4 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian IV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

    *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini. 

Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian IV Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

11 Disember 2020

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Beberapa petunjuk yang diberkati mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Cincin besi dan budak lelaki memakai gelang

Huzoor (atba) mengemukakan beberapa hadis yang menyebutkan pemakaian cincin besi oleh lelaki sebagai tidak dibenarkan dan meminta bimbingan mengenai masalah ini.

Sehubungan itu, Huzoor (atba) dimaklumkan mengenai budak lelaki yang memakai gelang atau gelang dll sebagai pernyataan fesyen. Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 14 Disember 2016, mengatakan:

“Saya telah membuat kajian mengenai isu ini. Hadis yang anda kirim adalah dari Sunan Abi Daud. Sebaliknya, kita menemukan beberapa hadis dalam Sahih Bukhari yang menyebutkan Nabi Suci (saw) menyuruh seorang sahabat memberikan cincin besi sebagai mahar untuk menikahi seorang wanita. Demikian juga, ada juga beberapa hadis dalam Sunan Abi Daud yang menyebutkan bahawa cincin Nabi Suci (saw) itu sendiri terbuat dari besi dan kemudian dilapisi dengan perak.

“Ketika menafsirkan riwayat-riwayat di atas, para ulama hadis juga telah menulis bahawa pepatah yang menyebutkan ketidaksukaan terhadap cincin besi adalah lemah [za’eef] dan jika memakai cincin besi dilarang [haram] bagi lelaki, maka Nabi Suci (saw) jelas akan melarangnya seperti yang dilakukannya dalam hal emas.

“Bagaimanapun, pemakaian gelang oleh budak lelaki adalah tindakan yang tidak diingini. Oleh itu, nasihat anda kepada anak-anak lelaki dalam hal ini sangat terpuji. ”

Nawafil sebelum Solat Hari Raya

Seorang mubaligh menulis kepada Huzoor (atba) bahawa di kedua-dua Hari Raya Aidilfitri, beberapa orang datang ke masjid dan menunaikan nawafil [solat sukarela] sama ada sebelum solat Idul Fitri berjemaah atau selepasnya dan meminta bimbingan mengenai masalah ini. Jawapan yang Huzoor (atba) berikan kepada mubaligh dan bimbingan yang diberikannya kepada pihak pentadbiran dalam suratnya bertarikh 14 Oktober 2017 adalah seperti berikut:

“Mengerjakan nawafil sebelum solat Aidul Fitri dilarang seperti yang dibuktikan oleh ahadith. Namun, tidak ada salahnya menawarkan nawafil sesudahnya di rumah, selagi waktu di mana Salat dilarang sebelum dimulai (solat Aidul fitri).

“Saya juga telah menginstruksikan kepada setiausaha agung bahawa dia harus mengatur pengumuman di masjid sebelum solat Aidul Fitri untuk membuat orang-orang yang datang ke masjid sebelum solat Aidul Fitri dan mulai menawarkan nawafil sedar bahawa itu dilarang.”

Sama ada solat Aid wajib dan sekiranya imam lupa takbirat

Seseorang meminta Huzoor (atba) untuk mendapatkan petunjuk mengenai apakah menunaikan solat Aiddul Fitri itu wajib dan untuk memberikan sujood al-sahw [sujud yang dilakukan setelah melakukan kesalahan dalam Salat] untuk mengimbangi lupa untuk mengucapkan takbirat pada awal rakaat. Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 21 November 2017, memberikan jawapan berikut:

“Solat hari raya adalah sunnah-e-mu'akkadah [tindakan yang dititikberatkan oleh Nabi Suci (saw) dan jarang ditinggalkan]. Nabi Suci (saw) bahkan membenarkan wanita haid yang biasanya tidak menghadiri masjid untuk bersolat untuk datang ke tempat solat Hari Raya dan turut serta dalam doa umat Islam.

“Mengenai masalah seorang imam melupakan takbirat, orang yang bersolat di belakangnya harus mengingatkannya dalam hal seperti itu. Namun, jika imam gagal mengucapkan beberapa takbirat walaupun terdapat peringatan, maka mereka yang berada di belakangnya harus menunaikan solat Aidul Fitri menurut imam. Tidak perlu bagi imam untuk melakukan sujood al-sahw jika dia lupa takbirat. "

Akaun simpanan dan keuntungan

Nazi Dar-ul-Ifta [jabatan untuk keputusan Islam] meminta Huzoor (atba) untuk mendapatkan petunjuk mengenai deposit wang di bank milik negara dan menggunakan keuntungan yang diperoleh dari wang tersebut untuk keperluan peribadi. Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 21 November 2017, memberikan jawapan berikut:

“Pandangan saya mengenai masalah ini sesuai dengan keputusan yang dibuat selama Khilafat Hazrat Khalifatul Masih IV (rh.)”

Keputusan yang diambil selama Khilafat Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) adalah sebagai berikut:

“Saranan berikut mengenai masalah ini disampaikan kepada Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) oleh Sadr Anjuman Ahmadiyah Pakistan:

‘Sadr Anjuman Ahmadiyah tidak memperoleh bunga apa pun atas wang yang disimpan di bank, dan juga wang dana simpanan disimpan di bank-bank yang model perniagaan atau cara penghasilannya berdasarkan bunga. Dana tersebut agak dilaburkan dalam badan awam di bawah skim simpanan nasional kerajaan.

‘Badan ini melaburkan keuntungannya dalam program kebajikan nasional (dan bukan dalam perniagaan berdasarkan minat). Hasilnya, ekonomi berkembang dan lebih banyak peluang pekerjaan diciptakan, yang sekali lagi meningkatkan pendapatan yang dikumpulkan oleh negara. Dengan cara ini, kerajaan berkongsi keuntungan dengan penyimpan dan menganggapnya sebagai keuntungan. Umpama pendeposit perlu wangnya, dia mengeluarkannya sesuka hati.

‘Oleh kerana perbezaan antara bank dan skim simpanan nasional, wang dana simpanan dilaburkan di badan awam ini dengan izin Hazrat Khalifatul Masih III (rh). Begitu juga, dengan izin Hazrat Khalifatul Masih IV(rh), dana yang dikumpulkan melalui Dana Bilal dan Dana Tazkiyah Amwal juga telah dilaburkan dalam skim simpanan.

“Ini juga pandangan para mufti Jamaat (ketika itu) Malik Malik Saifur Rahman) bahawa seseorang dapat mengambil bahagian dalam skim simpanan yang dilancarkan oleh kerajaan.

“Dia menulis,” Jika seseorang menginginkannya, mereka dapat berpartisipasi dalam skim tabungan yang telah diluncurkan oleh kerajaan dan dapat memanfaatkan keuntungan yang dihasilkan dari mereka untuk keperluan peribadinya.”

“ Lebih-lebih lagi, tidak ada sistem alternatif atau institusi yang aman di mana seseorang dapat melaburkan wang mereka dan yang dapat menjaga modalnya aman, menguntungkan atau setidaknya tidak terluka oleh inflasi. (Oleh itu, alih-alih melaburkan wang di bank, di mana terdapat perdagangan wang, yang jelas didasarkan pada bunga, dana tersebut telah dilaburkan dalam skema-skema tersebut yang telah dinyatakan bebas dari bunga oleh kerajaan kerana keuntungan tersebut dilaburkan untuk kesejahteraan negara dan sebab-sebab konstruktif lain atau sekurang-kurangnya badan awam seperti itu tidak terlibat secara jelas dan pasti dalam perniagaan berdasarkan minat.)

“Satu penyelesaian yang mungkin juga adalah bahawa Jamaat memulai perniagaan seperti itu dengan menggunakan modalnya yang pastinya bebas dari kekotoran bunga. Walau bagaimanapun, persekitaran semasa negara yang Jamaat melaluinya tidak kondusif untuk pelaburan tersebut.

“Oleh itu, pelaburan dalam skim simpanan nasional adalah semacam paksaan sementara di sisi lain, tidak ada sistem pelaburan alternatif yang tersedia di negara ini.””

Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) menerima saranan ini oleh Sadr Anjuman Ahmadiyah Pakistan pada 13 Ogos 1987 dan menulis,

“Ia adalah baik.”

Muzik dan tawanan perang wanita

Huzoor (atba) mendengar pandangan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) mengenai tawanan perang wanita seperti yang dinyatakan dalam Tafsir-e-Kabir dan meminta untuk menjelaskan lebih banyak masalah ini. Keluhan juga dibuat mengenai muzik latar yang berlangsung selama satu atau dua minit dalam filem dokumentari sebuah negara yang dimainkan di Rali Ilmi Lajna Imaillah (Pendidikan).

Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 21 Februari 2018, memberikan panduan berikut:

“Apa yang telah Anda kemukakan mengenai nikah dengan tawanan perang wanita adalah benar menurut penafsiran Hazrat Musleh-e-Maud (ra) seperti yang disebutkan dalam Tafsir-e-Kabir. Ini juga merupakan pandangan Hazrat Khalifatul Masih I (ra) bahawa perlu melakukan nikah dengan tahanan perang wanita.

“Mengingat Al-Quran dan ucapan-ucapan dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, ini juga pandangan saya. Pada peringkat awal Islam, musuh-musuh Islam akan menjadikan umat Islam sebagai sasaran pelbagai jenis kekejaman. Sekiranya mereka mendapat isteri seorang Muslim yang miskin dan tertindas, mereka akan memasukkannya ke dalam isteri mereka sebagai hamba.

“Oleh itu, sesuai dengan perintah Islam جَزٰٓؤُا سَیِّئَۃٍ سَیِّئَۃٌ مِّثۡلُہَا [balasan cedera adalah cedera seumpamanya], wanita seperti itu yang datang bersama dengan pasukan penyerang yang menentang Islam untuk menyokong mereka akan ditawan sebagai tawanan perang sesuai dengan kebiasaan pada zaman itu. Kemudian, jika wanita seperti itu tidak memperoleh kebebasan dengan membayar wang tebusan atau melalui kaedah mukatabat, maka diperbolehkan melakukan hubungan intim dengan wanita tersebut setelah melakukan nikah.

“Namun, tidak ada persetujuan yang diperlukan dari tawanan perang untuk nikah seperti itu. Lebih-lebih lagi, nikah dengan wanita seperti itu tidak menjejaskan kebenaran berkahwin dengan empat wanita bebas. Dengan kata lain, seorang lelaki boleh melakukan nikah dengan wanita seperti itu walaupun telah berkahwin dengan empat wanita [bebas]. Namun, jika tawanan perang wanita melahirkan seorang anak, dia akan menjadi bebas kerana menjadi ibu kepada anak itu.

“Pandangan kedua juga tidak salah, yang menyatakan bahawa tidak perlu melakukan nikah secara formal sebelum melakukan hubungan intim dengan wanita seperti itu yang datang bersama tentera yang menyerang Islam untuk menyokong mereka. Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra), ketika menjawab persoalan wanita tawanan perang, pada beberapa kesempatan lain juga telah menyatakan pandangan kedua ini.

“Demikian juga, Hazrat Khalifatul Masih IV(rh), ketika menjelaskan masalah tawanan perang wanita selama beberapa sesi soal jawab dan semasa Dars-ul-Quran juga telah menyatakan sudut pandang kedua ini bahawa tidak diperlukan nikah formal untuk mewujudkan hubungan intim dengan tawanan perang wanita.

“Di sini, saya juga berpendapat penting untuk menyebut bahawa Khulafa tidak keberatan untuk memiliki pendapat yang berbeza mengenai penafsiran perkara-perkara Al-Quran seperti itu yang berkaitan dengan era masa lalu; sebaliknya, pandangan ini berdasarkan pemahaman Al-Quran bagi setiap Khalifa. Perselisihan pendapat di antara Khulafa adalah mungkin.

“Seperti yang saya nyatakan sebelumnya, pandangan saya mengenai perkara ini  masalahnya adalah wajib melakukan nikah dengan wanita musuh tersebut sebelum melakukan hubungan suami isteri dengan mereka. Dan ini akan dianggap pandangan Jamaat di zaman Khilafat saya. Namun, Khalifa seterusnya mungkin tidak bersetuju dengan pendapat saya. Sekiranya itu berlaku, maka pandangan Khalifa berikutnya akan dianggap sebagai pandangan Jamaat pada waktu itu.

“Lebih-lebih lagi, kita juga harus ingat bahawa tidak ada perang seperti itu yang terjadi di era ini yang diperjuangkan untuk memusnahkan Islam dan di mana wanita-wanita Muslim ditawan dan dijadikan hamba. Oleh itu, juga dilarang dan haram bagi umat Islam untuk melakukan perkara yang sama pada zaman ini.

“Keluhan lain yang anda buat dalam surat anda adalah bahawa muzik dimainkan selama 1-2 minit dalam urutan pembukaan sebuah filem dokumentari yang ditayangkan di Lajna Imaillah Ilmi Rally.

“Seperti yang telah Anda tulis, itu adalah film dokumenter. Oleh kerana ia adalah filem dokumentari yang tidak dihasilkan oleh kami dan muzik ditambahkan oleh para produser, bagaimana kami dapat menyuntingnya dari filem itu? Oleh itu, tidak ada yang membantah dalam hal itu. Sebenarnya, asap Dajjal yang disebutkan dalam sebuah hadis oleh Nabi Suci, dari mana seseorang tidak dapat melindungi dirinya sendiri.

“Sejauh program yang dihasilkan oleh kami dan sejauh MTA, kedua-duanya benar-benar bebas muzik oleh rahmat Allah dan mereka tidak mengandungi perkara yang menyalahi undang-undang. Inilah contoh yang harus dikemukakan sebagai kepercayaan yang benar. Dengan rahmat Allah, inilah contoh Islam, yang ditunjukkan melalui program MTA di mana sahaja.”

Cara membalas ejekan orang-orang yang suci

Semasa mulaqat maya pelajar Jamia Ahmadiyah Indonesia dengan Hazrat Khalifatul Masih V atba, pada 31 Oktober 2020, seorang siswa berkata, “Sekarang ini, ada banyak orang yang mengejek Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Bagaimana kita harus bertindak balas terhadap mereka? "

Setelah itu, Huzoor (atba) berkata:

“Pertama, Allah yang Maha Tinggi berkata kepada Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan:

اِنِّیْ مُھِیْنٌ مَّنْ اَرَادَ اِھَانَتَکَ

“Aku akan menghinakan orang yang berusaha menghinamu.”

“Oleh itu, Allah Yang Mahatinggi akan menangani orang-orang yang dengan sengaja bertindak seperti ini namun Dia menghendaki, sama ada dengan menghinakan mereka di dunia ini, di akhirat atau dengan menghina keturunan mereka.

“Namun, tanggapan kami dalam hal ini hanyalah yang telah dijelaskan kepada kami oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, iaitu bahawa anda harus menunjukkan kesabaran dan anda tidak harus bertindak balas terhadap penyerang dengan cara yang agresif. Anda tidak boleh bertindak balas dengan kekerasan. Walaupun anda mempunyai cinta yang tidak terbatas untuk Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, anda tetap tidak boleh bertindak balas dengan kekerasan.

“Orang yang paling kita sayangi adalah Nabi Suci (saw). Dia lebih sayang kepada kita daripada Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Baru-baru ini, karikatur Nabi Suci (saw) dibuat di Perancis dan beberapa negara Eropah yang lain untuk memperolok-olokkannya. Namun, apakah tanggapan kami terhadap perkara ini? Kami bertindak balas dengan meminta salam ke atas Nabi Suci sebanyak mungkin. Ketika kita berdoa pada Nabi Suci (saw) kita juga mengucapkan durood pada aal [keturunan] Nabi Suci (saw). Mereka juga termasuk dalam doa itu. Dan tujuan terbesar dari Nabi Suci (saw) adalah Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan. Dia adalah yang terpenting untuk dikira sebagai antara Nabi Suci (saw).

“Oleh itu, setiap kali ada yang mengejek Nabi Suci (saw) atau hamba-Nya yang paling bersemangat, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, tugas pertama kita adalah membaca doa. Kedua, tingkah laku anda harus menjadi teladan sehingga membungkam mereka yang memperolok-olokkan dan mengejek. Mereka akan memperhatikan bahawa mereka mengejek dan mengejek kita, namun kita terus menyampaikan kepada mereka ajaran Islam yang sebenarnya. Dan kita adalah orang yang menyebarkan cinta dan kasih sayang. Mereka akan melihat bahawa walaupun mereka menunjukkan kebencian terhadap kita, kita berbicara dengan mereka dengan kasih dan sayang.

“Al-Quran juga menyatakan:

کَاَنَّہٗ وَلِیٌّ حَمِیۡمٌ

“Dengan kata lain, jika seseorang menunjukkan akhlak dan tingkah laku yang baik, maka mereka yang bersikap permusuhan terhadap kamu akan menjadi teman baikmu.

“Oleh itu, tindak balas kita adalah dengan memperbaiki tingkah laku dan keadaan kita sendiri, cemerlang dalam kerohanian kita dan bersujud di hadapan Allah Yang Mahatinggi. Kita harus berdoa kepada Allah Yang Mahatinggi untuk memperbaiki keadaan mereka dan berdoa agar jika Allah Yang Maha Tinggi menganggap mereka tidak akan mengubah sikap mereka, maka semoga Dia memberi kita kelonggaran dari mereka dan mendiamkan mereka agar mereka tidak memperolok-olokkan atau mengejek orang yang kita sayangi, sama ada Hazrat Masih Mau’ud yang Dijanjikan (as) atau di atasnya, para Nabi Suci.

“Semoga kita melihat kebahagiaan dan kegembiraan. Ini adalah sumber kegembiraan bagi kita ketika para Nabi Suci dihormati di dunia ini. Demikian pula, ini adalah sumber kebahagiaan besar bagi kita ketika Hazrat Masihi Mau’ud  yang Dijanjikan, yang merupakan penyembah yang paling bersungguh-sungguh dari para Nabi Suci, dihormati.

“Oleh itu, kita harus berdoa agar kita dapat menyaksikan kehormatan dan rasa hormat mereka didirikan di dunia ini sehingga membawa kita kebahagiaan dan kegembiraan. Kita mesti mencari segalanya dari Allah. Kita tidak boleh mengambil tongkat, senapang, tangki atau pisau. Kami tidak akan melakukan perkara seperti itu. Kami hanya akan bersujud di hadapan Allah, memperbaiki keadaan kita sendiri dan membaca selawat sebanyak mungkin. "

Tugas seorang pendakwah

Semasa mulaqat yang disebutkan di atas pada 31 Oktober 2020, seorang pelajar lain berkata, “Kami [lulusan Jamia], insya-Allah, akan memasuki bidang praktik. Setibanya di sana, apakah tugas pertama seorang mubaligh?”

Menjawab soalan ini, Huzoor (atba) berkata:

“Perkara pertama yang harus anda lakukan ketika anda sampai di sana adalah berdoa agar Allah Yang Maha Esa mengizinkan anda bekerja dengan baik dengan penuh dedikasi, ikhlas, kejujuran dan kesetiaan di tempat di mana anda diposkan. Oleh itu, anda harus berdoa dan pertama sekali memperbaiki hubungan anda dengan Allah Yang Maha Tinggi. Sentiasa ingat bahawa usaha kita terwujud melalui doa.

“Oleh itu, setiap murabbi dan muballigh yang memasuki bidang praktikal harus berjanji bahawa dia tidak akan melewatkan solat Tahajud mulai hari ini dan akan terus mengerjakannya. Saya sering memberikan catatan ringkas mengenai kehidupan banyak mubaligh sebelum anda yang telah meninggal dunia dan saya menyebutkan bahawa mereka adalah orang-orang yang selalu menunaikan solat Tahajud. Oleh itu, setiap mubaligh harus menunaikan solat Tahajud sekurang-kurangnya satu jam setiap hari, di mana anda harus berdoa agar Allah Yang Maha Esa memberkati usaha anda. Kemudian, anda mesti mengimami solat lima waktu secara berjemaah di pusat atau masjid anda sekiranya anda hadir di sana.

“Selanjutnya, cubalah untuk menjalin ikatan peribadi dengan setiap Ahmadi di daerah itu. Sekiranya orang-orang Ahmadi saling berselisih faham dan rungutan, anda mesti berusaha menyelesaikannya. Jelaskan kepada mereka bahawa kita adalah orang yang percaya dan orang percaya adalah saudara. Tarik perhatian masing-masing Ahmadi ke arah hidup satu sama lain dengan damai dan cuba menyelesaikan segala perselisihan yang mungkin mereka alami. Anda harus mempunyai hubungan peribadi dengan semua orang dan orang-orang di sana juga harus mempunyai hubungan dengan anda. Mereka harus mengasihi anda dan anda juga harus menyayangi mereka. Oleh itu, mereka akan memperhatikan nasihat anda setiap kali anda menasihati mereka untuk melakukan sesuatu.

“Begitu juga, selalu berhubungan dengan Khalifa-e-Waqt [Khalifa waktu itu]. Selain dari laporan bulanan yang anda kirimkan kepada saya, anda juga harus menulis satu surat peribadi kepada saya juga agar kami dapat menilai seberapa baik mubaligh itu bekerja. Juga, buatlah kesedaran di kalangan jamaat bahawa mereka mesti menjalin hubungan dengan Khalifa-e-Waqt.

“Saya menerima sejumlah surat yang sangat banyak sejak Meja Indonesia didirikan di sini. Saya menerima surat-surat ini setelah diterjemahkan. Oleh itu, ingatkan orang untuk menjaga hubungan itu dengan Khilafat dan secara teratur mendengarkan khutbah Jumaat setiap minggu dan bertindak berdasarkan petunjuk dan nasihat yang disebutkan dalam khutbah tersebut. Para mubaligh harus bertindak terlebih dahulu dan kemudian para ahli-ahlinya juga harus melakukannya.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, London)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad