak, namun Allah SWT menunjukkan kepada
manusia jalan yang mana jika mereka beramal maka dia akan masuk syurga, dan
jika mereka melakukan perbuatan jahat mereka akan masuk ke dalam neraka. Itulah
sebabnya seseorang harus berdoa untuk pengakhiran yang baik, supaya apabila
ajal kita tiba dan tiba masanya untuk kita berlalu, [kita berdoa] agar kita
termasuk dalam golongan orang-orang yang mentaati perintah Tuhan Yang Maha Esa,
sehingga membolehkan kita masuk syurga. Al-Qur’an juga telah mengajarkan kepada
kita doa yang di dalamnya kita berdoa agar Allah SWT mematikan kita pada waktu
yang diredai-Nya dan agar kita masuk ke dalam syurga dan mendapat keredaan
Allah SWT. Tambahan pula, terdapat Rahmaniyyat [kurnia] Tuhan Yang Maha Esa
yang memberi keampunan kepada seseorang.
Terdapat
satu riwayat tentang seorang lelaki yang sangat berdosa dan telah melakukan
sebanyak 99 pembunuhan. Dia sedar bahawa dia adalah orang yang sangat jahat dan
dia harus memperbaiki dirinya supaya Allah Taala meredainya dan membolehkannya
masuk ke dalam syurga. Maka dia pergi kepada seorang pendeta agama dan
memberitahunya tentang dosa-dosanya dan berapa banyak pembunuhan yang telah dia
lakukan dalam hidupnya, dan bertanya sama ada dia masih boleh dibenarkan masuk
syurga? Ulama itu sangat melampau dalam pandangannya dan menjawab dengan
berkata: ‘Tidak! Sama sekali tidak ada peluang untuk kamu memasuki Syurga. Kamu
pasti akan dimasukkan ke dalam api neraka.’ Jadi lelaki itu membunuh ulama itu
juga, memikirkan bahawa kerana dia telah melakukan 99 pembunuhan, dia mungkin
juga mencapai jumlah 100. Selepas melakukan 100 pembunuhan, dia kemudian
bertanya kepada seseorang lain jika ada cara dia boleh menggembirakan Tuhan.
Orang yang dia tanya menjawab dengan mengatakan bahawa dia harus pergi dan
melihat orang ini dan ini yang tinggal di bandar tertentu, kerana orang itu
akan dapat memberitahunya kaedah yang betul yang dia boleh meredai Allah.
Semasa dalam perjalanan untuk melihat individu itu, dia meninggal dunia.
Apabila dia meninggal dunia, Allah Taala menjadikan tempat kematiannya lebih
jauh dari kota tempat dia melakukan semua pembunuhan itu, dan dia lebih dekat
dengan destinasi perjalanannya. Cerita ini dalam istilah metafora. Kemudian,
Allah Taala memerintahkan Malaikat-Nya untuk pergi dan menentukan keputusan
mengenai lelaki ini. Oleh itu, kedua-dua Malaikat pergi; seorang daripada
mereka mahu membawanya ke neraka manakala seorang lagi mahu membawanya ke
syurga. Selepas itu, berlaku perselisihan antara kedua-dua Malaikat; orang yang
ingin membawanya ke api neraka berkeras untuk membawanya ke sana, mengatakan
bahawa dia telah melakukan 100 pembunuhan dan oleh itu akan meminta Tuhan untuk
menghantarnya ke api neraka. Walau bagaimanapun, Malaikat yang lain berkeras
untuk membawanya ke syurga dan berkata bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa telah
mengutusnya untuk mengukur jarak yang telah ditempuhnya dalam perjalanannya
[untuk memohon keampunan]. Akhirnya kedua Malaikat itu sepakat untuk mengukur
jaraknya, dan jika dia lebih dekat dengan kota yang ditujunya untuk diampuni
dosanya maka dia akan masuk surga. Tetapi jika dia lebih dekat dengan kota yang
dia tinggalkan setelah melakukan pembunuhan, maka dia akan masuk neraka.
Seperti yang telah saya jelaskan, Allah telah memendekkan jarak antara dia dan
destinasinya, dan apabila mereka mengukur jarak, mereka mendapati bahawa dia
lebih dekat dengan kota yang dia pergi untuk diampuni dosanya. Dia lebih dekat
dengan destinasi dan bulunya dari asal perjalanannya hanya dengan jarak satu
tangan [Huzur (atba) mengangkat tangannya untuk menunjukkan jarak] dan dengan
demikian, Allah Taala mengampuninya dan dia masuk ke dalam Syurga. Ini adalah
rahmat Allah Taala.
Begitu
juga, terdapat riwayat lain di mana seorang lelaki pernah bertanya kepada
seseorang sama ada dia akan diampuni? Orang yang dia ajukan soalan ini menjawab
dengan mengatakan bahawa dia tidak akan diampuni kerana dia adalah orang yang
sangat berdosa. Sehubungan itu, Allah Taala bertanya kepada individu yang
menganggap dirinya sangat alim dan banyak berdoa, 'apa yang memberi kuasa
kepada kamu untuk menentukan siapa yang masuk syurga dan siapa yang masuk
neraka?' Kebetulan kedua-dua individu itu meninggal dunia pada pada masa yang
sama dan dihadapkan ke hadapan Allah Yang Maha Esa. Selepas itu, orang yang
menganggap dirinya seorang yang soleh, seolah-olah dia telah diberi 'jaminan'
untuk masuk syurga, dan telah memberitahu individu lain bahawa dia akan masuk
neraka, telah diberitahu oleh Allah Taala bahawa dia tidak mempunyai jaminan
seperti itu. dan sebaliknya akan dihantar ke api neraka, dan individu lain yang
dia katakan bahawa dia akan masuk neraka dibenarkan masuk syurga. Ini adalah
rahmat Allah Taala, maka menjadi kewajipan kita untuk terus berusaha dalam
mencari keredaan Allah Taala. Allah Maha Mengetahui segala sesuatu dan pada
masa yang sama, Dia juga Maha Berkuasa dan Maha Perkasa, serta Maha Pengasih
lagi Maha Pengampun. Oleh itu, jika Tuhan menghendaki, Dia boleh mengubah
keputusan dan takdir seseorang. Jika Allah Taala berkuasa melakukan
segala-galanya maka Dia juga berkuasa mengubah keputusan-Nya. Oleh itu,
seseorang tidak boleh berfikir bahawa kerana Allah Taala mungkin telah
menetapkan bahawa mereka akan masuk neraka, mereka juga boleh terus melakukan
dosa dan memakan yang haram seperti daging babi, meminum arak dan dosa-dosa
lain, dan menganggap bahawa kerana mereka telah melakukannya. sudah banyak
dosa, tidak mungkin Allah akan ampunkan. Allah Taala berfirman bahawa ini tidak
berlaku; malah, Dia mengatakan bahawa seseorang itu harus terus berusaha dalam
melakukan kebaikan kerana Dia boleh memberi pengampunan walaupun di peringkat
akhir kehidupannya.
Oleh
itu, anda harus berusaha untuk mendapatkan keampunan Allah Taala sejak awal
lagi, dan kemudian berdoa kepada Allah sepanjang hidup anda untuk mendapat
pengakhiran yang baik dan untuk terus melakukan amal yang soleh. Itulah
sebabnya kita harus terus berusaha dalam hal ini, bukan? Allah Yang Maha Kuasa
adalah Guru, oleh itu Dia berkuasa melakukan apa sahaja yang Dia kehendaki. Dia
juga boleh memaafkan seseorang pada peringkat terakhir kehidupan mereka. Anda
mungkin berfikir bahawa anda berdosa dan Allah Taala mungkin tidak mengampuni
anda, tetapi Allah Taala berfirman bahawa jika Dia boleh mengampuni seseorang
yang melakukan 100 pembunuhan, maka dia juga boleh memaafkan anda.
Soalan
seterusnya: Amaran untuk Masa Depan
Satu
persoalan yang pasti dalam fikiran ramai, adalah sama ada dunia akan kembali
seperti biasa atau tidak yang pernah kita ketahui sebelum wabak Covid-19.
Seorang anak muda bertanya kepada Yang Mulia Huzur (atba) tentang pendapatnya
tentang perkara itu, ‘Adakah dunia akan kembali ke keadaan ‘normal’ sebelum
COVID-19?’
Huzur
(atba) menjawab,
‘Allah
Maha Mengetahui apa yang akan terjadi pada masa hadapan. Walaupun keadaan
mungkin kembali normal, adalah jelas bahawa selepas wabak Coronavirus, dunia
akan terpaksa menanggung akibat ekonomi yang dahsyat. Walaupun tiada peperangan
fizikal atau konflik besar, ia masih akan mengambil masa bertahun-tahun untuk
keadaan ekonomi global stabil. Walau bagaimanapun, kita belajar daripada
sejarah bahawa apabila terdapat masalah ekonomi yang berakar umbi, lebih kerap
ia membawa kepada peperangan. Melihat kepada keadaan semasa dunia, ia kelihatan
seperti keadaan awal untuk peperangan semakin nyata.
Jika,
perang meletus selepas wabak Coronavirus, maka keadaan di dunia akan menjadi
lebih berbahaya dan akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan dunia
kembali normal. Maka hendaklah kita berdoa semoga Allah Taala mengurniakan akal
dan kebijaksanaan kepada manusia dan bangsa di dunia ini agar daripada
dihinggapi oleh nafsu materialistik dan daripada merampas hak sesama sendiri,
pemimpin dan bangsa dunia dapat berakal dan berusaha untuk keamanan dan
keharmonian. Matlamat setiap orang adalah agar dunia menjadi lebih bersatu dan
keadaan segera kembali normal. Sekiranya usaha sebegini tidak dilakukan, maka
ia akan mengambil masa bertahun-tahun untuk keadaan kembali normal dan situasi
yang sangat mengerikan akan berlaku.
Saya
khuatir kemungkinan besar perang atau konflik boleh tercetus selepas wabak
Coronavirus ini berakhir dan kesan buruknya boleh bertahan selama
bertahun-tahun sebelum keadaan kembali normal. Oleh itu, kita mesti berdoa agar
peperangan tidak tercetus dan pemimpin dunia bertindak dengan waras supaya
keadaan global dapat stabil secepat mungkin dan kembali normal. Untuk
mencapainya, manusia perlu berpaling kepada Tuhan Yang Maha Esa. Jika dunia
tidak berpaling kepada Tuhan, maka mereka akan melihat lebih banyak wabak atau
malapetaka lain pada masa hadapan sebagai satu bentuk hukuman. Oleh itu,
keadaan tidak akan kembali normal sehingga manusia tunduk di hadapan Tuhan dan
memenuhi hak-hak-Nya dan hak-hak yang terhutang kepada Ciptaan-Nya. Oleh itu,
kita sebagai Ahmadi mesti berusaha lebih dari sebelumnya untuk tujuan ini dan
melaksanakan Tabligh [menyebarkan risalah Islam], dan memberitahu dunia bahawa
hanya ada satu penyelesaian untuk membantu keadaan global kembali normal dan
itu adalah untuk umat manusia berbalik kepada Tuhan Yang Maha Esa dan bersujud
kepada-Nya serta menunaikan hak-hak-Nya dan hak-hak yang terhutang kepada
ciptaan-Nya.'
Minggu
ini, Yang Mulia Huzur (atba) menyampaikan Khutbah Jumaatnya dari Islamabad,
Tilford, UK, Pada 4 Disember 2020 di mana beliau terus mengetengahkan insiden
dari kehidupan Khalifah Islam Keempat, Hazrat Ali (ra).
Pembayaran
Mas kahwin Tepat Pada Masanya
Semasa
khutbah itu, Huzur (atba) menceritakan satu kejadian mengenai perkahwinan
Hazrat Ali (ra) dengan Hazrat Fatimah (ra), yang menjadi pengajaran untuk semua
orang hingga ke hari ini. Huzur (atba) berkata,
‘Perkahwinan
antara Hazrat Ali (ra) dan Hazrat Fatimah (ra) berlaku pada tahun 2 A.H. Hazrat
Ali (ra) meminta Nabi (saw) untuk dikahwinkan, dan beliau dengan senang hati
bersetuju. Hazrat Anas (ra) meriwayatkan bahawa kedua-dua Hazrat Abu Bakr (ra)
dan Hazrat Umar (ra) telah meminta tangan Hazrat Fatimah (ra) dalam
perkahwinan, tetapi Nabi (saw) tetap berdiam diri mengenai perkara itu dan
tidak memberi mereka jawapan. Hazrat Ali (ra) meriwayatkan, 'Saya pergi kepada
Nabi (sallallahu 'alaihi wasallam) dan meminta jika dia akan memberikan tangan
Hazrat Fatimah (ra) untuk menikahi saya. Nabi (saw) bertanya: ‘Adakah kamu
mempunyai sesuatu untuk diberikan untuk Haq Mehr [mas kahwin yang diberikan
oleh suami kepada isteri]?’ Saya berkata, ‘Saya mempunyai kuda dan surat
berantai’. Nabi (saw) bersabda: ‘Kamu akan meminta kudamu, tetapi kamu boleh
menjual surat berantaimu.’ Maka aku menjual surat berantaiku dengan harga 480
dirham untuk mengatur Haq Mehrku.’
Orang
sering berfikir bahawa mereka boleh menetapkan Haq Mehr sesuka hati mereka dan
akan bimbang untuk membayarnya kemudian, sedangkan Nabi (saw) telah
memerintahkan untuk menyediakan peruntukan untuk Haq Mehr. Ini bermakna ini
adalah hak isteri dan perlu diberikan segera. Sesetengah orang menulis kepada
saya mengatakan bahawa isteri mereka telah membuat tuntutan meminta Haq Mehr,
walaupun mereka hidup bahagia bersama. Jika mereka membuat permintaan ini, maka
ini adalah hak mereka dan harus diberikan segera. Kegagalan berbuat demikian
boleh menyebabkan pertengkaran. Juga sesetengah orang mendakwa bahawa ini
[iaitu, Haq Mehr] adalah sesuatu yang harus diselesaikan semasa penyelesaian
perceraian, sedangkan ini tidak mempunyai kaitan dengan penyelesaian
perceraian.’
Doa
untuk Pakistan
Menjelang
akhir khutbahnya, Yang Mulia Huzur (atba) menggesa ahli-ahli Jamaat untuk
mendoakan Ahmadiyah di Pakistan, dan keadaan di sana terus bertambah buruk. Huzur
(atba) berkata,
‘Keadaan
di Pakistan pada masa kini semakin teruk. Sambil mengikuti maulvi [ulama agama]
dan bersekongkol dengan mereka, beberapa pegawai kerajaan berusaha untuk
menyebabkan kita dapat mudarat sebanyak mungkin. Oleh itu, berdoalah
terutamanya dalam hal ini. Semoga Allah Yang Maha Kuasa melindungi Ahmadi di
sana, yang tinggal di Rabwah dan di kota-kota lain dan melindungi mereka dari
kejahatan orang-orang ini. Semoga Dia melindungi mereka dari tipu daya mereka
yang sangat berbahaya dan menangkap mereka dengan cepat.’
Comments
Post a Comment