AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 5 (Penglihatan multidimensi) Bahagian I
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 5 (Penglihatan multidimensi)
Bahagian I
14 Ogos 2020
Asif M Basit
Terjemahan dari Bahasa
Inggeris: Musa Bin Masran
Telah
disebutkan sebelumnya bahawa ada perbedaan yang nyata dalam gelombang panjang Hazrat
Khalifatul Masih (atba) dan manusia biasa. Pemikiran kita tetap sibuk dalam
usaha duniawi yang remeh sedangkan tujuan Khalifa melambung tinggi di atas
langit. Kita dibatasi oleh kemampuan kita dalam memahami sesuatu, tetapi Khalifa
melihat perkara-perkara di luar tiga dimensi yang kita tidak biasa.
Ini
telah dialami berkali-kali semasa mulaqat. Apabila saya mempunyai empat atau
lima poin untuk mendapatkan panduan, saya akan mengingat sifatnya bahawa ia
memerlukan banyak masa. Tetapi Huzur (atba) hanya akan menghabiskan
beberapa saat untuk setiap perkara, sehingga keempat masalah tersebut dapat
diselesaikan dalam beberapa minit.
Namun,
di sisi lain, ketika saya berfikir sendiri kerana sangat sedikit perkara dalam
senarai saya, mulaqat tidak lebih dari beberapa minit, Huzur (atba)akan
menghabiskan 10 hingga 15 minit untuk setiap perkara, dan juga bertanya
mengenai perkara-perkara lain dan memberi panduan kepada mereka.
Kadang-kadang,
ketika saya telah menyampaikan promo pendek untuk dimainkan di MTA untuk
mendapat persetujuan, Huzur (atba) akan menyuruh saya meletakkan DVD di mejanya
dan jika Huzur (atba)mempunyai masa, Huzur (atba) akan menontonnya. Walau
bagaimanapun, dalam keadaan lain, ketika saya mempersembahkan dokumentari berdurasi
45 minit, Huzur (atba)menyuruh saya memainkannya dan pada kesempatan seperti
itu, saya telah meletakkan DVD ke dalam mesin pemain yang terletak di seberang
meja Huzur (atba) dan berdiri di satu sisi ketika Huzur (atba) meneruskan kerjanya
dengan DVD dipasang.
Di
depan Huzur (atba), di atas meja, terdapat tumpukan surat dari orang-orang di
seluruh dunia serta surat-surat rasmi yang memerlukan bimbingan dan
persetujuan. Sekiranya program selama 45 minit dimainkan, maka dalam
pemerhatian saya, jumlah keseluruhan Huzur (atba)melihat dan menonton program
tersebut tidak lebih dari 45 saat. Selebihnya, Huzur (atba)akan membaca ratusan
surat yang diletakkan di hadapannya.
Yang
mengejutkan ialah apabila ini berterusan, Huzur (atba) menghentikan program dan
memberi arahan agar pengeditan tertentu dibuat. Pada mulanya, pada saat-saat
seperti itu, saya tidak akan menonton dengan penuh perhatian seperti yang
seharusnya, kerana telah melalui tahap pra-produksi, produksi, pasca-produksi
dan tinjauan. Daripada memperhatikan, saya akan memuaskan kerinduan saya
melihat wajah Huzur yang diberkati. Tetapi saya kemudian mengetahui bahawa jika
saya tidak memberi perhatian, saya akan menghadapi rasa malu apabila ditanya
tentang sesuatu.
Bagaimanapun,
di mana sahaja Huzur (atba)melirik ke layar televisyen, sering kali, ada
sesuatu yang memerlukan penyuntingan.
Sebuah
dokumentari pernah disiapkan di mana adegan-adegan ditunjukkan dari tunjuk
perasaan Muslim bukan Ahmadi. Huzur (atba) melirik layar televisyen, DVD dihentikan
dan bertanya mengenai seorang individu di latar belakang:
“Dia
kelihatan seperti [begitu dan begitu]?”
Semasa
saya melihat ke atas, saya dapati dia mempunyai kemiripan yang sempurna dengan
orang yang dimaksudkan oleh Huzur (atba). Saya telah melalui rakaman
berkali-kali semasa fasa penyuntingan dan rakan-rakan yang bekerja di
dokumentari itu juga kenal dengan orang itu. Tetapi tidak ada yang berjaya
menunjukkannya. Semasa saya kembali ke pejabat dari mulaqat, saya menyampaikan
kejadian itu kepada rakan-rakan saya. Mereka semua kembali dan melihat bahagian
dokumentari itu sekali lagi. Ketika mereka melihatnya, mereka semua setuju
bahawa kemiripan itu tidak biasa.
Walaupun
ada yang menganggapnya sebagai pernyataan yang lulus, tetapi pelajaran dapat
diambil dari perhatian Huzur (atba) hingga terperinci. Dan walaupun maulvi
bukan Ahmadi yang menyerupai dia, mengingat tanggungjawab jabatan saya, saya
belajar pelajaran besar. Di sini kita mempunyai cara berfikir sendiri, tetapi pandangan
jauh Huzur sedemikian rupa sehingga matanya lebih tinggi dari tempat
yang dapat kita lihat.
Oleh
kerana kurangnya kebijaksanaan dan wawasan, kita menganggap diri kita betul,
dan jika hasil dalam usaha kita tidak sesuai dengan keinginan kita, maka
bukannya memikirkan kemungkinan kelemahan dalam usaha kita dan menerima bahawa
pemahaman kita terbatas, kami mencari kesalahan dalam hasilnya. Kita harus
sangat berhati-hati dalam hal-hal yang disampaikan kepada Hazrat Khalifatul
Masih. Kita harus mengakui bahawa pemikiran dan harapan kita sia-sia di hadapan
kebijaksanaan Hazrat Khalifatul Masih. Jika tidak, kita harus memikirkan
kata-kata Bai’at dan ikrar tambahan yang kita buat dan prihatin terhadap
keadaan iman kita.
Lebih
dari satu abad menyaksikan kenyataan bahawa untuk berpihak kepada Khalifa pada
masa itu adalah penyelesaian untuk masalah kritikal kita. Siapa yang dapat
mengatakan bahawa mereka lebih suka menghadapi cabaran hidup tanpa arah dan
pandangan yang tepat? Tidak ada, termasuk saya, yang boleh mengaku telah
memahami pandangan jauh Huzur (atba) kerana kita pasti melihat dunia dalam gelombang
kecil kita sendiri.
Saya
sekarang mengemukakan beberapa insiden di mana ia menjadi nyata bahawa Huzur
(atba) membayangkan masa depan dengan cara yang sama sekali berbeza bagi kita
semua. Sebelum saya memulakan dengan perbuatan itu, topik yang sama, saya ingin
menjelaskan lebih lanjut mengenai kejadian yang dinyatakan di atas. Saya telah
mengatakan bahawa walaupun terdapat tumpukan surat di depannya, Huzur (atba)dapat
memilih butiran terkecil dalam sebuah program.
Namun,
saya juga harus menyebutkan bahawa Huzur (atba) tidak membaca surat-surat, dan Huzur
(atba) juga tidak menandatanganinya dengan tandatangannya. Suasana pejabat
sedemikian rupa sehingga Huzur (atba) mendengar apa yang orang katakan; jika
ada program yang memerlukan bimbingan, maka itu akan dimainkan di latar
belakang dan di tengah-tengah semua itu, Huzur (atba) membaca surat-surat
dengan teliti.
Telah
diperhatikan bahawa Huzur (atba) tidak hanya membaca ringkasan yang telah
dilampirkan dengan surat yang sebenarnya, tetapi juga membaca tulisan tangan
orang yang telah mengirim surat itu dan, jika perlu, Huzur (atba) memberikan
panduan lebih lanjut dalam menulis. Surat-surat peribadi yang disusun ringkasan
semuanya disusun berdasarkan kata-kata Huzur (atba), yang ditulisnya sendiri
pada surat-surat tersebut. Tetapi apabila surat-surat tersebut telah disiapkan
dan siap untuk tandatangan Huzur, surat-surat tersebut selalu disertakan dengan
surat yang asli.
Oleh
itu, pada saat-saat yang diberkati, seseorang mendapat kesempatan untuk melihat
Huzur (atba) membaca bukan beratus-ratus, tetapi beribu-ribu surat. Sering
kali, saya menyaksikan Huzur (atba) merujuk kepada surat asal setelah membaca
surat yang memerlukan tandatangannya. Saya telah melihatnya berkali-kali ketika
Huzur (atba) membetulkan kesilapan dalam surat itu dan dengan demikian, versi
baru surat itu disampaikan kepada Huzur (atba) untuk tandatangannya. Sebab
ketepatan dan perhatian Huzur (atba) dalam suratnya adalah bahawa apa sahaja
yang ditulis atas surat itu atas nama Huzur (atba), sama ada secara peribadi
atau rasmi, adalah menjadi bahagian sejarah.
Semasa
membaca setiap perkataan dengan berhati-hati, Huzur (atba) juga menjalankan
tugas-tugas lain. Ini adalah kemampuan yang hanya dapat dianggap diberikan oleh
Tuhan, dan yang lebih baik menerima penerima pada hari ini daripada Hazrat
Khalifatul Masih (atba). Segala puji bagi Allah seribu kali kerana Dia telah
memungkinkan kita untuk melihat yang dipilih-Nya dengan mata kita sendiri pada
masa sekarang.
Sekarang,
marilah kita memusatkan perhatian kepada bagaimana kita mungkin memikirkan satu
perkara, tetapi visi ilham Huzur (atba) ada di tempat lain.
Al-Hiwar-ul-Mubashar
adalah program pertama di MTA di mana penonton dapat menghantar soalan mereka
dan menerima jawapan mereka secara langsung. Ahmadi dan non-Ahmadi juga
mempunyai peluang untuk mengemukakan soalan mereka. Ini adalah kejayaan dalam
sejarah MTA. Ini adalah benih yang ditanam oleh Huzur (atba) dan sebagai
hasilnya, Allah menyebabkannya diterima secara meluas di seluruh dunia
berbahasa Arab.
Ketika
siaran langsung program itu bermula, penonton yang berbahasa Urdu juga
menyatakan keinginan mereka untuk mengadakan program seperti itu. Maklum balas
yang diterima daripada penonton MTA selalu penting, tetapi ketika pertimbangan
dibuat mengenai program seperti itu, dirasakan bahawa sifat khalayak berbahasa
Urdu dan Punjabi (terutama ketika memperhitungkan orang bukan Ahmadi dan
pandangan mereka mengenai Ahmadiyyat) tidak sesuai untuk MTA, jika perkara berleluasa.
Oleh
itu, program seperti itu selalu dianggap sebagai “kawasan larangan”. Huzur
(atba) juga menyedari keinginan penonton untuk mengadakan program sedemikian di
MTA. Pada masa itu, kemas kini berita biasa diberikan di MTA. Selain itu, Huzur
(atba) mengarahkan agar laporan bulanan diberikan kepada penonton MTA mengenai
penganiayaan terhadap Ahmadiyah Muslim dalam bentuk berita buletin.
Sesuai
dengan arahan Huzur (atba) berita, Persecution News bermula. Abid Waheed Khan
Sahib, Mashood Iqbal Sahib dan, kadang-kadang, Daud Khan Sahib menemani saya
sebagai sebahagian daripada panel studio. Program ini diterima secara meluas
oleh penonton MTA. Pada masa itu, seorang sarjana dan penyampai televisyen yang
disebut di Pakistan mengundang para ahli hukum Islam ke dalam programnya dan
bersama-sama, mereka mengisytiharkan Ahmadi “wajib-ul-qatl” (boleh mati).
Sekiranya ada rasa yang tersisa di negara Pakistan yang tidak masuk akal, maka
itu adalah rasa permusuhan dan dendam terhadap Jamaat Ahmadiyah Muslim.
Sebaik
sahaja fatwa tersebut dikeluarkan dalam massa, hanya dalam beberapa hari,
beberapa saudara Ahmadi yang sangat kami sayangi mati syahid di Sindh.
Antaranya ialah Allahyarham Abdul Manan Siddiqi Sahib - Tuhan menenangkan
jiwanya - yang merupakan doktor secara profesional dan akan menghabiskan waktu
siang dan malam untuk merawat pesakit yang kurang bernasib baik. Dia mati
syahid akibat fatwa yang disiarkan di televisyen nasional.
Dalam
Persecution News, maklumat yang salah dan tuduhan palsu disorot dan dibantah.
Kesyahidan yang berlaku kerana program itu juga disebutkan. Episode Berita
Penganiayaan setelah peristiwa itu mengambil jalan untuk menjelaskan kepercayaan
Jamaat Ahmadiyah Muslim. Di bawah arahan Huzur (atba), akaun e-mel telah dibuat
untuk penonton menghantar soalan mereka untuk panel studio menjawab. Dalam
episod yang akan datang, kami akan menjawab soalan mereka. Dengan izin Huzur (atba),
jangka masa program ini ditingkatkan dan bukannya menunjukkannya setiap bulan,
ia ditunjukkan setiap dua minggu sekali.
Namun,
penantian dua minggu juga terbukti rindu kepada penonton. Suatu hari,
memerintahkan bahawa label “berita” harus dikeluarkan dan harus disiarkan
sebagai program berasingan yang disebut Penganiayaan. Oleh kerana perubahan
sifat program, Huzur (atba) juga memerintahkan bahawa bersama peguam, para ulama
juga harus dimasukkan dalam program ini.
Semasa
beberapa program pertama, kami akan bertemu Ata-ul-Mujeeb Rashed Sahib dan Laiq
Ahmad Tahir Sahib bersama Daud Khan Sahib atau Mashood Iqbal Sahib. Beberapa
hari selepas rancangan dirakam, ia akan disiarkan di MTA. Dengan izin Huzur atba,
program ini kini mempunyai nombor telefonnya sendiri untuk penonton mencatat
soalan mereka dan meminta mereka bertanya di program kami. Penyaringan soalan
dan komen yang ditinggalkan oleh penonton adalah kisah tersendiri dengan
sendirinya.
Seperti
yang saya sebutkan, itu adalah program pra-rakaman dan pada hari siaran, nombor
untuk saluran telefon akan dipaparkan di layar. Keesokan harinya, saya duduk
dan mendengar semua soalan dan komen yang telah dicatat oleh orang-orang.
Walaupun sebagian besar pertanyaan itu tidak masuk akal, saya harus
mendengarkan sebilangan kecil pesan jahat, yang terdiri terutamanya dari bahasa
yang tidak sopan dan menyinggung perasaan, yang selalu menjadi permulaan pagi
yang mengejutkan.
Bagaimanapun,
pertanyaan-pertanyaan itu dicatat dan dijawab dalam program berikut. Seiring
berjalannya waktu, bentuk dan format program berubah sepenuhnya. Jumlah soalan
yang mula kami terima lebih banyak daripada yang dapat kami jawab dalam satu
program.
Selain
daripada pertanyaan, kami juga diharapkan dapat memberikan maklumat terkini
mengenai penganiayaan terhadap orang-orang Ahmadi. Setiap program dihantar ke Huzur
(atba) untuk panduan dan persetujuan. Alhamdulillah, Huzur (atba) membimbing
kami di setiap langkah. Huzur (atba) kadang-kadang mengatakan bahawa jawapan
seperti itu tidak mencukupi dan seharusnya dijawab dengan cara seperti itu.
Arahan tersebut akan disampaikan kepada ahli panel. Huzur (atba) juga akan
memberi saya arahan mengenai bagaimana memperbaiki program mengikut kemampuan
penyampai.
Untuk
masa yang lama, saya mula berfikir bahawa Huzur (atba) menonton semua program
secara keseluruhan, dari awal hingga akhir. “Tapi pukul berapa?” Saya tidak
dapat menjawab soalan ini. Kemudian, pada suatu hari, Huzur (atba) mengejutkan
saya dengan memberitahu bahawa kadang-kadang, Huzur (atba) akan menonton
program itu dari sana sini.
Saya
sangat yakin bahawa saat-saat itu dipilih dengan tepat oleh Tuhan Yang Maha
Kuasa untuk diperhatikan oleh hamba-Nya yang ditunjuk ilahi kerana perhatian Huzur
selalu tertuju pada bahagian-bahagian yang memerlukan peraturan.
Suatu
ketika, Huzur (atba) bertanya, “Berapa lama kamu merekodkan satu program?” Saya
menjawab, “Biasanya, kita tidak perlu berhenti. Sekiranya ada yang perlu batuk
atau jika ada kesalahan teknikal, kami berhenti, jika tidak, ia direkodkan
dalam satu pengambilan. Huzur (atba) mengarahkan, “Program seterusnya harus direkodkan
dalam satu pengambilan.”
Arahan
Huzur (atba) ini disampaikan kepada pasukan dan pengaturan yang sesuai telah
dibuat sehingga dapat dirakam dalam sekali pengambilan. Pada permulaan berikutnya,
saya memberitahu Huzur (atba) bahawa kami telah berjaya merakam program
tersebut dalam satu pengambilan, yang mana Huzur (atba) menjawab, “Program
berikutnya harus dirakam dengan cara yang sama.” Kami melakukannya dengan
sewajarnya.
Kali
ketiga, Huzur (atba) mengarahkan agar kami melakukan perkara yang sama dan kami
taat lagi. Selepas program ketiga, saya memberitahu Huzur (atba), “Huzur, kami
berjaya merakam program semalam dalam satu pengambilan juga.” Huzur menjawab, “Lalu
mengapa kamu tidak menyiarkan program ini secara langsung?”
Kami
semua menganggapnya sebagai “kawasan larangan” dan oleh itu kami tidak pernah
mempertimbangkannya, sehinggakan ketika Huzur (atba) memerintahkan kami untuk
merakam program ini sekali, tiga kali itu tidak terlintas di fikiran kami
bahawa Huzur (atba) adalah mempersiapkan kami untuk menyiarkan rancangan itu
secara langsung. Saya segera menjawab, “Insya-Allah program seterusnya akan
disiarkan secara langsung.” Huzur (atba) menjawab, “Tidak. Ijtema Nasional akan
diadakan pada Sabtu depan. Orang akan sibuk dalam hal itu. Kamu memerlukan
pasukan yang kuat untuk program langsung. Apabila ijtema telah berakhir, bentuk
pasukan dan mulakan dengan program langsung.”
Bagaimana
Huzur (atba) dapat mengekalkan gambaran yang jelas mengenai kalendar acara
adalah di luar saya. Hanya Tuhan yang tahu bagaimana Huzur (atba) menyimpan
semua maklumat tersebut. Tetapi renungkanlah bagaimana Huzur (atba) pertama
kali mempersiapkan kita untuk program langsung, kemudian memberi arahan untuk
menyiarkan program itu secara langsung, kemudian berfikir bahawa pasukan yang
kuat akan diperlukan dan Huzur (atba) peduli dengan fakta bahawa tidak ada
rintangan yang harus dilakukan dalam membentuk pasukan .
Pelajaran
terbesar yang dapat dipelajari di sini adalah kita harus bekerja dengan penuh
kesadaran dan mengutamakan kesungguhan daripada semangat. Program ini memiliki
bentuk yang berbeda dengan yang dimulakan dan, di bawah arahan Huzur (atba),
program ini mulai ditayangkan dengan nama Rah-e-Huda.
Satu
kesukaran dalam program langsung yang dapat kita jangkakan adalah bahawa kita
telah mengalami bagaimana orang merakam mesej lucah mereka kepada kita dalam
mel suara kita, jadi bagaimana kita dapat memastikan bahawa mereka tidak akan
melakukannya secara langsung? Sekiranya mereka pernah memanggil siaran langsung
sekali lagi dan mengulangi apa yang mereka katakan dalam mel suara, itu memang
akan menjadi kebimbangan besar bagi Jamaat.
Saya
menyampaikan keraguan ini kepada Huzur (atba), tetapi Huzur (atba) dengan
tenang menjawab, “Tidak ada yang serupa akan terjadi. Mulakan program.” Oleh
itu, Huzur (atba) menyemai benih untuk program langsung. Tetapi Huzur (atba) sangat
menyedari musim di mana Huzur (atba) menanam benih ini; Huzur (atba) tahu
dengan tepat bila “tanaman” ini akan membuahkan hasil; Huzur (atba) tahu
bagaimana menanamnya dan bila harus meninggalkannya di udara terbuka.
Tetapi
walaupun Huzur (atba) meninggalkannya di udara terbuka, Huzur (atba) selalu
berada di bawah pengawasannya. Sebelum dan selepas setiap pertunjukan, Huzur (atba)
akan memberi kami panduan dan arahan. Sekiranya Huzur (atba) merasakan bahawa
jawapannya tidak sesuai, Huzur (atba) akan mengarahkan agar jawapannya
diberikan sekali lagi sesuai dengan apa yang dijelaskan oleh Huzur (atba) dan
dengan itu, jawapannya akan diberikan lagi pada rancangan berikut.
Suatu
ketika, seseorang memanggil dan bertanya, “Dalam Islam, hanya dua bentuk
perjalanan yang diwajibkan - Haji dan Jihad. Dari mana kamu meminta izin untuk
menjadikan Jalsa Salana sebagai perjalanan wajib?” Oleh itu, para sarjana kami
menjawab soalan tersebut.
Keesokan
harinya, saya ada mulaqat. Oleh itu, saya memberitahu Huzur (atba) mengenai
soalan-soalan yang telah diajukan semasa program, termasuk perkara di atas. Huzur
(atba) mendengar soalan ini dengan penuh perhatian dan bertanya tentang jawapan
yang kami berikan. Saya memberikan ringkasan jawapan. Huzur (atba) kemudian
memusingkan badannya ke arah himpunan Ruhani Khazain - penyusunan buku-buku
Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan - yang terletak di sebelah kiri Huzur
(atba) [di pejabat Masjid Fazl]. Huzur (atba) memilih jilid Majmuite
Ishtiharat, membalik beberapa halaman dan berkata:
“Jawapan
untuk ini telah disebutkan di sini. Tuduhan yang sama dibuat pada masa Hazrat
Masihi Mau’ud as yang Dijanjikan, sebagai balasan yang Huzur (atba) menerbitkan
keseluruhan pengumuman.”
Huzur
(atba) membacakan keseluruhan teks kepada saya, yang terdiri daripada dua
halaman penuh. Kepantasan Huzur (atba) membacanya sungguh luar biasa. Walaupun
kepantasan, semuanya jelas dibaca. Huzur (atba) mengucapkan setiap kata
sebagaimana mestinya dan tidak ada yang dibaca secara samar-samar; bukan
bagaimana kita membaca petikan dengan tergesa-gesa dan memakan kata-kata kita.
Setelah membaca semuanya, Huzur (atba) berkata, “Ini adalah balasan atas
tuduhan itu.”
Saya
benar-benar ingin bertanya bagaimana Huzur (atba) mencapai laluan itu dengan
begitu cepat. Dengan kagum saya meninggalkan mulaqat pada hari itu hampir sama
hari ini. Walau bagaimanapun, ini bukan acara eksklusif; Saya telah menyaksikan
peristiwa seperti ini beberapa kali.
Suatu
ketika, ketika saya mencari petunjuk mengenai qaseedah (puisi Arab) dari Hazrat
Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan, Huzur (atba) segera memusingkan badannya ke
arah buku-bukunya dan meraih buku Al-Qasaaid-ul-Ahmadiyya. Huzur (atba) segera
menemui qaseedah yang dimaksudkan dan menunjukkan kepada saya rangkap yang
telah saya dapatkan panduannya. Adalah adil untuk mengatakan, menilai dari
buku-buku Huzur (atba), bahawa buku-buku tersebut telah disebut secara meluas.
Buku-buku
Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan seolah-olah Huzur (atba) mempelajarinya
setiap hari. Salinan Al-Qur’an peribadi Huzur (atba) dianotasikan dengan ribuan
bendera dan titik dan lipatan di banyak halaman menunjukkan bahawa orang yang
memiliki pengetahuan Al-Qur’an paling banyak pada hari ini adalah benar-benar
pengagum Al-Qur’an juga. Fakta ini terbukti dalam setiap Khutbah, ucapan, kelas
Wakaf-e-Nau dan perjumpaan di Jamia Ahmadiyah.
Inilah
asas-asas Rah-e-Huda.
Comments
Post a Comment