6. Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

  *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian VI Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

8 Januari 2021

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Khilafat-e-Ahmadiyya dan kerajaan politik

Majlis Khuddam-ul-Ahmadiyah AS menyiapkan satu set soalan yang berkaitan dengan masalah tarbiyat. Salah satu pertanyaannya adalah bagaimana struktur politik dunia akan kelihatan sekiranya berlaku kemenangan Ahmadiyah.

Huzoor (atba) memberikan panduan mengenai hal ini dan dalam suratnya bertarikh 26 Mei 2018, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Dalam surah Al-Hujurat, Allah Yang Maha Esa berbicara mengenai dua kerajaan orang-orang beriman yang saling berperang, sementara yang lain diperintahkan untuk berdamai di antara mereka. Ada juga ramalan di dalamnya bahawa walaupun Islam akan memerintah dunia, tidak akan ada satu kerajaan global, melainkan berbagai kerajaan.

“Oleh itu, ketika Ahmadiyah akan menang di dunia dengan rahmat Allah Yang Mahatinggi, dari segi struktur politik, akan ada kerajaan yang bebas yang undang-undang nasionalnya tidak akan bertentangan dengan undang-undang Islam, tetapi pada waktu itu, masalah politik dan iman akan ditangani secara berasingan.

“Walaupun hanya akan ada satu kekhalifahan Islam yang benar di bumi dan semua bangsa akan meminta bimbingan intelektual dan kerohanian dari Khalifa pada masa itu, tetapi dia tidak akan campur tangan dalam urusan politik mereka, dan juga Khalifa tidak akan menyerang negara mana pun dengan tentera.”

Tashahud dan syirik

Seseorang menulis kepada Huzoor (atba) bertanya sama ada membaca tashahud ketika Salat dan berkata:

اَلسَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّھَا النَّبِیُّ

“Salam sejahtera pada kamu, wahai Nabi!”, Melakukan syirik kerana kata-kata itu ditujukan kepada makhluk hidup.

Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 6 Jun 2018, memberikan jawapan berikut:

“Dibuktikan oleh ahadith yang sahih bahawa doa ini, yang dibacakan dalam tashahud, diajarkan kepada para Sahabat oleh Nabi Suci (saw) sendiri dan dia mengatakan bahawa ketika seseorang mengucapkan doa ini, doa ini akan sampai kepada setiap hamba Allah yang soleh di Langit dan Bumi. (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Azan)

“Dengan kata lain, Nabi Suci (saw) sendiri telah menjelaskan bahawa doa kita ini sampai kepada orang yang hidup, dan mereka yang telah meninggal juga mendapat keberkatan doa ini.

“Oleh itu, seseorang tidak boleh menyebarkan khurafat, dengan anggapan bahawa kata ganti orang kedua atau partikel vokatif dan lain-lain yang digunakan dalam doa tersebut boleh dianggap syirik kerana penerima doa tersebut telah meninggal dunia.

“Tidak ada syirik dalam hal ini kerana sebagaimana Allah yang Maha Esa menjadikan udara sebagai alat untuk menyampaikan suara seseorang kepada orang lain di dunia ini, demikian juga Dia menjadikan malaikat sebagai alat menyampaikan doa kita kepada si mati di dunia rohani . Oleh itu, ketika kita pergi ke perkuburan, doa yang kita baca di sana juga dimulai dengan:

اَلسَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا أَھْلَ الْقُبُورِ

“Salam sejahtera, wahai penghuni kubur!”, Yang sama sekali tidak bermaksud kita melihat orang-orang ini atau bahawa mereka secara fizikal hadir di hadapan kita.

“Mengenai hal ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan ditanya apakah si mati mendengar seruan:

 

اَلسَّلَامُ عَلَیْکُمْ یَا أَھْلَ الْقُبُورِ

Setelah ini, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan bersabda:

‘Lihat! Seolah-olah mereka menjawab salam dengan “Wa alaikumus-salam” [Dan selamat sejahtera juga]; sebaliknya, Allah yang Maha Tinggi menyampaikan salam (yang merupakan doa) kepada mereka. Udara adalah cara untuk kita mendengar suara, tetapi itu bukan cara yang anda boleh berkomunikasi dengan si mati; sebaliknya, Allah yang Maha Agung menjadikan malaikat sebagai alat untuk menyampaikan “Assalamu alaikum”. Kes dengan Durood Sharif adalah sama. Malaikat menyampaikan salam itu kepada Nabi Suci (saw).’ (Al Badr, 16 March 1904)

“Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menjelaskan masalah ini sebagai berikut:

‘Pada masa-masa ketika perasaan cinta yang luar biasa atau kesedihan yang luar biasa terjadi, seseorang memanggil mereka yang tidak hadir secara fizikal. Ini tidak bermaksud bahawa mereka hadir secara fizikal, melainkan itu adalah ungkapan cinta.’(Al Hakam, 10 Februari 1904)”

Wanita di perarakan pengebumian

Huzoor (atba) ditanya mengenai wanita yang mengunjungi kubur untuk pengebumian dan berdiri di belakang lelaki atau duduk di dalam kereta mereka semasa pengebumian. Huzoor(atba) menjelaskan hal ini dalam suratnya bertarikh 9 Jun 2018 sebagai berikut:

“Dari pelbagai hadis, kita mengetahui bahawa Nabi Suci (saw) pada umumnya menasihati wanita agar tidak mengunjungi kuburan bersama dengan proses pengebumian, tetapi ini tidak dilarang sama sekali. Sekiranya, untuk beberapa alasan tertentu, seorang wanita dilihat dalam upacara pemakaman, Nabi Suci (saw) akan mengabaikannya.

“Pada era pra-Islam, berkabung yang berlebihan terhadap si mati adalah kebiasaan dan kebanyakan dilakukan oleh wanita. Islam melarang ratapan berlebihan dan pada masa yang sama, wanita secara amnya dilarang pergi ke kuburan bersama si mati sehingga mereka tidak boleh terlibat dalam penyesalan berlebihan yang disebutkan di atas kerana mempengaruh emosi ketika pengebumian.

“Ulama Salafi dan ahli hukum Islam juga menyatakan tidak diinginkan wanita untuk mengunjungi kuburan bersama dengan proses pengebumian.

“Selama masa Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan masa Khulafa setelahnya, secara umum telah menjadi kebiasaan bahawa wanita diizinkan untuk menghadiri solat jenazah dengan pengaturan yang terpisah dari lelaki, tetapi pada saat pengebumian, wanita tidak dibenarkan ikut.

“Oleh itu, kecuali untuk keadaan khas, wanita tidak boleh pergi ke perkuburan untuk pengebumian. Sekiranya atas sebab apa pun wanita harus pergi ke tanah perkuburan semasa pengkebumian - seperti yang telah anda tulis dalam surat anda - mereka harus duduk di dalam kereta mereka. Setelah selesai pengebumian, ketika para lelaki telah pergi, mereka boleh berdoa di kubur.”

Keaslian Hadis al-Thaqalain

Huzoor (atba) diminta untuk menjelaskan keaslian Hadis al-Thaqalain - sebuah riwayat dari hadis di mana Nabi Suci (saw) menasihati umatnya untuk mematuhi dua cara yang “penting” atau penting yang bermaksud bimbingan.

Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 29 Jun 2018, memberikan jawapan berikut:

“Ada dua variasi [hadis ini] dalam kitab-kitab ahadith. Dalam satu, perkataan:

کِتَابَ اللہِ وَ سُنَّۃَ نَبِیِّہِ

[kitab Allah dan sunnah Nabi-Nya] digunakan, sementara yang lain, kata-kata berikut digunakan:

کِتَابَ اللہِ وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی

[kitab Allah dan keturunan saya dari kalangan keluarga saya].

“Riwayat yang menggunakan kata-kata, کِتَابَ اللہِ وَ سُنَّۃَ نَبِیِّہِ boleh dipercayai dan sahih.

“Al-Quran sebenarnya adalah Firman Tuhan Yang Mahakuasa, sedangkan sunnah Nabi Suci adalah tafsiran praktikal dari Firman itu. Kedua-duanya tidak dapat dipisahkan, saling melengkapi dan bebas dari sebarang spekulasi. Mereka yang berpegang pada kedua-dua ini iaitu hidup menurut perintah mereka, tidak akan sesat.

“Walaupun riwayat mengenai, وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی telah dimasukkan dalam beberapa dari enam buku hadis sahih [Al-Sihah al-Sittah], Imam Bukhari (rh) tidak mencatatnya dalam Sahihnya.

“Ulama hadis banyak berdebat mengenai riwayat ini, memandangkan riwayat dan juga dirayah mereka. Lebih-lebih lagi, kitab-kitab Asma al-Rijal - biografi perawi hadis - juga banyak memberi pengecualian kepada para perawi riwayat ini dan telah membuktikan bahawa pasti ada seseorang dalam rantai perawi mereka yang bersimpati terhadap sudut pandangan Syiah.

“Pernyataan salah seorang perawi - iaitu Hazrat Zaid (ra) ibn Arqam - patut dipertimbangkan. Dia menyatakan, ‘Saya sudah tua dan saya lupa banyak perkara yang saya dengar dari Nabi Suci (saw).’

“Perawi lain ialah Hazrat Jabir (ra) bin Abdullah. Walaupun riwayat pendek dari dia, yang dicatat dalam Sahih Muslim dan Sunan Tirmidhi, mengandung kata-kata, کِتَابَ اللہِ وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی, tetapi, ketika riwayat yang sama oleh Hazrat Jabir (ra) bin Abdullah diceritakan secara terperinci dalam Sahih Muslim dan Sunan Ibn Majah, tidak ada yang menyebutkan kata-kata, وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی. Sebaliknya, ia hanya menyebutkan perkataan کِتَابَ اللہِ iaitu ‘kitab Allah’.

“Oleh itu, hanya riwayat Muwatta Imam Malik, Sahih Muslim, Sunan Abi Daud dan Sunan Ibn Majah dll yang dapat dipercayai dan dapat diterima dari segi riwayat dan dirayah, yang memerintahkan untuk berpegang teguh pada Kitab Allah atau mengikuti sunnah Nabi Suci (saw).

“Semua riwayat lain - di mana kata-kata أَھْلَ بَیْتِی atau وَعِتْرَتِی أَھْلَ بَیْتِی disertakan dengan kata ‘Kitab Allah’, seperti yang dinyatakan oleh para ulama hadis dan para ahli biografi para perawi ahadith - tidak layak diterima.”

Solat jenazah untuk orang bukan Ahmadi

Hazrat Amirul Momineen (atba) menyampaikan hadis berikut:

الصَّلَاۃُ الْمَکْتُوبَۃُ واجِبَۃٌ خَلْفَ کُلِّ مُسْلِمٍ بَرًّا کَانَ أَوْفَاجِرًا وَاِنْ عَمِلَ الْکَبَائِرَ

[Solat wajib itu mustajab di belakang setiap Muslim, soleh atau tidak sopan, walaupun dia telah melakukan dosa-dosa besar.] (Sunan Abi Daud, Kitab as-Salat)

Huzoor (atba) kemudian ditanya mengapa seorang Ahmadi tidak boleh solat di belakang orang bukan Ahmadi. Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 5 Oktober 2018, memberikan jawapan berikut:

“Riwayat lengkap, seperti yang disebutkan dalam Sunan Abi Daud, Kitab al-Jihad adalah sebagai berikut:

عن أبی ھریرۃ قال, قال رسول االله صلی االله علیہ وسلم الجھاد واجب علیکم مع کل أمیر برا کان أو فاجرا والصلاۃ واجبۃ علیکم خلف کل مسلم برا کان أوفاجرا وان عمل الکبائر والصلاۃ واجبۃ علی کل مسلم برا کان اوفاجر وان عمل الکبائر

“Dengan kata lain, Nabi Suci (saw) tidak hanya memberikan petunjuk mengenai solat dalam riwayat ini, tetapi beliau (saw) juga memerintahkan untuk turut serta dalam jihad di bawah pimpinan setiap amir [pemimpin] dan untuk menunaikan solat jenazah setiap orang Islam. Namun, Nabi Suci (saw)sendiri tidak menunaikan solat jenazah penghutang, pengkhianat dan orang yang membunuh diri.

“Oleh kerana itu, para ulama hadis telah banyak membahaskan tentang kebenaran hadis ini dan telah mengemukakan banyak keberatan mengenai kesahihan riwayat tersebut.

“Lebih-lebih lagi, Nabi Suci (saw) bersabda:

لَا یَؤُمَّنکُمْ ذُوجُرْأَۃ فِی دِینہ

yang bermaksud bahawa seseorang yang tidak tahu malu mengenai agamanya atau tidak peduli dengan perintah agama tidak boleh memimpin anda dalam solat sebagai imam.

“Sehubungan dengan menjadi imam (yang memimpin solat) hadis yang paling utama adalah hadis di mana para Nabi Suci (saw) mengatakan tentang Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, وَ اِمَامُکُمْ مِنْکُمْ iaitu ‘Pada masa itu, imam anda akan berada di antara anda’. Hadis ini dicatatkan dalam buku hadis yang paling sahih, iaitu Sahih Bukhari dan Sahih Muslim.

“Nabi Suci (saw) bersabda dalam hadis yang dibahas bahawa walaupun Anda boleh berdoa di belakang orang berdosa atau orang yang tidak bermoral, itu tidak bermaksud anda juga boleh berdoa di belakang seseorang yang menggelar Al-Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sebagai orang yang tidak percaya atau pendusta. Oleh itu, walaupun hadis ini dianggap sahih, ini hanya bermaksud bahawa Nabi Suci (saw) sebenarnya menarik perhatian kita kepada masalah pentadbiran bahawa apabila salah seorang daripada umat anda dipilih sebagai imam, jangan penasaran dengan tindakannya untuk cari kekurangannya, tetapi lebih baik solat di belakangnya dengan ketaatan sepenuhnya dan serahkan masalah penerimaan doa anda kepada Tuhan Yang Maha Kuasa.”

Tiga cincin dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan

Majlis Amila Nasional Switzerland mengadakan mulaqat maya dengan Huzoor (atba) pada 7 November 2020. Salah seorang ahli mengemukakan soalan berikut kepada Huzoor (atba):

“Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah dibuat tiga cincin. Telah diperhatikan bahawa Huzoor-e-Anwar (atba) memakai dua cincin di tangannya yang diberkati. Siapa yang memiliki cincin ketiga Huzoor?” Huzoor (atba) menjawab:

"Hazrat Amma Jan (ra) [isteri mulia dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan] memberikan cincin itu dengan tulisan أَلَیْسَ اللہُ بِکَافٍ عَبْدَہُ [Apakah Allah tidak cukup untuk hamba-Nya?] Kepada Hazrat Khalifatul Masih II (ra). Beliau (as) memberikan cincin itu dengan tulisan wahyu غَرَسْتُ لَکَ بِیَدِیْ رَحْمَتِیْ وَقُدْرَتِیْ [Aku telah menanamkan untukmu Rahmat dan Kuasa-Ku dengan tanganku sendiri] kepada Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) dan beliau (as) memberikan cincin itu dengan tulisan مولیٰ بَس [Tuhan (cukup) bagi Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra).

“Sejauh cincin أَلَیْسَ اللہُ, yang diberikan kepada Hazrat Khalifatul Masih II (ra), Hazrat Khalifatul Masih II (ra) membuat wasiat bahawa cincin ini harus diberikan kepada siapa pun yang terpilih sebagai Khalifah berikutnya dan ia harus diturunkan di rantai penggantian Khilafat dan bukannya kekal sebagai cincin peribadinya. Kedua saudara lelaki (Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra) dan Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra)) menyimpan dua cincin lain yang diberikan kepada mereka.

“Cincin yang diberikan kepada Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra) kemudian diserahkan kepada ayah saya [Hazrat Mirza Mansoor Ahmad, putera Hazrat Mirza Sharif Ahmad (ra)] setelah kematiannya. Selepas meninggalnya ayah saya, ibu saya menyerahkan cincin itu kepada saya. Kemudian ketika Allah Yang Maha Esa mempercayakan saya pakaian Khilafat, saya mula memakai cincin itu.

“Cincin ketiga yang dimiliki oleh Hazrat Mirza Bashir Ahmad (ra), diserahkan kepada Hazrat Mirza Muzaffar Ahmad setelah kematiannya. Mirza Muzaffar Ahmad Sahib tidak mempunyai anak, jadi dia mengangkat seorang anak - putera Amatul Jameel Sahiba (puteri Hazrat Khalifatul Masih II (ra)) dan Nasir Ahmad Sial Sahib (putera Hazrat Chaudhry Fateh Muhammad Sial Sahib (ra)). Dia dibesarkan di rumahnya sehingga cincin itu diserahkan kepadanya. Dia kini menetap di Amerika.”

Ahmadi semasa Perang Dunia III

Dalam mulaqat yang sama yang diadakan pada 7 November 2020, seorang ahli Amila Nasional yang lain bertanya kepada Huzoor (atba):

“Huzoor yang terhormat! Anda bercakap mengenai kemungkinan Perang Dunia Ketiga dalam Khutbah Jumaat anda semalam. Sekiranya Perang Dunia III berlaku, adakah ahli Jamaat Ahmadiyah Muslim juga akan terpengaruh dengannya? “

Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Ada pepatah [dalam bahasa Punjabi], ‘Kumbang’ juga pasti akan digiling ketika gandum digiling’. Kita tidak lemah seperti itu, tetapi apabila keadaan seperti itu menimpa dunia, mereka akan mempengaruhi dunia secara luas.

“Pada masa Nabi Suci (saw), peperangan dilancarkan. Allah yang Maha Agung berjanji bahawa orang-orang Islam akan menang dalam pertempuran dan mereka memenangkan pertempuran, tetapi adakah Sahabat tidak mati syahid dalam proses itu?

“Ketika kita menyaksikan pelbagai tanda, seperti wabak, gempa bumi dan ribut dll., Pada masa-masa seperti itu, beberapa orang Ahmadi juga mungkin terpengaruh oleh mereka. Walau bagaimanapun, jumlah orang Ahmadi yang terjejas agak sedikit. Sekiranya kita terus mempertahankan hubungan sejati dengan Allah Yang Mahatinggi, maka seperti yang dijanjikan oleh Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan:

آگ ہے پر آگ سے وہ سب بچائے جائیں

جو جو کہ خد خدذ ذوالعجائب سے پیار

'Ada api, tetapi semua orang akan diselamatkan dari api ini yang memiliki cinta kepada Tuhan YangPerkasa.

“Sekiranya hubungan kita dengan Allah Yang Maha Esa adalah benar, jika kita memenuhi kewajiban kita yang sewajarnya kepada-Nya dan ciptaan-Nya, maka Allah yang Maha Tinggi akan mengurangkan tahap bahaya atau kerosakan yang mungkin terjadi pada tahap yang besar dan Dia akan melindungi kita dengan rahmat-Nya. Maka dunia akan belajar pelajarannya.

“Namun, sebelum itu, jika kita menunaikan kewajiban sewajarnya, maka kita harus memberitahu dunia bahawa sebab musibah dan peperangan ini adalah menjauhkan diri dari Tuhan Yang Maha Esa dan tidak memenuhi kewajiban yang sewajarnya terhadap ciptaan Allah Yang Maha Tinggi. Oleh itu, mereka harus memperbaiki cara mereka.

“Apabila perang dunia seperti itu berakhir, orang akan tahu bahawa memang ada sekelompok orang, sebuah bangsa, sebuah mazhab Muslim dan sebuah Jamaat yang biasanya menarik perhatian kita terhadap hal ini. Ketika itulah mereka akan berpaling kepada Tuhan Yang Maha Esa dan akan menghampiri anda.

“Oleh itu, jika kita memenuhi kewajiban kita, maka kita akan menyaksikan tanda-tanda kemajuan Jamaat setelah Perang Dunia. Dan sekiranya kita tidak memenuhi tanggungjawab kita; jika negara kita menyerupai keadaan orang duniawi; jika kita terbenam dalam usaha duniawi; jika kita menjauhkan solat lima waktu setiap hari; jika kita lupa untuk menunaikan hak sewajarnya kepada Allah Yang Maha Esa dan untuk manusia, maka kita juga akan mengalami kesan perang seperti itu.

“Allah Yang Maha Kuasa tidak menjamin perlindungan kita hanya kerana telah melakukan Bai'at. Ada syarat untuk Bai’at kami. Sekiranya anda memenuhi syarat tersebut, maka anda akan dilindungi. Itulah sebabnya Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan telah mengatakan bahawa seseorang akan dilindungi dari api ketika syarat-syarat yang relevan dipenuhi dan ketika ungkapan cinta anda kepada Allah Yang Maha Tinggi tidak hanya akan menjadi lisan, tetapi ketika itu akan ditunjukkan melalui perbuatan anda. Ketika itulah anda akan dilindungi.”

Penghijrahan dari luar bandar ke bandar

Semasa mulaqat maya para mubaligh Bangladesh dengan Hazrat Khalifatul Masih (atba), pada 8 November 2020, seorang mubaligh meminta bimbingan dari Huzoor (atba) mengenai hakikat bahawa pemuda Ahmadi Muslim yang tinggal di kampung-kampung atau kawasan pedalaman Bangladesh cenderung berhijrah ke kota-kota besar untuk mencari yang lebih baik. peluang ekonomi atau pendidikan. Dia mengatakan ini bermaksud bahawa jumlah pemuda Ahmadi Muslim yang mengkhidmati Jamaat Ahmadiyah Muslim di luar bandar atau desa berkurang.

Sebagai tindak balas, Huzoor (atba) bersabda:

“Ini adalah amalan umum dunia. Ini adalah sesuatu yang berlaku di seluruh dunia bahawa orang-orang berhijrah dari luar bandar atau dari kampung ke kawasan bandar atau bandar. Ini adalah sesuatu yang semula jadi di negara-negara yang ingin maju. Kawasan kecil, bandar dan kampung mempunyai populasi yang meningkat secara eksponen.

“Sekiranya seluruh penduduk tinggal di sana dan tidak pergi ke kota-kota untuk memperoleh pendidikan, maka mereka tidak dapat maju. Ini jelas menunjukkan bahawa ada lebih banyak peluang untuk maju di kota-kota, di mana negara dapat unggul lebih jauh, atau ada lebih banyak peluang untuk memperoleh pendidikan dan untuk unggul.

“Memang, ada seorang pakar ekonomi di Bangladesh yang memulai sistem industri pondok di mana industri pondok dapat diberikan kepada orang-orang di desa dan kota kecil sehingga mereka dapat bekerja di sana dan mencari peluang untuk membuat pelaburan di sana dan bukannya harus keluar ke bandar untuk tujuan ini. Sekiranya peluang seperti ini ada, maka ini sangat bagus. Anggota Jamaat juga harus mendapat manfaat dari ini dan orang harus tinggal di sana dan bekerja di sana. Namun, mereka yang berpendidikan tinggi dan mempunyai peluang lebih besar untuk memperoleh pendidikan tinggi dan maju lebih jauh di bandar, tentu saja akan masuk ke bandar.

“Oleh itu, satu-satunya jalan keluar bagi mereka yang ketinggalan adalah mereka harus berusaha semaksimal mungkin untuk memenuhi tugas mereka dan berusaha mendapatkan sebanyak mungkin Bai’at; mereka harus berusaha melakukan tabligh dan berdakwah sebanyak mungkin; mereka harus berusaha memperkenalkan Jamaat kepada lebih banyak orang; mereka harus berusaha menanamkan rasa ingin memenuhi kewajiban seseorang dalam generasi muda yang sedang berkembang - mereka yang bergabung dengan Khuddam-ul-Ahmadiyah dari Atfal sehingga mereka dapat mengkhidmati Jamaat sebanyak mungkin.

“Mereka harus keluar untuk mencari nafkah. Oleh itu, anda harus berusaha mendapatkan sebanyak mungkin orang baru yang bertaubat di kawasan tersebut. Kedua, didik generasi muda dengan cara yang mereka mampu menjaga Jamaat.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, London)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad