4 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian IV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian IV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
11
Disember 2020
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Beberapa petunjuk yang
diberkati mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat
Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam pelbagai kesempatan dalam
surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara
rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Cincin besi dan budak
lelaki memakai gelang
Huzoor (atba) mengemukakan
beberapa hadis yang menyebutkan pemakaian cincin besi oleh lelaki sebagai tidak
dibenarkan dan meminta bimbingan mengenai masalah ini.
Sehubungan itu, Huzoor
(atba) dimaklumkan mengenai budak lelaki yang memakai gelang atau gelang dll
sebagai pernyataan fesyen. Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 14 Disember
2016, mengatakan:
“Saya telah membuat
kajian mengenai isu ini. Hadis yang anda kirim adalah dari Sunan Abi Daud.
Sebaliknya, kita menemukan beberapa hadis dalam Sahih Bukhari yang menyebutkan
Nabi Suci (saw) menyuruh seorang sahabat memberikan cincin besi sebagai mahar
untuk menikahi seorang wanita. Demikian juga, ada juga beberapa hadis dalam
Sunan Abi Daud yang menyebutkan bahawa cincin Nabi Suci (saw) itu sendiri
terbuat dari besi dan kemudian dilapisi dengan perak.
“Ketika menafsirkan
riwayat-riwayat di atas, para ulama hadis juga telah menulis bahawa pepatah
yang menyebutkan ketidaksukaan terhadap cincin besi adalah lemah [za’eef] dan
jika memakai cincin besi dilarang [haram] bagi lelaki, maka Nabi Suci (saw) jelas
akan melarangnya seperti yang dilakukannya dalam hal emas.
“Bagaimanapun, pemakaian
gelang oleh budak lelaki adalah tindakan yang tidak diingini. Oleh itu, nasihat
anda kepada anak-anak lelaki dalam hal ini sangat terpuji. ”
Nawafil sebelum Solat
Hari Raya
Seorang mubaligh menulis
kepada Huzoor (atba) bahawa di kedua-dua Hari Raya Aidilfitri, beberapa orang
datang ke masjid dan menunaikan nawafil [solat sukarela] sama ada sebelum solat
Idul Fitri berjemaah atau selepasnya dan meminta bimbingan mengenai masalah
ini. Jawapan yang Huzoor (atba) berikan kepada mubaligh dan bimbingan yang
diberikannya kepada pihak pentadbiran dalam suratnya bertarikh 14 Oktober 2017
adalah seperti berikut:
“Mengerjakan nawafil
sebelum solat Aidul Fitri dilarang seperti yang dibuktikan oleh ahadith. Namun,
tidak ada salahnya menawarkan nawafil sesudahnya di rumah, selagi waktu di mana
Salat dilarang sebelum dimulai (solat Aidul fitri).
“Saya juga telah
menginstruksikan kepada setiausaha agung bahawa dia harus mengatur pengumuman
di masjid sebelum solat Aidul Fitri untuk membuat orang-orang yang datang ke
masjid sebelum solat Aidul Fitri dan mulai menawarkan nawafil sedar bahawa itu
dilarang.”
Sama ada solat Aid wajib
dan sekiranya imam lupa takbirat
Seseorang meminta Huzoor
(atba) untuk mendapatkan petunjuk mengenai apakah menunaikan solat Aiddul Fitri
itu wajib dan untuk memberikan sujood al-sahw [sujud yang dilakukan setelah
melakukan kesalahan dalam Salat] untuk mengimbangi lupa untuk mengucapkan
takbirat pada awal rakaat. Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 21 November
2017, memberikan jawapan berikut:
“Solat hari raya adalah
sunnah-e-mu'akkadah [tindakan yang dititikberatkan oleh Nabi Suci (saw) dan
jarang ditinggalkan]. Nabi Suci (saw) bahkan membenarkan wanita haid yang
biasanya tidak menghadiri masjid untuk bersolat untuk datang ke tempat solat
Hari Raya dan turut serta dalam doa umat Islam.
“Mengenai masalah seorang
imam melupakan takbirat, orang yang bersolat di belakangnya harus
mengingatkannya dalam hal seperti itu. Namun, jika imam gagal mengucapkan
beberapa takbirat walaupun terdapat peringatan, maka mereka yang berada di
belakangnya harus menunaikan solat Aidul Fitri menurut imam. Tidak perlu bagi
imam untuk melakukan sujood al-sahw jika dia lupa takbirat. "
Akaun simpanan dan
keuntungan
Nazi Dar-ul-Ifta [jabatan
untuk keputusan Islam] meminta Huzoor (atba) untuk mendapatkan petunjuk
mengenai deposit wang di bank milik negara dan menggunakan keuntungan yang
diperoleh dari wang tersebut untuk keperluan peribadi. Huzoor (atba), dalam
suratnya bertarikh 21 November 2017, memberikan jawapan berikut:
“Pandangan saya mengenai
masalah ini sesuai dengan keputusan yang dibuat selama Khilafat Hazrat
Khalifatul Masih IV (rh.)”
Keputusan yang diambil
selama Khilafat Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) adalah sebagai berikut:
“Saranan berikut mengenai
masalah ini disampaikan kepada Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) oleh Sadr
Anjuman Ahmadiyah Pakistan:
‘Sadr Anjuman Ahmadiyah
tidak memperoleh bunga apa pun atas wang yang disimpan di bank, dan juga wang
dana simpanan disimpan di bank-bank yang model perniagaan atau cara
penghasilannya berdasarkan bunga. Dana tersebut agak dilaburkan dalam badan
awam di bawah skim simpanan nasional kerajaan.
‘Badan ini melaburkan
keuntungannya dalam program kebajikan nasional (dan bukan dalam perniagaan
berdasarkan minat). Hasilnya, ekonomi berkembang dan lebih banyak peluang
pekerjaan diciptakan, yang sekali lagi meningkatkan pendapatan yang dikumpulkan
oleh negara. Dengan cara ini, kerajaan berkongsi keuntungan dengan penyimpan
dan menganggapnya sebagai keuntungan. Umpama pendeposit perlu wangnya, dia
mengeluarkannya sesuka hati.
‘Oleh kerana perbezaan antara
bank dan skim simpanan nasional, wang dana simpanan dilaburkan di badan awam
ini dengan izin Hazrat Khalifatul Masih III (rh). Begitu juga, dengan izin
Hazrat Khalifatul Masih IV(rh), dana yang dikumpulkan melalui Dana Bilal dan
Dana Tazkiyah Amwal juga telah dilaburkan dalam skim simpanan.
“Ini juga pandangan para
mufti Jamaat (ketika itu) Malik Malik Saifur Rahman) bahawa seseorang dapat
mengambil bahagian dalam skim simpanan yang dilancarkan oleh kerajaan.
“Dia menulis,” Jika
seseorang menginginkannya, mereka dapat berpartisipasi dalam skim tabungan yang
telah diluncurkan oleh kerajaan dan dapat memanfaatkan keuntungan yang
dihasilkan dari mereka untuk keperluan peribadinya.”
“ Lebih-lebih lagi, tidak
ada sistem alternatif atau institusi yang aman di mana seseorang dapat
melaburkan wang mereka dan yang dapat menjaga modalnya aman, menguntungkan atau
setidaknya tidak terluka oleh inflasi. (Oleh itu, alih-alih melaburkan wang di
bank, di mana terdapat perdagangan wang, yang jelas didasarkan pada bunga, dana
tersebut telah dilaburkan dalam skema-skema tersebut yang telah dinyatakan
bebas dari bunga oleh kerajaan kerana keuntungan tersebut dilaburkan untuk
kesejahteraan negara dan sebab-sebab konstruktif lain atau sekurang-kurangnya
badan awam seperti itu tidak terlibat secara jelas dan pasti dalam perniagaan
berdasarkan minat.)
“Satu penyelesaian yang
mungkin juga adalah bahawa Jamaat memulai perniagaan seperti itu dengan
menggunakan modalnya yang pastinya bebas dari kekotoran bunga. Walau
bagaimanapun, persekitaran semasa negara yang Jamaat melaluinya tidak kondusif
untuk pelaburan tersebut.
“Oleh itu, pelaburan
dalam skim simpanan nasional adalah semacam paksaan sementara di sisi lain,
tidak ada sistem pelaburan alternatif yang tersedia di negara ini.””
Hazrat Khalifatul Masih
IV (rh) menerima saranan ini oleh Sadr Anjuman Ahmadiyah Pakistan pada 13 Ogos
1987 dan menulis,
“Ia adalah baik.”
Muzik dan tawanan perang
wanita
Huzoor (atba) mendengar
pandangan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengenai tawanan perang wanita seperti yang
dinyatakan dalam Tafsir-e-Kabir dan meminta untuk menjelaskan lebih banyak
masalah ini. Keluhan juga dibuat mengenai muzik latar yang berlangsung selama
satu atau dua minit dalam filem dokumentari sebuah negara yang dimainkan di
Rali Ilmi Lajna Imaillah (Pendidikan).
Huzoor (atba), dalam
suratnya bertarikh 21 Februari 2018, memberikan panduan berikut:
“Apa yang telah Anda
kemukakan mengenai nikah dengan tawanan perang wanita adalah benar menurut
penafsiran Hazrat Musleh-e-Maud (ra) seperti yang disebutkan dalam
Tafsir-e-Kabir. Ini juga merupakan pandangan Hazrat Khalifatul Masih I (ra) bahawa
perlu melakukan nikah dengan tahanan perang wanita.
“Mengingat Al-Quran dan
ucapan-ucapan dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, ini juga pandangan
saya. Pada peringkat awal Islam, musuh-musuh Islam akan menjadikan umat Islam
sebagai sasaran pelbagai jenis kekejaman. Sekiranya mereka mendapat isteri
seorang Muslim yang miskin dan tertindas, mereka akan memasukkannya ke dalam
isteri mereka sebagai hamba.
“Oleh itu, sesuai dengan
perintah Islam جَزٰٓؤُا سَیِّئَۃٍ سَیِّئَۃٌ مِّثۡلُہَا [balasan cedera adalah
cedera seumpamanya], wanita seperti itu yang datang bersama dengan pasukan
penyerang yang menentang Islam untuk menyokong mereka akan ditawan sebagai
tawanan perang sesuai dengan kebiasaan pada zaman itu. Kemudian, jika wanita
seperti itu tidak memperoleh kebebasan dengan membayar wang tebusan atau
melalui kaedah mukatabat, maka diperbolehkan melakukan hubungan intim dengan
wanita tersebut setelah melakukan nikah.
“Namun, tidak ada
persetujuan yang diperlukan dari tawanan perang untuk nikah seperti itu.
Lebih-lebih lagi, nikah dengan wanita seperti itu tidak menjejaskan kebenaran
berkahwin dengan empat wanita bebas. Dengan kata lain, seorang lelaki boleh
melakukan nikah dengan wanita seperti itu walaupun telah berkahwin dengan empat
wanita [bebas]. Namun, jika tawanan perang wanita melahirkan seorang anak, dia
akan menjadi bebas kerana menjadi ibu kepada anak itu.
“Pandangan kedua juga
tidak salah, yang menyatakan bahawa tidak perlu melakukan nikah secara formal
sebelum melakukan hubungan intim dengan wanita seperti itu yang datang bersama
tentera yang menyerang Islam untuk menyokong mereka. Oleh itu, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra), ketika menjawab persoalan wanita tawanan perang, pada
beberapa kesempatan lain juga telah menyatakan pandangan kedua ini.
“Demikian juga, Hazrat
Khalifatul Masih IV(rh), ketika menjelaskan masalah tawanan perang wanita
selama beberapa sesi soal jawab dan semasa Dars-ul-Quran juga telah menyatakan
sudut pandang kedua ini bahawa tidak diperlukan nikah formal untuk mewujudkan
hubungan intim dengan tawanan perang wanita.
“Di sini, saya juga
berpendapat penting untuk menyebut bahawa Khulafa tidak keberatan untuk
memiliki pendapat yang berbeza mengenai penafsiran perkara-perkara Al-Quran
seperti itu yang berkaitan dengan era masa lalu; sebaliknya, pandangan ini
berdasarkan pemahaman Al-Quran bagi setiap Khalifa. Perselisihan pendapat di
antara Khulafa adalah mungkin.
“Seperti yang saya
nyatakan sebelumnya, pandangan saya mengenai perkara ini masalahnya adalah wajib melakukan nikah
dengan wanita musuh tersebut sebelum melakukan hubungan suami isteri dengan
mereka. Dan ini akan dianggap pandangan Jamaat di zaman Khilafat saya. Namun, Khalifa
seterusnya mungkin tidak bersetuju dengan pendapat saya. Sekiranya itu berlaku,
maka pandangan Khalifa berikutnya akan dianggap sebagai pandangan Jamaat pada
waktu itu.
“Lebih-lebih lagi, kita
juga harus ingat bahawa tidak ada perang seperti itu yang terjadi di era ini
yang diperjuangkan untuk memusnahkan Islam dan di mana wanita-wanita Muslim
ditawan dan dijadikan hamba. Oleh itu, juga dilarang dan haram bagi umat Islam
untuk melakukan perkara yang sama pada zaman ini.
“Keluhan lain yang anda
buat dalam surat anda adalah bahawa muzik dimainkan selama 1-2 minit dalam
urutan pembukaan sebuah filem dokumentari yang ditayangkan di Lajna Imaillah
Ilmi Rally.
“Seperti yang telah Anda
tulis, itu adalah film dokumenter. Oleh kerana ia adalah filem dokumentari yang
tidak dihasilkan oleh kami dan muzik ditambahkan oleh para produser, bagaimana
kami dapat menyuntingnya dari filem itu? Oleh itu, tidak ada yang membantah
dalam hal itu. Sebenarnya, asap Dajjal yang disebutkan dalam sebuah hadis oleh
Nabi Suci, dari mana seseorang tidak dapat melindungi dirinya sendiri.
“Sejauh program yang
dihasilkan oleh kami dan sejauh MTA, kedua-duanya benar-benar bebas muzik oleh
rahmat Allah dan mereka tidak mengandungi perkara yang menyalahi undang-undang.
Inilah contoh yang harus dikemukakan sebagai kepercayaan yang benar. Dengan
rahmat Allah, inilah contoh Islam, yang ditunjukkan melalui program MTA di mana
sahaja.”
Cara membalas ejekan
orang-orang yang suci
Semasa mulaqat maya
pelajar Jamia Ahmadiyah Indonesia dengan Hazrat Khalifatul Masih V atba, pada
31 Oktober 2020, seorang siswa berkata, “Sekarang ini, ada banyak orang yang
mengejek Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Bagaimana kita harus
bertindak balas terhadap mereka? "
Setelah itu, Huzoor (atba)
berkata:
“Pertama, Allah yang Maha
Tinggi berkata kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan:
اِنِّیْ
مُھِیْنٌ مَّنْ اَرَادَ اِھَانَتَکَ
“Aku akan menghinakan
orang yang berusaha menghinamu.”
“Oleh itu, Allah Yang
Mahatinggi akan menangani orang-orang yang dengan sengaja bertindak seperti ini
namun Dia menghendaki, sama ada dengan menghinakan mereka di dunia ini, di
akhirat atau dengan menghina keturunan mereka.
“Namun, tanggapan kami
dalam hal ini hanyalah yang telah dijelaskan kepada kami oleh Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan, iaitu bahawa anda harus menunjukkan kesabaran dan anda
tidak harus bertindak balas terhadap penyerang dengan cara yang agresif. Anda
tidak boleh bertindak balas dengan kekerasan. Walaupun anda mempunyai cinta
yang tidak terbatas untuk Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, anda tetap
tidak boleh bertindak balas dengan kekerasan.
“Orang yang paling kita
sayangi adalah Nabi Suci (saw). Dia lebih sayang kepada kita daripada Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Baru-baru ini, karikatur Nabi Suci (saw) dibuat
di Perancis dan beberapa negara Eropah yang lain untuk memperolok-olokkannya.
Namun, apakah tanggapan kami terhadap perkara ini? Kami bertindak balas dengan
meminta salam ke atas Nabi Suci sebanyak mungkin. Ketika kita berdoa pada Nabi
Suci (saw) kita juga mengucapkan durood pada aal [keturunan] Nabi Suci (saw). Mereka juga
termasuk dalam doa itu. Dan tujuan terbesar dari Nabi Suci (saw) adalah Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Dia adalah yang terpenting untuk dikira
sebagai antara Nabi Suci (saw).
“Oleh itu, setiap kali
ada yang mengejek Nabi Suci (saw) atau hamba-Nya yang paling bersemangat, Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, tugas pertama kita adalah membaca doa.
Kedua, tingkah laku anda harus menjadi teladan sehingga membungkam mereka yang
memperolok-olokkan dan mengejek. Mereka akan memperhatikan bahawa mereka
mengejek dan mengejek kita, namun kita terus menyampaikan kepada mereka ajaran
Islam yang sebenarnya. Dan kita adalah orang yang menyebarkan cinta dan kasih
sayang. Mereka akan melihat bahawa walaupun mereka menunjukkan kebencian
terhadap kita, kita berbicara dengan mereka dengan kasih dan sayang.
“Al-Quran juga
menyatakan:
کَاَنَّہٗ
وَلِیٌّ حَمِیۡمٌ
“Dengan kata lain, jika
seseorang menunjukkan akhlak dan tingkah laku yang baik, maka mereka yang
bersikap permusuhan terhadap kamu akan menjadi teman baikmu.
“Oleh itu, tindak balas
kita adalah dengan memperbaiki tingkah laku dan keadaan kita sendiri, cemerlang
dalam kerohanian kita dan bersujud di hadapan Allah Yang Mahatinggi. Kita harus
berdoa kepada Allah Yang Mahatinggi untuk memperbaiki keadaan mereka dan berdoa
agar jika Allah Yang Maha Tinggi menganggap mereka tidak akan mengubah sikap
mereka, maka semoga Dia memberi kita kelonggaran dari mereka dan mendiamkan
mereka agar mereka tidak memperolok-olokkan atau mengejek orang yang kita
sayangi, sama ada Hazrat Masih Mau’ud yang Dijanjikan (as) atau di atasnya,
para Nabi Suci.
“Semoga kita melihat
kebahagiaan dan kegembiraan. Ini adalah sumber kegembiraan bagi kita ketika
para Nabi Suci dihormati di dunia ini. Demikian pula, ini adalah sumber
kebahagiaan besar bagi kita ketika Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan, yang merupakan penyembah yang
paling bersungguh-sungguh dari para Nabi Suci, dihormati.
“Oleh itu, kita harus
berdoa agar kita dapat menyaksikan kehormatan dan rasa hormat mereka didirikan
di dunia ini sehingga membawa kita kebahagiaan dan kegembiraan. Kita mesti
mencari segalanya dari Allah. Kita tidak boleh mengambil tongkat, senapang,
tangki atau pisau. Kami tidak akan melakukan perkara seperti itu. Kami hanya
akan bersujud di hadapan Allah, memperbaiki keadaan kita sendiri dan membaca
selawat sebanyak mungkin. "
Tugas seorang pendakwah
Semasa mulaqat yang
disebutkan di atas pada 31 Oktober 2020, seorang pelajar lain berkata, “Kami
[lulusan Jamia], insya-Allah, akan memasuki bidang praktik. Setibanya di sana,
apakah tugas pertama seorang mubaligh?”
Menjawab soalan ini,
Huzoor (atba) berkata:
“Perkara pertama yang
harus anda lakukan ketika anda sampai di sana adalah berdoa agar Allah Yang
Maha Esa mengizinkan anda bekerja dengan baik dengan penuh dedikasi, ikhlas,
kejujuran dan kesetiaan di tempat di mana anda diposkan. Oleh itu, anda harus
berdoa dan pertama sekali memperbaiki hubungan anda dengan Allah Yang Maha
Tinggi. Sentiasa ingat bahawa usaha kita terwujud melalui doa.
“Oleh itu, setiap murabbi
dan muballigh yang memasuki bidang praktikal harus berjanji bahawa dia tidak
akan melewatkan solat Tahajud mulai hari ini dan akan terus mengerjakannya.
Saya sering memberikan catatan ringkas mengenai kehidupan banyak mubaligh sebelum
anda yang telah meninggal dunia dan saya menyebutkan bahawa mereka adalah
orang-orang yang selalu menunaikan solat Tahajud. Oleh itu, setiap mubaligh
harus menunaikan solat Tahajud sekurang-kurangnya satu jam setiap hari, di mana
anda harus berdoa agar Allah Yang Maha Esa memberkati usaha anda. Kemudian,
anda mesti mengimami solat lima waktu secara berjemaah di pusat atau masjid
anda sekiranya anda hadir di sana.
“Selanjutnya, cubalah
untuk menjalin ikatan peribadi dengan setiap Ahmadi di daerah itu. Sekiranya
orang-orang Ahmadi saling berselisih faham dan rungutan, anda mesti berusaha
menyelesaikannya. Jelaskan kepada mereka bahawa kita adalah orang yang percaya
dan orang percaya adalah saudara. Tarik perhatian masing-masing Ahmadi ke arah
hidup satu sama lain dengan damai dan cuba menyelesaikan segala perselisihan
yang mungkin mereka alami. Anda harus mempunyai hubungan peribadi dengan semua
orang dan orang-orang di sana juga harus mempunyai hubungan dengan anda. Mereka
harus mengasihi anda dan anda juga harus menyayangi mereka. Oleh itu, mereka
akan memperhatikan nasihat anda setiap kali anda menasihati mereka untuk
melakukan sesuatu.
“Begitu juga, selalu
berhubungan dengan Khalifa-e-Waqt [Khalifa waktu itu]. Selain dari laporan
bulanan yang anda kirimkan kepada saya, anda juga harus menulis satu surat
peribadi kepada saya juga agar kami dapat menilai seberapa baik mubaligh itu
bekerja. Juga, buatlah kesedaran di kalangan jamaat bahawa mereka mesti
menjalin hubungan dengan Khalifa-e-Waqt.
“Saya menerima sejumlah
surat yang sangat banyak sejak Meja Indonesia didirikan di sini. Saya menerima
surat-surat ini setelah diterjemahkan. Oleh itu, ingatkan orang untuk menjaga
hubungan itu dengan Khilafat dan secara teratur mendengarkan khutbah Jumaat
setiap minggu dan bertindak berdasarkan petunjuk dan nasihat yang disebutkan
dalam khutbah tersebut. Para mubaligh harus bertindak terlebih dahulu dan
kemudian para ahli-ahlinya juga harus melakukannya.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, London)
Comments
Post a Comment