9. Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian IX Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini. 

Jawapan untuk masalah sehari-hari - Bahagian IX Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

19 Februari 20210

Al Hakam

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Panduan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Ketua Record Department, Private Secretariat, London

Tempoh iddah

Saranan Majlis Iftaa mengenai masa iddah bagi wanita yang memperoleh khulese disampaikan kepada Huzoor (atba).

Dalam surat bertarikh 21 November 2017, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut mengenai aspek perundangan isu ini:

“Mengenai aspek fekah mengenai masalah ini, saya juga berpendapat bahawa jangka waktu iddah dalam hal khulite dan talaq adalah berbeza.

“Selain argumen yang dikemukakan dalam laporan oleh Majlis Ifta, kita juga harus ingat bahwa sama seperti ada perbedaan unsur penyusun talaq dan khulite, ada juga perbedaan dalam perintah yang terkait.

“Allah Yang Maha Esa telah memberikan hak untuk menceraikan kepada lelaki. Sebaik sahaja dia menggunakan hak ini, tempoh iddah bermula. Sebaliknya, khulite adalah hak seorang wanita yang dia gunakan melalui qaza dan tempoh iddahnya tidak akan bermula sehingga qaza telah membuat keputusan. Prosiding qaza merangkumi penyerahan laporan oleh wanita itu, proses kedua timbang tara [hakamain], pendengaran kedua-dua pihak dan penghakiman dll.

“Perkara-perkara ini biasanya memerlukan masa dua hingga tiga bulan untuk diselesaikan. Oleh itu, salah satu mutiara kebijaksanaan di sebalik menjaga jangka waktu iddah setelah khul’a relatif lebih pendek adalah bahawa seorang wanita hanya diwajibkan sehingga dia tidak hamil menjadi jelas.”

Sebagai tambahan kepada jawapan yang disebutkan di atas atas laporan yang dikemukakan oleh Majlis Ifta, kemudian, Huzoor (atba) juga menjelaskan lebih jauh tentang perbezaan antara tempoh iddah setelah talaq dan khul’a dan lamanya tempoh iddah seorang janda. Huzoor (atba) berkata:

“Mengenai iddah setelah talaq, ada panduan terperinci dalam Al-Quran: Panjang iddah dalam keadaan normal sama dengan tiga kitaran haid seperti yang dinyatakan:

وَ الۡمُطَلَّقٰتُ يَتَرَبَّصۡنَ بِاَنۡفُسِهِنَّ ثَلٰثَةَ قُرُوۡٓءٍ

“ Dan perempuan-perempuan yang dicerai harus menahan diri mereka tiga kali masa haid. (Surah Al-Baqarah, 2:229)

“Bagi wanita yang tidak haid, Al-Quran menyatakan:

وَ الّٰٓيِۡ يَئِسۡنَ مِنَ الۡمَحِيۡضِ مِنۡ نِّسَآئِكُمۡ اِنِ ارۡتَبۡتُمۡ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلٰثَةُ اَشۡهُرٍ ۙ وَّ الّٰٓيِۡ لَمۡ يَحض

“jika kamu ragu tentang ‘iddah, maka ‘iddah mereka adalah tiga bulan, dan demikian juga bagi perempuan-perempuan yang belum mendapat haid.’(Surah Al-Talaq, 65:5)

“Bagi wanita yang sedang hamil, Al-Quran menyatakan:

وَ اُولَاتُ الۡاَحۡمَالِ اَجَلُهُنَّ اَنۡ يَّضَعۡنَ حَمۡلَهُنَّ

“Dan mengenai perempuan-perempuan hamil ‘iddah mereka adalah sampai melahirkan kandungan mereka.”(Surah al-Talaq, 65:5)

“Ayat teks untuk iddah setelah khulese, di sisi lain, didasarkan pada hadits Nabi Suci (saw).

“Oleh itu, diriwayatkan oleh Hazrat Ibn Abbas (ra) bahawa pada masa Nabi Suci (saw), isteri Hazrat Thabit Ibn Qais (ra) memperoleh khulite dari suaminya. Nabi Suci (saw) memerintahkannya untuk menunggu satu kitaran haid sebagai tempoh iddahnya. (Sunan al-Tirmidhi, Kitab at-Talaq, Bab maa jaaite fil khulίζ)

“Oleh itu, jelas dari rujukan Al-Quran dan hadis nabi yang disebutkan di atas bahawa jangka masa iddah untuk talaq dan khulese berbeza. Sebab dan hikmah di sebalik ini telah dijelaskan di atas.

“Mengenai iddah seorang janda, Allah yang Maha Tinggi berfirman dalam Al-Quran:

و الذين يتوفون منكم و يذرون ازواجا يتربصن بانفسهن اربعة اشهر و عشرا فاذا بلغن اجلهن فلا جناح عليكم فيما فعلن في انفسهن بالمعروف و الله بما تعملون خبير,

“Dan orang-orang yang wafat di antara kamu dan mereka meninggalkan isteri-isteri, mereka yakni isteri-isteri harus menahan dirinya empat bulan sepuluh hari. Tetapi apabila mereka telah mencapai masa ‘iddahnya yang ditentukan maka tak ada dosa atas kamu tentang apa yang diperbuat mereka mengenai dirinya secara baik, dan Allah Mahawaspada mengenai apa yang kamu kerjakan.’ (Surah Al-Baqarah, 2: 235)

“Ada perselisihan yang sedang berlangsung sejak zaman para Sahabat mengenai iddah seorang janda hamil. Oleh itu, berdasarkan:

وَ اُولَاتُ الۡاَحۡمَالِ اَجَلُهُنَّ اَنۡ يَّضَعۡنَ حَمۡلَهُنَّ

“(Surah Al-Talaq, 65: 5), beberapa Sahabat berpendapat bahawa tempoh iddah seorang janda hamil akan berlangsung hingga kelahiran anak, walaupun itu memerlukan waktu sesaat setelah kematian suami. Mereka mendasarkan argumen mereka pada peristiwa Hazrat Sabi‘ah al-Aslamiyyah (ra). ”

Kejadiannya adalah sebagai berikut: Hazrat Sabi‘ah al-Aslamiyyah (ra) adalah isteri Hazrat Saad (ra) Ibn Khaulah. Dia meninggal pada kesempatan Hajiatul Wada’, sementara Sabi'ah (ra) hamil. Dia melahirkan beberapa hari kemudian.

Setelah dia pulih setelah pendarahan selepas bersalin, dia menghiasi dirinya untuk mereka yang telah menghantar proposal perkahwinan untuknya. Abu as-Sanabil Bin Ba'kak (ra), seorang lelaki dari suku Abd al-Daar, berkata kepadanya, “Sudahkah kamu menghiasi diri kamu untuk orang-orang yang telah mengirimkan proposal perkawinan kepadamu dan adakah kamu berharap agar pernikahan ini dapat dilanjutkan? Demi Tuhan, anda tidak boleh berkahwin sama sekali sehingga anda menunggu selama empat bulan dan 10 hari.” Hazrat Sabi‘ah (ra) menyatakan, “Setelah itu, saya pergi kepada Nabi Suci (saw) dan bertanya kepadanya tentang masalah yang sedang dihadapi. Surat perintah yang dikeluarkan oleh Nabi Suci (saw) bagi saya adalah bahawa selepas kelahiran anak itu, saya bebas untuk berkahwin semula jika saya menginginkannya.”

“Namun, beberapa sahabat lain, termasuk Hazrat Umar, Hazrat Ali dan Hazrat Ibn Abbas, semoga Allah senang dengan mereka semua, berpendapat bahawa sekiranya janda hamil, baik waktu hingga kelahiran anak atau jangka masa empat bulan dan sepuluh hari - mana yang keduanya lebih lama - akan dianggap sebagai tempoh iddah.

“Para pendukung pandangan bahawa tempoh iddah bagi seorang janda hamil berakhir segera dengan kelahiran anak itu, tidak mempunyai argumen lain selain dari peristiwa Hazrat Sabi'ah al-Aslamiyyah (ra).

“Bagaimanapun, terdapat banyak perbezaan dalam kitab-kitab ahadith mengenai perawi kejadian ini, nama suami Hazrat Sabi'ah al-Aslamiyyah (ra), saat kematiannya, cara kematiannya [semula jadi atau pembunuhan ] dan masa ketika Hazrat Sabi'ah al-Aslamiyyah (ra) melahirkan anak itu. Perbezaan ini menimbulkan keraguan terhadap kesahihan kejadian ini.

“Lebih-lebih lagi, juga penting bahawa dalam pertempuran Islam yang terjadi pada masa Nabi Suci (saw) dan Khilafat yang dipandu dengan benar, ratusan Sahabat dari segala usia telah mati syahid dan tentunya ada beberapa di antara mereka yang bakal menjadi isteri hamil pada masa syahid mereka. Namun, ketiadaan satu pun kejadian seperti itu di dalam buku-buku sejarah dan sirah, menunjukkan seorang janda hamil berkahwin semula sebaik sahaja melahirkan, menjadikan pandangan ini tidak jelas dan meragukan. Oleh itu, pandangan yang jelas tentang tempoh menunggu adalah empat bulan dan 10 hari, seperti yang berasal dari Al-Quran sama sekali tidak dapat diabaikan berdasarkan kejadian yang satu ini.

“Lebih-lebih lagi, Nabi Suci (saw), ketika memberikan nasihat umum mengenai perkabungan orang mati, mengatakan dalam sebuah hadis bahawa, tidak boleh berkabung bagi orang yang mati lebih dari tiga hari kecuali seorang janda yang harus berkabung untuknya suami meninggal selama empat bulan 10 hari.” (Sahih al-Bukhari, Kitabul Janaiz, Bab ihdadul mar'ati ala ghairi zaujihaa)

“Nabi Suci (saw) tidak membuat pengecualian bagi wanita hamil dalam hadis ini sehingga mereka harus berkabung hingga melahirkan anak.

“Begitu juga, di mana Al-Quran memerintahkan untuk menyelesaikan tempoh iddah dengan kelahiran anak, ia menggambarkan kes talaq. Tidak disebutkan kematian suami.

“Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, sambil menerjemahkan ayat:

وَ اُولَاتُ الۡاَحۡمَالِ اَجَلُهُنَّ اَنۡ يَّضَعۡنَ حَمۡلَهُنَّ

“(Surah al-Talaq, 65:5) dalam bukunya, Arya Dharam, telah mengaitkan ayat itu dengan talaq. Oleh itu, dia telah memberi petunjuk kepada kita bahawa perintah Al-Quran ini adalah untuk wanita-wanita yang telah diceraikan melalui talaq dan bukan untuk janda. Oleh itu, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:

وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّا

‘Ini bermaksud bahawa iddah bagi wanita hamil yang telah bercerai melalui talaq adalah bahawa setelah talaq, mereka harus menahan diri untuk berkahwin semula sehingga melahirkan anak. Hikmah di sebalik ini adalah bahawa jika dia menikah lagi semasa mengandung, maka ada kemungkinan dia hamil dari lelaki lain juga. Ini sama dengan membuang masa kehamilan sebelumnya kerana seseorang tidak akan dapat mengenal pasti dari mana dua anak itu milik ayah mana.’(Arya Dharam, Ruhani Khaza’in, Jilid 10, hlm. 21)

“Hazrat Musleh-e-Maud (ra), ketika menafsirkan ayat Surah al-Talaq ini selama Dars-Quran, juga menyebutkan iddah yang berlangsung hingga melahirkan, berkaitan dengan wanita yang menunggu selama tiga bulan (yang merupakan period ditetapkan sekiranya berlaku talaq dan bukan janda). Dia tidak menyebutnya berkaitan dengan wanita janda yang menghabiskan masa iddah selama empat bulan dan 10 hari. Oleh itu, dia menyatakan:

‘Wanita anda seperti putus asa mengikuti haid bulanan: Ini termasuk 1. yang telah mencapai menopaus, 2. yang tidak haid iaitu belum mencapai usia matang atau 3. mereka yang sakit iaitu mengalami kitaran haid yang tidak teratur.

‘Masa iddah bagi mereka adalah tiga bulan sementara iddah bagi wanita hamil adalah tempoh kehamilannya. Setelah mereka melahirkan anak, iddah mereka akan berakhir.

‘Orang ramai telah membahaskan isu ini secara meluas. Mereka mengemukakan persoalan, apakah iddah akan berakhir sekiranya anak itu dilahirkan sebelum tiga bulan? Ada yang mengatakan bahawa iddah paling lambat tiga bulan. Namun, ada kejadian pada masa Nabi Suci (saw) ketika seorang wanita melahirkan anak itu sebelum tempoh tiga bulan berlalu dan Nabi Suci (saw) memberinya izin untuk berkahwin semula. Oleh itu, perkara ini telah diselesaikan. ’(Al Fazl [Qadian], 4 Mei 1914, hlm. 14)

“Oleh itu, pada pandangan saya, seorang janda hamil, yang kehamilannya berlanjutan setelah empat bulan dan 10 hari, akan menyelesaikan keseluruhan kehamilan sebagai iddahnya. Sekiranya dia melahirkan anak itu sebelum empat bulan dan 10 hari, dia masih akan menghabiskan empat bulan dan 10 hari sebagai tempoh menunggu. Hujah saya berdasarkan hadis yang menyebutkan bahawa tidak dibenarkan berkabung bagi orang yang mati lebih dari tiga hari kecuali seorang janda yang harus berkabung untuk suaminya yang telah meninggal selama empat bulan dan 10 hari. (Sahih al-Bukhari, Kitabul Jana’iz, Bab ihdad-ul-mar‘ati ala ghairi zaujihaa)

“Hadis ini menjelaskan dengan jelas bahawa walaupun syarat talaq atau kehamilan tidak berlaku di sini, tempoh menunggu janda ditetapkan selama empat bulan dan 10 hari. Sekiranya niat itu hanya untuk melihat bahawa kemungkinan kehamilan mungkin terungkap dalam tempoh itu, maka syarat talaq juga dapat diterapkan dalam kes ini.

“Tujuan Allah Yang Mahakuasa di belakang menetapkan jangka waktu empat bulan dan 10 hari adalah bahawa tempoh ini dapat membawa kehamilan menjadi ringan dan tempoh bersedih yang cukup juga dapat berlalu. Oleh itu, sekiranya berlaku talaq, tempoh iddah telah ditetapkan berlangsung sehingga kelahiran anak atau tiga bulan. Namun, sekiranya seorang wanita menjadi janda, tempoh empat bulan dan 10 hari pasti harus diselesaikan.

“Oleh itu, pada pandangan saya, tempoh iddah sekiranya seorang wanita menjadi janda adalah empat bulan dan 10 hari tanpa mengira sama ada dia hamil atau tidak. Sekiranya dia hamil, walaupun dia melahirkan anak itu sebelum empat bulan dan 10 hari, tempoh iddahnya masih empat bulan dan 10 hari yang harus dia tunggu.

“Ini sesuai dengan perintah Nabi Suci (saw) bahawa masa berkabung yang dilakukan oleh seorang janda adalah empat bulan dan sepuluh hari. Dan itu juga perintah Al-Quran.”

Memberi nasihat kepada anak-anak mengenai Solat - makna hadis

Huzoor (atba) diminta bimbingan mengenai hadis Nabi Suci (saw) di mana dia menyatakan, “Arahkan anak-anakmu untuk memperhatikan Solat ketika mereka mencapai usia tujuh tahun, dan ketika mereka mencapai usia 10 tahun, menghukum mereka kerana gagal melakukannya.”

Dalam surat bertarikh 2 Februari 2019, Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Perbezaan ajaran Islam yang hebat adalah berdasarkan kepada kesederhanaan. Kesederhanaan itu juga digabungkan dalam arahan Nabi Suci (saw) ini. Ini bermaksud bahawa seseorang harus menekankan pada pemujaan sejak dari kecil kerana ia adalah tujuan utama penciptaan manusia.

“Seseorang harus menasihati anak-anak untuk memperhatikan Solat dan juga menunjukkan teladan mereka sendiri. Sekiranya anak tidak memperhatikan Solat setelah diberi nasihat dan nasihat berterusan selama tiga tahun, maka seseorang diperintahkan untuk menghukumnya dengan cara yang sesuai hingga waktu tertentu. Walau bagaimanapun, hukuman ini tidak boleh dilakukan kerana timbulnya permusuhan terhadap kanak-kanak tersebut dari pihak yang menghukum.

“Kita tidak boleh percaya bahawa mereka pasti dapat membuat anak itu menunaikan solat sebagai akibat dari hukuman itu; seseorang harus lebih suka menjalankan hukuman seperti itu dengan pandangan bahawa tarbiyat atau asuhan yang baik hanya dapat dicapai dengan rahmat Allah Yang Maha Tinggi, satu-satunya cara penerimaan yang benar yang merupakan permohonan.

“Seseorang harus tahu bahwa jalan hukuman yang diadopsi, sebenarnya, sesuai dengan perintah dari Utusan Allah, sehingga anak itu dapat belajar pelajaran dan cenderung ke arah Solat. Ketika anak itu dewasa dan mengembangkan kemampuan untuk membezakan antara yang benar dan yang salah setelah mencapai usia 12 atau 13 tahun, maka masalahnya harus dipertanggungjawabkan kepada Allah Yang Maha Tinggi. Sejak saat itu, seseorang harus menggunakan pendekatan permohonan, nasihat dan nasihat.

“Mengenai jenis hukuman yang sedang dibahas, Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan menyatakan:

“Sekiranya seorang individu menghormati diri sendiri, tidak kehilangan pegangan kendali diri, benar-benar sabar, sabar, perangai yang tenang dan bermartabat; dia berhak menghukum dan menegur anak-anak pada keadaan yang sesuai dan pada tahap tertentu. ’(Malfuzat, Jilid 2, hlm. 4, Edisi 1984)”

Derma darah dan organ

Semasa mulaqat maya Atfal Kanada dengan Huzoor (atba) pada 15 Ogos 2020, bertanya kepada Huzoor (atba) apakah, menurut ajaran Islam, seseorang dibenarkan menderma darah dan organ setelah mati.

Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Sudah tentu, seseorang boleh. Seseorang juga boleh menderma organ semasa hidup. Oleh itu, sebilangan orang mendermakan buah pinggang atau hati mereka, tetapi organ lain dapat disumbangkan setelah kematian seseorang.

“Jadi, tentu saja, seseorang dapat mendermanya. Ia adalah perkara yang baik. Apa sahaja kebaikan yang kita lakukan untuk melayani umat manusia diizinkan oleh Allah Yang Maha Mulia dan [pendermaan organ] adalah perkara yang sangat baik.”

Menjalinkan hubungan dengan Allah

Semasa mulaqat yang sama, seorang atfal bertanya kepada Huzoor (atba) bagaimana menjalin hubungan dengan Allah Yang Mahatinggi.

Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Allah yang Maha Tinggi telah menyatakan bahawa Dia telah menciptakan kita untuk penyembahan-Nya. Dia berkata, ‘Sembahlah aku, janganlah bersekutu dengan Aku, patuhilah perintah-perintah-Ku dan ikuti ajaran-ajaran yang disampaikan oleh nabi-Ku kepada kamu. Kemudian, anda akan mendapat kedekatan saya.’

“Sekiranya anda ingin berteman dengan seseorang di dunia ini, maka anda akan mendengar apa yang dikatakan oleh rakan anda, bukan? Anda mendengarkannya dan kemudian dia menjadi rakan anda. Adakah tidak begitu? Sekiranya anda berdua berkawan tetapi rakan anda tidak mendengarkan anda dan anda juga tidak mendengarkannya, maka anda tidak akan tetap menjadi kawan.

“Begitulah firman Allah Yang Mahatinggi. Dia berkata, ‘Anda harus menjadi teman saya. Anda harus taat kepada saya dan kemudian saya akan mendengarkan doa anda. Dan dengan cara ini, anda dapat menjalin hubungan dengan Dia.”

Pandemik coronavirus dan kemungkinan lawatan Huzoor (atba) ke Kanada

Selama mulaqat yang sama, atfal lain mengatakan kepada Huzoor (atba), “Saat ini coronavirus telah tersebar di mana-mana. Jadi, bilakah selamat untuk anda melancong dan bila anda akan mengunjungi Kanada?”

Huzoor (atba) memberikan jawapan berikut:

“Saya tidak tahu bila coronavirus akan berakhir. Anda sendiri mengatakan bahawa coronavirus telah tersebar di mana-mana dan perjalanan tidak mungkin dilakukan. Jadi, anda harus berdoa. Apabila coronavirus berakhir, kita akan dapat melakukan perjalanan ke Kanada.

“Itu bergantung pada doa anda dan seberapa cepat anda meminta kepada Allah Yang Maha Tinggi atas rahmat-Nya. Mohon kepada Allah Yang Maha Tinggi untuk berkat-Nya dan kemudian wabak ini akan berakhir lebih cepat. Terdapat banyak negara seperti negara anda yang menjemput saya untuk lawatan, tetapi tidak mungkin untuk pergi. Sekarang, siapa tahu bila giliran akan datang untuk melawat Kanada. Baiklah? Apabila coronavirus berakhir dan perjalanan dibenarkan maka anda boleh datang dan melawat saya jika saya masih tidak dapat pergi. Adakah itu baik-baik saja?

“Bagaimanapun, melihat masjid dan sekitarnya sekarang, saya merasa seolah-olah saya duduk di Kanada. Atfal sebelum anda bertanya mengenai mi‘raj. Jadi, sama seperti kita melihat Kanada melalui jalan udara dan kita dapat melihat semuanya, sama seperti Allah yang Maha Tinggi menunjukkan Nabi Suci (saw) melihat pemandangan Syurga yang jauh tanpa satelit, sama seperti saya melihat masjid anda sekarang.

“Saya ingat tempat saya duduk dan memberi wawancara kepada seorang wartawan. Saya juga dapat melihat sudut di bahagian belakang masjid tempat wawancara berlangsung. Oleh itu, dengan cara inilah seseorang dapat melihat dan memahami.

“Bagaimanapun, semoga Allah memperlihatkan rahmat-Nya. Bila mana coronavirus berakhir, saya akan melawat, insya-Allah. Semakin bersungguh-sungguh anda berdoa, semakin cepat Allah yang Maha Tinggi akan menzahirkan rahmat-Nya.”

(Diterjemahkan oleh Aqeel Ahmad Kang, London)

Comments

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad