AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian III
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di mana Tempat Bintang Turun - Bab
7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian III
25hb September 2020
Kemas Kini Terakhir pada 2 Oktober
2020
Asif M Basit
Terjemahan dari Bahasa Inggeris:
Musa Bin Masran
Terdapat
banyak program yang telah disiarkan pada masa yang berbeza dan Huzur (atba) telah
memberikan bimbingan untuk mereka pada masa yang berbeza. Sesuatu yang Huzur
(atba) katakan berkali-kali mengenai program MTA ialah, "Tujuan setiap
program di MTA adalah untuk menyebarkan ajaran Islam kepada dunia."
Pengajaran
lain yang juga telah diajarkan kepada kita daripada Huzur (atba) ialah tugas
menyebarkan Islam tidak mungkin dilakukan sehingga dan melainkan kita
memastikan visi Khalifatul Masih V (atba). Khalifa mempunyai anugerah ilahi
kerana dapat melihat sesuatu dari sudut 360 darjah.
Ambil,
sebagai contoh, Khutbah Jumaat; tiada subjek yang Huzur (atba) tidak bercakap
mengenainya; serangan terhadap agama, tuduhan terhadap Islam, kebangkitan tidak
beragama dan materialisme, persoalan tentang Ahmadiyah, hala tuju yang tepat
untuk tabligh yang berjaya, perkara berkaitan tarbiyah, pendidikan dan
kesejahteraan generasi baru dan yang paling penting, tujuan kedatangan Hazrat
Masihi Mau'ud (as). iaitu penetapan huququllah dan huquq-ul-ibad (hak-hak Allah
dan hak ciptaan-Nya) - ini semua telah ditangani oleh Huzur (atba) pada
pelbagai kesempatan.
Kami
sentiasa cuba memperkemaskan visi program MTA dengan visi Hazrat Khalifatul
Masih V (atba). Pada peringkat peribadi, saya berusaha untuk mengingatkan rakan
sekerja dan diri saya sendiri bahawa program sebenar di MTA adalah khutbah dan
ucapan Hazrat Khalifatul Masih (atba) dan kepentingan setiap program lain tidak
lebih daripada sekadar pengisi. Apa yang penting ialah "pengisi" itu
juga diselaraskan dengan visi Huzur (atba).
Tidak
kira betapa sukarnya kita untuk mencapai ini, ia adalah satu kejayaan yang
mustahil untuk dicapai tanpa bimbingan Huzur (atba). Walaupun kita dapat
memastikan secara khusus apakah keinginan Huzur (atba), sebelum kita
melaksanakan pemahaman itu ke dalam program, kita mesti mendapatkan bimbingan
daripada Huzur (atba) supaya jika sesuatu memerlukan penjelasan, maka kita
boleh menentukannya terlebih dahulu.
Tiada
siapa yang terlepas pandang terhadap penganiayaan Jamaat Ahmadiyah di Pakistan
dan bahawa Kerajaan Pakistan melakukan yang terbaik untuk menyusahkan umat
Islam Ahmadi yang tinggal di negara itu.
Beberapa
tahun lalu, sekatan telah dikenakan terhadap penerbitan dan penyebaran buku-buku
Ahmadiyah oleh kerajaan dan pembuat dasar. Oleh itu, semua mesin cetak Jamaat
ditutup. Di mana pun buku-buku Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan berada,
tempat-tempat itu diserbu dan buku-buku itu, dirampas. Jika buku itu didapati
ada di mana-mana, ia dianggap melanggar undang-undang. Buku dirampas dari semua
tempat, sama ada perpustakaan atau jabatan penerbitan.
Pada
masa itu, Huzur (atba) mengarahkan bahawa walaupun Kerajaan Pakistan sedang
berusaha untuk menghentikan penyebaran buku-buku Hazrat Masihi Mau'ud (as) yang
Dijanjikan, mereka tidak akan dapat berbuat demikian kerana ia boleh didapati
di laman web Jamaat dan platform dalam talian yang lain dan dengan itu
diterbitkan di seluruh dunia. Huzur (atba) kemudian mengarahkan MTA untuk
membentangkan darse pada buku-buku ini.
Apabila
mendengar arahan ini, persiapan sedang dijalankan. Walaupun darses Malfuzat dan
tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan telah pun disiarkan, jabatan
penjadualan MTA diminta untuk menjadualkan darse sedemikian lebih daripada
sebelumnya. Di samping itu, tiga mubaligh muda telah bersedia untuk
membentangkan program mengenai kitab-kitab Hazrat Masihi Mau'ud (as), yang
sedang menunggu persetujuan akhir Huzur (atba).
Buku
pertama yang akan dipelajari ialah The Philosophy of the Teachings of Islam dan
akan dibentangkan dalam format perbincangan, tetapi teks buku itu akan diberi
keutamaan melebihi sebarang penjelasan peribadi. Ketiga-tiga mubaligh ini, yang
telah disediakan oleh Huzur (atba) sendiri, segera menerima tugas itu dan
memulakan persiapan untuk persembahan. Dengan sinopsis di tangan, saya
berangkat ke Masjid Fazl pada petang yang sama.
Huzur
(atba) baru sahaja mengimamkan solat Maghrib dan meninggalkan masjid, apabila
saya menerangkan secara ringkas sinopsis program tersebut. Semasa berjalan ke
arah kediamannya, Huzur (atba) mendengar apa yang saya katakan dan meluluskan
cadangan itu. Huzur (atba) menambah, “Ia harus dibentangkan dalam bahasa
Inggeris dari sini; beritahu pasukan di Rabwah untuk menyediakan program
sedemikian dalam bahasa Urdu dan minta pasukan Jerman membentangkan satu dalam
bahasa Jerman.”
Studio
asing telah menyampaikan arahan Huzur (atba) dan dari UK, pasukan itu telah
bersedia. Lama kelamaan, graduan Jamia Ahmadiyya UK mula muncul dalam rancangan
itu. Mendengar arahan Huzur (atba), jabatan produksi MTA juga menawarkan
kerjasama penuh dan program mula dirakam dan disiarkan. Huzur (atba) meluluskan
nama rancangan itu sebagai In His Own Words.
Dalam
Kata-katanya Sendiri: Falsafah Ajaran Islam | MTA
Program
ini kemudiannya disediakan dalam pelbagai bahasa lain dan disiarkan sehingga
hari ini. Dengan cara ini, berdasarkan arahan Huzur (atba), program - yang
tujuannya adalah untuk mempromosikan tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang
Dijanjikan di seluruh dunia - melihat permulaannya. Terdapat pelbagai rancangan
lain di mana ia merasakan bahawa menunjukkan sudut pandangan bukan-Ahmadi
adalah penting.
Setelah
dibincangkan, satu sebab keengganan kami dalam perkara ini ialah ketidakpastian
apa yang orang luar akan katakan pada rancangan itu - sama ada ia sesuai untuk
penonton MTA dan sama ada ia akan mengarahkan perbualan ke arah subjek yang
berbeza. Apabila perkara itu dibentangkan kepada Huzur (atba), dia memberikan
bimbingan yang mencukupi dan berkata, “Kamu hendaklah terlebih dahulu berjumpa
dengan orang yang kamu ingin jemput di MTA.
Dengan
cara itu, anda akan dapat memahami dengan baik sifat dan perangai mereka. Orang
intelek pada umumnya cenderung berhati-hati dalam menyampaikan pendapat mereka,
tetapi tetap, anda harus berhati-hati semasa menjemput tetamu.”
Kami
memulakan persiapan untuk persembahan. Kami juga mula menjemput ahli akademik
yang boleh bercakap tentang Jamaat pada program persembahan. Sebelum bercakap
tentang ahli akademik yang akan muncul dalam rancangan ini, adalah penting
untuk dinyatakan di sini apabila tetamu luar mula muncul di MTA.
Pada
tahun 2010, apabila masjid Ahmadiyah diserang dan hanya kurang daripada seratus
orang Ahmadiyah yang tidak bersalah terbunuh, saya berpeluang menemu bual ramai
ahli kerajaan yang berpengaruh di Pakistan dan kemudiannya wawancara mereka
ditayangkan di MTA. Perkara ini telah disebutkan secara ringkas dalam bab
sebelumnya; namun, saya ingin membentangkan butiran ini di sini.
Pada
masa itu, saya telah mendapat kebenaran daripada Huzur (atba) untuk memasukkan
beberapa cendekiawan yang berpengetahuan luas tentang Rah-e-Huda, yang boleh mengutuk
kekejaman yang ditunjukkan oleh pelampau di Pakistan supaya ia boleh memberi
kesan positif kepada penonton global. Oleh itu, dalam tempoh itu orang-orang
seperti Abid Hassan Minto, IA Rahman, Muneeza Hashmi, Barrister Hamid Khan,
Roedad Khan, Sherry Rahman, Sartaj Aziz, Iqbal Akhund, Ashraf Liaquat Ali (anak
Liaquat Ali Khan), Iqbal Haider dan Imtiaz Alam telah ditemu bual dan temu bual
mereka dimainkan di Rah-e-Huda. Kesemua individu ini secara peribadi mengutuk
serangan ini dan semua penonton, sama ada mereka dari Jamaat Ahmadiyah atau
tidak, menghargai kenyataan mereka.
Pada
hari-hari awal Rah-e-Huda, melalui berkat Khilafat, ramai ahli akademik
berprofil tinggi, wartawan dan ahli politik Pakistan telah ditemu bual yang
bercakap tentang pandangan mereka tentang undang-undang terhadap Jamaat,
berdasarkan serangan 2010 terhadap dua Masjid Ahmadiyah di Lahore
Penonton
gembira kerana masih ada orang seperti itu dalam masyarakat yang berani
mengisytiharkan apa yang salah sebagai salah.
Pada
masa itu, saya memerhatikan bahawa apabila saya meminta kebenaran untuk setiap
daripada mereka untuk bercakap dalam rancangan itu, Huzur (atba) bukan sahaja
memberi kebenaran, tetapi menggambarkan kepada saya perangai dan kecenderungan
mereka. Saya juga telah dibimbing oleh Huzur (atba) tentang bagaimana saya
harus bertanya kepada setiap daripada mereka soalan. Sebagai seorang Ahmadi
Muslim, kepercayaan saya sentiasa bahawa Allah Yang Maha Kuasa mengurniakan
kepada Khalifa pilihan-Nya pandangan jauh yang diilhamkan, tetapi saya secara
praktikal melihat manifestasinya pada zaman itu.
Izinkan
saya untuk mengisytiharkan, semasa menulis baris ini, bahawa saya dapat
menyaksikan manifestasi ini secara langsung buat kali pertama. Cara Huzur
(atba) menggambarkan setiap sifat mereka, membimbing saya tentang soalan-soalan
yang harus saya kemukakan dan kemungkinan jawapan diplomatik yang harus saya
waspadai adalah pengalaman yang menakjubkan. Dengan menempuh jalan yang telah
digariskan oleh Huzur (atba) untuk saya, saya mendapati bahawa intelek dan
kesedaran ahli akademik ini berlebihan di hadapan kebijaksanaan Huzur (atba).
Dan bagaimana tidak? Tuntutan di sana adalah pengetahuan duniawi, sedangkan di
sini, kita dapati ilham ilahi.
Salah
seorang birokrat dan ahli politik seperti itu ialah bercakap mengenai MTA yang
tidak pernah mengelak daripada bercakap memihak kepada Jamaat. Saya baru sahaja
menyebut bahawa saya akan bercakap dengannya pada hari berikutnya, apabila Huzur
(atba) berkata, "Dia akan bercakap untuk kita, tetapi dia akan
mengharapkan balasan." Saya mengandaikan bahawa ini dikatakan kerana
hubungannya dengan kumpulan orang tertentu kerana orangnya terkenal kerana
telah berhijrah ke Karachi selepas partisi dan menyalahgunakan kekayaan mereka.
Keesokan
harinya, tepatnya apa yang Huzur (atba ) huraikan berlaku. Lelaki itu bersetuju
untuk ditemu bual, tetapi juga secara diam-diam meminta untuk menempah tiket ke
London supaya dia boleh merakam kata-katanya di kamera. Saya sangat terhibur
dengan acara ini. Apabila saya menerangkan wawancara itu kepada Huzur (atba),
saya juga bertanya sama ada Huzur (atba) pernah berinteraksi dengan orang itu. Huzur
(atba) menjawab, "Saya tidak berinteraksi secara langsung dengannya,
tetapi saya mengetahui keperibadiannya."
Dalam
hal ini, arahan Huzur (atba) sentiasa memberitahu orang yang ditemuduga bahawa
kami ingin menemu bual mereka bagi pihak saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah,
MTA. Huzur (atba) sedar bahawa rakyat Pakistan yang progresif enggan
menyuarakan pendapat mereka kerana penindasan unsur-unsur ekstremis di sana.
Oleh itu, Huzur (atba) merasakan wajar untuk mereka diberi taklimat tentang
siapa kita dan apa kita merakam semula untuk temu bual. Sehubungan itu,
perhatian telah diambil untuk bertindak atas arahan Huzur (atba) dan selain
daripada orang yang sangat sedikit, semua orang gembira untuk bekerjasama.
Adalah
tidak wajar untuk menyebut nama mereka yang enggan bercakap di platform kami
kerana kami tidak mahu mengaibkan mereka. Saya hanya akan merujuk kepada seseorang
kerana dia adalah cara untuk mendedahkan aspek kehidupan Huzur (atba) yang
memberi inspirasi kepada iman.
Pada
tahun 1974, individu ini adalah menteri kehakiman dan semasa dia memegang
jawatan, pindaan yang terkenal terhadap perlembagaan Pakistan telah dikeluarkan,
yang dikenali sebagai Pindaan Kedua. Apabila dia dihubungi melalui telefon, dia
meminta untuk dimaklumkan secara jelas tentang soalan yang akan saya ajukan
kepadanya. Apabila saya memaklumkan kepadanya bahawa saya ingin bertanya
tentang Pindaan Kedua, di mana Ahmadi telah diisytiharkan sebagai bukan Islam,
dia menjawab bahawa dia tidak mahu menjadi sebahagian daripada perbualan ini.
Saya memberitahunya bahawa pengelakan dia sedang direkodkan dan dia dikenali
sebagai seorang intelektual dan pakar yang berpengalaman dalam bidang politik.
“Seluruh
dunia menyedari hubungan rapat anda dengan [Zulfikar Ali] Bhutto (dan
keluarganya). Keputusan ini telah diisytiharkan pada zaman Bhutto dan anda
adalah orang kanannya. Jika anda mengelak soalan itu, maka reputasi politik
anda akan terjejas di hadapan seluruh dunia.”
Dia
menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak mahu bercakap; tamat cerita! Dengan
itu, dia menutup telefon. Apabila butiran perbualan itu disampaikan kepada Huzur
(atba), walaupun saya tidak menyelami butirannya, Huzur (atba)menyedari bahawa
saya ingin menyiarkan perbualan itu di rancangan itu. Huzur (atba) berkata:
“Apabila
dia tidak mahu bercakap, maka tinggalkan. Apa faedah yang boleh ada? Dan
bagaimana kita berbeza daripada saluran lain? Saluran lain memeras ugut orang
seperti ini, tetapi kami akan menghormati keinginannya.”
Saya
belajar pengajaran ini daripada Huzur (atba) ketika itu dan terus bertindak
mengikutnya, bahawa tiada wawancara harus disiarkan di mana orang yang ditemu
bual dengan jelas menyatakan bahawa mereka tidak mahu ditemu bual. Saya
menjalankan temu bual para intelektual dan pakar dan mereka akan disiarkan di
MTA. Mereka semua diterima baik oleh penonton. Saya juga meminta kebenaran
daripada Huzur (atba) pada zaman itu untuk menemu bual wartawan dan kononnya
ulama yang menentang kami.
Setelah
mendapat kelulusan, saya mula menghubungi ulama dan wartawan seperti itu. Dari
segi reputasi dan tentangan, wawancara dengan seorang ulama terulung masih
terpelihara sehingga kini. Bahasa kesat dan kasar yang digunakan oleh ulama itu
lebih melampau daripada bahasa pemabuk. Namun, itu juga tidak disiarkan. Bahasa
yang digunakan dalam temu bual adalah sedemikian yang tidak dapat didengari
dalam mana-mana suasana yang baik, tidak kisah untuk menyiarkannya secara
global. Walaupun mengenai ulama ini, Huzur (atba) berkata bahawa saya boleh
menemubualnya, tetapi ia mungkin tidak layak disiarkan.
Sekali
lagi, kata-kata Huzur (atba) terbukti tepat. Saya juga bercakap dengan seorang
yang dikenali sebagai mufti [ahli perundangan Islam] dan muncul di kebanyakan
saluran televisyen Pakistan. Dalam cara pertuturannya yang sangat jelas dan
tersusun, dia memberikan temu bual, tetapi menggunakan kata-kata makian yang
sangat mengejutkan saya. Pada banyak kesempatan, saya mengingatkannya, “Mufti
Sahib! Bahasa apa ini?”, tetapi dia terus menggunakan bahasa kotor yang sama.
Kata-kata kotornya juga telah dipelihara, tetapi menurut arahan Huzur (atba),
tidak pernah disiarkan.
Saya
harus menyebut di sini bahawa apabila saya mula-mula meminta kebenaran daripada
Huzur (atba) untuk menemu bual kononnya ulama ini, Huzur (atba)berkata sesuatu
yang sangat indah. Huzur (atba) berkata, “Ia adalah idea yang baik; pandangan
pihak lawan akan diketahui dan mereka akan mendapat peluang untuk
bersuara."
Lawan
kita cenderung untuk tidak membenarkan kita menyuarakan pandangan kita pada
platform mereka, tetapi Huzur (atba) berhati-hati kerana mereka harus
dibenarkan untuk menyatakan pandangan mereka untuk menegakkan prinsip dialog
yang pertama. Tanda hormat ini tidak diiktiraf oleh mereka, sedangkan kami
diberi garis panduan yang murni untuk diikuti. Temu bual dengan ahli politik
juga unik dalam hak mereka sendiri.
Memandangkan
keadaan pada masa itu, adalah menyangka bahawa orang yang berpengaruh seperti
itu akan mengelak daripada bercakap di platform kami. Hampir setiap saluran di
dunia membincangkan penganiayaan terhadap Ahmadiyah dan sokongan kerajaan untuk
pembangkang ini. Oleh itu, adalah dirasakan bahawa wakil kerajaan tidak akan
bercakap mengenai perkara itu dan saya menjadi ragu tentang kemungkinan dapat
menghubungi mereka. Situasi itu dikemukakan kepada Huzur (atba), yang Huzur
(atba) berkata, “Teruskan! Anda pasti perlu melakukan ini. Tangkap mereka dan
tanya mereka!”
Kini
telah menjadi satu arahan dan saya kini perlu mendapatkannya. Saya memulakan
usaha saya dalam hal ini. Saya mula mencari pelbagai jabatan dalam kerajaan
Pakistan dan menghubungi nombor telefon mereka yang diberikan di laman web
mereka. Saya terkejut, saya mendapati bahawa pejabat-pejabat itu sama ada
hampir lengang atau penuh dengan rasuah. Hampir setahun penuh di jabatan
tertentu, menteri yang menyelia jabatan tidak hadir ke pejabat. Beberapa
kakitangan telah diarahkan oleh menteri mereka untuk tidak membenarkan sesiapa
melalui mereka. Ahli kakitangan lain akan menggunakan setiap peluang untuk
rasuah atau faedah lain.
Tanpa
keterlaluan, saya menelefon pejabat menteri tertentu beberapa kali, tetapi
tidak dapat menghubungi mereka. Orang yang sentiasa menghadiri panggilan saya
suatu hari bertanya kepada saya, “Anda menelefon dari London setiap hari.
Adakah anda tinggal di London atau pernah pergi ke sana dari sini?” Saya
menjawab bahawa saya tinggal di sana dan bertanya kepadanya mengapa dia ingin
tahu. Dia kemudian bertanya sama ada saya seorang warganegara British, yang,
walaupun tidak suka, saya menjawab dengan afirmatif dan bertanya mengapa dia
bertanya. Dia kemudian bertanya sama ada ada cara saya boleh menjemputnya ke UK
kerana dia sudah cukup dengan pekerjaannya. Saya bergelut untuk melepaskan diri
dari perbualan itu.
Doa
Huzur (atba) bersama saya semasa usaha itu. Saya terfikir sendiri bahawa mesti
ada semacam cara untuk berkomunikasi dengan menteri dan ahli politik tersebut
kerana mereka nampaknya sentiasa bersedia untuk muncul di saluran lain untuk
perbincangan dan terlibat dalam perdebatan yang sia-sia. Dengan pemikiran ini,
saya menghubungi saluran televisyen Pakistan yang biasa. Seorang lelaki muda
yang sopan mengangkat telefon. Saya memperkenalkan diri saya dengan menyatakan
nama saya dan bahawa saya sedang menelefon bagi pihak MTA International dan
memerlukan nombor telefon ahli politik tertentu. Pekerja di hujung sana
memberikan nombor itu dengan pantas sehingga sebenarnya, saya agak terkejut. Dia
sangat cepat bertindak balas sehingga saya terpaksa memberitahunya untuk
membenarkan saya mengambil pen dan kertas. Saya tidak sangka dapat nombor
dengan begitu cepat dan mudah.
Walau
apa pun, saya menelefon menteri dan bercakap dengannya dan dengan kebenaran
mereka, wawancara mereka dirakam dan disiarkan di MTA. Sekarang, apa sahaja
nombor yang saya perlukan, saya akan memintanya daripada saluran televisyen
yang sama. Apabila saya seterusnya menghubungi saluran itu, lelaki yang sama
tidak mengangkat telefon kerana ia bukan syifnya. Orang yang mengangkat
panggilan itu tidak dapat mencari nombor yang saya cari dan menyatakan sedikit
teragak-agak untuk berbuat demikian. Apabila saya menghubungi beberapa hari
kemudian, lelaki yang sama, yang telah membantu saya pada mulanya,
mengangkatnya. Saya memberitahunya bahawa saya telah menelefon tadi, tetapi dia
tidak bertugas. Dia kemudian memberitahu saya untuk mengambil nombor telefon
bimbitnya dan setiap kali saya memerlukan bantuannya, saya harus menghubungi
nombor hubungan peribadinya. Dia berkata bahawa dia telah menyimpan semua
nombor dan dia boleh menyampaikan maklumat dengan mudah. Oleh itu, saya
memperoleh beberapa nombor lain daripadanya.
Suatu
hari, saya mengucapkan terima kasih yang mendalam kepadanya, tetapi juga
bertanya sama ada dia tahu saya seorang Ahmadi. Dia menjawab, "Saya tidak
tahu ini, tetapi apakah perbezaannya?" Saya kemudian bertanya kepadanya
sama ada dia tahu risiko yang dia ambil dalam memberikan saya nombor kerana
syarikatnya boleh mengambil tindakan terhadapnya kerana memberikan nombor
telefon daripada direktori peribadi mereka. Dia berkata, “Saya sedar perkara
ini, tetapi ini mungkin berlaku di England. Di sini, saya tidak dimaklumkan
tentang peraturan sedemikian. Semua saluran di sini melakukan perkara yang sama
apabila memerlukan nombor telefon untuk rancangan mereka. Setiap kali saya
memberitahu anda untuk menelefon kemudian, ia adalah supaya saya boleh
menghubungi saluran lain dan mendapatkan nombor untuk anda.” Saya menjadi
sangat bersyukur dan memberitahunya bahawa jika ada sesuatu yang boleh saya
lakukan untuknya, dia harus memberitahu saya. Dia menjawab, "Ia tidak
menjadi masalah. Ia sebenarnya bukan masalah besar." Saya sudah lama tidak
dapat menghubunginya. Semoga Allah membahagiakannya.
Sesiapa
yang bertemu dengan saya pada masa itu dan setiap kali temu bual tersebut
melayang di WhatsApp atau Twitter sehingga hari ini, saya ditanya bagaimana
saya dapat menghubungi tokoh yang begitu tinggi dan sama ada saya mempunyai
kenalan dalam kalangan yang berpengaruh. Saya ingin memberitahu semua orang
melalui kata-kata ini bahawa saya tidak pernah mempunyai sebarang kenalan
ketika itu, dan saya juga tidak mempunyai apa-apa hari ini; Huzur (atba) menyetujui
usaha ini, mendorong saya dan dengan itu, Allah Yang Maha Kuasa memberkatinya
dengan rahmat-Nya yang besar.
Ada
kalanya, panggilan dibuat kepada ahli politik dan menteri tertentu dengan
begitu cepat sehingga saya tidak menyangka akan dihantar terus kepada mereka
tanpa dipindahkan. Ada kalanya, apabila saya ditanya siapa saya, saya akan
menjawab, "Nama saya Asif." Saya kemudian akan ditanya di mana saya membuat
panggilan, yang saya akan katakan, London. Sudah tentu, pengenalan ini tidak
lengkap, tetapi dengan rahmat Allah, ia sudah cukup untuk membuka jalan untuk
temuduga selanjutnya. Apabila saya akan dikemukakan kepada menteri atau ahli
politik yang berkaitan, saya akan memberikan pengenalan penuh tentang Jamaat
Ahmadiyah dan sekutu saya dengannya. Tiada satu perkataan dusta pun akan
diucapkan bagi pihak saya dan pengenalan penuh kepada Jamaat Ahmadiyah akan
diberikan. Mereka akan dimaklumkan bahawa wawancara itu akan disiarkan di
saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah. Pengenalan ini juga akan direkodkan supaya
jika terdapat masalah pada masa hadapan, kami mempunyai bukti bahawa mereka
mengetahui sepenuhnya dengan siapa mereka bercakap.
Seluruh
tempoh penerbitan Rah-e-Huda di mana wawancara ini disiarkan, di mana
menteri-menteri kerajaan akan memaparkan kedangkalan mereka, semuanya adalah
hasil daripada doa dan perhatian Huzur (atba).
Where Stars Descend
Di mana Tempat Bintang Turun - Bab
7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian III
25hb September 2020
Kemas Kini Terakhir pada 2 Oktober
2020
Asif M Basit
Terjemahan dari Bahasa Inggeris:
Musa Bin Masran
Terdapat
banyak program yang telah disiarkan pada masa yang berbeza dan Huzur (atba) telah
memberikan bimbingan untuk mereka pada masa yang berbeza. Sesuatu yang Huzur
(atba) katakan berkali-kali mengenai program MTA ialah, "Tujuan setiap
program di MTA adalah untuk menyebarkan ajaran Islam kepada dunia."
Pengajaran
lain yang juga telah diajarkan kepada kita daripada Huzur (atba) ialah tugas
menyebarkan Islam tidak mungkin dilakukan sehingga dan melainkan kita
memastikan visi Khalifatul Masih V (atba). Khalifa mempunyai anugerah ilahi
kerana dapat melihat sesuatu dari sudut 360 darjah.
Ambil,
sebagai contoh, Khutbah Jumaat; tiada subjek yang Huzur (atba) tidak bercakap
mengenainya; serangan terhadap agama, tuduhan terhadap Islam, kebangkitan tidak
beragama dan materialisme, persoalan tentang Ahmadiyah, hala tuju yang tepat
untuk tabligh yang berjaya, perkara berkaitan tarbiyah, pendidikan dan
kesejahteraan generasi baru dan yang paling penting, tujuan kedatangan Hazrat
Masihi Mau'ud (as). iaitu penetapan huququllah dan huquq-ul-ibad (hak-hak Allah
dan hak ciptaan-Nya) - ini semua telah ditangani oleh Huzur (atba) pada
pelbagai kesempatan.
Kami
sentiasa cuba memperkemaskan visi program MTA dengan visi Hazrat Khalifatul
Masih V (atba). Pada peringkat peribadi, saya berusaha untuk mengingatkan rakan
sekerja dan diri saya sendiri bahawa program sebenar di MTA adalah khutbah dan
ucapan Hazrat Khalifatul Masih (atba) dan kepentingan setiap program lain tidak
lebih daripada sekadar pengisi. Apa yang penting ialah "pengisi" itu
juga diselaraskan dengan visi Huzur (atba).
Tidak
kira betapa sukarnya kita untuk mencapai ini, ia adalah satu kejayaan yang
mustahil untuk dicapai tanpa bimbingan Huzur (atba). Walaupun kita dapat
memastikan secara khusus apakah keinginan Huzur (atba), sebelum kita
melaksanakan pemahaman itu ke dalam program, kita mesti mendapatkan bimbingan
daripada Huzur (atba) supaya jika sesuatu memerlukan penjelasan, maka kita
boleh menentukannya terlebih dahulu.
Tiada
siapa yang terlepas pandang terhadap penganiayaan Jamaat Ahmadiyah di Pakistan
dan bahawa Kerajaan Pakistan melakukan yang terbaik untuk menyusahkan umat
Islam Ahmadi yang tinggal di negara itu.
Beberapa
tahun lalu, sekatan telah dikenakan terhadap penerbitan dan penyebaran buku-buku
Ahmadiyah oleh kerajaan dan pembuat dasar. Oleh itu, semua mesin cetak Jamaat
ditutup. Di mana pun buku-buku Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan berada,
tempat-tempat itu diserbu dan buku-buku itu, dirampas. Jika buku itu didapati
ada di mana-mana, ia dianggap melanggar undang-undang. Buku dirampas dari semua
tempat, sama ada perpustakaan atau jabatan penerbitan.
Pada
masa itu, Huzur (atba) mengarahkan bahawa walaupun Kerajaan Pakistan sedang
berusaha untuk menghentikan penyebaran buku-buku Hazrat Masihi Mau'ud (as) yang
Dijanjikan, mereka tidak akan dapat berbuat demikian kerana ia boleh didapati
di laman web Jamaat dan platform dalam talian yang lain dan dengan itu
diterbitkan di seluruh dunia. Huzur (atba) kemudian mengarahkan MTA untuk
membentangkan darse pada buku-buku ini.
Apabila
mendengar arahan ini, persiapan sedang dijalankan. Walaupun darses Malfuzat dan
tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan telah pun disiarkan, jabatan
penjadualan MTA diminta untuk menjadualkan darse sedemikian lebih daripada
sebelumnya. Di samping itu, tiga mubaligh muda telah bersedia untuk
membentangkan program mengenai kitab-kitab Hazrat Masihi Mau'ud (as), yang
sedang menunggu persetujuan akhir Huzur (atba).
Buku
pertama yang akan dipelajari ialah The Philosophy of the Teachings of Islam dan
akan dibentangkan dalam format perbincangan, tetapi teks buku itu akan diberi
keutamaan melebihi sebarang penjelasan peribadi. Ketiga-tiga mubaligh ini, yang
telah disediakan oleh Huzur (atba) sendiri, segera menerima tugas itu dan
memulakan persiapan untuk persembahan. Dengan sinopsis di tangan, saya
berangkat ke Masjid Fazl pada petang yang sama.
Huzur
(atba) baru sahaja mengimamkan solat Maghrib dan meninggalkan masjid, apabila
saya menerangkan secara ringkas sinopsis program tersebut. Semasa berjalan ke
arah kediamannya, Huzur (atba) mendengar apa yang saya katakan dan meluluskan
cadangan itu. Huzur (atba) menambah, “Ia harus dibentangkan dalam bahasa
Inggeris dari sini; beritahu pasukan di Rabwah untuk menyediakan program
sedemikian dalam bahasa Urdu dan minta pasukan Jerman membentangkan satu dalam
bahasa Jerman.”
Studio
asing telah menyampaikan arahan Huzur (atba) dan dari UK, pasukan itu telah
bersedia. Lama kelamaan, graduan Jamia Ahmadiyya UK mula muncul dalam rancangan
itu. Mendengar arahan Huzur (atba), jabatan produksi MTA juga menawarkan
kerjasama penuh dan program mula dirakam dan disiarkan. Huzur (atba) meluluskan
nama rancangan itu sebagai In His Own Words.
Dalam
Kata-katanya Sendiri: Falsafah Ajaran Islam | MTA
Program
ini kemudiannya disediakan dalam pelbagai bahasa lain dan disiarkan sehingga
hari ini. Dengan cara ini, berdasarkan arahan Huzur (atba), program - yang
tujuannya adalah untuk mempromosikan tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang
Dijanjikan di seluruh dunia - melihat permulaannya. Terdapat pelbagai rancangan
lain di mana ia merasakan bahawa menunjukkan sudut pandangan bukan-Ahmadi
adalah penting.
Setelah
dibincangkan, satu sebab keengganan kami dalam perkara ini ialah ketidakpastian
apa yang orang luar akan katakan pada rancangan itu - sama ada ia sesuai untuk
penonton MTA dan sama ada ia akan mengarahkan perbualan ke arah subjek yang
berbeza. Apabila perkara itu dibentangkan kepada Huzur (atba), dia memberikan
bimbingan yang mencukupi dan berkata, “Kamu hendaklah terlebih dahulu berjumpa
dengan orang yang kamu ingin jemput di MTA.
Dengan
cara itu, anda akan dapat memahami dengan baik sifat dan perangai mereka. Orang
intelek pada umumnya cenderung berhati-hati dalam menyampaikan pendapat mereka,
tetapi tetap, anda harus berhati-hati semasa menjemput tetamu.”
Kami
memulakan persiapan untuk persembahan. Kami juga mula menjemput ahli akademik
yang boleh bercakap tentang Jamaat pada program persembahan. Sebelum bercakap
tentang ahli akademik yang akan muncul dalam rancangan ini, adalah penting
untuk dinyatakan di sini apabila tetamu luar mula muncul di MTA.
Pada
tahun 2010, apabila masjid Ahmadiyah diserang dan hanya kurang daripada seratus
orang Ahmadiyah yang tidak bersalah terbunuh, saya berpeluang menemu bual ramai
ahli kerajaan yang berpengaruh di Pakistan dan kemudiannya wawancara mereka
ditayangkan di MTA. Perkara ini telah disebutkan secara ringkas dalam bab
sebelumnya; namun, saya ingin membentangkan butiran ini di sini.
Pada
masa itu, saya telah mendapat kebenaran daripada Huzur (atba) untuk memasukkan
beberapa cendekiawan yang berpengetahuan luas tentang Rah-e-Huda, yang boleh mengutuk
kekejaman yang ditunjukkan oleh pelampau di Pakistan supaya ia boleh memberi
kesan positif kepada penonton global. Oleh itu, dalam tempoh itu orang-orang
seperti Abid Hassan Minto, IA Rahman, Muneeza Hashmi, Barrister Hamid Khan,
Roedad Khan, Sherry Rahman, Sartaj Aziz, Iqbal Akhund, Ashraf Liaquat Ali (anak
Liaquat Ali Khan), Iqbal Haider dan Imtiaz Alam telah ditemu bual dan temu bual
mereka dimainkan di Rah-e-Huda. Kesemua individu ini secara peribadi mengutuk
serangan ini dan semua penonton, sama ada mereka dari Jamaat Ahmadiyah atau
tidak, menghargai kenyataan mereka.
Pada
hari-hari awal Rah-e-Huda, melalui berkat Khilafat, ramai ahli akademik
berprofil tinggi, wartawan dan ahli politik Pakistan telah ditemu bual yang
bercakap tentang pandangan mereka tentang undang-undang terhadap Jamaat,
berdasarkan serangan 2010 terhadap dua Masjid Ahmadiyah di Lahore
Penonton
gembira kerana masih ada orang seperti itu dalam masyarakat yang berani
mengisytiharkan apa yang salah sebagai salah.
Pada
masa itu, saya memerhatikan bahawa apabila saya meminta kebenaran untuk setiap
daripada mereka untuk bercakap dalam rancangan itu, Huzur (atba) bukan sahaja
memberi kebenaran, tetapi menggambarkan kepada saya perangai dan kecenderungan
mereka. Saya juga telah dibimbing oleh Huzur (atba) tentang bagaimana saya
harus bertanya kepada setiap daripada mereka soalan. Sebagai seorang Ahmadi
Muslim, kepercayaan saya sentiasa bahawa Allah Yang Maha Kuasa mengurniakan
kepada Khalifa pilihan-Nya pandangan jauh yang diilhamkan, tetapi saya secara
praktikal melihat manifestasinya pada zaman itu.
Izinkan
saya untuk mengisytiharkan, semasa menulis baris ini, bahawa saya dapat
menyaksikan manifestasi ini secara langsung buat kali pertama. Cara Huzur
(atba) menggambarkan setiap sifat mereka, membimbing saya tentang soalan-soalan
yang harus saya kemukakan dan kemungkinan jawapan diplomatik yang harus saya
waspadai adalah pengalaman yang menakjubkan. Dengan menempuh jalan yang telah
digariskan oleh Huzur (atba) untuk saya, saya mendapati bahawa intelek dan
kesedaran ahli akademik ini berlebihan di hadapan kebijaksanaan Huzur (atba).
Dan bagaimana tidak? Tuntutan di sana adalah pengetahuan duniawi, sedangkan di
sini, kita dapati ilham ilahi.
Salah
seorang birokrat dan ahli politik seperti itu ialah bercakap mengenai MTA yang
tidak pernah mengelak daripada bercakap memihak kepada Jamaat. Saya baru sahaja
menyebut bahawa saya akan bercakap dengannya pada hari berikutnya, apabila Huzur
(atba) berkata, "Dia akan bercakap untuk kita, tetapi dia akan
mengharapkan balasan." Saya mengandaikan bahawa ini dikatakan kerana
hubungannya dengan kumpulan orang tertentu kerana orangnya terkenal kerana
telah berhijrah ke Karachi selepas partisi dan menyalahgunakan kekayaan mereka.
Keesokan
harinya, tepatnya apa yang Huzur (atba ) huraikan berlaku. Lelaki itu bersetuju
untuk ditemu bual, tetapi juga secara diam-diam meminta untuk menempah tiket ke
London supaya dia boleh merakam kata-katanya di kamera. Saya sangat terhibur
dengan acara ini. Apabila saya menerangkan wawancara itu kepada Huzur (atba),
saya juga bertanya sama ada Huzur (atba) pernah berinteraksi dengan orang itu. Huzur
(atba) menjawab, "Saya tidak berinteraksi secara langsung dengannya,
tetapi saya mengetahui keperibadiannya."
Dalam
hal ini, arahan Huzur (atba) sentiasa memberitahu orang yang ditemuduga bahawa
kami ingin menemu bual mereka bagi pihak saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah,
MTA. Huzur (atba) sedar bahawa rakyat Pakistan yang progresif enggan
menyuarakan pendapat mereka kerana penindasan unsur-unsur ekstremis di sana.
Oleh itu, Huzur (atba) merasakan wajar untuk mereka diberi taklimat tentang
siapa kita dan apa kita merakam semula untuk temu bual. Sehubungan itu,
perhatian telah diambil untuk bertindak atas arahan Huzur (atba) dan selain
daripada orang yang sangat sedikit, semua orang gembira untuk bekerjasama.
Adalah
tidak wajar untuk menyebut nama mereka yang enggan bercakap di platform kami
kerana kami tidak mahu mengaibkan mereka. Saya hanya akan merujuk kepada seseorang
kerana dia adalah cara untuk mendedahkan aspek kehidupan Huzur (atba) yang
memberi inspirasi kepada iman.
Pada
tahun 1974, individu ini adalah menteri kehakiman dan semasa dia memegang
jawatan, pindaan yang terkenal terhadap perlembagaan Pakistan telah dikeluarkan,
yang dikenali sebagai Pindaan Kedua. Apabila dia dihubungi melalui telefon, dia
meminta untuk dimaklumkan secara jelas tentang soalan yang akan saya ajukan
kepadanya. Apabila saya memaklumkan kepadanya bahawa saya ingin bertanya
tentang Pindaan Kedua, di mana Ahmadi telah diisytiharkan sebagai bukan Islam,
dia menjawab bahawa dia tidak mahu menjadi sebahagian daripada perbualan ini.
Saya memberitahunya bahawa pengelakan dia sedang direkodkan dan dia dikenali
sebagai seorang intelektual dan pakar yang berpengalaman dalam bidang politik.
“Seluruh
dunia menyedari hubungan rapat anda dengan [Zulfikar Ali] Bhutto (dan
keluarganya). Keputusan ini telah diisytiharkan pada zaman Bhutto dan anda
adalah orang kanannya. Jika anda mengelak soalan itu, maka reputasi politik
anda akan terjejas di hadapan seluruh dunia.”
Dia
menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak mahu bercakap; tamat cerita! Dengan
itu, dia menutup telefon. Apabila butiran perbualan itu disampaikan kepada Huzur
(atba), walaupun saya tidak menyelami butirannya, Huzur (atba)menyedari bahawa
saya ingin menyiarkan perbualan itu di rancangan itu. Huzur (atba) berkata:
“Apabila
dia tidak mahu bercakap, maka tinggalkan. Apa faedah yang boleh ada? Dan
bagaimana kita berbeza daripada saluran lain? Saluran lain memeras ugut orang
seperti ini, tetapi kami akan menghormati keinginannya.”
Saya
belajar pengajaran ini daripada Huzur (atba) ketika itu dan terus bertindak
mengikutnya, bahawa tiada wawancara harus disiarkan di mana orang yang ditemu
bual dengan jelas menyatakan bahawa mereka tidak mahu ditemu bual. Saya
menjalankan temu bual para intelektual dan pakar dan mereka akan disiarkan di
MTA. Mereka semua diterima baik oleh penonton. Saya juga meminta kebenaran
daripada Huzur (atba) pada zaman itu untuk menemu bual wartawan dan kononnya
ulama yang menentang kami.
Setelah
mendapat kelulusan, saya mula menghubungi ulama dan wartawan seperti itu. Dari
segi reputasi dan tentangan, wawancara dengan seorang ulama terulung masih
terpelihara sehingga kini. Bahasa kesat dan kasar yang digunakan oleh ulama itu
lebih melampau daripada bahasa pemabuk. Namun, itu juga tidak disiarkan. Bahasa
yang digunakan dalam temu bual adalah sedemikian yang tidak dapat didengari
dalam mana-mana suasana yang baik, tidak kisah untuk menyiarkannya secara
global. Walaupun mengenai ulama ini, Huzur (atba) berkata bahawa saya boleh
menemubualnya, tetapi ia mungkin tidak layak disiarkan.
Sekali
lagi, kata-kata Huzur (atba) terbukti tepat. Saya juga bercakap dengan seorang
yang dikenali sebagai mufti [ahli perundangan Islam] dan muncul di kebanyakan
saluran televisyen Pakistan. Dalam cara pertuturannya yang sangat jelas dan
tersusun, dia memberikan temu bual, tetapi menggunakan kata-kata makian yang
sangat mengejutkan saya. Pada banyak kesempatan, saya mengingatkannya, “Mufti
Sahib! Bahasa apa ini?”, tetapi dia terus menggunakan bahasa kotor yang sama.
Kata-kata kotornya juga telah dipelihara, tetapi menurut arahan Huzur (atba),
tidak pernah disiarkan.
Saya
harus menyebut di sini bahawa apabila saya mula-mula meminta kebenaran daripada
Huzur (atba) untuk menemu bual kononnya ulama ini, Huzur (atba)berkata sesuatu
yang sangat indah. Huzur (atba) berkata, “Ia adalah idea yang baik; pandangan
pihak lawan akan diketahui dan mereka akan mendapat peluang untuk
bersuara."
Lawan
kita cenderung untuk tidak membenarkan kita menyuarakan pandangan kita pada
platform mereka, tetapi Huzur (atba) berhati-hati kerana mereka harus
dibenarkan untuk menyatakan pandangan mereka untuk menegakkan prinsip dialog
yang pertama. Tanda hormat ini tidak diiktiraf oleh mereka, sedangkan kami
diberi garis panduan yang murni untuk diikuti. Temu bual dengan ahli politik
juga unik dalam hak mereka sendiri.
Memandangkan
keadaan pada masa itu, adalah menyangka bahawa orang yang berpengaruh seperti
itu akan mengelak daripada bercakap di platform kami. Hampir setiap saluran di
dunia membincangkan penganiayaan terhadap Ahmadiyah dan sokongan kerajaan untuk
pembangkang ini. Oleh itu, adalah dirasakan bahawa wakil kerajaan tidak akan
bercakap mengenai perkara itu dan saya menjadi ragu tentang kemungkinan dapat
menghubungi mereka. Situasi itu dikemukakan kepada Huzur (atba), yang Huzur
(atba) berkata, “Teruskan! Anda pasti perlu melakukan ini. Tangkap mereka dan
tanya mereka!”
Kini
telah menjadi satu arahan dan saya kini perlu mendapatkannya. Saya memulakan
usaha saya dalam hal ini. Saya mula mencari pelbagai jabatan dalam kerajaan
Pakistan dan menghubungi nombor telefon mereka yang diberikan di laman web
mereka. Saya terkejut, saya mendapati bahawa pejabat-pejabat itu sama ada
hampir lengang atau penuh dengan rasuah. Hampir setahun penuh di jabatan
tertentu, menteri yang menyelia jabatan tidak hadir ke pejabat. Beberapa
kakitangan telah diarahkan oleh menteri mereka untuk tidak membenarkan sesiapa
melalui mereka. Ahli kakitangan lain akan menggunakan setiap peluang untuk
rasuah atau faedah lain.
Tanpa
keterlaluan, saya menelefon pejabat menteri tertentu beberapa kali, tetapi
tidak dapat menghubungi mereka. Orang yang sentiasa menghadiri panggilan saya
suatu hari bertanya kepada saya, “Anda menelefon dari London setiap hari.
Adakah anda tinggal di London atau pernah pergi ke sana dari sini?” Saya
menjawab bahawa saya tinggal di sana dan bertanya kepadanya mengapa dia ingin
tahu. Dia kemudian bertanya sama ada saya seorang warganegara British, yang,
walaupun tidak suka, saya menjawab dengan afirmatif dan bertanya mengapa dia
bertanya. Dia kemudian bertanya sama ada ada cara saya boleh menjemputnya ke UK
kerana dia sudah cukup dengan pekerjaannya. Saya bergelut untuk melepaskan diri
dari perbualan itu.
Doa
Huzur (atba) bersama saya semasa usaha itu. Saya terfikir sendiri bahawa mesti
ada semacam cara untuk berkomunikasi dengan menteri dan ahli politik tersebut
kerana mereka nampaknya sentiasa bersedia untuk muncul di saluran lain untuk
perbincangan dan terlibat dalam perdebatan yang sia-sia. Dengan pemikiran ini,
saya menghubungi saluran televisyen Pakistan yang biasa. Seorang lelaki muda
yang sopan mengangkat telefon. Saya memperkenalkan diri saya dengan menyatakan
nama saya dan bahawa saya sedang menelefon bagi pihak MTA International dan
memerlukan nombor telefon ahli politik tertentu. Pekerja di hujung sana
memberikan nombor itu dengan pantas sehingga sebenarnya, saya agak terkejut. Dia
sangat cepat bertindak balas sehingga saya terpaksa memberitahunya untuk
membenarkan saya mengambil pen dan kertas. Saya tidak sangka dapat nombor
dengan begitu cepat dan mudah.
Walau
apa pun, saya menelefon menteri dan bercakap dengannya dan dengan kebenaran
mereka, wawancara mereka dirakam dan disiarkan di MTA. Sekarang, apa sahaja
nombor yang saya perlukan, saya akan memintanya daripada saluran televisyen
yang sama. Apabila saya seterusnya menghubungi saluran itu, lelaki yang sama
tidak mengangkat telefon kerana ia bukan syifnya. Orang yang mengangkat
panggilan itu tidak dapat mencari nombor yang saya cari dan menyatakan sedikit
teragak-agak untuk berbuat demikian. Apabila saya menghubungi beberapa hari
kemudian, lelaki yang sama, yang telah membantu saya pada mulanya,
mengangkatnya. Saya memberitahunya bahawa saya telah menelefon tadi, tetapi dia
tidak bertugas. Dia kemudian memberitahu saya untuk mengambil nombor telefon
bimbitnya dan setiap kali saya memerlukan bantuannya, saya harus menghubungi
nombor hubungan peribadinya. Dia berkata bahawa dia telah menyimpan semua
nombor dan dia boleh menyampaikan maklumat dengan mudah. Oleh itu, saya
memperoleh beberapa nombor lain daripadanya.
Suatu
hari, saya mengucapkan terima kasih yang mendalam kepadanya, tetapi juga
bertanya sama ada dia tahu saya seorang Ahmadi. Dia menjawab, "Saya tidak
tahu ini, tetapi apakah perbezaannya?" Saya kemudian bertanya kepadanya
sama ada dia tahu risiko yang dia ambil dalam memberikan saya nombor kerana
syarikatnya boleh mengambil tindakan terhadapnya kerana memberikan nombor
telefon daripada direktori peribadi mereka. Dia berkata, “Saya sedar perkara
ini, tetapi ini mungkin berlaku di England. Di sini, saya tidak dimaklumkan
tentang peraturan sedemikian. Semua saluran di sini melakukan perkara yang sama
apabila memerlukan nombor telefon untuk rancangan mereka. Setiap kali saya
memberitahu anda untuk menelefon kemudian, ia adalah supaya saya boleh
menghubungi saluran lain dan mendapatkan nombor untuk anda.” Saya menjadi
sangat bersyukur dan memberitahunya bahawa jika ada sesuatu yang boleh saya
lakukan untuknya, dia harus memberitahu saya. Dia menjawab, "Ia tidak
menjadi masalah. Ia sebenarnya bukan masalah besar." Saya sudah lama tidak
dapat menghubunginya. Semoga Allah membahagiakannya.
Sesiapa
yang bertemu dengan saya pada masa itu dan setiap kali temu bual tersebut
melayang di WhatsApp atau Twitter sehingga hari ini, saya ditanya bagaimana
saya dapat menghubungi tokoh yang begitu tinggi dan sama ada saya mempunyai
kenalan dalam kalangan yang berpengaruh. Saya ingin memberitahu semua orang
melalui kata-kata ini bahawa saya tidak pernah mempunyai sebarang kenalan
ketika itu, dan saya juga tidak mempunyai apa-apa hari ini; Huzur (atba) menyetujui
usaha ini, mendorong saya dan dengan itu, Allah Yang Maha Kuasa memberkatinya
dengan rahmat-Nya yang besar.
Ada
kalanya, panggilan dibuat kepada ahli politik dan menteri tertentu dengan
begitu cepat sehingga saya tidak menyangka akan dihantar terus kepada mereka
tanpa dipindahkan. Ada kalanya, apabila saya ditanya siapa saya, saya akan
menjawab, "Nama saya Asif." Saya kemudian akan ditanya di mana saya membuat
panggilan, yang saya akan katakan, London. Sudah tentu, pengenalan ini tidak
lengkap, tetapi dengan rahmat Allah, ia sudah cukup untuk membuka jalan untuk
temuduga selanjutnya. Apabila saya akan dikemukakan kepada menteri atau ahli
politik yang berkaitan, saya akan memberikan pengenalan penuh tentang Jamaat
Ahmadiyah dan sekutu saya dengannya. Tiada satu perkataan dusta pun akan
diucapkan bagi pihak saya dan pengenalan penuh kepada Jamaat Ahmadiyah akan
diberikan. Mereka akan dimaklumkan bahawa wawancara itu akan disiarkan di
saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah. Pengenalan ini juga akan direkodkan supaya
jika terdapat masalah pada masa hadapan, kami mempunyai bukti bahawa mereka
mengetahui sepenuhnya dengan siapa mereka bercakap.
Seluruh
tempoh penerbitan Rah-e-Huda di mana wawancara ini disiarkan, di mana
menteri-menteri kerajaan akan memaparkan kedangkalan mereka, semuanya adalah
hasil daripada doa dan perhatian Huzur (atba).
Comments
Post a Comment