8 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

 

*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.     

            Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

5 Februari 2021

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Zaman Hazrat Aisha (ra) pada masa perkahwinannya

Dalam mulaqat rasmi pada 13 Disember 2020, Huzoor (atba) merenungkan berbagai riwayat dan melihat ucapan-ucapan dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengenai usia Hazrat Aisha (ra) pada saat dia menikah dengan Nabi Suci (saw) dan memberikan panduan berikut mengenai masalah ini:

“Kami menemukan banyak percanggahan dalam buku-buku sejarah, sirah, tafsir dan hadis mengenai usia Hazrat Aisha (ra) pada saat dia menikah dengan Nabi Suci (saw). Usia Hazrat Aisha (ra) pada masa nikahnya dengan Nabi Suci (saw) yang telah disebutkan dalam buku-buku ini berkisar antara enam hingga 16 tahun, sementara usia pada saat rukhsati [pengiriman] yang disebutkan di dalamnya berkisar antara sembilan hingga 19 tahun.

“Riwayat Sihah al-Sittah [enam kitab hadis sahih], termasuk kitab Sahih al-Bukhari, menyebutkan usia Hazrat Aisha (ra) pada saat nikahnya adalah enam tahun dan usianya pada saat penyempurnaan perkahwinan sebagai sembilan tahun. Akan tetapi, jika kita meneliti riwayat-riwayat ini mengenai usia Hazrat Aisha (ra) berdasarkan prinsip-prinsip ilmu hadis - iaitu riyawah dan dirayah - kita dapati mereka tidak memenuhi standard keaslian.

“21 riwayat dalam hal ini dilaporkan dalam Sihah al-Sittah, 14 di antaranya diceritakan oleh Hisham ibn Urwah dan yang lain oleh Abu Ubaidah, Abu Salamah dan Aswad. Sungguh aneh bahawa kejadian ini yang sangat penting dan bersesuaian, dari segi sejarah dan sirah, tidak pernah diceritakan oleh mana-mana sahabah yang paling terkenal.

“Kisah-kisah mengenai perkahwinan Hazrat Aisyah (ra) pada usia muda pertama kali terungkap pada tahun 185 H., ketika beberapa waktu telah berlalu setelah kematian Hisham dan Urwah, dua perawi yang telah menceritakan sebagian besar hadits dalam hal ini. Lebih-lebih lagi, Hisyam dan Urwah menghabiskan sebahagian besar hidup mereka di Madinah dan Imam Malikrh, muhaddith yang terkenal di Madinah, adalah murid Hisham ibn Urwah yang terkenal. Walaupun demikian, tidak ada penyataan mengenai riwayat ini di Muwatta Imam Malik (ra).

“Menjelang akhir hayatnya - ketika Hisham ibn Urwah telah kehilangan penglihatan, ingatannya telah merosot dan (menurut pakar penilaian biografi) dia mulai menderita khayalan dan amnesia - dia berhijrah ke Kufah dan di sanalah dia menyebutkan riwayat ini untuk pertama kalinya. Orang yang menceritakannya, juga membiarkan 40 tahun berlalu setelah kematian Hisham bin Urwah sebelum dia menceritakannya lebih jauh. Jadi, tidak ada kemungkinan untuk menemukan bukti yang menyokongnya atau menentangnya.

“Oleh itu, kenyataan bahawa Hisham tidak melaporkan kisah ini selama dia tinggal di Madinah dan disebutkan dalam sebuah buku yang disusun bertahun-tahun setelah kematiannya, menimbulkan pelbagai keraguan tentang kesahihannya. Ada juga kemungkinan bahawa penceritaan ini dibuat untuk memfitnah keluarga Nabi Suci (saw) pada umumnya dan Hazrat Aisyah Siddiqa (ra) khususnya. Ini mungkin dilakukan untuk membuktikan bahawa, walaupun Nabi Suci (saw) telah memerintahkan untuk belajar setengah iman dari isteri ini, seseorang tidak dapat belajar tentang iman sama sekali darinya sejak dia menikah dengan Nabi Suci (saw) pada usia muda ketika dia masih dulu bermain dengan gadis-gadis lain dan dengan anak patung dan Nabi Suci (saw) wafat ketika dia masih kecil.

“Selain itu, terdapat percanggahan dalam riwayat Sahih Bukhari mengenai nikah Hazrat Aisha (ra). Dalam salah satu riwayat, Hazrat Aisha (ra) menyatakan bahawa Nabi Suci (saw) menikahinya tiga tahun setelah kematian Hazrat Khadija (ra), sementara dalam riwayat lain ditulis bahawa Hazrat Khadija (ra) meninggal tiga tahun sebelum penghijrahan Nabi Suci (saw) ke Madinah dan bahawa dia kemudian menunggu selama dua tahun atau hampir dengan tempoh ini sebelum melakukan nikah dengan Hazrat Aisha (ra).

“Oleh itu, walaupun para pengumpul ahadith telah melaksanakan tugas mereka dengan sangat hati-hati, masih ada aspek kesalahan, keraguan dan kecurigaan kerana kira-kira 100 hingga 150 tahun setelah Nabi Suci (saw) itu, ahadith mulai disusun ketika umat Islam terbahagi kepada beberapa mazhab dan pelbagai jenis perselisihan telah berkembang di antara mereka.

“Oleh itu, selain reformasi dan penyelesaian masalah lain, Hakam dan Adl [hakim dan penimbang tara] pada zaman ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan cara yang paling baik.

“Huzoor (as) bersabda:

‘Walaupun kita berpandangan paling sopan terhadap ahadith, tetapi bagaimana kita dapat terima hadis yang bertentangan dengan Al-Quran yang mulia atau bertentangan dengan kehormatan Nabi Suci (saw)? Itu adalah masa untuk mengumpulkan dan menyusun ahad dan walaupun orang-orang itu mengumpulkan ahadith setelah banyak diteliti, mereka tidak dapat mengambil perhatian sepenuhnya dan mutlak dalam hal ini. Itu adalah masa untuk mengumpulkan, tetapi sekarang adalah masa untuk dikaji, diteliti dan direnungkan.’ (Malfuzat, Jilid 9, Jilid 9, hlm. 471-472 [edisi 1984])

“Jika kita menganalisis masalah zaman Hazrat Aisha (ra) dari sudut lain, kita belajar dari buku-buku sejarah dan sirah bahawa keempat-empat anak-anak Hazrat Abu Bakar Siddiq (ra) (iaitu Hazrat Abdullah (ra), Hazrat Asmaa (ra), Hazrat Abdur Rahman (ra) dan Hazrat Aisha (ra) adalah dilahirkan sebelum Nabi Suci (saw) ditugaskan secara rasmi oleh Tuhan. Hazrat Aisha (ra) juga termasuk dalam daftar umat Islam awal yang disusun oleh para penulis biografi. Bagaimana mungkin nama Hazrat Aisha (ra) termasuk dalam daftar umat Islam awal jika dia dilahirkan pada tahun kelima setelah penugasan rasmi Nabi Suci (saw)?

“Sejarawan telah menulis bahawa Hazrat Asmaa (ra) berusia 10 tahun lebih tua daripada Hazrat Aisha (ra) dan bahawa pada saat Hijrah, Hazrat Asmaa berusia 27 tahun. Menurut ini, Hazrat Aisha (ra) akan dilahirkan pada tahun keempat sebelum penugasan rasmi Nabi Suci. Dan jika kita menganggap bahawa nikahnya berlaku sebelum Hijrah, maka dia akan berusia 14 tahun pada waktu itu.

“Ada riwayat dalam Sahih Bukhari mengenai Perang Uhud, yang dilancarkan pada tahun 2 H. Menurut riwayatnya, Hazrat Aisyah binti Abu Bakr (ra) dan Hazrat Umm Sulaim (ra) biasanya mengisi kulit perairan dan membawanya kepada orang-orang untuk memberi mereka air. Sekiranya Hazrat Aisha (ra) semuda gadis kecil, lalu bagaimana dia dapat berlari di medan perang dengan membawa kulit berisi air di punggungnya untuk membawa mereka yang cedera? Bagaimana dia dapat melaksanakan tugas ini?

“Oleh itu, ini juga membuktikan bahwa pada 2 Hijrah dia sudah cukup tua untuk dapat melakukan tugas berat di medan perang.

“Fakta ini juga tercatat dalam buku-buku sejarah bahwa sebelum menikah dengan Nabi Suci (saw), Hazrat Aisha (ra) bertunangan dengan Jubair ibn Mut'im. Pertunangannya pada masa itu juga memberitahu bahawa dia belum berusia enam tahun. Hal ini terutama disebabkan oleh kenyataan bahwa ketika para Nabi Suci (saw) meminta Hazrat Abu Bakar (ra)untuk menikahi Hazrat Aisyah (ra), [sebelum itu] Hazrat Abu Bakar (ra) telah meminta Jubair ibn Mut‘im untuk rukhsati Hazrat Aisha (ra). Ketika dia menerima penolakan daripadanya, pertunangan itu dibatalkan. Ketika itulah nikah dengan Nabi Suci (saw) berlangsung. Hazrat Abu Bakar Siddiq (ra) meminta Jubair ibn Mut‘im untuk rukhsati membuktikan bahawa Hazrat Aisha (ra) sama sekali tidak berumur enam tahun pada waktu itu. Bahkan pada masa itu, dia telah mencapai usia perkahwinan.

Kesimpulan yang dicapai oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) setelah dengan hati-hati menganalisis kisah-kisah mengenai usia Hazrat Aisha (ra) dengan cara ilmiahnya, adalah bahawa usianya pada saat pernikahannya adalah 13 hingga 14 tahun. Itu betul-betul perkiraan usianya. Oleh itu, usia Hazrat Aisha (ra) pada masa wafatnya nabi adalah 21 hingga 22 tahun, yang merupakan usia yang paling baik untuk menyelesaikan pemerolehan pengetahuan agama dan untuk menyebarkannya lebih jauh kepada orang lain.

“Hakam dan Adl pada zaman ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, telah menolak sepenuhnya riwayat-riwayat yang menyatakan usia Hazrat Aisha (ra) sebagai sembilan tahun pada saat dia menikah dengan Nabi Suci (saw). Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, sambil menjawab tuduhan yang dikemukakan oleh Fath-e-Masih, seorang imam Kristian dan penentang Islam, mengatakan:

‘Anda telah menulis tentang pernikahan rasmi Hazrat Aisha Siddiqa (ra) yang telah berlangsung pada usia sembilan tahun. Pertama, tidak terbukti bahawa Nabi Suci sendiri pernah menyebut “sembilan tahun”. Tidak ada wahyu mengenai hal itu, dan juga usia sembilan tahun dibuktikan secara pasti oleh kisah-kisah yang disebarkan secara massal [akhbar mutawatirah]. Itu baru diambil dari seorang perawi.’ (Nur-ul-Quran No. 2, Ruhani Khazain, Jilid 9, hlm. 377)

“Begitu juga, pada kesempatan lain, Huzoor (as) bersabda:

“Hazrat Aisyah (ra) yang berusia sembilan tahun hanya disebutkan dalam ucapan yang tidak berasas sama sekali. Itu tidak dibuktikan dengan hadis, maupun Al-Quran.” (Arya Dharam, Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm. 64)

“Singkatnya, semua riwayat seperti itu yang menyebut tentang Hazrat Aisha (ra) yang berusia sembilan tahun pada masa perkahwinannya harus ditinjau dan diteliti lebih lanjut. Sama ada perawi telah melakukan kesalahan yang tidak disengajakan atau perawi yang datang kemudiannya telah memberi campur tangan kepada mereka.

“Sebuah kajian mendalam mengenai buku-buku sejarah dan sirah dengan jelas menunjukkan bahwa Hazrat Aisha (ra) adalah usia yang sesuai dan paling sesuai pada masa perkahwinannya; usia di mana kebiasaan bagi orang Quraisy untuk mengahwini anak lelaki dan anak perempuan mereka. Perkahwinan ini bukan merupakan pengecualian khusus atau patut diperhatikan dari norma masyarakat Arab pada masa itu, dan juga tidak menjadi objek terancam dalam bentuk dan bentuk apa pun bahkan kepada orang-orang munafik atau orang-orang kafir bahawa mereka boleh mengemukakan tuduhan terhadapnya, membuat komen kasar tentangnya atau bahkan terkejut dengannya.”

Bagaimana seseorang harus mengikuti imam yang memimpin Solat sambil duduk?

Sekiranya seorang imam dipaksa untuk memimpin solat ketika duduk, bagaimana mereka yang mengikutinya boleh solat? Masalah ini dibangkitkan di hadapan Huzoor (atba), yang memberikan panduan berikut:

“Kami mendapati sunnah dan praktik Nabi Suci (saw) mengenai masalah ini dijelaskan dengan jelas dalam ahadith. Oleh itu, hal itu disebutkan dalam hadis Sahih al-Bukhari, yang dilaporkan oleh Hazrat Aisha (ra) dan Hazrat Anas (ra), bahawa pada tahun-tahun awal misi kenabiannya, Nabi Suci pernah jatuh dari kuda. Oleh itu, dia memimpin Solat sambil duduk. Ketika Nabi Suci (saw) menyedari bahawa para Sahabat hendak solat di belakangnya sambil berdiri seperti biasa, dia menunjukkan kepada mereka bahawa mereka harus duduk. Setelah menunaikan solat, Nabi Suci (saw)menyapa mereka dan mengatakan bahawa seorang imam dilantik supaya dia dapat diikuti. Oleh itu, mereka harus solat dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh imam.

“Namun, selama penyakit terakhir Nabi Suci, setelah itu dia meninggal, dia telah memerintahkan Hazrat Abu Bakar untuk memimpin solat. Kemudian, ketika dia agak pulih, dia pergi untuk mengucapkan Solat berjemaah dan mempersembahkannya sambil duduk di sebelah kiri Hazrat Abu Bakar (yang sedang berdiri).

“Hazrat Aisha (ra) menyatakan bahawa pada saat itu, Nabi Suci (saw) memimpin Hazrat Abu Bakar yang memimpin orang-orang yang lain dalam solat.

Kenyataannya adalah bahawa orang-orang juga mengikuti Nabi Suci (saw); namun, kerana Nabi Suci (saw) tidak dapat mengucapkan takbir dll dengan lantang kerana sakitnya, Hazrat Abu Bakr (ra) menyampaikan suara Nabi Suci (saw) kepada orang-orang sebagai mukabbir.

“Sangat penting diperhatikan di sini bahawa Nabi Suci (saw) duduk di sebelah kiri Hazrat Abu Bakr (ra) menunjukkan bahawa Nabi Suci adalah imam Solat itu kerana imam selalu berada di sebelah kiri dan yang mengikutinya, di sebelah kanan.

“Kami juga menemukan praktik Nabi Suci (saw) dalam hal ini. Oleh itu, ketika Nabi Suci (saw) sedang menunaikan solat Tahajud, Hazrat Ibn Abbas (ra) datang dan berdiri di sebelah kirinya. Nabi Suci (saw) memegang kepalanya dan menggerakkannya ke kanan.

“Hazrat Imam Bukhari (rh) telah meniru pepatah gurunya, al-Humaidi, dalam hal ini, yang menyatakan bahwa perintah awal Nabi Suci (saw) adalah bahawa ketika seorang imam bersolat sambil duduk, mereka yang mengikutinya harus melakukan hal yang sama. Namun, kemudian, Nabi Suci (saw) memimpin solat sambil duduk dan para sahabat yang mengikutinya, solat sambil berdiri. Nabi Suci (saw) tidak menyuruh mereka duduk. Satu preseden yang mengikat dibentuk berdasarkan amalan terakhir Nabi Suci (saw) dan praktik terakhirnya adalah bahawa ketika seorang imam dipaksa untuk berdoa sambil duduk, mereka yang mengikutinya harus berdoa sambil berdiri seperti biasa.

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) pernah menyatakan dalam hal ini:

‘Oleh kerana saya menderita sakit yang berkaitan dengan gout, saya tidak dapat menyampaikan khutbah ketika berdiri. Demikian juga, saya tidak dapat memimpin Solat ketika berdiri. Nabi Suci (saw) pada mulanya memerintahkan bahawa jika seorang imam tidak dapat memimpin Solat ketika berdiri, maka mereka yang mengikutinya juga harus solat sambil duduk. Namun, dia kemudian mengubah arahan ini di bawah perintah Tuhan Yang Maha Esa dan mengatakan bahawa jika seorang imam dipaksa untuk solat ketika duduk, mereka yang mengikutinya tidak boleh duduk dan harus mendirikan Solat sambil berdiri seperti biasa. Oleh itu, kerana saya tidak dapat memimpin solat ketika berdiri, saya akan memimpinnya duduk. Anda harus solat berdiri.’(Al Fazl, Lahore, 3 Julai 1951, hlm.3)

“Oleh itu, jika seorang imam terpaksa solat sambil duduk, mereka yang mengikutinya harus solat sambil berdiri seperti biasa.”

Adakah wanita wajib menghadiri solat berjemaah di masjid?

Seseorang menulis kepada Huzoor (atba) bahawa dalam ulasannya mengenai Sahih Bukhari, Hazrat Syed Zainul Abidin Waliullah Shah (ra) telah menyatakan bahawa wanita wajib menghadiri solat berjemaah di masjid seperti lelaki. Mereka meminta Huzoor (atba) menarik perhatian wanita ke arah ini.

Dalam surat bertarikh 26 November 2018, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Kesimpulan yang dibuat oleh Hazrat Syed Zainul Abidin Waliullah Shah (ra) dari ayat وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ Surah Al-Ahzab dalam tafsirnya - iaitu bahawa wanita wajib menghadiri solat berjemaah di masjid seperti lelaki - berdasarkan peribadinya membaca, yang bertentangan dengan praktik yang berterusan dan meluas selama 1.400 tahun, hadits Nabi Suci (saw) dan tafsiran dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan juga Khulafa-nya. Oleh itu, ia tidak betul.

“Tidak ada keraguan bahawa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) telah menafsirkan istilah ‘iqamatus-Solat’ atau ‘pemeliharaan Solat dengan berbagai cara dan salah satu tafsiran tersebut adalah ‘memperhatikan Solat secara berjemaah di masjid’. Walau bagaimanapun, tafsiran ini hanya berlaku untuk lelaki.

“Bagi wanita, “iqamatus-Solat” atau “qiyam-e-Namaz” bermaksud memperhatikan solat lima waktu di rumah sambil dengan tekun memenuhi semua syarat lain. Akan tetapi, jika seorang wanita ingin bersolat di masjid, maka Islam tidak melarangnya untuk melakukannya kerana wanita juga sering bersolat di masjid. Meskipun demikian, Nabi Suci (saw) lebih suka wanita mengucapkan Solat di rumah. Oleh itu, diriwayatkan oleh Hazrat Abdullah (ra) ibn Mas‘ud bahawa Nabi Suci (saw) bersabda:

صَلَاةُ الْمَرْأَةِ فِي بَيْتِهَا أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهَا فِي حُجْرَتِهَا وَصَلَاتُهَا فِي مَخْدَعِهَا أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهَا فِي بَيْتِهَا

“Lebih baik bagi seorang wanita untuk bersolat di rumahnya daripada di halamannya, dan lebih baik baginya untuk bersolat di kamar peribadinya daripada di rumahnya.” (Sunan Abi Daud, Kitab al-Salat)

“Begitu juga, hal ini dilaporkan oleh Ummul Momineen, Hazrat Aisha (ra), dalam riwayat lain:

لَوْ أَدْرَكَ رَسُوْلُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ لَمَنَعَهُنَّ كَمَا مُنِعَتْ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ

‘Sekiranya para utusan Allah mengetahui tentang praktik yang mulai diikuti oleh wanita [sekarang], dia akan melarang mereka pergi ke masjid seperti yang dilarang oleh wanita Bani Israel.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Azan)

“Oleh itu, jelas dari ahadith bahawa lebih baik dan lebih berjasa bagi wanita untuk berdoa di rumah. Bahkan dikatakan bahawa dia harus menghindari solat di halaman rumah atau kawasan rumah yang terbuka di mana terdapat aliran orang yang berterusan. Dengan kata lain, lebih baik baginya bersolat di kamarnya daripada halaman terbuka, apalagi memerintahkannya pergi ke masjid untuk bersolat. Oleh itu, pastinya lebih baik bagi wanita untuk bersolat di rumah dan tidak wajib bagi mereka untuk pergi ke masjid untuk bersolat.

“Oleh kerana wanita biasa berdoa di belakang lelaki pada masa itu dan lelaki biasa berdiri di depan dan mereka tidak mempunyai kemudahan partisi seperti yang mereka lakukan sekarang, ada kemungkinan lelaki melihat mereka ketika masuk atau keluar. Oleh itu, mereka diarahkan untuk bersolat di rumah.

“Beberapa ahadith yang berkaitan dengan senario seperti itu khusus untuk keadaan tersebut, tetapi bahkan hari ini, lebih baik bagi wanita untuk bersolat di rumah daripada pergi ke masjid kerana ahadith yang disebutkan di atas jelas menyokong pandangan bahawa wanita harus solat di rumah.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, London)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad