AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 8 (Masa yang diberkati) - Bahagian I

                                                                   AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 8 (Masa yang diberkati) - Bahagian I

16 Oktober 2020

Kemas Kini Terakhir pada 23 Oktober 2020

Asif M Basit

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Apabila bertemu Huzur (atba), banyak perkara luar biasa disaksikan. Daripada mereka, yang paling menarik bukan sahaja ketenangan dan kedamaian yang ditunjukkan oleh Huzur (atba) pada setiap masa, tetapi cara ia boleh membawa kedamaian kepada orang yang bertemu dengan Huzur (atba).

Selama 15 tahun yang lalu, saya telah menyaksikan bahawa sebaik sahaja kami memasuki pejabat Huzur (atba) untuk khalayak rasmi, Huzur (atba) akan duduk di mejanya sibuk bekerja, dengan timbunan surat yang besar di hadapannya. Dengan penuh kasih sayang, Huzur (atba) akan berkata:

آؤ بھئی کیا کہتے ہو؟

"Masuklah! Apa yang anda ingin katakan?”

Perhatikan sahaja ketenangan dalam ayat ini; satu ayat ini sudah cukup untuk mengubah keresahan seseorang kepada ketenangan dan kedamaian. Setiap inci pejabat Huzur (atba) adalah tenang. Sebelum meneruskan ke topik bab ini, mari kita perhatikan pejabat Huzur (atba) apabila memasuki suasana yang tenang ini.

Seperti yang diterangkan di atas, Huzur (atba) mempunyai timbunan surat di hadapannya, yang ditandatanganinya secara individu. Kadang-kadang, Huzur (atba) membaca teks surat dengan teliti dan kemudian menandatanganinya dengan tandatangannya, sementara juga, kadang-kadang, mengeluarkan arahan lanjut mengenai surat itu. Sebaik sahaja longgokan surat itu selesai, satu lagi longgokan surat dibawa ke hadapan. Sebelum Huzur (atba) ada tiga folder tebal, penuh dengan huruf. Apabila satu folder selesai, Huzur (atba) meletakkannya semula, mendekatkan folder seterusnya dan mula membaca, menandatangani dan, jika perlu, memberi panduan lanjut. Surat-surat yang kini mengandungi tandatangan Huzur (atba) diletakkan lebih jauh daripadanya dan huruf-huruf Huzur (atba) yang belum dilalui juga berada pada jarak yang agak jauh.

Pada mulanya, saya fikir proses ini menyebabkan Huzur (atba) tidak selesa dan oleh itu, pada suatu hari, ketika Huzur (atba) hendak meletakkan kembali surat yang ditandatangani di tempatnya, saya menghulurkan tangan untuk menawarkan bantuan. Tetapi Huzur (atba)menjawab, "Tidak, saya akan menempatkan mereka sendiri."

Walaupun saya tidak pernah berani mengulangi perkara ini lagi, tetapi melalui bahasa badan saya, Huzur (at ba)mungkin mengumpul bahawa setiap kali Huzur (atba) mahu meletakkan kembali surat yang ditandatangani atau mengambil timbunan surat baru, saya ingin membantu.

Oleh itu, suatu hari, Huzur (atba) berpesan, "Ambil ini dan letakkan di sana."

Semasa saya mengambil tempat duduk, Huzur (atba) menambah, "Berikan saya lebih banyak surat dari sana."

Alhamdulillah, setiap kali mulaqat selepas itu, saya dapat manfaatkan nikmat ini. Ini semua berlaku tanpa sebarang rehat dalam perbualan dan kerja Huzur (atba) bermula tanpa gangguan.

Untuk membantunya menulis, Huzur (atba) menggunakan platform kaca, yang agak tinggi dari mejanya. Beberapa kertas diletakkan di bawahnya juga, tetapi ada sesuatu dalam longgokan itu yang akan menarik minat semua pembaca. Di bawah platform kaca itu terdapat kertas, diikat bersama dengan klip bulldog, sama seperti papan nota tebal. Ia sama ada kosong atau akan mengandungi tulisan tangan Huzur (atba). Kertas-kertas itu diletakkan pada sudut landskap; walau bagaimanapun, saya akan kembali kepada kertas kerja ini sebentar lagi. Di sebelah pad itu terdapat satu atau dua pad jotting bersaiz poket. Di bawah platform kaca itu juga terdapat sekeping kertas, yang mungkin merupakan surat yang bersifat mendesak.

Saya ada kalanya memerhatikan Huzur (atba)mengeluarkan sekeping kertas itu selepas melengkapkan surat, membacanya dan selepas menulis sesuatu di atasnya, ketepikan.

Di sebelah pejabat, di atas rak buku, Huzur (atba) mempunyai satu set lengkap Ruhani Khazain dan kitab-kitab Hazrat Masih Mau'ud yang lain, contohnya Durr-e-Sameen, Al-Qasaid-ul-Ahmadiyya dll. Sebelum semua buku itu diletakkan salinan Al-Quran, yang menunjukkan sejauh mana penggunaannya. Buku tafsir juga berada di rak yang sama. Buku-buku ini kini tersebar di seluruh rak buku. Kemudian terdapat komputer Huzur (atba), ubat homeopati, sebotol air minuman dan segelas.

Kadang-kadang, saya cukup bernasib baik untuk memerhati rak buku Huzur dengan teliti. Huzur (atba) akan, sebagai contoh, memberitahu saya untuk "melihat pada rak buku ketiga, pada rak ketiga ", dengan tepat menerangkan lokasi buku. Di hadapan Huzur (atba) adalah televisyen, yang telah digunakan untuk menayangkan program MTA Huzur (atba) untuk kelulusan dan bimbingan.

Setiap kali saya melangkah ke hadapan untuk meletakkan DVD program MTA dalam pemain DVD, jarang sekali saya mendapati ia kosong. Lebih kerap daripada tidak, CD yang mengandungi audio ucapan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) Sair-e-Ruhani diletakkan di dalamnya. Selepas menunjukkan kepada Huzur (atba) program MTA, Huzur (atba) akan mengarahkan saya untuk menggantikan DVD dengan CD yang terdapat dalam pemain asalnya.

Huzur (atba) pernah memainkan audio CD itu kepada saya. Semasa Huzur (atba) meneruskan kerjanya, audio dimainkan. Ia adalah satu pengalaman yang sangat unik. Bahagian pidato yang dimainkan adalah yang sangat terkenal, di mana Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengisytiharkan:

اے آسمانی بادشاہت کے موسیقارو! اے آسمانی بادشاہت کے موسیقارو!

“Wahai ahli muzik kerajaan syurga! Wahai para pemuzik kerajaan surgawi!”

Dan tempat lain, di mana Huzur (atba) berkata:

ہاں تم کو! ہاں تم کو! ہاں تم کو!

“Awak! Ya anda! Ya anda!"

Suara megah Hazrat Musleh-e-Maud (ra) bergema di pejabat; orang yang duduk di hadapan saya adalah ketua pemuzik luar biasa kerajaan syurga.

Semasa suara yang diberkati ini disampaikan, wajah yang diberkati Huzur (atba) berada di hadapan saya. Dengan cara ini, bilik itu dipenuhi dengan kekaguman, keagungan dan kemegahan. Saya dapat memerhatikan wajah Huzur (atba) yang diberkati pada saat-saat itu selama kira-kira 15 minit. Kemegahan rohani Huzur (atba) pada saat-saat itu tidak mengenal batas.

Di atas meja Huzur (atba) terdapat banyak buku dan nota, serta kamus elektronik. Apa yang terkandung dalam laci itu, saya tidak tahu, tetapi selalunya, alat tulis dan barang-barang lain dikeluarkan dari laci tersebut untuk membantu dalam kerja Huzur (atba).

Sekarang, saya ingin menerangkan apa yang berlaku di sebalik pemandangan yang tenang dan damai ini, sesuatu yang jarang kita dapat lihat; sebenarnya, tiada seorang pun di antara kita yang dapat melihat perkara ini kerana rutin yang akan saya jelaskan terdiri daripada doa dalam pengasingan dan dialog antara Huzur (atba) dan Tuhan Yang Maha Esa.

Namun begitu, betapa banyak yang saya saksikan dan jumlah yang saya fahami, akan saya huraikan. Kita semua sedar sekarang bahawa hari Huzur (atba) bermula sebelum solat Subuh. Kami juga telah mendengar bahawa Huzur (atba) menghadiri pejabatnya lebih awal daripada kakitangan di sekretariat sulit.

Suatu pagi, saya dapat menyaksikan ini dan ia adalah sesuatu yang akan kekal sebagai kenangan berharga selamanya. Saya tiba di Masjid Fazl untuk mulaqat rasmi saya, pada suatu pagi, awal sedikit daripada biasa. Ruang menunggu mulaqat berada di luar pejabat setiausaha sulit. Tiada sesiapa di pejabat pada masa itu kerana waktu pejabat yang sepatutnya belum bermula. Oleh kerana saya perlu menyediakan nota untuk mulaqat saya, oleh itu saya pergi lebih awal daripada biasa.

Di pintu yang menghala ke sekretariat persendirian adalah tingkap, dan di belakang tingkap itu jelas kegelapan kerana belum ada sesiapa di pejabat. Semasa saya duduk di sana, mengemas kertas saya dengan teratur, tiba-tiba, cahaya bersinar melalui tingkap. Kemudian saya mendengar beberapa pergerakan dari dalam. Pintu dibuka. Itu tidak lain adalah Imamaa yang saya cintai.

“Kamu datang awal! Baiklah, masuklah.”

Saya tidak bersedia sama sekali; bukan untuk mulaqat begitu awal, mahupun untuk kejutan yang menyenangkan ini. Saya mengumpulkan kertas saya dengan segera dalam apa jua cara yang saya boleh, melompat dan mengikut Huzur (atba) ke sekretariat peribadi dan kemudian ke pejabat Huzur (atba). Semasa cuba mengawal sesak nafas saya, saya berjaya mendapatkan panduan dalam pelbagai perkara.

Pada hari itu, saya memerhatikan betapa awal Huzur (atba) menghadiri pejabatnya. Tetapi pejabat Huzur (atba) mengikutinya ke mana-mana Huzur (atba) pergi; sama ada Huzur (atba) berada di perpustakaannya di rumah, atau bilik lain di rumahnya, saya datang untuk mengetahui bahawa Huzur (atba) meneruskan kerjanya sehingga larut malam.

Saya dipanggil ke pejabat Huzur (atba) selepas solat Zuhur pada hari kebakaran Baitul Futuh, yang bermaksud  (atba)telah meninggalkan pejabatnya, mengimamkan solat Zuhur dan kemudian menyuruh saya berjumpa dengannya. Apabila saya sampai di Masjid Fazl, Huzur (atba) telah meninggalkan pejabatnya, tetapi kembali selepas 10 minit.

Saya teringat suatu ketika dahulu, disebabkan cuaca buruk, Huzur (atba) tidak dapat menghadiri solat di masjid.

Pada hari Khamis, saya tiba di sekretariat sulit untuk bertanya tentang rancangan Jumuah, dan jika Huzur (atba) hendak menyampaikan khutbah, sama ada dari Baitul Futuh seperti biasa atau dari Masjid Fazl. Semasa saya memasuki sekretariat peribadi, saya mendapati mentol di luar pejabat Huzur menyala. Saya tidak dapat menggambarkan betapa leganya saya melihat lampu itu menyala! Huzur (atba) sibuk dengan kerja di pejabatnya. Walaupun dia bekerja, saya masih bimbang bahawa Huzur (atba) tidak sihat dan sepanjang bekerja.

Saya telah melihat cahaya Huzur (atba) walaupun selepas solat Isya. Ini semua pada waktu bekerja kami. Jika tidak, sama ada Huzur (atba) berada di pejabat atau di rumah, beban kerjanya sentiasa mengikutinya. Banyak kali, Huzur (atba) telah menyebut bekerja pada waktu malam atau belajar pada waktu lewat kepada saya. Oleh itu, saya sedar bahawa rutin Huzur (atba) tidak pernah berhenti.

Memikirkan rutin ini, saya selalu ingin bertanya kepada Huzur (atba) bagaimana dia mendapat masa untuk menyediakan semua Khutbah Jumaat - yang mengambil masa kira-kira sejam - alamatnya kepada parlimen, simposium damai dan ijtema; Walau bagaimanapun, saya tidak pernah menemui keberanian dan oleh itu, saya menyimpan soalan ini kepada diri saya selama bertahun-tahun.

Namun, pada suatu hari, saya mendapati masa yang sesuai dan bertanya, "Huzur, apakah rutin harian awak?" Dengan senyuman yang luhur, Huzur (atba) menjawab, “Rutin? Rutin apa? Fajar menyingsing, kemudian matahari terbenam…”

Saya fikir itu sahaja, apabila Huzur (atba) menyambung, “Saya tidur sedikit, kemudian saya bangun; Saya bekerja dan itu sahaja."

Dengan menambah beberapa fakta lagi, saya dapat menyusun "jigsaw", yang hasilnya mengejutkan saya. Jumlahnya adalah seperti berikut:

Pada suatu hari, saya cukup bernasib baik untuk memerhatikan notepad bersaiz poket kecil yang telah disebutkan di atas. Huzur (atba) menerangkan kandungan halamannya sambil menyelaknya. Saya perhatikan bahawa setiap halaman penuh dengan tulisan Huzur (atba). Jika seseorang menyalin teks setiap halaman – yang mana tidak lebih besar daripada tapak tangan bersaiz dewasa - ia akan meliputi keseluruhan halaman A4.

Nota peribadi Huzur (atba) untuk Jalsa Salana Qadian 2016 & 2017 | Ahmadiyah ARC

Huzur (atba) menjelaskan, “Ini adalah nota saya untuk ucapan penutup di Jalsa Salana Jerman 2015 …Ucapan Wakaf-e-Nau Ijtema … 2008 di parlimen … Ceramah di konvokesyen Jamia Ahmadiyah, tetapi saya tidak membawa ini bersama saya. Apa sahaja yang terlintas di fikiran dan kemudian, saya mengatakannya.”

Nota-nota banyak alamat dan khutbah, semuanya disimpan dalam pad nota kecil!

“Ada banyak lagi pad nota seperti ini di tingkat atas. Mula-mula, saya akan mencatatkan mata pada kepingan kertas, tetapi sekarang saya membuat nota dalam pencatatan ini.”

Tiada siapa yang boleh mengatakan dengan pasti bagaimana dan bila nota ini dibuat dan bila saat-saat yang diberkati itu adalah apabila Huzur (atba) terlintas dalam fikiran dan Huzur (atba) mencatatnya dalam buku catatannya.

Pada suatu hari, Huzur (atba) menerangkan kaedah penyediaan Khutbah Jumaat. Hanya Huzur (atba) yang boleh menggambarkan perkara ini kerana selain dia, hanya Allah yang tahu. Huzur (atba) berkata, “Pada pagi Khamis, saya mula merenungkan topik untuk Khutbah Jumaat. Jika ada rujukan dan nukilan yang dipilih terlebih dahulu, saya sediakan nota awal, sehingga solat Zuhur.”

Pada kesempatan ini, Huzur (atba) hanya menerangkan persiapannya sehingga solat asar. Kemudian, pada kesempatan lain, Huzur (atba) berkata, "Pada petang Khamis, saya biasanya bekerja lebih sedikit pada Khutbah Jumaat saya."

Ini membawa saya ke petang Khamis. Kemudian, Huzur (atba) kemudian menambah, "Dalam perjalanan saya untuk memimpin solat Jumaat, saya terus membuat pindaan pada Khutbah."

Sekarang, harus diingat bahawa di tengah-tengah semua ini, rutin Huzur (atba) yang biasa diteruskan; sama ada surat menyurat, hadirin rasmi dan peribadi, merasmikan masjid, berpidato di pelbagai majlis, kelas bersama pelajar dan waqifeen, memberi tunjuk ajar kepada pelajar, mulaqat dengan amila negara dll.

Jigsaw yang kini kita lihat di hadapan kita masih hanya terdiri daripada beberapa jam jadual Huzur (atba). Oleh itu, khutbah-khutbah revolusioner yang disampaikan Huzur (atba)untuk manfaat Jamaatnya, bukan untuk kemakmuran penonton di seluruh dunia, hanya mengambil masa beberapa jam untuk disediakan.

Saya sebelum ini menganggap mereka mengambil masa beberapa hari untuk menyediakan; namun, saya masih belum kagum. Marilah kita berkongsi keheranan ini bersama-sama. Saya masih ingin tahu tentang persiapan Huzur (atba) untuk Khutbah Jumaat, terutamanya mengenai pemilihan petikan dan mencari rujukan yang sesuai kerana saya sedar dari pengalaman bahawa ini boleh memakan masa sepanjang hari. Tetapi ini adalah kesilapan terbesar saya, bahawa saya cuba untuk memahami masa dan perancangan Khalifatul Masih melalui masa yang kita ambil, usaha yang kita buat dan perancangan yang kita kejar. Kita cenderung lupa bahawa dia tergolong dalam dimensi yang berbeza daripada kita.

Suatu hari, mungkin Huzur (atba) dapat melihat rasa ingin tahu di mata saya kerana Huzur (atba) akan menjelaskan rasa ingin tahu saya ini:

"Saya perlu mencari banyak rujukan untuk Khutbah Jumaat, tetapi saya mempunyai kaedah saya sendiri untuk ini."

Huzur (atba) kemudian mengambil dua buku yang diletakkan di atas mejanya dan membuka indeks untuk salah satu daripadanya. Buku itu ialah Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) Qadiani: Apni Tahriron Ki Ru Sey [Hakikat Islam]. Huzur (atba) menghulurkan buku kepada saya untuk melihat indeks. Ia kelihatan kepada saya sebagai formula matematik yang rumit. Terdapat singkatan, nombor dan angka roman ditanda di sana sini.

"Apa yang anda fikir ya?" Saya menjawab bahawa saya tidak tahu.

Huzur (atba) kemudian menjelaskan, “Lihat … Topik kenabian dalam Islam [dalam bahasa Urdu].”

Huzur (atba) menunjuk ke arah rak dan berkata, "Pergi dan pilih jilid ketiga The Essence of Islam."

Selepas mengambilnya dari rak, Huzur (atba)mengarahkan, “Sekarang, buka muka surat 125. Apa yang dikatakan?”

Saya membaca apa yang dikatakan: "Ia berkata 'Kenabian dalam Islam'."

Huzur (atba)kemudian mengarahkan saya untuk mencari halaman lain dalam jilid lain. Kemudian satu lagi.

Huzur (atba) kemudian berkata, “Saya telah memudahkan pencarian rujukan untuk diri saya dengan cara ini. Saya dapat mencari laluan yang diperlukan dan masa tidak digunakan dalam terjemahan. Dengan itu, saya dapat menjimatkan masa. Dan jika saya memerlukan penjelasan lanjut tentang sesuatu perkara, saya mencari rujukan asal Ruhani Khazain dan mengkaji muka surat sebelum dan selepas petikan itu.”

Setiap kali saya melihat sekilas pada set peribadi Ruhani Khazain Huzur (atba), saya melihat bendera dan tanda dalam pelbagai warna.

Pada suatu hari, saya juga berpeluang memerhati pad nota peribadi yang dibuat Huzur (atba) untuk dirinya sendiri dengan bantuan klip dan meletakkannya pada sudut landskap. Pada hari itu, Huzur (atba) telah memusingkan pad sebaliknya, seperti yang dilakukan apabila sebelah pad telah digunakan dan sebelah lagi masih kosong. Huzur (atba) telah menulis sesuatu pada halaman yang berada di hadapan saya. Itu juga merupakan saat yang diberkati di mana saya mengumpulkan keberanian untuk bertanya, "Huzur, apa yang telah Huzur tulis di sini dan begitu meluas?"

Huzur (atba) menjelaskan bahawa ia adalah teks untuk Khutbah Jumaat yang akan datang. Huzur (atba) sibuk menulis Khutbah Jumaatnya. Huzur (atba) menambah, “Saya menyediakan khutbah sendiri dan tulis sendiri juga. Saya juga menulis ayat-ayat Al-Quran. Dalam perjalanan saya ke masjid [untuk mengimamkan solat Jumaat], saya terus membuat penyesuaian kecil dalam khutbah.”

Ini sangat mengejutkan untuk dipelajari. Apa yang paling mengejutkan saya ialah bagaimana dan bila Huzur (atba) mendapat masa untuk menulis keseluruhan khutbahnya. Ini di luar pemahaman saya. Kemudian saya terfikir bahawa kerana Allah telah memberkati kepantasan membaca Huzur (atba), maka kepantasan menulisnya juga mesti diberkati. Saya tidak menyedari kelajuan membaca Huzur (atba) sehingga satu hari, apabila saya terkejut dengan cerita yang sama sekali berbeza.

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad