AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 6 (Memelihara masa depan) - Bahagian I
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di mana Tempat Bintang Turun
- Bab 6 (Memelihara masa depan) - Bahagian I
28 Ogos 20200
Asif M Basit
Diterjemahkan dari
Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Saya
menganggapnya adalah nasib baik saya bahawa selepas banyak lawatan Huzur (atba),
saya mesti melihat rakaman lawatan yang dirakam sebelum ini. Sebilangan rakaman
itu sudah disiarkan secara langsung di MTA, tetapi sebahagian besar rakaman itu
disiarkan setelah Huzur (atba) kembali ke London.
Di
antara program-program itu, kelas dengan Waqifeen-e-Nau dan pelajar universiti
adalah perkara yang paling saya nantikan.
Oleh
itu, kelas itu adalah apa yang kita lihat sebelum program lain. Pembaca akan
bersetuju dengan saya bahawa kelas dengan Huzur (atba) memang menawan dan
menyedarkan. Tidak kira di mana pun di dunia, kelas-kelas sekarang telah
menggunakan format khas. Mereka dimulakan dengan tilawat, diikuti dengan nazm,
ucapan dan persembahan oleh pelajar. Berikutan itulah yang dinanti oleh semua
penonton yang berminat; Interaksi Huzur (atba) dengan pelajar.
Bahagian
kelas ini bermanfaat bagi mereka yang hadir sama seperti untuk penonton, tanpa
mengira usia, bangsa atau kedudukan duniawi. Soalan yang diajukan selalu
diikuti dengan jawapan yang bermaklumat. Selalu ada titik-titik luhur dan
inspirasi yang dapat diambil oleh penonton daripadanya. Di kelas-kelas inilah
pertanyaan anak kecil mungkin kelihatan sangat biasa, tetapi jawapan yang
diberikan menjadi kaedah untuk mengambil fiqh-e-Ahmadiyya (fekah Ahmadiyah)
melalui evolusi dan membuatnya mencapai tahap yang sama sekali baru. Huzur
(atba) membimbing Jamaatnya mengenai banyak isu-isu kontemporari.
Sebagai
contoh, pertanyaan itu pernah diajukan, “Jika sebuah restoran memasak dan
menjual daging babi dengan makanan mereka, misalnya di pizza atau burger, maka
dapatkah Ahmadi Muslim bekerja di tempat seperti itu?” Huzur (atba) menjawab
dengan mengatakan bahawa jika mereka secara peribadi berurusan dengan daging
babi, maka mereka tidak boleh.
Merujuk
kepada jawapan itu, di kelas kemudian, seorang kanak-kanak memerlukan
penjelasan kerana banyak orang Ahmadi bekerja di kedai-kedai besar yang menjual
alkohol dan daging babi. Oleh itu, Huzur (atba) menjawab bahawa jika
orang-orang seperti itu tidak mengambil bahagian dalam memasak atau menyediakan
makanan, tetapi hanya bekerja sebagai juruwang dan mempunyai interaksi tidak
langsung dengan barang-barang yang tidak sah, seperti memasukkan wang pelanggan
ke dalam daftar tunai, maka tidak mengapa.
Begitu
juga, saya telah melihat di kelas-kelas bagaimana subjek yang membingungkan,
seperti membeli rumah dengan gadai janji, telah diselesaikan. Pelajar-pelajar
kelas tersebut telah mengemukakan soalan yang merangkumi pakaian, purdah,
persekolahan campuran, perkahwinan cinta, cara-cara untuk mengimbangkan
kehidupan duniawi dan agama dan banyak lagi isu lain yang berkaitan dengan
dunia Barat moden (yang kini dominan bukan hanya di Barat tetapi juga seluruh
dunia) dan Huzur (atba) sentiasa memberikan banyak petunjuk, dan terus
melakukannya.
Berkali-kali,
persoalan muncul di benak saya tentang bagaimana Huzur (atba) mempunyai jawapan
untuk semua perkara rumit itu. Tetapi kemudian, saya akan menyedari bahawa
pemuda Ahmadi di seluruh dunia menulis kepada Huzur (atba) mengenai setiap
keprihatinan mereka dan menyampaikan semua kerisauan mereka di hadapannya.
Ribuan orang menulis tentangnya dalam surat mereka, sementara ribuan orang
mencurahkan isi hati mereka secara langsung. Kebimbangan dan keprihatinan
orang-orang Ahmadi di seluruh dunia adalah pelbagai. Ada yang belum mendapat
kepuasan dalam beribadah kepada Allah, sementara ada yang ragu-ragu mengenai
keberadaan Tuhan.
Seseorang
mungkin telah jatuh cinta dengan orang lain yang bukan Ahmadi tetapi ingin
menikahi mereka, sedangkan ada yang terperangkap dalam dilema memilih jalan
pendidikan yang betul. Ada sebilangan yang tidak memahami hikmah purdah,
sementara yang lain menghadapi kesukaran dalam mempraktikkan purdah. Ada
orang-orang yang ibu bapa mereka mungkin tidak senang dengan mereka, sementara
ada orang lain yang tidak sihat secara fizikal dan kesihatan mereka merosot
dari hari ke hari. Ada beberapa yang berhasrat untuk berhijrah ke negara asing
dan bahkan ada yang berkahwin selama berbulan-bulan, tetapi walaupun begitu,
mereka masih tidak layak menganggap diri mereka “berkahwin”.
Setelah
mengemukakan persoalan mereka, semua orang tersebut mengemukakan soalan yang
sama: “Apa yang harus saya lakukan?” Tetapi jawapan untuk soalan ini selalu
berbeza dalam setiap keadaan. Tidak kira dari mana pun mereka berasal, Timur
atau Barat, orang ramai beribu-ribu orang untuk meminta bimbingan dari Huzur
(atba) dalam urusan peribadi mereka dan Huzur (atba)terus menganugerahkan
Jamaatnya yang cantik dengan banyak arahan dan bimbingan. Oleh itu, isu-isu
yang berkaitan dengan iklim semasa selalu ada di depan mata Huzur (atba).
Namun,
hanya kerana Huzur (atba) terus membimbing orang dalam isu-isu kontemporari
tidak bermakna Huzur (atba) selalu memberikan jawapan segera.
Kadang-kadang,
kerana sifat persoalannya, Huzur ( atba)memerintahkan agar penyelidikan
dilakukan. Kadang-kadang Huzur (atba) memerintahkan penanya sendiri untuk
merujuk kepada jabatan tertentu atau menghubungi Sel Penyelidikan di Rabwah
atau jabatan lain.
Suatu
ketika, seorang remaja mengajukan soalan yang berkaitan dengan perjalanan Nabi
Isa ke Kashmir. Ada yang menyangka bahawa jawapan untuk soalan itu cukup senang
dan mudah . Walau bagaimanapun, jawapan yang diberikan Huzur (atba) tidak
khusus untuk remaja itu kerana jawapan Huzur ( atba)selalu menjadi kaedah untuk
mendidik penonton MTA. Hanya Allah sahaja yang mengetahui hikmahnya, tetapi
pada hari itu, Huzur (atba) menjelaskan semuanya secara terperinci.
Setelah
menjawab pertanyaan itu, Huzur (atba) melihat ke arah saya dan berkata, “Di sebelah
kiri meja saya di pejabat saya terdapat timbunan kertas. Dalam timbunan itu,
terdapat beberapa bahan yang berkaitan dengan topik ini. Bawa itu kepada saya.”
Saya
segera bergerak, ketika Huzur (atba) mengulangi, “Kamu faham? Di sebelah kiri
... di antara beberapa kertas ... dalam folder. "
Huzur
(atba) menginginkan agar jawapan itu diberikan dalam kelas itu tanpa membuang
masa. Itulah sebabnya Huzur (atba) mengesahkan adakah saya sudah faham. Saya
segera pergi dan menyampaikan pesanan Huzur (atba) kepada Setiausaha Peribadi.
Dia cepat bangun dan memulakan pencarian bahan tersebut. Apabila dia
menjumpainya, saya kembali ke kelas - dengan bahan di tangan - dan
membentangkannya kepada Huzur (atba).
Huzur
(atba) mengeluarkan gelasnya dari poketnya, meletakkannya dan mula menjelaskan
apa yang tertulis. Apa yang dibacakan oleh Huzur (atba) adalah persis apa yang
telah dia katakan, tetapi kerana ada bahan penyelidikan yang tersedia, Huzur
(atba) memetik rujukan kepada remaja itu juga.
Pada
suatu kesempatan, seorang pemuda mengajukan pertanyaan, “Hazrat Sufi Ahmad Jan
Sahib menerima kebenaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sebelum
tuntutannya dilantik oleh Tuhan, sehinggakan dia menyatakan keinginannya untuk
melakukan Bai’at [ikrar ketaatan ] di tangannya. Namun, kita tahu bahawa dia
meninggal sebelum tuntutan Hazrat Masihi Mau’ud (atba) yang Dijanjikan dan
Bai’at yang pertama. Bolehkah dia disebut sebagai sahabi atau tidak?” Huzur
(atba) menjelaskan bahawa kerana ketakwaan, kesolehan dan menerima kebenaran Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, statusnya sangat tinggi; namun, dia tidak
akan termasuk dalam kategori sahabi dan oleh itu, dia tidak dapat disebut
sebagai sahabi.
Selepas
itu, Huzur (a tba)segera memerintahkan saya untuk bertanya dari beberapa ulama
di Rabwah mengenai apa yang mereka fikirkan. Oleh itu, saya menyampaikan pesan Huzur(atba)
kepada para ulama jamaat tersebut. Mereka menjawab bahawa dia bukan sahabi dan
bahawa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang dijanjikan tidak memasukkan namanya di
antara 313 sahabat. Huzur (atba) mengulanginya di kelas kemudian dan mengatakan
bahawa setelah meneliti secara menyeluruh, Hazrat Sufi Ahmad Jan Sahib tidak
akan dianggap sebagai sahabi dalam pengertian istilah yang tepat.
Sungguh
mengejutkan bahawa walaupun keputusan Huzur (atba) tidak diragukan lagi menjadi
kata terakhir, Huzur (atba) memerintahkan agar penyelidikan dilakukan mengenai
masalah tersebut dan untuk menyampaikan keputusan yang muktamad. Yang saya
fahami adalah bahawa perkara pertama dan terpenting dalam fikiran Huzur (atba) adalah
Al-Qur’an dan ajarannya. Bagaimanapun, Huzur (atba) sangat mengetahui akan
keberkatan yang terdapat dalam Al-Qur’an.
Oleh
itu, di mana sahaja Huzur (atba) boleh, Huzuratba mengamalkan
perintah mushawarat Al-Qur’an (saling berunding) sehingga kita juga dapat
menjadi kebiasaan dalam mempraktikkannya. Kedua, keinginan Huzur (atba) yang
kuat untuk para pemuda mengembangkan minat yang mendalam dalam bidang
penyelidikan, sehingga tentara Ahmadiyah dapat melengkapkan diri dengan
artileri pengetahuan dan dengan itu, memperkuat persepsi mereka.
Demikianlah
Huzur (atba) melayani kesejahteraan intelektual dan moral para pemuda yang
duduk di hadapannya. Di mana Huzur (atba) menanamkan kebiasaan dalam membuat keputusan
yang bertentangan dengan kesimpulan yang tiba-tiba, Huzur (atba) juga mengajar
para pemuda bagaimana memproses fikiran mereka dengan cukup cepat untuk membuat
keputusan yang teliti namun cepat.
Jamia
Ahmadiyya UK ditubuhkan pada tahun 2005. Pada tahun itu juga, dicadangkan
kepada Huzur (atba) adakah pelajar Jamia harus dimasukkan ke dalam kelas
Wakaf-e-Nau kerana sebahagian besar pelajar Jamia UK terdiri dari
Waqifeen-e-Nau. Huzur (atba) mengarahkan agar ada kelas yang terpisah untuk
mereka. Oleh itu, kelas Jamia Ahmadiyya UK bermula. Oleh kerana setiap kelas
mempunyai nama yang tersendiri, kelas ini juga disebut, “Kelas, Jamia Ahmadiyya
UK.” Kelas dimulakan dengan nama ini.
Suatu
hari, semasa kelas Jamia Ahmadiyya UK, Huzur (atba) berkata, “Mereka duduk di
kelas dari pagi hingga petang setiap hari, namun anda telah menamakan ini
sebagai “kelas” juga. Ia mesti disebut sesuatu yang lain.” Kami menjangkakan
bahawa Huzur (atba) akan memberikan nama. Sebaliknya, Huzur (atba) mengarahkan,
“Fikirkan nama.” Dengan itu, seorang pelajar memulakan pembentangannya. Setelah
selesai, Huzur (atba) bertanya, “Sudahkah anda memikirkan sesuatu?” Saya
menjawab bahawa saya tidak begitu, jadi pembentangan lain dimulakan.
Setelah
persembahan itu selesai, Huzuratba bertanya, “Apa pendapat anda?”,
Yang saya jawab, “Eik nashist” (duduk). Huzuratba mendengarnya dan
berkata, “Bagus. Sekarang pergi dan tukar nama menjadi ‘Tulaba Jamia ke sath
eik nashist’ ”
Nama
setiap kelas terpampang di layar televisyen yang terletak di sisi Dewan
Mahmood. Sesuai dengan arahan Huzur (atba), saya segera pergi ke bilik kawalan
dan menukar nama kelas menjadi apa yang diperintahkan oleh Huzur (atba).
Selepas itu, slaid grafik baru dibuat di MTA untuk Tulaba Jamia ke sath eik
nashist untuk memperkenalkan program ini.
Jamia
Ahmadiyya UK mempunyai pertemuan dengan Hazrat Amirul Momineen (atba) di bekas
kampus Jamia
Satu
pelajaran yang kita pelajari dari ini adalah bahawa kita seharusnya mendapatkan
bimbingan Huzur (atba) sebelum menamakan kelas. Tidak betul untuk kami
menamakannya mengikut nama kelas yang lain. Pelajaran lain yang kita pelajari,
seperti juga pelajar Jamia, adalah kita harus berusaha bekerja secepat mungkin.
Bagaimanapun, program tunggal itu bernasib baik kerana mempunyai dua nama dalam
satu sesi.
Kelas-kelas
yang disebut di atas, bermula pada Oktober 2003. Kelas pertama yang diadakan
adalah Bustan-e-Waqf-e-Nau, di mana kanak-kanak berumur 12 tahun atau lebih
muda duduk. Kemudian, setelah beberapa minggu, kelas terpisah bermula untuk
Waqifeen yang lebih tua. Kelas itu dipanggil Gulshan-e-Waqf-e-Nau dan
dipisahkan antara Nasirat dan Atfal.
Tidak
lama kemudian, kelas termasuk Lajna dan Khuddam dijalankan dengan nama ini.
Sangat awal, kami tidak sedar (sebenarnya, “orang bodoh” akan menyimpulkannya)
fakta bahawa salinan Al-Quran, Durr-e-Sameen dan buku-buku lain untuk tujuan
rujukan harus diletakkan di atas meja di hadapan Huzur (atba).
Pada
satu ketika, ketika Huzur (atba) perlu mengesahkan sesuatu dari buku dan buku
itu tidak tersedia, sejak itu saya faham bahawa mereka harus diletakkan di atas
meja di hadapan Huzur (atba) untuk mengelakkan pembaziran masa. Namun, kita
akan menyedari kemudian bahawa kita masih belum memikirkannya. Salinan kitab
suci Al-Qur’an yang tersedia untuk kita diletakkan di atas meja.
Pada
masa itu, semasa mulaqat, Huzur (atba) berkata, “Pernahkah kamu perhatikan
bahawa setelah bacaan Al-Qur’an di Jalsa Salana dan ijtema nasional, saya
mengatur agar terjemahan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dapat dibaca dan pada waktu
lain , terjemahan oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)?” Saya menjawab, “Ya, Huzur.”
Huzur (atba) kemudian berkata, “Terjemahannya sangat serupa, tetapi ada
tafsiran tertentu yang dapat difahami dengan lebih baik oleh beberapa orang,
sementara yang lain dapat memahaminya dengan lebih baik oleh tafsiran lain.”
Huzur
(atba) melanjutkan, “Saya selalu, sejak zaman sekolah, dapat memahami makna
dari Tafsir-e-Saghir dengan jauh lebih baik.” Kemudian, Huzur (atba) mengarahkan,
“Apabila anda meletakkan buku-buku di hadapan saya semasa kelas atau program
MTA lain, pastikan Tafsir-e-Saghir juga hadir.”
Oleh
itu, di kelas berikut, saya memastikan bahawa salinan Tafsir-e-Saghir terbaru
diletakkan di atas meja Huzur (atba).
Setelah
beberapa ketika, semasa mulaqat, Huzur (a tba)perlu merujuk kepada Al-Qur’an
dan mengesahkan sesuatu. Huzur (atba) membuka salinan Tafsir-e-Saghir
peribadinya dan mula membelek halaman. Semasa melakukannya, Huzur (a tba)memberitahu
saya, “Saya lebih suka edisi lama ini. Lebih mudah merujuk kepada indeks dalam
ini dan saya telah menjadi lebih terbiasa dengannya. Buku-buku yang anda
letakkan di atas meja mesti termasuk edisi lama ini. "
Dengan
arahan Huzur (atba), saya memulakan pencarian Tafsir-e-Saghir edisi khusus itu.
Tetapi saya tidak dapat menjumpainya. Terdapat salinan di pejabat setiausaha
persendirian, tetapi jelas, itu tidak dapat diambil kerana mungkin ada di sana
untuk kegunaan Huzur (atba). Akhirnya, saya berjaya menemui edisi yang biasa
dilakukan oleh Huzur (atba)di pejabat tertentu.
Nasib
baik, saya dapat meyakinkan orang yang memiliki salinan itu untuk menukarnya
dengan edisi baru yang saya ada. Saya telah memerhatikan berkali-kali semasa
mulaqat bahawa Huzur (atba) selalu dapat mencari petikan Al-Quran dengan cepat,
baik dengan membaca nama-nama bab atau dengan melihat indeks salinan
pilihannya.
Dilihat
dari penampilannya, Huzur (atba)nampaknya telah lama menggunakan salinan Al-Qur’an
yang sama. Terdapat juga bendera dalam pelbagai warna. Begitu juga dengan
buku-buku Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Huzur (atba)memiliki
seluruh rangkaian Ruhani Khazain, yang terletak di satu sisi, serta salinan
Al-Quran, Tafsir-e-Saghir dan terjemahan Al-Qur’an Hazrat Khalifatul Masih IV
(rh).
Huzur
(atba) mengetahui lokasi sebenar setiap buku di sekelilingnya. Ini juga telah
saya saksikan dalam banyak kesempatan.
Suatu
ketika, ketika berbicara mengenai layanan Jamaat untuk masalah Kashmir, Huzur
(atba) menoleh ke kanan dan berkata, “Lihat ke sana. Adakah anda melihat set
buku itu? Pergi dan bawa mereka bersama kamu. Tetapi saya mahu mereka kembali!”
Dengan gembira, saya membawanya dan mendapat banyak faedah daripadanya.
Kemudian, demi keberkatan, saya meletakkannya di antara buku-buku di
perpustakaan pejabat saya.
Setelah
satu tahun berlalu, suatu hari, Huzuratba mengunjungi pejabat kami.
Ketika Huzuratba memasuki pejabat saya, Huzuratba mengintip
rak buku dan mengajukan beberapa soalan mengenai buku-buku tertentu. Tanpa
diduga, Huzur (atba) bertanya, “Kamu masih mempunyai buku-buku saya; Di manakah
buku-buku tersebut?” Saya menunjuk ke arah buku-buku tersebut dan mengatakan
bahawa mereka ada di sana. Huzur ( atba)menjawab, “Saya masih mahu mereka
kembali!”
