Ikatan hati - Cinta antara Ahmadi dan Khalifa oleh Aizaz Khan, Mubaligh, Kanada

 

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

Ikatan hati - Cinta antara Ahmadi dan Khalifa

oleh Aizaz Khan, Mubaligh, Kanada

terjemahan Musa Bin Masran

وَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِہِمۡ‌ۚ لَوۡ أَنفَقۡتَ مَا فِى ٱلۡأَرۡضِ جَمِيعً۬ا مَّآ أَلَّفۡتَ بَيۡنَ قُلُوبِهِمۡ وَلَـٰڪِنَّ ٱللَّهَ أَلَّفَ بَيۡنَہُمۡ‌ۚ إِنَّهُ ۥ عَزِيزٌ حَكِيمٌ۬

Dan Dia telah menanamkan kecintaan di antara hati mereka, seandainya engkau membelanjakan yang ada di bumi ini seluruhnya, engkau tidak akan dapat mempersatukan hati mereka, tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka, sesungguhnya Dia Mahaperkasa, Mahabijaksana.” (Surah Al-Anfal, 8:64, Terjemahan Tafsir-e-Saghir)

Ikatan hati” (ta'lif-ul-quloob ) adalah ungkapan cinta yang luar biasa dan kuat yang digambarkan dalam Al-Quran. Seperti penyusunan halaman masing-masing ke dalam satu buku, kata ta'lif bermaksud mengumpulkan banyak perkara dalam keadaan sehingga satu nama berlaku untuk mereka semua, sama ada komponen individu saling berkaitan antara satu sama lain atau tidak. (Kamus Al-Quran, hlm.27; Lane's Lexicon, Book 1, hlm. 80)  

Begitulah keadaan hati Ahmadi dan Khulafa yang kita sayangi.

Hazrat Khalifatul Masih III (rh) pernah menjelaskan bagaimana pengikatan hati adalah kenyataan yang terwujud dalam bentuk Ahmadiyah.

Pada tahun 1967, semasa di Denmark, seorang imam Kristian bertanya kepada Huzoor (rh) apa statusnya di Jamaat-e-Ahmadiyya. Huzoor (rh) menjawab dengan mengatakan bahawa soalannya tidak betul. 

“Imam Jamaat dan Jamaat itu sendiri adalah dua nama yang sama dan serupa. Khalifa masa dan Jamaat sendiri kedua-dua kesatuan untuk menjadi satu entiti. Inilah sebabnya mengapa Khilafat menjadi tugas untuk meringankan penderitaan dan penderitaan Jamaat.” (Al Fazl , 21 Mei 1978)

Sesungguhnya, tidak ada yang murni dan ikhlas seperti cinta yang wujud antara Ahmadi dan Khalifa. Ini adalah jenis cinta yang melampaui batas suku, etnik, nasional, dan politik. Ini adalah cinta yang, dalam banyak aspek, tidak kurang dari keajaiban Tuhan.

Membalik halaman-halaman buku cinta kita, kita dapati banyak kejadian yang menunjukkan kasih sayang timbal balik yang ditunjukkan oleh Ahmadi untuk Khulafa yang mereka sayangi dan - bahkan lebih memberi inspirasi - cinta yang ditunjukkan kepada mereka oleh mereka. 

Hazrat Khalifatul Masih I (ra)

Suatu ketika, ketika Hazrat Khalifatul Masih I (ra) tidak sihat, para anggota Jamaat berdoa dengan bersungguh-sungguh untuk Huzoor (ra) yang benar-benar mencerminkan keperitan dan penderitaan yang dirasakan seorang anak untuk ibunya yang sakit. Sebagai sahabat nabi (saw) telah bersedia untuk menumpahkan darah mereka sendiri sebelum setitik peluh muncul di muka yang diberkati Junjungan Kekasih mereka (saw), begitu juga dengan Ahmadi bersedia menyerahkan nyawa mereka sendiri untuk Khalifa mereka (ra ).  

Sheikh Muhammad Hussain Sahib berdoa, “Ya Allah! Saya berdoa agar semua penderitaan Huzoor dipindahkan kepada saya dan dia dibebaskan dari semuanya.”

Syed Iradat Hussain Sahib berdoa, “Ya Allah, aku mohon, tinggalkan dua tahun dari hidupku sendiri dan berikan mereka kepada Huzoor.” (Tarikh-e-Ahmadiyyat , Jilid 3, hlm. 329-331)

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) , Khalifatul Masih II (ra)

Sebagai seorang anak yang tidak tahan untuk menjauhkan diri dari ibunya, Ahmadi juga merasakan keperitan berjauhan dengan kekasih mereka. Ketika Hazrat Musleh-e-Maud (ra) memulakan lawatannya ke Eropah pada tahun 1924, Stesen Master Babu Siraj-ud-Din Sahib menyatakan perasaan bahawa orang-orang Ahmadi di seluruh dunia masih bergema dengan hari ini:

“Imamku yang dikasihi, kami jauh dari anda dan tidak berdaya. Sekiranya mungkin, kita akan menjadi debu pada kasut Huzoor sehingga kita tidak perlu menahan penderitaan perpisahan.” ( Swaneh Fazle Umar, Jilid 5, hlm. 475)

Ini hanyalah cerminan cinta Hazrat Musleh-e-Maud (ra) kepada anggota Jamaat. Huzoor (ra) pernah bersabda:

“Anda mempunyai seseorang yang benar-benar bersimpati terhadap anda; yang benar-benar mencintai anda; yang menganggap penderitaan dan penderitaan anda adalah miliknya; dan yang selalu berdoa kepada Allah untukmu.”

(Berkat Khilafat, hlm.6)

Hazrat Khalifatul Masih III (rh)

Ruang lingkup solat khalifa merangkumi semua orang Ahmadi. Hazrat Hafiz Mirza Nasir Ahmad (rh) pernah bersabda:

“Saya sering berdoa semasa sujud [sujud], ‘Ya Allah, berkenaan dengan orang-orang yang telah menulis kepada saya, sila membebaskan mereka daripada kebimbangan mereka, kesakitan atau kebimbangan mengenai peperiksaan. Mengenai mereka yang ingin menulis surat kepada saya tetapi tidak dapat, sila berikan rahmat-Mu juga kepada mereka. Dan tolong tunjukkan belas kasihan kepada mereka yang menjadi enggan atau malas.’ Saya mengucapkan doa ini kerana saya mempunyai hubungan dengan semua orang dan dalam hati saya terletak cinta dan kasih sayang untuk semua.” ( Sekilas Tentang Kehidupan Hazrat Khalifatul Masih III (rh) , oleh BA Rafiq, hlm. 10)  

Hazrat Khalifatul Masih IV (rh)

Sehari sebelum berhijrah ke London pada tahun 1984, Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh) memberitahu anggota Jamaat di Masjid Mubarak, Rabwah:

“Saya belum mengumpulkan anda untuk menyampaikan ucapan rasmi kepada anda. Saya hanya ingin melihat anda, kerana mata saya disejukkan dan hati saya terhibur dengan melihat anda. Demi Allah, saya lebih menyayangi anda daripada seorang ibu yang dapat menyayangi anaknya sendiri.” (Khalid Bulanan , Syedna Tahir Nombor 2004, hlm. 36)

Imam Ataul Mujeeb Rashed Sahib menulis bahawa seorang Ahmadi dari Kanada membawa seorang non-Muslim, Profesor Dr Gualter, untuk menemui Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) di London. Ataul Mujeeb Sahib menyedari bahawa ini adalah pertama kalinya dia bertemu Huzoor (rh), jadi dia menganggapnya tepat untuk memberitahunya sedikit tentang siapa dia. Ataul Mujeeb Sahib menulis bahawa ketika seorang Ahmadi berbicara tentang Khalifa pada waktu itu, cinta yang dia miliki untuk Khilafat di hatinya secara semula jadi menampakkan dirinya - seperti yang terjadi ketika dia mulai berbicara tentang Khilafat. 

Dr Gualter kemudian pergi dan mendapat penghormatan bertemu bersama Huzoor (rh). Apabila dia keluar dari pejabat Huzoor ini (rh), beliau berkongsi pemerhatiannya dengan hos Ahmadi itu, sambil berkata, “Apabila saya bertemu dengan Imam Rashed Sahib, saya melihat bahawa Ahmadi mempunyai cinta dalam hati mereka untuk pemimpin rohani mereka. Tetapi setelah bertemu dengan pemimpin kerohanian mereka, Khalifa, saya sampai pada kesimpulan bahawa Khalifa lebih mencintai Ahmadi daripada mereka mencintainya!” (Khalid Bulanan, Syedna Tahir Nombor 2004, hlm. 299)

Hazrat Khalifatul Masih V (atba)

Imam kita yang dikasihi, Hazrat Khalifatul Masih V (atba) mempunyai kasih sayang yang tinggi bagi setiap kita. Dalam Khutbah Jumaat 6 Jun 2014, Huzoor (atba) menyatakan: 

“Sebelum tidur pada waktu malam, tidak ada negara di dunia ini yang tidak saya lawati dalam imajinasi saya dan tidak ada Ahmadi yang saya tidak berdoa ketika tidur dan ketika terjaga.”

Kita hanya perlu melihat buku harian Abid Khan Sahib untuk melihat sekilas kasih sayang dan cinta yang dikongsi antara Ahmadis dan Huzoor (atba) . Kepentingan membaca buku harian ini jelas dari fakta bahawa semasa lawatan Huzoor (atba) ke Jerman pada tahun 2015, seorang budak lelaki berusia 16 tahun mendekati Abid Sahib dan mengatakan bahawa sehingga dia mengetahui tentang Huzoor (atba) dari buku harian itu, dia tidak mengasihi Khilafat dengan cara seorang Ahmadi; tetapi setelah membacanya, dia telah melihat betapa Huzoor (atba) mengasihi Jamaat dan mengapa kita memerlukan Khilafat. (Buku Harian Jerman Jalsa 2015, Bahagian 1)

Terdapat banyak contoh cinta bersama yang dapat ditemukan dalam buku harian ini yang menyegarkan dan menghidupkan kembali cinta seseorang terhadap Khilafat. Keluarga Shuhada (syuhada) yang menerima panggilan telefon peribadi dari Huzoor (aa) memberi mereka keselesaan dengan cara yang hanya dapat dilakukan oleh seorang Khalifa; anak-anak syahid memberitahu bagaimana mereka menerima Eidi secara peribadi dari Huzoor (atba) setiap tahun; ketika Huzoor (atba) memberitahu Amir Sahib Perancis bahawa orang-orang Ahmadi yang makan siang selepas solat Jumaat harus diberi makan dengan baik dan Huzoor (atba) secara peribadi akan menanggung kos jika dia tidak dapat; Hutbzoor (atba) memeluk dan menghibur keluarga seorang anggota Lajna dari Jamaat Ireland yang meninggal kerana barah; lelaki tua dari Ohia, Amerika Syarikat yang mengatakan bahawa seluruh dunia sedang berjuang dan menghadapi kesukaran yang semakin meningkat tetapi Ahmadi sentiasa merasa selesa kerana berkat Khilafat; betapa Huzoor (atba) berhati-hati dan menjaga setiap anggota rombongannya semasa dalam lawatan; Huzoor (atba) mengunjungi kediaman profesor Jamia Jerman dan memberi komen bahawa ketika dia tidak dapat mengunjunginya semasa lawatan sebelumnya, dia merasakan beban di hatinya selama 18 bulan; Huzoor (aa) banyak ungkapan kerendahan hati yang mengalirkan air mata; wartawan yang kagum dan tersentuh dengan pengabdian orang-orang Ahmad kepada Khilafat; Huzoor (atba) terus menjalankan tugasnya walaupun dalam kesakitan dan ketidakselesaan, memilih untuk berehat di dalam kereta semasa dalam perjalanan; dan senarai itu berterusan dan panjang.

Cinta ini yang diluahkan oleh orang-orang Ahmadi dan Huzoor (atba) yang saling mencintai dapat dilihat oleh semua orang.

Seorang wartawan berbahasa Perancis dari Benin pernah berkata kepada Huzoor (atba), “Semasa saya berada di sini [di Jalsa UK] saya telah melihat bahawa orang-orang anda sangat menyayangi anda. Mereka tidak menyembah anda, tetapi hati mereka dipenuhi dengan cinta kepada Khalifa dan dengan cara yang sama nampaknya anda sungguh-sungguh mencintai setiap Ahmadi dan anda mempunyai hubungan peribadi dengan mereka.”

Sebagai balasan, Huzoor (atba) bersabda:

“Ini adalah tanda kebenaran Ahmadiyah, di mana ada ikatan cinta rohani abadi antara Khalifa dan Ahmadi ... hubungan dan keterikatan ini adalah wajar dan telah ditanamkan di dalam hati umat Islam Ahmadi oleh Allah Yang Mahakuasa. Ia adalah kesinambungan daripada cinta dua hala yang wujud antara Nabi Suci (saw) Islam dan para sahabatnya.” (Diary Jalsa UK 2016, Bahagian 4)

Tanpa keraguan, cinta Khilafat inilah yang menyatukan orang-orang Ahmadi di seluruh dunia. Mengulas hal ini, Huzoor (atba) pernah berkata kepada Abid Sahib:

“Anda bersama saya dalam lawatan saya ke Afrika pada tahun 2008 dan jadi anda telah melihat orang-orang Ahmadi Afrika dan sekarang anda telah melihat orang-orang Ahmadi Timur. Anda akan menyedari bahawa cinta kepada Khilafat bersifat universal dan tidak eksklusif untuk orang-orang Ahmadi Pakistan.” (Diari Singapura 2013)

Semasa lawatan ke AS dan Guatemala, Huzoor (atba) mengulas mengenai orang-orang Ahmadi di AS, dengan mengatakan:

“Cara mereka bertemu dan berbicara berbeza dengan orang-orang Ahmadi dari UK dan Eropah tetapi, di hampir setiap mulaqat, setelah satu atau dua minit kesungguhan dan cinta serta kesetiaan mereka terhadap Khilafat menjadi jelas. Jadi, gaya di antara orang-orang Ahmad di negara-negara yang berbeza boleh berbeza tetapi cinta kepada Khilafat adalah sama di seluruh dunia.” (Diary USA dan Guatemala 2018, Bahagian 4)

Sesungguhnya, cinta yang diluahkan oleh orang-orang Ahmadi kepada Khulafa hanyalah setetes yang menguap dari lautan cinta yang diberikan oleh mereka. Melalui rahmat dan kurnia-Nya, Allah telah mengikat hati kita dan menyatukan kita dalam cinta sebagai nikmat dari-Nya.

Tanggungjawab kita sebagai Ahmadi Muslim untuk mengenali rahmat dan kurnia Allah ini, bersyukur untuk-Nya, berdoa dengan sungguh-sungguh untuk Imam Tercinta kita (atba) dan berusaha untuk membina hubungan yang kuat dengannya melalui semua cara yang tersedia untuk kita.

Semoga Allah terus membasahi Jamaat dengan keberkatan Khilafat dan semoga Dia mencurahkan pancuran rahmat dan kurnia-Nya ke atas Khilafat Imam Tercinta kita (atba), amin thumma amin.

(Al Hakam Mingguan, 22 Mei 2020)

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad