Adakah Hazrat Mirza Ghulam Ahmad meninggal dunia dengan kematian yang tidak menyenangkan? oleh Azhar Goraya
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Adakah Hazrat Mirza Ghulam Ahmad meninggal dunia dengan kematian yang tidak menyenangkan?
oleh Azhar Goraya
Terjemahan
Musa Bin Masran
Sebilangan orang Islam tanpa segan silu menuduh bahawa Hazrat Mirza
Ghulam Ahmad (as) meninggal dunia akibat taun di dalam bilik air.
Ini adalah pembohongan yang memalukan yang tidak berdasarkan mana-mana
sumber yang boleh dipercayai. Tidak ada yang meragukan tentang kematiannya. Beliau
(as) meninggal dunia dengan kematian seorang wali, atas sebab-sebab semula
jadi, menurut wahyu ilahi, ketika sedang berdoa dan dikelilingi oleh keluarga
dan pengikutnya.
Semua riwayat yang sahih tentang hari-hari terakhir, masa dan kematian Hazrat
Masih Mau’ud (as) adalah dari keluarga dekatnya dan para sahabatnya yang
menjadi saksi kejadian tersebut.
Hari-hari Terakhirnya
Hazrat Masih Mau’ud(as) tiba di Lahore dari Qadian pada 29
April 1908. Beliau (as) meninggal dunia di Lahore pada 26 Mei 1908.
Beliau (as) melakukan perjalanan ini supaya isterinya dapat berjumpa
pakar perubatan tentang keadaan yang dihadapinya. Beliau (as) tinggal dahulu di
rumah Khawaja Kamal-ud-Deen dan kemudiannya rumah Dr Syed Muhammad Hussein
Shah, kedua-duanya adalah pengikutnya. Beliau (as) akhirnya meninggal dunia di
rumah Dr Syed Muhammad Hussein Shah dikelilingi oleh ahli keluarganya.
Bulan terakhirnya dihabiskan dengan menulis, bersyarah dan bertemu dengan
kedua-dua pengikutnya dan mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut tentang
mesejnya.
Beliau (as) selalu mengalami migrain dan disentri, tetapi jadualnya yang
padat dan beban perjalanan yang bertambah akhirnya mengambil akibatnya. Ketetapan
Allah adalah mutlak, dan beliau (as) telah menerima banyak wahyu di bulan-bulan
terakhirnya tentang kewafatannya yang semakin hampir. Pada 20 Mei 1908 beliau
(as) menerima wahyu:
الرحیل ثمّ الرحیل والموت قریب
Berlepas, kemudian berlepas lagi, dan kematian sudah dekat.
Pada 25 Mei 1908 selepas menamatkan buku terakhirnya Pegham-e-Sulh [Mesej Damai], beliau (as) mengerjakan
solat akhir Isha dan kemudian beliau (as) makan malam. Beliau (as) mula
menghidap disentri, yang bukan sesuatu yang luar biasa. Beliau (as) pergi ke
biliknya selepas itu, di mana beberapa ahli keluarganya mengurut kakinya. Katilnya
dipindahkan ke luar di halaman, seperti kebiasaan di kawasan itu. Beliau (as) tertidur,
dan tidak lama selepas itu beliau (as) pergi ke bilik mandi semula, dan
kemudian menjadi sangat lemah. Beliau (as) membangunkan isterinya. Dia mula
mengurut kakinya, tetapi keadaannya semakin teruk.
Beliau (as) menyebut bahawa beliau (as) merasakan keperluan untuk pergi
ke tandas semula, tetapi terlalu lemah untuk pergi ke bilik mandi, jadi
pengaturan dibuat di dalam bilik untuk beliau (as) melegakan dirinya. Selepas
selesai menggunakan bilik air, beliau (as) berasa loya dan muntah. Selepas itu eliau
(as) kembali ke katil tetapi sangat lemah sehingga hampir rebah ke atas katil. Isterinya
menjadi cemas, tetapi beliau (as) memberitahunya bahawa yang ditakdirkan untuk
berlaku akhirnya berlaku. (Seeratul Mahdi, jld. 1, m/s 10-11)
Hazrat Maulvi Noor-ud-Deen dipanggil, dan anaknya Mahmood juga. Dr Syed
Muhammad Hussein Shah dan Dr. Mirza Yaqoob Baig turut dipanggil. Mereka memberi
ubat, tetapi keadaannya semakin teruk. Suaranya menjadi serak, tetapi beliau (as) terus mengulangi kata-kata:
“Allahku, demi
Allah yang dikasihi”.
Para sahabat yang lain dimaklumkan tentang keadaannya, dan mereka hadir
ke rumah. Malam berlalu dalam keadaan begini. Lebih kurang jam 5 pagi Nawab
Muhammad Ali Khan Sahib tiba. Dia mengucapkan Salam kepada Hadhrat Masih Mau’ud
(as)yang menjawab dengan Wa Alaikum Assalam. Setelah matahari
terbit katilnya dipindahkan semula ke biliknya. Beliau (as) bertanya sama telah
masuk waktu solat. Apabila diberitahu bahawa telah masuk waktu, beliau (as) mula
menunaikan solat di atas katilnya tetapi jatuh pengsan. Beliau (as) sedar dan
sekali lagi cuba untuk menunaikan solat, tetapi sekali lagi jatuh pengsan. Selepas
itu, rasa mengantuk menguasainya, tetapi dia terus mengulangi kata-kata:
“Allah, Allah
kekasihku”.
Sekitar jam 10:30 pagi pada 26 Mei 1908 beliau meninggal dunia di dalam
biliknya dengan dikelilingi oleh keluarga dan sahabatnya.(Diadaptasi daripada
Tareekh-e-Ahmadiyyat, jilid 2, ms. 538-543)
Bolehkah ini dipanggil kematian yang memalukan? Di mana seseorang
diberitahu berulang kali oleh Allah bahawa masanya sudah dekat, selepas itu dia
selesai menulis sebuah buku untuk menyokong Islam, saat-saat terakhirnya
dihabiskan dengan mengingati Allah dan menunaikan solat, dan beliau (as) wafat
dikelilingi oleh keluarga dan sahabatnya dengan penuh kerisauan berdoa
untuknya? Bahkan ini adalah kewafatan hamba Allah yang soleh, kewafatan yang hanya
dianugerahkan kepada orang-orang yang beruntung.
Beliau (as) tidak meninggal “di dalam Tandas”
Tuduhan bahawa beliau (as) meninggal “dalam tandas” adalah palsu sama
sekali. Rekod sejarah menunjukkan bahawa dia pergi ke bilik air beberapa kali: sekali
tidak lama selepas solat Maghrib dan Isyak pada 25 Mei, dan masa
yang lain, mungkin tiga atau empat, sebelum 23:00 pada malam yang sama. Selepas
itu, beliau (as) tidak disebut telah pergi ke bilik air untuk baki lebih kurang
12 jam sebelum kewafatannya. Beliau (as) meninggal di atas katilnya, dan tidak
ada bukti bahawa dia meninggal di dalam tandas.
Tiada bantahan boleh dibuat bahawa pengaturan untuk pergi ke bilik air
dibuat di dalam biliknya. Nabi Suci (saw) sendiri mempunyai berkas
di bawah katilnya untuk pergi ke bilik air pada waktu malam kerana kesukaran
untuk keluar pada waktu malam:
حدثنا محمد بن عيسى, حدثنا حجاج, عن ابن جريج, عن
حكيمة بنت أميمة بنت رقيقة, عن أمها, أنها قالت: «كان للنبي صلى الله عليه وسلم
قدح من عيدان تحت سريره, يبول فيه بالليل» (سنن ابی داود, کتاب الطھارة, بَابٌ فِي
الرَّجُلِ يَبُولُ بِاللَّيْلِ فِي الْإِنَاءِ ثُمَّ يَضَعُهُ عِنْدَهُ، حدیث ۲۴)
Nabi Suci (saw)mempunyai
bejana kayu di bawah tempat tidurnya di mana baginda akan buang air kecil pada
waktu malam. (Sunan Abi Dawud, Kitab Bersuci, bab orang yang buang air
kecil ke dalam bekas pada waktu malam dan kemudian meletakkannya dekat dengan
dirinya, Hadis #24)
Ia juga menyatakan bahawa Nabi Suci (saw) menggunakan bilik
air sebelum beliau (saw) meninggal dunia:
حدثنا حميد بن مسعدة البصري حدثنا سليم بن أخضر عن بن
عون عن إبراهيم عن الأسود عن عائشة قالت
«كنت مسندا النّبيّ صلى الله عليه وسلم إلى صدري أو
قالت: الى حجري فدعا بطست ليبول فيه، ثم بال فمات»
(الشمائل المحمدية، باب ما جاء في وفاة رسول الله صلى
الله عليه وسلم، روایة ۳۶۹)
Hazrat Aisha (ra)
menceritakan bahawa pada masa kewafatan Nabi(saw), dia memberi
sokongan dengan dadanya, atau dia berkata dengan pangkuannya. Beliau (saw)
meminta bekas untuk buang air kecil. Beliau (saw) buang air kecil di dalamnya. Setelah
itu beliau (saw) meninggal dunia. (As-Shamail-e-Muhammadiyya, Bab: apa
yang berlaku pada kewafatan Rasulullah (saw), Riwayat #369)
Hanya orang yang benar-benar tidak tahu malu akan mencuba dan
menyimpulkan daripada ini bahawa Nabi Suci (saw) telah meninggal dunia di dalam tandas. Dalam
keinginan mereka untuk memburuk-burukkan dan menyerang Masih Mau’ud (as),
orang-orang ini juga menyerang Nabi (saw).
Dia tidak mati akibat taun
Tuduhan bahawa beliau (as) mati akibat taun dan bukan sebab semula jadi
juga adalah palsu. Beliau (as) adalah penghidap disentri seumur hidup, yang
serangannya akan menjadi lebih teruk apabila beliau (as) terlibat dalam
kerjanya.
Taun adalah penyakit bakteria berjangkit yang menyerang bahagian bawah
usus dan sangat menular. Kedua-dua disentri dan kolera membawa kepada
kehilangan cecair badan.
Tidak lama selepas kewafatannya, Sheikh Rahmatullah, Dr. Mirza Yaqoob
Baig dan beberapa sahabat lain pergi ke pakar bedah awam Lahore, Dr.
Cunningham, untuk mendapatkan sijil kematian. Punca kematian jelas ditulis
sebagai kematian akibat disentri, dan bukan taun. Sijil itu diluluskan
daripada ketua kolej perubatan, Mejar Dr. Sutherland.
Apabila mayatnya dimuatkan ke dalam kereta api untuk diangkut ke Qadian,
musuh-musuhnya mula mengatakan bahawa beliau (as) meninggal dunia akibat
penyakit berjangkit ini untuk menghalang kembalinya mayatnya ke Qadian. Kerajaan
telah menetapkan langkah kuarantin yang ketat bagi mereka yang meninggal dunia
akibat taun bagi mengelak penularannya.
Tuan Master Stesen kereta api pada mulanya enggan mengangkut mayat. Syeikh
Rahmatullah dengan sewajarnya memberikan sijil tentang punca kematian, selepas
itu jenazah dibenarkan dibawa ke Qadian dengan kereta api, di mana ia akhirnya
dikebumikan.
Lebih-lebih lagi, sejak kewafatan hingga pengebumiannya, beliau (as)
dikelilingi oleh pengikut, kawan dan keluarga. Beliau (as) dirawat oleh ramai
doktor. Mungkin beribu-ribu orang telah bersentuhan rapat dengan jenazahnya
sejak kematiannya di Lahore hingga pengebumiannya di Qadian. Tiada seorang pun
direkodkan dijangkiti taun selepas kontak tersebut. Ini akan berlaku jika beliau
(as) meninggal dunia akibat taun, kerana ia sangat menular.
Jadi bukti anekdot dan logik menunjukkan bahawa beliau (as) tidak mati
akibat kolera, sebaliknya daripada sebab semula jadi. Disentri yang dialaminya
pada saat-saat terakhirnya adalah disebabkan oleh tekanan mental yang
berlebihan, dan bukannya jangkitan kuman.
Lebih-lebih lagi, Hadis menetapkan bahawa seseorang yang mati kerana
penyakit perut mati syahid:
حدثنا عبد الله بن يوسف, أخبرنا مالك, عن سمى, عن أبي
صالح, عن أبي هريرة رضى الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم
قال " الشهداء خمسة المطعون, والمبطون, والغرق وصاحب
الهدم, والشهيد ”
(صحیح البخاری, كتاب الجهاد والسير, باب الشهادة
سبع سوى القتل, حدیث 2829)
Diriwayatkan oleh
Abu Hurairah:
Rasulullahsaw bersabda,
“Lima orang dikira sebagai syahid: Mereka adalah orang yang mati kerana wabak, penyakit
perut, tenggelam atau bangunan runtuh dan lain-lain, dan orang-orang yang
mati syahid di jalan Allah.” (Sahih Al-Bukhari, Kitab Jihad, Bab: Terdapat
tujuh orang mati syahid selain terbunuh dalam Jihad, Hadis # 2829)
Al-hamdulillah, dalam pengertian ini juga, Hadhrat
Masih Mau’ud (as)mati syahid di jalan Allah.
Riwayat Syeikh Yaqoob Ali Irfani Sahib dalam Hayat-e-Nasir tentang “Kematian
akibat Taun”
Terdapat satu riwayat dalam sebuah buku bernama Hayat-e-Nasir, yang
kononnya menyatakan bahawa Masih Mau’ud(as) meninggal dunia akibat
taun. Riwayat tersebut tertakluk kepada tafsiran yang berbeza dan sama sekali
tidak boleh ditunjukkan untuk membuktikan secara muktamad bahawa Masih Mau’ud (as)
sebenarnya telah meninggal dunia akibat taun.
Hayat-e-Nasir (kehidupan Nasir) ialah biografi kehidupan Mir Nasir Nawab
Sahib, bapa mertua kepada Masih Mau’ud(as), ditulis dan diterbitkan
oleh Sheikh Yaqoob Ali Irfani Sahib(ra), yang terkenal sebagai
editor Majalah Al-Hakam. Ia pertama kali diterbitkan pada tahun 1927, hampir
tiga tahun selepas kematian Mir Nasir Nawab, walaupun kebanyakan kandungan
dalam buku itu ditulis oleh Mir Nasir Nawab Sahib sendiri dan merupakan akaun
autobiografi.
Menulis tentang kewafatan Masih Mau’ud (as), Mir Sahib
menulis,
“Pada malam Hazrat
Sahib jatuh sakit, malam itu saya telah pun tidur di dalam bilik saya. Apabila
dia sangat menderita, saya tersedar. Apabila saya sampai ke Hazrat Sahib, dan
melihat keadaannya, dia melihat saya dan berkata, “Mir Sahib, saya (adakah
saya) telah ditimpa wabak taun.(?) (Hayat-e-Nasir, ms 14)
Telah ditunjukkan bahawa menurut bukti fizikal serta riwayat orang lain
yang hadir bersama Hadhrat Masih Mau’ud(as) pada masa itu, beliau (as)
tidak mati akibat taun. Ini juga kesimpulan doktor yang merawatnya. Oleh itu, persoalannya
tetap bahawa jika beliau (as) tidak mati akibat taun, mengapa Mir Nasir Nawab
Sahib melaporkannya berkata demikian, dan mengapa Mirza Ghulam Ahmad(as) membuat
kenyataan sedemikian?
Pertama sekali, adalah mungkin, dan kemungkinan besar Mir Nasir Nawaab
Sahib tersilap dengar atau tersilap memahami apa yang diperkatakan. Dia
dikejutkan secara tiba-tiba pada waktu malam dan kemungkinan besar bergegas ke
bilik Masih Mau’ud (as ). Apabila melihatnya, Hadhrat Masih Mau’ud(as);
berkata sesuatu, yang mungkin beliau (as) bergerak lebih dekat untuk mencuba
dan mendengar. Dalam keseluruhan proses yang tertekan ini, di mana dia
kemungkinan besar masih dalam proses bangun, ada kemungkinan dia tersilap
mendengar apa yang sebenarnya dikatakan. Ini berkemungkinan memandangkan
riwayat-riwayat lain mengesahkan bahawa suara Masih Mau’ud (as) telah
menjadi serak semasa sakit terakhir ini, dan tidak ada orang lain yang
melaporkan riwayat yang sama, walaupun terdapat orang lain di dalam bilik bersamanya,
termasuk anak perempuannya, isteri kepada Masih Mau’ud(as).
Kedua, walaupun kita menerima perkataan pada nilai muka, ada kemungkinan
ia dinyatakan sebagai soalan, dan bukan sebagai kenyataan fakta. Dalam bahasa
Urdu, kadangkala perubahan mudah dalam nada ayat menjadikannya soalan. Perkara
yang sama ditemui dalam bahasa lain. Contohnya, “Anda pergi ke kedai.” boleh
ditukar dengan perubahan mudah dalam intonasi daripada pernyataan kepada
soalan: “Awak pergi ke kedai?” Oleh itu, ada kemungkinan bahawa Masih Mau’ud (as)
bertanyakan soalan dan tidak membuat kenyataan, yang mana terjemahannya
adalah “Adakah saya menghidap taun?”.
Dalam kes sedemikian, ia akan menjadi soalan mudah, yang dimaksudkan
untuk dimaklumkan kepada doktor supaya mereka dapat memberitahunya dengan betul
tentang keadaannya. Hadhrat Masih Mau’ud (as) sendiri adalah seorang
pengamal perubatan tradisional India, dan ada kemungkinan beliau (as) ingin
mencadangkan rawatan sebaik sahaja diagnosis yang betul dibuat. Doktor yang
baik tidak menolak sebarang kemungkinan diagnosis sehingga semua gejala telah
dinilai.
Lebih-lebih lagi, adalah sangat mungkin bahawa jika ia adalah soalan, ia
dinyatakan secara retorik dan bertujuan untuk menafikan idea bahawa dia
dijangkiti taun, sesuatu yang mungkin difikirkan oleh Hadhrat Masih Mau’udas
yang difikirkan oleh Mir Sahib atau orang lain. Dalam kes ini, penekanan
dalam ayat itu adalah pada “Saya”, dengan ayat itu, “adakah saya menghidap
taun?”, yang dengan kata lain boleh dinyatakan sebagai “Adakah mungkin untuk saya
dijangkiti taun? Sama sekali tidak!”.
Walaupun kita menerima bahawa Masih Mau’udas berkata
kata-kata di atas sebagai satu kenyataan, ia tidak bermakna beliau (as) benar-benar
menghidap taun. Jika beliau (as) benar-benar mengatakan kata-kata ini, ia hanya
boleh menjadi pemikiran yang beliau (as) ada atau kemungkinan beliau (as) melayan,
yang kemudiannya disahkan sebagai tidak berlaku. Lebih-lebih lagi, individu
yang sakit tidak boleh dijangka tidak dapat mengawal sepenuhnya kuasa fizikal
mahupun mental mereka. Nabi (saw) dalam satu penyakit dikatakan
telah menjadi pelupa, ke titik di mana beliau (saw) tidak akan ingat sama ada
beliau telah melakukan satu perkara yang tertentu atau tidak:
كَانَ يُخَيَّلُ
إِلَيْهِ أَنَّهُ صَنَعَ شَيْئًا وَلَمْ يَصْنَعْهُ
(صحیح البخاری، كتاب الجزية والموادعة، باب هَلْ
يُعْفَى عَنِ الذِّمِّيِّ إِذَا سَحَرَ، حدیث ۳۱۷۵)
dia mula
membayangkan bahawa dia telah melakukan sesuatu yang sebenarnya dia tidak
lakukan.
(Sahih Al-Bukhari,
Kitab Jizyah dan Muwada'a, Bab Jika seorang Dzimmi melakukan penipuan, bolehkah
dia dimaafkan?, Hadis # 3175)
Nabi adalah manusia, dan oleh itu tertakluk kepada akibat kesihatan yang
sakit seperti manusia lain.
Perlu diingat bahawa ini adalah riwayat Mir Nasir Nawab Sahib. Jika
Hadhrat Masih Mau’ud(as) meninggal dunia, ditakdirkan Allah,
kematian yang tidak menyenangkan, maka bagaimanakah perawi itu sendiri dapat
tetap teguh dengan imannya walaupun menjadi saksi langsung peristiwa itu? Mir
Nasir Nawab Sahib adalah seorang yang berprinsip, dan tidak pernah sekali pun
mengamalkan sifat munafik. Walaupun setelah mengahwinkan anak perempuannya
dengan Mirza Ghulam Ahmad (as), ketika beliau (as) membuat dakwaan
sebagai Al Masih dan Mahdi, Mir Sahib tidak menerimanya pada mulanya kerana dia
mempunyai keraguan tentang tuntutannya. Dia tidak memikirkan sedikit pun
tentang hakikat bahawa anak perempuannya telah berkahwin dengannya, malah lebih
mengutamakan Allah dan kebenaran. Mir Sahib, walaupun selepas mengaitkan
riwayat ini, tidak pernah melayan idea bahawa Mirza Ghulam Ahmad (as) adalah
palsu, dan juga bahawa dia meninggal dunia dalam keadaan meragukan, dan
sehingga kematiannya kekal sebagai pengikut setia Hadhrat Masih Mau’ud(as).
Tuduhan Sama Kematian Terkutuklah terhadap Yesus
Tuduhan ini sebenarnya adalah bukti lanjut tentang persamaannya dengan
Yesus dan musuhnya dengan orang Yahudi. Orang Yahudi menuduh Yesus telah mati
sebagai kematian terkutuk di atas kayu salib, dan sekarang orang Islam yang
datang untuk menyerupai mereka membuat tuduhan yang sama terhadap Al-Masihi
yang dihantar kepada mereka.
Hadhrat Masih Mau’ud (as) menulis:
Dapat dipastikan
daripada Al-Quran bahawa terdapat dua tuduhan utama terhadapnya:
1.
Kelahirannya, (Allah melarang,
terkutuk); iaitu dia diperanakkan secara tidak sah.
2.
Kedua, kematiannya juga, Allah
melarang, terkutuk kerana dia telah mati di kayu salib.
Dan telah tertulis
di dalam Taurat bahawa orang yang dilahirkan dari perzinaan adalah terlaknat
dan orang seperti itu tidak akan masuk syurga dan tidak akan dibangkitkan
kepada Allah. Begitu juga, ada juga tertulis bahawa orang yang digantung pada
kayu—iaitu orang yang mati di kayu salib—juga terkutuk dan tidak akan dibangkitkan
kepada Tuhan. (Ruhani Khazain, jld. 19, Ijaaz-e-Ahmadi, halaman. 120. Terjemahan
Inggeris, halaman. 22)
Wafat sama sebagai Nabi(saw)
Dalam tergesa-gesa mereka untuk memfitnah secara memalukan Hadhrat Masih
Mau’ud(as), para penentang yang membuat bantahan terhadap
kematiannya tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya membuka pintu kepada
bantahan terhadap nabi-nabi lain juga.
Hadhrat Masih Mau’ud(as)menulis:
“Bantahan yang sah
ialah yang dilakukan selaras dengan kitab-kitab ilahi; bukan yang membawa semua
nabi dan rasul di bawah naungannya. Untuk membuat tuduhan sedemikian adalah
kerja individu yang tidak beriman dan terkutuk.” (Ruhani Khazin, jld. 9,
Anwar-ul-Islam, hlm. 41)
Nabi(saw) mengisytiharkan tentang Al-Masihi Mau’ud yang
Dijanjikan (as) bahawa beliau akan “dikebumikan di kubur yang sama
seperti dia”- petunjuk, antara lain, bahawa kematiannya akan menjadi sangat
serupa dengan sendiri:
عن عبد الله بن عمرو قال: قال رسول الله صلى الله
عليه وسلم: «ينزل عيسى بن مريم إلى الأرض فيتزوج ويولد له ويمكث خمسا وأربعين سنة
ثم يموت فيدفن معي في قبري فأقوم أنا وعيسى بن مريم في قبر واحد بين أبى بكر
وعمر». رَوَاهُ ابْنُ الْجَوْزِيِّ فِي كِتَابِ الْوَفَاءِ (مرقاة المفاتيح
شرح مشكاة المصابيح، کتاب الفتن، بابی نزول
Rasulullah(saw)
bersabda:
Isa ibn-e-Maryam
akan turun ke bumi dan dia akan berkahwin dan mempunyai anak. Dia akan tinggal
di bumi selama empat puluh lima tahun, kemudian dia akan mati. Selepas itu
dia akan dikuburkan bersamaku dalam kuburku, dan aku dan Isa akan
dibangkitkan dari kubur yang sama antara Abu Bakar dan Umar. Diriwayatkan oleh
Ibn-e-Jauzi dalam Kitab Wafaa. (Mirqaat-ul-Mafateeh Sharah
Mishkaat-ul-Masabeeh, Kitab Tribulasi, Bab: Turunnya Isa (as), Hadis
# 5508)
Nabi (saw) sangat terdesak di saat-saat terakhir kerana
sesuatu yang menyakiti lama (keracunan lidah). Dia mengalami demam semasa
hari-hari terakhirnya. Detik-detik terakhirnya amat sukar. Dia akan diletakkan
di dalam tab mandi dan air akan dituangkan ke atasnya untuk menyejukkan
badannya. Dia tidak dapat menunaikan solat di masjid dan pengsan beberapa kali
cuba mengangkat dirinya untuk ke masjid. Urusan untuk ke bilik air dibuat di
dalam biliknya. Dia dihadiri oleh keluarga dan sahabat terdekatnya. Dia
mengalami kesukaran untuk bercakap. Pada saat-saat terakhirnya, dia pergi
terlebih dahulu ke bilik mandi dan kemudian meninggal di pangkuan Hazrat Aisyah
(ra), sementara siwak masih di dalam mulutnya yang telah dibasahi
untuknya. Kata-kata terakhir beliau ialah:
اللَّهُمَّ الرَّفِيقَ الأَعْلَى
(موطأ مالك، کتاب الجنائز، حدیث ۲۷۲۔ ۸۱۷)
Ya Allah, bersama
yang tertinggi.
(Muwatta Imam
Malik, Kitab Jenazah, Hadis #272/817)
Persamaan tidak kebetulan, sebaliknya ia adalah memenuhi praktikal nubuwah
Nabi suci(saw).
Untuk membantah kematian Hadhrat Masih Mau’ud(as) bermakna
seseorang itu juga harus membantah kematian Nabi Suci(saw).
Comments
Post a Comment