Berikutan
itu, ketika seorang pelajar Jamia diberi tesis penyelidikan mengenai
perkhidmatan Jamaat untuk isu Kashmir, Huzur (atba) menugaskan saya untuk
mengawasinya. Dengan izin Huzur (atba), pelajar itu juga mendapat manfaat dari
persona Huzur (atba) rak buatan MTA International, tidak kira kecil atau besar,
dijelaskan kepada saya oleh Huzur (atba); apabila ada sesuatu yang dikatakan
bagi pihak kami, ia harus disampaikan dengan tepat. Saya juga harus menyebutkan
di sini bahawa kita telah diberi banyak petunjuk mengenai kepekaan program di
MTA International oleh Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba).
Sekiranya
orang yang dilantik secara ilahi untuk bimbingan kemanusiaan pada masa ini
dapat menghabiskan banyak masa dan usaha dalam membetulkan jawapan yang
diberikan untuk soalan mengenai program MTA, maka kita sebagai hamba yang
rendah hati tidak boleh duduk dengan tenang! Kita semestinya kurang tidur
kerana perkara itu! Ini hanyalah satu aspek usaha Huzur (atba) dalam membuat
pengetahuan, dan pengetahuan yang betul, tersebar luas di kalangan orang. Huzur
(atba), melalui teladannya sendiri, selalu memberi kita pelajaran bahawa jika Huzoor
(atba)dapat memperhatikan secara terperinci dalam maklumat faktual, maka
orang-orang yang tergolong dalam Jamaatnya, yang bertanggung jawab untuk
menyebarkan agama, menyebarkan kebenaran dan menghilangkan kepalsuan, harus
menghabiskan siang dan malam mereka dalam menuntut ilmu.
Pada
mulanya, ketika kelas dengan Huzur (atba) telah dimulai, seseorang bertanya
kepada Huzur (atba) mengapa “Nawab” ditambahkan pada nama Hazrat Nawab Mubaraka
Begum Sahiba (ra), puteri dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.
Setelah memberikan penjelasan yang panjang lebar, Huzur (atba) berkata, “Sebelum
kelahiran mereka, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dinyatakan oleh
Allah nama-nama anak perempuannya, bersama dengan nama, “Nawab”.”
Beberapa
hari kemudian, semasa mulaqat, Huzur (atba) bertanya, "Semasa kelas
sebelumnya, adakah saya mengatakan bahawa nama 'Nawab' telah dinyatakan oleh
Allah mengenai kedua-dua anak perempuan itu?" Saya menjawab dengan tegas,
yang dikatakan oleh Huzur (atba), “Hanya mengenai Hazrat Nawab Mubaraka Begum
Sahibara bahawa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan secara
ilahi menunjukkan nama “Nawab”. Hazrat Nawab Amatul Hafeez Begum Sahibara
mendapat nama tambahan ‘Nawab’ setelah menikah dengan Hazrat Nawab Abdullah
Khan Sahibra. ”
Setelah
itu, Huzur (atba) memerintahkan bahawa sebarang kesalahan fakta mengenai
perkara yang berkaitan dengan sejarah harus segera diperbaiki dan memberi
petunjuk bagaimana melakukannya. Acara seperti ini kelihatan seperti kelas
dengan anak-anak dengan mata yang tidak terlatih, namun penjagaan terperinci Huzur
atba tetap tepat seperti biasa. Huzuratba memberikan
pelajaran yang luar biasa, bahawa tidak ada yang dikatakan di platform Jamaat
harus dianggap sebagai ucapan yang tepat.
Di
kelas berikut, Huzur (atba) menjelaskan kepada anak-anak tentang realiti
masalah itu dan dia secara tidak sengaja mengatakan bahwa nama “Nawab” telah diungkapkan
kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengenai puterinya Hazrat
Nawab Amatul Hafeez Begum Sahiba (ra). Seandainya orang lain, mereka tidak akan
memikirkan kedua hal yang telah disampaikan kepada anak-anak. Walaupun mereka
memberikan pemikiran kedua, mereka akan menjauhkannya kerana dikatakan di
hadapan anak-anak belaka. Dan jika seseorang menarik perhatiannya, mereka akan
menolaknya dengan mengatakan, “Jadi apa! Mereka hanya kanak-kanak!” Tetapi apa
yang kita pelajari dari lautan pengetahuan dan kebijaksanaan ini bukanlah untuk
mengabaikan perkara-perkara seperti itu, tetapi untuk memperhatikan bahkan
butiran yang paling kecil.
Itu
adalah pelajaran bagi kakitangan MTA International, bahawa semua yang dikatakan
di MTA disampaikan kepada seluruh dunia. Oleh itu, apa sahaja yang dikatakan
harus tepat dan tajam. Tidak kira siapa penanya dan tidak kira apa soalannya, Huzur
(atba) tidak pernah menganggap soalan itu tidak penting atau membuang masa.
Walau apa pun, jawapannya selalu diberikan dengan memuaskan.
Semasa
kelas seperti itu, Huzur (atba)juga membimbing penganjur. Tepat sebelum kelas,
salinan program diletakkan di meja Huzur (atba), yang menyebutkan nama-nama
mereka yang akan membaca tilawat dan nazm dan yang akan menyampaikan persembahan.
Kadang-kadang, saya merasakan bahawa walaupun kesalahan ketik terkecil dibuat,
mereka akan mendapat perhatian Huzur (atba) oleh kekuatan ghaib. Mereka juga
mungkin disorot sebelum Huzur (atba), kerana Huzur (atba) selalu menunjukkan
kesalahan tersebut dan memerintahkan agar mereka diperbaiki.
Apabila
Huzur (atba) kembali dari luar negara setelah lawatan yang berjaya, kelas
lawatan itu dilihat dan mereka melalui proses penjadualan. Mengenai satu kelas,
saya mempunyai soalan, yang saya rasa perlu dibawa ke perhatian Huzur (atba).
Oleh itu, saya menyampaikan perkara itu kepada Huzur (atba) semasa mulaqat.
Saya kata:
“Huzur,
dari awal hingga akhir, pentadbiran kelas sentiasa ditegur. Pentadbiran telah
melakukan semuanya dengan tidak betul dan semuanya harus dijelaskan kepada
mereka oleh Huzur (atba), di mana mereka mendapat teguran teruk. Apa sahaja
yang difikirkan sesuai oleh Huzur (atba), mesti dilakukan. "
Huzur
(atba)mengarahkan:
"Sekiranya
kamu bertanya kepada saya sama ada ia mesti dimainkan atau tidak, sudah tentu
ia mesti dimainkan! Ia harus dimainkan dalam bentuk aslinya.”
Dalam
ketidaktahuan kita, kita nampaknya lupa bahawa semasa kelas seperti itu, para
penerima bukan hanya anak-anak yang duduk di hadapan Huzur (atba); sebaliknya,
ia adalah “kelas” untuk seluruh dunia. Berjuta-juta penyatuan Ahmad di seluruh
dunia adalah penerima Huzur (atba) pada saat-saat itu dan segala yang Huzur
(atba) katakan mesti dipatuhi surat. Walaupun ada banyak yang dapat menjelaskan
status Khilafat dan memupuk penghormatan dan penghormatan di kalangan generasi
muda terhadap Khilafat, tidak ada seorang pun yang mengetahui status Khilafat
lebih daripada Hazrat Khalifatul Masih.
Tidak
ada orang yang lebih baik dapat memupuk tingkat penghormatan terhadap Khilafat
daripada Huzur (atba). Bagaimana mungkin Huzur (atba) , dari waktu yang sangat
berharga, tidak menghabiskan masa, tetapi satu jam untuk duduk di kalangan
pemuda Jamaat sementara pihak pentadbiran tidak mengadakan program di hadapan Huzur
(atba), atau para peserta tidak mengetahui tugas mereka atau bila mereka
sepatutnya mengambil mikrofon? Bagaimana mungkin kita tidak memeriksa
pengaturan terlebih dahulu dan sebaliknya, membiarkan mikrofon tidak dapat
digunakan di hadapan Huzur (atba) dan tidak tahu bagaimana menyampaikan
mikrofon kepada anak-anak lain?
Pelajarannya
bukan untuk pentadbiran kelas tertentu, tetapi dengan memainkannya di MTA
International, itu adalah pelajaran bagi semua penganjur kelas di seluruh
dunia. Oleh itu, Huzur (atba) mengarahkan agar kelas itu disiarkan seperti
dulu.
Ketika
di London, kelas berlangsung di Dewan Mahmood, bersebelahan dengan Masjid Fazl.
Pada mulanya, para pelajar Jamia Ahmadiyya akan tiba di Dewan Mahmood untuk
duduk di hadapan Huzur (atba)yang diberkati, tetapi Huzur (atba) kemudian
memulakan perjalanan ke Jamia dan memberkati mereka dengan kehadirannya di
kediaman mereka. Pada kesempatan seperti itu, para pelajar Jamia menganggap
diri mereka paling beruntung kerana putera rohani memberkati mereka dengan
kehadirannya.
Bangunan
pertama Jamia Ahmadiyya UK berjarak 15 minit pemanduan dari Masjid Fazl. Ini
adalah rahmat Tuhan kepada Jamaat bahawa mana-mana tanah yang diduduki oleh
Jamaat dengan cepat terbukti kecil. Begitu juga dengan bangunan pertama Jamia.
Bangunan Jamia yang baru terletak dalam jarak 20 minit pemanduan dari Islamabad
dan bangunannya yang megah terletak di kawasan yang indah. Pada mulanya, Jamia
berada dalam jarak 45 minit perjalanan dari bekas kediaman Huzur (atba) di
Masjid Fazl, dan Huzur ( atba)akan melakukan perjalanan panjang ini dalam
pelbagai kesempatan.
Sekiranya
saya tidak salah, itu adalah pada musim sejuk tahun 2013 ketika pertemuan
mereka dengan Huzur ( atba)dijadualkan. Pada hari itu, salji tidak menunjukkan
tanda-tanda berhenti. Ramalan cuaca telah memberi amaran dan mengatakan bahawa
orang harus berusaha untuk tinggal di dalam rumah dan mengelakkan perjalanan.
Dalam senario ini, satu mesej disampaikan dari Masjid Fazl kepada Jamia
Ahmadiyya bahawa Huzur (atba) memang akan pergi ke Jamia pada hari itu dan
persidangan akan dimulakan.
Pada
hari itu, kakitangan dan pelajar Jamia bekerja keras untuk membersihkan salji
untuk memberi laluan kepada rombongan Huzur (atba). Bahagian yang paling sukar
adalah jalan panjang yang menyusuri bukit dan menuju ke bangunan Jamia yang
indah. Menjadi mustahil untuk mencairkan salji dengan pasir. Selepas itu, saya
diberitahu oleh seorang rakan bahawa walaupun peralatan yang diperlukan tidak
mudah digunakan, papak logam besar dipasang di bahagian belakang sebuah kereta
dengan dua pelajar berdiri di kedua sisi untuk menyokongnya dan kereta itu
dipacu di sepanjang jalan yang hingga ke Jamia.
Setelah
membersihkan trek, salji akan turun dan kembali di trek, tetapi kakitangan dan
pelajar Jamia, kerana cinta mereka terhadap Huzur (atba), berulang kali
membersihkan trek dengan cara itu sehingga tiba waktunya kedatangan Huzur
(atba). Rombongan Huzur (atba) berjaya menaiki jalan curam ke Jamia dengan
selamat dan sesi perjumpaan dengan pelajar Jamia dimulakan. Huzur (atba) memberitahu
mereka bahawa tidak ada yang harus merasa cemas menghadapi cabaran kecil dan
remeh. “Apa sahaja yang perlu dilakukan, harus dilakukan!”
Selepas
itu, program dimulakan dan para pelajar, pada hari musim sejuk, duduk dalam
kehangatan rohani bersama Huzur (atba). Huzur (atba) telah memberikan prinsip
hidup, untuk tidak takut menghadapi cabaran kecil.
Comments
Post a Comment