AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 6 (Memelihara masa depan) - Bahagian I

                                                                    AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 6 (Memelihara masa depan) - Bahagian I

28 Ogos 20200

Asif M Basit

Diterjemahkan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Saya menganggapnya adalah nasib baik saya bahawa selepas banyak lawatan Huzur (atba), saya mesti melihat rakaman lawatan yang dirakam sebelum ini. Sebilangan rakaman itu sudah disiarkan secara langsung di MTA, tetapi sebahagian besar rakaman itu disiarkan setelah Huzur (atba) kembali ke London.

Di antara program-program itu, kelas dengan Waqifeen-e-Nau dan pelajar universiti adalah perkara yang paling saya nantikan.

Oleh itu, kelas itu adalah apa yang kita lihat sebelum program lain. Pembaca akan bersetuju dengan saya bahawa kelas dengan Huzur (atba) memang menawan dan menyedarkan. Tidak kira di mana pun di dunia, kelas-kelas sekarang telah menggunakan format khas. Mereka dimulakan dengan tilawat, diikuti dengan nazm, ucapan dan persembahan oleh pelajar. Berikutan itulah yang dinanti oleh semua penonton yang berminat; Interaksi Huzur (atba) dengan pelajar.

Bahagian kelas ini bermanfaat bagi mereka yang hadir sama seperti untuk penonton, tanpa mengira usia, bangsa atau kedudukan duniawi. Soalan yang diajukan selalu diikuti dengan jawapan yang bermaklumat. Selalu ada titik-titik luhur dan inspirasi yang dapat diambil oleh penonton daripadanya. Di kelas-kelas inilah pertanyaan anak kecil mungkin kelihatan sangat biasa, tetapi jawapan yang diberikan menjadi kaedah untuk mengambil fiqh-e-Ahmadiyya (fekah Ahmadiyah) melalui evolusi dan membuatnya mencapai tahap yang sama sekali baru. Huzur (atba) membimbing Jamaatnya mengenai banyak isu-isu kontemporari.

Sebagai contoh, pertanyaan itu pernah diajukan, “Jika sebuah restoran memasak dan menjual daging babi dengan makanan mereka, misalnya di pizza atau burger, maka dapatkah Ahmadi Muslim bekerja di tempat seperti itu?” Huzur (atba) menjawab dengan mengatakan bahawa jika mereka secara peribadi berurusan dengan daging babi, maka mereka tidak boleh.

Merujuk kepada jawapan itu, di kelas kemudian, seorang kanak-kanak memerlukan penjelasan kerana banyak orang Ahmadi bekerja di kedai-kedai besar yang menjual alkohol dan daging babi. Oleh itu, Huzur (atba) menjawab bahawa jika orang-orang seperti itu tidak mengambil bahagian dalam memasak atau menyediakan makanan, tetapi hanya bekerja sebagai juruwang dan mempunyai interaksi tidak langsung dengan barang-barang yang tidak sah, seperti memasukkan wang pelanggan ke dalam daftar tunai, maka tidak mengapa.

Begitu juga, saya telah melihat di kelas-kelas bagaimana subjek yang membingungkan, seperti membeli rumah dengan gadai janji, telah diselesaikan. Pelajar-pelajar kelas tersebut telah mengemukakan soalan yang merangkumi pakaian, purdah, persekolahan campuran, perkahwinan cinta, cara-cara untuk mengimbangkan kehidupan duniawi dan agama dan banyak lagi isu lain yang berkaitan dengan dunia Barat moden (yang kini dominan bukan hanya di Barat tetapi juga seluruh dunia) dan Huzur (atba) sentiasa memberikan banyak petunjuk, dan terus melakukannya.

Berkali-kali, persoalan muncul di benak saya tentang bagaimana Huzur (atba) mempunyai jawapan untuk semua perkara rumit itu. Tetapi kemudian, saya akan menyedari bahawa pemuda Ahmadi di seluruh dunia menulis kepada Huzur (atba) mengenai setiap keprihatinan mereka dan menyampaikan semua kerisauan mereka di hadapannya. Ribuan orang menulis tentangnya dalam surat mereka, sementara ribuan orang mencurahkan isi hati mereka secara langsung. Kebimbangan dan keprihatinan orang-orang Ahmadi di seluruh dunia adalah pelbagai. Ada yang belum mendapat kepuasan dalam beribadah kepada Allah, sementara ada yang ragu-ragu mengenai keberadaan Tuhan.

Seseorang mungkin telah jatuh cinta dengan orang lain yang bukan Ahmadi tetapi ingin menikahi mereka, sedangkan ada yang terperangkap dalam dilema memilih jalan pendidikan yang betul. Ada sebilangan yang tidak memahami hikmah purdah, sementara yang lain menghadapi kesukaran dalam mempraktikkan purdah. Ada orang-orang yang ibu bapa mereka mungkin tidak senang dengan mereka, sementara ada orang lain yang tidak sihat secara fizikal dan kesihatan mereka merosot dari hari ke hari. Ada beberapa yang berhasrat untuk berhijrah ke negara asing dan bahkan ada yang berkahwin selama berbulan-bulan, tetapi walaupun begitu, mereka masih tidak layak menganggap diri mereka “berkahwin”.

Setelah mengemukakan persoalan mereka, semua orang tersebut mengemukakan soalan yang sama: “Apa yang harus saya lakukan?” Tetapi jawapan untuk soalan ini selalu berbeza dalam setiap keadaan. Tidak kira dari mana pun mereka berasal, Timur atau Barat, orang ramai beribu-ribu orang untuk meminta bimbingan dari Huzur (atba) dalam urusan peribadi mereka dan Huzur (atba)terus menganugerahkan Jamaatnya yang cantik dengan banyak arahan dan bimbingan. Oleh itu, isu-isu yang berkaitan dengan iklim semasa selalu ada di depan mata Huzur (atba).

Namun, hanya kerana Huzur (atba) terus membimbing orang dalam isu-isu kontemporari tidak bermakna Huzur (atba) selalu memberikan jawapan segera.

Kadang-kadang, kerana sifat persoalannya, Huzur ( atba)memerintahkan agar penyelidikan dilakukan. Kadang-kadang Huzur (atba) memerintahkan penanya sendiri untuk merujuk kepada jabatan tertentu atau menghubungi Sel Penyelidikan di Rabwah atau jabatan lain.

Suatu ketika, seorang remaja mengajukan soalan yang berkaitan dengan perjalanan Nabi Isa ke Kashmir. Ada yang menyangka bahawa jawapan untuk soalan itu cukup senang dan mudah . Walau bagaimanapun, jawapan yang diberikan Huzur (atba) tidak khusus untuk remaja itu kerana jawapan Huzur ( atba)selalu menjadi kaedah untuk mendidik penonton MTA. Hanya Allah sahaja yang mengetahui hikmahnya, tetapi pada hari itu, Huzur (atba) menjelaskan semuanya secara terperinci.

Setelah menjawab pertanyaan itu, Huzur (atba) melihat ke arah saya dan berkata, “Di sebelah kiri meja saya di pejabat saya terdapat timbunan kertas. Dalam timbunan itu, terdapat beberapa bahan yang berkaitan dengan topik ini. Bawa itu kepada saya.”

Saya segera bergerak, ketika Huzur (atba) mengulangi, “Kamu faham? Di sebelah kiri ... di antara beberapa kertas ... dalam folder. "

Huzur (atba) menginginkan agar jawapan itu diberikan dalam kelas itu tanpa membuang masa. Itulah sebabnya Huzur (atba) mengesahkan adakah saya sudah faham. Saya segera pergi dan menyampaikan pesanan Huzur (atba) kepada Setiausaha Peribadi. Dia cepat bangun dan memulakan pencarian bahan tersebut. Apabila dia menjumpainya, saya kembali ke kelas - dengan bahan di tangan - dan membentangkannya kepada Huzur (atba).

Huzur (atba) mengeluarkan gelasnya dari poketnya, meletakkannya dan mula menjelaskan apa yang tertulis. Apa yang dibacakan oleh Huzur (atba) adalah persis apa yang telah dia katakan, tetapi kerana ada bahan penyelidikan yang tersedia, Huzur (atba) memetik rujukan kepada remaja itu juga.

Pada suatu kesempatan, seorang pemuda mengajukan pertanyaan, “Hazrat Sufi Ahmad Jan Sahib menerima kebenaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sebelum tuntutannya dilantik oleh Tuhan, sehinggakan dia menyatakan keinginannya untuk melakukan Bai’at [ikrar ketaatan ] di tangannya. Namun, kita tahu bahawa dia meninggal sebelum tuntutan Hazrat Masihi Mau’ud (atba) yang Dijanjikan dan Bai’at yang pertama. Bolehkah dia disebut sebagai sahabi atau tidak?” Huzur (atba) menjelaskan bahawa kerana ketakwaan, kesolehan dan menerima kebenaran Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, statusnya sangat tinggi; namun, dia tidak akan termasuk dalam kategori sahabi dan oleh itu, dia tidak dapat disebut sebagai sahabi.

Selepas itu, Huzur (a tba)segera memerintahkan saya untuk bertanya dari beberapa ulama di Rabwah mengenai apa yang mereka fikirkan. Oleh itu, saya menyampaikan pesan Huzur(atba) kepada para ulama jamaat tersebut. Mereka menjawab bahawa dia bukan sahabi dan bahawa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang dijanjikan tidak memasukkan namanya di antara 313 sahabat. Huzur (atba) mengulanginya di kelas kemudian dan mengatakan bahawa setelah meneliti secara menyeluruh, Hazrat Sufi Ahmad Jan Sahib tidak akan dianggap sebagai sahabi dalam pengertian istilah yang tepat.

Sungguh mengejutkan bahawa walaupun keputusan Huzur (atba) tidak diragukan lagi menjadi kata terakhir, Huzur (atba) memerintahkan agar penyelidikan dilakukan mengenai masalah tersebut dan untuk menyampaikan keputusan yang muktamad. Yang saya fahami adalah bahawa perkara pertama dan terpenting dalam fikiran Huzur (atba) adalah Al-Qur’an dan ajarannya. Bagaimanapun, Huzur (atba) sangat mengetahui akan keberkatan yang terdapat dalam Al-Qur’an.

Oleh itu, di mana sahaja Huzur (atba) boleh, Huzuratba mengamalkan perintah mushawarat Al-Qur’an (saling berunding) sehingga kita juga dapat menjadi kebiasaan dalam mempraktikkannya. Kedua, keinginan Huzur (atba) yang kuat untuk para pemuda mengembangkan minat yang mendalam dalam bidang penyelidikan, sehingga tentara Ahmadiyah dapat melengkapkan diri dengan artileri pengetahuan dan dengan itu, memperkuat persepsi mereka.

Demikianlah Huzur (atba) melayani kesejahteraan intelektual dan moral para pemuda yang duduk di hadapannya. Di mana Huzur (atba) menanamkan kebiasaan dalam membuat keputusan yang bertentangan dengan kesimpulan yang tiba-tiba, Huzur (atba) juga mengajar para pemuda bagaimana memproses fikiran mereka dengan cukup cepat untuk membuat keputusan yang teliti namun cepat.

Jamia Ahmadiyya UK ditubuhkan pada tahun 2005. Pada tahun itu juga, dicadangkan kepada Huzur (atba) adakah pelajar Jamia harus dimasukkan ke dalam kelas Wakaf-e-Nau kerana sebahagian besar pelajar Jamia UK terdiri dari Waqifeen-e-Nau. Huzur (atba) mengarahkan agar ada kelas yang terpisah untuk mereka. Oleh itu, kelas Jamia Ahmadiyya UK bermula. Oleh kerana setiap kelas mempunyai nama yang tersendiri, kelas ini juga disebut, “Kelas, Jamia Ahmadiyya UK.” Kelas dimulakan dengan nama ini.

Suatu hari, semasa kelas Jamia Ahmadiyya UK, Huzur (atba) berkata, “Mereka duduk di kelas dari pagi hingga petang setiap hari, namun anda telah menamakan ini sebagai “kelas” juga. Ia mesti disebut sesuatu yang lain.” Kami menjangkakan bahawa Huzur (atba) akan memberikan nama. Sebaliknya, Huzur (atba) mengarahkan, “Fikirkan nama.” Dengan itu, seorang pelajar memulakan pembentangannya. Setelah selesai, Huzur (atba) bertanya, “Sudahkah anda memikirkan sesuatu?” Saya menjawab bahawa saya tidak begitu, jadi pembentangan lain dimulakan.

Setelah persembahan itu selesai, Huzuratba bertanya, “Apa pendapat anda?”, Yang saya jawab, “Eik nashist” (duduk). Huzuratba mendengarnya dan berkata, “Bagus. Sekarang pergi dan tukar nama menjadi ‘Tulaba Jamia ke sath eik nashist’ ”

Nama setiap kelas terpampang di layar televisyen yang terletak di sisi Dewan Mahmood. Sesuai dengan arahan Huzur (atba), saya segera pergi ke bilik kawalan dan menukar nama kelas menjadi apa yang diperintahkan oleh Huzur (atba). Selepas itu, slaid grafik baru dibuat di MTA untuk Tulaba Jamia ke sath eik nashist untuk memperkenalkan program ini.

Jamia Ahmadiyya UK mempunyai pertemuan dengan Hazrat Amirul Momineen (atba) di bekas kampus Jamia

Satu pelajaran yang kita pelajari dari ini adalah bahawa kita seharusnya mendapatkan bimbingan Huzur (atba) sebelum menamakan kelas. Tidak betul untuk kami menamakannya mengikut nama kelas yang lain. Pelajaran lain yang kita pelajari, seperti juga pelajar Jamia, adalah kita harus berusaha bekerja secepat mungkin. Bagaimanapun, program tunggal itu bernasib baik kerana mempunyai dua nama dalam satu sesi.

Kelas-kelas yang disebut di atas, bermula pada Oktober 2003. Kelas pertama yang diadakan adalah Bustan-e-Waqf-e-Nau, di mana kanak-kanak berumur 12 tahun atau lebih muda duduk. Kemudian, setelah beberapa minggu, kelas terpisah bermula untuk Waqifeen yang lebih tua. Kelas itu dipanggil Gulshan-e-Waqf-e-Nau dan dipisahkan antara Nasirat dan Atfal.

Tidak lama kemudian, kelas termasuk Lajna dan Khuddam dijalankan dengan nama ini. Sangat awal, kami tidak sedar (sebenarnya, “orang bodoh” akan menyimpulkannya) fakta bahawa salinan Al-Quran, Durr-e-Sameen dan buku-buku lain untuk tujuan rujukan harus diletakkan di atas meja di hadapan Huzur (atba).

Pada satu ketika, ketika Huzur (atba) perlu mengesahkan sesuatu dari buku dan buku itu tidak tersedia, sejak itu saya faham bahawa mereka harus diletakkan di atas meja di hadapan Huzur (atba) untuk mengelakkan pembaziran masa. Namun, kita akan menyedari kemudian bahawa kita masih belum memikirkannya. Salinan kitab suci Al-Qur’an yang tersedia untuk kita diletakkan di atas meja.

Pada masa itu, semasa mulaqat, Huzur (atba) berkata, “Pernahkah kamu perhatikan bahawa setelah bacaan Al-Qur’an di Jalsa Salana dan ijtema nasional, saya mengatur agar terjemahan oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dapat dibaca dan pada waktu lain , terjemahan oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)?” Saya menjawab, “Ya, Huzur.” Huzur (atba) kemudian berkata, “Terjemahannya sangat serupa, tetapi ada tafsiran tertentu yang dapat difahami dengan lebih baik oleh beberapa orang, sementara yang lain dapat memahaminya dengan lebih baik oleh tafsiran lain.”

Huzur (atba) melanjutkan, “Saya selalu, sejak zaman sekolah, dapat memahami makna dari Tafsir-e-Saghir dengan jauh lebih baik.” Kemudian, Huzur (atba) mengarahkan, “Apabila anda meletakkan buku-buku di hadapan saya semasa kelas atau program MTA lain, pastikan Tafsir-e-Saghir juga hadir.”

Oleh itu, di kelas berikut, saya memastikan bahawa salinan Tafsir-e-Saghir terbaru diletakkan di atas meja Huzur (atba).

Setelah beberapa ketika, semasa mulaqat, Huzur (a tba)perlu merujuk kepada Al-Qur’an dan mengesahkan sesuatu. Huzur (atba) membuka salinan Tafsir-e-Saghir peribadinya dan mula membelek halaman. Semasa melakukannya, Huzur (a tba)memberitahu saya, “Saya lebih suka edisi lama ini. Lebih mudah merujuk kepada indeks dalam ini dan saya telah menjadi lebih terbiasa dengannya. Buku-buku yang anda letakkan di atas meja mesti termasuk edisi lama ini. "

Dengan arahan Huzur (atba), saya memulakan pencarian Tafsir-e-Saghir edisi khusus itu. Tetapi saya tidak dapat menjumpainya. Terdapat salinan di pejabat setiausaha persendirian, tetapi jelas, itu tidak dapat diambil kerana mungkin ada di sana untuk kegunaan Huzur (atba). Akhirnya, saya berjaya menemui edisi yang biasa dilakukan oleh Huzur (atba)di pejabat tertentu.

Nasib baik, saya dapat meyakinkan orang yang memiliki salinan itu untuk menukarnya dengan edisi baru yang saya ada. Saya telah memerhatikan berkali-kali semasa mulaqat bahawa Huzur (atba) selalu dapat mencari petikan Al-Quran dengan cepat, baik dengan membaca nama-nama bab atau dengan melihat indeks salinan pilihannya.

Dilihat dari penampilannya, Huzur (atba)nampaknya telah lama menggunakan salinan Al-Qur’an yang sama. Terdapat juga bendera dalam pelbagai warna. Begitu juga dengan buku-buku Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Huzur (atba)memiliki seluruh rangkaian Ruhani Khazain, yang terletak di satu sisi, serta salinan Al-Quran, Tafsir-e-Saghir dan terjemahan Al-Qur’an Hazrat Khalifatul Masih IV (rh).

Huzur (atba) mengetahui lokasi sebenar setiap buku di sekelilingnya. Ini juga telah saya saksikan dalam banyak kesempatan.

Suatu ketika, ketika berbicara mengenai layanan Jamaat untuk masalah Kashmir, Huzur (atba) menoleh ke kanan dan berkata, “Lihat ke sana. Adakah anda melihat set buku itu? Pergi dan bawa mereka bersama kamu. Tetapi saya mahu mereka kembali!” Dengan gembira, saya membawanya dan mendapat banyak faedah daripadanya. Kemudian, demi keberkatan, saya meletakkannya di antara buku-buku di perpustakaan pejabat saya.

Setelah satu tahun berlalu, suatu hari, Huzuratba mengunjungi pejabat kami. Ketika Huzuratba memasuki pejabat saya, Huzuratba mengintip rak buku dan mengajukan beberapa soalan mengenai buku-buku tertentu. Tanpa diduga, Huzur (atba) bertanya, “Kamu masih mempunyai buku-buku saya; Di manakah buku-buku tersebut?” Saya menunjuk ke arah buku-buku tersebut dan mengatakan bahawa mereka ada di sana. Huzur ( atba)menjawab, “Saya masih mahu mereka kembali!”

Berikutan itu, ketika seorang pelajar Jamia diberi tesis penyelidikan mengenai perkhidmatan Jamaat untuk isu Kashmir, Huzur (atba) menugaskan saya untuk mengawasinya. Dengan izin Huzur (atba), pelajar itu juga mendapat manfaat dari persona Huzur (atba) rak buatan MTA International, tidak kira kecil atau besar, dijelaskan kepada saya oleh Huzur (atba); apabila ada sesuatu yang dikatakan bagi pihak kami, ia harus disampaikan dengan tepat. Saya juga harus menyebutkan di sini bahawa kita telah diberi banyak petunjuk mengenai kepekaan program di MTA International oleh Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba).

Sekiranya orang yang dilantik secara ilahi untuk bimbingan kemanusiaan pada masa ini dapat menghabiskan banyak masa dan usaha dalam membetulkan jawapan yang diberikan untuk soalan mengenai program MTA, maka kita sebagai hamba yang rendah hati tidak boleh duduk dengan tenang! Kita semestinya kurang tidur kerana perkara itu! Ini hanyalah satu aspek usaha Huzur (atba) dalam membuat pengetahuan, dan pengetahuan yang betul, tersebar luas di kalangan orang. Huzur (atba), melalui teladannya sendiri, selalu memberi kita pelajaran bahawa jika Huzoor (atba)dapat memperhatikan secara terperinci dalam maklumat faktual, maka orang-orang yang tergolong dalam Jamaatnya, yang bertanggung jawab untuk menyebarkan agama, menyebarkan kebenaran dan menghilangkan kepalsuan, harus menghabiskan siang dan malam mereka dalam menuntut ilmu.

Pada mulanya, ketika kelas dengan Huzur (atba) telah dimulai, seseorang bertanya kepada Huzur (atba) mengapa “Nawab” ditambahkan pada nama Hazrat Nawab Mubaraka Begum Sahiba (ra), puteri dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Setelah memberikan penjelasan yang panjang lebar, Huzur (atba) berkata, “Sebelum kelahiran mereka, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dinyatakan oleh Allah nama-nama anak perempuannya, bersama dengan nama, “Nawab”.”

Beberapa hari kemudian, semasa mulaqat, Huzur (atba) bertanya, "Semasa kelas sebelumnya, adakah saya mengatakan bahawa nama 'Nawab' telah dinyatakan oleh Allah mengenai kedua-dua anak perempuan itu?" Saya menjawab dengan tegas, yang dikatakan oleh Huzur (atba), “Hanya mengenai Hazrat Nawab Mubaraka Begum Sahibara bahawa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan secara ilahi menunjukkan nama “Nawab”. Hazrat Nawab Amatul Hafeez Begum Sahibara mendapat nama tambahan ‘Nawab’ setelah menikah dengan Hazrat Nawab Abdullah Khan Sahibra. ”

Setelah itu, Huzur (atba) memerintahkan bahawa sebarang kesalahan fakta mengenai perkara yang berkaitan dengan sejarah harus segera diperbaiki dan memberi petunjuk bagaimana melakukannya. Acara seperti ini kelihatan seperti kelas dengan anak-anak dengan mata yang tidak terlatih, namun penjagaan terperinci Huzur atba tetap tepat seperti biasa. Huzuratba memberikan pelajaran yang luar biasa, bahawa tidak ada yang dikatakan di platform Jamaat harus dianggap sebagai ucapan yang tepat.

Di kelas berikut, Huzur (atba) menjelaskan kepada anak-anak tentang realiti masalah itu dan dia secara tidak sengaja mengatakan bahwa nama “Nawab” telah diungkapkan kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengenai puterinya Hazrat Nawab Amatul Hafeez Begum Sahiba (ra). Seandainya orang lain, mereka tidak akan memikirkan kedua hal yang telah disampaikan kepada anak-anak. Walaupun mereka memberikan pemikiran kedua, mereka akan menjauhkannya kerana dikatakan di hadapan anak-anak belaka. Dan jika seseorang menarik perhatiannya, mereka akan menolaknya dengan mengatakan, “Jadi apa! Mereka hanya kanak-kanak!” Tetapi apa yang kita pelajari dari lautan pengetahuan dan kebijaksanaan ini bukanlah untuk mengabaikan perkara-perkara seperti itu, tetapi untuk memperhatikan bahkan butiran yang paling kecil.

Itu adalah pelajaran bagi kakitangan MTA International, bahawa semua yang dikatakan di MTA disampaikan kepada seluruh dunia. Oleh itu, apa sahaja yang dikatakan harus tepat dan tajam. Tidak kira siapa penanya dan tidak kira apa soalannya, Huzur (atba) tidak pernah menganggap soalan itu tidak penting atau membuang masa. Walau apa pun, jawapannya selalu diberikan dengan memuaskan.

Semasa kelas seperti itu, Huzur (atba)juga membimbing penganjur. Tepat sebelum kelas, salinan program diletakkan di meja Huzur (atba), yang menyebutkan nama-nama mereka yang akan membaca tilawat dan nazm dan yang akan menyampaikan persembahan. Kadang-kadang, saya merasakan bahawa walaupun kesalahan ketik terkecil dibuat, mereka akan mendapat perhatian Huzur (atba) oleh kekuatan ghaib. Mereka juga mungkin disorot sebelum Huzur (atba), kerana Huzur (atba) selalu menunjukkan kesalahan tersebut dan memerintahkan agar mereka diperbaiki.

Apabila Huzur (atba) kembali dari luar negara setelah lawatan yang berjaya, kelas lawatan itu dilihat dan mereka melalui proses penjadualan. Mengenai satu kelas, saya mempunyai soalan, yang saya rasa perlu dibawa ke perhatian Huzur (atba). Oleh itu, saya menyampaikan perkara itu kepada Huzur (atba) semasa mulaqat. Saya kata:

“Huzur, dari awal hingga akhir, pentadbiran kelas sentiasa ditegur. Pentadbiran telah melakukan semuanya dengan tidak betul dan semuanya harus dijelaskan kepada mereka oleh Huzur (atba), di mana mereka mendapat teguran teruk. Apa sahaja yang difikirkan sesuai oleh Huzur (atba), mesti dilakukan. "

Huzur (atba)mengarahkan:

"Sekiranya kamu bertanya kepada saya sama ada ia mesti dimainkan atau tidak, sudah tentu ia mesti dimainkan! Ia harus dimainkan dalam bentuk aslinya.”

Dalam ketidaktahuan kita, kita nampaknya lupa bahawa semasa kelas seperti itu, para penerima bukan hanya anak-anak yang duduk di hadapan Huzur (atba); sebaliknya, ia adalah “kelas” untuk seluruh dunia. Berjuta-juta penyatuan Ahmad di seluruh dunia adalah penerima Huzur (atba) pada saat-saat itu dan segala yang Huzur (atba) katakan mesti dipatuhi surat. Walaupun ada banyak yang dapat menjelaskan status Khilafat dan memupuk penghormatan dan penghormatan di kalangan generasi muda terhadap Khilafat, tidak ada seorang pun yang mengetahui status Khilafat lebih daripada Hazrat Khalifatul Masih.

Tidak ada orang yang lebih baik dapat memupuk tingkat penghormatan terhadap Khilafat daripada Huzur (atba). Bagaimana mungkin Huzur (atba) , dari waktu yang sangat berharga, tidak menghabiskan masa, tetapi satu jam untuk duduk di kalangan pemuda Jamaat sementara pihak pentadbiran tidak mengadakan program di hadapan Huzur (atba), atau para peserta tidak mengetahui tugas mereka atau bila mereka sepatutnya mengambil mikrofon? Bagaimana mungkin kita tidak memeriksa pengaturan terlebih dahulu dan sebaliknya, membiarkan mikrofon tidak dapat digunakan di hadapan Huzur (atba) dan tidak tahu bagaimana menyampaikan mikrofon kepada anak-anak lain?

Pelajarannya bukan untuk pentadbiran kelas tertentu, tetapi dengan memainkannya di MTA International, itu adalah pelajaran bagi semua penganjur kelas di seluruh dunia. Oleh itu, Huzur (atba) mengarahkan agar kelas itu disiarkan seperti dulu.

Ketika di London, kelas berlangsung di Dewan Mahmood, bersebelahan dengan Masjid Fazl. Pada mulanya, para pelajar Jamia Ahmadiyya akan tiba di Dewan Mahmood untuk duduk di hadapan Huzur (atba)yang diberkati, tetapi Huzur (atba) kemudian memulakan perjalanan ke Jamia dan memberkati mereka dengan kehadirannya di kediaman mereka. Pada kesempatan seperti itu, para pelajar Jamia menganggap diri mereka paling beruntung kerana putera rohani memberkati mereka dengan kehadirannya.

Bangunan pertama Jamia Ahmadiyya UK berjarak 15 minit pemanduan dari Masjid Fazl. Ini adalah rahmat Tuhan kepada Jamaat bahawa mana-mana tanah yang diduduki oleh Jamaat dengan cepat terbukti kecil. Begitu juga dengan bangunan pertama Jamia. Bangunan Jamia yang baru terletak dalam jarak 20 minit pemanduan dari Islamabad dan bangunannya yang megah terletak di kawasan yang indah. Pada mulanya, Jamia berada dalam jarak 45 minit perjalanan dari bekas kediaman Huzur (atba) di Masjid Fazl, dan Huzur ( atba)akan melakukan perjalanan panjang ini dalam pelbagai kesempatan.

Sekiranya saya tidak salah, itu adalah pada musim sejuk tahun 2013 ketika pertemuan mereka dengan Huzur ( atba)dijadualkan. Pada hari itu, salji tidak menunjukkan tanda-tanda berhenti. Ramalan cuaca telah memberi amaran dan mengatakan bahawa orang harus berusaha untuk tinggal di dalam rumah dan mengelakkan perjalanan. Dalam senario ini, satu mesej disampaikan dari Masjid Fazl kepada Jamia Ahmadiyya bahawa Huzur (atba) memang akan pergi ke Jamia pada hari itu dan persidangan akan dimulakan.

Pada hari itu, kakitangan dan pelajar Jamia bekerja keras untuk membersihkan salji untuk memberi laluan kepada rombongan Huzur (atba). Bahagian yang paling sukar adalah jalan panjang yang menyusuri bukit dan menuju ke bangunan Jamia yang indah. Menjadi mustahil untuk mencairkan salji dengan pasir. Selepas itu, saya diberitahu oleh seorang rakan bahawa walaupun peralatan yang diperlukan tidak mudah digunakan, papak logam besar dipasang di bahagian belakang sebuah kereta dengan dua pelajar berdiri di kedua sisi untuk menyokongnya dan kereta itu dipacu di sepanjang jalan yang hingga ke Jamia.

Setelah membersihkan trek, salji akan turun dan kembali di trek, tetapi kakitangan dan pelajar Jamia, kerana cinta mereka terhadap Huzur (atba), berulang kali membersihkan trek dengan cara itu sehingga tiba waktunya kedatangan Huzur (atba). Rombongan Huzur (atba) berjaya menaiki jalan curam ke Jamia dengan selamat dan sesi perjumpaan dengan pelajar Jamia dimulakan. Huzur (atba) memberitahu mereka bahawa tidak ada yang harus merasa cemas menghadapi cabaran kecil dan remeh. “Apa sahaja yang perlu dilakukan, harus dilakukan!”

Selepas itu, program dimulakan dan para pelajar, pada hari musim sejuk, duduk dalam kehangatan rohani bersama Huzur (atba). Huzur (atba) telah memberikan prinsip hidup, untuk tidak takut menghadapi cabaran kecil.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad