3 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian III, Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian III, Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
27 November 2020
Al Hakam
Terjemahan
oleh Musa Bin Masran
Beberapa petunjuk yang diberkati
mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen,
Khalifatul Masih V(atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya
dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Jinn
Semasa khutbah Jumaat, Hazrat
Amirul Momineen atba mengatakan:
“Nabi Suci (saw) telah memberikan
tongkat kepada Hazrat Qatadah (ra) bin al-Nu’man dan berkata,‘ Gunakan tongkat ini
untuk memukul dan mengusir jin dari rumahmu. ’”
Huzoor atba diminta untuk
memberikan penjelasan lebih lanjut mengenai kejadian ini. Huzoor atba, dalam suratnya
bertarikh 29 Ogos 2019, menjelaskan perkara itu dengan lebih lanjut dan memberikan
jawapan berikut:
“Hadis khusus dari Nabi Suci
(saw) ini dan hadis lainnya, insiden disebut di mana cahaya menjadi jelas bagi Nabi
Suci (saw) atau para Sahabatnya, sebenarnya adalah merupakan bagian dari keajaiban
Nabi Suci (saw). Allah yang Maha Agung telah menunjukkan mukjizat yang serupa di
setiap era untuk membuktikan kebenaran nabi-nabi-Nya. Kita dapati kejadian seperti
itu dalam kehidupan para nabi sebelum Nabi Suci (saw) dan Allah yang Maha Agung
juga telah menunjukkan beberapa kejadian seperti itu untuk membuktikan kebenaran
Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, hamba dari Nabi Suci (saw) yang paling
bersungguh-sungguh.
“Mengenai pemukulan jin atau
syaitan dengan tongkat yang disebutkan dalam hadis ini, adalah sangat tidak masuk
akal untuk menyimpulkan bahawa jin boleh memasuki tubuh fizikal manusia dan bahawa
mereka dapat diusir dari itu dengan memukul mereka dengan cara itu.
“Dalam hadis ini, jin merujuk
kepada pencuri atau binatang berbahaya yang menyelinap masuk ke rumah Hazrat Qatadah
(ra) bin al-Nu'man dengan memanfaatkan kegelapan malam. Oleh kerana amalan Allah
Yang Maha Esa, Dia memberikan pengetahuan yang tidak diketahui kepada nabi-nabi-Nya
secara luar biasa, pada kesempatan itu, Allah yang Maha Mulia juga telah memberitahu
Nabi Suci (saw) sebelumnya bahawa pencuri atau binatang berbahaya telah bersembunyi
di rumah Qatadah (ra) bin al-Nu'man. Oleh itu, Nabi Suci (saw) memberitahunya tentang
ancaman itu dan memerintahkannya untuk memukul dan mengusir pencuri atau binatang
itu dengan tongkatnya sebaik sahaja dia tiba di rumahnya.
“Begitu juga, kitab-kitab
lain menjelaskan mengenai kejadian ini bahawa, ketika Hazrat Qatadah (ra) bin al-Nu’man
tiba di rumahnya, ahli keluarganya semua tertidur dan landak bersembunyi di sudut
rumah, mengejar lalu memukulnya dengan tongkatnya.”
Insurans
Huzoor atba ditanya mengenai
ketetapan Islam mengenai mengambil polisi insurans untuk mendapat keuntungan dari
pelbagai faedah dan untuk menampung kos kerugian yang tidak disengajakan dalam perniagaan.
Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 11 April 2016, mengatakan:
“Hanya jenis insurans yang
dibenarkan di mana jumlahnya berdasarkan syarat berkongsi untung dan rugi dan tidak
mengandungi aspek perjudian. Sekiranya ia hanya berdasarkan keuntungan, ia tidak
boleh diterima kerana ia berdasarkan minat.
“Begitu juga, jika pemegang
polisi membuat perjanjian dengan syarikat bahawa dia hanya akan menerima simpanan
dan tidak akan mengambil minat terhadapnya, maka tidak ada salahnya membeli insurans
seperti itu.”
“Mengenai masalah insurans,
Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan mengatakan:
سود اور قماربازی کو الگ کر کے دوسرے اقراروں اور
ذمہ داریوں کو شریعت نے صحیح قرار دیا ہے۔ قماربازی میں ذمہ داری نہیں ہوتی۔
دنیا کے کاروبار میں ذمہ داری کی ضرورت ہے
‘Dengan mengecualikan minat
dan perjudian, Syariah telah membenarkan perjanjian dan tanggungjawab lain. Tidak
ada tanggungjawab dalam perjudian. Akan tetapi, tanggungjawab perlu dilakukan dalam
perdagangan duniawi.’ (Badr, No. 10, Jilid 2, 27 March 1903, hlm. 76)
“Hazrat Khalifatul Masih II
ra mengatakan dalam sebuah pidato:
“ Sekiranya syarikat meletakkan
syarat bahawa pemegang polisi dan syarikat akan berkongsi keuntungan dan kerugian,
maka insurans mungkin dibenarkan.” (Al Fazl, 7 Januari 1930)
“Dalam membalas surat, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) menyatakan:
“Tidak betul kita menyatakan
insurans tidak dibenarkan kerana melibatkan faedah. Sekurang-kurangnya saya tidak
menyatakannya tidak dibenarkan atas dasar itu. Terdapat banyak sebab untuk tidak
dapat diterima.
‘1. Salah satunya ialah perniagaan
insurans berdasarkan faedah. Terdapat perbezaan besar antara sesuatu yang mempunyai
kepentingan sebagai asasnya dan sesuatu yang melibatkan minat. Menurut undang-undang
tanah, tidak ada syarikat insurans yang dibenarkan beroperasi di negara ini hingga
membeli sekuriti bernilai 100,000 dari pemerintah. Oleh itu, ini bukan persoalan
penglibatan tetapi persoalan kewajiban undang-undang.
‘2. Kedua, insurans berdasarkan
teori minat. Menurut Syariah Islam, teori Islam adalah bahawa barangsiapa memberikan
sejumlah wang kepada yang lain, ia adalah melalui derma, amanah, perkongsian atau
pinjaman. [Bayaran insurans] bukan sumbangan. Mereka juga bukan kepercayaan kerana
tidak ada kenaikan atau penurunan kepercayaan. Mereka tidak berdasarkan
perkongsian kerana pemegang polisi tidak bertanggung jawab atas keuntungan dan
kerugian syarikat dan mereka juga tidak mempunyai kewenangan dalam operasinya.
Kita hanya boleh menggolongkannya sebagai pinjaman dan sebenarnya pinjaman. Ini
kerana syarikat insurans menggunakan sumbangan ini mengikut kehendak mereka
dengan kawalan penuh ke atasnya dan mereka tidak bertanggungjawab terhadap
pemegang polisi sekiranya berlaku kerugian yang berkaitan dengan perniagaan
insurans. Oleh itu, ini adalah pinjaman. Pinjaman yang menghasilkan keuntungan
kerana perjanjian awal disebut bunga menurut Syariah Islam. Oleh itu, insurans
berdasarkan teori dan prinsip kepentingan.
‘3. Ketiga, prinsip insurans
membatalkan semua prinsip di mana Islam bercita-cita untuk membina sebuah masyarakat.
Dengan menerapkan sepenuhnya [prinsip] insurans, hakikat saling bekerjasama, empati
dan persaudaraan hilang dari dunia.” (Al Fazl, Qadian, 18 September 1934, hlm.5)
“Menurut undang-undang di
beberapa negara, wajib memiliki insurans. Dibolehkan membeli polisi insurans seperti
itu.
“Pada 25 Jun1942, seseorang
mengajukan pertanyaan berikut kepada Hazrat Musleh-e-Maud (ra):
'Pemerintah Uttar Pradesh
(UP) telah membuat undang-undang bahawa setiap orang yang memiliki kereta mesti
mengasuransikannya. Adakah insurans sedemikian dibenarkan? '
“Huzoor (ra) menjawab:
“Perlu diketahui bahawa penguatkuasaan
ini bukan hanya dari pemerintah UP tetapi pemerintah Punjab juga memerintahkannya.
Oleh kerana polisi insurans ini dibeli sesuai dengan undang-undang dan pemerintah
telah menyatakannya sebagai wajib, ia dibenarkan, bukan untuk faedah peribadi seseorang
melainkan sebagai ketaatan kepada pemerintah.” (Al Fazl, 4 November 1961, petikan
dari 25 Jun 1942)
“Majlis-e-Ifta mengemukakan
rekomendasi kepada Hazrat Khalifatul Masih III (rh) mengenai insurans, yang disetujui
oleh Huzoor rh pada 23 Jun 1980 dan mengatakan:
‘Menurut ketetapan Hazrat
Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan dan Hazrat Khalifatul Masih II (ra), sehingga
perjanjian tidak bebas dari bunga dan perjudian, tidak dibenarkan membeli apa-apa
polisi insurans dari syarikat insurans. Keputusan ini bersifat kekal dan tidak dapat
ditukar ganti. Namun, seseorang dapat meninjau dari semasa ke semasa sejauh mana
syarikat insurans membebaskan diri dari unsur perjudian dan minat akibat perubahan
peraturan dan undang-undang mereka.
‘Majlis-e-Ifta telah melihat
dengan lebih dekat kaedah syarikat insurans semasa dan telah membuat kesimpulan
bahawa walaupun tidak mungkin bagi mana-mana syarikat untuk sepenuhnya menghindari
minat dalam urusan perniagaan mereka kerana sifat pertubuhan global kewangan, tetapi
sekarang perjanjian seperti itu antara syarikat dan pemegang polisi telah menjadi
mungkin, yang bebas daripada unsur minat dan perjudian. Oleh itu, tidak ada salahnya
mengambil insurans dengan syarat ini bahawa tidak ada yang boleh mengambil minat
dari syarikat insurans atas sumbangan yang telah mereka kumpulkan dari pemegang
polisi.'”(Daftar Faisalajaat Majlis-e-Ifta [tidak diterbitkan], hlm. 60)
Doa ayah
Dengan merujuk kepada kitab-kitab
ahadith, nazarat islah-o-irshad, Rabwah bertanya kepada Huzoor (atba) mengenai riwayat
mengenai penerimaan doa seorang ayah yang berdoa untuk anak-anaknya sendiri dan
berdoa terhadap anak-anaknya. Kisah-kisah dan penjelasan mengenai istilah-istilah
Arab mereka yang diambil dari pelbagai kamus disampaikan di hadapan Huzoor (atba)
dengan permintaan bimbingan mengenai narasi dan terjemahan mana yang harus diterima
pakai.
Huzoor (atba), dalam suratnya
bertarikh 25 Februari 2015, memberikan jawapan berikut:
“Sekiranya kita menerjemahkannya
sebagai 'permohonan ayah untuk anak-anaknya', maka makna hadis menjadi jelas. Walaupun
begitu, kedua-dua hadis yang tercatat di dalam kitab-kitab hadis adalah betul dari
segi kehendak mereka sendiri dan merupakan kaedah panduan bagi kita.
“Sekiranya anda merenungkan
kedua-dua ahadith pada waktu yang sama, ini bererti bahawa doa orang itu terhadap
seseorang juga dapat diterima, yang permohonannya memiliki peringkat penerimaan.
Allah yang Maha Tinggi tidak mengatakan bahawa Dia akan menerima permohonan untuk
seseorang dan akan menolak permohonan terhadap seseorang.
“Mengingat kedudukan yang
dikurniakan oleh Allah kepada seorang ayah, Dia juga menerima doanya dan mendengar
ajakannya terhadap seseorang. Oleh itu, dalam Al-Quran, Allah Yang Maha Esa secara
khusus berfirman tentang ibu bapa:
و
قضی ربک الا تعبدوا الا ایاہ و بالوالدین احسانا اما یبلغن عندک الکبر احدہما او کلہما
فلا تقل لہما اف و لا تنہرہما و قل لہما قولا کریما. وَ اخۡفِضۡ لَہُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ
مِنَ الرَّحۡمَۃِ وَ قُلۡ رَّبِّ ارۡحَمۡہُمَا کَمَا رَبَّیٰنِیۡ صَغِیۡرًا
“Dan Tuhan engkau telah memerintahkan supaya engkau jangan menyembah selain kepada-Nya, dan berbuat baiklah kepada ibu-bapa. Jika salah seorang dari mereka atau kedua-duanya mencapai usia lanjut dalam kehidupan engkau, maka janganlah engkau mengatakan “ah” terhadap keduanya dan janganlah engkau hardik keduanya, dan berkatalah kepada keduanya dengan perkataan yang baik. “Dan rendahkanlah sayap kerendahan hati terhadap keduanya kerana kasih-sayang.” Dan katakanlah,”Wahai Tuhan! Kasihilah mereka berdua sebagaimana mereka berdua telah mendidikku semasa aku kecil.”” (Surah Bani Israil, 17: 24-25)
.””(Surah Bani Israil, 17: 24-25)
‘Oleh itu, menurut ini, Nabi
Suci (saw) telah menasihati kita untuk memanfaatkan doa ayah dan menyelamatkan diri
dari kutukannya.”
Melihat Tuhan
Semasa kelas Gulshan-e-Waqf-e-Nau
untuk Lajna dan Nasirat, yang diadakan di Melbourne, Australia pada 12 Oktober 2013,
seorang gadis bertanya kepada Huzoor (atba) mengapa kita tidak dapat melihat Allah
Yang Mahatinggi.
Huzoor (atba) menjawab dengan
yang berikut:
“Allah Yang Mahatinggi adalah
Makhluk yang tidak dapat dilihat.”
Sambil menghadap gadis itu,
Huzoor atba menunjuk ke arah bola lampu yang ada di bumbung dan bertanya, “Anda
dapat melihat bola lampu itu dan juga lampu, kan?”
Kemudian Huzoor atba menunjuk
ke arah meja di depannya dan bertanya, “Kita dapat melihat cahaya jatuh ke permukaan
ini. Bagaimana perjalanannya ke sini? Bolehkah anda melihat cahaya bergerak dari
sana ke sini?”
Huzoor (atba) bertanya kepada
gadis itu lagi dan kemudian menjelaskan:
“Ini adalah lampu mentol.
Mentolnya bersinar di tempatnya, sementara cahaya telah jatuh ke sini [permukaan
meja]. Tetapi ada jarak antara kedua-dua objek. Sekiranya kita juga tidak dapat
melihat sesuatu di sana? Cahaya bergerak dari sana dan sampai di sini. Bolehkah
anda melihatnya di tengah?”
Huzoor (atba) bertanya kepada
gadis itu lagi. Gadis itu menjawab bahawa pergerakannya tidak kelihatan.
Kemudian Huzoor (atba) menjawab:
“Anda tidak dapat melihatnya,
betul? Allah yang Maha Agung bahkan lebih terang dan cahaya-Nya tidak dapat dilihat.
Ya, ciptaan Allah dapat dilihat. Adakah doa anda pernah diterima?”
Gadis itu menjawab dengan
tegas, yang mana Huzoor atba berkata:
“Itu adalah” melihat Allah
Yang Mahatinggi. Allah yang Maha Tinggi mengatakan dalam Al-Quran bahawa ada Bumi,
planet, alam semesta, semua ciptaan, tumbuh-tumbuhan dan flora dan Fauna ... Australia
bahkan terkenal sebagai tempat yang sangat terkenal untuk flora dan fauna. Allah
Yang Maha Esa telah menciptakan semua perkara ini. Perhatikan semuanya! Terdapat
tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di sini ... Sebenarnya dikatakan bahawa jika tanaman
tidak mempunyai daun, maka ... itu adalah klorofil dari mana tumbuhan memperoleh
hidupnya. Daun memainkan peranan mereka sendiri dalam hal ini.
“Di sini, saya juga melihat
tanaman seperti itu hanya batang dan batangnya memenuhi peranan daun dan di atasnya
terdapat sejenis bunga yang indah dan berwarna-warni. Jadi ini juga ciptaan Allah.
Lihatlah segala yang diciptakan oleh Allah dan perhatikanlah. Kemudian, anda akan
melihat Allah Yang Maha Tinggi di sana.”
Peranan gadis Waqifat-e-Nau
setelah berkahwin
Semasa kelas Gulshan-e-Waqf-e-Nau
bersama Lajna dan Nasirat di Melbourne, Australia pada 12 Oktober 2013, seorang
anggota Lajna Imaillah bertanya kepada Huzoor atba bagaimana mereka dapat menjalankan
peranan mereka dengan betul sebagai Waqifat-e-Nau setelah berkahwin dan memikul
tanggungjawab untuk rumah tangga, keluarga dan anak-anak mereka. Huzoor (atba) memberikan
jawapan berikut:
“Untuk memenuhi peranan Wakaf-e-Nau
dengan benar, pertama-tama Anda harus menunaikan lima solat wajib dengan cara yang
benar. Sekiranya anda dapat menunaikan solat Tahajud, maka lakukanlah. Kaji Al-Quran
dengan terjemahannya. Sekiranya anda telah diberikan pekerjaan dari Lajna, maka
lakukanlah dengan sebaik mungkin. Lebih-lebih lagi, tanggungjawab terbesar anda
adalah anda membesarkan anak-anak anda dengan cara mereka membentuk ikatan dengan
Allah Yang Maha Tinggi. Buat suami anda sedar, 'Anda wakaf dan adalah kewajipan
anda untuk melakukan tarbiyat anda sendiri dan juga keluarga dan anak-anak anda
dan anda memerlukan sokongan daripadanya.' Ini berlaku kerana jika ayah tidak memainkan
peranannya, maka tarbiyat anak-anak menderita.
“Tanggungjawab yang paling
penting adalah rumah. Ini sememangnya sumber ganjaran terbesar untuk anda.
“Menurut sebuah hadis, ketika
seorang wanita datang kepada Nabi Suci (saw) dan bersabda, “Orang-orang kami pergi
untuk berjihad, mereka mencari nafkah dan mereka bersedekah. Lelaki melakukan banyak
tugas di luar yang kita sebagai wanita tidak dapat melakukan di rumah kita. Oleh
itu, adakah kita juga akan mendapat semua pahala jihad dan bersedekah? ’Nabi Suci
(saw) bersabda,‘ Ya, kerana kamu menjaga rumah mereka, kamu membesarkan anak-anak
mereka dan menjaga rumah-rumah ketika mereka berada jauh. Anda akan mendapat banyak
berkat, terutama mengingat generasi saleh yang sedang dibesarkan. Lebih-lebih lagi,
anda juga menanggung kesabaran bahawa anda menghantar suami anda agar mereka dapat
melayani iman. '
“Walaupun suami anda melakukan
layanan duniawi dan tidak menunaikan kepercayaannya, menurut hadis, wanita-wanita
itu harus tetap menjaga rumah mereka. Oleh itu, tanggungjawab gadis-gadis Waqf-e-Nau
adalah untuk menjadikan generasi baru teguh kepada Ahmadiyah dan membimbing mereka
untuk mempunyai ikatan dengan Allah yang Maha Agung. "
Islam dan keganasan
Semasa kelas Gulshan-e-Waqf-e-Nau
bersama Lajna dan Nasirat di Sydney, Australia pada 7 Oktober 2013, seorang gadis
bertanya kepada Huzoor (atba) mengapa orang mengaitkan Islam dengan keganasan. Huzoor
(atba) menjawab:
“Ini kerana majoriti kumpulan
pengganas sekarang ini - baik itu Al-Qaida, Taliban, Boko Haram dan yang baru yang
muncul setiap hari - [mengaku] orang Islam. Jadi, orang berpendapat bahawa mungkin
Islam dan keganasan adalah benda yang sama. Kita perlu menghilangkan salah faham
ini. Inilah sebabnya mengapa terdapat buku di gerai buku di sini yang berjudul Krisis
Dunia dan Jalan menuju Kedamaian. Ini adalah koleksi pelbagai ceramah saya yang
telah saya berikan kepada pelbagai bangsa, mendesak mereka untuk tidak menghubungkan
Islam dengan keganasan. Ini adalah perkara yang berasingan. Apa yang mereka lakukan
adalah berdasarkan kepentingan mereka. Beli buku itu dan baca.”
Huzoor (atba) kemudian mengulas
harga buku tersebut sebelum memulakan dengan jawapan:
“Ia sebenarnya dijual mahal
di sini. Mereka harus menjualnya dengan harga $2. Saya pernah mendengar bahawa
ia dijual dengan harga $5. Mereka sekurang-kurangnya harus menjualnya dengan harga
$2 kepada Waqf-e-Nau.
“Di sana, anda akan menemui
semua jawapan saya yang berbeza untuk membuktikan bahawa konsep ini salah. Islam
mempunyai ajaran yang sangat indah. Ketika Mekah ditakluk, Nabi Suci (saw) memaafkan
semua orang. Dia bahkan memaafkan musuhnya. Al-Quran telah melarang kezaliman dan
mengajarkan bahawa anda tidak boleh membunuh orang yang tidak bersalah dan bahawa
jika anda membunuh satu orang, itu sama dengan membunuh seluruh umat manusia.
“Dan siapa yang dibunuh oleh
orang Islam yang disebut ini? Mereka tidak membunuh banyak orang Kristian; sebaliknya,
umat Islam ini membunuh orang Islam yang lain. Serangan berlaku setiap hari, baik
di Pakistan atau di Iraq, di mana Syiah dibunuh, atau Syiah membunuh Sunni. Pengeboman
bunuh diri yang berlaku di mana-mana, adalah umat Islam yang mati kerana mereka.
Serangan ke atas gereja di mana 100-200 meninggal dunia baru-baru ini berlaku, tetapi
sebaliknya, mereka membunuh umat Islam. Mereka membunuh kita orang-orang Ahmadi.
“Pertimbangkan tempat lain
di mana letupan bom berlaku; ini semua pengganas yang membunuh satu sama lain, walaupun
ini tidak dibenarkan di mana sahaja. Allah Yang Maha Kuasa telah memerintahkan kita
dalam Al-Quran untuk saling berbelas kasihan. Namun di sinilah mereka, membunuh
orang Islam yang lain.
“Allah Yang Maha Esa berfirman
bahawa orang yang membunuh Muslim yang tidak bersalah akan dimasukkan ke dalam neraka.
Jadi, mereka semua menjadi penghuni neraka. Tidak ada persamaan antara Islam dan
keganasan. Sekiranya anda merujuk kepada kamus apa pun, anda akan melihat bahawa
perkataan ‘Islam’ bermaksud kedamaian. Sekiranya anda menonton MTA, dan Wakaf-e-Nau
semestinya menontonnya, ceramah saya dari Jalsa Salana UK adalah mengenai makna
Islam dan peranan umat Islam. Bacalah buku itu. Ini dalam bahasa Inggeris, jadi
anda harus membacanya.”
Jazakallah
ReplyDelete