7 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
22
Januari 2021
Al-Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Falsafah Hukuman Islam
Huzoor (atba) dikirimkan
kutipan dari Perjanjian yang dijanjikan di mana dia menyatakan, “Ada perintah
yang jelas dalam Al-Quran untuk mengamputasi tangan pencuri dan melemparkan
penzina”.
Huzoor (atba) kemudian
ditanya bahawa sementara yang pertama disebutkan dalam Al-Quran, tidak ada
sebutan untuk mencabul seorang penzina dalam salah satu ayat. Huzoor (atba) diminta
bimbingan mengenai perkara itu.
Huzoor (atba), dalam
surat bertarikh 15 Oktober 2018, memberikan jawapan berikut:
“Secara amnya ada dua
aspek hukuman Islam: hukuman berat dan hukuman yang relatif sederhana. Tujuan
utama hukuman ini adalah untuk mencegah kejahatan dan berfungsi sebagai nasihat
bagi orang lain.
“Oleh itu, kita melihat
bahawa pada masa Nabi Suci (saw) dan Khulafa-e-Rashideen, tidak semua jenis
pencuri dihukum dengan amputasi tangan mereka. Hukuman ini, misalnya, tidak
pernah dikenakan untuk pencurian makanan dan minuman. Namun, jika pencuri,
sambil merampas barang kemas wanita, mencederakan tangan atau telinganya atau
menyebabkan kecederaan pada bahagian badannya sehingga dia menjadi cacat, maka
pencuri tersebut dihukum sesuai dengan kejahatan. Ini juga merangkumi hukuman
amputasi tangan.
“Begitu juga, jika
perzinahan atau percabulan dilakukan dengan persetujuan bersama dan terbukti
dengan kaedah penyaksian Islam, maka pihak-pihak yang bersangkutan dihukum
seratus kali sebatan. Namun, dalam hal pemerkosaan, yang sangat biadab, atau
jika seorang perogol telah melakukan perbuatan keji ini dengan mendera
anak-anak kecil, maka hukuman bagi orang seperti itu tidak boleh hanya seratus cambukan.
Penzina atau perogol seperti itu kemudiannya boleh dijatuhkan hukuman yang
melampau seperti membunuh dan direjam mengikut ajaran yang disebutkan dalam
Surah Al-Maidah, 5:34 dan Surah Al-Ahzab, 33: 61-63 Al-Quran suci. Namun, hak
untuk menjatuhkan hukuman ini diberikan kepada kerajaan yang berkuasa pada masa
itu. Ajaran ini hanya memberi mereka pilihan secara umum.
“Oleh karena itu,
berdasarkan ayat-ayat Al-Quran ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
juga telah menyatakan bahawa hukuman yang disebutkan dalam Al-Quran untuk
penzina atau perogol seperti itu direjam.”
Keuntungan melalui akaun
bank di Pakistan
Huzoor (atba) ditanya
mengenai penggunaan peribadi keuntungan yang diperoleh melalui penyimpanan wang
di bank-bank di Pakistan.
Hazrat Mirza Masroor
Ahmad, Khalifatul Masih V (atba)
Dalam surat bertarikh 26
November 2018, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Bank di Pakistan
biasanya menerima deposit berdasarkan metode PLS, yang merupakan sistem
perbankan partisipatif berdasarkan pembagian untung dan rugi. Segala kekayaan
yang diperoleh dengan memasukkan wang ke dalam sistem sedemikian tidak termasuk
dalam kategori faedah.
“Begitu juga, keuntungan
yang diperoleh melalui wang yang disimpan di bank milik negara tidak dianggap
bunga kerana mereka melaburkan modal mereka pada projek dermawan, akibatnya
berbagai skema dirancang untuk kepentingan rakyat negara ini, ekonomi tumbuh
dan peluang pekerjaan dijana. Oleh itu, keuntungan dari bank tersebut dapat
digunakan untuk keperluan peribadi.
“Mengenai bunga, Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanji telah menetapkannya sebagai berikut: seseorang
meminjamkan wang kepada orang lain semata-mata untuk kepentingan mereka sendiri
sementara menentukan pembayaran pinjaman sebagai bunga. Apabila syarat-syarat
ini berlaku, maka ia dianggap sebagai kepentingan.
“Islam melarang faedah
yang memanfaatkan ketidakberdayaan orang miskin dengan menetapkan sejumlah
bunga terlebih dahulu ketika memberi pinjaman kepada mereka, sehingga kemudian
membebani orang miskin dengan faedah dan meletakkan mereka dalam rantai hutang
dan bunga yang tidak pernah habis. Namun, pada masa sekarang, jika seseorang
tidak mampu membayar balik pinjaman dan terpaksa mengajukan kebankrapan, maka
hutang tersebut dapat dilunaskan.
“Inilah sebabnya mengapa
Hakam dan Adl pada zaman itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
mengatakan,” Sekarang, kebanyakan perkara seperti ini di negara ini telah
terbalik. Setiap perdagangan mempunyai satu atau dua aspek berdasarkan minat.
Inilah sebabnya mengapa ijtihad baru diperlukan di era ini.
“Berdasarkan petunjuk
dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan ini, Jamaat Ahmadiyah Muslim
terus menyelidiki dan meneliti berbagai masalah dalam hal ini setiap kali
timbul dan bahkan saat ini, penelitian lebih lanjut sedang dilakukan mengenai
hal ini.”
Nama orang dalam buku
Jamaat yang keluar dari Jamaat
Huzoor (atba) ditanya
mengenai edisi revisi Fatawa Masih-e-Maud (as) dan dicadangkan agar nama
penerbit asalnya, Fakhruddin Multani Sahib, dan kata pengantarnya harus
dikeluarkan dari edisi yang disemak semula kerana dia kemudian meninggalkan
Jamaat.
Dalam sepucuk surat,
bertarikh 26 November 2018, Huzoor (atba) memberikan jawapan yang indah, paling
sesuai dengan nilai dan tradisi Jamaat dan berkata:
“Buku ini memuatkan fatwa
[suntingan] dari Fatawa Masih-e-Maud (as) dan disusun oleh Fakhruddin Multani
Sahib pada tahun 1935. Buku ini digunakan dalam buku Jamaat untuk waktu yang
lama tetapi terdapat banyak kesalahan dalam pengaturan huruf dan kutipan. Oleh
itu, kesalahan yang berkaitan dengan komposisi dan petikan telah diperbetulkan
dalam edisi baru ini.
“Namun, oleh kerana
penerbit dan pengarang asli buku ini adalah Fakhruddin Multani Sahib, jika kita
membuang namanya dan kata pengantarnya dari edisi baru ini, itu tidak betul.
Walaupun beberapa teman dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah
memisahkan diri dari Jamaat setelah kematiannya kerana kelalaian mereka, mereka
telah mengkhidmati Jamaat dalam berbagai tugas pada masa diberkati Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.
“Oleh itu, nama mereka
dimasukkan dalam sejarah tertulis Ahmadiyah. Mengenai cadangan anda bahawa kami
harus menghapus nama semua individu dan perkhidmatan mereka dari sejarah
Ahmadiyah, ini bertentangan dengan etika dan tradisi Jamaat.
“Dengan rahmat Allah,
Jamaat sekarang telah menerbitkan sebuah buku berjudul Fiqhul Masih, yang
memuat lebih banyak panduan dan perintah dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan daripada Fatawa Masih-e-Maud (as).”
Penyingkapan Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengenai Bengal
Semasa mulaqat di alam maya
para mubaligh Bangladesh dengan Huzoor (atba) pada 8 November 2020, seorang
mubaligh meminta Huzoor (atba) untuk menjelaskan beberapa wahyu berikut dari Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan bahawa orang-orang Bengal akan
dihibur dan tenang:
پہلے بنگالہ کی نسبت جو کچھ حکم جاری کیا گیا تھا
اب اُن کی دلجوئی ہوگی
“Mengenai perintah yang
dikeluarkan mengenai Bengal, mereka sekarang akan diberi penghiburan.”
Huzoor (atba) menjawab:
“Keselesaan dan kepastian
telah diberikan kepada rakyat Bengal selama 130 tahun sekarang, tetapi sekarang
rakyat Bangladesh harus melakukan sesuatu dan membuktikan diri mereka sehingga
mereka dapat diberikan penghiburan dan ketenangan ini. Layan dan tunjukkan ini
melalui tindakan anda. Tingkatkan tahap kebenaran dalam diri anda, tingkatkan
semangat anda untuk melayani iman dan kemudian tunjukkan ini melalui tindakan
anda. Berusaha melakukan transformasi di dalam negara.
“Bagi pembangkang,
ingatlah bahawa pembangkang bertindak seperti baja dan biji. Jamaat
diperkenalkan kepada orang-orang lebih-lebih lagi [melalui penentangan].
Semakin banyak orang-orang Ahmadi dianiaya, semakin banyak Jamaat diperkenalkan
kepada orang-orang. Orang-orang Ahmadi diserang dan dianiaya di Pakistan, yang
menyebabkan lebih banyak pendedahan mengenai Jamaat di dunia luar dan bahkan di
dalam Pakistan.
“Pada mulanya, Jamaat
menghadapi tentangan di kota-kota Pakistan dan orang-orang di kota-kota
tersebut mengenal Ahmadiyah, tetapi sekarang ada penentangan di desa-desa dan
daerah-daerah yang lebih kecil sehingga semua orang mengenal dengan Ahmadiyah.
“Sebagai hasil dari
pendedahan ini, dunia luar juga belajar tentang Ahmadiyah dan ada orang-orang
dengan sikap saleh dan baik di Pakistan yang juga mengembangkan kesedaran
bahawa mereka harus melakukan penyelidikan mereka sendiri untuk mengetahui
tentang apa yang Jamaat Ahmadiyah Muslim sebenarnya adalah; apa pandangan kita
mengenai Islam; apa kaitan kita dengan Islam; apa yang kita percayai mengenai
kedudukan Nabi Suci dan bagaimana kita menafsirkan dan memahami Firman Tuhan.
Apabila mereka melakukan penyelidikan, mereka mendapat kesempatan untuk
mendekati Jamaat kerana minat dan rasa ingin tahu mereka sendiri. Jadi,
penentangan ini berfungsi sebagai baja untuk anda dan anda harus berusaha
memanfaatkannya.
“Apabila anda akan
mempersembahkan pengorbanan, maka Anda pasti akan dihibur dan diberi jaminan.
Dan dengan rahmat Allah, kamu telah mempersembahkan korban; bom telah meletup
di masjid anda; salah seorang mubaligh kami kehilangan satu kakinya dan
orang-orang cedera atau mati syahid. Kejadian seperti itu berlaku dari semasa
ke semasa dan saya terus berdoa kepada Allah yang Maha Agung agar keadaan
bertambah baik dan saya tetap prihatin untuk kesejahteraan semua orang.
“Namun, bersama dengan
semua ini, untuk mendapatkan keselesaan dan kepastian, Anda juga harus berusaha
dalam hal ini. Oleh itu, setiap murabbi dan mu’allim harus berjanji bahawa dia
akan menghabiskan hari-harinya sambil menanamkan ketakutan kepada Allah dan
menghabiskan malam-malamnya dengan taqwa dan menunaikan tanggungjawab yang
diamanahkan kepadanya untuk menyebarkan pesan Ahmadiyah di setiap pelosok
negara dengan penuh semangat dan kesungguhan.
“Yang paling penting,
anda mesti menunjukkan contoh praktikal anda sendiri sebagai teladan. Anda
mesti menanamkan kualiti kepuasan dan apa sahaja sumber dan kemudahan yang
disediakan oleh Jamaat, anda mesti mendapat manfaat maksimum dari mereka dan
menganggapnya cukup dan berlimpah. Anda mesti terus meningkatkan taraf
pengorbanan anda. Anda mesti terus mengeratkan hubungan anda dengan Allah Yang
Maha Tinggi. Anda mesti bangun pada waktu malam untuk berdoa.
“Adalah kewajiban setiap
murabbi dan mua’llim untuk menunaikan solat Tahajud sekurang-kurangnya satu
jam. Renungkan keadaan anda dan tanyakan pada diri anda sama ada anda
menunaikan solat Tahajud selama satu jam. Adakah anda bangun pada waktu malam
dan menawarkan nawafil dan menangis dengan sungguh-sungguh di hadapan Allah
yang Maha Tinggi dan berdoa agar Dia memberi kemudahan kepada Jamaat dan
memberi anda sarana untuk kemajuannya?
“Juga, biasakan untuk
belajar dan merenungkan Al-Quran. Anda tidak akan mendapat faedah dengan hanya
membaca beberapa karangan siap topik; sebaliknya, anda mesti memperluas ruang
lingkup pengetahuan anda sebanyak mungkin. Ini adalah perkara yang sangat
berguna untuk anda di masa hadapan, insya-Allah, dan anda akan dapat
menggunakannya untuk faedah anda semasa berdebat dengan para sarjana lain dan
juga memberi maklumat kepada masyarakat umum.
“Mungkin para cendekiawan
non-Ahmadi telah mempelajari lebih banyak buku fikih Islam, tafsir Al-Quran dan
ahadith dibandingkan dengan anda dan juga dapat memetiknya kepada yang lain.
“Namun, kamulah yang
harus menjelaskan kebenaran yang sebenarnya yang telah diajarkan kepada kita
pada zaman ini oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, yang merupakan
Hakam dan Adl. Ini adalah pemahamannya tentang perundangan Islam, tafsirnya
mengenai Al-Quran dan tafsirannya tentang ahadith yang harus kita bangunkan di
dunia ini dan memberitahu orang lain mengenainya.
“Untuk ini, anda perlu
berusaha, memperluas ruang lingkup pengetahuan anda dan kemudian meminta
pertolongan dari Allah Yang Mahatinggi. Mohon pertolongan dari Allah yang Maha
Agung untuk memperluas ruang lingkup pengetahuan anda dan juga untuk kemajuan
rohani anda. Juga, mintalah pertolongan dari Allah yang Maha Agung untuk
menyebarkan mesej Jamaat Ahmadiyah Muslim di negara anda. Juga mintalah
pertolongan dari Allah yang Maha Agung agar Dia dapat menghilangkan penentangan
dan permusuhan yang kamu hadapi. Mohon pertolongan dari Allah yang Maha Agung
untuk menyelamatkan negerimu dari kemurkaan dan azab-Nya.
“Jadi ada banyak jenis
permohonan yang harus dikemukakan seseorang. Anda harus memakbulkan doa-doa ini
dengan penuh semangat, kesungguhan dan ketekunan yang tinggi dan kemudian anda
akan melihat sendiri perubahan revolusi yang anda lakukan di Bangladesh. Dan
walaupun anda juga harus menanggung kesusahan dan kesulitan dalam hal ini,
Allah Yang Maha Esa kemudian akan mengatakan bahawa mereka telah menanggung
cukup banyak kesulitan, ‘Sekarang menghibur dan menenangkan mereka.’ Hanya
setelah ini anda akan diberi penghiburan dan ketenangan.”
Tabligh kepada orang
bukan Islam yang tidak peduli dengan Islam
Dalam mulaqat yang sama
dengan Huzoor (atba), bertarikh 8 November 2020, seorang mubaligh lain bertanya
kepada Huzoor (atba) bagaimana berdakwah kepada orang-orang yang mengaku
beragama Islam, namun mereka tidak mempunyai kaitan dengan Islam.
Huzoor (atba) menjawabnya
dengan yang berikut:
“Anda harus memberitahu
mereka bahawa, terlepas dari apakah mereka menerima pesan Ahmadiyah atau tidak,
mereka tetap mengaku sebagai Muslim dan itu adalah perintah Allah dan
Utusan-Nya bahawa mereka harus dapat membaca Al-Quran yang diturunkan oleh
Allah Yang Maha Esa. kepada kami dan mereka harus belajar bagaimana menunaikan
solat lima waktu setiap hari; mereka harus mempercayai rukun Islam dan juga
mematuhinya.
Hazrat Khalifatul Masih (atba)
memimpin doa selama wakaf Bangladesh dan mulaqat mubaligh, 8 November 2020
“Jelaskan kepada mereka
bahawa mereka adalah Muslim, oleh karena itu kepercayaan mereka kepada Utusan
Allah hanya dapat lengkap ketika mereka bertindak sesuai dengan sunnahnya.
Beritahu mereka bagaimana membaca Al-Quran, yang merupakan syariat yang telah
diturunkan oleh Allah Yang Maha Esa. Sekiranya mereka tidak tahu membaca
Al-Quran dan mereka perlu mempelajarinya, maka anda harus memberitahu mereka
bahawa kami bersedia mengajar anda. Selanjutnya, ajarkan kepada mereka apa yang
telah dikatakan oleh Allah dan Rasul-Nya dan juga mengajar mereka bagaimana
membaca Al-Quran.
“Pada tahap ini, tidak
perlu meminta mereka untuk menjadi Ahmadi terlebih dahulu kerana ketika mereka
belajar tentang ajaran Islam, mereka sendiri akan mengambil langkah
selanjutnya. Mereka akan mengatakan bahawa ulama mereka sendiri tidak mengajar
mereka apa-apa, melainkan anda adalah orang yang mengajar kita. Jadi, mereka
ingin mengetahui lebih banyak mengenai kami. Oleh itu, dengan cara ini,
interaksi anda dengan mereka akan bermula dan jalan tabligh juga akan dibuka.
Anda juga harus mendoakan mereka. Dinyatakan mengenai zaman ini bahawa hanya
nama Islam yang akan tersisa.
رہا دین باقی نہ اسلام باقی
اک اسلام کا رہ گیا نام باقی
‘Yang tinggal tidak iman,
atau Islam; Yang tinggal hanyalah nama Islam.’
“Oleh sebab itulah,
kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Mahdi dilakukan untuk
sekali lagi mendekatkan orang-orang kepada Allah Yang Maha Tinggi dan menarik
perhatian mereka untuk memenuhi hak-hak satu sama lain.
“Orang-orang telah
melupakan prinsip-prinsip asas ini dan inilah alasan untuk munculnya Hazrat Masihi
Mau’ud (as) yang Dijanjikan di zaman
ini. Inilah misi Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan juga tugas
mereka yang mengikuti Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Ini juga
menjadi kewajiban bagi mereka yang telah melakukan kajian mendalam tentang Iman
dan telah memajukan diri untuk melayani Islam untuk menyebarkan mesej dan
melatih orang lain secara moral. Ini berkaitan dengan anda semua. Oleh itu,
sampaikan kepada mereka ajaran dan mesej Islam dan jelaskan kepada mereka apa
itu iman yang sebenarnya.
“Ini tepat sesuai dengan
ramalan Nabi Suci (saw) yang berkaitan dengan tanda-tanda era di mana
kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan akan terjadi, di mana Nabi
Suci (saw) menyatakan bahwa orang hanya akan memiliki gelar sebagai Muslim
tetapi akan benar-benar mengabaikan ajarannya. Mereka secara lisan menyatakan, ‘Tidak
ada Tuhan kecuali Allah ...’ namun mereka tidak memahami apa maksudnya. Mereka
menyatakan, “... dan Muhammad (saw) adalah Rasulullah”; namun, mereka tidak
mengetahui teladan dan perwatakan Rasul Allah yang diberkati.
“Oleh itu, adalah tugas
kita untuk memberitahu orang tentang perkara ini. Dan untuk ini, kita perlu
melakukan usaha bersama. Mula-mula kita perlu menjelaskan kepada mereka tentang
ajaran Islam dan kemudian mereka secara automatik akan belajar mengenai
Ahmadiyah. Oleh itu, jika mereka melupakan ajaran-ajaran iman mereka dan Islam
hanya menjadi tajuk bagi mereka, maka ini sebenarnya memenuhi apa yang telah
dinubuwahkan oleh Allah Yang Maha Tinggi dan Rasul-Nya.
“Orang-orang ini hanya
mengikuti ulama mereka, yang tidak mengajarkan kepada mereka selain daripada
menyakiti orang-orang Ahmadi dengan mencederakan mereka, meragut nyawa mereka,
memusnahkan masjid mereka dan merosakkan harta benda mereka. Ini semua yang
dapat mereka lakukan; apa lagi yang mereka ada? Namun, sebagai tindak balas,
kita harus menjelaskan kepada mereka dengan kasih dan sayang. Inilah yang telah
diajarkan oleh Allah Yang Mahatinggi kepada kita bahawa jika kita bertindak
dengan kasih dan sayang, mereka akan menjadi seperti sahabat kita.”
Pengalaman Huzoor
dipenjarakan di jalan Allah
Seorang mubaligh lain
bertanya kepada Huzoor (atba) dalam mulaqat yang sama mengenai pengalamannya
sebagai tawanan di jalan Tuhan Yang Maha Esa (aseer-e-rah-e-Maula).
Huzoor (atba) menjawab
dengan yang berikut:
“Apa yang boleh saya
katakan? Saya bahkan tidak menyedari betapa cepatnya hari-hari saya berlalu
semasa saya dipenjarakan di jalan Tuhan. Yang dapat saya saksikan adalah rahmat
Allah.
“Ia adalah musim panas
dan Allah yang Maha Tinggi akan menyebabkan panas berubah menjadi angin yang
sejuk. Kami tetap berada di penjara di belakang penjara, tanpa rasa bimbang
atau tekanan. Di dalam hati saya, saya tahu bahawa hukuman atas tuduhan [palsu]
yang dikenakan terhadap saya adalah hukuman penjara seumur hidup atau hukuman
mati - saya akan menerima salah satu daripada kedua-duanya. Oleh itu, saya
memutuskan bahawa hanya Allah sahaja meminta pertolongan dan memperoleh
keredaan-Nya.
“Saya berfikir bahawa
jika saya akan dijatuhkan hukuman demi Jamaat, maka ini akan menjadi berkat
besar. Namun, Allah Yang Maha Tinggi telah menetapkan sesuatu yang lain dan Dia
mengizinkan saya dibebaskan dari penjara setelah 10 atau 12 hari. Jadi, apa
lagi yang boleh saya katakan? Saya tidak melakukan perkara luar biasa. Saya
tidak buat apa-apa.”
Doa Huzoor untuk Jamaat
dan tanggungjawab kita
Pada akhir mulaqat maya
ini, Amir Jamaat Bangladesh meminta Huzoor (atba) untuk mengucapkan doa khusus
untuk Bangladesh yang dapat membawa perubahan revolusioner.
Sebagai tindak balas,
Huzoor (atba) berkata:
“Mengapa saya hanya
berdoa untuk Bangladesh dan bukan seluruh dunia? Mengapa anda membatasi doa
saya, sedangkan saya berdoa untuk seluruh dunia? Selain itu, Allah Yang Maha
Esa telah menetapkan waktu tertentu untuk segala sesuatu dan ketika waktunya
tiba, insya-Allah, transformasi revolusioner juga akan berlaku.
“Suatu ketika, seseorang
meminta Nabi Suci (saw) untuk mendoakannya sehubungan dengan tugas tertentu. Nabi
Suci (saw) memberitahunya bahawa dia akan mendoakannya dan kemudian dia
memanggilnya kembali untuk memberitahunya bahawa dia harus berdoa juga dan
dengan cara ini, dia harus mendukung doanya untuknya.
“Oleh itu, seperti yang
telah saya jelaskan, Anda juga harus bangun pada waktu malam untuk berdoa.
Setiap murabbi dan mu’allim harus mewajibkan dirinya untuk menunaikan solat
Tahajud. Anda harus bekerja tanpa pamrih. Anda harus menunaikan hak-hak Allah
dan hak umat-Nya. Anda mesti menganggap perkhidmatan untuk iman sebagai rahmat
Allah. Anda tidak boleh mengharapkan ganjaran atau penilaian apa pun untuk
perkhidmatan ini. Sekiranya anda terus berusaha dengan semangat ini, maka Allah
yang Maha Tinggi akan melimpahkan rahmat-Nya kepada anda semua dan anda akan
melihat bahawa Dia akan melakukannya segera, insya-Allah.
“Semoga Allah Yang Maha
Tinggi mengizinkan kamu semua melakukan ini dan semoga Dia mengizinkan kamu
untuk berjaya dalam bidang masing-masing. Amin.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, London)
Comments
Post a Comment