Usia Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as)

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

Usia Masihi Mau’ud yang Dijanjikan(as)

Terjemahan Musa Bin Masran

Salah satu contoh percubaan oleh penentang Jamaat Ahmadiyah Muslim untuk memburukkan Hazrat Mirza Ghulam Ahmad dari Qadian(as) adalah dengan mengatakan bahawa dia menerima wahyu palsu, atau rekaan, mengenai usia kematiannya.

Di sini para penentang mengatakan bahawa sementara Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as)menyampaikan kepada dunia, melalui wahyu, bahawa dia akan meninggal dunia pada usia 80 tahun, atau lebih kurang, dia sebenarnya tidak mencapainya (1835-1908= 73 tahun), dengan itu menonjolkan kepalsuan wahyu khusus ini yang, mereka kononnya, mempersoalkan seluruh dakwaannya sebagai Imam Mahdi dan Masih Mau’ud. Bagi orang yang berniat ikhlas, maklumat di bawah (ini) akan menjelaskan, dan tidak mengejutkan, bahawa sebenarnya pihak lawanlah yang tidak betul.

Realitinya adalah bahawa ia telah disampaikan kepada Hazrat Masih Mau’ud (as), melalui wahyu, bahawa dia akan meninggal dalam jangka masa tertentu dan itulah yang berlaku. Tiga wahyu prinsip yang diterima oleh Hazrat Masih Mau’ud (as)ialah,

ثمانین حولاً أو قریباً من ذلک، أو تزید علیہ سنیناً و تری نسلاً بعیداً

“Lapan puluh tahun atau lebih kurang, atau lebih sedikit, dan anda akan menyaksikan keturunan anda yang jauh” (Arbayeen, No.3, 1900, ms.29-30; Zameema Tohfae-Golarviyyah).

Di tempat lain, Masih Mau’udas diberikan wahyu yang serupa,

ثمانین حولاً أو قریباً من ذلک

“…lapan puluh tahun atau lebih kurang.” (Izala Auham ms 632-635)

Dan akhirnya Hadhrat Masih Mau’ud(as) lebih spesifik diberitahu dalam wahyu Urdu bahawa dia akan meninggal dunia pada usia,

“Lapan puluh empat atau lima lagi, atau kurang empat atau lima.” (Haqeeqatul Wahi ms 70-108)

Hazrat Masih Mau’ud (as) menulis dalam kitabnya ‘Haqeeqatul Wahi’ bahawa dia menerima wahyu pertamanya daripada Allah (swt)pada tahun 1290 Hijrah. Kemudian menulis dalam kitabnya 'Tyaraqul Qulub' dia menulis bahawa apabila umurnya mencapai 40 tahun dia mula menerima wahyu. Dalam menilai kedua-dua ini kita mendapat pemahaman bahawa Hazrat Masih Mau’ud(as) kemungkinan besar dilahirkan pada tahun 1250AH/1835AD (Tahun Masehi) (1290 – 40 = 1250).

Tambahan pula, jika kita mengira umur Hazrat Masih Mau’ud(as) semasa kematiannya, menggunakan kalendar Masihi, kita menyimpulkan bahawa dia meninggal secara kasar pada usia 73 tahun (1908-1835=73). Namun, apabila kita, sebagai umat Islam dan pengikut kalendar Islam, lebih sesuai mengaplikasikan kalendar Hijrah kita dapati beliau hidup lebih kurang 76 tahun (1326 – 1250 = 76)

Pengiraan untuk menukar tarikh daripada kalendar Gregorian kepada tarikh Hijrah yang setara adalah seperti berikut:

Tarikh Gregorian (iaitu 2000AD) tolak tarikh Hijrah (iaitu 600AH) didarab dengan 33 dan dibahagikan dengan 32 (Dalam contoh ini pengiraan adalah seperti berikut 2000 – 600 x 33 / 32 = 1443).

Pengiraan mengenai umur Hazrat Masih Mau’ud(as) Hijriah adalah seperti berikut:

Lahir: 1835 – 622 x 33 / 32 = 1250 Hijrah
Kematian: 1908 – 622 x 33 / 32 = 1326 Hijrah

1326-1250 = 76 tahun

Sehubungan dengan hal ini, wahyu Hazrat Masih Mau’ud (as) yang disebutkan di awal artikel ini telah digenapi dengan baik. Perlu disebutkan bahawa adalah luar biasa bahawa penentang Hazrat Masih Mau'ud (as), sekumpulan 'Muslim' intelek (Ulama), memilih untuk memburukkan beliau (as) dengan hampir secara naluri beralih kepada kalendar bukan Islam. Mungkin ada sebab 'logik' untuk ini! Sesungguhnya, walaupun tidak ada kesalahan dalam mengaplikasikan kalendar Gregorian, mereka sepatutnya menyedari bahawa adalah lebih sesuai bagi Imam Zaman (as) untuk membincangkan umurnya merujuk kepada kalendar Hijriah Islam.

Adalah menarik bahawa pihak lawan hampir selalu, tanpa gagal, cuba mencari perkara-perkara kecil yang terperinci untuk ‘mencuba’ dan membuktikan Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) salah. Mengapakah mereka benar-benar menolak ramalan-ramalan utama Hazrat Masih Mau’ud(as)berkenaan dengan bencana alam dan tanda-tanda alam dan buatan manusia yang lain tentang kedatangannya? Mungkin mereka tidak pernah menjumpai kitab Hazrat Masih Mau’ud (as) ‘Tajalliyat-e-Ilahiyyah' (Manifestasi Ilahi)?

Apa yang lebih menarik ialah mereka pergi lebih jauh untuk menumpukan perhatian kepada isu-isu kecil ini dan mengabaikan tanda-tanda besar Allah(swt) yang telah wujud dalam Al-Quran selama lebih daripada 1400 tahun. Penulis di sini menasihati mereka untuk mendasarkan sebarang penyangkalan masa depan terhadap Hazrat Masih Mau’ud(as) pada menangani tanda-tanda jelas kemunculannya seperti yang terkandung dalam Surah at-Takwir dan banyak tempat lain dalam Al-Quran.

Walau bagaimanapun, jika mereka memilih untuk terus memberi tumpuan kepada isu yang lebih kecil, mereka boleh yakin bahawa kami akan terus menafikannya. Atau, seperti yang sering berlaku, mereka akan terus menyangkal diri mereka sendiri.

Allah (swt) Maha Mengetahui.

berkaitan:

1.     Memahami tahun Lunar dan Solar seperti yang disebutkan dalam Al-Quran

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad