AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 8 (Masa yang diberkati) - Bahagian I
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di mana Tempat Bintang Turun - Bab
8 (Masa yang diberkati) - Bahagian I
16 Oktober 2020
Kemas Kini Terakhir pada 23 Oktober
2020
Asif M Basit
Terjemahan dari Bahasa Inggeris:
Musa Bin Masran
Apabila
bertemu Huzur (atba), banyak perkara luar biasa disaksikan. Daripada mereka,
yang paling menarik bukan sahaja ketenangan dan kedamaian yang ditunjukkan oleh
Huzur (atba) pada setiap masa, tetapi cara ia boleh membawa kedamaian kepada
orang yang bertemu dengan Huzur (atba).
Selama
15 tahun yang lalu, saya telah menyaksikan bahawa sebaik sahaja kami memasuki
pejabat Huzur (atba) untuk khalayak rasmi, Huzur (atba) akan duduk di mejanya
sibuk bekerja, dengan timbunan surat yang besar di hadapannya. Dengan penuh
kasih sayang, Huzur (atba) akan berkata:
آؤ بھئی کیا کہتے ہو؟
"Masuklah!
Apa yang anda ingin katakan?”
Perhatikan
sahaja ketenangan dalam ayat ini; satu ayat ini sudah cukup untuk mengubah
keresahan seseorang kepada ketenangan dan kedamaian. Setiap inci pejabat Huzur
(atba) adalah tenang. Sebelum meneruskan ke topik bab ini, mari kita perhatikan
pejabat Huzur (atba) apabila memasuki suasana yang tenang ini.
Seperti
yang diterangkan di atas, Huzur (atba) mempunyai timbunan surat di hadapannya,
yang ditandatanganinya secara individu. Kadang-kadang, Huzur (atba) membaca
teks surat dengan teliti dan kemudian menandatanganinya dengan tandatangannya,
sementara juga, kadang-kadang, mengeluarkan arahan lanjut mengenai surat itu.
Sebaik sahaja longgokan surat itu selesai, satu lagi longgokan surat dibawa ke
hadapan. Sebelum Huzur (atba) ada tiga folder tebal, penuh dengan huruf.
Apabila satu folder selesai, Huzur (atba) meletakkannya semula,
mendekatkan folder seterusnya dan mula membaca, menandatangani dan, jika
perlu, memberi panduan lanjut. Surat-surat yang kini mengandungi tandatangan Huzur
(atba) diletakkan lebih jauh daripadanya dan huruf-huruf Huzur (atba) yang
belum dilalui juga berada pada jarak yang agak jauh.
Pada
mulanya, saya fikir proses ini menyebabkan Huzur (atba) tidak selesa dan oleh
itu, pada suatu hari, ketika Huzur (atba) hendak meletakkan kembali surat yang
ditandatangani di tempatnya, saya menghulurkan tangan untuk menawarkan bantuan.
Tetapi Huzur (atba)menjawab, "Tidak, saya akan menempatkan mereka
sendiri."
Walaupun
saya tidak pernah berani mengulangi perkara ini lagi, tetapi melalui bahasa
badan saya, Huzur (at ba)mungkin mengumpul bahawa setiap kali Huzur (atba) mahu
meletakkan kembali surat yang ditandatangani atau mengambil timbunan surat
baru, saya ingin membantu.
Oleh
itu, suatu hari, Huzur (atba) berpesan, "Ambil ini dan letakkan di
sana."
Semasa
saya mengambil tempat duduk, Huzur (atba) menambah, "Berikan saya lebih
banyak surat dari sana."
Alhamdulillah,
setiap kali mulaqat selepas itu, saya dapat manfaatkan nikmat ini. Ini semua
berlaku tanpa sebarang rehat dalam perbualan dan kerja Huzur (atba) bermula
tanpa gangguan.
Untuk
membantunya menulis, Huzur (atba) menggunakan platform kaca, yang agak tinggi
dari mejanya. Beberapa kertas diletakkan di bawahnya juga, tetapi ada sesuatu
dalam longgokan itu yang akan menarik minat semua pembaca. Di bawah platform
kaca itu terdapat kertas, diikat bersama dengan klip bulldog, sama
seperti papan nota tebal. Ia sama ada kosong atau akan mengandungi tulisan
tangan Huzur (atba). Kertas-kertas itu diletakkan pada sudut landskap; walau
bagaimanapun, saya akan kembali kepada kertas kerja ini sebentar lagi. Di
sebelah pad itu terdapat satu atau dua pad jotting bersaiz poket. Di
bawah platform kaca itu juga terdapat sekeping kertas, yang mungkin merupakan
surat yang bersifat mendesak.
Saya
ada kalanya memerhatikan Huzur (atba)mengeluarkan sekeping kertas itu selepas
melengkapkan surat, membacanya dan selepas menulis sesuatu di atasnya, ketepikan.
Di
sebelah pejabat, di atas rak buku, Huzur (atba) mempunyai satu set lengkap
Ruhani Khazain dan kitab-kitab Hazrat Masih Mau'ud yang lain, contohnya
Durr-e-Sameen, Al-Qasaid-ul-Ahmadiyya dll. Sebelum semua buku itu diletakkan
salinan Al-Quran, yang menunjukkan sejauh mana penggunaannya. Buku tafsir juga
berada di rak yang sama. Buku-buku ini kini tersebar di seluruh rak buku.
Kemudian terdapat komputer Huzur (atba), ubat homeopati, sebotol air minuman
dan segelas.
Kadang-kadang,
saya cukup bernasib baik untuk memerhati rak buku Huzur dengan teliti. Huzur (atba)
akan, sebagai contoh, memberitahu saya untuk "melihat pada rak buku
ketiga, pada rak ketiga ", dengan tepat menerangkan lokasi buku. Di
hadapan Huzur (atba) adalah televisyen, yang telah digunakan untuk menayangkan
program MTA Huzur (atba) untuk kelulusan dan bimbingan.
Setiap
kali saya melangkah ke hadapan untuk meletakkan DVD program MTA dalam pemain
DVD, jarang sekali saya mendapati ia kosong. Lebih kerap daripada tidak, CD
yang mengandungi audio ucapan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) Sair-e-Ruhani
diletakkan di dalamnya. Selepas menunjukkan kepada Huzur (atba) program MTA, Huzur
(atba) akan mengarahkan saya untuk menggantikan DVD dengan CD yang terdapat
dalam pemain asalnya.
Huzur
(atba) pernah memainkan audio CD itu kepada saya. Semasa Huzur (atba) meneruskan
kerjanya, audio dimainkan. Ia adalah satu pengalaman yang sangat unik. Bahagian
pidato yang dimainkan adalah yang sangat terkenal, di mana Hazrat Musleh-e-Maud
(ra) mengisytiharkan:
اے آسمانی بادشاہت کے موسیقارو!
اے آسمانی بادشاہت کے موسیقارو!
“Wahai
ahli muzik kerajaan syurga! Wahai para pemuzik kerajaan surgawi!”
Dan
tempat lain, di mana Huzur (atba) berkata:
ہاں تم کو! ہاں تم کو! ہاں
تم کو!
“Awak!
Ya anda! Ya anda!"
Suara
megah Hazrat Musleh-e-Maud (ra) bergema di pejabat; orang yang duduk di hadapan
saya adalah ketua pemuzik luar biasa kerajaan syurga.
Semasa
suara yang diberkati ini disampaikan, wajah yang diberkati Huzur (atba) berada
di hadapan saya. Dengan cara ini, bilik itu dipenuhi dengan kekaguman,
keagungan dan kemegahan. Saya dapat memerhatikan wajah Huzur (atba) yang
diberkati pada saat-saat itu selama kira-kira 15 minit. Kemegahan rohani Huzur (atba)
pada saat-saat itu tidak mengenal batas.
Di
atas meja Huzur (atba) terdapat banyak buku dan nota, serta kamus elektronik.
Apa yang terkandung dalam laci itu, saya tidak tahu, tetapi selalunya, alat
tulis dan barang-barang lain dikeluarkan dari laci tersebut untuk membantu
dalam kerja Huzur (atba).
Sekarang,
saya ingin menerangkan apa yang berlaku di sebalik pemandangan yang tenang dan
damai ini, sesuatu yang jarang kita dapat lihat; sebenarnya, tiada seorang pun
di antara kita yang dapat melihat perkara ini kerana rutin yang akan saya
jelaskan terdiri daripada doa dalam pengasingan dan dialog antara Huzur (atba) dan
Tuhan Yang Maha Esa.
Namun
begitu, betapa banyak yang saya saksikan dan jumlah yang saya fahami, akan saya
huraikan. Kita semua sedar sekarang bahawa hari Huzur (atba) bermula sebelum
solat Subuh. Kami juga telah mendengar bahawa Huzur (atba) menghadiri
pejabatnya lebih awal daripada kakitangan di sekretariat sulit.
Suatu
pagi, saya dapat menyaksikan ini dan ia adalah sesuatu yang akan kekal sebagai
kenangan berharga selamanya. Saya tiba di Masjid Fazl untuk mulaqat rasmi saya,
pada suatu pagi, awal sedikit daripada biasa. Ruang menunggu mulaqat berada di
luar pejabat setiausaha sulit. Tiada sesiapa di pejabat pada masa itu kerana
waktu pejabat yang sepatutnya belum bermula. Oleh kerana saya perlu menyediakan
nota untuk mulaqat saya, oleh itu saya pergi lebih awal daripada biasa.
Di
pintu yang menghala ke sekretariat persendirian adalah tingkap, dan di belakang
tingkap itu jelas kegelapan kerana belum ada sesiapa di pejabat. Semasa saya
duduk di sana, mengemas kertas saya dengan teratur, tiba-tiba, cahaya bersinar
melalui tingkap. Kemudian saya mendengar beberapa pergerakan dari dalam. Pintu
dibuka. Itu tidak lain adalah Imamaa yang saya cintai.
“Kamu
datang awal! Baiklah, masuklah.”
Saya
tidak bersedia sama sekali; bukan untuk mulaqat begitu awal, mahupun untuk
kejutan yang menyenangkan ini. Saya mengumpulkan kertas saya dengan segera
dalam apa jua cara yang saya boleh, melompat dan mengikut Huzur (atba) ke
sekretariat peribadi dan kemudian ke pejabat Huzur (atba). Semasa cuba mengawal
sesak nafas saya, saya berjaya mendapatkan panduan dalam pelbagai perkara.
Pada
hari itu, saya memerhatikan betapa awal Huzur (atba) menghadiri pejabatnya.
Tetapi pejabat Huzur (atba) mengikutinya ke mana-mana Huzur (atba) pergi; sama
ada Huzur (atba) berada di perpustakaannya di rumah, atau bilik lain di
rumahnya, saya datang untuk mengetahui bahawa Huzur (atba) meneruskan kerjanya
sehingga larut malam.
Saya
dipanggil ke pejabat Huzur (atba) selepas solat Zuhur pada hari kebakaran
Baitul Futuh, yang bermaksud (atba)telah
meninggalkan pejabatnya, mengimamkan solat Zuhur dan kemudian menyuruh saya
berjumpa dengannya. Apabila saya sampai di Masjid Fazl, Huzur (atba) telah
meninggalkan pejabatnya, tetapi kembali selepas 10 minit.
Saya
teringat suatu ketika dahulu, disebabkan cuaca buruk, Huzur (atba) tidak dapat
menghadiri solat di masjid.
Pada
hari Khamis, saya tiba di sekretariat sulit untuk bertanya tentang rancangan
Jumuah, dan jika Huzur (atba) hendak menyampaikan khutbah, sama ada dari Baitul
Futuh seperti biasa atau dari Masjid Fazl. Semasa saya memasuki sekretariat
peribadi, saya mendapati mentol di luar pejabat Huzur menyala. Saya tidak dapat
menggambarkan betapa leganya saya melihat lampu itu menyala! Huzur (atba) sibuk
dengan kerja di pejabatnya. Walaupun dia bekerja, saya masih bimbang bahawa Huzur
(atba) tidak sihat dan sepanjang bekerja.
Saya
telah melihat cahaya Huzur (atba) walaupun selepas solat Isya. Ini semua pada
waktu bekerja kami. Jika tidak, sama ada Huzur (atba) berada di pejabat atau di
rumah, beban kerjanya sentiasa mengikutinya. Banyak kali, Huzur (atba) telah
menyebut bekerja pada waktu malam atau belajar pada waktu lewat kepada saya.
Oleh itu, saya sedar bahawa rutin Huzur (atba) tidak pernah berhenti.
Memikirkan
rutin ini, saya selalu ingin bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana dia
mendapat masa untuk menyediakan semua Khutbah Jumaat - yang mengambil masa
kira-kira sejam - alamatnya kepada parlimen, simposium damai dan ijtema; Walau
bagaimanapun, saya tidak pernah menemui keberanian dan oleh itu, saya menyimpan
soalan ini kepada diri saya selama bertahun-tahun.
Namun,
pada suatu hari, saya mendapati masa yang sesuai dan bertanya, "Huzur,
apakah rutin harian awak?" Dengan senyuman yang luhur, Huzur (atba) menjawab,
“Rutin? Rutin apa? Fajar menyingsing, kemudian matahari terbenam…”
Saya
fikir itu sahaja, apabila Huzur (atba) menyambung, “Saya tidur sedikit,
kemudian saya bangun; Saya bekerja dan itu sahaja."
Dengan
menambah beberapa fakta lagi, saya dapat menyusun "jigsaw", yang
hasilnya mengejutkan saya. Jumlahnya adalah seperti berikut:
Pada
suatu hari, saya cukup bernasib baik untuk memerhatikan notepad bersaiz poket
kecil yang telah disebutkan di atas. Huzur (atba) menerangkan kandungan
halamannya sambil menyelaknya. Saya perhatikan bahawa setiap halaman penuh
dengan tulisan Huzur (atba). Jika seseorang menyalin teks setiap halaman – yang
mana tidak lebih besar daripada tapak tangan bersaiz dewasa - ia akan meliputi
keseluruhan halaman A4.
Nota
peribadi Huzur (atba) untuk Jalsa Salana Qadian 2016 & 2017 | Ahmadiyah ARC
Huzur
(atba) menjelaskan, “Ini adalah nota saya untuk ucapan penutup di Jalsa Salana
Jerman 2015 …Ucapan Wakaf-e-Nau Ijtema … 2008 di parlimen … Ceramah di
konvokesyen Jamia Ahmadiyah, tetapi saya tidak membawa ini bersama saya. Apa
sahaja yang terlintas di fikiran dan kemudian, saya mengatakannya.”
Nota-nota
banyak alamat dan khutbah, semuanya disimpan dalam pad nota kecil!
“Ada
banyak lagi pad nota seperti ini di tingkat atas. Mula-mula, saya akan
mencatatkan mata pada kepingan kertas, tetapi sekarang saya membuat nota dalam
pencatatan ini.”
Tiada
siapa yang boleh mengatakan dengan pasti bagaimana dan bila nota ini dibuat dan
bila saat-saat yang diberkati itu adalah apabila Huzur (atba) terlintas dalam
fikiran dan Huzur (atba) mencatatnya dalam buku catatannya.
Pada
suatu hari, Huzur (atba) menerangkan kaedah penyediaan Khutbah Jumaat. Hanya Huzur
(atba) yang boleh menggambarkan perkara ini kerana selain dia, hanya Allah yang
tahu. Huzur (atba) berkata, “Pada pagi Khamis, saya mula merenungkan topik
untuk Khutbah Jumaat. Jika ada rujukan dan nukilan yang dipilih terlebih
dahulu, saya sediakan nota awal, sehingga solat Zuhur.”
Pada
kesempatan ini, Huzur (atba) hanya menerangkan persiapannya sehingga solat
asar. Kemudian, pada kesempatan lain, Huzur (atba) berkata, "Pada petang
Khamis, saya biasanya bekerja lebih sedikit pada Khutbah Jumaat saya."
Ini
membawa saya ke petang Khamis. Kemudian, Huzur (atba) kemudian menambah, "Dalam
perjalanan saya untuk memimpin solat Jumaat, saya terus membuat pindaan pada
Khutbah."
Sekarang,
harus diingat bahawa di tengah-tengah semua ini, rutin Huzur (atba) yang biasa
diteruskan; sama ada surat menyurat, hadirin rasmi dan peribadi, merasmikan
masjid, berpidato di pelbagai majlis, kelas bersama pelajar dan waqifeen,
memberi tunjuk ajar kepada pelajar, mulaqat dengan amila negara dll.
Jigsaw
yang kini kita lihat di hadapan kita masih hanya terdiri daripada beberapa jam
jadual Huzur (atba). Oleh itu, khutbah-khutbah revolusioner yang disampaikan Huzur
(atba)untuk manfaat Jamaatnya, bukan untuk kemakmuran penonton di seluruh
dunia, hanya mengambil masa beberapa jam untuk disediakan.
Saya
sebelum ini menganggap mereka mengambil masa beberapa hari untuk menyediakan;
namun, saya masih belum kagum. Marilah kita berkongsi keheranan ini
bersama-sama. Saya masih ingin tahu tentang persiapan Huzur (atba) untuk
Khutbah Jumaat, terutamanya mengenai pemilihan petikan dan mencari rujukan yang
sesuai kerana saya sedar dari pengalaman bahawa ini boleh memakan masa
sepanjang hari. Tetapi ini adalah kesilapan terbesar saya, bahawa saya cuba
untuk memahami masa dan perancangan Khalifatul Masih melalui masa yang kita
ambil, usaha yang kita buat dan perancangan yang kita kejar. Kita cenderung
lupa bahawa dia tergolong dalam dimensi yang berbeza daripada kita.
Suatu
hari, mungkin Huzur (atba) dapat melihat rasa ingin tahu di mata saya kerana Huzur
(atba) akan menjelaskan rasa ingin tahu saya ini:
"Saya
perlu mencari banyak rujukan untuk Khutbah Jumaat, tetapi saya mempunyai kaedah
saya sendiri untuk ini."
Huzur
(atba) kemudian mengambil dua buku yang diletakkan di atas mejanya dan membuka
indeks untuk salah satu daripadanya. Buku itu ialah Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as)
Qadiani: Apni Tahriron Ki Ru Sey [Hakikat Islam]. Huzur (atba) menghulurkan
buku kepada saya untuk melihat indeks. Ia kelihatan kepada saya sebagai formula
matematik yang rumit. Terdapat singkatan, nombor dan angka roman ditanda di
sana sini.
"Apa
yang anda fikir ya?" Saya menjawab bahawa saya tidak tahu.
Huzur
(atba) kemudian menjelaskan, “Lihat … Topik kenabian dalam Islam [dalam bahasa
Urdu].”
Huzur
(atba) menunjuk ke arah rak dan berkata, "Pergi dan pilih jilid ketiga The
Essence of Islam."
Selepas
mengambilnya dari rak, Huzur (atba)mengarahkan, “Sekarang, buka muka surat 125.
Apa yang dikatakan?”
Saya
membaca apa yang dikatakan: "Ia berkata 'Kenabian dalam Islam'."
Huzur
(atba)kemudian mengarahkan saya untuk mencari halaman lain dalam jilid lain.
Kemudian satu lagi.
Huzur
(atba) kemudian berkata, “Saya telah memudahkan pencarian rujukan untuk diri
saya dengan cara ini. Saya dapat mencari laluan yang diperlukan dan masa tidak
digunakan dalam terjemahan. Dengan itu, saya dapat menjimatkan masa. Dan jika
saya memerlukan penjelasan lanjut tentang sesuatu perkara, saya mencari rujukan
asal Ruhani Khazain dan mengkaji muka surat sebelum dan selepas petikan itu.”
Setiap
kali saya melihat sekilas pada set peribadi Ruhani Khazain Huzur (atba), saya
melihat bendera dan tanda dalam pelbagai warna.
Pada
suatu hari, saya juga berpeluang memerhati pad nota peribadi yang dibuat Huzur (atba)
untuk dirinya sendiri dengan bantuan klip dan meletakkannya pada sudut
landskap. Pada hari itu, Huzur (atba) telah memusingkan pad sebaliknya, seperti
yang dilakukan apabila sebelah pad telah digunakan dan sebelah lagi masih
kosong. Huzur (atba) telah menulis sesuatu pada halaman yang berada di hadapan
saya. Itu juga merupakan saat yang diberkati di mana saya mengumpulkan
keberanian untuk bertanya, "Huzur, apa yang telah Huzur tulis di sini dan
begitu meluas?"
Huzur
(atba) menjelaskan bahawa ia adalah teks untuk Khutbah Jumaat yang akan datang.
Huzur (atba) sibuk menulis Khutbah Jumaatnya. Huzur (atba) menambah, “Saya
menyediakan khutbah sendiri dan tulis sendiri juga. Saya juga menulis ayat-ayat
Al-Quran. Dalam perjalanan saya ke masjid [untuk mengimamkan solat Jumaat],
saya terus membuat penyesuaian kecil dalam khutbah.”
Ini
sangat mengejutkan untuk dipelajari. Apa yang paling mengejutkan saya ialah
bagaimana dan bila Huzur (atba) mendapat masa untuk menulis keseluruhan
khutbahnya. Ini di luar pemahaman saya. Kemudian saya terfikir bahawa kerana
Allah telah memberkati kepantasan membaca Huzur (atba), maka kepantasan
menulisnya juga mesti diberkati. Saya tidak menyedari kelajuan membaca Huzur (atba)
sehingga satu hari, apabila saya terkejut dengan cerita yang sama sekali
berbeza.
Comments
Post a Comment