AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 6 (Memupuk masa depan) - Bahagian II
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 6 (Memupuk masa depan) - Bahagian II
4hb September 2020
Asif M Basit
Terjemahan dari Bahasa
Inggeris: Musa Bin Masran
Selaras
dengan topik yang sama, saya merasakan bahawa saya harus menyebut sesuatu yang
sentiasa menaikkan semangat saya secara rohani. Kelas dengan Huzur (atba) bermula
pada Oktober 2003. Anak-anak kecil akan menghadiri kelas tersebut. Mereka akan
bertanya soalan yang tidak bersalah, menceritakan jenaka yang tidak bersalah
dan Huzur (atba) akan menjawab soalan mereka dan menceritakan jenaka, cukup
mudah untuk mereka fahami. Huzur atba akan mengajar mereka abjad dan pelajaran
lain yang berkaitan dengannya dan bertanya teka-teki mudah yang boleh mereka
jawab.
Matahari
Khilafah Kelima baru sahaja terbit ketika itu. Mereka yang menentang Jamaat
yang telah melihat mimpi kehancuran Jamaat selepas Khilafah Keempat, Auzubillah
min zalik, baru mula memahami apa yang telah berlaku. Setelah memerhatikan
bermulanya Khilafah Kelima dan kekuatan Khilafat-e-Ahmadiyya yang seterusnya,
mulut para penentang dibiarkan tertutup.
Walau
bagaimanapun, keputusasaan mereka menyebabkan mereka membongkok lebih rendah
dalam pencerobohan. Kedalaman watak dan keperibadian Hazrat Khalifatul Masih V (atba)
masih belum kelihatan kepada sesiapa pun. (Kebenarannya ialah sehingga hari
ini, tiada siapa yang dapat memahami sepenuhnya kedalaman keperibadiannya, sama
ada Ahmadi atau bukan Ahmadi. Ini, saya katakan, pertama sekali, bagi pihak
saya sendiri.)
Dalam
kebencian dan kedengkian mereka, musuh telah mula menjadikan pelbagai aspek
akhlak mulia Huzur (atba) sebagai sasaran ejekan dan celaan. Mereka akan
mengejek gayanya bercakap, mengejek khutbahnya dan apabila kelas bermula,
mereka mula mengejek kelas itu dengan berkata, “Teruskan! Teruskan mengajar
anak-anak ABC mereka! Bagaimana kamu akan memberi petunjuk kepada Umat Islam!”
(Tuhan melarang!)
Huzur
(atba) nekad! Saya pasti bahawa kita tidak menyedari banyak komen yang dibuat
pada masa itu. Walau bagaimanapun, izinkan saya untuk mengatakan bahawa sejauh
pengalaman saya, setiap kali ombak bertembung dengan stesen Huzur (atba) yang
besar dan kukuh, ia telah menjadi tidak berguna kerana Huzur (atba) tetap teguh
dan tidak berganjak pada setiap serangan. Dia kekal tidak berganjak ketika itu
dan terus kekal sehingga hari ini. Huzur (atba) menyerap kekuatan setiap
serangan, namun dia tidak berganjak sedikit pun dari kedudukannya, sehingga dia
melindungi orang ramai Ahmadi yang berdiri di belakangnya! Saya juga tidak
mendakwa telah memerhatikan keadaan hatinya, dan sesiapa pun tidak boleh
melakukannya.
Setiap
kali kita dilanda kesedihan dan kebimbangan, kita segera menulis surat kepada
pemimpin yang kita kasihi atau bercakap dengannya secara peribadi. Sama seperti
kanak-kanak, kami segera berlari kepadanya dan hampir berkata, "Orang itu
mengatakan sesuatu yang sangat menyakitkan saya!" atau, "Saya
mempunyai masalah yang perlu saya kongsikan dengan anda" atau,
"Saudara saya sedang sakit teruk dan memerlukan doa anda" atau,
"Saya sangat bimbang tentang kesejahteraan saya" dsb. Kita semua lupa
bahawa untuk lelaki ini , tidak ada orang lain yang dapat dia berkongsi
kesakitan dan keperitan untuk meringankan bebannya. Dia adalah orang yang
berjaga-jaga untuk semua orang dan hanya menangis di hadapan Tuhannya, yang
melantiknya sebagai Imam bagi umat Tuhan yang terakhir.
Oleh
itu, Huzur (atba) tidak hanya menghadapi serangan yang kita perhatikan di
Internet atau media sosial. Hanya Tuhan yang tahu apa lagi yang ditulis oleh
musuh dan orang munafik kepada Huzur (atba) dalam surat tanpa nama mereka.
Walau apa pun, penglihatannya mengatasi serangan kecil dan remeh yang datang
kepadanya!
Pihak
lawan telah mula melemparkan kata-kata kasar dan mengejek kelas-kelas tersebut,
tetapi walaupun tugas-tugas luar biasa lain yang Huzur (atba) telah dilantik, Huzur
(atba) akan duduk bersama kanak-kanak bertuah itu hampir setiap minggu,
kadang-kadang mengajar mereka abjad, sementara pada masa lain bertanyakan
teka-teki mudah kepada mereka.
Dalam
bab sebelum ini, saya telah menunjukkan bagaimana penglihatan kita tidak dapat
melihat ufuk yang dipandang oleh Huzur (atba). Kanak-kanak itu mula membesar
dan dengan masa, mereka mula menghadiri kelas yang dikenali sebagai
Gulshan-e-Waqf-e-Nau Atfal, selepas itu anak-anak yang lebih tua (yang tidak
lagi kekal kanak-kanak) mula menghadiri Gulshan-e-Waqf-e-Nau Khuddam dan duduk
di hadapan Huzur (atba) mereka yang dikasihi.
Kemudian,
dari kalangan mereka yang menghadiri kelas itu, ada yang mula menjadi penerima
cinta Huzur (atba) yang tidak berkesudahan di Tulaba Jamia ke Sath Nashist.
Kanak-kanak yang mula belajar ABC mereka dengan Huzur (atba) dan mendapati
sukar untuk bercakap dalam bahasa Urdu, kini, dalam nashist (duduk), bercakap
dengan Huzur (atba) dalam bahasa Urdu. Kebanyakan mereka kini dapat
menyampaikan ucapan dalam bahasa Urdu sebelum Huzur (atba). Terdapat cahaya
istimewa yang diberikan Tuhan dalam ucapan mereka, yang dapat dilihat dengan
mudah oleh penonton. Warna yang paling nyata dalam cahaya itu adalah warna
inspirasi daripada cinta dan perhatian Huzur. Ia adalah sinar cahaya yang sama
yang satu hari menembusi hati saya.
Saya
telah meminta kebenaran daripada Huzur (atba) untuk memulakan program MTA untuk
belia Jamaat yang akan dikendalikan oleh pelajar Jamia Ahmadiyah, yang akan
menjawab soalan pemuda itu. Sebenarnya, belia akan menjawab soalan belia dan
kami mendapati ia adalah pendekatan terbaik untuk menjawab soalan generasi muda
dalam fikiran mereka. Tanpa jeda, Huzur (atba) segera menjawab, “Sudah tentu!
Apa yang menghentikan awak?"
Kenyataan
sedemikian, dengan kelulusan penuh Huzur (atba), meningkatkan usaha yang paling
kecil. Pengalaman saya ialah jika cadangan tidak dipenuhi dengan kebenaran atau
keredaan penuh Huzur (atba), maka idea itu harus diketepikan. Walaupun cadangan
itu dipenuhi dengan jawapan seperti, “Baiklah. Lakukan dan lihat apa yang
berlaku”, pemikiran kedua harus diberikan kepada idea itu.
Pada
mulanya, selepas maklum balas sedemikian, saya fikir saya harus meneruskan idea
itu dalam apa jua keadaan. Dalam semua situasi itu, cadangan saya selalu
mengakibatkan bencana atau sangat dekat dengannya. Keredaan Huzur (atba) hanya
dipenuhi dengan cadangan yang bertuah, pada waktu yang bertuah, pada satu jam
yang diberkati Allah dan itu menjadi jelas dari nada dan ekspresi Huzur (atba).
Oleh
itu, dengan kelulusan motivasi Huzur (atba) kami mula merancang program ini. Di
samping persiapan, nama program itu sedang dipertimbangkan. Apa sahaja nama
yang terlintas di fikiran akan dicatat. Apabila senarai nama yang dicadangkan
telah disediakan, saya menyampaikannya kepada Huzur (atba) semasa mulaqat untuk
bimbingan dan kelulusan. Huzur (atba) meluluskan nama itu sebagai "Beacon
of Truth".
Masa
untuk rakaman tiba; terdapat tiga bahagian di set dengan tirai berwarna berbeza
sebagai latar belakang. Dalam persediaan mudah itu, rakaman pertama berlaku.
Mansoor Ahmad Clarke Sahib (Mubaligh, Wilayah London) menyampaikan program
tersebut, manakala Ayyaz Mahmood Khan Sahib (Mubaligh, Jabatan Pusat Penerbitan
dan Terjemahan), Qaasid Muin Ahmad Sahib (Mubaligh, MTA International) dan
Shahzad Ahmed Sahib (Mubaligh, The Review of Agama) duduk di panel. Ketika itu,
mereka semua adalah pelajar Jamia Ahmadiyah UK.
Masa
untuk rakaman tiba dan saya pergi dan duduk di bilik kawalan. Semasa saya
mengintip skrin dan melihat wajah-wajah muda itu, gelombang emosi melanda saya.
Mata saya menjadi penuh dengan air mata. Saya teringat hari ketika Mansoor
Clarke hanyalah seorang anak kecil dan akan pergi dari Birmingham bersama
ibunya untuk menghadiri setiap kelas. Dia tidak boleh membaca bahasa Urdu dan
oleh itu, sebelum setiap kelas, dia akan membaca teks apa yang hendak dibacanya
dalam bahasa Urdu tetapi ditulis dalam teks bahasa Inggeris. Ibunya akan menghubungi
saya beberapa hari sebelum kelas menyatakan kebimbangannya, mengatakan bahawa
dia tidak menyediakan bahagiannya dengan betul dan tidak pasti sama ada dia
boleh bercakap. Jadi, dia akan mencadangkan supaya dia tinggal di rumah tamu
berhampiran supaya dia boleh fokus dengan betul.
Saya
juga teringat Qaasid Muin muda, ketika dia duduk di kelas Huzur (atba) pada
usia 12 atau 13 tahun. Dalam satu kelas, Huzur (atba) bertanya kepada anak-anak
siapa yang mereka kenali dalam gambar tertentu yang dipaparkan di skrin.
Apabila Huzur (atba) bertanya tentang seorang sahabat Hazrat Khalifatul Masih
II (ra), tiada siapa yang dapat menjawab, tetapi Qaasid mengangkat tangannya
dan menjawab bahawa itu adalah Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra). Huzur (atba) bertanya
kepada budak kecil itu, “Kamal kar diya hei! (Sangat mengagumkan!) Bagaimana
anda berjaya mengenalinya?”
Tetapi
hari ini, benih yang Huzur (atba) telah disemai sendiri; benih yang Huzur (atba)
telah dipupuk sendiri melalui kelas dan mulaqat peribadi; mereka yang Huzur
(atba) bangkitkan sendiri kini bersedia untuk menerima sebarang serangan demi
agama mereka. Di mana mereka, yang mengejek dan mempersendakan kelas-kelas itu!
Keputusan ilahi Tuhan telah menutup mulut para penentang dengan cara yang luar
biasa!
Bukankah
kanak-kanak ini yang akan diajar ABC mereka oleh seorang guru yang bijak!
Bukankah kanak-kanak ini yang akan cuba menguraikan teka-teki mudah yang
ditanya oleh seorang pemimpin yang berpandangan jauh! Kanak-kanak inilah yang
akan menerima berkotak-kotak makanan daripada Valiullah (insan Tuhan) yang
sederhana, namun bertaraf tinggi dan akan pulang ke rumah dan makan bersama
keluarga mereka, yang menikmati setiap suapan, percaya bahawa ia adalah
tabarruk (diberkati)! Malah pada tindakan tidak bersalah seperti itu, pihak
lawan ketawa dan mengejek kami.
Tetapi
lihat, bagaimana jadual telah berubah! Anda masih tidak dapat memahami apa yang
telah berlaku dan hilang dalam kedalaman kegelapan. Sejarah belum bersedia
menerima anda! Tetapi di sini, setiap hari, kita mencipta sejarah dan sejarah
akan menjadi saksi bahawa setiap hari dan setiap malam, bukan satu, tetapi
banyak suar kebenaran yang dinyalakan.
Akhirnya,
apabila program itu telah direkodkan, satu salinan telah dihantar kepada Huzur (atba)
untuk bimbingan dan kelulusan. Dengan berbesar hati, Huzur atba meluluskan
program tersebut. Tetapi keanggunan Huzur (atba) tidak mengenal batas!
Berhubung dengan beberapa kerja, saya berada di Universiti Cambridge, apabila
saya menerima panggilan daripada Zaheer Ahmad Khan Sahib (Pensyarah, Jamia
Ahmadiyah UK). Dia memberitahu saya bahawa dia baru sahaja mulaqat dengan Huzur
(atba), di mana Huzur (atba) dengan penuh kasih sayang menunjukkan rakaman
pertama program itu dengan penuh rasa bangga. Huzur (atba) sendiri menghidupkan
pemain DVD dan kemudian memajukan program itu ke tempat yang berbeza. Huzur (atba)
akan memberitahunya dengan penuh kasih sayang bagaimana pelajar-pelajar telah
melakukan yang luar biasa.
Pada
tahun yang sama, Forum MTA tahunan berlangsung di mana ramai wakil asing studio
MTA telah datang untuk menghadirinya. Semasa ucapannya, Huzur (atba) menyebut
Beacon of Truth dan dengan penuh kasih sayang memuji hasil kerja pelajar
tersebut. Huzur (atba) menyifatkan bagaimana salah seorang daripada mereka berdiri
sebagai penyampai, manakala yang lain naik ke panel dan dengan cara itu,
berusaha mempertahankan agama Islam. Apabila anda memikirkannya, ia adalah luar
biasa. Ia adalah keajaiban Huzur (atba) yang sedang bekerja, namun Huzur (atba)
masih memuji hamba-hambanya!
Pada
tahun 2012, kelas pertama dari Jamia Ahmadiyya UK telah menamatkan pengajian. Huzur
(atba) menghulurkan ijazah mereka. Ramai daripada mereka adalah mereka yang,
tidak lama dahulu, adalah kanak-kanak kecil dan dibesarkan dalam kelas Huzur
(atba). Huzur (atba) akan memberi mereka coklat dengan penuh kasih sayang,
manakala pada kesempatan lain, akan memberi mereka pen. Kadang-kadang, Huzur (at
ba)akan memberi mereka topi dan akan memberitahu mereka untuk mencubanya untuk
memeriksa sama ada saiznya betul. Sesekali, Huzur (atba) akan memakaikannya
untuk kanak-kanak dan berkata, “Jangan pakai seperti ini. Ia harus dipakai
seperti ini, "dan akan menunjukkan kepada mereka sendiri bagaimana mereka
harus dipakai.
Pada
hari itu, kanak-kanak yang Huzur (atba) akan meluruskan dirinya telah
menamatkan pengajian sebagai mubaligh Gerakan Ahmadiyah dalam Islam! Hari itu, Huzur
(atba) sendiri menghulurkan Ijazah Shahid mereka.
Pada
tahun berikutnya, pada tahun 2013, kelas seterusnya menamatkan pengajian. Huzur
(atba) turut menyerikan graduasi mereka. Pada hari itu juga, terdapat
wajah-wajah di kalangan pelajar yang akan ditertawakan musuh, melihat mereka di
dalam kelas Huzur (atba). Abdul Quddus Arif, Musawer Ahmad Shahid, Shahzad
Ahmed, Aqeel Ahmad Kang, Qaasid Muin Ahmad. Asas untuk kemajuan mereka
diletakkan dalam kelas-kelas itu, di mana mereka diajar abjad, bertanya
teka-teki mudah dan soalan asas agama.
Kanak-kanak
inilah yang akan menyanyikan nazm dan taraney [puisi] dengan suara mereka yang
tidak bersalah. Saya tetap menjadi saksi diam untuk semua ini. Jika emosi
gembira boleh menyerang saya, maka orang yang telah memainkan peranan terbesar
di dalamnya pasti terharu dan sungguh-sungguh memuji Allah Yang Maha Kuasa. Huzur
(atba) akan lebih gembira daripada ibu bapa mana-mana yang anaknya terbukti
berjaya. Tetapi siapa yang boleh mengatakan bahawa mereka telah menyaksikan Huzur
(atba) beremosi dengan ini?
Pada
hari itu, pada tamat pengajian mereka, Huzur (atba) sedang mendidik mereka
tentang rahsia masa depan yang berjaya; Huzur (atba) sedang menyerahkan kunci
kemakmuran kepada mereka. Huzur (at ba)memberitahu mereka untuk mempelajari dan
merenungkan Al-Quran dan menyelidiki makna yang berbeza dari ayat-ayatnya. Jika
mereka menemui sebarang makna atau tafsiran baru dalam Al-Quran, maka hendaklah
mereka memberitahu Huzur (atba) tentangnya dan mendapatkannya disahkan olehnya,
selepas itu mereka hendaklah menyebarkannya secara meluas. Huzur (atba) sedang
menuai hasil tanamannya; tanaman yang kita lihat semasa kanak-kanak;
kanak-kanak yang sama yang dilihat musuh dan dijadikan sasaran cemuhan.
Musuh
akan tertawa, tetapi ketetapan ilahi akan menertawakan musuh, berkata, “Apa
yang kamu ketahui? Anda tidak tahu apa-apa! Tidak ada kerja Khalifah yang
dilantik oleh Tuhan tanpa tujuan. Tiada usahanya yang sia-sia!” Pada mulanya,
musuh akan mentertawakan fakta bahawa seorang pakar dalam bidang pertanian
telah dijadikan Khalifah. Mereka terus ketawa, tetapi Hazrat Masihi Mauud (as)
Yang Dijanjikan telah menjelaskan sesuatu kepada kita berkaitan dengan ini.
Tuhan
Yang Maha Kuasa telah mencipta kedua-dua dunia fizikal dan rohani untuk kita,
tetapi kedua-dua dunia berjalan selari antara satu sama lain. Di mana Tuhan
Yang Maha Kuasa telah menyediakan peruntukan untuk kita di dunia rohani, begitu
juga dengan dunia fizikal. Kelaparan fizikal boleh dipuaskan melalui makanan
material, manakala dahaga rohani dapat dihilangkan melalui ibadah.
Begitu
juga halnya dengan pertanian. Ia adalah pengetahuan menyemai benih, menyuburkan
tumbuhan dan membiarkannya bercabang dan bercabang ke luar. Kesejajaran dengan
ini dalam alam rohani telah ditunjukkan dalam bentuk kelas Huzur (atba).
Dalam
satu kelas, seorang pelajar Jamia Ahmadiyah dari Gambia, Abdullah Dibba, yang
kini seorang mubaligh, bertanya sama ada Huzur (atba) masih mempunyai minat
dalam bidang pertanian. Huzur (atba) menjawab, “Sekarang kamu adalah tanamanku.
Bagaimana kamu membuktikan diri kamu di ladang akan menentukan sama ada saya
telah mendapat tuaian yang baik atau tidak.”
Melalui
MTA, berjuta-juta penonton dapat melihat bagaimana Huzur (atba) menanam benih
pendidikan rohani dan selepas itu menyuburkan hasil tuaiannya. Bukan sahaja
dalam kelas, tetapi dalam mulaqat peribadi, Huzur (atba) membebankan mereka
secara rohani. Dia memberi mereka naungan, sementara pada masa lain, mengajar
mereka bagaimana untuk menanggung sinaran cahaya yang sengit.
Apabila
satu tuaian sudah siap, berjuta-juta orang Ahmadi menuai faedahnya, yang paling
hebat ialah mesej Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dan Khalifaaanya. Alhamdulillah!
Sangat
mungkin bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa telah berniat untuk menunjukkan contoh
yang agung ini melalui kepakaran Huzur (atba) dalam bidang pertanian. Jika
tidak, kita semua sedar, kita semua adalah saksi, kita semua berpengalaman dan
kita semua bersedia untuk bersumpah dan mengisytiharkan bahawa Huzur (atba) memiliki
kunci kepada ilmu Al-Quran dan ilmu dunia. Jika ada yang ragu-ragu, maka mereka
boleh mendengar Khutbah Jumaat mingguan Huzur (atba), perbincangannya dengan
pemimpin dunia dan ahli politik, wawancara dengan akhbar, yang kini semuanya
tersedia di YouTube dan media sosial. Bukti semua ada.
Dalam
bercakap tentang kelas, terdapat satu lagi bentuk "kelas" yang
dijalankan oleh Huzur (atba). Sesi tersebut, pelajar membentangkan penyelidikan
mereka kepada Huzur (atba) dan bercakap tentang bidang masing-masing. Kini,
sesi ini juga telah menjadi ciri kekal dalam lawatan Huzur (atba). Para
penyelidik dari Jamaat Ahmadiyah di seluruh dunia bernasib baik untuk membentangkan
penyelidikan mereka sebelum Huzur (atba).
Persidangan
itu unik dengan hak mereka sendiri. Apabila program tersebut sampai ke MTA pada
penghujung lawatan, saya berpeluang menonton perkara yang selalu saya rasa
paling menarik; kelas dengan pelajar penyelidikan. Ia sentiasa menjadi
pengalaman yang menarik dan menaikkan semangat rohani.
Sebagai
contoh, sesetengah pelajar akan menyelidik madu, ada yang akan mendapat
pengalaman dalam penyelidikan sel stem, beberapa dalam arkeologi, beberapa
dalam penyelidikan kanser, ada yang akan mengkaji punca penyakit Alzheimer,
manakala yang lain akan mengikuti pengajian peringkat tinggi dalam
penyelidikan, contohnya, MA, MSc, MPhil dan PhD. Dengan minat dan perhatian
yang tinggi, Huzur (atba) mendengar semua pembentangan mengenai topik tersebut
dan bertanya kepada mereka soalan yang berkaitan dengannya. Tetapi lebih-lebih
lagi ialah Huzur (atba) menerangkan banyak penyelesaian kepada masalah yang
mungkin dihadapi oleh pelajar. Huzur (atba) juga memberitahu mereka tentang
perkara-perkara seperti itu yang mana pelajar harus mengakui bahawa
penyelidikan mereka belum membawa mereka ke sana.
Mengenai
satu pertemuan dengan Huzur (atba), saya secara terbuka menyatakan rasa hairan
saya. Tetapi ketenangan dan kedamaian pada wajah Huzur (atba) diikuti dengan
senyuman yang tenang; senyuman yang memberikan kita semua tujuan. Huzur (atba) berkata:
“Dengan
mendengar mereka, ada kalanya, sesuatu terlintas di fikiran dan jadi, saya sama
ada menyebutnya atau bertanya soalan. Saya tidak mempelajari bidang itu, tetapi
saya tahu sedikit tentang apa yang diperkatakan, jadi saya bertanya soalan saya
atau membuat kenyataan berdasarkan pengetahuan itu."
Walaupun
saya mendengar dengan teliti jawapan Huzur (atba), soalan itu masih kekal dalam
fikiran saya. Kemudian, saya faham, apabila saya merenung tentang kejadian Hazrat
Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan. Dia telah mendengar anak-anaknya berdebat
sama ada harta itu lebih baik atau ilmu, yang mana Hazrat Ahmad (as)
memberitahu mereka, “Baik ilmu, mahupun harta itu lebih baik; Rahmat dan kurnia
Allah adalah yang terbaik!”
Sebagaimana
Tuhan berkenan dengan cara-cara yang rendah hati Hazrat Masih Mau’ud (as),
demikian juga halnya dengan orang yang bersemayam di atas takhta Khilafat, yang
telah dipilih oleh Tuhan sendiri. Dia telah mengurniakan kepada Khalifah
sebahagian besar daripada janji bahawa Dia akan memberinya pengetahuan sekular
dan agama. Jika Khilafah benar-benar merupakan manifestasi dari kemahakuasaan
Allah (dan memang demikian), maka bagaimana mungkin kemahakuasaan Allah tidak
terwujud dalam setiap perkataan dan perbuatan Khalifah.
سُبْحَانَ اللہِ وَبِحَمْدِہِ
سُبْحَانَ اللہِ الْعَظِیْم
“Maha
Suci Allah dengan segala pujian-Nya; Maha Suci Allah yang Maha Besar!”
Apabila
Huzur (atba) dengan baik hati menugaskan saya tanggungjawab semua program MTA,
suatu hari, Huzur (atba) mengarahkan, "Bentuk pasukan yang boleh membantu kamu
dalam kerja." Huzur (atba) memulakan program Penganiayaan, kemudian mengubahnya
menjadi Rahe-Huda. Huzur (atba) kemudiannya memulakan Beacon of Truth, diikuti
dengan program seperti Tarikhi Haqaiq, Fiqhi Masail dan dengan itu, penonton
MTA mula merasakan perubahan dalam kepelbagaian program yang dipersembahkan di
MTA. (Di sini saya harus menjelaskan bahawa mana-mana program di MTA yang
mempunyai apa-apa kebaikan di dalamnya adalah hasil daripada Huzur (atba);
sebarang kekurangan dan kesilapan adalah kesilapan di pihak kami.)
Oleh
itu, Huzur (atba) mula menyemai benih untuk banyak program MTA dan bilangannya
meningkat dengan sangat pesat. Arahan Huzur (atba) untuk membentuk pasukan
adalah dalam latar belakang ini. Baru empat tahun Jamia Ahmadiyah UK
ditubuhkan. Kelas paling senior baru sampai Darja Salisa (tahun keempat). Saya
telah meminta kebenaran daripada Huzur (atba) untuk mendapatkan bantuan
daripada pelajar Jamia. Huzur (atba) memberi izin dengan penuh kasih sayang.
Ansar Bilal Anwar sahib (Mubaligh, Jerman), Musawer Ahmad Shahid Sahib
(Mubaligh, Finland), Abdul Quddus Arif Sahib (Sadr MKA UK dan pensyarah di
Jamia UK), Ayyaz Mahmood Khan Sahib (Mubaligh, Jabatan Pusat Penerbitan dan
Terjemahan), Jeryullah Khan Sahib (Mubaligh, Jerman), Qaasid Muin Ahmad Sahib
(Mubaligh, MTA International), Muhammad Anas Ahmad Sahib (Mubaligh, Markaz),
Sabauz Zafar Sahib (Mubaligh, New Zealand), Mudabbir Din Sahib (Mubaligh, MTA
International), Mustanser Qamar Sahib (Mubaligh, New Zealand), Raza Ahmad Sahib
(Mubaligh, Wilayah London) dan Zafir Mahmood Malik Sahib (Mubaligh, The Review
of Religions) dengan sangat pantas mula memainkan peranan dalam pasukan ini.
Ketika
itu, mereka masih belajar di Jamia. Di satu pihak, program-program di MTA
semakin berkembang dan berkembang hasil daripada kasih sayang dan perhatian Huzur
(atba), manakala di sisi lain, pelajar Jamia sedang dilatih untuk memikul
tanggungjawab tugas-tugas ini. Sementara itu, Huzur (atba) sangat mengetahui di
mana Huzur (atba) akan menanam setiap anak benih dan dari mana ia tumbuh ia
akan menjadi yang paling membuahkan hasil. Para pelajar yang akan mencari
keberkatan Khilafah dari Huzur (atba) dalam sesi, kelas dan mulaqat kini
menyebarkan rahmat itu di kalangan orang ramai dan merupakan sumber rahmat itu
disebarkan secara global.
Semasa
saya menulis baris-baris ini, wajah-wajah yang sangat muda kanak-kanak yang
akan duduk di dalam kelas itu dan bercakap dengan tidak bersalah datang di
depan mata saya. Anak-anak kecil itu pada masa ini bukan sahaja berkhidmat
kepada Jamaat Ahmadiyah, tetapi kepada dunia secara keseluruhannya. Safeeruddin
Qamar (Operator Kamera, MTA International), Tawqeer Mirza (Editor, MTA
International), Faiz Ahmad (Arkitek), Fateh Ahmad (Jurutera Awam), Azhar Ashraf
(Pelajar Perubatan), Tasweer Ahmad (Pelajar Perubatan), Danish Ahmad dan ramai
lagi wajah muda yang datang dan pergi di hadapan mata saya. Mereka adalah
anak-anak yang telah duduk di hadapan Huzur (atba) dari usia yang sangat muda
dan merupakan penerima rahmat Khilafah.
Saya
mendapat berkat kerana dapat melihat mereka menyebarkan berkat itu ke seluruh
dunia. 17 tahun telah berlalu dengan saya berdiri diam dan menyaksikan semua
ini. Terdapat banyak perkara yang saya tidak dapat memahami dan tidak mempunyai
keberanian untuk bertanya. Setiap hari, terdapat beribu-ribu surat menunggu
untuk dibaca oleh Huzur (atba). Surat-surat itu termasuk surat-surat yang
ditulis oleh orang-orang yang terdesak untuk berkongsi kegembiraan dan
kebahagiaan mereka dengan Huzur (atba), tetapi kebanyakannya mengandungi
surat-surat yang ditulis dalam keadaan terdesak oleh orang-orang yang sangat
bimbang dan cemas.
Setiap
hari, Huzur (atba) membaca surat yang berkaitan dengan nenek seseorang yang
jatuh dan patah tulang, jangkitan dada datuk seseorang, kegagalan dalam
peperiksaan, kehilangan pekerjaan, gangguan rumah tangga dan keganasan,
ketidaktaatan pasangan dan anak-anak dan penyakit yang tidak dapat diubati.
Surat-surat itu menanggung kesakitan dan penderitaan ramai Ahmadi dan bukan
Ahmadi. Kemudian, terdapat isu-isu pentadbiran, contohnya, sekatan kerajaan
untuk membina masjid, bantahan oleh penduduk tempatan untuk membina masjid,
polis tempatan menangkap Ahmadiyah tanpa alasan yang logik atau mati syahid
seorang Ahmadi atas dasar mereka percaya kepada Imamah akhir zaman.
Ini
hanyalah contoh pengalaman Huzur (atba) pada purata hari. Jika tidak, memang
banyak lagi yang Huzur (atba) doakan dan perlu selesaikan. Setelah membaca
surat seperti itu, Huzur (atba) menghadiri kelas kami, tetapi wajah Huzur (atba)
sentiasa menunjukkan senyuman yang memancar yang memberikan kami kemesraan dan
keselesaan.
Seorang
pemerhati mungkin berfikir bahawa ketenangan dan kelonggaran seperti itu hanya
boleh dilakukan jika jadual Huzur (atba) sepanjang hari adalah semata-mata
untuk menghadiri kelas itu, mengimami solat lima waktu dan tidak lebih. Tetapi
dunia tidak sedar bahawa jiwa ini adalah jiwa yang paling terbeban di muka
Bumi! Dalam kecintaan mereka kepada Huzur (atba), orang secara terbuka
menyatakan kesakitan dan kesedihan mereka dan meletakkan perasaan mereka di
ambang pintunya! Ada yang memberitahu Huzur (atba)tentang kes-kes mereka dalam
qaza dan umur-e-ama dan bagaimana mereka menuntut keadilan, ada yang meminta
doa daripada Huzur (atba), ada yang memohon ampun Huzur (atba) kerana merancang
menentang sistem Jamaat, yang lain memohon ampun kerana membuat Huzur (atba) tidak
menyenangkan, manakala pihak lawan menggesa untuk tidak memaafkan pihak lain,
jika keadilan tidak akan dilaksanakan.
Di
samping itu, Huzur (atba) terus menghasilkan penyelesaian untuk isu pentadbiran
Jamaat. Selain itu, tanggungjawab untuk setiap keputusan yang dibuatnya
terletak padanya, yang mana Huzur (atba) bertanggungjawab hanya kepada Allah. Huzur
(atba) mengimami solat, memasuki dunia menghadapi masalah semua orang dan
memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah itu, tetapi saat dia melangkah
masuk ke dalam dewan untuk kelas dengan Waqifeen-e-Nau, senyumannya menerangi
suasana! Dia duduk dan bercakap dengan kanak-kanak, menjawab apa-apa soalan
yang mereka ada, bertanya tentang saudara-mara pelajar sama ada pembedahan
mereka berjaya dan sama ada mereka pulih, sambil bertanya kepada orang lain
sama ada peperiksaan mereka - yang mereka katakan akan mereka lalui - berjaya.
Jika
Huzoor (atba) memerhatikan seseorang memakai pakaian yang sesuai dengan musim
panas pada musim sejuk, Huzur (atba) bertanya sama ada mereka tidak sejuk dalam
pakaian sedemikian. Sepanjang semua ini, peserta dan penganjur sentiasa asyik
berada di dalam kelas. Seandainya kita sentiasa ingat doa ini pada saat-saat
seperti ini:
اَللّٰھُمَّ اَیِّدْ اِمَامَنَا
بِرُوْحِ الْقُدُسِ
(Ya
Allah, kuatkanlah tangan Imam kami dengan semangat kesucian!)
Jika
kita tidak mampu melakukan apa-apa lagi, maka ini adalah yang paling sedikit
yang boleh kita lakukan kerana hanya Allah yang dapat menghilangkan kesusahan
dan kesakitan Huzur (atba). Hanya hasil daripada kepercayaan sepenuhnya kepada
Allah bahawa walaupun penderitaan dan kesakitan yang menimpa orang di
hadapan-Nya, keutamaan Huzur (atba) tetap menjadi sentimen kita, kesejahteraan
kita dan kebaikan kita.
Semoga
Allah menjadikannya supaya setiap kali kita melihat Huzur (atba), sama ada
secara peribadi atau di skrin, intipati bait-bait berikut kekal dalam fikiran
kita:
دعا کرو کہ سروں پر رہے وہ
ابرِ کرم
دلوں میں نور کی جو کھیتیاں
اگاتا ہے
(Berdoalah
agar naungan Rahmat kekal atas kami, yang menumbuhkan ladang nur [cahaya] dalam
hati kami)
دعا کرو وہ شجر عمر بھر رہے
قائم وہ جس کے سائے میں ہر شخص چین پاتا ہے
(Berdoalah
agar pohon itu berdiri tegak untuk selama-lamanya, di bawah naungan setiap
manusia mencapai ketenangan)
دعا کرو کہ نہ آنچ آئے اُس
کے سر پہ کبھی
جو سب کو پیار سے اپنے گلے
لگاتا ہے
(Berdoalah
supaya dia tidak ditimpa kesusahan selama-lamanya; Dia, yang dengan penuh kasih
memeluk setiap orang)
دعا کرو وہ خزانہ کبھی نہ ہو
خالی
جو غم نصیب غریبوں کے کام آتا
ہے
(Berdoalah
agar harta karun itu tidak pernah hilang, yang memberi manfaat kepada orang
yang tidak bersalah dan menderita)
دعا کرو کہ نہ گہنائے تا ابد
وہ چاند
جو ظلمتوں میں دئیے پیار کے
جلاتا ہے
(Berdoalah
agar bulan itu tidak pernah melihat gerhana, yang menyalakan api cinta di
kedalaman kegelapan)
دعا کرو کہ وہ پرچم سدا بلند
رہے
خدا کے دیں کی طرف جو ہمیں
بلاتا ہے
(Berdoa
agar bendera tidak pernah berhenti berkibar di langit, yang menyeru kita menuju
agama Tuhan yang benar)
Comments
Post a Comment