AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 2 (Memurnikan)

  

AlHakam Series

Where Stars Descend

Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 2 (Memurnikan)

10 Julai 2020

Asif M Basit

Diterjemah dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran

Beberapa hari yang lalu, saya berkesempatan membaca komentar Hazrat Musleh-e-Maud, Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad Sahib (ra) mengenai kejadian yang disebutkan dalam Al-Quran di mana tangan Nabi Musa (as) menjadi putih. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menafsirkannya dengan mengatakan bahawa itu menandakan petunjuk dan petunjuk ilahi yang akan disampaikan melalui tangan Musa (as) kepada umatnya.

Namun, ketika melihat makna fisiknya, ia juga dapat menunjukkan cahaya ilahi (nur) yang terpancar dari tangannya. Tuhan Yang Maha Kuasa mengurniakan cahaya ilahi (nur) kepada orang-orang pilihan-Nya, yang terpancar dari mereka dan menerangi orang-orang yang beruntung.

Huzur (ra) terus mengatakan bahawa orang mengunjunginya dan menemuinya, namun apa yang akan mereka katakan akan jauh berbeza dari apa yang dapat dilihat oleh Huzur (ra) di dalamnya. Dia mengatakan bahawa kadang-kadang, ketika orang akan mencium tangannya, Huzur (ra) akan merasa seolah-olah tangannya dicemari dengan kotoran dan kotoran.

Semasa saya membaca ini, ia membuat saya berfikir tentang perbuatan saya sendiri. Kita juga, dengan limpah kurnia Allah, bertemu dengan Khaliful Masih secara berkala. Walaupun kita mungkin tidak berani melihat Huzur (atba) secara fizikal, tetapi Huzur (atba) melihat kita.

Ya, itu adalah sumber kegembiraan dan keberkatan yang besar apabila mengetahui bahawa Huzur (atba) telah melihat kita, sudah pasti! Tetapi kita tidak pernah dapat mengetahui aspek prisma keperibadian kita yang diperhatikan oleh Huzur (atba).

Banyak hari dihabiskan dalam pemikiran ini. Saya berdoa untuk diri saya dengan cara yang saya boleh. Satu-satunya hasrat saya adalah agar Allah menyembunyikan kekurangan saya, kerana saya hanyalah manusia yang lemah. Tidak kira bagaimana saya muncul di bahagian luar saya, hanya Tuhan yang tahu bahawa tidak ada apa-apa dalam diri saya yang Huzur (atba) ingin lihat di dalam diri kita. Yang ada hanyalah kelemahan dan kekurangan. Hanya kerana sifat Al-Sattar (Penyembunyikan kekurangan) oleh Tuhan, saya diberkati dengan kasih dan sayang Huzur (atba).

Alangkah menyakitkannya jika yang dipilih Tuhan melihat kelemahan saya yang tersembunyi! Dengan rahmat Tuhan semata-mata bahawa pada hari-hari itu, saya membaca Mansab-e-Khilafat, yang dikarang oleh Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra).

Dalam hal ini, Huzur (ra) menyebutkan tanggung jawab Khulafa dengan mengatakan bahawa misi dan tujuan seorang Khalifa sama dengan tugas seorang Nabi, iaitu:

یَتۡلُوۡا عَلَیۡہِمۡ اٰیٰتِہٖ وَ یُزَکِّیۡہِمۡ

“Mereka membacakan tanda-tanda-Nya kepada mereka dan menyucikannya.”

Hati saya merasa tenang setelah saya membaca ini ketika saya mulai memahami bahawa jika peranan Khalifa adalah menyucikan manusia, sudah tentu, dia perlu melihat keadaan kita untuk memperbaiki kita. Tanpa diagnosis, dia tidak dapat melaksanakan tugas ini.

Sebenarnya, Tuhan Yang Maha Kuasa telah memberkati kita dalam menjaga maruah kita dengan menjelaskan perkara-perkara itu kepada yang dipilih-Nya yang kita anggap memalukan. Tidak salah untuk mengatakan betapa beruntungnya orang yang kelemahannya menjadi jelas bagi Huzur (atba) dan sebagai balasannya, Huzur (atba) menyucikannya. Oleh itu, saya berasa damai.

Sejak itu, bukan sahaja saya mempunyai keberanian untuk menyatakan kelemahan saya kepada Huzur (atba), tetapi setiap kali saya merasakan bahawa Huzur (atba) telah memerhatikan sesuatu di luar yang dapat difahami oleh mata manusia dan akibatnya membimbing saya, saya menganggapnya sebagai kebenaran. Ia tidak memperlakukan seseorang untuk mulai membela diri di hadapan Khalifa, dan juga tidak jujur.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) sangat mementingkan maruah orang yang duduk di hadapannya sehingga dia bahkan tidak mengajukan pertanyaan langsung kepada mereka (selain dari urusan pentadbiran yang menjadi mustahak).

Setahu hal peribadi, Huzur (atba) selalu membimbing orang itu secara tidak langsung. Sekiranya orang itu mengambil petunjuk, tentu mereka bernasib baik, jika tidak, mereka sangat malang.

Contohnya, ketika Huzur (atba) bertanya kepada saya, “Adakah anda menjaga keperluan mereka yang bekerja dengan anda, atau adakah anda menyalahgunakan kewibawaan anda dengan menguasai mereka?”, Adalah salah bagi saya untuk mengatakan, “Tidak, tidak! Saya tidak seperti itu. Saya sangat penyayang. Saya tidak pernah dapat melakukan perkara seperti itu!” Cukuplah untuk mengatakan, “Huzur, saya berusaha menjaga mereka. Tolong doakan saya dapat menjaga setiap keperluan mereka dengan adil. "

Kita tidak pernah pasti bahawa kekurangan yang kita lalui hari ini tidak akan menimpa kita esok. Kita tidak pernah dapat memastikan tindakan mana yang dapat menyebabkan Tuhan melepaskan Tangan-Nya yang Maha Penyayang dari atas kita. Pada kesempatan seperti itu, kita hanya boleh meminta doa. Tuhan sendiri mengetahui apa yang tersembunyi dari kita.

Namun, Tuhanlah yang mengatakan bahawa Dia memberi pengetahuan yang terpilih kepada-Nya tentang yang tersembunyi dan yang tidak dapat dilihat. Siapakah selain Huzur (atba) hari ini yang benar-benar layak dikenali sebagai Tuhan yang terpilih? Sekiranya orang lain mendakwa ini, maka mereka adalah pendusta. Kita tidak pernah dapat mengetahui maklumat apa yang Allah berikan kepada Khalifa-Nya.

Namun, tidak ada kesempatan yang harus disia-siakan dalam mencari doa-doa Imamaa kita. Saya ingin mengemukakan beberapa insiden di hadapan anda yang saya anggap sebagai alat memperkayakan kerohanian saya. Setelah berlakunya insiden ini, tidak ada bayangan keraguan dalam benak saya bahawa Tuhan Yang Maha Esa telah mengurniakan Hazrat Khalifa tul Masih V (atba) dengan rabun jauh yang dapat dilihat di luar pandangan manusia biasa dan akhirnya dapat membaca soalan, fikiran dan perasaan individu yang tersembunyi.

Dalam konteks ini, saya teringat kejadian yang berlaku tidak lama dahulu, yang mengakibatkan rambut saya tegak. Sesi soal jawab Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) akan disiarkan di MTA dan dalam hal ini, saya ingin meminta nasihat dari Huzur (atba) mengenai sesuatu.

Saya baru mulai mengajukan pertanyaan, “Huzur, ada sesi soal jawab Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) yang diadakan di Kanada…” ketika Huzur (atba) melanjutkan dengan mengatakan, “… dan bahasa untuk sesi itu adalah bahasa Inggeris. Seseorang bangun dan mengajukan pertanyaan dalam bahasa Urdu, yang mana Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) memberitahunya bahawa itu adalah sesi bahasa Inggeris dan oleh itu dia harus mengajukan pertanyaannya dalam bahasa Inggeris. Dan jenis bahasa Inggeris yang digunakannya menyebabkan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) harus memberitahunya bahawa itu bukan bahasa Inggeris! Adakah ini yang anda ingin tanyakan?”

Saya benar-benar terpesona. Saya tidak dapat memahami apa yang baru sahaja berlaku! Saya hanya menyebut dua fakta - bahawa itu adalah sesi soal jawab dan ia diadakan di Kanada. Terdapat banyak sesi soal jawab yang diadakan di Kanada sepanjang masa Hazrat Khalifatul Masih IV (rh).

Bagaimana Huzur (atba) berjaya mencapai saat tertentu yang ingin saya dapatkan panduannya? Dan itu juga dengan begitu banyak perincian? Setiap aspek yang dijelaskan oleh Huzur (atba) begitu tepat seolah-olah dia baru saja memerhatikannya beberapa saat yang lalu. Saya mula berfikir betapa luar biasa bahawa Huzur (atba) dapat menentukan perincian yang tepat yang saya ingin dapatkan bimbingannya, tanpa benar-benar menyebutkan banyak perincian.

Dalam keadaan bingung yang sama, saya ditanya oleh Huzur (atba), “Batao! Yahi hei na? " (Beritahu saya, adakah itu?)

Saya menjawab dengan tegas dan mengatakan bahawa inilah insiden yang sebenarnya ingin saya tanyakan. Ada senyuman lebar di wajah Huzur (atba). Walau bagaimanapun, keadaan saya sedemikian rupa sehingga saya tidak tahu sama ada memanggilnya ketakutan, merasa khuatir atau terkejut. Walaupun semasa menulis ini, saya tidak tahu memanggilnya.

Saya tergesa-gesa bertanya, “Huzur, bagaimana anda tahu?” Saya tidak pernah berusaha bersikap terburu-buru dalam kesedaran sepenuhnya. Anda dapat melihat bagaimana saya sangat kagum. Huzur (atba) hanya menjawab, “Anda mengatakan bahawa itu adalah sesi yang diadakan di Kanada dan, bertahun-tahun yang lalu, saya melihat sesi (soal jawab) di MTA. Saya fikir anda akan bertanya mengenai kejadian ini.”

Saya masih tercengang. Namun, Huzur (atba) dengan ramah memberi petunjuk tentang masalah itu dan kemudian bertanya, “Aur kiya kehtey ho?” (Apa lagi?)

Ada dua atau tiga perkara lain yang memerlukan bimbingan Huzur. Saya membelek-belek nota saya tetapi tidak dapat mengingati apa yang saya cari. Saya mengintip ke atas dan melihat Huzur (atba) sibuk dengan kerjanya dengan senyuman yang tenang di wajahnya. Menjelang akhir pertemuan mulaqat, saya meminta izin dari Huzur (atba) untuk berangkat.

Semasa saya meninggalkan pejabat, saya merasakan seolah-olah saya telah meninggalkan dimensi yang sama sekali berbeza dan memasuki dunia nyata lagi. Siapa pun yang saya sampaikan kejadian ini kemudian, semua menjadi hairan dan akan bertanya bagaimana mungkin. Malah ada yang mengatakan bahawa saya mesti menyebutkan lebih terperinci kepada Huzur (atba). Tetapi saya akan berusaha dan meyakinkan mereka tentang realiti acara tersebut.

Saya menyebut Kanada tidak boleh dianggap sebagai petunjuk kerana berpuluh-puluh sesi soal jawab telah berlaku di sana. Bagaimana ini berlaku, apa yang berlaku, saya tidak mampu mengatakannya. Tetapi apa yang berlaku adalah pada saat itu, Allah telah menyatakan pengetahuan tentang orang yang dipilih-Nya dari atas. Saya menganggapnya adalah nasib baik saya kerana dapat menyaksikan salah satu momen itu.

Begitu juga, beberapa ketika yang lalu, ketika seorang wanita Jamaat yang dihormati meninggal dunia, MTA Pakistan membuat program mengenai hidupnya yang merangkumi wawancara dari saudara-mara dan orang-orang terdekatnya. Tiga riwayat sedemikian rupa sehingga memerlukan bimbingan Huzur.

Saya mengambil DVD program untuk ditonton oleh Huzur (atba). Huzur (atba) mengeluarkan alat kawalan jauh untuk pemain DVDnya sementara saya berdiri di sebelah Huzur (atba) semasa dia mengulangkaji program. Huzur (atba) menonton sebahagian dari awal dan kemudian meneruskan video tersebut dengan pantas. Bahagian pertama di mana Huzur (atba) berhenti adalah apa yang saya ingin dapatkan panduan dan jadi, saya meminta bimbingan.

Di dalam fikiran saya, saya fikir kebetulan! Huzur (atba) meneruskan DVD dengan pantas dan memainkannya dari tempat lain. Itu adalah perkara kedua yang ingin saya dapatkan untuk mendapatkan petunjuk Huzur!

Sekarang, itu hanya kebetulan. Bagaimanapun, saya memberitahu Huzur (atba) bahawa itu adalah perkara lain yang saya perlukan panduan dan Huzur (atba) memberi arahan mengenainya. Huzur (atba) meneruskannya kali ketiga dan ketika dia memainkannya, Huzur (atba) bertanya, “Dan ini adalah perkara ketiga yang ingin kamu tanyakan? Adakah saya betul?” Saya menjawab, “Ya Huzur”. Siapa yang boleh mengatakan bahawa itu adalah kebetulan?

Saya memandang Huzur (atba) dengan hairan, tetapi Huzur (atba) tenang seolah-olah tidak ada yang berlaku; seolah-olah itu adalah peristiwa biasa; seolah-olah tidak ada apa-apa untuk saya teruja. Saya tidak dapat meminta diri untuk bertanya kepada Huzur (atba), tetapi saya mengatakan bahawa itu adalah tiga masalah yang ingin saya tanyakan, dengan tujuan agar Huzur (atba) mungkin mendedahkan tentang bagaimana dia selalu sampai ke tempat yang saya ajukan.

Tetapi Huzur (atba) hanya menjawab, “Chalo, poochni theen to pooch leen. Jawab bhi mil gya” (Jadi anda ingin bertanya dan sekarang anda tahu). Usaha saya tidak berjaya. Saya tidak akan mengetahui bagaimana kejadian ini berlaku.

Begitu juga dengan khutbah Jumaat Huzur. Sesungguhnya, semua orang akan bersetuju bahawa kadang-kadang, sepanjang minggu ini, sesuatu masalah dapat mempengaruhi minda kita sehingga menimbulkan kebimbangan kepada kita.

Sebagai contoh, anak kita telah mengajukan satu pertanyaan yang kami tidak mempunyai jawapan yang cukup, atau kami dibebani oleh sesuatu sehingga kami tidak dapat mencari jalan keluar. Tetapi ketika kita mendengar kalimat pertama Khutbah Jumaat Huzur (atba), kita menjadi hairan. Mungkin berkali-kali Huzur (atba) menarik perhatian kita kepada kunci yang dapat menyelesaikan masalah kita semasa Khutbah Jumaat.

Dari ini, kita dapat memahami mengapa kita diberitahu berulang kali untuk mendengarkan khutbah Huzur (atba) dengan penuh perhatian, mengulangi perkara-perkara penting di antara kita dan menontonnya berulang kali. Ini membuktikan bahawa khutbah Huzur (atba) sebenarnya adalah garis hidup kita. Ketika kita mendengar khutbah Huzur (atba)dengan penuh perhatian, kadang-kadang mereka mengingatkan kita akan apa yang sudah kita ketahui, namun seolah-olah kita tidak pernah tahu.

Siapa lagi selain Allah Yang Maha Kuasa yang memberikan Huzur (atba) pengetahuan dan wawasan mengenai apa yang sedang difikirkan oleh orang-orang Ahmadi pada masa ini, apa yang mereka perlukan panduan dan jawapan yang mereka perlu?

Memang, Ahmadi selalu menulis surat kepada Huzur (atba) dan memberitahunya mengenai masalahnya, tetapi jawapan kepada ratusan dan ribuan surat tidak dapat diberikan dalam satu khutbah. Jadi, bagaimana mungkin?

Dalam sains psikologi, ada istilah yang dikenali sebagai psikologi kolektif, tetapi dalam istilah psikologi, ia hanya menunjukkan pemikiran bangsa atau negara tertentu. Akar istilah ini berpunca dari psikologi Jerman, teori Carl Jung mengenai ketidaksadaran kolektif.

Jung mencadangkan agar orang-orang yang tinggal di kawasan yang sama atau orang yang berasal dari budaya yang sama atau orang yang berasal dari satu sama lain mengadopsi kecenderungan yang serupa sebagai akibat dari tidak sedar kolektif. Tetapi ketika kita berbicara tentang Jamaah, kita melihatnya tersebar di seluruh dunia.

Orang yang tergolong dalam setiap budaya dan peradaban tergolong dalam Jamaat ini. Walaupun mempunyai latar belakang yang berbeza, mereka semua mempunyai kesamaan menjadi Ahmadi Muslim. Untuk menilai detak jantung setiap Ahmadi, untuk membaca denyut nadi mereka dan memberikan bimbingan yang cukup banyak kepada para Ahmadi dalam khutbahnya maka hanya dapat dilakukan oleh Hazrat Khalifatul Masih, Khalifa yang telah ditunjuk oleh Tuhan. Itu mengenai suara Khalifa, yang pernah dikatakan:

جو آرہی ہے صدا مطلب سے سنو اس کو

(Dengarkanlah seruan yang sedang diseru, kerana dalam tangisan itu, Tuhan kelihatan sedang berbicara.)

Penyelesaian untuk masalah yang ada dalam fikiran kita adalah khutbah-khutbah ini. Setiap kalimat alamat yang disampaikan Huzur (atba) ke peringkat antarabangsa kepada khalayak politik dan diplomatik tidak menjawab satu, tetapi banyak soalan.

Sering kali, setelah ucapan tersebut, para ahli politik dan orang kenamaan mengakui bahawa pertanyaan yang mereka ada di dalam fikiran mereka dijawab oleh Huzur (atba) tanpa mereka tanyakan. Berkali-kali, mereka mengakui bahawa pola pikir yang mereka masuki dengan cepat berubah sebagai hasil dari mendengarkan Huzur (atba).

Dalam daftari mulaqat (perjumpaan rasmi dengan Huzur (atba)) tidak ada yang boleh memikirkan untuk bertanya mengenai hal-hal peribadi, dengan mengingat jadual sibuk Huzur. Namun, sangat kerap berlaku bahawa masalah peribadi sudah lama menerjah fikiran saya dan Huzur (atba) bertanya mengenai masalah itu menjelang akhir permulaan daftari.

Pada masa yang lain, kebetulan apabila semua item dalam senarai saya untuk mendapatkan bimbingan telah diliputi dan Huzur (atba) sibuk dengan pekerjaannya, saya tidak tahu apa yang harus dilakukan. Saya tidak akan mendapat petunjuk untuk pergi. Sekiranya Huzur (atba) belum menunjukkan apa-apa, bagaimana saya boleh berjalan keluar dengan santai.

Kemudian Huzur (atba) melanjutkan dengan “Aur kiya kehtey ho?” (Apa lagi yang anda ingin katakan?), Yang memberi saya keberanian untuk mengatakan apa yang ada dalam fikiran saya. Huzur (atba) mendengar seolah-olah itulah yang ingin didengar oleh Huzur (atba). Dia kemudian memberikan bimbingan dengan penuh kasih sayang, walaupun itu mengenai masalah peribadi.

Saya yakin bahawa mereka yang berkesempatan untuk berbicara dengan Huzur (atba) dalam mulaqat dapat membuktikan fakta bahawa setiap kali, seolah-olah Huzur (atba) tahu bahawa kita mempunyai sesuatu untuk dikatakan, sehinggakan kadang-kadang, Huzur (atba) memberitahu kita apa yang kita ada dalam fikiran kita.

Ini adalah sesuatu yang menimbulkan rasa takut akan Allah ke dalam hati kita, kerana Imam kita yang dikasihi memiliki kemampuan untuk melihat apa yang tidak dapat dilihat oleh mata manusia biasa. Ini mengakibatkan kita berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa, yang juga Al-Sattar, untuk menutup kekurangan kita dan menyembunyikannya.

Tetapi pada masa yang sama, sangat senang kita bersyukur kepada Allah, yang telah memberi kita perisai dalam bentuk Khilafat, yang melindungi kita dari setiap serangan. Perisai selalu berada di garis depan dan Hazrat Khalifatul Masih berada jauh di depan kita, ketika kita merangkak di belakang.

Allah menyatakan kepada Khalifah tentang keadaan diri kita sendiri. Oleh itu, mengapa kita, bukannya berdoa agar semuanya tersembunyi dari Imam kita, membuka hati kita untuk melihat Huzur (atba). Semua orang dapat bertemu dengan Huzur (atba) dalam bentuk huruf.

Marilah kita berusaha untuk mengekspresikan diri secara terbuka kepada Huzur! Tidak kira apa pun, Allah akan menyatakan kepada Huzur (atba) apa yang kita sembunyikan di dalam hati kita. Mengapa tidak membuka halaman kehidupan kita dan membentangkannya di hadapan Huzur (atba) sehingga dia dapat "menyucikan" kita.

End///

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad