19.Jawapan untuk Masalah Setiap Hari - Bahagian XIX: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
*Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.
Jawapan
untuk Masalah Setiap Hari - Bahagian XIX: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)
30 Julai 2020
Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran
Bimbingan mengenai isu-isu
dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba)
dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program
MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.
Zaheer Ahmad Khan, Head of Records
Departement, Private Secretariat, London
Kekaburan dalam agama,
Syurga dan Neraka, peranan ibu dan pesan untuk Lajna Imaillah
Apa
faedahnya Syurga dan Neraka bagi Tuhan?
Seseorang menulis surat
kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dan berkata, “Allah
Yang Maha Esa telah menciptakan kita. Sekiranya kita melakukan perbuatan baik,
maka ada janji Syurga dan jika kita melakukan perbuatan jahat, kita harus pergi
ke Neraka.”
Orang itu kemudian bertanya, “Apa
faedahnya bagi Allah Yang Mahatinggi?”
Huzoor (atba), dalam surat
bertarikh 4 Februari 2020, memberikan jawapan berikut:
“Premis soalan ini tidak
betul kerana Islam sama sekali tidak mengajar bahawa manusia harus berbuat baik
daripada keinginan untuk Syurga atau menghindari kejahatan kerana takut akan
Neraka. Iman yang berpunca dari ketamakan dan ketakutan itu lemah.”
Penciptaan harus mempunyai
hubungan yang kuat dengan Pencipta yang bebas dari godaan Syurga atau takut
akan Neraka. Sebaliknya, walaupun diandaikan bahawa tidak ada Syurga atau
Neraka, manusia tidak boleh membiarkan sedikit pun perbezaan dalam penyembahan,
cinta dan ketaatan kepada Tuhannya.
“Oleh itu, dalam Al-Quran dan
ahadith, hubungan antara Pencipta dan ciptaan dijelaskan sebagai berikut:
Manusia harus menerapkan sifat-sifat Allah Yang Mahatinggi. Dia harus menjadi
hamba-Nya yang sejati dan harus mencari keredaan-Nya dalam setiap perkataan dan
perbuatannya.
“Hazrat Masihi Mau’ud (as)
yang Dijanjikan juga telah disebutkan mengenai hal ini dalam banyak kesempatan.
Di satu tempat, dia menulis:
“'Syurga kita terletak pada Tuhan kita. Kegembiraan tertinggi kita
adalah pada Tuhan kita, kerana kita telah melihat-Nya dan menemukan setiap
keindahan pada-Nya. Kekayaan ini layak diperoleh walaupun seseorang mungkin
harus menyerahkan nyawa seseorang untuk memperolehinya.” (Bahtera Nuh,
hlm. 35)
“Oleh itu, hubungan antara
Allah dan hamba-Nya adalah kekasih dan kekasih. Tidak ada kekasih yang berkata
kepada kekasihnya, ‘Aku jatuh cinta padamu kerana kau memberiku wang sebanyak
ini atau semacamnya.’ Tidak sama sekali! Sebaliknya, cinta semacam itu bebas
dari segala kerakusan atau ketamakan.
“Sejauh persoalannya mengenai
manfaat apa yang ada bagi Allah Yang Mahatinggi dalam hal-hal ini, jawapannya
adalah bahawa tidak ada manfaat bagi-Nya di dalamnya kerana Dia bebas dari
segala jenis keuntungan atau kerugian. Dia telah memberikan pengajaran ini
kepada manusia untuk kepentingan manusia sahaja. Oleh itu, Dia menyatakan:
“Siapa yang bersyukur, hanya
bersyukur untuk kebaikan jiwanya sendiri. Dan barangsiapa tidak bersyukur, maka
sesungguhnya Allah Maha Cukup, Terpuji. (Surah Luqman, 31:13)
“Pertanyaan ini seperti
bertanya, ‘Apa faedahnya bagi seorang ibu dalam memberi makan anaknya atau
memberikan ubat pahit kepada bayinya ketika bayinya sakit? Atau seperti
bertanya 'Apa faedahnya guru melulus pelajar yang belajar dengan baik dan gagal
pelajar yang tidak belajar?’ Oleh itu, sama seperti tidak ada faedah atau
kerugian bagi ibu atau guru dalam perkara ini - sebaliknya, ada manfaat atau
kerugian bagi anak atau pelajar - dengan cara yang sama, dalam hal Allah dan
hamba-Nya, ada tidak ada faedah atau kerugian bagi Allah Yang Maha Tinggi;
sebaliknya, hanya manusia sahaja yang menuai faedah mematuhi perintah-perintah
Ilahi atau kerugian tidak mematuhinya.”
Mengapa
Tuhan tidak menyatakan segalanya dengan jelas ?
Seseorang menulis surat
kepada Hazrat Khalifatul Masih V(atba) dan bertanya mengapa Allah
Yang Mahakuasa mengatakan perkara-perkara rumit dalam kitab suci dan bukannya
menyatakan semuanya dengan istilah yang sederhana dan jelas, walaupun Dia tahu
bahawa ini kemudian akan menimbulkan perselisihan.
Huzoor (atba), dalam surat
bertarikh 4 Februari 2020, memberikan jawapan berikut:
“Kenyataannya adalah bahawa
ujian adalah prasyarat untuk tahap iman yang tinggi. Itulah sebabnya dalam
ayat-ayat awal Surah Al-Baqarah, salah satu tanda orang-orang soleh yang mendapat
petunjuk dan berjaya adalah mereka percaya pada ‘yang ghaib’. Oleh itu, iman
selalu bermanfaat jika ada aspek penyembunyian di dalamnya sehingga perbezaan
antara orang percaya dan orang yang tidak beriman dapat menjadi jelas.
“ Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan, sambil menyatakan hikmah di
sebalik penyembunyian ini, berkata:
“Dalam nubuwah, perlu juga
ada tingkat penyembunyian dan hal-hal yang rentan terhadap penafsiran yang
berbeda. Itu yang sentiasa jalan Allah [...] Kalaulah nubuwah-nubuwah tentang
Nabi Suci (saw), yang disebutkan dalam Taurat dan Injil, telah dinyatakan dalam
sangat tidak jelas [...], kemudian orang-orang Yahudi tidak dapat menolak untuk
beriman kepada dia. Namun, Tuhan menguji hamba-hamba-Nya untuk melihat siapa di
antara mereka yang benar dan mengenali kebenaran dengan tanda-tandanya dan
mempercayainya.” (Malfuzat [Urdu], Jilid 9, hlm. 283, Edisi 1984)”
Kanak-kanak
kecil mengalihkan perhatian ibu semasa Solat
Semasa Mulaqat maya daripada Amila
Nasional Lajna Imaillah Bangladesh dengan Hazrat Khalifatul Masih V(atba) ,
yang telah diadakan pada 14 November 2020, ahli Lajna Imaillah berkata kepada
Huzoor (atba), “Ibu-ibu yang mempunyai anak kecil perlu solat semasa memegang
kanak-kanak di lengan mereka atau meletakkannya di pangkuan mereka. Dalam
keadaan itu, seseorang secara semula jadi lebih tertumpu pada anak daripada
solat.”
Dia kemudian bertanya, “Apakah
itu tidak akan menjauhkan kita dari berkat doa?”
Huzoor (atba) menjawab:
“Tidak, kamu tidak dirampas.
Yang harus anda lakukan ialah setiap kali anak menangis, anda boleh
meletakkannya di pangkuan anda dan meneruskan solat anda. Kemudian, ketika
hendak bersujud, anda boleh meletakkan anak itu di sebelah dan meneruskan
solat. Ini adalah satu keadaan yang tidak dapat dielakkan dan Allah mengetahui
keadaan hati. Semasa anda solat dengan niat yang betul, Allah yang Maha Agung
akan membalas anda.
“Walaupun begitu, anda
mempunyai cukup waktu untuk berdoa. Pada waktu Fajr , kanak-kanak biasanya
sedang tidur. Jika tidak, anda boleh dengan mudah menunaikan solat Fajr setelah
menidurkan anak dengan memberi susu botol kepada anak, atau dengan memberi
makan anak terlebih dahulu.
“Umumnya, cubalah tidurkan
bayi dan kemudian dirikan solat dengan tenang anda berehat setelah mereka tidur
atau setelah dia diberi makan. Sekiranya waktu rehat itu pendek, misalnya,
matahari terbenam atau matahari terbit pada waktu solat Fajr , maka seseorang
tidak mempunyai pilihan selain mengerjakan solat dengan cepat. Atau jika solat
Asar hilang kerana terbenamnya matahari, maka segeralah menunaikannya. Namun,
secara umum, cubalah menjaga keperluan anak anda, tidurkan dia dan kemudian kerjakan
solat anda.
“Namun, jika Anda terpaksa
memeluk anak dan mengerjakan solat, maka tidak ada masalah dengan itu, tetapi
cubalah memusatkan perhatian pada solat sebanyak mungkin. Terus renungkan bacaan
solat.
“Allah memberikan pahala. Dia
Maha Pemurah, Penyayang dan Maha Pengampun. Allah yang Maha Agung sama sekali
tidak kejam. Dia menyedari keseluruhan keadaan. Oleh itu, walaupun, ada upaya,
seorang wanita tidak mempunyai waktu dan terpaksa solat dengan anaknya dalam
pelukannya, maka pahalanya terletak kepada Allah Yang Maha Tinggi dan Dia
memberikan pahala.”
Menamakan
diri selepas suami
Semasa Mulaqat yang sama,
ahli Lajna Imaillah berkata, “Kadang-kadang, selepas berkahwin, perempuan
menukar nama mereka dengan cara mereka menambah nama suami mereka dengan nama
mereka sendiri. Adakah dibenarkan melakukannya mengikut ajaran Islam?”
Huzoor (atba) menjawab:
“Tidak ada yang salah dengan
itu. Apa masalah dalam menamakan diri seperti itu? […] Juga, kadang-kadang,
seseorang tidak mempunyai pilihan berkenaan dengan dokumen rasmi. Sekiranya
seseorang mempunyai nama seperti ‘Atiya Babar’ misalnya, yang diberikan setelah
ayah gadis itu, ia akan berubah menjadi nama seperti ‘Atiya Mubashir’ setelah
dia menikah dan pendaftarannya dilakukan. Jadi, jika namanya muncul sebagai ‘Atiya
Mubashir’ pada surat nikah atau surat rasmi lain, bukan ‘Atiya Babar’, apa yang
salah dengan itu? Tidak ada yang salah dengan itu.
“Dalam Islam, dibenarkan
untuk diberi nama suami. [Dalam contoh ini yang telah saya berikan,] nama
sebenarnya gadis itu adalah ‘Atiya’. Nama yang lain akan ditambahkan untuk
pengenalan diri. Pertama, dia mengenali dirinya dengan nama ayahnya. Kemudian,
setelah berkahwin, suami menjadi identitinya; sebaliknya, adalah sesuatu yang
baik jika dia mengenali dirinya dengan nama suaminya, kerana ketika itu dia
akan menjaga kehormatan isterinya dan isterinya akan menjaga kehormatan
suaminya. Dan, melalui ini, kedua-duanya akan mempunyai lebih banyak kasih dan
hubungan antara satu sama lain.
“Oleh itu, tidak ada salahnya
menggunakan nama suami.”
Tabligh
di tengah wabak
Semasa yang sama Mulaqat,
ahli Lajna Imaillah berkata, “Di bawah keadaan semasa, di mana terdapat wabak,
kami tidak dapat untuk berdakwah seperti sebelum ini. Bagaimana kita dapat
meneruskan pekerjaan kami dalam keadaan seperti ini? Bolehkah Huzoor membimbing
kami dalam hal ini?”
Huzoor (atba) menjawab:
“Sekarang, kami tidak punya
pilihan, selain tinggal di dalam rumah. Kerajaan di beberapa negara telah
menetapkan jarak sosial dan beberapa batasan lain kerana Covid.
“Namun, seseorang dapat
mengembangkan hubungan peribadi secara dalam talian walaupun terdapat sekatan
tersebut. Mereka yang bertekad untuk bekerja telah merancang rancangan untuk
tabligh maya di media sosial. Sekiranya bahagian tabligh anda dapat membuat
kehadiran media sosial, maka ahli Lajna dapat pergi ke sana untuk melakukan
tabligh . Seluruh Lajna dapat mengambil bahagian dalam hal itu. Selain itu,
anda boleh berdakwah dengan menghubungi kenalan anda atau menghantarnya melalui
media sosial. Anda boleh menghantar mesej yang baik atau petikan yang menyenangkan
mengenai ajaran Islam. Kemudian, lebih banyak jalan dibuka secara
beransur-ansur.
“Oleh itu, ada jalan untuk
melakukan tabligh yang dapat diterokai walaupun dalam keadaan semasa. Anda
harus berusaha dan menerokainya sendiri.”
Anak
lelaki tidak mengutamakan ketakwaan ketika mencari pasangan
Semasa Mulaqat yang sama,
ahli Lajna Imaillah berkata, “Dalam perkara-perkara yang berhubungan dengan
perkahwinan, ia telah menekankan bahawa seseorang itu perlu memberi keutamaan
kepada aspek agama. Namun, hari ini, orang lebih mengutamakan kecantikan dan
kualiti lain dan akibatnya, banyak gadis yang saleh dan beragama dalam Jamaat
tidak menikah. Kami ingin meminta bimbingan anda mengenai perkara ini.”
Huzoor (atba) menjawab:
“Anda lihat, kita hanya boleh
berusaha dan, jadi, saya sentiasa berusaha untuk menerangkan ini kepada anak-anak
lelaki - dan ia adalah benar-benar tepat dan ini adalah apa Nabi Suci (saw)
telah bersabda - bahawa apabila orang berkahwin, mereka melihat
aspek-aspek tertentu , seperti kedudukan keluarga pasangan yang berpotensi,
kecantikannya atau kekayaannya. Akan tetapi, seorang mukmin sejati harus selalu
memandang ke arah agama seorang wanita.
“Sekarang, masalahnya adalah
bahawa jika anak-anak lelaki itu sendiri tidak beragama, bagaimana mereka akan mencari
kepercayaan kepada gadis-gadis itu? Oleh itu, saya mengatakan kepada
pentadbiran Jamaat dan Khuddam -ul-Ahmadiyah untuk mencuba dan menanamkan
ketakwaan di kalangan anak lelaki. Setelah anak lelaki menanamkan kebenaran
dalam diri mereka, mereka pasti akan berusaha mengahwini wanita yang juga
saleh. Jadi, ini adalah masalah yang berkaitan dengan tarbiyat dan ini adalah
sesuatu yang saya selalu menarik perhatian para ahli Jamaat, Khuddam-ul-Ahmadiyah
dan Ansar.
“Namun, itu juga tugas Lajna
bahwa mereka juga harus berusaha. Ahli-ahli Lajna yang lebih tua dan merupakan
ibu juga harus berusaha untuk melatih anak-anak mereka secara moral dan
khususnya anak lelaki. Mereka harus menjelaskan kepada mereka bahawa mereka
harus mengahwini gadis-gadis yang soleh dan beragama. Sekiranya ibu menunaikan
tanggungjawab mereka dalam hal ini, maka anak lelaki mereka pasti akan
mengahwini gadis yang juga beragama.
Masalahnya adalah ketika
berhubungan dengan pernikahan anak-anak mereka, ibu-ibu mengatakan bahawa kita
akan menikah dengan mereka berdasarkan pilihan mereka sendiri dan ketika usia
menikah untuk anak perempuan lewat, ketika mereka bertambah tua dan ketika
mereka berhenti menerima cadangan perkahwinan , ibu bapa kemudian mengharapkan
agar Jamaat menikahi mereka sedangkan pada hakikatnya, kedua-dua pihak harus
meminta pertolongan melalui Jamaat dan harus berusaha menyelesaikan perkahwinan
di mana lelaki dan perempuan itu beragama dan supaya perkahwinan berlaku di
dalam Jamaat dan sehingga keturunan yang soleh dan takwa terus diikuti. Jadi,
ini adalah usaha bersama yang harus dilakukan oleh lelaki dan wanita. Ibu dan
bapa harus sama-sama menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam hal ini.
“Saya cuba menjelaskan
perkara-perkara ini dan menarik perhatian orang ke arah mereka dan berdoa agar
Allah yang Maha Agung mengizinkan semua orang untuk bertindak atas hal ini.”
Tindakan
yang paling menyenangkan di sisi Tuhan
Semasa Mulaqat yang sama,
ahli Lajna Imaillah berkata, “Yang mana yang berkenan yang paling dan yang
merupakan tindakan yang paling disukai di sisi Allah Ta'ala?”
Huzoor (atba) menjawab:
“Kenyataannya adalah bahawa
tindakan tersebut dapat berbeza-beza bergantung pada keadaan individu.
“Seorang lelaki datang kepada
Nabi Suci (saw) dan bertanya apa pekerjaan yang baik dia harus menerima pakai.
Nabi Suci (saw) menjawab, ‘Hidangkan ibu bapa anda. Yang diredai Allah.’
“Kemudian, seorang lelaki
lain datang dan bertanya apa kebaikan yang harus dia pakai, yang akan
menyenangkan Allah Yang Mahatinggi. Nabi Suci (saw) menjawab, ‘berkorban
kewangan. Itulah yang disukai oleh Allah Yang Maha Tinggi.’
“Kemudian, seorang lelaki
ketiga datang dan bertanya apa tindakan baik yang harus dia pakai yang akan
menyenangkan Allah Yang Mahatinggi. Nabi Suci (saw) menjawab, ‘Dan
perangilah di jalan Allah.’
“Begitu juga, orang keempat
datang dan dia diberitahu tindakan lain. Jadi, Nabi Suci (saw) sedar keadaan
mereka dan tahu yang mempunyai apa kelemahan. Dia pasti mengetahui beberapa
kelemahan mereka kerana menyedari keadaan mereka dan Allah yang Maha Agung juga
akan membimbingnya. Jadi, tindakan boleh berbeza-beza bergantung pada keadaan
individu.
“Allah Yang Maha Esa telah
memberikan 700 perintah dalam Al-Quran, yang meliputi perbuatan saleh dan
larangan. Dia telah menetapkan tindakan apa yang harus dilakukan dan yang mana
yang dilarang; perintah dan larangan; dosa dan tidak boleh. Allah yang Maha
Agung telah mendedahkan senarai besar. Sekarang, seseorang harus melihat
sendiri kelemahan apa yang dapat dia hapus dan perbuatan baik apa yang saat ini
tidak dilakukannya yang kemudian dapat dia mulai lakukan.
“Oleh itu, jika setiap orang
melakukan analisis diri dengan cara ini, maka itu akan membawa kepada
reformasi. Oleh itu, seseorang harus meminta fatwa dari diri seseorang . Tidak
setiap keputusan dikeluarkan dalam warna hitam dan putih. Pada prinsipnya,
arahannya adalah untuk mencari kelemahan seseorang dan berusaha menghapusnya;
atau lebih tepatnya, bukan hanya untuk menghilangkan kelemahan tetapi juga
untuk melakukan perbuatan baik.
“Oleh itu, asas asas yang
dinyatakan oleh Allah Yang Maha Esa adalah bahawa anda mempunyai dua
tanggungjawab: satu adalah untuk memenuhi hak-hak Allah yang Maha Tinggi, itu
adalah hak beribadah kepada-Nya. Sekiranya hak menyembah Allah Yang Maha Esa
ditunaikan dengan baik, maka Dia memberi manusia kekuatan untuk terus melakukan
amal soleh kerana hak ibadah-Nya sedang ditunaikan. Kedua, Allah Yang Maha Esa
telah memerintahkan bahawa seseorang harus memenuhi hak-hak kepada hamba-hamba-Nya.
Seseorang yang berusaha untuk memenuhi hak-hak yang dipikul oleh hamba-hamba
Tuhan, tidak akan menyakiti sesiapa pun dan akibatnya dapat melakukan perbuatan
yang lebih banyak dan lebih baik.
“Kedua-dua perkara ini saling
berkaitan. Jadi, tugas yang paling asas adalah memenuhi hak-hak kepada Allah
dan menunaikan hak-hak kepada hamba-hamba-Nya.
“Selain itu, seseorang harus
membahas perinciannya, melakukan analisis diri dan bertanya pada hati nurani
seseorang tentang perbuatan jahat apa yang masih harus diperbaiki dan kebajikan
apa yang masih perlu diterapkan.
“Satu lagi perkara ialah
apabila, seseorang datang kepada Nabi Suci (saw) dan berkata kepadanya, ‘Saya
tidak seperti seorang yang baik. Saya mempunyai banyak sifat jahat. Tolong
beritahu saya satu kejahatan yang harus saya tinggalkan buat masa ini. Saya
tidak boleh meninggalkan sekaligus.’ Nabi Suci (saw) menjawab, ‘Bersumpahlah
bahawa anda tidak akan berbohong dan bahawa anda akan sentiasa bercakap benar.’
Apabila dia memutuskan untuk sentiasa bercakap benar, setiap kali dia adalah
kira-kira untuk melakukan suatu perbuatan jahat, dia akan berfikir, ‘Jika Nabi Suci
(saw) bertanya mengenai perbuatan jahat ini, saya akan berasa malu
jika saya memberitahu kebenaran dan jika saya memberitahu berbohong, saya harus
melanggar sumpah untuk tidak berbohong. '
“Dengan cara ini, semua sifat
jahatnya secara beransur-ansur hilang. Oleh itu, seseorang mesti melihat
sendiri. Itulah sebabnya mengapa Allah Maha Tinggi menyamakan pembohongan
dengan syirik. Oleh itu, seseorang harus menganggap bahawa mereka tidak boleh
berbohong walaupun mengenai perkara-perkara terkecil kerana itu sama dengan
syirik dan Allah yang Maha Tinggi tidak menyukai perbuatan syirik.
“Oleh itu, banyak perkara ini
berbeza bergantung pada keadaan individu seseorang. Oleh itu, lakukan analisis
diri dan introspeksi untuk melihat apa yang kurang. Namun, asasnya adalah untuk
memenuhi hak-hak Allah dan hak-hak hamba-hamba-Nya. Setiap kali anda mula
melakukan sesuatu, pertimbangkan bahawa Allah memerhatikan anda. Apabila
seseorang yakin bahawa Allah Yang Maha Tinggi memerhatikannya, dan setiap
perbuatan mereka, maka seseorang akan menentang kejahatan dan melakukan
perbuatan baik.”
Pesan
Huzoor untuk Lajna Imaillah
Semasa yang sama Mulaqat 14
November 2020, Presiden Lajna Imaillah Bangladesh berkata, “Bolehkah Huzoor
sila memberi mesej untuk Lajna dan Nasirat Bangladesh yang mereka akan
menyampaikan kepada semua selepas mesyuarat itu.”
Huzoor (atba) menjawab:
“Tolong sampaikan ‘assalamu alaikum wa rahmatullah’ saya kepada semua
orang. Juga, suruh mereka tetap teguh pada iman mereka. Keadaan yang sukar,
kebimbangan dan pengalaman yang menyakitkan datang, tetapi jangan sekali-kali
membiarkannya merosakkan iman anda. Apabila anda mengalami apa-apa kesulitan
atau kesakitan, selalu tunduk di hadapan Allah Yang Mahatinggi dan bukannya
meletakkan harapan pada individu. Juga, berjanji bahawa anda akan berusaha
untuk melatih moral diri, anak-anak dan keturunan anda dan bahawa anda akan
membesarkan mereka menjadi orang yang beriman, saleh dan benar. Sekiranya anda
memberikan permohonan ini dan berusaha untuk anak-anak anda, maka secara semula
jadi anda juga harus berusaha untuk melakukan pembaharuan anda sendiri.
“Oleh itu, perhatikan
sepenuhnya pembaharuan diri anda agar generasi yang benar terus dihasilkan.
Juga, sentiasa ingat bahawa jika wanita kita diperbaharui, dan mereka mencapai
ketakwaan dan standard tertinggi dalam taqwa, maka, kehendak ini, insya-Allah,
selamat rohani kesejahteraan generasi akan datang dan kita akan mempunyai
apa-apa untuk dibimbangkan.
“Ini adalah kewajipan Lajna
Imaillah, dan ini adalah mesej saya kepada semua [orang] Lajna dan Nasirat yang
akan menjadi ibu pada masa akan datang, insya-Allah.”
Bacalah lagi dan lagi pasti tidak kosong kotak fikiran.
ReplyDeletePembaca pasti wajahnya bersinar dibawah payung ilmu yang tidak pernah berakhir hata perjalan kita ternoktah.