AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian I

                                                                    AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian I

11hb September 2020

Asif M Basit

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Apabila Allah menganugerahkan kepada Jamaat sebuah saluran televisyen, saya berada pada usia yang saya dapat menghargai kepentingannya, oleh itu saya dapat membuktikan bahawa hari itu adalah hari kegembiraan. Pada hari itu, semua orang menyaksikan penggenapan janji Tuhan yang agung.

Ini berlaku pada tahun 1992. Pada masa itu, perbincangan akan berlaku dalam setiap rumahtangga Ahmadi, khususnya dalam rumahtangga di Rabwah, tentang penghijrahan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) dan masa depannya. Ada yang mengatakan bahawa Rabwah sekali lagi akan menjadi kediaman Khilafah, sementara yang lain berpendapat bahawa sejarah agama tidak menyokong dakwaan ini.

Buah-buahan yang akan dihasilkan oleh penghijrahan ini, bagaimanapun, akan menjadi jelas dengan cara mereka sendiri, tetapi buah-buahan yang dihasilkan oleh kelahiran MTA adalah benar-benar menakjubkan!

Pada masa itu, seorang penyair Rabwah, Mubashar Ahmad Mahmud Sahib, menulis sebuah bait yang sesuai:

ہوا کے دوش پہ لاکھوں گھروں میں در آیا

جو شخص چھوڑ کے نکلا تھا گھر خدا کے لئے

(Orang yang meninggalkan rumahnya kerana Allah datang terbang di atas sayap angin dan turun ke rumah beribu-ribu.)

Khilafat kini bukan hanya di Rabwah, tetapi dalam rumah tangga setiap kota di setiap bahagian dunia! Sejak hari pertama, MTA menjadi alat komunikasi antara Jamaat dan nukleusnya, iaitu Khalifatul Masih.

Sama seperti mutiara, Ahmadi dari seluruh dunia - dari Amerika, melalui Eropah dan meluas ke Timur Jauh - telah dikaitkan melalui tali ini. Rahmat ketuhanan Allah ke atas Jamaat ini menyaksikan penubuhannya di bawah naungan Hazrat Mirza Tahir Ahmad, Khalifatul Masih IV (rh).

Kemudian tibalah masa Khilafah Kelima dan MTA memasuki usia remajanya. Dan apabila MTA dikurniakan cinta dan kasih sayang Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba) pada tahun-tahun pembentukan seperti itu, syaratnya ialah:

رنگ تھےاُس کے دیکھنے والے

جب بہاروں پہ وہ چمن آیا

(Warna-warnanya patut diperhatikan, apabila taman itu menampakkan [kemuliaannya] pada musim bunga.)

Apabila MTA bertemu Hazrat Khalifatul Masih V (atba) buat kali pertama, rekod telah ditetapkan untuk penonton MTA. Berjuta-juta penonton melihat matahari terbit dengan cara baharu pada hari itu. Pengumuman bersejarah mengenai pelantikan Hazrat Khalifatul Masih V (atba) dan pandangan pertama Huzur (atba) semuanya disampaikan kepada setiap Ahmadi di seluruh dunia.

Kepentingan MTA telah dijelaskan sekali lagi kepada setiap Ahmadi. Peringatan mulia tentang perpaduan global Jamaat Ahmadiyah sedunia – MTA International – mendapat perhatian yang tidak berbelah bahagi Hazrat Khalifatul Masih V (atba) sejak hari pertama. Pelbagai jabatan dan pejabat dalam MTA benar-benar penuh dengan bimbingan daripada Huzur (atba)

Saya dipertanggungjawabkan untuk program MTA, jadi apa sahaja yang saya akan nyatakan adalah dari perspektif jabatan ini. Dan apabila laluan jabatan ini bersilang dengan jabatan lain dalam MTA, ia juga akan disebut.

Pada 9 Disember 2004, saya telah diberkati dengan wakaf saya diterima oleh Hazrat Amirul Momineen (atba). Saya telah diperuntukkan sebagai jawatan bertanggungjawab di MTA. Majoriti kerja dalam peranan ini melibatkan kerja perkeranian dan surat-menyurat. Saya dapat menyaksikan perhatian yang diberikan Huzur (atba) kepada MTA dan kasih sayangnya terhadap jabatan ini sejak hari pertama saya menyiarkan.

Pejabat yang saya tugaskan pada mulanya terletak bersebelahan dengan Dewan Mahmood, Masjid Fazl, London, tempat Huzur (atba) akan pulang ke kediamannya selepas mengimamkan solat di masjid. Banyak kali berlaku sehingga selepas Solat, Huzur (atba) melawat pejabat itu. Sesiapa yang hadir pada masa itu akan ditanya tentang kerja mereka. Dengan cara ini, semangat kita akan meningkat dan semangat kita kembali menyala. Ada kalanya, Huzur (atba) akan mengunjungi pejabat kami selain waktu Solat.

Pada masa itu, semua jabatan MTA bersesak-sesak di sudut-sudut yang berbeza di Dewan Mahmood dan dengan itu, semua jabatan akan, pada satu peringkat, mengalu-alukan jejak langkah Hazrat Khalifatul Masih V (atba) yang diberkati dan kakitangan akan memohon keberkatan daripada kehadirannya.

Setiap hari Rabu, saya akan mengambil cuti mingguan. Pada pagi Rabu pada Februari 2005, setelah menghantar anak-anak saya ke sekolah, saya keluar membeli-belah bersama isteri, apabila saya menerima panggilan telefon daripada Zuhoor Ahmad Sahib, yang merupakan seorang mubaligh yang berkhidmat di sekretariat sulit.

Dia berkata bahawa Huzoor (atba) telah menghubungi saya.

"Zuhoor Sahib, saya sedang keluar membeli-belah sekarang, tetapi saya akan pergi serta-merta dan akan tiba sebentar lagi."

Sambil berkata demikian, saya sudah pun duduk di dalam kereta dan memulakan perjalanan menuju ke Masjid Fazl.

Kesan senarai beli-belah yang separuh siap kepada isteri adalah sesuatu yang semua suami biasa; namun, ini adalah pengalaman baru bukan sahaja untuk saya, tetapi untuk isteri saya juga. Dia segera mengambil tempat duduknya di dalam kereta ketika saya cuba melarikan diri dari lalu lintas Tooting yang tidak terkawal.

Pada purata hari, mengambil masa sekitar 15-20 minit untuk sampai ke Masjid Fazl dari lokasi ini; namun, hari itu, seolah-olah semua lalu lintas telah bersatu untuk menghalang saya daripada pergi ke mana-mana. Pengangkut sampah telah meletakkan lori mereka di tengah jalan dan terus membersihkan sampah di jalanan. Mereka meneruskan kerja mereka dan menghisap rokok mereka seolah-olah selepas hari itu, mereka tidak akan menghisap rokok lagi. Pemandu pelajar memandu dengan anggun seperti biasa, seolah-olah mencipta rekod baharu pemanduan berhati-hati. Seluruh London seolah-olah mengambil ujian memandu mereka pada hari itu. Untuk menambah masalah saya, kerja-kerja jalan raya – sesuatu yang sudah biasa dilakukan oleh warga London dan Britain – sedang giat dijalankan. Ia adalah kurang perjalanan dan lebih kepada laluan berhalangan.

Selepas melepasi semua halangan itu, kami sampai ke Masjid Fazl lebih setengah jam kemudian. Semasa saya memasuki sekretariat sulit, Zuhoor Sahib berkata bahawa sekarang, hanya jika Huzur (atba) menelefonnya barulah dia dapat memberitahu Huzur (atba) tentang kehadiran saya.

Selepas beberapa ketika, Huzur (atba) memanggil saya masuk. Saya baru sahaja menjejakkan kaki di pejabatnya, apabila Huzur (atba) bertanya:

“Apabila foto dan video Hazrat Musleh-e-Maud (ra) yang berkualiti baik tersedia, maka mengapa gambar yang tidak berkualiti ditunjukkan?”

Saya tidak berani untuk memberitahu Huzur (atba) bahawa saya hanya duduk di pejabat dan sebenarnya tanggungjawab ini terletak pada jabatan lain. Tetapi alhamdulillah, saya tidak perlu menjelaskan perkara ini kerana Huzur (atba)kemudian menambah:

“Semua gambar dan video berkualiti rendah itu mesti dihentikan; beritahu mereka untuk menunjukkan kepada saya semua rakaman dan gambar yang mereka ada tentang Hazrat Musleh-e-Maud (ra); Saya sendiri akan memberitahu mereka yang mana untuk digunakan. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) adalah personaliti yang agung dan sohor; gambar harus mencerminkan keagungan itu.”

“Ya, Huzoor.”

 “Dan ia adalah bulan Februari. Beritahu mereka untuk menyiarkan wawancara dengan Chaudhry Muhammad Ali Sahib di mana dia bercakap tentang Hazrat Musleh-e-Maud (ra).”

“Ya, Huzur.”

Saya sangat kagum. Saya hendak mengucapkan "jazakallah" dan meninggalkan pejabat, ketika Huzur (atba) bertanya, "Bagaimana kamu akan menyampaikan ini?"

"Saya tidak pasti", jawab saya. Sebenarnya saya benar-benar tidak pasti cara menyampaikan arahan Huzur (atba) secara rasmi kepada seseorang.

“Pergi ke luar dan tulis surat kepada saya, mengatakan bahawa saya telah memanggil kamu dan memberitahu kamu perkara ini. Saya kemudian akan meluluskannya. Kemudian, ambil surat yang diluluskan itu kepada pengerusi [MTA].”

Ini adalah pelajaran pertama saya dalam surat-menyurat rasmi dengan Huzur (atba) dan cara menyampaikan arahan Huzur (atba) kepada orang lain. Tanggungjawab program telah diberikan kepada saya tidak lama kemudian, tetapi mulaqat ini adalah pengajaran pertama saya tentang betapa sensitifnya kandungan yang ditunjukkan pada MTA.

Semasa saya merenung pelajaran ini hari ini, kedalamannya menunjukkan kepada saya makna baharu. Imej audio dan visual kedua-duanya mempunyai kepentingan yang sama sejauh program televisyen berkenaan. Oleh itu, jika visual tidak sesuai dengan apa yang diperkatakan, apa sahaja yang diperkatakan akan kehilangan kesannya. Dan apabila memperkatakan tentang imej-imej Hazrat Masihi Mau’ud (as) dan Khulafanya, maka berhati-hatilah yang harus diambil dengan sebaik mungkin untuk mengelakkan sebarang penghinaan di pihak kita kerana generasi baru, yang belum mengenali keperibadian hebat ini, akan, selepas itu. semua, dapatkan inspirasi melalui tokoh individu ini di MTA.

Selepas beberapa lama, Huzur (atba) berkata:

“Apabila saya melihat Hazrat Musleh-e-Maud (ra) buat kali terakhir, saya berumur sekitar 15/16 tahun dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengalami kesihatan yang kurang baik. Tetapi walaupun begitu, kesan yang tertinggal di fikiran saya adalah tentang peribadinya yang mulia dan megah. Oleh itu, visual harus dipilih dengan teliti.

Suatu ketika, Huzur (atba) mengeluarkan arahan untuk MTA (dan jabatan-jabatan lain yang berkaitan) bahawa tidak boleh mengganggu imej Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Khulafanya. Perkataan Inggeris adalah "… tidak boleh diganggu secara grafik." Kaedah bimbingan oleh Huzur (atba) ini sentiasa diperhatikan: kurang perkataan, tetapi makna yang luas.

Setiap arahan yang dikeluarkan oleh Huzur (atba) mempunyai pelbagai panduan. Walaupun kata-kata di sini adalah langsung kepada poin, tetapi terdapat pengajaran yang besar untuk kita semua, bahawa semua imej dan video yang dimiliki MTA adalah hak milik Jamaat dan menyampaikannya kepada Jamaat yang lebih luas adalah tanggungjawab daripada MTA. Bukan sahaja menjadi tanggungjawab MTA untuk menunjukkannya kepada generasi pada masa ini, tetapi ia adalah untuk memeliharanya dengan cara yang paling sesuai supaya ia dapat disampaikan dengan selamat kepada generasi akan datang.

Jika kita mula mengusik imej personaliti yang kita anggap suci secara grafik, maka pada masa hadapan, sukar untuk membuat garisan di mana-mana sahaja. Perkara akhirnya boleh meningkat kepada mewarna dan melakarnya.

Kami juga mengetahui bahawa kecantikan orang-orang suci ini tidak memerlukan sebarang kecantikan atau peningkatan lagi. Nur [cahaya rohani] dari wajah-wajah ini telah membawa orang kepada kebenaran pada masa lalu dan akan terus melakukannya. Mereka tidak memerlukan sebarang perhiasan duniawi kerana keindahan dunia menjadi sia-sia jika dibandingkan dengan wajah mereka yang diberkati. Apakah keperluan yang ada untuk manusia campur tangan apabila Tuhan telah mengurniakan individu ini dengan nur dan keindahan kebenaran.

Ia adalah tahun 2005 dan saya baru sahaja diberi tugas di ibu pejabat MTA, apabila saya dimaklumkan bahawa saya telah dilantik sebagai ketua MTA News. Pada masa itu, studio Berita MTA baru sahaja dipindahkan ke kompleks Baitul Futuh. Rakaman akan dilakukan pada waktu malam. Oleh itu, saya akan menghadiri kerja pejabat saya pada siang hari dan menjalankan tugas berita di Baitul Futuh pada waktu malam. Pada masa itu, berita Jamaat di seluruh dunia akan disiarkan dalam buletin harian biasa.

Pada suatu hari, telah dicadangkan kepada Huzur (atba) supaya buletin berasingan dirakam untuk berita Jamaat. Huzur (atba) meluluskan cadangan ini, tetapi sekarang, cabaran bagi kami ialah ada kalanya terdapat cerita yang cukup untuk mencipta panjang buletin yang munasabah, tetapi pada masa lain, tidak akan ada berita Jamaat. Kesukaran ini telah disebutkan kepada Hazrat Amirul Mumineen (atba). Huzur (atba) menasihatkan kami untuk menghantar pekeliling kepada semua jamaat melalui Wakalat-e-Tabshir Tambahan untuk menghantar laporan mereka kepada MTA secara berkala supaya ia boleh dimasukkan ke dalam buletin berita Jamaat.

Dengan satu arahan ini, cabaran kami dapat diatasi, tetapi pada masa yang sama, kami diberitahu bahawa sistem Jamaat yang telah dibentuk oleh Khulafa untuk kami bukanlah tanpa sebab. Jika sistem tidak diikuti, maka semua cabaran tersebut tidak dapat diatasi. Tujuan Wakalat-e-Tabshir tambahan adalah untuk berhubung dengan jamaat di luar negara dan agar jamaat tersebut terus berhubung dengan jabatan ini. Jika tujuan jabatan adalah ini, maka mengapa tidak mendapatkan bantuan daripadanya.

Terdapat banyak contoh sedemikian apabila Huzur (atba) telah memberikan panduan kepada MTA dan membolehkan kami bekerja dalam sistem Jamaat. Berkaitan dengan berita Jamaat bahawa Huzur (atba) memulakan Berita Penganiayaan. Bagaimana program ini akhirnya berkembang menjadi apa yang dikenali hari ini sebagai Rah-e-Huda telah disebutkan dalam bab sebelumnya. Bimbingan yang diberikan Huzur (atba) berkenaan dengan program ini juga adalah hak milik Jamaat dan jika disampaikan kepada khalayak di seluruh dunia, akan terbukti memberi inspirasi.

Apabila Rah-e-Huda bermula, ia merupakan pengalaman yang sama sekali baru untuk MTA. Memandangkan kami mengalu-alukan panggilan langsung semasa persembahan, kami akan menerima sejumlah besar panggilan untuk bertanya soalan. Soalan Ahmadiyah dan bukan Ahmadiyah sama-sama akan dialu-alukan di platform ini. Pada masa menyediakan kemudahan panggilan masuk ini, kami khuatir bahawa penentang Jamaat akan mempamerkan kekasaran yang melampau pada rancangan itu.

Apabila kami meminta panduan dalam hal ini, Huzur (atba) menjawab, “Panggilan tidak akan dihantar ke studio dengan segera, bukan? Pasukan kamu mula-mula akan menerima panggilan, bercakap dengan mereka dan kemudian membenarkan mereka bercakap dengan studio; betul?"

Saya menjawab, "Ya, Huzur, itu betul."

“Kalau begitu, cara pasukan kamu bercakap dengan mereka pada mulanya boleh menentukan bagaimana pemanggil akan bercakap dengan kamu di studio. Kemudian, apabila panggilan dipindahkan ke studio, cara kamu bercakap dengan pemanggil pasti akan memberi kesan pada nada dan gelagat mereka.”

Secara bertulis, panduan ini telah merangkumi kira-kira lima baris, tetapi iman saya menentukan bahawa dalam arahan ini (seperti setiap bimbingan) adalah doa juga.

Pada masa itu, rancangan bual bicara Pakistan berada pada tahap tertinggi sepanjang masa. Dan sama ada tuan rumah, tetamu atau pemanggil langsung, semua orang menunjukkan kekurangan disiplin seolah-olah mereka bersaing dalam siapa yang boleh mempamerkan kelakuan yang paling teruk dan anugerah akan diberikan kepada orang yang boleh bercakap dalam bahasa yang paling tidak sopan dan cara kurang adab. Walau bagaimanapun, teladan yang telah diberikan oleh Imamaah kepada kita adalah jelas dalam setiap khutbah dan ucapan.

Sekarang, apabila Rah-e-Huda telah menghampiri tahun ke-11, izinkan saya untuk mengisytiharkan bahawa tiada satu pun panggilan langsung telah dibuat di mana bahasa kesat dan kasar telah digunakan terhadap kami. Walaupun panggilan hangat telah diterima pada platform ini, namun tiada panggilan masuk di bawah kategori "profan". Ini adalah dan merupakan keajaiban bimbingan yang mencukupi yang disediakan oleh Huzur (atba).

Pernah, tetamu yang duduk di panel kami menggunakan nada yang agak keras. Apabila saya bertemu Huzur (atba) keesokan harinya untuk mulaqat, saya telah diarahkan, “Kamu mesti memberitahu semua ahli panel dengan tegas bahawa nada dan bahasa yang digunakan hendaklah lembut. Jika saya tidak menggunakan bahasa yang kasar, maka mengapa perlu orang lain?”

Pada hari-hari awal, Huzur (atba) pernah merasakan bahawa jawapan kepada soalan tertentu tidak perlu berpanjangan. Apabila saya pergi untuk mulaqat saya yang seterusnya, Huzur (atba) berkata:

“Jelaskan kepada semua tetamu kamu bahawa tujuan program ini adalah untuk menimbulkan rasa dahaga, bukan untuk menghilangkannya. Apabila mereka dahagakan ilmu yang lebih, Allah sendiri akan mencipta cara untuk menghilangkan dahaga mereka.”

Saya pernah berkata kepada Huzur (atba):

“Manusia beramai-ramai melakukan Bai‘at melalui Al-Hiwar-ul-Mubashar [pertunjukan Arab di MTA] dan masuk ke dalam lipatan Ahmadiyah; bagaimanapun, perkara yang sama tidak boleh dikatakan tentang Rah-e-Huda. Dalam setiap persembahan, hanya satu atau dua orang yang menyatakan bahawa mereka ingin masuk ke dalam kumpulan Jamaat.”

Huzur (atba) menjawab:

"Bukan saya tergesa-gesa untuk Bai‘ats. Tugas kamu adalah untuk menyampaikan kebenaran, jadi lakukannya. Membalikkan hati manusia adalah tanggungjawab Tuhan.”

Subhanallah! Hanya orang yang mempunyai hubungan yang begitu mendalam dengan Tuhan Yang Maha Esa dapat memiliki tahap kepercayaan dan keyakinan yang tinggi kepada-Nya. Huzur (atba) sentiasa tidak menyukai jawapan yang berpanjangan dan hikmah di sebalik ini dijelaskan oleh Huzur (atba) sendiri, bahawa tujuan kita adalah untuk menimbulkan rasa dahaga di kalangan orang dengan memberikan maklumat ringkas, yang mana orang ramai secara semula jadi ingin bertanya lebih lanjut.

Mubashar Ahmad Kahlon Sahib dari Pakistan biasanya akan menyertai kami melalui telefon – Kahlon Sahib cenderung untuk memberikan jawapan mengikut cara yang difikirkannya sesuai dan saya tidak pernah mempunyai keberanian untuk menarik perhatiannya untuk memberikan jawapan ringkas. Alasan di sebalik ini ialah suatu ketika, semasa zaman awal Rah-e-Huda, Huzur (atba) berkata kepada saya:

"Saya melihat sebahagian daripada program semalam. Jawapan Kahlon Sahib terlalu panjang, tetapi itu tidak mengapa kerana dia mengetahui kitab-kitab Hazrat Masih Mau’ud (as) dan dia bercakap dengan merujuk kepada buku-buku itu.”

Dengan cara ini, Huzur (atba) menjelaskan bahawa daripada menjelaskan perkara-perkara dengan panjang lebar dalam bahasa sendiri, adalah lebih baik untuk bercakap dengan merujuk kepada Al-Quran, hadith dan tulisan-tulisan Hazrat Masih Mau’ud (as). Huzur (atba) telah menjelaskan hal ini pada beberapa kesempatan, bahawa jika Al-Quran, hadis, Hazrat Masih Mau’ud (as) dan Khulafa dijadikan lingkungan pengaruh seseorang, maka tidak ada jawaban yang lebih baik dalam keadaan seperti itu.

Satu lagi kejadian terlintas di fikiran dalam hal ini. Ia adalah bulan Muharram dan hanya tinggal beberapa hari lagi hingga hari Asyura. Rancangan kami disiarkan, tetapi tiada satu pun panggilan bukan Ahmadi diterima. Semua pemanggil adalah dari Ahmadiyah dan mereka juga sangat sedikit. Saya menunggu mulaqat saya pada hari berikutnya dan berasa agak kecewa kerana kekurangan panggilan. Saya khuatir orang ramai hanya menikmati beberapa bulan pertama program ini dan kini, program itu telah hilang daya tarikannya.

Saya memasuki pejabat Huzoor (atba) dan meluahkan rasa sayu saya, tetapi terlupa bahawa "kecemasan" dan "kebimbangan" adalah perkataan yang bukan sebahagian daripada perbendaharaan kata orang yang saya bercakap. Huzur (atba) menjawab:

“Jangan risau. Hari ini adalah Muharram. Orang di Pakistan biasanya diduduki pada bulan ini. Apabila hari-hari ini berlalu, semuanya akan kembali normal.”

Apabila tiba masanya untuk persembahan seterusnya, jumlah panggilan bukan Ahmadi yang kami terima tidak pernah dialami sebelum ini. Hari itu, hanya panggilan orang bukan Ahmadi sahaja yang didengari. Para penyeru Ahmadi agak tidak senang kerana mereka tidak dilayan, tetapi apa yang boleh kita lakukan sebagai hak pertama adalah orang-orang yang ingin tahu kebenaran Jamaat.

Selepas persembahan itu, apabila saya melihat Huzur (atba) seterusnya, saya dengan bangganya memberitahu Huzur (atba) bahawa begitu ramai orang bukan Ahmadi telah menelefon sehingga ia menjadi sukar untuk diuruskan, sehinggakan beberapa panggilan tidak dapat disertakan kerana kesuntukan masa. Huzur (atba) mendengar semua perkara positif yang saya katakan tentang program terbaru seolah-olah dia tahu bahawa itu akan berlaku. Saya juga memberitahu Huzur (atba) bahawa beberapa pemanggil Ahmadi sedikit kecewa kerana panggilan mereka tidak disertakan.

Pada hari itu, saya menerima arahan baru daripada Huzur (atba):

“Kamu harus menerima panggilan Ahmadi juga. Apabila mereka mendengar dan memahami, barulah mereka dapat menerangkan sesuatu kepada orang lain semasa tabligh. Bukan-Ahmadi mempunyai keutamaan pertama; namun, di mana mungkin, panggilan Ahmadi juga harus dilakukan.”

Dalam erti kata lain, Huzur (atba) menjelaskan bahawa satu program tidak seharusnya hanya mempunyai satu tujuan. Di mana sesuatu boleh memenuhi pelbagai tujuan, ia harus digunakan dengan cara yang terbaik. Walaupun tabligh berlaku di seluruh dunia, latihan untuk tabligh juga perlu diambil kira. Dalam erti kata lain, ahli rumah seseorang juga mempunyai hak.

Begitu juga, pemanggil Ahmadi dari Pakistan pernah dibincangkan. Saya berkata, "Sesetengah pemanggil hanya menelefon untuk menyatakan pendapat mereka dan tidak mempunyai sebarang soalan."

Huzur (atba) menjawab, “Tidak apa-apa. Jadi bagaimana [jika mereka menyatakan pendapat mereka]? Di Pakistan, mereka dilarang menyatakan diri. Jika seseorang mempunyai sesuatu yang berharga untuk ditambahkan pada perbualan dan mereka memenuhi keinginan itu [di MTA] maka kamu harus membiarkan mereka."

Sungguh luar biasa! Secara fizikalnya Huzur (atba) jauh dari Pakistan, tetapi hatinya terus berdampingan dengan anak-anaknya yang teraniaya. Huzur (atba) mempunyai rasa yang mendalam tentang kesakitan mereka - bahkan lebih dalam daripada mereka. Pemimpin manakah yang mempunyai rasa sakit yang mendalam terhadap pengikut mereka? Huzur (atba) merasakan kesakitan setiap pengikutnya.

Penyair Urdu, Ghalib, mungkin telah mengatakannya tentang dirinya, tetapi kami berseru kepada Tuhan kami mengenai Huzur (atba):

’’اِن کی‘‘ قسمت میں غم گراتنا تھا

دل بھی یارب کئی دئیے ہوتے

(Seandainya ia menanggung kesedihan yang demikian di dalam hatinya, maka sesungguhnya Tuhanku, tentulah Engkau akan memberikan kepadanya hati yang banyak.)

Pada hari-hari awal, apabila saya akan meminta bimbingan dan kelulusan untuk ahli panel untuk dimasukkan ke dalam rancangan itu, seolah-olah semua ulama berada di hadapannya. Dari sudut pandangan subjek, Huzur (atba) akan mengesyorkan ulama. Pada masa-masa, apabila seorang ulama bercadang setelah selesai, Huzur (atba) akan menerima nama mereka, tetapi kadang-kadang Huzur (atba) akan berkata begitu dan si fulan boleh bercakap dengan baik mengenai subjek tersebut. Sesetengah ulama tidak akan muncul dalam rancangan itu untuk beberapa lama dan Huzur (atba) akan menyedarinya, jadi dia akan berkata, “Dia tidak muncul dalam rancangan itu untuk sementara waktu sekarang. Jika ada rancangan yang akan datang mengenai agama Kristian, maka kamu boleh menjemputnya.”

Apabila, sebagai contoh, saya bertanya, "Program ini adalah mengenai kehidupan dan watak Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan", Huzur (atba) bukan sahaja dapat mencadangkan nama ulama dari London, tetapi juga nama ulama dari Pakistan yang boleh bercakap tentang subjek ini. Pada hari Huzur (atba) memutuskan untuk memasukkan ulama dari Pakistan, dia juga menambah:

“Mereka perlu berinteraksi dengan orang Islam bukan Ahmadi setiap hari; mereka lebih mengetahui tentang kebiasaan soalan; mereka juga lebih mengetahui tentang kecenderungan orang Pakistan dan jawapan mana yang boleh memuaskan hati mereka.”

Huzur (atba) akan dibentangkan nama-nama ahli panel yang berpotensi; Saya akan menulis tiga atau empat nama supaya Huzur (atba) boleh memilih dua daripada nama tersebut atau mana-mana nama yang difikirkannya sesuai. Ada satu nama yang tidak akan diluluskan oleh Huzur (atba). Jadi, saya menganggap wajar untuk mengelak daripada menulis nama mereka pada masa hadapan. Apabila program lain yang berbeza dimulakan, Huzur (atba) sendiri mengambil nama orang itu dan berkata bahawa mereka harus dijemput ke program itu. Oleh itu, menjadi jelas kepada saya bahawa Huzur (atba) bukan sahaja mengetahui nama-nama ulama, tetapi dia juga menyedari keupayaan dan kecenderungan intelek mereka dan dapat mengesyorkan nama mereka pada masa dan tempat yang sesuai.

Saya pernah memberitahu Huzur (atba) bahawa seseorang telah mengadu tentang Rah-e-Huda bahawa penggunaan istilah "ghair Ahmadi" membuatkan mereka berasa seperti orang luar. (Perkataan Urdu "ghair" mempunyai konotasi sebagai orang asing.

Huzur (atba) menjawab, “Kalau begitu jangan gunakan istilah ‘ghair Ahmadi’. Kamu boleh berkata, ‘bukan Ahmadi’.” Ia mungkin tergelincir keluar dari mulut saya secara tidak sengaja pada beberapa kesempatan yang ganjil, tetapi sebaliknya, istilah "ghair Ahmadi" telah dielakkan.

Dalam bahasa Urdu, istilah yang sering digunakan untuk penganut kepercayaan Kristian ialah "isai" dan istilah ini tidak pernah benar-benar dianggap sebagai menyinggung perasaan. Seorang pemanggil Kristian dari Jerman akan kerap menelefon ke dalam rancangan itu dan bertanya soalan. Pada suatu hari, dia berkata, “Oleh kerana kamu tidak menghargai istilah ‘qadiani’ untuk diri kamu sendiri, begitu juga, saya tidak suka dirujuk sebagai ‘isai’. Kami adalah 'masihi' dan kami harus dirujuk seperti itu."

Huzur (atba) berpesan, “Mereka harus dirujuk sebagai 'masihi', tetapi pada masa yang sama, kamu harus menjelaskan bahawa kami berbangga kerana dikaitkan dengan Qadian, walaupun kami mengatakan bahawa nama Jamaat diberikan oleh pendirinya sebagai 'Jamaat- e-Ahmadiyya' dan dengan itu, sebagai Jamaat, ini adalah nama rasmi kami.”

Oleh itu, Huzur (atba) mempunyai keinginan yang mendalam untuk menyebarkan mesej yang benar ke seluruh dunia, tetapi pada masa yang sama, dia mengajar kami untuk menghormati sentimen penonton kami. Semasa satu persembahan, kami bercakap tentang ghair mubai‘een (Paighamis). Kebiasaannya, kami merujuk mereka sebagai "Lahoris". Panggilan telefon diterima oleh seorang lelaki yang mengatakan bahawa mereka tidak suka dirujuk sebagai "Lahoris".

Apabila saya pergi untuk mendapatkan petunjuk tentang perkara itu, Huzur (atba) berkata, “Rujuklah mereka dengan nama apa pun yang mereka suka untuk diri mereka sendiri. Ramai Ahmadi Lahori menyebut diri mereka sebagai ‘Lahoris’. Jadi tanya mereka nama apa yang mereka lebih suka. Apa sahaja yang mereka katakan, kamu harus menggunakannya.”

Mereka kemudiannya ditanya nama yang mereka pilih untuk diri mereka sendiri. Oleh itu, kami diminta untuk menggunakan istilah "Ahmadiyya Anjuman Ishaat-e-Islam Lahore".

Oleh itu, penjagaan diambil pada masa hadapan apabila merujuk kepada mereka. Huzur (atba) mengajar kita pada setiap langkah untuk mempromosikan cinta berbanding kebencian dan apa sahaja tugas yang dicapai dengan cinta tidak boleh dicapai melalui kebencian, sebaliknya ia menggalakkan sikap tidak bertoleransi. Dalam menjawab soalan, pernah, salah seorang ulama kita berkata sesuatu yang tidak mencerminkan pandangan rasmi Jamaat. Ketika saya pergi untuk mulaqat saya yang seterusnya, Huzur (atba) berkata, "Saya sendiri merasakannya, tetapi saya juga menerima surat yang keras dari seorang ulama di Rabwah yang mengatakan bahawa ini tidak tepat."

Huzur (atba) seterusnya berkata, "Mulai sekarang, pandangan yang tepat harus diberikan dalam setiap program."

Apabila saya mengemukakan nama untuk rancangan yang akan datang, saya sedar bahawa Huzur (atba) mungkin tidak membenarkan saya menjemput ulama yang telah melakukan kesilapan dalam rancangan itu. Tetapi Huzur (atba) berkata, “Jemputlah dia [di pertunjukan] dan minta dia mengemukakan pandangan yang betul.”

Bukan hanya dari ini, tetapi dari kejadian serupa yang tidak terkira banyaknya saya dapati bahawa dalam kecintaannya kepada Tuhan yang Pengampun dan Penyayang, Huzur (atba) memaafkan kekurangan kita dan terus berbuat demikian, tetapi hanya setakat Jamaat tidak terjejas olehnya.

Ia adalah kira-kira tempoh Jalsa Salana 2008, apabila, sebelum Jalsa, saya menerima arahan bahawa saya harus menjalankan program yang akan berlangsung selama tiga hari. Dalam arahan daripada Huzur (atba), beberapa nama telah diberikan tetamu dari Rabwah yang akan dimasukkan ke dalam program sebagai tetamu. Huzur (atba) juga memberi arahan bahawa saya harus berjumpa dengannya dan mendapatkan bimbingan selanjutnya.

Apabila saya bertemu dengan Huzur (atba), saya diberitahu bahawa ilmu yang dimiliki oleh ulama tersebut harus dikongsi dengan penonton di seluruh dunia. Saya mencadangkan pelbagai nama itu dibahagikan kepada tiga ceramah yang berbeza. Huzur (atba) menambah, “Dalam program pertama, mengikut nama yang anda cadangkan, hanya seorang daripada dua orang yang akan bercakap dan seorang lagi hanya akan duduk dan mendengar dan berselisih dengan kamu kerana tidak membenarkan dia bercakap. Tetapi tidak mengapa, kamu boleh berbuat demikian.”

Apabila tiba masanya untuk program itu, senario yang sama yang diramalkan Huzur (atba) akan dielakkan, jika ada. Salah seorang tetamu bercakap untuk tempoh yang lama sehingga seorang lagi duduk dan mendengarnya. Saya menunggu jeda yang sesuai supaya saya boleh bertanya soalan kepada lelaki lain. Dengan susah payah, saya berjaya mencapai ini, tetapi selepas persembahan, kedua-dua ulama meninggalkan studio dengan mengadu tentang singkatnya. Saya kemudiannya terpaksa menyemak semula rancangan saya untuk persembahan pada hari berikutnya dan menjemput lelaki yang tidak diberi banyak masa untuk bercakap supaya dia juga diberi masa untuk bercakap.

Selepas Jalsa, apabila saya menerangkan peristiwa yang berlaku di hadapan saya, Huzur (atba) menjawab, "Saya memberitahu anda bahawa ini akan berlaku, tetapi kemudian saya fikir saya harus membiarkan kamu belajar melalui pengalaman."

Ini mungkin kelihatan seperti pengalaman remeh; walau bagaimanapun, kekurangan pengalaman saya mempelajari sesuatu dan saya mematuhinya sejak itu; bahawa tuan rumah harus sentiasa sedar tentang perangai dan sifat tetamunya, jika tidak, program itu terlepas dari kawalannya dan tujuannya dibiarkan tidak terlaksana.

Selepas hari itu, saya sentiasa bersungguh-sungguh, dan terus memastikan rakan sekerja yang saya bekerjasama dan ditugaskan untuk menganjurkan program, bahawa hos bertemu dengan tetamu yang akan muncul dalam rancangan itu terlebih dahulu untuk memastikan siapa yang akan bercakap untuk berapa lama.

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad