9. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian IX Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk masalah sehari-hari - Bahagian IX Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
19
Februari 20210
Al
Hakam
Diterjemahkan
oleh Musa Bin Masran
Panduan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul
Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan
semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan
semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London
Tempoh iddah
Saranan Majlis Iftaa
mengenai masa iddah bagi wanita yang memperoleh khulese disampaikan kepada
Huzoor (atba).
Dalam surat bertarikh 21
November 2017, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut mengenai aspek
perundangan isu ini:
“Mengenai aspek fekah
mengenai masalah ini, saya juga berpendapat bahawa jangka waktu iddah dalam hal
khulite dan talaq adalah berbeza.
“Selain argumen yang
dikemukakan dalam laporan oleh Majlis Ifta, kita juga harus ingat bahwa sama
seperti ada perbedaan unsur penyusun talaq dan khulite, ada juga perbedaan
dalam perintah yang terkait.
“Allah Yang Maha Esa
telah memberikan hak untuk menceraikan kepada lelaki. Sebaik sahaja dia
menggunakan hak ini, tempoh iddah bermula. Sebaliknya, khulite adalah hak
seorang wanita yang dia gunakan melalui qaza dan tempoh iddahnya tidak akan
bermula sehingga qaza telah membuat keputusan. Prosiding qaza merangkumi
penyerahan laporan oleh wanita itu, proses kedua timbang tara [hakamain],
pendengaran kedua-dua pihak dan penghakiman dll.
“Perkara-perkara ini
biasanya memerlukan masa dua hingga tiga bulan untuk diselesaikan. Oleh itu,
salah satu mutiara kebijaksanaan di sebalik menjaga jangka waktu iddah setelah khul’a
relatif lebih pendek adalah bahawa seorang wanita hanya diwajibkan sehingga dia
tidak hamil menjadi jelas.”
Sebagai tambahan kepada
jawapan yang disebutkan di atas atas laporan yang dikemukakan oleh Majlis Ifta,
kemudian, Huzoor (atba) juga menjelaskan lebih jauh tentang perbezaan antara
tempoh iddah setelah talaq dan khul’a dan lamanya tempoh iddah seorang janda. Huzoor
(atba) berkata:
“Mengenai iddah setelah
talaq, ada panduan terperinci dalam Al-Quran: Panjang iddah dalam keadaan
normal sama dengan tiga kitaran haid seperti yang dinyatakan:
وَ
الۡمُطَلَّقٰتُ يَتَرَبَّصۡنَ بِاَنۡفُسِهِنَّ ثَلٰثَةَ قُرُوۡٓءٍ
“ Dan perempuan-perempuan
yang dicerai harus menahan diri mereka tiga kali masa haid. (Surah Al-Baqarah,
2:229)
“Bagi wanita yang tidak
haid, Al-Quran menyatakan:
وَ
الّٰٓيِۡ يَئِسۡنَ مِنَ الۡمَحِيۡضِ مِنۡ نِّسَآئِكُمۡ اِنِ ارۡتَبۡتُمۡ فَعِدَّتُهُنَّ
ثَلٰثَةُ اَشۡهُرٍ ۙ وَّ الّٰٓيِۡ لَمۡ يَحض
“jika kamu ragu tentang
‘iddah, maka ‘iddah mereka adalah tiga bulan, dan demikian juga bagi perempuan-perempuan
yang belum mendapat haid.’(Surah Al-Talaq, 65:5)
“Bagi wanita yang sedang
hamil, Al-Quran menyatakan:
وَ
اُولَاتُ الۡاَحۡمَالِ اَجَلُهُنَّ اَنۡ يَّضَعۡنَ حَمۡلَهُنَّ
“Dan mengenai
perempuan-perempuan hamil ‘iddah mereka adalah sampai melahirkan kandungan
mereka.”(Surah
al-Talaq, 65:5)
“Ayat teks untuk iddah
setelah khulese, di sisi lain, didasarkan pada hadits Nabi Suci (saw).
“Oleh itu, diriwayatkan
oleh Hazrat Ibn Abbas (ra) bahawa pada masa Nabi Suci (saw), isteri Hazrat
Thabit Ibn Qais (ra) memperoleh khulite dari suaminya. Nabi Suci (saw) memerintahkannya
untuk menunggu satu kitaran haid sebagai tempoh iddahnya. (Sunan al-Tirmidhi,
Kitab at-Talaq, Bab maa jaaite fil khulίζ)
“Oleh itu, jelas dari
rujukan Al-Quran dan hadis nabi yang disebutkan di atas bahawa jangka masa
iddah untuk talaq dan khulese berbeza. Sebab dan hikmah di sebalik ini telah
dijelaskan di atas.
“Mengenai iddah seorang
janda, Allah yang Maha Tinggi berfirman dalam Al-Quran:
و الذين يتوفون منكم و يذرون
ازواجا يتربصن بانفسهن اربعة اشهر و عشرا فاذا بلغن اجلهن فلا جناح عليكم فيما فعلن
في انفسهن بالمعروف و الله بما تعملون خبير,
“Dan orang-orang yang
wafat di antara kamu dan mereka meninggalkan isteri-isteri, mereka yakni isteri-isteri
harus menahan dirinya empat bulan sepuluh hari. Tetapi apabila mereka telah
mencapai masa ‘iddahnya yang ditentukan maka tak ada dosa atas kamu tentang apa
yang diperbuat mereka mengenai dirinya secara baik, dan Allah Mahawaspada
mengenai apa yang kamu kerjakan.’ (Surah Al-Baqarah, 2: 235)
“Ada perselisihan yang
sedang berlangsung sejak zaman para Sahabat mengenai iddah seorang janda hamil.
Oleh itu, berdasarkan:
وَ
اُولَاتُ الۡاَحۡمَالِ اَجَلُهُنَّ اَنۡ يَّضَعۡنَ حَمۡلَهُنَّ
“(Surah Al-Talaq, 65: 5),
beberapa Sahabat berpendapat bahawa tempoh iddah seorang janda hamil akan
berlangsung hingga kelahiran anak, walaupun itu memerlukan waktu sesaat setelah
kematian suami. Mereka mendasarkan argumen mereka pada peristiwa Hazrat Sabi‘ah
al-Aslamiyyah (ra). ”
Kejadiannya adalah
sebagai berikut: Hazrat Sabi‘ah al-Aslamiyyah (ra) adalah isteri Hazrat Saad (ra)
Ibn Khaulah. Dia meninggal pada kesempatan Hajiatul Wada’, sementara Sabi'ah (ra)
hamil. Dia melahirkan beberapa hari kemudian.
Setelah dia pulih setelah
pendarahan selepas bersalin, dia menghiasi dirinya untuk mereka yang telah
menghantar proposal perkahwinan untuknya. Abu as-Sanabil Bin Ba'kak (ra),
seorang lelaki dari suku Abd al-Daar, berkata kepadanya, “Sudahkah kamu
menghiasi diri kamu untuk orang-orang yang telah mengirimkan proposal
perkawinan kepadamu dan adakah kamu berharap agar pernikahan ini dapat
dilanjutkan? Demi Tuhan, anda tidak boleh berkahwin sama sekali sehingga anda
menunggu selama empat bulan dan 10 hari.” Hazrat Sabi‘ah (ra) menyatakan,
“Setelah itu, saya pergi kepada Nabi Suci (saw) dan bertanya kepadanya tentang
masalah yang sedang dihadapi. Surat perintah yang dikeluarkan oleh Nabi Suci (saw)
bagi saya adalah bahawa selepas kelahiran anak itu, saya bebas untuk berkahwin
semula jika saya menginginkannya.”
“Namun, beberapa sahabat
lain, termasuk Hazrat Umar, Hazrat Ali dan Hazrat Ibn Abbas, semoga Allah
senang dengan mereka semua, berpendapat bahawa sekiranya janda hamil, baik
waktu hingga kelahiran anak atau jangka masa empat bulan dan sepuluh hari -
mana yang keduanya lebih lama - akan dianggap sebagai tempoh iddah.
“Para pendukung pandangan
bahawa tempoh iddah bagi seorang janda hamil berakhir segera dengan kelahiran
anak itu, tidak mempunyai argumen lain selain dari peristiwa Hazrat Sabi'ah
al-Aslamiyyah (ra).
“Bagaimanapun, terdapat
banyak perbezaan dalam kitab-kitab ahadith mengenai perawi kejadian ini, nama
suami Hazrat Sabi'ah al-Aslamiyyah (ra), saat kematiannya, cara kematiannya
[semula jadi atau pembunuhan ] dan masa ketika Hazrat Sabi'ah al-Aslamiyyah (ra)
melahirkan anak itu. Perbezaan ini menimbulkan keraguan terhadap kesahihan
kejadian ini.
“Lebih-lebih lagi, juga
penting bahawa dalam pertempuran Islam yang terjadi pada masa Nabi Suci (saw)
dan Khilafat yang dipandu dengan benar, ratusan Sahabat dari segala usia telah
mati syahid dan tentunya ada beberapa di antara mereka yang bakal menjadi
isteri hamil pada masa syahid mereka. Namun, ketiadaan satu pun kejadian
seperti itu di dalam buku-buku sejarah dan sirah, menunjukkan seorang janda
hamil berkahwin semula sebaik sahaja melahirkan, menjadikan pandangan ini tidak
jelas dan meragukan. Oleh itu, pandangan yang jelas tentang tempoh menunggu
adalah empat bulan dan 10 hari, seperti yang berasal dari Al-Quran sama sekali
tidak dapat diabaikan berdasarkan kejadian yang satu ini.
“Lebih-lebih lagi, Nabi
Suci (saw), ketika memberikan nasihat umum mengenai perkabungan orang mati,
mengatakan dalam sebuah hadis bahawa, tidak boleh berkabung bagi orang yang
mati lebih dari tiga hari kecuali seorang janda yang harus berkabung untuknya
suami meninggal selama empat bulan 10 hari.” (Sahih al-Bukhari, Kitabul Janaiz,
Bab ihdadul mar'ati ala ghairi zaujihaa)
“Nabi Suci (saw) tidak
membuat pengecualian bagi wanita hamil dalam hadis ini sehingga mereka harus
berkabung hingga melahirkan anak.
“Begitu juga, di mana
Al-Quran memerintahkan untuk menyelesaikan tempoh iddah dengan kelahiran anak,
ia menggambarkan kes talaq. Tidak disebutkan kematian suami.
“Hazrat Masihi Mau’ud
(as) yang Dijanjikan, sambil menerjemahkan ayat:
وَ
اُولَاتُ الۡاَحۡمَالِ اَجَلُهُنَّ اَنۡ يَّضَعۡنَ حَمۡلَهُنَّ
“(Surah al-Talaq, 65:5)
dalam bukunya, Arya Dharam, telah mengaitkan ayat itu dengan talaq. Oleh itu,
dia telah memberi petunjuk kepada kita bahawa perintah Al-Quran ini adalah
untuk wanita-wanita yang telah diceraikan melalui talaq dan bukan untuk janda.
Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:
وَأُولَاتُ
الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّا
‘Ini bermaksud bahawa
iddah bagi wanita hamil yang telah bercerai melalui talaq adalah bahawa setelah
talaq, mereka harus menahan diri untuk berkahwin semula sehingga melahirkan
anak. Hikmah di sebalik ini adalah bahawa jika dia menikah lagi semasa
mengandung, maka ada kemungkinan dia hamil dari lelaki lain juga. Ini sama
dengan membuang masa kehamilan sebelumnya kerana seseorang tidak akan dapat
mengenal pasti dari mana dua anak itu milik ayah mana.’(Arya Dharam, Ruhani
Khaza’in, Jilid 10, hlm. 21)
“Hazrat Musleh-e-Maud (ra),
ketika menafsirkan ayat Surah al-Talaq ini selama Dars-Quran, juga menyebutkan
iddah yang berlangsung hingga melahirkan, berkaitan dengan wanita yang menunggu
selama tiga bulan (yang merupakan period ditetapkan sekiranya berlaku talaq dan
bukan janda). Dia tidak menyebutnya berkaitan dengan wanita janda yang
menghabiskan masa iddah selama empat bulan dan 10 hari. Oleh itu, dia
menyatakan:
‘Wanita anda seperti
putus asa mengikuti haid bulanan: Ini termasuk 1. yang telah mencapai menopaus,
2. yang tidak haid iaitu belum mencapai usia matang atau 3. mereka yang sakit
iaitu mengalami kitaran haid yang tidak teratur.
‘Masa iddah bagi mereka
adalah tiga bulan sementara iddah bagi wanita hamil adalah tempoh kehamilannya.
Setelah mereka melahirkan anak, iddah mereka akan berakhir.
‘Orang ramai telah
membahaskan isu ini secara meluas. Mereka mengemukakan persoalan, apakah iddah
akan berakhir sekiranya anak itu dilahirkan sebelum tiga bulan? Ada yang
mengatakan bahawa iddah paling lambat tiga bulan. Namun, ada kejadian pada masa
Nabi Suci (saw) ketika seorang wanita melahirkan anak itu sebelum tempoh tiga
bulan berlalu dan Nabi Suci (saw) memberinya izin untuk berkahwin semula. Oleh
itu, perkara ini telah diselesaikan. ’(Al Fazl [Qadian], 4 Mei 1914, hlm. 14)
“Oleh itu, pada pandangan
saya, seorang janda hamil, yang kehamilannya berlanjutan setelah empat bulan
dan 10 hari, akan menyelesaikan keseluruhan kehamilan sebagai iddahnya.
Sekiranya dia melahirkan anak itu sebelum empat bulan dan 10 hari, dia masih
akan menghabiskan empat bulan dan 10 hari sebagai tempoh menunggu. Hujah saya
berdasarkan hadis yang menyebutkan bahawa tidak dibenarkan berkabung bagi orang
yang mati lebih dari tiga hari kecuali seorang janda yang harus berkabung untuk
suaminya yang telah meninggal selama empat bulan dan 10 hari. (Sahih
al-Bukhari, Kitabul Jana’iz, Bab ihdad-ul-mar‘ati ala ghairi zaujihaa)
“Hadis ini menjelaskan
dengan jelas bahawa walaupun syarat talaq atau kehamilan tidak berlaku di sini,
tempoh menunggu janda ditetapkan selama empat bulan dan 10 hari. Sekiranya niat
itu hanya untuk melihat bahawa kemungkinan kehamilan mungkin terungkap dalam
tempoh itu, maka syarat talaq juga dapat diterapkan dalam kes ini.
“Tujuan Allah Yang
Mahakuasa di belakang menetapkan jangka waktu empat bulan dan 10 hari adalah
bahawa tempoh ini dapat membawa kehamilan menjadi ringan dan tempoh bersedih
yang cukup juga dapat berlalu. Oleh itu, sekiranya berlaku talaq, tempoh iddah
telah ditetapkan berlangsung sehingga kelahiran anak atau tiga bulan. Namun,
sekiranya seorang wanita menjadi janda, tempoh empat bulan dan 10 hari pasti
harus diselesaikan.
“Oleh itu, pada pandangan
saya, tempoh iddah sekiranya seorang wanita menjadi janda adalah empat bulan
dan 10 hari tanpa mengira sama ada dia hamil atau tidak. Sekiranya dia hamil,
walaupun dia melahirkan anak itu sebelum empat bulan dan 10 hari, tempoh
iddahnya masih empat bulan dan 10 hari yang harus dia tunggu.
“Ini sesuai dengan
perintah Nabi Suci (saw) bahawa masa berkabung yang dilakukan oleh seorang
janda adalah empat bulan dan sepuluh hari. Dan itu juga perintah Al-Quran.”
Memberi nasihat kepada
anak-anak mengenai Solat - makna hadis
Huzoor (atba) diminta
bimbingan mengenai hadis Nabi Suci (saw) di mana dia menyatakan, “Arahkan
anak-anakmu untuk memperhatikan Solat ketika mereka mencapai usia tujuh tahun,
dan ketika mereka mencapai usia 10 tahun, menghukum mereka kerana gagal
melakukannya.”
Dalam surat bertarikh 2
Februari 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:
“Perbezaan ajaran Islam
yang hebat adalah berdasarkan kepada kesederhanaan. Kesederhanaan itu juga
digabungkan dalam arahan Nabi Suci (saw) ini. Ini bermaksud bahawa seseorang
harus menekankan pada pemujaan sejak dari kecil kerana ia adalah tujuan utama
penciptaan manusia.
“Seseorang harus
menasihati anak-anak untuk memperhatikan Solat dan juga menunjukkan teladan
mereka sendiri. Sekiranya anak tidak memperhatikan Solat setelah diberi nasihat
dan nasihat berterusan selama tiga tahun, maka seseorang diperintahkan untuk
menghukumnya dengan cara yang sesuai hingga waktu tertentu. Walau bagaimanapun,
hukuman ini tidak boleh dilakukan kerana timbulnya permusuhan terhadap
kanak-kanak tersebut dari pihak yang menghukum.
“Kita tidak boleh percaya
bahawa mereka pasti dapat membuat anak itu menunaikan solat sebagai akibat dari
hukuman itu; seseorang harus lebih suka menjalankan hukuman seperti itu dengan
pandangan bahawa tarbiyat atau asuhan yang baik hanya dapat dicapai dengan
rahmat Allah Yang Maha Tinggi, satu-satunya cara penerimaan yang benar yang
merupakan permohonan.
“Seseorang harus tahu
bahwa jalan hukuman yang diadopsi, sebenarnya, sesuai dengan perintah dari
Utusan Allah, sehingga anak itu dapat belajar pelajaran dan cenderung ke arah Solat.
Ketika anak itu dewasa dan mengembangkan kemampuan untuk membezakan antara yang
benar dan yang salah setelah mencapai usia 12 atau 13 tahun, maka masalahnya
harus dipertanggungjawabkan kepada Allah Yang Maha Tinggi. Sejak saat itu,
seseorang harus menggunakan pendekatan permohonan, nasihat dan nasihat.
“Mengenai jenis hukuman
yang sedang dibahas, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:
“Sekiranya seorang
individu menghormati diri sendiri, tidak kehilangan pegangan kendali diri,
benar-benar sabar, sabar, perangai yang tenang dan bermartabat; dia berhak
menghukum dan menegur anak-anak pada keadaan yang sesuai dan pada tahap
tertentu. ’(Malfuzat, Jilid 2, hlm. 4, Edisi 1984)”
Derma darah dan organ
Semasa mulaqat maya Atfal
Kanada dengan Huzoor (atba) pada 15 Ogos 2020, bertanya kepada Huzoor (atba) apakah,
menurut ajaran Islam, seseorang dibenarkan menderma darah dan organ setelah
mati.
Huzoor (atba) memberikan
jawapan berikut:
“Sudah tentu, seseorang
boleh. Seseorang juga boleh menderma organ semasa hidup. Oleh itu, sebilangan
orang mendermakan buah pinggang atau hati mereka, tetapi organ lain dapat
disumbangkan setelah kematian seseorang.
“Jadi, tentu saja,
seseorang dapat mendermanya. Ia adalah perkara yang baik. Apa sahaja kebaikan
yang kita lakukan untuk melayani umat manusia diizinkan oleh Allah Yang Maha
Mulia dan [pendermaan organ] adalah perkara yang sangat baik.”
Menjalinkan hubungan
dengan Allah
Semasa mulaqat yang sama,
seorang atfal bertanya kepada Huzoor (atba) bagaimana menjalin hubungan dengan
Allah Yang Mahatinggi.
Huzoor (atba) memberikan
jawapan berikut:
“Allah yang Maha Tinggi
telah menyatakan bahawa Dia telah menciptakan kita untuk penyembahan-Nya. Dia
berkata, ‘Sembahlah aku, janganlah bersekutu dengan Aku, patuhilah
perintah-perintah-Ku dan ikuti ajaran-ajaran yang disampaikan oleh nabi-Ku
kepada kamu. Kemudian, anda akan mendapat kedekatan saya.’
“Sekiranya anda ingin
berteman dengan seseorang di dunia ini, maka anda akan mendengar apa yang
dikatakan oleh rakan anda, bukan? Anda mendengarkannya dan kemudian dia menjadi
rakan anda. Adakah tidak begitu? Sekiranya anda berdua berkawan tetapi rakan
anda tidak mendengarkan anda dan anda juga tidak mendengarkannya, maka anda
tidak akan tetap menjadi kawan.
“Begitulah firman Allah
Yang Mahatinggi. Dia berkata, ‘Anda harus menjadi teman saya. Anda harus taat
kepada saya dan kemudian saya akan mendengarkan doa anda. Dan dengan cara ini,
anda dapat menjalin hubungan dengan Dia.”
Pandemik coronavirus dan
kemungkinan lawatan Huzoor (atba) ke Kanada
Selama mulaqat yang sama,
atfal lain mengatakan kepada Huzoor (atba), “Saat ini coronavirus telah
tersebar di mana-mana. Jadi, bilakah selamat untuk anda melancong dan bila anda
akan mengunjungi Kanada?”
Huzoor (atba) memberikan
jawapan berikut:
“Saya tidak tahu bila
coronavirus akan berakhir. Anda sendiri mengatakan bahawa coronavirus telah
tersebar di mana-mana dan perjalanan tidak mungkin dilakukan. Jadi, anda harus
berdoa. Apabila coronavirus berakhir, kita akan dapat melakukan perjalanan ke
Kanada.
“Itu bergantung pada doa
anda dan seberapa cepat anda meminta kepada Allah Yang Maha Tinggi atas
rahmat-Nya. Mohon kepada Allah Yang Maha Tinggi untuk berkat-Nya dan kemudian
wabak ini akan berakhir lebih cepat. Terdapat banyak negara seperti negara anda
yang menjemput saya untuk lawatan, tetapi tidak mungkin untuk pergi. Sekarang,
siapa tahu bila giliran akan datang untuk melawat Kanada. Baiklah? Apabila
coronavirus berakhir dan perjalanan dibenarkan maka anda boleh datang dan
melawat saya jika saya masih tidak dapat pergi. Adakah itu baik-baik saja?
“Bagaimanapun, melihat
masjid dan sekitarnya sekarang, saya merasa seolah-olah saya duduk di Kanada. Atfal
sebelum anda bertanya mengenai mi‘raj. Jadi, sama seperti kita melihat Kanada
melalui jalan udara dan kita dapat melihat semuanya, sama seperti Allah yang
Maha Tinggi menunjukkan Nabi Suci (saw) melihat pemandangan Syurga yang jauh
tanpa satelit, sama seperti saya melihat masjid anda sekarang.
“Saya ingat tempat saya
duduk dan memberi wawancara kepada seorang wartawan. Saya juga dapat melihat
sudut di bahagian belakang masjid tempat wawancara berlangsung. Oleh itu, dengan
cara inilah seseorang dapat melihat dan memahami.
“Bagaimanapun, semoga
Allah memperlihatkan rahmat-Nya. Bila mana coronavirus berakhir, saya akan
melawat, insya-Allah. Semakin bersungguh-sungguh anda berdoa, semakin cepat
Allah yang Maha Tinggi akan menzahirkan rahmat-Nya.”
(Diterjemahkan oleh Aqeel
Ahmad Kang, London)
Comments
Post a Comment