6. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
8
Januari 2021
Al Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk
kepentingan semua orang
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Khilafat-e-Ahmadiyya dan kerajaan
politik
Majlis Khuddam-ul-Ahmadiyah
AS menyiapkan satu set soalan yang berkaitan dengan masalah tarbiyat. Salah
satu pertanyaannya adalah bagaimana struktur politik dunia akan kelihatan
sekiranya berlaku kemenangan Ahmadiyah.
Huzoor (atba) memberikan
panduan mengenai hal ini dan dalam suratnya bertarikh 26 Mei 2018, Huzoor
(atba) memberikan jawapan berikut:
“Dalam surah Al-Hujurat,
Allah Yang Maha Esa berbicara mengenai dua kerajaan orang-orang beriman yang
saling berperang, sementara yang lain diperintahkan untuk berdamai di antara
mereka. Ada juga ramalan di dalamnya bahawa walaupun Islam akan memerintah
dunia, tidak akan ada satu kerajaan global, melainkan berbagai kerajaan.
“Oleh itu, ketika
Ahmadiyah akan menang di dunia dengan rahmat Allah Yang Mahatinggi, dari segi
struktur politik, akan ada kerajaan yang bebas yang undang-undang nasionalnya
tidak akan bertentangan dengan undang-undang Islam, tetapi pada waktu itu,
masalah politik dan iman akan ditangani secara berasingan.
“Walaupun hanya akan ada
satu kekhalifahan Islam yang benar di bumi dan semua bangsa akan meminta
bimbingan intelektual dan kerohanian dari Khalifa pada masa itu, tetapi dia
tidak akan campur tangan dalam urusan politik mereka, dan juga Khalifa tidak
akan menyerang negara mana pun dengan tentera.”
Tashahud dan syirik
Seseorang menulis kepada
Huzoor (atba) bertanya sama ada membaca tashahud ketika Salat dan berkata:
اَلسَّلَامُ
عَلَیْکَ أَیُّھَا النَّبِیُّ
“Salam sejahtera pada
kamu, wahai Nabi!”, Melakukan syirik kerana kata-kata itu ditujukan kepada
makhluk hidup.
Huzoor (atba), dalam
suratnya bertarikh 6 Jun 2018, memberikan jawapan berikut:
“Dibuktikan oleh ahadith
yang sahih bahawa doa ini, yang dibacakan dalam tashahud, diajarkan kepada para
Sahabat oleh Nabi Suci (saw) sendiri dan dia mengatakan bahawa ketika seseorang
mengucapkan doa ini, doa ini akan sampai kepada setiap hamba Allah yang soleh
di Langit dan Bumi. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Azan)
“Dengan kata lain, Nabi
Suci (saw) sendiri telah menjelaskan bahawa doa kita ini sampai kepada orang
yang hidup, dan mereka yang telah meninggal juga mendapat keberkatan doa ini.
“Oleh itu, seseorang
tidak boleh menyebarkan khurafat, dengan anggapan bahawa kata ganti orang kedua
atau partikel vokatif dan lain-lain yang digunakan dalam doa tersebut boleh
dianggap syirik kerana penerima doa tersebut telah meninggal dunia.
“Tidak ada syirik dalam
hal ini kerana sebagaimana Allah yang Maha Esa menjadikan udara sebagai alat
untuk menyampaikan suara seseorang kepada orang lain di dunia ini, demikian
juga Dia menjadikan malaikat sebagai alat menyampaikan doa kita kepada si mati
di dunia rohani . Oleh itu, ketika kita pergi ke perkuburan, doa yang kita baca
di sana juga dimulai dengan:
اَلسَّلَامُ
عَلَیْکُمْ یَا أَھْلَ الْقُبُورِ
“Salam sejahtera, wahai
penghuni kubur!”, Yang sama sekali tidak bermaksud kita melihat orang-orang ini
atau bahawa mereka secara fizikal hadir di hadapan kita.
“Mengenai hal ini, Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan ditanya apakah si mati mendengar seruan:
اَلسَّلَامُ
عَلَیْکُمْ یَا أَھْلَ الْقُبُورِ
Setelah ini, Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bersabda:
‘Lihat! Seolah-olah
mereka menjawab salam dengan “Wa alaikumus-salam” [Dan selamat sejahtera juga];
sebaliknya, Allah yang Maha Tinggi menyampaikan salam (yang merupakan doa)
kepada mereka. Udara adalah cara untuk kita mendengar suara, tetapi itu bukan
cara yang anda boleh berkomunikasi dengan si mati; sebaliknya, Allah yang Maha
Agung menjadikan malaikat sebagai alat untuk menyampaikan “Assalamu alaikum”.
Kes dengan Durood Sharif adalah sama. Malaikat menyampaikan salam itu kepada Nabi
Suci (saw).’ (Al Badr, 16 March 1904)
“Hazrat Khalifatul Masih
I (ra) menjelaskan masalah ini sebagai berikut:
‘Pada masa-masa ketika
perasaan cinta yang luar biasa atau kesedihan yang luar biasa terjadi,
seseorang memanggil mereka yang tidak hadir secara fizikal. Ini tidak bermaksud
bahawa mereka hadir secara fizikal, melainkan itu adalah ungkapan cinta.’(Al
Hakam, 10 Februari 1904)”
Wanita di perarakan
pengebumian
Huzoor (atba) ditanya
mengenai wanita yang mengunjungi kubur untuk pengebumian dan berdiri di
belakang lelaki atau duduk di dalam kereta mereka semasa pengebumian. Huzoor(atba)
menjelaskan hal ini dalam suratnya bertarikh 9 Jun 2018 sebagai berikut:
“Dari pelbagai hadis,
kita mengetahui bahawa Nabi Suci (saw) pada umumnya menasihati wanita agar
tidak mengunjungi kuburan bersama dengan proses pengebumian, tetapi ini tidak
dilarang sama sekali. Sekiranya, untuk beberapa alasan tertentu, seorang wanita
dilihat dalam upacara pemakaman, Nabi Suci (saw) akan mengabaikannya.
“Pada era pra-Islam,
berkabung yang berlebihan terhadap si mati adalah kebiasaan dan kebanyakan
dilakukan oleh wanita. Islam melarang ratapan berlebihan dan pada masa yang
sama, wanita secara amnya dilarang pergi ke kuburan bersama si mati sehingga
mereka tidak boleh terlibat dalam penyesalan berlebihan yang disebutkan di atas
kerana mempengaruh emosi ketika pengebumian.
“Ulama Salafi dan ahli hukum
Islam juga menyatakan tidak diinginkan wanita untuk mengunjungi kuburan bersama
dengan proses pengebumian.
“Selama masa Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan masa Khulafa setelahnya, secara umum
telah menjadi kebiasaan bahawa wanita diizinkan untuk menghadiri solat jenazah
dengan pengaturan yang terpisah dari lelaki, tetapi pada saat pengebumian,
wanita tidak dibenarkan ikut.
“Oleh itu, kecuali untuk
keadaan khas, wanita tidak boleh pergi ke perkuburan untuk pengebumian.
Sekiranya atas sebab apa pun wanita harus pergi ke tanah perkuburan semasa
pengkebumian - seperti yang telah anda tulis dalam surat anda - mereka harus
duduk di dalam kereta mereka. Setelah selesai pengebumian, ketika para lelaki
telah pergi, mereka boleh berdoa di kubur.”
Keaslian Hadis
al-Thaqalain
Huzoor (atba) diminta
untuk menjelaskan keaslian Hadis al-Thaqalain - sebuah riwayat dari hadis di
mana Nabi Suci (saw) menasihati umatnya untuk mematuhi dua cara yang “penting”
atau penting yang bermaksud bimbingan.
Huzoor (atba), dalam
suratnya bertarikh 29 Jun 2018, memberikan jawapan berikut:
“Ada dua variasi [hadis
ini] dalam kitab-kitab ahadith. Dalam satu, perkataan:
کِتَابَ
اللہِ وَ سُنَّۃَ نَبِیِّہِ
[kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya]
digunakan, sementara yang lain, kata-kata berikut digunakan:
کِتَابَ
اللہِ وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی
[kitab Allah dan
keturunan saya dari kalangan keluarga saya].
“Riwayat yang menggunakan
kata-kata, کِتَابَ اللہِ وَ سُنَّۃَ نَبِیِّہِ boleh dipercayai dan sahih.
“Al-Quran sebenarnya
adalah Firman Tuhan Yang Mahakuasa, sedangkan sunnah Nabi Suci adalah tafsiran
praktikal dari Firman itu. Kedua-duanya tidak dapat dipisahkan, saling
melengkapi dan bebas dari sebarang spekulasi. Mereka yang berpegang pada
kedua-dua ini iaitu hidup menurut perintah mereka, tidak akan sesat.
“Walaupun riwayat
mengenai, وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی telah dimasukkan dalam beberapa dari enam
buku hadis sahih [Al-Sihah al-Sittah], Imam Bukhari (rh) tidak mencatatnya
dalam Sahihnya.
“Ulama hadis banyak
berdebat mengenai riwayat ini, memandangkan riwayat dan juga dirayah mereka.
Lebih-lebih lagi, kitab-kitab Asma al-Rijal - biografi perawi hadis - juga
banyak memberi pengecualian kepada para perawi riwayat ini dan telah
membuktikan bahawa pasti ada seseorang dalam rantai perawi mereka yang
bersimpati terhadap sudut pandangan Syiah.
“Pernyataan salah seorang
perawi - iaitu Hazrat Zaid (ra) ibn Arqam - patut dipertimbangkan. Dia
menyatakan, ‘Saya sudah tua dan saya lupa banyak perkara yang saya dengar dari Nabi
Suci (saw).’
“Perawi lain ialah Hazrat
Jabir (ra) bin Abdullah. Walaupun riwayat pendek dari dia, yang dicatat dalam
Sahih Muslim dan Sunan Tirmidhi, mengandung kata-kata, کِتَابَ اللہِ وَعِتْرَتِی
أَھْلَ بَیْتِی, tetapi, ketika riwayat yang sama oleh Hazrat Jabir (ra) bin
Abdullah diceritakan secara terperinci dalam Sahih Muslim dan Sunan Ibn Majah,
tidak ada yang menyebutkan kata-kata, وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی. Sebaliknya,
ia hanya menyebutkan perkataan کِتَابَ اللہِ iaitu ‘kitab Allah’.
“Oleh itu, hanya riwayat
Muwatta Imam Malik, Sahih Muslim, Sunan Abi Daud dan Sunan Ibn Majah dll yang
dapat dipercayai dan dapat diterima dari segi riwayat dan dirayah, yang
memerintahkan untuk berpegang teguh pada Kitab Allah atau mengikuti sunnah Nabi
Suci (saw).
“Semua riwayat lain - di
mana kata-kata أَھْلَ بَیْتِی atau وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی disertakan dengan
kata ‘Kitab Allah’, seperti yang dinyatakan oleh para ulama hadis dan para ahli
biografi para perawi ahadith - tidak layak diterima.”
Solat jenazah untuk orang
bukan Ahmadi
Hazrat Amirul Momineen (atba)
menyampaikan hadis berikut:
الصَّلَاۃُ
الْمَکْتُوبَۃُ واجِبَۃٌ خَلْفَ کُلِّ مُسْلِمٍ بَرًّا کَانَ أَوْفَاجِرًا وَاِنْ عَمِلَ
الْکَبَائِرَ
[Solat wajib itu mustajab
di belakang setiap Muslim, soleh atau tidak sopan, walaupun dia telah melakukan
dosa-dosa besar.] (Sunan Abi Daud, Kitab as-Salat)
Huzoor (atba) kemudian
ditanya mengapa seorang Ahmadi tidak boleh solat di belakang orang bukan
Ahmadi. Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 5 Oktober 2018, memberikan
jawapan berikut:
“Riwayat lengkap, seperti
yang disebutkan dalam Sunan Abi Daud, Kitab al-Jihad adalah sebagai berikut:
عن
أبی ھریرۃ قال, قال رسول االله صلی االله علیہ وسلم الجھاد واجب علیکم مع کل أمیر برا
کان أو فاجرا والصلاۃ واجبۃ علیکم خلف کل مسلم برا کان أوفاجرا وان عمل الکبائر والصلاۃ
واجبۃ علی کل مسلم برا کان اوفاجر وان عمل الکبائر
“Dengan kata lain, Nabi
Suci (saw) tidak hanya memberikan petunjuk mengenai solat dalam riwayat ini,
tetapi beliau (saw) juga memerintahkan untuk turut serta dalam jihad di bawah
pimpinan setiap amir [pemimpin] dan untuk menunaikan solat jenazah setiap orang
Islam. Namun, Nabi Suci (saw)sendiri tidak menunaikan solat jenazah penghutang,
pengkhianat dan orang yang membunuh diri.
“Oleh kerana itu, para
ulama hadis telah banyak membahaskan tentang kebenaran hadis ini dan telah
mengemukakan banyak keberatan mengenai kesahihan riwayat tersebut.
“Lebih-lebih lagi, Nabi
Suci (saw) bersabda:
لَا
یَؤُمَّنکُمْ ذُوجُرْأَۃ فِی دِینہ
yang bermaksud bahawa
seseorang yang tidak tahu malu mengenai agamanya atau tidak peduli dengan
perintah agama tidak boleh memimpin anda dalam solat sebagai imam.
“Sehubungan dengan
menjadi imam (yang memimpin solat) hadis yang paling utama adalah hadis di mana
para Nabi Suci (saw) mengatakan tentang Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan, وَ اِمَامُکُمْ مِنْکُمْ iaitu ‘Pada masa itu, imam anda akan berada
di antara anda’. Hadis ini dicatatkan dalam buku hadis yang paling sahih, iaitu
Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.
“Nabi Suci (saw) bersabda
dalam hadis yang dibahas bahawa walaupun Anda boleh berdoa di belakang orang
berdosa atau orang yang tidak bermoral, itu tidak bermaksud anda juga boleh
berdoa di belakang seseorang yang menggelar Al-Masihi Mau’ud (as) yang
Dijanjikan sebagai orang yang tidak percaya atau pendusta. Oleh itu, walaupun
hadis ini dianggap sahih, ini hanya bermaksud bahawa Nabi Suci (saw) sebenarnya
menarik perhatian kita kepada masalah pentadbiran bahawa apabila salah seorang
daripada umat anda dipilih sebagai imam, jangan penasaran dengan tindakannya
untuk cari kekurangannya, tetapi lebih baik solat di belakangnya dengan
ketaatan sepenuhnya dan serahkan masalah penerimaan doa anda kepada Tuhan Yang
Maha Kuasa.”
Tiga cincin dari Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
Majlis Amila Nasional
Switzerland mengadakan mulaqat maya dengan Huzoor (atba) pada 7 November 2020.
Salah seorang ahli mengemukakan soalan berikut kepada Huzoor (atba):
“Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan telah dibuat tiga cincin. Telah diperhatikan bahawa Huzoor-e-Anwar
(atba) memakai dua cincin di tangannya yang diberkati. Siapa yang memiliki
cincin ketiga Huzoor?” Huzoor (atba) menjawab:
"Hazrat Amma Jan (ra)
[isteri mulia dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan] memberikan cincin
itu dengan tulisan أَلَیْسَ اللہُ بِکَافٍ عَبْدَہُ [Apakah Allah tidak cukup
untuk hamba-Nya?] Kepada Hazrat Khalifatul Masih II (ra). Beliau (as)
memberikan cincin itu dengan tulisan wahyu غَرَسْتُ لَکَ بِیَدِیْ رَحْمَتِیْ وَقُدْرَتِیْ
[Aku telah menanamkan untukmu Rahmat dan Kuasa-Ku dengan tanganku sendiri]
kepada Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) dan beliau (as) memberikan cincin itu
dengan tulisan مولیٰ بَس [Tuhan (cukup) bagi Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra).
“Sejauh cincin أَلَیْسَ اللہُ,
yang diberikan kepada Hazrat Khalifatul Masih II (ra), Hazrat Khalifatul Masih
II (ra) membuat wasiat bahawa cincin ini harus diberikan kepada siapa pun yang
terpilih sebagai Khalifah berikutnya dan ia harus diturunkan di rantai
penggantian Khilafat dan bukannya kekal sebagai cincin peribadinya. Kedua
saudara lelaki (Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) dan Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra))
menyimpan dua cincin lain yang diberikan kepada mereka.
“Cincin yang diberikan
kepada Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra) kemudian diserahkan kepada ayah saya [Hazrat
Mirza Mansoor Ahmad, putera Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra)] setelah
kematiannya. Selepas meninggalnya ayah saya, ibu saya menyerahkan cincin itu
kepada saya. Kemudian ketika Allah Yang Maha Esa mempercayakan saya pakaian
Khilafat, saya mula memakai cincin itu.
“Cincin ketiga yang
dimiliki oleh Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra), diserahkan kepada Hazrat Mirza
Muzaffar Ahmad setelah kematiannya. Mirza Muzaffar Ahmad Sahib tidak mempunyai
anak, jadi dia mengangkat seorang anak - putera Amatul Jameel Sahiba (puteri
Hazrat Khalifatul Masih II (ra)) dan Nasir Ahmad Sial Sahib (putera Hazrat
Chaudhry Fateh Muhammad Sial Sahib (ra)). Dia dibesarkan di rumahnya sehingga
cincin itu diserahkan kepadanya. Dia kini menetap di Amerika.”
Ahmadi semasa Perang
Dunia III
Dalam mulaqat yang sama
yang diadakan pada 7 November 2020, seorang ahli Amila Nasional yang lain
bertanya kepada Huzoor (atba):
“Huzoor yang terhormat!
Anda bercakap mengenai kemungkinan Perang Dunia Ketiga dalam Khutbah Jumaat
anda semalam. Sekiranya Perang Dunia III berlaku, adakah ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim
juga akan terpengaruh dengannya? “
Huzoor (atba) memberikan
jawapan berikut:
“Ada pepatah [dalam
bahasa Punjabi], ‘Kumbang’ juga pasti akan digiling ketika gandum digiling’.
Kita tidak lemah seperti itu, tetapi apabila keadaan seperti itu menimpa dunia,
mereka akan mempengaruhi dunia secara luas.
“Pada masa Nabi Suci
(saw), peperangan dilancarkan. Allah yang Maha Agung berjanji bahawa
orang-orang Islam akan menang dalam pertempuran dan mereka memenangkan
pertempuran, tetapi adakah Sahabat tidak mati syahid dalam proses itu?
“Ketika kita menyaksikan
pelbagai tanda, seperti wabak, gempa bumi dan ribut dll., Pada masa-masa
seperti itu, beberapa orang Ahmadi juga mungkin terpengaruh oleh mereka. Walau
bagaimanapun, jumlah orang Ahmadi yang terjejas agak sedikit. Sekiranya kita
terus mempertahankan hubungan sejati dengan Allah Yang Mahatinggi, maka seperti
yang dijanjikan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan:
آگ
ہے پر آگ سے وہ سب بچائے جائیں
جو
جو کہ خد خدذ ذوالعجائب سے پیار
'Ada api, tetapi semua
orang akan diselamatkan dari api ini yang memiliki cinta kepada Tuhan YangPerkasa.
“Sekiranya hubungan kita
dengan Allah Yang Maha Esa adalah benar, jika kita memenuhi kewajiban kita yang
sewajarnya kepada-Nya dan ciptaan-Nya, maka Allah yang Maha Tinggi akan
mengurangkan tahap bahaya atau kerosakan yang mungkin terjadi pada tahap yang
besar dan Dia akan melindungi kita dengan rahmat-Nya. Maka dunia akan belajar
pelajarannya.
“Namun, sebelum itu, jika
kita menunaikan kewajiban sewajarnya, maka kita harus memberitahu dunia bahawa
sebab musibah dan peperangan ini adalah menjauhkan diri dari Tuhan Yang Maha
Esa dan tidak memenuhi kewajiban yang sewajarnya terhadap ciptaan Allah Yang Maha
Tinggi. Oleh itu, mereka harus memperbaiki cara mereka.
“Apabila perang dunia
seperti itu berakhir, orang akan tahu bahawa memang ada sekelompok orang,
sebuah bangsa, sebuah mazhab Muslim dan sebuah Jamaat yang biasanya menarik
perhatian kita terhadap hal ini. Ketika itulah mereka akan berpaling kepada
Tuhan Yang Maha Esa dan akan menghampiri anda.
“Oleh itu, jika kita
memenuhi kewajiban kita, maka kita akan menyaksikan tanda-tanda kemajuan Jamaat
setelah Perang Dunia. Dan sekiranya kita tidak memenuhi tanggungjawab kita;
jika negara kita menyerupai keadaan orang duniawi; jika kita terbenam dalam
usaha duniawi; jika kita menjauhkan solat lima waktu setiap hari; jika kita
lupa untuk menunaikan hak sewajarnya kepada Allah Yang Maha Esa dan untuk
manusia, maka kita juga akan mengalami kesan perang seperti itu.
“Allah Yang Maha Kuasa
tidak menjamin perlindungan kita hanya kerana telah melakukan Bai'at. Ada
syarat untuk Bai’at kami. Sekiranya anda memenuhi syarat tersebut, maka anda
akan dilindungi. Itulah sebabnya Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan
telah mengatakan bahawa seseorang akan dilindungi dari api ketika syarat-syarat
yang relevan dipenuhi dan ketika ungkapan cinta anda kepada Allah Yang Maha
Tinggi tidak hanya akan menjadi lisan, tetapi ketika itu akan ditunjukkan
melalui perbuatan anda. Ketika itulah anda akan dilindungi.”
Penghijrahan dari luar
bandar ke bandar
Semasa mulaqat maya para
mubaligh Bangladesh dengan Hazrat Khalifatul Masih (atba), pada 8 November
2020, seorang mubaligh meminta bimbingan dari Huzoor (atba) mengenai hakikat
bahawa pemuda Ahmadi Muslim yang tinggal di kampung-kampung atau kawasan
pedalaman Bangladesh cenderung berhijrah ke kota-kota besar untuk mencari yang
lebih baik. peluang ekonomi atau pendidikan. Dia mengatakan ini bermaksud
bahawa jumlah pemuda Ahmadi Muslim yang mengkhidmati Jamaat Ahmadiyah Muslim di
luar bandar atau desa berkurang.
Sebagai tindak balas,
Huzoor (atba) bersabda:
“Ini adalah amalan umum
dunia. Ini adalah sesuatu yang berlaku di seluruh dunia bahawa orang-orang
berhijrah dari luar bandar atau dari kampung ke kawasan bandar atau bandar. Ini
adalah sesuatu yang semula jadi di negara-negara yang ingin maju. Kawasan
kecil, bandar dan kampung mempunyai populasi yang meningkat secara eksponen.
“Sekiranya seluruh
penduduk tinggal di sana dan tidak pergi ke kota-kota untuk memperoleh
pendidikan, maka mereka tidak dapat maju. Ini jelas menunjukkan bahawa ada
lebih banyak peluang untuk maju di kota-kota, di mana negara dapat unggul lebih
jauh, atau ada lebih banyak peluang untuk memperoleh pendidikan dan untuk
unggul.
“Memang, ada seorang pakar
ekonomi di Bangladesh yang memulai sistem industri pondok di mana industri
pondok dapat diberikan kepada orang-orang di desa dan kota kecil sehingga
mereka dapat bekerja di sana dan mencari peluang untuk membuat pelaburan di
sana dan bukannya harus keluar ke bandar untuk tujuan ini. Sekiranya peluang
seperti ini ada, maka ini sangat bagus. Anggota Jamaat juga harus mendapat
manfaat dari ini dan orang harus tinggal di sana dan bekerja di sana. Namun,
mereka yang berpendidikan tinggi dan mempunyai peluang lebih besar untuk
memperoleh pendidikan tinggi dan maju lebih jauh di bandar, tentu saja akan
masuk ke bandar.
“Oleh itu, satu-satunya
jalan keluar bagi mereka yang ketinggalan adalah mereka harus berusaha
semaksimal mungkin untuk memenuhi tugas mereka dan berusaha mendapatkan
sebanyak mungkin Bai’at; mereka harus berusaha melakukan tabligh dan berdakwah
sebanyak mungkin; mereka harus berusaha memperkenalkan Jamaat kepada lebih
banyak orang; mereka harus berusaha menanamkan rasa ingin memenuhi kewajiban
seseorang dalam generasi muda yang sedang berkembang - mereka yang bergabung
dengan Khuddam-ul-Ahmadiyah dari Atfal sehingga mereka dapat mengkhidmati Jamaat
sebanyak mungkin.
“Mereka harus keluar
untuk mencari nafkah. Oleh itu, anda harus berusaha mendapatkan sebanyak
mungkin orang baru yang bertaubat di kawasan tersebut. Kedua, didik generasi
muda dengan cara yang mereka mampu menjaga Jamaat.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, London)
Comments
Post a Comment