Apakah Ajaran Islam Mengenai Seni Dan Musik? Jawapan oleh Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rth)
Apakah Ajaran Islam
Mengenai Seni Dan Musik?
Jawapan oleh Hazrat Khalifatul
Masihi IV (rth)
Terjemahan oleh Musa Bin Masran
Apakah Jawapan pendek:
Al-Quran telah mengajar
kita tentang prinsip "laghw" atau perkara-perkara sia-sia dan tidak
berguna yang umat Islam dianjurkan untuk menjauhkan diri dari [1]. Namun,
kerana perbezaan tahap kerohanian dan selera yang diperoleh dalam diri manusia,
apa yang terbukti tidak berguna bagi satu individu mungkin bukan untuk yang
lain. Seni dan muzik juga berada di bawah wilayah laghw. Falsafah Islam adalah
bahawa jika aktiviti-aktiviti ini menjadi pengejaran kehidupan yang mengganggu
nilai-nilai yang lebih tinggi yang telah diciptakan manusia, maka sejauh itu
kegiatan-kegiatan tersebut menjadi dilarang.
Sekiranya aktiviti
seperti seni dan muzik tidak mengganggu tujuan hidup yang lebih tinggi dan
membuat manusia tidak menyembah Penciptanya dan hanya berfungsi untuk memberi
kelonggaran saraf sementara, ia tidak dilarang secara kategorinya. Setiap
orang Islam mesti membuat perbezaan mengenai aktiviti yang menjadi laghw dalam
hidup mereka dan berusaha untuk mengelakkannya. [2]
[1] Al-Quran 23: 4 (mereka yang menjauhkan diri dari hal yang sia-sia).
[2] Sunrise Muslim, Suku
Kedua 1987, hlm. 36.
Jawapan terperinci oleh
Hazrat Mirza Tahir Ahmad (rh):
Soalan ini sebenarnya
adalah soalan yang berlaku untuk situasi yang berbeza dan jawapan relatif akan
berbeza dari situasi ke situasi. Al-Quran berbicara secara prinsip mengenai Laghw.
Orang-orang yang beriman, Ebaadul-Rahman disebutkan, AniLaghwi Mo'rizoon,
mereka menjauhkan diri dari perkara-perkara yang tidak berguna, tidak berharga,
tidak masuk akal (23: 4). Sekarang semuanya bergantung. Ia berbeza dari orang
ke orang. Apa yang tidak masuk akal bagi seseorang mungkin bukan omong kosong
kepada yang lain. Juga, selera yang diperoleh berbeza dan tahap kerohanian juga
berbeza. Oleh itu, saya tidak memilih untuk menyatakan sesuatu yang salah
sepenuhnya bagi semua orang kerana ada tahap larangan dalam Islam, dan di
beberapa tempat Islam juga memberikan keputusan kepada orang-orang yang
beriman. Di sana, semacam kebebasan berfikir dan bertindak diberikan yang tidak
boleh dibuat atau dinyatakan peraturan yang keras dan pantas. Kerana ketika itu
hidup menjadi sangat sukar bagi seluruh masyarakat. Entah bagaimana sesetengah
orang cenderung untuk mengemukakan soalan mengenai aspek-aspek tersebut dan
menginginkan jawapan seperti yang sangat sukar diikuti jika diberikan mengikut
keinginan mereka sendiri.
Sekali lagi, Al-Quran
memberitahu kita pada asasnya untuk tidak bertanya mengenai perkara-perkara
yang jika dijawab akan menyukarkan anda. Jangan tanya perkara yang jika dijawab
mungkin berat bagi anda, mungkin tidak disukai oleh anda. Oleh itu, ada
beberapa wilayah yang tidak dijaga yang tidak dijaga oleh Islam secara sedar.
Falsafah yang telah saya
jelaskan. Pelbagai orang dijumpai di pelbagai tahap perkembangan dan sikap dan
selera. Jadi Laghw dapat ditafsirkan secara berbeza mengikut orang yang
berbeza.
Contohnya, ambil orang
yang menerima Islam dari masyarakat Barat. Sekiranya anda segera menyatakan
fatwa [penghakiman Kehakiman Islam] terhadap minatnya dalam seni, bukan sahaja
dia tidak akan mengerti, dia akan cenderung kehilangan kepercayaan kepada Islam
kerana nampaknya tidak wajar. Jadi di mana Islam tidak melarang secara tegas,
ia mengalihkan perhatian kepada orang-orang yang lebih serius dalam hidup. Dan
kerana saya memahami perkataan ini, ini adalah definisi terbaik.
Dan jika pengejaran hidup
lebih tinggi dan seseorang yang mengejar jalan hidup lebih berpikiran serius, Laghwnya
akan berbeza dengan hanya, katakanlah, Laghw anak. Seorang kanak-kanak boleh
bermain hop scotch misalnya. Tetapi hop hop boleh jadi Laghw untuk lelaki tua,
kerana usianya dan untuk rasa hormatnya dan segala-galanya, dan tidak akan
menjadi Laghw untuk anak ini yang telah memberi kita nama permainan ini.
Sebenarnya, ini adalah perkara yang sangat baik untuk dilakukan oleh anak.
Orang juga berada pada
tahap kerohanian yang berbeza. Mereka yang memperoleh selera untuk membaca
Al-Quran, atau membaca buku-buku agama yang serius, jika anda memberi mereka
novel, mereka tidak akan berminat. Itu hanya Laghw bagi mereka. Dan ada orang
tertentu yang menggunakan akal fikiran mereka dengan susah payah untuk
melakukan usaha serius seperti itu. Oleh itu, jika perhatian mereka dialihkan
terlalu banyak ke pembacaan novel, misalnya, dengan biaya serius dan mereka
tidak berusaha mengalihkan perhatian mereka dari sia-sia ke serius, dari
sia-sia menjadi berguna, maka Laghw ini akan dilarang bagi mereka. Ini akan
mengganggu kemajuan mereka dalam hidup dan sejauh mana hal itu harus dilarang
bagi mereka.
Oleh itu, menurut
definisi ini, jika Laghw mula mengganggu kehidupan serius dan menimbulkan
kerosakan bagi seseorang dalam beberapa tahap, dalam bidang aktiviti tertentu,
sehingga ia menjadi Laghw dan ia harus dielakkan.
Dan Laghw mempunyai
bidang definisi yang sangat luas. Sebenarnya, ia boleh menjadi dosa yang sangat
berat, salah satu kesalahan serius dalam Islam. Contohnya, andaikan anda
menonton televisyen, beberapa pertunjukan cahaya atau fiksyen atau sesuatu, dan
waktu untuk solat tiba. Sekarang itulah Laghw. Sudah tentu, ia tidak dilarang
secara langsung sehingga menjadi kejahatan di sisi Allah. Tetapi panggilan
untuk solat dibuat dan anda boleh sampai ke masjid. Tetapi anda sangat terlibat
dalam permainan yang disiarkan di televisyen sehingga anda lupa tidak pernah
gambar dirinya diambil. Semua pengambilan gambar dan gambar ini dilarang oleh
piawaian tersebut.
Oleh itu, buka minda
anda. Cuba fahami falsafah Islam. Menurut Al-Quran, perkara yang dilarang jelas
dinyatakan. Perkara yang dipromosikan jelas dinyatakan. Di antara ada tanah
tanpa manusia di mana cahaya dilemparkan berdasarkan prinsip dan perbatasan
terus beralih dari sini ke sana seperti pasir cepat. Tanah-tanah tanpa manusia
yang saya maksudkan dalam hal-hal yang harus dilakukan dan tidak boleh
dilakukan, berbeza dari situasi ke situasi yang meremas ke satu arah dan
membengkak ke arah yang lain pada waktu yang lain. Muzik dan lukisan ini
terletak di wilayah ini di bawah Laghw. Sekiranya ini menjadi pengejaran hidup
yang mengganggu nilai-nilai yang lebih tinggi yang anda ciptakan, maka sejauh
itu menjadi terlarang. Sekiranya ia tidak mengganggu keseriusan hidup anda dan
hanya sedikit sebanyak membantu menghidupkan saraf anda atau mengendurkan saraf
anda sebentar, saya rasa ini tidak boleh dilarang, sekurang-kurangnya begitu.
Terdapat usaha tertentu
yang menjadi obsesi. Sebagai contoh, saya juga mengenali orang-orang, di
Pakistan, yang menyukai apa yang kita sebut Hindi gana. Mereka menyanyikan lagu
dan ini menjadi obsesi mereka dengan hasil bahawa mereka tidak memperhatikan pelajaran
mereka atau kewajiban agama mereka. Mereka tidak membaca buku-buku Hazrat
Masihi Mau’ud yang Dijanjikan (as). Mereka tidak punya waktu untuk Ahadith,
tradisi nabi, selawat dan rahmat Tuhan kepadanya, atau bahkan untuk Al-Quran.
Dan itu menjadi kebiasaan bagi mereka. Lagu yang tidak masuk akal yang, sejauh
mana nilai lagu itu, hanyalah nilai ketiga. Tetapi kerana dinyanyikan dengan
muzik, yang sangat menarik minat mereka, sehingga seluruh hidup mereka sangat
senang ketika mereka mula mendengar muzik seperti itu dan mereka tidak dapat
mendengar apa-apa lagi. Itu adalah semacam ketagihan. Dalam hal ini apabila ini
berlaku, maka ia menjadi haram [dilarang] kerana mengganggu bidang Islam yang
wajib. Dan ini menghalangi anda untuk mencapai kemajuan rohani.
Tetapi jika seseorang
memperhatikan kemajuan spiritualnya dan misalnya dia menghidupkan radio dan
lagu sedang dimainkan dia suka dan dia mendengarkannya untuk sementara waktu,
sementara dia mempunyai waktu dan dia tidak membuang waktu sama sekali, untuk
menyatakan tiba-tiba bahawa dia harus menghentikannya dengan segera atau dia
menjadi kafir atau sesuatu, adalah bodoh. Itu bukan konsep Islam halal
[dibenarkan] atau haram [dilarang].
Begitu juga, ada orang
yang mengatakan bahawa melukis sama sekali dilarang kerana Junjungan kita,
Muhammad, selawat dan rahmat Tuhan kepadanya, tidak membenarkan gambar, menurut
mereka, baik disimpan di rumah atau dilukis. Tetapi mereka tidak memahami
hakikat bahawa gambar-gambar yang dilarang oleh Nabi Suci (saw) adalah gambar
berhala. Itu adalah masa ketika (pengambilan gambar dengan kamera tidak dapat
dipertimbangkan kerana mereka tidak diciptakan) melukis gambar atau lukisan
sepenuhnya dikhaskan untuk tujuan keagamaan untuk melukis gambar dewa khayalan.
Pada zaman Nabi Suci (saw), kita tidak menjumpai seni di Arab, bahkan tidak
jauh, di mana orang-orang sedang dilukis atau kenyataan sedang digambar. Anda
tidak akan dapat melihat dimensi pemandangan yang dilukis oleh mana-mana artis
pada masa itu. Anda tidak akan dapat melihat potret dilukis oleh seseorang,
atau situasi realiti tertentu yang dilukis. Semua yang dilukis bukan hanya
fiksi tetapi fiksyen yang bertentangan dengan prinsip-prinsip asas yang
ditetapkan oleh Islam. Terdapat gambar-gambar berhala khayalan, pasangan Allah.
Mereka dilukis atau dipahat dalam bentuk patung.
Dengan latar belakang
ini, saya sekarang datang ke soalan anda mengenai muzik. Muzik seperti itu
tidak dilarang dalam Al-Quran. Dalam beberapa keadaan, kita membaca tentang
Nabi kita, selawat dan salam dari Baginda, membenarkan penggunaan Daf yang
merupakan alat muzik yang dimainkan di Arab pada masa itu. Namun dia juga
diketahui telah berpaling dari alat muzik lain ketika dia mendengar suaranya,
dia tidak suka. Jadi sikap yang betul terletak di suatu tempat di antara
mereka. Anda memahami falsafah ini dan kemudian anda dapat benar-benar memahami
mengapa dia melakukan ini dan mengapa dia tidak melakukannya. Faktanya adalah
bahawa muzik seperti mengalihkan perhatian anda dari perkara-perkara penting
lain dalam hidup, cinta kepada Allah, cinta doa, dan perkara-perkara yang
dibuat oleh manusia, jenis muzik itu harus dielakkan dengan sangat kuat. Dan
jika ia menjadi obsesi dengan anda, maka ia boleh menjadi dosa. Tetapi untuk
mendengarkan muzik secara santai seperti yang dimainkan di setiap pelosok dunia
pada masa kini, sebenarnya walaupun anda berusaha dengan bersungguh-sungguh,
anda tidak dapat mengelakkannya. Untuk itu saya tidak boleh menyatakannya untuk
tidak pernah mendengar, kerana itu akan berlaku terlalu kuat. Dan Al-Quran
tidak mengatakannya dengan begitu banyak perkataan.
Kesimpulan bahawa Daf,
persis seperti itu, dibenarkan, dan muzik lain seperti itu, dilarang,
kesimpulan yang saya tidak boleh setuju. Kerana itu adalah gaya muzik yang
terdapat di Arabia. Gaya muzik telah banyak berubah dari masa itu. Dan semasa
Daf dimainkan, ia dimainkan untuk tujuan tertentu. Pada masa itu ia melayani
tujuan. Jadi definisi yang saya tawarkan kepada anda, sangat sesuai. Sebagai
contoh, kita mendengar Daf dimainkan ketika Nabi saw, selawat dan salam dari
Allah, memasuki Madinah, dan beberapa wanita dan gadis-gadis muda menyanyikan
sebuah lagu untuk pujiannya dan juga menyerang Daf. Sekarang ini adalah jenis
alat muzik khas. Di satu sisi ia ditutup, di sisi lain ia tidak ditutup. Kerana
bentuk Daf ini, ada banyak Ulama [sarjana agama] yang menyimpulkan bahawa hanya
alat muzik yang dibenarkan dan tidak ada yang lain. Itu bodoh kerana Nabi saw,
selawat dan rahmat Allah kepadanya, datang untuk memberi kita panduan dan
prinsip dan memberi contoh untuk setiap masa yang akan datang. Bukan untuk satu
masa tertentApa yang dilarang oleh Nabi Suci kita (saw), adalah perkara-perkara
ini. Oleh kerana kami tidak mempunyai bukti bahawa situasi nyata dalam
kehidupan pernah dilukis di hadapannya yang dilarangnya, kesimpulan saya adalah
bahawa apa yang dilarangnya adalah tujuan yang anda fahami. Untuk memperluasnya
ke bidang yang tidak pernah ada dalam fikirannya adalah tidak betul. Dia juga
tidak boleh menentangnya kerana itu (realisme artistik) tidak mengganggu tujuan
agama. Di sini kita dapat memahami tujuannya dengan mudah. Pembuatan berhala
memusuhi konsep Islam tentang Keesaan Allah. Jadi apa sahaja yang mendorong
penyembahan berhala harus dilarang. Itu cukup difahami. Tetapi di mana sifat seperti
itu, dan kenyataan dihasilkan di suatu tempat, bagaimana mungkin hal itu
dilarang? Perkara itu juga tidak dilarang dan tidak boleh dilarang dalam
fikiran saya. Jadi saya rasa ini juga tidak boleh dinyatakan haram. Tetapi jika
ia menjadi obsesi terhadap gadis atau lelaki anda dan ia mula mengganggu
kehidupan serius, maka saya fikir ia harus dihentikan setakat itu. Kemudian
mereka menjadi Laghw. Dan Laghw itu dilarang dalam Al-Quran.
Comments
Post a Comment