AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian I
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di
mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian I
11hb
September 2020
Asif
M Basit
Terjemahan
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Apabila Allah
menganugerahkan kepada Jamaat sebuah saluran televisyen, saya berada pada usia
yang saya dapat menghargai kepentingannya, oleh itu saya dapat membuktikan
bahawa hari itu adalah hari kegembiraan. Pada hari itu, semua orang menyaksikan
penggenapan janji Tuhan yang agung.
Ini berlaku pada tahun 1992.
Pada masa itu, perbincangan akan berlaku dalam setiap rumahtangga Ahmadi,
khususnya dalam rumahtangga di Rabwah, tentang penghijrahan Hazrat Khalifatul
Masih IV (rh) dan masa depannya. Ada yang mengatakan bahawa Rabwah sekali lagi
akan menjadi kediaman Khilafah, sementara yang lain berpendapat bahawa sejarah
agama tidak menyokong dakwaan ini.
Buah-buahan yang akan
dihasilkan oleh penghijrahan ini, bagaimanapun, akan menjadi jelas dengan cara
mereka sendiri, tetapi buah-buahan yang dihasilkan oleh kelahiran MTA adalah
benar-benar menakjubkan!
Pada masa itu, seorang
penyair Rabwah, Mubashar Ahmad Mahmud Sahib, menulis sebuah bait yang sesuai:
ہوا کے دوش پہ لاکھوں گھروں
میں در آیا
جو شخص چھوڑ کے نکلا تھا گھر
خدا کے لئے
(Orang yang meninggalkan
rumahnya kerana Allah datang terbang di atas sayap angin dan turun ke rumah
beribu-ribu.)
Khilafat kini bukan hanya
di Rabwah, tetapi dalam rumah tangga setiap kota di setiap bahagian dunia!
Sejak hari pertama, MTA menjadi alat komunikasi antara Jamaat dan nukleusnya,
iaitu Khalifatul Masih.
Sama seperti mutiara,
Ahmadi dari seluruh dunia - dari Amerika, melalui Eropah dan meluas ke Timur
Jauh - telah dikaitkan melalui tali ini. Rahmat ketuhanan Allah ke atas Jamaat
ini menyaksikan penubuhannya di bawah naungan Hazrat Mirza Tahir Ahmad,
Khalifatul Masih IV (rh).
Kemudian tibalah masa
Khilafah Kelima dan MTA memasuki usia remajanya. Dan apabila MTA dikurniakan
cinta dan kasih sayang Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba) pada
tahun-tahun pembentukan seperti itu, syaratnya ialah:
رنگ تھےاُس کے دیکھنے والے
جب بہاروں پہ وہ چمن آیا
(Warna-warnanya patut
diperhatikan, apabila taman itu menampakkan [kemuliaannya] pada musim bunga.)
Apabila MTA bertemu
Hazrat Khalifatul Masih V (atba)
buat
kali pertama, rekod telah ditetapkan untuk penonton MTA. Berjuta-juta penonton
melihat matahari terbit dengan cara baharu pada hari itu. Pengumuman bersejarah
mengenai pelantikan Hazrat Khalifatul Masih V (atba) dan pandangan pertama Huzur
(atba) semuanya
disampaikan kepada setiap Ahmadi di seluruh dunia.
Kepentingan MTA telah
dijelaskan sekali lagi kepada setiap Ahmadi. Peringatan mulia tentang perpaduan
global Jamaat Ahmadiyah sedunia – MTA International – mendapat perhatian yang
tidak berbelah bahagi Hazrat Khalifatul Masih V (atba) sejak hari pertama.
Pelbagai jabatan dan pejabat dalam MTA benar-benar penuh dengan bimbingan
daripada Huzur (atba)
Saya
dipertanggungjawabkan untuk program MTA, jadi apa sahaja yang saya akan
nyatakan adalah dari perspektif jabatan ini. Dan apabila laluan jabatan ini
bersilang dengan jabatan lain dalam MTA, ia juga akan disebut.
Pada 9 Disember 2004,
saya telah diberkati dengan wakaf saya diterima oleh Hazrat Amirul Momineen (atba).
Saya telah diperuntukkan sebagai jawatan bertanggungjawab di MTA. Majoriti
kerja dalam peranan ini melibatkan kerja perkeranian dan surat-menyurat. Saya
dapat menyaksikan perhatian yang diberikan Huzur (atba) kepada MTA dan kasih
sayangnya terhadap jabatan ini sejak hari pertama saya menyiarkan.
Pejabat yang saya
tugaskan pada mulanya terletak bersebelahan dengan Dewan Mahmood, Masjid Fazl,
London, tempat Huzur (atba)
akan
pulang ke kediamannya selepas mengimamkan solat di masjid. Banyak kali berlaku
sehingga selepas Solat, Huzur (atba)
melawat
pejabat itu. Sesiapa yang hadir pada masa itu akan ditanya tentang kerja
mereka. Dengan cara ini, semangat kita akan meningkat dan semangat kita kembali
menyala. Ada kalanya, Huzur (atba)
akan
mengunjungi pejabat kami selain waktu Solat.
Pada masa itu, semua
jabatan MTA bersesak-sesak di sudut-sudut yang berbeza di Dewan Mahmood dan
dengan itu, semua jabatan akan, pada satu peringkat, mengalu-alukan jejak
langkah Hazrat Khalifatul Masih V (atba)
yang
diberkati dan kakitangan akan memohon keberkatan daripada kehadirannya.
Setiap hari Rabu, saya
akan mengambil cuti mingguan. Pada pagi Rabu pada Februari 2005, setelah
menghantar anak-anak saya ke sekolah, saya keluar membeli-belah bersama isteri,
apabila saya menerima panggilan telefon daripada Zuhoor Ahmad Sahib, yang
merupakan seorang mubaligh yang berkhidmat di sekretariat sulit.
Dia berkata bahawa Huzoor
(atba) telah
menghubungi saya.
"Zuhoor Sahib, saya
sedang keluar membeli-belah sekarang, tetapi saya akan pergi serta-merta dan
akan tiba sebentar lagi."
Sambil berkata demikian,
saya sudah pun duduk di dalam kereta dan memulakan perjalanan menuju ke Masjid
Fazl.
Kesan senarai beli-belah
yang separuh siap kepada isteri adalah sesuatu yang semua suami biasa; namun,
ini adalah pengalaman baru bukan sahaja untuk saya, tetapi untuk isteri saya
juga. Dia segera mengambil tempat duduknya di dalam kereta ketika saya cuba
melarikan diri dari lalu lintas Tooting yang tidak terkawal.
Pada purata hari,
mengambil masa sekitar 15-20 minit untuk sampai ke Masjid Fazl dari lokasi ini;
namun, hari itu, seolah-olah semua lalu lintas telah bersatu untuk menghalang
saya daripada pergi ke mana-mana. Pengangkut sampah telah meletakkan lori
mereka di tengah jalan dan terus membersihkan sampah di jalanan. Mereka
meneruskan kerja mereka dan menghisap rokok mereka seolah-olah selepas hari
itu, mereka tidak akan menghisap rokok lagi. Pemandu pelajar memandu dengan
anggun seperti biasa, seolah-olah mencipta rekod baharu pemanduan berhati-hati.
Seluruh London seolah-olah mengambil ujian memandu mereka pada hari itu. Untuk
menambah masalah saya, kerja-kerja jalan raya – sesuatu yang sudah biasa
dilakukan oleh warga London dan Britain – sedang giat dijalankan. Ia adalah
kurang perjalanan dan lebih kepada laluan berhalangan.
Selepas melepasi semua halangan
itu, kami sampai ke Masjid Fazl lebih setengah jam kemudian. Semasa saya
memasuki sekretariat sulit, Zuhoor Sahib berkata bahawa sekarang, hanya jika
Huzur (atba) menelefonnya
barulah dia dapat memberitahu Huzur (atba)
tentang
kehadiran saya.
Selepas beberapa ketika,
Huzur (atba) memanggil
saya masuk. Saya baru sahaja menjejakkan kaki di pejabatnya, apabila Huzur (atba) bertanya:
“Apabila foto dan video
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) yang berkualiti baik tersedia, maka mengapa gambar
yang tidak berkualiti ditunjukkan?”
Saya tidak berani untuk
memberitahu Huzur (atba)
bahawa
saya hanya duduk di pejabat dan sebenarnya tanggungjawab ini terletak pada
jabatan lain. Tetapi alhamdulillah, saya tidak perlu menjelaskan perkara ini
kerana Huzur (atba)kemudian
menambah:
“Semua gambar dan video
berkualiti rendah itu mesti dihentikan; beritahu mereka untuk menunjukkan
kepada saya semua rakaman dan gambar yang mereka ada tentang Hazrat
Musleh-e-Maud (ra); Saya sendiri akan memberitahu mereka yang mana untuk
digunakan. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) adalah personaliti yang agung dan sohor;
gambar harus mencerminkan keagungan itu.”
“Ya, Huzoor.”
“Dan ia adalah bulan Februari. Beritahu mereka
untuk menyiarkan wawancara dengan Chaudhry Muhammad Ali Sahib di mana dia
bercakap tentang Hazrat Musleh-e-Maud (ra).”
“Ya, Huzur.”
Saya sangat kagum. Saya
hendak mengucapkan "jazakallah" dan meninggalkan pejabat, ketika Huzur
(atba) bertanya,
"Bagaimana kamu akan menyampaikan ini?"
"Saya tidak
pasti", jawab saya. Sebenarnya saya benar-benar tidak pasti cara
menyampaikan arahan Huzur (atba)
secara
rasmi kepada seseorang.
“Pergi ke luar dan tulis
surat kepada saya, mengatakan bahawa saya telah memanggil kamu dan memberitahu
kamu perkara ini. Saya kemudian akan meluluskannya. Kemudian, ambil surat yang
diluluskan itu kepada pengerusi [MTA].”
Ini adalah pelajaran
pertama saya dalam surat-menyurat rasmi dengan Huzur (atba) dan
cara menyampaikan arahan Huzur (atba)
kepada
orang lain. Tanggungjawab program telah diberikan kepada saya tidak lama
kemudian, tetapi mulaqat ini adalah pengajaran pertama saya tentang betapa
sensitifnya kandungan yang ditunjukkan pada MTA.
Semasa saya merenung
pelajaran ini hari ini, kedalamannya menunjukkan kepada saya makna baharu. Imej
audio dan visual kedua-duanya mempunyai kepentingan yang sama sejauh program
televisyen berkenaan. Oleh itu, jika visual tidak sesuai dengan apa yang
diperkatakan, apa sahaja yang diperkatakan akan kehilangan kesannya. Dan
apabila memperkatakan tentang imej-imej Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan
Khulafanya, maka berhati-hatilah yang harus diambil dengan sebaik mungkin untuk
mengelakkan sebarang penghinaan di pihak kita kerana generasi baru, yang belum
mengenali keperibadian hebat ini, akan, selepas itu. semua, dapatkan inspirasi
melalui tokoh individu ini di MTA.
Selepas beberapa lama, Huzur
(atba) berkata:
“Apabila saya melihat
Hazrat Musleh-e-Maud (ra) buat kali terakhir, saya berumur sekitar 15/16 tahun
dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengalami kesihatan yang kurang baik. Tetapi
walaupun begitu, kesan yang tertinggal di fikiran saya adalah tentang
peribadinya yang mulia dan megah. Oleh itu, visual harus dipilih dengan teliti.
Suatu ketika, Huzur
(atba) mengeluarkan arahan untuk MTA (dan jabatan-jabatan lain yang berkaitan)
bahawa tidak boleh mengganggu imej Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Khulafanya.
Perkataan Inggeris adalah "… tidak boleh diganggu secara grafik."
Kaedah bimbingan oleh Huzur (atba) ini sentiasa diperhatikan: kurang perkataan,
tetapi makna yang luas.
Setiap arahan yang dikeluarkan
oleh Huzur (atba) mempunyai pelbagai panduan. Walaupun kata-kata di sini adalah
langsung kepada poin, tetapi terdapat pengajaran yang besar untuk kita semua,
bahawa semua imej dan video yang dimiliki MTA adalah hak milik Jamaat dan
menyampaikannya kepada Jamaat yang lebih luas adalah tanggungjawab daripada
MTA. Bukan sahaja menjadi tanggungjawab MTA untuk menunjukkannya kepada
generasi pada masa ini, tetapi ia adalah untuk memeliharanya dengan cara yang
paling sesuai supaya ia dapat disampaikan dengan selamat kepada generasi akan
datang.
Jika kita mula mengusik
imej personaliti yang kita anggap suci secara grafik, maka pada masa hadapan,
sukar untuk membuat garisan di mana-mana sahaja. Perkara akhirnya boleh
meningkat kepada mewarna dan melakarnya.
Kami juga mengetahui
bahawa kecantikan orang-orang suci ini tidak memerlukan sebarang kecantikan
atau peningkatan lagi. Nur [cahaya rohani] dari wajah-wajah ini telah membawa
orang kepada kebenaran pada masa lalu dan akan terus melakukannya. Mereka tidak
memerlukan sebarang perhiasan duniawi kerana keindahan dunia menjadi sia-sia
jika dibandingkan dengan wajah mereka yang diberkati. Apakah keperluan yang ada
untuk manusia campur tangan apabila Tuhan telah mengurniakan individu ini
dengan nur dan keindahan kebenaran.
Ia adalah tahun 2005 dan
saya baru sahaja diberi tugas di ibu pejabat MTA, apabila saya dimaklumkan
bahawa saya telah dilantik sebagai ketua MTA News. Pada masa itu, studio Berita
MTA baru sahaja dipindahkan ke kompleks Baitul Futuh. Rakaman akan dilakukan
pada waktu malam. Oleh itu, saya akan menghadiri kerja pejabat saya pada siang
hari dan menjalankan tugas berita di Baitul Futuh pada waktu malam. Pada masa
itu, berita Jamaat di seluruh dunia akan disiarkan dalam buletin harian biasa.
Pada suatu hari, telah
dicadangkan kepada Huzur (atba) supaya buletin berasingan dirakam untuk berita
Jamaat. Huzur (atba) meluluskan cadangan ini, tetapi sekarang, cabaran bagi
kami ialah ada kalanya terdapat cerita yang cukup untuk mencipta panjang
buletin yang munasabah, tetapi pada masa lain, tidak akan ada berita Jamaat.
Kesukaran ini telah disebutkan kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba). Huzur
(atba) menasihatkan kami untuk menghantar pekeliling kepada semua jamaat
melalui Wakalat-e-Tabshir Tambahan untuk menghantar laporan mereka kepada MTA
secara berkala supaya ia boleh dimasukkan ke dalam buletin berita Jamaat.
Dengan satu arahan ini,
cabaran kami dapat diatasi, tetapi pada masa yang sama, kami diberitahu bahawa
sistem Jamaat yang telah dibentuk oleh Khulafa untuk kami bukanlah tanpa sebab.
Jika sistem tidak diikuti, maka semua cabaran tersebut tidak dapat diatasi.
Tujuan Wakalat-e-Tabshir tambahan adalah untuk berhubung dengan jamaat di luar
negara dan agar jamaat tersebut terus berhubung dengan jabatan ini. Jika tujuan
jabatan adalah ini, maka mengapa tidak mendapatkan bantuan daripadanya.
Terdapat banyak contoh
sedemikian apabila Huzur (atba) telah memberikan panduan kepada MTA dan
membolehkan kami bekerja dalam sistem Jamaat. Berkaitan dengan berita Jamaat
bahawa Huzur (atba) memulakan Berita Penganiayaan. Bagaimana program ini
akhirnya berkembang menjadi apa yang dikenali hari ini sebagai Rah-e-Huda telah
disebutkan dalam bab sebelumnya. Bimbingan yang diberikan Huzur (atba)
berkenaan dengan program ini juga adalah hak milik Jamaat dan jika disampaikan
kepada khalayak di seluruh dunia, akan terbukti memberi inspirasi.
Apabila Rah-e-Huda
bermula, ia merupakan pengalaman yang sama sekali baru untuk MTA. Memandangkan
kami mengalu-alukan panggilan langsung semasa persembahan, kami akan menerima
sejumlah besar panggilan untuk bertanya soalan. Soalan Ahmadiyah dan bukan
Ahmadiyah sama-sama akan dialu-alukan di platform ini. Pada masa menyediakan
kemudahan panggilan masuk ini, kami khuatir bahawa penentang Jamaat akan
mempamerkan kekasaran yang melampau pada rancangan itu.
Apabila kami meminta
panduan dalam hal ini, Huzur (atba) menjawab, “Panggilan tidak akan dihantar ke
studio dengan segera, bukan? Pasukan kamu mula-mula akan menerima panggilan,
bercakap dengan mereka dan kemudian membenarkan mereka bercakap dengan studio;
betul?"
Saya menjawab, "Ya,
Huzur, itu betul."
“Kalau begitu, cara
pasukan kamu bercakap dengan mereka pada mulanya boleh menentukan bagaimana
pemanggil akan bercakap dengan kamu di studio. Kemudian, apabila panggilan
dipindahkan ke studio, cara kamu bercakap dengan pemanggil pasti akan memberi
kesan pada nada dan gelagat mereka.”
Secara bertulis, panduan
ini telah merangkumi kira-kira lima baris, tetapi iman saya menentukan bahawa
dalam arahan ini (seperti setiap bimbingan) adalah doa juga.
Pada masa itu, rancangan
bual bicara Pakistan berada pada tahap tertinggi sepanjang masa. Dan sama ada
tuan rumah, tetamu atau pemanggil langsung, semua orang menunjukkan kekurangan
disiplin seolah-olah mereka bersaing dalam siapa yang boleh mempamerkan
kelakuan yang paling teruk dan anugerah akan diberikan kepada orang yang boleh
bercakap dalam bahasa yang paling tidak sopan dan cara kurang adab. Walau
bagaimanapun, teladan yang telah diberikan oleh Imamaah kepada kita adalah
jelas dalam setiap khutbah dan ucapan.
Sekarang, apabila
Rah-e-Huda telah menghampiri tahun ke-11, izinkan saya untuk mengisytiharkan
bahawa tiada satu pun panggilan langsung telah dibuat di mana bahasa kesat dan kasar
telah digunakan terhadap kami. Walaupun panggilan hangat telah diterima pada
platform ini, namun tiada panggilan masuk di bawah kategori "profan".
Ini adalah dan merupakan keajaiban bimbingan yang mencukupi yang disediakan
oleh Huzur (atba).
Pernah, tetamu yang duduk
di panel kami menggunakan nada yang agak keras. Apabila saya bertemu Huzur
(atba) keesokan harinya untuk mulaqat, saya telah diarahkan, “Kamu mesti
memberitahu semua ahli panel dengan tegas bahawa nada dan bahasa yang digunakan
hendaklah lembut. Jika saya tidak menggunakan bahasa yang kasar, maka mengapa
perlu orang lain?”
Pada hari-hari awal, Huzur
(atba) pernah merasakan bahawa jawapan kepada soalan tertentu tidak perlu
berpanjangan. Apabila saya pergi untuk mulaqat saya yang seterusnya, Huzur
(atba) berkata:
“Jelaskan kepada semua
tetamu kamu bahawa tujuan program ini adalah untuk menimbulkan rasa dahaga,
bukan untuk menghilangkannya. Apabila mereka dahagakan ilmu yang lebih, Allah
sendiri akan mencipta cara untuk menghilangkan dahaga mereka.”
Saya pernah berkata
kepada Huzur (atba):
“Manusia beramai-ramai
melakukan Bai‘at melalui Al-Hiwar-ul-Mubashar [pertunjukan Arab di MTA] dan
masuk ke dalam lipatan Ahmadiyah; bagaimanapun, perkara yang sama tidak boleh
dikatakan tentang Rah-e-Huda. Dalam setiap persembahan, hanya satu atau dua
orang yang menyatakan bahawa mereka ingin masuk ke dalam kumpulan Jamaat.”
Huzur (atba) menjawab:
"Bukan saya
tergesa-gesa untuk Bai‘ats. Tugas kamu adalah untuk menyampaikan kebenaran,
jadi lakukannya. Membalikkan hati manusia adalah tanggungjawab Tuhan.”
Subhanallah! Hanya orang
yang mempunyai hubungan yang begitu mendalam dengan Tuhan Yang Maha Esa dapat
memiliki tahap kepercayaan dan keyakinan yang tinggi kepada-Nya. Huzur (atba)
sentiasa tidak menyukai jawapan yang berpanjangan dan hikmah di sebalik ini
dijelaskan oleh Huzur (atba) sendiri, bahawa tujuan kita adalah untuk
menimbulkan rasa dahaga di kalangan orang dengan memberikan maklumat ringkas,
yang mana orang ramai secara semula jadi ingin bertanya lebih lanjut.
Mubashar Ahmad Kahlon
Sahib dari Pakistan biasanya akan menyertai kami melalui telefon – Kahlon Sahib
cenderung untuk memberikan jawapan mengikut cara yang difikirkannya sesuai dan
saya tidak pernah mempunyai keberanian untuk menarik perhatiannya untuk
memberikan jawapan ringkas. Alasan di sebalik ini ialah suatu ketika, semasa
zaman awal Rah-e-Huda, Huzur (atba) berkata kepada saya:
"Saya melihat
sebahagian daripada program semalam. Jawapan Kahlon Sahib terlalu panjang,
tetapi itu tidak mengapa kerana dia mengetahui kitab-kitab Hazrat Masih Mau’ud (as)
dan dia bercakap dengan merujuk kepada buku-buku itu.”
Dengan cara ini, Huzur
(atba) menjelaskan bahawa daripada menjelaskan perkara-perkara dengan panjang
lebar dalam bahasa sendiri, adalah lebih baik untuk bercakap dengan merujuk
kepada Al-Quran, hadith dan tulisan-tulisan Hazrat Masih Mau’ud (as). Huzur
(atba) telah menjelaskan hal ini pada beberapa kesempatan, bahawa jika
Al-Quran, hadis, Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Khulafa dijadikan lingkungan
pengaruh seseorang, maka tidak ada jawaban yang lebih baik dalam keadaan
seperti itu.
Satu lagi kejadian
terlintas di fikiran dalam hal ini. Ia adalah bulan Muharram dan hanya tinggal
beberapa hari lagi hingga hari Asyura. Rancangan kami disiarkan, tetapi tiada
satu pun panggilan bukan Ahmadi diterima. Semua pemanggil adalah dari Ahmadiyah
dan mereka juga sangat sedikit. Saya menunggu mulaqat saya pada hari berikutnya
dan berasa agak kecewa kerana kekurangan panggilan. Saya khuatir orang ramai hanya
menikmati beberapa bulan pertama program ini dan kini, program itu telah hilang
daya tarikannya.
Saya memasuki pejabat
Huzoor (atba) dan meluahkan rasa sayu saya, tetapi terlupa bahawa
"kecemasan" dan "kebimbangan" adalah perkataan yang bukan
sebahagian daripada perbendaharaan kata orang yang saya bercakap. Huzur (atba)
menjawab:
“Jangan risau. Hari ini
adalah Muharram. Orang di Pakistan biasanya diduduki pada bulan ini. Apabila
hari-hari ini berlalu, semuanya akan kembali normal.”
Apabila tiba masanya untuk
persembahan seterusnya, jumlah panggilan bukan Ahmadi yang kami terima tidak
pernah dialami sebelum ini. Hari itu, hanya panggilan orang bukan Ahmadi sahaja
yang didengari. Para penyeru Ahmadi agak tidak senang kerana mereka tidak
dilayan, tetapi apa yang boleh kita lakukan sebagai hak pertama adalah
orang-orang yang ingin tahu kebenaran Jamaat.
Selepas persembahan itu,
apabila saya melihat Huzur (atba) seterusnya, saya dengan bangganya memberitahu
Huzur (atba) bahawa begitu ramai orang bukan Ahmadi telah menelefon sehingga ia
menjadi sukar untuk diuruskan, sehinggakan beberapa panggilan tidak dapat
disertakan kerana kesuntukan masa. Huzur (atba) mendengar semua perkara positif
yang saya katakan tentang program terbaru seolah-olah dia tahu bahawa itu akan
berlaku. Saya juga memberitahu Huzur (atba) bahawa beberapa pemanggil Ahmadi
sedikit kecewa kerana panggilan mereka tidak disertakan.
Pada hari itu, saya
menerima arahan baru daripada Huzur (atba):
“Kamu harus menerima
panggilan Ahmadi juga. Apabila mereka mendengar dan memahami, barulah mereka
dapat menerangkan sesuatu kepada orang lain semasa tabligh. Bukan-Ahmadi
mempunyai keutamaan pertama; namun, di mana mungkin, panggilan Ahmadi juga
harus dilakukan.”
Dalam erti kata lain, Huzur
(atba) menjelaskan bahawa satu program tidak seharusnya hanya mempunyai satu
tujuan. Di mana sesuatu boleh memenuhi pelbagai tujuan, ia harus digunakan
dengan cara yang terbaik. Walaupun tabligh berlaku di seluruh dunia, latihan
untuk tabligh juga perlu diambil kira. Dalam erti kata lain, ahli rumah
seseorang juga mempunyai hak.
Begitu juga, pemanggil
Ahmadi dari Pakistan pernah dibincangkan. Saya berkata, "Sesetengah
pemanggil hanya menelefon untuk menyatakan pendapat mereka dan tidak mempunyai
sebarang soalan."
Huzur (atba) menjawab,
“Tidak apa-apa. Jadi bagaimana [jika mereka menyatakan pendapat mereka]? Di
Pakistan, mereka dilarang menyatakan diri. Jika seseorang mempunyai sesuatu
yang berharga untuk ditambahkan pada perbualan dan mereka memenuhi keinginan
itu [di MTA] maka kamu harus membiarkan mereka."
Sungguh luar biasa!
Secara fizikalnya Huzur (atba) jauh dari Pakistan, tetapi hatinya terus
berdampingan dengan anak-anaknya yang teraniaya. Huzur (atba) mempunyai rasa
yang mendalam tentang kesakitan mereka - bahkan lebih dalam daripada mereka.
Pemimpin manakah yang mempunyai rasa sakit yang mendalam terhadap pengikut
mereka? Huzur (atba) merasakan kesakitan setiap pengikutnya.
Penyair Urdu, Ghalib,
mungkin telah mengatakannya tentang dirinya, tetapi kami berseru kepada Tuhan
kami mengenai Huzur (atba):
’’اِن کی‘‘ قسمت میں غم گراتنا
تھا
دل بھی یارب کئی دئیے ہوتے
(Seandainya ia menanggung
kesedihan yang demikian di dalam hatinya, maka sesungguhnya Tuhanku, tentulah
Engkau akan memberikan kepadanya hati yang banyak.)
Pada hari-hari awal,
apabila saya akan meminta bimbingan dan kelulusan untuk ahli panel untuk
dimasukkan ke dalam rancangan itu, seolah-olah semua ulama berada di
hadapannya. Dari sudut pandangan subjek, Huzur (atba) akan mengesyorkan ulama.
Pada masa-masa, apabila seorang ulama bercadang setelah selesai, Huzur (atba)
akan menerima nama mereka, tetapi kadang-kadang Huzur (atba) akan berkata
begitu dan si fulan boleh bercakap dengan baik mengenai subjek tersebut.
Sesetengah ulama tidak akan muncul dalam rancangan itu untuk beberapa lama dan Huzur
(atba) akan menyedarinya, jadi dia akan berkata, “Dia tidak muncul dalam
rancangan itu untuk sementara waktu sekarang. Jika ada rancangan yang akan
datang mengenai agama Kristian, maka kamu boleh menjemputnya.”
Apabila, sebagai contoh,
saya bertanya, "Program ini adalah mengenai kehidupan dan watak Hazrat
Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan", Huzur (atba) bukan sahaja dapat
mencadangkan nama ulama dari London, tetapi juga nama ulama dari Pakistan yang
boleh bercakap tentang subjek ini. Pada hari Huzur (atba) memutuskan untuk
memasukkan ulama dari Pakistan, dia juga menambah:
“Mereka perlu
berinteraksi dengan orang Islam bukan Ahmadi setiap hari; mereka lebih
mengetahui tentang kebiasaan soalan; mereka juga lebih mengetahui tentang
kecenderungan orang Pakistan dan jawapan mana yang boleh memuaskan hati
mereka.”
Huzur (atba) akan
dibentangkan nama-nama ahli panel yang berpotensi; Saya akan menulis tiga atau
empat nama supaya Huzur (atba) boleh memilih dua daripada nama tersebut atau
mana-mana nama yang difikirkannya sesuai. Ada satu nama yang tidak akan
diluluskan oleh Huzur (atba). Jadi, saya menganggap wajar untuk mengelak
daripada menulis nama mereka pada masa hadapan. Apabila program lain yang
berbeza dimulakan, Huzur (atba) sendiri mengambil nama orang itu dan berkata
bahawa mereka harus dijemput ke program itu. Oleh itu, menjadi jelas kepada
saya bahawa Huzur (atba) bukan sahaja mengetahui nama-nama ulama, tetapi dia
juga menyedari keupayaan dan kecenderungan intelek mereka dan dapat
mengesyorkan nama mereka pada masa dan tempat yang sesuai.
Saya pernah memberitahu Huzur
(atba) bahawa seseorang telah mengadu tentang Rah-e-Huda bahawa penggunaan
istilah "ghair Ahmadi" membuatkan mereka berasa seperti orang luar. (Perkataan
Urdu "ghair" mempunyai konotasi sebagai orang asing.
Huzur (atba) menjawab,
“Kalau begitu jangan gunakan istilah ‘ghair Ahmadi’. Kamu boleh berkata, ‘bukan
Ahmadi’.” Ia mungkin tergelincir keluar dari mulut saya secara tidak sengaja
pada beberapa kesempatan yang ganjil, tetapi sebaliknya, istilah "ghair
Ahmadi" telah dielakkan.
Dalam bahasa Urdu,
istilah yang sering digunakan untuk penganut kepercayaan Kristian ialah
"isai" dan istilah ini tidak pernah benar-benar dianggap sebagai
menyinggung perasaan. Seorang pemanggil Kristian dari Jerman akan kerap
menelefon ke dalam rancangan itu dan bertanya soalan. Pada suatu hari, dia
berkata, “Oleh kerana kamu tidak menghargai istilah ‘qadiani’ untuk diri kamu
sendiri, begitu juga, saya tidak suka dirujuk sebagai ‘isai’. Kami adalah
'masihi' dan kami harus dirujuk seperti itu."
Huzur (atba) berpesan,
“Mereka harus dirujuk sebagai 'masihi', tetapi pada masa yang sama, kamu harus
menjelaskan bahawa kami berbangga kerana dikaitkan dengan Qadian, walaupun kami
mengatakan bahawa nama Jamaat diberikan oleh pendirinya sebagai 'Jamaat-
e-Ahmadiyya' dan dengan itu, sebagai Jamaat, ini adalah nama rasmi kami.”
Oleh itu, Huzur (atba)
mempunyai keinginan yang mendalam untuk menyebarkan mesej yang benar ke seluruh
dunia, tetapi pada masa yang sama, dia mengajar kami untuk menghormati sentimen
penonton kami. Semasa satu persembahan, kami bercakap tentang ghair mubai‘een
(Paighamis). Kebiasaannya, kami merujuk mereka sebagai "Lahoris".
Panggilan telefon diterima oleh seorang lelaki yang mengatakan bahawa mereka
tidak suka dirujuk sebagai "Lahoris".
Apabila saya pergi untuk
mendapatkan petunjuk tentang perkara itu, Huzur (atba) berkata, “Rujuklah
mereka dengan nama apa pun yang mereka suka untuk diri mereka sendiri. Ramai
Ahmadi Lahori menyebut diri mereka sebagai ‘Lahoris’. Jadi tanya mereka nama
apa yang mereka lebih suka. Apa sahaja yang mereka katakan, kamu harus
menggunakannya.”
Mereka kemudiannya
ditanya nama yang mereka pilih untuk diri mereka sendiri. Oleh itu, kami diminta
untuk menggunakan istilah "Ahmadiyya Anjuman Ishaat-e-Islam Lahore".
Oleh itu, penjagaan
diambil pada masa hadapan apabila merujuk kepada mereka. Huzur (atba) mengajar
kita pada setiap langkah untuk mempromosikan cinta berbanding kebencian dan apa
sahaja tugas yang dicapai dengan cinta tidak boleh dicapai melalui kebencian,
sebaliknya ia menggalakkan sikap tidak bertoleransi. Dalam menjawab soalan,
pernah, salah seorang ulama kita berkata sesuatu yang tidak mencerminkan
pandangan rasmi Jamaat. Ketika saya pergi untuk mulaqat saya yang seterusnya, Huzur
(atba) berkata, "Saya sendiri merasakannya, tetapi saya juga menerima
surat yang keras dari seorang ulama di Rabwah yang mengatakan bahawa ini tidak
tepat."
Huzur (atba) seterusnya
berkata, "Mulai sekarang, pandangan yang tepat harus diberikan dalam
setiap program."
Apabila saya mengemukakan
nama untuk rancangan yang akan datang, saya sedar bahawa Huzur (atba) mungkin
tidak membenarkan saya menjemput ulama yang telah melakukan kesilapan dalam
rancangan itu. Tetapi Huzur (atba) berkata, “Jemputlah dia [di pertunjukan] dan
minta dia mengemukakan pandangan yang betul.”
Bukan hanya dari ini,
tetapi dari kejadian serupa yang tidak terkira banyaknya saya dapati bahawa
dalam kecintaannya kepada Tuhan yang Pengampun dan Penyayang, Huzur (atba)
memaafkan kekurangan kita dan terus berbuat demikian, tetapi hanya setakat Jamaat
tidak terjejas olehnya.
Ia adalah kira-kira
tempoh Jalsa Salana 2008, apabila, sebelum Jalsa, saya menerima arahan bahawa
saya harus menjalankan program yang akan berlangsung selama tiga hari. Dalam
arahan daripada Huzur (atba), beberapa nama telah diberikan tetamu dari Rabwah
yang akan dimasukkan ke dalam program sebagai tetamu. Huzur (atba) juga memberi
arahan bahawa saya harus berjumpa dengannya dan mendapatkan bimbingan
selanjutnya.
Apabila saya bertemu
dengan Huzur (atba), saya diberitahu bahawa ilmu yang dimiliki oleh ulama
tersebut harus dikongsi dengan penonton di seluruh dunia. Saya mencadangkan
pelbagai nama itu dibahagikan kepada tiga ceramah yang berbeza. Huzur (atba)
menambah, “Dalam program pertama, mengikut nama yang anda cadangkan, hanya
seorang daripada dua orang yang akan bercakap dan seorang lagi hanya akan duduk
dan mendengar dan berselisih dengan kamu kerana tidak membenarkan dia bercakap.
Tetapi tidak mengapa, kamu boleh berbuat demikian.”
Apabila tiba masanya
untuk program itu, senario yang sama yang diramalkan Huzur (atba) akan
dielakkan, jika ada. Salah seorang tetamu bercakap untuk tempoh yang lama
sehingga seorang lagi duduk dan mendengarnya. Saya menunggu jeda yang sesuai
supaya saya boleh bertanya soalan kepada lelaki lain. Dengan susah payah, saya
berjaya mencapai ini, tetapi selepas persembahan, kedua-dua ulama meninggalkan
studio dengan mengadu tentang singkatnya. Saya kemudiannya terpaksa menyemak
semula rancangan saya untuk persembahan pada hari berikutnya dan menjemput
lelaki yang tidak diberi banyak masa untuk bercakap supaya dia juga diberi masa
untuk bercakap.
Selepas Jalsa, apabila
saya menerangkan peristiwa yang berlaku di hadapan saya, Huzur (atba) menjawab,
"Saya memberitahu anda bahawa ini akan berlaku, tetapi kemudian saya fikir
saya harus membiarkan kamu belajar melalui pengalaman."
Ini mungkin kelihatan
seperti pengalaman remeh; walau bagaimanapun, kekurangan pengalaman saya
mempelajari sesuatu dan saya mematuhinya sejak itu; bahawa tuan rumah harus
sentiasa sedar tentang perangai dan sifat tetamunya, jika tidak, program itu
terlepas dari kawalannya dan tujuannya dibiarkan tidak terlaksana.
Selepas hari itu, saya
sentiasa bersungguh-sungguh, dan terus memastikan rakan sekerja yang saya
bekerjasama dan ditugaskan untuk menganjurkan program, bahawa hos bertemu
dengan tetamu yang akan muncul dalam rancangan itu terlebih dahulu untuk
memastikan siapa yang akan bercakap untuk berapa lama.
Comments
Post a Comment