Kedudukan Ekonomi Wanita Dalam Islam oleh Ahmed Danval Arif, London

  *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.  

 

Kedudukan Ekonomi Wanita Dalam Islam

30 Ogos 2019

Ahmed Danyal Arif , London, UK

Al Hakam

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

 

Pada zaman ini , dikatakan bahawa wanita menderita imej yang direndahkan adalah eufemisme. Wanita Islam tidak terkecuali dari peraturan ini, terutama kerana kedudukannya di negara-negara Islam yang disebut-sebut jauh dari mencerminkan nilai-nilai sebenar yang dianut oleh agama Islam. Tetapi berapa ramai daripada kita tahu, misalnya, bahawa Nabi Suci saw Islam telah khusus menyatakan lebih 1,400 tahun yang lalu bahawa separuh daripada iman boleh dipelajari melalui Hazrat Aisha ra - dalam erti kata lain, seorang wanita?

Walaupun ajaran dan tradisi Al-Quran sangat jelas, berita yang membakar hati kita semua, mencerminkan ketidaktahuan kita yang mendalam mengenai isu kedudukan ekonominya baik dari segi teori dan praktik sepanjang sejarah. Sudah lama dilupakan, sudah tiba masanya untuk mengemas kini isu ini untuk menghargai nilai sebenarnya yang “separuh terlupa” ini.

Islam, pembebasan wanita

Sebelum kedatangan Nabi Suci saw , wanita di semua negara, termasuk Arab pra-Islam, telah terikat untuk perbudakan dan kehambaan.

Ada beberapa kesahihan untuk mengatakan bahawa sejak zaman dahulu lagi, ada wanita, yang kerana daya tarikan atau sifatnya yang luar biasa, mencapai kedudukan yang lebih tinggi daripada lelaki. Tetapi ini bukan kebebasan sejati kerana ini bukan hak mereka. Kes-kes luar biasa seperti itu hampir tidak dapat dianggap sebagai sarana untuk memenuhi aspirasi sejati.

Kebebasan sebenar adalah yang muncul dari peradaban dan sesuai dengan dan ditentukan oleh peratoran dan undang-undang, sedangkan kebebasan yang dicapai dengan melanggar batas tidak kondusif untuk kemajuan manusia.

Di Athens kuno, seorang wanita memiliki harta yang diwarisinya, tetapi lelaki lain ( contohnya ayah, saudara lelaki, bapa saudaranya, suami, anak lelaki atau bahkan menantunya) diberi kuasa untuk menguruskan hartanya bagi pihaknya dan untuk mewakilinya dalam proses undang-undang, seolah-olah untuk melindungi kepentingannya. Begitu juga, dalam undang-undang Rom, seorang wanita boleh mewarisi tetapi hanya dari kerabatnya yang agnatik. Seorang wanita kekal di bawah jagaan saudara-mara ayahnya atau lelaki setelah berkahwin, sebagai alternatif memilih untuk dipindahkan ke jagaan suaminya. Seorang wanita tidak dapat melakukan transaksi tanpa penglibatan seorang tutor dan kebebasannya bergantung pada kemampuannya untuk mendekati senator untuk melantik tutor atau meminta yang lain.

Walaupun pada zaman Rom kemudian, peranan penjaga menjadi formaliti, persetujuannya masih diperlukan untuk mengesahkan kontrak. Islam merevolusikannya semua ini sama sekali.

Sebenarnya, dari kepercayaan yang besar, Islam telah menjadi yang paling utama dalam memberikan kedudukan kemerdekaan ekonomi kepada wanita.

(Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad ra, Muhammad: Pembebas Wanita . Hazrat Chaudhry Muhammad Zafrulla Khan ra , Wanita dalam Islam )

Apa-apa harta yang mungkin diperoleh wanita dengan usaha mereka sendiri, diwarisi sebagai waris atau diterima sebagai warisan atau hadiah adalah miliknya secara bebas daripada suaminya, tanpa kemungkinan dia campur tangan dalam pengurusannya jika dia tidak mahu.

Al-Quran menyatakan:

“Lelaki akan mendapat bahagian dari apa yang telah mereka perolehi, dan wanita mendapat bahagian dari apa yang telah mereka perolehi.” (Surah Al-Nisa, 4:33)”

Islam lebih jauh melindungi kedudukan ekonomi wanita dengan mensyaratkan kewajiban suami untuk membuat perjanjian dengan isteri, sesuai dengan kemampuannya, pada saat perkahwinan. Penyelesaian ini disebut mehr (mahar), dan jika pada saat kematian suami, mahar isteri masih belum dibayar, ia dianggap sebagai hutang yang akan dikeluarkan dari harta pusaka:

“Dan berikan mahar kepada wanita dengan rela hati. Tetapi jika mereka, dengan kesenangan mereka sendiri, memberikan sebahagian daripadamu, maka nikmati sebagai sesuatu yang menyenangkan dan bermanfaat.” (Surah Al-Nisa, 4:5)

Akhirnya, Islam memberi hak kepada wanita untuk mewarisi secara praktikal dan berkesan. Punca kejahatan sosial pada abad ke-7 Arab pra-Islam dikaitkan dengan pertumbuhan individualisme. Dengan menganggap diri mereka sebagai individu yang bebas, pemimpin suku menjadi egois dan lalai dalam kewajiban tradisional mereka terhadap ahli mereka dan keluarga mereka sendiri. Sama ada sistem keluarga bersifat matrilineal atau tidak, wanita tidak dapat memiliki harta. Harta tanahnya diuruskan oleh suaminya, bapa saudaranya, saudara lelaki atau anaknya.

Bagaimanapun, jika pentadbir meninggal, dia paling sering digantikan oleh orang yang paling berkelayakan dalam kumpulan matrilineal, iaitu lelaki itu. Dalam praktiknya, ini diterjemahkan ke dalam undang-undang yang terkuat. Tetapi Islam menggerakkan tiang gol dan berhak wanita mewarisi dari si mati dalam peranannya sebagai ibu, isteri, anak perempuan atau saudara perempuannya.

Al-Quran menjelaskan bahawa:

“Bagi lelaki adalah sebahagian daripada yang ditinggalkan oleh ibu bapa dan hubungan dekat; dan bagi wanita ada bahagian yang ditinggalkan oleh ibu bapa dan hubungan dekat, sama ada sedikit atau banyak - bahagian yang ditentukan.” (Surah al- Nisa, 4:8)

Sistem warisan Islam bertujuan untuk pembahagian harta yang luas. Sekiranya seseorang mati kerana meninggalkan ibu bapa, isteri atau suami, anak lelaki dan anak perempuannya yang masih hidup , mereka semua akan mendapat bahagian dalam harta pusaka. Tidak ada ruang untuk diskriminasi antara waris di bawah sistem ini, seperti, misalnya, primogeniture, atau pengecualian wanita. Perincian pembahagian harta yang lengkap dan spesifik terdapat dalam Al-Quran:

“Allah memerintahkanmu mengenai anak-anakmu; seorang lelaki mempunyai bahagian dua wanita; tetapi jika ada wanita [hanya], [penomoran] lebih dari dua, maka mereka akan mempunyai dua pertiga dari apa yang ditinggalkan oleh [si mati]; dan jika ada, dia akan mempunyai separuh. Dan kedua ibu bapanya akan memiliki masing-masing seperenam dari harta pusaka, jika dia mempunyai anak; tetapi jika dia tidak mempunyai anak dan ibu bapanya menjadi pewarisnya, maka ibunya akan mendapat anak ketiga; dan jika dia mempunyai saudara laki-laki dan perempuan, maka ibunya akan mendapat anak yang keenam, setelah [pembayaran] apa-apa warisan yang mungkin diwariskannya atau hutang…; tetapi jika mereka mempunyai anak, maka anda akan mendapat seperempat dari apa yang mereka tinggalkan, setelah [pembayaran] apa-apa warisan yang mungkin mereka wariskan atau berhutang. Dan mereka akan mendapat seperempat dari apa yang kamu tinggalkan, jika kamu tidak mempunyai anak; tetapi jika anda mempunyai anak, maka mereka akan mendapat kelapan dari yang anda tinggalkan, setelah [pembayaran] apa-apa permintaan yang anda mungkin telah diwariskan atau berhutang. Dan jika ada lelaki atau wanita yang warisannya hendak dibahagi dan dia tidak mempunyai ibu bapa atau anak, dan dia [mempunyai] saudara lelaki atau perempuan, maka masing-masing dari mereka akan mempunyai yang keenam. Tetapi jika mereka lebih dari itu, maka mereka akan menjadi [ pemegang saham ] yang sama dalam satu pertiga, setelah [pembayaran] apa-apa permintaan yang mungkin diwariskan atau berhutang, tanpa [bermaksud untuk menimbulkan penderitaan kepada siapa pun]… ”( Surah Al- Nisa, 4:12-13)

Menurut undang-undang ini, wanita tidak hanya memperoleh hak untuk mewarisi, tetapi mereka menerima , seperti suami mereka, hak untuk mengikat hutang dan mewarisi harta. Walaupun terdapat langkah ini, kami masih melihat bahawa lelaki mempunyai dua kali ganda bahagian wanita. Islam memberikan bahagian tambahan untuk yang lelaki kerana dia mempunyai kewajipan untuk kewangan menyokong beliau dan kanak-kanak. Suami tidak boleh dibebaskan dari tanggungjawabnya sebagai penjaga terhadap isteri dan anak-anaknya dan secara automatik, dari bahagian yang diwariskan, tanggungjawab utamanya adalah sebagai pencari nafkah.

Meneroka sejarah

Pertanyaan mendasar mengenai kedudukan wanita bukan hanya bagaimana kedudukannya dalam undang-undang, tetapi juga bagaimana ia dilaksanakan dalam domain sosial dan ekonomi. Terdapat banyak bukti yang menunjukkan bahawa hingga akhir abad pertengahan, kebebasan, keterlibatan dan kemahiran wanita lebih canggih dan luas daripada yang dimiliki oleh wanita Eropah abad pertengahan.

Kajian Prof Maya Shatzmiller (Tenaga Kerja di Dunia Islam Abad Pertengahan [1994]) menunjukkan bahawa perdagangan dan pekerjaan yang dilakukan oleh wanita Muslim, tugas profesional dan tidak mahir yang mereka lakukan dan aktiviti komersial yang mereka lalui menunjukkan tahap penyertaan yang tinggi, pengkhususan dan pembahagian tenaga kerja.

Analisis aktiviti ekonomi di mana wanita terlibat, menunjukkan bahawa pembahagian kerja jantina berlaku dan mereka bekerja di sektor perindustrian dan perkhidmatan, dengan menunjukkan yang paling kuat dalam industri tekstil.

Wanita memonopoli beberapa pekerjaan pembuatan, termasuk berputar, mewarna dan sulaman dalam industri, yang merupakan industri terbesar, paling khusus dan berorientasikan pasaran di kota-kota Muslim. Wanita juga berhak mendapat upah untuk menyusu dan menerima upah untuk membesarkan anak.

Lebih-lebih lagi, sebilangan besar wanita sains ditemui di dunia Islam setiap masa, yang menyumbang untuk membentuk pemikiran beberapa sarjana yang sangat berpengaruh pada generasi berikutnya.

Penulis yang sama juga mengemukakan satu lagi analisis hak hak wanita yang disempurnakan pada tahun-tahun terakhir Muslim Sepanyol. Berdasarkan serangkaian dokumen yang berasal dari pengadilan Islam Granada, gagasan hak eksplisit bahawa wanita telah menjadikan pembaca moden sebagai egaliter secara radikal. Inti perbincangan penulis adalah salah satu sadaq , yang terdiri daripada wang yang diterima wanita dari suami mereka ketika mereka berkahwin, dan yang mereka sendiri kendalikan.

Pada pandangan Prof Shatzmiller , hadiah inter vivos ini , bersama dengan harta dan hak warisan yang dijamin oleh undang-undang Islam kepada wanita, adalah kunci untuk menghargai kebebasan wanita dan keupayaan wanita untuk bertindak sebagai pemilik. Wanita di dunia Kristian Latin, sebaliknya, semakin tersisih dari warisan sejak abad ke-12 ketika mahar diperkenalkan semula. (Maya Shatzmiller , Hari Ini di Mahkamah: Hak Harta Wanita di Granada Abad Kelima belas [2007])

Oleh itu, hak ekonomi wanita bukan sekadar fiksyen sah. Itu adalah produk dari falsafah Islam dan paradigma yang meresap yang menjadikan pemilikan harta tanah sebagai konstruksi normal dari persona hukum wanita Muslim dan norma keberadaannya.

Sayangnya, tahun-tahun berlalu dan kedudukan ekonomi wanita nampaknya tidak menjadi keutamaan bagi negara-negara berturut-turut.

Sudah diketahui umum bahawa di Inggris, hingga akhir tahun 1882, ketika Undang-Undang Harta Wanita Berkahwin pertama diluluskan oleh parlimen, seorang wanita yang sudah berkahwin tidak dapat memiliki harta miliknya sendiri tanpa bergantung kepada suaminya.

Begitu juga, di Itali, baru pada tahun 1919 hak harta penuh diberikan kepada wanita, yang memungkinkan mereka menghabiskan harta mereka sesuka hati. Lebih dari seratus tahun kemudian, jejak masih ada dalam aspek tertentu dari undang-undang Inggeris, yang menggambarkan kedudukan seorang wanita yang sudah berkahwin sebagai pergantungan kepada suaminya.

Di banyak negara, termasuk yang kononnya berdasarkan cita-cita Islam, wanita masih tidak mempunyai hak warisan atas kekayaan suami atau ibu bapa mereka. Ajaran Al-Quran dan yang Nabi Suci saw telah berfikiran ke hadapan, dan memberi inspirasi kepada ramai generasi yang akan menegakkan hak-hak ekonomi wanita yang ditetapkan oleh Allah.

 

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad