2 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian II oleh Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk masalah sehari-hari - Bahagian II
oleh Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
Al
Hakam
13
November 2020
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Beberapa petunjuk yang
diberkati mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat
Amirul Momineen, Khalifatul Masih V atba dalam pelbagai kesempatan dalam
surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara
rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Halal dan haram
Dalam sebuah surat, Huzoor
(atba) ditanya atas dasar apa daging dari pelbagai haiwan dinyatakan haram
dalam Islam. Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 11 April 2016, memberikan
jawapan berikut:
Prinsip Islam di sebalik
sesuatu yang halal atau haram adalah bahawa segala sesuatu yang tidak
dinyatakan secara haram oleh Syariah dianggap dibenarkan. Oleh itu, Al-Masihi (as)
yang Dijanjikan bersabda:
اصل اشیاء میں حلّت ہے حرمت جب تک نص قطعی سے ثابت
نہ ہو تب تک نہیں ہوتی
“Pada dasarnya semua
perkara adalah halal. Pelanggaran undang-undang tidak berlaku sampai dibuktikan
secara tegas melalui kitab suci.” (Malfuzat, Jilid 2, ms 474)
Al-Quran telah menyatakan
bangkai, darah yang mengalir ketika seekor binatang disembelih atau cedera,
daging babi dan binatang-binatang tersebut yang mana nama lain selain Allah
disebut sebagai haram. (Surah Al-An‘am, 6:146)
Keempat perkara ini yang
disebut dalam Al-Quran disebut haram. Lebih-lebih lagi, Nabi Suci (saw) telah
melarang pengambilan barang-barang tertentu. Mereka dipanggil mamnu’. Mereka
termasuk, misalnya, binatang buas - sama ada binatang buas atau pemangsa lain.
Hazrat Ibn Abbas (ra) menyatakan:
نَھَی
رَسُولُ اللہِ صلی اللہ علیہ وسلم عَنْ کُلّ ذِی نَابٍ مِنَ السِّبَاعِ وَعَنْ کُلِّ
ذِی مِخْلَبٍ مِنَ الطَّیْرِ
“Utusan Allah melarang
memakan semua binatang buas dan semua burung yang memiliki talon.” (Sahih
Muslim, Kitab as-Sa‘idi waz-Zaba‘ihi wa maa Yu‘kalu min al-Hayawani, Babu
Tahrimi Akli…)
Begitu juga, perkara
berikut dilaporkan dalam hadis lain:
عَنِ
ابْنِ عُمَرَ ، أَنَّ رَسُولَ اللہِ صلی اللہ علیہ وسلم نَھَی یَوْمَ خَیْبَرَ عَنْ
لُحُوْمِ الْحُمُرِ الأھْلِیَّۃِ
Hazrat Abdullah Ibn Umar (ra)
menceritakan, “Pada kesempatan Perang Khaibar, Utusan Allah melarang memakan
daging keldai yang dijinakkan.” (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Maghazi, Bab
Ghazwati Khaibar)
Ketika menjelaskan
istilah haram dan mamnu ', Hazrat Khalifatul Masih II (ra) menyatakan:
“Kita harus ingat bahawa
penggunaan dua jenis barang telah dilarang oleh Syariah Islam; pertama, mereka
yang haram dan kedua, mereka yang mamnu '. Walaupun, secara linguistik, istilah
haram merangkumi kedua-dua jenisnya, tetapi Al-Quran hanya menyatakan empat
perkara sebagai haram dalam ayat ini (Surah al-Baqarah, 2:174) iaitu bangkai,
darah, daging babi dan semua perkara yang disebut nama apa pun selain Allah.
Kemudian, ada beberapa perkara tambahan, penggunaannya telah dilarang oleh
syariah. Walaupun, perkara-perkara tersebut akan tergolong dalam kategori mamnu
', tetapi perkara-perkara tersebut tidak akan dianggap haram menurut istilah Al-Quran
...
“Arahan ini tidak
bertentangan dengan pesan ayat ini atau ayat-ayat lain. Sebagaimana terdapat
beberapa jenis dos [awamir] - ada yang farz, yang lain adalah wajib dan yang
lain adalah sunnah - ada juga beberapa jenis yang tidak boleh dilakukan [nahi];
ada nahi-e-muharramah, kemudian ada nahi-e-mani‘ah dan ada juga nahi-e-tanzihi.
Oleh itu, empat perkara haram dan selebihnya mamnu ', yang sebahagian besarnya
termasuk dalam kategori nahi-e-tanzihi. Ini bermaksud bahawa akan lebih baik
jika seseorang menjauhkan diri dari mereka.
“Hubungan antara haram
dan mamnu” sama dengan hubungan antara farz dan wajib. Oleh itu, pelanggaran
terhadap perkara-perkara yang dinyatakan oleh Al-Quran sebagai haram adalah
sangat ketat, sedangkan perkara haram yang dilarang oleh Nabi Suci (saw) agak
kurang ketat.
“Seperti yang saya
sebutkan sebelumnya, dari segi kewajiban, mereka dapat dibandingkan dengan
farz, wajib dan sunnah. Haram berfungsi seperti farz, sementara mamnu 'serupa
dengan wajib. Sama seperti perbezaan antara farz dan wajib ditentukan oleh
hukuman yang dijatuhkan kerana melanggarnya, demikian juga, jika seseorang
memakan barang-barang yang dilarang dalam Al-Quran, hukumannya akan lebih
berat. Sebagai tambahan, jika seseorang memakan barang-barang yang dilarang
oleh Nabi Suci (saw), seseorang akan mendapat hukuman yang lebih rendah.
Walaupun begitu, kedua pelanggaran itu dapat dihukum dan akan menimbulkan keredaan
Allah yang Maha Tinggi.
“Ketika seseorang
melakukan perbuatan haram, itu mempengaruhi imannya, akibatnya adalah dosa.
Namun, pengambilan barang-barang lain tidak semestinya mengakibatkan dosa dan
ketidakpercayaan. Oleh itu, anda akan melihat bahawa terdapat beberapa mazhab
di kalangan orang-orang Islam seperti orang-orang Maliki yang menyatakan
perkara-perkara ini dibenarkan oleh tafsiran dan mereka memakannya. Itu tidak
mempengaruhi iman mereka, dan juga tidak menimbulkan iman dan dosa antaranya.
Sebenarnya, pada masa lalu, terdapat beberapa auliya-ullah [wali] di antara
mereka. Namun, seseorang tidak akan menemui waliullah yang memakan daging babi
atau bangkai.
“Oleh itu, pelanggaran [hormat]
juga mempunyai beberapa tahap. Selain empat perkara ini, semua perkara lain adalah
perkara mamnu, yang disebut haram dalam budaya popular. Jika tidak, mereka
tidak haram menurut istilah Quran.” (Tafsir-e-Kabir, Jilid 2, hlm.340)
Semasa menjelaskan
falsafah di sebalik haram dan halal, Hazrat Khalifatul Masih I (ra) menyatakan:
Al-Quran menyatakan:
وَ لَا تَقُوۡلُوۡا لِمَا تَصِفُ اَلۡسِنَتُکُمُ الۡکَذِبَ
ہٰذَا حَلٰلٌ وَّ ہٰذَا حَرَامٌ لِّتَفۡتَرُوۡا عَلَی اللّٰہِ الۡکَذِبَ ؕ اِنَّ الَّذِیۡنَ
یَفۡتَرُوۡنَ عَلَی اللّٰہِ الۡکَذِبَ لَا یُفۡلِحُوۡنَ
“Mengatakan,” Ini halal
dan haram “tanpa tujuan sama dengan memalsukan dusta terhadap Tuhan. Tuhan
telah menyatakan:
حَرَّمَ
عَلَیۡکُمُ الۡمَیۡتَۃَ وَ الدَّمَ وَ لَحۡمَ الۡخِنۡزِیۡرِ وَ مَاۤ اُہِلَّ بِہٖ لِغَیۡرِ
اللہِ۔
“Dalam sebuah hadis, Nabi
Suci (saw) mengatakan bahawa binatang buas adalah haram. Ini merangkumi semua raptor
dan pemangsa lain dan lain-lain. Sekarang, tidak ada orang yang mempunyai kuasa
untuk menetapkan sesuatu yang halal atau haram melebihi ini. Namun, karena ada
ribuan binatang di dunia, masalahnya muncul yang mana yang dapat dimakan dan
mana yang tidak. Allah yang Maha Agung telah menyelesaikan masalah ini dengan
mudah dengan mengatakan:
فَکُلُوۡا
مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّٰہُ حَلٰلًا طَیِّبًا ۪ وَّ اشۡکُرُوۡا نِعۡمَتَ اللّٰہِ اِنۡ
کُنۡتُمۡ اِیَّاہُ تَعۡبُدُوۡنَ
“‘ Makan perkara halal
dan halal [tayyib]. Oleh itu, kita telah diberitahu untuk makan perkara-perkara
yang tayyib, yang bermaksud bahawa di mana-mana dan di antara setiap bangsa,
orang harus makan apa yang dianggap baik dan suci dan apa yang dimakan oleh
orang-orang yang baik dan beradab. Adalah mustahak untuk mengingat semua
pengecualian yang telah disebutkan sebelumnya semasa melakukannya. Nampaknya
tidak ada keberatan untuk memakan daging burung kakak tua, tetapi saya tidak
memakannya kerana orang-orang yang sopan di negara kita tidak melakukannya.
“Suatu ketika, seorang
lelaki memasak biawak dan memberikannya kepada saya. Saya memberitahunya untuk
bebas memakannya di atas meja saya, tetapi saya tidak akan memakannya kerana
orang-orang yang baik [dari negara saya] tidak memakannya.” (Badr, no. 19,
Jilid 10, 9 Mac 1911, hlm. 1)
Kedudukan wanita dalam
Islam
Seseorang menyebutkan
kebingungan mereka mengenai kesetaraan antara lelaki dan wanita dalam Islam dan
meminta Huzoor (atba) untuk panduan mengenai beberapa perintah Islam. Huzoor (atba),
dalam suratnya bertarikh 11 April 2016, memberikan jawapan berikut terhadap
permasalahan yang dibangkitkan:
Kekeliruan anda yang
telah anda sebutkan dalam surat anda meningkat kerana tidak memahami ajaran
Islam dan fitrah manusia. Islam tidak pernah mendakwa bahawa lelaki dan wanita
sama sekali sama dalam semua hal. Apalagi Islam, bahkan sifat manusia menolak
tanggapan ini bahawa lelaki dan wanita dinyatakan sama dalam setiap hal.
Sesungguhnya, Islam mengajarkan bahawa sama seperti Allah Yang Maha Tinggi
memberikan rahmat dan nikmat-Nya kepada lelaki sebagai akibat dari perbuatan
baik mereka, dengan cara yang sama Dia juga menjadikan wanita sebagai pewaris
rahmat dan nikmat-Nya. Oleh itu, Dia menyatakan:
فاستجاب
لہم ربہم انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی بعضکم من بعض فالذین ہاجروا و اخرجوا
من دیارہم و اوذوا فی سبیلی و قتلوا و قتلوا لاکفرن عنہم سیاتہم و لادخلنہم جنت تجری
من تحتہا الانہر ثوابا من عند اللہ و اللہ عِنۡدَہٗ حُسۡنُ الثَّوَابِ
“Oleh itu, Tuhan mereka
menjawab doa mereka, dengan mengatakan, 'Saya tidak akan membiarkan pekerjaan
mana-mana pekerja dari kalangan anda, sama ada lelaki atau perempuan, hilang.
Anda antara satu sama lain. Oleh itu, mereka yang telah berhijrah, dan diusir
dari rumah mereka, dan telah dianiaya di jalan-Ku, dan telah berperang dan
dibunuh, Aku pasti akan menghilangkan dari mereka kejahatan mereka dan akan
menyebabkan mereka memasuki Taman-Taman yang melaluinya mengalir - pahala dari
Allah, dan di sisi Allah adalah ganjaran yang terbaik.” (Surah Al-e-Imran, 3:196)
Mengenai kesaksian lelaki
dan wanita, dalam hal-hal yang berkaitan dengan lelaki dan tidak berkaitan
langsung dengan wanita, jika lelaki yang dilantik untuk memberi keterangan
tidak tersedia, maka alasan untuk melantik dua wanita bersama dengan seorang
lelaki adalah kerana perkara tersebut tidak berkaitan langsung dengan wanita.
Oleh itu, jika wanita yang memberi keterangan melupakan perincian kesaksiannya,
maka wanita lain boleh mengingatkannya.
Dengan kata lain,
walaupun dalam senario ini, kesaksian sebenarnya hanya untuk seorang wanita.
Wanita kedua hanya dilantik sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengingatkan
yang pertama agar dia tidak lupa kerana masalah seperti itu tidak berkaitan
langsung dengannya. Teks Al-Quran juga menyokong pemahaman ini. Oleh itu, ia
mengatakan:
یایہا
الذین امنوا اذا تداینتم بدین الی اجل مسمی فاکتبوہ ... .. و استشہدوا شہیدین من رجالکم
فان لم یکونا رجلین فرجل و امراتن ممن ترضون من الشہدآء ان تضل احد ٰٮہُمَا فَتُذَکِّرَ
اِحۡدٰٮہُمَا الۡاُخۡرٰى
“Hai orang-orang yang
beriman! apabila anda meminjam satu sama lain untuk jangka masa yang tetap,
maka tulislah… Dan panggil dua orang saksi dari kalangan anda; dan jika dua
lelaki tidak ada, maka seorang lelaki dan dua wanita, seperti yang anda sukai
sebagai saksi, sehingga jika salah satu dari dua wanita itu salah dalam
ingatan, maka satu boleh mengingatkan yang lain.” (Surah Al-Baqarah, 2:283)
Sejauh yang berkaitan
dengan hal-hal yang berkaitan secara langsung dengan wanita, terbukti dari
hadis bahawa Nabi Suci memisahkan pasangan yang sudah berkahwin kerana keterangan
seorang wanita lajang yang mengatakan bahawa dia telah menyusui anak lelaki dan
perempuan di rumah mereka zaman kanak-kanak. Oleh itu, Hazrat Uqbah (ra) bin
Harith menceritakan bahawa dia telah menikahi puteri Abu Ihab bin Aziz.
Kemudian, seorang wanita menghampirinya dan berkata, “Saya telah menyusui Uqba
dan wanita yang dinikahinya. (Oleh itu, mereka adalah saudara angkat dan
perkahwinan mereka tidak betul.) “Uqba berkata kepadanya,” Saya juga tidak tahu
bahawa anda telah menyusui saya, dan anda juga tidak memberitahu saya tentang
perkara ini sebelumnya. “Kemudian Uqbah meneruskan perjalanannya dan pergi
menemui Utusan Allah di Madinah; dia bertanya kepadanya (masalah yang
dihadapi). Utusan Allah berfirman, “Bagaimana anda dapat menjadikannya sebagai
isteri sedangkan telah dikatakan [bahawa dia adalah saudara angkat anda]?” Oleh
itu, Uqba menceraikannya dan dia berkahwin dengan lelaki lain. (Sahih
al-Bukhari, Kitab al-Ilm, Bab ar-Rihlati fil Mas‘alah al-Nazilati wa
Ta‘lim-i-Ahlihi)
Sejauh talaq dan khula,
tidak ada perbezaannya. Sebaliknya, ia adalah kebaikan Islam yang tidak hanya
memberi hak lelaki untuk bercerai, tetapi juga memberi wanita hak untuk
mendapatkan khula. Lelaki dan wanita juga diberi hak yang sama dalam hal ini.
Apabila seorang lelaki menceraikan seorang wanita, dia dibuat untuk membayar
semua jenis hutang kewangan kepadanya.
Lebih-lebih lagi, apa
sahaja sokongan kewangan yang pernah diberikan kepadanya sebelum ini, dia tidak
dapat mengambilnya kembali. Begitu juga, apabila seorang wanita memperoleh
khula, tanpa kesalahan dari pihak suami, dia juga harus membayar sejumlah wang
kewangan seperti wang mahar dll. Namun, jika terbukti bahawa wanita tersebut
memperoleh khula kerana kesalahan di pihak suami, maka wanita tersebut telah
diberi faedah tambahan ini dalam keadaan sedemikian sehingga dia tetap menjadi
pemilik mahar.
Walaupun begitu,
keputusan mengenai perkara ini dibuat oleh Dar-ul-Qaza setelah menyelidiki
semua keadaan. Dalam hal-hal seperti perkahwinan di kalangan Ahli Kitab, keperluan
untuk memiliki wali dan izin untuk berpoligami, sebenarnya keselamatan,
martabat dan kehormatan wanita telah dipertimbangkan.
Allah Yang Maha Esa
secara umum telah menjadikan wanita menjadi lebih lembut dan mudah terpengaruh
adalah sebahagian dari sifat mereka. Oleh itu, dengan tidak membenarkan seorang
wanita Muslim menikahi seorang lelaki dari Ahli Kitab, iman mereka telah
dijaga. Di antara masalah perkahwinan juga adalah bahawa selain kesediaan gadis
itu, diperlukan persetujuan wali.
Sebagai tambahan kepada
banyak faedah lain, salah satu tujuannya adalah untuk memberi pembantu dan
penjaga kepada wanita itu sehingga setelah menikah, mertuanya sedar bahawa dia
tidak sendirian dan ada seseorang yang menjaga minatnya . Dengan membiarkan
wanita hanya berkahwin sekali dalam satu masa, Islam telah menjaga kesuciannya.
Islam telah memberikan perintah ini sesuai dengan fitrah manusia dan dengan
perasaan cemburu [ghairah] yang bersifat intrinsik bagi manusia. Hadis yang
menyebutkan banyak wanita di neraka telah salah diterjemahkan oleh orang. Hadis
itu sama sekali tidak bermaksud bahawa akan ada lebih banyak wanita di neraka;
sebaliknya, Nabi Suci (saw) bersabda:
أُرِيتُ
النَّار فَإِذَا أَكْثَرُ أَهْلِهَا النِّسَاءُ يَكْفُرْنَ
“Saya diperlihatkan
neraka dan saya melihat terdapat banyak wanita seperti itu yang tidak berterima
kasih kepada suami mereka.”
Ini bermaksud bahawa
majoriti wanita, yang berada di neraka kerana kesalahan mereka, adalah wanita
yang tidak berterima kasih kepada suami mereka. Oleh itu, pertama, hadis ini
tidak bermaksud bahawa akan ada lebih banyak wanita daripada lelaki di neraka.
Kedua, alasan mengapa wanita-wanita itu berada di neraka telah disebutkan.
Mereka adalah wanita yang berulang kali menolak nikmat Tuhan Yang Maha Kuasa,
yang Dia anugerahkan kepada mereka melalui suami mereka.
Berbeza dengan hal ini,
berita tentang firdaus di bawah kaki wanita saleh dan takwa telah diberikan
dalam ahadith, yang belum diberikan tentang lelaki mana pun. Lebih-lebih lagi,
Islam telah memberikan hak dan hak lelaki atau wanita tertentu atau menetapkan
tugas-tugas tertentu kepada mereka sesuai dengan perangai mereka. Ia mewajibkan
lelaki itu untuk bekerja dan memenuhi semua keperluan rumah tangga dan telah
memerintahkan wanita itu untuk menjaga rumah dan anak-anak dan menjaga asuhan
mereka.
Dengan kata lain, lelaki
dipilih untuk bekerja di luar sesuai dengan kemampuannya sementara wanita itu
diberi kepemimpinan di atas rumah sesuai dengan sifatnya dan memandangkan
maruahnya. Tidak ada keraguan dalam sabda Nabi Suci (saw)bahawa wanita dengan
cara yang lebih lemah dari segi iman dan kekuatan mental kerana sabda ini
sesuai dengan sifat wanita.
Mengenai kelemahan iman,
Nabi Suci (saw) sendiri telah
menjelaskan hal ini dengan mengatakan bahawa seorang wanita mengalami beberapa
hari selama masa remaja di mana dia dibebaskan dari segala jenis ibadah.
Sekiranya kita merenung, ini juga merupakan nikmat dari Tuhan yang Maha Kuasa
kepadanya.
Pepatah berkenaan dengan
kelemahan kekuatan mental juga tidak bermaksud meremehkan; sebaliknya, ia
merujuk kepada kesederhanaan dan kebodohan wanita. Bukti untuk fakta bahawa
wanita mudah tertipu telah disediakan oleh mereka sendiri di dunia moden ini.
Cara lelaki Barat menyalahgunakan wanita dengan menawarkan khayalan kebebasan
adalah bukti yang jelas dan merupakan bukti kebenaran sabda Nabi Muhammad,
(saw) yang terpilih, yang paling benar dari semua. Lelaki telah mengusirnya
dari empat dinding rumahnya dan membuangnya ke pasar untuk memenuhi nafsu
mereka sendiri. Walaupun Islam meletakkan tanggungjawab mencari nafkah kepada
lelaki, lelaki telah menyalahgunakannya dan kesahihannya dengan menyerahkan
tanggungjawab kewangan mereka kepadanya.
Oleh itu, dia harus
bersusah payah seperti lelaki di tempat-tempat di mana dia harus berurusan
dengan semua jenis lelaki yang kadang-kadang berusaha meliriknya dari pelbagai
sudut untuk memenuhi nafsu. Sekiranya seseorang melihat lebih jauh, seseorang
melihat bahawa tuntutan dunia Barat mengenai persamaan lelaki dan wanita adalah
tuntutan yang kosong.
Hampir tidak ada negara
di dunia Barat di mana terdapat jumlah wanita dan lelaki yang sama dalam sistem
parlimen yang menjalankan jentera pemerintahan. Di negara-negara Barat yang
sama, di banyak tempat, pakej kewangan yang diberikan kepada pekerja lelaki
umumnya tidak diberikan kepada wanita yang melakukan pekerjaan yang sama.
Semua perkara ini adalah
bukti yang jelas mengenai kebodohan wanita. Mengenai pengisytiharan suami
sebagai qawwam oleh Al-Quran, Al-Quran sendiri telah memberikan alasan
untuknya. Salah satu sebabnya ialah untuk menjalankan sistem rumah tangga, satu
pihak diberi pangkat di atas yang lain. Sebab lain yang telah disebutkan adalah
bahawa dia membelanjakan isteri dari harta kekayaannya. Alasan di sebalik
memberikan pangkat kepada satu pihak daripada yang lain sesuai dengan fitrah
manusia kerana jika kita melihat sistem dunia, kita akan menemui susunan sosial
di mana setiap orang berada di atas seseorang.
Sekiranya semua orang di
dunia ini sama atau katakanlah jika semua itu raja, sistem dunia tidak akan
berfungsi walaupun sehari. Oleh itu, Allah yang Maha Tinggi menjadikan beberapa
orang lebih pendek dan yang lain lebih tinggi, ada yang lebih kaya dan yang
lain lebih miskin. Kami melihat bahawa setiap negara mempunyai kabinet untuk
menjalankan sistem pemerintahan.
Sekiranya semua orang
dari sebuah negara membentuk kabinet, negara tersebut tidak akan dapat
berfungsi. Demikian juga, untuk menjalankan sistem rumah tangga, Allah Yang
Maha Tinggi telah memberikan kuasa yang lebih besar kepada lelaki. Namun, di
mana ketua pemerintah atau kabinet memiliki lebih banyak kewenangan, mereka
juga memiliki kewajiban yang lebih banyak.
Begitu juga, Islam telah
memberikan lebih banyak kewajipan kepada suami. Oleh itu, dari segi hak dan
tanggungjawab lelaki dan wanita, sistem Islam sesuai dengan alam dan tidak ada
lubang di dalamnya.
Purdah dan saudara
terdekat
Huzoor (atba) diminta
bimbingan sehubungan dengan mengamati purdah sebelum pak cik ibu atau ibu
dengan merujuk kepada petikan Hazrat Khalifatul Masih IV (rh) dari sesi soal
jawab.
Setelah itu, Huzoor (atba),
dalam suratnya bertarikh 1 Jun 2020, memberikan jawapan berikut:
Pernyataan Hazrat
Khalifatul Masih IV (rh) yang telah anda sebutkan dalam surat anda berdasarkan
ayat 32 dari surah Al-Nur dan itu dibuat sebagai jawaban atas pertanyaan semasa
sesi soal jawab. Betul bahawa hubungan yang disebutkan dalam ayat ini di mana
wanita dibebaskan daripada memerhatikan purdah tidak termasuk bapa atau pak cik
ibu. Namun, kedua-duanya termasuk dalam hubungan mahram seperti yang disebutkan
oleh Huzoor (rh) dalam kenyataannya.
Lebih-lebih lagi, ini
juga dibuktikan dengan perintah Al-Quran yang disebutkan dalam Surah Al-Nisa
kerana perkahwinan dianggap haram dengan keduanya.
Selain itu, juga
dilaporkan oleh Hazrat Aisha (ra) dalam hadis bahawa ketika dia meminta Nabi
Suci (saw), dia membimbingnya untuk tidak memperhatikan purdah di hadapan bapa
saudaranya.
Namun, di samping ini,
penting juga untuk mengingat aspek purdah ini bahawa menurut ajaran Islam,
bentuk pengamalan dari purdah sekiranya hubungan mahram berbeza-beza bergantung
pada kedekatan setiap hubungan.
Oleh itu, bentuk pengamalan
dari purdah sebelum hubungan mahram yang disebut dalam surah Al-Nur akan
berubah dari hubungan ke hubungan. Itulah sebabnya pengamalan dari purdah dalam
hal suami akan berbeza dengan pengamalan dari purdah dalam hal ayah, anak
lelaki atau saudara lelaki dll yang juga telah disebutkan pengamalan ayat yang
sama.
Oleh itu, seperti
terdapat berbagai cara purdah sebelum hubungan yang disebutkan dalam ayat ini,
demikian juga terdapat variasi pengamalan dari purdah sebelum hubungan mahram
yang lain. Inilah juga inti dari apa yang disebut oleh Khalifah-tul-Masih IV (rh)
menjelaskan dalam pernyataan yang sedang dibincangkan, bahawa bapa saudara atau
ibu bukan antara hubungan yang tinggal dengan satu di bawah bumbung yang sama.
Mereka datang dari luar. Walaupun mereka dianggap sebagai bagian dari hubungan
mahram, tetapi ketika mereka mengunjungi rumah seseorang, para wanita harus
lebih berhati-hati dalam hal purdah, dibandingkan dengan purdah sebelum lelaki
yang tinggal di bawah atap yang sama seperti suami, ayah atau anak lelaki dll
yang agak santai.
Walaupun seseorang tidak
perlu menutup wajah di hadapan mereka, tetapi seseorang diarahkan untuk duduk
di hadapan mereka dengan cara yang tenang sambil menutup kepala dan dada.
Oleh itu, inilah masalah
yang dijelaskan oleh Hazrat Khalifatul Masih IV (rh). Bukannya dia
memerintahkan untuk mengamati purdah biasa sebelum bapa dan ibu saudara.
Comments
Post a Comment