Apakah Ajaran Islam Mengenai Seni Dan Musik? Jawapan oleh Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rth)

 

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

Apakah Ajaran Islam Mengenai Seni Dan Musik?

Jawapan oleh Hazrat Khalifatul Masihi IV (rth)

Terjemahan oleh Musa Bin Masran

Apakah Jawapan pendek:

Al-Quran telah mengajar kita tentang prinsip "laghw" atau perkara-perkara sia-sia dan tidak berguna yang umat Islam dianjurkan untuk menjauhkan diri dari [1]. Namun, kerana perbezaan tahap kerohanian dan selera yang diperoleh dalam diri manusia, apa yang terbukti tidak berguna bagi satu individu mungkin bukan untuk yang lain. Seni dan muzik juga berada di bawah wilayah laghw. Falsafah Islam adalah bahawa jika aktiviti-aktiviti ini menjadi pengejaran kehidupan yang mengganggu nilai-nilai yang lebih tinggi yang telah diciptakan manusia, maka sejauh itu kegiatan-kegiatan tersebut menjadi dilarang.

Sekiranya aktiviti seperti seni dan muzik tidak mengganggu tujuan hidup yang lebih tinggi dan membuat manusia tidak menyembah Penciptanya dan hanya berfungsi untuk memberi kelonggaran saraf sementara, ia tidak dilarang secara kategorinya. Setiap orang Islam mesti membuat perbezaan mengenai aktiviti yang menjadi laghw dalam hidup mereka dan berusaha untuk mengelakkannya. [2]

[1] Al-Quran 23: 4 (mereka yang menjauhkan diri dari hal yang sia-sia).

[2] Sunrise Muslim, Suku Kedua 1987, hlm. 36.

Jawapan terperinci oleh Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh):

Soalan ini sebenarnya adalah soalan yang berlaku untuk situasi yang berbeza dan jawapan relatif akan berbeza dari situasi ke situasi. Al-Quran berbicara secara prinsip mengenai Laghw. Orang-orang yang beriman, Ebaadul-Rahman disebutkan, AniLaghwi Mo'rizoon, mereka menjauhkan diri dari perkara-perkara yang tidak berguna, tidak berharga, tidak masuk akal (23: 4). Sekarang semuanya bergantung. Ia berbeza dari orang ke orang. Apa yang tidak masuk akal bagi seseorang mungkin bukan omong kosong kepada yang lain. Juga, selera yang diperoleh berbeza dan tahap kerohanian juga berbeza. Oleh itu, saya tidak memilih untuk menyatakan sesuatu yang salah sepenuhnya bagi semua orang kerana ada tahap larangan dalam Islam, dan di beberapa tempat Islam juga memberikan keputusan kepada orang-orang yang beriman. Di sana, semacam kebebasan berfikir dan bertindak diberikan yang tidak boleh dibuat atau dinyatakan peraturan yang keras dan pantas. Kerana ketika itu hidup menjadi sangat sukar bagi seluruh masyarakat. Entah bagaimana sesetengah orang cenderung untuk mengemukakan soalan mengenai aspek-aspek tersebut dan menginginkan jawapan seperti yang sangat sukar diikuti jika diberikan mengikut keinginan mereka sendiri.

Sekali lagi, Al-Quran memberitahu kita pada asasnya untuk tidak bertanya mengenai perkara-perkara yang jika dijawab akan menyukarkan anda. Jangan tanya perkara yang jika dijawab mungkin berat bagi anda, mungkin tidak disukai oleh anda. Oleh itu, ada beberapa wilayah yang tidak dijaga yang tidak dijaga oleh Islam secara sedar.

Falsafah yang telah saya jelaskan. Pelbagai orang dijumpai di pelbagai tahap perkembangan dan sikap dan selera. Jadi Laghw dapat ditafsirkan secara berbeza mengikut orang yang berbeza.

Contohnya, ambil orang yang menerima Islam dari masyarakat Barat. Sekiranya anda segera menyatakan fatwa [penghakiman Kehakiman Islam] terhadap minatnya dalam seni, bukan sahaja dia tidak akan mengerti, dia akan cenderung kehilangan kepercayaan kepada Islam kerana nampaknya tidak wajar. Jadi di mana Islam tidak melarang secara tegas, ia mengalihkan perhatian kepada orang-orang yang lebih serius dalam hidup. Dan kerana saya memahami perkataan ini, ini adalah definisi terbaik.

Dan jika pengejaran hidup lebih tinggi dan seseorang yang mengejar jalan hidup lebih berpikiran serius, Laghwnya akan berbeza dengan hanya, katakanlah, Laghw anak. Seorang kanak-kanak boleh bermain hop scotch misalnya. Tetapi hop hop boleh jadi Laghw untuk lelaki tua, kerana usianya dan untuk rasa hormatnya dan segala-galanya, dan tidak akan menjadi Laghw untuk anak ini yang telah memberi kita nama permainan ini. Sebenarnya, ini adalah perkara yang sangat baik untuk dilakukan oleh anak.

Orang juga berada pada tahap kerohanian yang berbeza. Mereka yang memperoleh selera untuk membaca Al-Quran, atau membaca buku-buku agama yang serius, jika anda memberi mereka novel, mereka tidak akan berminat. Itu hanya Laghw bagi mereka. Dan ada orang tertentu yang menggunakan akal fikiran mereka dengan susah payah untuk melakukan usaha serius seperti itu. Oleh itu, jika perhatian mereka dialihkan terlalu banyak ke pembacaan novel, misalnya, dengan biaya serius dan mereka tidak berusaha mengalihkan perhatian mereka dari sia-sia ke serius, dari sia-sia menjadi berguna, maka Laghw ini akan dilarang bagi mereka. Ini akan mengganggu kemajuan mereka dalam hidup dan sejauh mana hal itu harus dilarang bagi mereka.

Oleh itu, menurut definisi ini, jika Laghw mula mengganggu kehidupan serius dan menimbulkan kerosakan bagi seseorang dalam beberapa tahap, dalam bidang aktiviti tertentu, sehingga ia menjadi Laghw dan ia harus dielakkan.

Dan Laghw mempunyai bidang definisi yang sangat luas. Sebenarnya, ia boleh menjadi dosa yang sangat berat, salah satu kesalahan serius dalam Islam. Contohnya, andaikan anda menonton televisyen, beberapa pertunjukan cahaya atau fiksyen atau sesuatu, dan waktu untuk solat tiba. Sekarang itulah Laghw. Sudah tentu, ia tidak dilarang secara langsung sehingga menjadi kejahatan di sisi Allah. Tetapi panggilan untuk solat dibuat dan anda boleh sampai ke masjid. Tetapi anda sangat terlibat dalam permainan yang disiarkan di televisyen sehingga anda lupa tidak pernah gambar dirinya diambil. Semua pengambilan gambar dan gambar ini dilarang oleh piawaian tersebut.

Oleh itu, buka minda anda. Cuba fahami falsafah Islam. Menurut Al-Quran, perkara yang dilarang jelas dinyatakan. Perkara yang dipromosikan jelas dinyatakan. Di antara ada tanah tanpa manusia di mana cahaya dilemparkan berdasarkan prinsip dan perbatasan terus beralih dari sini ke sana seperti pasir cepat. Tanah-tanah tanpa manusia yang saya maksudkan dalam hal-hal yang harus dilakukan dan tidak boleh dilakukan, berbeza dari situasi ke situasi yang meremas ke satu arah dan membengkak ke arah yang lain pada waktu yang lain. Muzik dan lukisan ini terletak di wilayah ini di bawah Laghw. Sekiranya ini menjadi pengejaran hidup yang mengganggu nilai-nilai yang lebih tinggi yang anda ciptakan, maka sejauh itu menjadi terlarang. Sekiranya ia tidak mengganggu keseriusan hidup anda dan hanya sedikit sebanyak membantu menghidupkan saraf anda atau mengendurkan saraf anda sebentar, saya rasa ini tidak boleh dilarang, sekurang-kurangnya begitu.

Terdapat usaha tertentu yang menjadi obsesi. Sebagai contoh, saya juga mengenali orang-orang, di Pakistan, yang menyukai apa yang kita sebut Hindi gana. Mereka menyanyikan lagu dan ini menjadi obsesi mereka dengan hasil bahawa mereka tidak memperhatikan pelajaran mereka atau kewajiban agama mereka. Mereka tidak membaca buku-buku Hazrat Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as). Mereka tidak punya waktu untuk Ahadith, tradisi nabi, selawat dan rahmat Tuhan kepadanya, atau bahkan untuk Al-Quran. Dan itu menjadi kebiasaan bagi mereka. Lagu yang tidak masuk akal yang, sejauh mana nilai lagu itu, hanyalah nilai ketiga. Tetapi kerana dinyanyikan dengan muzik, yang sangat menarik minat mereka, sehingga seluruh hidup mereka sangat senang ketika mereka mula mendengar muzik seperti itu dan mereka tidak dapat mendengar apa-apa lagi. Itu adalah semacam ketagihan. Dalam hal ini apabila ini berlaku, maka ia menjadi haram [dilarang] kerana mengganggu bidang Islam yang wajib. Dan ini menghalangi anda untuk mencapai kemajuan rohani.

Tetapi jika seseorang memperhatikan kemajuan spiritualnya dan misalnya dia menghidupkan radio dan lagu sedang dimainkan dia suka dan dia mendengarkannya untuk sementara waktu, sementara dia mempunyai waktu dan dia tidak membuang waktu sama sekali, untuk menyatakan tiba-tiba bahawa dia harus menghentikannya dengan segera atau dia menjadi kafir atau sesuatu, adalah bodoh. Itu bukan konsep Islam halal [dibenarkan] atau haram [dilarang].

Begitu juga, ada orang yang mengatakan bahawa melukis sama sekali dilarang kerana Junjungan kita, Muhammad, selawat dan rahmat Tuhan kepadanya, tidak membenarkan gambar, menurut mereka, baik disimpan di rumah atau dilukis. Tetapi mereka tidak memahami hakikat bahawa gambar-gambar yang dilarang oleh Nabi Suci (saw) adalah gambar berhala. Itu adalah masa ketika (pengambilan gambar dengan kamera tidak dapat dipertimbangkan kerana mereka tidak diciptakan) melukis gambar atau lukisan sepenuhnya dikhaskan untuk tujuan keagamaan untuk melukis gambar dewa khayalan. Pada zaman Nabi Suci (saw), kita tidak menjumpai seni di Arab, bahkan tidak jauh, di mana orang-orang sedang dilukis atau kenyataan sedang digambar. Anda tidak akan dapat melihat dimensi pemandangan yang dilukis oleh mana-mana artis pada masa itu. Anda tidak akan dapat melihat potret dilukis oleh seseorang, atau situasi realiti tertentu yang dilukis. Semua yang dilukis bukan hanya fiksi tetapi fiksyen yang bertentangan dengan prinsip-prinsip asas yang ditetapkan oleh Islam. Terdapat gambar-gambar berhala khayalan, pasangan Allah. Mereka dilukis atau dipahat dalam bentuk patung.

Dengan latar belakang ini, saya sekarang datang ke soalan anda mengenai muzik. Muzik seperti itu tidak dilarang dalam Al-Quran. Dalam beberapa keadaan, kita membaca tentang Nabi kita, selawat dan salam dari Baginda, membenarkan penggunaan Daf yang merupakan alat muzik yang dimainkan di Arab pada masa itu. Namun dia juga diketahui telah berpaling dari alat muzik lain ketika dia mendengar suaranya, dia tidak suka. Jadi sikap yang betul terletak di suatu tempat di antara mereka. Anda memahami falsafah ini dan kemudian anda dapat benar-benar memahami mengapa dia melakukan ini dan mengapa dia tidak melakukannya. Faktanya adalah bahawa muzik seperti mengalihkan perhatian anda dari perkara-perkara penting lain dalam hidup, cinta kepada Allah, cinta doa, dan perkara-perkara yang dibuat oleh manusia, jenis muzik itu harus dielakkan dengan sangat kuat. Dan jika ia menjadi obsesi dengan anda, maka ia boleh menjadi dosa. Tetapi untuk mendengarkan muzik secara santai seperti yang dimainkan di setiap pelosok dunia pada masa kini, sebenarnya walaupun anda berusaha dengan bersungguh-sungguh, anda tidak dapat mengelakkannya. Untuk itu saya tidak boleh menyatakannya untuk tidak pernah mendengar, kerana itu akan berlaku terlalu kuat. Dan Al-Quran tidak mengatakannya dengan begitu banyak perkataan.

Kesimpulan bahawa Daf, persis seperti itu, dibenarkan, dan muzik lain seperti itu, dilarang, kesimpulan yang saya tidak boleh setuju. Kerana itu adalah gaya muzik yang terdapat di Arabia. Gaya muzik telah banyak berubah dari masa itu. Dan semasa Daf dimainkan, ia dimainkan untuk tujuan tertentu. Pada masa itu ia melayani tujuan. Jadi definisi yang saya tawarkan kepada anda, sangat sesuai. Sebagai contoh, kita mendengar Daf dimainkan ketika Nabi saw, selawat dan salam dari Allah, memasuki Madinah, dan beberapa wanita dan gadis-gadis muda menyanyikan sebuah lagu untuk pujiannya dan juga menyerang Daf. Sekarang ini adalah jenis alat muzik khas. Di satu sisi ia ditutup, di sisi lain ia tidak ditutup. Kerana bentuk Daf ini, ada banyak Ulama [sarjana agama] yang menyimpulkan bahawa hanya alat muzik yang dibenarkan dan tidak ada yang lain. Itu bodoh kerana Nabi saw, selawat dan rahmat Allah kepadanya, datang untuk memberi kita panduan dan prinsip dan memberi contoh untuk setiap masa yang akan datang. Bukan untuk satu masa tertentApa yang dilarang oleh Nabi Suci kita (saw), adalah perkara-perkara ini. Oleh kerana kami tidak mempunyai bukti bahawa situasi nyata dalam kehidupan pernah dilukis di hadapannya yang dilarangnya, kesimpulan saya adalah bahawa apa yang dilarangnya adalah tujuan yang anda fahami. Untuk memperluasnya ke bidang yang tidak pernah ada dalam fikirannya adalah tidak betul. Dia juga tidak boleh menentangnya kerana itu (realisme artistik) tidak mengganggu tujuan agama. Di sini kita dapat memahami tujuannya dengan mudah. Pembuatan berhala memusuhi konsep Islam tentang Keesaan Allah. Jadi apa sahaja yang mendorong penyembahan berhala harus dilarang. Itu cukup difahami. Tetapi di mana sifat seperti itu, dan kenyataan dihasilkan di suatu tempat, bagaimana mungkin hal itu dilarang? Perkara itu juga tidak dilarang dan tidak boleh dilarang dalam fikiran saya. Jadi saya rasa ini juga tidak boleh dinyatakan haram. Tetapi jika ia menjadi obsesi terhadap gadis atau lelaki anda dan ia mula mengganggu kehidupan serius, maka saya fikir ia harus dihentikan setakat itu. Kemudian mereka menjadi Laghw. Dan Laghw itu dilarang dalam Al-Quran.

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad