8 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VIII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
5
Februari 2021
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Zaman Hazrat Aisha (ra)
pada masa perkahwinannya
Dalam mulaqat rasmi pada
13 Disember 2020, Huzoor (atba) merenungkan berbagai riwayat dan melihat
ucapan-ucapan dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengenai usia
Hazrat Aisha (ra) pada saat dia menikah dengan Nabi Suci (saw) dan memberikan
panduan berikut mengenai masalah ini:
“Kami menemukan banyak
percanggahan dalam buku-buku sejarah, sirah, tafsir dan hadis mengenai usia
Hazrat Aisha (ra) pada saat dia menikah dengan Nabi Suci (saw). Usia Hazrat
Aisha (ra) pada masa nikahnya dengan Nabi Suci (saw) yang telah disebutkan
dalam buku-buku ini berkisar antara enam hingga 16 tahun, sementara usia pada
saat rukhsati [pengiriman] yang disebutkan di dalamnya berkisar antara sembilan
hingga 19 tahun.
“Riwayat Sihah al-Sittah
[enam kitab hadis sahih], termasuk kitab Sahih al-Bukhari, menyebutkan usia
Hazrat Aisha (ra) pada saat nikahnya adalah enam tahun dan usianya pada saat
penyempurnaan perkahwinan sebagai sembilan tahun. Akan tetapi, jika kita
meneliti riwayat-riwayat ini mengenai usia Hazrat Aisha (ra) berdasarkan
prinsip-prinsip ilmu hadis - iaitu riyawah dan dirayah - kita dapati mereka
tidak memenuhi standard keaslian.
“21 riwayat dalam hal ini
dilaporkan dalam Sihah al-Sittah, 14 di antaranya diceritakan oleh Hisham ibn
Urwah dan yang lain oleh Abu Ubaidah, Abu Salamah dan Aswad. Sungguh aneh
bahawa kejadian ini yang sangat penting dan bersesuaian, dari segi sejarah dan
sirah, tidak pernah diceritakan oleh mana-mana sahabah yang paling terkenal.
“Kisah-kisah mengenai
perkahwinan Hazrat Aisyah (ra) pada usia muda pertama kali terungkap pada tahun
185 H., ketika beberapa waktu telah berlalu setelah kematian Hisham dan Urwah,
dua perawi yang telah menceritakan sebagian besar hadits dalam hal ini.
Lebih-lebih lagi, Hisyam dan Urwah menghabiskan sebahagian besar hidup mereka di
Madinah dan Imam Malikrh, muhaddith yang terkenal di Madinah, adalah murid
Hisham ibn Urwah yang terkenal. Walaupun demikian, tidak ada penyataan mengenai
riwayat ini di Muwatta Imam Malik (ra).
“Menjelang akhir hayatnya
- ketika Hisham ibn Urwah telah kehilangan penglihatan, ingatannya telah
merosot dan (menurut pakar penilaian biografi) dia mulai menderita khayalan dan
amnesia - dia berhijrah ke Kufah dan di sanalah dia menyebutkan riwayat ini
untuk pertama kalinya. Orang yang menceritakannya, juga membiarkan 40 tahun
berlalu setelah kematian Hisham bin Urwah sebelum dia menceritakannya lebih
jauh. Jadi, tidak ada kemungkinan untuk menemukan bukti yang menyokongnya atau
menentangnya.
“Oleh itu, kenyataan
bahawa Hisham tidak melaporkan kisah ini selama dia tinggal di Madinah dan
disebutkan dalam sebuah buku yang disusun bertahun-tahun setelah kematiannya,
menimbulkan pelbagai keraguan tentang kesahihannya. Ada juga kemungkinan bahawa
penceritaan ini dibuat untuk memfitnah keluarga Nabi Suci (saw) pada umumnya
dan Hazrat Aisyah Siddiqa (ra) khususnya. Ini mungkin dilakukan untuk
membuktikan bahawa, walaupun Nabi Suci (saw) telah memerintahkan untuk belajar
setengah iman dari isteri ini, seseorang tidak dapat belajar tentang iman sama
sekali darinya sejak dia menikah dengan Nabi Suci (saw) pada usia muda ketika
dia masih dulu bermain dengan gadis-gadis lain dan dengan anak patung dan Nabi
Suci (saw) wafat ketika dia masih kecil.
“Selain itu, terdapat
percanggahan dalam riwayat Sahih Bukhari mengenai nikah Hazrat Aisha (ra).
Dalam salah satu riwayat, Hazrat Aisha (ra) menyatakan bahawa Nabi Suci (saw) menikahinya
tiga tahun setelah kematian Hazrat Khadija (ra), sementara dalam riwayat lain
ditulis bahawa Hazrat Khadija (ra) meninggal tiga tahun sebelum penghijrahan Nabi
Suci (saw) ke Madinah dan bahawa dia kemudian menunggu selama dua tahun atau
hampir dengan tempoh ini sebelum melakukan nikah dengan Hazrat Aisha (ra).
“Oleh itu, walaupun para
pengumpul ahadith telah melaksanakan tugas mereka dengan sangat hati-hati,
masih ada aspek kesalahan, keraguan dan kecurigaan kerana kira-kira 100 hingga
150 tahun setelah Nabi Suci (saw) itu, ahadith mulai disusun ketika umat Islam terbahagi
kepada beberapa mazhab dan pelbagai jenis perselisihan telah berkembang di
antara mereka.
“Oleh itu, selain
reformasi dan penyelesaian masalah lain, Hakam dan Adl [hakim dan penimbang
tara] pada zaman ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah
menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan cara yang paling baik.
“Huzoor (as) bersabda:
‘Walaupun kita
berpandangan paling sopan terhadap ahadith, tetapi bagaimana kita dapat terima
hadis yang bertentangan dengan Al-Quran yang mulia atau bertentangan dengan
kehormatan Nabi Suci (saw)? Itu adalah masa untuk mengumpulkan dan menyusun
ahad dan walaupun orang-orang itu mengumpulkan ahadith setelah banyak diteliti,
mereka tidak dapat mengambil perhatian sepenuhnya dan mutlak dalam hal ini. Itu
adalah masa untuk mengumpulkan, tetapi sekarang adalah masa untuk dikaji,
diteliti dan direnungkan.’ (Malfuzat, Jilid 9, Jilid 9, hlm. 471-472 [edisi
1984])
“Jika kita menganalisis
masalah zaman Hazrat Aisha (ra) dari sudut lain, kita belajar dari buku-buku
sejarah dan sirah bahawa keempat-empat anak-anak Hazrat Abu Bakar Siddiq (ra) (iaitu
Hazrat Abdullah (ra), Hazrat Asmaa (ra), Hazrat Abdur Rahman (ra) dan Hazrat
Aisha (ra) adalah dilahirkan sebelum Nabi Suci (saw) ditugaskan secara rasmi
oleh Tuhan. Hazrat Aisha (ra) juga termasuk dalam daftar umat Islam awal yang
disusun oleh para penulis biografi. Bagaimana mungkin nama Hazrat Aisha (ra)
termasuk dalam daftar umat Islam awal jika dia dilahirkan pada tahun kelima
setelah penugasan rasmi Nabi Suci (saw)?
“Sejarawan telah menulis
bahawa Hazrat Asmaa (ra) berusia 10 tahun lebih tua daripada Hazrat Aisha (ra)
dan bahawa pada saat Hijrah, Hazrat Asmaa berusia 27 tahun. Menurut ini, Hazrat
Aisha (ra) akan dilahirkan pada tahun keempat sebelum penugasan rasmi Nabi
Suci. Dan jika kita menganggap bahawa nikahnya berlaku sebelum Hijrah, maka dia
akan berusia 14 tahun pada waktu itu.
“Ada riwayat dalam Sahih
Bukhari mengenai Perang Uhud, yang dilancarkan pada tahun 2 H. Menurut
riwayatnya, Hazrat Aisyah binti Abu Bakr (ra) dan Hazrat Umm Sulaim (ra)
biasanya mengisi kulit perairan dan membawanya kepada orang-orang untuk memberi
mereka air. Sekiranya Hazrat Aisha (ra) semuda gadis kecil, lalu bagaimana dia
dapat berlari di medan perang dengan membawa kulit berisi air di punggungnya
untuk membawa mereka yang cedera? Bagaimana dia dapat melaksanakan tugas ini?
“Oleh itu, ini juga
membuktikan bahwa pada 2 Hijrah dia sudah cukup tua untuk dapat melakukan tugas
berat di medan perang.
“Fakta ini juga tercatat
dalam buku-buku sejarah bahwa sebelum menikah dengan Nabi Suci (saw), Hazrat
Aisha (ra) bertunangan dengan Jubair ibn Mut'im. Pertunangannya pada masa itu
juga memberitahu bahawa dia belum berusia enam tahun. Hal ini terutama
disebabkan oleh kenyataan bahwa ketika para Nabi Suci (saw) meminta Hazrat Abu
Bakar (ra)untuk menikahi Hazrat Aisyah (ra), [sebelum itu] Hazrat Abu Bakar
(ra) telah meminta Jubair ibn Mut‘im untuk rukhsati Hazrat Aisha (ra). Ketika
dia menerima penolakan daripadanya, pertunangan itu dibatalkan. Ketika itulah
nikah dengan Nabi Suci (saw) berlangsung. Hazrat Abu Bakar Siddiq (ra) meminta
Jubair ibn Mut‘im untuk rukhsati membuktikan bahawa Hazrat Aisha (ra) sama
sekali tidak berumur enam tahun pada waktu itu. Bahkan pada masa itu, dia telah
mencapai usia perkahwinan.
Kesimpulan yang dicapai
oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra) setelah dengan hati-hati menganalisis
kisah-kisah mengenai usia Hazrat Aisha (ra) dengan cara ilmiahnya, adalah
bahawa usianya pada saat pernikahannya adalah 13 hingga 14 tahun. Itu
betul-betul perkiraan usianya. Oleh itu, usia Hazrat Aisha (ra) pada masa
wafatnya nabi adalah 21 hingga 22 tahun, yang merupakan usia yang paling baik
untuk menyelesaikan pemerolehan pengetahuan agama dan untuk menyebarkannya
lebih jauh kepada orang lain.
“Hakam dan Adl pada zaman
ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, telah menolak sepenuhnya
riwayat-riwayat yang menyatakan usia Hazrat Aisha (ra) sebagai sembilan tahun
pada saat dia menikah dengan Nabi Suci (saw). Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan, sambil menjawab tuduhan yang dikemukakan oleh
Fath-e-Masih, seorang imam Kristian dan penentang Islam, mengatakan:
‘Anda telah menulis
tentang pernikahan rasmi Hazrat Aisha Siddiqa (ra) yang telah berlangsung pada
usia sembilan tahun. Pertama, tidak terbukti bahawa Nabi Suci sendiri pernah
menyebut “sembilan tahun”. Tidak ada wahyu mengenai hal itu, dan juga usia
sembilan tahun dibuktikan secara pasti oleh kisah-kisah yang disebarkan secara
massal [akhbar mutawatirah]. Itu baru diambil dari seorang perawi.’ (Nur-ul-Quran
No. 2, Ruhani Khazain, Jilid 9, hlm. 377)
“Begitu juga, pada
kesempatan lain, Huzoor (as) bersabda:
“Hazrat Aisyah (ra) yang
berusia sembilan tahun hanya disebutkan dalam ucapan yang tidak berasas sama
sekali. Itu tidak dibuktikan dengan hadis, maupun Al-Quran.” (Arya Dharam,
Ruhani Khazain, Jilid 10, hlm. 64)
“Singkatnya, semua
riwayat seperti itu yang menyebut tentang Hazrat Aisha (ra) yang berusia
sembilan tahun pada masa perkahwinannya harus ditinjau dan diteliti lebih
lanjut. Sama ada perawi telah melakukan kesalahan yang tidak disengajakan atau
perawi yang datang kemudiannya telah memberi campur tangan kepada mereka.
“Sebuah kajian mendalam
mengenai buku-buku sejarah dan sirah dengan jelas menunjukkan bahwa Hazrat
Aisha (ra) adalah usia yang sesuai dan paling sesuai pada masa perkahwinannya;
usia di mana kebiasaan bagi orang Quraisy untuk mengahwini anak lelaki dan anak
perempuan mereka. Perkahwinan ini bukan merupakan pengecualian khusus atau
patut diperhatikan dari norma masyarakat Arab pada masa itu, dan juga tidak
menjadi objek terancam dalam bentuk dan bentuk apa pun bahkan kepada
orang-orang munafik atau orang-orang kafir bahawa mereka boleh mengemukakan
tuduhan terhadapnya, membuat komen kasar tentangnya atau bahkan terkejut
dengannya.”
Bagaimana seseorang harus
mengikuti imam yang memimpin Solat sambil duduk?
Sekiranya seorang imam
dipaksa untuk memimpin solat ketika duduk, bagaimana mereka yang mengikutinya
boleh solat? Masalah ini dibangkitkan di hadapan Huzoor (atba), yang memberikan
panduan berikut:
“Kami mendapati sunnah
dan praktik Nabi Suci (saw) mengenai masalah ini dijelaskan dengan jelas dalam
ahadith. Oleh itu, hal itu disebutkan dalam hadis Sahih al-Bukhari, yang
dilaporkan oleh Hazrat Aisha (ra) dan Hazrat Anas (ra), bahawa pada tahun-tahun
awal misi kenabiannya, Nabi Suci pernah jatuh dari kuda. Oleh itu, dia memimpin
Solat sambil duduk. Ketika Nabi Suci (saw) menyedari bahawa para Sahabat hendak
solat di belakangnya sambil berdiri seperti biasa, dia menunjukkan kepada
mereka bahawa mereka harus duduk. Setelah menunaikan solat, Nabi Suci (saw)menyapa
mereka dan mengatakan bahawa seorang imam dilantik supaya dia dapat diikuti.
Oleh itu, mereka harus solat dengan cara yang sama seperti yang dilakukan oleh
imam.
“Namun, selama penyakit
terakhir Nabi Suci, setelah itu dia meninggal, dia telah memerintahkan Hazrat
Abu Bakar untuk memimpin solat. Kemudian, ketika dia agak pulih, dia pergi
untuk mengucapkan Solat berjemaah dan mempersembahkannya sambil duduk di
sebelah kiri Hazrat Abu Bakar (yang sedang berdiri).
“Hazrat Aisha (ra)
menyatakan bahawa pada saat itu, Nabi Suci (saw) memimpin Hazrat Abu Bakar yang
memimpin orang-orang yang lain dalam solat.
Kenyataannya adalah
bahawa orang-orang juga mengikuti Nabi Suci (saw); namun, kerana Nabi Suci (saw)
tidak dapat mengucapkan takbir dll dengan lantang kerana sakitnya, Hazrat Abu
Bakr (ra) menyampaikan suara Nabi Suci (saw) kepada orang-orang sebagai
mukabbir.
“Sangat penting
diperhatikan di sini bahawa Nabi Suci (saw) duduk di sebelah kiri Hazrat Abu
Bakr (ra) menunjukkan bahawa Nabi Suci adalah imam Solat itu kerana imam selalu
berada di sebelah kiri dan yang mengikutinya, di sebelah kanan.
“Kami juga menemukan
praktik Nabi Suci (saw) dalam hal ini. Oleh itu, ketika Nabi Suci (saw) sedang
menunaikan solat Tahajud, Hazrat Ibn Abbas (ra) datang dan berdiri di sebelah
kirinya. Nabi Suci (saw) memegang kepalanya dan menggerakkannya ke kanan.
“Hazrat Imam Bukhari (rh)
telah meniru pepatah gurunya, al-Humaidi, dalam hal ini, yang menyatakan bahwa
perintah awal Nabi Suci (saw) adalah bahawa ketika seorang imam bersolat sambil
duduk, mereka yang mengikutinya harus melakukan hal yang sama. Namun, kemudian,
Nabi Suci (saw) memimpin solat sambil duduk dan para sahabat yang mengikutinya,
solat sambil berdiri. Nabi Suci (saw) tidak menyuruh mereka duduk. Satu
preseden yang mengikat dibentuk berdasarkan amalan terakhir Nabi Suci (saw) dan
praktik terakhirnya adalah bahawa ketika seorang imam dipaksa untuk berdoa
sambil duduk, mereka yang mengikutinya harus berdoa sambil berdiri seperti
biasa.
“Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
pernah menyatakan dalam hal ini:
‘Oleh kerana saya
menderita sakit yang berkaitan dengan gout, saya tidak dapat
menyampaikan khutbah ketika berdiri. Demikian juga, saya tidak dapat memimpin Solat
ketika berdiri. Nabi Suci (saw) pada mulanya memerintahkan bahawa jika seorang
imam tidak dapat memimpin Solat ketika berdiri, maka mereka yang mengikutinya
juga harus solat sambil duduk. Namun, dia kemudian mengubah arahan ini di bawah
perintah Tuhan Yang Maha Esa dan mengatakan bahawa jika seorang imam dipaksa
untuk solat ketika duduk, mereka yang mengikutinya tidak boleh duduk dan harus mendirikan
Solat sambil berdiri seperti biasa. Oleh itu, kerana saya tidak dapat memimpin
solat ketika berdiri, saya akan memimpinnya duduk. Anda harus solat berdiri.’(Al
Fazl, Lahore, 3 Julai 1951, hlm.3)
“Oleh itu, jika seorang
imam terpaksa solat sambil duduk, mereka yang mengikutinya harus solat sambil
berdiri seperti biasa.”
Adakah wanita wajib
menghadiri solat berjemaah di masjid?
Seseorang menulis kepada
Huzoor (atba) bahawa dalam ulasannya mengenai Sahih Bukhari, Hazrat Syed Zainul
Abidin Waliullah Shah (ra) telah menyatakan bahawa wanita wajib menghadiri
solat berjemaah di masjid seperti lelaki. Mereka meminta Huzoor (atba) menarik
perhatian wanita ke arah ini.
Dalam surat bertarikh 26
November 2018, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Kesimpulan yang dibuat
oleh Hazrat Syed Zainul Abidin Waliullah Shah (ra) dari ayat وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ
Surah Al-Ahzab dalam tafsirnya - iaitu bahawa wanita wajib menghadiri solat
berjemaah di masjid seperti lelaki - berdasarkan peribadinya membaca, yang
bertentangan dengan praktik yang berterusan dan meluas selama 1.400 tahun,
hadits Nabi Suci (saw) dan tafsiran dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan dan juga Khulafa-nya. Oleh itu, ia tidak betul.
“Tidak ada keraguan
bahawa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
telah menafsirkan istilah ‘iqamatus-Solat’ atau ‘pemeliharaan Solat dengan
berbagai cara dan salah satu tafsiran tersebut adalah ‘memperhatikan Solat
secara berjemaah di masjid’. Walau bagaimanapun, tafsiran ini hanya berlaku
untuk lelaki.
“Bagi wanita, “iqamatus-Solat”
atau “qiyam-e-Namaz” bermaksud memperhatikan solat lima waktu di rumah sambil
dengan tekun memenuhi semua syarat lain. Akan tetapi, jika seorang wanita ingin
bersolat di masjid, maka Islam tidak melarangnya untuk melakukannya kerana
wanita juga sering bersolat di masjid. Meskipun demikian, Nabi Suci (saw) lebih
suka wanita mengucapkan Solat di rumah. Oleh itu, diriwayatkan oleh Hazrat
Abdullah (ra) ibn Mas‘ud bahawa Nabi Suci (saw) bersabda:
صَلَاةُ
الْمَرْأَةِ فِي بَيْتِهَا أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهَا فِي حُجْرَتِهَا وَصَلَاتُهَا
فِي مَخْدَعِهَا أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهَا فِي بَيْتِهَا
“Lebih baik bagi seorang
wanita untuk bersolat di rumahnya daripada di halamannya, dan lebih baik
baginya untuk bersolat di kamar peribadinya daripada di rumahnya.” (Sunan Abi
Daud, Kitab al-Salat)
“Begitu juga, hal ini
dilaporkan oleh Ummul Momineen, Hazrat Aisha (ra), dalam riwayat lain:
لَوْ
أَدْرَكَ رَسُوْلُ اللّٰهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ
لَمَنَعَهُنَّ كَمَا مُنِعَتْ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ
‘Sekiranya para utusan
Allah mengetahui tentang praktik yang mulai diikuti oleh wanita [sekarang], dia
akan melarang mereka pergi ke masjid seperti yang dilarang oleh wanita Bani
Israel.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Azan)
“Oleh itu, jelas dari
ahadith bahawa lebih baik dan lebih berjasa bagi wanita untuk berdoa di rumah.
Bahkan dikatakan bahawa dia harus menghindari solat di halaman rumah atau
kawasan rumah yang terbuka di mana terdapat aliran orang yang berterusan. Dengan
kata lain, lebih baik baginya bersolat di kamarnya daripada halaman terbuka,
apalagi memerintahkannya pergi ke masjid untuk bersolat. Oleh itu, pastinya
lebih baik bagi wanita untuk bersolat di rumah dan tidak wajib bagi mereka
untuk pergi ke masjid untuk bersolat.
“Oleh kerana wanita biasa
berdoa di belakang lelaki pada masa itu dan lelaki biasa berdiri di depan dan
mereka tidak mempunyai kemudahan partisi seperti yang mereka lakukan sekarang,
ada kemungkinan lelaki melihat mereka ketika masuk atau keluar. Oleh itu,
mereka diarahkan untuk bersolat di rumah.
“Beberapa ahadith yang
berkaitan dengan senario seperti itu khusus untuk keadaan tersebut, tetapi
bahkan hari ini, lebih baik bagi wanita untuk bersolat di rumah daripada pergi
ke masjid kerana ahadith yang disebutkan di atas jelas menyokong pandangan
bahawa wanita harus solat di rumah.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, London)
Comments
Post a Comment