Adakah non-Ahmadi Islam atau bukan Islam? Perspektif Ahmadiyah Muslim oleh Farhan Iqbal
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Adakah non-Ahmadi Islam atau bukan Islam?
Perspektif Ahmadiyah Muslim
oleh Farhan Iqbal, Mubaligh, Jamaat Ahmadiyah
Muslim Kanada
terjemahan Musa Bin Masran
Pada zaman ini, sudah menjadi perkara biasa bagi orang Islam tertentu untuk
mengisytiharkan orang lain Kafir atau bukan Islam atau di luar
Islam atau munafiq. Banyak kali orang yang mengisytiharkan seorang Muslim
sebagai Kafir tidak tahu banyak tentang agama sendiri tetapi mengikut amalan
orang Islam lain dan mengisytiharkan mazhab tertentu Kafir atau bukan Islam.
Bagi sesetengah orang Islam, adalah menjadi kebiasaan untuk mengisytiharkan Kafir
kepada sesiapa yang tidak bersetuju dengan mereka.
Apabila Ahmadi Muslim menunjukkan bahaya takfeerisme tersebut dan
bagaimana ia memecahbelahkan Ummah Muslim, Muslim bukan Ahmadi mula menunjuk kepada
baris, frasa atau perenggan tertentu dalam buku-buku Ahmadiyah Muslim di mana Ahmadi
dipanggil Kafir atau bukan Islam. Dalam artikel ini, saya akan membongkar
isu Kufur dan Islam dan apakah erti menjadi seorang Muslim dalam erti kata
yang sebenar, dan bagaimana ia berbeza daripada menjadi ahli Ummah Islam.1
Orang yang membaca Kalimah adalah seorang Muslim
Perlu jelas, pertama sekali, bahawa sesiapa yang menggelarkan dirinya sebagai
Muslim dan membaca Kalimah [Akidah Islam] hendaklah dianggap sebagai Muslim.
Dalam semua literatur Ahmadiyah, tidak ada satu pun contoh yang menyatakan bahawa
seseorang yang membaca Kalimah harus dianggap di luar Islam.
Dalam hal ini, Hazrat Masih Mau’ud (as) menulis:
“Sejak awal, saya percaya bahawa menolak dakwaan, saya tidak menjadikan seseorang
itu Kafir atau Dajjal. Namun, dia sesat dan terpesong dari jalan yang
benar”. [ Taryaqul Quloob , Ruhani Khaza'in, jilid
15, halaman 432]
Begitu juga, beliau (as) menulis:
“Aku tidak menyebut orang yang membaca Kalimah sebagai Kafir” [ Taryaqul Qulub , Ruhani Khaza'in, jumlah 15, halaman 433]
Menjelang akhir hayatnya, Sir Fazal Hussain, seorang pemimpin politik, datang
menemuinya dan bertanyakan beberapa soalan kepadanya. Pada satu ketika, beliau berkata,
“Jika semua bukan Ahmadi dipanggil Kafir, tidak ada yang akan kekal dari
Islam”. Menanggapi hal ini, Hadhrat Masih Mau’ud as bersabda:
“Kami tidak menganggap orang yang membaca Kalima - di luar dari Islam,
melainkan jika dia memanggil kami Kafir yang akan menjadikan dia kafir”
[ Malfuzat (1988 edition) , jumlah 5, halaman
635].
Berdasarkan kenyataan-kenyataan ini, sangat jelas bahawa mereka yang membaca
Kalimah adalah Muslim dan tiada siapa yang berhak memanggil mereka Kafir.
Ini adalah prinsip asas dalam Islam dan Jamaat Ahmadiyah Muslim tegas dalam prinsip
ini.
Dua Macam Kufur
Soalan yang perlu ditanya adalah berkaitan dengan petikan-petikan di mana
orang bukan Islam Ahmadi telah dipanggil Kafir. Mereka tidak bertentangan
dengan prinsip yang disebutkan di atas. Ini kerana apabila orang Islam bukan Ahmadi
digelar Kafir, ia tidak bermakna mereka telah keluar dari kekufuran Islam
dalam erti kata yang mutlak. Mereka kekal dalam Ummah Islam dan mereka adalah sebahagian
daripada Millat-e-Islam (Jamaat Umat Islam).
Ini adalah serupa dengan cara Nabi ( saw ) menyamakan
tindakan tertentu dengan Kufur , namun tidak memanggil mereka yang melakukan
dosa tersebut sebagai Kafir atau di luar Islam. Sebagai contoh, beliau
(saw) dilaporkan bersabda, “Tiada seorang pun yang dengan sengaja mendakwa orang
lain sebagai bapanya (selain daripada ayahnya) tetapi telah melakukan Kufur (menjadi
kafir)” [ Sahih Muslim , Buku 1, Hadith 123 ]. Demikian pula, beliau telah berkata:
إِنَّ بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ
الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكَ الصَّلاَةِ
“Sesungguhnya antara manusia dengan penyembahan berhala dan kufur ialah
kelalaian solat” [ Sahih Muslim, Buku 1, Hadis 153 ]. Dengan kata lain, melewatkan
solat bermakna seseorang itu telah melakukan kekufuran. Jelas sekali itu
tidak bermakna bahawa setiap kali seorang Muslim melakukan dosa mengabaikan solatnya,
dia harus diisytiharkan Kafir dan di luar Islam.
Sebaliknya, yang dimaksudkan adalah bahawa ini adalah perbuatan dosa dan
ketika seseorang melakukan perbuatan dosa tersebut, dia telah melakukan Kufur
dalam satu cara. Mereka tidak meninggalkan Islam kerana mereka terus menganut
agama Islam sebagai agama mereka dan terus berpegang kepada kepercayaan mereka
terhadap Kalima. Mungkin ada individu yang melakukan jenayah kejam yang
secara langsung bercanggah dengan ajaran Islam tetapi menggelarkan diri mereka
sebagai Muslim dan mengaku beriman kepada Kalimah. Kami tidak menghakimi
mereka. Terpulang kepada Allah untuk menentukan tahap kepercayaan dan keimanan
mereka. Kita tidak mengaku mengetahui isi hati mereka dari segi keimanan
mereka. Jika mereka melanggar undang-undang, mereka akan dihukum di bawah undang-undang
sebagai orang Islam. Ia tidak akan dianggap bahawa mereka telah menjadi bukan
Islam kerana jenayah mereka.
Seharusnya sekarang jelas bahawa dari perspektif Ahmadi Muslim, kepercayaan
kepada Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) sebagai Masih Mau’ud dan Imam Mahdi
merupakan aspek penting dalam keimanan dan menolak Masih Mau’ud (as) adalah
satu bentuk kekufuran . Bukan jenis kufur yang boleh menyebabkan orang
itu dianggap di luar Ummah atau Millat (Komuniti) Islam. Seorang Muslim
yang menolak Hazrat Masih Mau’ud (as) tetap menjadi ahli Millat tetapi,
pada masa yang sama, dia telah melakukan kekufuran terhadap Masih Mau’ud
(as). Maka Ia telah menolak Masih Mau’ud yang Dijanjikan (as) tetapi
terus membaca Kalima kepercayaan dan dianutinya kepada Allah dan nabi
suci (saw) . Oleh yang demikian,
kita lazimnya merujuk kepada orang sebegitu sebagai orang Islam bukan Ahmadi.
Kami tidak pernah merujuk mereka sebagai bukan Islam.
Dalam literatur Ahmadiyah Muslim, di mana sahaja orang Islam bukan Ahmadi
dipanggil “ Kafir “ atau “di luar Islam”, ia hanya merujuk kepada penolakan
mereka terhadap Hazrat Masih Mau'ud (as) . Ia tidak bermakna mereka telah
meninggalkan Millat atau Masyarakat Islam. Mereka terus menjadi sebahagian
daripada masyarakat Islam yang lebih luas. Dari perspektif kami, mereka telah meninggalkan
rukun Islam yang sebenar tetapi mereka terus menjadi sebahagian daripada
Ummah.
Apakah Islam yang sebenar? Mazhab Muslim yang berbeza mendefinisikannya dengan
cara yang berbeza. Dari perspektif Muslim Ahmadiyah, Islam yang benar termasuk kepercayaan
kepada Masih Mau’ud (as) dan ketaatan kepada Khulafanya . Begitu
juga, masing-masing mazhab Muslim akan menganggap kepercayaan khusus mazhab mereka
sebagai sebahagian daripada Islam yang sebenar. Ini soal tafsiran mereka. Berkenaan
dengan Jamaat Muslim Ahmadiyah, semua mazhab tersebut termasuk dalam panji Islam,
walaupun mereka telah melakukan kesilapan kerana tidak mengikut Imam zaman ini,
Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), Al Masih Mau'ud.
Tahap Iman dan Kufur
Perbincangan tentang bentuk-bentuk Kufur yang berbeza ini tidak unik untuk
Jamaat Ahmadiyah Muslim. Imam Ibn Taimiyyah telah membincangkannya dalam kitabnya,
Kitabul Imaan . Sebagai contoh, dia menulis:
فقالت العلماء في تفسير الفسوق هاهنا هي المعاصى
قالوا فلما كان الظلم ظلمين والفسق فسقين كذالك الكفر كفران احدهما ينقل عن الملة
و الاخر لا ينقل عن الملة
“Dalam tafsir fusooq
, para ulama mengatakan bahawa ia merujuk kepada dosa. Mereka berkata: Sebagaimana
zulm (kezaliman) itu ada dua macam dan fisq (kejahatan) itu ada dua
macam, kufur juga ada dua macam. Satu bentuk ( kekufuran ) mengeluarkan
seseorang daripada Millah (umat Islam), dan bentuk yang lain tidak mengeluarkan
seseorang daripada Millah ”. [ Majmu' Fatawa Sheikhul Islam Ibn Taymiyyah
, jilid 7, Kitabul Imaan, halaman 328-329]
Dalam erti kata lain, perkataan Kufur yang digunakan untuk seseorang
tidak bermakna orang itu telah keluar dari Islam. Dia mungkin telah melakukan dosa
besar tetapi dia tidak meninggalkan Islam. Dia kekal sebagai sebahagian daripada
komuniti Muslim yang lebih luas dan tidak boleh dipanggil “bukan Islam”. Namun,
dia boleh dipanggil Kafir atau orang yang mengingkari salah satu ajaran Islam,
seperti kepercayaan kepada Masih Mau’ud (as)
Penjelasan yang sama diberikan oleh Hazrat Musleh Mau'ud (ra) apabila dia ditanya
soalan ini secara langsung oleh sebuah suruhanjaya pada tahun 1953. Dia ditanya:
“Adakah anda masih berpegang kepada kepercayaan bahawa. semua orang Islam
yang tidak berbaiat kepada Mirza Ghulam Ahmad sahib—walaupun mereka tidak pernah
mendengar nama Mirza sahib—bahawa mereka adalah Kafir dan di luar Islam?”
Sebagai jawapan kepada soalan penting ini, Hazrat Musleh Mau'ud (ra)
berkata:
“Petikan itu sendiri
adalah bukti bahawa saya menggelar mereka yang saya anggap sebagai Muslim. Oleh
itu, apabila saya menggunakan istilah ‘Kafir’, saya menganggap mereka sebagai jenis
'Kafir' kedua yang telah saya huraikan, iaitu mereka yang tidak berada di luar Millat.
Apabila saya mengatakan bahawa mereka ‘di luar kekudusan Islam', saya berfikir
dari perspektif yang juga telah diambil dalam buku Mufridaat-e-Raghib , muka
surat 240, di mana dua jenis Islam disebut. Satu ialah Doonal Iman (tanpa
iman yang sebenar) dan satu lagi ialah Fauqal Iman (dengan iman yang
sebenar) . Doonal Iman termasuk orang Islam yang tahap keislamannya kurang
daripada iman (sebenarnya) . Fauqal Iman merujuk kepada orang Islam yang
berada pada tahap keimanan yang terbilang sehingga mereka lebih tinggi daripada
tahap keimanan biasa. Itulah sebabnya apabila saya mengatakan bahawa sesetengah
orang berada di luar Islam, saya memikirkan mereka berbanding dengan orang Islam
yang berada di bawah definisi Fauqal Iman. Mishkat juga mempunyai riwayat
bahawa nabi (saw) berkata bahawa orang yang membantu orang yang tidak
adil dan memihaknya. dia meninggalkan Islam”. [ Tehqiqati Adalat mein Jama'at Ahmadiyah ka bayan ]
Rujukan kepada Imam Ragheb yang Hazrat Musleh Mau'ud (ra) telah
berikan di sini adalah seperti berikut:
وَالْاِسلامُ فی الشَرعِ علیٰ ضَرْبَیْنِ:۔ احدھما
دون الایمان وھو الاعتراف باللسان و به یحقن الدم حصل معه الاعتقاد اولم یحصل
وایاہ قصد بقوله قالت الاعراب امنا قل لم تومنوا ولکن قولوا اسلمنا . والثانی
فَوقَ الایمان وَھو اَنْ یَکُون مَعَ الاِعتَرَافِ اعتِقَاد بِالقَلب ووفاءٌ
بالفعل۔ لله فی واستسلام جمیع ما قضی وقدر کما ذکر Penyalahgunaan ابراھیم علیه
السلام فی قوله اذ قال له ربه اسلم قال اسلمت لرب العالمین ( المفردات في غريب القرآن, علامه راغب اصفهانى, صفحه 240 )
“Dalam Syariah, terdapat
dua bentuk Islam. Salah satu daripadanya ialah Doonal Iman (berada
tanpa iman yang sebenar) dan ia merujuk kepada pengakuan lidah—tidak kira sama ada
tindakan (dia) mengikut kepercayaan (dia) atau tidak mengikut—dan dengan ini darah
individu itu dilindungi. Dan ini serupa dengan firman Allah (dalam al-Quran): Orang-orang Arab Gurun berkata, “Kami
telah beriman.” Katakanlah, “Kamu belum benar-benar beriman, akan tetapi
katakanlah, ‘Kami telah berserah diri” [Surah
Al-Hujurat, 49:15 ]. Kedua ialah Fauqal
Iman (berada dalam iman yang benar), dan ia merujuk kepada keyakinan
yang tersimpan di dalam hati, mempunyai kesetiaan yang
ditunjukkan melalui perbuatan, dan penyerahan sepenuhnya kepada Allah dalam
semua yang telah ditetapkan-Nya, seperti yang disebutkan mengenai Hazrat.
Ibrahim (as) dalam firman Allah (dalam Al-Quran): Ingatlah ketika Tuhannya berfirman
kepadanya: “Berserah dirilah”, ia berkata, ”Aku telah berserah diri kepada
Tuhan semesta alam. [Surah Al-Baqarah, 2:132 ]”
Oleh itu, sebagaimana terdapat pelbagai jenis kufur, terdapat juga jenis
kepercayaan yang berbeza. Dalam ayat yang dinukilkan oleh Imam Raghib, ini sangat
jelas:
قالت الاعراب امنا قل لم تؤمنوا و لکن
قولوا اسلمنا و لما یدخل الایمان فی قلوبکم و ان تطیعوا اللہ و رسولہ لا یلتکم من
اعمالکم شیئا ان اللہ غفور رحیم )
Orang-orang Arab Gurun berkata, “Kami telah beriman.”
Katakanlah, “Kamu belum benar-benar beriman, akan tetapi katakanlah, ‘Kami
telah berserah diri’, karena iman yang hakiki belum masuk ke dalam hatimu.”Tetapi
jika kamu mentaati Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak mengurangi sesuatu pun dari
amal-amalmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang. [ Surah Al-Jumuah, 49:15 ]
Secara ringkasnya, berikut adalah perkara yang perlu diingat:
1.
Tingkatan iman yang pertama ialah orang
yang sepatutnya berkata: Kami telah tunduk / Kami telah menjadi orang Islam.
Tahap mereka juga digambarkan sebagai Doonal Iman dan mereka adalah ahli
Millat-e-Islam.
2.
Tingkatan iman yang kedua ialah mereka
yang: Mukmin Sejati / Mereka beriman sepenuhnya. Tahap mereka disifatkan
sebagai Fauqal Iman.
3.
Dalam cara yang sama, Kufur yang sebenar
ialah: Penolakan terhadap Islam sama sekali / menjadi bukan Islam / meninggalkan
Millat-e-Islam.
4.
Satu lagi bentuk kufur ialah: Penolakan
terhadap satu aspek Islam tetapi kekal sebagai ahli Millat-e-Islam.
[i] Rencana ini adalah
berdasarkan hujah-hujah yang dikemukakan dalam buku-buku berikut: Doosri Aini
Tarmeem 1974: Jawatankuasa Khususi mein kya guzri, muka surat 83-196; Mazameen-e-Bashir,
jld. 1, muka surat 7-15, dan Ahmadiyah Masala Qaumi Assembly Mein.
Comments
Post a Comment