7 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

  

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.     

Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VII Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

22 Januari 2021

Al-Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

 Panduan mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Falsafah Hukuman Islam

Huzoor (atba) dikirimkan kutipan dari Perjanjian yang dijanjikan di mana dia menyatakan, “Ada perintah yang jelas dalam Al-Quran untuk mengamputasi tangan pencuri dan melemparkan penzina”.

Huzoor (atba) kemudian ditanya bahawa sementara yang pertama disebutkan dalam Al-Quran, tidak ada sebutan untuk mencabul seorang penzina dalam salah satu ayat. Huzoor (atba) diminta bimbingan mengenai perkara itu.

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 15 Oktober 2018, memberikan jawapan berikut:

“Secara amnya ada dua aspek hukuman Islam: hukuman berat dan hukuman yang relatif sederhana. Tujuan utama hukuman ini adalah untuk mencegah kejahatan dan berfungsi sebagai nasihat bagi orang lain.

“Oleh itu, kita melihat bahawa pada masa Nabi Suci (saw) dan Khulafa-e-Rashideen, tidak semua jenis pencuri dihukum dengan amputasi tangan mereka. Hukuman ini, misalnya, tidak pernah dikenakan untuk pencurian makanan dan minuman. Namun, jika pencuri, sambil merampas barang kemas wanita, mencederakan tangan atau telinganya atau menyebabkan kecederaan pada bahagian badannya sehingga dia menjadi cacat, maka pencuri tersebut dihukum sesuai dengan kejahatan. Ini juga merangkumi hukuman amputasi tangan.

“Begitu juga, jika perzinahan atau percabulan dilakukan dengan persetujuan bersama dan terbukti dengan kaedah penyaksian Islam, maka pihak-pihak yang bersangkutan dihukum seratus kali sebatan. Namun, dalam hal pemerkosaan, yang sangat biadab, atau jika seorang perogol telah melakukan perbuatan keji ini dengan mendera anak-anak kecil, maka hukuman bagi orang seperti itu tidak boleh hanya seratus cambukan. Penzina atau perogol seperti itu kemudiannya boleh dijatuhkan hukuman yang melampau seperti membunuh dan direjam mengikut ajaran yang disebutkan dalam Surah Al-Maidah, 5:34 dan Surah Al-Ahzab, 33: 61-63 Al-Quran suci. Namun, hak untuk menjatuhkan hukuman ini diberikan kepada kerajaan yang berkuasa pada masa itu. Ajaran ini hanya memberi mereka pilihan secara umum.

“Oleh karena itu, berdasarkan ayat-ayat Al-Quran ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah menyatakan bahawa hukuman yang disebutkan dalam Al-Quran untuk penzina atau perogol seperti itu direjam.”

Keuntungan melalui akaun bank di Pakistan

Huzoor (atba) ditanya mengenai penggunaan peribadi keuntungan yang diperoleh melalui penyimpanan wang di bank-bank di Pakistan.

Hazrat Mirza Masroor Ahmad, Khalifatul Masih V (atba)

Dalam surat bertarikh 26 November 2018, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Bank di Pakistan biasanya menerima deposit berdasarkan metode PLS, yang merupakan sistem perbankan partisipatif berdasarkan pembagian untung dan rugi. Segala kekayaan yang diperoleh dengan memasukkan wang ke dalam sistem sedemikian tidak termasuk dalam kategori faedah.

“Begitu juga, keuntungan yang diperoleh melalui wang yang disimpan di bank milik negara tidak dianggap bunga kerana mereka melaburkan modal mereka pada projek dermawan, akibatnya berbagai skema dirancang untuk kepentingan rakyat negara ini, ekonomi tumbuh dan peluang pekerjaan dijana. Oleh itu, keuntungan dari bank tersebut dapat digunakan untuk keperluan peribadi.

“Mengenai bunga, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanji telah menetapkannya sebagai berikut: seseorang meminjamkan wang kepada orang lain semata-mata untuk kepentingan mereka sendiri sementara menentukan pembayaran pinjaman sebagai bunga. Apabila syarat-syarat ini berlaku, maka ia dianggap sebagai kepentingan.

“Islam melarang faedah yang memanfaatkan ketidakberdayaan orang miskin dengan menetapkan sejumlah bunga terlebih dahulu ketika memberi pinjaman kepada mereka, sehingga kemudian membebani orang miskin dengan faedah dan meletakkan mereka dalam rantai hutang dan bunga yang tidak pernah habis. Namun, pada masa sekarang, jika seseorang tidak mampu membayar balik pinjaman dan terpaksa mengajukan kebankrapan, maka hutang tersebut dapat dilunaskan.

“Inilah sebabnya mengapa Hakam dan Adl pada zaman itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengatakan,” Sekarang, kebanyakan perkara seperti ini di negara ini telah terbalik. Setiap perdagangan mempunyai satu atau dua aspek berdasarkan minat. Inilah sebabnya mengapa ijtihad baru diperlukan di era ini.

“Berdasarkan petunjuk dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan ini, Jamaat Ahmadiyah Muslim terus menyelidiki dan meneliti berbagai masalah dalam hal ini setiap kali timbul dan bahkan saat ini, penelitian lebih lanjut sedang dilakukan mengenai hal ini.”

Nama orang dalam buku Jamaat yang keluar dari Jamaat

Huzoor (atba) ditanya mengenai edisi revisi Fatawa Masih-e-Maud (as) dan dicadangkan agar nama penerbit asalnya, Fakhruddin Multani Sahib, dan kata pengantarnya harus dikeluarkan dari edisi yang disemak semula kerana dia kemudian meninggalkan Jamaat.

Dalam sepucuk surat, bertarikh 26 November 2018, Huzoor (atba) memberikan jawapan yang indah, paling sesuai dengan nilai dan tradisi Jamaat dan berkata:

“Buku ini memuatkan fatwa [suntingan] dari Fatawa Masih-e-Maud (as) dan disusun oleh Fakhruddin Multani Sahib pada tahun 1935. Buku ini digunakan dalam buku Jamaat untuk waktu yang lama tetapi terdapat banyak kesalahan dalam pengaturan huruf dan kutipan. Oleh itu, kesalahan yang berkaitan dengan komposisi dan petikan telah diperbetulkan dalam edisi baru ini.

“Namun, oleh kerana penerbit dan pengarang asli buku ini adalah Fakhruddin Multani Sahib, jika kita membuang namanya dan kata pengantarnya dari edisi baru ini, itu tidak betul. Walaupun beberapa teman dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah memisahkan diri dari Jamaat setelah kematiannya kerana kelalaian mereka, mereka telah mengkhidmati Jamaat dalam berbagai tugas pada masa diberkati Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan.

“Oleh itu, nama mereka dimasukkan dalam sejarah tertulis Ahmadiyah. Mengenai cadangan anda bahawa kami harus menghapus nama semua individu dan perkhidmatan mereka dari sejarah Ahmadiyah, ini bertentangan dengan etika dan tradisi Jamaat.

“Dengan rahmat Allah, Jamaat sekarang telah menerbitkan sebuah buku berjudul Fiqhul Masih, yang memuat lebih banyak panduan dan perintah dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan daripada Fatawa Masih-e-Maud (as).”

Penyingkapan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengenai Bengal

Semasa mulaqat di alam maya para mubaligh Bangladesh dengan Huzoor (atba) pada 8 November 2020, seorang mubaligh meminta Huzoor (atba) untuk menjelaskan beberapa wahyu berikut dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan bahawa orang-orang Bengal akan dihibur dan tenang:

پہلے بنگالہ کی نسبت جو کچھ حکم جاری کیا گیا تھا اب اُن کی دلجوئی ہوگی

“Mengenai perintah yang dikeluarkan mengenai Bengal, mereka sekarang akan diberi penghiburan.”

Huzoor (atba) menjawab:

“Keselesaan dan kepastian telah diberikan kepada rakyat Bengal selama 130 tahun sekarang, tetapi sekarang rakyat Bangladesh harus melakukan sesuatu dan membuktikan diri mereka sehingga mereka dapat diberikan penghiburan dan ketenangan ini. Layan dan tunjukkan ini melalui tindakan anda. Tingkatkan tahap kebenaran dalam diri anda, tingkatkan semangat anda untuk melayani iman dan kemudian tunjukkan ini melalui tindakan anda. Berusaha melakukan transformasi di dalam negara.

“Bagi pembangkang, ingatlah bahawa pembangkang bertindak seperti baja dan biji. Jamaat diperkenalkan kepada orang-orang lebih-lebih lagi [melalui penentangan]. Semakin banyak orang-orang Ahmadi dianiaya, semakin banyak Jamaat diperkenalkan kepada orang-orang. Orang-orang Ahmadi diserang dan dianiaya di Pakistan, yang menyebabkan lebih banyak pendedahan mengenai Jamaat di dunia luar dan bahkan di dalam Pakistan.

“Pada mulanya, Jamaat menghadapi tentangan di kota-kota Pakistan dan orang-orang di kota-kota tersebut mengenal Ahmadiyah, tetapi sekarang ada penentangan di desa-desa dan daerah-daerah yang lebih kecil sehingga semua orang mengenal dengan Ahmadiyah.

“Sebagai hasil dari pendedahan ini, dunia luar juga belajar tentang Ahmadiyah dan ada orang-orang dengan sikap saleh dan baik di Pakistan yang juga mengembangkan kesedaran bahawa mereka harus melakukan penyelidikan mereka sendiri untuk mengetahui tentang apa yang Jamaat Ahmadiyah Muslim sebenarnya adalah; apa pandangan kita mengenai Islam; apa kaitan kita dengan Islam; apa yang kita percayai mengenai kedudukan Nabi Suci dan bagaimana kita menafsirkan dan memahami Firman Tuhan. Apabila mereka melakukan penyelidikan, mereka mendapat kesempatan untuk mendekati Jamaat kerana minat dan rasa ingin tahu mereka sendiri. Jadi, penentangan ini berfungsi sebagai baja untuk anda dan anda harus berusaha memanfaatkannya.

“Apabila anda akan mempersembahkan pengorbanan, maka Anda pasti akan dihibur dan diberi jaminan. Dan dengan rahmat Allah, kamu telah mempersembahkan korban; bom telah meletup di masjid anda; salah seorang mubaligh kami kehilangan satu kakinya dan orang-orang cedera atau mati syahid. Kejadian seperti itu berlaku dari semasa ke semasa dan saya terus berdoa kepada Allah yang Maha Agung agar keadaan bertambah baik dan saya tetap prihatin untuk kesejahteraan semua orang.

“Namun, bersama dengan semua ini, untuk mendapatkan keselesaan dan kepastian, Anda juga harus berusaha dalam hal ini. Oleh itu, setiap murabbi dan mu’allim harus berjanji bahawa dia akan menghabiskan hari-harinya sambil menanamkan ketakutan kepada Allah dan menghabiskan malam-malamnya dengan taqwa dan menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya untuk menyebarkan pesan Ahmadiyah di setiap pelosok negara dengan penuh semangat dan kesungguhan.

“Yang paling penting, anda mesti menunjukkan contoh praktikal anda sendiri sebagai teladan. Anda mesti menanamkan kualiti kepuasan dan apa sahaja sumber dan kemudahan yang disediakan oleh Jamaat, anda mesti mendapat manfaat maksimum dari mereka dan menganggapnya cukup dan berlimpah. Anda mesti terus meningkatkan taraf pengorbanan anda. Anda mesti terus mengeratkan hubungan anda dengan Allah Yang Maha Tinggi. Anda mesti bangun pada waktu malam untuk berdoa.

“Adalah kewajiban setiap murabbi dan mua’llim untuk menunaikan solat Tahajud sekurang-kurangnya satu jam. Renungkan keadaan anda dan tanyakan pada diri anda sama ada anda menunaikan solat Tahajud selama satu jam. Adakah anda bangun pada waktu malam dan menawarkan nawafil dan menangis dengan sungguh-sungguh di hadapan Allah yang Maha Tinggi dan berdoa agar Dia memberi kemudahan kepada Jamaat dan memberi anda sarana untuk kemajuannya?

“Juga, biasakan untuk belajar dan merenungkan Al-Quran. Anda tidak akan mendapat faedah dengan hanya membaca beberapa karangan siap topik; sebaliknya, anda mesti memperluas ruang lingkup pengetahuan anda sebanyak mungkin. Ini adalah perkara yang sangat berguna untuk anda di masa hadapan, insya-Allah, dan anda akan dapat menggunakannya untuk faedah anda semasa berdebat dengan para sarjana lain dan juga memberi maklumat kepada masyarakat umum.

“Mungkin para cendekiawan non-Ahmadi telah mempelajari lebih banyak buku fikih Islam, tafsir Al-Quran dan ahadith dibandingkan dengan anda dan juga dapat memetiknya kepada yang lain.

“Namun, kamulah yang harus menjelaskan kebenaran yang sebenarnya yang telah diajarkan kepada kita pada zaman ini oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, yang merupakan Hakam dan Adl. Ini adalah pemahamannya tentang perundangan Islam, tafsirnya mengenai Al-Quran dan tafsirannya tentang ahadith yang harus kita bangunkan di dunia ini dan memberitahu orang lain mengenainya.

“Untuk ini, anda perlu berusaha, memperluas ruang lingkup pengetahuan anda dan kemudian meminta pertolongan dari Allah Yang Mahatinggi. Mohon pertolongan dari Allah yang Maha Agung untuk memperluas ruang lingkup pengetahuan anda dan juga untuk kemajuan rohani anda. Juga, mintalah pertolongan dari Allah yang Maha Agung untuk menyebarkan mesej Jamaat Ahmadiyah Muslim di negara anda. Juga mintalah pertolongan dari Allah yang Maha Agung agar Dia dapat menghilangkan penentangan dan permusuhan yang kamu hadapi. Mohon pertolongan dari Allah yang Maha Agung untuk menyelamatkan negerimu dari kemurkaan dan azab-Nya.

“Jadi ada banyak jenis permohonan yang harus dikemukakan seseorang. Anda harus memakbulkan doa-doa ini dengan penuh semangat, kesungguhan dan ketekunan yang tinggi dan kemudian anda akan melihat sendiri perubahan revolusi yang anda lakukan di Bangladesh. Dan walaupun anda juga harus menanggung kesusahan dan kesulitan dalam hal ini, Allah Yang Maha Esa kemudian akan mengatakan bahawa mereka telah menanggung cukup banyak kesulitan, ‘Sekarang menghibur dan menenangkan mereka.’ Hanya setelah ini anda akan diberi penghiburan dan ketenangan.”

Tabligh kepada orang bukan Islam yang tidak peduli dengan Islam

Dalam mulaqat yang sama dengan Huzoor (atba), bertarikh 8 November 2020, seorang mubaligh lain bertanya kepada Huzoor (atba) bagaimana berdakwah kepada orang-orang yang mengaku beragama Islam, namun mereka tidak mempunyai kaitan dengan Islam.

Huzoor (atba) menjawabnya dengan yang berikut:

“Anda harus memberitahu mereka bahawa, terlepas dari apakah mereka menerima pesan Ahmadiyah atau tidak, mereka tetap mengaku sebagai Muslim dan itu adalah perintah Allah dan Utusan-Nya bahawa mereka harus dapat membaca Al-Quran yang diturunkan oleh Allah Yang Maha Esa. kepada kami dan mereka harus belajar bagaimana menunaikan solat lima waktu setiap hari; mereka harus mempercayai rukun Islam dan juga mematuhinya.

Hazrat Khalifatul Masih (atba) memimpin doa selama wakaf Bangladesh dan mulaqat mubaligh, 8 November 2020

“Jelaskan kepada mereka bahawa mereka adalah Muslim, oleh karena itu kepercayaan mereka kepada Utusan Allah hanya dapat lengkap ketika mereka bertindak sesuai dengan sunnahnya. Beritahu mereka bagaimana membaca Al-Quran, yang merupakan syariat yang telah diturunkan oleh Allah Yang Maha Esa. Sekiranya mereka tidak tahu membaca Al-Quran dan mereka perlu mempelajarinya, maka anda harus memberitahu mereka bahawa kami bersedia mengajar anda. Selanjutnya, ajarkan kepada mereka apa yang telah dikatakan oleh Allah dan Rasul-Nya dan juga mengajar mereka bagaimana membaca Al-Quran.

“Pada tahap ini, tidak perlu meminta mereka untuk menjadi Ahmadi terlebih dahulu kerana ketika mereka belajar tentang ajaran Islam, mereka sendiri akan mengambil langkah selanjutnya. Mereka akan mengatakan bahawa ulama mereka sendiri tidak mengajar mereka apa-apa, melainkan anda adalah orang yang mengajar kita. Jadi, mereka ingin mengetahui lebih banyak mengenai kami. Oleh itu, dengan cara ini, interaksi anda dengan mereka akan bermula dan jalan tabligh juga akan dibuka. Anda juga harus mendoakan mereka. Dinyatakan mengenai zaman ini bahawa hanya nama Islam yang akan tersisa.

رہا دین باقی نہ اسلام باقی

اک اسلام کا رہ گیا نام باقی

‘Yang tinggal tidak iman, atau Islam; Yang tinggal hanyalah nama Islam.’

“Oleh sebab itulah, kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Mahdi dilakukan untuk sekali lagi mendekatkan orang-orang kepada Allah Yang Maha Tinggi dan menarik perhatian mereka untuk memenuhi hak-hak satu sama lain.

“Orang-orang telah melupakan prinsip-prinsip asas ini dan inilah alasan untuk munculnya Hazrat Masihi Mau’ud (as)  yang Dijanjikan di zaman ini. Inilah misi Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan juga tugas mereka yang mengikuti Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Ini juga menjadi kewajiban bagi mereka yang telah melakukan kajian mendalam tentang Iman dan telah memajukan diri untuk melayani Islam untuk menyebarkan mesej dan melatih orang lain secara moral. Ini berkaitan dengan anda semua. Oleh itu, sampaikan kepada mereka ajaran dan mesej Islam dan jelaskan kepada mereka apa itu iman yang sebenarnya.

“Ini tepat sesuai dengan ramalan Nabi Suci (saw) yang berkaitan dengan tanda-tanda era di mana kedatangan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan akan terjadi, di mana Nabi Suci (saw) menyatakan bahwa orang hanya akan memiliki gelar sebagai Muslim tetapi akan benar-benar mengabaikan ajarannya. Mereka secara lisan menyatakan, ‘Tidak ada Tuhan kecuali Allah ...’ namun mereka tidak memahami apa maksudnya. Mereka menyatakan, “... dan Muhammad (saw) adalah Rasulullah”; namun, mereka tidak mengetahui teladan dan perwatakan Rasul Allah yang diberkati.

“Oleh itu, adalah tugas kita untuk memberitahu orang tentang perkara ini. Dan untuk ini, kita perlu melakukan usaha bersama. Mula-mula kita perlu menjelaskan kepada mereka tentang ajaran Islam dan kemudian mereka secara automatik akan belajar mengenai Ahmadiyah. Oleh itu, jika mereka melupakan ajaran-ajaran iman mereka dan Islam hanya menjadi tajuk bagi mereka, maka ini sebenarnya memenuhi apa yang telah dinubuwahkan oleh Allah Yang Maha Tinggi dan Rasul-Nya.

“Orang-orang ini hanya mengikuti ulama mereka, yang tidak mengajarkan kepada mereka selain daripada menyakiti orang-orang Ahmadi dengan mencederakan mereka, meragut nyawa mereka, memusnahkan masjid mereka dan merosakkan harta benda mereka. Ini semua yang dapat mereka lakukan; apa lagi yang mereka ada? Namun, sebagai tindak balas, kita harus menjelaskan kepada mereka dengan kasih dan sayang. Inilah yang telah diajarkan oleh Allah Yang Mahatinggi kepada kita bahawa jika kita bertindak dengan kasih dan sayang, mereka akan menjadi seperti sahabat kita.”

Pengalaman Huzoor dipenjarakan di jalan Allah

Seorang mubaligh lain bertanya kepada Huzoor (atba) dalam mulaqat yang sama mengenai pengalamannya sebagai tawanan di jalan Tuhan Yang Maha Esa (aseer-e-rah-e-Maula).

Huzoor (atba) menjawab dengan yang berikut:

“Apa yang boleh saya katakan? Saya bahkan tidak menyedari betapa cepatnya hari-hari saya berlalu semasa saya dipenjarakan di jalan Tuhan. Yang dapat saya saksikan adalah rahmat Allah.

“Ia adalah musim panas dan Allah yang Maha Tinggi akan menyebabkan panas berubah menjadi angin yang sejuk. Kami tetap berada di penjara di belakang penjara, tanpa rasa bimbang atau tekanan. Di dalam hati saya, saya tahu bahawa hukuman atas tuduhan [palsu] yang dikenakan terhadap saya adalah hukuman penjara seumur hidup atau hukuman mati - saya akan menerima salah satu daripada kedua-duanya. Oleh itu, saya memutuskan bahawa hanya Allah sahaja meminta pertolongan dan memperoleh keredaan-Nya.

“Saya berfikir bahawa jika saya akan dijatuhkan hukuman demi Jamaat, maka ini akan menjadi berkat besar. Namun, Allah Yang Maha Tinggi telah menetapkan sesuatu yang lain dan Dia mengizinkan saya dibebaskan dari penjara setelah 10 atau 12 hari. Jadi, apa lagi yang boleh saya katakan? Saya tidak melakukan perkara luar biasa. Saya tidak buat apa-apa.”

Doa Huzoor untuk Jamaat dan tanggungjawab kita

Pada akhir mulaqat maya ini, Amir Jamaat Bangladesh meminta Huzoor (atba) untuk mengucapkan doa khusus untuk Bangladesh yang dapat membawa perubahan revolusioner.

Sebagai tindak balas, Huzoor (atba) berkata:

“Mengapa saya hanya berdoa untuk Bangladesh dan bukan seluruh dunia? Mengapa anda membatasi doa saya, sedangkan saya berdoa untuk seluruh dunia? Selain itu, Allah Yang Maha Esa telah menetapkan waktu tertentu untuk segala sesuatu dan ketika waktunya tiba, insya-Allah, transformasi revolusioner juga akan berlaku.

“Suatu ketika, seseorang meminta Nabi Suci (saw) untuk mendoakannya sehubungan dengan tugas tertentu. Nabi Suci (saw) memberitahunya bahawa dia akan mendoakannya dan kemudian dia memanggilnya kembali untuk memberitahunya bahawa dia harus berdoa juga dan dengan cara ini, dia harus mendukung doanya untuknya.

“Oleh itu, seperti yang telah saya jelaskan, Anda juga harus bangun pada waktu malam untuk berdoa. Setiap murabbi dan mu’allim harus mewajibkan dirinya untuk menunaikan solat Tahajud. Anda harus bekerja tanpa pamrih. Anda harus menunaikan hak-hak Allah dan hak umat-Nya. Anda mesti menganggap perkhidmatan untuk iman sebagai rahmat Allah. Anda tidak boleh mengharapkan ganjaran atau penilaian apa pun untuk perkhidmatan ini. Sekiranya anda terus berusaha dengan semangat ini, maka Allah yang Maha Tinggi akan melimpahkan rahmat-Nya kepada anda semua dan anda akan melihat bahawa Dia akan melakukannya segera, insya-Allah.

“Semoga Allah Yang Maha Tinggi mengizinkan kamu semua melakukan ini dan semoga Dia mengizinkan kamu untuk berjaya dalam bidang masing-masing. Amin.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, London)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad