1 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian I Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

   *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.  

 Jawapan untuk Masalah Sehari-hari - Bahagian I

dengan Hazrat Khlifatul Masihi V (atba)

30 Oktober 2020

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran 

Beberapa petunjuk yang diberkati mengenai isu-isu dasar Islam yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba) dalam pelbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa pelbagai program MTA disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Membaca Al-Quran semasa haid

Seseorang menyampaikan penelitian kepada Hazrat Amirul Momineen (atba), yang terdiri dari petikan dari berbagai ahli fikih (fiqh) dan sarjana lain, berkenaan dengan memegang salinan tertulis Al-Quran dan membaca daripadanya atau dari komputer, iPad dan alat elektronik lain semasa haid. Orang itu meminta Huzoor (atba) memberikan panduan mengenai masalah ini.

Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 5 Oktober 2018, memberikan jawapan berikut:

“Ada perbedaan pendapat mengenai hal ini di antara fuqaha [para ahli hukum] dan ulama lain. Orang tua-tua yang beriman juga telah menyatakan pelbagai pendapat mengenai perkara ini berdasarkan pemahaman mereka tentang Al-Quran.

“Mengingat kitab suci Al-Quran, hadis Nabi Suci (saw) dan ucapan-ucapan dari Al-Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as), pendirian saya mengenai perkara ini adalah bahawa semasa haid, seorang wanita dapat mengulangi bahagian-bahagian Al-Quran yang telah dihafal sebelumnya dengan berzikir. peringatan dan renungan di hatinya].

"Lebih-lebih lagi, jika perlu, dia juga dapat memegang Al-Quran dengan menggunakan sehelai kain yang bersih dan dapat membaca sebagian dari Al-Quran untuk memberi rujukan atau mengajar Al-Quran kepada anak-anak. Namun, dia tidak dapat membacanya secara teratur.

“Begitu juga, dia tidak dibenarkan membaca Al-Quran secara berkala semasa haid dengan menggunakan komputer dan lain-lain walaupun dia tidak secara fizikal memegang Al-Quran. Namun, dia dapat membaca Al-Quran di komputer dan lain-lain, misalnya, untuk mencari rujukan atau memberikan rujukan kepada seseorang. Tidak ada masalah dengan itu.”

Memasuki atau menghadiri masjid semasa haid

Seorang wanita mengirim surat kepada Huzoor-e-Anwar atba, merujuk kepada berbagai hadis berkenaan dengan masalah wanita yang hadir di masjid semasa haid sambil menyebut tentang adanya produk kebersihan wanita moden. Dia bertanya mengenai kebenaran wanita haid menghadiri perjumpaan Jamaat yang diadakan di masjid dan mengenai lawatan tetamu wanita bukan Islam yang sedang haid di masjid dan meminta Huzoor atba memberikan bimbingan.

Setelah itu, Huzoor (atba), dalam suratnya bertarikh 14 Mei 2020, memberikan jawapan berikut:

“Nabi Suci (saw) telah secara jelas menjelaskan arahan berasingan mengenai wanita yang sedang haid mengambil sesuatu dari masjid, membawa sesuatu ke masjid dan duduk di masjid. Oleh itu, seperti yang telah anda sebutkan dalam surat anda, Nabi Suci (saw) mengizinkan isterinya, yang sedang haid, untuk meletakkan tikar di masjid misalnya. Akan tetapi, sepanjang duduk di masjid semasa haid, Nabi Suci sangat melarangnya dalam hadis.

“Oleh itu, pada kesempatan kedua-dua Hari Raya Aidilfitri, Nabi Suci (saw) dengan tegas memerintahkan kepada gadis-gadis yang belum berkahwin, wanita muda yang memperhatikan purdah dan wanita yang sedang haid - semuanya - untuk menghadiri solat Idul Fitri, sehingga dia mengarahkan wanita, yang tidak mempunyai selendang yang tersedia, untuk meminjamnya dari saudara perempuan mereka untuk menghadiri solat lebaran. Namun, dia juga memerintahkan wanita yang sedang haid untuk turut serta dalam solat [sebelum atau sesudah Idul Fitri] ketika berada di luar ruang solat.

“Demikian juga, pada kesempatan Hijjatul Wada [Ziarah Perpisahan] ketika umat Islam lain menunaikan Haji sebelum Umrah, Hazrat Aisha (ra) sedang haid. Oleh itu, Nabi Suci (saw) tidak mengizinkannya menunaikan umrah kerana seseorang diharuskan menghabiskan banyak waktu di masjid untuk melakukan tawaf iaitu mengelilingi Kaabah. Ketika, setelah haji, haidnya selesai, dia menghantarnya secara berasingan untuk menunaikan umrah.

“Oleh itu, setelah petunjuk yang jelas yang terdapat dalam ahadith, seharusnya tidak ada alasan yang tersisa bagi kita untuk mencari cara baru untuk memenuhi keinginan kita sendiri.

“Sejauh aspek ini, wanita tidak memiliki alat kebersihan yang ada pada mereka hari ini, betul bahawa mereka tidak memiliki cara moden seperti itu. Namun, ini tidak bermaksud bahawa mereka sama sekali tidak menjaga kebersihan mereka dan bahawa pakaian luar mereka kotor dari haid. Umat manusia telah berusaha mencari pengaturan yang lebih baik untuk memenuhi keperluannya di setiap era. Oleh itu, wanita juga biasa menjaga kebersihan mereka dengan cara yang terbaik pada masa lalu.

“Lebih-lebih lagi, terdapat beberapa kekurangan walaupun pada produk kebersihan moden. Wanita seperti itu berdarah, pakaian mereka kadang-kadang menjadi kotor kerana pembalut bocor.

“Oleh itu, ajaran Islam seperti itu akan dilaksanakan pada setiap era yang abadi dan sama berlaku untuk semua masa, sama seperti mereka melaksanakan pada masa Nabi Suci (saw).

“Sekiranya ada kekangan di suatu tempat yang menyatakan bahawa tidak ada ruang lain yang tersedia selain dari ruang solat, maka seseorang dapat menentukan ruang di hujung ruangan itu, di sebelah pintu di mana seseorang biasanya tidak solat. Wanita haid boleh duduk di sana. Jika tidak, kerusi boleh diatur untuk wanita seperti itu di hujung ruang solat sehingga tidak ada sedikit pun ruang solat yang akan tak terisi.

“Bagi pengunjung wanita bukan Islam ke masjid, pertama, mereka biasanya tidak duduk di masjid; sebaliknya, lawatan berjalan kaki ke masjid diberikan kepada mereka, durasinya sama dengan waktu yang diperlukan untuk membawa tikar dari masjid atau meletakkan tikar di sana [seperti yang disebutkan dalam hadis di atas]. Tetapi, jika perlu untuk duduk di tempat solat, anda harus meletakkannya di atas kerusi di hujung masjid dan bukannya meletakkannya di atas alas solat di ruang solat.”

Dalam jawaban di atas, arahan tegas Nabi Suci (saw) kepada wanita yang sedang haid untuk turut serta dalam doa pada hari raya telah disebutkan.

Menjawab pertanyaan yang berkaitan dengan mendengarkan khutbah Idul Fitri, Huzoor (atba) memberikan jawaban berdasarkan hadis Nabi Suci (saw) yang disajikan di bawah ini untuk kepentingan semua orang:

Kebenaran kehilangan khutbah Idul Fitri

Seseorang bertanya tentang hadis Sunan al-Daraqutni di mana Nabi Suci (saw) mengatakan selepas solat Idul Fitri bahawa dia akan menyampaikan khutbah Idul Fitri. Nabi Suci (saw) mengatakan bahawa barang siapa yang ingin tinggal, boleh tinggal dan siapa pun yang ingin pergi, boleh pergi. Orang itu bertanya adakah hadis ini betul.

Setelah itu, Huzoor-e-Anwar (atba), dalam suratnya bertarikh 20 Oktober 2020, memberikan jawaban berikut:

“Hadis mengenai cuti dari khutbah Idul Fitri yang telah Anda sebutkan dalam surat Anda dengan merujuk kepada Daraqutni juga telah diceritakan dalam Sunan Abi Daud.

“Benar bahawa Nabi Suci (saw) tidak menekankan mendengar khutbah Idul Fitri sebagaimana ia telah menekankan menghadiri khutbah Jumaat dan mendengarkannya dengan diam. Berdasarkan hal ini, fuqaha dan ulama lain telah menyatakan khutbah Idul Fitri sebagai sunnah dan mustahab [iaitu. tindakan yang diinginkan seperti yang diamalkan oleh Nabi Suci (saw)].

“Namun, di samping ini, kita juga harus ingat bahwa Nabi Suci (saw) telah menyatakan bahwa menghadiri sholat Idul Fitri dan bergabung dalam mendoakan umat Islam, suatu tindakan kebajikan yang diberkati. Dia menekankannya sehingga dia memerintahkan bahawa seorang wanita yang tidak memiliki selendang sendiri, harus meminjamnya dari salah seorang saudaranya untuk menghadiri solat Idul Fitri. Lebih-lebih lagi, dia menekankan menghadiri solat Idul Fitri bagi wanita yang sedang haid dengan arahan bahawa mereka harus turut serta dalam solat sambil berada di luar ruang solat.”

Etikaf di rumah

Seorang wanita mengemukakan soalan berikut mengenai etikaf yang dilakukan pada bulan Ramadan:

“Apakah diizinkan untuk melakukan etikaf [di bulan Ramadan] di rumah dan boleh lamanya tiga hari?”

Dalam suratnya bertarikh 9 Ogos 2015, Huzoor atba memberikan jawapan berikut untuk masalah ini:

“Mengenai etikaf masnun [menurut amalan Nabi Suci (saw)], yang dilakukan pada bulan Ramadan, terbukti dari Al-Quran dan hadis bahawa tidak dapat dilakukan di rumah selama tiga hari.

“Ini terbukti dari praktik Nabi Suci (saw) bahawa dia biasa melakukan etikaf pada bulan Ramadan di masjid sekurang-kurangnya sepuluh hari. Oleh itu, berikut disebutkan dalam hadis:

عن عائشة رضی الله عنها زوج النبی صلى الله عليه وسلم أن النبی صلى الله عليه وسلم كان يعتكف العشر الأواخر من رمضان حتى توفاه الله

“Nabi Suci (saw) biasa melakukan etikaf dalam sepuluh hari terakhir Ramadan hingga ia meninggal.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab-ul-Etikaf, Bab al-Etikafi fil-Ashril-Awakhiri wal-etikafi fil masajidi kullihaa)

“Demikian juga, di dalam Al-Quran, di mana Allah Yang Mahatinggi telah menyebutkan hal-hal yang berkaitan dengan Ramadan, di sana. Dia juga telah memberikan perintah mengenai etikaf. Dia mengatakan:

وَلَا تُبَاشِرُوْهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُوْنَ فِی الْمَسَاجِدِ

“Pertama, hubungan suami-isteri antara suami dan isteri tidak dibenarkan semasa etikaf di bulan Ramadan dan kedua, masjid adalah tempat yang ditetapkan untuk etikaf. [Surah Al-Baqarah, 2: 188]

“Kami juga mendapat penjelasan lebih lanjut mengenai masalah ini dalam ahadith bahawa etikaf Ramadan hanya boleh berlaku di masjid. Oleh itu, Hazrat Aisha (ra) menceritakan:

السنة على المعتكف أن لا يعود مريضا ولا يشهد جنازة ولا يمس امرأة ولا يباشرها ولا يخرج لحاجة إلا لما لا بد منه ولا اعتكاف إلا بصوم ولا اعتكاف إلا فی مسجد جامع

“Sunnah bagi orang yang mengikuti etikaf adalah tidak mengunjungi pesakit, tidak menghadiri upacara pemakaman, tidak menyentuh isterinya atau mempunyai hubungan suami isteri dengannya, tidak keluar dari masjid untuk apa-apa kecuali yang paling diperlukan yang tidak dapat dielakkan. Tidak ada etikaf tanpa puasa dan tidak ada etikaf kecuali di masjid jemaah.’ (Sunan Abi Daud, Kitab al-Siyam, Bab al-Mu‘takifi ya‘ood-ul-mareeda)

“Oleh itu, menurut Al-Quran dan hadits dari Nabi Suci (saw), etikaf masnun Ramadan, seperti yang dipraktikkan oleh Nabi Suci (saw), adalah yang diamati sekurang-kurangnya sepuluh hari di sebuah masjid.

“Walaupun begitu, jika ada yang ingin mengasingkan diri dalam pengabdian di rumah selama beberapa hari selain hari-hari Ramadan sebagai perbuatan baik dan meminta pahala rohani [sawab], maka mereka diizinkan untuk melakukannya dan kami tidak menemukan larangan yang disebutkan di mana saja . Lebih-lebih lagi, sebilangan fuqaha menganggap lebih baik bagi wanita untuk mematuhi etikaf di rumah. Oleh itu, dinyatakan dalam Hidayah, sebuah kitab perundangan Islam yang terkenal:

اما المرأۃ تعتکف فی مسجد بیتھا

“Maksudnya, Wanita dapat memperhatikan etikaf di tempat di rumah di mana mereka biasanya menawarkan Salat.” (Al-Hidayah fi Sharhi Bidayatil-Mubtadi, Bab al-Etikaf)

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra) menyatakan yang berikut tentang hal ini:

مسجد کے باہر اعتکاف ہو سکتا ہے مگر مسجد والا ثواب نہیں مل سکتا

“Seseorang boleh memperhatikan etikaf di tempat selain masjid, tetapi mereka tidak dapat memperoleh sawab yang diperoleh di masjid.” [Al Fazl, 6 March 1996]

Zaman memakai tudung

Semasa Gulshan-e-Waqf-e-Nau, yang dirakam pada 12 Oktober 2013 di Australia, seorang gadis bertanya kepada Huzoor atba mengenai usia di mana gadis harus mula memakai selendang. Menjawab soalan ini, Huzoor (atba) berkata:

“Ketika anda mencapai usia lima tahun, anda tidak boleh keluar tanpa memakai legging di bawah rok anda. Kaki anda harus ditutup sehingga anda dapat merasakan bahawa secara beransur-ansur pakaian anda mesti menjadi sederhana. Anda tidak boleh memakai baju tanpa lengan.

“Kemudian, ketika anda berusia enam atau tujuh tahun, anda harus lebih berhati-hati dalam hal seluar legging anda. Dan ketika berusia 10 tahun, anda harus berusaha mengembangkan kebiasaan memakai selendang.

“Apabila anda berusia 11 tahun, anda harus memakai selendang anda dengan betul. Tidak boleh ada masalah dengan memakai selendang. Malah orang asli di sini memakai tudung semasa musim sejuk. Tidakkah mereka menutup telinga kerana sejuk? Itu hanya selendang. Pakai tudung seperti itu.

“Beberapa gadis kelihatan sangat muda walaupun mereka telah mencapai usia 10 tahun. Yang lain kelihatan seperti gadis berusia 12 tahun, walaupun mereka masih berumur 10. Mereka mungkin kelihatan lebih tua kerana ketinggiannya. Jadi, setiap gadis harus melihat bahawa jika dia kelihatan lebih tua, maka dia harus memakai selendang.

“Sekiranya anda mengembangkan kebiasaan memakai selendang pada usia muda, maka anda tidak akan malu mengenainya. Jika tidak, anda akan terus malu sepanjang hidup anda. Sekiranya anda mengatakan bahawa anda akan memakai selendang ketika berusia 12, 13 atau 14 tahun, maka corak pemikiran ini akan kekal dan akan ditangguhkan sepenuhnya kerana merasa malu. Anda akan berkata, 'Oh tidak, gadis-gadis lain akan mengejek saya. Sekiranya saya memakai selendang, mereka akan mentertawakan saya.”

“Oleh itu, cuba kembangkan kebiasaan kadangkala memakai selendang. Mula memakai selendang ketika anda berumur tujuh, lapan atau sembilan dan juga memakainya di hadapan gadis-gadis lain supaya anda tidak merasa malu lagi. Dan apabila anda mula kelihatan lebih tua, maka pakai selendang lengkap dengan betul. Baiklah? Sudah faham?

“Ini cukup untuk anda. Bagi gadis-gadis yang lebih tua, perlu bagi mereka bahawa mereka juga memahami bahawa hakikat dan tujuan utama [purdah] adalah kesopanan. Dan mereka yang berada di bawah pengaruh Barat atau Eropah [semestinya tahu] pada zaman dahulu, bahkan orang-orang ini memakai gaun yang selama ini. [Di sini, Huzoor atba menunjukkan panjang gaun dengan tangannya.] Mereka biasa memakai baju maxi panjang. Sekarang, mereka berjalan-jalan tanpa tertutup, bukan?

Masalahnya ialah lelaki dianggap baik dan berpakaian rapi ketika mereka mengenakan seluar dan ketika mereka memakai mantel dan tali leher. Bagi wanita, mereka diberitahu bahawa mereka berpakaian kemas jika memakai rok mini. Saya tidak memahami falsafah ini.

“Jadi, jangan perhatikan lelaki. Dan [ingat] wanita-wanita yang bertelanjang, sebenarnya memalukan diri mereka sendiri. Oleh itu, martabat seorang gadis Ahmadi dan seorang wanita Ahmadi terletak pada menegakkan kesopanannya, kerana intinya adalah kesopanan. Kesopanan inilah yang menghentikan orang lain daripada memandang anda dengan niat jahat.”

Apabila seseorang harus mematuhi setiap puasa wajib

Semasa program Gulshan-e-Waqf-e-Nau yang sama, yang dirakam pada 12 Oktober 2013 di Australia, seorang gadis lain bertanya kepada Huzoor (atba) mengenai usia di mana mereka harus mulai berpuasa pada bulan Ramadan.

Menjawab soalan ini, Huzoor (atba) berkata:

“Puasa menjadi wajib bagi anda apabila anda telah dewasa sepenuhnya. Sekiranya anda seorang pelajar dan anda menduduki peperiksaan dan anda berumur 13, 14 atau 15 tahun, maka anda tidak boleh berpuasa. Sekiranya anda dapat menanggungnya, maka puasa pada usia 15 atau 16 tahun juga tidak mengapa.

“Namun, biasanya pada usia 17 atau 18 tahun, puasa menjadi wajib. Seseorang mesti mula berpuasa selepas itu. Sekiranya anda sangat menyukainya, anda boleh mencuba satu, dua, tiga atau empat puasa pada usia lapan atau sepuluh. Namun, itu tidak wajib.

“Puasa akan menjadi wajib bagi anda apabila anda bertambah tua dan dapat menjalani puasa. Apakah perbezaan masa dalam pelbagai musim di [di Australia]? Berapa jam waktu siang yang anda dapat? Berapakah jangka masa antara sehri dan iftari? 12 jam? Dan berapa lama semasa musim panas? Adakah anda berpuasa selama 19 jam? Ya, jadi anda tidak boleh lapar selama 19 jam.

“Pada musim panas lalu, puasa di UK lebih lama dan puasa anda lebih pendek. Di sana, kami menjalani puasa 18½ jam. Di negara-negara seperti Sweden dll, mereka mempunyai puasa 22 jam. Bagaimanapun, kita harus menyesuaikan semula waktunya kerana seseorang tidak dapat berpuasa selama itu. Walau bagaimanapun, daya tahan akan datang setelah anda menjadi dewasa muda.

“Apabila anda mencapai usia sekurang-kurangnya 17 atau 18 tahun, maka tidak mengapa berpuasa. Kemudian, anda harus berpuasa. Faham?

“Apa kata ibu bapa anda? Adakah mereka mengatakan bahawa puasa telah menjadi wajib bagi anda pada usia sepuluh tahun? Bagaimanapun, anda harus menanamkan kebiasaan itu. Anak-anak yang lebih muda juga harus menjaga dua atau tiga puasa setiap bulan Ramadan agar mereka dapat merasakan kedatangan Ramadan. Walau bagaimanapun, walaupun anda memutuskan untuk tidak berpuasa, bangunlah pada waktu pagi dan makan sehri bersama ibu bapa anda, tawarkan nawafil [solat sukarela] dan solat yang wajib.

“Ramadan untuk pelajar dan pelajar perempuan seperti anda adalah semestinya anda bangun pada bulan Ramadan, makan sehri, membuat semua pengaturan, menawarkan dua atau empat nawafil sebelum itu, melakukan solat [wajib] secara teratur dan membaca Al-Quran secara teratur.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, London)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad