AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun – Bab 5 (Penglihatan pelbagai dimensi) – Bahagian II
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di mana Tempat Bintang Turun – Bab 5 (Penglihatan pelbagai dimensi) – Bahagian II
21 Ogos 2020
Asif M Basit
Terjemahan dari Bahasa
Inggeris: Musa Bin Masran
Apabila
bercakap tentang masa dan ruang, Khalifah masa itu berada dalam dimensi yang
berbeza. Pemikiran kita terperangkap dalam konsep jam dan kalendar, sedangkan
Khalifah diberi panjang panjang lain oleh Tuhannya. Jika panjang gelombang
Khalifah dan Jamaahnya adalah sama, maka tidak akan ada Jamaat atau Khalifah.
Rah-e-Huda
mula bersiaran secara langsung pada hari Sabtu dan sehingga hari ini, ia terus
disiarkan di MTA.
Pada
Mei 2009, ia mula disiarkan secara langsung dan selepas setahun penuh, pada Mei
2010, pembunuhan kejam terhadap lebih 80 orang Ahmadi berlaku di Lahore – satu
peristiwa yang akan terus hidup bukan sahaja dalam sejarah Jemaah, tetapi
sejarah dunia. Ia adalah kali pertama bahawa begitu ramai Ahmadi telah syahid
pada hari yang sama. Pada masa itu Rahe-Huda akan mengambil format lain - hal
ehwal semasa. Ahmadi dari seluruh dunia memanggil dan menyatakan perasaan
mereka.
Pada
hari-hari berikutnya, menteri, pegawai kanan dan badan pemikir telah didekati
untuk menyatakan pandangan mereka. Temu bual mereka kemudiannya dimainkan
semasa program tersebut. Hampir tidak ada seorang tokoh politik yang mengelak
daripada bercakap mengenai program kami. Apabila saya mendekati mereka, saya
menyedari bahawa mereka mempunyai satu daripada tiga pilihan; sama ada untuk
bercakap dengan kami, menolak temu duga atau menjadi marah dan menutup telefon.
Tetapi dalam setiap senario adalah kemenangan Jamaat.
Sebabnya
adalah sama ada mereka akan meluahkan rasa jijik mereka pada peristiwa itu,
atau mereka akan menerima bahawa peristiwa tragis telah berlaku, atau mereka
akan menjadi marah tanpa daya. Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa mereka
yang meminta maaf daripada bercakap dengan kami, berbuat demikian dengan berat
hati.
Sebagai
contoh, menteri komunikasi ketika itu akan berulang kali menangguhkannya untuk
hari lain, sehingga suatu hari, dia akhirnya menjawab, “Abang, maafkan saya.
Saya tidak boleh menyertai temuduga ini. Saya menyerahkan perkara itu kepada
pihak atasan dan tidak diberi kebenaran." Saya bertanya tentang siapa yang
dia maksudkan, dan dia menjawab, "Anda tahu betul siapa yang berdiri di
atas menteri persekutuan."
Rah-e-Huda
berkhidmat sebagai platform untuk menghubungi pegawai tinggi Pakistan selepas
serangan Lahore 2010 | Masjid Ahmadiyah
Semuanya
telah direkodkan dengan kebenaran mereka dan semasa panggilan sedemikian,
mereka akan diingatkan bahawa panggilan itu sedang dirakam tetapi tidak akan
disiarkan tanpa persetujuan mereka. Banyak temu bual telah disimpan jauh dari kononnya ulama
dan menteri yang menggunakan bahasa yang tidak senonoh dan kesat yang tidak
sesuai dengan orang yang berpendidikan.
Tetapi,
selaras dengan janji kami, kami tidak menyiarkan wawancara tersebut, termasuk
penggunaan kata-kata kotor atau permohonan maaf mereka, tanpa kebenaran mereka.
Apa yang saya cuba katakan di sini ialah Huzur (atba) telah memulakan program
pada Mei 2009 dan selama setahun penuh, program itu berkembang dari kekuatan ke
kekuatan, yang akhirnya menjadi platform utama untuk merangkumi situasi
Ahmadiyah pada zaman itu.
Dengan
perhatian rapi Huzur (atba), satu program telah disediakan untuk membicarakan
hal ehwal semasa pada masa itu dan menjadi cara bercakap dengan orang luar yang
terkenal. Program inilah yang kemudiannya disiarkan secara langsung dari rumah
Hazrat Masih Mau’ud, Qadian, dan hingga ke hari ini, terus disiarkan dengan
sangat jayanya. Bagaimana Tuhan Yang Maha Kuasa berpegang pada apa yang
dikatakan oleh Khalifah dan menguatkan rencananya dapat difahami dari perkara
di atas, yang merupakan salah satu contoh dari banyak.
Terdapat
begitu banyak peristiwa di mana Tuhan Yang Maha Kuasa menguatkan keinginan
Khalifah, beberapa di antaranya kita saksikan dan yang lain, yang secara
eksklusif kekal di antara Allah dan Huzur (atba).
Dalam
artikel sebelum ini, saya telah pun merujuk kepada betapa bertuahnya saya untuk
menyelidik topik tertentu untuk Rah-e-Huda. Hanya hasil daripada doa Huzur (atba)dan
berkat Tuhan bahawa arkib tersembunyi mengenai Rev Pigott, Henry Martyn Clark
dan Kolonel Douglas ditemui.
Apabila
mereka yang punya Masjid London Timur memulakan propaganda masjid mereka yang
pertama di London, dengan izin Huzur (atba), semua arkib telah dicari dan
banyak petunjuk ditemui untuk menyokong Masjid Fazl menjadi yang pertama di
London.
(Artikel
penyelidikan boleh didapati mengenai topik ini dengan nama Masjid Pertama
London: Kajian dalam Sejarah dan Misteri di laman web The Review of Religions)
Tugas
ini juga merupakan salah satu buah yang terhasil daripada Rah-e-Huda.
Pada
suatu hari, semasa mulaqat dengan Huzur (atba), saya mengemukakan perkara yang sama
mengenai beberapa penyelidikan yang sedang dijalankan. Huzur (atba)bertanya,
"Di manakah kamu menyimpan semua bahan ini?" Saya menjawab bahawa ia
disimpan di dalam kabinet simpanan yang diperuntukkan di Baitul Futuh. Huzur (atba)
berpuas hati mendengarnya. Banyak buku diperlukan untuk penyelidikan dari
universiti di London dan buku-buku tersebut adalah dalam akses percuma kepada
pelajar yang belajar di universiti tersebut, tetapi terdapat yuran keahlian
kira-kira £200 setiap tahun untuk pelawat luar.
Huzur
(atba) akan sentiasa dengan penuh kasih sayang meluluskan jumlah ini dan kos
lain yang diperlukan. Banyak buku perlu dibeli sama ada dalam talian atau dari
pelbagai kedai buku. Semasa menulis kata-kata ini, hati saya dipenuhi dengan
rasa terima kasih kepada Huzur (atba), kerana kasih sayang dan kemurahan
hatinya, Huzoor (atba) akan sentiasa menerima setiap permintaan hamba yang
tidak layak ini untuk membeli buku.
Selalunya,
saya tidak akan menyebut harga dan kos yang terlibat, apabila Huzur (atba) akan
segera memberikan kebenaran. Mereka yang tinggal di United Kingdom sudah sedia
maklum, tetapi bagi mereka yang tinggal di luar negara, saya harus menjelaskan
bahawa terdapat kekurangan ruang di sini di London.
Apabila
Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) berhijrah ke London, pusat itu juga perlu
beralih. Oleh itu, sebahagian besar pentadbiran Jamaat perlu diperluaskan ke
London. Sebuah bilik kecil menjadi pejabat rasmi wakalat (direktorat), kabin
sementara menjadi pejabat untuk penerbitan dan pengedaran dan dengan masa,
Allah memberi kelapangan dan perluasan kepada Jamaat. Tetapi tidak kira betapa
besarnya ruang, dengan masa, ia akan sentiasa menjadi terlalu kecil untuk
Jamaat yang progresif ini.
Mengingati
perkara ini, saya akan sentiasa teragak-agak untuk meminta ruang simpanan
tambahan dan terus mengumpul buku di pejabat kami di Baitul Futuh. Satu lagi
sebab yang menyebabkan halangan untuk meminta ruang adalah kejadian tertentu
yang pernah diceritakan oleh Syed Tahir Ahmad Sahib (Nazir Ishaat untuk MTA). Peristiwa-peristiwa
itu berkaitan dengan masa ketika dia bernasib baik bekerja di bawah pengawasan Huzur
(atba), sebelum pelantikan ilahi Huzur (atba)kepada Khilafah.
Suatu
ketika, ketika datang ke Jalsa Salana UK, Syed Tahir Ahmad Sahib menjelaskan
bahawa dia selalu berpesan kepada rakan sekerjanya supaya jangan sekali-kali
menuntut secara tidak munasabah dalam urusan berkaitan kerja kerana orang yang
dia pelajari adab kerja Jamaat tidak pernah menuntut apa-apa. Sehubungan itu, dia
menceritakan kejadian berikut:
“Suatu
hari, Hazrat Mirza Mansoor Ahmad Sahib menugaskan beberapa kerja penting kepada
Hazrat Sahibzada Mirza Masroor Ahmad (atba) dan menghantarnya ke Lahore. Hazrat
Mirza Mansoor Ahmad Sahib menyediakan kereta pejabat kepada Huzur (atba).
Apabila tugas itu selesai di Lahore dan Huzur (atba)dan saya memutuskan untuk
pulang, pemandu itu memberitahu kami bahawa dia telah diberitahu untuk
menjalankan tugas lain di Lahore dan oleh itu tidak segera merancang untuk
kembali. Saya meminta Hazrat Sahibzada Sahib (atba) untuk menghubungi Rabwah
dan meminta agar kereta dihantar untuk menjemput mereka. Tetapi Huzur (atba) tidak
menganggapnya sesuai. Oleh itu, kami berdua menuju ke stesen kereta api dan
memulakan perjalanan pulang dengan kereta api. Kerana kami membuat keputusan
pada saat-saat akhir, tiada tempat duduk yang tersedia dan oleh itu kebanyakan
perjalanan kami dibuat di atas tangga kereta api.”
Syed
Tahir Ahmad Sahib menceritakan kejadian seumpama itu yang lain, yang
menunjukkan Huzur (atba) tidak suka membuat tuntutan yang tidak munasabah. Ini
semua diingat apabila saya menganggap tidak sesuai untuk meminta ruang.
Kadang-kadang, saya merasakan bahawa ia sebenarnya adalah permintaan yang
wajar, tetapi kemudiannya akan bertanya kepada diri sendiri, walaupun ia wajar,
di manakah ruang ini akan disediakan? Oleh itu, saya akan membuang pemikiran
itu. Selepas itu, rak diletakkan dari siling pejabat kecil kami ke bawah. Saya
mula meletakkan buku di rak.
Suatu
ketika, semasa bercakap tentang buku-buku di pejabat saya, Huzur (atba) mengarahkan
untuk menamakannya "Perpustakaan Rah-e-Huda". Saya kemudian berkata
kepada Huzur (atba) bahawa terdapat sedikit masalah di mana orang ingin
meminjam buku kami. Sebahagian daripada mereka akan dikembalikan manakala yang
lain tetap dilupakan. Setelah ini Huzur (atba) berkata:
"Ada
penyelesaian mudah untuk ini. Panggilnya 'Perpustakaan Rujukan Rah-e-Huda'.
Orang ramai akan faham bahawa mereka tidak boleh dibawa ke luar perpustakaan.
Jika mereka berkeras, maka kamu boleh menjelaskan kepada mereka.”
Ini
adalah hasil daripada berkat Huzur (atba) bahawa saya tidak perlu membuat
penjelasan sedemikian dengan kerap. Pada satu ketika, seorang lelaki berhasrat
untuk mengambil buku, tetapi saya terpaksa memberitahunya bahawa buku itu tidak
boleh meninggalkan perpustakaan. Saya juga memberitahunya tentang arahan Huzur (atba)
bahawa buku-buku itu tidak boleh dipinjam. Selepas mendengar arahan Huzur (atba),
dia tidak keberatan sama sekali, walaupun dia memerlukan buku itu.
Tetapi
kemudian, saya menyedari bahawa saya telah mengikut arahan Huzur (at ba)sebagai
penghalang untuk memenuhi keperluannya (yang mana pun untuk kerja Jamaat). Saya
kemudian berfikir bahawa Huzur (atba) mungkin tidak suka jika dia tahu bahawa
seseorang dihalang daripada mendapat manfaat daripada perpustakaan. Oleh itu,
saya bertanyakan bahagian mana dari buku yang dia perlukan dan saya menyalin
semua halaman yang berkaitan untuknya.
Perpustakaan
ini telah berkembang secara tetap kerana keanggunan Huzur (atba). Begitu banyak
rak diletakkan untuk menampung bilangan buku sehingga bilangan buku yang
kelihatan besar mula kelihatan minima. Selepas ucapan langsungnya kepada Jalsa
Salana Bangladesh pada tahun 2010 di Baitul Futuh, Huzur (atba) melawat pejabat
MTA. Pejabat kami adalah antara mereka yang cukup bernasib baik untuk menyambut
Huzur (atba). Saat memasuki pejabat kami, Huzoor (atba) memerhatikan buku-buku
di Rah-e-Huda dengan teliti Perpustakaan Rujukan uda dan bagaimana ia telah
ditetapkan.
Salah
seorang pemegang jawatan MTA yang berdiri berhampiran berkata, "Dia telah
menubuhkan sebuah perpustakaan yang sangat baik", yang Huzur (atba) segera
menjawab, "Ini kerana saya membuat kenyataan bahawa dia dapat
melakukannya. Jika tidak, terpulang kepada kamu, ia tidak akan pernah
terbentuk.” Dengan itu Huzur ( atba)menambah, “Sepatutnya terdapat banyak
perpustakaan; kamu harus menubuhkan satu juga.
Begitu
sukanya kita memerhatikan institut-institut Barat dan cara setiap jabatan
memiliki perpustakaannya sendiri, tetapi sangat jarang perhatian kita tertuju
kepada fakta bahawa Imamaah kita mempunyai pandangan yang jauh lebih jauh
daripada itu, bahawa setiap jabatan harus mempunyai banyak perpustakaan di
dalamnya dan pengetahuan harus berkembang pada skala yang meluas.
Sebabnya
ialah setiap jabatan Jamaat mempunyai potensi untuk mengembangkan ilmu dan
wawasannya. Siapa yang boleh mengatakan, selepas melihat penglihatan Huzur (atba),
bahawa agama adalah penghalang untuk mencapai ilmu? Huzur (atba) sendiri adalah
lautan ilmu dan kebimbangannya adalah untuk mengairi ketandusan fikiran kita.
Sehingga
kini, semua ini berkaitan dengan program MTA, tetapi kemudian, saya akan mula
menerima kerja berkaitan penyelidikan daripada Huzur (atba), yang tidak
berkaitan dengan MTA dalam apa cara sekalipun. Sebagai contoh, Hazrat Masih
Mau’ud (as) pernah menulis dalam surat kepada Hazrat Maulvi Nuruddin,
Khalifatul Masih I (ra) bahawa seorang warga Inggeris telah menerima Ahmadiyah
yang dilantik sebagai hakim dalam Presidensi Madras. Namanya ditulis sebagai
"Jaan Veit" (dalam bahasa Urdu) dan tertulis bahawa dia akan bertemu
Hazrat Khalifatul Masih I (ra) di Kashmir.
Huzur
(atba) mengarahkan supaya saya mengetahui siapa orang Inggeris ini. Sebaik
sahaja saya menerima arahan, pencarian bermula. Terdapat petunjuk dalam surat
itu bahawa individu berkenaan adalah seorang hakim dan oleh itu berada dalam
perkhidmatan kehakiman British India. Tanpa sebarang petunjuk lanjut tentang
dia, saya mencapai rekod Pejabat India di Perpustakaan British. Adalah menjadi
kewajipan kepada saya untuk menyebutkan kesulitan yang timbul dan
penyelesaiannya, kerana ini akan membuktikan bagaimana Allah Taala membantu
mereka yang berangkat untuk penyelidikan yang khusus untuk Jamaat.
Sebagai
individu, kita bukanlah siapa-siapa, tetapi apabila kita berangkat dengan niat
untuk memenuhi hajat Huzur (atba), Allah Taala membuka jalan untuk kita
menyelesaikan tugas yang diberikan. Kesukarannya ialah walaupun nama pertama
jelas, nama akhir ditulis sebagai ویٹ dan ia menjadi cabaran untuk
mencari dalam bahasa Inggeris. Terdapat banyak nama keluarga dalam bahasa
Inggeris yang sepadan dengan sebutan nama akhir. Saya tidak dapat memahami
bagaimana untuk meneruskan perkara ini.
Kemudian,
ia melanda saya. Saya mula mencari dalam senarai kakitangan kehakiman masa dan
tempat itu. Di sana, saya pasti akan mencari nama yang sepadan. Saya memulakan
carian dan mendapati bahawa nama tertentu berulang kali muncul selama
bertahun-tahun: Ernest John Somber White. Dia adalah hakim yang dilantik. Saya
kemudian perasan bahawa tahun yang sepatutnya dia berada di Qadian, dia telah
mengambil cuti. Menurut surat Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan, lokasi
dia dipindahkan adalah tempat yang kemudiannya saya mula melihat namanya.
Pencapaian
seperti itu tidak boleh dibuat sehingga persetujuan Khalifa dengan tugas itu.
Oleh itu, setiap perkara telah diserahkan kepada Huzur (atba)dan Huzur (atba) meneliti
bahan kajian sebelum membuat keputusan.
Selepas
itu, saya mula menerima arahan untuk mencari paderi dan pegawai kanan di
British India. Selepas penyelidikan menyeluruh, satu laporan akan dibentangkan
kepada Huzur (atba), yang mana Huzur (atba) akan mengarahkan saya untuk
mengarkibkan bahan penyelidikan.
Kemudian,
saya mula menerima dokumen bersejarah dan peninggalan daripada Huzur (atba) yang
dihantar orang kepadanya, dengan arahan seperti, "Sanbhal kar rakh
lein" (Simpan dengan selamat) atau, "Mahfooz karlein"
(Arkibkannya). Oleh itu, kemudahan penyimpanan yang kukuh telah diperoleh,
menyimpan semua barang tersebut.
Telah
disebutkan di atas bahawa Masjid London Timur memulakan propaganda untuk
membuktikan bahawa masjid mereka adalah yang pertama di London. Artikel
penyelidikan yang didokumentasikan dengan teliti telah ditulis, di mana
terbukti bahawa Masjid Fazl sebenarnya adalah masjid pertama di London.
Masjid
Fazl, juga dikenali sebagai Masjid London
Pada
masa itu, saya perlu bertemu dengan seorang profesor tertentu yang dianggap
sebagai pihak berkuasa dalam sejarah Islam di Britain. Namanya Prof Ronald
Geaves. Pada masa itu, dia tinggal di Liverpool. Saya pergi menemuinya dan
mendengar pandangannya mengenai perkara itu, tetapi saya terkejut, dia
menyatakan kealpaannya. Dia berkata, "Saya sedar bahawa Jamaat Ahmadiyah
telah lama aktif di Britain, tetapi saya tidak biasa dengan ini sebagai masjid
pertama."
Dengan
izin Huzur (atba), dia dijemput ke London. Beliau telah ditunjukkan pameran
bergambar Makhzan-e-Tasaweer dan terkejut apabila mendapati masjid-masjid Jamaat
Ahmadiyah telah sampai ke hujung bumi.
Petang
itu juga, dia dapat bertemu dengan Huzur (atba) di pejabatnya. Dia menjelaskan
bahawa dia menyedari aktiviti awal Jamaat Ahmadiyah, tetapi tidak sama sekali
mengetahui sejauh mana Jamaat telah mencapai kemajuannya. Dia berkata bahawa
dia akrab dengan kami, terutamanya disebabkan oleh puak Lahori Ahmadiyah dan
Masjid Woking.
Dia
kemudian berkata, “Tetapi hari ini saya telah melihat masjid ini dan dokumen
sejarah yang berkaitan dengannya. Saya telah menyedari bahawa sebahagian besar
sejarah Islam di Britain telah dirahsiakan daripada saya”.
Selepas
ini, Huzur (atba) bertanya, "Adakah ini bermakna bab baru dalam salah satu
buku anda?" Dia menjawab, “Tidak, Yang Mulia; itu bermakna buku yang sama
sekali baru.”
Dengan
itu, Ron memulakan kajiannya tentang peranan Jamaat Ahmadiyah dalam sejarah
Islam di Britain. Semasa penyelidikannya, Ron melawat Qadian dan Rabwah sesuai
dengan keinginannya untuk melihat arkib yang disimpan di kedua-dua tempat itu.
Di
bawah arahan Huzur (atba), Chaudhry Hameedullah Sahib, Wakil-e-Ala membentuk
sebuah jawatankuasa di Rabwah yang berperanan untuk menyediakan Ron semua bahan
yang diperlukan. Di sana, dia akan mempelajari bahan itu dari subuh hingga
senja dan kerana kebanyakan bahan dalam bahasa Urdu, Mirza Usman Ahmad Sahib
dan Isfandyar Munib Sahib akan mencari bahan yang berkaitan dan memberikannya
kepada Ron. Dia membawa balik salinan semua bahan yang dia kumpulkan di Rabwah.
Di
Qadian, Muhammad Hameed Kausar Sahib juga banyak membantu Ron.
Sekembalinya
ke UK, Ron menyatakan hasratnya untuk bertemu Huzur (atba). Apabila tiba masa
mulaqatnya, Ron duduk di atas kerusi di hadapan Huzur (atba) manakala saya
mengambil tempat di belakang Ron. Dia menceritakan pengalamannya tentang
perjalanannya dan memberitahu Huzur (atba) tentang penyelidikannya. Dia meminta
petunjuk daripada Huzur (atba) dalam pelbagai perkara.
Sebagai
contoh, Dia bertanya tentang latar belakang perpecahan Jamaat Lahori dan
lain-lain perkara seumpamanya.
“Saya
ingin menyatakan kepada anda bahawa saya menjadi agak bimbang tentang
perlindungan bahan kerana ketidakstabilan Pakistan. Siapa tahu ke mana arah
tuju negara itu! Begitu banyak bahan tersebut hanya dalam bentuk kertas dan
mereka perlu menjadi elektronik. Saya menjadi agak risau tentang mereka. Saya
rasa perlu ada projek untuk menghantar mereka ke sini untuk keselamatan.”
Huzur
(atba) dengan teliti mendengar apa yang dia katakan dan kemudian berpaling
kepada saya dan berkata, "Catat ini."
Dalam
mulaqat berikut, Huzur (atba) mengarahkan saya untuk membuat rancangan yang
betul mengenai perkara yang berkaitan dengan keselamatan arkib Jamaat.
Sehubungan itu, saya membuat rancangan dan mencadangkannya kepada Huzur (atba).
Pelan itu dibuat mengikut keadaan pada masa itu, dengan mengambil kira cara
membawa bahan tersebut ke sini dengan selamat dan mengarkibkannya di UK.
Sehingga
itu, ia adalah mencukupi untuk menampung perbelanjaan dalam bajet kewangan MTA
kami. Jika sesuatu di luar itu diperlukan, maka ia akan diminta daripada
Wakalat-e-Mal apabila diperlukan. Tetapi rancangan Huzur (atba) mengarahkan
saya untuk membuat termasuk belanjawan kewangan juga. Huzur (a tba)melihat
rancangan yang dicadangkan dan bertanya:
“Di
mana kamu akan simpan semua ini? Kamu memerlukan kabinet penyimpanan, pencetak
dan peralatan lain yang diperlukan. Pejabat kecil kamu tidak akan mencukupi
untuk menampung semua ini.”
Dengan
itu, Huzur (atba)menulis pada surat itu, “Jabatan yang berasingan; pejabat yang
berasingan” dan menandakan surat itu kepada Abdul Baqi Arshad Sahib, Chariman
Al-Shirkatul Islamiyyah (ASI), yang juga menyelia pengurusan Rumah Tahir, Deer
Park Road.
Oleh
itu, di bawah pengawasan Huzur (atba), jabatan itu, yang kemudiannya dipanggil
Ahmadiyah ARC (Ahmadiyya Archives and Research Centre), telah berfungsi sepenuhnya
di pejabatnya sendiri di Tahir House mulai Oktober 2014.
Semua
kejadian yang saya tulis di atas menunjukkan bahawa pandangan Khalifah tertumpu
pada aktiviti seluruh Jamaat.
Tidak
ada yang boleh mengatakan bahawa mereka lebih prihatin daripada Khalifah atau
bahawa mereka lebih memahami sesuatu perkara daripada Khalifah. Kadang-kadang,
orang mencadangkan rancangan mereka kepada Huzur (atba), tetapi kelihatan cemas
sama ada Huzur (atba) telah menerima cadangan itu dan membacanya. Saya telah
mendengar beberapa orang mengatakan bahawa Huzur (atba) mungkin telah
melupakannya. Saya hanya menyebut dua kejadian di atas. Tetapi saya telah
menyaksikan dan mengalami banyak kali bahawa Huzur (atba) tidak pernah
melupakan apa-apa. Huzur (atba) mengingati segala-galanya, tetapi bila hendak
membawa cadangan itu secara praktikal ke fasa pelaksanaan terpulang kepada Huzur
(atba).
Dalam
kebanyakan kes, saya telah melihat bahawa Huzur (atba) tidak suka membuat
keputusan secara mendadak. Seperti hukum alam, Huzur (atba) lebih suka membawa
pemikiran, rancangan dan keputusan melalui proses evolusi dan kemudian membuat
keputusan yang tegas. Apabila keputusan telah dicapai, Huzur (atba), sesuai
dengan apa yang Allah firmankan di dalam Al-Quran, menunjukkan contoh terbaik
tawakkul ‘alallah (iman kepada Allah) dalam membuat keputusan.
Semasa
Forum Antarabangsa MTA pada musim bunga 2011, semasa berucap kepada kakitangan,
Huzur (atba) berkata:
"Saya
ingin membuat beberapa perubahan dalam struktur pentadbiran MTA supaya kerja
dapat dilakukan dengan lebih teratur dan bersesuaian."
Seluruh
kakitangan mula menunggu perubahan pentadbiran. Mengingati keyakinan Huzur (atba)
dalam kata-katanya, jika orang biasa yang mengatakannya, kami akan telah
melihat shuffle-round dalam beberapa hari. Kakitangan MTA mula berfikir
bahawa perubahan akan berlaku dalam beberapa hari.
Tetapi
banyak hari berlalu. Hari bertukar minggu, minggu bertukar bulan dan bulan
bertukar menjadi dua tahun penuh. Penstrukturan semula akan berlaku pada musim
bunga 2013, apabila Huzur (atba) mengubah sepenuhnya struktur pentadbiran MTA.
Bagaimana
kita tidak boleh menerima bahawa pemikiran kita dan gelombang panjang Huzur (atba)
tergolong dalam dua dunia yang berbeza? Kami adalah orang yang lebih suka
melakukan sesuatu dengan cepat, sedangkan Huzur (at ba)adalah orang yang paling
disayangi oleh Allah, yang tidak pernah tergesa-gesa dalam membuat keputusan;
Siapa yang telah membawa manusia melalui satu siri evolusi; Siapa yang menunggu
manusia untuk mencapai tahap evolusi mental dan persepsi di mana dia boleh
menerima Khatamun-Nabiyyin, selawat dan salam Allah ke atasnya. Dan apabila
umat Nabi (saw) yang mulia itu merosot, Tuhan Yang Maha Kuasa menunggu selama
14 abad lamanya untuk menghantar Al-Masihi Mauud yang ditunggu-tunggu, yang
melaluinya umat akan dikembalikan kepada keadaan asalnya.
Sebagai
penghuni kehidupan duniawi ini, kita tidak boleh mula membayangkan dunia di
mana keputusan dibuat oleh keputusan Tuhan dalam keadaan rohani ilahi, yang
mana Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan berkata:
وہاں قدرت، یہاں درماندگی فرقِ
نمایاں ہے
(Perbezaannya
jelas; Dia Maha Kuasa dan kita sarat dengan ketidakberdayaan.)
Comments
Post a Comment