AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 6 (Memupuk masa depan) - Bahagian II

                                                                    AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 6 (Memupuk masa depan) - Bahagian II

                                4hb September 2020

                                Asif M Basit

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Selaras dengan topik yang sama, saya merasakan bahawa saya harus menyebut sesuatu yang sentiasa menaikkan semangat saya secara rohani. Kelas dengan Huzur (atba) bermula pada Oktober 2003. Anak-anak kecil akan menghadiri kelas tersebut. Mereka akan bertanya soalan yang tidak bersalah, menceritakan jenaka yang tidak bersalah dan Huzur (atba) akan menjawab soalan mereka dan menceritakan jenaka, cukup mudah untuk mereka fahami. Huzur atba akan mengajar mereka abjad dan pelajaran lain yang berkaitan dengannya dan bertanya teka-teki mudah yang boleh mereka jawab.

Matahari Khilafah Kelima baru sahaja terbit ketika itu. Mereka yang menentang Jamaat yang telah melihat mimpi kehancuran Jamaat selepas Khilafah Keempat, Auzubillah min zalik, baru mula memahami apa yang telah berlaku. Setelah memerhatikan bermulanya Khilafah Kelima dan kekuatan Khilafat-e-Ahmadiyya yang seterusnya, mulut para penentang dibiarkan tertutup.

Walau bagaimanapun, keputusasaan mereka menyebabkan mereka membongkok lebih rendah dalam pencerobohan. Kedalaman watak dan keperibadian Hazrat Khalifatul Masih V (atba) masih belum kelihatan kepada sesiapa pun. (Kebenarannya ialah sehingga hari ini, tiada siapa yang dapat memahami sepenuhnya kedalaman keperibadiannya, sama ada Ahmadi atau bukan Ahmadi. Ini, saya katakan, pertama sekali, bagi pihak saya sendiri.)

Dalam kebencian dan kedengkian mereka, musuh telah mula menjadikan pelbagai aspek akhlak mulia Huzur (atba) sebagai sasaran ejekan dan celaan. Mereka akan mengejek gayanya bercakap, mengejek khutbahnya dan apabila kelas bermula, mereka mula mengejek kelas itu dengan berkata, “Teruskan! Teruskan mengajar anak-anak ABC mereka! Bagaimana kamu akan memberi petunjuk kepada Umat Islam!” (Tuhan melarang!)

Huzur (atba) nekad! Saya pasti bahawa kita tidak menyedari banyak komen yang dibuat pada masa itu. Walau bagaimanapun, izinkan saya untuk mengatakan bahawa sejauh pengalaman saya, setiap kali ombak bertembung dengan stesen Huzur (atba) yang besar dan kukuh, ia telah menjadi tidak berguna kerana Huzur (atba) tetap teguh dan tidak berganjak pada setiap serangan. Dia kekal tidak berganjak ketika itu dan terus kekal sehingga hari ini. Huzur (atba) menyerap kekuatan setiap serangan, namun dia tidak berganjak sedikit pun dari kedudukannya, sehingga dia melindungi orang ramai Ahmadi yang berdiri di belakangnya! Saya juga tidak mendakwa telah memerhatikan keadaan hatinya, dan sesiapa pun tidak boleh melakukannya.

Setiap kali kita dilanda kesedihan dan kebimbangan, kita segera menulis surat kepada pemimpin yang kita kasihi atau bercakap dengannya secara peribadi. Sama seperti kanak-kanak, kami segera berlari kepadanya dan hampir berkata, "Orang itu mengatakan sesuatu yang sangat menyakitkan saya!" atau, "Saya mempunyai masalah yang perlu saya kongsikan dengan anda" atau, "Saudara saya sedang sakit teruk dan memerlukan doa anda" atau, "Saya sangat bimbang tentang kesejahteraan saya" dsb. Kita semua lupa bahawa untuk lelaki ini , tidak ada orang lain yang dapat dia berkongsi kesakitan dan keperitan untuk meringankan bebannya. Dia adalah orang yang berjaga-jaga untuk semua orang dan hanya menangis di hadapan Tuhannya, yang melantiknya sebagai Imam bagi umat Tuhan yang terakhir.

Oleh itu, Huzur (atba) tidak hanya menghadapi serangan yang kita perhatikan di Internet atau media sosial. Hanya Tuhan yang tahu apa lagi yang ditulis oleh musuh dan orang munafik kepada Huzur (atba) dalam surat tanpa nama mereka. Walau apa pun, penglihatannya mengatasi serangan kecil dan remeh yang datang kepadanya!

Pihak lawan telah mula melemparkan kata-kata kasar dan mengejek kelas-kelas tersebut, tetapi walaupun tugas-tugas luar biasa lain yang Huzur (atba) telah dilantik, Huzur (atba) akan duduk bersama kanak-kanak bertuah itu hampir setiap minggu, kadang-kadang mengajar mereka abjad, sementara pada masa lain bertanyakan teka-teki mudah kepada mereka.

Dalam bab sebelum ini, saya telah menunjukkan bagaimana penglihatan kita tidak dapat melihat ufuk yang dipandang oleh Huzur (atba). Kanak-kanak itu mula membesar dan dengan masa, mereka mula menghadiri kelas yang dikenali sebagai Gulshan-e-Waqf-e-Nau Atfal, selepas itu anak-anak yang lebih tua (yang tidak lagi kekal kanak-kanak) mula menghadiri Gulshan-e-Waqf-e-Nau Khuddam dan duduk di hadapan Huzur (atba) mereka yang dikasihi.

Kemudian, dari kalangan mereka yang menghadiri kelas itu, ada yang mula menjadi penerima cinta Huzur (atba) yang tidak berkesudahan di Tulaba Jamia ke Sath Nashist. Kanak-kanak yang mula belajar ABC mereka dengan Huzur (atba) dan mendapati sukar untuk bercakap dalam bahasa Urdu, kini, dalam nashist (duduk), bercakap dengan Huzur (atba) dalam bahasa Urdu. Kebanyakan mereka kini dapat menyampaikan ucapan dalam bahasa Urdu sebelum Huzur (atba). Terdapat cahaya istimewa yang diberikan Tuhan dalam ucapan mereka, yang dapat dilihat dengan mudah oleh penonton. Warna yang paling nyata dalam cahaya itu adalah warna inspirasi daripada cinta dan perhatian Huzur. Ia adalah sinar cahaya yang sama yang satu hari menembusi hati saya.

Saya telah meminta kebenaran daripada Huzur (atba) untuk memulakan program MTA untuk belia Jamaat yang akan dikendalikan oleh pelajar Jamia Ahmadiyah, yang akan menjawab soalan pemuda itu. Sebenarnya, belia akan menjawab soalan belia dan kami mendapati ia adalah pendekatan terbaik untuk menjawab soalan generasi muda dalam fikiran mereka. Tanpa jeda, Huzur (atba) segera menjawab, “Sudah tentu! Apa yang menghentikan awak?"

Kenyataan sedemikian, dengan kelulusan penuh Huzur (atba), meningkatkan usaha yang paling kecil. Pengalaman saya ialah jika cadangan tidak dipenuhi dengan kebenaran atau keredaan penuh Huzur (atba), maka idea itu harus diketepikan. Walaupun cadangan itu dipenuhi dengan jawapan seperti, “Baiklah. Lakukan dan lihat apa yang berlaku”, pemikiran kedua harus diberikan kepada idea itu.

Pada mulanya, selepas maklum balas sedemikian, saya fikir saya harus meneruskan idea itu dalam apa jua keadaan. Dalam semua situasi itu, cadangan saya selalu mengakibatkan bencana atau sangat dekat dengannya. Keredaan Huzur (atba) hanya dipenuhi dengan cadangan yang bertuah, pada waktu yang bertuah, pada satu jam yang diberkati Allah dan itu menjadi jelas dari nada dan ekspresi Huzur (atba).

Oleh itu, dengan kelulusan motivasi Huzur (atba) kami mula merancang program ini. Di samping persiapan, nama program itu sedang dipertimbangkan. Apa sahaja nama yang terlintas di fikiran akan dicatat. Apabila senarai nama yang dicadangkan telah disediakan, saya menyampaikannya kepada Huzur (atba) semasa mulaqat untuk bimbingan dan kelulusan. Huzur (atba) meluluskan nama itu sebagai "Beacon of Truth".

Masa untuk rakaman tiba; terdapat tiga bahagian di set dengan tirai berwarna berbeza sebagai latar belakang. Dalam persediaan mudah itu, rakaman pertama berlaku. Mansoor Ahmad Clarke Sahib (Mubaligh, Wilayah London) menyampaikan program tersebut, manakala Ayyaz Mahmood Khan Sahib (Mubaligh, Jabatan Pusat Penerbitan dan Terjemahan), Qaasid Muin Ahmad Sahib (Mubaligh, MTA International) dan Shahzad Ahmed Sahib (Mubaligh, The Review of Agama) duduk di panel. Ketika itu, mereka semua adalah pelajar Jamia Ahmadiyah UK.

Masa untuk rakaman tiba dan saya pergi dan duduk di bilik kawalan. Semasa saya mengintip skrin dan melihat wajah-wajah muda itu, gelombang emosi melanda saya. Mata saya menjadi penuh dengan air mata. Saya teringat hari ketika Mansoor Clarke hanyalah seorang anak kecil dan akan pergi dari Birmingham bersama ibunya untuk menghadiri setiap kelas. Dia tidak boleh membaca bahasa Urdu dan oleh itu, sebelum setiap kelas, dia akan membaca teks apa yang hendak dibacanya dalam bahasa Urdu tetapi ditulis dalam teks bahasa Inggeris. Ibunya akan menghubungi saya beberapa hari sebelum kelas menyatakan kebimbangannya, mengatakan bahawa dia tidak menyediakan bahagiannya dengan betul dan tidak pasti sama ada dia boleh bercakap. Jadi, dia akan mencadangkan supaya dia tinggal di rumah tamu berhampiran supaya dia boleh fokus dengan betul.

Saya juga teringat Qaasid Muin muda, ketika dia duduk di kelas Huzur (atba) pada usia 12 atau 13 tahun. Dalam satu kelas, Huzur (atba) bertanya kepada anak-anak siapa yang mereka kenali dalam gambar tertentu yang dipaparkan di skrin. Apabila Huzur (atba) bertanya tentang seorang sahabat Hazrat Khalifatul Masih II (ra), tiada siapa yang dapat menjawab, tetapi Qaasid mengangkat tangannya dan menjawab bahawa itu adalah Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra). Huzur (atba) bertanya kepada budak kecil itu, “Kamal kar diya hei! (Sangat mengagumkan!) Bagaimana anda berjaya mengenalinya?”

Tetapi hari ini, benih yang Huzur (atba) telah disemai sendiri; benih yang Huzur (atba) telah dipupuk sendiri melalui kelas dan mulaqat peribadi; mereka yang Huzur (atba) bangkitkan sendiri kini bersedia untuk menerima sebarang serangan demi agama mereka. Di mana mereka, yang mengejek dan mempersendakan kelas-kelas itu! Keputusan ilahi Tuhan telah menutup mulut para penentang dengan cara yang luar biasa!

Bukankah kanak-kanak ini yang akan diajar ABC mereka oleh seorang guru yang bijak! Bukankah kanak-kanak ini yang akan cuba menguraikan teka-teki mudah yang ditanya oleh seorang pemimpin yang berpandangan jauh! Kanak-kanak inilah yang akan menerima berkotak-kotak makanan daripada Valiullah (insan Tuhan) yang sederhana, namun bertaraf tinggi dan akan pulang ke rumah dan makan bersama keluarga mereka, yang menikmati setiap suapan, percaya bahawa ia adalah tabarruk (diberkati)! Malah pada tindakan tidak bersalah seperti itu, pihak lawan ketawa dan mengejek kami.

Tetapi lihat, bagaimana jadual telah berubah! Anda masih tidak dapat memahami apa yang telah berlaku dan hilang dalam kedalaman kegelapan. Sejarah belum bersedia menerima anda! Tetapi di sini, setiap hari, kita mencipta sejarah dan sejarah akan menjadi saksi bahawa setiap hari dan setiap malam, bukan satu, tetapi banyak suar kebenaran yang dinyalakan.

Akhirnya, apabila program itu telah direkodkan, satu salinan telah dihantar kepada Huzur (atba) untuk bimbingan dan kelulusan. Dengan berbesar hati, Huzur atba meluluskan program tersebut. Tetapi keanggunan Huzur (atba) tidak mengenal batas! Berhubung dengan beberapa kerja, saya berada di Universiti Cambridge, apabila saya menerima panggilan daripada Zaheer Ahmad Khan Sahib (Pensyarah, Jamia Ahmadiyah UK). Dia memberitahu saya bahawa dia baru sahaja mulaqat dengan Huzur (atba), di mana Huzur (atba) dengan penuh kasih sayang menunjukkan rakaman pertama program itu dengan penuh rasa bangga. Huzur (atba) sendiri menghidupkan pemain DVD dan kemudian memajukan program itu ke tempat yang berbeza. Huzur (atba) akan memberitahunya dengan penuh kasih sayang bagaimana pelajar-pelajar telah melakukan yang luar biasa.

Pada tahun yang sama, Forum MTA tahunan berlangsung di mana ramai wakil asing studio MTA telah datang untuk menghadirinya. Semasa ucapannya, Huzur (atba) menyebut Beacon of Truth dan dengan penuh kasih sayang memuji hasil kerja pelajar tersebut. Huzur (atba) menyifatkan bagaimana salah seorang daripada mereka berdiri sebagai penyampai, manakala yang lain naik ke panel dan dengan cara itu, berusaha mempertahankan agama Islam. Apabila anda memikirkannya, ia adalah luar biasa. Ia adalah keajaiban Huzur (atba) yang sedang bekerja, namun Huzur (atba) masih memuji hamba-hambanya!

Pada tahun 2012, kelas pertama dari Jamia Ahmadiyya UK telah menamatkan pengajian. Huzur (atba) menghulurkan ijazah mereka. Ramai daripada mereka adalah mereka yang, tidak lama dahulu, adalah kanak-kanak kecil dan dibesarkan dalam kelas Huzur (atba). Huzur (atba) akan memberi mereka coklat dengan penuh kasih sayang, manakala pada kesempatan lain, akan memberi mereka pen. Kadang-kadang, Huzur (at ba)akan memberi mereka topi dan akan memberitahu mereka untuk mencubanya untuk memeriksa sama ada saiznya betul. Sesekali, Huzur (atba) akan memakaikannya untuk kanak-kanak dan berkata, “Jangan pakai seperti ini. Ia harus dipakai seperti ini, "dan akan menunjukkan kepada mereka sendiri bagaimana mereka harus dipakai.

Pada hari itu, kanak-kanak yang Huzur (atba) akan meluruskan dirinya telah menamatkan pengajian sebagai mubaligh Gerakan Ahmadiyah dalam Islam! Hari itu, Huzur (atba) sendiri menghulurkan Ijazah Shahid mereka.

Pada tahun berikutnya, pada tahun 2013, kelas seterusnya menamatkan pengajian. Huzur (atba) turut menyerikan graduasi mereka. Pada hari itu juga, terdapat wajah-wajah di kalangan pelajar yang akan ditertawakan musuh, melihat mereka di dalam kelas Huzur (atba). Abdul Quddus Arif, Musawer Ahmad Shahid, Shahzad Ahmed, Aqeel Ahmad Kang, Qaasid Muin Ahmad. Asas untuk kemajuan mereka diletakkan dalam kelas-kelas itu, di mana mereka diajar abjad, bertanya teka-teki mudah dan soalan asas agama.

Kanak-kanak inilah yang akan menyanyikan nazm dan taraney [puisi] dengan suara mereka yang tidak bersalah. Saya tetap menjadi saksi diam untuk semua ini. Jika emosi gembira boleh menyerang saya, maka orang yang telah memainkan peranan terbesar di dalamnya pasti terharu dan sungguh-sungguh memuji Allah Yang Maha Kuasa. Huzur (atba) akan lebih gembira daripada ibu bapa mana-mana yang anaknya terbukti berjaya. Tetapi siapa yang boleh mengatakan bahawa mereka telah menyaksikan Huzur (atba) beremosi dengan ini?

Pada hari itu, pada tamat pengajian mereka, Huzur (atba) sedang mendidik mereka tentang rahsia masa depan yang berjaya; Huzur (atba) sedang menyerahkan kunci kemakmuran kepada mereka. Huzur (at ba)memberitahu mereka untuk mempelajari dan merenungkan Al-Quran dan menyelidiki makna yang berbeza dari ayat-ayatnya. Jika mereka menemui sebarang makna atau tafsiran baru dalam Al-Quran, maka hendaklah mereka memberitahu Huzur (atba) tentangnya dan mendapatkannya disahkan olehnya, selepas itu mereka hendaklah menyebarkannya secara meluas. Huzur (atba) sedang menuai hasil tanamannya; tanaman yang kita lihat semasa kanak-kanak; kanak-kanak yang sama yang dilihat musuh dan dijadikan sasaran cemuhan.

Musuh akan tertawa, tetapi ketetapan ilahi akan menertawakan musuh, berkata, “Apa yang kamu ketahui? Anda tidak tahu apa-apa! Tidak ada kerja Khalifah yang dilantik oleh Tuhan tanpa tujuan. Tiada usahanya yang sia-sia!” Pada mulanya, musuh akan mentertawakan fakta bahawa seorang pakar dalam bidang pertanian telah dijadikan Khalifah. Mereka terus ketawa, tetapi Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah menjelaskan sesuatu kepada kita berkaitan dengan ini.

Tuhan Yang Maha Kuasa telah mencipta kedua-dua dunia fizikal dan rohani untuk kita, tetapi kedua-dua dunia berjalan selari antara satu sama lain. Di mana Tuhan Yang Maha Kuasa telah menyediakan peruntukan untuk kita di dunia rohani, begitu juga dengan dunia fizikal. Kelaparan fizikal boleh dipuaskan melalui makanan material, manakala dahaga rohani dapat dihilangkan melalui ibadah.

Begitu juga halnya dengan pertanian. Ia adalah pengetahuan menyemai benih, menyuburkan tumbuhan dan membiarkannya bercabang dan bercabang ke luar. Kesejajaran dengan ini dalam alam rohani telah ditunjukkan dalam bentuk kelas Huzur (atba).

Dalam satu kelas, seorang pelajar Jamia Ahmadiyah dari Gambia, Abdullah Dibba, yang kini seorang mubaligh, bertanya sama ada Huzur (atba) masih mempunyai minat dalam bidang pertanian. Huzur (atba) menjawab, “Sekarang kamu adalah tanamanku. Bagaimana kamu membuktikan diri kamu di ladang akan menentukan sama ada saya telah mendapat tuaian yang baik atau tidak.”

Melalui MTA, berjuta-juta penonton dapat melihat bagaimana Huzur (atba) menanam benih pendidikan rohani dan selepas itu menyuburkan hasil tuaiannya. Bukan sahaja dalam kelas, tetapi dalam mulaqat peribadi, Huzur (atba) membebankan mereka secara rohani. Dia memberi mereka naungan, sementara pada masa lain, mengajar mereka bagaimana untuk menanggung sinaran cahaya yang sengit.

Apabila satu tuaian sudah siap, berjuta-juta orang Ahmadi menuai faedahnya, yang paling hebat ialah mesej Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dan Khalifaaanya. Alhamdulillah!

Sangat mungkin bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa telah berniat untuk menunjukkan contoh yang agung ini melalui kepakaran Huzur (atba) dalam bidang pertanian. Jika tidak, kita semua sedar, kita semua adalah saksi, kita semua berpengalaman dan kita semua bersedia untuk bersumpah dan mengisytiharkan bahawa Huzur (atba) memiliki kunci kepada ilmu Al-Quran dan ilmu dunia. Jika ada yang ragu-ragu, maka mereka boleh mendengar Khutbah Jumaat mingguan Huzur (atba), perbincangannya dengan pemimpin dunia dan ahli politik, wawancara dengan akhbar, yang kini semuanya tersedia di YouTube dan media sosial. Bukti semua ada.

Dalam bercakap tentang kelas, terdapat satu lagi bentuk "kelas" yang dijalankan oleh Huzur (atba). Sesi tersebut, pelajar membentangkan penyelidikan mereka kepada Huzur (atba) dan bercakap tentang bidang masing-masing. Kini, sesi ini juga telah menjadi ciri kekal dalam lawatan Huzur (atba). Para penyelidik dari Jamaat Ahmadiyah di seluruh dunia bernasib baik untuk membentangkan penyelidikan mereka sebelum Huzur (atba).

Persidangan itu unik dengan hak mereka sendiri. Apabila program tersebut sampai ke MTA pada penghujung lawatan, saya berpeluang menonton perkara yang selalu saya rasa paling menarik; kelas dengan pelajar penyelidikan. Ia sentiasa menjadi pengalaman yang menarik dan menaikkan semangat rohani.

Sebagai contoh, sesetengah pelajar akan menyelidik madu, ada yang akan mendapat pengalaman dalam penyelidikan sel stem, beberapa dalam arkeologi, beberapa dalam penyelidikan kanser, ada yang akan mengkaji punca penyakit Alzheimer, manakala yang lain akan mengikuti pengajian peringkat tinggi dalam penyelidikan, contohnya, MA, MSc, MPhil dan PhD. Dengan minat dan perhatian yang tinggi, Huzur (atba) mendengar semua pembentangan mengenai topik tersebut dan bertanya kepada mereka soalan yang berkaitan dengannya. Tetapi lebih-lebih lagi ialah Huzur (atba) menerangkan banyak penyelesaian kepada masalah yang mungkin dihadapi oleh pelajar. Huzur (atba) juga memberitahu mereka tentang perkara-perkara seperti itu yang mana pelajar harus mengakui bahawa penyelidikan mereka belum membawa mereka ke sana.

Mengenai satu pertemuan dengan Huzur (atba), saya secara terbuka menyatakan rasa hairan saya. Tetapi ketenangan dan kedamaian pada wajah Huzur (atba) diikuti dengan senyuman yang tenang; senyuman yang memberikan kita semua tujuan. Huzur (atba) berkata:

“Dengan mendengar mereka, ada kalanya, sesuatu terlintas di fikiran dan jadi, saya sama ada menyebutnya atau bertanya soalan. Saya tidak mempelajari bidang itu, tetapi saya tahu sedikit tentang apa yang diperkatakan, jadi saya bertanya soalan saya atau membuat kenyataan berdasarkan pengetahuan itu."

Walaupun saya mendengar dengan teliti jawapan Huzur (atba), soalan itu masih kekal dalam fikiran saya. Kemudian, saya faham, apabila saya merenung tentang kejadian Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan. Dia telah mendengar anak-anaknya berdebat sama ada harta itu lebih baik atau ilmu, yang mana Hazrat Ahmad (as) memberitahu mereka, “Baik ilmu, mahupun harta itu lebih baik; Rahmat dan kurnia Allah adalah yang terbaik!”

Sebagaimana Tuhan berkenan dengan cara-cara yang rendah hati Hazrat Masih Mau’ud (as), demikian juga halnya dengan orang yang bersemayam di atas takhta Khilafat, yang telah dipilih oleh Tuhan sendiri. Dia telah mengurniakan kepada Khalifah sebahagian besar daripada janji bahawa Dia akan memberinya pengetahuan sekular dan agama. Jika Khilafah benar-benar merupakan manifestasi dari kemahakuasaan Allah (dan memang demikian), maka bagaimana mungkin kemahakuasaan Allah tidak terwujud dalam setiap perkataan dan perbuatan Khalifah.

سُبْحَانَ اللہِ وَبِحَمْدِہِ سُبْحَانَ اللہِ الْعَظِیْم

“Maha Suci Allah dengan segala pujian-Nya; Maha Suci Allah yang Maha Besar!”

Apabila Huzur (atba) dengan baik hati menugaskan saya tanggungjawab semua program MTA, suatu hari, Huzur (atba) mengarahkan, "Bentuk pasukan yang boleh membantu kamu dalam kerja." Huzur (atba) memulakan program Penganiayaan, kemudian mengubahnya menjadi Rahe-Huda. Huzur (atba) kemudiannya memulakan Beacon of Truth, diikuti dengan program seperti Tarikhi Haqaiq, Fiqhi Masail dan dengan itu, penonton MTA mula merasakan perubahan dalam kepelbagaian program yang dipersembahkan di MTA. (Di sini saya harus menjelaskan bahawa mana-mana program di MTA yang mempunyai apa-apa kebaikan di dalamnya adalah hasil daripada Huzur (atba); sebarang kekurangan dan kesilapan adalah kesilapan di pihak kami.)

Oleh itu, Huzur (atba) mula menyemai benih untuk banyak program MTA dan bilangannya meningkat dengan sangat pesat. Arahan Huzur (atba) untuk membentuk pasukan adalah dalam latar belakang ini. Baru empat tahun Jamia Ahmadiyah UK ditubuhkan. Kelas paling senior baru sampai Darja Salisa (tahun keempat). Saya telah meminta kebenaran daripada Huzur (atba) untuk mendapatkan bantuan daripada pelajar Jamia. Huzur (atba) memberi izin dengan penuh kasih sayang. Ansar Bilal Anwar sahib (Mubaligh, Jerman), Musawer Ahmad Shahid Sahib (Mubaligh, Finland), Abdul Quddus Arif Sahib (Sadr MKA UK dan pensyarah di Jamia UK), Ayyaz Mahmood Khan Sahib (Mubaligh, Jabatan Pusat Penerbitan dan Terjemahan), Jeryullah Khan Sahib (Mubaligh, Jerman), Qaasid Muin Ahmad Sahib (Mubaligh, MTA International), Muhammad Anas Ahmad Sahib (Mubaligh, Markaz), Sabauz Zafar Sahib (Mubaligh, New Zealand), Mudabbir Din Sahib (Mubaligh, MTA International), Mustanser Qamar Sahib (Mubaligh, New Zealand), Raza Ahmad Sahib (Mubaligh, Wilayah London) dan Zafir Mahmood Malik Sahib (Mubaligh, The Review of Religions) dengan sangat pantas mula memainkan peranan dalam pasukan ini.

Ketika itu, mereka masih belajar di Jamia. Di satu pihak, program-program di MTA semakin berkembang dan berkembang hasil daripada kasih sayang dan perhatian Huzur (atba), manakala di sisi lain, pelajar Jamia sedang dilatih untuk memikul tanggungjawab tugas-tugas ini. Sementara itu, Huzur (atba) sangat mengetahui di mana Huzur (atba) akan menanam setiap anak benih dan dari mana ia tumbuh ia akan menjadi yang paling membuahkan hasil. Para pelajar yang akan mencari keberkatan Khilafah dari Huzur (atba) dalam sesi, kelas dan mulaqat kini menyebarkan rahmat itu di kalangan orang ramai dan merupakan sumber rahmat itu disebarkan secara global.

Semasa saya menulis baris-baris ini, wajah-wajah yang sangat muda kanak-kanak yang akan duduk di dalam kelas itu dan bercakap dengan tidak bersalah datang di depan mata saya. Anak-anak kecil itu pada masa ini bukan sahaja berkhidmat kepada Jamaat Ahmadiyah, tetapi kepada dunia secara keseluruhannya. Safeeruddin Qamar (Operator Kamera, MTA International), Tawqeer Mirza (Editor, MTA International), Faiz Ahmad (Arkitek), Fateh Ahmad (Jurutera Awam), Azhar Ashraf (Pelajar Perubatan), Tasweer Ahmad (Pelajar Perubatan), Danish Ahmad dan ramai lagi wajah muda yang datang dan pergi di hadapan mata saya. Mereka adalah anak-anak yang telah duduk di hadapan Huzur (atba) dari usia yang sangat muda dan merupakan penerima rahmat Khilafah.

Saya mendapat berkat kerana dapat melihat mereka menyebarkan berkat itu ke seluruh dunia. 17 tahun telah berlalu dengan saya berdiri diam dan menyaksikan semua ini. Terdapat banyak perkara yang saya tidak dapat memahami dan tidak mempunyai keberanian untuk bertanya. Setiap hari, terdapat beribu-ribu surat menunggu untuk dibaca oleh Huzur (atba). Surat-surat itu termasuk surat-surat yang ditulis oleh orang-orang yang terdesak untuk berkongsi kegembiraan dan kebahagiaan mereka dengan Huzur (atba), tetapi kebanyakannya mengandungi surat-surat yang ditulis dalam keadaan terdesak oleh orang-orang yang sangat bimbang dan cemas.

Setiap hari, Huzur (atba) membaca surat yang berkaitan dengan nenek seseorang yang jatuh dan patah tulang, jangkitan dada datuk seseorang, kegagalan dalam peperiksaan, kehilangan pekerjaan, gangguan rumah tangga dan keganasan, ketidaktaatan pasangan dan anak-anak dan penyakit yang tidak dapat diubati. Surat-surat itu menanggung kesakitan dan penderitaan ramai Ahmadi dan bukan Ahmadi. Kemudian, terdapat isu-isu pentadbiran, contohnya, sekatan kerajaan untuk membina masjid, bantahan oleh penduduk tempatan untuk membina masjid, polis tempatan menangkap Ahmadiyah tanpa alasan yang logik atau mati syahid seorang Ahmadi atas dasar mereka percaya kepada Imamah akhir zaman.

Ini hanyalah contoh pengalaman Huzur (atba) pada purata hari. Jika tidak, memang banyak lagi yang Huzur (atba) doakan dan perlu selesaikan. Setelah membaca surat seperti itu, Huzur (atba) menghadiri kelas kami, tetapi wajah Huzur (atba) sentiasa menunjukkan senyuman yang memancar yang memberikan kami kemesraan dan keselesaan.

Seorang pemerhati mungkin berfikir bahawa ketenangan dan kelonggaran seperti itu hanya boleh dilakukan jika jadual Huzur (atba) sepanjang hari adalah semata-mata untuk menghadiri kelas itu, mengimami solat lima waktu dan tidak lebih. Tetapi dunia tidak sedar bahawa jiwa ini adalah jiwa yang paling terbeban di muka Bumi! Dalam kecintaan mereka kepada Huzur (atba), orang secara terbuka menyatakan kesakitan dan kesedihan mereka dan meletakkan perasaan mereka di ambang pintunya! Ada yang memberitahu Huzur (atba)tentang kes-kes mereka dalam qaza dan umur-e-ama dan bagaimana mereka menuntut keadilan, ada yang meminta doa daripada Huzur (atba), ada yang memohon ampun Huzur (atba) kerana merancang menentang sistem Jamaat, yang lain memohon ampun kerana membuat Huzur (atba) tidak menyenangkan, manakala pihak lawan menggesa untuk tidak memaafkan pihak lain, jika keadilan tidak akan dilaksanakan.

Di samping itu, Huzur (atba) terus menghasilkan penyelesaian untuk isu pentadbiran Jamaat. Selain itu, tanggungjawab untuk setiap keputusan yang dibuatnya terletak padanya, yang mana Huzur (atba) bertanggungjawab hanya kepada Allah. Huzur (atba) mengimami solat, memasuki dunia menghadapi masalah semua orang dan memikirkan cara untuk menyelesaikan masalah itu, tetapi saat dia melangkah masuk ke dalam dewan untuk kelas dengan Waqifeen-e-Nau, senyumannya menerangi suasana! Dia duduk dan bercakap dengan kanak-kanak, menjawab apa-apa soalan yang mereka ada, bertanya tentang saudara-mara pelajar sama ada pembedahan mereka berjaya dan sama ada mereka pulih, sambil bertanya kepada orang lain sama ada peperiksaan mereka - yang mereka katakan akan mereka lalui - berjaya.

Jika Huzoor (atba) memerhatikan seseorang memakai pakaian yang sesuai dengan musim panas pada musim sejuk, Huzur (atba) bertanya sama ada mereka tidak sejuk dalam pakaian sedemikian. Sepanjang semua ini, peserta dan penganjur sentiasa asyik berada di dalam kelas. Seandainya kita sentiasa ingat doa ini pada saat-saat seperti ini:

اَللّٰھُمَّ اَیِّدْ اِمَامَنَا بِرُوْحِ الْقُدُسِ

(Ya Allah, kuatkanlah tangan Imam kami dengan semangat kesucian!)

Jika kita tidak mampu melakukan apa-apa lagi, maka ini adalah yang paling sedikit yang boleh kita lakukan kerana hanya Allah yang dapat menghilangkan kesusahan dan kesakitan Huzur (atba). Hanya hasil daripada kepercayaan sepenuhnya kepada Allah bahawa walaupun penderitaan dan kesakitan yang menimpa orang di hadapan-Nya, keutamaan Huzur (atba) tetap menjadi sentimen kita, kesejahteraan kita dan kebaikan kita.

Semoga Allah menjadikannya supaya setiap kali kita melihat Huzur (atba), sama ada secara peribadi atau di skrin, intipati bait-bait berikut kekal dalam fikiran kita:

دعا کرو کہ سروں پر رہے وہ ابرِ کرم

دلوں میں نور کی جو کھیتیاں اگاتا ہے

(Berdoalah agar naungan Rahmat kekal atas kami, yang menumbuhkan ladang nur [cahaya] dalam hati kami)

دعا کرو وہ شجر عمر بھر رہے قائم وہ جس کے سائے میں ہر شخص چین پاتا ہے

(Berdoalah agar pohon itu berdiri tegak untuk selama-lamanya, di bawah naungan setiap manusia mencapai ketenangan)

دعا کرو کہ نہ آنچ آئے اُس کے سر پہ کبھی

جو سب کو پیار سے اپنے گلے لگاتا ہے

(Berdoalah supaya dia tidak ditimpa kesusahan selama-lamanya; Dia, yang dengan penuh kasih memeluk setiap orang)

دعا کرو وہ خزانہ کبھی نہ ہو خالی

جو غم نصیب غریبوں کے کام آتا ہے

(Berdoalah agar harta karun itu tidak pernah hilang, yang memberi manfaat kepada orang yang tidak bersalah dan menderita)

دعا کرو کہ نہ گہنائے تا ابد وہ چاند

جو ظلمتوں میں دئیے پیار کے جلاتا ہے

(Berdoalah agar bulan itu tidak pernah melihat gerhana, yang menyalakan api cinta di kedalaman kegelapan)

دعا کرو کہ وہ پرچم سدا بلند رہے

خدا کے دیں کی طرف جو ہمیں بلاتا ہے

(Berdoa agar bendera tidak pernah berhenti berkibar di langit, yang menyeru kita menuju agama Tuhan yang benar)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad