Kedudukan Ekonomi Wanita Dalam Islam oleh Ahmed Danval Arif, London
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Kedudukan
Ekonomi Wanita Dalam Islam
30 Ogos 2019
Ahmed
Danyal Arif , London, UK
Al
Hakam
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Pada zaman ini , dikatakan bahawa
wanita menderita imej yang direndahkan adalah eufemisme. Wanita Islam tidak terkecuali
dari peraturan ini, terutama kerana kedudukannya di negara-negara Islam yang disebut-sebut
jauh dari mencerminkan nilai-nilai sebenar yang dianut oleh agama Islam. Tetapi
berapa ramai daripada kita tahu, misalnya, bahawa Nabi Suci saw Islam
telah khusus menyatakan lebih 1,400 tahun yang lalu bahawa separuh daripada iman
boleh dipelajari melalui Hazrat Aisha ra - dalam erti kata lain, seorang
wanita?
Walaupun ajaran dan tradisi Al-Quran
sangat jelas, berita yang membakar hati kita semua, mencerminkan ketidaktahuan kita
yang mendalam mengenai isu kedudukan ekonominya baik dari segi teori dan praktik
sepanjang sejarah. Sudah lama dilupakan, sudah tiba masanya untuk mengemas kini
isu ini untuk menghargai nilai sebenarnya yang “separuh terlupa” ini.
Islam,
pembebasan wanita
Sebelum kedatangan Nabi Suci saw
, wanita di semua negara, termasuk Arab pra-Islam, telah terikat untuk perbudakan
dan kehambaan.
Ada beberapa kesahihan untuk mengatakan
bahawa sejak zaman dahulu lagi, ada wanita, yang kerana daya tarikan atau sifatnya
yang luar biasa, mencapai kedudukan yang lebih tinggi daripada lelaki. Tetapi ini
bukan kebebasan sejati kerana ini bukan hak mereka. Kes-kes luar biasa seperti itu
hampir tidak dapat dianggap sebagai sarana untuk memenuhi aspirasi sejati.
Kebebasan sebenar adalah yang
muncul dari peradaban dan sesuai dengan dan ditentukan oleh peratoran dan undang-undang, sedangkan kebebasan yang
dicapai dengan melanggar batas tidak kondusif untuk kemajuan manusia.
Di Athens kuno, seorang wanita
memiliki harta yang diwarisinya, tetapi lelaki lain ( contohnya ayah, saudara lelaki,
bapa saudaranya, suami, anak lelaki atau bahkan menantunya) diberi kuasa untuk menguruskan
hartanya bagi pihaknya dan untuk mewakilinya dalam proses undang-undang, seolah-olah
untuk melindungi kepentingannya. Begitu juga, dalam undang-undang Rom, seorang wanita
boleh mewarisi tetapi hanya dari kerabatnya yang agnatik. Seorang wanita kekal di
bawah jagaan saudara-mara ayahnya atau lelaki setelah berkahwin, sebagai alternatif
memilih untuk dipindahkan ke jagaan suaminya. Seorang wanita tidak dapat melakukan
transaksi tanpa penglibatan seorang tutor dan kebebasannya bergantung pada kemampuannya
untuk mendekati senator untuk melantik tutor atau meminta yang lain.
Walaupun pada zaman Rom kemudian,
peranan penjaga menjadi formaliti, persetujuannya masih diperlukan untuk mengesahkan
kontrak. Islam merevolusikannya semua ini sama sekali.
Sebenarnya, dari kepercayaan yang
besar, Islam telah menjadi yang paling utama dalam memberikan kedudukan kemerdekaan
ekonomi kepada wanita.
(Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud
Ahmad ra, Muhammad: Pembebas Wanita . Hazrat Chaudhry Muhammad
Zafrulla Khan ra , Wanita dalam Islam )
Apa-apa harta yang mungkin diperoleh
wanita dengan usaha mereka sendiri, diwarisi sebagai waris atau diterima sebagai
warisan atau hadiah adalah miliknya secara bebas daripada suaminya, tanpa kemungkinan
dia campur tangan dalam pengurusannya jika dia tidak mahu.
Al-Quran menyatakan:
“Lelaki akan mendapat bahagian
dari apa yang telah mereka perolehi, dan wanita mendapat bahagian dari apa yang
telah mereka perolehi.” (Surah Al-Nisa, 4:33)”
Islam lebih jauh melindungi kedudukan
ekonomi wanita dengan mensyaratkan kewajiban suami untuk membuat perjanjian dengan
isteri, sesuai dengan kemampuannya, pada saat perkahwinan. Penyelesaian ini disebut
mehr (mahar), dan jika pada saat kematian suami, mahar isteri masih belum
dibayar, ia dianggap sebagai hutang yang akan dikeluarkan dari harta pusaka:
“Dan berikan mahar kepada wanita
dengan rela hati. Tetapi jika mereka, dengan kesenangan mereka sendiri, memberikan
sebahagian daripadamu, maka nikmati sebagai sesuatu yang menyenangkan dan bermanfaat.”
(Surah Al-Nisa, 4:5)
Akhirnya, Islam memberi hak kepada
wanita untuk mewarisi secara praktikal dan berkesan. Punca kejahatan sosial pada
abad ke-7 Arab pra-Islam dikaitkan dengan pertumbuhan individualisme. Dengan menganggap
diri mereka sebagai individu yang bebas, pemimpin suku menjadi egois dan lalai dalam
kewajiban tradisional mereka terhadap ahli mereka dan keluarga mereka sendiri. Sama
ada sistem keluarga bersifat matrilineal atau tidak, wanita tidak dapat memiliki
harta. Harta tanahnya diuruskan oleh suaminya, bapa saudaranya, saudara lelaki atau
anaknya.
Bagaimanapun, jika pentadbir meninggal,
dia paling sering digantikan oleh orang yang paling berkelayakan dalam kumpulan
matrilineal, iaitu lelaki itu. Dalam praktiknya, ini diterjemahkan ke dalam undang-undang
yang terkuat. Tetapi Islam menggerakkan tiang gol dan berhak wanita mewarisi dari
si mati dalam peranannya sebagai ibu, isteri, anak perempuan atau saudara perempuannya.
Al-Quran menjelaskan bahawa:
“Bagi lelaki adalah sebahagian
daripada yang ditinggalkan oleh ibu bapa dan hubungan dekat; dan bagi wanita ada
bahagian yang ditinggalkan oleh ibu bapa dan hubungan dekat, sama ada sedikit atau
banyak - bahagian yang ditentukan.” (Surah al- Nisa, 4:8)
Sistem warisan Islam bertujuan
untuk pembahagian harta yang luas. Sekiranya seseorang mati kerana meninggalkan
ibu bapa, isteri atau suami, anak lelaki dan anak perempuannya yang masih hidup
, mereka semua akan mendapat bahagian dalam harta pusaka. Tidak ada ruang untuk
diskriminasi antara waris di bawah sistem ini, seperti, misalnya, primogeniture,
atau pengecualian wanita. Perincian pembahagian harta yang lengkap dan spesifik
terdapat dalam Al-Quran:
“Allah memerintahkanmu mengenai
anak-anakmu; seorang lelaki mempunyai bahagian dua wanita; tetapi jika ada wanita
[hanya], [penomoran] lebih dari dua, maka mereka akan mempunyai dua pertiga dari
apa yang ditinggalkan oleh [si mati]; dan jika ada, dia akan mempunyai separuh.
Dan kedua ibu bapanya akan memiliki masing-masing seperenam dari harta pusaka, jika
dia mempunyai anak; tetapi jika dia tidak mempunyai anak dan ibu bapanya menjadi
pewarisnya, maka ibunya akan mendapat anak ketiga; dan jika dia mempunyai saudara
laki-laki dan perempuan, maka ibunya akan mendapat anak yang keenam, setelah [pembayaran]
apa-apa warisan yang mungkin diwariskannya atau hutang…; tetapi jika mereka mempunyai
anak, maka anda akan mendapat seperempat dari apa yang mereka tinggalkan, setelah
[pembayaran] apa-apa warisan yang mungkin mereka wariskan atau berhutang. Dan mereka
akan mendapat seperempat dari apa yang kamu tinggalkan, jika kamu tidak mempunyai
anak; tetapi jika anda mempunyai anak, maka mereka akan mendapat kelapan dari yang
anda tinggalkan, setelah [pembayaran] apa-apa permintaan yang anda mungkin telah
diwariskan atau berhutang. Dan jika ada lelaki atau wanita yang warisannya hendak
dibahagi dan dia tidak mempunyai ibu bapa atau anak, dan dia [mempunyai] saudara
lelaki atau perempuan, maka masing-masing dari mereka akan mempunyai yang keenam.
Tetapi jika mereka lebih dari itu, maka mereka akan menjadi [ pemegang saham ] yang
sama dalam satu pertiga, setelah [pembayaran] apa-apa permintaan yang mungkin diwariskan
atau berhutang, tanpa [bermaksud untuk menimbulkan penderitaan kepada siapa pun]…
”( Surah Al- Nisa, 4:12-13)
Menurut undang-undang ini, wanita
tidak hanya memperoleh hak untuk mewarisi, tetapi mereka menerima , seperti suami
mereka, hak untuk mengikat hutang dan mewarisi harta. Walaupun terdapat langkah
ini, kami masih melihat bahawa lelaki mempunyai dua kali ganda bahagian wanita.
Islam memberikan bahagian tambahan untuk yang lelaki kerana dia mempunyai kewajipan
untuk kewangan menyokong beliau dan kanak-kanak. Suami tidak boleh dibebaskan dari
tanggungjawabnya sebagai penjaga terhadap isteri dan anak-anaknya dan secara automatik,
dari bahagian yang diwariskan, tanggungjawab utamanya adalah sebagai pencari nafkah.
Meneroka
sejarah
Pertanyaan mendasar mengenai kedudukan
wanita bukan hanya bagaimana kedudukannya dalam undang-undang, tetapi juga bagaimana
ia dilaksanakan dalam domain sosial dan ekonomi. Terdapat banyak bukti yang menunjukkan
bahawa hingga akhir abad pertengahan, kebebasan, keterlibatan dan kemahiran wanita
lebih canggih dan luas daripada yang dimiliki oleh wanita Eropah abad pertengahan.
Kajian Prof Maya Shatzmiller (Tenaga
Kerja di Dunia Islam Abad Pertengahan [1994]) menunjukkan bahawa perdagangan dan
pekerjaan yang dilakukan oleh wanita Muslim, tugas profesional dan tidak mahir yang
mereka lakukan dan aktiviti komersial yang mereka lalui menunjukkan tahap penyertaan
yang tinggi, pengkhususan dan pembahagian tenaga kerja.
Analisis aktiviti ekonomi di mana
wanita terlibat, menunjukkan bahawa pembahagian kerja jantina berlaku dan mereka
bekerja di sektor perindustrian dan perkhidmatan, dengan menunjukkan yang paling
kuat dalam industri tekstil.
Wanita memonopoli beberapa pekerjaan
pembuatan, termasuk berputar, mewarna dan sulaman dalam industri, yang merupakan
industri terbesar, paling khusus dan berorientasikan pasaran di kota-kota Muslim.
Wanita juga berhak mendapat upah untuk menyusu dan menerima upah untuk membesarkan
anak.
Lebih-lebih lagi, sebilangan besar
wanita sains ditemui di dunia Islam setiap masa, yang menyumbang untuk membentuk
pemikiran beberapa sarjana yang sangat berpengaruh pada generasi berikutnya.
Penulis yang sama juga mengemukakan
satu lagi analisis hak hak wanita yang disempurnakan pada tahun-tahun terakhir Muslim
Sepanyol. Berdasarkan serangkaian dokumen yang berasal dari pengadilan Islam Granada,
gagasan hak eksplisit bahawa wanita telah menjadikan pembaca moden sebagai egaliter
secara radikal. Inti perbincangan penulis adalah salah satu sadaq , yang terdiri
daripada wang yang diterima wanita dari suami mereka ketika mereka berkahwin, dan
yang mereka sendiri kendalikan.
Pada pandangan Prof Shatzmiller
, hadiah inter vivos ini , bersama dengan harta dan hak warisan yang dijamin oleh
undang-undang Islam kepada wanita, adalah kunci untuk menghargai kebebasan wanita
dan keupayaan wanita untuk bertindak sebagai pemilik. Wanita di dunia Kristian Latin,
sebaliknya, semakin tersisih dari warisan sejak abad ke-12 ketika mahar diperkenalkan
semula. (Maya Shatzmiller , Hari Ini di Mahkamah: Hak Harta Wanita di Granada Abad
Kelima belas [2007])
Oleh itu, hak ekonomi wanita bukan
sekadar fiksyen sah. Itu adalah produk dari falsafah Islam dan paradigma yang meresap
yang menjadikan pemilikan harta tanah sebagai konstruksi normal dari persona hukum
wanita Muslim dan norma keberadaannya.
Sayangnya, tahun-tahun berlalu
dan kedudukan ekonomi wanita nampaknya tidak menjadi keutamaan bagi negara-negara
berturut-turut.
Sudah diketahui umum bahawa di
Inggris, hingga akhir tahun 1882, ketika Undang-Undang Harta Wanita Berkahwin pertama
diluluskan oleh parlimen, seorang wanita yang sudah berkahwin tidak dapat memiliki
harta miliknya sendiri tanpa bergantung kepada suaminya.
Begitu juga, di Itali, baru pada
tahun 1919 hak harta penuh diberikan kepada wanita, yang memungkinkan mereka menghabiskan
harta mereka sesuka hati. Lebih dari seratus tahun kemudian, jejak masih ada dalam
aspek tertentu dari undang-undang Inggeris, yang menggambarkan kedudukan seorang
wanita yang sudah berkahwin sebagai pergantungan kepada suaminya.
Di banyak negara, termasuk yang
kononnya berdasarkan cita-cita Islam, wanita masih tidak mempunyai hak warisan atas
kekayaan suami atau ibu bapa mereka. Ajaran Al-Quran dan yang Nabi Suci saw
telah berfikiran ke hadapan, dan memberi inspirasi kepada ramai generasi yang akan
menegakkan hak-hak ekonomi wanita yang ditetapkan oleh Allah.
Comments
Post a Comment