Fazle Umar - Umar II


*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.

Fazle Umar - Umar II

14hb Februari 2020

Diterjemahankan oleh Musa Bin Masran

Sejarah manusia sarat dengan keperibadian berpengaruh yang mempunyai kesan luar biasa di seluruh dunia. Raksasa sejarah ini memiliki sifat-sifat tertentu yang terpuji, seperti kemahiran pidato yang persuasif, berani, takwa, tekun, dan lain-lain, yang menyumbang kepada kejayaan mereka dan menyebabkan mereka bangkit sebagai individu lain pada zaman mereka.

Walau bagaimanapun, sebilangan kecil pemimpin terbukti menjadi kelas mereka sendiri; mempunyai kualiti dan kebolehan yang tidak terkira banyaknya. Nabi Suci (saw), adalah teladan manusia yang sempurna dan lambang setiap sifat yang diperlukan untuk mereformasi seluruh dunia. Keempat penerus yang dipandu dengan benar mewarisi sifatnya dan membawa obor cemerlang.

Kemudian, Al-Masihi Muhammad (saw), Hazrat Mirza Ghulam Ahmad (as) dari Qadian datang untuk menghidupkan kembali Islam dan Tuhan Yang Maha Esa mengurniakan kepadanya tanda-tanda ilahi untuk menunjukkan kebenarannya; institusi Khilafat menjadi salah satu tanda diberkati yang dikurniakan oleh Allah kepada Hazrat Maaihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) setelah wafatnya.

Tanda lain yang dilafazkan kepada Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) adalah “anak lelaki yang tampan dan suci” yang akan menjadi “cahaya Allah” dan “perwujudan Keagungan Ilahi.”

Anak yang dijanjikan ini adalah Hazrat Mirza Bashiruddin Mahmud Ahmad, Khalifa kedua dari Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, Musleh-e-Maud.

Dia juga diberi nama “Fazle Umar” oleh Tuhan Yang Maha Esa, seperti yang dinyatakan dalam buku Pengumuman Hijau yang bersejarah. Gelaran ketuhanan Fazle Umar menandakan hubungan rohani dan jasmani dengan Khalifah kedua dari Nabi Suci (saw), Hazrat Umar bin al-Khattab, (ra) (semoga Allah berkenan).

Itu juga menunjukkan bahwa orang yang disebutkan dalam ramalan itu dapat dikenali dengan adanya sifat-sifat yang terdapat pada Hazrat Umar (ra). Secara kiasan, penampilan Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan sebenarnya adalah kedatangan kedua Nabi Suci (saw). Mengingat hal ini, kemiripan antara Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Umar (ra) adalah bahawa Hazrat Musleh-e-Maud (ra) adalah Khalifah kedua “Muhammad” pada zaman akhir.

Begitu juga, Hazrat Umar bin al-Khattab (ra) adalah Khalifah kedua dari Nabi Suci (saw). Nabi Suci (saw) berdoa kepada Tuhan Yang Maha Esa dengan mengatakan, “Ya Allah, kuatkan Islam dengan salah satu dari dua orang yang lebih kamu sayangi: Amr ibn Hisham [Abu Jahl] atau Umar ibn Al-Khattab” (Sunan al Tirmidhi).

Akibatnya, Hazrat Umar (ra), yang merupakan keperibadian yang berpengaruh dan terkenal di kalangan orang Mekah, menjadi seorang Muslim dan Islam mendapat tempat yang kuat di Mekah. Demikian juga, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan berdoa kepada Tuhan Yang Maha Esa untuk tanda kebenaran Islam dan setelah 40 hari kesunyian, dia diberkati dengan khabar gembira dengan Fazle Umar (ra). Fazle Umar ini datang ke dunia dan naik ke ketinggian ilahi, dia “tumbuh dengan cepat.”

Dia dengan tegas menetapkan misi Hazrat Masihi Maud yang Dijanjikan (as) dan meletakkan landasan kuat untuk kebangkitan Islam secara berterusan pada hari-hari terakhir. Terdapat juga persamaan yang jelas antara Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dan Hazrat Umar (ra) sehubungan dengan salah satu isteri mereka. Hazrat Umar (ra) menikah dengan Hazrat Umme Kulthum (ra), puteri seorang Khalifah, Hazrat Ali (ra).

Begitu juga, Syeda Amatul Hayy (ra), puteri Khalifatul Masih I, Hazrat Hakim Maulvi Nuruddin (ra), menikah dengan Hazrat Musleh-e-Maud (ra) (Fazle Umar).

Pada era Hazrat Umar ra, kerana kemenangan yang luar biasa dalam perang pertahanan melawan kerajaan-kerajaan terbesar pada masa itu, wilayah-wilayah besar berada di bawah pengaruh Islam dan angkatan bersenjata Muslim yang hebat menjadi penjaga dari negara-negara bertamadun yang tak terhitung jumlahnya. Ditambah pula dengan kekuatan dakwah umat Islam yang kuat dan berkesan yang mendorong penyebaran Islam pada kadar yang belum pernah terjadi sebelumnya di seluruh dunia.

Begitu juga, pada zaman Hazrat Musleh-e-Maud ra, pesan Islam dan dakwah Jamaat Ahmadiyah telah sampai ke pelosok dunia. Buku, majalah dan surat khabar Jamaat dll, tersebar di banyak negara asing; pengembangan Ahmadiyah yang pesat pada masa itu tidak memerlukan penjelasan.

Nabi Suci (saw) mengungkapkan mimpi mengenai Hazrat Umar (ra), dengan mengatakan:

“Saya melihat diri saya berdiri di sebuah sumur yang mempunyai baldi di atasnya. Saya mengeluarkan air dari sumur sebanyak yang dikehendaki Allah. Kemudian Ibn Abi Quhafa (iaitu Hazrat Abu Bakr (ra)) mengambil baldi dari saya dan menarik satu atau dua baldi [air] dan terdapat kelemahan dalam menggambar airnya. ... Kemudian baldi berubah menjadi besar dan Ibn al-Khattab meraihnya dan saya tidak pernah melihat orang yang kuat di antara orang-orang seperti dia dalam melakukan tugas yang sukar, sehingga orang-orang menghilangkan dahaga mereka dan menyiram unta mereka….”( Sahih al-Bukhari, Kitab Fazail Ashab al-Nabi)

Menceritakan penglihatan ilahi pada kesempatan lain, Nabi Suci bersabda:

“Saya melihat bahawa secawan susu diberikan kepada saya dan saya meminumnya sehingga saya melihat basahnya keluar dari kuku saya. Kemudian saya memberikan susu yang tinggal kepada Umar bin al-Khattab. [Para sahabat Nabi Suci] bertanya, ‘Wahai utusan Allah! Apakah tafsiran (penglihatan ilahi ini)? ’Para Nabi Suci (saw) menjawab,‘ [Ini] ilmu pengetahuan.’ (Sahih al-Bukhari, Kitab al-Ilm)

Di tempat lain, Nabi Suci (saw) bersabda:

“Beberapa orang ditunjukkan kepada saya dalam tidur saya yang memakai kemeja, ada yang sampai ke dada mereka dan [kemeja] lain jatuh pendek. Umar bin al-Khattab diperlihatkan kepada saya dengan memakai baju yang tersarung di tanah. [Sahabat (ra) Nabi Suci (saw) bertanya, ‘Wahai utusan Allah! Apakah tafsiran (penglihatan ilahi ini)? ’Para Nabi Suci menjawab,‘ [Ini] adalah [pengetahuan agama]. ’” (Sahih al-Bukhari, Kitab Fazail Ashab al-Nabi)

Ketika Hazrat Umar (ra) memanfaatkan kehebatan fizikalnya yang luar biasa dan pengetahuannya yang berbakat untuk menyiratkan ciptaan Tuhan, Hazrat Fazle Umar (ra) juga memenuhi kehausan banyak orang melalui pengetahuannya yang diberikan Tuhan. Kehebatan intelektualnya yang luar biasa dan kekuatan fizikal yang berbakat untuk bekerja selama berjam-jam nyata pada setiap orang yang menyaksikan dan memerhatikannya. Dia sangat tercerahkan dengan pemahaman rohani dan pengetahuan tentang Al-Quran bersama dengan agama.

Setiap orang yang telah membaca buku-buku dan ulasan Al-Quran, atau menghadiri perhimpunannya dan mendengarkan khutbahnya, membuktikan kebijaksanaan pengetahuan agamanya. Kata-kata ramalan itu, “Dia akan sangat cerdas dan memahami ... dan akan dipenuhi dengan pengetahuan sekular dan spiritual,” menunjukkan ciri-ciri Hazrat Fazle Umar (ra) ini, yang mencerminkan Hazrat Umar (ra).

Hazrat Umar (ra) merasa bangga dengan kenyataan bahwa dia menyatakan pendapatnya mengenai hal-hal tertentu sebelum Nabi Suci (saw) dan setelah permintaannya, ayat-ayat tertentu dari Al-Quran diturunkan sesuai dengan pandangannya.

Contohnya, ayat-ayat yang membahas mengenai arahan bertudung. Meskipun Hazrat Musleh-e-Maud (ra) belum berumur pada masa Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) bahawa dia dapat menyampaikan pendapat ilmiah kepadanya, namun semacam persamaan ditemukan dalam sebuah kejadian ketika Hazrat Musleh-e-Maud (ra) melihat dalam penglihatan ilahi bahawa Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) menerima wahyu berikut:

اِنِّیْ مَعَ الْاَفْوَاجِ اٰتِیْکَ بَغْتَۃً

“Aku akan datang kepadamu tiba-tiba dengan tentera.”

Ketika kemudian dia bertanya kepada Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) apakah dia telah menerima wahyu seperti itu, Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as) menjawab dengan tegas dan mengatakan bahawa dia menerima wahyu yang sama pada awal malam itu. Oleh itu, ketika ilham ilahi Hazrat Umar (ra) muncul dalam wahyu Nabi Suci (saw), visi ilahi Hazrat Musleh-e-Maud (ra) diturunkan dalam wahyu Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as).

Kemiripan lain adalah dalam berita gembira memasuki syurga. Nabi Suci (saw) memberikan kabar baik kepada Hazrat Umar (ra) di dunia ini bahawa dia akan mencapai syurga. Demikian juga, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) diberi sukacita yang sama dalam kata-kata nubuwah berikut, “Dia kemudian akan dibangkitkan ke tempat kerohaniannya di surga,” iaitu akhir-akhirannya akan baik dan jiwanya akan mencapai peningkatan rohani.

Hazrat Musleh-e-Maud (ra) berkongsi persamaan lain dengan Hazrat Umar (ra) dalam kenyataan bahawa mereka berdua adalah penerima wahyu dan penglihatan Tuhan. Nabi Suci (saw) tahu bahawa Hazrat Umar (ra) dikurniakan ilham dan wawasan ilahi, oleh kerana itu dia berkata, “Sekiranya ada nabi setelahku, dia akan menjadi Umar bin al-Khattab” (Sunan Tirmidzi).

Kesempatan lain yang menunjukkan bahawa Hazrat Umar (ra) akan menerima wahyu adalah kejadian ketika di tengah khutbah Jumaat, yang sedang disampaikannya di Masjid Nabawi di Madinah, dia berkata dengan suara lantang, “Ya Sariyya al-jabal!” [Wahai Sariyya, (menuju) gunung!], Dan kemudian dia melanjutkan khutbahnya. Setelah dia selesai khutbah, orang bertanya kepadanya tentang kata-kata itu dan dia mengatakan kepada mereka bahawa dia memerhatikan pasukan Muslim dalam kesulitan besar dan melihat dalam penglihatan bahawa jika mereka dapat berlindung menuju gunung, mereka akan diselamatkan, oleh kerana itu dia mengucapkan kata-kata itu. Kemudian terungkap bahawa panglima tentera Islam, yang sedang berperang di lokasi lain, mendengar kata-kata itu di medan perang dan menggerakkan tenteranya ke arah gunung lain; menyelamatkan pasukannya.

Dengan cara yang sama, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) adalah penerima penglihatan, mimpi dan wahyu ilahi, dan itu ditunjukkan dalam kata-kata ramalan, “Dia adalah Firman Allah, kerana rahmat dan kehormatan Allah telah melengkapkannya dengan Firman Yang Mulia.”

Hazrat Syed Sarwar Shah (ra), seorang sahabat dari Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as), menulis:

“Hazrat Khalifatul Masih II biasa belajar dari saya dan suatu hari, saya bertanya kepadanya, “Mian! bapa anda menerima banyak pendedahan. Adakah anda menerima wahyu dan mimpi dll?” Mian Sahib menjawab, 'Maulvi Sahib! Saya melihat banyak mimpi dan ada satu mimpi yang saya lihat hampir setiap hari. Dari saat kepala saya menyentuh bantal hingga saya bangun pada waktu pagi, saya bermimpi bahawa saya memimpin tentera. Kadang kala, saya melihat kita menyeberangi lautan untuk melawan musuh. Dan berkali-kali telah terjadi bahawa jika saya tidak mempunyai persimpangan, saya membuat perahu dari alang-alang dll dan dengan itu, buatlah penyeberangan untuk menyerang lawan. “Ketika saya mendengar mimpi ini darinya, itu dicetak, dalam hati saya bahawa orang ini akan memimpin Jamaat [Ahmadiyah] suatu masa nanti.” (Al Fazl, 16 Februari 1968)

Penglihatan di atas dipenuhi oleh surat itu ketika dia menjadi Khalifah kedua dan pemerintahan Jamaat Ahmadiyah diserahkan kepadanya.

Pada suatu kesempatan, Nabi Suci (saw) menyatakan mengenai Hazrat Umar (ra):

اِنَّ اللہَ جَعَلَ الحقّ عَلَی لِسَانِ عُمَر وَقَلْبِہِ

“Sesungguhnya, Allah telah meletakkan kebenaran di lidah dan hati Umar.” (Sunan Tirmidhi)

Kata-kata serupa dapat ditemukan dalam ramalan “Musleh-e-Maud” di mana ia menyatakan:

مَظْھَرُ الْحَقِّ وَالْعَلَآءِ کَاَنَّ اللہَ نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ

“Manifestasi Yang Benar dan Yang Tinggi; seolah-olah Allah turun dari syurga.”

Sifat Hazrat Fazle Umar (ra) - Musleh-e-Maud - juga memiliki kemiripan yang kuat dengan Hazrat Umar (ra). Tidak ada yang dapat menafikan karya-karya yang dimuliakan dan pengabdian Hazrat Umar (ra) untuk agama Islam. Keperibadiannya yang lengkap adalah inspirasi dan motivasi bagi orang-orang pada zamannya.

Demikian juga, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) dengan penuh semangat menumpukan pada iman dan tugas reformasi rohani umat manusia. Ucapan inspirasinya penuh dengan kemuliaan dan kebijaksanaan. Lebih-lebih lagi, kata-kata motivasinya menembusi hati banyak jiwa yang dahaga. Kemiripan lain dari Hazrat Musleh-e-Maud(ra) dengan Hazrat Umar(ra) terletak pada penubuhan institusi utama dan organisasi Islam.

Hazrat Umar (ra) melakukan banyak langkah pentadbiran dan meletakkan dasar sistem kehakiman, ketenteraan, cukai, pendidikan, kepolisian dan jabatan kewangan. Dia memperkenalkan kalendar Hijriah, Syura [dewan penasihat], sistem bancian dan gaji tetap untuk pekerja dll.

Begitu juga, Hazrat Musleh-e-Maud (ra) membentuk sistem pemerintahan yang indah dengan menubuhkan jabatan yang terpisah di Sadr Anjuman Ahmadiyah, seperti pendidikan, perbendaharaan, kesusasteraan, urusan tempatan dan luaran dll. Dan mewujudkan organisasi-organisasi tambahan seperti Lajna Imaillah, Khuddam-ul-Ahmadiyah , Atfal-ul-Ahmadiyah, Ansarullah dan Nasirat-ul-Ahmadiyah untuk memperkuat Jamaat secara keseluruhan. Dia juga memperkenalkan kalender Hijri Shamsi, Majlis-e-Shura [dewan perundingan], banyak skema baru seperti Tahrik-e-Jadid dan Waqf-e-Jadid dan lain-lain. Berbagai bancian di peringkat Jamaat juga dimulakan olehnya.

Tragedi maut, yang mengakibatkan kewafatan Hazrat Umar(ra) ketika dia diserang dengan belati ketika dia memimpin solat berjemaah, nampaknya serupa dengan tragedi yang dialami oleh Hazrat Musleh-e-Maud (ra). Dia juga diserang di tengah-tengah solat oleh penyerang yang mempunyai dendam terhadap Jamaat. Namun, ketika dia adalah Fazle Umar, Tuhan Yang Maha Esa memberkatinya dengan nyawa dan menyelamatkannya dari tragedi yang hampir membawa maut.

Oleh itu, Hazrat Musleh-e-Maud (ra), Fazle Umar, memiliki kemiripan yang unik dan dekat dengan Hazrat Umar (ra) dalam berbagai aspek dan bidang yang beragam. Dari menjadi Khalifah kedua dari Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as), yang merupakan cerminan spiritual para Nabi Suci pada zaman akhir, hingga pencapaian spiritual dan pentadbirannya, Hazrat Fazle Umar (ra) nampaknya hampir sama dengan Hazrat Umar bin Al-Khattab - semoga Allah berkenan mereka berdua.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad