Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-isu Harian – Bahagian 24
AlHakam
Jawapan Huzur (atba) kepada Isu Harian – Bahagian 24: Peranan Mahdi, kewujudan Tuhan, puasa dan
haid, membalikkan pengangkatan dan kedekatan dengan Tuhan
3hb
Disember 2021
Kemas
Kini Terakhir pada 17 Disember 2021
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Panduan
berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat
semua.
Zaheer
Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Peribadi, London
Puasa
dan haid
Hazrat
Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya sama ada wanita harus
berbuka atau menyempurnakan puasanya jika haidnya bermula ketika berpuasa.
Lebih-lebih lagi, apabila habis tempoh itu, bolehkah dia membersihkan diri
[dengan mandi] selepas sahur atau mesti melakukannya sebelum itu?
Hazrat
Amirul Mumineen (atba), dalam surat bertarikh 30 April 2020, memberikan
jawapan berikut untuk soalan ini:
“Keadaan
semula jadi wanita ini digambarkan oleh Al-Quran sebagai keadaan ‘أَذًى
[azaa]’ iaitu sakit.
Islam telah mengecualikan wanita daripada melakukan semua jenis ibadah dalam
keadaan ini. Oleh itu, puasa tamat sebaik sahaja datang haid. Puasa hanya boleh
disambung semula apabila tempoh ini telah tamat sepenuhnya dan seseorang telah
membasuh dan menyucikan diri sepenuhnya. Lebih-lebih lagi, puasa yang
tertinggal pada hari-hari ini (termasuk dua hari permulaan dan akhir) boleh
disempurnakan pada bila-bila masa selepas Ramadan.”
Tiga
orang akan berebut harta: maksud hadis
Seseorang
menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan memetik hadis berikut di dalamnya, seperti yang diriwayatkan oleh Hazrat
Thauban (ra):
“Rasulullah
saw bersabda, ‘Tiga orang akan berperang satu sama lain untuk satu daripada
harta kamu (dan akan dibunuh), masing-masing adalah anak seorang khalifah
(pemerintah), tetapi tidak seorang pun daripada mereka akan memperoleh harta
itu. Kemudian, bendera hitam akan muncul dari timur. Mereka akan membunuhmu
dengan cara yang belum pernah terjadi sebelumnya.’ Kemudian, dia menyebutkan
sesuatu yang aku tidak ingat, lalu dia berkata, ‘Apabila kamu melihatnya
(Al-Mahdi), berbaiatlah kamu kepadanya walaupun kamu harus merangkak di atas
salju. kerana dia adalah al-Mahdi, Khalifah Allah [Khalifatullah Al-Mahdi].”
Orang
itu kemudian menafsirkan sebahagian daripada hadis dan meminta pendapat Huzur (atba)
tentangnya. Lebih-lebih lagi, dia meminta penjelasan lanjut tentang bahagian
lain dari hadis tersebut.
Dalam
surat bertarikh 30 Mei 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut
untuk soalan ini:
“Kamu
telah memetik hadis ini daripada Al-Bahr Al-Zakhkhar, sedangkan ia juga telah
direkodkan dalam Kitab al-Fitan, Bab Khurooj Al-Mahdi daripada Sunan Ibn Majah
yang merupakan salah satu daripada Enam Sahih [al-Sahih al-Sittah]. Tafsiran
yang telah anda lakukan terhadap harta [kanz] dan anak-anak khalifah, yang
disebutkan dalam hadis, hanyalah pandangan peribadi anda.
“Pada
pandangan saya, dalam hadis ini, Nabi (saw) memberitahu tentang pelbagai
peristiwa yang akan berlaku dalam umat Islam pada masa hadapan, sebahagiannya
berkaitan dengan duniawi dan sebahagian lagi dengan perkara rohani. Walaupun
ramai ulama telah menggunakan perkataan kanz pada khazanah Ka'bah, harta itu
telah jatuh ke tangan ramai penguasa. Oleh itu, harta yang disebutkan dalam
hadis tidak boleh bermakna harta Ka'bah kerana Nabi (saw) bersabda dalam
hadis bahawa tidak seorang pun daripada mereka akan mendapat harta itu.
“Oleh
itu, ia merujuk kepada khazanah rohani, yang dikhabarkan oleh Nabi (saw)
dalam bentuk berdirinya Khilafah ala Minhaj al-Nubuwwah, Khilafah berdasarkan
ajaran kenabian selepasnya. Oleh kerana syarat utama untuk mendapatkan harta
ini, menurut Al-Quran, adalah iman dan amal soleh, yang telah lenyap di
kalangan penguasa dunia itu, mereka berperang berkali-kali untuk
mendapatkannya, tetapi harta rohani itu tidak sampai ke tangan sesiapa pun.
“Itulah
sebabnya dalam hadis ini, Nabi (saw) hanya menggunakan perkataan ‘Ibnu
khalifa’ bagi mereka yang memperjuangkan harta [fizikal]. Maksudnya, mereka
akan menjadi khalifah dalam pengertian waris, tetapi mereka tidak akan menjadi
khalifah yang ditetapkan oleh Allah Taala atau tunduk kepada khalifah
berdasarkan kenabian. Walau bagaimanapun, dalam hadis yang sama, Nabi (saw)
telah menggunakan perkataan 'Khalifatullah al-Mahdi' untuk orang yang akan
menerima khazanah rohani Khilafat ala Minhaj al-Nubuwwah - Khilafah berdasarkan
ajaran kenabian.
“Kamu
telah menyatakan pendapat kamu mengenai penyebutan pembunuhan orang Islam dalam
hadis ini, bahawa ia akan berlaku melalui Mahdi, yang tidak betul pada
pandangan saya.
“Jika
ditafsirkan bermaksud pembunuhan fizikal dan pertumpahan darah, maka itu tidak
boleh dilakukan oleh Mahdi sama sekali; sebaliknya, ia merujuk kepada
pertumpahan darah dalam peperangan yang berlaku di kalangan umat Islam selama
dua tempoh yang disebut dalam kenyataan kenabian dalam hadis Nabi (saw) yang
lain (dirakam dalam Mishkat al-Masabih) dalam perkataan:
'مُلْكًا عَاضًّا
[kerajaan yang zalim. ]' dan 'مُلْكًا جَبْرِيَّةً [despotisme beraja]'. Selain itu,
ia juga merujuk kepada pembunuhan beramai-ramai semula umat Islam oleh Mongol
pada abad ketiga belas.
“Salah
satu bukti mengapa pembunuhan beramai-ramai ini tidak boleh dilakukan oleh
Khalifatullah al-Mahdi adalah bahawa Nabi (saw) telah menyebut 'يَضَعُ
الْحَرْب' iaitu 'Dia
akan menamatkan peperangan dan pertumpahan darah' (Sahih al -Bukhari, Kitabul
Anbiaa, Bab Nuzooli 'Isa) sebagai tanda kedatangan Mahdi. Oleh itu, bagaimana
mungkin di satu pihak Nabi (saw) mengisytiharkan Mahdi yang akan datang sebagai
pembawa keamanan dan pendamaian, dan di sisi lain, dia memberitahu tentang
pertumpahan darah seperti itu terhadap umat Muhammad (saw) sebagai tidak pernah
dilakukan oleh sesiapa pada masa lalu? "
“Kemudian,
pernyataan perawi dalam hadis ini bahawa 'Selepas itu, Nabi saw bersabda
beberapa perkara lain yang saya tidak ingat' patut diberi perhatian khusus dan
sangat mungkin perkara itu berkaitan dengan kemunculan Dajjal, Dajjal, kerana
terdapat banyak tradisi dalam kitab-kitab hadith di mana Nabi (saw)
menyifatkan ujian Dajjal sebagai ujian terbesar dan memberi khabar gembira
kepada umatnya tentang kedatangan Masih Mau’ud (as) untuk menentang
[percubaan]. Menurut perawi, selepas kata-kata ini, Nabi (saw) menyebut
kedatangan Hazrat Imam Mahdi (as) dan, sambil mewajibkan untuk
membaiatnya, beliau menekankan bahawa walaupun seseorang itu terpaksa merangkak
di atas glasier dengan berlutut, seseorang itu harus bersumpah. taat setia
kepadanya, kerana dia adalah Khalifatullah al-Mahdi.
“Oleh
itu, Nabi (saw) telah menyebutkan tiga tempoh masa yang berbeza dalam
hadis ini:
1.
Tempoh masa ketika zaman Nabi (saw) dan Khilafah yang mendapat petunjuk
akan berakhir menurut kehendak Tuhan dan selepas itu, umat Islam berperang
sesama sendiri dan menumpahkan darah kaum mereka sendiri. setelah menundukkan
mereka. Pada masa itu, mereka akan kehilangan harta rohani mereka.
2.
Yang kedua ialah tempoh masa di mana orang Islam akan mengalami pertumpahan
darah oleh lawan mereka yang bukan Islam kerana kelemahan material mereka juga.
3.
Kemudian ada kali ketiga apabila, menurut nubuatan Nabi (saw), Imam Mahdi,
Al-Masih Muhammad akan muncul dan sebahagian daripada umat Muhammad yang akan
memeluk penyembah yang bersemangat dan putera rohani Nabi (saw). dengan mengikrarkan
kesetiaan mereka kepadanya, adalah untuk mengalami, sekali lagi, zaman
kemakmuran yang pernah disaksikan oleh umat Muhammad pada zaman yang diberkati
oleh Guru dan Pembimbingnya, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih. Berita gembira
'صحابهؓ
سے ملا جب مجھ كو پايا'
[Dia bertemu Sahabat (ra) apabila dia menemui saya] akan dipenuhi untuk jiwa
yang bertuah pada masa itu. "
“Sekiranya
pembunuhan dan kemusnahan yang disebutkan dalam hadis diambil secara metafora,
maka maknanya adalah seperti berikut: Sama seperti maksud sebenar frasa 'فَيَكْسِرَ
الصَّلِيبَ وَيَقْتُلَ الْخِنْزِيرَ'
[Dia hendaklah mematahkan salib dan membunuh. babi], sebagaimana disebutkan
dalam hadis tentang menangguhkan peperangan [يَضَع الْحَرْب] dalam Sahih
al-Bukhari bukanlah [fizikal] melanggar salib dan membunuh babi; sebaliknya, ia
adalah serangan balas kepada bantahan yang dibangkitkan terhadap Islam oleh
Kristian, begitu juga, pembunuhan orang Islam oleh Imam Mahdi merujuk kepada
penghapusan kepercayaan palsu yang telah menemui jalan mereka ke dalam umat
Islam, dan ia merujuk kepada peneguhan agama di seluruh dunia. sesuai dengan
ajaran Nabi (saw), setelah menghidupkan iman. "
“Jadi,
pada pandangan saya, jika hadis ini diambil dengan cara ini, ia menjadi
tafsiran yang lebih sesuai dan qitaal [pembunuhan] juga boleh dijelaskan dengan
cara ini.”
Musnad
al-Rabi‘ ibn Habib
Seorang
sahabat Arab menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
dan bertanya sama ada Musnad al-Rabee‘ibn Habeeb, kitab hadis mazhab Ibadiyya, dianggap
sahih dan diikuti oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim.
Dalam
surat bertarikh 30 Mei 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut
untuk soalan ini:
“Kepercayaan
Jamaat Ahmadiyah mengenai hadits Nabi (saw), berdasarkan ajaran Hazrat
Masih Mau’ud (as), adalah bahwa sumber bimbingan ketiga setelah
Al-Qur’an dan sunnah adalah hadits, yang merupakan hamba Al-Qur’an dan sunnah.
Namun, hadis yang bercanggah dengan Al-Qur’an dan sunnah serta bercanggah
dengan hadis lain yang bersesuaian dengan Al-Quran, atau hadis yang bercanggah
dengan Sahih Bukhari, tidak akan layak diterima kerana, dengan menerimanya,
seseorang itu perlu menolak Al-Quran, dan semua hadis yang sesuai dengan Al-Qur’an.
“Masih
Mau’ud (as) menyatakan bahawa adalah menjadi kewajipan kepada Jamaatnya untuk
mengikuti mana-mana hadith yang tidak bertentangan dan bercanggah dengan
Al-Quran dan sunnah, tanpa mengira kesahihannya dan mengutamakannya daripada
fiqh buatan manusia. [Tinjauan Perbahasan antara Batalavi dan Chakrhalavi
(Bahasa Inggeris), hlm. 10]
“Masih
Mau'ud (as) menyatakan bahawa [anda mesti] mengikuti Al-Quran yang mulia dan
mengikuti hadith-hadith yang pro. daripada Rasul Allah. Kami menganggap wajib
mengikuti hadith yang paling lemah sekalipun, dengan syarat tidak bercanggah
dengan Al-Quran. [Malfuzat (Urdu) Jld. 4, hlm. 107-108]
“Al
Masih (as) yang Dijanjikan menyatakan bahawa jika terdapat percanggahan yang
jelas antara hadith, sama ada dari Bukhari atau Muslim, dan ayat-ayat Al-Quran
yang jelas, kategori dan jelas, saya tidak akan menerima apa-apa jenis tafsiran
untuknya yang terikat padanya. membawa seseorang untuk bercanggah dengan
Al-Quran. [Mubahitha Ludhiana (Urdu), Ruhani Khazain Vol. 4, hlm. 100]
“Oleh
itu, mana-mana hadith yang mengikut kriteria di atas, tanpa mengira kitab yang
terdapat di dalamnya, adalah boleh diterima dan menjadi dalil yang mengikat
menurut Jamaat Ahmadiyah Muslim.”
Membalikkan
pengangkatan
Seorang
wanita secara sukarela menyerahkan anaknya [untuk dijadikan anak angkat] kepada
isteri abang suaminya. Bertahun-tahun kemudian, apabila timbul perselisihan
antara kedua-dua keluarga, surat daripada ibu berkenaan tuntutannya untuk
memulangkan anak itu diterima oleh Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba).
Huzur
(atba), dalam surat bertarikh 24 Jun 2020, memberikan arahan dan panduan
berikut mengenai isu ini:
“Dalam
urusan dengan harta dunia yang biasa, apabila seseorang memberikan salah satu
daripada hartanya kepada seseorang atas kehendaknya sendiri, maka tuntutan
untuk mengembalikan benda itu tidak disukai. Anak-anak tidak dikira dalam harta
dunia seperti itu, tetapi apabila seseorang memberikan anak mereka kepada
seseorang atas kerelaan mereka sendiri dan orang lain mengekalkan anak itu
sebagai milik mereka, maka permintaan untuk pemulangan anak-anak itu tidak
boleh diterima secara moral. Oleh itu, qaza [majlis timbang tara] Jamaat,
setelah meneliti semua keadaan, telah meluluskan penghakiman bahawa tuntutan
ibu kandung untuk memulangkan anaknya adalah tidak sah.
“Pada
pendapat saya, sekiranya anak-anak itu berusia lebih sembilan tahun, maka
perkara itu hendaklah diputuskan mengikut prinsip fiqh khiyar al-tamyeez, iaitu
anak itu perlu ditanya dengan siapa mereka mahu bersama. Anak-anak itu
kemudiannya harus dibenarkan tinggal di mana sahaja mereka menunjukkan
[kesediaan] untuk pergi secara sukarela dan gembira.
“Semoga
Allah Ta’ala memberikan hikmah dan kefahaman kepada kedua keluarga tersebut.
Semoga anda mempertimbangkan ketakwaan dan kesolehan kepada Tuhan Yang Maha Esa
dan mengakhiri perselisihan ini dengan melepaskan hak anda yang sah untuk satu
sama lain, hanya kerana Allah. Amin.”
Kewujudan
Tuhan
Semasa
sidang maya pelajar Jamia Ahmadiyah Ghana dengan Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 5 Disember 2020, seorang
pelajar bertanya kepada Huzur (atba) apakah bukti paling kuat [untuk
kewujudan Tuhan] untuk menjadikan orang-orang yang berbuat demikian. tidak
percaya kepada Tuhan Yang Maha Esa faham.
Hazrat
Khalifatul Masih V (atba) menjawab:
“Hakikatnya
mereka yang tidak percaya kepada Tuhan Yang Maha Kuasa tidak mahu mendengar
[bukti-bukti tersebut]. Bukti terkuat tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Esa
adalah pengalaman peribadi anda bersama-Nya.
“Katakan
kepada mereka, ‘Kamu berkata bahawa Tuhan tidak wujud. Saya katakan Tuhan ada seperti
yang saya minta daripada-Nya dan Dia memberi saya apa yang saya doakan.’ Doa anda
telah dimakbulkan, bukan? Pernahkah Allah mengabulkan doamu? Pernahkah anda
berdoa untuk sesuatu dan doa itu diterima? (Pelajar itu menjawab dalam
afirmatif.) Jadi, katakan kepada orang yang tidak percaya kepada Tuhan, ‘Kamu
mengatakan bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa tidak wujud. Aku memohon sesuatu kepada
Allah Ta'ala dan Dia mengabulkannya kepadaku. Saya mempunyai pengalaman
peribadi tentang Allah Taala. Bagaimana saya boleh mengatakan bahawa tidak ada
Tuhan? Jika anda juga berusaha, anda boleh menemui Allah juga.’
“Bagaimanapun,
orang yang tidak percaya kepada Tuhan boleh menjadi sangat degil. Terdapat juga
seorang ateis di sini yang namanya Richard Dawkins. Dia tidak percaya kepada
Tuhan Yang Maha Esa dan juga telah menulis sebuah kitab menentang [kewujudan]
Tuhan. Saya menghantar Ulasan Lima Jilid [Al-Quran] serta buku-buku lain
seperti The Philosophy of the Teachings of Islam. Saya menyuruhnya membaca
buku-buku ini dan kemudian bercakap dengan kami dan dia akan sedar siapa Tuhan
sebenarnya dan apakah konsep Tuhan yang sebenar. Dia menjawab dengan mengatakan
bahawa dia tidak mahu membacanya [seolah-olah berkata] 'Anda baru sahaja
membaca buku saya. Saya tidak akan membaca mana-mana buku anda.'
“Oleh
itu, mereka ini degil dan tidak semestinya orang yang degil mahu percaya.
Sesungguhnya hendaklah kamu menjaga hubungan peribadi dengan mereka yang
memiliki sifat soleh. Kemudian, anda hendaklah secara beransur-ansur membawa
mereka kepada Tuhan Yang Maha Esa kerana hubungan peribadi anda. Kadang-kadang
kedekatan ini juga mempunyai kesan dan ia menjadi cara untuk orang lain
memperbaharui diri mereka. Jadi, pengalaman peribadi adalah perkara yang paling
berkesan.
“Kadang-kadang,
ada orang di sini yang datang berjumpa saya. Terdapat beberapa ahli dari akhbar
yang juga datang menemui saya - dan, sebenarnya, ada yang menyatakan bahawa
mereka tidak percaya kepada Tuhan tetapi jika mereka percaya kepada Tuhan, itu
adalah disebabkan oleh Khalifah yang telah mengajar mereka kebenaran tentang
Tuhan Yang Maha Esa.
“Lebih-lebih
lagi perlu berdoa untuk melembutkan hati mereka. Kita hendaklah berdoa agar
Allah Taala melembutkan hati mereka. Untuk semula ini, contoh peribadi kita
sendiri sangat penting. Kemukakan contoh peribadi anda di hadapan mereka dan
beritahu mereka tentang pengalaman peribadi anda. Dalam soal makbulnya doa,
lihatlah hubungan anda sendiri dengan Allah. Apabila anda memberitahu mereka
tentang hubungan anda sendiri dengan Allah, mereka akan lebih kagum dengan
pengalaman langsung itu.
“Terdapat
banyak bukti lain selain daripada itu. Terdapat kitab, Tuhan Kami, terdapat
Sepuluh Dalil Kewujudan Tuhan dan Hasti Bari Ta‘ala oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra).
Semua buku ini kini tersedia dalam bahasa Urdu dan dalam bahasa Inggeris. Jadi,
bacalah dan berikan orang lain buku ini untuk dibaca. Begitu juga jika ada
seseorang yang berpendidikan dan celik, hendaklah kamu berikan dahulu Falsafah
Ajaran Islam, kemudian Sepuluh Dalil Kewujudan Tuhan, iaitu kitab-kitab kecil.
Kemudian, dalam Wahyu, Rasional, Ilmu dan Kebenaran, kitab Hazrat Khalifatul
Masih IV (rh), terdapat satu bab tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Esa
yang terbukti sangat meyakinkan bagi sesetengah orang. Anda juga harus memberi
mereka Tuhan Kami untuk membaca, yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa
Inggeris.
“Sekarang,
jika mereka tidak percaya walaupun selepas membaca semua ini, maka tugas kita
hanyalah menyampaikan mesej kepada mereka. Kami tidak dapat menjamin sesiapa
pun bahawa mereka akan mendapat petunjuk. Allah Ta'ala telah mengambil ke atas
diri-Nya untuk memberi petunjuk. Tanggungjawab yang Dia berikan kepada kita
hanyalah untuk menyebarkan risalah dan membawa manusia ke jalan Allah
Ta'ala."
Dekat
dengan Tuhan
Semasa
mulaqat maya yang sama [pelajar Jamia Ahmadiyya Ghana bersama Hazrat Amirul
Momineen, Khalifatul Masih V atba, yang diadakan pada 5 Disember 2020],
seorang pelajar bertanya apakah cara terbaik untuk mencapai kedekatan kepada
Tuhan Yang Maha Esa.
Huzur
(atba) memberikan jawapan berikut:
“Sembahlah
Allah! Allah telah menjelaskan bahawa Dia telah menciptakan manusia supaya
mereka beribadah kepada-Nya:
وَ مَا خَلَقۡتُ الۡجِنَّ وَ
الۡاِنۡسَ اِلَّا لِيَعۡبُدُوۡنِ
“‘Dan
Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah
kepada-Ku.’ [Surah Al-Dhariyat, Bab.51: Ayat.57]
“Lebih-lebih
lagi, tunaikan hak-hak kewujudan kamu! Kedua, setelah menyuruh kita beriman
kepada yang ghaib, Allah Ta’ala telah mengajar kita يُقِيمُونَ
الصَّلَاةَ, iaitu kita
harus ‘mengerjakan Solat’ [Surah Al-Baqarah, Ch.2: V.4]. Adalah perintah Allah
Ta'ala untuk menjaga solat. Jadi, aspek kedua terpenting ialah ibadah. Selepas
beriman kepada Allah, hendaklah menjaga solat. Kemudian, Nabi (saw) telah
menyatakan bahawa seseorang itu paling dekat dengan Allah Ta'ala dalam keadaan
sujud [sajdah] semasa Solat. Oleh itu, bermohonlah kepada Allah Ta'ala dalam
sujudmu agar Dia mendekatkanmu kepada-Nya. "
جو تم سے مانگتا هوں وه دولت
تمهيں تو هو
“‘Engkau
adalah kekayaan yang aku cari dan hanya kepada-Mu aku mohon.’
“Berdoalah
kepada Allah dan katakan, ‘Engkau adalah harta yang aku cari; Aku tidak
memerlukan apa-apa wang, juga tidak memerlukan apa-apa bahan duniawi. Aku hanya
memohon kepada-Mu agar mendekatkan diri kepada-Mu dan apabila aku telah
mencapai kedekatan-Mu, maka harta dunia dan kemewahan dunia akan menjadi tunduk
kepadaku dan kerohanianku akan bertambah.' Oleh itu, hendaklah kamu berdoa
dalam sujudmu agar Allah Ta'ala menganugerahkan kamu, Kedekatannya.”
Mencari
kenikmatan dalam Solat
Semasa
mulaqat maya yang sama [pelajar Jamia Ahmadiyah Ghana bersama Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih Vaa] yang diadakan pada 5 Disember 2020, seorang pelajar
bertanya bagaimana seseorang itu boleh mendapatkan keseronokan dalam Solat. Huzur
(atba) memberikan jawapan berikut:
“Bagaimanakah
kamu mendapat keredaan dalam solat? Hazrat Masihi Mauud (as) Yang
Dijanjikan telah mengajar kita kaedah yang sangat mudah untuk mencapai ini. Beliau
(as) bersabda bahawa seseorang harus menunjukkan ekspresi seperti itu pada
wajah mereka seolah-olah mereka sedang menangis. Apabila seseorang secara
fizikal memaparkan ekspresi muka tertentu untuk mencerminkan emosi tertentu,
maka emosi yang dimaksudkan itu mula berkembang dari dalam hati juga.
“Oleh
itu, apabila seseorang menunjukkan ungkapan orang yang menangis dan, sambil
membaca Surah Al-Fatiha, terus mengulangi dan merenungkan kata-kata, اِيَّاكَ
نَعۡبُدُ وَ اِيَّاكَ نَسۡتَعِيۡن [Engkau
sahaja. yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan], maka
tidak lama kemudian seseorang akan benar-benar menangis. Apabila seseorang mula
menangis dan keadaan emosi dan keghairahan mula berkembang, maka dia akan mula
mencapai keseronokan dan kenikmatan dari Solat. Kemudian, apabila kamu masuk
ruku‘ dan berdoa, kamu akan kembali mendapat keredaan daripadanya. Begitu juga,
apabila anda mengucapkan 'sami'allahu ...' [Allah mendengar ...] dan berdiri
dari ruku', anda akan kembali merasai nikmat itu dan apabila anda masuk sajdah,
jiwa anda akan menjadi cemas dan anda akan mendapat kesenangan tertentu dalam kedudukan
tertentu itu juga. "
“Oleh
itu, seseorang itu perlu memaparkan ekspresi fizikal yang diperlukan untuk
mencapai keadaan dalaman yang diingini. Walau bagaimanapun, ini hanya boleh
dicapai dengan menjalani usaha bersepadu dan dengan berusaha. Jika seseorang
berusaha untuk berusaha dengan cara ini, mereka akan terus memperoleh
kesenangan daripada Solat. Dan apabila seseorang mengalami kesenangan dan
kesenangan itu sekali, maka mereka akan sentiasa berusaha untuk berdiri di
hadapan Tuhan mereka sambil menangis untuk mencapai keseronokan dan kegembiraan
daripada berada dalam keadaan itu. Kenikmatan yang diperoleh dengan menangis di
hadapan Allah dalam sajdah adalah jauh lebih besar daripada kenikmatan yang lain.
“Dan
berdoalah kepada Allah Ta’ala agar Dia memberikan kamu jalan untuk memenuhi
sumpah yang telah kamu sampaikan kepada Jamia Ahmadiyah. Semoga anda menjadi
seorang murabbi dan mubaligh yang cemerlang, dan semoga Dia memampukan anda
untuk bertabligh kepada kaum anda sendiri dengan cara yang mereka berpaling
kepada Allah Taala. Dan semoga orang-orang seperti itu muncul dari kalangan
mereka yang termasuk orang-orang yang merasai kenikmatan dan keseronokan dalam
ibadahnya.”
Comments
Post a Comment