‘Cinta Sejati’ dan Pasangan Hidup ‘Sempurna’? Temubual Khas dengan Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
‘Cinta Sejati’ dan Pasangan Hidup ‘Sempurna’...?
Temubual Khas dengan Imam
Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia
oleh Amer Safir, London,
UK (The Review of Religions, April 2020)
Terjemahan Musa Bin Masran
Bagi sesetengah orang, ia
berlaku di kolej atau universiti. Bagi kebanyakan orang, ia berlaku selepas
menghabiskan bertahun-tahun menggunakan aplikasi temu janji dalam talian. Bagi
yang lain, ia datang melalui cadangan yang dibuat oleh ibu bapa atau rakan.
Satu perkara yang pasti,
mencari cinta sejati adalah penting dalam kehidupan kita hari ini seperti pada
masa lalu. Pencarian untuk pasangan hidup yang sempurna adalah matlamat mulia
dalam hidup kebanyakan orang. Dan sebaik sahaja kami menemui jodoh yang
sempurna, suka dan duka perhubungan memakan banyak tenaga dan emosi kami. Tidak
hairanlah bahawa majoriti fiksyen, filem, lagu dan rancangan televisyen mempunyai
tema cinta dan perhubungan yang kuat.
Tetapi bagaimana kita
mencari pasangan jiwa kita - orang yang kita boleh berhubung dengan mendalam
dan menghabiskan sisa hidup kita dengan gembira?
Sudah tentu, cara kita
mencari cinta sejati sangat berbeza-beza, bergantung pada latar belakang,
budaya, agama atau pendidikan kita.
Di dunia Barat - dan dalam
masyarakat yang lebih tradisional - adegan temu janji telah berkembang dalam
era digital berteknologi tinggi kita, dengan temu janji dalam talian menjadi
perkara biasa. Di UK, lebih 7 juta orang berdaftar di tapak temu janji dan
dianggarkan satu daripada tiga perhubungan bermula dalam talian. Di Amerika
Syarikat, 40 juta orang dikatakan menggunakan laman web temu janji.
Sebaliknya, dalam
masyarakat Islam, ibu bapa atau rakan sering mencadangkan jodoh yang sesuai
untuk perkahwinan yang diatur. Ini tidak boleh disalah anggap sebagai ‘perkahwinan
paksa,’ di mana pasangan muda tidak mempunyai pilihan. Di sini saya merujuk
kepada berjuta-juta perkahwinan sedemikian di mana ibu bapa, orang tua atau
rakan-rakan, mengenali orang itu dengan baik dan mempunyai pengalaman dalam
hidup, memainkan peranan dalam membantu mencadangkan pasangan yang sesuai dan
di mana akhirnya pasangan itu sendiri adalah pembuat keputusan dan membuat
keputusan mereka. pilihan tanpa paksaan. Jika mereka berdua bersetuju, pasangan
itu memulakan hubungan, yang benar-benar bermula selepas mereka terikat secara
rasmi dalam majlis perkahwinan. Ini bukan hanya berlaku dalam masyarakat Islam;
malah kini dalam kebanyakan masyarakat Hindu dan Sikh, rakan dan keluarga memainkan
peranan penting dalam mencadangkan pasangan.
Ada satu masa di Barat
apabila menjadi kebiasaan bagi lelaki yang meminang untuk meminta bapa untuk
mengahwini anak perempuannya. Menariknya, menurut satu tinjauan dari 2016, 77%
lelaki di AS meminta kebenaran untuk berkahwin daripada bapa atau ibu bapa
gadis itu. Walaupun ini menunjukkan tradisi itu nampaknya masih hidup dan baik
di Barat, adakah ia mempunyai kepentingan yang hampir sama seperti pada masa
lalu, di luar ia sebagai formaliti? Bagi pasangan Barat yang menghargai adat
ini, ia akan menunjukkan bahawa pengaruh ibu bapa dalam perhubungan anak-anak
mereka tidak unik untuk komuniti Islam sahaja.
Dating
Dalam temu janji,
pasangan itu membina daya tarikan dan ikatan pada awal perhubungan, mungkin
juga kes 'cinta pandang pertama'. Hubungan itu kemudian berkembang dari masa ke
masa. Kadang-kadang pasangan memilih untuk tinggal bersama dan tinggal bersama
sebelum membuat sebarang komitmen rasmi antara satu sama lain. Pasangan sering
mempunyai anak bersama. Mereka kemudiannya mungkin membuat keputusan untuk
berkahwin, walaupun sudah tentu, tidak semua orang memilih untuk berbuat
demikian. Di Eropah Barat kadar perkahwinan semakin menurun dan mempunyai anak
luar nikah semakin meningkat. Kadar ini berbeza daripada kadar di tempat lain;
contohnya, dalam banyak komuniti Kristian tradisional di Amerika Syarikat dan
juga di Amerika Selatan. Walau bagaimanapun, apa yang penting untuk
diperhatikan ialah kebiasaannya di mana perkahwinan berlaku selepas perhubungan,
pasangan itu biasanya sudah melabur secara mendalam dalam hubungan mereka.
Jodoh Muslimin
Sebaliknya, dalam model perkahwinan
yang diatur, pasangan itu biasanya tidak mengenali antara satu sama lain pada
mulanya. Pasangan dicadangkan dengan melihat kepentingan bersama, dan pasangan
itu akhirnya harus memutuskan sama ada mereka mahu memilih yang dicadangkan
sebagai pasangan mereka. Walaupun mereka mungkin bertemu dan bercakap antara
satu sama lain dalam persekitaran yang sesuai sebelum berkahwin, pasangan dalam
kes ini benar-benar mengenali antara satu sama lain selepas berkahwin. Jadi di
sini, walaupun pasangan itu mungkin mempunyai pemahaman yang terhad antara satu
sama lain sebelum perkahwinan, hubungan itu benar-benar berkembang selepas
perkahwinan dan hubungan itu nampaknya berkembang secara beransur-ansur.
Dalam bukunya Matrimonial
Issues and Their Solutions, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba), Imam Jamaat
Muslim Ahmadiyah Sedunia, telah dengan sangat fasih dan menyeluruh menggariskan
cara orang Islam untuk mencari jodoh. Dalam Islam, perkahwinan yang diatur
bukan hanya berdasarkan tuah dan meneka siapa yang mungkin menjadi pasangan
yang terbaik. Sebaliknya kerohanian mempunyai peranan yang besar juga. Di
samping itu, usaha wajar dilakukan dari segi pasangan mencari tahu tentang satu
sama lain dan rakan serta keluarga memberikan input mereka demi
kepentingan pasangan. Kemudian pasangan itu terlibat dalam doa yang serius
untuk memohon kepada Tuhan untuk membantu mereka memutuskan sama ada potensi pasangan
saya sesuai untuk menghabiskan sisa hidup mereka bersama.
Ramai yang telah melihat
mimpi yang mereka tafsirkan sama ada baik untuk mereka meneruskan atau tidak.
Walau bagaimanapun, tidak semestinya semua orang akan ditunjukkan mimpi tentang
laluan ke hadapan; malah kadang-kadang ia adalah perasaan yang timbul dalam
hati mereka sebagai jawapan kepada doa mereka kepada Tuhan yang membantu mereka
membuat keputusan. Walau apa pun, hubungan dengan Tuhan adalah asas kepada
hubungan Muslim. Seperti yang dijelaskan oleh Yang Mulia dalam kitabnya, pada
masa Nikah Islam atau pengumuman perkahwinan, ayat-ayat Al-Quran dibaca lima kali
yang menyebut tentang kebenaran dan takut kepada Tuhan. Jika pasangan itu
sentiasa ingat bahawa Tuhan sedang mengawasi mereka, mereka tidak akan
melakukan apa-apa untuk menyakiti satu sama lain dan akan sentiasa jujur antara
satu sama lain. Di samping itu, ajaran Islam dengan tegas menekankan bagaimana
suami dan isteri harus memperlakukan satu sama lain dengan penuh kasih sayang,
pengampunan dan kebaikan. Nabi Suci (saw), pendiri Islam, dilaporkan telah bersabda
'yang terbaik di antara kamu ialah yang terbaik terhadap isterinya.'
Objektifnya
Subjek yang saya minati
di sini ialah bagaimana konsep 'cinta sejati' sesuai dalam rangka kerja pacaran
yang berbeza ini - di satu pihak dating dan perkahwinan cinta - dan di
sisi lain, perkahwinan yang diatur. Saya ingin meneroka bagaimana 'cinta
sejati' diukur dengan pelbagai tradisi ini. Sungguh menarik bagi saya bahawa
terdapat pemahaman yang berbeza tentang sifat cinta itu sendiri.
Untuk memahami falsafah
mencari cinta sejati dalam Islam, saya amat berbesar hati berpeluang mengajukan
soalan-soalan ini kepada Yang Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba), Imam Jamaat
Ahmadiyah Muslim Sedunia, Khalifah Kelima Hadhrat Masih Mau’ud (as). Jamaat Ahmadiyah
Muslim percaya bahawa pendirinya, Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as), adalah Masih
Mau’ud dan Mahdi (yang Dijanjikan yang ditunggu-tunggu oleh penganut semua agama.
Sejak kebelakangan ini
kami telah menerbitkan dalam The Review of Religions wawancara yang sangat
bernas bagi Huzur, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba) mengenai topik ganja,
kesihatan mental dan larangan hijab di sekolah, yang menawarkan perspektif yang
benar-benar unik mengenai topik ini. isu. Apa yang luar biasa ialah cara
Baginda menggabungkan pelbagai pengetahuan rohani dan sekular yang sangat luas
dengan logik dan rasional.
The Review of Religions
sangat berterima kasih kepada Yang Mulia kerana menyerahkan begitu banyak masa
berharga Huzur dari jadualnya yang sangat sibuk untuk menyedarkan kita tentang
isu yang sangat relevan ini. Kami berharap pembaca akan mendapat manfaat yang
besar daripada jawapan Baginda.
Wawancara dengan Yang
Mulia, Hazrat Mirza Masroor Ahmad (atba), Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia
Amer Safir: Yang Mulia,
saya telah membaca buku anda Isu-Isu Perkahwinan dan Penyelesaiannya dan
mengambil nota terperinci. Yang Mulia telah merangkumi perkahwinan dan
perhubungan dalam Islam dengan terperinci. Yang Mulia merangkumi tiga kategori
- kerohanian, yang dicerminkan oleh apa yang dititahkan oleh Baginda bahawa
pada masa pengumuman perkahwinan Islam, ayat Al-Quran tentang kebenaran
dibacakan dan pasangan itu hendaklah sentiasa memastikan mereka mengekalkan
hubungan mereka dengan Pencipta mereka. Kedua, Yang Mulia bercakap tentang
akhlak, seperti sentiasa jujur, baik dan memaafkan pasangan anda. Akhir sekali,
Yang Mulia meliputi aspek praktikal seperti panduan tentang cara menyesuaikan diri
dengan mertua dan nasihat yang serupa.
Yang Mulia, dari
pemahaman saya yang rendah tentang buku Yang Mulia, dalam konsep Islam terdapat
rangka kerja yang perlu diguna pakai untuk hubungan yang berjaya, meliputi
akhlak, kerohanian dan praktikal.
Yang Mulia, soalan saya
adalah berkenaan dengan mencari ‘cinta sejati’ menurut Islam. Dalam hubungan
Barat selalunya bermula dari puncak serta-merta. Orang berkata mereka telah
menemui 'cinta pandang pertama' dan kemudian hubungan mereka diteruskan dengan
cara ini. Sebaliknya, dalam hubungan Muslim, pasangan sering tidak mengenali
satu sama lain dan hubungan itu kelihatan berkembang secara beransur-ansur.
Yang Mulia, bagaimana
Islam mendefinisikan ‘cinta sejati’? Adakah ‘cinta pandang pertama’ hanyalah
fantasi? Atau, jika saya boleh bertanya dengan penuh hormat, bagaimanakah
konsep cinta di Barat sesuai dengan kerangka Islam yang telah digariskan oleh
Baginda dalam bukunya mengenai perhubungan? Adakah konsep cinta Barat mungkin
dalam kerangka Islam, atau adakah ia hanya fantasi?
Hazrat Mirza Masroor
Ahmad, Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim (atba) Sedunia: 'Terdapat anekdot tentang
seorang gadis yang sangat cantik, dengan rambut yang panjang dan lebat, yang
cantik dan sihat. Seorang budak lelaki menjadi sangat tergila-gila dengannya
dan meminangnya. Bapa kepada gadis itu sangat menentang penyatuan ini dan
memberitahu budak lelaki itu, “Kamu tidak benar-benar mengasihi anak perempuan
saya; sebaliknya anda hanya menyukai kecantikan dan ciri luarannya.”
Budak itu berkeras, “Tidak,
tidak, ini bukan kesnya; Saya benar-benar mencintainya.” Oleh itu, bapa
memutuskan untuk memberi rawatan kepada anak perempuannya yang mengakibatkan
dia jatuh sakit. Perutnya mula meragam dan dia menjadi sangat lemah, kurus, dan
sakit. Bapa kemudiannya memotong dari rambut gadis itu dengan gunting. Pendek
kata, penampilan fizikal dan luaran gadis itu jatuh ke dalam keadaan yang
teruk. Kemudian ayahnya berkata kepada budak itu: “Sekarang lihat di sini, ini
anak perempuan saya. Adakah anda masih mencintainya? Jika kamu benar-benar
mencintainya, maka teruskan, dan kahwini dia.” Selepas ini, budak lelaki itu
mula menawarkan alasan untuk tidak meneruskan. Oleh itu, bapa meletakkan semua
rambut gadis yang telah dipotongnya ke dalam mangkuk. Dia kemudian berkata
kepada budak itu, “Sekarang semua rambutnya telah dipotong dan kecantikannya
yang jelas telah dibuang, kamu mengatakan bahawa kamu tidak mencintainya. Jadi
di sini, ambil mangkuk ini dengan rambutnya dan miliki semua perkara ini,
kerana ini adalah ciri-ciri yang anda benar-benar 'suka'. Jadi, pergi sekarang,
dan bawa semua ini bersamamu.”
Ini hanyalah cinta yang
dangkal. Apa yang berlaku di sini dalam masyarakat ialah akhlak dan perwatakan
seseorang adalah aspek yang diturunkan dan diabaikan dan bukannya menjadi
tumpuan kasih sayang. Sedangkan, seperti yang pernah ditulis oleh seorang
penyair, sifat material dan luaran dunia hanyalah sementara dan sekejap dan
akan pudar dan cinta kepada mereka tidak lama. Ini bukan cinta sejati. Oleh
itu, seseorang itu perlu mengembangkan cinta tersebut iaitu cinta sejati.
Telah diperhatikan bahawa
suatu ketika anak Hazrat Ali (ra) bertanya kepadanya, ‘Adakah kamu
mencintaiku?’ Hazrat Ali(ra) menjawab, ‘Ya’. Anak lelakinya kemudian bertanya,
'Adakah kamu mencintai Allah?' Hazrat Ali (ra) menjawab, 'Ya.' Anak lelakinya
bertanya, 'Bagaimana dua cinta ini boleh wujud bersama?' Hazrat Ali (ra)
menjelaskan, 'Itu adalah cintaku. kerana Allah yang menciptakan dalam diriku
cintaku kepada manusia lain.'
Dalam hal ini, cinta kepada
orang lain menjadi sekunder dan cinta kepada Tuhan diutamakan dan menjadi
dominan. Sesungguhnya ini adalah cinta rohani.
Selanjutnya, kita dapati,
sebagai contoh, dalam Al-Quran, Allah Taala telah mengizinkan lelaki untuk
berkahwin dengan empat orang isteri, dalam keadaan dan syarat tertentu. Namun,
Allah juga telah mengajar kita untuk berlaku adil terhadap semua isteri. Allah
Yang Maha Kuasa sedar bahawa tidak mungkin seseorang mengasihi semua orang
secara sama rata, selalunya, adalah lumrah untuk mencintai seseorang lebih
daripada yang lain. Walau bagaimanapun, ia adalah ungkapan kasih sayang secara
lahiriah yang sepatutnya sama terhadap mereka semua. Anda harus sama-sama
memberi satu hari untuk setiap isteri. Anda harus memperlakukan semua anak dari
setiap isteri dengan cara yang sama.
Pendek kata, seseorang
itu harus mengambil berat tentang cara mereka meluahkan perasaan dan sentimen
mereka. Cinta terpancar dari hati; Walau bagaimanapun, seseorang itu tidak
sepatutnya menyatakan lebih cinta kepada seorang isteri berbanding yang lain,
kerana jelas sekali, ini hanya akan mematahkan hati mereka. Allah Taala Maha
Mengetahui aspek ini.
Suatu ketika Hazrat
Aishah (ra) [isteri Nabi(saw)], berkata kepada Nabi (saw), berkenaan Hazrat
Khadijah (ra) [isteri pertama Nabi (saw) yang telah meninggal dunia] bahawa dia
adalah seorang wanita tua, jadi mengapa dia mengenangnya, sedangkan Allah Taala
telah mengurniakan dia isteri yang lebih muda dan lebih cantik? Nabi (saw)
memberitahu Hazrat Aishah (ra) untuk menahan diri daripada membuat komen
seperti itu kerana dia berkata “Hazrat Khadijah (ra) menyokong saya ketika
seluruh dunia menjauhi saya. Dan Allah Taala menganugerahkan kepadaku zuriat
hanya melaluinya”.
Jadi di sini, kita
perhatikan bahawa bagi Nabi (saw), cinta kepada Allah Yang Maha Kuasa yang bertakhta
tertinggi. Nabi (saw) secara khusus memandang fakta bahawa Rahmat Allah Yang
Maha Kuasa pertama kali dizahirkan melalui Hazrat Khadijah (ra). Dia adalah orang
pertama yang menerimanya dan juga melalui dia, keturunan Nabi (saw) dilahirkan.
Walaupun Nabi (saw)
sangat menyayangi Hazrat Aishah (ra), sedikit sebanyak dakwaan bahawa baginda
mengahwininya untuk usia mudanya. Namun kita perhatikan bahawa apabila Hazrat
Aishah (ra) mengeluarkan kata-kata negatif tentang isteri lain, Nabi saw sangat
tidak senang. Dia berkata, ‘Aishah, jika apa yang kamu katakan tadi dimasukkan
ke dalam laut, air di laut akan menjadi pahit.’ Nabi saw bermaksud bahawa
Hazrat Aishah (ra) sepatutnya menahan diri daripada memberikan komen seperti
itu. Oleh itu, Nabi tidak hanya bersetuju dengan semua yang Hazrat Aishah (ra)
katakan.
Kami mendapati satu lagi
contoh yang tidak berkaitan secara langsung dengan ini tetapi berkaitan dengan
subjek.
Isteri Rasulullah (saw)
yang sudah tua, [Hazrat Maimoona (ra)], meninggal dunia 50 tahun selepas
kewafatan Nabi (saw). Dia telah meminta, sebelum meninggal dunia, bahawa
selepas kematiannya, dia harus dikebumikan di tempat yang sama persis di luar
Makkah di mana dia pertama kali bertemu dengan (Nabi saw) (dalam perjalanan)
dan telah dilamar [oleh] dia. Jika benar bahawa terdapat perbezaan yang besar
dalam cara dia memperlakukan isteri-isterinya yang sudah tua, maka isteri yang
sudah tua ini Maimoona(ra)), tidak akan mengenang tentang Nabi (saw) dan
menyimpan perasaan kasih sayang yang mendalam terhadapnya, walaupun selepas
tempoh 50 tahun. Namun dia benar-benar mencintai Nabi (saw).
Apakah asas cinta dan
kasih sayang yang mendalam terhadap lelaki itu? Ia adalah kerana layanan penuh
kasih sayang Nabi (saw) terhadapnya. Walaupun seorang janda dan dari bangsa
lain, dia menganugerahkan status, kasih sayang dan rasa hormat, hingga ke tahap
yang sedemikian, sehingga mengenang cinta Nabi (saw), sebelum dia meninggal
dunia, dia memutuskan bahawa dia akhirnya ingin kembali dan dikebumikan di
tempat pertemuan yang sama di mana dia pertama kali bertemu dengan Nabi (saw).
Ini adalah cinta sejati.
Amer Safir: Bagaimanakah
Yang Mulia menggambarkan konsep 'cinta pandang pertama' hari ini berbanding
perkahwinan yang diatur?
Hazrat Mirza Masroor
Ahmad(aba), Imam Jamaat Muslim Ahmadiyah Sedunia: Selebihnya [daripada] apa
yang kita lihat digambarkan sebagai cinta di dunia hari ini hanyalah fantasi.
Ia adalah fantasi - cara perkahwinan cinta atau perhubungan berdasarkan jenis
'cinta' ini berlaku. Selalunya dikatakan bahawa perkahwinan 'teratur' tidak
sepatutnya berlaku. Namun 65% perpecahan perkahwinan adalah dari kalangan
perkahwinan cinta, manakala perkahwinan yang diatur mempunyai kadar perpisahan
yang lebih rendah.
Di UK, kita melihat
Putera Charles berkahwin dengan Lady Diana. Namun dia meninggalkannya dan
meneruskan hubungan lain. Putera Andrew berkahwin dengan Sarah Ferguson, tetapi
itu juga selesai selepas beberapa tahun.
Jadi apakah jenis 'cinta'
ini dan apakah kesudahannya?
Kami mendapati bukti
lanjut untuk tanggapan ini disokong oleh data dan statistik. Keganasan rumah
tangga didakwa berleluasa di kalangan umat Islam. Namun di UK, Jerman dan
tempat lain di Barat, kami mendapati sejumlah besar kes penderaan domestik di
kalangan penduduk asli negara-negara ini. (Di UK dianggarkan 1.3 juta wanita
dalam satu tahun berakhir March 2018 mengalami penderaan domestik menurut
Tinjauan Jenayah untuk England dan Wales dan dipetik dalam Pejabat Perangkaan
Kebangsaan Kerajaan UK. Di Jerman, seorang wanita dibunuh setiap tiga hari oleh
seorang rakan kongsi atau bekas pasangan, menurut statistik yang didedahkan
oleh Menteri Hal Ehwal Wanita Jerman, Franziska Giffey, yang menyebutnya
sebagai “urutan magnitud yang tidak dapat dibayangkan”, dilaporkan dalam
Deutsche Welle, penyiar milik negara Jerman. Di AS, secara purata, hampir 20
orang seminit didera secara fizikal oleh pasangan intim. Dalam tempoh satu
tahun, ini bersamaan dengan 10 juta wanita dan lelaki, menurut laporan oleh
National Coalition Against Domestic Violence.)
Ini hanya mencerminkan
kes-kes yang dilaporkan atau telah didaftarkan, tetapi begitu ramai yang lain
mungkin tidak melaporkan kes mereka. Walaupun kita katakan, demi hujah, bahawa
peratusan dalam penderaan rumah tangga adalah sama antara hubungan Muslim dan
bukan Islam, bagaimana kita boleh meletakkan kesalahan pada agama apabila
perkara yang sama berlaku di negara ini?
Nabi (saw) membimbing
kita untuk mengamalkan takwa (kebenaran). Nasihat ini bukan sahaja untuk lelaki
muda, tetapi juga untuk gadis muda. Kedua, Nabi (saw), ketika menasihati orang
Islam, mengatakan bahawa orang biasanya berkahwin melihat kecantikan luaran,
untuk status keluarga yang lain atau untuk kekayaan gadis itu. Namun, seorang
mukmin sejati melihat sama ada gadis itu takwa dan solehah.
Amer Safir: Yang Mulia,
adakah pasangan dibenarkan berjumpa sebelum berkahwin menurut Islam?
Hazrat Mirza Masroor
Ahmad(aba), Imam Jamaat Muslim Ahmadiyah Sedunia: Seseorang mungkin mengetahui
lebih banyak butiran tentang keluarga dan kelakuan mereka di rumah. Kebenaran
juga telah diberikan untuk melihat penampilan masing-masing. Suatu ketika pada
zaman Nabi (saw) seorang lelaki datang untuk meminang dan bertanya sama ada dia
boleh melihat gadis itu. Bapanya marah dan berkata 'siapa dia untuk meminta
berjumpa anak perempuan saya' dan berkata dia akan memukulnya. Namun, apabila
anak perempuannya mengetahui bahawa Nabi (saw) telah memberi kebenaran untuk
pertemuan, dia segera melangkah ke hadapan. Budak lelaki itu sebagai jawapan
menundukkan kepalanya ke bawah. Sebagai tindak balas kepada ini, gadis itu
berkata dia menerima lamaran perkahwinannya tanpa syarat.
Amer Safir: Yang Mulia,
apakah penyelesaian Islam terhadap usia sebelum berkahwin, apabila, sebagai
contoh, remaja boleh mempunyai keinginan duniawi yang kuat?
Hazrat Mirza Masroor
Ahmad, Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim (atba). Ia adalah undang-undang semula jadi
– yang kita dapati walaupun di kalangan haiwan – apabila manusia mencapai usia
matang mereka berfikir untuk membentuk hubungan fizikal. Allah Taala telah
menetapkan usia matang atau baligh. Islam mengajar bahawa daripada melakukan
perbuatan tidak senonoh dan maksiat, berkahwin pada usia sedemikian. Kami
memerhatikan bahawa dalam masyarakat ini, mungkin 70% wanita atau kanak-kanak
perempuan yang lebih muda telah menjalin hubungan dengan lelaki - banyak isu
timbul akibat daripada ini yang membawa kepada masalah kemudian. Itulah
sebabnya Islam mengatakan untuk melaksanakan nikah (perkahwinan rasmi dalam
Islam) pada usia yang lebih awal - namun atas ini adalah membantah bahawa kita
mempromosikan pedofilia.
Amer Safir: Yang Mulia,
kami pernah ditanya soalan ini pada masa lalu tentang pandangan terhadap orang
yang melakukan perbuatan ke atas diri mereka seperti melancap untuk keseronokan
– yang telah dikaitkan dengan pornografi dan berleluasa dalam masyarakat.
Apakah pandangan Islam tentang ini?
Hazrat Mirza Masroor Ahmad
(atba), Imam Jamaat Ahmadiyah Muslim Sedunia: Umumnya, maklumat di laman web
perubatan hari ini sering menyatakan bahawa untuk melakukan perbuatan ini boleh
meningkatkan keupayaan atau kekuatan seseorang lelaki atau tidak ada perbezaan.
Bagaimana pernah, doktor zaman dahulu akan berkata sebaliknya dan ia menyebabkan
kelemahan, dan ini sebenarnya adalah realiti. Orang yang melakukan perbuatan
ini menderita kerana apabila mereka kemudian cuba melakukan secara semula jadi,
mereka tidak dapat melakukannya kerana mereka tidak mempunyai sebarang
keinginan atau mereka mengalami ejakulasi pramatang.
Kedua, tanya sesiapa
sahaja yang melakukan perbuatan ini dan mereka akan memberitahu anda bahawa
mereka akan membayangkan orang lain semasa melakukan onani. Mereka terpaksa
berkhayal tentang orang lain semasa perbuatan ini untuk menghasut keinginan
mereka. Inilah sebabnya mengapa Hadhrat Masih Mau’ud (as) telah membicarakan
tentang ‘zina hati’. Ini adalah apabila seseorang berkhayal tentang orang lain
yang mereka tidak pernah dapat akses kepadanya dan oleh itu, satu-satunya cara untuk
memajukan keinginan itu adalah untuk berfantasi lebih banyak lagi. Ini adalah
‘zina akal’ dan inilah sebabnya Islam melarang kita daripada melakukan maksiat
dan perbuatan tidak senonoh tersebut.
Comments
Post a Comment