1 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian I Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian I
dengan
Hazrat Khlifatul Masihi V (atba)
30
Oktober 2020
Al Hakam
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Beberapa petunjuk yang
diberkati mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat
Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba) dalam pelbagai kesempatan dalam
surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara
rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Membaca Al-Quran semasa
haid
Seseorang menyampaikan
penelitian kepada Hazrat Amirul Momineen (atba), yang terdiri dari
petikan dari berbagai ahli fikih (fiqh) dan sarjana lain, berkenaan dengan
memegang salinan tertulis Al-Quran dan membaca daripadanya atau dari komputer,
iPad dan alat elektronik lain semasa haid. Orang itu meminta Huzoor (atba)
memberikan panduan mengenai masalah ini.
Huzoor (atba), dalam
suratnya bertarikh 5 Oktober 2018, memberikan jawapan berikut:
“Ada perbedaan pendapat
mengenai hal ini di antara fuqaha [para ahli hukum] dan ulama lain. Orang
tua-tua yang beriman juga telah menyatakan pelbagai pendapat mengenai perkara
ini berdasarkan pemahaman mereka tentang Al-Quran.
“Mengingat kitab suci
Al-Quran, hadis Nabi Suci (saw) dan ucapan-ucapan dari Al-Masihi Mau’ud yang Dijanjikan
(as), pendirian saya mengenai perkara ini adalah bahawa semasa haid, seorang
wanita dapat mengulangi bahagian-bahagian Al-Quran yang telah dihafal
sebelumnya dengan berzikir. peringatan dan renungan di hatinya].
"Lebih-lebih lagi,
jika perlu, dia juga dapat memegang Al-Quran dengan menggunakan sehelai kain
yang bersih dan dapat membaca sebagian dari Al-Quran untuk memberi rujukan atau
mengajar Al-Quran kepada anak-anak. Namun, dia tidak dapat membacanya secara
teratur.
“Begitu juga, dia tidak
dibenarkan membaca Al-Quran secara berkala semasa haid dengan menggunakan
komputer dan lain-lain walaupun dia tidak secara fizikal memegang Al-Quran.
Namun, dia dapat membaca Al-Quran di komputer dan lain-lain, misalnya, untuk
mencari rujukan atau memberikan rujukan kepada seseorang. Tidak ada masalah
dengan itu.”
Memasuki atau menghadiri
masjid semasa haid
Seorang wanita mengirim
surat kepada Huzoor-e-Anwar atba, merujuk kepada berbagai hadis berkenaan
dengan masalah wanita yang hadir di masjid semasa haid sambil menyebut tentang
adanya produk kebersihan wanita moden. Dia bertanya mengenai kebenaran wanita
haid menghadiri perjumpaan Jamaat yang diadakan di masjid dan mengenai lawatan
tetamu wanita bukan Islam yang sedang haid di masjid dan meminta Huzoor atba
memberikan bimbingan.
Setelah itu, Huzoor (atba),
dalam suratnya bertarikh 14 Mei 2020, memberikan jawapan berikut:
“Nabi Suci (saw) telah
secara jelas menjelaskan arahan berasingan mengenai wanita yang sedang haid
mengambil sesuatu dari masjid, membawa sesuatu ke masjid dan duduk di masjid.
Oleh itu, seperti yang telah anda sebutkan dalam surat anda, Nabi Suci (saw)
mengizinkan isterinya, yang sedang haid, untuk meletakkan tikar di masjid
misalnya. Akan tetapi, sepanjang duduk di masjid semasa haid, Nabi Suci sangat
melarangnya dalam hadis.
“Oleh itu, pada
kesempatan kedua-dua Hari Raya Aidilfitri, Nabi Suci (saw) dengan tegas
memerintahkan kepada gadis-gadis yang belum berkahwin, wanita muda yang
memperhatikan purdah dan wanita yang sedang haid - semuanya - untuk menghadiri
solat Idul Fitri, sehingga dia mengarahkan wanita, yang tidak mempunyai
selendang yang tersedia, untuk meminjamnya dari saudara perempuan mereka untuk
menghadiri solat lebaran. Namun, dia juga memerintahkan wanita yang sedang haid
untuk turut serta dalam solat [sebelum atau sesudah Idul Fitri] ketika berada
di luar ruang solat.
“Demikian juga, pada
kesempatan Hijjatul Wada [Ziarah Perpisahan] ketika umat Islam lain menunaikan
Haji sebelum Umrah, Hazrat Aisha (ra) sedang haid. Oleh itu, Nabi Suci (saw)
tidak mengizinkannya menunaikan umrah kerana seseorang diharuskan menghabiskan
banyak waktu di masjid untuk melakukan tawaf iaitu mengelilingi Kaabah. Ketika,
setelah haji, haidnya selesai, dia menghantarnya secara berasingan untuk
menunaikan umrah.
“Oleh itu, setelah
petunjuk yang jelas yang terdapat dalam ahadith, seharusnya tidak ada alasan
yang tersisa bagi kita untuk mencari cara baru untuk memenuhi keinginan kita
sendiri.
“Sejauh aspek ini, wanita
tidak memiliki alat kebersihan yang ada pada mereka hari ini, betul bahawa
mereka tidak memiliki cara moden seperti itu. Namun, ini tidak bermaksud bahawa
mereka sama sekali tidak menjaga kebersihan mereka dan bahawa pakaian luar
mereka kotor dari haid. Umat manusia telah berusaha mencari pengaturan yang lebih
baik untuk memenuhi keperluannya di setiap era. Oleh itu, wanita juga biasa
menjaga kebersihan mereka dengan cara yang terbaik pada masa lalu.
“Lebih-lebih lagi,
terdapat beberapa kekurangan walaupun pada produk kebersihan moden. Wanita
seperti itu berdarah, pakaian mereka kadang-kadang menjadi kotor kerana
pembalut bocor.
“Oleh itu, ajaran Islam
seperti itu akan dilaksanakan pada setiap era yang abadi dan sama berlaku untuk
semua masa, sama seperti mereka melaksanakan pada masa Nabi Suci (saw).
“Sekiranya ada kekangan
di suatu tempat yang menyatakan bahawa tidak ada ruang lain yang tersedia
selain dari ruang solat, maka seseorang dapat menentukan ruang di hujung
ruangan itu, di sebelah pintu di mana seseorang biasanya tidak solat. Wanita
haid boleh duduk di sana. Jika tidak, kerusi boleh diatur untuk wanita seperti
itu di hujung ruang solat sehingga tidak ada sedikit pun ruang solat yang akan tak
terisi.
“Bagi pengunjung wanita
bukan Islam ke masjid, pertama, mereka biasanya tidak duduk di masjid; sebaliknya,
lawatan berjalan kaki ke masjid diberikan kepada mereka, durasinya sama dengan
waktu yang diperlukan untuk membawa tikar dari masjid atau meletakkan tikar di
sana [seperti yang disebutkan dalam hadis di atas]. Tetapi, jika perlu untuk
duduk di tempat solat, anda harus meletakkannya di atas kerusi di hujung masjid
dan bukannya meletakkannya di atas alas solat di ruang solat.”
Dalam jawaban di atas,
arahan tegas Nabi Suci (saw) kepada wanita yang sedang haid untuk turut serta
dalam doa pada hari raya telah disebutkan.
Menjawab pertanyaan yang
berkaitan dengan mendengarkan khutbah Idul Fitri, Huzoor (atba) memberikan
jawaban berdasarkan hadis Nabi Suci (saw) yang disajikan di bawah ini untuk
kepentingan semua orang:
Kebenaran kehilangan
khutbah Idul Fitri
Seseorang bertanya
tentang hadis Sunan al-Daraqutni di mana Nabi Suci (saw) mengatakan selepas
solat Idul Fitri bahawa dia akan menyampaikan khutbah Idul Fitri. Nabi Suci
(saw) mengatakan bahawa barang siapa yang ingin tinggal, boleh tinggal dan siapa
pun yang ingin pergi, boleh pergi. Orang itu bertanya adakah hadis ini betul.
Setelah itu,
Huzoor-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan
jawaban berikut:
“Hadis mengenai cuti dari
khutbah Idul Fitri yang telah Anda sebutkan dalam surat Anda dengan merujuk
kepada Daraqutni juga telah diceritakan dalam Sunan Abi Daud.
“Benar bahawa Nabi Suci (saw) tidak menekankan mendengar khutbah Idul Fitri sebagaimana ia telah menekankan
menghadiri khutbah Jumaat dan mendengarkannya dengan diam. Berdasarkan hal ini,
fuqaha dan ulama lain telah menyatakan khutbah Idul Fitri sebagai sunnah dan
mustahab [iaitu. tindakan yang diinginkan seperti yang diamalkan oleh Nabi Suci
(saw)].
“Namun, di samping ini,
kita juga harus ingat bahwa Nabi Suci (saw) telah menyatakan bahwa menghadiri
sholat Idul Fitri dan bergabung dalam mendoakan umat Islam, suatu tindakan
kebajikan yang diberkati. Dia menekankannya sehingga dia memerintahkan bahawa
seorang wanita yang tidak memiliki selendang sendiri, harus meminjamnya dari
salah seorang saudaranya untuk menghadiri solat Idul Fitri. Lebih-lebih lagi,
dia menekankan menghadiri solat Idul Fitri bagi wanita yang sedang haid dengan
arahan bahawa mereka harus turut serta dalam solat sambil berada di luar ruang
solat.”
Etikaf di rumah
Seorang wanita
mengemukakan soalan berikut mengenai etikaf yang dilakukan pada bulan Ramadan:
“Apakah diizinkan untuk
melakukan etikaf [di bulan Ramadan] di rumah dan boleh lamanya tiga hari?”
Dalam suratnya bertarikh
9 Ogos 2015, Huzoor atba memberikan jawapan berikut untuk masalah ini:
“Mengenai etikaf masnun [menurut
amalan Nabi Suci (saw)], yang dilakukan pada bulan Ramadan, terbukti dari
Al-Quran dan hadis bahawa tidak dapat dilakukan di rumah selama tiga hari.
“Ini terbukti dari
praktik Nabi Suci (saw) bahawa dia biasa melakukan etikaf pada bulan Ramadan di
masjid sekurang-kurangnya sepuluh hari. Oleh itu, berikut disebutkan dalam
hadis:
عن
عائشة رضی الله عنها زوج النبی صلى الله عليه وسلم أن النبی صلى الله عليه وسلم كان
يعتكف العشر الأواخر من رمضان حتى توفاه الله
“Nabi Suci (saw) biasa
melakukan etikaf dalam sepuluh hari terakhir Ramadan hingga ia meninggal.’ (Sahih
al-Bukhari, Kitab-ul-Etikaf, Bab al-Etikafi fil-Ashril-Awakhiri wal-etikafi fil
masajidi kullihaa)
“Demikian juga, di dalam
Al-Quran, di mana Allah Yang Mahatinggi telah menyebutkan hal-hal yang
berkaitan dengan Ramadan, di sana. Dia juga telah memberikan perintah mengenai
etikaf. Dia mengatakan:
وَلَا
تُبَاشِرُوْهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُوْنَ فِی الْمَسَاجِدِ
“Pertama, hubungan
suami-isteri antara suami dan isteri tidak dibenarkan semasa etikaf di bulan
Ramadan dan kedua, masjid adalah tempat yang ditetapkan untuk etikaf. [Surah Al-Baqarah,
2: 188]
“Kami juga mendapat
penjelasan lebih lanjut mengenai masalah ini dalam ahadith bahawa etikaf
Ramadan hanya boleh berlaku di masjid. Oleh itu, Hazrat Aisha (ra)
menceritakan:
السنة
على المعتكف أن لا يعود مريضا ولا يشهد جنازة ولا يمس امرأة ولا يباشرها ولا يخرج لحاجة
إلا لما لا بد منه ولا اعتكاف إلا بصوم ولا اعتكاف إلا فی مسجد جامع
“Sunnah bagi orang yang
mengikuti etikaf adalah tidak mengunjungi pesakit, tidak menghadiri upacara
pemakaman, tidak menyentuh isterinya atau mempunyai hubungan suami isteri
dengannya, tidak keluar dari masjid untuk apa-apa kecuali yang paling
diperlukan yang tidak dapat dielakkan. Tidak ada etikaf tanpa puasa dan tidak
ada etikaf kecuali di masjid jemaah.’ (Sunan Abi Daud, Kitab al-Siyam, Bab
al-Mu‘takifi ya‘ood-ul-mareeda)
“Oleh itu, menurut
Al-Quran dan hadits dari Nabi Suci (saw), etikaf masnun Ramadan, seperti yang
dipraktikkan oleh Nabi Suci (saw), adalah yang diamati sekurang-kurangnya
sepuluh hari di sebuah masjid.
“Walaupun begitu, jika
ada yang ingin mengasingkan diri dalam pengabdian di rumah selama beberapa hari
selain hari-hari Ramadan sebagai perbuatan baik dan meminta pahala rohani
[sawab], maka mereka diizinkan untuk melakukannya dan kami tidak menemukan
larangan yang disebutkan di mana saja . Lebih-lebih lagi, sebilangan fuqaha
menganggap lebih baik bagi wanita untuk mematuhi etikaf di rumah. Oleh itu,
dinyatakan dalam Hidayah, sebuah kitab perundangan Islam yang terkenal:
اما
المرأۃ تعتکف فی مسجد بیتھا
“Maksudnya, Wanita dapat
memperhatikan etikaf di tempat di rumah di mana mereka biasanya menawarkan
Salat.” (Al-Hidayah fi Sharhi Bidayatil-Mubtadi, Bab al-Etikaf)
“Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
menyatakan yang berikut tentang hal ini:
مسجد کے باہر اعتکاف ہو سکتا ہے مگر مسجد والا ثواب
نہیں مل سکتا
“Seseorang boleh
memperhatikan etikaf di tempat selain masjid, tetapi mereka tidak dapat
memperoleh sawab yang diperoleh di masjid.” [Al Fazl, 6 March 1996]
Zaman memakai tudung
Semasa
Gulshan-e-Waqf-e-Nau, yang dirakam pada 12 Oktober 2013 di Australia, seorang
gadis bertanya kepada Huzoor atba mengenai usia di mana gadis harus mula
memakai selendang. Menjawab soalan ini, Huzoor (atba) berkata:
“Ketika anda mencapai
usia lima tahun, anda tidak boleh keluar tanpa memakai legging di bawah
rok anda. Kaki anda harus ditutup sehingga anda dapat merasakan bahawa secara
beransur-ansur pakaian anda mesti menjadi sederhana. Anda tidak boleh memakai
baju tanpa lengan.
“Kemudian, ketika anda
berusia enam atau tujuh tahun, anda harus lebih berhati-hati dalam hal seluar legging
anda. Dan ketika berusia 10 tahun, anda harus berusaha mengembangkan kebiasaan
memakai selendang.
“Apabila anda berusia 11
tahun, anda harus memakai selendang anda dengan betul. Tidak boleh ada masalah
dengan memakai selendang. Malah orang asli di sini memakai tudung semasa musim
sejuk. Tidakkah mereka menutup telinga kerana sejuk? Itu hanya selendang. Pakai
tudung seperti itu.
“Beberapa gadis kelihatan
sangat muda walaupun mereka telah mencapai usia 10 tahun. Yang lain kelihatan
seperti gadis berusia 12 tahun, walaupun mereka masih berumur 10. Mereka
mungkin kelihatan lebih tua kerana ketinggiannya. Jadi, setiap gadis harus
melihat bahawa jika dia kelihatan lebih tua, maka dia harus memakai selendang.
“Sekiranya anda
mengembangkan kebiasaan memakai selendang pada usia muda, maka anda tidak akan
malu mengenainya. Jika tidak, anda akan terus malu sepanjang hidup anda.
Sekiranya anda mengatakan bahawa anda akan memakai selendang ketika berusia 12,
13 atau 14 tahun, maka corak pemikiran ini akan kekal dan akan ditangguhkan
sepenuhnya kerana merasa malu. Anda akan berkata, 'Oh tidak, gadis-gadis lain
akan mengejek saya. Sekiranya saya memakai selendang, mereka akan mentertawakan
saya.”
“Oleh itu, cuba
kembangkan kebiasaan kadangkala memakai selendang. Mula memakai selendang
ketika anda berumur tujuh, lapan atau sembilan dan juga memakainya di hadapan
gadis-gadis lain supaya anda tidak merasa malu lagi. Dan apabila anda mula
kelihatan lebih tua, maka pakai selendang lengkap dengan betul. Baiklah? Sudah
faham?
“Ini cukup untuk anda.
Bagi gadis-gadis yang lebih tua, perlu bagi mereka bahawa mereka juga memahami
bahawa hakikat dan tujuan utama [purdah] adalah kesopanan. Dan mereka yang
berada di bawah pengaruh Barat atau Eropah [semestinya tahu] pada zaman dahulu,
bahkan orang-orang ini memakai gaun yang selama ini. [Di sini, Huzoor atba
menunjukkan panjang gaun dengan tangannya.] Mereka biasa memakai baju maxi
panjang. Sekarang, mereka berjalan-jalan tanpa tertutup, bukan?
Masalahnya ialah lelaki
dianggap baik dan berpakaian rapi ketika mereka mengenakan seluar dan ketika
mereka memakai mantel dan tali leher. Bagi wanita, mereka diberitahu bahawa
mereka berpakaian kemas jika memakai rok mini. Saya tidak memahami falsafah
ini.
“Jadi, jangan perhatikan
lelaki. Dan [ingat] wanita-wanita yang bertelanjang, sebenarnya memalukan diri
mereka sendiri. Oleh itu, martabat seorang gadis Ahmadi dan seorang wanita
Ahmadi terletak pada menegakkan kesopanannya, kerana intinya adalah kesopanan.
Kesopanan inilah yang menghentikan orang lain daripada memandang anda dengan
niat jahat.”
Apabila seseorang harus
mematuhi setiap puasa wajib
Semasa program
Gulshan-e-Waqf-e-Nau yang sama, yang dirakam pada 12 Oktober 2013 di Australia,
seorang gadis lain bertanya kepada Huzoor (atba) mengenai usia di mana
mereka harus mulai berpuasa pada bulan Ramadan.
Menjawab soalan ini,
Huzoor (atba) berkata:
“Puasa menjadi wajib bagi
anda apabila anda telah dewasa sepenuhnya. Sekiranya anda seorang pelajar dan
anda menduduki peperiksaan dan anda berumur 13, 14 atau 15 tahun, maka anda
tidak boleh berpuasa. Sekiranya anda dapat menanggungnya, maka puasa pada usia
15 atau 16 tahun juga tidak mengapa.
“Namun, biasanya pada
usia 17 atau 18 tahun, puasa menjadi wajib. Seseorang mesti mula berpuasa
selepas itu. Sekiranya anda sangat menyukainya, anda boleh mencuba satu, dua,
tiga atau empat puasa pada usia lapan atau sepuluh. Namun, itu tidak wajib.
“Puasa akan menjadi wajib
bagi anda apabila anda bertambah tua dan dapat menjalani puasa. Apakah
perbezaan masa dalam pelbagai musim di [di Australia]? Berapa jam waktu siang
yang anda dapat? Berapakah jangka masa antara sehri dan iftari? 12 jam? Dan
berapa lama semasa musim panas? Adakah anda berpuasa selama 19 jam? Ya, jadi
anda tidak boleh lapar selama 19 jam.
“Pada musim panas lalu,
puasa di UK lebih lama dan puasa anda lebih pendek. Di sana, kami menjalani
puasa 18½ jam. Di negara-negara seperti Sweden dll, mereka mempunyai puasa 22
jam. Bagaimanapun, kita harus menyesuaikan semula waktunya kerana seseorang
tidak dapat berpuasa selama itu. Walau bagaimanapun, daya tahan akan datang
setelah anda menjadi dewasa muda.
“Apabila anda mencapai
usia sekurang-kurangnya 17 atau 18 tahun, maka tidak mengapa berpuasa.
Kemudian, anda harus berpuasa. Faham?
“Apa kata ibu bapa anda?
Adakah mereka mengatakan bahawa puasa telah menjadi wajib bagi anda pada usia
sepuluh tahun? Bagaimanapun, anda harus menanamkan kebiasaan itu. Anak-anak
yang lebih muda juga harus menjaga dua atau tiga puasa setiap bulan Ramadan
agar mereka dapat merasakan kedatangan Ramadan. Walau bagaimanapun, walaupun
anda memutuskan untuk tidak berpuasa, bangunlah pada waktu pagi dan makan sehri
bersama ibu bapa anda, tawarkan nawafil [solat sukarela] dan solat yang wajib.
“Ramadan untuk pelajar
dan pelajar perempuan seperti anda adalah semestinya anda bangun pada bulan
Ramadan, makan sehri, membuat semua pengaturan, menawarkan dua atau empat
nawafil sebelum itu, melakukan solat [wajib] secara teratur dan membaca
Al-Quran secara teratur.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, London)
Comments
Post a Comment