AlHakam Jawapan Huzur V (atba) kepada Isu-Isu Harian – Bahagian XXI
AlHakam
Jawapan kepada Isu-Isu Harian – Bahagian XXI: Kehendak bebas & ketetapan ilahi, menilai tindakan orang dan menghilangkan ketakutan orang bukan Islam tentang Islam
8 Oktober 2021
Kemas Kini Terakhir pada
29 Oktober 2021
Dterjemahan ke dalam Bahasa Malaysia oleh Musa Bin Masran
Panduan berkenaan isu-isu
asas Islam – yang Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba)
telah berikan dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA – diterbitkan secara rasmi untuk manfaat semua
Zaheer Ahmad Khan, Ketua
Jabatan Rekod, Sekretariat Peribadi, London
Adakah Nabi (saw)
menghukum wanita yang cuba meracuninya?
Hazrat Amirul Mumineen,
Khalifatul Masih V (atba) telah menghantar sepucuk surat yang menyatakan
bahawa Huzur (atba) telah bersabda dalam Khutbah Jumaat tentang wanita
yang cuba meracuni Nabi (saw) bahawa dia telah diampuni oleh Nabi (saw),
manakala sebuah hadis menyatakan bahawa Nabi (saw). telah membunuhnya.
Panduan lanjut diminta mengenai isu ini.
Dalam surat bertarikh 20
Februari 2020, Huzur (atba) menjelaskan lagi perkara itu dan memberikan
jawapan berikut:
“Telah berlaku
perselisihan pendapat di kalangan ulama hadis mengenai masalah ini. Walau
bagaimanapun, menurut kitab-kitab hadith yang lebih sahih dan boleh dipercayai,
pandangan ini adalah betul bahawa Nabi saw telah memaafkannya walaupun
dia jelas merancang untuk membunuhnya dan sekalipun fakta bahawa dia merasakan
sengatan racun di kerongkongnya sehingga akhir hayatnya, dia tidak menghukum
wanita itu kerana dendam peribadi. Bertentangan dengan ini, pada zaman dahulu,
serta pada zaman kemajuan hari ini dan secara amnya di dunia, hukuman mati
diberikan untuk semata-mata merancang untuk membunuh seorang raja atau ketua
negara.
“Beberapa muhaddithin
[ulama hadith] telah menyatakan bahawa punca perbezaan pendapat ini adalah
kerana pada mulanya Nabi (saw) tidak menghukum wanita itu dalam apa cara
sekalipun, tetapi apabila Hazrat Bishr (ra) bin al-Bara' meninggal dunia
akibat memakan daging yang beracun, beliau menyuruh wanita itu dibunuh mengikut
hukum pembalasan [qisaas].
“Walaupun penjelasan ini betul,
aspek kehidupan Nabi (saw) yang telah disampaikan oleh Hazrat Aisha (ra),
bahawa dia tidak pernah membalas dendam kepada sesiapa demi dirinya sendiri,
sangat jelas terserlah melalui kejadian ini.”
Jika manusia tidak
dilahirkan atas kehendak mereka sendiri, mengapa mereka perlu mengikut hukum
Tuhan?
Seseorang menulis kepada
Hazrat Amirul Mumineen, Khalifatul Masih V (atba) bahawa anak-anak
sering bertanya mengapa mereka mesti mematuhi perintah Tuhan sedangkan mereka
tidak dilahirkan atas kehendak mereka sendiri.
Huzur (atba),
dalam surat bertarikh 4 Februari 2020, telah memberikan jawapan berikut:
“Allah SWT menghidupkan
seorang anak atas kemahuan ibu bapa. Beliau (atba) kemudian berpesan kepada ibu
bapa supaya berdoa kepada-Nya agar anak-anak mereka menjadi soleh dan solehah.
Allah Taala juga telah mengajarkan doa untuk tujuan ini di dalam Al-Quran.
“Allah Ta’ala telah
menyatakan manusia semulia-mulia dari semua makhluk. Dia telah menganugerahkan
manusia kebolehan untuk menaakul dan memberikan mereka pelbagai fakulti untuk
dapat menjalani kehidupan mereka.
“Dia kemudian membebaskan
mereka setelah dikurniakan kemampuan untuk membezakan yang hak dan yang batil
dan bersabda, sekiranya mereka beramal di dunia yang sementara ini, mereka akan
mewarisi pelbagai ganjaran daripada Allah di akhirat yang kekal abadi. Walau
bagaimanapun, jika mereka melakukan perbuatan jahat, mereka akan jatuh ke
tangan Syaitan, dan kerana ini, di satu pihak, mereka akan dilucutkan daripada
semua jenis ganjaran ini, dan di sisi lain, mereka perlu melaluinya. segala
macam rawatan yang menyakitkan di Neraka – hospital Akhirat untuk mengubati
penyakit rohani yang akan mereka deritai kerana mengikut jejak syaitan.
“Perkara yang sama
disebutkan dalam dialog antara Allah Ta’ala dan Syaitan yang telah diceritakan
oleh Al-Quran kepada kita, bahawa apabila syaitan berkata kepada Allah Ta’ala
bahawa dia akan menyesatkan manusia dari jalan-Nya, Allah menjawab bahawa
hamba-hamba-Nya tidak akan mendengar kepadanya, dan Dia akan memberi balasan
kepada hamba-hamba-Nya dengan pahala seperti Syurga, dan sesiapa yang
mendurhakainya, Dia akan memenuhi Neraka dengan mereka.
“Maka, kini menjadi
kewajipan setiap manusia untuk memikirkan sendiri sama ada mereka akan mewarisi
pahala Allah Ta’ala dengan mengikuti perintah-Nya atau berhak mendapat azab
Neraka dengan mengikuti jalan syaitan.”
Apakah maksud ungkapan
“Kami meninggalkan orang yang menderhaka kepada-Mu” [natruku man yafjuruk]
daripada doa Qunoot?
Orang yang sama juga
bertanya sama ada frasa, “Kami tinggalkan orang yang menderhaka kepada-Mu”
[natruku man yafjuruk] daripada doa Qunoot juga bermaksud anak-anak yang
durhaka dan ahli masyarakat.
Huzur (atba),
dalam surat yang sama, bersabda:
“Setakat frasa dari doa
Qunoot ini, ia merujuk kepada orang-orang kafir yang jahat dan derhaka yang
membunuh orang Islam dengan cara kemunafikan dan penipuan dan menyakiti mereka
dengan pelbagai cara. Oleh itu, hanya selepas kejadian seperti yang berlaku di
Bir Maona dan ar-Raji‘ barulah Nabi (saw) mula melakukan Qunot.
“Justeru, anak-anak yang
derhaka kepada ibu bapa atau ahli yang mendapat sedikit pentadbiran hukuman
daripada sistem Jamaat tidak dimaksudkan dengan itu.
“Bagaimanapun, ahli-ahli Jamaat
yang telah diberikan beberapa hukuman pentadbiran oleh Jamaat tetapi yang
hukuman ini nampaknya tidak memberi kesan – mereka yang telah dirampas oleh ego
palsu mereka dan mereka lupa bahawa mereka perlu mematuhi sistem Jamaat – untuk
menyedarkan orang-orang sebegini tentang [beratnya] hukuman, adalah menjadi
kewajipan bagi seluruh Jamaat untuk tidak duduk bersama mereka dalam
perhimpunan, tidak menjemput mereka ke majlis mereka dan tidak memasukkan
mereka ke dalam majlis perayaan mereka. Hal demikian ini kerana hukuman Jamaat
diberikan untuk memberikan tekanan sosial.
“Bagaimanapun, isteri,
anak-anak dan ibu bapa diberi kebenaran untuk menjalinkan hubungan dengan
mereka untuk menasihati mereka dan cuba menjadikan mereka ahli Jemaat yang taat
dan produktif.”
Bolehkah kita menilai
berdasarkan amalan orang yang telah mati di dunia ini bahawa mereka akan berada
di Syurga atau Neraka?
Hazrat Khalifatul Masih V
(atba) ditanya sama ada seseorang boleh menilai, berdasarkan perbuatan
orang yang telah mati di dunia ini, bahawa mereka akan berada di Syurga atau
Neraka.
Dalam surat bertarikh 4 Februari
2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut:
“Allah Ta’ala mengutus
para nabi untuk menyeru manusia kepada kebaikan agar mereka mewarisi pahala
akhirat yang kekal dengan menjalani kehidupan yang sementara di dunia menurut
perintah-Nya dan agar mereka meninggalkan jalan yang mungkar dan terhindar dari
azab akhirat . Oleh itu, wajib beriman kepada Allah dan rasul-rasul-Nya.
Al-Quran telah menjelaskan perkara ini di pelbagai tempat.
“Walau bagaimanapun,
keputusan untuk menghantar seseorang ke Syurga atau Neraka adalah di sisi Allah
Taala kerana Dia Maha Menguasai segala-galanya dan Dia berfirman bahawa Dia
mengampuni segala dosa kecuali syirik [menyekutukan Tuhan]. Oleh itu, tidak ada
orang biasa yang mempunyai kuasa untuk mengeluarkan fatwa kepada orang lain
sama ada mereka akan masuk Syurga atau Neraka.
“Namun, oleh kerana para
nabi dan rasul Allah menerima ilmu yang ghaib daripada Allah, apabila mereka
membuat kenyataan tentang seseorang, sebenarnya ia berdasarkan pengetahuan
daripada Allah Taala dan kebenaran yang mutlak.
“Oleh itu, disebutkan
dalam sebuah hadis bahawa perarakan jenazah dilalui oleh Nabi (saw).
Orang ramai memuji si mati. Nabi (saw) bersabda bahawa syurga telah
menjadi wajib baginya. Kemudian satu lagi perarakan pengebumian berlalu dan
orang ramai mengecam si mati. Nabi (saw) bersabda bahawa Neraka telah
menjadi wajib baginya. Beliau (saw) seterusnya bersabda bahawa
orang-orang yang beriman adalah saksi Allah di muka bumi. [Sunan al-Nisai,
Kitab al-Janaiz, Bab al-Thanaa]
“Selain itu, hendaklah
diingat bahawa Allah Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dia pasti memberi
ganjaran kepada seseorang untuk kebaikan yang paling kecil sekalipun. Oleh itu,
diriwayatkan dalam hadis bahawa seorang sahabat berkata kepada Nabi (saw)
bahawa semasa dalam keadaan kafir [sebelum memeluk Islam], dia telah
mendermakan harta yang banyak kepada orang miskin semata-mata untuk mendapat
keredaan Allah Taala. Dia bertanya sama ada dia akan diberi ganjaran untuk itu.
Nabi (saw) bersabda bahawa sedekah itulah yang telah menariknya kepada
Islam. [Sahih Muslim, Kitab al-Iman, Bab bayani hukmi ‘amali li-kafiri idha
aslama ba‘dah]
“Oleh itu, tidaklah
terpulang kepada setiap orang biasa untuk mengisytiharkan, apabila kematian
seseorang, sama ada si mati akan masuk Syurga atau Neraka berdasarkan
kepercayaan agama orang itu. Ini adalah tugas Allah SWT atau tugas para nabi
dan rasul-Nya bagi pihak-Nya.”
Adakah Dajjal nama
individu?
Seseorang menulis surat
kepada Hazrat Khalifatul Masih V (atba) dan bahawa Huzur (atba) bersabda
telah menggambarkan Dajjal sebagai metafora dan bukannya orang fizikal, salah
satu ucapannya semasa di Jalsa Salana Jerman. Bagaimanapun, mereka berkata lagi
bahawa mereka telah terjumpa satu video yang menyebut hadith daripada Sahih
Muslim, yang menggambarkan Dajjal sebagai manusia fizikal. Huzur (atba) ditanya
sama ada hadis tersebut sahih.
Dalam surat bertarikh 20
Februari 2020, Huzur (atba) memberikan jawapan berikut:
“Sebenarnya, di antara
penderitaan dan kesusahan yang ditanggung oleh Islam pada Akhir Zaman, terdapat
sebutan khusus tentang Dajjal dan Ya’juj & Ma’juj. Oleh itu, kita dapati
bahawa Al-Quran menyebut kesusahan ini dari sudut yang berbeza dan Nabi (saw)
juga telah memberi amaran kepada umatnya tentang kesusahan ini dengan cara yang
berbeza yang disebut dalam banyak hadis.
“Salah satunya adalah
hadis Sahih Muslim yang telah kamu sebutkan. Hadis ini, seperti hadis-hadis
lain yang berkaitan dengan subjek ini, adalah berdasarkan penglihatan [kashf]
dan metafora. Seandainya riwayat kejadian yang disebutkan dalam hadis ini
berdasarkan kejadian fizikal, maka ramai orang lain, selain perawi [hadith],
akan juga melihat ‘Jassasah’ [binatang] dan Dajjal gergasi yang disebutkan
dalam hadis ini, dengan mata kasar mereka.
“Oleh itu, kenyataan
orang lain dalam hadis ini untuk tidak menyatakan pemerhatiannya yang zahir
tentang sesuatu perkara membuktikan bahawa ia adalah wahyu. Oleh itu, fakta
bahawa tiada seorang pun daripada yang lain meriwayatkan pemerhatian fizikal
terhadap peristiwa yang disebutkan dalam hadis, membuktikan bahawa ia adalah
penglihatan [kashf].
“Sejauh berkenaan realiti
Dajjal dan Ya’juj & Ma’juj, mereka adalah manifestasi yang berbeza dari masalah
yang sama [fitnah]. Dajjal adalah nama dari aspek agama, fitnah. Ini bermakna
bahawa kumpulan ini adalah untuk merosakkan kepercayaan dan idea agama orang
pada Akhir Zaman.
“Kumpulan yang menggugat
kestabilan politik dan memusnahkan keamanan dan ketenteraman politik pada zaman
itu dipanggil Ya’juj & Ma’juj. Kedua-duanya merujuk kepada kuasa duniawi
negara-negara Barat Kristian dan aspek agama mereka.
“Walau bagaimanapun, di
samping semua ini, Allah Ta’ala juga telah memaklumkan kepada kita melalui
Nabi-Nya, Kekasih-Nya bahawa apabila masalah Dajjal dan Ya’juj & Ma’juj
akan berlaku dan Islam menjadi lemah, Allah Ta’ala akan mengutus Hazrat Masihi
Mau’ud (as) untuk menjagai Islam. Pada masa itu, umat Islam tidak akan
mempunyai kuasa material, tetapi Jamaat Hazrat Masihi Mau'ud (as) akan terus
bekerja melalui doa dan khutbah, berkat yang mana Allah Ta'ala sendiri akan
memusnahkan kesengsaraan ini."
Apakah yang boleh
dilakukan oleh orang Islam untuk menghilangkan ketakutan orang bukan Islam dan
meyakinkan mereka tentang Islam?
Semasa mulaqat di alam maya
Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Amirul Momineen (atba),
yang diadakan pada 29 November 2020, sebuah atfal berkata kepada Huzur (atba)
bahawa disebabkan keadaan semasa, orang bukan Islam mempunyai ketakutan
terhadap orang Islam. Dia bertanya bagaimana seseorang harus meyakinkan mereka?
Huzur (atba) menjawab:
“Kami sentiasa
menjalankan usaha ini dan telah berusaha [membasmi ketakutan ini] sejak
beberapa tahun lalu. Itulah sebabnya saya mengadakan simposium keamanan dan
saya juga menasihati anda untuk mengadakan simposium keamanan, mengedarkan
risalah mempromosikan keamanan dan menerangkan ajaran Islam yang sebenar kepada
semua orang. Ajaran Islam yang sebenar ialah cinta dan kasih sayang. Apabila
anda menerangkan perkara ini kepada orang ramai, ketakutan mereka akan hilang.
Lebih besar usaha kita, lebih banyak kesedaran kita, akan dapat disebarkan di
kalangan orang ramai dan mereka akan mengetahui tentang ajaran Islam yang
sebenar. Oleh itu, kita harus berusaha untuk menyebarkan ajaran ini kepada
seramai mungkin orang, termasuk rakan-rakan kita. Anda akan mempunyai kawan di
sekolah, yang merupakan pelajar seperti anda. Jelaskan apakah ajaran Islam yang
sebenar kepada mereka.
“Ajaran Islam yang
sebenar ialah cinta dan kasih sayang. Islam tidak membenarkan sebarang
peperangan atau jihad. Pada hakikatnya, terdapat syarat-syarat di mana Islam
telah membenarkan peperangan atau [kononnya] jihad; sebaliknya, apabila
perintah pertama tentang jihad diturunkan, Allah dengan jelas menyebut dalam
Al-Quran bahawa umat Islam dibenarkan berjihad kerana orang ramai melakukan
kezaliman kepada orang Islam, dan jika orang Islam tidak menghalang mereka
daripada melakukan kekejaman ini, maka gereja-gereja, rumah ibadat Yahudi, kuil
dan masjid akan dimusnahkan.
“Jadi, jika Islam
membenarkan jihad, maka tujuan utamanya adalah supaya agama dapat terjamin dan
dilindungi. Dalam keadaan apa pun Islam tidak membenarkan jihad [dengan pedang]
atau pembunuhan orang untuk menyebarkan agama seseorang.
“Islam mengatakan bahawa
jika anda melihat seseorang menyerang gereja Kristian, adalah menjadi kewajipan
seorang Muslim untuk pergi dan membantu menyelamatkan gereja Kristian itu.
Islam mengatakan bahawa jika sesiapa menyerang rumah ibadat Yahudi, maka anda
harus pergi untuk membantu menyelamatkan sinagog Yahudi itu. Begitu juga Islam
berpesan jika seseorang menyerang kuil Hindu, maka hendaklah anda pergi
menolong dan melindunginya. Seseorang juga harus melindungi masjidnya sendiri
dengan cara ini juga. Islam memberikan perlindungan kepada semua orang.
“Oleh itu, anda harus
menerangkan secara terbuka dan jelas kepada orang ramai dan rakan-rakan anda
bahawa ini adalah apa yang tertulis dalam Al-Quran. Beritahu orang ramai bahawa
golongan jihad atau ekstremis yang mengaku Islam ini sebenarnya menyebarkan
fahaman palsu dan bukannya ajaran Islam. Apabila anda menerangkan perkara ini
kepada orang ramai, mereka akan menyedari bahawa Islam adalah agama yang
mewujudkan keamanan dan kasih sayang.”
Bolehkah seseorang
membaca “inna lillahi wa inna ilayhi raji'un” apabila kematian seorang bukan
Islam?
Semasa mulaqat di alam maya
yang sama [Majlis Atfal-ul-Ahmadiyya Jerman dengan Hazrat Khalifatul Masih V (atba),
seorang tifl bertanya, “Apabila seorang Muslim meninggal dunia, kami membaca
‘Inna lillahi wa inna ilayhi raji‘un’. Namun, jika seorang bukan Islam
meninggal dunia, bolehkah kita membacakan ini untuk mereka atau tidak?”
Huzur (atba) menjawab:
“Semestinya, jika anda merasa kehilangan
mereka dan pernah menjalinkan hubungan dengan mereka, anda boleh membaca ini
kerana kita semua akhirnya akan kembali kepada Allah. Setiap orang akan kembali
kepada Allah tetapi hanya Allah yang lebih mengetahui bagaimana Dia akan
berurusan dengan mereka selepas itu. Ada kemungkinan bahawa walaupun seseorang
itu bukan Islam, mereka mungkin telah diredai Allah dengan salah satu daripada
perbuatan baik mereka dan disebabkan itu, Allah boleh mencipta cara untuk
pengampunan mereka atau Dia boleh berurusan dengan mereka dalam apa jua cara
yang Dia fikirkan sesuai.
“Sebab kita membaca ‘inna
lillah’ adalah jika terjadi kemudharatan, maka Allah Ta’alalah yang dapat
membalas dan memperbaiki keadaan. Jadi, kita mengatakan bahawa kita adalah
milik Allah dan menghadap-Nya sahaja dalam setiap kesukaran dan dalam setiap
perkara. Jika kita mempunyai kawan atau mengenali seseorang yang telah berbuat
baik kepada kita; jika kita membaca doa ini semasa [kematian] mereka, maka
bermakna mereka telah kembali kepada Allah, dan kita juga akan kembali kepada
Allah; Semoga Allah Taala membalas segala kemudharatan yang menimpa kita kerana
kehilangan mereka dan sekiranya mungkin, semoga Dia mengasihani mereka kerana
perbuatan dan perkataannya yang baik.
“Pada hakikatnya, sebab
kita membaca ‘inna lillah’ adalah kerana kita memohon kepada Allah untuk
mengganti kerugian kita; Dia mungkin membebaskan kita dari kesedihan atau kehilangan
yang kita rasakan untuk orang yang telah pergi kerana kita adalah milik Allah
dan menghadap-Nya dalam setiap perkara, tanpa mengira apa jenis kerugian yang
mungkin kita alami, seperti kehilangan nyawa, kehilangan harta atau kerugian.
apa-apa jenis lain.
“Ini bukan sahaja
dibacakan apabila seseorang meninggal dunia; sebaliknya, jika seseorang itu
mengalami kerugian dalam hartanya, maka dia akan membaca ‘inna lillah’.
Sebabnya ialah kita berpaling kepada Allah sahaja dalam semua perkara dan kita
tidak akan bergantung kepada orang lain. Oleh itu, tidak ada salahnya membaca
‘inna lillah’ [pada kematian orang bukan Islam]. Seseorang yang anda kenali,
yang rapat dengan anda dan membantu anda; jika orang tersebut meninggal dunia,
maka tidak ada salahnya membaca ‘inna lillah’.
“Secara umum, seseorang
harus memohon rahmat Allah Ta’ala untuk semua orang kecuali orang yang musyrik.
Janganlah kamu mendoakan seseorang yang musyrik – yang mempersekutukan Allah
Ta’ala. Selain itu, tidak ada salahnya memohon rahmat Allah Ta’ala bagi
orang-orang yang menganut agama tertentu.”
Jika Allah sudah
menetapkan takdir kita, maka apa perlunya doa?
Semasa mulaqat di alam maya
yang sama, seorang tifl bertanya, “Apabila Allah Ta'ala telah menetapkan takdir
kita, maka mengapa kita berdoa dan apakah keperluan untuk berdoa?”
Huzur (atba)
menjawab:
“Beberapa jenis takdir
tidak boleh dielakkan, dan ada beberapa yang boleh dielakkan. Jadi, sebab itu
kami memohon.
“Ambil kematian sebagai
contoh. Semua orang mesti mati. Ia adalah fakta yang terbukti bahawa semua
mesti mati. Tiada siapa yang boleh hidup selamanya. Ini adalah ketetapan Allah
Ta'ala [yang tidak dapat dielakkan]. Walau bagaimanapun, jika seseorang jatuh
sakit dan keadaan mereka mencapai keadaan di mana doktor mengatakan bahawa
mereka hampir mati, tetapi kami berdoa, dan doa kami diterima, Allah Taala
mengembalikan mereka dari ambang kematian dan menghidupkan mereka, maka ini
ketetapan Allah Ta’ala adalah ketetapan yang dijauhi dengan doa. Namun begitu,
walaupun orang itu terus hidup hingga umur 70, 80 atau 90 tahun, mereka
akhirnya perlu mati.
“Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan telah menulis:
گر
سو برس رہا ہے، آخر كو پھر جدا ہے
“‘Seseorang mungkin hidup
hingga seratus tahun, tetapi akhirnya, mereka mesti pergi.’ Walaupun seseorang
itu hidup hingga seratus tahun, dia mesti mati akhirnya.
“Namun, jika, sebagai
contoh, seseorang itu hampir mati dalam masa mudanya dan kita berdoa untuk
mereka, maka Allah Ta'ala akan menghalangnya, dan sebagai hasilnya, dipanjangkan
umur mereka.
“Terdapat banyak contoh
sedemikian yang orang menulis kepada saya dan meminta doa. Saya menjawab mereka
dan dengan rahmat Allah, doa-doa diterima. Orang-orang juga menulis tentang
kisah mereka sendiri di mana mereka telah berdoa dan melalui doa itu, Allah
Taala menghindarkan malapetaka yang akan menimpa mereka.
“Maka segala-galanya
berlaku mengikut ketetapan Allah Taala, tetapi jika kita tidak berdoa atau
berusaha dengan mengambil kira takdir kita, maka terserlahlah hasil semula
jadinya. Sebab mengapa kita berdoa [pada kesempatan sebegini] adalah supaya
kita dapat mengelakkan atau menangguhkan ketetapan Tuhan Yang Maha Esa yang
mempunyai kemungkinan dihindarkan dan dengan itu membawa hasil yang lebih baik.
“Allah Ta’ala telah
meletakkan dua jalan di hadapan kita, satu jalan yang bermanfaat dan satu jalan
yang berbahaya. Sekarang, jika kita mentaati Allah Ta'ala, kita akan mendapat
apa yang bermanfaat dan untuk ini, kita juga berusaha dan berdoa. Namun, jika
kita tidak mendengar perintah Allah Ta'ala, tidak melakukan usaha yang betul,
atau berdoa, maka aspek negatif dari ketetapan itu akan nyata.
“Terdapat dua jenis takdir; satu yang boleh dielakkan, dan satu lagi
yang tidak boleh dielakkan. Ketetapan yang tidak dapat dielakkan adalah
ketetapan Allah Ta'ala yang mesti berlaku. Allah Ta’ala tidak menerima doa
berkenaan dengannya dan tidak dapat dielakkan.
“Adapun ketetapan yang boleh dijauhi, Allah Ta’ala dapat mencegahnya
dengan doa dan usaha. Inilah sebabnya mengapa Allah Ta'ala berfirman bahawa
kita hendaklah berdoa, yang akan membolehkan kita membentuk ikatan dengan-Nya
dan keimanan kita kepada-Nya akan menguatkan, dan sebagai hasilnya, kita akan
lebih maju dalam iman dan kerohanian kita dan kita akan menuai hasil, faedah
daripadanya.”
Comments
Post a Comment