Fazle Umar - Umar II
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Fazle Umar - Umar II
14hb Februari 2020
Diterjemahankan oleh Musa Bin Masran
Sejarah manusia sarat dengan keperibadian berpengaruh yang mempunyai kesan luar biasa di seluruh dunia. Raksasa sejarah ini memiliki sifat-sifat tertentu yang terpuji, seperti kemahiran pidato yang persuasif, berani, takwa, tekun, dan lain-lain, yang menyumbang kepada kejayaan mereka dan menyebabkan mereka bangkit sebagai individu lain pada zaman mereka.
Walau bagaimanapun,
sebilangan kecil pemimpin terbukti menjadi kelas mereka sendiri; mempunyai
kualiti dan kebolehan yang tidak terkira banyaknya. Nabi Suci (saw), adalah
teladan manusia yang sempurna dan lambang setiap sifat yang diperlukan untuk
mereformasi seluruh dunia. Keempat penerus yang dipandu dengan benar mewarisi
sifatnya dan membawa obor cemerlang.
Kemudian, Al-Masihi
Muhammad (saw), Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian datang untuk
menghidupkan kembali Islam dan Tuhan Yang Maha Esa mengurniakan kepadanya tanda-tanda
ilahi untuk menunjukkan kebenarannya; institusi Khilafat menjadi salah satu
tanda diberkati yang dikurniakan oleh Allah kepada Hazrat Maaihi Mau’ud yang Dijanjikan
(as) setelah wafatnya.
Tanda lain yang
dilafazkan kepada Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) adalah “anak lelaki
yang tampan dan suci” yang akan menjadi “cahaya Allah” dan “perwujudan Keagungan
Ilahi.”
Anak yang dijanjikan ini adalah
Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifa kedua dari Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan, Musleh-e-Maud.
Dia juga diberi nama “Fazle
Umar” oleh Tuhan Yang Maha Esa, seperti yang dinyatakan dalam buku Pengumuman Hijau
yang bersejarah. Gelaran ketuhanan Fazle Umar menandakan hubungan rohani dan jasmani
dengan Khalifah kedua dari Nabi Suci (saw), Hazrat Umar bin al-Khattab, (ra) (semoga
Allah berkenan).
Itu juga menunjukkan bahwa
orang yang disebutkan dalam ramalan itu dapat dikenali dengan adanya sifat-sifat
yang terdapat pada Hazrat Umar (ra). Secara kiasan, penampilan Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan sebenarnya adalah kedatangan kedua Nabi Suci (saw). Mengingat
hal ini, kemiripan antara Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Umar (ra) adalah
bahawa Hazrat Musleh-e-Maud (ra) adalah Khalifah kedua “Muhammad” pada zaman akhir.
Begitu juga, Hazrat Umar bin
al-Khattab (ra) adalah Khalifah kedua dari Nabi Suci (saw). Nabi Suci (saw) berdoa
kepada Tuhan Yang Maha Esa dengan mengatakan, “Ya Allah, kuatkan Islam dengan salah
satu dari dua orang yang lebih kamu sayangi: Amr ibn Hisham [Abu Jahl] atau Umar
ibn Al-Khattab” (Sunan al Tirmidhi).
Akibatnya, Hazrat Umar (ra),
yang merupakan keperibadian yang berpengaruh dan terkenal di kalangan orang Mekah,
menjadi seorang Muslim dan Islam mendapat tempat yang kuat di Mekah. Demikian juga,
Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan berdoa kepada Tuhan Yang Maha Esa untuk
tanda kebenaran Islam dan setelah 40 hari kesunyian, dia diberkati dengan khabar
gembira dengan Fazle Umar (ra). Fazle Umar ini datang ke dunia dan naik ke ketinggian
ilahi, dia “tumbuh dengan cepat.”
Dia dengan tegas menetapkan
misi Hazrat Masihi Maud yang Dijanjikan (as) dan meletakkan landasan kuat untuk
kebangkitan Islam secara berterusan pada hari-hari terakhir. Terdapat juga persamaan
yang jelas antara Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Umar (ra) sehubungan dengan
salah satu isteri mereka. Hazrat Umar (ra) menikah dengan Hazrat Umme Kulthum (ra),
puteri seorang Khalifah, Hazrat Ali (ra).
Begitu juga, Syeda Amatul
Hayy (ra), puteri Khalifatul Masih I, Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra), menikah
dengan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) (Fazle Umar).
Pada era Hazrat Umar ra,
kerana kemenangan yang luar biasa dalam perang pertahanan melawan kerajaan-kerajaan
terbesar pada masa itu, wilayah-wilayah besar berada di bawah pengaruh Islam dan
angkatan bersenjata Muslim yang hebat menjadi penjaga dari negara-negara bertamadun
yang tak terhitung jumlahnya. Ditambah pula dengan kekuatan dakwah umat Islam yang
kuat dan berkesan yang mendorong penyebaran Islam pada kadar yang belum pernah terjadi
sebelumnya di seluruh dunia.
Begitu juga, pada zaman Hazrat
Musleh-e-Maud ra, pesan Islam dan dakwah Jamaat Ahmadiyah telah sampai
ke pelosok dunia. Buku, majalah dan surat khabar Jamaat dll, tersebar di banyak
negara asing; pengembangan Ahmadiyah yang pesat pada masa itu tidak memerlukan penjelasan.
Nabi Suci (saw) mengungkapkan
mimpi mengenai Hazrat Umar (ra), dengan mengatakan:
“Saya melihat diri saya
berdiri di sebuah sumur yang mempunyai baldi di atasnya. Saya mengeluarkan air
dari sumur sebanyak yang dikehendaki Allah. Kemudian Ibn Abi Quhafa (iaitu
Hazrat Abu Bakr (ra)) mengambil baldi dari saya dan menarik satu atau dua baldi
[air] dan terdapat kelemahan dalam menggambar airnya. ... Kemudian baldi
berubah menjadi besar dan Ibn al-Khattab meraihnya dan saya tidak pernah
melihat orang yang kuat di antara orang-orang seperti dia dalam melakukan tugas
yang sukar, sehingga orang-orang menghilangkan dahaga mereka dan menyiram unta
mereka….”( Sahih al-Bukhari, Kitab Fazail Ashab al-Nabi)
Menceritakan penglihatan
ilahi pada kesempatan lain, Nabi Suci bersabda:
“Saya melihat bahawa
secawan susu diberikan kepada saya dan saya meminumnya sehingga saya melihat
basahnya keluar dari kuku saya. Kemudian saya memberikan susu yang tinggal
kepada Umar bin al-Khattab. [Para sahabat Nabi Suci] bertanya, ‘Wahai utusan
Allah! Apakah tafsiran (penglihatan ilahi ini)? ’Para Nabi Suci (saw) menjawab,‘
[Ini] ilmu pengetahuan.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Ilm)
Di tempat lain, Nabi Suci
(saw) bersabda:
“Beberapa orang
ditunjukkan kepada saya dalam tidur saya yang memakai kemeja, ada yang sampai
ke dada mereka dan [kemeja] lain jatuh pendek. Umar bin al-Khattab
diperlihatkan kepada saya dengan memakai baju yang tersarung di tanah. [Sahabat
(ra) Nabi Suci (saw) bertanya, ‘Wahai utusan Allah! Apakah tafsiran
(penglihatan ilahi ini)? ’Para Nabi Suci menjawab,‘ [Ini] adalah [pengetahuan
agama]. ’” (Sahih al-Bukhari, Kitab Fazail Ashab al-Nabi)
Ketika Hazrat Umar (ra)
memanfaatkan kehebatan fizikalnya yang luar biasa dan pengetahuannya yang
berbakat untuk menyiratkan ciptaan Tuhan, Hazrat Fazle Umar (ra) juga memenuhi
kehausan banyak orang melalui pengetahuannya yang diberikan Tuhan. Kehebatan
intelektualnya yang luar biasa dan kekuatan fizikal yang berbakat untuk bekerja
selama berjam-jam nyata pada setiap orang yang menyaksikan dan memerhatikannya.
Dia sangat tercerahkan dengan pemahaman rohani dan pengetahuan tentang Al-Quran
bersama dengan agama.
Setiap orang yang telah
membaca buku-buku dan ulasan Al-Quran, atau menghadiri perhimpunannya dan
mendengarkan khutbahnya, membuktikan kebijaksanaan pengetahuan agamanya.
Kata-kata ramalan itu, “Dia akan sangat cerdas dan memahami ... dan akan
dipenuhi dengan pengetahuan sekular dan spiritual,” menunjukkan ciri-ciri
Hazrat Fazle Umar (ra) ini, yang mencerminkan Hazrat Umar (ra).
Hazrat Umar (ra) merasa
bangga dengan kenyataan bahwa dia menyatakan pendapatnya mengenai hal-hal
tertentu sebelum Nabi Suci (saw) dan setelah permintaannya, ayat-ayat tertentu
dari Al-Quran diturunkan sesuai dengan pandangannya.
Contohnya, ayat-ayat yang
membahas mengenai arahan bertudung. Meskipun Hazrat Musleh-e-Maud (ra) belum
berumur pada masa Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) bahawa dia dapat
menyampaikan pendapat ilmiah kepadanya, namun semacam persamaan ditemukan dalam
sebuah kejadian ketika Hazrat Musleh-e-Maud (ra) melihat dalam penglihatan
ilahi bahawa Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) menerima wahyu berikut:
اِنِّیْ
مَعَ الْاَفْوَاجِ اٰتِیْکَ بَغْتَۃً
“Aku
akan datang kepadamu tiba-tiba dengan tentera.”
Ketika kemudian dia
bertanya kepada Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) apakah dia telah
menerima wahyu seperti itu, Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) menjawab
dengan tegas dan mengatakan bahawa dia menerima wahyu yang sama pada awal malam
itu. Oleh itu, ketika ilham ilahi Hazrat Umar (ra) muncul dalam wahyu Nabi Suci
(saw), visi ilahi Hazrat Musleh-e-Maud (ra) diturunkan dalam wahyu Hazrat
Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as).
Kemiripan lain adalah
dalam berita gembira memasuki syurga. Nabi Suci (saw) memberikan kabar baik
kepada Hazrat Umar (ra) di dunia ini bahawa dia akan mencapai syurga. Demikian
juga, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) diberi sukacita yang sama dalam kata-kata nubuwah
berikut, “Dia kemudian akan dibangkitkan ke tempat kerohaniannya di surga,” iaitu
akhir-akhirannya akan baik dan jiwanya akan mencapai peningkatan rohani.
Hazrat Musleh-e-Maud (ra)
berkongsi persamaan lain dengan Hazrat Umar (ra) dalam kenyataan bahawa mereka
berdua adalah penerima wahyu dan penglihatan Tuhan. Nabi Suci (saw) tahu bahawa
Hazrat Umar (ra) dikurniakan ilham dan wawasan ilahi, oleh kerana itu dia
berkata, “Sekiranya ada nabi setelahku, dia akan menjadi Umar bin al-Khattab”
(Sunan Tirmidzi).
Kesempatan lain yang
menunjukkan bahawa Hazrat Umar (ra) akan menerima wahyu adalah kejadian ketika
di tengah khutbah Jumaat, yang sedang disampaikannya di Masjid Nabawi di
Madinah, dia berkata dengan suara lantang, “Ya Sariyya al-jabal!” [Wahai
Sariyya, (menuju) gunung!], Dan kemudian dia melanjutkan khutbahnya. Setelah
dia selesai khutbah, orang bertanya kepadanya tentang kata-kata itu dan dia
mengatakan kepada mereka bahawa dia memerhatikan pasukan Muslim dalam kesulitan
besar dan melihat dalam penglihatan bahawa jika mereka dapat berlindung menuju
gunung, mereka akan diselamatkan, oleh kerana itu dia mengucapkan kata-kata itu.
Kemudian terungkap bahawa panglima tentera Islam, yang sedang berperang di
lokasi lain, mendengar kata-kata itu di medan perang dan menggerakkan
tenteranya ke arah gunung lain; menyelamatkan pasukannya.
Dengan cara yang sama, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) adalah penerima penglihatan, mimpi dan wahyu ilahi, dan itu
ditunjukkan dalam kata-kata ramalan, “Dia adalah Firman Allah, kerana rahmat
dan kehormatan Allah telah melengkapkannya dengan Firman Yang Mulia.”
Hazrat Syed Sarwar Shah (ra),
seorang sahabat dari Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as), menulis:
“Hazrat Khalifatul Masih
II biasa belajar dari saya dan suatu hari, saya bertanya kepadanya, “Mian! bapa
anda menerima banyak pendedahan. Adakah anda menerima wahyu dan mimpi dll?”
Mian Sahib menjawab, 'Maulvi Sahib! Saya melihat banyak mimpi dan ada satu mimpi
yang saya lihat hampir setiap hari. Dari saat kepala saya menyentuh bantal
hingga saya bangun pada waktu pagi, saya bermimpi bahawa saya memimpin tentera.
Kadang kala, saya melihat kita menyeberangi lautan untuk melawan musuh. Dan
berkali-kali telah terjadi bahawa jika saya tidak mempunyai persimpangan, saya
membuat perahu dari alang-alang dll dan dengan itu, buatlah penyeberangan untuk
menyerang lawan. “Ketika saya mendengar mimpi ini darinya, itu dicetak, dalam
hati saya bahawa orang ini akan memimpin Jamaat [Ahmadiyah] suatu masa nanti.”
(Al Fazl, 16 Februari 1968)
Penglihatan di atas
dipenuhi oleh surat itu ketika dia menjadi Khalifah kedua dan pemerintahan
Jamaat Ahmadiyah diserahkan kepadanya.
Pada suatu kesempatan, Nabi
Suci (saw) menyatakan mengenai Hazrat Umar (ra):
اِنَّ
اللہَ جَعَلَ الحقّ عَلَی لِسَانِ عُمَر وَقَلْبِہِ
“Sesungguhnya, Allah
telah meletakkan kebenaran di lidah dan hati Umar.” (Sunan Tirmidhi)
Kata-kata serupa dapat
ditemukan dalam ramalan “Musleh-e-Maud” di mana ia menyatakan:
مَظْھَرُ
الْحَقِّ وَالْعَلَآءِ کَاَنَّ اللہَ نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ
“Manifestasi
Yang Benar dan Yang Tinggi; seolah-olah Allah turun dari syurga.”
Sifat Hazrat Fazle Umar (ra)
- Musleh-e-Maud - juga memiliki kemiripan yang kuat dengan Hazrat Umar (ra).
Tidak ada yang dapat menafikan karya-karya yang dimuliakan dan pengabdian
Hazrat Umar (ra) untuk agama Islam. Keperibadiannya yang lengkap adalah
inspirasi dan motivasi bagi orang-orang pada zamannya.
Demikian juga, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) dengan penuh semangat menumpukan pada iman dan tugas
reformasi rohani umat manusia. Ucapan inspirasinya penuh dengan kemuliaan dan
kebijaksanaan. Lebih-lebih lagi, kata-kata motivasinya menembusi hati banyak
jiwa yang dahaga. Kemiripan lain dari Hazrat Musleh-e-Maud(ra) dengan Hazrat
Umar(ra) terletak pada penubuhan institusi utama dan organisasi Islam.
Hazrat Umar (ra)
melakukan banyak langkah pentadbiran dan meletakkan dasar sistem kehakiman,
ketenteraan, cukai, pendidikan, kepolisian dan jabatan kewangan. Dia
memperkenalkan kalendar Hijriah, Syura [dewan penasihat], sistem bancian dan
gaji tetap untuk pekerja dll.
Begitu juga, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra) membentuk sistem pemerintahan yang indah dengan menubuhkan
jabatan yang terpisah di Sadr Anjuman Ahmadiyah, seperti pendidikan,
perbendaharaan, kesusasteraan, urusan tempatan dan luaran dll. Dan mewujudkan
organisasi-organisasi tambahan seperti Lajna Imaillah, Khuddam-ul-Ahmadiyah ,
Atfal-ul-Ahmadiyah, Ansarullah dan Nasirat-ul-Ahmadiyah untuk memperkuat Jamaat
secara keseluruhan. Dia juga memperkenalkan kalender Hijri Shamsi,
Majlis-e-Shura [dewan perundingan], banyak skema baru seperti Tahrik-e-Jadid
dan Waqf-e-Jadid dan lain-lain. Berbagai bancian di peringkat Jamaat juga
dimulakan olehnya.
Tragedi maut, yang
mengakibatkan kewafatan Hazrat Umar(ra) ketika dia diserang dengan belati
ketika dia memimpin solat berjemaah, nampaknya serupa dengan tragedi yang
dialami oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Dia juga diserang di tengah-tengah solat
oleh penyerang yang mempunyai dendam terhadap Jamaat. Namun, ketika dia adalah
Fazle Umar, Tuhan Yang Maha Esa memberkatinya dengan nyawa dan menyelamatkannya
dari tragedi yang hampir membawa maut.
Oleh itu, Hazrat
Musleh-e-Maud (ra), Fazle Umar, memiliki kemiripan yang unik dan dekat dengan
Hazrat Umar (ra) dalam berbagai aspek dan bidang yang beragam. Dari menjadi
Khalifah kedua dari Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as), yang merupakan
cerminan spiritual para Nabi Suci pada zaman akhir, hingga pencapaian spiritual
dan pentadbirannya, Hazrat Fazle Umar (ra) nampaknya hampir sama dengan Hazrat
Umar bin Al-Khattab - semoga Allah berkenan mereka berdua.
Comments
Post a Comment