Jawapan Huzur (atba) kepada Isu-isu Harian – Bahagian 24

 AlHakam

Jawapan Huzur (atba) kepada Isu Harian – Bahagian 24: Peranan Mahdi, kewujudan Tuhan, puasa dan haid, membalikkan pengangkatan dan kedekatan dengan Tuhan

3hb Disember 2021

Kemas Kini Terakhir pada 17 Disember 2021

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan berkenaan isu-isu asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA – sedang diterbitkan secara rasmi di bawah untuk manfaat semua.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Jabatan Rekod, Sekretariat Peribadi, London

Puasa dan haid

Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) ditanya sama ada wanita harus berbuka atau menyempurnakan puasanya jika haidnya bermula ketika berpuasa. Lebih-lebih lagi, apabila habis tempoh itu, bolehkah dia membersihkan diri [dengan mandi] selepas sahur atau mesti melakukannya sebelum itu?

Hazrat Amirul Mumineen (atba), dalam surat bertarikh 30 April 2020, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Keadaan semula jadi wanita ini digambarkan oleh Al-Quran sebagai keadaan ‘أَذًى [azaa]’ iaitu sakit. Islam telah mengecualikan wanita daripada melakukan semua jenis ibadah dalam keadaan ini. Oleh itu, puasa tamat sebaik sahaja datang haid. Puasa hanya boleh disambung semula apabila tempoh ini telah tamat sepenuhnya dan seseorang telah membasuh dan menyucikan diri sepenuhnya. Lebih-lebih lagi, puasa yang tertinggal pada hari-hari ini (termasuk dua hari permulaan dan akhir) boleh disempurnakan pada bila-bila masa selepas Ramadan.”

Tiga orang akan berebut harta: maksud hadis

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan memetik hadis berikut di dalamnya, seperti yang diriwayatkan oleh Hazrat Thauban (ra):

“Rasulullah saw bersabda, ‘Tiga orang akan berperang satu sama lain untuk satu daripada harta kamu (dan akan dibunuh), masing-masing adalah anak seorang khalifah (pemerintah), tetapi tidak seorang pun daripada mereka akan memperoleh harta itu. Kemudian, bendera hitam akan muncul dari timur. Mereka akan membunuhmu dengan cara yang belum pernah terjadi sebelumnya.’ Kemudian, dia menyebutkan sesuatu yang aku tidak ingat, lalu dia berkata, ‘Apabila kamu melihatnya (Al-Mahdi), berbaiatlah kamu kepadanya walaupun kamu harus merangkak di atas salju. kerana dia adalah al-Mahdi, Khalifah Allah [Khalifatullah Al-Mahdi].”

Orang itu kemudian menafsirkan sebahagian daripada hadis dan meminta pendapat Huzur (atba) tentangnya. Lebih-lebih lagi, dia meminta penjelasan lanjut tentang bahagian lain dari hadis tersebut.

Dalam surat bertarikh 30 Mei 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Kamu telah memetik hadis ini daripada Al-Bahr Al-Zakhkhar, sedangkan ia juga telah direkodkan dalam Kitab al-Fitan, Bab Khurooj Al-Mahdi daripada Sunan Ibn Majah yang merupakan salah satu daripada Enam Sahih [al-Sahih al-Sittah]. Tafsiran yang telah anda lakukan terhadap harta [kanz] dan anak-anak khalifah, yang disebutkan dalam hadis, hanyalah pandangan peribadi anda.

“Pada pandangan saya, dalam hadis ini, Nabi (saw) memberitahu tentang pelbagai peristiwa yang akan berlaku dalam umat Islam pada masa hadapan, sebahagiannya berkaitan dengan duniawi dan sebahagian lagi dengan perkara rohani. Walaupun ramai ulama telah menggunakan perkataan kanz pada khazanah Ka'bah, harta itu telah jatuh ke tangan ramai penguasa. Oleh itu, harta yang disebutkan dalam hadis tidak boleh bermakna harta Ka'bah kerana Nabi (saw) bersabda dalam hadis bahawa tidak seorang pun daripada mereka akan mendapat harta itu.

“Oleh itu, ia merujuk kepada khazanah rohani, yang dikhabarkan oleh Nabi (saw) dalam bentuk berdirinya Khilafah ala Minhaj al-Nubuwwah, Khilafah berdasarkan ajaran kenabian selepasnya. Oleh kerana syarat utama untuk mendapatkan harta ini, menurut Al-Quran, adalah iman dan amal soleh, yang telah lenyap di kalangan penguasa dunia itu, mereka berperang berkali-kali untuk mendapatkannya, tetapi harta rohani itu tidak sampai ke tangan sesiapa pun.

“Itulah sebabnya dalam hadis ini, Nabi (saw) hanya menggunakan perkataan ‘Ibnu khalifa’ bagi mereka yang memperjuangkan harta [fizikal]. Maksudnya, mereka akan menjadi khalifah dalam pengertian waris, tetapi mereka tidak akan menjadi khalifah yang ditetapkan oleh Allah Taala atau tunduk kepada khalifah berdasarkan kenabian. Walau bagaimanapun, dalam hadis yang sama, Nabi (saw) telah menggunakan perkataan 'Khalifatullah al-Mahdi' untuk orang yang akan menerima khazanah rohani Khilafat ala Minhaj al-Nubuwwah - Khilafah berdasarkan ajaran kenabian.

“Kamu telah menyatakan pendapat kamu mengenai penyebutan pembunuhan orang Islam dalam hadis ini, bahawa ia akan berlaku melalui Mahdi, yang tidak betul pada pandangan saya.

“Jika ditafsirkan bermaksud pembunuhan fizikal dan pertumpahan darah, maka itu tidak boleh dilakukan oleh Mahdi sama sekali; sebaliknya, ia merujuk kepada pertumpahan darah dalam peperangan yang berlaku di kalangan umat Islam selama dua tempoh yang disebut dalam kenyataan kenabian dalam hadis Nabi (saw) yang lain (dirakam dalam Mishkat al-Masabih) dalam perkataan: 'مُلْكًا عَاضًّا [kerajaan yang zalim. ]' dan 'مُلْكًا جَبْرِيَّةً [despotisme beraja]'. Selain itu, ia juga merujuk kepada pembunuhan beramai-ramai semula umat Islam oleh Mongol pada abad ketiga belas.

“Salah satu bukti mengapa pembunuhan beramai-ramai ini tidak boleh dilakukan oleh Khalifatullah al-Mahdi adalah bahawa Nabi (saw) telah menyebut 'يَضَعُ الْحَرْب' iaitu 'Dia akan menamatkan peperangan dan pertumpahan darah' (Sahih al -Bukhari, Kitabul Anbiaa, Bab Nuzooli 'Isa) sebagai tanda kedatangan Mahdi. Oleh itu, bagaimana mungkin di satu pihak Nabi (saw) mengisytiharkan Mahdi yang akan datang sebagai pembawa keamanan dan pendamaian, dan di sisi lain, dia memberitahu tentang pertumpahan darah seperti itu terhadap umat Muhammad (saw) sebagai tidak pernah dilakukan oleh sesiapa pada masa lalu? "

“Kemudian, pernyataan perawi dalam hadis ini bahawa 'Selepas itu, Nabi saw bersabda beberapa perkara lain yang saya tidak ingat' patut diberi perhatian khusus dan sangat mungkin perkara itu berkaitan dengan kemunculan Dajjal, Dajjal, kerana terdapat banyak tradisi dalam kitab-kitab hadith di mana Nabi (saw) menyifatkan ujian Dajjal sebagai ujian terbesar dan memberi khabar gembira kepada umatnya tentang kedatangan Masih Mau’ud (as) untuk menentang [percubaan]. Menurut perawi, selepas kata-kata ini, Nabi (saw) menyebut kedatangan Hazrat Imam Mahdi (as) dan, sambil mewajibkan untuk membaiatnya, beliau menekankan bahawa walaupun seseorang itu terpaksa merangkak di atas glasier dengan berlutut, seseorang itu harus bersumpah. taat setia kepadanya, kerana dia adalah Khalifatullah al-Mahdi.

“Oleh itu, Nabi (saw) telah menyebutkan tiga tempoh masa yang berbeza dalam hadis ini:

1. Tempoh masa ketika zaman Nabi (saw) dan Khilafah yang mendapat petunjuk akan berakhir menurut kehendak Tuhan dan selepas itu, umat Islam berperang sesama sendiri dan menumpahkan darah kaum mereka sendiri. setelah menundukkan mereka. Pada masa itu, mereka akan kehilangan harta rohani mereka.

2. Yang kedua ialah tempoh masa di mana orang Islam akan mengalami pertumpahan darah oleh lawan mereka yang bukan Islam kerana kelemahan material mereka juga.

3. Kemudian ada kali ketiga apabila, menurut nubuatan Nabi (saw), Imam Mahdi, Al-Masih Muhammad akan muncul dan sebahagian daripada umat Muhammad yang akan memeluk penyembah yang bersemangat dan putera rohani Nabi (saw). dengan mengikrarkan kesetiaan mereka kepadanya, adalah untuk mengalami, sekali lagi, zaman kemakmuran yang pernah disaksikan oleh umat Muhammad pada zaman yang diberkati oleh Guru dan Pembimbingnya, Nabi Muhammad (saw), Yang Terpilih. Berita gembira 'صحابهؓ سے ملا جب مجھ كو پايا' [Dia bertemu Sahabat (ra) apabila dia menemui saya] akan dipenuhi untuk jiwa yang bertuah pada masa itu. "

“Sekiranya pembunuhan dan kemusnahan yang disebutkan dalam hadis diambil secara metafora, maka maknanya adalah seperti berikut: Sama seperti maksud sebenar frasa 'فَيَكْسِرَ الصَّلِيبَ وَيَقْتُلَ الْخِنْزِيرَ' [Dia hendaklah mematahkan salib dan membunuh. babi], sebagaimana disebutkan dalam hadis tentang menangguhkan peperangan [يَضَع الْحَرْب] dalam Sahih al-Bukhari bukanlah [fizikal] melanggar salib dan membunuh babi; sebaliknya, ia adalah serangan balas kepada bantahan yang dibangkitkan terhadap Islam oleh Kristian, begitu juga, pembunuhan orang Islam oleh Imam Mahdi merujuk kepada penghapusan kepercayaan palsu yang telah menemui jalan mereka ke dalam umat Islam, dan ia merujuk kepada peneguhan agama di seluruh dunia. sesuai dengan ajaran Nabi (saw), setelah menghidupkan iman. "

“Jadi, pada pandangan saya, jika hadis ini diambil dengan cara ini, ia menjadi tafsiran yang lebih sesuai dan qitaal [pembunuhan] juga boleh dijelaskan dengan cara ini.”

Musnad al-Rabi‘ ibn Habib

Seorang sahabat Arab menulis surat kepada Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) dan bertanya sama ada Musnad al-Rabee‘ibn Habeeb, kitab hadis mazhab Ibadiyya, dianggap sahih dan diikuti oleh Jamaat Ahmadiyah Muslim.

Dalam surat bertarikh 30 Mei 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Kepercayaan Jamaat Ahmadiyah mengenai hadits Nabi (saw), berdasarkan ajaran Hazrat Masih Mau’ud (as), adalah bahwa sumber bimbingan ketiga setelah Al-Qur’an dan sunnah adalah hadits, yang merupakan hamba Al-Qur’an dan sunnah. Namun, hadis yang bercanggah dengan Al-Qur’an dan sunnah serta bercanggah dengan hadis lain yang bersesuaian dengan Al-Quran, atau hadis yang bercanggah dengan Sahih Bukhari, tidak akan layak diterima kerana, dengan menerimanya, seseorang itu perlu menolak Al-Quran, dan semua hadis yang sesuai dengan Al-Qur’an.

“Masih Mau’ud (as) menyatakan bahawa adalah menjadi kewajipan kepada Jamaatnya untuk mengikuti mana-mana hadith yang tidak bertentangan dan bercanggah dengan Al-Quran dan sunnah, tanpa mengira kesahihannya dan mengutamakannya daripada fiqh buatan manusia. [Tinjauan Perbahasan antara Batalavi dan Chakrhalavi (Bahasa Inggeris), hlm. 10]

“Masih Mau'ud (as) menyatakan bahawa [anda mesti] mengikuti Al-Quran yang mulia dan mengikuti hadith-hadith yang pro. daripada Rasul Allah. Kami menganggap wajib mengikuti hadith yang paling lemah sekalipun, dengan syarat tidak bercanggah dengan Al-Quran. [Malfuzat (Urdu) Jld. 4, hlm. 107-108]

“Al Masih (as) yang Dijanjikan menyatakan bahawa jika terdapat percanggahan yang jelas antara hadith, sama ada dari Bukhari atau Muslim, dan ayat-ayat Al-Quran yang jelas, kategori dan jelas, saya tidak akan menerima apa-apa jenis tafsiran untuknya yang terikat padanya. membawa seseorang untuk bercanggah dengan Al-Quran. [Mubahitha Ludhiana (Urdu), Ruhani Khazain Vol. 4, hlm. 100]

“Oleh itu, mana-mana hadith yang mengikut kriteria di atas, tanpa mengira kitab yang terdapat di dalamnya, adalah boleh diterima dan menjadi dalil yang mengikat menurut Jamaat Ahmadiyah Muslim.”

Membalikkan pengangkatan

Seorang wanita secara sukarela menyerahkan anaknya [untuk dijadikan anak angkat] kepada isteri abang suaminya. Bertahun-tahun kemudian, apabila timbul perselisihan antara kedua-dua keluarga, surat daripada ibu berkenaan tuntutannya untuk memulangkan anak itu diterima oleh Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba).

Huzur (atba), dalam surat bertarikh 24 Jun 2020, memberikan arahan dan panduan berikut mengenai isu ini:

“Dalam urusan dengan harta dunia yang biasa, apabila seseorang memberikan salah satu daripada hartanya kepada seseorang atas kehendaknya sendiri, maka tuntutan untuk mengembalikan benda itu tidak disukai. Anak-anak tidak dikira dalam harta dunia seperti itu, tetapi apabila seseorang memberikan anak mereka kepada seseorang atas kerelaan mereka sendiri dan orang lain mengekalkan anak itu sebagai milik mereka, maka permintaan untuk pemulangan anak-anak itu tidak boleh diterima secara moral. Oleh itu, qaza [majlis timbang tara] Jamaat, setelah meneliti semua keadaan, telah meluluskan penghakiman bahawa tuntutan ibu kandung untuk memulangkan anaknya adalah tidak sah.

“Pada pendapat saya, sekiranya anak-anak itu berusia lebih sembilan tahun, maka perkara itu hendaklah diputuskan mengikut prinsip fiqh khiyar al-tamyeez, iaitu anak itu perlu ditanya dengan siapa mereka mahu bersama. Anak-anak itu kemudiannya harus dibenarkan tinggal di mana sahaja mereka menunjukkan [kesediaan] untuk pergi secara sukarela dan gembira.

“Semoga Allah Ta’ala memberikan hikmah dan kefahaman kepada kedua keluarga tersebut. Semoga anda mempertimbangkan ketakwaan dan kesolehan kepada Tuhan Yang Maha Esa dan mengakhiri perselisihan ini dengan melepaskan hak anda yang sah untuk satu sama lain, hanya kerana Allah. Amin.”

Kewujudan Tuhan

Semasa sidang maya pelajar Jamia Ahmadiyah Ghana dengan Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba), yang diadakan pada 5 Disember 2020, seorang pelajar bertanya kepada Huzur (atba) apakah bukti paling kuat [untuk kewujudan Tuhan] untuk menjadikan orang-orang yang berbuat demikian. tidak percaya kepada Tuhan Yang Maha Esa faham.

Hazrat Khalifatul Masih V (atba) menjawab:

“Hakikatnya mereka yang tidak percaya kepada Tuhan Yang Maha Kuasa tidak mahu mendengar [bukti-bukti tersebut]. Bukti terkuat tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Esa adalah pengalaman peribadi anda bersama-Nya.

“Katakan kepada mereka, ‘Kamu berkata bahawa Tuhan tidak wujud. Saya katakan Tuhan ada seperti yang saya minta daripada-Nya dan Dia memberi saya apa yang saya doakan.’ Doa anda telah dimakbulkan, bukan? Pernahkah Allah mengabulkan doamu? Pernahkah anda berdoa untuk sesuatu dan doa itu diterima? (Pelajar itu menjawab dalam afirmatif.) Jadi, katakan kepada orang yang tidak percaya kepada Tuhan, ‘Kamu mengatakan bahawa Tuhan Yang Maha Kuasa tidak wujud. Aku memohon sesuatu kepada Allah Ta'ala dan Dia mengabulkannya kepadaku. Saya mempunyai pengalaman peribadi tentang Allah Taala. Bagaimana saya boleh mengatakan bahawa tidak ada Tuhan? Jika anda juga berusaha, anda boleh menemui Allah juga.’

“Bagaimanapun, orang yang tidak percaya kepada Tuhan boleh menjadi sangat degil. Terdapat juga seorang ateis di sini yang namanya Richard Dawkins. Dia tidak percaya kepada Tuhan Yang Maha Esa dan juga telah menulis sebuah kitab menentang [kewujudan] Tuhan. Saya menghantar Ulasan Lima Jilid [Al-Quran] serta buku-buku lain seperti The Philosophy of the Teachings of Islam. Saya menyuruhnya membaca buku-buku ini dan kemudian bercakap dengan kami dan dia akan sedar siapa Tuhan sebenarnya dan apakah konsep Tuhan yang sebenar. Dia menjawab dengan mengatakan bahawa dia tidak mahu membacanya [seolah-olah berkata] 'Anda baru sahaja membaca buku saya. Saya tidak akan membaca mana-mana buku anda.'

“Oleh itu, mereka ini degil dan tidak semestinya orang yang degil mahu percaya. Sesungguhnya hendaklah kamu menjaga hubungan peribadi dengan mereka yang memiliki sifat soleh. Kemudian, anda hendaklah secara beransur-ansur membawa mereka kepada Tuhan Yang Maha Esa kerana hubungan peribadi anda. Kadang-kadang kedekatan ini juga mempunyai kesan dan ia menjadi cara untuk orang lain memperbaharui diri mereka. Jadi, pengalaman peribadi adalah perkara yang paling berkesan.

“Kadang-kadang, ada orang di sini yang datang berjumpa saya. Terdapat beberapa ahli dari akhbar yang juga datang menemui saya - dan, sebenarnya, ada yang menyatakan bahawa mereka tidak percaya kepada Tuhan tetapi jika mereka percaya kepada Tuhan, itu adalah disebabkan oleh Khalifah yang telah mengajar mereka kebenaran tentang Tuhan Yang Maha Esa.

“Lebih-lebih lagi perlu berdoa untuk melembutkan hati mereka. Kita hendaklah berdoa agar Allah Taala melembutkan hati mereka. Untuk semula ini, contoh peribadi kita sendiri sangat penting. Kemukakan contoh peribadi anda di hadapan mereka dan beritahu mereka tentang pengalaman peribadi anda. Dalam soal makbulnya doa, lihatlah hubungan anda sendiri dengan Allah. Apabila anda memberitahu mereka tentang hubungan anda sendiri dengan Allah, mereka akan lebih kagum dengan pengalaman langsung itu.

“Terdapat banyak bukti lain selain daripada itu. Terdapat kitab, Tuhan Kami, terdapat Sepuluh Dalil Kewujudan Tuhan dan Hasti Bari Ta‘ala oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Semua buku ini kini tersedia dalam bahasa Urdu dan dalam bahasa Inggeris. Jadi, bacalah dan berikan orang lain buku ini untuk dibaca. Begitu juga jika ada seseorang yang berpendidikan dan celik, hendaklah kamu berikan dahulu Falsafah Ajaran Islam, kemudian Sepuluh Dalil Kewujudan Tuhan, iaitu kitab-kitab kecil. Kemudian, dalam Wahyu, Rasional, Ilmu dan Kebenaran, kitab Hazrat Khalifatul Masih IV (rh), terdapat satu bab tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Esa yang terbukti sangat meyakinkan bagi sesetengah orang. Anda juga harus memberi mereka Tuhan Kami untuk membaca, yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.

“Sekarang, jika mereka tidak percaya walaupun selepas membaca semua ini, maka tugas kita hanyalah menyampaikan mesej kepada mereka. Kami tidak dapat menjamin sesiapa pun bahawa mereka akan mendapat petunjuk. Allah Ta'ala telah mengambil ke atas diri-Nya untuk memberi petunjuk. Tanggungjawab yang Dia berikan kepada kita hanyalah untuk menyebarkan risalah dan membawa manusia ke jalan Allah Ta'ala."

Dekat dengan Tuhan

Semasa mulaqat maya yang sama [pelajar Jamia Ahmadiyya Ghana bersama Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V atba, yang diadakan pada 5 Disember 2020], seorang pelajar bertanya apakah cara terbaik untuk mencapai kedekatan kepada Tuhan Yang Maha Esa.

Huzur (atba) memberikan jawapan berikut:

“Sembahlah Allah! Allah telah menjelaskan bahawa Dia telah menciptakan manusia supaya mereka beribadah kepada-Nya:

وَ مَا خَلَقۡتُ الۡجِنَّ وَ الۡاِنۡسَ اِلَّا لِيَعۡبُدُوۡنِ

“‘Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepada-Ku.’ [Surah Al-Dhariyat, Bab.51: Ayat.57]

“Lebih-lebih lagi, tunaikan hak-hak kewujudan kamu! Kedua, setelah menyuruh kita beriman kepada yang ghaib, Allah Ta’ala telah mengajar kita يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ, iaitu kita harus ‘mengerjakan Solat’ [Surah Al-Baqarah, Ch.2: V.4]. Adalah perintah Allah Ta'ala untuk menjaga solat. Jadi, aspek kedua terpenting ialah ibadah. Selepas beriman kepada Allah, hendaklah menjaga solat. Kemudian, Nabi (saw) telah menyatakan bahawa seseorang itu paling dekat dengan Allah Ta'ala dalam keadaan sujud [sajdah] semasa Solat. Oleh itu, bermohonlah kepada Allah Ta'ala dalam sujudmu agar Dia mendekatkanmu kepada-Nya. "

جو تم سے مانگتا هوں وه دولت تمهيں تو هو

“‘Engkau adalah kekayaan yang aku cari dan hanya kepada-Mu aku mohon.’

“Berdoalah kepada Allah dan katakan, ‘Engkau adalah harta yang aku cari; Aku tidak memerlukan apa-apa wang, juga tidak memerlukan apa-apa bahan duniawi. Aku hanya memohon kepada-Mu agar mendekatkan diri kepada-Mu dan apabila aku telah mencapai kedekatan-Mu, maka harta dunia dan kemewahan dunia akan menjadi tunduk kepadaku dan kerohanianku akan bertambah.' Oleh itu, hendaklah kamu berdoa dalam sujudmu agar Allah Ta'ala menganugerahkan kamu, Kedekatannya.”

Mencari kenikmatan dalam Solat

Semasa mulaqat maya yang sama [pelajar Jamia Ahmadiyah Ghana bersama Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih Vaa] yang diadakan pada 5 Disember 2020, seorang pelajar bertanya bagaimana seseorang itu boleh mendapatkan keseronokan dalam Solat. Huzur (atba) memberikan jawapan berikut:

“Bagaimanakah kamu mendapat keredaan dalam solat? Hazrat Masihi Mauud (as) Yang Dijanjikan telah mengajar kita kaedah yang sangat mudah untuk mencapai ini. Beliau (as) bersabda bahawa seseorang harus menunjukkan ekspresi seperti itu pada wajah mereka seolah-olah mereka sedang menangis. Apabila seseorang secara fizikal memaparkan ekspresi muka tertentu untuk mencerminkan emosi tertentu, maka emosi yang dimaksudkan itu mula berkembang dari dalam hati juga.

“Oleh itu, apabila seseorang menunjukkan ungkapan orang yang menangis dan, sambil membaca Surah Al-Fatiha, terus mengulangi dan merenungkan kata-kata, اِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَ اِيَّاكَ نَسۡتَعِيۡن [Engkau sahaja. yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan], maka tidak lama kemudian seseorang akan benar-benar menangis. Apabila seseorang mula menangis dan keadaan emosi dan keghairahan mula berkembang, maka dia akan mula mencapai keseronokan dan kenikmatan dari Solat. Kemudian, apabila kamu masuk ruku‘ dan berdoa, kamu akan kembali mendapat keredaan daripadanya. Begitu juga, apabila anda mengucapkan 'sami'allahu ...' [Allah mendengar ...] dan berdiri dari ruku', anda akan kembali merasai nikmat itu dan apabila anda masuk sajdah, jiwa anda akan menjadi cemas dan anda akan mendapat kesenangan tertentu dalam kedudukan tertentu itu juga. "

“Oleh itu, seseorang itu perlu memaparkan ekspresi fizikal yang diperlukan untuk mencapai keadaan dalaman yang diingini. Walau bagaimanapun, ini hanya boleh dicapai dengan menjalani usaha bersepadu dan dengan berusaha. Jika seseorang berusaha untuk berusaha dengan cara ini, mereka akan terus memperoleh kesenangan daripada Solat. Dan apabila seseorang mengalami kesenangan dan kesenangan itu sekali, maka mereka akan sentiasa berusaha untuk berdiri di hadapan Tuhan mereka sambil menangis untuk mencapai keseronokan dan kegembiraan daripada berada dalam keadaan itu. Kenikmatan yang diperoleh dengan menangis di hadapan Allah dalam sajdah adalah jauh lebih besar daripada kenikmatan yang lain.

“Dan berdoalah kepada Allah Ta’ala agar Dia memberikan kamu jalan untuk memenuhi sumpah yang telah kamu sampaikan kepada Jamia Ahmadiyah. Semoga anda menjadi seorang murabbi dan mubaligh yang cemerlang, dan semoga Dia memampukan anda untuk bertabligh kepada kaum anda sendiri dengan cara yang mereka berpaling kepada Allah Taala. Dan semoga orang-orang seperti itu muncul dari kalangan mereka yang termasuk orang-orang yang merasai kenikmatan dan keseronokan dalam ibadahnya.”

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad