5. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian V Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian V Hazrat Khalifatul Masihi (atba)
25
Disember 2020
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V(atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk
kepentingan semua orang
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Tawanan perang wanita
Seseorang menulis kepada
Huzoor (atba) bahawa dia terkejut dengan kenyataan bahawa Islam membenarkan
hubungan intim dan penjualan tahanan perang wanita. Dia menulis bahawa sangat
menyedihkan baginya untuk mengetahui perkara ini. Dia juga menulis bahawa
setelah Bai'at Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, dia berharap Huzoor (atba)
akan menolak gagasan ini dan membersihkan Islam daripadanya, tetapi dia tidak
melihat ini terjadi.
Huzoor (atba), dalam
suratnya bertarikh 3 March 2018, memberikan jawapan yang sangat mendalam
terhadap soalan ini. Huzoor anwar (atba) bersabda:
“Yang benar adalah bahawa
beberapa kesalahfahaman mengenai masalah ini timbul kerana masalah ini tidak
dijelaskan dengan baik kepada orang atau tidak difahami oleh mereka. Kesalahfahaman
ini telah dibersihkan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dalam
tulisannya. Khulafa-nya juga telah membantah kesalahfahaman pada kesempatan
yang tepat dan telah menjelaskan ajaran yang sebenarnya.
“Pertama, Islam sama
sekali tidak mengizinkan siapa pun untuk menangkap wanita musuh dan memperbudak
mereka hanya kerana mereka berperang melawan mereka.
“Ajaran Islam adalah
bahawa tidak ada yang dapat ditawan kecuali perang biasa berlaku. Allah yang
Maha Tinggi menyatakan dalam Al-Quran:
مَا
کَانَ لِنَبِیٍّ اَنۡ یَّکُوۡنَ لَہٗۤ اَسۡرٰی حَتّٰی یُثۡخِنَ فِی الۡاَرۡضِ ؕ تُرِیۡدُوۡنَ
عَرَضَ الدُّنۡیَا ٭ۖ وَاللّٰہُ یُرِیۡدُ الۡاٰخِرَۃَ ؕ
وَ اللہُ عَزِیۡزٌ حَکِیۡمٌ
“ Tidak layak bagi
seorang Nabi bahwa ia mempunyai tawanan perang sebelum ia sungguh-sungguh
berperang di muka bumi. Kamu menginginkan harta dunia, padahal Allah
menghendaki akhirat bagimu; dan Allah Mahaperkasa, Maha bijaksana”(Surah Al-Anfal,
8: 68)
“Oleh itu, sejak keadaan
perang biasa terjadi, hanya wanita-wanita itu yang ditawan di sana yang
berperang di medan perang. Oleh itu, mereka bukan hanya wanita umum, tetapi
mereka yang datang sebagai musuh bersenjata.
“Lebih-lebih lagi, ketika
seseorang melihat aturan pertunangan dan adat istiadat pada waktu itu, menjadi
jelas bahawa pada masa itu, ketika terjadi perang, kedua-dua belah pihak saling
merebut satu sama lain, baik lelaki, anak-anak atau wanita, dan untuk
memperbudak mereka.
“Oleh itu, sesuai dengan جَزٰٓؤُا
سَیِّئَۃٍ سَیِّئَۃٌ مِّثۡلُہَا [ganti rugi kecederaan adalah cedera
seumpamanya], tidak dapat ditoleransi oleh umat Islam untuk melakukannya di
bawah peraturan pertunangan, yang dipersetujui bersama oleh kedua-dua belah
pihak. Ini lebih-lebih lagi jika dilihat dalam konteks era itu, keadaan dan
wilayahnya.
“Meskipun demikian,
Al-Quran telah mengikat semua peraturan perang ini dengan inti ajaran. Huzoor
(atba) bersabda:
فَمَنِ
اعۡتَدٰی عَلَیۡکُمۡ فَاعۡتَدُوۡا عَلَیۡہِ بِمِثۡلِ مَا اعۡتَدٰی عَلَیۡکُمۡ
“Kerana barangsiapa
menyerangmu, maka balaslah ia sepadan dengan tindakan melampaui batas kepadamu.”
(Surah Al-Baqarah, 2:195)
“Lebih jauh menyatakan:
فَمَنِ
اعۡتَدٰی بَعۡدَ ذٰلِکَ فَلَہٗ عَذَابٌ اَلِیۡمٌ
‘Dan barang-siapa
melampaui batas sesudah itu maka baginya azab yang pedih.’ (Surah Al-Maidah,
5:95)
“Doktrin ini jelas lebih
unggul daripada ajaran semua agama sebelumnya. Sekiranya seseorang mempelajari
ajaran tentang peperangan di dalam Alkitab dan kitab suci agama lain, seseorang
akan menemukan di dalamnya ajaran untuk menghancurkan musuh secara total.
Apalagi lelaki dan wanita, kita mendapati bahawa mereka bahkan berusaha
memerintah merompak, membakar dan memusnahkan anak-anak, ternakan dan kediaman
mereka.
“Walaupun dalam keadaan
seperti itu, ketika kedua belah pihak kehilangan kendali atas emosi mereka,
bertekad untuk membunuh satu sama lain dan sangat marah sehingga walaupun
setelah pembunuhan itu, emosi tidak mereda dan kemarahan hanya dapat dipadamkan
dengan memusnahkan mayat musuh, Al-Quran memberikan ajaran-ajaran seperti itu
yang merangkumi kuda yang tidak terkawal. Sahabat (ra) mengikuti ajaran ini
dengan begitu indah sehingga sejarah dipenuhi dengan ratusan contoh yang
dicemburui.
“Pada masa itu,
orang-orang kafir biasa memenjarakan dan menganiaya wanita Muslim. Apalagi
tahanan, malah mereka biasa memotong hidung dan telinga umat Islam yang ditawan
dengan mencacatkan mereka. Siapa yang boleh lupa bahawa Hindah mengunyah hati
Hazrat Hamzah (ra)?
“Tetapi pada kesempatan
seperti itu, umat Islam diajar bahawa walaupun mereka berada di medan perang,
mereka tidak boleh mengangkat pedang terhadap wanita atau anak mana pun dan
mereka dilarang keras untuk memusnahkan mayat musuh. Oleh itu, kesucian mayat
musuh terjaga.
“Mengenai masalah hamba
wanita, harus selalu diingat bahawa pada peringkat awal Islam, musuh-musuh
Islam menjadikan umat Islam sebagai sasaran pelbagai jenis kekejaman. Sekiranya
mereka mendapat isteri seorang Muslim yang miskin dan tertindas, mereka akan
memasukkannya ke dalam isteri mereka sebagai hamba.
“Oleh itu, sesuai dengan
perintah Islam جَزٰٓؤُا سَیِّئَۃٍ سَیِّئَۃٌ مِّثۡلُہَا (balasan cedera adalah
cedera seumpamanya), wanita seperti itu yang datang bersama dengan pasukan
penyerang yang menentang Islam untuk menyokong mereka akan ditawan sebagai
tawanan perang sesuai dengan kebiasaan pada zaman itu. Kemudian, jika wanita
seperti itu tidak memperoleh kebebasan mereka dengan membayar tebusan atau
melalui kaedah mukatabat (perjanjian antara hamba dan tuan, di mana budak itu
menawarkan untuk membayar nilai wangnya sendiri untuk dibebaskan, dengan
menggunakan nombor tersebut masa yang diperlukan untuk membayar jumlah yang
diselesaikan), menjadi sah untuk melakukan hubungan intim dengan wanita
tersebut setelah melakukan nikah.
“Namun, tidak ada
persetujuan yang diperlukan dari tawanan perang untuk nikah seperti itu.
Lebih-lebih lagi, nikah dengan wanita seperti itu tidak menjejaskan kebenaran
berkahwin dengan empat wanita bebas. Dengan kata lain, seorang lelaki boleh
melakukan nikah dengan wanita seperti itu walaupun telah berkahwin dengan empat
wanita [bebas]. Namun, jika tawanan perang wanita melahirkan seorang anak, dia
akan menjadi bebas kerana menjadi ibu kepada anak itu.
“Lebih-lebih lagi,
perlakuan yang baik terhadap tahanan perang wanita, mengatur pendidikan dan
latihan mereka, dan membebaskan mereka dinyatakan sebagai perbuatan baik dalam
Islam. Oleh itu, Hazrat Abu Musa al-Ash‘ari (ra) menceritakan:
قَالَ
النَّبِيُّ أَيُّمَا رَجُلٍ كَانَتْ لَهُ جَارِيَةٌ فَأَدَّبَهَا فَأَحْسَنَ تَأْدِيبَهَا
وَأَعْتَقَهَا وَتَزَوَّجَهَا فَلَهَ
“iaitu, Nabi Suci (saw) bersabda:
‘Dia yang mempunyai budak
perempuan dan mengajarnya adab yang baik dan kemudian membebaskan dan
menikahinya, akan mendapat pahala dua kali ganda.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab
al-Itq, Bab alabdi iza ahsana ibadata rabbihi wa nasaha sayyida sayyidahu)
“Ruwaifa Ibn Thabit
Ansari (ra) menceritakan:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ يَقُولُ
يَوْمَ حُنَيْنٍ قَالَ لَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
أَنْ يَسْقِيَ مَرَهَ. يَعْنِي إِتْيَانَ الْحَبَالَى وَلَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ
بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَقَعَ۔ عَلَى امْرَأَةٍ مِنَ السَّبْيِ حَتَّى
يَسْتَبْرِئَهَا وَلَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ
يَبِنعَا
‘Saya mendengar utusan
Allah mengatakan pada peristiwa Perang Hunain, “Tidak sah bagi seorang lelaki
yang percaya kepada Allah dan Hari Akhir untuk menyiram apa yang ditaburkan
oleh orang lain dengan airnya [yang bermaksud berhubungan seks dengan wanita
yang sedang hamil ]; tidak sah bagi seorang lelaki yang mempercayai Allah dan
Hari Akhir untuk melakukan hubungan seks dengan seorang wanita yang ditawan
sehingga dia melahirkan; dan tidak sah bagi orang yang percaya kepada Allah dan
Hari Akhir untuk menjual barang perang sebelum perang secara formal. ”(Sunan
Abi Daud, Kitab an-Nikah, Bab fi wat'i s-sabaya)
“Oleh itu, secara
prinsipnya, Islam jelas tidak memihak kepada memperbudak orang. Pada tahap awal
Islam, izin sementara harus diberikan untuk ini dalam keadaan tertentu pada era
itu. Namun, Islam dan Nabi Suci (saw) mendorong perlakuan hamba dan menekankan
bahawa mereka harus diperlakukan dengan baik sehingga mereka sendiri memperoleh
kebebasan atau mereka dibebaskan.
“Begitu syarat khusus ini
berakhir dan undang-undang negara mengambil bentuk baru, seperti kebiasaan
sekarang, begitu pula pembenaran untuk memperbudak orang. Sekarang, menurut
hukum Islam, sama sekali tidak ada alasan untuk menjaga hamba. Sebenarnya, Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakannya sebagai haram [haram] dalam
keadaan sekarang. “
Mata jahat, doa orang
yang tertindas dan syirik
Huzoor (atba) ditanya
mengenai bila dikatakan bahawa mata jahat seseorang telah mempengaruhi kita
atau bahawa apa-apa masalah atau kesusahan disebabkan oleh doa orang yang
tertindas dan apakah pemikiran tersebut dianggap syirik.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 7 March 2018, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:
“Terpengaruh oleh mata jahat atau permohonan orang yang ditindas tidak ada kaitan dengan perbuatan syirik kerana dalam kedua kes tersebut, hasilnya dilaksanakan oleh Tuhan Yang Maha Esa dan bukan orang yang melihat dengan pandangan jahat atau orang yang tertindas. Penglihatan mata jahat hanya menyatakan keinginan yang tidak disengajakan dan desahan timbul dari kesakitan orang yang ditindas yang diterima oleh Tuhan dan menjadikannya sebagai tindakan.
“Oleh itu, kedua-dua
perkara itu tidak ada kaitan dengan perbuatan syirik, terutama kerana kedua-dua
perkara ini dibuktikan dengan ucapan Nabi Suci (saw).
“Diriwayatkan dalam hadis
bahawa Nabi Suci (saw) menasihati:
اتَّقِ
دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ ، فَإِنَّهَا لَيْسَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ اللهِ حِجَابٌ
“Takutlah sumpahan
orang-orang yang ditindas kerana tidak ada sengketa antara ajakannya dan Allah Yang
Maha Agung.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Mazalimi wal-Ghasb)
“Begitu juga, disebutkan:
العَيْنُ
حَقٌّ وَنَهَى عَنِ الوَشْمِ
“Nabi Suci (saw) bersabda,
‘Memang benar seseorang dapat terkena mata jahat’, dan dia melarang tattoo
pada tubuhnya’
Purdah kaki
Seseorang bertanya kepada
Huzoor (atba) adakah wanita Muslim
Ahmadi boleh mengasingkan kaki dari purdah. Huzoor (atba), dalam suratnya
bertarikh 3 Mei 2018, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:
“Ketika Al-Quran
menunaikan perintah-perintah purdah, pertama kali memerintahkan orang-orang
yang beriman untuk menundukkan pandangan mereka. Setelah ini, sementara
memberikan perintah purdah kepada wanita yang beriman, mereka juga pertama kali
diperintahkan untuk menahan mata mereka. Kemudian mereka diperintahkan untuk
menarik penutup kepala di bahagian dada mereka dan tidak mengungkapkan
kecantikan mereka dan tidak memukul kaki mereka sehingga apa yang biasanya
mereka sembunyikan dari hiasan mereka dapat diketahui oleh orang lain.
“Salah satu makna untuk
tidak memukul kaki di tanah ialah jika barang kemas seperti gelang kaki dll
dipakai di kaki, bunyinya dapat menarik perhatian dan pandangan orang terhadap
wanita yang memakainya yang bertentangan dengan perintah purdah.
“Begitu juga, jika kaki
dihiasi dengan inai atau cat kuku dan lain-lain, maka kaki seperti itu dapat
menjadi tarikan bagi lelaki. Akibatnya, mata lelaki ini akan beralih kepada
wanita yang tidak mengikuti perintah purdah ini. Namun, jika kaki tidak dihiasi
dengan hiasan apa pun, maka tidak akan ada daya tarikan pada kaki tersebut dan
tidak akan melanggar purdah walaupun kaki tersebut tidak ditutup.
“Ahli hadis juga memuat
berbagai petunjuk mengenai purdah. Dalam satu hadis, Nabi Suci (saw)memerintahkan
wanita untuk menutup seluruh tubuh mereka kecuali wajah dan tangan mereka.
Dalam riwayat lain, Nabi Suci (saw) ditanya, jika seorang wanita tidak memiliki
rok, apakah dia bisa berdoa dengan jilbab dan jubah.
“Nabi Suci (saw) menyetujui,
dengan syarat ia cukup panjang untuk menutupi bahagian belakang kakinya.
“Menurut riwayat lain,
pada kesempatan Perang Uhud, Hazrat Aisha (ra) dan Hazrat Umm-e-Sulaim (ra)
biasa mengangkat rok mereka dan mengisi kendi untuk memberi air kepada
orang-orang itu. Perawi mengatakan bahawa dalam keadaan ini, pergelangan kaki
mereka kelihatan.
“Ketika menjelaskan
ayat-ayat Al-Quran tentang purdah, Hazrat Masihi Maud’ud (as) yang Dijanjikan
mengatakan:
“Dan katakanlah kepada
orang-orang mukmin perempuan, hendaknya mereka pun merundukkan pandangan mereka
dan menjaga kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan kecantikannya,
kecuali apa yang dengan sendirinya nampak dari-nya, dan hendaknya mereka
mengenakan kudungan hingga menutupi dadanya, dan janganlah mereka menampakkan
kecantikannya.
Dan janganlah mereka itu
menghentakkan kaki mereka, sehingga dapat diketahui apa yang mereka sembunyikan
dari perhiasan mereka. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang
yang beriman! Supaya kamu memperoleh kejayaan [Surah al-Nur, 24:31-32].
’(Falsafah Ajaran Islam, hlm. 28)
“Berbicara tentang purdah
Islam, Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) mengatakan:
‘Purdah Islam adalah
menutup rambut sepenuhnya dengan membungkus tudung di kepala dan menggunakan
bahagian tudung untuk menutup dagu dan bahagian dahi serta menutup setiap
bahagian hiasan. Tudung, misalnya, dapat mengelilingi wajah seperti ini: (Di
sini ditunjukkan lakaran ciri wajah seseorang. Kawasan yang tidak termasuk di
bawah perintah purdah ditunjukkan terbuka sementara yang lain ditunjukkan
ditutup di bawah purdah.) Purdah jenis ini dapat diterima dengan mudah oleh
wanita Inggeris dan dengan cara ini, tidak akan ada masalah untuk
berjalan-jalan ketika mata tidak tertutup.’ (The Review of Religions, Vol. 2,
no. 1, ms 17, Januari 1905)
“Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
menulis, dalam komentarnya mengenai menundukkan pandangan seseorang, bahawa
tujuannya adalah untuk mencegah tatapan pria dan wanita bertemu. Selain itu,
setiap kali dia keluar, kaki, pergerakan, ketinggian, pergerakan tangan dan
banyak perkara seperti itu tetap dilihat oleh lelaki. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 6,
hlm. 298)
“Oleh itu, ekstrak yang
disebutkan di atas membuktikan bahawa setiap bahagian tubuh wanita yang
termasuk dalam kategori perhiasannya dan dapat menarik orang bukan mahram,
mesti dilindungi dalam keadaan normal.”
Cara-cara menyatakan rasa
syukur kepada Allah
Semasa mulaqat maya
pelajar Jamia Ahmadiyah Indonesia dengan Hazrat Khalifatul Masih (atba), pada
31 Oktober 2020, seorang siswa berkata kepada Huzoor (atba) bahawa pada tahun
2025, Jamaat-e-Ahmadiyah Indonesia berdiri sejak 100 tahun. Dia bertanya
bagaimana mereka dapat menyatakan rasa syukur untuk ini kepada Allah Yang Maha
Tinggi. Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Dalam lima tahun ke
depan dan setelah seratus tahun penubuhan Jamaat di Indonesia, Anda harus
menetapkan sasaran untuk mengubah sekurang-kurangnya 100,000 orang menjadi
Ahmadiyah. Anda harus berusaha menanamkan kebiasaan dalam melakukan solat
secara berjemaah di setiap Ahmadi. Anda harus berusaha menanamkan kebiasaan setiap
hari setiap Ahmadi membaca Al-Quran. Anda harus berusaha untuk membuat setiap
Ahmadi mengembangkan dan menjaga hubungan dengan Khilafat. Anda harus berusaha
mengembangkan kebiasaan mengucapkan salam ke atas Nabi Suci (saw) di dalam
setiap Ahmadi. Sekiranya anda melakukan semua perkara ini, dan ia akan menjadi
pencapaian yang hebat.”
Doa Huzoor sebagai
pelajar
Dalam mulaqat yang sama,
yang diadakan pada 31 Oktober 2020, seorang pelajar bertanya kepada Huzoor (atba)
permohonan apa yang selalu dia ajukan sebagai pelajar ketika dia menghadapi
kesulitan. Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Tidak ada permintaan
khusus. Saya akan sujud di hadapan Tuhanku dan memohon kepada Allah yang Maha
Agung untuk menyelesaikan masalah saya. Selawat dan sujud; itu sahaja!
Berdoalah untuk apa sahaja yang anda perlukan dalam bahasa anda sendiri semasa
sujud ketika berdoa.
“Doa yang dibacakan dalam
bahasa sendiri secara semula jadi menimbulkan semangat dan emosi yang tulus
dalam diri seseorang. Dari segi solat yang lain, anda juga harus membaca Durood
Sharif, istighfar dan ‘la haul’. Seseorang harus meminta pengampunan atas dosa
seseorang ketika membaca istighfar, tetapi kaedah terbaik untuk berdoa adalah
menangis dan berdoa di hadapan Allah yang Maha Tinggi dalam sujud solat sunat
dan wajib anda. Dan doa yang dikemukakan dalam bahasa sendiri menghasilkan
emosi yang tulus, yang kemudian menyelesaikan masalah seseorang.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, London)
Comments
Post a Comment