AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 5 (Penglihatan multidimensi) Bahagian I

                                                                    AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 5 (Penglihatan multidimensi)

                        Bahagian I

14 Ogos 2020

Asif M Basit

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Telah disebutkan sebelumnya bahawa ada perbedaan yang nyata dalam gelombang panjang Hazrat Khalifatul Masih (atba) dan manusia biasa. Pemikiran kita tetap sibuk dalam usaha duniawi yang remeh sedangkan tujuan Khalifa melambung tinggi di atas langit. Kita dibatasi oleh kemampuan kita dalam memahami sesuatu, tetapi Khalifa melihat perkara-perkara di luar tiga dimensi yang kita tidak biasa.

Ini telah dialami berkali-kali semasa mulaqat. Apabila saya mempunyai empat atau lima poin untuk mendapatkan panduan, saya akan mengingat sifatnya bahawa ia memerlukan banyak masa. Tetapi Huzur (atba) hanya akan menghabiskan beberapa saat untuk setiap perkara, sehingga keempat masalah tersebut dapat diselesaikan dalam beberapa minit.

Namun, di sisi lain, ketika saya berfikir sendiri kerana sangat sedikit perkara dalam senarai saya, mulaqat tidak lebih dari beberapa minit, Huzur (atba)akan menghabiskan 10 hingga 15 minit untuk setiap perkara, dan juga bertanya mengenai perkara-perkara lain dan memberi panduan kepada mereka.

Kadang-kadang, ketika saya telah menyampaikan promo pendek untuk dimainkan di MTA untuk mendapat persetujuan, Huzur (atba) akan menyuruh saya meletakkan DVD di mejanya dan jika Huzur (atba)mempunyai masa, Huzur (atba) akan menontonnya. Walau bagaimanapun, dalam keadaan lain, ketika saya mempersembahkan dokumentari berdurasi 45 minit, Huzur (atba)menyuruh saya memainkannya dan pada kesempatan seperti itu, saya telah meletakkan DVD ke dalam mesin pemain yang terletak di seberang meja Huzur (atba) dan berdiri di satu sisi ketika Huzur (atba) meneruskan kerjanya dengan DVD dipasang.

Di depan Huzur (atba), di atas meja, terdapat tumpukan surat dari orang-orang di seluruh dunia serta surat-surat rasmi yang memerlukan bimbingan dan persetujuan. Sekiranya program selama 45 minit dimainkan, maka dalam pemerhatian saya, jumlah keseluruhan Huzur (atba)melihat dan menonton program tersebut tidak lebih dari 45 saat. Selebihnya, Huzur (atba)akan membaca ratusan surat yang diletakkan di hadapannya.

Yang mengejutkan ialah apabila ini berterusan, Huzur (atba) menghentikan program dan memberi arahan agar pengeditan tertentu dibuat. Pada mulanya, pada saat-saat seperti itu, saya tidak akan menonton dengan penuh perhatian seperti yang seharusnya, kerana telah melalui tahap pra-produksi, produksi, pasca-produksi dan tinjauan. Daripada memperhatikan, saya akan memuaskan kerinduan saya melihat wajah Huzur yang diberkati. Tetapi saya kemudian mengetahui bahawa jika saya tidak memberi perhatian, saya akan menghadapi rasa malu apabila ditanya tentang sesuatu.

Bagaimanapun, di mana sahaja Huzur (atba)melirik ke layar televisyen, sering kali, ada sesuatu yang memerlukan penyuntingan.

Sebuah dokumentari pernah disiapkan di mana adegan-adegan ditunjukkan dari tunjuk perasaan Muslim bukan Ahmadi. Huzur (atba) melirik layar televisyen, DVD dihentikan dan bertanya mengenai seorang individu di latar belakang:

“Dia kelihatan seperti [begitu dan begitu]?”

Semasa saya melihat ke atas, saya dapati dia mempunyai kemiripan yang sempurna dengan orang yang dimaksudkan oleh Huzur (atba). Saya telah melalui rakaman berkali-kali semasa fasa penyuntingan dan rakan-rakan yang bekerja di dokumentari itu juga kenal dengan orang itu. Tetapi tidak ada yang berjaya menunjukkannya. Semasa saya kembali ke pejabat dari mulaqat, saya menyampaikan kejadian itu kepada rakan-rakan saya. Mereka semua kembali dan melihat bahagian dokumentari itu sekali lagi. Ketika mereka melihatnya, mereka semua setuju bahawa kemiripan itu tidak biasa.

Walaupun ada yang menganggapnya sebagai pernyataan yang lulus, tetapi pelajaran dapat diambil dari perhatian Huzur (atba) hingga terperinci. Dan walaupun maulvi bukan Ahmadi yang menyerupai dia, mengingat tanggungjawab jabatan saya, saya belajar pelajaran besar. Di sini kita mempunyai cara berfikir sendiri, tetapi pandangan jauh Huzur sedemikian rupa sehingga matanya lebih tinggi dari tempat yang dapat kita lihat.

Oleh kerana kurangnya kebijaksanaan dan wawasan, kita menganggap diri kita betul, dan jika hasil dalam usaha kita tidak sesuai dengan keinginan kita, maka bukannya memikirkan kemungkinan kelemahan dalam usaha kita dan menerima bahawa pemahaman kita terbatas, kami mencari kesalahan dalam hasilnya. Kita harus sangat berhati-hati dalam hal-hal yang disampaikan kepada Hazrat Khalifatul Masih. Kita harus mengakui bahawa pemikiran dan harapan kita sia-sia di hadapan kebijaksanaan Hazrat Khalifatul Masih. Jika tidak, kita harus memikirkan kata-kata Bai’at dan ikrar tambahan yang kita buat dan prihatin terhadap keadaan iman kita.

Lebih dari satu abad menyaksikan kenyataan bahawa untuk berpihak kepada Khalifa pada masa itu adalah penyelesaian untuk masalah kritikal kita. Siapa yang dapat mengatakan bahawa mereka lebih suka menghadapi cabaran hidup tanpa arah dan pandangan yang tepat? Tidak ada, termasuk saya, yang boleh mengaku telah memahami pandangan jauh Huzur (atba) kerana kita pasti melihat dunia dalam gelombang kecil kita sendiri.

Saya sekarang mengemukakan beberapa insiden di mana ia menjadi nyata bahawa Huzur (atba) membayangkan masa depan dengan cara yang sama sekali berbeza bagi kita semua. Sebelum saya memulakan dengan perbuatan itu, topik yang sama, saya ingin menjelaskan lebih lanjut mengenai kejadian yang dinyatakan di atas. Saya telah mengatakan bahawa walaupun terdapat tumpukan surat di depannya, Huzur (atba)dapat memilih butiran terkecil dalam sebuah program.

Namun, saya juga harus menyebutkan bahawa Huzur (atba) tidak membaca surat-surat, dan Huzur (atba) juga tidak menandatanganinya dengan tandatangannya. Suasana pejabat sedemikian rupa sehingga Huzur (atba) mendengar apa yang orang katakan; jika ada program yang memerlukan bimbingan, maka itu akan dimainkan di latar belakang dan di tengah-tengah semua itu, Huzur (atba) membaca surat-surat dengan teliti.

Telah diperhatikan bahawa Huzur (atba) tidak hanya membaca ringkasan yang telah dilampirkan dengan surat yang sebenarnya, tetapi juga membaca tulisan tangan orang yang telah mengirim surat itu dan, jika perlu, Huzur (atba) memberikan panduan lebih lanjut dalam menulis. Surat-surat peribadi yang disusun ringkasan semuanya disusun berdasarkan kata-kata Huzur (atba), yang ditulisnya sendiri pada surat-surat tersebut. Tetapi apabila surat-surat tersebut telah disiapkan dan siap untuk tandatangan Huzur, surat-surat tersebut selalu disertakan dengan surat yang asli.

Oleh itu, pada saat-saat yang diberkati, seseorang mendapat kesempatan untuk melihat Huzur (atba) membaca bukan beratus-ratus, tetapi beribu-ribu surat. Sering kali, saya menyaksikan Huzur (atba) merujuk kepada surat asal setelah membaca surat yang memerlukan tandatangannya. Saya telah melihatnya berkali-kali ketika Huzur (atba) membetulkan kesilapan dalam surat itu dan dengan demikian, versi baru surat itu disampaikan kepada Huzur (atba) untuk tandatangannya. Sebab ketepatan dan perhatian Huzur (atba) dalam suratnya adalah bahawa apa sahaja yang ditulis atas surat itu atas nama Huzur (atba), sama ada secara peribadi atau rasmi, adalah menjadi bahagian sejarah.

Semasa membaca setiap perkataan dengan berhati-hati, Huzur (atba) juga menjalankan tugas-tugas lain. Ini adalah kemampuan yang hanya dapat dianggap diberikan oleh Tuhan, dan yang lebih baik menerima penerima pada hari ini daripada Hazrat Khalifatul Masih (atba). Segala puji bagi Allah seribu kali kerana Dia telah memungkinkan kita untuk melihat yang dipilih-Nya dengan mata kita sendiri pada masa sekarang.

Sekarang, marilah kita memusatkan perhatian kepada bagaimana kita mungkin memikirkan satu perkara, tetapi visi ilham Huzur (atba) ada di tempat lain.

Al-Hiwar-ul-Mubashar adalah program pertama di MTA di mana penonton dapat menghantar soalan mereka dan menerima jawapan mereka secara langsung. Ahmadi dan non-Ahmadi juga mempunyai peluang untuk mengemukakan soalan mereka. Ini adalah kejayaan dalam sejarah MTA. Ini adalah benih yang ditanam oleh Huzur (atba) dan sebagai hasilnya, Allah menyebabkannya diterima secara meluas di seluruh dunia berbahasa Arab.

Ketika siaran langsung program itu bermula, penonton yang berbahasa Urdu juga menyatakan keinginan mereka untuk mengadakan program seperti itu. Maklum balas yang diterima daripada penonton MTA selalu penting, tetapi ketika pertimbangan dibuat mengenai program seperti itu, dirasakan bahawa sifat khalayak berbahasa Urdu dan Punjabi (terutama ketika memperhitungkan orang bukan Ahmadi dan pandangan mereka mengenai Ahmadiyyat) tidak sesuai untuk MTA, jika perkara berleluasa.

Oleh itu, program seperti itu selalu dianggap sebagai “kawasan larangan”. Huzur (atba) juga menyedari keinginan penonton untuk mengadakan program sedemikian di MTA. Pada masa itu, kemas kini berita biasa diberikan di MTA. Selain itu, Huzur (atba) mengarahkan agar laporan bulanan diberikan kepada penonton MTA mengenai penganiayaan terhadap Ahmadiyah Muslim dalam bentuk berita buletin.

Sesuai dengan arahan Huzur (atba) berita, Persecution News bermula. Abid Waheed Khan Sahib, Mashood Iqbal Sahib dan, kadang-kadang, Daud Khan Sahib menemani saya sebagai sebahagian daripada panel studio. Program ini diterima secara meluas oleh penonton MTA. Pada masa itu, seorang sarjana dan penyampai televisyen yang disebut di Pakistan mengundang para ahli hukum Islam ke dalam programnya dan bersama-sama, mereka mengisytiharkan Ahmadi “wajib-ul-qatl” (boleh mati). Sekiranya ada rasa yang tersisa di negara Pakistan yang tidak masuk akal, maka itu adalah rasa permusuhan dan dendam terhadap Jamaat Ahmadiyah Muslim.

Sebaik sahaja fatwa tersebut dikeluarkan dalam massa, hanya dalam beberapa hari, beberapa saudara Ahmadi yang sangat kami sayangi mati syahid di Sindh. Antaranya ialah Allahyarham Abdul Manan Siddiqi Sahib - Tuhan menenangkan jiwanya - yang merupakan doktor secara profesional dan akan menghabiskan waktu siang dan malam untuk merawat pesakit yang kurang bernasib baik. Dia mati syahid akibat fatwa yang disiarkan di televisyen nasional.

Dalam Persecution News, maklumat yang salah dan tuduhan palsu disorot dan dibantah. Kesyahidan yang berlaku kerana program itu juga disebutkan. Episode Berita Penganiayaan setelah peristiwa itu mengambil jalan untuk menjelaskan kepercayaan Jamaat Ahmadiyah Muslim. Di bawah arahan Huzur (atba), akaun e-mel telah dibuat untuk penonton menghantar soalan mereka untuk panel studio menjawab. Dalam episod yang akan datang, kami akan menjawab soalan mereka. Dengan izin Huzur (atba), jangka masa program ini ditingkatkan dan bukannya menunjukkannya setiap bulan, ia ditunjukkan setiap dua minggu sekali.

Namun, penantian dua minggu juga terbukti rindu kepada penonton. Suatu hari, memerintahkan bahawa label “berita” harus dikeluarkan dan harus disiarkan sebagai program berasingan yang disebut Penganiayaan. Oleh kerana perubahan sifat program, Huzur (atba) juga memerintahkan bahawa bersama peguam, para ulama juga harus dimasukkan dalam program ini.

Semasa beberapa program pertama, kami akan bertemu Ata-ul-Mujeeb Rashed Sahib dan Laiq Ahmad Tahir Sahib bersama Daud Khan Sahib atau Mashood Iqbal Sahib. Beberapa hari selepas rancangan dirakam, ia akan disiarkan di MTA. Dengan izin Huzur atba, program ini kini mempunyai nombor telefonnya sendiri untuk penonton mencatat soalan mereka dan meminta mereka bertanya di program kami. Penyaringan soalan dan komen yang ditinggalkan oleh penonton adalah kisah tersendiri dengan sendirinya.

Seperti yang saya sebutkan, itu adalah program pra-rakaman dan pada hari siaran, nombor untuk saluran telefon akan dipaparkan di layar. Keesokan harinya, saya duduk dan mendengar semua soalan dan komen yang telah dicatat oleh orang-orang. Walaupun sebagian besar pertanyaan itu tidak masuk akal, saya harus mendengarkan sebilangan kecil pesan jahat, yang terdiri terutamanya dari bahasa yang tidak sopan dan menyinggung perasaan, yang selalu menjadi permulaan pagi yang mengejutkan.

Bagaimanapun, pertanyaan-pertanyaan itu dicatat dan dijawab dalam program berikut. Seiring berjalannya waktu, bentuk dan format program berubah sepenuhnya. Jumlah soalan yang mula kami terima lebih banyak daripada yang dapat kami jawab dalam satu program.

Selain daripada pertanyaan, kami juga diharapkan dapat memberikan maklumat terkini mengenai penganiayaan terhadap orang-orang Ahmadi. Setiap program dihantar ke Huzur (atba) untuk panduan dan persetujuan. Alhamdulillah, Huzur (atba) membimbing kami di setiap langkah. Huzur (atba) kadang-kadang mengatakan bahawa jawapan seperti itu tidak mencukupi dan seharusnya dijawab dengan cara seperti itu. Arahan tersebut akan disampaikan kepada ahli panel. Huzur (atba) juga akan memberi saya arahan mengenai bagaimana memperbaiki program mengikut kemampuan penyampai.

Untuk masa yang lama, saya mula berfikir bahawa Huzur (atba) menonton semua program secara keseluruhan, dari awal hingga akhir. “Tapi pukul berapa?” Saya tidak dapat menjawab soalan ini. Kemudian, pada suatu hari, Huzur (atba) mengejutkan saya dengan memberitahu bahawa kadang-kadang, Huzur (atba) akan menonton program itu dari sana sini.

Saya sangat yakin bahawa saat-saat itu dipilih dengan tepat oleh Tuhan Yang Maha Kuasa untuk diperhatikan oleh hamba-Nya yang ditunjuk ilahi kerana perhatian Huzur selalu tertuju pada bahagian-bahagian yang memerlukan peraturan.

Suatu ketika, Huzur (atba) bertanya, “Berapa lama kamu merekodkan satu program?” Saya menjawab, “Biasanya, kita tidak perlu berhenti. Sekiranya ada yang perlu batuk atau jika ada kesalahan teknikal, kami berhenti, jika tidak, ia direkodkan dalam satu pengambilan. Huzur (atba) mengarahkan, “Program seterusnya harus direkodkan dalam satu pengambilan.”

Arahan Huzur (atba) ini disampaikan kepada pasukan dan pengaturan yang sesuai telah dibuat sehingga dapat dirakam dalam sekali pengambilan. Pada permulaan berikutnya, saya memberitahu Huzur (atba) bahawa kami telah berjaya merakam program tersebut dalam satu pengambilan, yang mana Huzur (atba) menjawab, “Program berikutnya harus dirakam dengan cara yang sama.” Kami melakukannya dengan sewajarnya.

Kali ketiga, Huzur (atba) mengarahkan agar kami melakukan perkara yang sama dan kami taat lagi. Selepas program ketiga, saya memberitahu Huzur (atba), “Huzur, kami berjaya merakam program semalam dalam satu pengambilan juga.” Huzur menjawab, “Lalu mengapa kamu tidak menyiarkan program ini secara langsung?”

Kami semua menganggapnya sebagai “kawasan larangan” dan oleh itu kami tidak pernah mempertimbangkannya, sehinggakan ketika Huzur (atba) memerintahkan kami untuk merakam program ini sekali, tiga kali itu tidak terlintas di fikiran kami bahawa Huzur (atba) adalah mempersiapkan kami untuk menyiarkan rancangan itu secara langsung. Saya segera menjawab, “Insya-Allah program seterusnya akan disiarkan secara langsung.” Huzur (atba) menjawab, “Tidak. Ijtema Nasional akan diadakan pada Sabtu depan. Orang akan sibuk dalam hal itu. Kamu memerlukan pasukan yang kuat untuk program langsung. Apabila ijtema telah berakhir, bentuk pasukan dan mulakan dengan program langsung.”

Bagaimana Huzur (atba) dapat mengekalkan gambaran yang jelas mengenai kalendar acara adalah di luar saya. Hanya Tuhan yang tahu bagaimana Huzur (atba) menyimpan semua maklumat tersebut. Tetapi renungkanlah bagaimana Huzur (atba) pertama kali mempersiapkan kita untuk program langsung, kemudian memberi arahan untuk menyiarkan program itu secara langsung, kemudian berfikir bahawa pasukan yang kuat akan diperlukan dan Huzur (atba) peduli dengan fakta bahawa tidak ada rintangan yang harus dilakukan dalam membentuk pasukan .

Pelajaran terbesar yang dapat dipelajari di sini adalah kita harus bekerja dengan penuh kesadaran dan mengutamakan kesungguhan daripada semangat. Program ini memiliki bentuk yang berbeda dengan yang dimulakan dan, di bawah arahan Huzur (atba), program ini mulai ditayangkan dengan nama Rah-e-Huda.

Satu kesukaran dalam program langsung yang dapat kita jangkakan adalah bahawa kita telah mengalami bagaimana orang merakam mesej lucah mereka kepada kita dalam mel suara kita, jadi bagaimana kita dapat memastikan bahawa mereka tidak akan melakukannya secara langsung? Sekiranya mereka pernah memanggil siaran langsung sekali lagi dan mengulangi apa yang mereka katakan dalam mel suara, itu memang akan menjadi kebimbangan besar bagi Jamaat.

Saya menyampaikan keraguan ini kepada Huzur (atba), tetapi Huzur (atba) dengan tenang menjawab, “Tidak ada yang serupa akan terjadi. Mulakan program.” Oleh itu, Huzur (atba) menyemai benih untuk program langsung. Tetapi Huzur (atba) sangat menyedari musim di mana Huzur (atba) menanam benih ini; Huzur (atba) tahu dengan tepat bila “tanaman” ini akan membuahkan hasil; Huzur (atba) tahu bagaimana menanamnya dan bila harus meninggalkannya di udara terbuka.

Tetapi walaupun Huzur (atba) meninggalkannya di udara terbuka, Huzur (atba) selalu berada di bawah pengawasannya. Sebelum dan selepas setiap pertunjukan, Huzur (atba) akan memberi kami panduan dan arahan. Sekiranya Huzur (atba) merasakan bahawa jawapannya tidak sesuai, Huzur (atba) akan mengarahkan agar jawapannya diberikan sekali lagi sesuai dengan apa yang dijelaskan oleh Huzur (atba) dan dengan itu, jawapannya akan diberikan lagi pada rancangan berikut.

Suatu ketika, seseorang memanggil dan bertanya, “Dalam Islam, hanya dua bentuk perjalanan yang diwajibkan - Haji dan Jihad. Dari mana kamu meminta izin untuk menjadikan Jalsa Salana sebagai perjalanan wajib?” Oleh itu, para sarjana kami menjawab soalan tersebut.

Keesokan harinya, saya ada mulaqat. Oleh itu, saya memberitahu Huzur (atba) mengenai soalan-soalan yang telah diajukan semasa program, termasuk perkara di atas. Huzur (atba) mendengar soalan ini dengan penuh perhatian dan bertanya tentang jawapan yang kami berikan. Saya memberikan ringkasan jawapan. Huzur (atba) kemudian memusingkan badannya ke arah himpunan Ruhani Khazain - penyusunan buku-buku Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan - yang terletak di sebelah kiri Huzur (atba) [di pejabat Masjid Fazl]. Huzur (atba) memilih jilid Majmuite Ishtiharat, membalik beberapa halaman dan berkata:

“Jawapan untuk ini telah disebutkan di sini. Tuduhan yang sama dibuat pada masa Hazrat Masihi Mau’ud as yang Dijanjikan, sebagai balasan yang Huzur (atba) menerbitkan keseluruhan pengumuman.”

Huzur (atba) membacakan keseluruhan teks kepada saya, yang terdiri daripada dua halaman penuh. Kepantasan Huzur (atba) membacanya sungguh luar biasa. Walaupun kepantasan, semuanya jelas dibaca. Huzur (atba) mengucapkan setiap kata sebagaimana mestinya dan tidak ada yang dibaca secara samar-samar; bukan bagaimana kita membaca petikan dengan tergesa-gesa dan memakan kata-kata kita. Setelah membaca semuanya, Huzur (atba) berkata, “Ini adalah balasan atas tuduhan itu.”

Saya benar-benar ingin bertanya bagaimana Huzur (atba) mencapai laluan itu dengan begitu cepat. Dengan kagum saya meninggalkan mulaqat pada hari itu hampir sama hari ini. Walau bagaimanapun, ini bukan acara eksklusif; Saya telah menyaksikan peristiwa seperti ini beberapa kali.

Suatu ketika, ketika saya mencari petunjuk mengenai qaseedah (puisi Arab) dari Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan, Huzur (atba) segera memusingkan badannya ke arah buku-bukunya dan meraih buku Al-Qasaaid-ul-Ahmadiyya. Huzur (atba) segera menemui qaseedah yang dimaksudkan dan menunjukkan kepada saya rangkap yang telah saya dapatkan panduannya. Adalah adil untuk mengatakan, menilai dari buku-buku Huzur (atba), bahawa buku-buku tersebut telah disebut secara meluas.

Buku-buku Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan seolah-olah Huzur (atba) mempelajarinya setiap hari. Salinan Al-Qur’an peribadi Huzur (atba) dianotasikan dengan ribuan bendera dan titik dan lipatan di banyak halaman menunjukkan bahawa orang yang memiliki pengetahuan Al-Qur’an paling banyak pada hari ini adalah benar-benar pengagum Al-Qur’an juga. Fakta ini terbukti dalam setiap Khutbah, ucapan, kelas Wakaf-e-Nau dan perjumpaan di Jamia Ahmadiyah.

Inilah asas-asas Rah-e-Huda.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad