AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian III

                                                                    AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian III

25hb September 2020

Kemas Kini Terakhir pada 2 Oktober 2020

Asif M Basit

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Terdapat banyak program yang telah disiarkan pada masa yang berbeza dan Huzur (atba) telah memberikan bimbingan untuk mereka pada masa yang berbeza. Sesuatu yang Huzur (atba) katakan berkali-kali mengenai program MTA ialah, "Tujuan setiap program di MTA adalah untuk menyebarkan ajaran Islam kepada dunia."

Pengajaran lain yang juga telah diajarkan kepada kita daripada Huzur (atba) ialah tugas menyebarkan Islam tidak mungkin dilakukan sehingga dan melainkan kita memastikan visi Khalifatul Masih V (atba). Khalifa mempunyai anugerah ilahi kerana dapat melihat sesuatu dari sudut 360 darjah.

Ambil, sebagai contoh, Khutbah Jumaat; tiada subjek yang Huzur (atba) tidak bercakap mengenainya; serangan terhadap agama, tuduhan terhadap Islam, kebangkitan tidak beragama dan materialisme, persoalan tentang Ahmadiyah, hala tuju yang tepat untuk tabligh yang berjaya, perkara berkaitan tarbiyah, pendidikan dan kesejahteraan generasi baru dan yang paling penting, tujuan kedatangan Hazrat Masihi Mau'ud (as). iaitu penetapan huququllah dan huquq-ul-ibad (hak-hak Allah dan hak ciptaan-Nya) - ini semua telah ditangani oleh Huzur (atba) pada pelbagai kesempatan.

Kami sentiasa cuba memperkemaskan visi program MTA dengan visi Hazrat Khalifatul Masih V (atba). Pada peringkat peribadi, saya berusaha untuk mengingatkan rakan sekerja dan diri saya sendiri bahawa program sebenar di MTA adalah khutbah dan ucapan Hazrat Khalifatul Masih (atba) dan kepentingan setiap program lain tidak lebih daripada sekadar pengisi. Apa yang penting ialah "pengisi" itu juga diselaraskan dengan visi Huzur (atba).

Tidak kira betapa sukarnya kita untuk mencapai ini, ia adalah satu kejayaan yang mustahil untuk dicapai tanpa bimbingan Huzur (atba). Walaupun kita dapat memastikan secara khusus apakah keinginan Huzur (atba), sebelum kita melaksanakan pemahaman itu ke dalam program, kita mesti mendapatkan bimbingan daripada Huzur (atba) supaya jika sesuatu memerlukan penjelasan, maka kita boleh menentukannya terlebih dahulu.

Tiada siapa yang terlepas pandang terhadap penganiayaan Jamaat Ahmadiyah di Pakistan dan bahawa Kerajaan Pakistan melakukan yang terbaik untuk menyusahkan umat Islam Ahmadi yang tinggal di negara itu.

Beberapa tahun lalu, sekatan telah dikenakan terhadap penerbitan dan penyebaran buku-buku Ahmadiyah oleh kerajaan dan pembuat dasar. Oleh itu, semua mesin cetak Jamaat ditutup. Di mana pun buku-buku Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan berada, tempat-tempat itu diserbu dan buku-buku itu, dirampas. Jika buku itu didapati ada di mana-mana, ia dianggap melanggar undang-undang. Buku dirampas dari semua tempat, sama ada perpustakaan atau jabatan penerbitan.

Pada masa itu, Huzur (atba) mengarahkan bahawa walaupun Kerajaan Pakistan sedang berusaha untuk menghentikan penyebaran buku-buku Hazrat Masihi Mau'ud (as) yang Dijanjikan, mereka tidak akan dapat berbuat demikian kerana ia boleh didapati di laman web Jamaat dan platform dalam talian yang lain dan dengan itu diterbitkan di seluruh dunia. Huzur (atba) kemudian mengarahkan MTA untuk membentangkan darse pada buku-buku ini.

Apabila mendengar arahan ini, persiapan sedang dijalankan. Walaupun darses Malfuzat dan tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan telah pun disiarkan, jabatan penjadualan MTA diminta untuk menjadualkan darse sedemikian lebih daripada sebelumnya. Di samping itu, tiga mubaligh muda telah bersedia untuk membentangkan program mengenai kitab-kitab Hazrat Masihi Mau'ud (as), yang sedang menunggu persetujuan akhir Huzur (atba).

Buku pertama yang akan dipelajari ialah The Philosophy of the Teachings of Islam dan akan dibentangkan dalam format perbincangan, tetapi teks buku itu akan diberi keutamaan melebihi sebarang penjelasan peribadi. Ketiga-tiga mubaligh ini, yang telah disediakan oleh Huzur (atba) sendiri, segera menerima tugas itu dan memulakan persiapan untuk persembahan. Dengan sinopsis di tangan, saya berangkat ke Masjid Fazl pada petang yang sama.

Huzur (atba) baru sahaja mengimamkan solat Maghrib dan meninggalkan masjid, apabila saya menerangkan secara ringkas sinopsis program tersebut. Semasa berjalan ke arah kediamannya, Huzur (atba) mendengar apa yang saya katakan dan meluluskan cadangan itu. Huzur (atba) menambah, “Ia harus dibentangkan dalam bahasa Inggeris dari sini; beritahu pasukan di Rabwah untuk menyediakan program sedemikian dalam bahasa Urdu dan minta pasukan Jerman membentangkan satu dalam bahasa Jerman.”

Studio asing telah menyampaikan arahan Huzur (atba) dan dari UK, pasukan itu telah bersedia. Lama kelamaan, graduan Jamia Ahmadiyya UK mula muncul dalam rancangan itu. Mendengar arahan Huzur (atba), jabatan produksi MTA juga menawarkan kerjasama penuh dan program mula dirakam dan disiarkan. Huzur (atba) meluluskan nama rancangan itu sebagai In His Own Words.

Dalam Kata-katanya Sendiri: Falsafah Ajaran Islam | MTA

Program ini kemudiannya disediakan dalam pelbagai bahasa lain dan disiarkan sehingga hari ini. Dengan cara ini, berdasarkan arahan Huzur (atba), program - yang tujuannya adalah untuk mempromosikan tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan di seluruh dunia - melihat permulaannya. Terdapat pelbagai rancangan lain di mana ia merasakan bahawa menunjukkan sudut pandangan bukan-Ahmadi adalah penting.

Setelah dibincangkan, satu sebab keengganan kami dalam perkara ini ialah ketidakpastian apa yang orang luar akan katakan pada rancangan itu - sama ada ia sesuai untuk penonton MTA dan sama ada ia akan mengarahkan perbualan ke arah subjek yang berbeza. Apabila perkara itu dibentangkan kepada Huzur (atba), dia memberikan bimbingan yang mencukupi dan berkata, “Kamu hendaklah terlebih dahulu berjumpa dengan orang yang kamu ingin jemput di MTA.

Dengan cara itu, anda akan dapat memahami dengan baik sifat dan perangai mereka. Orang intelek pada umumnya cenderung berhati-hati dalam menyampaikan pendapat mereka, tetapi tetap, anda harus berhati-hati semasa menjemput tetamu.”

Kami memulakan persiapan untuk persembahan. Kami juga mula menjemput ahli akademik yang boleh bercakap tentang Jamaat pada program persembahan. Sebelum bercakap tentang ahli akademik yang akan muncul dalam rancangan ini, adalah penting untuk dinyatakan di sini apabila tetamu luar mula muncul di MTA.

Pada tahun 2010, apabila masjid Ahmadiyah diserang dan hanya kurang daripada seratus orang Ahmadiyah yang tidak bersalah terbunuh, saya berpeluang menemu bual ramai ahli kerajaan yang berpengaruh di Pakistan dan kemudiannya wawancara mereka ditayangkan di MTA. Perkara ini telah disebutkan secara ringkas dalam bab sebelumnya; namun, saya ingin membentangkan butiran ini di sini.

Pada masa itu, saya telah mendapat kebenaran daripada Huzur (atba) untuk memasukkan beberapa cendekiawan yang berpengetahuan luas tentang Rah-e-Huda, yang boleh mengutuk kekejaman yang ditunjukkan oleh pelampau di Pakistan supaya ia boleh memberi kesan positif kepada penonton global. Oleh itu, dalam tempoh itu orang-orang seperti Abid Hassan Minto, IA Rahman, Muneeza Hashmi, Barrister Hamid Khan, Roedad Khan, Sherry Rahman, Sartaj Aziz, Iqbal Akhund, Ashraf Liaquat Ali (anak Liaquat Ali Khan), Iqbal Haider dan Imtiaz Alam telah ditemu bual dan temu bual mereka dimainkan di Rah-e-Huda. Kesemua individu ini secara peribadi mengutuk serangan ini dan semua penonton, sama ada mereka dari Jamaat Ahmadiyah atau tidak, menghargai kenyataan mereka.

Pada hari-hari awal Rah-e-Huda, melalui berkat Khilafat, ramai ahli akademik berprofil tinggi, wartawan dan ahli politik Pakistan telah ditemu bual yang bercakap tentang pandangan mereka tentang undang-undang terhadap Jamaat, berdasarkan serangan 2010 terhadap dua Masjid Ahmadiyah di Lahore

Penonton gembira kerana masih ada orang seperti itu dalam masyarakat yang berani mengisytiharkan apa yang salah sebagai salah.

Pada masa itu, saya memerhatikan bahawa apabila saya meminta kebenaran untuk setiap daripada mereka untuk bercakap dalam rancangan itu, Huzur (atba) bukan sahaja memberi kebenaran, tetapi menggambarkan kepada saya perangai dan kecenderungan mereka. Saya juga telah dibimbing oleh Huzur (atba) tentang bagaimana saya harus bertanya kepada setiap daripada mereka soalan. Sebagai seorang Ahmadi Muslim, kepercayaan saya sentiasa bahawa Allah Yang Maha Kuasa mengurniakan kepada Khalifa pilihan-Nya pandangan jauh yang diilhamkan, tetapi saya secara praktikal melihat manifestasinya pada zaman itu.

Izinkan saya untuk mengisytiharkan, semasa menulis baris ini, bahawa saya dapat menyaksikan manifestasi ini secara langsung buat kali pertama. Cara Huzur (atba) menggambarkan setiap sifat mereka, membimbing saya tentang soalan-soalan yang harus saya kemukakan dan kemungkinan jawapan diplomatik yang harus saya waspadai adalah pengalaman yang menakjubkan. Dengan menempuh jalan yang telah digariskan oleh Huzur (atba) untuk saya, saya mendapati bahawa intelek dan kesedaran ahli akademik ini berlebihan di hadapan kebijaksanaan Huzur (atba). Dan bagaimana tidak? Tuntutan di sana adalah pengetahuan duniawi, sedangkan di sini, kita dapati ilham ilahi.

Salah seorang birokrat dan ahli politik seperti itu ialah bercakap mengenai MTA yang tidak pernah mengelak daripada bercakap memihak kepada Jamaat. Saya baru sahaja menyebut bahawa saya akan bercakap dengannya pada hari berikutnya, apabila Huzur (atba) berkata, "Dia akan bercakap untuk kita, tetapi dia akan mengharapkan balasan." Saya mengandaikan bahawa ini dikatakan kerana hubungannya dengan kumpulan orang tertentu kerana orangnya terkenal kerana telah berhijrah ke Karachi selepas partisi dan menyalahgunakan kekayaan mereka.

Keesokan harinya, tepatnya apa yang Huzur (atba ) huraikan berlaku. Lelaki itu bersetuju untuk ditemu bual, tetapi juga secara diam-diam meminta untuk menempah tiket ke London supaya dia boleh merakam kata-katanya di kamera. Saya sangat terhibur dengan acara ini. Apabila saya menerangkan wawancara itu kepada Huzur (atba), saya juga bertanya sama ada Huzur (atba) pernah berinteraksi dengan orang itu. Huzur (atba) menjawab, "Saya tidak berinteraksi secara langsung dengannya, tetapi saya mengetahui keperibadiannya."

Dalam hal ini, arahan Huzur (atba) sentiasa memberitahu orang yang ditemuduga bahawa kami ingin menemu bual mereka bagi pihak saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah, MTA. Huzur (atba) sedar bahawa rakyat Pakistan yang progresif enggan menyuarakan pendapat mereka kerana penindasan unsur-unsur ekstremis di sana. Oleh itu, Huzur (atba) merasakan wajar untuk mereka diberi taklimat tentang siapa kita dan apa kita merakam semula untuk temu bual. Sehubungan itu, perhatian telah diambil untuk bertindak atas arahan Huzur (atba) dan selain daripada orang yang sangat sedikit, semua orang gembira untuk bekerjasama.

Adalah tidak wajar untuk menyebut nama mereka yang enggan bercakap di platform kami kerana kami tidak mahu mengaibkan mereka. Saya hanya akan merujuk kepada seseorang kerana dia adalah cara untuk mendedahkan aspek kehidupan Huzur (atba) yang memberi inspirasi kepada iman.

Pada tahun 1974, individu ini adalah menteri kehakiman dan semasa dia memegang jawatan, pindaan yang terkenal terhadap perlembagaan Pakistan telah dikeluarkan, yang dikenali sebagai Pindaan Kedua. Apabila dia dihubungi melalui telefon, dia meminta untuk dimaklumkan secara jelas tentang soalan yang akan saya ajukan kepadanya. Apabila saya memaklumkan kepadanya bahawa saya ingin bertanya tentang Pindaan Kedua, di mana Ahmadi telah diisytiharkan sebagai bukan Islam, dia menjawab bahawa dia tidak mahu menjadi sebahagian daripada perbualan ini. Saya memberitahunya bahawa pengelakan dia sedang direkodkan dan dia dikenali sebagai seorang intelektual dan pakar yang berpengalaman dalam bidang politik.

“Seluruh dunia menyedari hubungan rapat anda dengan [Zulfikar Ali] Bhutto (dan keluarganya). Keputusan ini telah diisytiharkan pada zaman Bhutto dan anda adalah orang kanannya. Jika anda mengelak soalan itu, maka reputasi politik anda akan terjejas di hadapan seluruh dunia.”

Dia menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak mahu bercakap; tamat cerita! Dengan itu, dia menutup telefon. Apabila butiran perbualan itu disampaikan kepada Huzur (atba), walaupun saya tidak menyelami butirannya, Huzur (atba)menyedari bahawa saya ingin menyiarkan perbualan itu di rancangan itu. Huzur (atba) berkata:

“Apabila dia tidak mahu bercakap, maka tinggalkan. Apa faedah yang boleh ada? Dan bagaimana kita berbeza daripada saluran lain? Saluran lain memeras ugut orang seperti ini, tetapi kami akan menghormati keinginannya.”

Saya belajar pengajaran ini daripada Huzur (atba) ketika itu dan terus bertindak mengikutnya, bahawa tiada wawancara harus disiarkan di mana orang yang ditemu bual dengan jelas menyatakan bahawa mereka tidak mahu ditemu bual. Saya menjalankan temu bual para intelektual dan pakar dan mereka akan disiarkan di MTA. Mereka semua diterima baik oleh penonton. Saya juga meminta kebenaran daripada Huzur (atba) pada zaman itu untuk menemu bual wartawan dan kononnya ulama yang menentang kami.

Setelah mendapat kelulusan, saya mula menghubungi ulama dan wartawan seperti itu. Dari segi reputasi dan tentangan, wawancara dengan seorang ulama terulung masih terpelihara sehingga kini. Bahasa kesat dan kasar yang digunakan oleh ulama itu lebih melampau daripada bahasa pemabuk. Namun, itu juga tidak disiarkan. Bahasa yang digunakan dalam temu bual adalah sedemikian yang tidak dapat didengari dalam mana-mana suasana yang baik, tidak kisah untuk menyiarkannya secara global. Walaupun mengenai ulama ini, Huzur (atba) berkata bahawa saya boleh menemubualnya, tetapi ia mungkin tidak layak disiarkan.

Sekali lagi, kata-kata Huzur (atba) terbukti tepat. Saya juga bercakap dengan seorang yang dikenali sebagai mufti [ahli perundangan Islam] dan muncul di kebanyakan saluran televisyen Pakistan. Dalam cara pertuturannya yang sangat jelas dan tersusun, dia memberikan temu bual, tetapi menggunakan kata-kata makian yang sangat mengejutkan saya. Pada banyak kesempatan, saya mengingatkannya, “Mufti Sahib! Bahasa apa ini?”, tetapi dia terus menggunakan bahasa kotor yang sama. Kata-kata kotornya juga telah dipelihara, tetapi menurut arahan Huzur (atba), tidak pernah disiarkan.

Saya harus menyebut di sini bahawa apabila saya mula-mula meminta kebenaran daripada Huzur (atba) untuk menemu bual kononnya ulama ini, Huzur (atba)berkata sesuatu yang sangat indah. Huzur (atba) berkata, “Ia adalah idea yang baik; pandangan pihak lawan akan diketahui dan mereka akan mendapat peluang untuk bersuara."

Lawan kita cenderung untuk tidak membenarkan kita menyuarakan pandangan kita pada platform mereka, tetapi Huzur (atba) berhati-hati kerana mereka harus dibenarkan untuk menyatakan pandangan mereka untuk menegakkan prinsip dialog yang pertama. Tanda hormat ini tidak diiktiraf oleh mereka, sedangkan kami diberi garis panduan yang murni untuk diikuti. Temu bual dengan ahli politik juga unik dalam hak mereka sendiri.

Memandangkan keadaan pada masa itu, adalah menyangka bahawa orang yang berpengaruh seperti itu akan mengelak daripada bercakap di platform kami. Hampir setiap saluran di dunia membincangkan penganiayaan terhadap Ahmadiyah dan sokongan kerajaan untuk pembangkang ini. Oleh itu, adalah dirasakan bahawa wakil kerajaan tidak akan bercakap mengenai perkara itu dan saya menjadi ragu tentang kemungkinan dapat menghubungi mereka. Situasi itu dikemukakan kepada Huzur (atba), yang Huzur (atba) berkata, “Teruskan! Anda pasti perlu melakukan ini. Tangkap mereka dan tanya mereka!”

Kini telah menjadi satu arahan dan saya kini perlu mendapatkannya. Saya memulakan usaha saya dalam hal ini. Saya mula mencari pelbagai jabatan dalam kerajaan Pakistan dan menghubungi nombor telefon mereka yang diberikan di laman web mereka. Saya terkejut, saya mendapati bahawa pejabat-pejabat itu sama ada hampir lengang atau penuh dengan rasuah. Hampir setahun penuh di jabatan tertentu, menteri yang menyelia jabatan tidak hadir ke pejabat. Beberapa kakitangan telah diarahkan oleh menteri mereka untuk tidak membenarkan sesiapa melalui mereka. Ahli kakitangan lain akan menggunakan setiap peluang untuk rasuah atau faedah lain.

Tanpa keterlaluan, saya menelefon pejabat menteri tertentu beberapa kali, tetapi tidak dapat menghubungi mereka. Orang yang sentiasa menghadiri panggilan saya suatu hari bertanya kepada saya, “Anda menelefon dari London setiap hari. Adakah anda tinggal di London atau pernah pergi ke sana dari sini?” Saya menjawab bahawa saya tinggal di sana dan bertanya kepadanya mengapa dia ingin tahu. Dia kemudian bertanya sama ada saya seorang warganegara British, yang, walaupun tidak suka, saya menjawab dengan afirmatif dan bertanya mengapa dia bertanya. Dia kemudian bertanya sama ada ada cara saya boleh menjemputnya ke UK kerana dia sudah cukup dengan pekerjaannya. Saya bergelut untuk melepaskan diri dari perbualan itu.

Doa Huzur (atba) bersama saya semasa usaha itu. Saya terfikir sendiri bahawa mesti ada semacam cara untuk berkomunikasi dengan menteri dan ahli politik tersebut kerana mereka nampaknya sentiasa bersedia untuk muncul di saluran lain untuk perbincangan dan terlibat dalam perdebatan yang sia-sia. Dengan pemikiran ini, saya menghubungi saluran televisyen Pakistan yang biasa. Seorang lelaki muda yang sopan mengangkat telefon. Saya memperkenalkan diri saya dengan menyatakan nama saya dan bahawa saya sedang menelefon bagi pihak MTA International dan memerlukan nombor telefon ahli politik tertentu. Pekerja di hujung sana memberikan nombor itu dengan pantas sehingga sebenarnya, saya agak terkejut. Dia sangat cepat bertindak balas sehingga saya terpaksa memberitahunya untuk membenarkan saya mengambil pen dan kertas. Saya tidak sangka dapat nombor dengan begitu cepat dan mudah.

Walau apa pun, saya menelefon menteri dan bercakap dengannya dan dengan kebenaran mereka, wawancara mereka dirakam dan disiarkan di MTA. Sekarang, apa sahaja nombor yang saya perlukan, saya akan memintanya daripada saluran televisyen yang sama. Apabila saya seterusnya menghubungi saluran itu, lelaki yang sama tidak mengangkat telefon kerana ia bukan syifnya. Orang yang mengangkat panggilan itu tidak dapat mencari nombor yang saya cari dan menyatakan sedikit teragak-agak untuk berbuat demikian. Apabila saya menghubungi beberapa hari kemudian, lelaki yang sama, yang telah membantu saya pada mulanya, mengangkatnya. Saya memberitahunya bahawa saya telah menelefon tadi, tetapi dia tidak bertugas. Dia kemudian memberitahu saya untuk mengambil nombor telefon bimbitnya dan setiap kali saya memerlukan bantuannya, saya harus menghubungi nombor hubungan peribadinya. Dia berkata bahawa dia telah menyimpan semua nombor dan dia boleh menyampaikan maklumat dengan mudah. Oleh itu, saya memperoleh beberapa nombor lain daripadanya.

Suatu hari, saya mengucapkan terima kasih yang mendalam kepadanya, tetapi juga bertanya sama ada dia tahu saya seorang Ahmadi. Dia menjawab, "Saya tidak tahu ini, tetapi apakah perbezaannya?" Saya kemudian bertanya kepadanya sama ada dia tahu risiko yang dia ambil dalam memberikan saya nombor kerana syarikatnya boleh mengambil tindakan terhadapnya kerana memberikan nombor telefon daripada direktori peribadi mereka. Dia berkata, “Saya sedar perkara ini, tetapi ini mungkin berlaku di England. Di sini, saya tidak dimaklumkan tentang peraturan sedemikian. Semua saluran di sini melakukan perkara yang sama apabila memerlukan nombor telefon untuk rancangan mereka. Setiap kali saya memberitahu anda untuk menelefon kemudian, ia adalah supaya saya boleh menghubungi saluran lain dan mendapatkan nombor untuk anda.” Saya menjadi sangat bersyukur dan memberitahunya bahawa jika ada sesuatu yang boleh saya lakukan untuknya, dia harus memberitahu saya. Dia menjawab, "Ia tidak menjadi masalah. Ia sebenarnya bukan masalah besar." Saya sudah lama tidak dapat menghubunginya. Semoga Allah membahagiakannya.

Sesiapa yang bertemu dengan saya pada masa itu dan setiap kali temu bual tersebut melayang di WhatsApp atau Twitter sehingga hari ini, saya ditanya bagaimana saya dapat menghubungi tokoh yang begitu tinggi dan sama ada saya mempunyai kenalan dalam kalangan yang berpengaruh. Saya ingin memberitahu semua orang melalui kata-kata ini bahawa saya tidak pernah mempunyai sebarang kenalan ketika itu, dan saya juga tidak mempunyai apa-apa hari ini; Huzur (atba) menyetujui usaha ini, mendorong saya dan dengan itu, Allah Yang Maha Kuasa memberkatinya dengan rahmat-Nya yang besar.

Ada kalanya, panggilan dibuat kepada ahli politik dan menteri tertentu dengan begitu cepat sehingga saya tidak menyangka akan dihantar terus kepada mereka tanpa dipindahkan. Ada kalanya, apabila saya ditanya siapa saya, saya akan menjawab, "Nama saya Asif." Saya kemudian akan ditanya di mana saya membuat panggilan, yang saya akan katakan, London. Sudah tentu, pengenalan ini tidak lengkap, tetapi dengan rahmat Allah, ia sudah cukup untuk membuka jalan untuk temuduga selanjutnya. Apabila saya akan dikemukakan kepada menteri atau ahli politik yang berkaitan, saya akan memberikan pengenalan penuh tentang Jamaat Ahmadiyah dan sekutu saya dengannya. Tiada satu perkataan dusta pun akan diucapkan bagi pihak saya dan pengenalan penuh kepada Jamaat Ahmadiyah akan diberikan. Mereka akan dimaklumkan bahawa wawancara itu akan disiarkan di saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah. Pengenalan ini juga akan direkodkan supaya jika terdapat masalah pada masa hadapan, kami mempunyai bukti bahawa mereka mengetahui sepenuhnya dengan siapa mereka bercakap.

Seluruh tempoh penerbitan Rah-e-Huda di mana wawancara ini disiarkan, di mana menteri-menteri kerajaan akan memaparkan kedangkalan mereka, semuanya adalah hasil daripada doa dan perhatian Huzur (atba).AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 7 (Mencapai penjuru Bumi) - Bahagian III

25hb September 2020

Kemas Kini Terakhir pada 2 Oktober 2020

Asif M Basit

Terjemahan dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Terdapat banyak program yang telah disiarkan pada masa yang berbeza dan Huzur (atba) telah memberikan bimbingan untuk mereka pada masa yang berbeza. Sesuatu yang Huzur (atba) katakan berkali-kali mengenai program MTA ialah, "Tujuan setiap program di MTA adalah untuk menyebarkan ajaran Islam kepada dunia."

Pengajaran lain yang juga telah diajarkan kepada kita daripada Huzur (atba) ialah tugas menyebarkan Islam tidak mungkin dilakukan sehingga dan melainkan kita memastikan visi Khalifatul Masih V (atba). Khalifa mempunyai anugerah ilahi kerana dapat melihat sesuatu dari sudut 360 darjah.

Ambil, sebagai contoh, Khutbah Jumaat; tiada subjek yang Huzur (atba) tidak bercakap mengenainya; serangan terhadap agama, tuduhan terhadap Islam, kebangkitan tidak beragama dan materialisme, persoalan tentang Ahmadiyah, hala tuju yang tepat untuk tabligh yang berjaya, perkara berkaitan tarbiyah, pendidikan dan kesejahteraan generasi baru dan yang paling penting, tujuan kedatangan Hazrat Masihi Mau'ud (as). iaitu penetapan huququllah dan huquq-ul-ibad (hak-hak Allah dan hak ciptaan-Nya) - ini semua telah ditangani oleh Huzur (atba) pada pelbagai kesempatan.

Kami sentiasa cuba memperkemaskan visi program MTA dengan visi Hazrat Khalifatul Masih V (atba). Pada peringkat peribadi, saya berusaha untuk mengingatkan rakan sekerja dan diri saya sendiri bahawa program sebenar di MTA adalah khutbah dan ucapan Hazrat Khalifatul Masih (atba) dan kepentingan setiap program lain tidak lebih daripada sekadar pengisi. Apa yang penting ialah "pengisi" itu juga diselaraskan dengan visi Huzur (atba).

Tidak kira betapa sukarnya kita untuk mencapai ini, ia adalah satu kejayaan yang mustahil untuk dicapai tanpa bimbingan Huzur (atba). Walaupun kita dapat memastikan secara khusus apakah keinginan Huzur (atba), sebelum kita melaksanakan pemahaman itu ke dalam program, kita mesti mendapatkan bimbingan daripada Huzur (atba) supaya jika sesuatu memerlukan penjelasan, maka kita boleh menentukannya terlebih dahulu.

Tiada siapa yang terlepas pandang terhadap penganiayaan Jamaat Ahmadiyah di Pakistan dan bahawa Kerajaan Pakistan melakukan yang terbaik untuk menyusahkan umat Islam Ahmadi yang tinggal di negara itu.

Beberapa tahun lalu, sekatan telah dikenakan terhadap penerbitan dan penyebaran buku-buku Ahmadiyah oleh kerajaan dan pembuat dasar. Oleh itu, semua mesin cetak Jamaat ditutup. Di mana pun buku-buku Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan berada, tempat-tempat itu diserbu dan buku-buku itu, dirampas. Jika buku itu didapati ada di mana-mana, ia dianggap melanggar undang-undang. Buku dirampas dari semua tempat, sama ada perpustakaan atau jabatan penerbitan.

Pada masa itu, Huzur (atba) mengarahkan bahawa walaupun Kerajaan Pakistan sedang berusaha untuk menghentikan penyebaran buku-buku Hazrat Masihi Mau'ud (as) yang Dijanjikan, mereka tidak akan dapat berbuat demikian kerana ia boleh didapati di laman web Jamaat dan platform dalam talian yang lain dan dengan itu diterbitkan di seluruh dunia. Huzur (atba) kemudian mengarahkan MTA untuk membentangkan darse pada buku-buku ini.

Apabila mendengar arahan ini, persiapan sedang dijalankan. Walaupun darses Malfuzat dan tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan telah pun disiarkan, jabatan penjadualan MTA diminta untuk menjadualkan darse sedemikian lebih daripada sebelumnya. Di samping itu, tiga mubaligh muda telah bersedia untuk membentangkan program mengenai kitab-kitab Hazrat Masihi Mau'ud (as), yang sedang menunggu persetujuan akhir Huzur (atba).

Buku pertama yang akan dipelajari ialah The Philosophy of the Teachings of Islam dan akan dibentangkan dalam format perbincangan, tetapi teks buku itu akan diberi keutamaan melebihi sebarang penjelasan peribadi. Ketiga-tiga mubaligh ini, yang telah disediakan oleh Huzur (atba) sendiri, segera menerima tugas itu dan memulakan persiapan untuk persembahan. Dengan sinopsis di tangan, saya berangkat ke Masjid Fazl pada petang yang sama.

Huzur (atba) baru sahaja mengimamkan solat Maghrib dan meninggalkan masjid, apabila saya menerangkan secara ringkas sinopsis program tersebut. Semasa berjalan ke arah kediamannya, Huzur (atba) mendengar apa yang saya katakan dan meluluskan cadangan itu. Huzur (atba) menambah, “Ia harus dibentangkan dalam bahasa Inggeris dari sini; beritahu pasukan di Rabwah untuk menyediakan program sedemikian dalam bahasa Urdu dan minta pasukan Jerman membentangkan satu dalam bahasa Jerman.”

Studio asing telah menyampaikan arahan Huzur (atba) dan dari UK, pasukan itu telah bersedia. Lama kelamaan, graduan Jamia Ahmadiyya UK mula muncul dalam rancangan itu. Mendengar arahan Huzur (atba), jabatan produksi MTA juga menawarkan kerjasama penuh dan program mula dirakam dan disiarkan. Huzur (atba) meluluskan nama rancangan itu sebagai In His Own Words.

Dalam Kata-katanya Sendiri: Falsafah Ajaran Islam | MTA

Program ini kemudiannya disediakan dalam pelbagai bahasa lain dan disiarkan sehingga hari ini. Dengan cara ini, berdasarkan arahan Huzur (atba), program - yang tujuannya adalah untuk mempromosikan tulisan Hazrat Masihi Mauud (as) yang Dijanjikan di seluruh dunia - melihat permulaannya. Terdapat pelbagai rancangan lain di mana ia merasakan bahawa menunjukkan sudut pandangan bukan-Ahmadi adalah penting.

Setelah dibincangkan, satu sebab keengganan kami dalam perkara ini ialah ketidakpastian apa yang orang luar akan katakan pada rancangan itu - sama ada ia sesuai untuk penonton MTA dan sama ada ia akan mengarahkan perbualan ke arah subjek yang berbeza. Apabila perkara itu dibentangkan kepada Huzur (atba), dia memberikan bimbingan yang mencukupi dan berkata, “Kamu hendaklah terlebih dahulu berjumpa dengan orang yang kamu ingin jemput di MTA.

Dengan cara itu, anda akan dapat memahami dengan baik sifat dan perangai mereka. Orang intelek pada umumnya cenderung berhati-hati dalam menyampaikan pendapat mereka, tetapi tetap, anda harus berhati-hati semasa menjemput tetamu.”

Kami memulakan persiapan untuk persembahan. Kami juga mula menjemput ahli akademik yang boleh bercakap tentang Jamaat pada program persembahan. Sebelum bercakap tentang ahli akademik yang akan muncul dalam rancangan ini, adalah penting untuk dinyatakan di sini apabila tetamu luar mula muncul di MTA.

Pada tahun 2010, apabila masjid Ahmadiyah diserang dan hanya kurang daripada seratus orang Ahmadiyah yang tidak bersalah terbunuh, saya berpeluang menemu bual ramai ahli kerajaan yang berpengaruh di Pakistan dan kemudiannya wawancara mereka ditayangkan di MTA. Perkara ini telah disebutkan secara ringkas dalam bab sebelumnya; namun, saya ingin membentangkan butiran ini di sini.

Pada masa itu, saya telah mendapat kebenaran daripada Huzur (atba) untuk memasukkan beberapa cendekiawan yang berpengetahuan luas tentang Rah-e-Huda, yang boleh mengutuk kekejaman yang ditunjukkan oleh pelampau di Pakistan supaya ia boleh memberi kesan positif kepada penonton global. Oleh itu, dalam tempoh itu orang-orang seperti Abid Hassan Minto, IA Rahman, Muneeza Hashmi, Barrister Hamid Khan, Roedad Khan, Sherry Rahman, Sartaj Aziz, Iqbal Akhund, Ashraf Liaquat Ali (anak Liaquat Ali Khan), Iqbal Haider dan Imtiaz Alam telah ditemu bual dan temu bual mereka dimainkan di Rah-e-Huda. Kesemua individu ini secara peribadi mengutuk serangan ini dan semua penonton, sama ada mereka dari Jamaat Ahmadiyah atau tidak, menghargai kenyataan mereka.

Pada hari-hari awal Rah-e-Huda, melalui berkat Khilafat, ramai ahli akademik berprofil tinggi, wartawan dan ahli politik Pakistan telah ditemu bual yang bercakap tentang pandangan mereka tentang undang-undang terhadap Jamaat, berdasarkan serangan 2010 terhadap dua Masjid Ahmadiyah di Lahore

Penonton gembira kerana masih ada orang seperti itu dalam masyarakat yang berani mengisytiharkan apa yang salah sebagai salah.

Pada masa itu, saya memerhatikan bahawa apabila saya meminta kebenaran untuk setiap daripada mereka untuk bercakap dalam rancangan itu, Huzur (atba) bukan sahaja memberi kebenaran, tetapi menggambarkan kepada saya perangai dan kecenderungan mereka. Saya juga telah dibimbing oleh Huzur (atba) tentang bagaimana saya harus bertanya kepada setiap daripada mereka soalan. Sebagai seorang Ahmadi Muslim, kepercayaan saya sentiasa bahawa Allah Yang Maha Kuasa mengurniakan kepada Khalifa pilihan-Nya pandangan jauh yang diilhamkan, tetapi saya secara praktikal melihat manifestasinya pada zaman itu.

Izinkan saya untuk mengisytiharkan, semasa menulis baris ini, bahawa saya dapat menyaksikan manifestasi ini secara langsung buat kali pertama. Cara Huzur (atba) menggambarkan setiap sifat mereka, membimbing saya tentang soalan-soalan yang harus saya kemukakan dan kemungkinan jawapan diplomatik yang harus saya waspadai adalah pengalaman yang menakjubkan. Dengan menempuh jalan yang telah digariskan oleh Huzur (atba) untuk saya, saya mendapati bahawa intelek dan kesedaran ahli akademik ini berlebihan di hadapan kebijaksanaan Huzur (atba). Dan bagaimana tidak? Tuntutan di sana adalah pengetahuan duniawi, sedangkan di sini, kita dapati ilham ilahi.

Salah seorang birokrat dan ahli politik seperti itu ialah bercakap mengenai MTA yang tidak pernah mengelak daripada bercakap memihak kepada Jamaat. Saya baru sahaja menyebut bahawa saya akan bercakap dengannya pada hari berikutnya, apabila Huzur (atba) berkata, "Dia akan bercakap untuk kita, tetapi dia akan mengharapkan balasan." Saya mengandaikan bahawa ini dikatakan kerana hubungannya dengan kumpulan orang tertentu kerana orangnya terkenal kerana telah berhijrah ke Karachi selepas partisi dan menyalahgunakan kekayaan mereka.

Keesokan harinya, tepatnya apa yang Huzur (atba ) huraikan berlaku. Lelaki itu bersetuju untuk ditemu bual, tetapi juga secara diam-diam meminta untuk menempah tiket ke London supaya dia boleh merakam kata-katanya di kamera. Saya sangat terhibur dengan acara ini. Apabila saya menerangkan wawancara itu kepada Huzur (atba), saya juga bertanya sama ada Huzur (atba) pernah berinteraksi dengan orang itu. Huzur (atba) menjawab, "Saya tidak berinteraksi secara langsung dengannya, tetapi saya mengetahui keperibadiannya."

Dalam hal ini, arahan Huzur (atba) sentiasa memberitahu orang yang ditemuduga bahawa kami ingin menemu bual mereka bagi pihak saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah, MTA. Huzur (atba) sedar bahawa rakyat Pakistan yang progresif enggan menyuarakan pendapat mereka kerana penindasan unsur-unsur ekstremis di sana. Oleh itu, Huzur (atba) merasakan wajar untuk mereka diberi taklimat tentang siapa kita dan apa kita merakam semula untuk temu bual. Sehubungan itu, perhatian telah diambil untuk bertindak atas arahan Huzur (atba) dan selain daripada orang yang sangat sedikit, semua orang gembira untuk bekerjasama.

Adalah tidak wajar untuk menyebut nama mereka yang enggan bercakap di platform kami kerana kami tidak mahu mengaibkan mereka. Saya hanya akan merujuk kepada seseorang kerana dia adalah cara untuk mendedahkan aspek kehidupan Huzur (atba) yang memberi inspirasi kepada iman.

Pada tahun 1974, individu ini adalah menteri kehakiman dan semasa dia memegang jawatan, pindaan yang terkenal terhadap perlembagaan Pakistan telah dikeluarkan, yang dikenali sebagai Pindaan Kedua. Apabila dia dihubungi melalui telefon, dia meminta untuk dimaklumkan secara jelas tentang soalan yang akan saya ajukan kepadanya. Apabila saya memaklumkan kepadanya bahawa saya ingin bertanya tentang Pindaan Kedua, di mana Ahmadi telah diisytiharkan sebagai bukan Islam, dia menjawab bahawa dia tidak mahu menjadi sebahagian daripada perbualan ini. Saya memberitahunya bahawa pengelakan dia sedang direkodkan dan dia dikenali sebagai seorang intelektual dan pakar yang berpengalaman dalam bidang politik.

“Seluruh dunia menyedari hubungan rapat anda dengan [Zulfikar Ali] Bhutto (dan keluarganya). Keputusan ini telah diisytiharkan pada zaman Bhutto dan anda adalah orang kanannya. Jika anda mengelak soalan itu, maka reputasi politik anda akan terjejas di hadapan seluruh dunia.”

Dia menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak mahu bercakap; tamat cerita! Dengan itu, dia menutup telefon. Apabila butiran perbualan itu disampaikan kepada Huzur (atba), walaupun saya tidak menyelami butirannya, Huzur (atba)menyedari bahawa saya ingin menyiarkan perbualan itu di rancangan itu. Huzur (atba) berkata:

“Apabila dia tidak mahu bercakap, maka tinggalkan. Apa faedah yang boleh ada? Dan bagaimana kita berbeza daripada saluran lain? Saluran lain memeras ugut orang seperti ini, tetapi kami akan menghormati keinginannya.”

Saya belajar pengajaran ini daripada Huzur (atba) ketika itu dan terus bertindak mengikutnya, bahawa tiada wawancara harus disiarkan di mana orang yang ditemu bual dengan jelas menyatakan bahawa mereka tidak mahu ditemu bual. Saya menjalankan temu bual para intelektual dan pakar dan mereka akan disiarkan di MTA. Mereka semua diterima baik oleh penonton. Saya juga meminta kebenaran daripada Huzur (atba) pada zaman itu untuk menemu bual wartawan dan kononnya ulama yang menentang kami.

Setelah mendapat kelulusan, saya mula menghubungi ulama dan wartawan seperti itu. Dari segi reputasi dan tentangan, wawancara dengan seorang ulama terulung masih terpelihara sehingga kini. Bahasa kesat dan kasar yang digunakan oleh ulama itu lebih melampau daripada bahasa pemabuk. Namun, itu juga tidak disiarkan. Bahasa yang digunakan dalam temu bual adalah sedemikian yang tidak dapat didengari dalam mana-mana suasana yang baik, tidak kisah untuk menyiarkannya secara global. Walaupun mengenai ulama ini, Huzur (atba) berkata bahawa saya boleh menemubualnya, tetapi ia mungkin tidak layak disiarkan.

Sekali lagi, kata-kata Huzur (atba) terbukti tepat. Saya juga bercakap dengan seorang yang dikenali sebagai mufti [ahli perundangan Islam] dan muncul di kebanyakan saluran televisyen Pakistan. Dalam cara pertuturannya yang sangat jelas dan tersusun, dia memberikan temu bual, tetapi menggunakan kata-kata makian yang sangat mengejutkan saya. Pada banyak kesempatan, saya mengingatkannya, “Mufti Sahib! Bahasa apa ini?”, tetapi dia terus menggunakan bahasa kotor yang sama. Kata-kata kotornya juga telah dipelihara, tetapi menurut arahan Huzur (atba), tidak pernah disiarkan.

Saya harus menyebut di sini bahawa apabila saya mula-mula meminta kebenaran daripada Huzur (atba) untuk menemu bual kononnya ulama ini, Huzur (atba)berkata sesuatu yang sangat indah. Huzur (atba) berkata, “Ia adalah idea yang baik; pandangan pihak lawan akan diketahui dan mereka akan mendapat peluang untuk bersuara."

Lawan kita cenderung untuk tidak membenarkan kita menyuarakan pandangan kita pada platform mereka, tetapi Huzur (atba) berhati-hati kerana mereka harus dibenarkan untuk menyatakan pandangan mereka untuk menegakkan prinsip dialog yang pertama. Tanda hormat ini tidak diiktiraf oleh mereka, sedangkan kami diberi garis panduan yang murni untuk diikuti. Temu bual dengan ahli politik juga unik dalam hak mereka sendiri.

Memandangkan keadaan pada masa itu, adalah menyangka bahawa orang yang berpengaruh seperti itu akan mengelak daripada bercakap di platform kami. Hampir setiap saluran di dunia membincangkan penganiayaan terhadap Ahmadiyah dan sokongan kerajaan untuk pembangkang ini. Oleh itu, adalah dirasakan bahawa wakil kerajaan tidak akan bercakap mengenai perkara itu dan saya menjadi ragu tentang kemungkinan dapat menghubungi mereka. Situasi itu dikemukakan kepada Huzur (atba), yang Huzur (atba) berkata, “Teruskan! Anda pasti perlu melakukan ini. Tangkap mereka dan tanya mereka!”

Kini telah menjadi satu arahan dan saya kini perlu mendapatkannya. Saya memulakan usaha saya dalam hal ini. Saya mula mencari pelbagai jabatan dalam kerajaan Pakistan dan menghubungi nombor telefon mereka yang diberikan di laman web mereka. Saya terkejut, saya mendapati bahawa pejabat-pejabat itu sama ada hampir lengang atau penuh dengan rasuah. Hampir setahun penuh di jabatan tertentu, menteri yang menyelia jabatan tidak hadir ke pejabat. Beberapa kakitangan telah diarahkan oleh menteri mereka untuk tidak membenarkan sesiapa melalui mereka. Ahli kakitangan lain akan menggunakan setiap peluang untuk rasuah atau faedah lain.

Tanpa keterlaluan, saya menelefon pejabat menteri tertentu beberapa kali, tetapi tidak dapat menghubungi mereka. Orang yang sentiasa menghadiri panggilan saya suatu hari bertanya kepada saya, “Anda menelefon dari London setiap hari. Adakah anda tinggal di London atau pernah pergi ke sana dari sini?” Saya menjawab bahawa saya tinggal di sana dan bertanya kepadanya mengapa dia ingin tahu. Dia kemudian bertanya sama ada saya seorang warganegara British, yang, walaupun tidak suka, saya menjawab dengan afirmatif dan bertanya mengapa dia bertanya. Dia kemudian bertanya sama ada ada cara saya boleh menjemputnya ke UK kerana dia sudah cukup dengan pekerjaannya. Saya bergelut untuk melepaskan diri dari perbualan itu.

Doa Huzur (atba) bersama saya semasa usaha itu. Saya terfikir sendiri bahawa mesti ada semacam cara untuk berkomunikasi dengan menteri dan ahli politik tersebut kerana mereka nampaknya sentiasa bersedia untuk muncul di saluran lain untuk perbincangan dan terlibat dalam perdebatan yang sia-sia. Dengan pemikiran ini, saya menghubungi saluran televisyen Pakistan yang biasa. Seorang lelaki muda yang sopan mengangkat telefon. Saya memperkenalkan diri saya dengan menyatakan nama saya dan bahawa saya sedang menelefon bagi pihak MTA International dan memerlukan nombor telefon ahli politik tertentu. Pekerja di hujung sana memberikan nombor itu dengan pantas sehingga sebenarnya, saya agak terkejut. Dia sangat cepat bertindak balas sehingga saya terpaksa memberitahunya untuk membenarkan saya mengambil pen dan kertas. Saya tidak sangka dapat nombor dengan begitu cepat dan mudah.

Walau apa pun, saya menelefon menteri dan bercakap dengannya dan dengan kebenaran mereka, wawancara mereka dirakam dan disiarkan di MTA. Sekarang, apa sahaja nombor yang saya perlukan, saya akan memintanya daripada saluran televisyen yang sama. Apabila saya seterusnya menghubungi saluran itu, lelaki yang sama tidak mengangkat telefon kerana ia bukan syifnya. Orang yang mengangkat panggilan itu tidak dapat mencari nombor yang saya cari dan menyatakan sedikit teragak-agak untuk berbuat demikian. Apabila saya menghubungi beberapa hari kemudian, lelaki yang sama, yang telah membantu saya pada mulanya, mengangkatnya. Saya memberitahunya bahawa saya telah menelefon tadi, tetapi dia tidak bertugas. Dia kemudian memberitahu saya untuk mengambil nombor telefon bimbitnya dan setiap kali saya memerlukan bantuannya, saya harus menghubungi nombor hubungan peribadinya. Dia berkata bahawa dia telah menyimpan semua nombor dan dia boleh menyampaikan maklumat dengan mudah. Oleh itu, saya memperoleh beberapa nombor lain daripadanya.

Suatu hari, saya mengucapkan terima kasih yang mendalam kepadanya, tetapi juga bertanya sama ada dia tahu saya seorang Ahmadi. Dia menjawab, "Saya tidak tahu ini, tetapi apakah perbezaannya?" Saya kemudian bertanya kepadanya sama ada dia tahu risiko yang dia ambil dalam memberikan saya nombor kerana syarikatnya boleh mengambil tindakan terhadapnya kerana memberikan nombor telefon daripada direktori peribadi mereka. Dia berkata, “Saya sedar perkara ini, tetapi ini mungkin berlaku di England. Di sini, saya tidak dimaklumkan tentang peraturan sedemikian. Semua saluran di sini melakukan perkara yang sama apabila memerlukan nombor telefon untuk rancangan mereka. Setiap kali saya memberitahu anda untuk menelefon kemudian, ia adalah supaya saya boleh menghubungi saluran lain dan mendapatkan nombor untuk anda.” Saya menjadi sangat bersyukur dan memberitahunya bahawa jika ada sesuatu yang boleh saya lakukan untuknya, dia harus memberitahu saya. Dia menjawab, "Ia tidak menjadi masalah. Ia sebenarnya bukan masalah besar." Saya sudah lama tidak dapat menghubunginya. Semoga Allah membahagiakannya.

Sesiapa yang bertemu dengan saya pada masa itu dan setiap kali temu bual tersebut melayang di WhatsApp atau Twitter sehingga hari ini, saya ditanya bagaimana saya dapat menghubungi tokoh yang begitu tinggi dan sama ada saya mempunyai kenalan dalam kalangan yang berpengaruh. Saya ingin memberitahu semua orang melalui kata-kata ini bahawa saya tidak pernah mempunyai sebarang kenalan ketika itu, dan saya juga tidak mempunyai apa-apa hari ini; Huzur (atba) menyetujui usaha ini, mendorong saya dan dengan itu, Allah Yang Maha Kuasa memberkatinya dengan rahmat-Nya yang besar.

Ada kalanya, panggilan dibuat kepada ahli politik dan menteri tertentu dengan begitu cepat sehingga saya tidak menyangka akan dihantar terus kepada mereka tanpa dipindahkan. Ada kalanya, apabila saya ditanya siapa saya, saya akan menjawab, "Nama saya Asif." Saya kemudian akan ditanya di mana saya membuat panggilan, yang saya akan katakan, London. Sudah tentu, pengenalan ini tidak lengkap, tetapi dengan rahmat Allah, ia sudah cukup untuk membuka jalan untuk temuduga selanjutnya. Apabila saya akan dikemukakan kepada menteri atau ahli politik yang berkaitan, saya akan memberikan pengenalan penuh tentang Jamaat Ahmadiyah dan sekutu saya dengannya. Tiada satu perkataan dusta pun akan diucapkan bagi pihak saya dan pengenalan penuh kepada Jamaat Ahmadiyah akan diberikan. Mereka akan dimaklumkan bahawa wawancara itu akan disiarkan di saluran televisyen Jamaat Ahmadiyah. Pengenalan ini juga akan direkodkan supaya jika terdapat masalah pada masa hadapan, kami mempunyai bukti bahawa mereka mengetahui sepenuhnya dengan siapa mereka bercakap.

Seluruh tempoh penerbitan Rah-e-Huda di mana wawancara ini disiarkan, di mana menteri-menteri kerajaan akan memaparkan kedangkalan mereka, semuanya adalah hasil daripada doa dan perhatian Huzur (atba).

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad