AlHakam Series Where Stars Descend Di mana Tempat Bintang Turun - Bab 2 (Memurnikan)
AlHakam Series
Where Stars Descend
Di
mana Tempat Bintang Turun - Bab 2 (Memurnikan)
10
Julai 2020
Asif
M Basit
Diterjemah
dari Bahasa Inggeris: Musa Bin Masran
Beberapa hari yang lalu,
saya berkesempatan membaca komentar Hazrat Musleh-e-Maud, Mirza Bashiruddin
Mahmud Ahmad Sahib (ra) mengenai kejadian yang disebutkan dalam Al-Quran di
mana tangan Nabi Musa (as) menjadi putih. Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menafsirkannya
dengan mengatakan bahawa itu menandakan petunjuk dan petunjuk ilahi yang akan
disampaikan melalui tangan Musa (as) kepada umatnya.
Namun, ketika melihat
makna fisiknya, ia juga dapat menunjukkan cahaya ilahi (nur) yang terpancar
dari tangannya. Tuhan Yang Maha Kuasa mengurniakan cahaya ilahi (nur) kepada
orang-orang pilihan-Nya, yang terpancar dari mereka dan menerangi orang-orang
yang beruntung.
Huzur (ra) terus
mengatakan bahawa orang mengunjunginya dan menemuinya, namun apa yang akan
mereka katakan akan jauh berbeza dari apa yang dapat dilihat oleh Huzur (ra) di
dalamnya. Dia mengatakan bahawa kadang-kadang, ketika orang akan mencium
tangannya, Huzur (ra) akan merasa seolah-olah tangannya dicemari dengan kotoran
dan kotoran.
Semasa saya membaca ini,
ia membuat saya berfikir tentang perbuatan saya sendiri. Kita juga, dengan
limpah kurnia Allah, bertemu dengan Khaliful Masih secara berkala. Walaupun
kita mungkin tidak berani melihat Huzur (atba) secara fizikal, tetapi Huzur (atba)
melihat kita.
Ya, itu adalah sumber
kegembiraan dan keberkatan yang besar apabila mengetahui bahawa Huzur (atba) telah
melihat kita, sudah pasti! Tetapi kita tidak pernah dapat mengetahui aspek
prisma keperibadian kita yang diperhatikan oleh Huzur (atba).
Banyak hari dihabiskan
dalam pemikiran ini. Saya berdoa untuk diri saya dengan cara yang saya boleh.
Satu-satunya hasrat saya adalah agar Allah menyembunyikan kekurangan saya,
kerana saya hanyalah manusia yang lemah. Tidak kira bagaimana saya muncul di
bahagian luar saya, hanya Tuhan yang tahu bahawa tidak ada apa-apa dalam diri
saya yang Huzur (atba) ingin lihat di dalam diri kita. Yang ada hanyalah
kelemahan dan kekurangan. Hanya kerana sifat Al-Sattar (Penyembunyikan
kekurangan) oleh Tuhan, saya diberkati dengan kasih dan sayang Huzur (atba).
Alangkah menyakitkannya
jika yang dipilih Tuhan melihat kelemahan saya yang tersembunyi! Dengan rahmat
Tuhan semata-mata bahawa pada hari-hari itu, saya membaca Mansab-e-Khilafat,
yang dikarang oleh Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad (ra).
Dalam hal ini, Huzur (ra)
menyebutkan tanggung jawab Khulafa dengan mengatakan bahawa misi dan tujuan
seorang Khalifa sama dengan tugas seorang Nabi, iaitu:
یَتۡلُوۡا
عَلَیۡہِمۡ اٰیٰتِہٖ وَ یُزَکِّیۡہِمۡ
“Mereka
membacakan tanda-tanda-Nya kepada mereka dan menyucikannya.”
Hati saya merasa tenang
setelah saya membaca ini ketika saya mulai memahami bahawa jika peranan Khalifa
adalah menyucikan manusia, sudah tentu, dia perlu melihat keadaan kita untuk
memperbaiki kita. Tanpa diagnosis, dia tidak dapat melaksanakan tugas ini.
Sebenarnya, Tuhan Yang
Maha Kuasa telah memberkati kita dalam menjaga maruah kita dengan menjelaskan
perkara-perkara itu kepada yang dipilih-Nya yang kita anggap memalukan. Tidak
salah untuk mengatakan betapa beruntungnya orang yang kelemahannya menjadi
jelas bagi Huzur (atba) dan sebagai balasannya, Huzur (atba) menyucikannya.
Oleh itu, saya berasa damai.
Sejak itu, bukan sahaja
saya mempunyai keberanian untuk menyatakan kelemahan saya kepada Huzur (atba),
tetapi setiap kali saya merasakan bahawa Huzur (atba) telah memerhatikan
sesuatu di luar yang dapat difahami oleh mata manusia dan akibatnya membimbing
saya, saya menganggapnya sebagai kebenaran. Ia tidak memperlakukan seseorang
untuk mulai membela diri di hadapan Khalifa, dan juga tidak jujur.
Hazrat Khalifatul Masih V
(atba) sangat mementingkan maruah orang yang duduk di hadapannya sehingga dia
bahkan tidak mengajukan pertanyaan langsung kepada mereka (selain dari urusan
pentadbiran yang menjadi mustahak).
Setahu hal peribadi, Huzur
(atba) selalu membimbing orang itu secara tidak langsung. Sekiranya orang itu
mengambil petunjuk, tentu mereka bernasib baik, jika tidak, mereka sangat
malang.
Contohnya, ketika Huzur
(atba) bertanya kepada saya, “Adakah anda menjaga keperluan mereka yang bekerja
dengan anda, atau adakah anda menyalahgunakan kewibawaan anda dengan menguasai
mereka?”, Adalah salah bagi saya untuk mengatakan, “Tidak, tidak! Saya tidak
seperti itu. Saya sangat penyayang. Saya tidak pernah dapat melakukan perkara
seperti itu!” Cukuplah untuk mengatakan, “Huzur, saya berusaha menjaga mereka.
Tolong doakan saya dapat menjaga setiap keperluan mereka dengan adil. "
Kita tidak pernah pasti
bahawa kekurangan yang kita lalui hari ini tidak akan menimpa kita esok. Kita
tidak pernah dapat memastikan tindakan mana yang dapat menyebabkan Tuhan melepaskan
Tangan-Nya yang Maha Penyayang dari atas kita. Pada kesempatan seperti itu,
kita hanya boleh meminta doa. Tuhan sendiri mengetahui apa yang tersembunyi
dari kita.
Namun, Tuhanlah yang
mengatakan bahawa Dia memberi pengetahuan yang terpilih kepada-Nya tentang yang
tersembunyi dan yang tidak dapat dilihat. Siapakah selain Huzur (atba) hari ini
yang benar-benar layak dikenali sebagai Tuhan yang
terpilih? Sekiranya orang lain mendakwa ini, maka mereka adalah
pendusta. Kita tidak pernah dapat mengetahui maklumat apa yang Allah berikan
kepada Khalifa-Nya.
Namun, tidak ada
kesempatan yang harus disia-siakan dalam mencari doa-doa Imamaa kita. Saya
ingin mengemukakan beberapa insiden di hadapan anda yang saya anggap sebagai
alat memperkayakan kerohanian saya. Setelah berlakunya insiden ini, tidak ada
bayangan keraguan dalam benak saya bahawa Tuhan Yang Maha Esa telah
mengurniakan Hazrat Khalifa tul Masih V (atba) dengan rabun jauh yang dapat
dilihat di luar pandangan manusia biasa dan akhirnya dapat membaca soalan,
fikiran dan perasaan individu yang tersembunyi.
Dalam konteks ini, saya
teringat kejadian yang berlaku tidak lama dahulu, yang mengakibatkan rambut
saya tegak. Sesi soal jawab Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) akan disiarkan di
MTA dan dalam hal ini, saya ingin meminta nasihat dari Huzur (atba) mengenai
sesuatu.
Saya baru mulai
mengajukan pertanyaan, “Huzur, ada sesi soal jawab Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)
yang diadakan di Kanada…” ketika Huzur (atba) melanjutkan dengan mengatakan, “…
dan bahasa untuk sesi itu adalah bahasa Inggeris. Seseorang bangun dan
mengajukan pertanyaan dalam bahasa Urdu, yang mana Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)
memberitahunya bahawa itu adalah sesi bahasa Inggeris dan oleh itu dia harus
mengajukan pertanyaannya dalam bahasa Inggeris. Dan jenis bahasa Inggeris yang
digunakannya menyebabkan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) harus memberitahunya
bahawa itu bukan bahasa Inggeris! Adakah ini yang anda ingin tanyakan?”
Saya benar-benar
terpesona. Saya tidak dapat memahami apa yang baru sahaja berlaku! Saya hanya
menyebut dua fakta - bahawa itu adalah sesi soal jawab dan ia diadakan di
Kanada. Terdapat banyak sesi soal jawab yang diadakan di Kanada sepanjang masa
Hazrat Khalifatul Masih IV (rh).
Bagaimana Huzur (atba)
berjaya mencapai saat tertentu yang ingin saya dapatkan panduannya? Dan itu
juga dengan begitu banyak perincian? Setiap aspek yang dijelaskan oleh Huzur (atba)
begitu tepat seolah-olah dia baru saja memerhatikannya beberapa saat yang lalu.
Saya mula berfikir betapa luar biasa bahawa Huzur (atba) dapat menentukan
perincian yang tepat yang saya ingin dapatkan bimbingannya, tanpa benar-benar
menyebutkan banyak perincian.
Dalam keadaan bingung
yang sama, saya ditanya oleh Huzur (atba), “Batao! Yahi hei na? "
(Beritahu saya, adakah itu?)
Saya menjawab dengan
tegas dan mengatakan bahawa inilah insiden yang sebenarnya ingin saya tanyakan.
Ada senyuman lebar di wajah Huzur (atba). Walau bagaimanapun, keadaan saya
sedemikian rupa sehingga saya tidak tahu sama ada memanggilnya ketakutan,
merasa khuatir atau terkejut. Walaupun semasa menulis ini, saya tidak tahu
memanggilnya.
Saya tergesa-gesa
bertanya, “Huzur, bagaimana anda tahu?” Saya tidak pernah berusaha bersikap
terburu-buru dalam kesedaran sepenuhnya. Anda dapat melihat bagaimana saya
sangat kagum. Huzur (atba) hanya menjawab, “Anda mengatakan bahawa itu adalah
sesi yang diadakan di Kanada dan, bertahun-tahun yang lalu, saya melihat sesi
(soal jawab) di MTA. Saya fikir anda akan bertanya mengenai kejadian ini.”
Saya masih tercengang.
Namun, Huzur (atba) dengan ramah memberi petunjuk tentang masalah itu dan
kemudian bertanya, “Aur kiya kehtey ho?” (Apa lagi?)
Ada dua atau tiga perkara
lain yang memerlukan bimbingan Huzur. Saya membelek-belek nota saya tetapi
tidak dapat mengingati apa yang saya cari. Saya mengintip ke atas dan melihat Huzur
(atba) sibuk dengan kerjanya dengan senyuman yang tenang di wajahnya. Menjelang
akhir pertemuan mulaqat, saya meminta izin dari Huzur (atba) untuk berangkat.
Semasa saya meninggalkan
pejabat, saya merasakan seolah-olah saya telah meninggalkan dimensi yang sama
sekali berbeza dan memasuki dunia nyata lagi. Siapa pun yang saya sampaikan
kejadian ini kemudian, semua menjadi hairan dan akan bertanya bagaimana mungkin.
Malah ada yang mengatakan bahawa saya mesti menyebutkan lebih terperinci kepada
Huzur (atba). Tetapi saya akan berusaha dan meyakinkan mereka tentang realiti
acara tersebut.
Saya menyebut Kanada
tidak boleh dianggap sebagai petunjuk kerana berpuluh-puluh sesi soal jawab
telah berlaku di sana. Bagaimana ini berlaku, apa yang berlaku, saya tidak
mampu mengatakannya. Tetapi apa yang berlaku adalah pada saat itu, Allah telah
menyatakan pengetahuan tentang orang yang dipilih-Nya dari atas. Saya menganggapnya
adalah nasib baik saya kerana dapat menyaksikan salah satu momen itu.
Begitu juga, beberapa
ketika yang lalu, ketika seorang wanita Jamaat yang dihormati meninggal dunia,
MTA Pakistan membuat program mengenai hidupnya yang merangkumi wawancara dari
saudara-mara dan orang-orang terdekatnya. Tiga riwayat sedemikian rupa sehingga
memerlukan bimbingan Huzur.
Saya mengambil DVD
program untuk ditonton oleh Huzur (atba). Huzur (atba) mengeluarkan alat
kawalan jauh untuk pemain DVDnya sementara saya berdiri di sebelah Huzur (atba)
semasa dia mengulangkaji program. Huzur (atba) menonton sebahagian dari awal
dan kemudian meneruskan video tersebut dengan pantas. Bahagian pertama di mana Huzur
(atba) berhenti adalah apa yang saya ingin dapatkan panduan dan jadi, saya
meminta bimbingan.
Di dalam fikiran saya,
saya fikir kebetulan! Huzur (atba) meneruskan DVD dengan pantas dan
memainkannya dari tempat lain. Itu adalah perkara kedua yang ingin saya
dapatkan untuk mendapatkan petunjuk Huzur!
Sekarang, itu hanya
kebetulan. Bagaimanapun, saya memberitahu Huzur (atba) bahawa itu adalah
perkara lain yang saya perlukan panduan dan Huzur (atba) memberi arahan
mengenainya. Huzur (atba) meneruskannya kali ketiga dan ketika dia
memainkannya, Huzur (atba) bertanya, “Dan ini adalah perkara ketiga yang ingin
kamu tanyakan? Adakah saya betul?” Saya menjawab, “Ya Huzur”. Siapa yang boleh
mengatakan bahawa itu adalah kebetulan?
Saya memandang Huzur
(atba) dengan hairan, tetapi Huzur (atba) tenang seolah-olah tidak ada yang
berlaku; seolah-olah itu adalah peristiwa biasa; seolah-olah tidak ada apa-apa
untuk saya teruja. Saya tidak dapat meminta diri untuk bertanya kepada Huzur
(atba), tetapi saya mengatakan bahawa itu adalah tiga masalah yang ingin saya
tanyakan, dengan tujuan agar Huzur (atba) mungkin mendedahkan tentang bagaimana
dia selalu sampai ke tempat yang saya ajukan.
Tetapi Huzur (atba) hanya
menjawab, “Chalo, poochni theen to pooch leen. Jawab bhi mil gya” (Jadi anda
ingin bertanya dan sekarang anda tahu). Usaha saya tidak berjaya. Saya tidak
akan mengetahui bagaimana kejadian ini berlaku.
Begitu juga dengan
khutbah Jumaat Huzur. Sesungguhnya, semua orang akan bersetuju bahawa
kadang-kadang, sepanjang minggu ini, sesuatu masalah dapat mempengaruhi minda
kita sehingga menimbulkan kebimbangan kepada kita.
Sebagai contoh, anak kita
telah mengajukan satu pertanyaan yang kami tidak mempunyai jawapan yang cukup,
atau kami dibebani oleh sesuatu sehingga kami tidak dapat mencari jalan keluar.
Tetapi ketika kita mendengar kalimat pertama Khutbah Jumaat Huzur (atba), kita
menjadi hairan. Mungkin berkali-kali Huzur (atba) menarik perhatian kita kepada
kunci yang dapat menyelesaikan masalah kita semasa Khutbah Jumaat.
Dari ini, kita dapat
memahami mengapa kita diberitahu berulang kali untuk mendengarkan khutbah Huzur
(atba) dengan penuh perhatian, mengulangi perkara-perkara penting di antara
kita dan menontonnya berulang kali. Ini membuktikan bahawa khutbah Huzur (atba)
sebenarnya adalah garis hidup kita. Ketika kita mendengar khutbah Huzur (atba)dengan
penuh perhatian, kadang-kadang mereka mengingatkan kita akan apa yang sudah
kita ketahui, namun seolah-olah kita tidak pernah tahu.
Siapa lagi selain Allah
Yang Maha Kuasa yang memberikan Huzur (atba) pengetahuan dan wawasan mengenai
apa yang sedang difikirkan oleh orang-orang Ahmadi pada masa ini, apa yang
mereka perlukan panduan dan jawapan yang mereka perlu?
Memang, Ahmadi selalu
menulis surat kepada Huzur (atba) dan memberitahunya mengenai masalahnya,
tetapi jawapan kepada ratusan dan ribuan surat tidak dapat diberikan dalam satu
khutbah. Jadi, bagaimana mungkin?
Dalam sains psikologi,
ada istilah yang dikenali sebagai psikologi kolektif, tetapi dalam istilah
psikologi, ia hanya menunjukkan pemikiran bangsa atau negara tertentu. Akar
istilah ini berpunca dari psikologi Jerman, teori Carl Jung mengenai
ketidaksadaran kolektif.
Jung mencadangkan agar
orang-orang yang tinggal di kawasan yang sama atau orang yang berasal dari
budaya yang sama atau orang yang berasal dari satu sama lain mengadopsi
kecenderungan yang serupa sebagai akibat dari tidak sedar kolektif. Tetapi
ketika kita berbicara tentang Jamaah, kita melihatnya tersebar di seluruh
dunia.
Orang yang tergolong
dalam setiap budaya dan peradaban tergolong dalam Jamaat ini. Walaupun mempunyai
latar belakang yang berbeza, mereka semua mempunyai kesamaan menjadi Ahmadi
Muslim. Untuk menilai detak jantung setiap Ahmadi, untuk membaca denyut nadi
mereka dan memberikan bimbingan yang cukup banyak kepada para Ahmadi dalam
khutbahnya maka hanya dapat dilakukan oleh Hazrat Khalifatul Masih, Khalifa
yang telah ditunjuk oleh Tuhan. Itu mengenai suara Khalifa, yang pernah
dikatakan:
جو آرہی ہے صدا مطلب سے سنو
اس کو
(Dengarkanlah seruan yang
sedang diseru, kerana dalam tangisan itu, Tuhan kelihatan sedang berbicara.)
Penyelesaian untuk
masalah yang ada dalam fikiran kita adalah khutbah-khutbah ini. Setiap kalimat
alamat yang disampaikan Huzur (atba) ke peringkat antarabangsa kepada khalayak
politik dan diplomatik tidak menjawab satu, tetapi banyak soalan.
Sering kali, setelah
ucapan tersebut, para ahli politik dan orang kenamaan mengakui bahawa
pertanyaan yang mereka ada di dalam fikiran mereka dijawab oleh Huzur (atba) tanpa
mereka tanyakan. Berkali-kali, mereka mengakui bahawa pola pikir yang mereka
masuki dengan cepat berubah sebagai hasil dari mendengarkan Huzur (atba).
Dalam daftari mulaqat
(perjumpaan rasmi dengan Huzur (atba)) tidak ada yang boleh memikirkan untuk
bertanya mengenai hal-hal peribadi, dengan mengingat jadual sibuk Huzur. Namun,
sangat kerap berlaku bahawa masalah peribadi sudah lama menerjah fikiran saya
dan Huzur (atba) bertanya mengenai masalah itu menjelang akhir permulaan
daftari.
Pada masa yang lain,
kebetulan apabila semua item dalam senarai saya untuk mendapatkan bimbingan
telah diliputi dan Huzur (atba) sibuk dengan pekerjaannya, saya tidak tahu apa
yang harus dilakukan. Saya tidak akan mendapat petunjuk untuk pergi. Sekiranya Huzur
(atba) belum menunjukkan apa-apa, bagaimana saya boleh berjalan keluar dengan
santai.
Kemudian Huzur (atba) melanjutkan
dengan “Aur kiya kehtey ho?” (Apa lagi yang anda ingin katakan?), Yang memberi
saya keberanian untuk mengatakan apa yang ada dalam fikiran saya. Huzur (atba) mendengar
seolah-olah itulah yang ingin didengar oleh Huzur (atba). Dia kemudian
memberikan bimbingan dengan penuh kasih sayang, walaupun itu mengenai masalah
peribadi.
Saya yakin bahawa mereka
yang berkesempatan untuk berbicara dengan Huzur (atba) dalam mulaqat dapat
membuktikan fakta bahawa setiap kali, seolah-olah Huzur (atba) tahu bahawa kita
mempunyai sesuatu untuk dikatakan, sehinggakan kadang-kadang, Huzur (atba) memberitahu
kita apa yang kita ada dalam fikiran kita.
Ini adalah sesuatu yang
menimbulkan rasa takut akan Allah ke dalam hati kita, kerana Imam kita yang
dikasihi memiliki kemampuan untuk melihat apa yang tidak dapat dilihat oleh
mata manusia biasa. Ini mengakibatkan kita berdoa kepada Allah Yang Maha Kuasa,
yang juga Al-Sattar, untuk menutup kekurangan kita dan menyembunyikannya.
Tetapi pada masa yang
sama, sangat senang kita bersyukur kepada Allah, yang telah memberi kita
perisai dalam bentuk Khilafat, yang melindungi kita dari setiap serangan.
Perisai selalu berada di garis depan dan Hazrat Khalifatul Masih berada jauh di
depan kita, ketika kita merangkak di belakang.
Allah menyatakan kepada
Khalifah tentang keadaan diri kita sendiri. Oleh itu, mengapa kita, bukannya
berdoa agar semuanya tersembunyi dari Imam kita, membuka hati kita untuk
melihat Huzur (atba). Semua orang dapat bertemu dengan Huzur (atba) dalam
bentuk huruf.
Marilah kita berusaha
untuk mengekspresikan diri secara terbuka kepada Huzur! Tidak kira apa pun,
Allah akan menyatakan kepada Huzur (atba) apa yang kita sembunyikan di dalam
hati kita. Mengapa tidak membuka halaman kehidupan kita dan membentangkannya di
hadapan Huzur (atba) sehingga dia dapat "menyucikan" kita.
End///
Comments
Post a Comment