19.Jawapan untuk Masalah Setiap Hari - Bahagian XIX: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

 *Blog ini kepunyaan Musa Bin Masran sendiri, Penterjemah bebas yang memuatkan hasil penterjemah sendiri dan sembarang kesilapan dan kekurangan dalam penterjemahan  adalah penterjemah sendiri. Dan blog ini bukan ofisial web atau media rasmi Jamaat Ahmadiyah. Blog ini berusaha menyajikan bahan-bahan bacaan yang terbaik pernah terbit menurut penterjemah untuk disajikan kepada pembaca blog ini sendiri dan pencinta buku dan pengikut rajin blog ini.*Tiada bahagian terjemahan ini boleh diterbitkan semula atau digunakan dalam sebarang bentuk atau oleh apa-apa cara grafik, elektronik atau mekanikal, termasuk fotokopi, rakaman, penyalinan atau penyimpanan maklumat dan sistem pengambilan tanpa kebenaran Penterjemah atau yang punya blog ini.    

Jawapan untuk Masalah Setiap Hari - Bahagian XIX: Hazrat Khalifatul Masihi V (atba)

30 Julai 2020

Diterjemahkan oleh Musa Bin Masran

Bimbingan mengenai isu-isu dasar Islam - yang telah disampaikan oleh Amirul Momineen, Khalifatul Masih V(atba) dalam berbagai kesempatan dalam surat-menyurat bertulisnya dan semasa program MTA - disiarkan secara rasmi di bawah ini untuk kepentingan semua orang.

Zaheer Ahmad Khan, Head of Records Departement, Private Secretariat, London

Kekaburan dalam agama, Syurga dan Neraka, peranan ibu dan pesan untuk Lajna Imaillah

Apa faedahnya Syurga dan Neraka bagi Tuhan?

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Amirul Momineen, Khalifatul Masih V (atba) dan berkata, “Allah Yang Maha Esa telah menciptakan kita. Sekiranya kita melakukan perbuatan baik, maka ada janji Syurga dan jika kita melakukan perbuatan jahat, kita harus pergi ke Neraka.”

Orang itu kemudian bertanya, “Apa faedahnya bagi Allah Yang Mahatinggi?”

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 4 Februari 2020, memberikan jawapan berikut:

“Premis soalan ini tidak betul kerana Islam sama sekali tidak mengajar bahawa manusia harus berbuat baik daripada keinginan untuk Syurga atau menghindari kejahatan kerana takut akan Neraka. Iman yang berpunca dari ketamakan dan ketakutan itu lemah.

Penciptaan harus mempunyai hubungan yang kuat dengan Pencipta yang bebas dari godaan Syurga atau takut akan Neraka. Sebaliknya, walaupun diandaikan bahawa tidak ada Syurga atau Neraka, manusia tidak boleh membiarkan sedikit pun perbezaan dalam penyembahan, cinta dan ketaatan kepada Tuhannya.

“Oleh itu, dalam Al-Quran dan ahadith, hubungan antara Pencipta dan ciptaan dijelaskan sebagai berikut: Manusia harus menerapkan sifat-sifat Allah Yang Mahatinggi. Dia harus menjadi hamba-Nya yang sejati dan harus mencari keredaan-Nya dalam setiap perkataan dan perbuatannya.

“Hazrat Masihi Mau’ud (as) yang Dijanjikan juga telah disebutkan mengenai hal ini dalam banyak kesempatan. Di satu tempat, dia menulis:

'Syurga kita terletak pada Tuhan kita. Kegembiraan tertinggi kita adalah pada Tuhan kita, kerana kita telah melihat-Nya dan menemukan setiap keindahan pada-Nya. Kekayaan ini layak diperoleh walaupun seseorang mungkin harus menyerahkan nyawa seseorang untuk memperolehinya.” (Bahtera Nuh, hlm. 35)

“Oleh itu, hubungan antara Allah dan hamba-Nya adalah kekasih dan kekasih. Tidak ada kekasih yang berkata kepada kekasihnya, ‘Aku jatuh cinta padamu kerana kau memberiku wang sebanyak ini atau semacamnya.’ Tidak sama sekali! Sebaliknya, cinta semacam itu bebas dari segala kerakusan atau ketamakan.

“Sejauh persoalannya mengenai manfaat apa yang ada bagi Allah Yang Mahatinggi dalam hal-hal ini, jawapannya adalah bahawa tidak ada manfaat bagi-Nya di dalamnya kerana Dia bebas dari segala jenis keuntungan atau kerugian. Dia telah memberikan pengajaran ini kepada manusia untuk kepentingan manusia sahaja. Oleh itu, Dia menyatakan:

“Siapa yang bersyukur, hanya bersyukur untuk kebaikan jiwanya sendiri. Dan barangsiapa tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Cukup, Terpuji. (Surah Luqman, 31:13)

“Pertanyaan ini seperti bertanya, ‘Apa faedahnya bagi seorang ibu dalam memberi makan anaknya atau memberikan ubat pahit kepada bayinya ketika bayinya sakit? Atau seperti bertanya 'Apa faedahnya guru melulus pelajar yang belajar dengan baik dan gagal pelajar yang tidak belajar?’ Oleh itu, sama seperti tidak ada faedah atau kerugian bagi ibu atau guru dalam perkara ini - sebaliknya, ada manfaat atau kerugian bagi anak atau pelajar - dengan cara yang sama, dalam hal Allah dan hamba-Nya, ada tidak ada faedah atau kerugian bagi Allah Yang Maha Tinggi; sebaliknya, hanya manusia sahaja yang menuai faedah mematuhi perintah-perintah Ilahi atau kerugian tidak mematuhinya.”

Mengapa Tuhan tidak menyatakan segalanya dengan jelas ?

Seseorang menulis surat kepada Hazrat Khalifatul Masih V(atba) dan bertanya mengapa Allah Yang Mahakuasa mengatakan perkara-perkara rumit dalam kitab suci dan bukannya menyatakan semuanya dengan istilah yang sederhana dan jelas, walaupun Dia tahu bahawa ini kemudian akan menimbulkan perselisihan. 

Huzoor (atba), dalam surat bertarikh 4 Februari 2020, memberikan jawapan berikut:

“Kenyataannya adalah bahawa ujian adalah prasyarat untuk tahap iman yang tinggi. Itulah sebabnya dalam ayat-ayat awal Surah Al-Baqarah, salah satu tanda orang-orang soleh yang mendapat petunjuk dan berjaya adalah mereka percaya pada ‘yang ghaib’. Oleh itu, iman selalu bermanfaat jika ada aspek penyembunyian di dalamnya sehingga perbezaan antara orang percaya dan orang yang tidak beriman dapat menjadi jelas.

“ Hazrat Masihi Mau’ud (as)  yang Dijanjikan, sambil menyatakan hikmah di sebalik penyembunyian ini, berkata:

“Dalam nubuwah, perlu juga ada tingkat penyembunyian dan hal-hal yang rentan terhadap penafsiran yang berbeda. Itu yang sentiasa jalan Allah [...] Kalaulah nubuwah-nubuwah tentang Nabi Suci (saw), yang disebutkan dalam Taurat dan Injil, telah dinyatakan dalam sangat tidak jelas [...], kemudian orang-orang Yahudi tidak dapat menolak untuk beriman kepada dia. Namun, Tuhan menguji hamba-hamba-Nya untuk melihat siapa di antara mereka yang benar dan mengenali kebenaran dengan tanda-tandanya dan mempercayainya.” (Malfuzat [Urdu], Jilid 9, hlm. 283, Edisi 1984)”

Kanak-kanak kecil mengalihkan perhatian ibu semasa Solat

Semasa Mulaqat maya daripada Amila Nasional Lajna Imaillah Bangladesh dengan Hazrat Khalifatul Masih V(atba) , yang telah diadakan pada 14 November 2020, ahli Lajna Imaillah berkata kepada Huzoor (atba), “Ibu-ibu yang mempunyai anak kecil perlu solat semasa memegang kanak-kanak di lengan mereka atau meletakkannya di pangkuan mereka. Dalam keadaan itu, seseorang secara semula jadi lebih tertumpu pada anak daripada solat.”

Dia kemudian bertanya, “Apakah itu tidak akan menjauhkan kita dari berkat doa?”

Huzoor (atba) menjawab:

“Tidak, kamu tidak dirampas. Yang harus anda lakukan ialah setiap kali anak menangis, anda boleh meletakkannya di pangkuan anda dan meneruskan solat anda. Kemudian, ketika hendak bersujud, anda boleh meletakkan anak itu di sebelah dan meneruskan solat. Ini adalah satu keadaan yang tidak dapat dielakkan dan Allah mengetahui keadaan hati. Semasa anda solat dengan niat yang betul, Allah yang Maha Agung akan membalas anda.

“Walaupun begitu, anda mempunyai cukup waktu untuk berdoa. Pada waktu Fajr , kanak-kanak biasanya sedang tidur. Jika tidak, anda boleh dengan mudah menunaikan solat Fajr setelah menidurkan anak dengan memberi susu botol kepada anak, atau dengan memberi makan anak terlebih dahulu.

“Umumnya, cubalah tidurkan bayi dan kemudian dirikan solat dengan tenang anda berehat setelah mereka tidur atau setelah dia diberi makan. Sekiranya waktu rehat itu pendek, misalnya, matahari terbenam atau matahari terbit pada waktu solat Fajr , maka seseorang tidak mempunyai pilihan selain mengerjakan solat dengan cepat. Atau jika solat Asar hilang kerana terbenamnya matahari, maka segeralah menunaikannya. Namun, secara umum, cubalah menjaga keperluan anak anda, tidurkan dia dan kemudian kerjakan solat anda.

“Namun, jika Anda terpaksa memeluk anak dan mengerjakan solat, maka tidak ada masalah dengan itu, tetapi cubalah memusatkan perhatian pada solat sebanyak mungkin. Terus renungkan bacaan solat.

“Allah memberikan pahala. Dia Maha Pemurah, Penyayang dan Maha Pengampun. Allah yang Maha Agung sama sekali tidak kejam. Dia menyedari keseluruhan keadaan. Oleh itu, walaupun, ada upaya, seorang wanita tidak mempunyai waktu dan terpaksa solat dengan anaknya dalam pelukannya, maka pahalanya terletak kepada Allah Yang Maha Tinggi dan Dia memberikan pahala.”

Menamakan diri selepas suami

Semasa Mulaqat yang sama, ahli Lajna Imaillah berkata, “Kadang-kadang, selepas berkahwin, perempuan menukar nama mereka dengan cara mereka menambah nama suami mereka dengan nama mereka sendiri. Adakah dibenarkan melakukannya mengikut ajaran Islam?”

Huzoor (atba) menjawab:

“Tidak ada yang salah dengan itu. Apa masalah dalam menamakan diri seperti itu? […] Juga, kadang-kadang, seseorang tidak mempunyai pilihan berkenaan dengan dokumen rasmi. Sekiranya seseorang mempunyai nama seperti ‘Atiya Babar’ misalnya, yang diberikan setelah ayah gadis itu, ia akan berubah menjadi nama seperti ‘Atiya Mubashir’ setelah dia menikah dan pendaftarannya dilakukan. Jadi, jika namanya muncul sebagai ‘Atiya Mubashir’ pada surat nikah atau surat rasmi lain, bukan ‘Atiya Babar’, apa yang salah dengan itu? Tidak ada yang salah dengan itu.

“Dalam Islam, dibenarkan untuk diberi nama suami. [Dalam contoh ini yang telah saya berikan,] nama sebenarnya gadis itu adalah ‘Atiya’. Nama yang lain akan ditambahkan untuk pengenalan diri. Pertama, dia mengenali dirinya dengan nama ayahnya. Kemudian, setelah berkahwin, suami menjadi identitinya; sebaliknya, adalah sesuatu yang baik jika dia mengenali dirinya dengan nama suaminya, kerana ketika itu dia akan menjaga kehormatan isterinya dan isterinya akan menjaga kehormatan suaminya. Dan, melalui ini, kedua-duanya akan mempunyai lebih banyak kasih dan hubungan antara satu sama lain.

“Oleh itu, tidak ada salahnya menggunakan nama suami.”

Tabligh di tengah wabak

Semasa yang sama Mulaqat, ahli Lajna Imaillah berkata, “Di bawah keadaan semasa, di mana terdapat wabak, kami tidak dapat untuk berdakwah seperti sebelum ini. Bagaimana kita dapat meneruskan pekerjaan kami dalam keadaan seperti ini? Bolehkah Huzoor membimbing kami dalam hal ini?”

Huzoor (atba) menjawab:

“Sekarang, kami tidak punya pilihan, selain tinggal di dalam rumah. Kerajaan di beberapa negara telah menetapkan jarak sosial dan beberapa batasan lain kerana Covid.

“Namun, seseorang dapat mengembangkan hubungan peribadi secara dalam talian walaupun terdapat sekatan tersebut. Mereka yang bertekad untuk bekerja telah merancang rancangan untuk tabligh maya di media sosial. Sekiranya bahagian tabligh anda dapat membuat kehadiran media sosial, maka ahli Lajna dapat pergi ke sana untuk melakukan tabligh . Seluruh Lajna dapat mengambil bahagian dalam hal itu. Selain itu, anda boleh berdakwah dengan menghubungi kenalan anda atau menghantarnya melalui media sosial. Anda boleh menghantar mesej yang baik atau petikan yang menyenangkan mengenai ajaran Islam. Kemudian, lebih banyak jalan dibuka secara beransur-ansur.

“Oleh itu, ada jalan untuk melakukan tabligh yang dapat diterokai walaupun dalam keadaan semasa. Anda harus berusaha dan menerokainya sendiri.”

Anak lelaki tidak mengutamakan ketakwaan ketika mencari pasangan

Semasa Mulaqat yang sama, ahli Lajna Imaillah berkata, “Dalam perkara-perkara yang berhubungan dengan perkahwinan, ia telah menekankan bahawa seseorang itu perlu memberi keutamaan kepada aspek agama. Namun, hari ini, orang lebih mengutamakan kecantikan dan kualiti lain dan akibatnya, banyak gadis yang saleh dan beragama dalam Jamaat tidak menikah. Kami ingin meminta bimbingan anda mengenai perkara ini.”

Huzoor (atba) menjawab:

“Anda lihat, kita hanya boleh berusaha dan, jadi, saya sentiasa berusaha untuk menerangkan ini kepada anak-anak lelaki - dan ia adalah benar-benar tepat dan ini adalah apa Nabi Suci (saw) telah bersabda - bahawa apabila orang berkahwin, mereka melihat aspek-aspek tertentu , seperti kedudukan keluarga pasangan yang berpotensi, kecantikannya atau kekayaannya. Akan tetapi, seorang mukmin sejati harus selalu memandang ke arah agama seorang wanita.

“Sekarang, masalahnya adalah bahawa jika anak-anak lelaki itu sendiri tidak beragama, bagaimana mereka akan mencari kepercayaan kepada gadis-gadis itu? Oleh itu, saya mengatakan kepada pentadbiran Jamaat dan Khuddam -ul-Ahmadiyah untuk mencuba dan menanamkan ketakwaan di kalangan anak lelaki. Setelah anak lelaki menanamkan kebenaran dalam diri mereka, mereka pasti akan berusaha mengahwini wanita yang juga saleh. Jadi, ini adalah masalah yang berkaitan dengan tarbiyat dan ini adalah sesuatu yang saya selalu menarik perhatian para ahli Jamaat, Khuddam-ul-Ahmadiyah dan Ansar.

“Namun, itu juga tugas Lajna bahwa mereka juga harus berusaha. Ahli-ahli Lajna yang lebih tua dan merupakan ibu juga harus berusaha untuk melatih anak-anak mereka secara moral dan khususnya anak lelaki. Mereka harus menjelaskan kepada mereka bahawa mereka harus mengahwini gadis-gadis yang soleh dan beragama. Sekiranya ibu menunaikan tanggungjawab mereka dalam hal ini, maka anak lelaki mereka pasti akan mengahwini gadis yang juga beragama.

Masalahnya adalah ketika berhubungan dengan pernikahan anak-anak mereka, ibu-ibu mengatakan bahawa kita akan menikah dengan mereka berdasarkan pilihan mereka sendiri dan ketika usia menikah untuk anak perempuan lewat, ketika mereka bertambah tua dan ketika mereka berhenti menerima cadangan perkahwinan , ibu bapa kemudian mengharapkan agar Jamaat menikahi mereka sedangkan pada hakikatnya, kedua-dua pihak harus meminta pertolongan melalui Jamaat dan harus berusaha menyelesaikan perkahwinan di mana lelaki dan perempuan itu beragama dan supaya perkahwinan berlaku di dalam Jamaat dan sehingga keturunan yang soleh dan takwa terus diikuti. Jadi, ini adalah usaha bersama yang harus dilakukan oleh lelaki dan wanita. Ibu dan bapa harus sama-sama menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam hal ini.

“Saya cuba menjelaskan perkara-perkara ini dan menarik perhatian orang ke arah mereka dan berdoa agar Allah yang Maha Agung mengizinkan semua orang untuk bertindak atas hal ini.”

Tindakan yang paling menyenangkan di sisi Tuhan

Semasa Mulaqat yang sama, ahli Lajna Imaillah berkata, “Yang mana yang berkenan yang paling dan yang merupakan tindakan yang paling disukai di sisi Allah Ta'ala?”

Huzoor (atba) menjawab:

“Kenyataannya adalah bahawa tindakan tersebut dapat berbeza-beza bergantung pada keadaan individu.

“Seorang lelaki datang kepada Nabi Suci (saw) dan bertanya apa pekerjaan yang baik dia harus menerima pakai. Nabi Suci (saw) menjawab, ‘Hidangkan ibu bapa anda. Yang diredai Allah.’ 

“Kemudian, seorang lelaki lain datang dan bertanya apa kebaikan yang harus dia pakai, yang akan menyenangkan Allah Yang Mahatinggi. Nabi Suci (saw) menjawab, ‘berkorban kewangan. Itulah yang disukai oleh Allah Yang Maha Tinggi.’

“Kemudian, seorang lelaki ketiga datang dan bertanya apa tindakan baik yang harus dia pakai yang akan menyenangkan Allah Yang Mahatinggi. Nabi Suci (saw) menjawab, ‘Dan perangilah di jalan Allah.’

“Begitu juga, orang keempat datang dan dia diberitahu tindakan lain. Jadi, Nabi Suci (saw) sedar keadaan mereka dan tahu yang mempunyai apa kelemahan. Dia pasti mengetahui beberapa kelemahan mereka kerana menyedari keadaan mereka dan Allah yang Maha Agung juga akan membimbingnya. Jadi, tindakan boleh berbeza-beza bergantung pada keadaan individu.

“Allah Yang Maha Esa telah memberikan 700 perintah dalam Al-Quran, yang meliputi perbuatan saleh dan larangan. Dia telah menetapkan tindakan apa yang harus dilakukan dan yang mana yang dilarang; perintah dan larangan; dosa dan tidak boleh. Allah yang Maha Agung telah mendedahkan senarai besar. Sekarang, seseorang harus melihat sendiri kelemahan apa yang dapat dia hapus dan perbuatan baik apa yang saat ini tidak dilakukannya yang kemudian dapat dia mulai lakukan.

“Oleh itu, jika setiap orang melakukan analisis diri dengan cara ini, maka itu akan membawa kepada reformasi. Oleh itu, seseorang harus meminta fatwa dari diri seseorang . Tidak setiap keputusan dikeluarkan dalam warna hitam dan putih. Pada prinsipnya, arahannya adalah untuk mencari kelemahan seseorang dan berusaha menghapusnya; atau lebih tepatnya, bukan hanya untuk menghilangkan kelemahan tetapi juga untuk melakukan perbuatan baik.

“Oleh itu, asas asas yang dinyatakan oleh Allah Yang Maha Esa adalah bahawa anda mempunyai dua tanggungjawab: satu adalah untuk memenuhi hak-hak Allah yang Maha Tinggi, itu adalah hak beribadah kepada-Nya. Sekiranya hak menyembah Allah Yang Maha Esa ditunaikan dengan baik, maka Dia memberi manusia kekuatan untuk terus melakukan amal soleh kerana hak ibadah-Nya sedang ditunaikan. Kedua, Allah Yang Maha Esa telah memerintahkan bahawa seseorang harus memenuhi hak-hak kepada hamba-hamba-Nya. Seseorang yang berusaha untuk memenuhi hak-hak yang dipikul oleh hamba-hamba Tuhan, tidak akan menyakiti sesiapa pun dan akibatnya dapat melakukan perbuatan yang lebih banyak dan lebih baik.

“Kedua-dua perkara ini saling berkaitan. Jadi, tugas yang paling asas adalah memenuhi hak-hak kepada Allah dan menunaikan hak-hak kepada hamba-hamba-Nya.

“Selain itu, seseorang harus membahas perinciannya, melakukan analisis diri dan bertanya pada hati nurani seseorang tentang perbuatan jahat apa yang masih harus diperbaiki dan kebajikan apa yang masih perlu diterapkan.

“Satu lagi perkara ialah apabila, seseorang datang kepada Nabi Suci (saw) dan berkata kepadanya, ‘Saya tidak seperti seorang yang baik. Saya mempunyai banyak sifat jahat. Tolong beritahu saya satu kejahatan yang harus saya tinggalkan buat masa ini. Saya tidak boleh meninggalkan sekaligus.’ Nabi Suci (saw) menjawab, ‘Bersumpahlah bahawa anda tidak akan berbohong dan bahawa anda akan sentiasa bercakap benar.’ Apabila dia memutuskan untuk sentiasa bercakap benar, setiap kali dia adalah kira-kira untuk melakukan suatu perbuatan jahat, dia akan berfikir, ‘Jika Nabi Suci (saw) bertanya mengenai perbuatan jahat ini, saya akan berasa malu jika saya memberitahu kebenaran dan jika saya memberitahu berbohong, saya harus melanggar sumpah untuk tidak berbohong. '

“Dengan cara ini, semua sifat jahatnya secara beransur-ansur hilang. Oleh itu, seseorang mesti melihat sendiri. Itulah sebabnya mengapa Allah Maha Tinggi menyamakan pembohongan dengan syirik. Oleh itu, seseorang harus menganggap bahawa mereka tidak boleh berbohong walaupun mengenai perkara-perkara terkecil kerana itu sama dengan syirik dan Allah yang Maha Tinggi tidak menyukai perbuatan syirik.

“Oleh itu, banyak perkara ini berbeza bergantung pada keadaan individu seseorang. Oleh itu, lakukan analisis diri dan introspeksi untuk melihat apa yang kurang. Namun, asasnya adalah untuk memenuhi hak-hak Allah dan hak-hak hamba-hamba-Nya. Setiap kali anda mula melakukan sesuatu, pertimbangkan bahawa Allah memerhatikan anda. Apabila seseorang yakin bahawa Allah Yang Maha Tinggi memerhatikannya, dan setiap perbuatan mereka, maka seseorang akan menentang kejahatan dan melakukan perbuatan baik.”

Pesan Huzoor untuk Lajna Imaillah

Semasa yang sama Mulaqat 14 November 2020, Presiden Lajna Imaillah Bangladesh berkata, “Bolehkah Huzoor sila memberi mesej untuk Lajna dan Nasirat Bangladesh yang mereka akan menyampaikan kepada semua selepas mesyuarat itu.”

Huzoor (atba) menjawab: “Tolong sampaikan ‘assalamu alaikum wa rahmatullah’ saya kepada semua orang. Juga, suruh mereka tetap teguh pada iman mereka. Keadaan yang sukar, kebimbangan dan pengalaman yang menyakitkan datang, tetapi jangan sekali-kali membiarkannya merosakkan iman anda. Apabila anda mengalami apa-apa kesulitan atau kesakitan, selalu tunduk di hadapan Allah Yang Mahatinggi dan bukannya meletakkan harapan pada individu. Juga, berjanji bahawa anda akan berusaha untuk melatih moral diri, anak-anak dan keturunan anda dan bahawa anda akan membesarkan mereka menjadi orang yang beriman, saleh dan benar. Sekiranya anda memberikan permohonan ini dan berusaha untuk anak-anak anda, maka secara semula jadi anda juga harus berusaha untuk melakukan pembaharuan anda sendiri.

“Oleh itu, perhatikan sepenuhnya pembaharuan diri anda agar generasi yang benar terus dihasilkan. Juga, sentiasa ingat bahawa jika wanita kita diperbaharui, dan mereka mencapai ketakwaan dan standard tertinggi dalam taqwa, maka, kehendak ini, insya-Allah, selamat rohani kesejahteraan generasi akan datang dan kita akan mempunyai apa-apa untuk dibimbangkan.

“Ini adalah kewajipan Lajna Imaillah, dan ini adalah mesej saya kepada semua [orang] Lajna dan Nasirat yang akan menjadi ibu pada masa akan datang, insya-Allah.”

Comments

  1. Bacalah lagi dan lagi pasti tidak kosong kotak fikiran.
    Pembaca pasti wajahnya bersinar dibawah payung ilmu yang tidak pernah berakhir hata perjalan kita ternoktah.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pada Majlis Ijtema Khuddam-ul-Ahmadiyya Pertama

Hanya dalam Islam kita dapati piawaian keadilan mutlak

Majlis Ansarullah USA bertemu Hadzur (atba) di Islamabad