'Cinta Sejati' dan Rakan Hidup ‘Sempurna’ ...? Temu ramah khas dengan Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim di Seluruh Dunia
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
'Cinta Sejati' dan Rakan Hidup ‘Sempurna’ ...?
Temu ramah
khas dengan Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim di Seluruh Dunia
oleh
Amer Safir, London, UK (Tinjauan Agama, April 2020)
terjemahan oleh Musa Bin Masran
Bagi
sesetengah orang, ia berlaku di kolej atau universiti. Bagi banyak orang, ini
berlaku setelah menghabiskan bertahun-tahun diaplikasi temu janji dalam talian.
Bagi yang lain, ini dibuat melalui cadangan yang dibuat oleh ibu bapa atau
rakan.
Satu
perkara yang pasti, mencari cinta sejati adalah pusat kehidupan kita sekarang
seperti dulu. Pencarian pasangan hidup yang sempurna adalah tinggi dalam tujuan
hidup kebanyakan orang. Dan setelah kita menemui padanan sempurna, hubungan
yang tinggi dan rendah memakan banyak tenaga dan emosi kita. Tidak hairanlah
bahawa kebanyakan fiksyen, filem, lagu dan rancangan televisyen mempunyai tema
cinta dan hubungan yang kuat.
Tetapi
bagaimana kita dapat mencari jodoh kita - orang yang kita dapat berhubung
dengan erat dan menghabiskan sepanjang hidup kita dengan bahagia?
Sudah
tentu, cara kita mencari cinta sejati sangat berbeza, bergantung pada latar
belakang, budaya, agama atau asuhan kita.
Di sini di
dunia Barat - dan semakin meningkat dalam masyarakat tradisional juga -
pemandangan temu janji telah berkembang di era digital berteknologi tinggi
kita, dengan temu janji dalam talian menjadi perkara biasa. Di UK, lebih
daripada 7 juta orang didaftarkan di laman web temu janji dan dianggarkan satu
daripada tiga hubungan bermula dalam talian. Di Amerika Syarikat, 40 juta orang
dikatakan menggunakan laman web temu janji.
Sebaliknya,
dalam komuniti Muslim, ibu bapa atau rakan sering mencadangkan pertandingan
yang sesuai untuk perkahwinan yang diatur. Ini tidak boleh disalah anggap
dengan 'perkahwinan paksa', di mana pasangan muda tidak mempunyai pilihan. Di
sini saya merujuk kepada berjuta-juta perkahwinan seperti itu di mana ibu bapa,
orang tua atau rakan-rakan, mengetahui orang itu dengan baik dan mempunyai
pengalaman dalam hidup, berperanan dalam membantu mencadangkan pertandingan
yang sesuai dan di mana akhirnya pasangan itu sendiri adalah pembuat keputusan
dan membuat pilihan tanpa paksaan. Sekiranya mereka berdua setuju, pasangan ini
akan menjalin hubungan, yang benar-benar bermula setelah mereka secara rasmi
terikat dalam upacara perkahwinan. Ini tidak berlaku hanya dalam masyarakat
Islam; malah sekarang di banyak masyarakat Hindu dan Sikh, rakan dan keluarga
memainkan peranan penting dalam mencadangkan pertandingan.
Ada masa
di Barat ketika itu adalah kebiasaan bagi pelamar lelaki untuk meminta ayahnya
untuk menikahkan anak perempuannya. Menariknya, menurut satu tinjauan dari
2016, 77% lelaki di AS meminta izin untuk berkahwin dari bapa atau ibu bapa
gadis itu. Walaupun ini menunjukkan bahawa tradisi itu nampaknya masih hidup
dan baik di Barat, adakah tradisi ini mempunyai arti yang sama dengan masa
lalu, di luar itu merupakan formalitas? Bagi pasangan Barat yang sangat
menghargai kebiasaan ini, ini akan menunjukkan bahawa pengaruh ibu bapa dalam
hubungan anak-anak mereka tidak unik bagi masyarakat Islam sahaja.
Janji
temu
Semasa
berpacaran, pasangan itu mempunyai daya tarikan dan ikatan sejak awal dalam
hubungan, bahkan mungkin merupakan kes 'cinta pada pandangan pertama'. Hubungan
itu kemudian berkembang dari masa ke masa. Kadang kala rakan kongsi memilih
untuk saling bergerak dan tinggal bersama sebelum membuat komitmen formal
antara satu sama lain. Pasangan sering mempunyai anak bersama. Mereka akhirnya
dapat membuat keputusan untuk berkahwin, walaupun tentu saja, tidak semua orang
memilih untuk melakukannya. Di Eropah Barat kadar perkahwinan menurun dan
mempunyai anak di luar nikah semakin meningkat. Kadar ini berbeza dengan yang
lain; sebagai contoh, di banyak komuniti Kristian tradisional di Amerika
Syarikat dan juga di Amerika Selatan. Namun, apa yang penting untuk
diperhatikan adalah bahawa biasanya di mana perkahwinan berlaku setelah
berpacaran, pasangan itu biasanya sudah dilaburkan secara mendalam dalam
hubungan mereka.
Pembuatan
Pertandingan Muslim
Di sisi
lain, dalam model perkahwinan yang diatur, pada awalnya pasangan biasanya tidak
mengenali satu sama lain. Pertandingan disarankan dengan melihat minat bersama,
dan pasangan akhirnya harus memutuskan apakah mereka ingin memilih yang lain
sebagai pasangan mereka. Walaupun mereka mungkin bertemu dan berbicara antara
satu sama lain dalam lingkungan yang sesuai sebelum berkahwin, pasangan dalam
hal ini benar-benar saling mengenali selepas perkahwinan. Jadi di sini,
walaupun pasangan mungkin saling memahami antara satu sama lain sebelum menikah,
hubungan itu benar-benar berkembang setelah berkahwin dan hubungan itu
sepertinya akan berkembang secara beransur-ansur.
Dalam
bukunya Matrimonial Issues and Solutions mereka , Hazrat Mirza Masroor
Ahmad (aba) , Ketua Jamaat Ahmadiyah MuslimSeluruh Dunia, telah
menguraikan cara perjodohan Muslim dengan fasih dan komprehensif. Dalam Islam,
perkahwinan yang diatur bukan hanya berdasarkan nasib dan meneka siapa yang
mungkin menjadi pasangan terbaik. Sebaliknya kerohanian mempunyai peranan besar
untuk dimainkan juga. Di samping itu, usaha yang sewajarnya dilakukan dalam
usaha pasangan mencari tahu tentang satu sama lain dan rakan dan keluarga
memberikan input mereka demi kepentingan pasangan. Kemudian pasangan itu
melakukan doa yang serius untuk memohon kepada Tuhan untuk menolong mereka
memutuskan apakah pasangan yang berpotensi itu sesuai untuk menghabiskan sisa
hidup mereka.
Banyak
yang melihat mimpi yang ditafsirkannya bermaksud sama ada baik untuk mereka
meneruskannya atau tidak. Bagaimanapun, tidak semestinya setiap orang akan
ditunjukkan impian mengenai jalan ke hadapan; sebaliknya kadang-kadang adalah
perasaan yang timbul di dalam hati mereka untuk menjawab doa mereka kepada
Tuhan yang menolong mereka membuat keputusan. Bagaimanapun, hubungan dengan Tuhan
adalah tonggak hubungan Muslim. Seperti yang dijelaskan oleh Yang Mulia dalam
bukunya, pada saat Nikah Islam atau pengumuman perkahwinan, ayat-ayat
Al-Quran dibacakan sebanyak lima kali yang menyebut tentang kebenaran dan rasa
takut kepada Tuhan. Sekiranya pasangan sentiasa ingat bahawa Tuhan mengawasi
mereka, mereka tidak akan pernah melakukan apa-apa untuk menyakiti satu sama
lain dan akan selalu berlaku jujur antara satu sama lain. Di samping itu,
ajaran Islam menekankan bagaimana suami dan isteri harus saling memperlakukan
dengan penuh kasih, pengampunan dan kebaikan. Nabi (sa) , pengasas Islam, dilaporkan telah berkata 'terbaik di antara kamu
ialah orang yang terbaik untuk isterinya.
Objektifnya
Subjek
yang saya minati di sini adalah bagaimana konsep 'cinta sejati' sesuai dengan
kerangka pacaran yang berbeza ini - di satu pihak, perkahwinan dan cinta - dan
di pihak lain, perkahwinan yang diatur. Saya ingin meneroka bagaimana 'cinta
sejati' diukur dengan pelbagai tradisi ini. Sungguh menarik bagi saya bahawa
terdapat pemahaman yang berbeza tentang sifat cinta itu sendiri.
Untuk
memahami falsafah mencari cinta sejati dalam Islam, saya merasa sangat
terhormat dan merasa terhormat memiliki kesempatan untuk mengajukan
pertanyaan-pertanyaan ini kepada Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (aba) , Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslimdi Seluruh Dunia, Khalifah
Kelima (Khalifah) dari Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) . Jamaat Ahmadiyah Muslimpercaya bahawa pengasasnya, Hazrat Mirza
Ghulam Ahmad (as) , adalah Hazrat Masihi Mau’ud yang dijanjikan dan Mahdi
(Yang Dipandu) yang ditunggu oleh penganut semua agama.
Sejak
kebelakangan ini kami telah menerbitkan dalam wawancara The Review of
Religions wawancara Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (aba) mengenai topik ganja, kesihatan mental dan larangan hijab
di sekolah, yang menawarkan perspektif yang sangat unik mengenai topik-topik
ini isu. Yang luar biasa adalah cara di mana Yang Mulia menggabungkan
pengetahuan rohani dan sekular yang sangat luas dengan logik dan rasional.
Tinjauan
Agama sangat berterima kasih kepada Yang
Mulia kerana telah meluangkan banyak masa berharga dari jadualnya yang sangat
sibuk untuk menyedarkan kita mengenai isu yang sangat relevan ini. Kami
berharap para pembaca mendapat banyak manfaat dari jawapan Yang Mulia.
Temu ramah
dengan Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (aba) , Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslimdi Seluruh Dunia
Amer
Safir: Yang Mulia, saya telah membaca
buku anda Isu Perkahwinan dan Penyelesaiannya dan mengambil nota terperinci.
Yang Mulia telah merangkumi perkahwinan dan hubungan dalam Islam secara
terperinci. Yang Mulia merangkumi tiga kategori - kerohanian, yang tercermin
dari apa yang dinyatakan oleh Yang Mulia bahawa pada saat pengumuman
perkahwinan Islam, ayat Al-Quran tentang kebenaran dibacakan dan bahawa
pasangan harus selalu memastikan mereka tetap berhubungan dengan Penciptanya.
Kedua, Yang Mulia berbicara mengenai moral, seperti selalu bersikap jujur, baik
dan memaafkan pasangan anda. Akhirnya, Yang Mulia merangkumi aspek praktikal
seperti panduan bagaimana menyesuaikan diri dengan mertua dan nasihat serupa.
Yang
Mulia, dari pemahaman saya yang rendah hati tentang buku Yang Mulia, dalam
konsep Islam ada kerangka yang perlu diadopsi untuk hubungan yang berjaya,
merangkumi moral, kerohanian dan kepraktisan.
Yang
Mulia, soalan saya adalah untuk mencari 'cinta sejati' menurut Islam. Di Barat
hubungan sering bermula dari puncak dengan segera. Orang mengatakan bahawa
mereka telah menemui 'cinta pada pandangan pertama' dan kemudian hubungan
mereka berterusan dengan cara ini. Sebaliknya, dalam hubungan Muslim, pasangan
juga sering tidak saling kenal dan hubungan itu nampaknya berkembang secara
beransur-ansur.
Yang
Mulia, bagaimana Islam menentukan 'cinta sejati'? Adakah 'cinta pada pandangan
pertama' hanya khayalan? Atau, jika saya dengan hormat bertanya, bagaimana
konsep cinta di Barat sesuai dengan kerangka Islam yang telah digariskan oleh
Yang Mulia dalam bukunya mengenai hubungan? Adakah konsep cinta Barat mungkin dalam
kerangka Islam, atau hanya sekadar khayalan?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad, Ketua Komunitas Muslim Ahmadiyah (aba) di Seluruh Dunia: 'Ada
anekdot seorang gadis yang sangat cantik, dengan rambut panjang yang berambut,
yang cantik dan sihat. Seorang budak lelaki menjadi sangat tergila-gila
dengannya dan melamar perkahwinan. Bapa gadis itu menentang keras persatuan ini
dan mengatakan kepada anak lelaki itu, “Kamu tidak benar-benar mencintai anak
perempuanku; tetapi anda hanya menyukai kecantikan dan keindahan luarannya.
"
Anak itu
menegaskan, “Tidak, tidak, ini tidak terjadi; Saya benar-benar mencintainya.
" Oleh itu, ayah memutuskan untuk memberikan rawatan kepada anak
perempuannya yang mengakibatkannya jatuh sakit. Perutnya menjadi sakit dan dia menjadi
sangat lemah, kurus, dan sakit. Bapa kemudian memotong kunci dari rambut gadis
itu dengan gunting. Pendek kata, penampilan fizikal dan luaran gadis itu jatuh
ke dalam keadaan yang teruk. Kemudian ayah berkata kepada anak itu: “Sekarang
lihat di sini, ini anak perempuan saya. Adakah anda masih mencintainya?
Sekiranya anda mencintainya, maka bolehlah menikahinya. Setelah itu, budak
lelaki itu mula memberikan alasan untuk tidak meneruskannya. Oleh itu, si ayah
meletakkan semua rambut gadis yang telah dipotongnya ke dalam mangkuk. Dia
kemudian berkata kepada bocah itu, “Sekarang semua rambutnya telah dipotong dan
kecantikannya yang jelas telah dikeluarkan, kamu mengatakan bahawa kamu tidak
mencintainya. Jadi di sini, ambil mangkuk ini dengan rambutnya dan dapatkan
semua perkara ini, kerana inilah ciri-ciri yang sangat anda gemari. Jadi, pergi
sekarang, dan ambil semua ini dengan anda. "
Ini hanya
cinta dangkal. Apa yang berlaku di sini dalam masyarakat adalah bahawa moral
dan perwatakan seseorang adalah aspek yang diturunkan dan diabaikan dan
bukannya menjadi tumpuan kasih sayang. Sedangkan, seperti yang pernah ditulis
oleh penyair, ciri-ciri material dan luaran dunia hanya sementara dan sekejap
dan akan hilang dan cinta kepada mereka tidak lama. Ini bukan cinta sejati.
Oleh itu, seseorang perlu mengembangkan cinta seperti cinta sejati.
Telah
diperhatikan bahawa ketika putera Hazrat Ali (ra) bertanya kepadanya, 'Apakah kamu mencintaiku?' Hazrat Ali (ra) menjawab, 'Ya'. Anaknya kemudian bertanya, 'Adakah kamu mencintai
Tuhan?' Hazrat Ali (ra)
menjawab, 'Ya.' Anaknya bertanya,
'Bagaimana kedua cinta ini dapat hidup bersama?' Hazrat Ali (ra) menjelaskan, 'Cinta saya kepada Allah yang menciptakan dalam diri saya
cinta saya untuk manusia lain.'
Dalam hal
ini, cinta kepada orang lain menjadi sekunder dan cinta kepada Tuhan diutamakan
dan menjadi dominan. Sesungguhnya ini adalah cinta rohani .
Lebih jauh
lagi, kita dapati, misalnya, di dalam Al-Quran, Allah SWT telah mengizinkan
lelaki untuk mengahwini empat orang isteri, dalam keadaan dan keadaan tertentu.
Namun, Allah juga mengajar kita untuk bersikap adil dengan semua isteri kita.
Allah Yang Maha Kuasa menyedari bahawa tidak mungkin seseorang mengasihi semua
orang sama persis, seperti biasa, wajar untuk mengasihi satu sama lain daripada
yang lain. Namun, itu adalah ungkapan kasih sayang luar yang harus sama dengan
mereka semua. Anda harus sama-sama memberikan satu hari untuk dihabiskan dengan
setiap isteri. Anda harus sama-sama memperlakukan semua anak dari setiap isteri
dengan cara yang sama.
Pendek
kata, seseorang harus memperhatikan cara mereka meluahkan perasaan dan sentimen
mereka. Cinta terpancar dari hati; namun, seseorang tidak boleh menyatakan
lebih banyak kasih sayang untuk satu isteri daripada yang lain, kerana jelas,
ini hanya akan mematahkan hati mereka. Allah Yang Maha Kuasa Maha Mengetahui
aspek ini.
Sekali
Hazrat Aishah (ra) [isteri nabi (sa) ] telah berkata
kepada nabi (sa) , mengenai Hazrat Khadijah (ra) [isteri pertama nabi (sa) yang telah
meninggal dunia] bahawa dia adalah seorang wanita tua, jadi mengapa dia
mengenanginya, padahal Allah SWT telah mengurniakannya isteri yang lebih muda
dan lebih cantik? Nabi (
saw ) mengatakan
kepada Hazrat Aishah (ra)
untuk tidak membuat komentar seperti
itu karena dia berkata, “Hazrat Khadijah (ra) menyokong
saya ketika seluruh dunia menjauhkan saya. Dan Allah Yang Maha Kuasa
mengurniakan kepada saya anak-anak hanya melalui dia ”.
Jadi di
sini, kita dapati bahawa untuk nabi (sa) , cinta kepada
Allah Yang Maha Kuasa memerintah tertinggi. Nabi (sa) terutamanya dianggap hakikat bahawa Allah Grace dan keredhaanNya mula
dimanifestasikan melalui Hazrat Khadijah (ra) . Dialah
orang yang pertama menerima beliau dan juga melalui beliau, nabi (sa) keturunan dilahirkan.
Manakala
nabi (sa) dikasihi Hazrat Aishah (ra) , beberapa tahap dakwaan bahawa beliau berkahwin dengan beliau untuk
usia muda beliau. Namun kita dapati bahawa apabila sekali Hazrat Aishah (ra) meluluskan kenyataan negatif mengenai seorang isteri lain, nabi (sa) agak tidak senang. Dia berkata, 'Aishah, jika apa yang kamu katakan
tadi dimasukkan ke dalam laut, air di laut akan menjadi pahit.' Nabi (sa) bermakna bahawa Hazrat Aishah (ra) perlu menahan diri
daripada lulus apa-apa ulasan. Oleh itu, Nabi tidak hanya setuju dengan semua
yang dikatakan oleh Hazrat Aishah (ra) .
Kami
menjumpai satu lagi contoh yang tidak berkaitan langsung dengan ini tetapi
relevan dengan perkara ini.
Isteri tua
nabi (sa) , [Hazrat Maimoona (ra) ], meninggal
dunia 50 tahun selepas kewafatan nabi (sa) . Beliau telah
diminta, sebelum meninggal dunia, bahawa selepas kematiannya, dia harus
dikebumikan di tempat yang tepat sama hanya di luar Makkah di mana beliau telah
pertama kali bertemu nabi (sa)
[dalam perjalanan a] dan telah
dicadangkan untuk [oleh] dia. Jika ia adalah benar bahawa terdapat perbezaan
yang besar dalam bagaimana dia melayan isteri-isteri yang sudah tua, maka
isterinya warga tua ini (Maimoona (ra) ), tidak akan
mengenang nabi (sa) dan memendam sentimen kasih sayang yang mendalam terhadap
beliau, walaupun selepas tempoh 50 tahun. Namun, dia benar-benar suka nabi (sa) .
Apa dasar
cinta dan kasih sayang yang mendalam ini terhadapnya? Ia adalah disebabkan oleh
rawatan yang penyayang nabi (sa) ke arahnya.
Walaupun telah menjadi janda dan dari bangsa lain, dia menganugerahkan status,
cinta dan rasa hormatnya, hingga sejauh itu, bahawa mengingat cinta Nabi (s) ,
sebelum dia meninggal, dia memutuskan bahawa dia akhirnya ingin kembali dan
dibaringkan kepada berehat di tempat pertemuan yang sama yang tepat di mana dia
pertama kali bertemu dengan nabi (sa) . Inilah cinta
sejati.
Amer
Safir: Bagaimana Yang Mulia menggambarkan konsep 'cinta pada pandangan pertama'
hari ini berbanding perkahwinan yang diatur?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad (aba)
, Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslim di
Seluruh Dunia: Selebihnya apa yang kita
lihat digambarkan sebagai cinta di dunia hari ini hanyalah khayalan. Ini adalah
fantasi - cara di mana perkahwinan cinta atau hubungan berdasarkan jenis
'cinta' berlaku. Sering kali dikatakan bahawa perkahwinan yang 'diatur' tidak
seharusnya berlaku. Namun 65% perpisahan perkahwinan adalah dari antara
perkahwinan cinta, sedangkan perkahwinan yang diatur mempunyai kadar putus
cinta yang lebih rendah.
Di UK,
kita melihat Putera Charles mengahwini Lady Diana. Namun dia meninggalkannya
dan menjalin hubungan yang lain. Putera Andrew mengahwini Sarah Ferguson,
tetapi itu juga selesai setelah beberapa tahun.
Jadi apa
jenis 'cinta' ini dan apa hasilnya?
Kami
menemui bukti lebih lanjut untuk tanggapan ini yang disokong oleh data dan
statistik. Dikatakan bahawa keganasan rumah tangga berleluasa di kalangan umat
Islam. Namun di UK, Jerman dan di tempat lain di Barat, kita menjumpai
sebilangan besar kes penderaan rumah tangga di kalangan penduduk asli
negara-negara ini. (Di UK dianggarkan 1.3 juta wanita dalam satu tahun yang
berakhir pada March 2018 mengalami penderaan rumah tangga menurut Tinjauan
Jenayah untuk England dan Wales dan disebut di Pejabat Perangkaan Nasional
Kerajaan Inggeris. Di Jerman, satu wanita dibunuh setiap tiga hari oleh seorang
rakan kongsi atau bekas rakan kongsi, menurut statistik yang diungkapkan oleh
Menteri Hal Ehwal Wanita Jerman, Franziska Giffey, yang menyebutnya
"susunan besar yang tidak dapat dibayangkan", dilaporkan di Deutsche
Welle, penyiar milik negara Jerman. Di Amerika Syarikat, rata-rata, hampir 20
orang per minit secara fizikal didera oleh pasangan intim. Selama satu tahun,
ini sama dengan 10 juta wanita dan lelaki, menurut laporan oleh Koalisi
Nasional Menentang Keganasan Rumah Tangga.)
Ini hanya
menggambarkan kes-kes yang dilaporkan atau telah didaftarkan, tetapi banyak
lagi yang mungkin tidak melaporkan kes mereka. Sekalipun kita mengatakan, demi
argumen, bahawa peratusan penderaan rumah tangga adalah sama antara hubungan
Muslim dan bukan Muslim, bagaimana kita boleh menyalahkan agama apabila perkara
yang sama terjadi di negara-negara ini?
Nabi (sa) beri petunjuk kepada kami untuk menerima pakai taqwah (kebenaran).
Nasihat ini bukan hanya untuk lelaki muda, tetapi juga untuk gadis muda. Kedua,
nabi (sa) , apabila menasihati umat Islam, berkata bahawa orang
biasanya berkahwin melihat keluar kecantikan, untuk status keluarga yang lain
atau untuk kekayaan gadis itu. Walau bagaimanapun, seorang mukmin sejati melihat
sama ada gadis itu saleh dan saleh.
Amer
Safir: Yang Mulia, adakah pasangan diperbolehkan untuk saling bertemu sebelum
berkahwin menurut Islam?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad (aba)
, Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslimdi
Seluruh Dunia: Seseorang dapat mengetahui
lebih banyak perincian mengenai keluarga dan tingkah laku mereka di rumah.
Kebenaran juga telah diberikan untuk melihat penampilan masing-masing. Setelah
pada zaman nabi (sa) lelaki datang untuk cadangan dan bertanya jika dia boleh
melihat gadis itu. Ayahnya sangat marah dan berkata 'siapa dia yang meminta
untuk melihat anak perempuan saya' dan mengatakan bahawa dia akan memukulnya.
Namun, apabila anak perempuan yang tahu bahawa nabi (sa) telah memberi kebenaran untuk mesyuarat, dia segera melangkah ke
hadapan. Kanak-kanak itu sebagai tindak balas menundukkan kepalanya ke bawah.
Menanggapi hal ini, gadis itu mengatakan bahawa dia tanpa syarat menerima
cadangan perkahwinannya.
Amer
Safir: Yang Mulia, apakah solusi Islam untuk usia sebelum menikah, ketika,
misalnya, pemuda dapat memiliki keinginan duniawi yang kuat?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad, Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslimdi seluruh dunia (aba) : Ini adalah
undang-undang alam semula jadi - yang kita dapati bahkan di kalangan haiwan -
bahawa ketika orang mencapai usia dewasa mereka berfikir untuk membentuk
hubungan fizikal. Allah Yang Maha Kuasa telah menetapkan usia kematangan atau
baligh. Islam mengajarkan bahawa bukannya seseorang yang melakukan perbuatan
tidak senonoh dan maksiat, berkahwin pada usia seperti itu. Kami memerhatikan
bahawa dalam masyarakat ini, mungkin 70% wanita atau gadis yang lebih muda
telah menjalin hubungan dengan anak lelaki - banyak masalah timbul akibat ini
yang membawa kepada masalah kemudian. Inilah sebabnya mengapa Islam mengatakan
untuk melaksanakan nikah (perkahwinan formal dalam Islam) pada usia yang
lebih awal - namun setelah ini, kita dibantah bahawa kita mempromosikan
pedofilia.
Amer
Safir: Yang Mulia, kami telah diajukan soalan ini pada masa lalu mengenai
pandangan tentang orang yang melakukan tindakan pada diri mereka sendiri
seperti melancap untuk keseronokan - yang telah dikaitkan dengan pornografi dan
berleluasa di masyarakat. Apa pendapat Islam mengenai perkara ini?
Hazrat
Mirza Masroor Ahmad (aba)
, Ketua Jamaat Ahmadiyah Muslimdi
Seluruh Dunia: Secara amnya, maklumat di
laman web perubatan hari ini sering menyatakan bahawa untuk melakukan tindakan
ini dapat meningkatkan kemampuan atau kekuatan seseorang atau bahawa tidak ada
bedanya. Walau bagaimanapun, doktor pada masa lalu akan mengatakan sebaliknya
dan itu menyebabkan kelemahan, dan ini sebenarnya adalah kenyataan. Orang yang
melakukan perbuatan ini menderita kerana ketika mereka berusaha untuk melakukan
secara semula jadi, mereka tidak dapat melakukannya kerana mereka tidak
mempunyai keinginan atau mereka mengalami ejakulasi dini.
Kedua,
tanyakan kepada sesiapa yang melakukan perbuatan ini dan mereka akan
memberitahu anda bahawa mereka akan membayangkan orang lain semasa melakukan
onani. Mereka harus berkhayal tentang orang lain semasa melakukan tindakan ini
untuk menghasut keinginan mereka. Ini adalah mengapa Hazrat Masihi Mau’ud yang
Dijanjikan (as) telah bercakap daripada 'zina minda. Ini adalah ketika
seseorang berkhayal tentang orang lain yang tidak pernah dapat mereka akses dan
oleh itu, satu-satunya cara untuk memajukan hasrat itu adalah dengan
membayangkan lebih banyak lagi. Ini adalah 'perzinaan akal' dan inilah sebabnya
mengapa Islam melarang kita melakukan maksiat dan perbuatan tidak senonoh seperti
itu.
Comments
Post a Comment