5. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian V Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian V Hazrat Khalifatul Masihi (atba)

25 Disember 2020

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang

 

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Tawanan perang wanita

Seseorang menulis kepada Huzoor (atba) bahawa dia terkejut dengan kenyataan bahawa Islam membenarkan hubungan intim dan penjualan tahanan perang wanita. Dia menulis bahawa sangat menyedihkan baginya untuk mengetahui perkara ini. Dia juga menulis bahawa setelah Bai'at Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, dia berharap Huzoor (atba) akan menolak gagasan ini dan membersihkan Islam daripadanya, tetapi dia tidak melihat ini terjadi.

Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 3 March 2018, memberikan jawapan yang sangat mendalam terhadap soalan ini. Huzoor anwar (atba) bersabda:

“Yang benar adalah bahawa beberapa kesalahfahaman mengenai masalah ini timbul kerana masalah ini tidak dijelaskan dengan baik kepada orang atau tidak difahami oleh mereka. Kesalahfahaman ini telah dibersihkan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dalam tulisannya. Khulafa-nya juga telah membantah kesalahfahaman pada kesempatan yang tepat dan telah menjelaskan ajaran yang sebenarnya.

“Pertama, Islam sama sekali tidak mengizinkan siapa pun untuk menangkap wanita musuh dan memperbudak mereka hanya kerana mereka berperang melawan mereka.

“Ajaran Islam adalah bahawa tidak ada yang dapat ditawan kecuali perang biasa berlaku. Allah yang Maha Tinggi menyatakan dalam Al-Quran:

مَا کَانَ لِنَبِیٍّ اَنۡ یَّکُوۡنَ لَہٗۤ اَسۡرٰی حَتّٰی یُثۡخِنَ فِی الۡاَرۡضِ ؕ تُرِیۡدُوۡنَ عَرَضَ الدُّنۡیَا ٭ۖ وَاللّٰہُ یُرِیۡدُ الۡاٰخِرَۃَ ؕ وَ اللہُ عَزِیۡزٌ حَکِیۡمٌ

“ Tidak layak bagi seorang Nabi bahwa ia mempunyai tawanan perang sebelum ia sungguh-sungguh berperang di muka bumi. Kamu menginginkan harta dunia, padahal Allah menghendaki akhirat bagimu; dan Allah Mahaperkasa, Maha bijaksana”(Surah Al-Anfal, 8: 68)

“Oleh itu, sejak keadaan perang biasa terjadi, hanya wanita-wanita itu yang ditawan di sana yang berperang di medan perang. Oleh itu, mereka bukan hanya wanita umum, tetapi mereka yang datang sebagai musuh bersenjata.

“Lebih-lebih lagi, ketika seseorang melihat aturan pertunangan dan adat istiadat pada waktu itu, menjadi jelas bahawa pada masa itu, ketika terjadi perang, kedua-dua belah pihak saling merebut satu sama lain, baik lelaki, anak-anak atau wanita, dan untuk memperbudak mereka.

“Oleh itu, sesuai dengan جَزٰٓؤُا سَیِّئَۃٍ سَیِّئَۃٌ مِّثۡلُہَا [ganti rugi kecederaan adalah cedera seumpamanya], tidak dapat ditoleransi oleh umat Islam untuk melakukannya di bawah peraturan pertunangan, yang dipersetujui bersama oleh kedua-dua belah pihak. Ini lebih-lebih lagi jika dilihat dalam konteks era itu, keadaan dan wilayahnya.

“Meskipun demikian, Al-Quran telah mengikat semua peraturan perang ini dengan inti ajaran. Huzoor (atba) bersabda:

فَمَنِ اعۡتَدٰی عَلَیۡکُمۡ فَاعۡتَدُوۡا عَلَیۡہِ بِمِثۡلِ مَا اعۡتَدٰی عَلَیۡکُمۡ

“Kerana barangsiapa menyerangmu, maka balaslah ia sepadan dengan tindakan melampaui batas kepadamu.” (Surah Al-Baqarah, 2:195)

“Lebih jauh menyatakan:

فَمَنِ اعۡتَدٰی بَعۡدَ ذٰلِکَ فَلَہٗ عَذَابٌ اَلِیۡمٌ

‘Dan barang-siapa melampaui batas sesudah itu maka baginya azab yang pedih.’ (Surah Al-Maidah, 5:95)

“Doktrin ini jelas lebih unggul daripada ajaran semua agama sebelumnya. Sekiranya seseorang mempelajari ajaran tentang peperangan di dalam Alkitab dan kitab suci agama lain, seseorang akan menemukan di dalamnya ajaran untuk menghancurkan musuh secara total. Apalagi lelaki dan wanita, kita mendapati bahawa mereka bahkan berusaha memerintah merompak, membakar dan memusnahkan anak-anak, ternakan dan kediaman mereka.

“Walaupun dalam keadaan seperti itu, ketika kedua belah pihak kehilangan kendali atas emosi mereka, bertekad untuk membunuh satu sama lain dan sangat marah sehingga walaupun setelah pembunuhan itu, emosi tidak mereda dan kemarahan hanya dapat dipadamkan dengan memusnahkan mayat musuh, Al-Quran memberikan ajaran-ajaran seperti itu yang merangkumi kuda yang tidak terkawal. Sahabat (ra) mengikuti ajaran ini dengan begitu indah sehingga sejarah dipenuhi dengan ratusan contoh yang dicemburui.

“Pada masa itu, orang-orang kafir biasa memenjarakan dan menganiaya wanita Muslim. Apalagi tahanan, malah mereka biasa memotong hidung dan telinga umat Islam yang ditawan dengan mencacatkan mereka. Siapa yang boleh lupa bahawa Hindah mengunyah hati Hazrat Hamzah (ra)?

“Tetapi pada kesempatan seperti itu, umat Islam diajar bahawa walaupun mereka berada di medan perang, mereka tidak boleh mengangkat pedang terhadap wanita atau anak mana pun dan mereka dilarang keras untuk memusnahkan mayat musuh. Oleh itu, kesucian mayat musuh terjaga.

“Mengenai masalah hamba wanita, harus selalu diingat bahawa pada peringkat awal Islam, musuh-musuh Islam menjadikan umat Islam sebagai sasaran pelbagai jenis kekejaman. Sekiranya mereka mendapat isteri seorang Muslim yang miskin dan tertindas, mereka akan memasukkannya ke dalam isteri mereka sebagai hamba.

“Oleh itu, sesuai dengan perintah Islam جَزٰٓؤُا سَیِّئَۃٍ سَیِّئَۃٌ مِّثۡلُہَا (balasan cedera adalah cedera seumpamanya), wanita seperti itu yang datang bersama dengan pasukan penyerang yang menentang Islam untuk menyokong mereka akan ditawan sebagai tawanan perang sesuai dengan kebiasaan pada zaman itu. Kemudian, jika wanita seperti itu tidak memperoleh kebebasan mereka dengan membayar tebusan atau melalui kaedah mukatabat (perjanjian antara hamba dan tuan, di mana budak itu menawarkan untuk membayar nilai wangnya sendiri untuk dibebaskan, dengan menggunakan nombor tersebut masa yang diperlukan untuk membayar jumlah yang diselesaikan), menjadi sah untuk melakukan hubungan intim dengan wanita tersebut setelah melakukan nikah.

“Namun, tidak ada persetujuan yang diperlukan dari tawanan perang untuk nikah seperti itu. Lebih-lebih lagi, nikah dengan wanita seperti itu tidak menjejaskan kebenaran berkahwin dengan empat wanita bebas. Dengan kata lain, seorang lelaki boleh melakukan nikah dengan wanita seperti itu walaupun telah berkahwin dengan empat wanita [bebas]. Namun, jika tawanan perang wanita melahirkan seorang anak, dia akan menjadi bebas kerana menjadi ibu kepada anak itu.

“Lebih-lebih lagi, perlakuan yang baik terhadap tahanan perang wanita, mengatur pendidikan dan latihan mereka, dan membebaskan mereka dinyatakan sebagai perbuatan baik dalam Islam. Oleh itu, Hazrat Abu Musa al-Ash‘ari (ra) menceritakan:

قَالَ النَّبِيُّ أَيُّمَا رَجُلٍ كَانَتْ لَهُ جَارِيَةٌ فَأَدَّبَهَا فَأَحْسَنَ تَأْدِيبَهَا وَأَعْتَقَهَا وَتَزَوَّجَهَا فَلَهَ

“iaitu, Nabi Suci (saw) bersabda:

‘Dia yang mempunyai budak perempuan dan mengajarnya adab yang baik dan kemudian membebaskan dan menikahinya, akan mendapat pahala dua kali ganda.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Itq, Bab alabdi iza ahsana ibadata rabbihi wa nasaha sayyida sayyidahu)

“Ruwaifa Ibn Thabit Ansari (ra) menceritakan:

سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ يَقُولُ يَوْمَ حُنَيْنٍ قَالَ لَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَسْقِيَ مَرَهَ. يَعْنِي إِتْيَانَ الْحَبَالَى وَلَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَقَعَ۔ عَلَى امْرَأَةٍ مِنَ السَّبْيِ حَتَّى يَسْتَبْرِئَهَا وَلَا يَحِلُّ لِامْرِئٍ يُؤْمِنُ بِاللهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أَنْ يَبِنعَا

‘Saya mendengar utusan Allah mengatakan pada peristiwa Perang Hunain, “Tidak sah bagi seorang lelaki yang percaya kepada Allah dan Hari Akhir untuk menyiram apa yang ditaburkan oleh orang lain dengan airnya [yang bermaksud berhubungan seks dengan wanita yang sedang hamil ]; tidak sah bagi seorang lelaki yang mempercayai Allah dan Hari Akhir untuk melakukan hubungan seks dengan seorang wanita yang ditawan sehingga dia melahirkan; dan tidak sah bagi orang yang percaya kepada Allah dan Hari Akhir untuk menjual barang perang sebelum perang secara formal. ”(Sunan Abi Daud, Kitab an-Nikah, Bab fi wat'i s-sabaya)

“Oleh itu, secara prinsipnya, Islam jelas tidak memihak kepada memperbudak orang. Pada tahap awal Islam, izin sementara harus diberikan untuk ini dalam keadaan tertentu pada era itu. Namun, Islam dan Nabi Suci (saw) mendorong perlakuan hamba dan menekankan bahawa mereka harus diperlakukan dengan baik sehingga mereka sendiri memperoleh kebebasan atau mereka dibebaskan.

“Begitu syarat khusus ini berakhir dan undang-undang negara mengambil bentuk baru, seperti kebiasaan sekarang, begitu pula pembenaran untuk memperbudak orang. Sekarang, menurut hukum Islam, sama sekali tidak ada alasan untuk menjaga hamba. Sebenarnya, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakannya sebagai haram [haram] dalam keadaan sekarang. “

Mata jahat, doa orang yang tertindas dan syirik

Huzoor (atba) ditanya mengenai bila dikatakan bahawa mata jahat seseorang telah mempengaruhi kita atau bahawa apa-apa masalah atau kesusahan disebabkan oleh doa orang yang tertindas dan apakah pemikiran tersebut dianggap syirik.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 7 March 2018, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Terpengaruh oleh mata jahat atau permohonan orang yang ditindas tidak ada kaitan dengan perbuatan syirik kerana dalam kedua kes tersebut, hasilnya dilaksanakan oleh Tuhan Yang Maha Esa dan bukan orang yang melihat dengan pandangan jahat atau orang yang tertindas. Penglihatan mata jahat hanya menyatakan keinginan yang tidak disengajakan dan desahan timbul dari kesakitan orang yang ditindas yang diterima oleh Tuhan dan menjadikannya sebagai tindakan.

“Oleh itu, kedua-dua perkara itu tidak ada kaitan dengan perbuatan syirik, terutama kerana kedua-dua perkara ini dibuktikan dengan ucapan Nabi Suci (saw).

“Diriwayatkan dalam hadis bahawa Nabi Suci (saw) menasihati:

اتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ ، فَإِنَّهَا لَيْسَ بَيْنَهَا وَبَيْنَ اللهِ حِجَابٌ

“Takutlah sumpahan orang-orang yang ditindas kerana tidak ada sengketa antara ajakannya dan Allah Yang Maha Agung.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Mazalimi wal-Ghasb)

“Begitu juga, disebutkan:

العَيْنُ حَقٌّ وَنَهَى عَنِ الوَشْمِ

“Nabi Suci (saw) bersabda, ‘Memang benar seseorang dapat terkena mata jahat’, dan dia melarang tattoo pada tubuhnya’

Purdah kaki

Seseorang bertanya kepada Huzoor (atba)  adakah wanita Muslim Ahmadi boleh mengasingkan kaki dari purdah. Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 3 Mei 2018, memberikan jawapan berikut untuk soalan ini:

“Ketika Al-Quran menunaikan perintah-perintah purdah, pertama kali memerintahkan orang-orang yang beriman untuk menundukkan pandangan mereka. Setelah ini, sementara memberikan perintah purdah kepada wanita yang beriman, mereka juga pertama kali diperintahkan untuk menahan mata mereka. Kemudian mereka diperintahkan untuk menarik penutup kepala di bahagian dada mereka dan tidak mengungkapkan kecantikan mereka dan tidak memukul kaki mereka sehingga apa yang biasanya mereka sembunyikan dari hiasan mereka dapat diketahui oleh orang lain.

“Salah satu makna untuk tidak memukul kaki di tanah ialah jika barang kemas seperti gelang kaki dll dipakai di kaki, bunyinya dapat menarik perhatian dan pandangan orang terhadap wanita yang memakainya yang bertentangan dengan perintah purdah.

“Begitu juga, jika kaki dihiasi dengan inai atau cat kuku dan lain-lain, maka kaki seperti itu dapat menjadi tarikan bagi lelaki. Akibatnya, mata lelaki ini akan beralih kepada wanita yang tidak mengikuti perintah purdah ini. Namun, jika kaki tidak dihiasi dengan hiasan apa pun, maka tidak akan ada daya tarikan pada kaki tersebut dan tidak akan melanggar purdah walaupun kaki tersebut tidak ditutup.

“Ahli hadis juga memuat berbagai petunjuk mengenai purdah. Dalam satu hadis, Nabi Suci (saw)memerintahkan wanita untuk menutup seluruh tubuh mereka kecuali wajah dan tangan mereka. Dalam riwayat lain, Nabi Suci (saw) ditanya, jika seorang wanita tidak memiliki rok, apakah dia bisa berdoa dengan jilbab dan jubah.

“Nabi Suci (saw) menyetujui, dengan syarat ia cukup panjang untuk menutupi bahagian belakang kakinya.

“Menurut riwayat lain, pada kesempatan Perang Uhud, Hazrat Aisha (ra) dan Hazrat Umm-e-Sulaim (ra) biasa mengangkat rok mereka dan mengisi kendi untuk memberi air kepada orang-orang itu. Perawi mengatakan bahawa dalam keadaan ini, pergelangan kaki mereka kelihatan.

“Ketika menjelaskan ayat-ayat Al-Quran tentang purdah, Hazrat Masihi Maud’ud (as) yang Dijanjikan mengatakan:

“Dan katakanlah kepada orang-orang mukmin perempuan, hendaknya mereka pun merundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan kecantikannya, kecuali apa yang dengan sendirinya nampak dari-nya, dan hendaknya mereka mengenakan kudungan hingga menutupi dadanya, dan janganlah mereka menampakkan kecantikannya.

Dan janganlah mereka itu menghentakkan kaki mereka, sehingga dapat diketahui apa yang mereka sembunyikan dari perhiasan mereka. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman! Supaya kamu memperoleh kejayaan [Surah al-Nur, 24:31-32]. ’(Falsafah Ajaran Islam, hlm. 28)

“Berbicara tentang purdah Islam, Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) mengatakan:

‘Purdah Islam adalah menutup rambut sepenuhnya dengan membungkus tudung di kepala dan menggunakan bahagian tudung untuk menutup dagu dan bahagian dahi serta menutup setiap bahagian hiasan. Tudung, misalnya, dapat mengelilingi wajah seperti ini: (Di sini ditunjukkan lakaran ciri wajah seseorang. Kawasan yang tidak termasuk di bawah perintah purdah ditunjukkan terbuka sementara yang lain ditunjukkan ditutup di bawah purdah.) Purdah jenis ini dapat diterima dengan mudah oleh wanita Inggeris dan dengan cara ini, tidak akan ada masalah untuk berjalan-jalan ketika mata tidak tertutup.’ (The Review of Religions, Vol. 2, no. 1, ms 17, Januari 1905)

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menulis, dalam komentarnya mengenai menundukkan pandangan seseorang, bahawa tujuannya adalah untuk mencegah tatapan pria dan wanita bertemu. Selain itu, setiap kali dia keluar, kaki, pergerakan, ketinggian, pergerakan tangan dan banyak perkara seperti itu tetap dilihat oleh lelaki. (Tafsir-e-Kabir, Jilid 6, hlm. 298)

“Oleh itu, ekstrak yang disebutkan di atas membuktikan bahawa setiap bahagian tubuh wanita yang termasuk dalam kategori perhiasannya dan dapat menarik orang bukan mahram, mesti dilindungi dalam keadaan normal.”

Cara-cara menyatakan rasa syukur kepada Allah

Semasa mulaqat maya pelajar Jamia Ahmadiyah Indonesia dengan Hazrat Khalifatul Masih (atba), pada 31 Oktober 2020, seorang siswa berkata kepada Huzoor (atba) bahawa pada tahun 2025, Jamaat-e-Ahmadiyah Indonesia berdiri sejak 100 tahun. Dia bertanya bagaimana mereka dapat menyatakan rasa syukur untuk ini kepada Allah Yang Maha Tinggi. Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Dalam lima tahun ke depan dan setelah seratus tahun penubuhan Jamaat di Indonesia, Anda harus menetapkan sasaran untuk mengubah sekurang-kurangnya 100,000 orang menjadi Ahmadiyah. Anda harus berusaha menanamkan kebiasaan dalam melakukan solat secara berjemaah di setiap Ahmadi. Anda harus berusaha menanamkan kebiasaan setiap hari setiap Ahmadi membaca Al-Quran. Anda harus berusaha untuk membuat setiap Ahmadi mengembangkan dan menjaga hubungan dengan Khilafat. Anda harus berusaha mengembangkan kebiasaan mengucapkan salam ke atas Nabi Suci (saw) di dalam setiap Ahmadi. Sekiranya anda melakukan semua perkara ini, dan ia akan menjadi pencapaian yang hebat.”

Doa Huzoor sebagai pelajar

Dalam mulaqat yang sama, yang diadakan pada 31 Oktober 2020, seorang pelajar bertanya kepada Huzoor (atba) permohonan apa yang selalu dia ajukan sebagai pelajar ketika dia menghadapi kesulitan. Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Tidak ada permintaan khusus. Saya akan sujud di hadapan Tuhanku dan memohon kepada Allah yang Maha Agung untuk menyelesaikan masalah saya. Selawat dan sujud; itu sahaja! Berdoalah untuk apa sahaja yang anda perlukan dalam bahasa anda sendiri semasa sujud ketika berdoa.

“Doa yang dibacakan dalam bahasa sendiri secara semula jadi menimbulkan semangat dan emosi yang tulus dalam diri seseorang. Dari segi solat yang lain, anda juga harus membaca Durood Sharif, istighfar dan ‘la haul’. Seseorang harus meminta pengampunan atas dosa seseorang ketika membaca istighfar, tetapi kaedah terbaik untuk berdoa adalah menangis dan berdoa di hadapan Allah yang Maha Tinggi dalam sujud solat sunat dan wajib anda. Dan doa yang dikemukakan dalam bahasa sendiri menghasilkan emosi yang tulus, yang kemudian menyelesaikan masalah seseorang.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, London)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad