AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun – Bab 5 (Penglihatan pelbagai dimensi) – Bahagian II

                                                                    AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun – Bab 5 (Penglihatan pelbagai dimensi) –                                                         Bahagian II

                                 21 Ogos 2020

                                 Asif M Basit

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Apabila bercakap tentang masa dan ruang, Khalifah masa itu berada dalam dimensi yang berbeza. Pemikiran kita terperangkap dalam konsep jam dan kalendar, sedangkan Khalifah diberi panjang panjang lain oleh Tuhannya. Jika panjang gelombang Khalifah dan Jamaahnya adalah sama, maka tidak akan ada Jamaat atau Khalifah.

Rah-e-Huda mula bersiaran secara langsung pada hari Sabtu dan sehingga hari ini, ia terus disiarkan di MTA.

Pada Mei 2009, ia mula disiarkan secara langsung dan selepas setahun penuh, pada Mei 2010, pembunuhan kejam terhadap lebih 80 orang Ahmadi berlaku di Lahore – satu peristiwa yang akan terus hidup bukan sahaja dalam sejarah Jemaah, tetapi sejarah dunia. Ia adalah kali pertama bahawa begitu ramai Ahmadi telah syahid pada hari yang sama. Pada masa itu Rahe-Huda akan mengambil format lain - hal ehwal semasa. Ahmadi dari seluruh dunia memanggil dan menyatakan perasaan mereka.

Pada hari-hari berikutnya, menteri, pegawai kanan dan badan pemikir telah didekati untuk menyatakan pandangan mereka. Temu bual mereka kemudiannya dimainkan semasa program tersebut. Hampir tidak ada seorang tokoh politik yang mengelak daripada bercakap mengenai program kami. Apabila saya mendekati mereka, saya menyedari bahawa mereka mempunyai satu daripada tiga pilihan; sama ada untuk bercakap dengan kami, menolak temu duga atau menjadi marah dan menutup telefon. Tetapi dalam setiap senario adalah kemenangan Jamaat.

Sebabnya adalah sama ada mereka akan meluahkan rasa jijik mereka pada peristiwa itu, atau mereka akan menerima bahawa peristiwa tragis telah berlaku, atau mereka akan menjadi marah tanpa daya. Adalah menarik untuk diperhatikan bahawa mereka yang meminta maaf daripada bercakap dengan kami, berbuat demikian dengan berat hati.

Sebagai contoh, menteri komunikasi ketika itu akan berulang kali menangguhkannya untuk hari lain, sehingga suatu hari, dia akhirnya menjawab, “Abang, maafkan saya. Saya tidak boleh menyertai temuduga ini. Saya menyerahkan perkara itu kepada pihak atasan dan tidak diberi kebenaran." Saya bertanya tentang siapa yang dia maksudkan, dan dia menjawab, "Anda tahu betul siapa yang berdiri di atas menteri persekutuan."

Rah-e-Huda berkhidmat sebagai platform untuk menghubungi pegawai tinggi Pakistan selepas serangan Lahore 2010 | Masjid Ahmadiyah

Semuanya telah direkodkan dengan kebenaran mereka dan semasa panggilan sedemikian, mereka akan diingatkan bahawa panggilan itu sedang dirakam tetapi tidak akan disiarkan tanpa persetujuan mereka. Banyak temu bual telah disimpan jauh dari kononnya ulama dan menteri yang menggunakan bahasa yang tidak senonoh dan kesat yang tidak sesuai dengan orang yang berpendidikan.

Tetapi, selaras dengan janji kami, kami tidak menyiarkan wawancara tersebut, termasuk penggunaan kata-kata kotor atau permohonan maaf mereka, tanpa kebenaran mereka. Apa yang saya cuba katakan di sini ialah Huzur (atba) telah memulakan program pada Mei 2009 dan selama setahun penuh, program itu berkembang dari kekuatan ke kekuatan, yang akhirnya menjadi platform utama untuk merangkumi situasi Ahmadiyah pada zaman itu.

Dengan perhatian rapi Huzur (atba), satu program telah disediakan untuk membicarakan hal ehwal semasa pada masa itu dan menjadi cara bercakap dengan orang luar yang terkenal. Program inilah yang kemudiannya disiarkan secara langsung dari rumah Hazrat Masih Mau’ud, Qadian, dan hingga ke hari ini, terus disiarkan dengan sangat jayanya. Bagaimana Tuhan Yang Maha Kuasa berpegang pada apa yang dikatakan oleh Khalifah dan menguatkan rencananya dapat difahami dari perkara di atas, yang merupakan salah satu contoh dari banyak.

Terdapat begitu banyak peristiwa di mana Tuhan Yang Maha Kuasa menguatkan keinginan Khalifah, beberapa di antaranya kita saksikan dan yang lain, yang secara eksklusif kekal di antara Allah dan Huzur (atba).

Dalam artikel sebelum ini, saya telah pun merujuk kepada betapa bertuahnya saya untuk menyelidik topik tertentu untuk Rah-e-Huda. Hanya hasil daripada doa Huzur (atba)dan berkat Tuhan bahawa arkib tersembunyi mengenai Rev Pigott, Henry Martyn Clark dan Kolonel Douglas ditemui.

Apabila mereka yang punya Masjid London Timur memulakan propaganda masjid mereka yang pertama di London, dengan izin Huzur (atba), semua arkib telah dicari dan banyak petunjuk ditemui untuk menyokong Masjid Fazl menjadi yang pertama di London.

(Artikel penyelidikan boleh didapati mengenai topik ini dengan nama Masjid Pertama London: Kajian dalam Sejarah dan Misteri di laman web The Review of Religions)

Tugas ini juga merupakan salah satu buah yang terhasil daripada Rah-e-Huda.

Pada suatu hari, semasa mulaqat dengan Huzur (atba), saya mengemukakan perkara yang sama mengenai beberapa penyelidikan yang sedang dijalankan. Huzur (atba)bertanya, "Di manakah kamu menyimpan semua bahan ini?" Saya menjawab bahawa ia disimpan di dalam kabinet simpanan yang diperuntukkan di Baitul Futuh. Huzur (atba) berpuas hati mendengarnya. Banyak buku diperlukan untuk penyelidikan dari universiti di London dan buku-buku tersebut adalah dalam akses percuma kepada pelajar yang belajar di universiti tersebut, tetapi terdapat yuran keahlian kira-kira £200 setiap tahun untuk pelawat luar.

Huzur (atba) akan sentiasa dengan penuh kasih sayang meluluskan jumlah ini dan kos lain yang diperlukan. Banyak buku perlu dibeli sama ada dalam talian atau dari pelbagai kedai buku. Semasa menulis kata-kata ini, hati saya dipenuhi dengan rasa terima kasih kepada Huzur (atba), kerana kasih sayang dan kemurahan hatinya, Huzoor (atba) akan sentiasa menerima setiap permintaan hamba yang tidak layak ini untuk membeli buku.

Selalunya, saya tidak akan menyebut harga dan kos yang terlibat, apabila Huzur (atba) akan segera memberikan kebenaran. Mereka yang tinggal di United Kingdom sudah sedia maklum, tetapi bagi mereka yang tinggal di luar negara, saya harus menjelaskan bahawa terdapat kekurangan ruang di sini di London.

Apabila Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) berhijrah ke London, pusat itu juga perlu beralih. Oleh itu, sebahagian besar pentadbiran Jamaat perlu diperluaskan ke London. Sebuah bilik kecil menjadi pejabat rasmi wakalat (direktorat), kabin sementara menjadi pejabat untuk penerbitan dan pengedaran dan dengan masa, Allah memberi kelapangan dan perluasan kepada Jamaat. Tetapi tidak kira betapa besarnya ruang, dengan masa, ia akan sentiasa menjadi terlalu kecil untuk Jamaat yang progresif ini.

Mengingati perkara ini, saya akan sentiasa teragak-agak untuk meminta ruang simpanan tambahan dan terus mengumpul buku di pejabat kami di Baitul Futuh. Satu lagi sebab yang menyebabkan halangan untuk meminta ruang adalah kejadian tertentu yang pernah diceritakan oleh Syed Tahir Ahmad Sahib (Nazir Ishaat untuk MTA). Peristiwa-peristiwa itu berkaitan dengan masa ketika dia bernasib baik bekerja di bawah pengawasan Huzur (atba), sebelum pelantikan ilahi Huzur (atba)kepada Khilafah.

Suatu ketika, ketika datang ke Jalsa Salana UK, Syed Tahir Ahmad Sahib menjelaskan bahawa dia selalu berpesan kepada rakan sekerjanya supaya jangan sekali-kali menuntut secara tidak munasabah dalam urusan berkaitan kerja kerana orang yang dia pelajari adab kerja Jamaat tidak pernah menuntut apa-apa. Sehubungan itu, dia menceritakan kejadian berikut:

“Suatu hari, Hazrat Mirza Mansoor Ahmad Sahib menugaskan beberapa kerja penting kepada Hazrat Sahibzada Mirza Masroor Ahmad (atba) dan menghantarnya ke Lahore. Hazrat Mirza Mansoor Ahmad Sahib menyediakan kereta pejabat kepada Huzur (atba). Apabila tugas itu selesai di Lahore dan Huzur (atba)dan saya memutuskan untuk pulang, pemandu itu memberitahu kami bahawa dia telah diberitahu untuk menjalankan tugas lain di Lahore dan oleh itu tidak segera merancang untuk kembali. Saya meminta Hazrat Sahibzada Sahib (atba) untuk menghubungi Rabwah dan meminta agar kereta dihantar untuk menjemput mereka. Tetapi Huzur (atba) tidak menganggapnya sesuai. Oleh itu, kami berdua menuju ke stesen kereta api dan memulakan perjalanan pulang dengan kereta api. Kerana kami membuat keputusan pada saat-saat akhir, tiada tempat duduk yang tersedia dan oleh itu kebanyakan perjalanan kami dibuat di atas tangga kereta api.”

Syed Tahir Ahmad Sahib menceritakan kejadian seumpama itu yang lain, yang menunjukkan Huzur (atba) tidak suka membuat tuntutan yang tidak munasabah. Ini semua diingat apabila saya menganggap tidak sesuai untuk meminta ruang. Kadang-kadang, saya merasakan bahawa ia sebenarnya adalah permintaan yang wajar, tetapi kemudiannya akan bertanya kepada diri sendiri, walaupun ia wajar, di manakah ruang ini akan disediakan? Oleh itu, saya akan membuang pemikiran itu. Selepas itu, rak diletakkan dari siling pejabat kecil kami ke bawah. Saya mula meletakkan buku di rak.

Suatu ketika, semasa bercakap tentang buku-buku di pejabat saya, Huzur (atba) mengarahkan untuk menamakannya "Perpustakaan Rah-e-Huda". Saya kemudian berkata kepada Huzur (atba) bahawa terdapat sedikit masalah di mana orang ingin meminjam buku kami. Sebahagian daripada mereka akan dikembalikan manakala yang lain tetap dilupakan. Setelah ini Huzur (atba) berkata:

"Ada penyelesaian mudah untuk ini. Panggilnya 'Perpustakaan Rujukan Rah-e-Huda'. Orang ramai akan faham bahawa mereka tidak boleh dibawa ke luar perpustakaan. Jika mereka berkeras, maka kamu boleh menjelaskan kepada mereka.”

Ini adalah hasil daripada berkat Huzur (atba) bahawa saya tidak perlu membuat penjelasan sedemikian dengan kerap. Pada satu ketika, seorang lelaki berhasrat untuk mengambil buku, tetapi saya terpaksa memberitahunya bahawa buku itu tidak boleh meninggalkan perpustakaan. Saya juga memberitahunya tentang arahan Huzur (atba) bahawa buku-buku itu tidak boleh dipinjam. Selepas mendengar arahan Huzur (atba), dia tidak keberatan sama sekali, walaupun dia memerlukan buku itu.

Tetapi kemudian, saya menyedari bahawa saya telah mengikut arahan Huzur (at ba)sebagai penghalang untuk memenuhi keperluannya (yang mana pun untuk kerja Jamaat). Saya kemudian berfikir bahawa Huzur (atba) mungkin tidak suka jika dia tahu bahawa seseorang dihalang daripada mendapat manfaat daripada perpustakaan. Oleh itu, saya bertanyakan bahagian mana dari buku yang dia perlukan dan saya menyalin semua halaman yang berkaitan untuknya.

Perpustakaan ini telah berkembang secara tetap kerana keanggunan Huzur (atba). Begitu banyak rak diletakkan untuk menampung bilangan buku sehingga bilangan buku yang kelihatan besar mula kelihatan minima. Selepas ucapan langsungnya kepada Jalsa Salana Bangladesh pada tahun 2010 di Baitul Futuh, Huzur (atba) melawat pejabat MTA. Pejabat kami adalah antara mereka yang cukup bernasib baik untuk menyambut Huzur (atba). Saat memasuki pejabat kami, Huzoor (atba) memerhatikan buku-buku di Rah-e-Huda dengan teliti Perpustakaan Rujukan uda dan bagaimana ia telah ditetapkan.

Salah seorang pemegang jawatan MTA yang berdiri berhampiran berkata, "Dia telah menubuhkan sebuah perpustakaan yang sangat baik", yang Huzur (atba) segera menjawab, "Ini kerana saya membuat kenyataan bahawa dia dapat melakukannya. Jika tidak, terpulang kepada kamu, ia tidak akan pernah terbentuk.” Dengan itu Huzur ( atba)menambah, “Sepatutnya terdapat banyak perpustakaan; kamu harus menubuhkan satu juga.

Begitu sukanya kita memerhatikan institut-institut Barat dan cara setiap jabatan memiliki perpustakaannya sendiri, tetapi sangat jarang perhatian kita tertuju kepada fakta bahawa Imamaah kita mempunyai pandangan yang jauh lebih jauh daripada itu, bahawa setiap jabatan harus mempunyai banyak perpustakaan di dalamnya dan pengetahuan harus berkembang pada skala yang meluas.

Sebabnya ialah setiap jabatan Jamaat mempunyai potensi untuk mengembangkan ilmu dan wawasannya. Siapa yang boleh mengatakan, selepas melihat penglihatan Huzur (atba), bahawa agama adalah penghalang untuk mencapai ilmu? Huzur (atba) sendiri adalah lautan ilmu dan kebimbangannya adalah untuk mengairi ketandusan fikiran kita.

Sehingga kini, semua ini berkaitan dengan program MTA, tetapi kemudian, saya akan mula menerima kerja berkaitan penyelidikan daripada Huzur (atba), yang tidak berkaitan dengan MTA dalam apa cara sekalipun. Sebagai contoh, Hazrat Masih Mau’ud (as) pernah menulis dalam surat kepada Hazrat Maulvi Nuruddin, Khalifatul Masih I (ra) bahawa seorang warga Inggeris telah menerima Ahmadiyah yang dilantik sebagai hakim dalam Presidensi Madras. Namanya ditulis sebagai "Jaan Veit" (dalam bahasa Urdu) dan tertulis bahawa dia akan bertemu Hazrat Khalifatul Masih I (ra) di Kashmir.

Huzur (atba) mengarahkan supaya saya mengetahui siapa orang Inggeris ini. Sebaik sahaja saya menerima arahan, pencarian bermula. Terdapat petunjuk dalam surat itu bahawa individu berkenaan adalah seorang hakim dan oleh itu berada dalam perkhidmatan kehakiman British India. Tanpa sebarang petunjuk lanjut tentang dia, saya mencapai rekod Pejabat India di Perpustakaan British. Adalah menjadi kewajipan kepada saya untuk menyebutkan kesulitan yang timbul dan penyelesaiannya, kerana ini akan membuktikan bagaimana Allah Taala membantu mereka yang berangkat untuk penyelidikan yang khusus untuk Jamaat.

Sebagai individu, kita bukanlah siapa-siapa, tetapi apabila kita berangkat dengan niat untuk memenuhi hajat Huzur (atba), Allah Taala membuka jalan untuk kita menyelesaikan tugas yang diberikan. Kesukarannya ialah walaupun nama pertama jelas, nama akhir ditulis sebagai ویٹ dan ia menjadi cabaran untuk mencari dalam bahasa Inggeris. Terdapat banyak nama keluarga dalam bahasa Inggeris yang sepadan dengan sebutan nama akhir. Saya tidak dapat memahami bagaimana untuk meneruskan perkara ini.

Kemudian, ia melanda saya. Saya mula mencari dalam senarai kakitangan kehakiman masa dan tempat itu. Di sana, saya pasti akan mencari nama yang sepadan. Saya memulakan carian dan mendapati bahawa nama tertentu berulang kali muncul selama bertahun-tahun: Ernest John Somber White. Dia adalah hakim yang dilantik. Saya kemudian perasan bahawa tahun yang sepatutnya dia berada di Qadian, dia telah mengambil cuti. Menurut surat Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan, lokasi dia dipindahkan adalah tempat yang kemudiannya saya mula melihat namanya.

Pencapaian seperti itu tidak boleh dibuat sehingga persetujuan Khalifa dengan tugas itu. Oleh itu, setiap perkara telah diserahkan kepada Huzur (atba)dan Huzur (atba) meneliti bahan kajian sebelum membuat keputusan.

Selepas itu, saya mula menerima arahan untuk mencari paderi dan pegawai kanan di British India. Selepas penyelidikan menyeluruh, satu laporan akan dibentangkan kepada Huzur (atba), yang mana Huzur (atba) akan mengarahkan saya untuk mengarkibkan bahan penyelidikan.

Kemudian, saya mula menerima dokumen bersejarah dan peninggalan daripada Huzur (atba) yang dihantar orang kepadanya, dengan arahan seperti, "Sanbhal kar rakh lein" (Simpan dengan selamat) atau, "Mahfooz karlein" (Arkibkannya). Oleh itu, kemudahan penyimpanan yang kukuh telah diperoleh, menyimpan semua barang tersebut.

Telah disebutkan di atas bahawa Masjid London Timur memulakan propaganda untuk membuktikan bahawa masjid mereka adalah yang pertama di London. Artikel penyelidikan yang didokumentasikan dengan teliti telah ditulis, di mana terbukti bahawa Masjid Fazl sebenarnya adalah masjid pertama di London.

Masjid Fazl, juga dikenali sebagai Masjid London

Pada masa itu, saya perlu bertemu dengan seorang profesor tertentu yang dianggap sebagai pihak berkuasa dalam sejarah Islam di Britain. Namanya Prof Ronald Geaves. Pada masa itu, dia tinggal di Liverpool. Saya pergi menemuinya dan mendengar pandangannya mengenai perkara itu, tetapi saya terkejut, dia menyatakan kealpaannya. Dia berkata, "Saya sedar bahawa Jamaat Ahmadiyah telah lama aktif di Britain, tetapi saya tidak biasa dengan ini sebagai masjid pertama."

Dengan izin Huzur (atba), dia dijemput ke London. Beliau telah ditunjukkan pameran bergambar Makhzan-e-Tasaweer dan terkejut apabila mendapati masjid-masjid Jamaat Ahmadiyah telah sampai ke hujung bumi.

Petang itu juga, dia dapat bertemu dengan Huzur (atba) di pejabatnya. Dia menjelaskan bahawa dia menyedari aktiviti awal Jamaat Ahmadiyah, tetapi tidak sama sekali mengetahui sejauh mana Jamaat telah mencapai kemajuannya. Dia berkata bahawa dia akrab dengan kami, terutamanya disebabkan oleh puak Lahori Ahmadiyah dan Masjid Woking.

Dia kemudian berkata, “Tetapi hari ini saya telah melihat masjid ini dan dokumen sejarah yang berkaitan dengannya. Saya telah menyedari bahawa sebahagian besar sejarah Islam di Britain telah dirahsiakan daripada saya”.

Selepas ini, Huzur (atba) bertanya, "Adakah ini bermakna bab baru dalam salah satu buku anda?" Dia menjawab, “Tidak, Yang Mulia; itu bermakna buku yang sama sekali baru.”

Dengan itu, Ron memulakan kajiannya tentang peranan Jamaat Ahmadiyah dalam sejarah Islam di Britain. Semasa penyelidikannya, Ron melawat Qadian dan Rabwah sesuai dengan keinginannya untuk melihat arkib yang disimpan di kedua-dua tempat itu.

Di bawah arahan Huzur (atba), Chaudhry Hameedullah Sahib, Wakil-e-Ala membentuk sebuah jawatankuasa di Rabwah yang berperanan untuk menyediakan Ron semua bahan yang diperlukan. Di sana, dia akan mempelajari bahan itu dari subuh hingga senja dan kerana kebanyakan bahan dalam bahasa Urdu, Mirza Usman Ahmad Sahib dan Isfandyar Munib Sahib akan mencari bahan yang berkaitan dan memberikannya kepada Ron. Dia membawa balik salinan semua bahan yang dia kumpulkan di Rabwah.

Di Qadian, Muhammad Hameed Kausar Sahib juga banyak membantu Ron.

Sekembalinya ke UK, Ron menyatakan hasratnya untuk bertemu Huzur (atba). Apabila tiba masa mulaqatnya, Ron duduk di atas kerusi di hadapan Huzur (atba) manakala saya mengambil tempat di belakang Ron. Dia menceritakan pengalamannya tentang perjalanannya dan memberitahu Huzur (atba) tentang penyelidikannya. Dia meminta petunjuk daripada Huzur (atba) dalam pelbagai perkara.

Sebagai contoh, Dia bertanya tentang latar belakang perpecahan Jamaat Lahori dan lain-lain perkara seumpamanya.

“Saya ingin menyatakan kepada anda bahawa saya menjadi agak bimbang tentang perlindungan bahan kerana ketidakstabilan Pakistan. Siapa tahu ke mana arah tuju negara itu! Begitu banyak bahan tersebut hanya dalam bentuk kertas dan mereka perlu menjadi elektronik. Saya menjadi agak risau tentang mereka. Saya rasa perlu ada projek untuk menghantar mereka ke sini untuk keselamatan.”

Huzur (atba) dengan teliti mendengar apa yang dia katakan dan kemudian berpaling kepada saya dan berkata, "Catat ini."

Dalam mulaqat berikut, Huzur (atba) mengarahkan saya untuk membuat rancangan yang betul mengenai perkara yang berkaitan dengan keselamatan arkib Jamaat. Sehubungan itu, saya membuat rancangan dan mencadangkannya kepada Huzur (atba). Pelan itu dibuat mengikut keadaan pada masa itu, dengan mengambil kira cara membawa bahan tersebut ke sini dengan selamat dan mengarkibkannya di UK.

Sehingga itu, ia adalah mencukupi untuk menampung perbelanjaan dalam bajet kewangan MTA kami. Jika sesuatu di luar itu diperlukan, maka ia akan diminta daripada Wakalat-e-Mal apabila diperlukan. Tetapi rancangan Huzur (atba) mengarahkan saya untuk membuat termasuk belanjawan kewangan juga. Huzur (a tba)melihat rancangan yang dicadangkan dan bertanya:

“Di mana kamu akan simpan semua ini? Kamu memerlukan kabinet penyimpanan, pencetak dan peralatan lain yang diperlukan. Pejabat kecil kamu tidak akan mencukupi untuk menampung semua ini.”

Dengan itu, Huzur (atba)menulis pada surat itu, “Jabatan yang berasingan; pejabat yang berasingan” dan menandakan surat itu kepada Abdul Baqi Arshad Sahib, Chariman Al-Shirkatul Islamiyyah (ASI), yang juga menyelia pengurusan Rumah Tahir, Deer Park Road.

Oleh itu, di bawah pengawasan Huzur (atba), jabatan itu, yang kemudiannya dipanggil Ahmadiyah ARC (Ahmadiyya Archives and Research Centre), telah berfungsi sepenuhnya di pejabatnya sendiri di Tahir House mulai Oktober 2014.

Semua kejadian yang saya tulis di atas menunjukkan bahawa pandangan Khalifah tertumpu pada aktiviti seluruh Jamaat.

Tidak ada yang boleh mengatakan bahawa mereka lebih prihatin daripada Khalifah atau bahawa mereka lebih memahami sesuatu perkara daripada Khalifah. Kadang-kadang, orang mencadangkan rancangan mereka kepada Huzur (atba), tetapi kelihatan cemas sama ada Huzur (atba) telah menerima cadangan itu dan membacanya. Saya telah mendengar beberapa orang mengatakan bahawa Huzur (atba) mungkin telah melupakannya. Saya hanya menyebut dua kejadian di atas. Tetapi saya telah menyaksikan dan mengalami banyak kali bahawa Huzur (atba) tidak pernah melupakan apa-apa. Huzur (atba) mengingati segala-galanya, tetapi bila hendak membawa cadangan itu secara praktikal ke fasa pelaksanaan terpulang kepada Huzur (atba).

Dalam kebanyakan kes, saya telah melihat bahawa Huzur (atba) tidak suka membuat keputusan secara mendadak. Seperti hukum alam, Huzur (atba) lebih suka membawa pemikiran, rancangan dan keputusan melalui proses evolusi dan kemudian membuat keputusan yang tegas. Apabila keputusan telah dicapai, Huzur (atba), sesuai dengan apa yang Allah firmankan di dalam Al-Quran, menunjukkan contoh terbaik tawakkul ‘alallah (iman kepada Allah) dalam membuat keputusan.

Semasa Forum Antarabangsa MTA pada musim bunga 2011, semasa berucap kepada kakitangan, Huzur (atba) berkata:

"Saya ingin membuat beberapa perubahan dalam struktur pentadbiran MTA supaya kerja dapat dilakukan dengan lebih teratur dan bersesuaian."

Seluruh kakitangan mula menunggu perubahan pentadbiran. Mengingati keyakinan Huzur (atba) dalam kata-katanya, jika orang biasa yang mengatakannya, kami akan telah melihat shuffle-round dalam beberapa hari. Kakitangan MTA mula berfikir bahawa perubahan akan berlaku dalam beberapa hari.

Tetapi banyak hari berlalu. Hari bertukar minggu, minggu bertukar bulan dan bulan bertukar menjadi dua tahun penuh. Penstrukturan semula akan berlaku pada musim bunga 2013, apabila Huzur (atba) mengubah sepenuhnya struktur pentadbiran MTA.

Bagaimana kita tidak boleh menerima bahawa pemikiran kita dan gelombang panjang Huzur (atba) tergolong dalam dua dunia yang berbeza? Kami adalah orang yang lebih suka melakukan sesuatu dengan cepat, sedangkan Huzur (at ba)adalah orang yang paling disayangi oleh Allah, yang tidak pernah tergesa-gesa dalam membuat keputusan; Siapa yang telah membawa manusia melalui satu siri evolusi; Siapa yang menunggu manusia untuk mencapai tahap evolusi mental dan persepsi di mana dia boleh menerima Khatamun-Nabiyyin, selawat dan salam Allah ke atasnya. Dan apabila umat Nabi (saw) yang mulia itu merosot, Tuhan Yang Maha Kuasa menunggu selama 14 abad lamanya untuk menghantar Al-Masihi Mauud yang ditunggu-tunggu, yang melaluinya umat akan dikembalikan kepada keadaan asalnya.

Sebagai penghuni kehidupan duniawi ini, kita tidak boleh mula membayangkan dunia di mana keputusan dibuat oleh keputusan Tuhan dalam keadaan rohani ilahi, yang mana Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan berkata:

وہاں قدرت، یہاں درماندگی فرقِ نمایاں ہے

(Perbezaannya jelas; Dia Maha Kuasa dan kita sarat dengan ketidakberdayaan.)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad